Het probleem van PvdD is dat ze een erg goed programma hebben, maar zich op de oppervlakte houden, of zelfs geen uitspraak doen als het gaat om BLM en racisme e.d. Dan houden ze de handen er vanaf en dat neem ik ze erg kwalijk.
Verder zijn hun plannen best goed, zoals het beseffen dat dit kapitalistisch systeem echt radicaal anders moet, belastingstelsel compleet anders en universeel basisinkomen.
De naam van de partij speelt dan idd best parten, maar inmiddels zitten we in 2020; mensen die nu nog roeptoeteren dat het een "one issue partij" is door de naam, nemen ook geen verantwoordelijkheid om zelf onderzoek te doen naar waar ze voor staan.
GroenLinks zou ook kunnen suggeren dat zij er alleen maar voor het milieu zijn, maar iedereen weet ook dat dat niet zo is. Nou ben ik het met je eens dat de naam van Partij van de Dieren veel meer neigt naar one-issueness, maar ik weet gelukkig dat dat niet zo is, en ik kan mijn moeder (63) er in ieder geval van overtuigen dat ze stemt op niet alleen maar rechten voor de diertjes
De SP is echt totaal afgegleden wat mij betreft en dat komt voornamelijk doordat Marijnissen zo stellig aangaf dat het moet kunnen om joodse karikaturen met carnaval te mogen dragen (want "bij carnaval mag alles en iedereen op de hak genomen worden"), en ook zij (de belichaming van white privilege) de handen aftrekt van anti-racisme stellingen.
Ik vind het wel onterecht dat de SP als een communistische, radicaalgevaarlijke partij weggezet wordt omdat ze opkomen voor vluchtelingen en zwakkeren, waar FvD dan zoveel stemmen heeft en hun leider overduidelijk gewoon een neonazi is, of op zijn minst
aanhangt/stimuleert. Dat wordt dan wél normaal gevonden of op zijn minst de oogjes voor toegeknepen, en de SP wordt geschandpaald als zijnde fuckup.
Dus ik heb wel het gevoel dat de standaard voor rechts erg laag ligt en voor links wordt die erg hoog gelegd.
PvdA vind ik dan toch meer links van het midden staan dan midden te zijn. Ik kom in hun partijprogramma namelijk weinig/geen rechtse/centrum opvattingen tegen die ze echt centrum maken. Hun linkse (wellicht is het niet meer links maar meer het progressieve) gedachtengoed vind ik meer overheersten.
D66 vind ik dan wel meer rechts van het centrum, omdat ze op economisch gebied wel roepen dat grote bedrijven in het kader van milieu "belast" zouden moeten worden, maar verder zijn ze net als de VVD vóór de grote bedrijven en ook veel subsidies. Qua onderwijs zijn ze dan weer wat meer centrum. Maar ja, het ligt er natuurlijk ook een beetje aan welke thema's je erg belangrijk vindt.
Ik vind het zelf niet kloppen dat links zich meer moet afvragen waarom rechts meer stemmen krijgt; dat suggereert namelijk dat ze eenzelfde houding zouden moeten hebben wat rechts ook heeft, en dat staat juist haaks op wat links is. Daarnaast zijn de effecten van zeker 18 jaar rechts afbraakbeleid dusdanig "ingesleten" dat het gewoon onmogelijk is om het tij te keren; links kan hooguit proberen de schade van 18 jaar een beetje ongedaan te maken, maar dan zul je zien dat links de tijd krijgt van de stemmer om dat in 4 jaar te doen, want als het dan niet gefixed is zijn het ineens ook maar linkse prutsers. Dat bedoel ik ook met die andere standaarden voor links en rechts. Overigens is het (social) mediaapparaat dusdanig biased met sensatie en alles wat maar meer ophef, drama en leedvermaak oplevert (= kijkcijfers), dat rechts die wind ook in de rug mee heeft. Populisme, polarisatie...allemaal voer voor drama en absurditeit en dus krijgt dat voorrang.
Tijdens de 1e Kamerverkiezingen in 2019 toen GroenLinks zo groot werd en Klaver de victoryspeech gaf, wendde de media zich direct naar Baudet, want hij had ook gewonnen. Klaver 1 minuut zendtijd, Baudet een 20 minuten durende speech over een boreale samenleving e.d. en GroenLinks werd amper zendtijd gegeven, terwijl zij ook een grote winnaar waren.
In elke partij rommelt wel eens wat; het is niet te ontkennen dat het in de VVD, CDA, FvD behoorlijk rommelt.
Het zijn gewoon feiten dat VVD
austerity-politics hanteert, dat de FvD neonazi gedachtengoed aanhangt en door gefinancierd wordt. Dus als persoon die zichzelf als empathisch ziet, kan ik me niet goed verplaatsen in mensen die dan toch dit soort partijen blijven steunen, terwijl ze niet als racist of nazi-aanhanger gezien willen worden (maar toch op de FvD blijven stemmen). You can't have it both denk ik dan. De reden dat ik me er niet goed in kan verplaatsen is, omdat ik het een beetje absurd vind dat ik een soothing approach naar diegene zou moeten hebben voor iets waar ik echt zeer fel tegenstander van ben. Dat lukt me niet goed...eigenlijk bijna niet en ik vind ook niet dat we een soothing approach zouden moeten hebben voor dit zeer twijfelachtige, tot extremistisch neigend gedachtegoed, want mijn eigen ervaring is dat deze mensen heel vaak niet open staan voor de dialoog, en argumenten alleen maar willen onderuitschoppen met nonargumenten, en vooral
sealioning toepassen. Ik heb het wel heel vaak geprobeerd, maar in 100% van de gevallen kom ik op een punt dat het geen zin meer heeft om er nog energie in te steken.
Maar dat is wat ik daarstraks bedoelde met dat links veel te veel handreikingen wilt doen en zich meer bezig moet houden met het uitvoeren wat zíj willen, in plaats van steeds rechts te moeten counteren.
Elke partij zal zijn pro's en con's wel hebben. Er is geen enkele partij waar ik het 100% mee eens ben, maar wel voor meer dan 80%. Het partijprogramma waar ik het nog het meeste mee eens ben is een relatief nieuwe partij (Bij1), maar ik geef toe dan ik dan toch liever ietsje strategischer ga stemmen voor een partij (GroenLinks) met het mijns inziens grootste draagvlak op de punten wat ik belangrijk vind en dat ook echt kunnen uitvoeren, in de hoop dat Bij1 ze gewoon op de juiste linkse koers houdt

Normaliter ben ik geen strategische stemmer en stem ik altijd op een partij die het allermeest overeenkomt met mijn idealen. Dit keer dan toch een uitzondering. Bovendien stem ik op een partij, niet op 1 persoon.
offtopic:
Het is trouwens niet blank-privilege, maar wit-privilege. Blank
suggereert een zekere reinheid of neutraliteit, wat uiteraard niet klopt, tot ergernis van witte mensen natuurlijk, die liever blank (en dus unbiased) genoemd willen worden en het uiteraard politiek-correct-geneuzel noemen. En ja, zelfs een rechtse mediazender als NOS gebruikt "wit". Dus er is progress