Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 95 ... 280 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan390
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:25
Sherlock schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:37:
Vraagje over Amerongen/Leersum/Hoge Ginkel; is dat een beetje te doen met kinderen/pubers*? Deze zomer hebben we in de Vogezen een paar tochten gefietst (https://www.strava.com/activities/3833378898 en https://www.strava.com/activities/3828085407 voor de geïnteresseerden) dus ze kunnen best wat aan, maar het hoogteprofiel van Amerongen lijkt wat steiler dan de klimmetjes in de Vogezen.

Hoe verhoudt Amerongen zich tot Westenschouwen (die heb ik laatst nog gedaan) bijvoorbeeld?

De bedoeling is dat we in de herfstvakantie in een huisje in de buurt van Dodewaard zitten, dus Rhenen en Kwintelooijen willen we ook wel graag gaan doen.

En klopt het dat je het vignet niet online kan kopen? De lijst met verkooppunten is vrij uitgebreid, maar dat gaat allemaal ten koste van je zuivere fietstijd ;)

* De één is 15, die gaat mij er waarschijnlijk af fietsen binnen nu en een jaar, en de ander is (bijna) 13, die zal het wel pittig krijgen vermoed ik.
Lekker gaan en genieten. Westenschouwen is korter maar (iets) pittiger dan Amerongen/Leersum. Rhenen is een leuke achtbaan (lengte a la Westenschouwen). De omgeving is super Kwintelooijen is absoluut het zwaarste van deze routes, maar een mindere omgeving. Kronkelt om het motorcross circuit heen.

[ Voor 3% gewijzigd door jan390 op 06-10-2020 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-07 16:35

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Sherlock schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 14:37:
Vraagje over Amerongen/Leersum/Hoge Ginkel; is dat een beetje te doen met kinderen/pubers*? Deze zomer hebben we in de Vogezen een paar tochten gefietst (https://www.strava.com/activities/3833378898 en https://www.strava.com/activities/3828085407 voor de geïnteresseerden) dus ze kunnen best wat aan, maar het hoogteprofiel van Amerongen lijkt wat steiler dan de klimmetjes in de Vogezen.

Hoe verhoudt Amerongen zich tot Westenschouwen (die heb ik laatst nog gedaan) bijvoorbeeld?

De bedoeling is dat we in de herfstvakantie in een huisje in de buurt van Dodewaard zitten, dus Rhenen en Kwintelooijen willen we ook wel graag gaan doen.

En klopt het dat je het vignet niet online kan kopen? De lijst met verkooppunten is vrij uitgebreid, maar dat gaat allemaal ten koste van je zuivere fietstijd ;)

* De één is 15, die gaat mij er waarschijnlijk af fietsen binnen nu en een jaar, en de ander is (bijna) 13, die zal het wel pittig krijgen vermoed ik.
Er zijn wat zaken die de vignetten ook online verkopen, maar 'wij' vrijwilligers proberen de verkoop bewust bij lokale ondernemers te houden, zodat die door de verkoop wat extra aanloop krijgen.
Kwint zou ik overslaan, dat heeft niets te maken met recreatief mountainbiken :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:00

Sherlock

No Shit

Demo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Er zijn wat zaken die de vignetten ook online verkopen, maar 'wij' vrijwilligers proberen de verkoop bewust bij lokale ondernemers te houden, zodat die door de verkoop wat extra aanloop krijgen.
Ah ja, daar valt wat voor te zeggen natuurlijk (y)
Kwint zou ik overslaan, dat heeft niets te maken met recreatief mountainbiken :P
Thanks, ik was al aan het kijken welke route ik van de lijst zou moeten halen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05:44
Sherlock schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:15:
[...]
Ah ja, daar valt wat voor te zeggen natuurlijk (y)

[...]
Thanks, ik was al aan het kijken welke route ik van de lijst zou moeten halen.
Ik wilde zelf ook al zeggen. Eigenlijk als je het gevoel hebt dat je "moet" vragen of het geschikt is dan zou je Kwint over moeten slaan. De andere routes zijn een stuk relaxter en leuker daarom te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:46
Zojuist weer een rondje lopen ploegen door de blubs. Niet vreemd ook met het weer van de afgelopen dagen natuurlijk. Wat me opviel is dat er behoorlijk wat rotzooi zich verzamelt in en rond de aandrijving, dat moet inderdaad een ongekende slijtage geven! Kettingsmeer bestaat in mijn geval uit wax, en inderdaad, na een tijdje loopt het zich redelijk schoon. Althans, op een gegeven moment is het krakende geluid van zand in je aandrijving verdwenen. Desondanks blijft er aanslag zichtbaar op de ketting en cassette, al komt dat waarschijnlijk door het vocht in het zand waardoor het kleeft. Bij droogte was de aandrijflijn behoorlijk schoner nl.

Bij terugkomst kon ik het niet laten om het ongemoeid te laten en de Dasty met een afwasborstel ter hand genomen. Zulk soort momenten komt toch de twijfel in mij naar boven of alleen afspoelen en opnieuw smeren in zo'n geval de beste optie is... B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Demo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 16:06:
[...]
Moet wel zeggen dat het erg slecht geregeld is met die vignetten als niet local, het heeft me dit jaar al een paar keer weerhouden om daar te gaan fietsen. Vaak beslis ik op zaterdag avond waar ik zondag ochtend heen ga en dan kan je dus geen vignet kopen. Online sowieso is een grote wirwar waar je zelf maar in een grote lijst moet zoeken waar je ze online kan kopen.

Natuurmonumenten doet dit veel beter, daar kan je gewoon online bestellen en krijg je gelijk een bevestiging die geldig is.

Beetje online service is in 2020 toch niet te veel gevraagd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-07 16:14

BrammT

The one and only!

Zo, ook maar eens aanwezig melden in dit topic. Ca. een half jaar geleden het mountainbiken weer opgepakt na een 'pauze' van ca. een jaar...

Onderstaand mijn mountainbike aan de muur in mijn schuur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOmV7IY8NpyZFmDNOsVHqUnB57M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W5qoQ1YU5aYOncHNUEfqzu7j.jpg?f=fotoalbum_large

Ondanks dat ie al wel wat jaartjes oud is nog altijd een fijne fiets. Twee weken geleden voor het eerst de ketting gesmeerd met squirt wax. Dat ging perfect.

Nu ben ik eigenlijk wel toe aan nieuwe banden voor en achter, want het profiel is op...
Er liggen nu Schwalbe Racing Ralph's 26x2.1 op zowel voor als achter.
Velgen zijn beide Shimano MT15's

Dit wordt mijn eerste bandenwissel, dus ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn. Gewoon hetzelfde setje bestellen en monteren? Of toch andere banden kopen en wellicht voor en achter verschillende? :)

Helaas niet meer zo'n bevlogen Tweaker als voorheen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:17

Meneer iCy

swarma

BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:55:
Zo, ook maar eens aanwezig melden in dit topic. Ca. een half jaar geleden het mountainbiken weer opgepakt na een 'pauze' van ca. een jaar...

[Afbeelding]

Ondanks dat ie al wel wat jaartjes oud is nog altijd een fijne fiets. Twee weken geleden voor het eerst de ketting gesmeerd met squirt wax. Dat ging perfect.

Nu ben ik eigenlijk wel toe aan nieuwe banden voor en achter, want het profiel is op...
Belgen zin beide Shimano MT15's

Dit wordt mijn eerste bandenwissel, dus ik ben benieuwd wat jullie ideeën zijn. Gewoon hetzelfde setje bestellen en monteren? Of toch andere banden kopen en wellicht voor en achter verschillende? :)
Racing Ralph (Speed addix) achter en Racing Ray (Speed grip addix) voor en in 2,25 inch?

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:55:

[Afbeelding]

Belgen zin beide Shimano MT15's

Wat voor omstandigheden rijd je in en hoe bevallen je huidige banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

GoldenSample schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Als de huidige bandjes bevallen en gezien beide kanten Ralph zal die niet in extreme omstandigheden rijden verwacht ik. Denk dat de Racing Ray voor een leuke grip verbetering voor hem zal zijn :-)

Wil je iets groffer voor, dan wellicht de nobby nic?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Racing Ralph (Speed addix) achter en Racing Ray (Speed grip addix) voor en in 2,25 inch?
Even afwachten wat de rest van de jongens zeggen, gaan we meewegen!
GoldenSample schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:15:
[...]

Huidige banden bevallen op dit moment zeer slecht. Klaag al maanden over het gevoel dat ik veel te weinig grip heb in de bochten. Ik heb het eerst een beetje gehouden op gebrek aan ervaring, omdat ik er toch een hele poos uit ben geweest en daarvoor ook nooit echt vol heb gefietst vanwege destijds ook andere hibby's/sporten.

Ik denk dat ik zo langzaamaan wel enigszins ervaren begin te raken. Ik neem nu dus steeds bewust gas terug omdat ik weet dat ik anders onderuit ga. Ik heb relatief krachtige benen maar trap ook in de hogere versnelling de bandjes vrij gemakkelijk in de slip bij klimmen. Deze banden zaten op de fiets toen ik hem enkele jaren geleden kocht, dus heb er nooit nieuw mee gereden.

Ik woon in de Achterhoek en rij in principe het hele jaar door in de volgende gebieden/routes: Montferland, Haaksbergen, Holten, Achterhoek, Nijmegen, Lochem, Vorden.

Het begint onder onze vriendengroep nu een beetje te leven, dus het is niet onmogelijk dat we misschien volgend jaar de hele boel inoakken voor een weekje Ardennen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Als ik het goed zie zijn wat er nu op zitten ook de oude Racing Ralphs. Deze hebben niet al te lang geleden een totale rework gehad en zijn niet eigenlijk gemaakt om te combineren met de Racing Ray voor.

Maar waarschijnlijk wil je iets van een alrounder, dan heb je bij alle omstandigheden een redelijke tot goeie band.

Dan zal je uitkomen op iets van
Shwalbe Racing Ray/Racing Ralph
Continental Cross King
Maxxis Ardent (race)/Icon
Vittoria Barzo/Mezcal
En dan een breedte van 2.20-2.25

Er zijn nog wel wat meer opties maar dat waren er een paar die ik zo uit mijn hoofd op kan noemen.

Het slippen bij klimmen kan ook gewoon zijn dat je te weinig gewicht op je achterband hebt. Maar op een zwaardere versnelling zal je wel eerder slippen omdat je krachtsverdeling ongelijk wordt. Bij een lichtere versnelling is het makkelijker om gelijkmatig kracht te leveren zodat je grip houdt. Het is niet altijd voordelig om op een zware versnelling omhoog te stoempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Met bovenstaand overigens met zwaar naar boven stoempen, lichter is meer beter.
BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:26:
[...]

Even afwachten wat de rest van de jongens zeggen, gaan we meewegen!

[...]

Huidige banden bevallen op dit moment zeer slecht. Klaag al maanden over het gevoel dat ik veel te weinig grip heb in de bochten. Ik heb het eerst een beetje gehouden op gebrek aan ervaring, omdat ik er toch een hele poos uit ben geweest en daarvoor ook nooit echt vol heb gefietst vanwege destijds ook andere hibby's/sporten.

Ik denk dat ik zo langzaamaan wel enigszins ervaren begin te raken. Ik neem nu dus steeds bewust gas terug omdat ik weet dat ik anders onderuit ga. Ik heb relatief krachtige benen maar trap ook in de hogere versnelling de bandjes vrij gemakkelijk in de slip bij klimmen. Deze banden zaten op de fiets toen ik hem enkele jaren geleden kocht, dus heb er nooit nieuw mee gereden.

Ik woon in de Achterhoek en rij in principe het hele jaar door in de volgende gebieden/routes: Montferland, Haaksbergen, Holten, Achterhoek, Nijmegen, Lochem, Vorden.

Het begint onder onze vriendengroep nu een beetje te leven, dus het is niet onmogelijk dat we misschien volgend jaar de hele boel inoakken voor een weekje Ardennen ofzo.
Qua Schwalbe denk ik dan idd meer aan een Nobby Nic
ZanielGa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:38:
Als ik het goed zie zijn wat er nu op zitten ook de oude Racing Ralphs. Deze hebben niet al te lang geleden een totale rework gehad en zijn niet eigenlijk gemaakt om te combineren met de Racing Ray voor.

Maar waarschijnlijk wil je iets van een alrounder, dan heb je bij alle omstandigheden een redelijke tot goeie band.

Dan zal je uitkomen op iets van
Shwalbe Racing Ray/Racing Ralph
Continental Cross King
Maxxis Ardent/Icon
Vittoria Barzo/Mezcal
En dan een breedte van 2.20-2.25

Er zijn nog wel wat meer opties maar dat waren er een paar die ik zo uit mijn hoofd op kan noemen.

Het slippen bij klimmen kan ook gewoon zijn dat je te weinig gewicht op je achterband hebt. Maar op een zwaardere versnelling zal je wel eerder slippen omdat je krachtsverdeling ongelijk wordt. Bij een lichtere versnelling is het makkelijker om gelijkmatig kracht te leveren zodat je grip houdt. Het is niet altijd voordelig om op een zware versnelling omhoog te stoempen.
Nu zijn banden zeker wel beter geworden en is in de tussentijd bijna alles wel veranderd maar zou zelf denk toch een klasse meer trail gaan denk ik, maar dat hangt er ook een beetje vanaf wat je belangrijk vind/hoe hard je op het rechte/vlakke wilt. Dus ik heb een bias naar lekker naar beneden snellen en door bochten vliegen, dat zie je dus ook in m'n banden suggesties. Voor buitenland is dat redelijk allround maar voor NL redelijk agressief. Als je je gaat ergeren aan de zwaardere loop dan ben je zeker met iets als een Trail King niet zo goed af.

Zou dus eerder richting Conti Trail King voor en wat lichter lopends achter, Nobby Nic/Hans Dampf, Maxxis Forekaster/Ardent etc.

Of, als je mazzel hebt te vinden voor niet veel geld Bontrager XR4 (of SE4, zelfde band maar stevigere casing onder het loopvlak) Team Issue als allround band (wel in 29x2,60) zijn die me echt enorm positief opgevallen.

Hoe veel band kan je kwijt eigenlijk? krijg je 2.35 er nog in? Dan kan je ook voor een wat bredere rammer voor en iets smaller achter gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 06-10-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Ik heb op de voorvork(Rockshock 26") in de breedte aan weerszijden ongeveer 1.3 cm over.

Achter weerszijden ongeveer 7mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:57:
Ik heb op de voorvork(Rockshock 26") in de breedte aan weerszijden ongeveer 1.3 cm over.

Achter weerszijden ongeveer 7mm.
Binnenbreedte van je velg is 19mm zo ver ik zo kan zien als ik op een 26inch MT15 zoek, dat maakt ook iets uit met hoe breed de band wordt. Blijkbaar is een 26x2.1 Racing ralph +/- 51mm (vergeet het vervormen tijdens het rijden natuurlijk niet) Achter kun je dus wel naar 2.2, voor loopt het dan wel los (je zal niet met een 2.2 achter en een 2,6 of breder voor :+) Het hangt echter ook erg van de band af hoe breed hij daadwerkelijk is. Hier is de Reifenbreite databank (nu even down) wel eens handig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

GoldenSample schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:07:
[...]

Binnenbreedte van je velg is 19mm zo ver ik zo kan zien als ik op een 26inch MT15 zoek, dat maakt ook iets uit met hoe breed de band wordt. Blijkbaar is een 26x2.1 Racing ralph +/- 51mm (vergeet het vervormen tijdens het rijden natuurlijk niet) Achter kun je dus wel naar 2.2, voor loopt het dan wel los (je zal niet met een 2.2 achter en een 2,6 of breder voor :+) Het hangt echter ook erg van de band af hoe breed hij daadwerkelijk is. Hier is de Reifenbreite databank (nu even down) wel eens handig voor.
Klein dingetje is toch wel dat ik de nobby nic volgens mij niet minder breed dan 2.25 kan vinden. Dat kon wel eens krap gaan worden lijkt me?

De voorband wordt geen enkel probleem, ik ga daar dan zeker een 2.35 voor pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

Klein dingetje is toch wel dat ik de nobby nic volgens mij niet minder breed dan 2.25 kan vinden. Dat kon wel eens krap gaan worden lijkt me?

De voorband wordt geen enkel probleem, ik ga daar dan zeker een 2.35 voor pakken.
Weet natuurlijk ook niet hoe Schwalbe precies meet maar de Nobby Nic steekt ook wat meer uit qua noppen aan de randen, geloof dat die 'breed' meet, hoeveel ruimte heb je boven je band in je voorvork? want dat is de meest killing, dat je een kuil in rijd, je een bottomed out fork hebt, de bovenkant van je wiel uitzet en je over je stuur gaat.

Achter krijg je wel vrij snel 'rub' door flex in je wiel denk ik, vooral als je misschien een beetje lomp een bocht in duikt en onderweg half schuivend een berm/wortel tegenkomt.. Zou wel 5mm aan de zijkanten en iets meer boven aan willen houden. Vergeet niet dat in de bagger je anders in de problemen komt + dat als je iets slag in je wiel krijgt (of gewoon wobble in je band) je anders vrij snel een probleem hebt.

-edit-
Bedenk me net, ik heb gewoon zo een combi hier in m'n kelder staan op m'n oude fiets 8)7.
Nobby Nic voor (wel het vorige thread pattern) meet als 26x2,35 op een 18mm binnen breedte rim 58mm
De Racing Ralph achter is ook al een oude casting (jaartje of 8 denk) en meet 60mm in 26x2,4 (ja ik weet het breder achter dan voor, krijgertje/reservefiets enzovoort). Heb achter een millimeter of of 5-6 speling met de chainstay en levert geen problemen op ondanks een wiel dat niet 100% recht is en een flinke wobble in de band. Rijd wel met binnenbanden (zeker op dat ding) dus de druk is niet heel laag.

Overigens merk je in die Combi wel dat achter redelijk wat minder grip hebt, iets dat ik niet zo erg vind en zeker nu op die fiets nog wel eens vrienden met weinig ervaring rijden helemaal wel prima is. Als 'goede' fietser is het iets minder erg als je voorwiel (bijna) tegelijk met je achterwiel z'n grip verliest, maar als onervaren fietser kun je het beter achter hebben.

[ Voor 41% gewijzigd door GoldenSample op 06-10-2020 23:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

GoldenSample schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:24:
[...]

Weet natuurlijk ook niet hoe Schwalbe precies meet maar de Nobby Nic steekt ook wat meer uit qua noppen aan de randen, geloof dat die 'breed' meet, hoeveel ruimte heb je boven je band in je voorvork? want dat is de meest killing, dat je een kuil in rijd, je een bottomed out fork hebt, de bovenkant van je wiel uitzet en je over je stuur gaat.
Nobby Nic vandaag gemonteerd bij een kameraad van mij. Hij wou niet wachten tot de ray op voorraad was. (27.5 inch)

Het grote verschil tussen de nic en de ray is groeven in het midden. Die zijn bij de Ray behoorlijk platter. De zijnoppen zijn bij beide hoog, Nic wel iets hoger volgens mij.
BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:16:
[...]

Achter zou ik gewoon de Ralph pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 14:56
Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 23:47:
[...]

Nobby Nic vandaag gemonteerd bij een kameraad van mij. Hij wou niet wachten tot de ray op voorraad was. (27.5 inch)

Het grote verschil tussen de nic en de ray is groeven in het midden. Die zijn bij de Ray behoorlijk platter. De zijnoppen zijn bij beide hoog, Nic wel iets hoger volgens mij.

[...]

Achter zou ik gewoon de Ralph pakken.
Je zou ook nog over kunnen gaan op Rocket Ron als je bij schwalbe zou willen blijven. Die heeft wat meer noppen maar toch de compound van de Racing Ralph. Ik rijd deze band in de zomer op in een 2.6 omdat we hier in de buurt toch veel zand hebben. In de winter schakel ik weer over naar Racing Ralph. Ik vind die Rocket Ron wel echt een fijne band. Genoeg grip en behoorlijk snel op de rechte stukken.

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steel123
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11-07 14:07

steel123

Cryman9

BrammT schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 22:26:

Je fietst wel mooie uitdagende routes bij jou in de buurt. Banden gaan zeker wel iets helpen, maar als ik dit zo lees dan moet je het toch echt zoeken in je techniek.
Qua banden: Racing ray/ralph als je bij schwalbe blijft of maxis ardent/ikon zijn goede combi's voor NL.

Met steile klimmen moet je beter balans houden en minder stoempen! Dus blijven zitten op je zadel/druk op achterwiel houden tijdens klimmen en rustig je achterwiel in HETZELFDE tempo rond laten draaien. Dit betekend lage versnelling en gelijkmatig blijven trappen. GEEN harde slag maken, stilstaan, weer harde slag. Dan ga je altijd slippen, maakt niet uit welke band.

Grip in de bochten is ook vooral techniek en zorgen dat je de fiets kantelt en zelf met je lichaam druk op de zijwand van je band blijven houden. Zoek eens een paar filmpjes op van bochtentechniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 07:35
Anniedrew schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 17:20:
Zojuist weer een rondje lopen ploegen door de blubs. Niet vreemd ook met het weer van de afgelopen dagen natuurlijk. Wat me opviel is dat er behoorlijk wat rotzooi zich verzamelt in en rond de aandrijving, dat moet inderdaad een ongekende slijtage geven! Kettingsmeer bestaat in mijn geval uit wax, en inderdaad, na een tijdje loopt het zich redelijk schoon. Althans, op een gegeven moment is het krakende geluid van zand in je aandrijving verdwenen. Desondanks blijft er aanslag zichtbaar op de ketting en cassette, al komt dat waarschijnlijk door het vocht in het zand waardoor het kleeft. Bij droogte was de aandrijflijn behoorlijk schoner nl.

Bij terugkomst kon ik het niet laten om het ongemoeid te laten en de Dasty met een afwasborstel ter hand genomen. Zulk soort momenten komt toch de twijfel in mij naar boven of alleen afspoelen en opnieuw smeren in zo'n geval de beste optie is... B)
Dasty is erg schadelijk voor het milieu, als je buiten een ontvetter wilt gebruiken, gebruik er dan 1 die biologisch afbreekbaar is zoals:

https://www.mantel.com/cyclon-bionet-ontvetter

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Strider schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:17:
[...]

Dasty is erg schadelijk voor het milieu, als je buiten een ontvetter wilt gebruiken, gebruik er dan 1 die biologisch afbreekbaar is zoals:

https://www.mantel.com/cyclon-bionet-ontvetter
Dasty is schadelijk voor het milieu inderdaad, echter niet meer dan een reguliere shampoo (Volgens Ger Koper, universitair hoofddocent Chemical Engineering aan de Technische Universiteit Delft in de Volkskrant). Het signaalwoord ''erg'' lijkt mijn inziens dan overdreven. Of douch jij je ook met een biologisch afbreekbare shampoo? Als de Dasty op is zal ik de biologische variant overwegen.

Vooropgesteld; ik ben fan van moeder natuur, en probeer waarmogelijk ook zuinig op haar te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Bedankt voor de hulp heren,

ik heb nu een Schwalbe Nobby Nic 26x2.35 besteld voor de voorzijde en een Schwalbe Rocket Ron Addix Speed 26x2.25 voor de achterzijde.

Achter is een beetje een gok of hij er fatsoenlijk in past, maar ik verwacht van wel.
Mocht het niet passen dan biets ik wel ergens een extra voorwiel en rij ik ze beide uiteindelijk wel af..

Ook direct een setje schoenen besteld, dus van het weekend ga ik in het mountainbiken een hele sprong vooruit doen. Fietste tot nog toe altijd met normale schoenzolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-07 16:59
@BrammT en als je nu met jouw nieuwe banden merkt dat je toch nog steeds te weinig grip ervaart dan is het niet onverstandig om toch eens een MTB clinic te doen.

Ik fiets met Vittoria Mezcal (voor en achter) en kan daar eigenlijk altijd wel mee uit de voeten. Ook op de technische stukken. En als ik naar jouw klimproblemen "luister" dan heb ik het idee dat je daar ook nog wel wat winst kan halen door hier gericht op te trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Ja, het is niet direct zo dat ik op elke klim problemen heb hoor.
Ik schakel op zich wel tijdig terug. Het was voornamelijk om aan te geven hoe glad de banden eigenlijk zijn.
De zijkant heeft nog wel profiel, maar het loopvlak is eigenlijk wel kaal.

Het is wel zo dat mijn voorkeur ligt bij de hogere versnellingen. Op lichte koersen zoals Holten afgelopen zondag ben ik voor niet van het grootste blad af geweest. ( rij met 3x10 )

Ben wellicht wel benieuwd om eens een MTB clinic te doen, kan best leuk en leerzaam zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Tja, als ze al glad zijn dan maakt het in feite niet heel veel uit wat voor soort band het ooit is geweest :+

Ik zou overigens toch aanraden om een wat hogere cadans aan te houden. Dat vinden de knieën prettiger en daarnaast raak je de afvalstoffen wat sneller kwijt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 16:45

Grin

Ride si sapis.

Zo dan, eindelijk overgestapt naar het inferieur schijfremsysteem... ;) :+
Just kidding, m'n nieuwe 2021 Sensa MTB is zojuist geleverd, hopelijk vrijdag de eerste rit, morgen alleen maar regen voorspeld...
Even kijken hoe dit bevalt na ~15 jaar zonder MTB, ach fietsen is fietsen. Zal wel loslopen. Ook de eerste MTB voor mij met tubeless bandjes, dat was 15 jaar geleden nog niet zo'n ding. Zal me benieuwen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AOtWUzqmbamHIorpo1SY999twfY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKJaVdxxy7Ualx2uSGowr3Sb.jpg?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 23:33
@Grin Mooi ding! :9~
Volgens mij staat je clutch nog uit. ;)

edit:
de clutch van je achterderailleur. Deze zorgt ervoor dat je ketting minder snel tegen het frame klappert.
Daarnaast mis ik nog een dropperpost op de fiets. O-)

[ Voor 56% gewijzigd door NewbieNeo op 07-10-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

M'n clutch @NewbieNeo?
Waar zie je dat aan?

Neuh, hoef geen dropper. Gewoon een beetje door de bossen rijden, dat technische gedoe is niet mijn ding.

[ Voor 85% gewijzigd door Grin op 07-10-2020 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Grin schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 18:06:

Neuh, hoef geen dropper. Gewoon een beetje door de bossen rijden, dat technische gedoe is niet mijn ding.
NewbieNeo heeft aandelen in die dingen. Die probeert er iedereen één aan te praten. ;) En nu snel dat ding gaan uitproberen. Hij is nog veels te schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Mooie fiets @Grin . Veel plezier in het bos. En dropper is inderdaad niet nodig. Alleen in het buitenland heb ik die wel eens gemist. Maar toen had ik ook liever een fully gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-07 16:35

Demo

Probleemschietende Tovenaar

GrooV schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 21:14:
[...]

Moet wel zeggen dat het erg slecht geregeld is met die vignetten als niet local, het heeft me dit jaar al een paar keer weerhouden om daar te gaan fietsen. Vaak beslis ik op zaterdag avond waar ik zondag ochtend heen ga en dan kan je dus geen vignet kopen. Online sowieso is een grote wirwar waar je zelf maar in een grote lijst moet zoeken waar je ze online kan kopen.

Natuurmonumenten doet dit veel beter, daar kan je gewoon online bestellen en krijg je gelijk een bevestiging die geldig is.

Beetje online service is in 2020 toch niet te veel gevraagd?
Natuurmonumenten is een bedrijf met een businessmodel, MTB Utrechtse Heuvelrug is een clubje vrijwilligers. Het opzetten en onderhouden van een webwinkel om enkel de vignetten te verkopen is teveel gedoe.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-07 09:33
Demo schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 22:55:
[...]
Natuurmonumenten is een bedrijf met een businessmodel, MTB Utrechtse Heuvelrug is een clubje vrijwilligers. Het opzetten en onderhouden van een webwinkel om enkel de vignetten te verkopen is teveel gedoe.
Zo lastig is het toch niet.. Zelfs bij restaurants verkopen ze tegenwoordig vignetten.
Verkoop Punten Vignet

Onder andere:
Restaurant 't Berghuis Veenseweg 28 3958 ET Amerongen Wo tm Zo 9 tot 9 uur

-----
Gisteravond Nijmegen gereden na de buien. De plassen liegen er niet om, gelukkig is de fiets ook zo weer schoon met de tuinslang.
Fietst toch wel heel anders dan die lange droge periode die we gehad hebben in Nederland.
Met deze blubber, welke bandenspanning rijden jullie dan? Op sommige plekken leek het net alsof ik aan de bodem werd gezogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0pxK_2Z71HIrAJ6uuIPfi1nqaqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TrekamMmr9aIdEaMiAomWnXi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Zelfde bandenspanning als anders/altijd. Ik pas het in ieder geval niet aan bij wisseling naar nat, droog, sneeuw etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:00

Sherlock

No Shit

BraX schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:57:
[...]
Zo lastig is het toch niet.. Zelfs bij restaurants verkopen ze tegenwoordig vignetten.
Verkoop Punten Vignet
Onder andere:
Die statische pdf kan me niet zo bekoren, maar ik zie eigenlijk pas net dat er ook een Google maps kaart is, dat is wel heel handig! (y)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:55
pjlgt schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 10:01:
Zelfde bandenspanning als anders/altijd. Ik pas het in ieder geval niet aan bij wisseling naar nat, droog, sneeuw etc.
Gisteravond Nijmegen gereden na de buien. De plassen liegen er niet om, gelukkig is de fiets ook zo weer schoon met de tuinslang.
Fietst toch wel heel anders dan die lange droge periode die we gehad hebben in Nederland.
Met deze blubber, welke bandenspanning rijden jullie dan? Op sommige plekken leek het net alsof ik aan de bodem werd gezogen.
Ik verander mijn bandenspanning bij verschil in 'vaste' of 'losse' ondergrond.
Bij vrieskou kan ik met een hoge spanning rijden. Bij veel modder (zoals Nijmegen nu) of mul zand, met de laagst mogelijke. Daartussen (en dat is 80% van de tijd) met iets er tussenin.

Qua banden red ik het altijd met Cross King voor en Race King achter.

[ Voor 4% gewijzigd door bas-r op 08-10-2020 10:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-07 14:35
[...]

Verkoop Punten Vignet

Onder andere:
Sommige winkels in die lijst verkopen ook online. Ik heb zelf goede ervaringen met Banierhuis; uiteraard komen er dan nog verzendkosten bij (envelop), maar als je voor meerdere mensen in 1x besteld valt het mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wisselwerking schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 14:37:
@BrammT en als je nu met jouw nieuwe banden merkt dat je toch nog steeds te weinig grip ervaart dan is het niet onverstandig om toch eens een MTB clinic te doen.

Ik fiets met Vittoria Mezcal (voor en achter) en kan daar eigenlijk altijd wel mee uit de voeten. Ook op de technische stukken. En als ik naar jouw klimproblemen "luister" dan heb ik het idee dat je daar ook nog wel wat winst kan halen door hier gericht op te trainen.
Dit ook sowieso, of ga rijden met iemand die een stuk beter (misschien iemand hier van dit forum, locale club etc.) is en vraag om feedback. Zelf ook gedaan laatst met een vriend van me die semi-pro geweest is. Had opzich niet heel veel aan te merken op de bochten techniek, wat kleinere tips. :*) Wat ook helpt is bij technische secties gewoon even te stoppen, samen te gaan kijken en overleggen wat de beste lijn + houding is.

Doe het op mijn beurt ook weer met een andere vriend van me die 'net' begonnen is, nu hij ook een fully heeft kan hij wat harder en is mijn 'voordoen' ook wat relevanter. Dan zie je stabiliteit en snelheid in bochten rap vooruit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@NewbieNeo Nou ik ben er achter wat een clutch is, ik had daar echt nog nooit van gehoord... Nieuwerwetse fratsen van tegenwoordig...

Hendeltje naar beneden (zoals op de foto) dan is de derailleurkooi bewegelijk, omhoog dan zit er veel meer weerstand op. Wat is wijsheid met 1*12? Moet hij dan op de strakke stand of kan hij zo los blijven staan? Heb echt geen idee...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:38

Quakie

quakelen

@Grin echt een mooie bike... enz zoals newbieneo al aan geeft: het zorgt ervoor dat er meer spanning op staat waardoor je ketting minder gaat klapperen. Ik zou hem dus op on (strak) zetten.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Thanks @Quakie. Dat zeggen veel YouTube video's idd ook. Alleen voor onderhoud op OFF (los) zetten. Zet ik hem op ON (strak).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

@Grin niet vergeten dat het bestaat.. Eerste keer dat ik mijn wiel eruit ging halen liep ik te tobben, te vloeken #$#% . Het gaat zoveel makkelijker als clutch dan op off staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hehehe nee als ik eenmaal iets weet dan komt het wel goed... Dit ga ik niet meer vergeten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Nou, bandjes zijn binnen en gemonteerd.

Wat een mooie brede jongen die 26x2.35 op de vooras! Dat gaat wel goed komen, ruimte zat enkel bij ernstige vervorming zou 'ie 'm misschien links of rechts iets langs de vork kunnen halen. Bovenzijde is sowieso geen probleem.

Beide zijden ongeveer 10 mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-hfgdAZtwM2vKPUO4dD-CEsseA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wt1Uk7T0upGPHuwZsWsVPWiC.jpg?f=fotoalbum_large

Achter past 'ie ook, maar heb ik met name aan de rechterzijde nog wel wat angst dat 'ie 'm daar nog wel eens zou kunnen gaan vatten. Ruimte is daar wel erg klein.
Rechts ca 4 mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-xWUkJSODz-TGKz7RyI_hm3v6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFrKK4RcWP4VJbgY3BPlAw3s.jpg?f=fotoalbum_large

Links ca. 10 mm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekKTmKV_F4-aM-vavXwb_56ffKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TuPZEC0oFDV2qcEKgNsk7pZG.jpg?f=fotoalbum_large

Als het werkt ben ik tevreden, net al een klein rondje verhard gefietst in de regen, maar dat zijn natuurlijk niet de situaties waar je in de problemen komt.. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Zou ik mijn hobby te serieus nemen?

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dFTihvvotxgu6T8N901ELgKwTNuM3lDSMVzWwVrDcKp0P7X7xqrtTZSc4qlkGZQLitpywXZINjY-PxW5pO3gfx3fjtTsPaF4QK7OxWVJu12DX4y447swXftWQGHR6Nnjv43QoxaPGbGMWTouJyjD8meA=w1216-h912-no

Kids en vriendin vroegen of ik mee deed met pompoen uithollen, uiteraard. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Iemand die vrijdagavond om 1715 (give or take) rondje Ermelo wil fietsen -starten vanaf camping In De Rimboe? Ik ben daar en in mn up kan, maar met iemand kan leuker zijn. Nog nooit eerder gereden, dus kalm rondje t weekend in fietsen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07

Galois

1811 - 1832

BrammT schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 20:22:

Wat een mooie brede jongen die 26x2.35 op de vooras! Dat gaat wel goed komen, ruimte zat enkel bij ernstige vervorming zou 'ie 'm misschien links of rechts iets langs de vork kunnen halen. Bovenzijde is sowieso geen probleem.

[Afbeelding]

Achter past 'ie ook, maar heb ik met name aan de rechterzijde nog wel wat angst dat 'ie 'm daar nog wel eens zou kunnen gaan vatten. Ruimte is daar wel erg klein.
Rechts ca 4 mm:
[Afbeelding]

Links ca. 10 mm:
[Afbeelding]

Als het werkt ben ik tevreden, net al een klein rondje verhard gefietst in de regen, maar dat zijn natuurlijk niet de situaties waar je in de problemen komt.. :)
Is wel erg weinig ruimte. Bij lage bandenspanning en flink hard door de bocht, zou het mij niet verbazen dat de band de vork raakt...
Wielen zelf zullen ook niet superstijf zijn. Ben benieuwd of je ‘last’ krijgt. Laat maar weten na een stevig tochtje!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022

[Afbeelding]

Rechts ca 4 mm:
[Afbeelding]

Links ca. 10 mm:
[Afbeelding]

Misschien een tip. Plak aan de rechterkant ff wat tape op het frame. als dan je band de boel gaat verzieken is het tape de klos. (en je ziet waarschijnlijk sneller of je frame geraakt is door de band

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
@BrammT is het verschil tussen links en rechts over de je hele wiel gelijk? of zit je nu toevallig op een slag te meten? Als het overal is kan je je wiel ook opnieuw dishen (velg centreren over het middelpunt van je naaf). dan zou de afstand gelijk moeten zijn (7mm links en rechts).

Let vooral op als je door de modder gaat rijden, dan kan het snel gaan met slijtage aan je frame :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Even een vraagje over cup/conus-lagers.

Deze heeft mijn wiel en ik vind het erg lastig om de 'borgmoer' juist aan te draaien. Als ik deze te strak draai, dan is er wrijving bij het draaien van het wiel, als ik deze te los vastdraai, dan zit er (zijdelingse) speling in mijn wiel (met als gevolg dat schakelen ook minder goed gaat omdat het wiel op het horizontale vlak wat heen en weer beweegt).

Welke tolerantie zou ik moet accepteren van beweging in het horizontale vlak? 0,5 mm? Minder?

Tips om dit perfect af te stellen? Doe ik dit eigenlijk alleen aan de niet-cassette zijde? Of moet ik aandacht besteden aan beide kanten? Als ik 'm 'perfect' lijkt te hebben, dan verschuift er toch één en ander bij het aandraaien, waardoor er weer speling ontstaat.

(ik ga morgen binnenplaatje derailleur vervangen, zie hier, en dan neem ik even dit ook mee)

Edit: en nog een vraag: klopt het ook dat bij industrielagers de binnenring 'gewoon' strak wordt gedrukt waardoor de speling altijd minimaal zal zijn (tov cup/conus-lagers)?

[ Voor 8% gewijzigd door Galois op 09-10-2020 09:15 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:11:
Even een vraagje over cup/conus-lagers.

Deze heeft mijn wiel en ik vind het erg lastig om de 'borgmoer' juist aan te draaien. Als ik deze te strak draai, dan is er wrijving bij het draaien van het wiel, als ik deze te los vastdraai, dan zit er (zijdelingse) speling in mijn wiel (met als gevolg dat schakelen ook minder goed gaat omdat het wiel op het horizontale vlak wat heen en weer beweegt).

Welke tolerantie zou ik moet accepteren van beweging in het horizontale vlak? 0,5 mm? Minder?

Tips om dit perfect af te stellen? Doe ik dit eigenlijk alleen aan de niet-cassette zijde? Of moet ik aandacht besteden aan beide kanten? Als ik 'm 'perfect' lijkt te hebben, dan verschuift er toch één en ander bij het aandraaien, waardoor er weer speling ontstaat.

(ik ga morgen binnenplaatje derailleur vervangen, zie hier, en dan neem ik even dit ook mee)
ik heb dit ook altijd lastig gevonden, maar..;:
- heb je juist gereedschap (2 conus sleutels)
- 2 dus, waarmee je de binnenste vast kan houden en de 2e er tegenaan kan draaien
- na het vastzetten mag je iets speling voelen, als je je wiel vast zet in je frame gaat dit laatste beetje als het goed is weg.
- trial en error tot het in je frame goed voelt
- ander naven (of wielen) kopen met industrie lagers

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Tnx @Prulleman.
Uiteraard heb ik het juiste gereedschap :)

Ik vind het lastig wat 'iets' is. Ik heb het de vorige keer inderdaad 'trial and error' gedaan, maar er zit nu toch ietsje speling in, wat ik toch weg wil hebben. Tenzij dat niet kan, dat er altijd iets speling zal blijven. Dan ben ik op zoek naar iets wat niet mogelijk is... :)

Ik heb steekassen en ik merk geen verschil als het wiel 'vast in het frame' zit. Het laatste beetje speling gaat er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:40:
Tnx @Prulleman.
Uiteraard heb ik het juiste gereedschap :)

Ik vind het lastig wat 'iets' is. Ik heb het de vorige keer inderdaad 'trial and error' gedaan, maar er zit nu toch ietsje speling in, wat ik toch weg wil hebben. Tenzij dat niet kan, dat er altijd iets speling zal blijven. Dan ben ik op zoek naar iets wat niet mogelijk is... :)

Ik heb steekassen en ik merk geen verschil als het wiel 'vast in het frame' zit. Het laatste beetje speling gaat er niet uit.
ja, met steekassen is dat wegwerken van de laatste speling volgens mij niet van toepassing, dat is dacht ik enkel voor QR, dus dan mag het 1 tikje strakker :). misschien nog een drupje locktite om de boel beter op de plek te houden (hoewel dat in theorie niet nodig zou moeten zijn)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 09:00:
@BrammT is het verschil tussen links en rechts over de je hele wiel gelijk? of zit je nu toevallig op een slag te meten? Als het overal is kan je je wiel ook opnieuw dishen (velg centreren over het middelpunt van je naaf). dan zou de afstand gelijk moeten zijn (7mm links en rechts).

Let vooral op als je door de modder gaat rijden, dan kan het snel gaan met slijtage aan je frame :)
Nee is over het hele wiel wel gelijk, die is eigenlijk wel mooi recht.

Het zou inderdaad mooi zijn als het wiel weer mooi in het midden komt te lopen.
Ik heb zo'n hevelsysteem achter. Waarschijnlijk heb ik hem inderdaad wat te ver naar één kant gezet.

Kwestie van knopje iets losser draaien en heveltje wat meer draaien dan?

Vanavond eens even naar kijken.
Torakk schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 08:39:
[...]

Misschien een tip. Plak aan de rechterkant ff wat tape op het frame. als dan je band de boel gaat verzieken is het tape de klos. (en je ziet waarschijnlijk sneller of je frame geraakt is door de band
Dat is best een goed idee. Dat gaan we ook toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BrammT schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

Ik heb zo'n hevelsysteem achter. Waarschijnlijk heb ik hem inderdaad wat te ver naar één kant gezet.

nee.. heeft met spaakspanning links en rechts te maken.
Om dit op te lossen moet je alle spaken aan de linkerkant (non drive side) een kwart slag aandraaien (vaster/strakker). Daarmee trek je de velg iets naar links.
Als een kwart slag niet genoeg is maak je nog een rondje met een kwartslag, en weer meten
(etc)

Niet teveel in 1 x draaien, want dan trek je slagen in je wiel en vaak is een beetje al genoeg, zeker als je helemaal rond moet.

*disclaimer, als je nog nooit een spaak hebt aangedraaid is dit wellicht niet het beste klusje om mee te beginnen.. je kan namelijk je wiel ook verkloten. Een beetje gevoel en kennis van hoe spaken werken is wel handig.. Een fietsenmaker doet dit wellicht ook voor een tientje ofzo, als je wiel verder in orde is, dan is het niet veel werk

[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2020 11:01 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:58:
[...]

nee.. heeft met spaakspanning links en rechts te maken.
Om dit op te lossen moet je alle spaken aan de linkerkant (non drive side) een kwart slag aandraaien (vaster/strakker). Daarmee trek je de velg iets naar links.
Als een kwart slag niet genoeg is maak je nog een rondje met een kwartslag, en weer meten
(etc)

Niet teveel in 1 x draaien, want dan trek je slagen in je wiel en vaak is een beetje al genoeg, zeker als je helemaal rond moet
@BrammT ik zou hier niet aan gaan beginnen... de kans dat je als 'onervaren' spaakspanner dit in 1x goed krijgt, is zo goed als uitgesloten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:01:
[...]

@BrammT ik zou hier niet aan gaan beginnen... de kans dat je als 'onervaren' spaakspanner dit in 1x goed krijgt, is zo goed als uitgesloten... :)
true, bedacht ik ook, net een disclaimer toegevoegd ;)

maar aan de andere kant, als de spanning verder op orde is en je gaat een beetje secuur te werk dan is het echt wel te doen, zaken om op te letten:
- pak een duidelijk begin (en dus ook eind) punt, bv je ventiel, begin vooral niet ergens bij een willekeurige spaak
- zorg dat je de goede kant op draait, als je per ongeluk halvege switched naar losser draaien ipv vaster, dan maak je een mooi krom wiel
- en zoals al eerder gezegd, kleine stapjes, dat betekend dat je ook minder kan verkloten als je 1 van bovenstaande mist :)

[ Voor 45% gewijzigd door Prulleman op 09-10-2020 11:05 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:02:
[...]

true, bedacht ik ook, net een disclaimer toegevoegd ;)

maar aan de andere kant, als de spanning verder op orde is en je gaat een beetje secuur te werk dan is het echt wel te doen, zaken om op te letten:
- pak een duidelijk begin (en dus ook eind) punt, bv je ventiel, begin vooral niet ergens bij een willekeurige spaak
- zorg dat je de goede kant op draait, als je per ongeluk halvege switched naar losser draaien ipv vaster, dan maak je een mooi krom wiel
- en zoals al eerder gezegd, kleine stapjes, dat betekend dat je ook minder kan verkloten als je 1 van bovenstaande mist :)
Ik vind spaken altijd zo'n gedoe!

Snap redelijk hoe het werkt en een (kleine) slag krijg ik er ook zo goed als eruit. Maar op de één of andere mysterieuze wijze ben ik er altijd wel een half uur zoet mee voordat het goed lukt. Dan zit een nippel weer te vast en draait niet mee (wat overigens sinds ik de Spokey heb, een stuk beter gaat), dan draai ik weer per ongeluk de 'verkeerde' kant op (omdat ik er anders voor sta... grrr...).

En wat ook van belang is, is de spaakspanning. Een slag kan eruit zijn, de naaf kan iets opgeschoven zijn, maar als je spaakspanning niet goed is, dan gaat dat geheid problemen opleveren. Een geoefend oor kan er tegen aan tikken (aanslaan zoals een gitaarsnaar) en hoort dan duidelijk verschil. Ik vind dat lastig. Daarom staat deze spaakspanningsmeter op mijn verlanglijst...

Het is een eenvoudig apparaat en veel halen 'm ook uit China (Ali oid), maar ik wil toch wel een goede en betrouwbare... Maar goed, 80 euro voor een apparaat die ik nauwelijks gebruik is ook wel fors :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 11:10:
[...]

Ik vind spaken altijd zo'n gedoe!

Snap redelijk hoe het werkt en een (kleine) slag krijg ik er ook zo goed als eruit. Maar op de één of andere mysterieuze wijze ben ik er altijd wel een half uur zoet mee voordat het goed lukt. Dan zit een nippel weer te vast en draait niet mee (wat overigens sinds ik de Spokey heb, een stuk beter gaat), dan draai ik weer per ongeluk de 'verkeerde' kant op (omdat ik er anders voor sta... grrr...).

En wat ook van belang is, is de spaakspanning. Een slag kan eruit zijn, de naaf kan iets opgeschoven zijn, maar als je spaakspanning niet goed is, dan gaat dat geheid problemen opleveren. Een geoefend oor kan er tegen aan tikken (aanslaan zoals een gitaarsnaar) en hoort dan duidelijk verschil. Ik vind dat lastig. Daarom staat deze spaakspanningsmeter op mijn verlanglijst...

Het is een eenvoudig apparaat en veel halen 'm ook uit China (Ali oid), maar ik wil toch wel een goede en betrouwbare... Maar goed, 80 euro voor een apparaat die ik nauwelijks gebruik is ook wel fors :)
ja, ik heb er ooit 1 voor 20 euro van ali gehaald, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar die is, dus dan doe ik het eigenlijk nog liever op gevoel en gehoor.

en ja, het kan lastig zijn, maar het is ook geen duistere kunst ofzo, als je nauwgezet te werk kan gaan is er een hoop mogelijk.

In dit specifieke geval is het eigenlijk best simpel, eigenlijk makkelijker dan een slag eruit halen, want dan moet je bedenken welke spaken je vaster en losser gaat zetten. Nu kom je een eind als je gewoon alle spaken links hetzelfde tikje geeft

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Een beetje fietsenmaker heeft een slag zo uit een wiel. Kost meestal ook maar weinig (die van mij heeft het al een aantal keer voor niks gedaan zelfs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[Afbeelding]

Rechts ca 4 mm:
[Afbeelding]

Links ca. 10 mm:
[Afbeelding]

Voor komt wel goed, achter is tricky. Plak even wat Schilderstape om je seatstays om te kijken of je rubbing krijgt
-edit- ben een spuit11 zie ik!
BrammT schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 10:54:
[...]

[...]

Dat is best een goed idee. Dat gaan we ook toepassen.
Meet de breedte van je naaf eens waar hij aanligt met de vork. Zou me niet verbazen als je gewoon een vulring mist. Bij mijn oude mountainbike (de 2006 Trek 6500 waar ik ook de bandjes op gemeten had) had ik ook het wiel een keer zo er in staan toen ik de lagers schoongemaakt had. Lag er nog een 2,4mm vulring die bij de naaf hoorde op de werkbank :+
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1kceoXc_vK1Rjy0Foq6xIxVXaj.jpg
Nummertje 4 in dit geval.

[ Voor 24% gewijzigd door GoldenSample op 09-10-2020 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Ja achter wordt even afwachten. Misschien kan ik de fietsenmaker de spaken iets laten geven. Heb daar zelf geen gereedschap voor in elk geval. Misschien binnenkort maar eens kijken voor een setje. Ik heb zat gereedschap om een autodemontagebedrijf te beginnen, maar voor een fiets heb ik zo goed als niks..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BrammT schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:39:
Ja achter wordt even afwachten. Misschien kan ik de fietsenmaker de spaken iets laten geven. Heb daar zelf geen gereedschap voor in elk geval. Misschien binnenkort maar eens kijken voor een setje. Ik heb zat gereedschap om een autodemontagebedrijf te beginnen, maar voor een fiets heb ik zo goed als niks..
Zie mijn post, meet de breedte van je naaf over het hele pakket (dus eigenlijk lengte nummertje 2 dus vanaf de stelmoer 3 tot de andere kant stelmoer 3). zou me niet verbazen als je naaf gewoon die ring mist. Die 2 a 3 mm druk je er in je achtervork met je snelspanner zo 'uit' dus vast zit het dan wel maar je knijpt dan je achtervork iets dichter bij elkaar dan de 135mm die het zou moeten zijn in jouw geval. Het kan zelfs zijn dat de ringen er wel in zitten (en de totale breedte dus goed is) maar simpelweg omgedraaid, in de naaf die ik heb is de ene 1.2 mm en de andere 2.4 oid, als je die omwisselt heb je al 1mm verschil en het kan best zijn dat in jouw naaf de ringen nog meer verschillen.

Hiervoor heb je enkel steeksleutels/conussleutels nodig, een goedkoop setje met wat beleid werkt prima: https://www.rosebikes.nl/...rd&article_size=standaard

[ Voor 23% gewijzigd door GoldenSample op 09-10-2020 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

GoldenSample schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Zie mijn post, meet de breedte van je naaf over het hele pakket (dus eigenlijk lengte nummertje 2 dus vanaf de stelmoer 3 tot de andere kant stelmoer 3). zou me niet verbazen als je naaf gewoon die ring mist. Die 2 a 3 mm druk je er in je achtervork met je snelspanner zo 'uit' dus vast zit het dan wel maar je knijpt dan je achtervork iets dichter bij elkaar dan de 135mm die het zou moeten zijn in jouw geval. Het kan zelfs zijn dat de ringen er wel in zitten (en de totale breedte dus goed is) maar simpelweg omgedraaid, in de naaf die ik heb is de ene 1.2 mm en de andere 2.4 oid, als je die omwisselt heb je al 1mm verschil en het kan best zijn dat in jouw naaf de ringen nog meer verschillen.

Hiervoor heb je enkel steeksleutels/conussleutels nodig, een goedkoop setje met wat beleid werkt prima: https://www.rosebikes.nl/...rd&article_size=standaard
Ik weet 99% zeker dat die ring er dan niet in heeft gezeten toen ik het loshaalde, maar kan natuurlijk al langer missen...

Mag ik van een beetje fietsenmaker verwachten dat ie de juiste ringetjes heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ja, iets met spacers of ringen is uiteraard mogelijk en zeker niet uitgesloten, maar wielen zijn zelden op de mm correct gedished, beide zijn mogelijk.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:07
En de eerste platte band is een feit :)

Gewoon op het asfalt toen ik terug reed van het bikepark richting huis. Natuurlijk had ik geen gereedschap o.i.d. bij, want dat heb je toch niet nodig! :9

Morgen maar even een klein plaksetje halen en een reserve binnenband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Vanavond Ermelo gereden. Niks speciaal in mijn ogen. Gestart @ camping In de Rimboe. Redelijk flowy. Daarna vooral vlak en door de regen was t behoorlijke modderig. Onderweg niks geen obstakeltjes of iets. Al met al.. mhoa.

Maar goed, na een hele dag aan een bureau zitten is elke meter goed voor de conditie en het gestel! Zonnetje erbij, rust op de heide. Al met al heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 21:00

two

Hey guys!

Ik wil een mountainbike gaan kopen. Ik heb voor de mountainbike exclusief accessoires 800 euro over.

Ik ga er gewoon in Nederland mee door de bossen (Utrechtse Heuvelrug, Prattenburg)

Wat vinden jullie van:

https://www.canyon.com/nl...BEgITIfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Of

https://www.trekbikes.com.../?colorCode=bluedark_grey

Of

https://www.radon-bikes.d...-team/zr-team-29-70-2020/

Mijn vragen:
  1. Hoe kan ik een vergelijking maken?
  2. Ben ik een bike vergeten, of zijn dit goede bikes?
Dankjulliewel!

two

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
two schreef op vrijdag 9 oktober 2020 @ 22:54:
Hey guys!

Ik wil een mountainbike gaan kopen. Ik heb voor de mountainbike exclusief accessoires 800 euro over.

Ik ga er gewoon in Nederland mee door de bossen (Utrechtse Heuvelrug, Prattenburg)

Wat vinden jullie van:

https://www.canyon.com/nl...BEgITIfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Of

https://www.trekbikes.com.../?colorCode=bluedark_grey

Of

https://www.radon-bikes.d...-team/zr-team-29-70-2020/

Mijn vragen:
  1. Hoe kan ik een vergelijking maken?
  2. Ben ik een bike vergeten, of zijn dit goede bikes?
Dankjulliewel!

two
Tja, lastige keuze, zeker met dat budget. Voordeel van de Canyon vind ik de 1x12 setup. Nadeel van de Canyon en de Trek is dat ze beide een coil vork hebben. Daar heeft de Radon een flinke streep voor met een luchtvork. Mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar een luchtvork (in dit segment dan. Ik rij zelf met een coil vork maar dat is een ander segment 8) )
Hoe zwaar ben je?

Misschien ook interessant:
Ik weet niet hoeveel geduld je hebt, maar je zou wellicht kunnen wachten (of uitzoeken) wanneer deze weer in stock zijn: https://www.chainreaction...n-bike-2021/rp-prod195611

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13-07 21:00

two

Klitse schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Tja, lastige keuze, zeker met dat budget. Voordeel van de Canyon vind ik de 1x12 setup. Nadeel van de Canyon en de Trek is dat ze beide een coil vork hebben. Daar heeft de Radon een flinke streep voor met een luchtvork. Mijn voorkeur zou altijd uitgaan naar een luchtvork (in dit segment dan. Ik rij zelf met een coil vork maar dat is een ander segment 8) )
Hoe zwaar ben je?

Ik weet niet hoeveel geduld je hebt, maar je zou wellicht kunnen wachten (of uitzoeken) wanneer deze weer in stock zijn: https://www.chainreaction...n-bike-2021/rp-prod195611
Dankjewel voor je reactie!

Ik vind de kleur van die Canyon ook echt top :P maar kwaliteit vind ik toch een stuk belangrijker en als jouw recommendation beter is kan ik daar zeker op wachten. Ik ben 70-75 kg, schommelt een beetje.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@two Zo'n Vitus komt idd jaar op jaar als beste koop naar voren bij een Engels MTB magazine (weet niet of specifiek deze uitvoering ook al eens meegenomen is maar de laatste keer dat ik zo'n test van ze las was het wel een ruimschootse winnaar in deze prijscategorie). Is wel import vanuit Engeland dan maar dat geldt net zo goed voor die Radon uit Duitsland dus dat is blijkbaar geen issue. Iig wel Free Delivery zie ik dus dat scheelt al ... (aangeraden wordt om voor de nieuwsbrief aan te melden om van nieuwe voorraad die sporadisch binnenkomt op de hoogte te blijven).

[ Voor 41% gewijzigd door apis29 op 11-10-2020 02:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-07 07:35
Anniedrew schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 09:33:
[...]

Dasty is schadelijk voor het milieu inderdaad, echter niet meer dan een reguliere shampoo (Volgens Ger Koper, universitair hoofddocent Chemical Engineering aan de Technische Universiteit Delft in de Volkskrant). Het signaalwoord ''erg'' lijkt mijn inziens dan overdreven. Of douch jij je ook met een biologisch afbreekbare shampoo? Als de Dasty op is zal ik de biologische variant overwegen.

Vooropgesteld; ik ben fan van moeder natuur, en probeer waarmogelijk ook zuinig op haar te zijn.
Ik neem aan dat jij je fiets gewoon buiten poetst en daarmee het afvalwater ook in het milieu verdwijnt? Of doe je dit binnen, dan is het wel een ander verhaal.

Ik vind zelf niet dat ik overdrijf, spuit het maar eens op een plant, blijft weinig meer van over.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-07 08:41
Zo hee, die fransen gaan overal goed op het wk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Nou, vanochtend rond half 11 vertrokken voor een rondje LDD. Echt fantastisch weer, grotendeels zon met een paar momenten een heerlijk beetje miezerregen. In het begin nog wel paar keer verkeerd geschakeld waardoor ketting er een keer weer af ging. Maar na een tijdje kwam ik er weer in. Blijkbaar was het niet voor iedereen overal droog want bij één van de startpunten zag het alsfalt er uit alsof er een flinke bui langs was geweest dus we hebben ook een stukje geluk gehad.

Laatste en enige keer eerder dat ik de route reed was 5,5 jaar geleden maar merkte dat mijn conditie flink stuk beter was :) Tempo lag ook iets hoger gemiddeld dan vorige keer (16,7km/h en nu 19,6km/h)

Strava or it didn't happen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Shinji hoe lag het erbij? (Qua zand, modder, remkuilen etc). Ik ga morgen ook die kant op en hoop een keer onder het uur uit te komen, al is "zondagochtend" wellicht nog de grootste beperkende factor....

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Prulleman schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:20:
@Shinji hoe lag het erbij? (Qua zand, modder, remkuilen etc). Ik ga morgen ook die kant op en hoop een keer onder het uur uit te komen, al is "zondagochtend" wellicht nog de grootste beperkende factor....
Voor zover ik kan beoordelen echt perfect. Geen plassen of iets dergelijks, de zandstukken waren goed te doen zo met de regen die er is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eraser-
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-07 14:35
Shinji schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 17:26:
[...]

Voor zover ik kan beoordelen echt perfect. Geen plassen of iets dergelijks, de zandstukken waren goed te doen zo met de regen die er is geweest.
Lag er inderdaad prima bij; zeker vergeleken met de laatste keer dat ik er was (ongeveer 1 maand geleden denk ik), toen het nog erg mul was, zeker voor de tijd van het jaar.

Zelf vandaag dus ook een rondje gedaan daar (Giersbergen ook maar meegenomen), al denk ik dat ik ets meer regen had. Maar goed, de regen en (tegen)wind was meer een issue op de "asfaltkilometers" terug O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-07 20:26
Ik ben bezig om een opleiding te volgen tot MTB-trainer niveau 2 en voor m'n examen moet ik een examentraining verzorgen gericht op startende en licht gevorderde mountainbikers. Samen met mijn mede-kandidaten gaan we dan een aantal clinics geven gericht op de basics van het mountainbiken. Dus wellicht interessant voor de starters hier die graag een vliegende start willen maken :)

Ik moet namelijk voor die examentraining zelf voor 10 deelnemers zorgen, dus tja voor wie het leuk vindt... stuur me een PM, dan praat ik je even bij. De training is op zondag 1 november tussen 13:00 - 17:00 op een parcours van de UHR.

Update: Ik heb inmiddels ruim voldoende kandidaten voor het examen, dus ik moet even de stop erop gooien. Kan de groep ook niet te groot maken helaas. Maarrr... als ik m'n examen haal dan wil ik best een keertje een tweakers lesje geven voor wie net de boot gemist heeft. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Sjoewe op 12-10-2020 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klitse schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:36:
[...]

Hoe zwaar ben je?

De vork is waarom ik twijfel maar zou toch voor de Canyon gaan, die is ook 148boost, wat het frame enorm veel toekomstbestendiger maakt. Trek valt imho sowieso af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
GoldenSample schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 20:46:
[...]

De vork is waarom ik twijfel maar zou toch voor de Canyon gaan, die is ook 145boost, wat het vreemd enorm veel toekomstbestendiger maakt. Trek valt imho sowieso af.
Je bedoelt 148? Ik kon t niet vinden, maar wat bedoel je met "enorm veel"?

Toekomstbestendig is leuk als je verwacht de fiets in de toekomst te upgraden, maar het kan maar zo zijn dat deze een (paar) jaar gebruikt wordt en dan ingeruild wordt op een fiets uit een hoger segment. En dan boeit het niet zo veel.

Luchtvork zou voor mij prevaleren boven een boostframe. Een luchtvork merk je direct, boost of geen boost in mijn ervaring veel minder. Maar dat zijn natuurlijk wel persoonlijke keuzes.

[ Voor 5% gewijzigd door Klitse op 10-10-2020 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Klitse schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 21:01:
[...]

Je bedoelt 148? Ik kon t niet vinden, maar wat bedoel je met "enorm veel"?
148 boost inderdaad
Toekomstbestendig is leuk als je verwacht de fiets in de toekomst te upgraden, maar het kan maar zo zijn dat deze een (paar) jaar gebruikt wordt en dan ingeruild wordt op een fiets uit een hoger segment. En dan boeit het niet zo veel.

Luchtvork zou voor mij prevaleren boven een boostframe. Een luchtvork merk je direct, boost of geen boost in mijn ervaring veel minder. Maar dat zijn natuurlijk wel persoonlijke keuzes.
Je hebt gelijk dat het er vanaf hangt hoe lang je er mee verwacht te rijden en wat voor plannen je uberhaupt hebt. Met een Boost frame heb je een moderne achterbouw, kettinglijn etc en kom je niet snel terecht in de situatie dat onderdelen schaarser worden. Als je nu bijvoorbeeld nog een 3x9 opstelling hebt is de keuze in dingen als derailleurs bijvoorbeeld nogal beperkt, verwacht dat dat op termijn ook gaat komen voor 135QR.

Aan de andere kant merk je die vork direct inderdaad, als je gewoon wilt rijden en niets wilt upgraden + je voorlief neemt dat op lange termijn misschien de keuze qua vervangingsonderdelen in de aandrijving kleiner wordt maakt het niet uit. Dan is het natuurlijk ook zo dat veelal dit soort fietsen niet gekocht worden met het idee om super picky te zijn op een exacte configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:41
Sjoewe schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 19:57:
Ik ben bezig om een opleiding te volgen tot MTB-trainer niveau 2 en voor m'n examen moet ik een examentraining verzorgen gericht op startende en licht gevorderde mountainbikers. Samen met mijn mede-kandidaten gaan we dan een aantal clinics geven gericht op de basics van het mountainbiken. Dus wellicht interessant voor de starters hier die graag een vliegende start willen maken :)

Ik moet namelijk voor die examentraining zelf voor 10 deelnemers zorgen, dus tja voor wie het leuk vindt... stuur me een PM, dan praat ik je even bij. De training is op zondag 1 november tussen 13:00 - 17:00 op een parcours van de UHR.
PB gestuurd :)

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

We zouden morgen naar Rijssen gaan, maar aangezien het daar erg modderig is door de regenval van de afgelopen dagen, gaan we morgen naar Drunen.

Iemand nog onlangs geweest? ‘s Zomers is het daar erg mul, dat zal nu wel niet het geval zijn. Drunen heb ik al eens eerder gedaan: mooie route. We willen ooo Giersbergen doen ernaast, is dat de moeite waard? Of beter 2x Drunen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Galois schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 20:22:
We zouden morgen naar Rijssen gaan, maar aangezien het daar erg modderig is door de regenval van de afgelopen dagen, gaan we morgen naar Drunen.

Iemand nog onlangs geweest? ‘s Zomers is het daar erg mul, dat zal nu wel niet het geval zijn. Drunen heb ik al eens eerder gedaan: mooie route. We willen ooo Giersbergen doen ernaast, is dat de moeite waard? Of beter 2x Drunen doen?
Ligt er prima bij, paar plasjes her en der, maar geen grote modderpoelen. 2e rondje was het al weer verder opgedroogd.

https://strava.app.link/c0RWBAWivab

Onder het uur helaas nog niet gelukt, maar gaat nog wel een x lukken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking

Leuk! Ik begin op 1 november met de training, omdat ik op zondag training geef aan de jeugd en de club het toch wel prettig vind dat we ook een cursus hebben gevolgd. Ik ben benieuwd.

Wat zijn jouw ervaringen met betrekking tot de cursus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrammT

BrammT

The one and only!

Nou vandaag de 50 km tocht van Haaksbergen gepakt met de nieuwe bandjes en de klikschoenen...

Dat ging echt perfect! In alle opzichten een vooruitgang. Grip is super, singletracks veel makkelijker en sneller afgelegd.

Was wel heel modderig, heb vooraf wel het tapeje geplakt, maar die was door de modder niet meer zichtbaar. Ik zal morgen de fiets eens afspuiten, maar bij tussentijdse controle was hij nog heel en onbeschadigd.

Ik ben tevreden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

BrammT schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 23:59:
Nou vandaag de 50 km tocht van Haaksbergen gepakt met de nieuwe bandjes en de klikschoenen...

Dat ging echt perfect! In alle opzichten een vooruitgang. Grip is super, singletracks veel makkelijker en sneller afgelegd.

Was wel heel modderig, heb vooraf wel het tapeje geplakt, maar die was door de modder niet meer zichtbaar. Ik zal morgen de fiets eens afspuiten, maar bij tussentijdse controle was hij nog heel en onbeschadigd.

Ik ben tevreden. :)
Mooi! Zou toch echt nog een keer die naaf eens bekijken :P
Komt deels misschien ook door het weer overigens? Weet natuurlijk niet hoe de Trails er in jouw omgeving bij liggen.

Merkte vandaag dat mijn fietsrondje ook een stuk sneller was, na maanden en maanden van mul zand of het dodelijke 'harder laagje op mul zand' was het nu gewoon vochtig genoeg om hard te gaan. Het voelde helemaal niet zo snel maar op Strava dat het het wel degelijk was op de technisch segmenten. Opzich niet heel vreemd natuurlijk, als je in redelijk mul zand constant aan het corrigeren bent op 101% voelt het een stuk sneller dan dat je op een vochtigere stevigere ondergrond op 90-95% rijd.

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 12-10-2020 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Zondag naar Horst geweest. Gaaf rondje zeg. Had verwacht dat het modderig zou zijn maar het ligt er perfect bij, heerlijk flowy en geen plasje te zien. Na 5 km wat hoogteverschil om lekker kapot te gaan. Wel behoorlijk druk, dus voor snelle tijden moet je er niet op zondagochtend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-07 14:56
Prulleman schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 21:10:
[...]

Ligt er prima bij, paar plasjes her en der, maar geen grote modderpoelen. 2e rondje was het al weer verder opgedroogd.

https://strava.app.link/c0RWBAWivab

Onder het uur helaas nog niet gelukt, maar gaat nog wel een x lukken
Ik ben er bijna met 1.03. Dat is op zomerbanden. Anders dan met de auto zijn mijn winterbanden sneller dus maar een keer een poging wagen wals Ralph er weer onder ligt

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
Van het weekend voor het eerst Appelscha gereden, wat een vette baan zeg. Vooral het Bosberg gedeelte is zeer uitdagend met hele velle klimmetjes en steile afdalingen. De derailleur heeft stevig op de sporen gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
Deze week een aantal binnenbandjes bestellen. Moet ik behalve maat en het type ventiel nog ergens op letten?

Ik zie bij sommige banden dat ze minder snel lek raken maar daardoor zwaarder zijn. Die banden zijn dan ook weer wat duurder (zo uit mijn hoofd €6 ipv €4 pst.)

Is zo'n binnenband het overwegen waard of een verkoop dingetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
R0y. schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:07:
Deze week een aantal binnenbandjes bestellen. Moet ik behalve maat en het type ventiel nog ergens op letten?

Ik zie bij sommige banden dat ze minder snel lek raken maar daardoor zwaarder zijn. Die banden zijn dan ook weer wat duurder (zo uit mijn hoofd €6 ipv €4 pst.)

Ik zou gewoon de standaard band pakken. Mocht je je zorgen maken over lekrijden dan zou ik tubeless overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-07 19:52

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik zou interesse gehad hebben als het op een andere datum was, en m'n nieuwe fiets geleverd zou zijn.
Helaas wordt dat laatste pas medio november naar verwachting.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
R0y. schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 15:07:

Lengte ventiel afhankelijk van je velg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
pdukers schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 16:46:
[...]

Lengte ventiel afhankelijk van je velg ;)
O ja! Helemaal niet aan gedacht.

Bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Voor MTB's heb je toch niet echt hoge velgen..? tenminste, mijn nextie velgen zijn minder plat dan gemiddeld, maar een normaal ventiel is nog meer dan lang zat.
Bij racefietsen ga je makkelijk naar 50mm hoge velgen, dan is het een ander verhaal.

tenzij je echt bijzonder velgen op je MTB hebt hoef je hier echt geen rekening mee te houden, ik heb nog niet iets gezien wat niet standaard zou passen (al kom je met schrader wellicht eerder aan de grens dan met presta)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-07 14:47

Ook PB gestuurd.

Hopelijk komt de Trek X-Caliber 9 snel binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 17:15:
Voor MTB's heb je toch niet echt hoge velgen..? tenminste, mijn nextie velgen zijn minder plat dan gemiddeld, maar een normaal ventiel is nog meer dan lang zat.
Bij racefietsen ga je makkelijk naar 50mm hoge velgen, dan is het een ander verhaal.

tenzij je echt bijzonder velgen op je MTB hebt hoef je hier echt geen rekening mee te houden, ik heb nog niet iets gezien wat niet standaard zou passen (al kom je met schrader wellicht eerder aan de grens dan met presta)
Klopt, eerder een weg dingetje. Ik had niet door dat ik het MTB topic aan het lezen was 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie

Quakie

quakelen

Net voor het eten even rondje gedaan... Ik was even vergeten dat het gisteren en eergisteren hard geregend had... Ik vind het zelf altijd wel lekker rijden, en op bepaalde manier heb ik meer vertrouwen qua grip. Ik vind het gewoon prettig rijden .
Het is alleen zo jammer als je thuis komt.. ik was langer bezig om mijn fiets weer schoon te krijgen dan ik gefietst had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@Quakie het hangt er helemaal wat voor ondergrond je hebt. Op sommige plekken ben je inderdaad gebaat bij wat meer regen en is het in de zomer (droogte) vervelend fietsen, terwijl dat op andere plekken weer andersom is.
Ik ben vandaag ook nog even met de kinderen en wat vriendjes op pad geweest in het bos. Ze vonden de blubber en de diepe plassen, vooral die, erg leuk. En we hadden geluk. Tijdens het fietsen was het heerlijk droog (zelf nog met een zonnetje) en we zaten net in de auto en toen begon het enorm te regenen.
Vervelende is dat je thuis wel weer alles mag schoonmaken. Helemaal als het gelijk 3 fietsen zijn. Maar goed ik ben niet zo'n poetser (wordt toch weer snel vies), dus ik beperk mij tot de cruciale onderdelen.
Pagina: 1 ... 95 ... 280 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic