Het grote mountainbike topic (deel 14) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 94 ... 283 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:41

Grin

Ride si sapis.

Ik mag dan een poetser zijn met de racefiets, met een MTB doe ik echt niet moeilijk. Kärcher d'r op, onderdelen droogblazen met een föhn, onderdelen inspuiten met Bike Protect (soort WD40), ketting smeren, klaar. Dat frame red zichzelf wel, carbon roest niet.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balboa
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 10:25
baronruud schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:50:
Even vraag betreffende de schijfremmen:

Ik zie dit filmpje vanaf 1:05:
YouTube: How To Clean And Lube Your Drivetrain | GMBN Tech How To
Hier zegt men dat je de schijven moet afdekken voordat je Bike Degreaser van WD40 op je cassette/ketting spuit.

Nu check ik de site van WD40 en de bike degreaser: https://wd40.nl/bike/bike-degreaser/
Spuiten ze het daar vol op de schijf om die daarmee schoon te maken.
YouTube: WD40 BIKE Degreaser on disk brake rotors

Nogal tegenstrijdig.
Zoals gezegd heeft WD40 meerdere producten in hun lijn. De gouwe ouwe WD40 zou ik absoluut niet op m'n schijven willen hebben. Het laat een wat vettig laagje achter.

Handtekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:04
Balboa schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 12:56:
[...]

Zoals gezegd heeft WD40 meerdere producten in hun lijn. De gouwe ouwe WD40 zou ik absoluut niet op m'n schijven willen hebben. Het laat een wat vettig laagje achter.
Ik link ook een speciaal product van WD40 in mijn bericht en niet de huis,tuin en keuken wd40.
https://wd40.nl/bike/bike-degreaser/

Eerste filmpje geeft men aan de schijven af te dekken en het andere filmpje spuit men de schijven in met hetzelfde product (WD bike degreaser)

[ Voor 14% gewijzigd door DeBaroN op 29-09-2020 12:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@baronruud Degreaser is over het algemeen licht ontvlambaar, dat zou ik niet op mijn remschijven willen hebben. Maar wanneer je goed naspoelt met water dan is die degreaser makkelijk te verwijderen; spoel je d'r zo af. Dus ik zie geen bezwaar zolang je maar GOED naspoelt met water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balboa
  • Laatst online: 20-09 10:25
Als je remschijven zo vies zijn dat ze gereinigd moeten worden, ga of rem je niet hard genoeg :) Reinig zelf de schijven met remreiniger, maar doe dat enkel als ze echt vervuild zijn of er vettigheid (vingers etc.) op zit. De rest rem je in principe wel schoon. Al gaat dat in sommige gebieden natuurlijk een stuk makkelijker dan op anderen............

Handtekening

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
@baronruud aan je remmen (blokken en schijven) moet je vooral niet mee kloten zolang ze het doen.. als je je schijven moet gaan ontvetten zijn je blokken eigenljjk ook al afgeschreven, dus ontvetten vooral als je nieuwe blokken plaatst, niet tussendoor. (tenzij er vet op is gekomen en je nog niet hebt geremd en dus enkel je schijven vies zijn en niet je blokken)

@Grin het ontvlambare deel is verdampt waar je bij staat (meestal alcohol based), dus daar zou ik me niet al te druk om maken

Wat betreft WD40
hier ook dezelfde discussie: Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"
kortom, wd40 (multi purpose standaard spul) laat water verdwijnen, goed tegen roest, maar lost ook vet op, dit wil je dus eigenlijk niet in de buurt van je lagers hebben. Ik ben er van overtuigd dat ik een keer een achternaaf en freehub omzeep heb geholpen met wd40 :)

Persoonlijk zou ik het ook weghouden bij je ketting, omdat het dus de smering van je ketting oplost, nu smeert wd40 zelf een beetje, maar dat is bijzaak ipv hoofdzaak.

op je frame smeren voor ene mooie glans en vuilafstotend is uiteraard prima, ben niet geheel overtuigd van de werking, maar kwaad kan het niet zolang je het met een doek doet

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ah helder @Prulleman, bedankt voor de toelichting. Neemt niet weg dat het advies blijft staan: degreaser altijd goed naspoelen met water! :)

Zelf ben ik niet zo'n gelovige in/van WD40.
* Grin zijn geloof is Muc Off :)
  • Nano Tech Bike Cleaner (alleen als de fiets echt smerig is, anders volstaat de Kärcher)
  • Bio Degreaser voor de drivetrain
  • Bike Protect tegen roest en aankoeken van vuil
  • Hydrodynamic Chain Lube voor de MTB (echte wet lubes geven zo'n gore bende die je amper meer schoon krijgt)
  • C3 Dry Ceramic Chain Lube voor de racer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:21
Ik kom hier een even rustig meelezen. Tot nu toe alleen wat (amateur) km's gemaakt op mijn racefiets de afgelopen jaren, waar een aantal vrienden zowel een racefiets als een MTB hebben. Afgelopen weekend een boswandeling gemaakt waar bij het startpunt een aantal trails liepen en die aanblik bevestigde toch mijn sluimerende gevoel dat ik daar ook op wil kunnen fietsen :) Lijkt me mooi om te kunnen afwisselen. Eerst maar eens jullie bevindingen volgen en in het materiaal duiken (en de MBT regels).

[ Voor 4% gewijzigd door Southern Sun op 29-09-2020 14:40 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:42

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Trouwens, vanavond om 17:00 op Redbull TV is de eerste (van 2) XC wereldbeker MTB wedstriijden te zien. Eerst de shorttrack en dan donderdag de XC. Vrijdag en zondag nogmaals (op hetzelfde circuit).

/edit: https://www.redbull.com/i...-world-cup-czech-republic

[ Voor 18% gewijzigd door zonoskar op 29-09-2020 16:15 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Strider schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 09:02:
[...]

Uit hoeveel losse kransjes bestaat een GX cassette, waarschijnlijk kun je ook gewoon losse kransjes vervangen. Veel goedkoper.
Zoals vermeld helaas niet dus, gaat ook lastig op de XD body ;w
Afbeeldingslocatie: https://s14761.pcdn.co/wp-content/uploads/2013/02/SRAM_XX1_SF_MG_2009.jpeg
Hij is dus glad met een soort schroefdraad er op waar je de casette op het is dus niet zo als bij de HG en Mircospline dat je (de naam zegt het al) de boel over een spline schuift en vervolgens met een lockring vast draait.

Dat is overigens ook één van de redenen dat ik een 34T (36T gaat niet op een Fuel EX) chainring gekocht heb. Met de 30 kom ik wel weg (raak soms wel iets uit de gearing op het vlakke maar dat gaat wel) echter rijd ik dan nogal veel op de kleinste tandwielen. Met de 34T rijd ik op wat grotere en slijt ik niet de 10-12-14 hard weg (meer tanden = minder slijtage) maar rijd ik net even wat vaker ook op de 16 en 18. Als ik dan weer richting de alpen of laaggebergte ga komt de 30T er weer onder.

Net wat meer leven uit de cassette en als ik door wat vlakker gebied rijd net wat harder door stampen.

[ Voor 14% gewijzigd door GoldenSample op 29-09-2020 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 16:14

Meneer iCy

swarma

Gisteravond de SLX (675 serie) remmen gekregen en gemonteerd. Net ff in mijn pauze ff de nieuwe remblokjes gemonteerd. Als morgen/vrijdag mijn wielset binnen komt even kijken of ik het e.e.a. moet gaan ontluchten, maar het lijkt er op dat er niets aan de hand is.

Lengte was iets korter na demontage toch een cm of 3 a 5 korter, maar het past nog steeds erg goed.

Mooie upgrade van mijn mt-200 en wat is het verschil in de remhendel zoveel fijner.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-09 20:45
Een hogedrukreiniger op de fiets is iets wat ik vaak hoor afraden, de hogedruk waterstraal zorgt voor waterindringing op o.a. lagers en andere plaatsen waar je het liever niet hebt.

Bij mij is het dus ook gewoon de tuinslang en indien de zware modder dan eerst wat muc-off spray erover, daarna tuinslang.

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Drwho1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 15:07:
Een hogedrukreiniger op de fiets is iets wat ik vaak hoor afraden, de hogedruk waterstraal zorgt voor waterindringing op o.a. lagers en andere plaatsen waar je het liever niet hebt.

Bij mij is het dus ook gewoon de tuinslang en indien de zware modder dan eerst wat muc-off spray erover, daarna tuinslang.
Het schijnt mee te vallen, heeft iemand met een gloednieuwe fiets getest. Ik zelf zou het risico overigens niet nemen.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:31
Grin schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 14:11:
Ah helder @Prulleman, bedankt voor de toelichting. Neemt niet weg dat het advies blijft staan: degreaser altijd goed naspoelen met water! :)

Zelf ben ik niet zo'n gelovige in/van WD40.
* Grin zijn geloof is Muc Off :)
  • Nano Tech Bike Cleaner (alleen als de fiets echt smerig is, anders volstaat de Kärcher)
  • Bio Degreaser voor de drivetrain
  • Bike Protect tegen roest en aankoeken van vuil
  • Hydrodynamic Chain Lube voor de MTB (echte wet lubes geven zo'n gore bende die je amper meer schoon krijgt)
  • C3 Dry Ceramic Chain Lube voor de racer
Ik vond die dry lube van Muc off echt zooi. Mijn fiets heeft nog nooit zo hard gekraakt,

Nickname KasPlantje.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
GoldenSample schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 23:49:
[...]

Zoals vermeld helaas niet dus, gaat ook lastig op de XD body ;w
[Afbeelding]
Hij is dus glad met een soort schroefdraad er op waar je de casette op het is dus niet zo als bij de HG en Mircospline dat je (de naam zegt het al) de boel over een spline schuift en vervolgens met een lockring vast draait.

Dat is overigens ook één van de redenen dat ik een 34T (36T gaat niet op een Fuel EX) chainring gekocht heb. Met de 30 kom ik wel weg (raak soms wel iets uit de gearing op het vlakke maar dat gaat wel) echter rijd ik dan nogal veel op de kleinste tandwielen. Met de 34T rijd ik op wat grotere en slijt ik niet de 10-12-14 hard weg (meer tanden = minder slijtage) maar rijd ik net even wat vaker ook op de 16 en 18. Als ik dan weer richting de alpen of laaggebergte ga komt de 30T er weer onder.

Net wat meer leven uit de cassette en als ik door wat vlakker gebied rijd net wat harder door stampen.
Goed voor de marge, vooral bij de eMTB's :+

BlaBlaBla

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
Ik heb in Juli een nieuwe scott subcross gekocht als fiets voor woon werk verkeer. Sinds vandaag zit er een tikkend geluid in het crankstel (niks geks mee gebeurd).

Ik kan dit wanneer ik met de hand aan de trapper draai niet reproduceren, alleen fietsend is het (duidelijk) hoorbaar. Er zit naar mijn idee geen speling op de crank. Hij lijkt wel wat verder naar "buiten" te staan

Linkje met het geluid: https://www.dropbox.com/s...uwe%20opname%202.m4a?dl=0

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JcxBwaRYNErwM-2wIG6rc66jrNI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeTI27xYbmeH24GINXuNQKwh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DOw4Td7nwinrd6EbzSXvbH8Ly4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gkHSbt86obNmOLiXtiMjJVB.jpg?f=fotoalbum_tile

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:13
Ruut88 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:15:
Ik heb in Juli een nieuwe scott subcross gekocht als fiets voor woon werk verkeer. Sinds vandaag zit er een tikkend geluid in het crankstel (niks geks mee gebeurd).

Ik kan dit wanneer ik met de hand aan de trapper draai niet reproduceren, alleen fietsend is het (duidelijk) hoorbaar. Er zit naar mijn idee geen speling op de crank. Hij lijkt wel wat verder naar "buiten" te staan

Linkje met het geluid: https://www.dropbox.com/s...uwe%20opname%202.m4a?dl=0

[Afbeelding][Afbeelding]

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?
Kan het stukje kabel van je voorderrie de buis raken? Ik vind die nog al lang namelijk.

• Ruut88
Torched schreef op woensdag 30 september 2020 @ 18:57:
[...]

Kan het stukje kabel van je voorderrie de buis raken? Ik vind die nog al lang namelijk.
Nee dat haalt hij niet zit ongeveer 1cm ruimte tussen

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:13
Ruut88 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:01:
[...]

Nee dat haalt hij niet zit ongeveer 1cm ruimte tussen
Zou zeggen dat het je vierkante trap as is. Zijn de cranks enigzins horizontaal te bewegen? Dus als je tegen de trapas aan kijkt naar voren en achter.

Die trapas is nml staal, de cranks van alu. Zou zeggen dat het daar zit. Zo'n trapas gaat niet zo snel kapot.

• Ruut88
Torched schreef op woensdag 30 september 2020 @ 19:06:
[...]

Zou zeggen dat het je vierkante trap as is. Zijn de cranks enigzins horizontaal te bewegen? Dus als je tegen de trapas aan kijkt naar voren en achter.

Die trapas is nml staal, de cranks van alu. Zou zeggen dat het daar zit. Zo'n trapas gaat niet zo snel kapot.
Nee hij lijkt echt moer vast te zitten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbNT0sNEWA2_8RiqDtRfB2HP2Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yKkGd6cUejex8TwXu7bRqcM6.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wel het idee dat er hier iets meer ruimte zit (zie het kleurverschil), al weet ik dat niet helemaal zeker.

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
@Ruut88 Misschien die bout eens controleren al klinkt het geluid wel heel anders dan wat ik een keer had. Dacht dat het aan de trapper lag (of de trapas idd) maar bleek uiteindelijk een gebroken (crank)bout waar ik ergens onderweg achterkwam toen de crank vanzelf loskwam :+ (zat ook al een hele tijd een kleine slag in maar met de hand leek het ook moervast. Edit: en was ook alleen merkbaar bij warm weer ...).
Maar dat speelde wel pas na x aantal jaren, niet bij een van pas een paar maanden.

[ Voor 27% gewijzigd door apis29 op 01-10-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Wielsetje komt binnen vandaag. Net ff de cassette compleet gereinigd. Lockring monteren met montagepasta neem ik aan? (Naar mijn weten alle schroeven monteren met montagepasta, maar kon niet echt wat vinden op de lockring na losmaken wat duid op montagepasta). Cassette is er vanaf fabriek af aan op gemonteerd geweest ga ik van uit.

Nu hopen dat mijn vriendin ook een negatieve uitslag krijgt qua corona test, anders kan ik pas over een tijdje de band om het wiel leggen, want ik heb geen compressor of een speciale fietspomp voor tubeless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
@Meneer iCy je kan het altijd met een normale pomp proberen, dat is bij mij tot nu toe altijd gelukt (stan's velgen met oude racing ralphs, nextie velgen met nieuwe ray/ralph). Wat een hoop scheelt is de core uit je ventiel halen, zodat de lucht sneller de band in stroomt. En uiteraard gewoon als een malle pompen:)

Als dat niet lukt zou je ook nog met een CO2 patroon (mocht je die hebben liggen) de band op zijn plek kunnen ploppen. Of dit kwaad kan met sealant (bevriezen), zijn de meningen over verdeeld, maar persoonlijk voeg ik liever de sealant via het ventiel toe nadat de band geplopt is :), dus dan maakt een co2 patroon ook niet uit.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:23:
@Meneer iCy je kan het altijd met een normale pomp proberen, dat is bij mij tot nu toe altijd gelukt (stan's velgen met oude racing ralphs, nextie velgen met nieuwe ray/ralph). Wat een hoop scheelt is de core uit je ventiel halen, zodat de lucht sneller de band in stroomt. En uiteraard gewoon als een malle pompen:)

Als dat niet lukt zou je ook nog met een CO2 patroon (mocht je die hebben liggen) de band op zijn plek kunnen ploppen. Of dit kwaad kan met sealant (bevriezen), zijn de meningen over verdeeld, maar persoonlijk voeg ik liever de sealant via het ventiel toe nadat de band geplopt is :), dus dan maakt een co2 patroon ook niet uit.
Co2 heb ik niet, dus zal een poging doen om als een malle te pompen. Bandjes zijn overigens ook ff compleet gereinigd zodat montage soepel gaat verlopen (hoop ik).

Eigenlijk is alles van de fiets zo'n beetje gereinigd behalve balhoofd, trapas en ketting. Ketting wel schoongemaakt, maar niet volledig gereinigd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Meneer iCy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:17:
Wielsetje komt binnen vandaag. Net ff de cassette compleet gereinigd. Lockring monteren met montagepasta neem ik aan? (Naar mijn weten alle schroeven monteren met montagepasta, maar kon niet echt wat vinden op de lockring na losmaken wat duid op montagepasta). Cassette is er vanaf fabriek af aan op gemonteerd geweest ga ik van uit.

Nu hopen dat mijn vriendin ook een negatieve uitslag krijgt qua corona test, anders kan ik pas over een tijdje de band om het wiel leggen, want ik heb geen compressor of een speciale fietspomp voor tubeless.
Montagepasta is ook niet per se nodig, kan ook met gewone grease (kans dat er nu nog meer dan genoeg zit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-09 12:14

lockring zou ik niet perse met montage pasta of wat anders invetten. Belangrijker is om hem op het juiste moment aan te trekken met daar voor bestemd gereedschap die ook juist wordt gebruikt *Nogal eens een dingetje*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apis29
  • Niet online
Sjoewe schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:17:
Voor de cassette heb je echt geen momentsleutel nodig. 40nm is gewoon ramvast.
Zo dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Practics schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

lockring zou ik niet perse met montage pasta of wat anders invetten. Belangrijker is om hem op het juiste moment aan te trekken met daar voor bestemd gereedschap die ook juist wordt gebruikt *Nogal eens een dingetje*
Heb de juiste montage tool om hem los te maken en dus ook weer vast. Momentsleutel voor 40nm (helaas) niet, maar heb wel een moment sleutel voor de lichtere momenten.

Zoals hier eerder geroepen was het niet perse noodzakelijk voor het vastmaken. Het moest gewoon ramvast zoals extra geciteerd wordt hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:58

Tacoos

i am i

Practics schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

2 redenen om wel in te vetten:

Zonder invetten kon het wel eens heel lastig worden om em later ooit weer los te maken.
Met invetten en gebruik van momentsleutel maak je de verbinding betrouwbaarder vast omdat de spreiding op de wrijving en de spreiding kracht die je gebruikt veel kleiner wordt.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

En ze zijn binnen. Vanavond maar eens even alles klaar maken!

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/ACtC-3dqZtOvorgzPt4Wovb0tarsYriWAgyOZ1XFhtrt3fp7E11HjlBcvv8XqOffkTxdghCRBl2jwhrLggL7Q1qPQfrGvSGhHjPmt-43BEvWyn56aR3tfDDHbAM5pGmXGhqF2jbOedNejFngyKeqtJL9UD1oBA=w1250-h937-no?authuser=0

Tape monteren, beste om in de fiets te doen of niet? Heb geen tool waar ik de velg in vast kan zetten zoals in deze video. Lijkt mij als je het vanaf een andere plek ga doen dat je wellicht scheef ga plakken of valt dat mee? Is de eerste keer dat ik tape ga plakken namelijk. :+

YouTube: Tubeless Tape Installation

[ Voor 37% gewijzigd door Meneer iCy op 01-10-2020 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• erikver
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:24

erikver

Ik zeg...

Meneer iCy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:30:
En ze zijn binnen. Vanavond maar eens even alles klaar maken!

[Afbeelding]

Tape monteren, beste om in de fiets te doen of niet? Heb geen tool waar ik de velg in vast kan zetten zoals in deze video. Lijkt mij als je het vanaf een andere plek ga doen dat je wellicht scheef ga plakken of valt dat mee? Is de eerste keer dat ik tape ga plakken namelijk. :+

YouTube: Tubeless Tape Installation
Tubeless tape plak ik altijd met het wiel los tussen mijn benen. Evenuteel iets zacht op de grond waarop je het wiel zet en plakken maar.

Life's not a Krentenbol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

erikver schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 14:45:
[...]

Tubeless tape plak ik altijd met het wiel los tussen mijn benen. Evenuteel iets zacht op de grond waarop je het wiel zet en plakken maar.
Gaan we vanavond maar even in alle rust doen. Enige wat ik niet in huis heb is een kleine ronde vijl, maar heb wel een kleine ronde slijpsteen van de dremel. Dan zal denk ik ook wel voldoen. Uiteraard niet gemonteerd in de dremel!

Bedoeling was dat die getaped en al geleverd zou zijn. Vanavond even in alle rust bezig. Heb alleen een minimale hoeveelheid alcohol voor het ontvetten en kan nu niet naar de winkel, want moet wachten tot de test terug is van mijn vriendin mbt corona.

Hopen dat die negatief is, want anders kan ik de komende tijd alsnog niet fietsen :+ :( (heb zelf nergens last van dus verwacht een verkoudheidje aan haar kant)

[ Voor 9% gewijzigd door Meneer iCy op 01-10-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Iemand nog een tip voor een Kettingslijtagemeter? De Brizman die ik nu heb:
Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/cache/p/xl1/6/8/Birzman-Kettenverschleisslehre-silber-universal-68987-275771-1562324757.jpeg is onnauwkeurig. Als ik met de lineaal .3% meet meet deze al .5%.

Voor de rest met iets duwen druk ik hem zelfs in een nieuwe ketting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-09 08:00
@GoldenSample Als je nog even wacht koop ik nog snel een paar aandelen; Park Tool CC-3.2. Simpel, effectief en geen twijfelgevallen. Er in of er niet in, niks er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anniedrew schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:07:
@GoldenSample Als je nog even wacht koop ik nog snel een paar aandelen; Park Tool CC-3.2. Simpel, effectief en geen twijfelgevallen. Er in of er niet in, niks er tussen.
En als je door duwt hem er in en vervolgens meet ;) Heb wel een idee waarom m'n vorige ketting helemaal zo snel 'op' was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
GoldenSample schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:15:
[...]

En als je door duwt hem er in en vervolgens meet ;) Heb wel een idee waarom m'n vorige ketting helemaal zo snel 'op' was.
Ja... Volgens mij geef je zelf al aan dat je weet dat dát niet de bedoeling is!;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anniedrew schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:16:
[...]

Ja... Volgens mij geef je zelf al aan dat je weet dat dát niet de bedoeling is!;)
de definitie van 'lightly pushing' (om bijvoorbeeld park tool te quoten) is alleen enorm vaag natuurlijk, want zo hard druk ik niet Maar ik ben dan ook meer een tot soort van Machinebouwer geëvolueerde bouwvakker

2 tubeless ventielen over of anders 2 binnenbanden?

Boor 2 gaatjes in de dop van een colafles, ventielen er door (desnoods kwak je er wat lijm tussen etc) en pomp die fles flink vol -> eigen druk kamer.

Random link van youtube: YouTube: Make Your Own Tubeless Inflator

[ Voor 57% gewijzigd door GoldenSample op 01-10-2020 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Banden blijven op druk, maar bij 1 band een keer een plop geluidje gehoord. Niet heel hard. Bedenk mij alleen dat ik geen zeep of iets dergelijks heb gebruikt (domweg vergeten). Heb ze op 3 bar gepompt en blijven op druk. Zijn wel banden die al tijdje gebruikt zijn (denk iets van 700km).

Kan beter lucht er uit halen en nog. Even zeep. Er tussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:34
@Meneer iCy Er is vaak geen zeep nodig. Dat is alleen om het makkelijker te maken. Je hoort ook niet altijd dat ze ploppen (het plop geluid is dat de band in de velg schiet, als je dat bedoelde) Als ze op druk blijven zou het goed moeten zijn. En even checken of de band overal evenveel in de velg zit. Er zit een lijntje op de band vlak boven de rand van de velg, deze zou overal even ver van de velg af moeten zitten.

[ Voor 28% gewijzigd door ZanielGa op 01-10-2020 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

ZanielGa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:48:
@Meneer iCy Er is vaak geen zeep nodig. Dat is alleen om het makkelijker te maken. Je hoort ook niet altijd dat ze ploppen (het plop geluid is dat de band in de velg schiet, als je dat bedoelde) Als ze op druk blijven zou het goed moeten zijn.
Helaas achterwiel blijft nog niet mooi op druk, loopt leeg na een uur zit er iets van 1,5 bar in. Kan zijn dat ik de kern er niet goed in had zitten dus die iets aangedraaid. Nu even wachten weer.

Zit geen latex nog in. Kan het ook daarvan komen? 8)7
ZanielGa schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:48:
@Meneer iCy Er is vaak geen zeep nodig. Dat is alleen om het makkelijker te maken. Je hoort ook niet altijd dat ze ploppen (het plop geluid is dat de band in de velg schiet, als je dat bedoelde) Als ze op druk blijven zou het goed moeten zijn. En even checken of de band overal evenveel in de velg zit. Er zit een lijntje op de band vlak boven de rand van de velg, deze zou overal even ver van de velg af moeten zitten.
Lijntje zit overal goed. Zat eerste keer niet goed bij het voorwiel, maar nu wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Meneer iCy op 01-10-2020 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Meneer iCy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Helaas achterwiel blijft nog niet mooi op druk, loopt leeg na een uur zit er iets van 1,5 bar in. Kan zijn dat ik de kern er niet goed in had zitten dus die iets aangedraaid. Nu even wachten weer.

Er zitten meestal wel kleine "gaatjes" in de band waar lucht door ontsnapt, ook in de zijwangen. Het is dus ook aan te raden als de latex erin zit ze zo te houden dat deze ook gedicht kunnen worden. Je kan dus zien dat de banden wat beginnen te zweten. De ene band heeft er wat meer last van als de andere.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Meneer iCy schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

[...]

Lijntje zit overal goed. Zat eerste keer niet goed bij het voorwiel, maar nu wel.
Als er nog geen latex in zit, is de kans inderdaad groot dat ze niet op druk blijven, zeker bij gebruikte banden.. als je een keer lek hebt gereden plak of vervang je enkel de binnenband :)

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:29:
[...]

Als er nog geen latex in zit, is de kans inderdaad groot dat ze niet op druk blijven, zeker bij gebruikte banden.. als je een keer lek hebt gereden plak of vervang je enkel de binnenband :)
Hmm, je hebt gelijk. 1 van de bandjes is een keer lek geweest. Was dat helemaal vergeten. Dacht dat het de voorband was, maar praktijk zegt achterband of ik heb ze verkeerd om liggen.

Ray voor en Ralph achter. :+

Zal morgen ff latex via het ventiel gieten en schudden. Nu geen zin meer. Verkoper wist niet dat ik geen spacer had dus kan sowieso geen rondje rijden.

Edit: pruttelde inderdaad bij 2 voor het oog niet zichtbare plekjes en zweette iets aan de zijkant, maar staat nu al een uur op druk en zelfs net een stress test gedaan door op de fiets te gaan zitten. Maar best eng zonder remmen op de fiets te zitten en aandrijving. 🤣 Morgen schijven monteren en dan kijken waar ik een spacer voor een fatsoenlijke prijs kan halen, want 1 van de weinige webshop die fatsoenlijke levertijd hebben vragen er 13 ex verzendkosten voor 🙈🙈

Edit2: Nu achterwiel ook nog steeds op druk, yeahhh. Nu alleen wachten op een negatieve corona test van mijn vriendin en op zoek naar een spacer, maar als het goed is heeft de shop van de wielen er nog 1 voor mij :D.

Edit3: Nu straks boutje en spacer op zoek gaan en dan kan ik weer fietsen. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ O+ O+ O+
Wel met klachten, dus doe rustig aan maar even een paracetamolletje in en gaan. :+

Edit4: Vanavond even de rest afmaken en kunnen we van het weekend weer los! Heb een 1mm en 2mm spacer gekregen, maar heb de 2mm nodig. Boutje had hij ook nog dus komt allemaal weer goed!

[ Voor 57% gewijzigd door Meneer iCy op 02-10-2020 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Een van de laatste dagen bij mijn huidige opdracht in Haarlem. Vandaag dus maar eens de MTB achterin de auto gegooid om vanmiddag de MTB route in Spaarnwoude te doen.

Laatste keer liep mijn binnenblad niet echt lekker (trapte af en toe door) dus hopelijk houdt hij het goed, zitten flink wat meer hoogtemeters in dan mijn 'thuis' route in de broekpolder (Vlaardingen).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Klitse
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ans1z5aqcDxhArZTIRAdFMI0Ugc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2bt1rCb1K9uTGKweBhnvZK1d.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, de stickers zitten er op. Zenuwslopend klusje want je kunt t maar 1x doen. Maar volgens mij aardig goed gelukt.

Edit: blanke lak zit er ook al weer op. Om het topic niet te veel te vervuilen met plaatjes van mij hier een link naar het MTB forum: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=14&t=147773

[ Voor 16% gewijzigd door Klitse op 02-10-2020 15:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Eerste 5km er op zitten, Blokjes ingeremd, maar wat een verschil in remkracht.
Klitse schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 14:05:
[Afbeelding]

Zo, de stickers zitten er op. Zenuwslopend klusje want je kunt t maar 1x doen. Maar volgens mij aardig goed gelukt.

Edit: blanke lak zit er ook al weer op. Om het topic niet te veel te vervuilen met plaatjes van mij hier een link naar het MTB forum: https://www.mountainbike....ewtopic.php?f=14&t=147773
Ziet er erg nice uit 🤤

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:36

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Shinji schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:22:
Een van de laatste dagen bij mijn huidige opdracht in Haarlem. Vandaag dus maar eens de MTB achterin de auto gegooid om vanmiddag de MTB route in Spaarnwoude te doen.

Laatste keer liep mijn binnenblad niet echt lekker (trapte af en toe door) dus hopelijk houdt hij het goed, zitten flink wat meer hoogtemeters in dan mijn 'thuis' route in de broekpolder (Vlaardingen).
Da's wel een steile b*tch ja,als Vlaardingen je thuisrondje is dan is Bergschenhoek ook in de buurt toch en eventueel Zoetermeer, dat zijn vergelijkbare gemene rondjes. Ben zelf toevallig een paar weken terug in Spaarnwoude geweest en heb toen ook het bikeparkje langs de skihal een aantal keer gedaan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

Quakie

quakelen

Inderdaad niet te vergelijken.. van de zomer voor het eerst Bergschehoek gedaan.. Binnen 15 meter had ik al zoiets van jeetje gebeurd hier! Geloof gelijk 20 hoogtemeters voor je kiezen...
Mijn thuisrondje is ook Vlaardingen ( binnen 2km van mijn huis) en het kan niet platter.
Ik probeer nu wat meer andere parcours te rijden voor de afwisseling. Vlaardingen is uitdagend als je hem vlot probeert te rijden.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anniedrew
Vandaag verlof van het werk en tijd om een rondje Beetsterzwaag te doen. Eerste stuk was zwaar met alle boomwortels en hartslag knalde gelijk naar het >omslagpunt. Al kwam dat misschien ook door de vervroegde weekendborrels van gisteren :+

Beetsterzwaag is best een leuke route met leuke stukjes ertussen waar je meermaals zigzaggend door greppeltjes gaat! Echter zitten er ook wel lange saaie stukken rechtdoor in (nog net een kleine wild slangetje kunnen ontwijken), dat had wat mij betreft wel anders gemogen.

Bij terugkomst aan de praat geraakt met een ouder stel die op het punt stonden te vertrekken met hun elektrische mountainbike. Zij vroegen wat de staat van het parcour was gezien de regenval van gisteren. Wat mij opviel is dat zij hun E-MTB op een Thule velocompact 925 hadden, een waar ik al eens naar gekeken had, maar destijds niet aan durfde te schaffen omdat ik niet wist hoe toekomstbestendig deze zou zijn met dus inderdaad E-bikes! In het kort: besloten na hun positieve ervaring door te rijden naar de Halfords.

Omdat ik formeel mijn nieuwe Merida nog moet delen met dit forum maar er nog geen goede foto van had gemaakt; een plaatje van de gehele "combinatie"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mTbI2Lpkuayt0KRM7kkuYyLlHI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGpRkAosj7WHn3FAj9WPzPKj.jpg?f=fotoalbum_large

De Thule bevalt goed en voelt zeer stevig aan. Dit i.t.t. de XLC die ik te leen had van de fietsenwinkel om de fiets thuis te krijgen. Deze was met een beetje inzet te bewegen over de kogel. Niet vertrouwenswekkend en was voor mij de reden niet voor de XLC te gaan. Ook valt er eigenlijk geen verandering in weggedrag van de auto te constateren, ongeacht dat het een klein gebakje is.

Resumé: leuk dagje Beetsterzwaag en tevreden met de nieuwe fietsendrager én fiets! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08:11
@Anniedrew Mooi fietsje en Beetsterzwaag kom ik ook altijd graag met de racefiets!

Je combi voldoet ook volledig aan #25 van de Velominati wat op prijs gesteld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Ypuh schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:48:
@Anniedrew Mooi fietsje en Beetsterzwaag kom ik ook altijd graag met de racefiets!

Je combi voldoet ook volledig aan #25 van de Velominati wat op prijs gesteld wordt.
Hahaha, thanks! Emotionele waarde ligt misschien wat anders. Auto brengt me toch nog altijd warm en droog naar het werk, dat is met de fiets nog niet gelukt helaasch..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Demo schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 16:34:
[...]
Da's wel een steile b*tch ja,als Vlaardingen je thuisrondje is dan is Bergschenhoek ook in de buurt toch en eventueel Zoetermeer, dat zijn vergelijkbare gemene rondjes. Ben zelf toevallig een paar weken terug in Spaarnwoude geweest en heb toen ook het bikeparkje langs de skihal een aantal keer gedaan.
Bergschenhoek staat ook nog steeds op mijn todo inderdaad, jarenlang op 1km vanaf gewoond maar nooit gedaan.
Quakie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:02:
Inderdaad niet te vergelijken.. van de zomer voor het eerst Bergschehoek gedaan.. Binnen 15 meter had ik al zoiets van jeetje gebeurd hier! Geloof gelijk 20 hoogtemeters voor je kiezen...
Mijn thuisrondje is ook Vlaardingen ( binnen 2km van mijn huis) en het kan niet platter.
Ik probeer nu wat meer andere parcours te rijden voor de afwisseling. Vlaardingen is uitdagend als je hem vlot probeert te rijden.
Dat had ik dus ook nu, eerste rondje dacht ik echt hier kan je niet fietsen gewoon. Schakelen ging niet lekker, wat dus ook de reden was dat die doortrapte. Bleek dat ik af en toe verkeerd om schakelde, zwaarder ipv lichter. Zit er gewoon nog niet echt lekker in die shifters in tegenstelling tot de racefiets.

Tweede rondje rustiger begonnen en toen bijna alles wel fietsend boven gekomen. Paar stukken was echt flink glibberen en glijden dus niet bij twee of drie klimmetjes af moeten stappen.

Maar al met al een hele belevenis zo!

https://strava.app.link/AcTrzIeegab

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZanielGa
Quakie schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:02:
Bergschehoek heeft inderdaad een aantal venijnige klimmetjes. Er zit er ook 1 bij waar ik af en toe nog wel eens moet lopen als ik de bocht verkeerd neem. Ik zie het wel meer als een trainingsrondje omdat het wel een beetje flow mist maar je wel een goede klim workout krijgt en ook nog een beetje je best moet doen om bochten goed te nemen.
Prulleman schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:17:
[...]

scherp, @Stefan© nog ff aan de slag om ze om te draaien, met de ray achter heb je niet genoeg tractie denk ik, en de ralph zal niet zo lekker sturen (hoewel ik ook wel eens iemand met een nieuwe ralph voor en achter heb gezien)
Om hier nog eens even op terug te komen. Dit spotte ik vandaag op Pinkbike.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb19487371/p5pb19487371.jpg
De Scalpel van Manuel Fumic

https://ep1.pinkbike.org/p5pb19487397/p5pb19487397.jpg
De Scalpel van Maxime Marotte

Als je ze met dezelfde band achter combineerd gaat het blijkbaar allebei als voorband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
ZanielGa schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:37:
[...]

Om hier nog eens even op terug te komen. Dit spotte ik vandaag op Pinkbike.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb19487371/p5pb19487371.jpg
De Scalpel van Manuel Fumic

https://ep1.pinkbike.org/p5pb19487397/p5pb19487397.jpg
De Scalpel van Maxime Marotte

Als je ze met dezelfde band achter combineerd gaat het blijkbaar allebei als voorband.
Bijzonder.. Ray achter voor weinig rolweerstand kan ik nog inkomen, maar de Ralph voor lijkt me niet lekker sturen

Anyway, ik heb een nieuwe Ralph liggen voor achter. De oude was bleef niet meer dicht en profiel was ook ver weg.. tijd voor een nieuwe.. heb de nieuwste casing besteld

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZanielGa
Prulleman schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 20:48:
[...]

Bijzonder.. Ray achter voor weinig rolweerstand kan ik nog inkomen, maar de Ralph voor lijkt me niet lekker sturen

Anyway, ik heb een nieuwe Ralph liggen voor achter. De oude was bleef niet meer dicht en profiel was ook ver weg.. tijd voor een nieuwe.. heb de nieuwste casing besteld
Ik zou zeggen gooi hem er eens voor op. Kan je eens kijken hoe die stuurt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Nou, de Dartmoor is klaar! Superblij met het resultaat.
Bonusfoto met zn broertjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivRDDJR-YEUtQm_JxVns-ugjwoA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SeZMHsmVOFwAyEhpG0HmepHh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FygSV5J3JpYmgCqmwif9A8qMCyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hPGiY6MUxTEqr1tEv2tlDSHs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:44
Lekker bezig! Zit er nou nog echt significant verschil tussen de ene en de andere DJ, of is het gewoon voor de leuk dat je er drie hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klitse
  • Niet online
Sjoewe schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:48:
Lekker bezig! Zit er nou nog echt significant verschil tussen de ene en de andere DJ, of is het gewoon voor de leuk dat je er drie hebt?
Ik heb 2 van de 3 nog niet uitgeprobeerd dus dat kan ik nog niet echt zeggen maar verwacht niet al te veel verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:33
Nou mijn eerste SPD ritje overleeft.

Afgelopen week SPD pedalen gekocht en schoenen (agu m600). Had al wat lopen oefenen met in en uitklikken in de garage wat niet zo soepel ging. Tijdens het ritje eind van de middag ging het een stuk beter al is het erg wennen. Daarnaast merkte ik dat de plaatjes niet helemaal goed stonden afgesteld. Ik had het gevoel dat de schoen zo stond dat mijn tenen naar binnen wezen en mijn hak naar buiten toe. Dat moet ik dus nog even afstellen.

Verder een prima investering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
Stefan© schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:16:
[...]

Inmiddels drie weken verder met mijn nieuwe fiets en heb al heerlijk wat rondjes gereden. Ik ben achteraf zeer tevreden met de keuze voor een trail bike. De langere veerweg en de achterdemper maakt dat de fiets zeer vergevingsgezind is op de ruwere ondergronden. Dat geeft me een veilig (en daarom prettig) gevoel. Het kleine beetje extra gewicht merk ik (met mijn beperkte ervaring) tijdens het fietsen eerlijk gezegd niet.

Voor wat betreft de standaard gemonteerde Nobby Nic / Hans Dampf combinatie, de grip die je hiermee hebt is fantastisch. Maar het klopt wel dat je merkbaar meer rolweerstand hebt. Het voelt een beetje alsof je met een monster truck op pad bent en je door ferrari's wordt ingehaald. Maar dat kan ook mijn conditie zijn ;) Na meerdere reacties, waaronder hier van @Prulleman heb ik toch besloten om een set XC banden te proberen. Ik heb hier nog niet op gefietst, maar hoop komend weekend uit eerste hand het verschil te voelen (of het gebrek aan verschil natuurlijk ;) )

Deze foto heb ik gemaakt na de eerste rit. Direct door de kleigrond in Langedijk/Geestmerambacht.

[Afbeelding]

Zo ziet de fiets er nu uit. Combinatie van Racing Ray en Racing Ralph. Tevens de Dork Disc (plastieken pizza ;) ) verwijderd en de ketting in de Squirt Lube gezet.

[Afbeelding]

Ook heb ik gemerkt dat ik door mijn nieuwe hobby aardig wat nieuw gereedschap aan het verzamelen ben ;)

[Afbeelding]
Hoe bevallen je nieuwe banden, merk je veel verschil? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-09 21:03

Galois

1811 - 1832

Ik heb jullie hulp nodig! Een paar vragen hieronder :)

Ik heb een Shimano XT achterderailleur. Volgens mij de RD-M786-SGS, (het staat nergens op de derailleur). Ik denk een lange kooi, maar ik weet dat niet zeker en kan ook niet vinden of dat zo is. De afstand tussen de (schroefjes) van de derailleurwieltjes is 96 mm.

Vraag 1: is mijn derailleur de XT M786? Zie hieronder voor foto's van mijn derailleur.
Vraag 2: is dit dus een lange kooi?

Het achterplaatje (Interior Pulley Carrier, achterste geleideplaat, ...) moet vervangen worden (reden: de ketting is tussen het (onderste) derailleurwieltje gekomen en het achterplaatje uitgesleten waardoor het onderste stuk er dus vrijwel af ligt). De derailleur zelf is nog helemaal prima, alleen het achterplaatje is beschadigd. Lang leve tie wrap (zie de foto): ik heb gewoon door kunnen fietsen :)

Vraag 3: Waar bestel/koop ik zo'n achterplaatje?

Ik heb mij rot gezocht en heb alleen op Bikeinn of bike-discount, dit onderdeel kunnen vinden. Kennelijk gebruik ik niet de juiste zoekwoorden?

Vraag 4: is dit onderdeel wat ik dus zoek? In de productomschrijving staat volgens mij ook een fout: M785 moet M786 zijn lijkt mij?

Foto's van mijn derailleur (is dit dus de M786?):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jA6Q90tqo37n9OLHDOhs6apSr24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XB2xB7P8n2isyMizuFBcB9KU.png?f=fotoalbum_large

En het achterplaatje dat dus vervangen moet worden (en vandaag succesvol is gerepareerd met een tie wrap :)):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2iK2WEEsn20UD5hgxkNnXzjkPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59y3PZLFm5vJQZiQUP59W8DS.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wezep
  • Laatst online: 28-09 21:12
Volgens mij is het inderdaad de RD-M786 (typenr staat meestal wel ergens aan de achterkant, maar lastig te vinden).
Voor de inner plate heb je dit Shimano nummer nodig: Y5Y010000.
Online oa te koop bij Bike-Discount, maar in principe kan elke fietsenmaker dit onderdeel bestellen bij Shimano.

https://www.bike-discount...786-670-675-inside-161083

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:57
Vanmiddag nog even heerlijk tempo ritje gedaan. Maar man, man, man wat waren er veel wandelaars. Ook op de daarvoor aangewezen ATB routes. Maar even "geëxperimenteerd" door iedereen (op tijd) vriendelijk te groeten, maar wel (op gepaste afstand) hard door te fietsen. Tot mijn verbazing heb ik geen enkele boze reactie gehad. Voor mijn gevoel, uiteraard niet wetenschappelijk onderbouwd, hebben mensen een natuurlijke neiging om dan toch terug te groeten en eventueel commentaar voor zich te houden. Binnenkort maar weer eens toepassen.

Wat overigens ook bijzonder op prijs werd gesteld is dat ik ruim afstand nam tot andere mensen zodat zij zonder oponthoud verder konden wandelen/fietsen. Ik heb nog nooit zoveel echte duimen (dus geen Strava duimen) omhoog gezien.

En ondertussen heerlijke hard doorfietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

R0y. schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:54:
Nou mijn eerste SPD ritje overleeft.

Afgelopen week SPD pedalen gekocht en schoenen (agu m600). Had al wat lopen oefenen met in en uitklikken in de garage wat niet zo soepel ging. Tijdens het ritje eind van de middag ging het een stuk beter al is het erg wennen. Daarnaast merkte ik dat de plaatjes niet helemaal goed stonden afgesteld. Ik had het gevoel dat de schoen zo stond dat mijn tenen naar binnen wezen en mijn hak naar buiten toe. Dat moet ik dus nog even afstellen.

Verder een prima investering :)
Ik heb de SPD nog steeds op de zwakste stand staan, dat na 10 maanden :+

Dat helpt wel met het uitklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Meneer iCy schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:40:
[...]

Ik heb de SPD nog steeds op de zwakste stand staan, dat na 10 maanden :+

Dat helpt wel met het uitklikken.
Ik heb SPD ook altijd op erg zwakke stand staan. Voor de kracht overbrengen is dat prima, en met snel kunnen uitklikken bij een net niet val wil je er ook makkelijk uit kunnen.
Met net nieuwe pedalen en plaatjes ben ik bij een keer mountainbiken 2 x omgevallen bij bijna stilstand omdat ik er gewoon te moeilijk uitklikte.. 8)7 Doet pijn, en ziet er super dom uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Nieuwe velgen van het weekend uitgeprobeerd (en de upgrade qua remmerij), maar wat een wereld van verschil. Meer grip, met dezelfde banden. Mijn blessure viel wel mee qua fietsen. Kameraad die mee was stopte vaker dan ik zelf eigenlijk wou. :P

Ga de druk de volgende keer met 0,2 bar verlagen, kijken hoe dat gaat bevallen.

Remmerij is ook een wereld van verschil, van mt200 naar SLX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

wezep schreef op zondag 4 oktober 2020 @ 20:05:
Volgens mij is het inderdaad de RD-M786 (typenr staat meestal wel ergens aan de achterkant, maar lastig te vinden).
Voor de inner plate heb je dit Shimano nummer nodig: Y5Y010000.
Online oa te koop bij Bike-Discount, maar in principe kan elke fietsenmaker dit onderdeel bestellen bij Shimano.

https://www.bike-discount...786-670-675-inside-161083
Kettenleitblech in het duits inderdaad. Meestal vind je dit bij Hibike ook wel als bike discount het niet heeft.
BraX schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:44:
[...]

Ik heb SPD ook altijd op erg zwakke stand staan. Voor de kracht overbrengen is dat prima, en met snel kunnen uitklikken bij een net niet val wil je er ook makkelijk uit kunnen.
Met net nieuwe pedalen en plaatjes ben ik bij een keer mountainbiken 2 x omgevallen bij bijna stilstand omdat ik er gewoon te moeilijk uitklikte.. 8)7 Doet pijn, en ziet er super dom uit.
Op de een of andere manier heb ik talent voor dit soort dingen. Rijd nu Flats maar ook toen ik nog SPD reed klikte ik altijd optijd uit, ook bij (bijna) valpartijen.

Beetje het zelfde als dat ik (* GoldenSample klopt af op hout) automatisch goed door rol bij een crash en altijd in een split second bedenk dat ik m'n fiets nog even moet opvangen als ik weer via de voorkant afstap.

Zie net dat een setje shifter, derailleur, ketting en cassette 12x Deore voor minder geld heb dan een Cassette + ketting GX Eagle :X Krijg toch het idee dat SRAM zelf de prijzen hoog houd. Helaas moet ik voor 85 euro dan ook een andere Freehubbody maar wie weet doe ik het wel als ik door m'n GX cassette heen ben. Kan ik nog losse tandwielen vervangen ook dus hoef ik niet te wisselen tussen 30T en 34T chainrings, trap ik gewoon die 10, 12 en 14 kapot :+

Lijk gelukkig wel met de zelfde kettinglengte 34 en 30T te kunnen rijden (fabrieks nieuw leek de ketting iets lang op 30T) Moest wel de B-Screw flink aanpassen om het lekker te laten schakelen.

Iemand nog tips voor een stevige universele mount voor op het stuur? Lees over de universele hoezen van SP connect gemixte berichten en Toppeak komt over m'n knoppen heen. (heb een Nokia 8 ) zie ik nog iets over het hoofd? Het moet namelijk wel op de ahead kunnen want daar zit het wat stevig veelal (moet tegen flink trillen kunnen) en meer beschermd.

[ Voor 62% gewijzigd door GoldenSample op 05-10-2020 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
GoldenSample schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 23:07:
Zie net dat een setje shifter, derailleur, ketting en cassette 12x Deore voor minder geld heb dan een Cassette + ketting GX Eagle :X
Deore en GX vergelijken is ook niet helemaal eerlijk. Deore is de instapgroep van Shimano, terwijl GS ongeveer op par is met XT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Sjoewe schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 00:09:
[...]

Deore en GX vergelijken is ook niet helemaal eerlijk. Deore is de instapgroep van Shimano, terwijl GS ongeveer op par is met XT.
Qua gewicht niet maar voor de rest ben ik niet enorm onder de indruk van SRAM. De bout en ingebouwde speling van derailleur met hanger vind ik werkelijkwaar belachelijk om maar iets te noemen.. Die is dus ook vervangen wat het al wat beter maakt. Mag vanaf nu wel mooi zien hoe 12 speed van Shimano zich houden gaat, vriend van me die rijd Deore qua afmontage v/d aandrijving met een XT derailleur en ik zal hem flink opweg gaan helpen qua onderhoud. :+ Ben wel benieuwd of DUB ook echt degelijk blijkt, zou wel lekker zijn want zit hier met z'n pressfitt BB.

Als ik zie/lees hoe NX en al helemaal SX zich op termijn houden wordt ik niet vrolijk, zeker als ik zie dat je voor onder de 60 euro een SLX derailleur hebt en je 80 voor NX Eagle kwijt bent. Gek genoeg is SRAM aan de voorkant dan wel weer vrij voordelig (moet ik wel zeggen dat ik daar gewoon lekker een stalen NX blad rijd). Met Shimano ben je daar al snel het dubbele kwijt. Shimano had/heeft natuurlijk zeker wat in te halen wat ze hard aan het doen zijn, vandaar dat het ook niet toevallig is dat SRAM met NX/SX gekomen is.

Hoe schaal je XX1 en X01 dan eigenlijk in als GX XT level zou zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door GoldenSample op 06-10-2020 01:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZanielGa
GoldenSample schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 01:50:
[...]
Hoe schaal je XX1 en X01 dan eigenlijk in als GX XT level zou zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHhLZtl_1RXfRT-ql24Ub4QLo-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4QkThtNo5HnTXBclUR70w7WH.png?f=user_large

Staat in de startpost, alleen SX staat er niet in. Of de NX bij X.5 moet SX zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ZanielGa op 06-10-2020 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoewe
Ik gun ieder z'n voorkeur, maar ik rijd nu al jaren SRAM NX en GX Eagle groepen en ik heb er eigenlijk niks slechts over te melden en ik ben niet echt lief voor m'n fietsen... Op internet heeft iedereen altijd zo'n extreme mening over spullen, het is altijd of helemaal geweldig of helemaal bagger. De waarheid ligt eerder in het midden denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torakk
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-08-2022
Ga zelf een 12 speed XT groep op mn fiets zetten binnenkort. mn vriendin heeft GX eagle.
Nu moet ik die XT groep nog hebben maar met GX heb k al ff mee mogen spelen.

Om te beginnen. Wat GX goed doet is die lock als je de derailleur naar voren doet. het is makkelijker om het wiel eruit te halen etc. en dat maakt onderhoud ook makkelijker
Die shifter bedient heel erg licht naar mijn gevoel. Das persoonlijk of je dat nou goed vind of niet en daar ga ik niet over oordelen.

Wat XT beter doet is die dubbele klik naar beneden op de shifter. vandaar dat ik als ik een SLX groep zou nemen altijd minimaal een XT shifter erbij zou doen. De slijtagedelen zijn goedkoper. Sram GX cassette is een leuk ding maar ook best wel prijzig. en XX1/X01 cassette is het geld gewoon niet waard. veel te duur. (Net als XTR overigens, dat gaat ook nergens over).

Ik ga die XT 12 speed groep (het zij met SLX cassette misschien, ben ik nog niet helemaal uit, maar het maakt voor het schakelen niet uit) proberen. en dan kan ik oprecht zeggen dat ik beide vast gehad heb. En dan is mijn mening gebaseerd op bevindingen (en dus iets waard).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:53
Anniedrew schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:22:

Bij terugkomst aan de praat geraakt met een ouder stel die op het punt stonden te vertrekken met hun elektrische mountainbike. Zij vroegen wat de staat van het parcour was gezien de regenval van gisteren. Wat mij opviel is dat zij hun E-MTB op een Thule velocompact 925 hadden, een waar ik al eens naar gekeken had, maar destijds niet aan durfde te schaffen omdat ik niet wist hoe toekomstbestendig deze zou zijn met dus inderdaad E-bikes! In het kort: besloten na hun positieve ervaring door te rijden naar de Halfords.
Wat bedoel je met "toekomstbestendig" ?
Zodra de fiets geen updates meer krijgt er pats boem mee stopt of gebreken gaat vertonen? Het is geen mobiele telefoon. :+

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Meneer iCy schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 16:57:
Nieuwe velgen van het weekend uitgeprobeerd (en de upgrade qua remmerij), maar wat een wereld van verschil. Meer grip, met dezelfde banden. Mijn blessure viel wel mee qua fietsen. Kameraad die mee was stopte vaker dan ik zelf eigenlijk wou. :P

Ga de druk de volgende keer met 0,2 bar verlagen, kijken hoe dat gaat bevallen.

Remmerij is ook een wereld van verschil, van mt200 naar SLX.
Was het nog gelukt met tubeless? of zitten de biba's er nog in?
Met de 26mm brede (toch?) velgen kan je inderdaad wat lager in de druk gaan zitten, pompje mee naar het bos en kijken wat fijn is. Maar ook bij een rondje door de straat voel je vaak al wanneer je de ondergrens hebt bereikt.Het voelt dan gewoon niet meer stabiel (zwabberig) in bochten of met hogere snelheid rechtdoor. In het terrein moet je opletten bij wortels en stenen, als de boel te vaak/hard doorslaat mag er ook wat bij, je zult geen snakebite meer krijgen, maar je kan de boel nog steeds kapot rijden.

laatste ritje op de veluwe had ik een leeglopende achterband.. een groot deel van de tijd dus met teveel of te weinig druk gereden.. dat is toch echt wel merkbaar en vervelend, zowel in het terrein als op het asfalt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Zodra de fiets geen updates meer krijgt er pats boem mee stopt of gebreken gaat vertonen? Het is geen mobiele telefoon. :+
het verhaal ging denk ik om de fietsendrager..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Met de 26mm brede (toch?) velgen kan je inderdaad wat lager in de druk gaan zitten, pompje mee naar het bos en kijken wat fijn is. Maar ook bij een rondje door de straat voel je vaak al wanneer je de ondergrens hebt bereikt.Het voelt dan gewoon niet meer stabiel (zwabberig) in bochten of met hogere snelheid rechtdoor. In het terrein moet je opletten bij wortels en stenen, als de boel te vaak/hard doorslaat mag er ook wat bij, je zult geen snakebite meer krijgen, maar je kan de boel nog steeds kapot rijden.

laatste ritje op de veluwe had ik een leeglopende achterband.. een groot deel van de tijd dus met teveel of te weinig druk gereden.. dat is toch echt wel merkbaar en vervelend, zowel in het terrein als op het asfalt
Ja met de 26mm velgen. Goede tip mbt pomp, maar mijn kleine pomp heeft geen druk meter helaas :(.

Tubeless is achteraf best simpel. Goed ontvetten, tape zo strak mogelijk omtrekken, bandjes er om heen zetten en helaas lukte het mij niet met de fietspomp maar met de compressor van een kameraad zo gepiept. Weliswaar maar weinig geplop gehoord, maar zat er wel goed om gezien de belijning en dat de bandjes niet direct leeg lopen.

Enige waar ik van baal is dat ik de band net niet in het midden van het schwalbe logo heb. Wel beide synchroon in de A geplaatst ipv tussen de W en de A. :+

Bleef 1 band niet op druk (liep leeg na een tijdje zonder latex). Met latex beide op druk. Achteraf wist ik ook waardoor :+, was 1 bandje ooit lek gereden :P :P :P Was na latex er in doen en op druk brengen direct pruttel en dicht. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:40

Quakie

quakelen

@Meneer iCy tip koop een digitale bandenspanningsmeter.. super handig om altijd bij je hebben...

[ Voor 49% gewijzigd door Quakie op 06-10-2020 09:32 ]

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:16
Ik zie nog steeds veel rood op de fietssport kalender. Er wordt veel afgelast. Zit een beetje te dubben om me in te schrijven voor de Bart Brentjes Challenge. Ik ben inmiddels al een 500 euro kwijt aan inschrijvingen en reserveringen die door corona niet doorgaan (niet alleen mtb gerelateerde evenementen hoor). Kan ook niet vinden wat er met je inschrijving gebeurt als het niet door kan gaan. Wel zin om deze mooie tocht te gaan rijden... Iemand zich hier al ingeschreven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Rudolf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:54:
Ik zie nog steeds veel rood op de fietssport kalender. Er wordt veel afgelast. Zit een beetje te dubben om me in te schrijven voor de Bart Brentjes Challenge. Ik ben inmiddels al een 500 euro kwijt aan inschrijvingen en reserveringen die door corona niet doorgaan (niet alleen mtb gerelateerde evenementen hoor). Kan ook niet vinden wat er met je inschrijving gebeurt als het niet door kan gaan. Wel zin om deze mooie tocht te gaan rijden... Iemand zich hier al ingeschreven?
ik ben ook nog wel op zoek.. de BBC heb ik wel aan gedacht, maar dat schijnt altijd al behoorlijk treintje rijden te zijn.. wellicht nu ong erger..?

Heb je nergens geld terug gekregen of een inschrijving kunnen verplaatsen naar volgend jaar?
van de CdW heb ik een code voor gratis inschrijving 2021 gekregen, en van de 6 uur van 't zand geld terug minus 5 euro administratie

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:18
Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 10:50:
[...]

ik ben ook nog wel op zoek.. de BBC heb ik wel aan gedacht, maar dat schijnt altijd al behoorlijk treintje rijden te zijn.. wellicht nu ong erger..?

Heb je nergens geld terug gekregen of een inschrijving kunnen verplaatsen naar volgend jaar?
van de CdW heb ik een code voor gratis inschrijving 2021 gekregen, en van de 6 uur van 't zand geld terug minus 5 euro administratie
Als je een licentie bezit mag je vooruit starten :) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Rudolf schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:54:
Volgens mij is het vrij spannend of dit door kan gaan. Zie ook topic op mountainbike.nl

Het verschilt per evenement wat er met jou inschrijving gebeurt. Ik ga er vanuit dat daar wel over gecommuniceerd word. Mijn Bartje200 inschrijving is bijvoorbeeld doorgeschoven naar volgend jaar, terwijl ik mijn inschrijfgeld voor de BRM1200 (Bordeaux-Dordrecht) volledig terug heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
Ik heb bijvoorbeeld nog een LCMT inschrijving open staan 140 euro + 4 overnachtingen. Geloof dat het zo'n 350 euro is bij elkaar misschien meer zelfs. Annuleren kan niet. Alleen doorboeken naar 2021 en 25 euro bijbetalen. Voorlopig heb ik helemaal niet de motivatie om daar weer voor te gaan trainen. Als ik zie wat ik daar vorig jaar allemaal voor heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Is dat zo zwaar dan? Ik kan even geen route informatie vinden over het mountainbiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Nu we de fiets weer rijdend hebben, meer gereedschap hebben kunnen we weer nadenken over toekomst plannen. Wielset/Remmerij upgrade is niet echt meer nodig vind ik, want ik heb nu Hope wielset/SLX remmen.

Plan A: 1. Upgrade voorvork naar bijvoorbeeld Manitou Machete ofzo :)
2. Upgrade groep naar volwaardig XT in plaats van Deore/XT, staat niet hoog op verlanglijstje. Ga
dan naar 1x11

Plan B: Overstappen naar een beter afgemonteerde HT (gelukkig zijn er conversion kits voor hope mbt boost dus remmerij/wielen kan ik meenemen).

Plan C: HT zo houden en ooit een keer een fully voor er naast.

Voor nu ga ik maar eerst weer genieten en niet te veel nadenken over upgrades. :+ :+
Quakie schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 09:32:
@Meneer iCy tip koop een digitale bandenspanningsmeter.. super handig om altijd bij je hebben...
Thanks, binnenkort maar even bestellen icm pluggensetje voor mijn band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:40:
[...]

Of deze goed bruikbaar blijft me E-bikes, mocht ik die ooit aanschaffen in de toekomst. Thule zelf zegt nl. dat deze niet compatibel is met E-bikes. In de praktijk lijkt dit wat genuanceerder uit te vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:38:
Nu we de fiets weer rijdend hebben, meer gereedschap hebben kunnen we weer nadenken over toekomst plannen. Wielset/Remmerij upgrade is niet echt meer nodig vind ik, want ik heb nu Hope wielset/SLX remmen.

2. Upgrade groep naar volwaardig XT in plaats van Deore/XT, staat niet hoog op verlanglijstje. Ga
dan naar 1x11

Plan B: Overstappen naar een beter afgemonteerde HT (gelukkig zijn er conversion kits voor hope mbt boost dus remmerij/wielen kan ik meenemen).

Voor nu ga ik maar eerst weer genieten en niet te veel nadenken over upgrades. :+ :+

[...]

Ik zou zeggen plan c :), wat je nu hebt voldoet prima, een andere hardtail zal niet veel verschil maken, en andere upgrades zullen ook maar geneuzel in de marge zijn. Niks mis mee en leuk om mee bezig te zijn, maar wil je echt wat anders kan je beter gaan investeren in een fully.

de spaarpot hier wordt langzaam aan gevuld hier :) dus alle (fiets) uitgaven worden extra overwogen om het spaartempo niet te belemmeren.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anniedrew
Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:38:

dan naar 1x11

[...]

Ik zou zo doorrijden op je huidige fiets en inderdaad sparen voor in de toekomst een fully. Volgens mij is het relatief gezien goedkoper namelijk om een ''pakket'' te kopen dan afzonderlijke onderdelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 28-09 20:49
@Meneer iCy Zit er al een dropperpost op? Dat zou m.i. de eerste en beste upgrade zijn op een fiets zonder.
En anders inderdaad plan C. Lekker doorfietsen en ondertussen rustig sparen wat nieuws, zoals bijv een fully.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:04:
[...]

Ik zou zeggen plan c :), wat je nu hebt voldoet prima, een andere hardtail zal niet veel verschil maken, en andere upgrades zullen ook maar geneuzel in de marge zijn. Niks mis mee en leuk om mee bezig te zijn, maar wil je echt wat anders kan je beter gaan investeren in een fully.

de spaarpot hier wordt langzaam aan gevuld hier :) dus alle (fiets) uitgaven worden extra overwogen om het spaartempo niet te belemmeren.
Dan maar ff flink doorsparen. Wielset wil ik wel graag meenemen maar dat moet wel lukken ivm conversion kit en een andere body 🙂.

Misschien kijken als ik de vork ooit zelf ga servicen of ik het blokje er uit kan halen en er een 120mm van maken. Schijnt met de suntour xcr air mogelijk te zijn 🙃.

Kettingen qua 10 speed zijn schaars. 2 weken wachten bij de LBS. Op diverse andere kettingen zelfs pas in november leverbaar 😝.

Zit nu ongeveer op 85% slijtage
NewbieNeo schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:14:
@Meneer iCy Zit er al een dropperpost op? Dat zou m.i. de eerste en beste upgrade zijn op een fiets zonder.
En anders inderdaad plan C. Lekker doorfietsen en ondertussen rustig sparen wat nieuws, zoals bijv een fully.
Nope, moet een externe zijn dus ideeen voor een leuke betaalbare? 🙂

[ Voor 16% gewijzigd door Meneer iCy op 06-10-2020 13:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

Kettingen qua 10 speed zijn schaars. 2 weken wachten bij de LBS. Op diverse andere kettingen zelfs pas in november leverbaar 😝.
https://www.mantel.com/mountainbike-kettingen&spec[]=1751
Vandaag besteld, morgen in huis.

[ Voor 5% gewijzigd door Smultie op 06-10-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Soms moet je de LBS ook wat gunnen en het is nog niet kapot 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 28-09 20:49
@Meneer iCy
Deze Brand-X heb ik op mijn Merida Big Nine XT2 gezet en werkt na een half jaar en 1700km nog altijd perfect.

Heb er wel nog een andere lever bijbesteld, aangezien er een voorderailleur op zit.
Heb aan de linkerkant eerst de lever voor de versnellingen, daarnaast de lever voor de dropper en daarnaast de lever voor de remote lockout.
Werkt prima, aangezien ik de remote lockout toch niet zo vaak gebruik.

[ Voor 46% gewijzigd door NewbieNeo op 06-10-2020 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Soms moet je de LBS ook wat gunnen en het is nog niet kapot 🙂
mja.. maar als ie geen 10 speed kettingen op voorraad heeft.. dan heeft ie wat mij betreft pech :)

maar goed, hou er vooral rekening mee dat als de .75 meter er al door valt je waarschijnlijk wel een ingesleten cassette hebt.. althans op een paar van de kleine kransjes, de 11, 13 en 15 slijten best hard omdat de kracht over weinig tandjes wordt verdeeld. Met 2x heb je wel een voordeel qua kettinglijn en zal je wellicht wat eerder/vaker op de 15/17/19T zitten door het grotere voorblad.

na 800 km (volgens mij .75 slijtage) trapte bij mij de nieuwe ketting al door, de boel wel gewoon prima verder kunnen rijden. maar wellicht ben je te laat met vervangen.

qua dropper, ik heb ook gewoon een goedkope van 110 euro als ik het me goed herinner. een TranzX, wordt door CRC/Wiggle onder Brand X verkocht. Voldoet prima :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Dit inderdaad, vergeet niet, je band mag dan wel niet meer leeg lopen maar je velg indeuken door te weinig spanning wordt alleen maar een groter risico.
ZanielGa schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 05:35:
[...]

[Afbeelding]

Staat in de startpost, alleen SX staat er niet in. Of de NX bij X.5 moet SX zijn.
Die ken ik en zie ik dus, als het op degelijkheid komt, toch wel anders. Overigens is natuurlijk een feature als de lock op de derailleur natuurlijk geweldig & zo simpel dat je je afvraagt waarom we het nu pas hebben. Goed voorbeeld hoe je ziet dat concurrentie innovatie echt kan voortstuwen, anders hadden we mogelijk nog op 3x9 gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy

Meneer iCy

swarma

Prulleman schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

mja.. maar als ie geen 10 speed kettingen op voorraad heeft.. dan heeft ie wat mij betreft pech :)

maar goed, hou er vooral rekening mee dat als de .75 meter er al door valt je waarschijnlijk wel een ingesleten cassette hebt.. althans op een paar van de kleine kransjes, de 11, 13 en 15 slijten best hard omdat de kracht over weinig tandjes wordt verdeeld. Met 2x heb je wel een voordeel qua kettinglijn en zal je wellicht wat eerder/vaker op de 15/17/19T zitten door het grotere voorblad.

na 800 km (volgens mij .75 slijtage) trapte bij mij de nieuwe ketting al door, de boel wel gewoon prima verder kunnen rijden. maar wellicht ben je te laat met vervangen.
Nou we gaan het beleven. Mocht die doorslaan dan maar een nieuwe cassette er bij. 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
GoldenSample schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:51:
[...]

Dit inderdaad, vergeet niet, je band mag dan wel niet meer leeg lopen maar je velg indeuken door te weinig spanning wordt alleen maar een groter risico.

[...]

Die ken ik en zie ik dus, als het op degelijkheid komt, toch wel anders. Overigens is natuurlijk een feature als de lock op de derailleur natuurlijk geweldig & zo simpel dat je je afvraagt waarom we het nu pas hebben. Goed voorbeeld hoe je ziet dat concurrentie innovatie echt kan voortstuwen, anders hadden we mogelijk nog op 3x9 gereden.
de lock bij sram (of clutch hendel bij shimano) is pas echt nodig nodig sinds ze hebben bedacht dat extra spanning op de kooit goed is tegen klapperen en chaindrops bij 1x sytemen (bij gebrek aan een voorderailleur die de ketting nog een beetje op zijn plek houdt). En enorm stroef/zwaar/moeizaam bewegen van de kooi met de clutch aan maakt een wielwissel erg lastig, de lock van sram is handiger dan de hendel van shimano, daarbij moet je nog steeds de kooi (en eigenlijk de hele stand van de derailleur) met de hand naar achter trekken om je wiel erin te kunnen steken.

Anyway, nu noodzakelijk (door de clutch, die weer noodzakelijk is voor 1x), vroeger was het wellicht handig, maar eerder overbodig geweest :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Nu online
Meneer iCy schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 13:54:
[...]

Nou we gaan het beleven. Mocht die doorslaan dan maar een nieuwe cassette er bij. 🙂
dan zou ik de boel lekker oprijden :) ik heb er nog 2000km meer mee gereden en daarna preventief vervangen samen met een nieuwe wielset (met het idee de andere wielset volledig bruikbaar te hebben.. maar die is nooit meer in de fiets geweest :D)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
wisselwerking schreef op dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:47:
Is dat zo zwaar dan? Ik kan even geen route informatie vinden over het mountainbiken.
400 km. +8000hm

bwoahhhh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:58

Sherlock

No Shit

Vraagje over Amerongen/Leersum/Hoge Ginkel; is dat een beetje te doen met kinderen/pubers*? Deze zomer hebben we in de Vogezen een paar tochten gefietst (https://www.strava.com/activities/3833378898 en https://www.strava.com/activities/3828085407 voor de geïnteresseerden) dus ze kunnen best wat aan, maar het hoogteprofiel van Amerongen lijkt wat steiler dan de klimmetjes in de Vogezen.

Hoe verhoudt Amerongen zich tot Westenschouwen (die heb ik laatst nog gedaan) bijvoorbeeld?

De bedoeling is dat we in de herfstvakantie in een huisje in de buurt van Dodewaard zitten, dus Rhenen en Kwintelooijen willen we ook wel graag gaan doen.

En klopt het dat je het vignet niet online kan kopen? De lijst met verkooppunten is vrij uitgebreid, maar dat gaat allemaal ten koste van je zuivere fietstijd ;)

* De één is 15, die gaat mij er waarschijnlijk af fietsen binnen nu en een jaar, en de ander is (bijna) 13, die zal het wel pittig krijgen vermoed ik.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
@Sherlock Ik denk dat die boys er weinig moeite mee gaan hebben als ze wat fietservaring hebben.

Bij Leersum zit een stijle klim met heel veel spoorvorming en boomwortels. Daar zullen ze misschien af moeten stappen. Maar dat is ook niet echt een hele lange klim.

[ Voor 46% gewijzigd door Rudolf op 06-10-2020 14:47 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 283 Laatste

Let op:
Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht: Het grote fietskleding topic