Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.959 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Bij ons plat dak heb ik aangegeven dat er overal zonnepanelen komen.
2e verdieping dak heeft balken van > 30-40 cm. 59x171 mm hoh 610 mm

Extra permanente gewicht is gezet op 0.50 kN/m2 in de constructie berekening.
Wind is dan 0.82 kN/m2 (op 9 meter hoog)
sneeuw is een factor 1.1 (neem aan 10% over de rest ?)

1e verdieping plat dak is van breedplaat beton, en de veranda en carpoort hebben balken van > 20 cm hoog.

Zal wel in de constructie berekeningen terug te vinden zijn als je weet waar je naar zoeken moet. -< inderdaad

Edit:
De panelen op ons huis op 2e etage dak hebben 40 KG tegels (5x8KG) per paneel.
Dus 16x40 = 640 KG op het dak zonder de panelen en schansen.

[ Voor 36% gewijzigd door jacovn op 24-12-2018 07:16 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:13
reneeke1970 schreef op zondag 23 december 2018 @ 19:12:
[...]

7×4 is voor konijnenhok......
Serieus? 12×4 is toch wel het minste, succes over twee jaar.
Als ik de theorieën uit mijn andere topic erbij pak, dan moet het kunnen.
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen

Balken van 70x40mm bij een HOH van 400mm kunnen een belasting hebben van 65kg voordat de doorzakking groter wordt dan 6mm. Nu ligt de ballast van PV niet in het midden maar aan het uiteinde. Dat betekent dus dat de doorzakking nog veel minder is. Dat is dus één paneel + 45kg ballast per twee balken en er liggen er 5., Dat moet vrijwel zeker geen probleem zijn voor 2 panelen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
CurlyMo schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:24:
[...]

Als ik de theorieën uit mijn andere topic erbij pak, dan moet het kunnen.
Draagkracht houten verdiepingsvloer berekenen

Balken van 70x40mm bij een HOH van 400mm kunnen een belasting hebben van 65kg voordat de doorzakking groter wordt dan 6mm. Nu ligt de ballast van PV niet in het midden maar aan het uiteinde. Dat betekent dus dat de doorzakking nog veel minder is. Dat is dus één paneel + 45kg ballast per twee balken en er liggen er 5., Dat moet vrijwel zeker geen probleem zijn voor 2 panelen.
zou je deze berekening ook kunnen maken voor balken van 225x69mm met hoh van 600mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
darklord007 schreef op zondag 23 december 2018 @ 22:16:
[...]

zou je deze berekening ook kunnen maken voor balken van 225x69mm met hoh van 600mm?
Overspanning is ook nog wel van belang :) Berekeningen staat overigens gewoon in dat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
CurlyMo schreef op zondag 23 december 2018 @ 23:23:
[...]

Overspanning is ook nog wel van belang :) Berekeningen staat overigens gewoon in dat topic.
ah, daar had ik overheen gekeken. Ga dat topic eens lezen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
Maar om terug te komen op mijn eerdere opmerking..
Bouwbesluit zijn minimale eisen in een specifieke situatie. Geen rekening houdend met Jan de doe-het-zelver. Deze berekeningen worden bij de vergunningverlening getoetst door de gemeente. Maar... na de vergunning wordt door de aannemers nog wel eens afgeweken van het oorspronkelijke plan (komt praktisch beter uit of is goedkoper/ander materiaal beter verkrijgbaar of ik doe het al 30 jaar zo of gewoon slecht werk).
Omdat het minimale eisen zijn vind ik het niet meer dan normaal dat verzekeraars extra eisen kunnen stellen. Een verzekering is een risico dekking en beide partijen willen het risico zo laag mogelijk houden. Voorbeeld, als je bij een dure auto een alarm installatie moet inbouwen vind iedereen dat normaal, terwijl voor het gebruik van de auto (en RDW) het niets uitmaak. Dit is een extra eis om het risico in te dekken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
Net mijn BTW teruggaaf eens ingevuld. Was even wat lastiger omdat ik voorheen ondernemer ben geweest (nu niet meer).
Een duidelijke hulp staat bij http://www.independentsol...20-%20BTW%20teruggave.pdf
Ik heb uiteindelijk een bedrag van € 0,85/Wp uitgegeven voor een veldinstallatie van 10.400 Wp
Alles zelf gedaan, maar wel 75 m naar mijn verdeelkast en een extra constructie moeten bouwen om ze op te plaatsen.
Panelen
Zelfs zo in de schaduw produceren ze al 1000W en begin ik al terug te leveren.
Verbruik

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
CurlyMo schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:47:
[Afbeelding]

5 van die balken (7 x 4cm) voor 2 panelen zeg 100kg + persoon voor installatie à 80kg. Ik geloof het wel. Zolang het maar geen puntbelasting op één balk is.
De isolatie is in de aanbieding:
https://www.pontmeyer.nl/search/?text=sonepanel
// offtopic

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
// offtopic antwoord, je kent me niet, maar toch genoeg om dit te kunnen voorspellen ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6F1uYXTdH6JVkTWajAglhs5k/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazydave-II
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-01 18:00
Ik ben in de markt voor zonnepanelen. Mijn dak (midden nl) is pal zuid met een een hellingshoek van 30 graden. Als ik naar die azimut tabel kijk in de startpost zit ik op een efficiency van 100%.

Nu heb ik vorige week iemand op bezoek gehad die 18 Bauer glas/glas (300wp) panelen en een solaredge (met power optimizers) wil installeren voor 13.000 euro incl btw.

Daar schrok ik wel enigszins van. Wat vinden jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:22

Helhond

Grunn

lazydave-II schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:22:
Ik ben in de markt voor zonnepanelen. Mijn dak (midden nl) is pal zuid met een een hellingshoek van 30 graden. Als ik naar die azimut tabel kijk in de startpost zit ik op een efficiency van 100%.

Nu heb ik vorige week iemand op bezoek gehad die 18 Bauer glas/glas (300wp) panelen en een solaredge (met power optimizers) wil installeren voor 13.000 euro incl btw.

Een nulletje te veel hoop ik?

Vuistregel a.t.m. is een beetje 1,00 a 1,10 euro per Wp.
Kom je dus op 5400 - 5940 euro uit, iemand probeert nog even een 13e maand te verdienen denk ik. 8)7

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Heb je hem uitgelachen of niet...lol
https://www.winkelman-zon...ave/50863/?display=detail

En er is meer te krijgen (vooral als je geen schaduw hebt)
Vraag anders zonnekompas.nl ff

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-12-2018 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazydave-II
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:27:
[...]

Heb je hem uitgelachen of niet...lol
https://www.winkelman-zon...ave/50863/?display=detail

En er is meer te krijgen (vooral als je geen schaduw hebt)
Vraag anders zonnekompas.nl ff
daar was ik al bang voor :)

Ik had al op zonnekompas gekeken maar daar zag ik alleen maar vage chinese merken... of leverrt hij ook lg/panasonic etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
lazydave-II schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:34:
[...]

daar was ik al bang voor :)

Ik had al op zonnekompas gekeken maar daar zag ik alleen maar vage chinese merken... of leverrt hij ook lg/panasonic etc ?
Geen idee, wat hij levert. Website is niet zijn sterke kant.
Maar wel goede ervaringen als ik het hier mag geloven. Alleen is Patrick soms lastig bereikbaar.

Maar als we toch reclame mogen maken.
Sun-solar.nl heeft wel panasonic hit kuro (mooi paneeltje he? :9 )
Maar winkelman hengelo ook en solar-bouwmarkt.nl ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazydave-II
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:37:
[...]

Maar wel goede ervaringen als ik het hier mag geloven. Alleen is Patrick soms lastig bereikbaar.

Maar als we toch reclame mogen maken.
Sun-solar.nl heeft wel panasonic hit kuro (mooi paneeltje he? :9 )
Maar winkelman hengelo ook en solar-bouwmarkt.nl ook.
Ik heb ooit een pioneer kuro plasma tv gehad :) topding
Heb Patrick inmiddels gesproken, bedankt allen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
AUijtdehaag schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:37:
[...]

Hij hoeft zijn website niet eens te updaten als dingen als salderen niet meer mag ;)
En waarschijnlijk zo veel werk dat hij geen tijd heeft om de website te updaten denk ik.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Wat voor bedrijf is dit joh?
Krijgen we weer van die NovaVolt of SolarStudios praktijken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:01

Met 50% korting is het nog te duur.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazydave-II
ApC_IcE schreef op maandag 24 december 2018 @ 18:48:
[...]

Wat voor bedrijf is dit joh?
Krijgen we weer van die NovaVolt of SolarStudios praktijken? 8)7
Yep ik heb op internet de reviews gecheckt van de door jou genoemde bedrijven en het is inderdaad ongeveer hetzelfde concept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-10 10:58
Voor wat het waard is heb ik zeer goede ervaringen met Solar-Bouwmarkt. Ik houd van bedrijven die extreem open zijn in hun handel en waarvan de prijzen goed inzichtelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31
Eens even jullie raadplegen voor advies op deze eerste kerstdag
Ben wat aan het rondkijken en omvormers aan het vergelijken. Heb nog nooit met 2 MPP trackers gewerkt vandaar dat ik sommige dingen wel even zeker wil weten.

Orientatie: 10x Zuid, 6x Zuid-Oost.
16x LG NeON2 320W á 5120w
Omvormer: Omnik 4K TL3
De groep is afgezekerd op 20A (1 fase)

Omnik 4K TL3 doet
Max PV 4800W
Max DC Voltage 580V
MPP Voltage 120-500V
Max AC Power 4400W

Ik kom rond de 720V (VOC * 110) uit als ik alle panelen optel.
Volgens mij ga ik met max DC voltage niet uitkomen? of zie ik dit verkeerd en geld dit als 'max ingangsspanning'?
Ook de SMA en Sunny boy komen niet in de buurt van de 720V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
SmoothTweaker schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:35:
Ik kom rond de 720V (VOC * 110) uit als ik alle panelen optel.
Ik lees dat die panelen 33V doen. Dat maakt 528V. De Voc doen ze als ze kort gesloten zijn. Dus multi-meter direct aan het paneel gehangen.

Elke MPPT doet 500V bij 10A max. Daar kom jij lang niet aan met je twee strings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@SmoothTweaker
Je moet per mppt ingang rekenen aan de Voc.
Dus van 10 panelen de Voc optellen, en niet van alle 16.
Je zet ze namelijk niet alle 16 in serie.

Heeft de situatie schaduw?
Omnik is niet heel goed daarmee... Met Goodwe en SMA gaat dat beter...

Als het voor deze situatie is:
SmoothTweaker in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Kun je ook 2x 6 parallel zetten en 1x 10, zodat je op 3 dakvlakken panelen legt.

En 6x Panasonic hit kuro is 352 Vmpp :>
Maar 10x is dan weer teveel voor een 1-fase omvormer.
Dan moet je naar 3-fase...
Mits 2x 5... ;)

[ Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-12-2018 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:31
CurlyMo schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:33:
[...]

Ik lees dat die panelen 33V doen. Dat maakt 528V. De Voc doen ze als ze kort gesloten zijn. Dus multi-meter direct aan het paneel gehangen.

Elke MPPT doet 500V bij 10A max. Daar kom jij lang niet aan met je twee strings.
Dank, verwarde VOC met Vmpp. Dat voltage is inderdaad 33.3v, daar kom ik inderdaad mee uit.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:26:
@SmoothTweaker
Je moet per mppt ingang rekenen aan de Voc.
Dus van 10 panelen de Voc optellen, en niet van alle 16.
Je zet ze namelijk niet alle 16 in serie.

Heeft de situatie schaduw?
Omnik is niet heel goed daarmee... Met Goodwe en SMA gaat dat beter...

Als het voor deze situatie is:
SmoothTweaker in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Kun je ook 2x 6 parallel zetten en 1x 10, zodat je op 3 dakvlakken panelen legt.

En 6x Panasonic hit kuro is 352 Vmpp :>
Maar 10x is dan weer teveel voor een 1-fase omvormer.
Dan moet je naar 3-fase...
Mits 2x 5... ;)
Het gaat inderdaad om het dak in die situatie.

De panelen liggen nergens in de schaduw.
Nog even nagemeten en ik kan 5 panelen kwijt op zuid-oost, 11 op zuid. Dit moet dus makkelijk kunnen op de omnik (andere omvormer mag ook)

Hiermee kom ik dan op 16x 320w á 5120w.
De omvormer kan max 4800w aan en levert tot 4400w.

Hoe bedoel je 2x 6 parralel? 1x 65 op zuid-oost en 1x 65x op noord-west?
Hoe moet ik dan rekenen met de spanning, gewoon de lussen optellen?
en wat voor effect heeft dit als noord-oost of zuid-oost in de schaduw komt?
Daarmee ga ik richting de 6720wp, zuid-west heeft in de ochtend zon en zuid-oost einde dag. de 6720wp red ik nooit, maarr hoe reken ik dat het best uit. Of gaat de omvormer "aftoppen" ?

Wel een mooi idee, zo kan ik langer genieten van het aantal zonuren.

3-fase wordt hem niet ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SmoothTweaker op 26-12-2018 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Net de kogel door de kerk qua concept:

Oost -West opstelling op plat dak
36 x 300 wp all black = 10800wp
SMA 8000TL (of alternatief)
Flat Fix Fusion
6 of 8 Tigo's indien 2 pijpjes capaciteit beïnvloeden.
Kostprijs incl montage ongeveer € 10K inc btw

Zie aparte topic die ik heb aangemaakt: Zuid of Oost West? Overcapaciteit of niet? SMA of Solaredge
Wees welkom om daar te reageren. Groet

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:31
Ik ben van plan om ook zonnepanelen aan te schaffen. Ik heb de Nelskamp G10 pannen, zie ook https://goo.gl/images/t5KXte.
Deze pannen zijn niet los te maken / verschuiven zonder het halve pannendak te moeten slopen. Bij een indak systeem moeten de pannen er toch af, maar ik wil de panelen op de pannen. Iemand hier ervaring mee?
Het komt er naar mijn mening op neer dat ik de pannen tpv de bevesting op het dak moet uitsparen en vervolgens op één of andere manier waterdicht moet afwerken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

robb. schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:26:
Ik ben van plan om ook zonnepanelen aan te schaffen. Ik heb de Nelskamp G10 pannen, zie ook https://goo.gl/images/t5KXte.
Deze pannen zijn niet los te maken / verschuiven zonder het halve pannendak te moeten slopen. Bij een indak systeem moeten de pannen er toch af, maar ik wil de panelen op de pannen. Iemand hier ervaring mee?
Het komt er naar mijn mening op neer dat ik de pannen tpv de bevesting op het dak moet uitsparen en vervolgens op één of andere manier waterdicht moet afwerken?
Zijn idd kloterige pannen om mee te werken, maar niet onmogelijk, heb daar al een paar keer een systeem op gelegd.
Ik zou bij voorkeur daar daar de klassieke Clickfit toepassen, daarvan is de haak (zeer waarschijnlijk medium (= niet de meest gebruikte haak) bij deze pan, wel ff passen) dun waar ie tussen de pannen door komt.
Haak in het midden van de pan leggen, bovenliggende pan mogelijk het onder randje wat weg slijpen.
Het vervelendste is waarschijnlijk dat ze gehaakt zijn. Die haakjes kan je los maken en probeer ze zo veel mogelijk weg te halen waar de panelen komen, en jij er bij moet zijn, of goed weg te draaien naar het dak (maar de voorkeur heeft weghalen) je hebt namelijk kans dat ze de pannen iets omhoog drukken als je ze niet weghaalt / goed weg draait, end at zie je waarschijnlijk pas op een afstandje.
En ja ze liggen dan wat open, maar inwaaien van sneeuw, (dat is de grootste reden om ze goed over elkaar te leggen) zal niet zo snel meer gebeuren gezien er een paneel overheen ligt. Zorg dan wel dat de onderste rail niet te laag ligt t.o.v. het paneel. Ik zou hier minimaal 30 cm aan houden.

Met die haakjes loshalen (soms moet je eerst weer andere pannen los maken) raak je nog wel eens de weg kwijt waar je de haak wilde zetten, een vettig krijtje kan je daarbij helpen, even goed kijken (links & rechts), ook. Het is zo jammer als je na veel bloed zweet en @#%^&* er achter komt dat er een rijtje halverwege een rij verschoven is.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 26-12-2018 15:19 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Panasonic zijn erg duur zeg! Zijn die nou ook gelijk zoveel keer beter ? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prutzertje schreef op woensdag 26 december 2018 @ 18:26:
[...]

Panasonic zijn erg duur zeg! Zijn die nou ook gelijk zoveel keer beter ? :?
Zoveel keer beter als wat? En zijn ze ook zoveel keer duurder?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2018 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutzertje
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:26:
[...]

Zoveel keer beter als wat? En zijn ze ook zoveel keer duurder?
Bijvoorbeeld Qcells of Denim kosten voor 330Wp ongeveer 150 euro. En de Panasonic 250 euro. Aardig grote verschil. En vroeg me daarbij of de Panasonic ondanks al z'n efficientie dingetjes nou echt waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Prutzertje
Je krijgt voor dat geld 96 cellen. Bij Qcells of Denim krijg je maar 60 cellen.
(maar prestatieverschil zal klein zijn)

(ik kom net van de kerst tafel af.... sorry)

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-12-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
AUijtdehaag schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:35:
@Prutzertje
Je krijgt voor dat geld 96 cellen. Bij Qcells of Denim krijg je maar 60 cellen.
(maar prestatieverschil zal klein zijn)

(ik kom net van de kerst tafel af.... sorry)
Hopelijk heeft het gesmaakt ;)

Bij 7 panelen zou je daarbij al 700 euro kunnen besparen. Scheeld toch misschien weer de 1,5 a 2 jaar terug verdien tijd. Panasonic geeft daarbij wel 25 jaar garantie voor productie en vermogen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:31
Andre1973 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:13:
[...]

Zijn idd kloterige pannen om mee te werken, maar niet onmogelijk, heb daar al een paar keer een systeem op gelegd.
Bedankt voor de tips André! Ik ga eens kijken of dit gaat lukken.

De clickfit zijn toch haken die niet vastgeschroefd worden, is dit systeem 'storm proof'?

[ Voor 13% gewijzigd door robb. op 26-12-2018 23:01 ]

• thatanas
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-10 10:58
Helhond schreef op maandag 24 december 2018 @ 15:26:
[...]

Een nulletje te veel hoop ik?

Vuistregel a.t.m. is een beetje 1,00 a 1,10 euro per Wp.
Kom je dus op 5400 - 5940 euro uit, iemand probeert nog even een 13e maand te verdienen denk ik. 8)7
Die vuistregel is wel exclusief BTW.

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008

Helhond

Grunn

thatanas schreef op donderdag 27 december 2018 @ 02:52:
[...]
Die vuistregel is wel exclusief BTW.
Klopt en bij DIY <1,00 euro per Wp met btw teruggave.
Meeste wat ik hier voorbij zie komen zit rond de 0,80 - 0,90 euro per Wp bij DIY.

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:17
Hier een interessant voorbeeld van inventiviteit van een PV-"installateur": Als je geen zin hebt om een gat door het dak te boren, dan leg je de kabels toch gewoon door de rookgasafvoer van de CV?
https://www.installatie.n...kabels-door-rookgasafvoer

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:02
Andrehj schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:33:
Hier een interessant voorbeeld van inventiviteit van een PV-"installateur": Als je geen zin hebt om een gat door het dak te boren, dan leg je de kabels toch gewoon door de rookgasafvoer van de CV?
https://www.installatie.n...kabels-door-rookgasafvoer
Als ie nou de koude pijp had gepakt......

1 PVoutput . Dongen NB

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47
Korte vraag:

15x295w (4425wp) Trina Full black op een GoodWe3600D-NS (max 4680wp input).

Is dat verstandig of gaat het fout met koud weer (meer dan 4425w)? (dak ZZO)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• AUijtdehaag
  • Niet online
PASware schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:43:
Korte vraag:

15x295w (4425wp) Trina Full black op een GoodWe3600D-NS (max 4680wp input).

Is dat verstandig of gaat het fout met koud weer (meer dan 4425w)? (dak ZZO)
Dat kan prima, als je tegen wat aftoppen kan.

Het koude weer heeft meer invloed op de Vmpp en Voc.
Zolang je ze niet alle 15 op 1 string zet, maar 2 strings maakt en verdeeld over 2 mppt ingangen is er geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-09 09:04
In 2019 moet het ermaar eens van komen. Ik heb helaas verschillende bedrijven aangeschreven in Zuid-Holland maar vanwege de hoge vraag naar standaard dozen schuiven willen ze geen producten op maat leveren. (Zo was ik opzoek naar doorzichtige panelen voor een doorzichtige overkapping aan de zuid zijde van mijn woning)

Dus ik moet het zelf maar gaan uitvissen.
Ik wil daarvoor in de achtertuin een overkapping gaan plaatsen (de panelen moeten het dak worden).
De overkapping kan 580cm breed zijn en 200cm diep (de diepte kan iets variëren maar liefts niet heel veel breder). De panelen komen dan pal op het zuiden te liggen. Met een helingshoek van 35 graden wordt het geheel wel heel erg stijl, 30 graden kom ik nog wel mee weg.
Helaas zullen een deel van de panelen regelmatig schaduw vangen van een hoge boom die aan het perceel achter mij staat. De meeste zon zal onder het bladerdak doorschijnen omdat de stam erg hoog is, maar schaduw van de stam is niet te vermijden.

Graag zou ik tips willen waar ik aan moet denken en welke panelen geschikt zouden kunnen zijn als overkapping. Doorzichtige panelen genieten de voorkeur als het rendementveries en de kosten niet te hoog worden.

Er ligt al een goede 1,5mm 3 aardige grondkabel (ongeveer 22 meter), is dat afdoende voor de aansluiting naar de meterkast?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:47
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:53:
[...]

Dat kan prima, als je tegen wat aftoppen kan.

Het koude weer heeft meer invloed op de Vmpp en Voc.
Zolang je ze niet alle 15 op 1 string zet, maar 2 strings maakt en verdeeld over 2 mppt ingangen is er geen probleem.
Zo'n vermoeden had ik al wel, aangezien (verdeeld over 2 strings) de maximale volt/amps niet overschreden worden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:08
Ik heb even een korte vraag, komende uit nieuwsgierigheid en ongeloof.

Gisteren had ik een discussie met een vriend welke sinds een jaar zonnepanelen op zijn dak heeft liggen. Hij liet mij via een app een totaalopbrengst zien van 9,1mwh. Die zouden opgewekt zijn met iets van 2700 - 2900 wp (ik weet niet meer wat ie had liggen). Bij mijn weten is dat met de beste wil van de wereld niet mogelijk, zelfs al zou hij van die dure Panasonic panelen hebben (wat vrijwel zeker niet het geval zal zijn). Zijn panelen liggen op zzo, maar zelfs dan. Ik heb zelf een jaar opbrengst van zo'n 4000kwh, maar dan wel met 4050wp.

Kan het zijn dat de omvormer 2x de dagopbrengst doorstuurt of iets dergelijks? Of zijn de panelen in korte tijd echt zoveel beter geworden?

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 27-12-2018 21:53 ]

• reneeke1970
LA-384 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:49:

Gisteren had ik een discussie met een vriend welke sinds een jaar zonnepanelen op zijn dak heeft liggen. Hij liet mij via een app een totaalopbrengst zien van 9,1mwh. Die zouden opgewekt zijn met iets van 2700 - 2900 wp (ik weet niet meer wat ie had liggen). Bij mijn weten is dat met de beste wil van de wereld niet mogelijk, zelfs al zou hij van die dure Panasonic panelen hebben (wat vrijwel zeker niet het geval zal zijn). Zijn panelen liggen op zzo, maar zelfs dan. Ik heb zelf een jaar opbrengst van zo'n 4000kwh, maar dan wel met 4050wp.

Kan het zijn dat de omvormer 2x de dagopbrengst doorstuurt of iets dergelijks? Of zijn de panelen in korte tijd echt zoveel beter geworden?
Één wp van vroeger is in de huidige tijd nog steeds één wp. Zijn omvormer geeft eerder drie keer teveel aan.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Ik zou hem aanraden eens op zijn electriciteitsmeter te kijken, Het verschil tussen 3000 en 9000kwh zou je toch ergens moeten opmerken. En inderdaad, 3000 lijkt mij ook de realistische waarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:01
LA-384 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:49:

Sinds wanneer ? Ik heb met mijn 3400 wp ongeveer 12.5 MWh opgewekt. Maar dan wel sinds november 2015.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
Misschien heeft hij een refurb omvormer die niet op nul is begonnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Ja ik vond het ook ongeloofwaardig, ergens moet er iets fout gaan.

@habbekrats Hij heeft z'n panelen een jaar liggen. Verder is ie er totaal niet mee bezig, dus controleren zal ie niet doen.

Wat misschien nog kan is dat de omvormer niet nieuw is en dat de opbrengst van vóór installatie ook meegenomen wordt? Of is een miscommunicatie waarschijnlijker?

Hoe dan ook, ik wilde even dubbelchecken of dit überhaupt kon, niet dus. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

robb. schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:57:
[...]

Bedankt voor de tips André! Ik ga eens kijken of dit gaat lukken.

De clickfit zijn toch haken die niet vastgeschroefd worden, is dit systeem 'storm proof'?
Is storm proof hoor! anders heb ik een probleem, zeker 500+ van die systemen geplaatst afgelopen jaren.
Als je panlatten nog hard zijn dan komt het goed.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Cobb schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:29:
In 2019 moet het ermaar eens van komen. Ik heb helaas verschillende bedrijven aangeschreven in Zuid-Holland maar vanwege de hoge vraag naar standaard dozen schuiven willen ze geen producten op maat leveren. (Zo was ik opzoek naar doorzichtige panelen voor een doorzichtige overkapping aan de zuid zijde van mijn woning)

Dus ik moet het zelf maar gaan uitvissen.
Ik wil daarvoor in de achtertuin een overkapping gaan plaatsen (de panelen moeten het dak worden).
De overkapping kan 580cm breed zijn en 200cm diep (de diepte kan iets variëren maar liefts niet heel veel breder). De panelen komen dan pal op het zuiden te liggen. Met een helingshoek van 35 graden wordt het geheel wel heel erg stijl, 30 graden kom ik nog wel mee weg.
Helaas zullen een deel van de panelen regelmatig schaduw vangen van een hoge boom die aan het perceel achter mij staat. De meeste zon zal onder het bladerdak doorschijnen omdat de stam erg hoog is, maar schaduw van de stam is niet te vermijden.

Graag zou ik tips willen waar ik aan moet denken en welke panelen geschikt zouden kunnen zijn als overkapping. Doorzichtige panelen genieten de voorkeur als het rendementveries en de kosten niet te hoog worden.

Er ligt al een goede 1,5mm 3 aardige grondkabel (ongeveer 22 meter), is dat afdoende voor de aansluiting naar de meterkast?
Ik neem aan dat het 3x2,5 mm2 is, 1,5 mm2 mag je daarvoor niet gebruiken in een woonhuis.
Hoeveel doorschijnend deel wil je hebben, en hoeveel cellen?
Bisol www.bisol.com/nl/producten/bisol-zonnepanelen/lumina.html
is typisch de partij waar je moet zin voor panelen die meer licht doorlaten.
Maar dat kost dus wel opbrengst, en Bisol is niet goedkoop.
Verder zijn er meerdere Glas-Glas panelen, die tussen de cellen ruimte hebben.
Volgens mij moet je dan bij Sunpower En BenQ zijn.
Ga daar maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:36
Zit Winkelman zonnepanelen ook op dit forum!
Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@Winkelman Is dit ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-09 20:36

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutzertje
Kogel is door de kerk. De 7x Panasonic KURO 325W + SMA Sunnyboy 2.5 + rail etc.. besteld. In de mom van goedkoop is duurkoop hoop ik iig de leeftijd van het systeem geen problemen te geven. Anders ouch :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Cobb Solarwatt heeft ook frameloze glas/glas panelen, de M36 serie bijvoorbeeld. Ongeveer 20% lichtdoorlatend en ca 2x zo duur per Wp als gewone panelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painy
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07 23:22
Hallo allen

Is het de moeite om voor glas-glas te kiezen? Ik heb begrepen dat deze iets duurder zijn maar wel minder slijtage op lange termijn? Blijkt ook uit de garantie

Offerte van zelfde bedrijf:
Offerte 1: 17 Bauer glas-glas 300 WP panelen, in totaal 5100 WP, 30j productgarantie en 30j vermogengarantie (minimum 87% na 30 jaar). Totaalprijs: 6.487,00 € incl btw (belgië)
Offerte 2: 16 Bauer mono 310 WP panelen voor in totaal 4960 WP, 20j productgarantie en 25 jaar vermogengarantie (minimum 80% na 25 jaar) voor totaalprijs 6309€

Heb nog alternatieve offerte gekregen van ander bedrijf: 15 Q-Cells 315 Duo BLK panelen voor 4,725 KW/PIEK voor € 6.336,42. Maar dit lijkt sowieso geen goede keuze gezien lagere opbrengst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:23
painy schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:20:
Ik heb begrepen dat deze iets duurder zijn maar wel minder slijtage op lange termijn? Blijkt ook uit de garantie
Hoelang blijf je er nog wonen? Garantie is mooi maar bestaat dat bedrijf nog over 30 jaar? En heb jij nog belang bij die garantie over 30 jaar? Woon jij er dan nog?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-10 18:08
Gezien de zeer beperkte meerprijs zou ik in dit geval zeker voor de glas-glas panelen gaan. Prijzen zijn volgens mij niet verkeerd (€1,07 per wattpiek excl.). De garantie is inderdaad niet het belangrijkste argument (25 of 30 jaar vooruit kijken is lastig) maar dat het kwalitatief beter is staat buiten kijf. Degradatie is kleiner en de schokbestendigheid is groter. Bijvoorbeeld bij impact door hagelstenen.
Maar bij dit prijsverschil zou ik sowieso voor glas-glas (en een beetje extra opbrengst) kiezen.

En zonnepanelen zijn gewoon roerende zaken, meenemen die handel als je verhuist (of tegen meerprijs meeverkopen, maar dan is garantie natuurlijk wel een pré). Waarom zou je ze (gratis) laten liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Steyn_E omdat het een rotklus is om ze eraf te halen en ergens anders opnieuw erop te leggen?
Met bijkomende risico's van beschadiging bij demontage, vervoer en hermontage.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Aantal maanden geleden heel telefonisch gesteggel gehad met gc want ze vergoeden geen btw meer over de terug geleverde energie. Krijg ik juist mijn jaar nota en wat denk je, juist..... Gewoon btw erbij. Toch weer meevaller van 250 euro.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
11 + 21% ?
Toch maar weer eens overstappen dan vanaf VDB met 10,5 ct
Maar heb jij een slimme mtr?
Ik lees regelmatig hier over mensen met een ferrari die dan wel de btw uitbetaald krijgen en met een slimme niet.
(ik heb ook 2 jaar lang incl btw gehad met ferraris)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2018 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 02:23:
@reneeke1970
11 + 21% ?
Toch maar weer eens overstappen dan vanaf VDB met 10,5 ct
Maar heb jij een slimme mtr?
Ik lees regelmatig hier over mensen met een ferrari die dan wel de btw uitbetaald krijgen en met een slimme niet.
(ik heb ook 2 jaar lang incl btw gehad met ferraris)
Ik heb domme digitale dus ik moet zelf standen door geven. Maar raar blijft het toch want ze zeiden dat ze niet systeem hadden en nu de terug levering konden scheiden zonder btw, maar blijkbaar vinden ze mij aardige jongen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 02:23:
@reneeke1970
Ik heb hier een slimme meter, maar zelf standen doorgeven. Bij Pure Energie gewoon BTW gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Dus bovenop de 12 ct nog eens 2,5 ct ?
Ik zou er bijna voor verhuizen naar een groter dak :+
(sorry voor offtopic)

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Hebben die niet een maximum van 1500kw teruglevering voor die vergoeding, daarboven normale teruglevertarief?
CurlyMo schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:07:
[...]

Ik heb hier een slimme meter, maar zelf standen doorgeven. Bij Pure Energie gewoon BTW gekregen.

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dit staat er op mijn eindafrekening
Alle bedragen die vermeld staan in deze afrekening zijn inclusief 21% BTW.
en dit is het bedrag dat op mijn factuur staat bij de terugleversubsidie: € 0,14520
Elmonogrande schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:14:
Hebben die niet een maximum van 1500kw teruglevering voor die vergoeding, daarboven normale teruglevertarief?
Klopt, maar hier is dat geen probleem. Ik verwacht dat GreenChoice de volgende leverancier zal worden.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 29-12-2018 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Prutzertje schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 19:17:
Kogel is door de kerk. De 7x Panasonic KURO 325W + SMA Sunnyboy 2.5 + rail etc.. besteld. In de mom van goedkoop is duurkoop hoop ik iig de leeftijd van het systeem geen problemen te geven. Anders ouch :P
Kom je dan ook "ons team" versterken? :P
https://pvoutput.org/ladder.jsp?tid=1374

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ik wil voor alleen stroom gaan overstappen naar powerpeers of greenchoice ivm aanschaf zonnepanelen jan 2019.

Heeft er iemand ervaring met powerpeers?
Ik ga straks over het jaar gezien terugleveren (3000-6000 kWh).
Maar wordt het termijn bedrag dan negatief (zij betalen mij maandelijks) of moet ik toch eerst een maandelijks bedrag gaan betalen op basis van mij verbruik afgelopen 3 jaar (wat elders wel zie)?

En hoe zit dit bij greenchoice?
Daar zie ik: "Wij berekenen jouw termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld verbruik van de afgelopen 3 jaar op jouw adres, maal de totaal tarieven (incl. overheidsheffingen en btw). Hierbij komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten voor 12 maanden. We houden rekening met de vermindering energiebelasting. Als je de jaarkosten deelt door 12 heb je jouw termijnbedrag berekend".

Dan gaat het wel even duren dat mijn termijnbedrag negatief gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Laatst online: 10:23
Na wat maanden levertijd op de panelen heb ik twee week geleden alles voor mijn installatie ontvangen. Helaas door het slechte weer nog niet toe gekomen aan het leggen van de panelen.

Uiteindelijk gekozen voor een installatie van 24 panelen (JA solar 305) op ongeveer oost west. gekoppeld aan twee Goodwe 3600D-NS 1-fase omvormers.

Echter twijfel ik op dit moment nog over de stringverdeling. Zoals al eerder aan bod gekomen kies ik met deze opstelling voor wat verlies door schaduw van de extra verdieping van de buren. Einde dag zullen de 2 x 6 rijen panelen op west gericht redelijk snel schaduw pakken.

Is er in deze situatie een slimme keuze te maken voor de verdeling over de 2 mppt's van de omvormers?

Ter illustratie onderstaand mijn beoogde opstelling

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4833/45599857425_1eb2642107_c.jpgsketchup stringverdeling by Frank Rozenberg, on Flickr

op dit dak

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4431/37172864265_2815f94921.jpgDJI_0041 by Frank Rozenberg, on Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Frozenberg
Volgens mij gewoon oost op 1 omvormer en west op 1 omvormer?
12 panelen = optimaal rendement vd omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenberg
  • Laatst online: 10:23
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 21:45:
@Frozenberg
Volgens mij gewoon oost op 1 omvormer en west op 1 omvormer?
12 panelen = optimaal rendement vd omvormer.
Maar is het dan zinvol om de west panelen te verdelen in 2 x 6 panelen verdeeld over de twee mppt's. Hierdoor zou de rechter west string nog productie geven wanneer de linker al in de schaduw is ligt. Of snap ik de functie van de mppt's dan niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:06
Je gaat er niets mee winnen, je kan er zelfs op inleveren qua opbrengst, maar dat is lastig inschatten. 6 panelen geeft nog geen 200V gok ik (zou je moeten nakijken bij de specificaties van je panelen). 200V is suboptimaal voor je omvormer. Die schaduw krijg je toch, dan liever een lekkere spanning waar je omvormer wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-10 17:45
jobr schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:07:
Ik wil voor alleen stroom gaan overstappen naar powerpeers of greenchoice ivm aanschaf zonnepanelen jan 2019.

Maar wordt het termijn bedrag dan negatief (zij betalen mij maandelijks) of moet ik toch eerst een maandelijks bedrag gaan betalen op basis van mij verbruik afgelopen 3 jaar (wat elders wel zie)?

Daar zie ik: "Wij berekenen jouw termijnbedrag aan de hand van het gemiddeld verbruik van de afgelopen 3 jaar op jouw adres, maal de totaal tarieven (incl. overheidsheffingen en btw). Hierbij komen de vaste leveringskosten en netbeheerkosten voor 12 maanden. We houden rekening met de vermindering energiebelasting. Als je de jaarkosten deelt door 12 heb je jouw termijnbedrag berekend".

Je kan je termijnbedrag zelf aanpassen? Bij elke leverancier. Dus als je zeker weet dat je onder nul uit komt dan zet je het bedrag op 0. Zet dan wel wat weg voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ze zouden het moeten snappen als je ze hebt aangemeld, maar ja...
Ik krijg ook nog elke keer een melding van GC.:
Uw nieuw ingeschat jaarverbruik voor stroom ligt 621% hoger (warmtepomp sinds 2 jaar) dan uw oude jaarverbruik. Wij raden u aan uw termijnbedrag te herzien.
En toch geven me ze elk jaar weer meer retour dan ik betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
jobr schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 20:07:

Wat Greenchoice betreft (en bij andere providers zal het waarschijnlijk niet anders zijn): daar heb ik gewoon een mailtje naar gestuurd dat ik mijn termijn bedrag wou aanpassen (decimeren) met de reden erbij, en dat werd zonder enige discussie doorgevoerd.

Je kunt vaak ook je termijn bedrag zelf (online) wijzigen, maar dan kun je het maar een paar procent bijstellen, dus daar zou ik niet op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Frozenberg schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 22:07:
[...]

Maar is het dan zinvol om de west panelen te verdelen in 2 x 6 panelen verdeeld over de twee mppt's. Hierdoor zou de rechter west string nog productie geven wanneer de linker al in de schaduw is ligt. Of snap ik de functie van de mppt's dan niet helemaal?
Het mooiste zou zijn een dubbele schans op het oosten en een dubbele op het westen. Maar die dubbele zijn doorgaans een stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
De Panasonic HIT panelen zijn 96 cellen. Zijn er nog meer panelen met 96 cellen op de markt? Standaard is 60 cellen en als je de 2m variant hebt zijn het 72 cellen.

Misschien wil ik gaan overwegen om mijn 6 stuks EC Solar 270D inclusief (dubbel landscape) schans te vervangen door dubbel landscape betonvoeten met nieuwe panelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@GioStyle
Sunpower, maar daar wordt je portemonnee niet blijer van.

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-12-2018 15:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
Ja, die zag ik ook al voorbij komen, maar ik vind ze te duur voor een upgrade. De Panasonic Hit eerlijk gezegd ook.

Als ik 6 gewone panelen pak, dan is het qua aanschafprijs goed te doen, maar dan is het voltage aan de lage kant. Ik heb nu 300V met 6 panelen.

Misschien moet ik maar gewoon niet upgraden... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
GioStyle schreef op maandag 31 december 2018 @ 19:01:
Ja, die zag ik ook al voorbij komen, maar ik vind ze te duur voor een upgrade. De Panasonic Hit eerlijk gezegd ook.

Als ik 6 gewone panelen pak, dan is het qua aanschafprijs goed te doen, maar dan is het voltage aan de lage kant. Ik heb nu 300V met 6 panelen.

Misschien moet ik maar gewoon niet upgraden... :P
Alleen maar uitbreiden.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Platdak wit schilderen en omdraaien dus... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Uitbreiden is het probleem niet. In mijn woonblok is er nog genoeg dak en plek om rustig 30.000Wp te leggen. Probleem is alleen dat het niet mijn dak is. De buren vinden het allemaal wel best zo. :'(

Ik heb de opbrengst van mijn uitbreiding pessimistisch ingeschat in verband met schaduw: 3000kWh met 5680Wp. Panelen liggen sinds halvewege augustus en sindsdien is de opbrengst gemiddeld 50% hoger dan ingeschat. 4000kWh is dus niet onmogelijk om te halen.

4000kWh + 1200kWh = 5200kWh.

Verbruik ligt rond de 4500kWh

Dus naar verwachting een kleine overschot en nog denk ik aan uitbreiden. :D

[ Voor 50% gewijzigd door GioStyle op 01-01-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
Toch even delen. Ik heb mijn SF panelen er nu een maand of 18 op liggen. In totaal heb ik 4200wp (24 panelen van 175wp) op oost liggen.
Mijn opbrengst in 2018 is 4068.7kWh. Dit betekent dus een rendement van 96,87%. Dit had ik vooraf op oost echt niet verwacht. Komt dit nu door de extreem mooie zomer (ik woon in twente) ? Of kan ik volgend jaar wel weer een rendement van in de 90% verwachten?

Ben benieuwd of jullie soortgelijke resultaten halen.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
*Knip* V&A houden we ook graag in V&A.

[ Voor 95% gewijzigd door Zeehond op 01-01-2019 22:40 ]

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

VivaAtloni schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:52:
Toch even delen. Ik heb mijn SF panelen er nu een maand of 18 op liggen. In totaal heb ik 4200wp (24 panelen van 175wp) op oost liggen.
Mijn opbrengst in 2018 is 4068.7kWh. Dit betekent dus een rendement van 96,87%. Dit had ik vooraf op oost echt niet verwacht. Komt dit nu door de extreem mooie zomer? Of kan ik volgend jaar wel weer een rendement van in de 90% verwachten?

Ben benieuwd of jullie soortgelijke resultaten halen.
Het was een goed jaar idd. Het hangt natuurlijk ook af van waar je zit, In het noordwesten van NL aan de kust is het makkelijker dan in het ZO van het land (meer zon, iets koeler in de zomer). Ook de hellingshoek telt mee bij O plaatsing.
Ook is het zo dat bij SF die 175 een ondergrens is. En een beetje afhankelijk van de batch kan je geluk hebben dat er redelijk wat meer Wp in zit dan de grote sticker aangeeft. De laatste 4 cijfers op de kleine sticker op de zijkant geven het aantal Wp aan in 0,1Wp (dus een komma plaatsen voor het laatste cijfer) Misschien kan je die stickers nog zien.
Kan zo een % of 3 schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit jaar 4081.99 kWh opgewekt volgens de gegevens van Volta Solar, niet slecht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
@Andre1973 Is het niet zo dat het paneel dat het slechtst presteerd leidend is qua voltage voor de anderen (mits er geen gebruik wordt gemaakt van optimizers) en dus het niet uitmaakt of er panelen bijzitten die beter kunnen presteren?
Andre1973 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:16:
[...]

Het was een goed jaar idd. Het hangt natuurlijk ook af van waar je zit, In het noordwesten van NL aan de kust is het makkelijker dan in het ZO van het land (meer zon, iets koeler in de zomer). Ook de hellingshoek telt mee bij O plaatsing.
Ook is het zo dat bij SF die 175 een ondergrens is. En een beetje afhankelijk van de batch kan je geluk hebben dat er redelijk wat meer Wp in zit dan de grote sticker aangeeft. De laatste 4 cijfers op de kleine sticker op de zijkant geven het aantal Wp aan in 0,1Wp (dus een komma plaatsen voor het laatste cijfer) Misschien kan je die stickers nog zien.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
@Zeehond Prima als er categorieen zijn voor zonnepanelen / zonnepanelen onderdelen in V&A. Maar die zijn er niet.... (!) Wellicht een optie om die te openen?
TweakersAddict schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:58:
[mbr]*Knip* V&A houden we ook graag in V&A[/mbr].

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

TweakersAddict schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:54:
@Zeehond Prima als er categorieen zijn voor zonnepanelen / zonnepanelen onderdelen in V&A. Maar die zijn er niet.... (!) Wellicht een optie om die te openen?

[...]
Is een rubriek overige?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
En anders is er ook nog Vraag & Aanbod overig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TweakersAddict schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:43:
@Andre1973 Is het niet zo dat het paneel dat het slechtst presteerd leidend is qua voltage voor de anderen (mits er geen gebruik wordt gemaakt van optimizers) en dus het niet uitmaakt of er panelen bijzitten die beter kunnen presteren?
[...]
De slechts presterende wat stroom betreft is leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

TweakersAddict schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 08:54:

[...]
In Vraag & aanbod overige kun je dan idd terecht.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:41
Wow, dat is best veel! waar gaat al die stroom heen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
Andre1973 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:16:
[...]

Ik zit in het twente (oost nederland). Kan niet meer op de sticker kijken, maar ga er an maar vanuit dat het wel goed zit :-).

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:42

Pixelmagic

Ubergeek

Ik wil op een klein stukje dak van 2.3 meter breed bij 2 meter hoog nog een tweetal paneeltjes bijleggen, de huidige set heeft afgelopen jaar 2966kWh opgeleverd (en is terugverdiend!) maar wil vanwege meer electrisch verwarmen nog wat bijhangen, voor een leuke prijs als het meezit.

Heb nu mijn oog laten vallen op een tweetal Q Cells Q.Peak Duo G5 - 325WP welke ik met een YC600i zou willen aansluiten op een lokaal wcd.

Nu snap ik alleen niet alles van de cijfers en relaties met elkaar, maar naar mijn gevoel zegt dat het moet passen bij elkaar. Ik zou dan voor 2x €159 plus €225 en pak beet €70 aan montage materiaal klaar moeten kunnen zijn.

Kan iemand aangeven of mijn gedachte klopt ?

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pixelmagic schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 20:52:
Ik wil op een klein stukje dak van 2.3 meter breed bij 2 meter hoog nog een tweetal paneeltjes bijleggen, de huidige set heeft afgelopen jaar 2966kWh opgeleverd (en is terugverdiend!) maar wil vanwege meer electrisch verwarmen nog wat bijhangen, voor een leuke prijs als het meezit.

Heb nu mijn oog laten vallen op een tweetal Q Cells Q.Peak Duo G5 - 325WP welke ik met een YC600i zou willen aansluiten op een lokaal wcd.

Nu snap ik alleen niet alles van de cijfers en relaties met elkaar, maar naar mijn gevoel zegt dat het moet passen bij elkaar. Ik zou dan voor 2x €159 plus €225 en pak beet €70 aan montage materiaal klaar moeten kunnen zijn.

Kan iemand aangeven of mijn gedachte klopt ?
Klopt wel zo te zien, op die YC600i mag je 2 panelen aansluiten tot 350Wp per stuk. 60 of 72 cels.
Er zijn ook 340+ Wp panelen van Qcell van 195x100, passen die niet ook precies? misschien nog goedkoper per Wp en meer Wp.
Maar aansluiten op een WCD mag eigenlijk niet meer sinds 2 jaar en 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
@Andre1973

Vermogen (watt) = stroom (ampere) x spanning (volt).

Door het wattage verschil van de panelen is er ook een spanningsverschil tussen panelen. In een string zullen de panelen met de laagste spanning zal de prestaties van de pv panelen met de hogere spanning omlaag brengen.

Bovendien zal de hogere spanning in de pv panelen met de lagere spanning leiden tot ongewenste opwarming van die panelen met die lagere spanning. Er is tevens sprake van dat uiteindelijk deze panelen eerder versleten zullen zijn of kunnen zelfs op termijn doorbranden.

Vandaar dat een paneel wat in de schaduw ligt bij een systeem zonder optimizers zoveel roet in het eten gooit voor de andere panelen. De omvormer MPP spanning gaat omlaag door de beschaduwde panelen (die dus een lagere spanning geven) en daarmee dus ook het totaal vermogen (watt) verlaagd. Optimizers doen niets meer of minder dan per paneel de spanning omhoog brengen (en daarmee de stroom omlaag!).

Het is dus de spanning (volt) van een paneel die leidend is.
Andre1973 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:44:
[...]

De slechts presterende wat stroom betreft is leidend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:51
TweakersAddict schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 09:54:
@Andre1973

Vermogen (watt) = stroom (ampere) x spanning (volt).

Door het wattage verschil van de panelen is er ook een spanningsverschil tussen panelen. In een string zullen de panelen met de laagste spanning zal de prestaties van de pv panelen met de hogere spanning omlaag brengen.

Bovendien zal de hogere spanning in de pv panelen met de lagere spanning leiden tot ongewenste opwarming van die panelen met die lagere spanning. Er is tevens sprake van dat uiteindelijk deze panelen eerder versleten zullen zijn of kunnen zelfs op termijn doorbranden.

Vandaar dat een paneel wat in de schaduw ligt bij een systeem zonder optimizers zoveel roet in het eten gooit voor de andere panelen. De omvormer MPP spanning gaat omlaag door de beschaduwde panelen (die dus een lagere spanning geven) en daarmee dus ook het totaal vermogen (watt) verlaagd. Optimizers doen niets meer of minder dan per paneel de spanning omhoog brengen (en daarmee de stroom omlaag!).

Het is dus de spanning (volt) van een paneel die leidend is.
[...]
Misschien ben ik heel brutaal, maar ik kan me niet vinden in bovenstaande en wEl in het verhaal van Andre. De stroom in een kring is altijd gelijk (Elektriciteitswetten van Kirchhoff), de spanningen in een kring tel je bij elkaar op. Dit betekend dus ook dat je als je een slechte stroombron (paneel) in je kring hebt, deze de totale stroom gaat begrenzen. Eigenlijk moet je een paneel zien als drie spanningsbronnen (drie diodes in een paneel), met een gelijke stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Je bent niet brutaal en welkom in de discussie.

Als de stroom gelijk blijft zoals zowel ik als jij beide vertellen blijft er maar een aspect over om maximaal vermogen te krijgen en dat is de spanning :-) Om maximaal vermogen te kunnen leveren als paneel moet dus de spanning hoog blijven.

En dat is exact wat een optimizer doet, de spanning verhogen (en tegelijkertijd de stroom verlagen als logisch gevolg). Zodat alle panelen de hoogst mogelijke spanning behouden en dus maximaal vermogen.

Onthoudt: De formule voor vermogen: Watt = Volt x Ampere. Als de spanning zakt bij gelijkblijvende stroom zakt het wattage. Ten allertijden.

Daarom is het ook zo van belang dat de totale spanning van de panelen binnen de MPP range blijft van je omvormer. Alleen als de spanning tussen zowel de onder als bovenwaarde blijft is maximaal rendement van de omzetting van DC naar AC mogelijk en dus vermogen mogelijk. Je kunt dus een optimizer eigelijk zien als een individuele MPP tracker.
pep_82 schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Misschien ben ik heel brutaal, maar ik kan me niet vinden in bovenstaande en wEl in het verhaal van Andre. De stroom in een kring is altijd gelijk (Elektriciteitswetten van Kirchhoff), de spanningen in een kring tel je bij elkaar op. Dit betekend dus ook dat je als je een slechte stroombron (paneel) in je kring hebt, deze de totale stroom gaat begrenzen. Eigenlijk moet je een paneel zien als drie spanningsbronnen (drie diodes in een paneel), met een gelijke stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TweakersAddict schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 11:16:
Je bent niet brutaal en welkom in de discussie.

Als de stroom gelijk blijft zoals zowel ik als jij beide vertellen blijft er maar een aspect over om maximaal vermogen te krijgen en dat is de spanning :-) Om maximaal vermogen te kunnen leveren als paneel moet dus de spanning hoog blijven.

En dat is exact wat een optimizer doet, de spanning verhogen (en tegelijkertijd de stroom verlagen als logisch gevolg). Zodat alle panelen de hoogst mogelijke spanning behouden en dus maximaal vermogen.

Onthoudt: De formule voor vermogen: Watt = Volt x Ampere. Als de spanning zakt bij gelijkblijvende stroom zakt het wattage. Ten allertijden.

Daarom is het ook zo van belang dat de totale spanning van de panelen binnen de MPP range blijft van je omvormer. Alleen als de spanning tussen zowel de onder als bovenwaarde blijft is maximaal rendement van de omzetting van DC naar AC mogelijk en dus vermogen mogelijk. Je kunt dus een optimizer eigelijk zien als een individuele MPP tracker.

[...]
Wat je nu verteld is misschien voor solar edge?
Maar voor alle andere normale optimisers is het toch echt andersom.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@TweakersAddict kijk maar naar de vermogenscurve van een paneel. Daar zit een vloeiende bocht in bij het maximum, geen harde knik. Een beter paneel zal dus gewoon iets meer spanning leveren om de stroom van de rest te matchen, en dus meer vermogen opwekken. Zonder optimizer.
Een optimizer heeft diverse trucjes, SolarEdge werkt heel anders dan Tigo of Maxim.

Pagina: 1 ... 91 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y