Gisteren toch een raar probleem meegemaakt.
Ik was met een maatje aan het fietsen (tijdje geleden gekochte 2de hands fiets) en hij merkte op dat bij het achteruit trappen het af en toe niet soepel ging.
Wij er naar kijken thuis en inderdaad, op een steeds andere plek in het rondje achteruit draaien, was er enige weerstand. Probleem lag niet bij de derailleur(wieltjes), of bottom bracket. Even verder kijken viel op dat de middelste set van 3 tandwielen van de 11s-XT-cassette heen en weer konden bewegen. Die zaten dus niet vast op de body.
Dat vond ik al vreemd, omdat de cassette toch precies past op de body en er dan geen haaks op de body beweging mogelijk zou moeten zijn. Bij hem wel dus.
Wiel eruit en de cassette proberen eraf te krijgen: alleen de eerste twee losse tandwielen kwamen eruit. De volgende (wat een setje van 3 is) zaten muurvast op de body en met geen mogelijkheid eraf te krijgen, ze waren 'ingevreten' in de body.
Vanwege de tijd, alles weer gemonteerd en we zouden dan van het weekend er wel naar kijken. Bij het erop zetten van de sluitring van de cassette en deze er stevig op draaien, zat opeens die losse tandwielen wel vast.
Maar goed... nu het meest vreemde probleem: bij het terug in de fiets doen van het wiel, en het aandraaien op 10 Nm (op de steekas staat 10-16 Nm) is er duidelijk voelbare wrijving bij het achteruit trappen. Deze is meer als je de steekas strakker draait en minder als je 'm losser draait.
Het mag duidelijk zijn dat de body aan vervanging toe is, zeker omdat de cassette zich in heeft gevreten en de tandwielen er speling op hebben, maar ik denk dat er meer mis is met de body/vrijloopnaaf.
Het lijkt er ook zo te zijn dat het mis is gegaan bij het monteren van de cassette. Dat deze er misschien niet goed op heeft gezeten of zo?
Wat is verstandig om te doen? Vrijloopnaaf vervangen en dan zou alles opgelost moeten zijn? Of is dit toch wat ingewikkelder? Het is een
DT Swiss ratchet body (denk ik).
[
Voor 6% gewijzigd door
Galois op 14-10-2020 08:30
]
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.