Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 96 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:02

Grin

Ride si sapis.

Vraagje voor de verzetshelden op dit forum... Good grief Grin, that was bad...
Op de MTB zit een 12 speed achter maar daar zit telkens 2 tandjes verschil tussen, en bij de laatste 3 kransjes is dat behoorlijk vervelend. Daar wil ik eigenlijk 1 tandje verschil en dat mag ten koste gaan van de grootste 3 verzetten. Is zoiets te koop? Kan het zelf niet vinden bij Sram en Shimano...

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 15:49
Rudolf schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 11:01:
Zondag naar Horst geweest. Gaaf rondje zeg. Had verwacht dat het modderig zou zijn maar het ligt er perfect bij, heerlijk flowy en geen plasje te zien. Na 5 km wat hoogteverschil om lekker kapot te gaan. Wel behoorlijk druk, dus voor snelle tijden moet je er niet op zondagochtend zijn.
Zondagochtend ook nog geweest, je moet echt om half 10 daar zijn en dan gaat het wel. En inderdaad het rondje is eindelijk weer snel, afgelopen zomer begonnen met fietsen en nu pas eindelijk echt goede omstandigheden.... zondag redelijk rustig aan gedaan, zaterdag verjaardag van mijn dochter van 4, dus iets teveel bier gehad om een snelle ronde te doen, maar PR had er wel in gezeten, zon groot verschil is het met afgelopen zomer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:45
Grin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:03:
Op de MTB zit een 12 speed achter maar daar zit telkens 2 tandjes verschil tussen, en bij de laatste 3 kransjes is dat behoorlijk vervelend. Daar wil ik eigenlijk 1 tandje verschil en dat mag ten koste gaan van de grootste 3 verzetten. Is zoiets te koop? Kan het zelf niet vinden bij Sram en Shimano...
https://www.ethirteen.com...rs-plus-12-speed-cassette Zou dan misschien een optie zijn. De 9-46 begint met 9,10,12. Denk ook niet dat je heel veel meer opties zal hebben met 1 tand verschil op de kleinste tandwielen.

Deze werken volgens mij wel beter met SRAM. Kan zo snel ook niet helemaal vinden of ze op een Microspline body kunnen. Ze zijn zeker geschikt voor een XD driver.

[ Voor 9% gewijzigd door ZanielGa op 12-10-2020 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:22
Grin schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:03:
Ja, dat noemen ze een racefiets :)
Maar serieus, het is ook een kwestie van wennen. Op het terrein waar je MTB thuis hoort heb je niet de tijd om je perfecte verzet te kiezen, waar je precies 90 rpm kan trappen. Want voor je het weet heb je weer een bocht, glooiing of obstakel en moet je schakelen of zakken in cadans.
Als je toch grote stukken asfalt moet pakken naar het bos/route/whatever, dan kan je het zien als een mooie training in een breder cadans range, waar je uiteindelijk in het terrein ook weer veel profijt van hebt.

En ja, het is prima mogelijk om lange stukken asfalt op de MTB te doen, van de zomer met de MTB van Breda naar Zeeland gereden (ruim 100 km) en ik denk 80% 34x13 en de rest 34x11 en 34x15.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-07 03:25
@Grin Als je een XDR body op je naaf kwijt kan dan is de SRAM Force XG-1270 een optie. Of met een campagnolo body een campagnolo variant.

Of wachten op de 13 speed campagnolo groep.

En verder wat @Prulleman zegt ;) En als je de lichtste 3 verzetten toch niet gebruikt, zoek dan eens wat fatsoenlijk klimmetjes op! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Aapenootjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:34:

En verder wat @Prulleman zegt ;) En als je de lichtste 3 verzetten toch niet gebruikt, zoek dan eens wat fatsoenlijk klimmetjes op! :P
Je kan nog een hoop klimmetjes op zonder die 3 lichtste verzetten te gebruiken. Maar ik weet niet wat jij onder fatsoenlijke klimmetjes vind vallen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
ZanielGa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:38:
[...]

Je kan nog een hoop klimmetjes op zonder die 3 lichtste verzetten te gebruiken. Maar ik weet niet wat jij onder fatsoenlijke klimmetjes vind vallen. :P
Nouja, ik woon in Maastricht. De St. Pieters berg route is niet heel ver weg. Daar zitten wel een paar stevige stukjes omhoog, al zijn ze meestal niet verschrikkelijk lang. En anders is voor mij Landgraaf ook niet zo heel ver weg ;)
En toen ik ooit rond de Mont Ventoux aan het mountainbiken was maakte ik ook regelmatig dankbaar gebruik van mijn lichtste verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Aapenootjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:43:
[...]

Nouja, ik woon in Maastricht. De St. Pieters berg route is niet heel ver weg. Daar zitten wel een paar stevige stukjes omhoog, al zijn ze meestal niet verschrikkelijk lang. En anders is voor mij Landgraaf ook niet zo heel ver weg ;)
En toen ik ooit rond de Mont Ventoux aan het mountainbiken was maakte ik ook regelmatig dankbaar gebruik van mijn lichtste verzetten.
Weet niet hoe de Pietersberg route is. Maar jammer genoeg is de rest van ons land redelijk vlak en de meeste klimmetjes die we hier hebben vallen redelijk tegen, zeker in vergelijk met wat er in het buitenland is. Daar ben ik zeker ook blij geweest met mijn lichtste verzetten (en eigenlijk wil je er dan altijd nog wel 1 lichter dan wat je hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:15
Redelijke noob vraag, maar maak bij mijn MTB toch andere dingen mee dan bij de racer.

Heb ca. 1.000km~ gereden met deze fiets door de beroerdst denkbaar mogelijke omstandigheden (plassen van een halve meter diep, modder, heel veel modder, los zand etc). Het BB klinkt als schuurpapier, onderste balhoofdlager kraakt, ketting was al zo rond de ~0.80% versleten en schijfremmen piepen als een malle. Het slijt dus allemaal iets sneller dan ik gewend ben, maar nieuwe ketting (€15), blokjes (€10) en lager (€35) zijn de kosten niet.

Nu heb ik als eerste de ketting vervangen, maar slipt deze op één van de kleinere kransje redelijk door. Normaal gesproken slijt dat <100km wel op elkaar in, maar dat lijkt nog niet het geval. Gezien de cassette (XG-1150 a €100) uit één blok bestaat, is het normaal dat je die al na 1.000km kunt vervangen? Het beestje wordt redelijk mishandeld, maar ik verwacht dat zo'n cassette toch wel een 4-5dkm mee kan?

@Sjoewe Als er nog plek is wil ik die training met potlood wel ff in de agenda zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 12-10-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:17
Het lichtste verzet gebruik ik bijna nooit. Ook in het buitenland amper. Voordat ik die gebruik is het vaak al zo steil dat ik bijna achterover val als ik het voorwiel ook maar iets optil.
Waar ik mijn meeste ATB fiets kilometers maak (Drenthe) heb ik het binnenblad (ik fiets met 2x 11) ook niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
ZanielGa schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:48:
[...]

Weet niet hoe de Pietersberg route is. Maar jammer genoeg is de rest van ons land redelijk vlak en de meeste klimmetjes die we hier hebben vallen redelijk tegen, zeker in vergelijk met wat er in het buitenland is. Daar ben ik zeker ook blij geweest met mijn lichtste verzetten (en eigenlijk wil je er dan altijd nog wel 1 lichter dan wat je hebt)
Kort, maar krachtig zou ik zeggen. Onlangs heb ik ook bijvoorbeeld Amerongen en Nijmegen gefietst, op die routes gebruik ik mijn kleine blad voor niet eens (heb nog heel old-school een triple). Hier in het zuiden gebruik ik die wel regelmatig. De aard van de route is ook heel anders. Op die 2 bovengenoemde routes is het zo'n beetje kombocht na kombocht. Leuk om te proberen de flow er in te houden en het bochtenwerk wat te trainen. Maar echt lastige afdalingen zitten er niet in. Ik zou daar ook nog wel redelijk rond kunnen fietsen zonder mijn dropperpost, al helpt die ook zeker op dit soort routes maar dan meer om goed te kunnen pumpen. Op de St. Pieters berg route en sommige andere routes zou ik echt niet meer zonder willen doordat er wel wat ruwere stukjes omlaag in zitten (al valt dat nog best mee vergeleken met het buitenland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapenootjes
@Ypuh & @wisselwerking
Als jullie het lichtste verzet nauwelijks gebruiken dan kan het de moeite waard zijn om te kijken voor een grotere chainring voor zover dat past met je frame. Dan gebruik je de zware verzetten die relatief snel slijten ook minder.
Verder is 1.000 km wel weinig inderdaad. En een BB mag ook wel iets langer mee gaan. Ik zou even goed nagaan hoe je de boel schoonmaakt en smeert. Eventueel kun je ook overwegen meerdere kettingen af te wisselen om zo je cassette en chainring en langer leven te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Aapenootjes schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 22:10:
Ik zou even goed nagaan hoe je de boel schoonmaakt en smeert. Eventueel kun je ook overwegen meerdere kettingen af te wisselen om zo je cassette en chainring en langer leven te geven.
Ja iets minder goed dan m'n racefietsen. Noem m'n mountainbike niet voor niets het stiefkindje.

Edit: Heb zo te zien maar een 32T i.c.m. 10-42 cassette. Wil dus best een wat groter kettingblad proberen, maar heb niet het idee dat ik daar heel veel ruimte over heb bij de chainstay (boost crankstel). Een 34T moet op z'n minst wel passen toch?

[ Voor 23% gewijzigd door Ypuh op 12-10-2020 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-07 23:04
Ypuh schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 21:55:
Als er nog plek is wil ik die training met potlood wel ff in de agenda zetten.
Zie de update maar ik ben inmiddels voorzien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Aapenootjes daar heb ik recent ook naar gekeken, maar gemakshalve toch weer een 36t er op gezet. Misschien dat ik de volgende keer een grotere er op zet. Maar hopelijk duurt dat nog even

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@Ypuh je hoeft die cassette natuurlijk nog niet af te schrijven, gewoon de oude ketting er weer op en nog 2000 of meer erbij trappen.

Ik ben ooit tegen hetzelfde aangelopen en wissel nu 2 kettingen elke ~200 km af. Dat gaat vooralsnog prima. (Maar eerst de oude ketting en cassette opgereden)

En verder.. BB en balhoofd heb ik nog geen problemen mee gehad (wel een keer een garantie frame, dus volgens mij ook nieuwe lagers, iig nieuw BB, maar veel meer km), hoewel ik liever met mooi weer rij zitten er af en toe ook wel wat natte /modderige km tussen, dus wellicht te weinig vet, slechte kwaliteit, teveel ontvetters in de buurt, teveel water (hoge druk..?) ,... Of gewoon pech.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik heb hetzelfde met de NX-cassette op m'n hardtail. Daarvan heb ik trouw iedere 400km de ketting geswapt, maar net éen keer net te laat mee geweest en toen is de ketting toch teveel ingesleten. Dus tja, precies wat @Prulleman zegt, die rijd ik nu maar helemaal op. Op zich is dat wel prima, maar ergens in m'n achterhoofd knaagt het een beetje dat het wel op z'n laatste benen loopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-07 11:45
Ik was zelf ook wat te laat met ketting swap. Na 2k ketting gewisseld en op 2 kransjes slipte deze door. Na 100km was dit nog precies hetzelfde, dus oude ketting er weer op en deze rijdt ik dan maar helemaal op. Slipt overigens nog nergens door, dus nu gewoon doorrijden totdat hij mankementen gaat vertonen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-07 08:36

Meneer iCy

swarma

Gisteren kon ik mijzelf wel vervloeken. Bij de "Arena" (stukje singletrick met heuveltjes en bochtenwerk) zag ik een stok liggen, maar keek de bocht al door en vergat de stuk. Boem, stuur om en lag ik daar. Achteraf toch een rib licht gekneusd merkte ik thuis bij het opstaan en liggen. :+

Gelukkig nu de andere kant dan wat ik vorige maand had en hiermee kan ik gelukkig gewoon fietsen, want heb daarna nog gewoon een uur gefietst. :P :P :P

[ Voor 5% gewijzigd door Meneer iCy op 13-10-2020 08:04 ]

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
@Meneer iCy Tja vallen hoort er bij. Afgelopen zondag nog een salto gemaakt vanaf de fiets. Ik was met 2 collega MTB trainers op pad (social ride). Ik fietste op een gegeven moment in het midden, waarbij de voorste door de modder volledig de grip kwijt raakte bij een bultje en onder uitging. Aangezien ik er vrij dicht op zat (want relatief weinig snelheid) kon ik zijn fiets, en dan met name zijn voorwiel (die elke ontsnappingsroute blokkeerde), niet meer ontwijken. Afremmen was al lang geen optie meer, dus hupakee, er vol over heen.

De trainer die er achter fietste gaf aan dat het een mooie salto was. Gelukkig verder niks aan de hand dus weer lekker doorgefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Prulleman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:42:
@Ypuh je hoeft die cassette natuurlijk nog niet af te schrijven, gewoon de oude ketting er weer op en nog 2000 of meer erbij trappen.

Ik ben ooit tegen hetzelfde aangelopen en wissel nu 2 kettingen elke ~200 km af. Dat gaat vooralsnog prima. (Maar eerst de oude ketting en cassette opgereden)

En verder.. BB en balhoofd heb ik nog geen problemen mee gehad (wel een keer een garantie frame, dus volgens mij ook nieuwe lagers, iig nieuw BB, maar veel meer km), hoewel ik liever met mooi weer rij zitten er af en toe ook wel wat natte /modderige km tussen, dus wellicht te weinig vet, slechte kwaliteit, teveel ontvetters in de buurt, teveel water (hoge druk..?) ,... Of gewoon pech.
Bedankt! Denk inderdaad dat ik maar deze ketting gewoon in laat slijten op de cassette. Een groter blad voor zodat je wat hoger op de cassette komt lijkt me ook wel verstandig.

Wat betreft het bottom bracket deze draait wel als een zonnetje, maar af en toe kraakt en schuurt het gewoon flink. Heb dus niet het idee dat het lager al echt versleten is, maar dat er af en toe gewoon zand tussenzit. Na een uurtje of 2 fietsen is het dan soms ook wel weer weg, maar gezond lijkt het me niet. Misschien eerst maar eens helemaal loshalen en opnieuw invetten voor ik een nieuw lager plaats.

Denk dat het deels komt doordat ik de MTB niet zo vaak gebruik. Maak hem over het algemeen wel redelijk schoon en dan staat hij daarna weer een maand of langer in een slecht geisoleerde schuur (waar m'n racefietsen een plekje binnenshuis hebben :+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Ben nog steeds erg zoekende naar de goede bardruk verhouding sinds ik op tubeless fiets. Denk dat ik inderdaad maar eens een mobiele drukmeter ga aanschaffen. Hebben andere zwaargewichten hier icm tubeless ervaring? Heb zelf het idee dat ik met 0,3 a 0,4 druk verschil moet fietsen met voor/achter. Met de binnenbandjes had ik het verschil op 0,2 zitten. Zit nu op voor 2.0 en achter 2.3, maar voor mijn gevoel mag voor nog iets minder. Achter niet, die zit wel snor.
wisselwerking schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:40:
@Meneer iCy Tja vallen hoort er bij. Afgelopen zondag nog een salto gemaakt vanaf de fiets. Ik was met 2 collega MTB trainers op pad (social ride). Ik fietste op een gegeven moment in het midden, waarbij de voorste door de modder volledig de grip kwijt raakte bij een bultje en onder uitging. Aangezien ik er vrij dicht op zat (want relatief weinig snelheid) kon ik zijn fiets, en dan met name zijn voorwiel (die elke ontsnappingsroute blokkeerde), niet meer ontwijken. Afremmen was al lang geen optie meer, dus hupakee, er vol over heen.

De trainer die er achter fietste gaf aan dat het een mooie salto was. Gelukkig verder niks aan de hand dus weer lekker doorgefietst.
Klopt, vorige maand nog een harde val gemaakt maar dat was vermoedelijk echt materiaal wat het begaf. Ben er al 3 of 4x op dezelfde plek geweest maar weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:20:
Ben nog steeds erg zoekende naar de goede bardruk verhouding sinds ik op tubeless fiets. Denk dat ik inderdaad maar eens een mobiele drukmeter ga aanschaffen. Hebben andere zwaargewichten hier icm tubeless ervaring? Heb zelf het idee dat ik met 0,3 a 0,4 druk verschil moet fietsen met voor/achter. Met de binnenbandjes had ik het verschil op 0,2 zitten. Zit nu op voor 2.0 en achter 2.3, maar voor mijn gevoel mag voor nog iets minder. Achter niet, die zit wel snor.

[...]

Klopt, vorige maand nog een harde val gemaakt maar dat was vermoedelijk echt materiaal wat het begaf. Ben er al 3 of 4x op dezelfde plek geweest maar weet echt niet wat ik verkeerd heb gedaan.
druk is heel persoonlijk en afhankelijk van een hoop factoren:

- eigen gewicht
- band breedte
- velg breedte
- ondergrond
- rijstijl
- voorkeur
- band type (dikke DH casing, dunne XC bandjes..)

dus lekker met een pompje en een meter het bos in en zoeken naar wat voor jou werkt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-07 15:29
Even een vraag over benamingen in de MTB-wereld.
Was afgelopen zondag aan het fietsen en reed voor het eerst de nieuwe MTB-track parallel aan de Goorsteeg tussen Ede en Lunteren (vanaf 12km).
Daarin zitten twee flinke kuilen, echt een leuke/spannende toevoeging. Is er een specifieke term voor die dingen? Want als ik over kuilen begin denken de meesten aan remkuilen en deze zijn echt van een andere orde :P .

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
TheOmen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:27:
Was afgelopen zondag aan het fietsen en reed voor het eerst de nieuwe MTB-track parallel aan de Goorsteeg tussen Ede en Lunteren (vanaf 12km).
Daarin zitten twee flinke kuilen, echt een leuke/spannende toevoeging. Is er een specifieke term voor die dingen? Want als ik over kuilen begin denken de meesten aan remkuilen en deze zijn echt van een andere orde :P .
ditch/greppel misschien..? geen idee eigenlijk
Die zijn wel leuk om te rijden meestal, uitkijken dat je er niet in vliegt en tegen de de ander kant klapt, maar goed je fiets erin duwen en soepel er doorheen pumpen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:27:
[...]

druk is heel persoonlijk en afhankelijk van een hoop factoren:

- eigen gewicht
- band breedte
- velg breedte
- ondergrond
- rijstijl
- voorkeur
- band type (dikke DH casing, dunne XC bandjes..)

dus lekker met een pompje en een meter het bos in en zoeken naar wat voor jou werkt.
Dan ga ik maar een meter aanschaffen, want wordt er nu tureluus van.

- 125kg
- 2,25
- 26mm
- veelal hard, weinig zand/leem.
- XC
- lekker knallen, niet echt een voorkeur
- Racing Ray / Racing Ralph (Speedgrip/Speed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 20:09

Rmg

Drop, maar dan 1 zonder drop off?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Prulleman schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:32:
[...]

ditch/greppel misschien..? geen idee eigenlijk
Die zijn wel leuk om te rijden meestal, uitkijken dat je er niet in vliegt en tegen de de ander kant klapt, maar goed je fiets erin duwen en soepel er doorheen pumpen :)
Ditch, dat klinkt aannemelijk.
De twee die ze hier hebben aangelegd zijn erg leuk, vooral als je de route nog niet eerder hebt gereden. De eerste is standaard, gewoon steil naar beneden en weer omhoog. De tweede heeft als bonus dat als je eenmaal boven bent je pas ziet dat je direct weer naar beneden wordt gegooid. Eerste keer was even een WTF-momentje :o

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:22
Prulleman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 23:42:
Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste, voor het behoud van mijn spullen een extra ketting aanschaffen en om de zoveel ritjes wisselen om slijtage te beperken? Ik heb er nu zo'n 350 km op zitten met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-07 15:52

Sherlock

No Shit

Welke oliën/vetten/smeermiddelen gebruiken jullie eigenlijk voor de zaken naast de ketting (dat is een discussie op zich ;) )?

Ik heb de standaard WD-40, dat gebruik ik eigenlijk zelden tot nooit op mijn fietsen.
Daarnaast Brunox Turbo spray, dat gebruik ik om bijvoorbeeld de kabels soepel over de "bottom bracket cable guide" te laten lopen, en af en toe voor de achterderailleur.
Tot slot heb ik nog een tube "Agip X-cal universal bike grease" die ik jaaaaren geleden gekregen heb en wat ik voor alles gebruik waar een schroefdraad aan zit (bottom bracket, kettingbladbouten, bidonhouders etc..)

Voor mijn gevoel gaat het best goed zo, maar mis ik nog één soort en dat is de montagepasta.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
R0y. schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Dus als ik het goed begrijp kan ik het beste, voor het behoud van mijn spullen een extra ketting aanschaffen en om de zoveel ritjes wisselen om slijtage te beperken? Ik heb er nu zo'n 350 km op zitten met deze fiets.
ja.. het is maar net waar je zin in hebt, maar wat veel wielrenners doen, met een slijtage meter de ketting in de gaten houden en bij .75 slijtage de ketting vervangen is op de MTB in praktijk lastig (gaat vaak al mis bij ~1000k of minder, terwijl dit op een wielrenfiets vaak bij 4000 km nog geen probleem is).

maar je moet het een beetje als volgt zien,
in de meeste gevallen kan je ~3000 km prima op 1 cassette en ketting rijden, na 3k vervangen en na de volgende 3k zal je voorblad ook aan de beurt zijn.
Als je zin hebt om te wisselen zou je met 2 kettingen wellicht 4000-5000 km uit in cassette halen en met 3 misschien wel 6000. de kans je wel aanwezig dat je voorblad ook wel aan de beurt is.

(de km aantallen zijn hier voorbeelden, dit kan per persoon net zo goed de helft of x2 zijn, dat is te afhankelijk van teveel factoren).

dus je moet bij jezelf de afweging maken, vind ik het de moeite om over (bv) 5000 km / 2 jaar tijd, 25 keer kettingen te wisselen om 60-150 euro voor een cassette uit te sparen, want je spaart enkel 1 cassette uit.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Ik rijd nu 3k op een GX cassette met 1 ketting en merk nog niet dat het 'op' is, maar verwacht niet dat ik er nog 1000km mee kan fiets. Een van m'n fietsmaatjes rijdt met XX1 gold en met 2 kettingen. Na 2000 km heeft hij al alles weer laten vervangen. Het ligt er ook wel aan hoe je er mee omgaat. Even wat minder druk zetten als je schakelt, in een klim in het goede verzet naar boven, en niet halverwege een klim schakelen en volle bak doorstampen.

Ik heb niet de discipline om met 2 kettingen te rijden en op tijd te wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
@Prulleman Heldere uitleg, bedankt! :)
Rudolf schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 11:26:
Ik rijd nu 3k op een GX cassette met 1 ketting en merk nog niet dat het 'op' is, maar verwacht niet dat ik er nog 1000km mee kan fiets. Een van m'n fietsmaatjes rijdt met XX1 gold en met 2 kettingen. Na 2000 km heeft hij al alles weer laten vervangen. Het ligt er ook wel aan hoe je er mee omgaat. Even wat minder druk zetten als je schakelt, in een klim in het goede verzet naar boven, en niet halverwege een klim schakelen en volle bak doorstampen.

Ik heb even snel gezocht en de cassette die er bij mij op zit ( Shimano Deore CS-M6100, 10-51T ) is €70,- bij mantel. Daar ga ik niet voor lopen klooien inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik wil nog wel even 1 ding aanhalen met betrekking tot kettingwissel. Ik fiets met 2 kettingen, met als extra reden dat mocht er iets met 1 ketting gebeuren waardoor ik die niet meer kan gebruiken, ik niet direct aan een cassettewissel hoef maar nog een "reserve" ketting heb die ook ingesleten is op de bestaande cassette.

Zo deed ik het met mijn vorige fiets ook en daar had 1 ketting veel meer last van slijtage en sloeg op een gegeven moment over, ik heb toen nog meer dan 1000km met de andere doorgefietst voor ik de fiets verkocht (en toen was het nog niet op).

Voor mij een extra zekerheidje wat me de kettingwissel wel waard is (want dat kost natuurlijk ook nog geen minuut).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Kettingwisselen klinkt inderdaad erger dan het is en geeft je direct de gelegenheid om hem even goed schoon te maken. Denk zelfs dat je effectief nog sneller klaar bent ook als je hem er gewoon af haalt en schoonmaakt, i.p.v. laat zitten en dan schoon probeert te krijgen.

Het is vooral even zaak er goed op te letten. Heb al wat nuttige tips gelezen en denk dat de cassette nog wel 2-3k mee kan zodra ik 2 kettingen heb die een beetje ingesleten zijn. Dan vervang ik daarna wel alles in 1x, maar dat kan nog wel 2 jaar duren :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:58
@Prulleman in het kader van kettingen wisselen, hergebruik je voortdurend de quicklink? Als je de nodige KM's maakt, kan ik me voorstellen dat je aardig wat moet wisselen.

Heb ook overwogen om vaker te wisselen, ben enerzijds al iets te laat hiermee en wil sws een ander voortandwiel (30T momenteel...) en daardoor dus besloten om alles op te rijden (en in 1x te vervangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
RR46 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:41:
@Prulleman in het kader van kettingen wisselen, hergebruik je voortdurend de quicklink? Als je de nodige KM's maakt, kan ik me voorstellen dat je aardig wat moet wisselen.

Heb ook overwogen om vaker te wisselen, ben enerzijds al iets te laat hiermee en wil sws een ander voortandwiel (30T momenteel...) en daardoor dus besloten om alles op te rijden (en in 1x te vervangen).
Quicklink kun je gewoon opnieuw gebruiken, maar zorg er wel voor dat je de quicklink maar voor 1 ketting gebruikt. Dus niet je quicklinks en kettingen mixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman

Ja.. heb nu 2 sram px1 kettingen met de bijgeleverde quicklink die eigenlijk voor 1malig gebruik is.. er zijn ook links die je officieel kan hergebruiken. Tot nu toe geen problemen, als ie losser aan gaat voelen zou ik em wel vervangen

nog ff wat info erbij gezocht, dit zou de verklaring van SRAM zelf zijn:
https://www.roadbikerider...ock-chain-link-be-reused/
“Our 10- and 11-speed PowerLocks are one-time use only, because as they are removed, there’s enough deformation at the interface where the pin clicks into the plate that a second install will not be as secure. The potential failure mode is the PowerLock opening on its own when the chain goes slack. You can hear and feel that on initial install, the PowerLock installs with a loud click, and requires a tool to re-open. But on subsequent installations, it installs silently and with no effort, and can be re-opened by hand.”
ofwel, als ie nog genoeg klikt en niet met de hand te openen is, dan zal het allemaal wel los lopen, het falen zit niet in breken of scheuren, maar in het openvallen bij een slappe ketting..

[ Voor 38% gewijzigd door Prulleman op 13-10-2020 12:55 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 20:09

Rmg

Klitse schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Quicklink kun je gewoon opnieuw gebruiken, maar zorg er wel voor dat je de quicklink maar voor 1 ketting gebruikt. Dus niet je quicklinks en kettingen mixen.
Voor 12 speeds zijn alle quicklinks officieel niet reusable, ook niet die van KMC. Nadat mn SRAM link losschoot en ik daarna mn derraileur weer kon afstellen gebruik ik ze maar een keer 2 of 3 maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Heb op dit moment een Shimano HG500 11-36 cassette op zitten. Deze is er niet meer in de huidige vorm, tenminste ik kan hem niet vinden. Wellicht handig om de cassette een upgrade te geven als deze af is naar Deore XT M771, naar de HG500 11-34 vorm te gaan of de HG50 die wel in 11-36 is?

Zelf denk ik de cassette upgrade het beste is, maar ga je dat ook echt merken met het schakelen? :-)

Fiets is Deore/XT afgemonteerd. (Shifters/voor deri Deore en achter XT)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Meneer iCy schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 12:58:
Heb op dit moment een Shimano HG500 11-36 cassette op zitten. Deze is er niet meer in de huidige vorm, tenminste ik kan hem niet vinden. Wellicht handig om de cassette een upgrade te geven als deze af is naar Deore XT M771, naar de HG500 11-34 vorm te gaan of de HG50 die wel in 11-36 is?

Zelf denk ik de cassette upgrade het beste is, maar ga je dat ook echt merken met het schakelen? :-)

Fiets is Deore/XT afgemonteerd. (Shifters/voor deri Deore en achter XT)
denk niet dat je het echt gaat merken, maar het prijsverschil is ook niet zo groot dat xt een vreemde keuze is.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-06 10:40
Beste dames/heren, hopelijk kunnen jullie me helpen met het volgende:

ben zoekende naar een winterschoen met voldoende grip voor een hybride fiets (ga zeer zelden offroad) met flat pedals (clipless is niet mijn ding) en kom uit bij de Shimano MW701.

Iemand ervaring met de grip van de Shimano MW701 schoenen op flat pedals?!?!
Of zijn er winddichte/waterdichte schoenen met meer grip die ik over het hoofd heb gezien?!?!

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:56

AntonT

One Ton!

Ik ben benieuwd hoe hij maar 2k volhoudt met een XX1 ketting. Rijdt hij alleen maar in de modder, met wet lube, zonder schoon te maken?

Mijn XX1 drivetrain is na 8.200km (419h) wel/pas aan vervanging toe. Ik heb alles in mei 2019 vervangen. Afgezien van af en toe een uurtje door Utrecht om bij de Heuvelrug-routes te komen vanuit Leidsche rijn rijd ik grotendeels offroad. Verrassend was maar 43% van de ritten in NL. De rest was zwaarder terrein maar meestal beter weer (Curaçao, Zuid-Afrika/Lesotho, Italië) Ik gebruik Squirt lube. Met zo'n levensduur voor 1 set heb ik geen zin om kettingen te wisselen.

Je zou bijna denken dat ik alleen een mooi weer rijder ben :+, maar ik fiets toch ook wel regelmatig met minder weer. En de slechtste moddermomenten had ik in Italië en op Curaçao :o (en ja, ik heb ook de Bart Brentjens challenge gereden).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Heel wat anders: 1,5 week geleden reed ik de Appenninica. Een 7-daagse stage race in Italië. 450km en 16.000 hoogtemeters. Een leuke kleine race met maximaal 150 deelnemers (dit jaar rond de 60). Gaat (zoals de naam al doet vermoeden) door de Appennijnen met enorm mooie uitzichten (regelmatig reden we over een bergkam) en gave zeer technische afdalingen (ik heb ook regelmatig moeten lopen). Ik had totaal 35,5h nodig. De snelste (Hans Becking) deed het onder de 24h.

Dit jaar was het deelnemersveld extreem goed, dus ik was al blij net niet als laatste te eindigen in de Men-categorie (er was - helaas voor mij - geen masters 30+). Als je nog een goede stage race zoekt die goed is georganiseerd, met een erg gave route en zich tot een soort familie ontwikkelt is dit een aanrader! Hoofdsponsor is Parmeggiano Reggiano, dus overal kan je heerlijke kaas krijgen. Ideaal voedsel bij de water points. Data voor 2021 zijn 12-18 september, registratie is vooralsnog alleen open voor deelnemers van dit jaar. Prijs is ook redelijk (is inclusief accomodatie in dorms/sporthallen) voor EUR 1090 (early bird).

Jaloersmakende filmpjes op Youtube, waarvan onderstaande de beste is. Die dude in the thumbnail ben ik en kom ook langs op 0:46.

Overigens was het niet alleen maar mooi. De nacht voor de 6e etappe had het 's nachts geregend. Dat leidde tot een aantal paden met verschrikkelijke klei. Naast stukken waar het een glibber- en glijfeest was waar de Bart Brentjens challenge jaloers op is (geeft nog meer respect voor iedereen in Leogang afgelopen weekend), waren er ook stukken waar je zonder op de fiets te zitten na 2 omwentelingen zoveel klei aan de wielen had dat ze blokkeerden. Zelfs mijn voorwiel met de enorm ruime RS-1 vork. De fiets was ondertussen 3x zo zwaar. Sommigen kregen hun fiets echt niet meer opgetild. Enige oplossing: klei eraf schrapen, fiets optillen en proberen te lopen. Ik was not amused, maar achteraf geeft het de beste verhalen. :)

[ Voor 0% gewijzigd door AntonT op 13-10-2020 15:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-07 10:00
derhenno schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:

ben zoekende naar een winterschoen met voldoende grip voor een hybride fiets (ga zeer zelden offroad) met flat pedals (clipless is niet mijn ding) en kom uit bij de Shimano MW701.

Of zijn er winddichte/waterdichte schoenen met meer grip die ik over het hoofd heb gezien?!?!

Alvast bedankt!
Ik fiets met vrij goedkope (minder dan 40 euro) Decathlon wandelschoenen op flatpedals (met flinke pinnen)... of kan dit echt niet? :)
Ik heb ruim voldoende grip op mijn pedalen.
In de winter doe ik een extra paar sokken aan en/of overschoenen om wind/kou/vocht buiten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
@AntonT Geen idee. Hoe stamp je 4 kettingen door in 2 jaar? Slechte techniek of brute kracht? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
Canard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Ik fiets met vrij goedkope (minder dan 40 euro) Decathlon wandelschoenen op flatpedals (met flinke pinnen)... of kan dit echt niet? :) Ik heb ruim voldoende grip op mijn pedalen.
In de winter doe ik een extra paar sokken aan en/of overschoenen om wind/kou/vocht buiten te houden.
Had ook al bij de Decathlon, afdeling wandelschoenen, gekeken. Qua grip zit je dan natuurlijk prima, maar weet niet of waterdicht ook winddicht betekent ?!?! Indien ja dan kan ik het natuurlijk eens proberen (en als het niet werkt gewoon gebruiken als wandelschoenen).

Bij welke temperaturen heb je met deze oplossing lekker gefietst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
Canard schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Ik fiets met vrij goedkope (minder dan 40 euro) Decathlon wandelschoenen op flatpedals (met flinke pinnen)... of kan dit echt niet? :)
Ik heb ruim voldoende grip op mijn pedalen.
Ik fiets zelf met oude trailschoenen. Goede noppen voor de grip. Zijn alleen niet waterdicht, maar daar maak ik me nu nog geen zorgen om. Lekker met je blubbervoeten thuiskomen :9 Kan eventueel mijn DexShell waterdichte sokken aantrekken.
Je zou ook naar trailschoenen met GoreTex kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• derhenno
TheOmen schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 14:47:
[...]

Ik fiets zelf met oude trailschoenen. Goede noppen voor de grip. Zijn alleen niet waterdicht, maar daar maak ik me nu nog geen zorgen om. Lekker met je blubbervoeten thuiskomen :9 Kan eventueel mijn DexShell waterdichte sokken aantrekken.
Je zou ook naar trailschoenen met GoreTex kunnen kijken.
Trailschoenen met overschoenen heb ik vorige "winter" al geprobeerd: koud en nat...

Heb, zoals hierboven aangegeven, de water/winddichte halfhoge Decathlon winterwandelschoenen van een paar tientjes besteld na het lezen van meerdere positieve reviews door fietsers. Voor mijn doeleinden waarschijnlijk genoeg (in combinatie met overschoenen bij regen) en anders heb ik mooie goedkope wandelschoenen en trekken we alsnog de portemonnee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Rijd nu mijn kettingen naar iets minder dan 0.5% slijtage en wissel dan, oude kettingen bewaar ik en gaan in gebruik als de nieuwe ketting niet meer werkt, binnenkort ketting Nr 2er af en Nr 3 erop dus. Openen en sluiten met beleid gaat best lang goed, gebruik daarvoor de SUPER B TB-3323 (10tje op amazon, bijna het zelfde als de Shimano variant) die zowel openen als sluiten met de tang kan.
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51DnNbSzQiL._AC_SL1000_.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
Ik ken de situatie niet, maar als je zoals op een pumptrack echt je fiets vanaf boven naar beneden moet duwen, dan noem ik dat soort dingen vaak gewoon 'rollers' (als in de Engelse term 'rol in'.

Heb je onderin opeens een hele zware compressie op je vork en merk je dat je rebound je echt omhoog duwt, dan flapt er bij mij nog wel eens de term 'compressie put' uit. Dat is vaak bij bij stukken waar je best steil naar beneden gaat en daarna heel kort erop je wiel weer omhoog gaat. Je gewicht zit dan vaak nog op je voorwiel, maar dat naar achteren krijgen gaat nog niet. Dan is er nog maar 1 oplossing over en goed tegendruk geven op je voorwiel, om er voor te zorgen dat je wiel niet opeens omhoog springt door de rebound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinus
  • Laatst online: 08-07 10:33

ik heb 2400 gehaald, ben ook slecht met onderhoud.. maar als je aan 1 ding begint... alles moet >:) >:)

no comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-07 11:22

Galois

1811 - 1832

Gisteren toch een raar probleem meegemaakt.

Ik was met een maatje aan het fietsen (tijdje geleden gekochte 2de hands fiets) en hij merkte op dat bij het achteruit trappen het af en toe niet soepel ging.

Wij er naar kijken thuis en inderdaad, op een steeds andere plek in het rondje achteruit draaien, was er enige weerstand. Probleem lag niet bij de derailleur(wieltjes), of bottom bracket. Even verder kijken viel op dat de middelste set van 3 tandwielen van de 11s-XT-cassette heen en weer konden bewegen. Die zaten dus niet vast op de body.

Dat vond ik al vreemd, omdat de cassette toch precies past op de body en er dan geen haaks op de body beweging mogelijk zou moeten zijn. Bij hem wel dus.

Wiel eruit en de cassette proberen eraf te krijgen: alleen de eerste twee losse tandwielen kwamen eruit. De volgende (wat een setje van 3 is) zaten muurvast op de body en met geen mogelijkheid eraf te krijgen, ze waren 'ingevreten' in de body.

Vanwege de tijd, alles weer gemonteerd en we zouden dan van het weekend er wel naar kijken. Bij het erop zetten van de sluitring van de cassette en deze er stevig op draaien, zat opeens die losse tandwielen wel vast.

Maar goed... nu het meest vreemde probleem: bij het terug in de fiets doen van het wiel, en het aandraaien op 10 Nm (op de steekas staat 10-16 Nm) is er duidelijk voelbare wrijving bij het achteruit trappen. Deze is meer als je de steekas strakker draait en minder als je 'm losser draait.

Het mag duidelijk zijn dat de body aan vervanging toe is, zeker omdat de cassette zich in heeft gevreten en de tandwielen er speling op hebben, maar ik denk dat er meer mis is met de body/vrijloopnaaf.

Het lijkt er ook zo te zijn dat het mis is gegaan bij het monteren van de cassette. Dat deze er misschien niet goed op heeft gezeten of zo?

Wat is verstandig om te doen? Vrijloopnaaf vervangen en dan zou alles opgelost moeten zijn? Of is dit toch wat ingewikkelder? Het is een DT Swiss ratchet body (denk ik).

[ Voor 6% gewijzigd door Galois op 14-10-2020 08:30 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:00
Ik zie net dat de MTB routes in de Kalmthoutse heide klaar beginnen te geraken. Sommige routes zijn al open om test te rijden. Vanaf januari wordt er met een vignet gewerkt (prijs nog onbekend), maar dat vind ik zeker niet erg. Zie https://grensparkkalmthoutseheide.com/mountainbike/ voor alle info.
Die gele route is trouwens een heel leuk fietspad maar geen MTB route (zoals ze zelf al aangeven), die heb ik al eens gereden, toen de MTB routes nog niet open waren.

Ik ben zeer benieuwd deze te rijden, want hier in België zijn er amper aangelegde routes (er zijn wel veel leuke onofficiële routes :) ). De dichtstbijzijnde nieuwe route is voor mij 20km met de auto, dus dat is waarschijnlijk ideaal als startpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43

Kluus

Gang is alles

@Galois Voor wat betreft die bewegende kransjes; zou het kunnen dat het kleinste kransje scheef heeft gezeten? Misschien omdat die bij het monteren niet lekker in de groefjes zat? Ik kan me voorstellen dat ie in dat geval namelijk niet strak tegen het tweede kransje drukt en dus niet overal voldoende druk op zit (dus hoe verder op de cassette hoe losser de kransjes komen behalve op het eind want daar is het waarschijnlijk een blok wat niet scheef kan).

Het probleem met de weerstand lijkt me een probleem met de lagers, bijvoorbeeld dat deze niet meer goed werken en als je met je steekas de binnen ring vast zet (even afhankelijk van de constructie, maar zoiets zal het zijn) dat je lager dan niet meer lekker draait doordat ie gewoon versleten is of dat ie al zo vast zit dat je bij minder preload gewoon de binnenring mee draait en het lager dus sowieso niet meer zijn werk doet.

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 14-10-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ik weet dat 'Het grote fietscomputer topic' ook bestaat, maar ik stel de vraag toch even hier. Met welke fietscomputer MET navigatie fietsen jullie? Op dit moment heb ik een Bryton 450 die voor de 2e keer binnen garantie teruggaat. Daar heb ik dus wat minder vertrouwen in. Reden waarom ik destijds voor de Bryton ben gegaan, was dat hij niet al te duur was en dat hij lang mee kan op 1 acculading.

De meeste rondjes fiets ik zonder navigatie, maar af en toe vind het ook erg leuk om een langere rit (100-200km) via Komoot te plannen. Dus erg benieuwd waar jullie mee fietsen en wat de ervaringen zijn.

Het gaat mij dus primair om het navigeren op de MTB.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:45

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

wisselwerking schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 09:06:
Ik weet dat 'Het grote fietscomputer topic' ook bestaat, maar ik stel de vraag toch even hier. Met welke fietscomputer MET navigatie fietsen jullie? Op dit moment heb ik een Bryton 450 die voor de 2e keer binnen garantie teruggaat. Daar heb ik dus wat minder vertrouwen in. Reden waarom ik destijds voor de Bryton ben gegaan, was dat hij niet al te duur was en dat hij lang mee kan op 1 acculading.

De meeste rondjes fiets ik zonder navigatie, maar af en toe vind het ook erg leuk om een langere rit (100-200km) via Komoot te plannen. Dus erg benieuwd waar jullie mee fietsen en wat de ervaringen zijn.

Ik rij met de Edge 530 en voor mij is het perfect, ik mis de touchsreen niet. qua hoogtemeters heb ik af en toe het idee dat hij er iets langszit dit is voor mij het grootste nadeel wat ik op kan noemen...de extra MTB functies (hoe "wild" je gereden hebt enzo") vind k niet heel interessant maar wel leuk om een keer op te kijken.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:39

Ik fiets ook met een Garmin 530.
Ingebouwd 'alle' kaarten van Europa (gratis, open street maps + updates), dus als je eens misfietst, heeft ie zo weer een nieuwe route.
Ook de batterijduur met navigeren is fantastisch. Ik ga er vanuit dat ie meer dan 10 uur meegaat, hoewel ik zelf nooit verder kom dan 5 uur oid.
En Komoot integratie.

Ik heb ook de 520 gehad, en die was toch een stuk minder goed. Geen eigen kaarten, 'slechte' batterijduur (na 4 uur navigeren was ie echt leeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 10:54

Ik gebruik een Bryton 860E. Ik ben hier zeer tevreden over. Integraties met alle apps, accu van 16 uur.
Gebruik hem meestal voor het registreren van de ritten (integratie komoot en strava).

Voordeel is dat het simpel werkt en niet bijv een ingewikkelde infra heeft zoals die bij Garmin, en een stuk goedkoper. Maar goed, ik snap jou vertrouwen in Bryton wel. Voor 259 euro. Kan bijna alles wat de meest geavanceerde Garmin ook kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
derhenno schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:

Alvast bedankt!
Ik heb adidas trail schoenen met gore-tex, dus water dicht, prijs 99 euro.
Erg tevreden over!

https://www.adidas.nl/ter...ning-schoenen/FW2690.html

Maar er zijn veel meer opties bij adidas met gore-terx. Hier de hele collectie gore-tex: https://www.adidas.nl/outdoor-heren-schoenen-gore_tex
Die ik heb zijn relatief grof, en dat komt bij mij goed uit met mijn brede voeten. Ik gebruik ze voor mountainbiken (flatpedals) en de voeten blijven warm/droog. Er zijn ook wel slankere modellen.

[ Voor 15% gewijzigd door Tomas_ op 14-10-2020 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• derhenno
Tomas_ schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:45:
[...]
Ik heb adidas trail schoenen met gore-tex, dus water dicht, prijs 99 euro.
Erg tevreden over!

https://www.adidas.nl/ter...ning-schoenen/FW2690.html

Maar er zijn veel meer opties bij adidas met gore-terx. Hier de hele collectie gore-tex: https://www.adidas.nl/outdoor-heren-schoenen-gore_tex
Die ik heb zijn relatief grof, en dat komt bij mij goed uit met mijn brede voeten. Ik gebruik ze voor mountainbiken (flatpedals) en de voeten blijven warm/droog. Er zijn ook wel slankere modellen.
Gore-tex seems to be the answer i was looking for then, thanks :)
Neem aan dat maatje 43 bij adidas ook gewoon maatje 43 is...

[ Voor 4% gewijzigd door derhenno op 14-10-2020 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
derhenno schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Maat is altijd wel een ding, maar ik moet zeggen dat ik 44-45 heb en 44 2/3 past.

nu nog ergens voorraad vinden ;-) Die dingen gaan als warme broodjes. Tip: Bever.nl heeft ze ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Tomas_ op 14-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElmarJ16
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-02-2024
derhenno schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

Ga van dat laatste maar niet uit. Adidas valt in het algemeen klein uit. Normaal heb ik maat 42, maar mijn nieuwe adidas terrex zijn als ik me niet vergis maat 43 1/3. Dit is ook wat ik uit mijn omgeving hoor over de five ten schoenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Galois Wat voor wielen/naaf zijn het, en heb je eventueel een linkje naar de manual? Het kan goed zijn dat je een heel klein spacertje mist die er voor zorgt dat de body niet rechtstreeks tegen de seal van het lager aanzit. Andere wat in mij opkomt is teveel/te dik vet op de ratchets of een verbogen veertje.

Invreten zou in principe niet erg mogen zijn, verkeerd monteren wel. Een nieuwe body is ook in no-time ingevreten en zou in principe de levensduur van een wiel wel moeten overleven. Vaak wordt aangeraden om de body compleet te vervangen wanneer de lagers aan vervanging toe zijn, maar voor sommige merken (waar een body €100 kost) is dat nonsense. I.g.v. DT Swiss voor €60 wel het overwegen waard.

@wisselwerking Ga in ieder geval voor een Garmin of Wahoo en bespaar je de moeite met onderzoek naar andere merken. Ik heb de 830 waar ik content mee ben. Wat de verschillen zijn met de 530 is mij niet helemaal meer duidelijk (voorheen was het verschil tussen 8xx en 5xx juist de opslag voor kaarten en daarmee navigatie).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:45

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ypuh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:16:
@Galois Wat voor wielen/naaf zijn het, en heb je eventueel een linkje naar de manual? Het kan goed zijn dat je een heel klein spacertje mist die er voor zorgt dat de body niet rechtstreeks tegen de seal van het lager aanzit. Andere wat in mij opkomt is teveel/te dik vet op de ratchets of een verbogen veertje.

Invreten zou in principe niet erg mogen zijn, verkeerd monteren wel. Een nieuwe body is ook in no-time ingevreten en zou in principe de levensduur van een wiel wel moeten overleven. Vaak wordt aangeraden om de body compleet te vervangen wanneer de lagers aan vervanging toe zijn, maar voor sommige merken (waar een body €100 kost) is dat nonsense. I.g.v. DT Swiss voor €60 wel het overwegen waard.

@wisselwerking Ga in ieder geval voor een Garmin of Wahoo en bespaar je de moeite met onderzoek naar andere merken. Ik heb de 830 waar ik content mee ben. Wat de verschillen zijn met de 530 is mij niet helemaal meer duidelijk (voorheen was het verschil tussen 8xx en 5xx juist de opslag voor kaarten en daarmee navigatie).
als ik me niet vergis is het verschil tussen de 830 en de 530 touchscreen en adres navigatie op het apparaat.

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Ja klopt, zolang je zelden een adres wilt invoeren als bestemming, op je edge zelf. Of een poi uit een lijst wilt kiezen, op je edge zelf, dan blijft het touchscreen over als grootste verschil.
(Adressen en poi's zijn wel workarounds voor, maar dan moet je even je telefoon erbij pakken).

Voor komoot rondjes merk je geen verschil

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:40

Hier een Wahoo Elemnt in gebruik. Erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

https://nl.pepper.com/aan...k-164138?#comment-1435927

Deze is nu wel aardig leuk in de aanbieding. Meeste rijden met Garmin/Wahoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Meneer iCy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

https://nl.pepper.com/aan...k-164138?#comment-1435927

Deze is nu wel aardig leuk in de aanbieding. Meeste rijden met Garmin/Wahoo.
Ik zag het, helaas ondersteund het niet de segmenten binnen Strava. Anders had ik hem besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
R0y. schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:11:
[...]

Ik zag het, helaas ondersteund het niet de segmenten binnen Strava. Anders had ik hem besteld.
je hebt daar ook een strava abo voor nodig, met de gratis versie heb je ook geen segmenten op je garmin

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
Prulleman schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 16:45:
[...]

je hebt daar ook een strava abo voor nodig, met de gratis versie heb je ook geen segmenten op je garmin
Klopt. Op mijn telefoon wel icm mijn Apple Watch, tenminste.. achteraf dan.

Wel grappig en erg motiverend voor mij!

[ Voor 3% gewijzigd door R0y. op 14-10-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

R0y. schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Achteraf heb je met deze garmin geen segmenten? Dacht dat het enkel om de live segmenten ging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
Meneer iCy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:12:
[...]

Achteraf heb je met deze garmin geen segmenten? Dacht dat het enkel om de live segmenten ging.
Acheraf inderdaad wel ;) (heb zelf een Edge 130, met de gratis variant van Strava)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44
R0y. schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Met elke GPS enablede watch/fietscomputer die naar Strava synct heb je achteraf segmenten, mits je de betaalde variant van Strava hebt (dacht ik). Dus geen idee waar volgens jou het verschil in zou zitten ten opzichte van een Apple watch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

-Eraser- schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Acheraf inderdaad wel ;) (heb zelf een Edge 130, met gratis Strava)
Die kan wel weer live segmenten aan zag ik. Hoe bevalt het zwart witte qua navigatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Shinji schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:17:
[...]

Met elke GPS enablede watch/fietscomputer die naar Strava synct heb je achteraf segmenten, mits je de betaalde variant van Strava hebt (dacht ik). Dus geen idee waar volgens jou het verschil in zou zitten ten opzichte van een Apple watch.
Het verschil is dus (als het klopt wat je aangeeft) dat je er niet voor hoeft te betalen. Ik dacht ergens te lezen dat Strava de segmenten niet zou herkennen.

Iemand die toevallig het apparaat heeft en kan bevestigen of het wel of niet werkt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:36
Meneer iCy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

Die kan wel weer live segmenten aan zag ik. Hoe bevalt het zwart witte qua navigatie?
Ah, zie inderdaad dat dat klopt (alleen heb dus zelf niet het betaalde abo). Verder heb ik de Edge 130 nog niet heel lang, dus de navigatie nog niet getest ;) vooral bekende routes gereden tot nu toe.

Wat ik wel kan zeggen is dat het scherm buiten prima afleesbaar is, vooral door het monochrome lcd (hoog contrast).
Van de navigatie zou ik niet al teveel verwachten: er zijn bijv. geen kaarten standaard geïnstalleerd. Wat je wel kan doen is een route plannen (of bijv. een gpx-bestand), op basis waarvan je dan aanwijzingen krijgt (klein kaartje of pijlen met afstand).

Ik had hem zelf laatst uit een aanbieding van amazon.nl voor 103 euro, dus kon wel leven met de beperkingen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44
R0y. schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Het verschil is dus (als het klopt wat je aangeeft) dat je er niet voor hoeft te betalen. Ik dacht ergens te lezen dat Strava de segmenten niet zou herkennen.

Iemand die toevallig het apparaat heeft en kan bevestigen of het wel of niet werkt? :)
Dus met een Apple watch zijn premium features gratis? Die had ik nog niet gehoord, dat is dan wel interessant.

Of wellicht zijn het alleen de leaderbords die niet meer zichtbaar zijn zonder premium (heb premium dus geen idee wat je dan niet meer ziet). Maar dan zit er geen enkel verschil in een random smartwatch of een Apple watch.

On another note, vandaag Broekpolder in <30min gedaan, lag er redelijk goed bij maar kon nog beter. Werd aan het begin wel ingehaald door iemand met een echte noodgang, dacht even dat ik toch stilstond.

https://strava.app.link/9OOBK3k2zab

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 14-10-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Shinji schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:31:
[...]

Dus met een Apple watch zijn premium features gratis? Die had ik nog niet gehoord, dat is dan wel interessant.

Of wellicht zijn het alleen de leaderbords die niet meer zichtbaar zijn zonder premium (heb premium dus geen idee wat je dan niet meer ziet). Maar dan zit er geen enkel verschil in een random smartwatch of een Apple watch.
Ik zie mijn segmenten en hoe snel ik ze heb gefietst. Daarnaast kan ik ze met een top 10 vergelijken van mannen of vrouwen, voor overige zaken moet ik inderdaad abonneren.

Maar als @-Eraser- aangeeft dat het op zijn Garmin werkt (achteraf segmenten bekijken) dan zal het bij de explore ook wel werken en zal ik het waarschijnlijk fout hebben.

Ik kan heel veel over de functies e.d. vinden tussen de verschillende fietsnavigaties maar echt een duidelijk overzicht m.b.t. integraties (zoals Strava) ontbreekt dan weer.

[ Voor 21% gewijzigd door R0y. op 14-10-2020 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Meneer iCy schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:18:
[...]

Ik heb het oude model 130, geen idee hoe de navigatie veranderd is in de nieuwe. Maar als je een route gemaakt hebt via Garmin Connect dan krijg je wel route aanwijzingen maar deze zijn niet altijd super duidelijk omdat je geen kaart onder de route hebt hangen. Het is soms dus gokken welke afslag je precies moet hebben. Mocht je mis rijden dan is het aan jou om op de lijn van de route terug te komen hij zal je er niet weer heen navigeren.

Als je een route hebt welke niet op Garmin Connect gemaakt is krijg je geen aanwijzingen maar is het aan jou om de lijn te volgen, en dit is soms bij afslagen even zoeken waar je precies heen moet. Je komt wel waar je moet zijn hoor daar is het duidelijk zat voor en dat is het belangrijkste. (Je moet wel een route er natuurlijk van te voren op gezet hebben, je kan niet zomaar ergens geen gaan en de edge je de route er heen te laten wijzen)

Je kan "halverwege" wel weer terug naar huis "navigeren". Dat navigeren bestaat dan uit of je dezelfde weg naar huis laten rijden zoals je op dat punt gekomen bent, of wat mijn favoriet is je gewoon de richting wijzen waar je startpunt was en je dan zelf de weg laten zoeken. Dan heb je je juiste richting en je kan kan zelf je route bepalen.

Maar zoals Garmin zelf al aangeeft, het is een broodkruimel spoor en geen volledige navigatie zoals een 530, 830 of 1030 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 12:16:

DT Swiss XR1501.
Maar hij heeft het wiel vandaag weggebracht. Hij durfde het toch niet aan om het zelf te doen.

Volgens fietsenmaker was de buitenste (?) lager van de freehub versleten. Verder was alles prima en het ingevreten deel vond hij niet erg.

Kortom: 120€ verder en alles doet het weer (idd 60€ aan de hub, rest arbeid).

Maar wat ik nog steeds niet snap is waarom die middelste tandwielen ‘los’ zaten en heen en weer bewogen. Ook niet dat bij te strak aandraaien van de steekas, het wiel minder soepel draaide. Heeft dat echt alleen met een versleten freehub te maken?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
R0y. schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 17:43:
[...]

Ik zie mijn segmenten en hoe snel ik ze heb gefietst. Daarnaast kan ik ze met een top 10 vergelijken van mannen of vrouwen, voor overige zaken moet ik inderdaad abonneren.

Maar als @-Eraser- aangeeft dat het op zijn Garmin werkt (achteraf segmenten bekijken) dan zal het bij de explore ook wel werken en zal ik het waarschijnlijk fout hebben.

Ik kan heel veel over de functies e.d. vinden tussen de verschillende fietsnavigaties maar echt een duidelijk overzicht m.b.t. integraties (zoals Strava) ontbreekt dan weer.
Ja klopt. Alle GPS bronnen zullen in strava segment gegevens tonen. Enkel compatibele devices icm strava premium hebben "live segments". Dan zie je tijdens het rijden je pr of een kom en hoeveel sec je voor of achter loopt. (Realtime)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-07 06:14

Appie

F1RST Racing

Ik heb een garmin 830 ergens, maar die ik kan ik niet vinden sinds dec 23, 2019. Ligt ergens in mijn huis (hopenlijk). Ik rij nu met een Wahoo Bolt (in de hoop tzt die garmin nog een keer te vinden).

Qua navigatie is de 830 beter, en destijds had ik die gekozen over de 530 omdat het ook als een normale navigatie systeem kon werken; je kan direct adres, etc opgeven en hij werkt to.v. de 530 waar je de route laadt via je computer.

De Wahoo bolt is de tegenhanger van de 530, en werkt qua navigatie ongeveer hetzelfde. De Wahoo element is meer on par met de 830.

De keuze destijds voor de 830 was omdat ik via het apparaat zelf mijn navigatie wil opzetten en de MTB specifieke meetingen, al gaf dat eerlijk gezegd niet veel meerwaarde.

Strava Segments met Wahoo is mooi: de LED's gaan af als je een startpunt nadert en de wahoo toont een delta aan t.o.v. je eigen PB. Dit is iets dat voor mij als een motivatie dient.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie op 15-10-2020 16:53 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Hier kun je de devices vinden die live segmenten tonen:
https://support.strava.co...gments-Compatible-Devices

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:53
Ik ben van plan om aanstaande zondag een rondje Amerongen te gaan doen, dat zou dan ook mijn eerste keer worden. Normaal fiets ik routes in de omgeving van Eindhoven, maar dat begint op den duur wel wat saai te worden.

Is dit op zondag (middag) aan te raden? Ik ben geen fan van hele drukke routes waarbij je constant iemand achter of voor je hebt fietsen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoewe
Strider schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:13:
Ik ben van plan om aanstaande zondag een rondje Amerongen te gaan doen, dat zou dan ook mijn eerste keer worden. Normaal fiets ik routes in de omgeving van Eindhoven, maar dat begint op den duur wel wat saai te worden.

Is dit op zondag (middag) aan te raden? Ik ben geen fan van hele drukke routes waarbij je constant iemand achter of voor je hebt fietsen.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/lMaMOJK.png

Zondag is veruit de drukste dag voor de UHR-routes

bron

[ Voor 7% gewijzigd door Sjoewe op 16-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:43

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:55:
[...]

DT Swiss XR1501.
Maar hij heeft het wiel vandaag weggebracht. Hij durfde het toch niet aan om het zelf te doen.

Volgens fietsenmaker was de buitenste (?) lager van de freehub versleten. Verder was alles prima en het ingevreten deel vond hij niet erg.

Maar wat ik nog steeds niet snap is waarom die middelste tandwielen ‘los’ zaten en heen en weer bewogen. Ook niet dat bij te strak aandraaien van de steekas, het wiel minder soepel draaide. Heeft dat echt alleen met een versleten freehub te maken?
Het buitenste lager van de body krijgt inderdaad het meest te verduren en verslijt ook het snelst.

Heeft de FM dan toch de hele body vervangen voor de 60 euro, of is dat alleen voor het lagertje? Voor mijn gevoel is 60 euro voor de montage ook vrij fors, zeker als ie alleen een nieuw body erop gestoken heeft, maar goed, als iedereen tevreden is...

Voor wat betreft dat los zitten van de kransjes lijkt het mij nog steeds dat de cassette gewoon niet goed gemonteerd zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Strider schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:13:

Heb met 36 graden, op de zaterdagochtend gefietst. Volgens een voorbij ganger was het rustig, maar ben er genoeg tegen gekomen die achter mij aan stond te drukken. Ben op de plekken waar ik aan de zijkant kon staan, ook met regelmaat naar de zijkant gegaan.

Ik verwacht dus met dit weer, het wel vaak inhalen/gedrukt zal worden voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Jammer zeg, dat ga ik dan maar overslaan, dat haalt voor mij toch wel veel plezier weg.

BlaBlaBla

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
Nou... zo erg is het toch niet?

Als je langzamer bent.. laat je vooral niet opjagen en zoek op je gemak naar een plekje waar het iets breder is, neem wat snelheid terug zodat het passeren vlot verloopt en weer door.

Als je sneller bent... Besef dat je geen PR gaat rijden op zondag en geef je voorganger de tijd om een plekje te zoeken, geef ook even aan of je links of rechts gaat inhalen en of er nog meer aankomen.

Ik rij ook liever als het rustig is, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen. Ik blijf er op zondag niet voor thuis in ieder geval

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AntonT

AntonT

One Ton!

Zondagmorgen is altijd druk. Zondagmiddag daarentegen, zeker wat later in de middag, is het altijd stukken rustiger. Ik ga ook graag de drukte uit de weg en deze tactiek werkt voor mij ideaal. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23:57
Strider schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:03:
Jammer zeg, dat ga ik dan maar overslaan, dat haalt voor mij toch wel veel plezier weg.
Zijn niet alle MTB parkoersen druk op zaterdag en zondag in Nederland? Hier op de Veluwe stikt het ook altijd van de mensen. Sportieve MTB-ers, gezinnen op de MTB, first time MTB-ers, wandelaars etc. Houdt er gewoon rekening mee dat het druk is en het kan alleen maar meevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:12
Kluus schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Het buitenste lager van de body krijgt inderdaad het meest te verduren en verslijt ook het snelst.

Heeft de FM dan toch de hele body vervangen voor de 60 euro, of is dat alleen voor het lagertje? Voor mijn gevoel is 60 euro voor de montage ook vrij fors, zeker als ie alleen een nieuw body erop gestoken heeft, maar goed, als iedereen tevreden is...

Voor wat betreft dat los zitten van de kransjes lijkt het mij nog steeds dat de cassette gewoon niet goed gemonteerd zat.
Mag inderdaad hopen dat je voor 60 euro een nieuwe body hebt gekregen en niet alleen een lager. Kosten zijn inderdaad erg hoog! Vervangen van een complete body mag niet meer dan 10-15min duren. Lager kan iets langer duren als deze er lastig uit te halen is. DT Swiss naven staan erom bekend dat onderhoud erg makkelijk en snel te doen is.

Asus PP-DLW - 2 x Intel Xeon 3,06 - 1Gb RAM - Coolermaster CM Stacker - 29160 - Seagate 18Gb 15k -=- 2 x LG L1910B 19" TFT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

@wezep en @Kluus

Inderdaad een nieuwe body. Dus incl. montage 120€. Vond het ook aan de prijs. Body is adviesprijs 70€ en dan 50€ montage incl opnieuw afstellen van derailleur lijkt mij... ach... is misschien veel inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
AequitasII schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:59:
[...]

Zijn niet alle MTB parkoersen druk op zaterdag en zondag in Nederland? Hier op de Veluwe stikt het ook altijd van de mensen. Sportieve MTB-ers, gezinnen op de MTB, first time MTB-ers, wandelaars etc. Houdt er gewoon rekening mee dat het druk is en het kan alleen maar meevallen.
Ik ben vaak te vinden op 1 van de onderstaande routes en daar is het bijna altijd wel rustig.

https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/best
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/mierlo
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/nuenen
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/sint-oedenrode
Prulleman schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 13:13:
Nou... zo erg is het toch niet?

Als je langzamer bent.. laat je vooral niet opjagen en zoek op je gemak naar een plekje waar het iets breder is, neem wat snelheid terug zodat het passeren vlot verloopt en weer door.

Als je sneller bent... Besef dat je geen PR gaat rijden op zondag en geef je voorganger de tijd om een plekje te zoeken, geef ook even aan of je links of rechts gaat inhalen en of er nog meer aankomen.

Ik rij ook liever als het rustig is, maar dat heb je niet altijd voor het zeggen. Ik blijf er op zondag niet voor thuis in ieder geval
Ik heb zelf geen auto dus ik ga hier dan ook speciaal een auto voor huren. Daarop komen ook nog de vignet kosten, dus ik ga Amerongen + omringende routes verplaatsen naar een keer door de weeks.

Nijmegen staat ook hoog gerankt en dichterbij, hoe ziet het er daar op zondag uit?
Lochem zou ook nog wel kunnen, maar dat is 1.5 uur rijden.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:56
Best vindt ik in het weekend ook wel aardig druk. Nijmegen kan ook druk zijn in het weekend. Lochem zou ik laten gaan, Leuk voor als je in de buurt bent (maar niet mijn soort route).
Een andere optie zijn de parkstad routes(regio Brunssum & Landgraaf). Absoluut andere routes dan die in ZO Brabant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coldasice
Strider schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:03:
[...]

Ik ben vaak te vinden op 1 van de onderstaande routes en daar is het bijna altijd wel rustig.

https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/best
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/mierlo
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/nuenen
https://www.mtbroutes.nl/noord-brabant/sint-oedenrode

[...]

Ik heb zelf geen auto dus ik ga hier dan ook speciaal een auto voor huren. Daarop komen ook nog de vignet kosten, dus ik ga Amerongen + omringende routes verplaatsen naar een keer door de weeks.

Nijmegen staat ook hoog gerankt en dichterbij, hoe ziet het er daar op zondag uit?
Lochem zou ook nog wel kunnen, maar dat is 1.5 uur rijden.
Mierlo, Meyel, IJsselsteijn of Horst mss een optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Galois schreef op woensdag 14 oktober 2020 @ 18:55:

Zo, da's makkelijk verdiend. Een DT body trek je er zonder gereedschap zo af en de nieuwe klik je er op. Dat is letterlijk 5 seconden werk, plus nog 2-3 minuten voor het overzetten van de cassette (moet misschien ook maar eens starten met een hobby matige onderhoudsservice :+). Naar de voorraadkast lopen om een nieuwe body te pakken of het afrekenen zijn waarschijnlijk nog het meeste werk.

Buitenste body lager is wel plausibel. Dat een versleten lager de oorzaak was lag eigenlijk zo voor de hand/merk je snel op dat ik er niet eens aan dacht. Dat een steekas monteren invloed heeft kan ook wel kloppen. De end caps komen bij DT Swiss in aanraking met het lager.

Afbeeldingslocatie: https://forums.mtbr.com/attachments/wheels-tires/1155230d1504218194-dt-swiss-350-20mm-end-cap-removal-20170831_165142.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 16-10-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 16:19

Nox

Noxiuz

Heeft er iemand ervaring met fietsendragers? Ik wil wat meer routes gaan fietsen waar ik niet in de buurt woon of even's avonds snel de fiets pakken, dus met de auto naar de route ipv ~45 minuten fietsen.

Nu heb ik de volgende 'eisen':
- opvouwbaar
- snel/eenvoudig te monteren maar wel degelijk
- moet niet tegen mijn gloednieuwe auto aan komen bij een noodrem (m.a.w. het spul moet goed vast zitten)
- beetje vriendelijke geprijsd als het kan

Gewicht boeit me niet zo. Wel zoek ik vanwege een lomp carbon frame eentje met bandjes. Ik denk dat ik er een heb gevonden:
https://www.anwb.nl/fiets.../anwb-touring-flex-plus-2

Staat volgens mij ook bekend als ProUser SG2 geloof ik. Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten? Ik heb een alu zadelpen welke ik liefst gebruik om hem vast te zetten.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-07 13:39
Net rondje Vorden en Lochem gedaan. Lekker weer, prachtig parcour!
Nu verdienstelijk aan het borrelen.
Pagina: 1 ... 96 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic