Ik denk het wel.
waarom denk je dat populisten zoveel aandacht en ook stemmen krijgen? omdat ze te keer gaan tegen de elite, de gevestigde orde, niet tegen de gewone burger die van alle kanten genaaid wordt volgens hen.
Ja, klopt. Wat heeft dit met mijn opmerking te maken?
ondanks dat wanneer je in gaat zoomen ze vaak vooral diezelfde elite bevoordelen (trump, orban, poetin, wilders, baudet, erdogan etc).
Ja, klopt. Wat heeft dit met mijn opmerking te maken?
daarnaast, laten we eens beginnen
Met het gebruiken van hoofdletters wanneer een zin begint!met belasting heffen op vermogen. met name grote vermogens. multinationals. erfbelasting omhoog, belastingvrij schenken aan kinderen afschaffen. dan hoef je niet op de armsten (weer) te gaan bezuinigen. of op de ouderen. kunnen we politie en zorgmedewerkers wat beter betalen. en leraren. kunnen we het onderwijs mee verbeteren, wat hard nodig is.
Ja, prima. Laten we dat geld inderdaad geven aan hardwerkende politiemensen, docenten en de handen aan het bed in de zorg.
Wat mij betreft stoppen we het niet in hogere toeslagen, bijstand, AOW, warmtepompen, of andere dingen waar het gros van de linkse partijen het naar toe wil storten om het gat tussen lagere inkomens en middeninkomens nog kleiner te maken, waardoor werken nog minder zal lonen.
leg mij eens uit waarom het altijd over de armsten gaat als het op "kleinere overheid" aankomt, en er nooit gekeken wordt naar belastingen?
Waarom moet ik mij verantwoorden? Ik zeg dit helemaal niet.
"gratis geld bestaat niet!@$#" (wat overigens wel bestaat in mijn optiek, maar goed)
Volgens mij bestaat dat niet in mijn optiek, maar goed.
en, werkt dat überhaupt wel? als je armen weer gaat korten, ben je onderaan de streep dan niet duurder uit?
Misschien wel ja. Maar misschien reageert de rechtse kiezer helemaal niet op wat beter is voor hem, maar op wat moreel klopt. Uiteindelijk wil de gescheiden man met 2 kinderen die 50 uur per week werkt en een tophuur in de vrije sector moet afdragen, gewoon een paar euro meer overhouden dan de buurman in de bijstand in een sociale huurwoning met allerlei toeslagen...
Komen de partijen waar hij op stemt voor hem op? Wellicht niet.
Doen de partijen die in dit topic enorm geliefd worden wat hij wil? Zeggen die wat hij wil horen? Wellicht ook niet. Misschien wringt daar de schoen wel.
Misschien hoor, ik weet het niet.
Ondergetekende heeft niet eens rechts gestemd afgelopen verkiezingen, suprise suprise! Wellicht een ander doelwit voor je kritische vragen over FvD zoeken.Je kan niet hard zwijgen, maar vooruit.
FvD heeft z'n partijprogramma niet voor niks niet laten doorrekenen. Het is dan ook niet mijn partij; verre van zelfs.
Dat is niet bezuinigen, dat is meer geld uitgeven.
Klopt. Wel de beste investering die je kan doen volgens mij, maar goed.
Het merendeel van de kosten van onderwijs wordt gewoon gedragen door de overheid. De kosten voor een WO student zijn zo uit mijn hoofd 15k per jaar.
Klopt. Jammer genoeg is het niet genoeg. Want of je nou studeert of niet studeert, of je nou een succesvolle loopbaan start of niet: in Nederland een huisje-boompje-beestje starten voor je 30e is steeds verder onmogelijk gemaakt, mede door het afschaffen van een studiebeurs.
Kijk eens wat voor grotere gevolgen dát heeft, dat gaat verder dan geld alleen.
Daar komt dan nog bij dat bijvoorbeeld het FvD iets roept over het Finse model met weer meer academici voor de klas en dergelijke. Daar wordt het ook niet goedkoper van.
Hoewel ik dus nogmaals ga benadrukken dat FvD niet mijn partij is, zijn zij inderdaad voor herinvoering van de studiebeurs en daarbij het investeren in onderwijs. Iets wat volgens mij belangrijker is dan ooit, en iets wat 'onderwijspartij' D66 een beetje is vergeten de laatste tijd.
Gelukkig is de ChristenUnie er nog die het begrijpt.
Pensioenen zijn geen overheidsuitgaven.
Maar wel een grote afdracht van je inkomen voor Werkend Nederland. Maak dat een keuze. Laat vooral de jongeren zelf beslissen wat ze willen, of ze dat überhaupt willen storten in de collectieve pot waar de babyboomgeneratie nu op begint te teren. De bijdrage van 30-min is onevenredig groot ten opzichte van wie nu met pensioen gaat, en de kans is steeds groter dat 30-min er nooit een cent van terug gaat vinden.
Het pensioenstelsel moet op de schop.
Ja, pensioenen zijn geen overheidsuitgaven. Maar: wel gek dat een aantal partijen zo hard mee schreeuwen met de pensioen-protesteerders, toch?

Als je de AOW afschaft bespaar je inderdaad toch al snel een kleine 40 miljard, maar dat wordt ook wat lastig te verantwoorden. Maatregelen zoals je verhogen van de AOW-leeftijd dempen in ieder geval de stijging van de kosten wat, maar deels geef je ook gewoon weer uit omdat de werkloosheid onder mensen van 65-66 torenhoog is en die mensen vaak gewoon weer WW of bijstand ontvangen.
Ik ben benieuwd welke besparingsmogelijkheden jij hier allemaal nog meer ziet.
Nee, je kan ouderen inderdaad niet in de kou laten staan. Maar het wordt wel tijd dat mensen in gaan zien welke gevolgen het systeem nu heeft, en hoe dit er allemaal over 10 jaar uit gaat zien, wanneer 2 werkenden een maandinkomen van 1 AOW'er moeten betalen. Dat is iets wat niet gaat, het systeem moet hervormd worden. Dat dat een korting op de AOW gaat betekenen (eventueel aangevuld met een toeslag voor mensen met een laag nettoinkomen - die dan ook geldt voor jongeren en gezinnen) - maakt het systeem in ieder geval eerlijk.
Ik denk echter wel dat je je vraagtekens kan zetten bij de oudere die woont in een groot, afbetaald huis en ongeveer een ton aan vermogen op de bank heeft staan. Die mensen krijgen naast AOW ook nog gewoon zorgtoeslag, en dan zijn er ook nog partijen die die doelgroep onbeperkt gratis OV wil geven, om maar iets te noemen.
De discussie wanneer het nog ethisch is om dure medische ingrepen te doen ga ik hier niet voeren want dat wordt nooit geaccepteerd, maar dat is er wel eentje die de komende 20 jaar gevoerd moet gaan worden.
Het is electoraal echter verre van aantrekkelijk om op te komen voor andere doelgroepen dan de babyboomgeneratie, dus er is geen partij die hier een oplossing voor zoekt.