Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.954 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57
@herofruit je omvormer werkt op zich prima op een 3-fasen aansluiting. Waarschijnlijk is 'ie afgezekerd op 20A en dat is niet selectief t.o.v. een 3x25A aansluiting. Als je huidige aansluiting idd 1x25A is, dan is 'ie dat nu ook al niet.

Vrijwel alle huidige meters, salderen over de verschillende fasen. Als je dus op 1 fase teruglevert, wordt dat verrekend met wat je op dat moment op de 2 andere fasen afneemt.

Als je idd naar een een 3-fasen aansluiting gaat, zou ik de omvormer lekker houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-09 08:53

Helhond

Grunn

Cranberry schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:56:
@herofruit
Vrijwel alle huidige meters, salderen over de verschillende fasen. Als je dus op 1 fase teruglevert, wordt dat verrekend met wat je op dat moment op de 2 andere fasen afneemt.
Klopt dit wel?
Als je een één fase omvormer hebt levert ie toch niet in één keer terug over alle drie de fasen?

Of bedoel je dat dit nu nog geldt met de huidige salderingsregeling?

[ Voor 7% gewijzigd door Helhond op 18-12-2018 16:15 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Helhond ik bedoel dat de meter administratief saldeert. Als je 1000W teruglevert op fase 1 en op fase 2 en 3 allebei 500W afneemt, zal er netto 0W verbruik en 0W teruglevering zijn.

Er zijn sommige meters die niet over de fasen salderen. In dat geval zal zowel de teller die teruglevering registreert als die verbruik meet, optellen. In bovenstaand voorbeeld wordt dan op hetzelfde moment 1000W teruglevering en 1000W verbruik geregistreerd.
Dit staat geheel los van salderingsregelingen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 18-12-2018 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
@herofruit Ik denk niet dat het uitmaakt. Je koopt een vermogen in (of levert terug) en niet 1 of 3 fasen. Energie meter voor 3f telt de vermogens per fase op tot een totaal vermogen. Is er 1 negatief dan gaat dit gewoon van de overige fasen af. Je gebruikt ook niet alle 3 de fasen altijd even zwaar belast. F1 kan best 2 A trekken terwijl F2 10A trekt. Dit wordt gemiddeld.
Je kunt dus gewoon je 1 fase omvormer blijven gebruiken.
Een auto laden met 1 fase gaat lang duren als je hem leeggereden hebt. Je kan max 16A aansluiten= 3,6kW. Maar als je de tijd hebt gaat dat ook.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
Cranberry schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:56:
@herofruit je omvormer werkt op zich prima op een 3-fasen aansluiting. Waarschijnlijk is 'ie afgezekerd op 20A en dat is niet selectief t.o.v. een 3x25A aansluiting. Als je huidige aansluiting idd 1x25A is, dan is 'ie dat nu ook al niet.

Als je idd naar een een 3-fasen aansluiting gaat, zou ik de omvormer lekker houden.
Je was me net voor.
Selectiviteit wat achterhaald. Alleen bij schroefzekeringen geldt dit nog. Automaten mag je zonder selectiviteit plaatsen. Ik geloof dat Hagar hier een rekentool voor heeft op hun site. Of het wenselijk is, is natuurlijk maar de vraag, want als de hoofdautomaat iets sneller reageert dan ligt je hele huis plat.
Mijn zonnepanelen automaat is 25A net als mijn hoofd automaat.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

Het terugleveren wordt dus nooit over de losse fases geregistreerd? (L1, L2, L3)

Dat zou namelijk juist voor mij de reden zijn om een 3 fase omvormer te nemen.
Voor als de salderingsregeling verdwijnt, kan je dan het verbruik over de 3 fases weg strepen tegen het leveren.

Heb ergens hier gelezen van "mocht de salderingslevering verdwijnen en de situatie is als volgt":

Situatie 1:
Verbruik:
L1: 2000 kWh
L2: 2000 kWh
L3: 2000 kWh

Terugleveren:
L1: 1000 kWh
L2: 1000 kWh
L3: 1000 kWh

Reken je per fase (3x1000 kWh x 20 cent = 600 ) 600 euro af.

Situatie 2:
Verbruik:

Terugleveren:
L1: 3000 kWh
L2: 0 kWh
L3: 0 kWh

Reken je per fase:
L1: ((2000-3000) x 6 cent = 600 ) +60 euro af
L2: 2000 x 0,20 = -400 euro
Netto 740 euro

In situatie 2 ben je dus 140 euro meer kwijt, vandaar dacht ik dat teruglevering over meerdere fases werd aanbevolen.
Heb ik dit nu compleet verkeerd opgevat?

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Helhond schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:44:
In situatie 2 ben je dus 140 euro meer kwijt, vandaar dacht ik dat teruglevering over meerdere fases werd aanbevolen.
Ja. Lees dit topic (of zijn voorganger(s)) maar eens terug. Dit is echt al vele malen aan de orde geweest.
Overigens zou ik sowieso een 3-fasen omvormer willen (zeker vanaf zo'n 3 kW), maar dan vooral omdat dat minder leidingverliezen geeft en een veel lagere kans op problemen met overspanning. Ook daarover is in dit topic erg veel terug te vinden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Helhond schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:44:
Het terugleveren wordt dus nooit over de losse fases geregistreerd? (L1, L2, L3)

Dat zou namelijk juist voor mij de reden zijn om een 3 fase omvormer te nemen.
Voor als de salderingsregeling verdwijnt, kan je dan het verbruik over de 3 fases weg strepen tegen het leveren.

Heb ergens hier gelezen van "mocht de salderingslevering verdwijnen en de situatie is als volgt":

Situatie 1:
Verbruik:

Terugleveren:
L1: 1000 kWh
L2: 1000 kWh
L3: 1000 kWh

Reken je per fase (3x1000 kWh x 20 cent = 600 ) 600 euro af.

Situatie 2:
Verbruik:

Terugleveren:
L1: 3000 kWh
L2: 0 kWh
L3: 0 kWh

Reken je per fase:
L1: ((2000-3000) x 6 cent = 600 ) +60 euro af
Netto 740 euro

Nee in principe heb je dit niet verkeerd opgevat. Echter momenteel doen de meeste meters intern salderen en staat wiebes het ook toe dat dit gebeurt. Daarom klopt je beredenering nu niet.
Zodra hij de kolder in de kop krijgt en hij het wel gaat verbieden komt jou beredenering wel uit. Alleen moet hij dan weer alle meters laten wijzigen of software updates geven......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

reneeke1970 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:23:
[...]

Nee in principe heb je dit niet verkeerd opgevat. Echter momenteel doen de meeste meters intern salderen en staat wiebes het ook toe dat dit gebeurt. Daarom klopt je beredenering nu niet.
Zodra hij de kolder in de kop krijgt en hij het wel gaat verbieden komt jou beredenering wel uit. Alleen moet hij dan weer alle meters laten wijzigen of software updates geven......
Ah oke, bedankt voor de op heldering.
Ik dacht ook even dat de huidige slimme meters al zo werkte, maar dat is dus ook nog niet het geval.
Mocht kwiebus dus de boel veranderen halen ze als nog heel wat extra werk op de hals voor de energieleveranciers. Die kans acht ik dan ook niet heel groot.

Neemt niet weg dat ik nog steeds m'n microomvormers ga aansluiten verspreid over de 3 fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
herofruit schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 15:37:
Ik zit met een paar vragen waar ik via het www niet helemaal uitkom...

- De kosten voor 1-fase naar 3-fase (mits de aansluitkabel niet verzwaard hoeft te worden) is € 242,05. Dat is te overzien. Maar ervan uitgaande dat ik de omvormer moet vervangen, wat krijg ik nog voor een enkel SE 5000 HD met slechts 1500 KwH op de teller? Die dingen schrijven enorm af na aankoop, vrijwel iedereen plaatst immers een nieuwe....
Een 1 fase groepenkast kun je niet zo maar aansluiten op 3 fase. Deze moet er dus wel geschikt voor zijn.
Ombouwen kan maar kost soms meer dan een nieuwe kast.
Als je ingrijpende wijziging doet (en dat doe je met de overgang naar 3 fase) dan moet alles voldoen aan de huidige eisen. o.a. een 3 fase hoofdschakelaar.

Ik had bijv geen hoofdschakelaar en aardleks type AC. Dat mag dus niet meer en heb ik uiteindelijk alles laten vervangen. Je moet dit dus oko doen voordat de netbeheerder komt.

Je krijg dan ook gelijk een slimme meter bij de overgang naar 3 fase. Je draaischijf ben je dus kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
Helhond schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 19:44:
[...]
Mocht kwiebus dus de boel veranderen halen ze als nog heel wat extra werk op de hals voor de energieleveranciers.
Zullen we het in dit topic gewoon feitelijk houden en de beste man gewoon Wiebes noemen :X

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

helaas, deze vraag hoort hier niet thuis

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 18-12-2018 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
@herofruit

Kijk eerst eens goed op je hoofdzekering / automaat (onderaan), 1x35A of 1x40A komt veel vaker voor.
Niet elke elektrische auto kan 3 fase laden. Koop eerst de auto maar. Als je 1x35A of 1x40A hebt dan zou je eventueel enkelfase 25A kunnen laden.

reviews: Van snelladen tot slim laden - Voldoende laadpalen, voldoende stroom?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:37:
Even een vraag wat niet indirect met zonnepanelen te maken heeft maar wel met de meterkast.
En opnieuw:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

@ThinkPad Kunnen we dit ook in de topic warning zetten. Meterkast vragen in het juiste topic?

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 18-12-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

kabeltjekabel schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 05:05:
[...]

Zes normale groepen op een aardlekschakelaar mag niet als je de huidige norm volgt.

[...]

Is een aanbeveling, geen plicht, ook voor nieuwe installaties. De plicht is met de eerste aanpassing alweer gesneuveld in Nederland.

[...]

Alle stopcontacten voor leken moeten achter een 30 mA aardlekschakelaar volgens huidige norm.

Iemand al opgevallen dat die krachtgroep C16 is?

Zelf zou ik zo'n kast niet zo kopen. Voor die paar tientjes zou ik overal aardlekautomaten doen, zeker voor de 1-fase groepen. Als je 1-fase groepen achter een 4P aardlekschakelaar zet ben je net zoveel ruimte kwijt.

Maarja, dit is nu eenmaal de goedkoopste "norm conforme" oplossing die alle fasen benut; 2 aardlekschakelaars, hoofdschakelaar en <=4 groepen per aardlekschakelaar.

Als je de huidige 2-rails kast helemaal vol wilt proppen kun je het volgende doen;
4P hoofdschakelaar
4P aardlekautomaat
3x 2P aardlekschakelaar met totaal 10 groepen
:9
Wordt dit het boodschappenlijstje;
https://www.sandervunderi...t-4-lichtgroepen-b16.html
+
2x https://www.sandervunderi...ardlekschakelaar-2-p.html
+
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Kun je de twee 4P aardlekschakelaars verpatsen.

Mogelijk nog wel wat draadbruggen nodig.
Het idee is: de 3 een fase groepen achter één nieuwe ALS, en de andere 3 1 fase groepen achter die 3 fase ALS op 1 fase contact en 1 nul contact (dan kan je die nog gebruiken op een veilige manier) en dan die 3 fasen groep voor de PV omvormer eerst op die 30 mA, een hoop omvormers gaan daar goed op, dan kan je die andere 3 fase ALS blijven gebruiken, mocht dat niet lukken dan een 100 of een 300 mA er in. Die omvormer mag achter een max 300 mA ALS.
Dan hoef je niks te verkopen, en alleen een 1 fase ALS aan te schaffen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:04

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 21:40:
[...]

En opnieuw:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

@ThinkPad Kunnen we dit ook in de topic warning zetten. Meterkast vragen in het juiste topic?
check. sowieso valt me het offtopic gehalte hier de laatste tijd (weer) op.... just saying.. O-)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
Beste mede-tweakers,

Mocht onderstaande vraag te specifiek horen bij mijn offertes dan hoor ik het graag en kan ik een eigen topic openen. Maar mijn vraag is eigenlijk algemeen: wat zijn de voordelen van een Oost/West (OZO/NWN in mijn situatie) opstelling tov een Oost opstelling waarbij het aantal panelen gelijkt blijft ?

--- Mijn situatie ----

Ik heb vorige week 2 zonnepaneel-experts op bezoek gehad. Hier kreeg ik van 1 het advies mijn dak aan de OZO kant helemaal vol te leggen (18 panelen) voor max opbrengst, terwijl de andere expert zweerde bij en verdeling van deze 18 panelen over het dak aan de OZO kant en het dak aan de WNW. Nu twijfel ik zeer welke optie het beste is/meeste opbrengst gaat geven...

Ik zou logischer wijs zeggen dat als je panelen wegpakt aan de kant die het meest op het zuiden ligt (OZO) en deze verplaatst naar de andere kant, dit nooit meer kan opbrengen dan alles aan de beste (OZO) kant te plaatsen..

Wie kan mijn uitleggen waarom het mogelijk beter/verstandiger zou zijn om toch voor een Oost/West (OZO/WNW) opstelling te kiezen ?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helhond

Helhond

Grunn

CurlyMo schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:18:
[...]

Zullen we het in dit topic gewoon feitelijk houden en de beste man gewoon Weibes noemen :X
Dat kan, maar feitelijk gezien is het dan toch echt Wiebes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Helhond schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:29:
[...]

Dat kan, maar feitelijk gezien is het dan toch echt Wiebes. :+
Damn 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:58
Da_Vinz schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:23:
Beste mede-tweakers,

Mocht onderstaande vraag te specifiek horen bij mijn offertes dan hoor ik het graag en kan ik een eigen topic openen. Maar mijn vraag is eigenlijk algemeen: wat zijn de voordelen van een Oost/West (OZO/NWN in mijn situatie) opstelling tov een Oost opstelling waarbij het aantal panelen gelijkt blijft ?

--- Mijn situatie ----

Ik heb vorige week 2 zonnepaneel-experts op bezoek gehad. Hier kreeg ik van 1 het advies mijn dak aan de OZO kant helemaal vol te leggen (18 panelen) voor max opbrengst, terwijl de andere expert zweerde bij en verdeling van deze 18 panelen over het dak aan de OZO kant en het dak aan de WNW. Nu twijfel ik zeer welke optie het beste is/meeste opbrengst gaat geven...

Ik zou logischer wijs zeggen dat als je panelen wegpakt aan de kant die het meest op het zuiden ligt (OZO) en deze verplaatst naar de andere kant, dit nooit meer kan opbrengen dan alles aan de beste (OZO) kant te plaatsen..

Wie kan mijn uitleggen waarom het mogelijk beter/verstandiger zou zijn om toch voor een Oost/West (OZO/WNW) opstelling te kiezen ?

Alvast bedankt!
Zie startpost

https://tweakimg.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg

OW 40 graden dakhoek 70/110 (86+71)/2=78.5% jaaropbrengst tov max theoretisch.
Alles op 70 graden azimut geeft 86%.
Doe dat zelf eens met de juiste hoeken.

Direct eigen verbruik is goedkoper na 2021.

Als je behalve in de winter geen/weinig schaduw hebt dan kun je met een lichtere omvormer uit. 3000W ipv 4500W. Wel 2 mmp trackers maar dat hebben de meeste 3000W wel.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Da_Vinz schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:23:
Beste mede-tweakers,

--- Mijn situatie ----

Alvast bedankt!
Rond 2020 zal salderen vervallen. Je krijgt dan een lagere vergoeding per teruggeleverde kWh ipv dat je het 1:1 mag verrekenen met je afgenomen stroom.

Het voordeel van het spreiden van panelen over verschillende richtingen is dat je langer opwekking hebt per dag en dus ook meer kans hebt dat je je eigen stroom direct opgebruikt, bijvoorbeeld met standby apparatuur als een koelkast of als je 's zomers de afwasmachine aanzet voor de zon ondergaat.

Nog een voordeel kan zijn dat je met een lichtere omvormer toe kan omdat je de zon nooit vol op 2 verschillende richtingen zal hebben. Dat zal ook afhangen van de hoek van het dak.

Velen hier hebben panelen op oost, west, zuid en soms ook noord.

Nog een overdenking: als je geld over hebt dat nu niets doet op je spaarrekening, uitgaat van einde salderen, uitgaat van ooit elektrisch rijden en ooit van het gas af gaat, waarom dan niet gelijk het dubbele van die 18 panelen leggen?

De investering ben je na een paar maanden vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_Vinz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-11-2024
BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 08:57:
[...]

Rond 2020 zal salderen vervallen. Je krijgt dan een lagere vergoeding per teruggeleverde kWh ipv dat je het 1:1 mag verrekenen met je afgenomen stroom.

Velen hier hebben panelen op oost, west, zuid en soms ook noord.

Nog een overdenking: als je geld over hebt dat nu niets doet op je spaarrekening, uitgaat van einde salderen, uitgaat van ooit elektrisch rijden en ooit van het gas af gaat, waarom dan niet gelijk het dubbele van die 18 panelen leggen?

De investering ben je na een paar maanden vergeten, de opbrengst is nog >25 jaar.
Kijk hier heb ik iets aan.. was nog niet op de hoogte van dat het salderen komt te vervallen. Dat is inderdaad een reden om zoveel mogelijk opgewekte energie direct te verbruiken. Is er ook al bekend wat de vergoeding per kWh gaat zijn in 2020 ?

Met 18 panelen is het geld wat ik beschikbaar heb wel op.. dus meer panelen zit er niet in op dit moment...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Da_Vinz schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:01:
[...]

Kijk hier heb ik iets aan.. was nog niet op de hoogte van dat het salderen komt te vervallen. Dat is inderdaad een reden om zoveel mogelijk opgewekte energie direct te verbruiken. Is er ook al bekend wat de vergoeding per kWh gaat zijn in 2020 ?

Met 18 panelen is het geld wat ik beschikbaar heb wel op.. dus meer panelen zit er niet in op dit moment...
Wat de terugleversubsidie gaat worden laat Wiebes nog even boven de markt hangen.

Er werd gesproken over een terugverdientijd van 7 jaar. Ik denk dat je dan moet uitgaan van een installatie die €1 per Wp kost.

Dan zal je zo aan de 14-15 cent zitten bij de introductie, mogelijk (lees: waarschijnlijk) wordt dit lager door de jaren heen.

Alles wat je direct verbruikt, spaart natuurlijk wel 22 cent per kWh uit (of inmiddels al 23-24 cent).

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 19-12-2018 09:44 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-10 10:08

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Eindelijk verhuist en dus nu zelf ook de panelen op het dak.

- 13x LG 365R Backcontact (8 portrait met daaronder 5 landscape)
- Solar Edge 5K (3fase omvormer) met P404
- Schuin pannendak op 35 graden en op Zuid
- Onderste rij heeft in de winter schaduw van buren vandaar ook onderste rij landscape

Voor de geïnteresseerden:
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=63750

Weet niet of alles daar goed ingesteld staat nog (net aangemaakt) maar dat komt wel.
API en Site ID staan er in en dat is het belangrijkste.
Gegevens zijn ook nog niet geupdate.

SolarEdge

Panelen

Heb even geen betere foto's ;)

[ Voor 28% gewijzigd door ApC_IcE op 19-12-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

ApC_IcE schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:35:
Eindelijk verhuist en dus nu zelf ook de panelen op het dak.

- 13x LG 365R Backcontact (8 portrait met daaronder 5 landscape)
- Solar Edge 5K (3fase omvormer) met P370
- Schuin pannendak op 35 graden en op Zuid
- Onderste rij heeft in de winter schaduw van buren vandaar ook onderste rij landscape

Voor de geïnteresseerden:
https://pvoutput.org/list.jsp?sid=63750

Weet niet of alles daar goed ingesteld staat nog (net aangemaakt) maar dat komt wel.
API en Site ID staan er in en dat is het belangrijkste.
Gegevens zijn ook nog niet geupdate.

[Afbeelding: SolarEdge]

[Afbeelding: Panelen]

Heb even geen betere foto's ;)
13 optimizers op een 3-fase?
Dan zou je geen P370 maar P404 moeten gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:53:
[...]

Ik denk zelfs dat i.v.m. de hogere stromen van dit paneel een P40x ook niet geschikt is en de P505 daarom de enige aangewezen optimizer is.

@ApC_IcE is jouw configuratie door SE designer gehaald? Die zal ongetwijfeld gevallen zijn over de stringlengte met een 3-fasen omvormer en waarschijnlijk de P370 ook niet als een geschikte optimizer hebben voorgesteld.

[ Voor 16% gewijzigd door Cranberry op 19-12-2018 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Cranberry schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:36:
[...]
Ik denk zelfs dat i.v.m. de hogere stromen van dit paneel een P40x ook niet geschikt is en de P505 daarom de enige aangewezen optimizer is.

@ApC_IcE is jouw configuratie door SE designer gehaald? Die zal ongetwijfeld gevallen zijn over de stringlengte met een 3-fasen omvormer en waarschijnlijk de P370 ook niet als een geschikte optimizer hebben voorgesteld.
Volgens mij voldoet de P404 aangezien de LG 365R met alle waarden binnen de P404 specs vallen (is ook een 60-cells paneel). Minimale stringlengte is 13 voor de P404, voor de P370 16 op een 3 fase omvormer.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Binnenkort wil ik offertes aanvragen bij een aantal partijen om te kijken of wij zonnepanelen interessant vinden. Daarbij wil ik ook de optie hebben of indak interessant is (ik weet het, voordelen en nadelen).

In de OP wordt verwezen naar de zonnepanelen wiki. Handige site en daar kan ik wel wat bedrijven vinden in de buurt.

Echter, wat is jullie ervaring. Hebben deze bedrijven altijd de beste aanbieding vanwege de korte afstand of kun je beter gaan voor landelijk opererende bedrijven? Zijn er een aantal grote spelers op de markt die voordelig(er) inkopen en wellicht betere aanbiedingen hebben? Zo ja, wat zijn de namen van deze partijen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

BlueTooth76 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 10:53:
[...]

3fase omvormer werkt prima met 12 optimizers heren.
Met iets hoger voltage met de LG 365 is dat precies goed met inderdaad de p404. Sorry ben met 2 dingen tegelijk bezig
Heeft al 6kWh opgebracht in deze 8 dagen.

Ik heb ietsje meer ervaring met Solar Edge dan gemiddeld, 18.000+ systemen 8) maar bedankt voor het meedenken. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ApC_IcE op 19-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@ApC_IcE Aha, een gevalletje ervaring vs. datasheets ;)
Maar als je een stringspanning van 750V moet halen, dan lukt dat niet met 12 optimizers als deze max. 60V uitgangsspanning geven. Dat is ongeacht de spanning van het paneel wat eraan hangt.

Met 13 zou het net lukken, maar als panelen in de schaduw liggen, wordt het weer een ander verhaal.

Nu weet ik ook wel dat je in de winter weinig opbrengst mist door wat schaduw en zeker als het alleen maar aan het begin van de ochtend en einde van de middag is, maar als ik een SE-config zou nemen, zou ik ook alles wat er in zit, eruit willen halen.

Overigens vind ik de de hoeveelheid die je de afgelopen dagen hebt opgewekt, nog niet heel veel zeggend. Ter vergelijking: de 6 jaar oude set op m'n oude huis (45gr zuid, zelfde kap, dus zelfde schaduw, 2295Wp) heeft 8kWh opgewekt de afgelopen 8 dagen. Je kunt er dus m.i. erg weinig uit afleiden.
MK_ schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:28:
[...]

Volgens mij voldoet de P404 aangezien de LG 365R met alle waarden binnen de P404 specs vallen (is ook een 60-cells paneel). Minimale stringlengte is 13 voor de P404, voor de P370 16 op een 3 fase omvormer.
De Isc van die panelen is 10.8A, terwijl de P404 max. 10A mag hebben volgens de specs. Voor de P370 geldt 11A als kortsluitstroom.
Of ik moet helemaal het verkeerde paneel hebben...

[ Voor 21% gewijzigd door Cranberry op 19-12-2018 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
De Isc is voor zowel een p404 als een p500 10.1A
Een p505 heeft 14 A

Maar is dat de paneel kant of de string kant ?

De Imp aan de string kant is max stc vermogen alle panelen/750 en dan kom je nooit aan die bovengrens met 13 panelen, al zijn ze 500 watt per stuk.

Als het aan de paneel kant is dan zou je de Imp hebben voor de Vmp waar de mpp tracker op gaat zitten. Dat zou weer bij STC vermogen en een Vmp die daar opgegeven is. Zeg 365 watt en 36.7 Volt en dan zit je ook nog onder de 10.1

Zou geen probleem moeten zijn.

Of zou SolarEdge een paneel kortsluiten als de inverter niet online is, de safedc mode of hoe het ook heet?

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 20-12-2018 07:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Cranberry
@jacovn Die Isc betreft het paneel. Ik heb met de panelen die ik ga aanschaffen een keer een design gemaakt in de Designer-tool. Daarbij kon ik de P404 niet kiezen als optimizer, omdat SE rekent met een hogere Isc bij STC die is aangegeven in de datasheets. Voor mezelf heb ik geconcludeerd dat ze òf onjuiste gegevens hebben ingevoerd òf rekenen met een toenemende stroom bij hogere temperaturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Cranberry schreef op donderdag 20 december 2018 @ 07:59:
@jacovn Die Isc betreft het paneel. Ik heb met de panelen die ik ga aanschaffen een keer een design gemaakt in de Designer-tool. Daarbij kon ik de P404 niet kiezen als optimizer, omdat SE rekent met een hogere Isc bij STC die is aangegeven in de datasheets. Voor mezelf heb ik geconcludeerd dat ze òf onjuiste gegevens hebben ingevoerd òf rekenen met een toenemende stroom bij hogere temperaturen.
Het zou een probleem zijn bij hogere wattage panelen met een lage Vmp en Voc en dan Isc
Ik heb hier 96 cell panelen die Lsc van 6.07 A en 6.5 A hebben, daarbij ben ik in de designer geen problemen tegen gekomen,

De Ivmp is meestal 85-95% van de Isc heb ik ergens gelezen, en dat klopt wel redelijk met de getallen die je kunt vinden in de meeste datasheets.

Maar als @ApC_IcE al 18.000+ systemen heeft gedaan zal het wel goed komen denk ik.

[ Voor 13% gewijzigd door jacovn op 20-12-2018 08:29 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• ApC_IcE

ApC_IcE

alle systemen met lg 365 liggen met p404 in geval van 3 fase onder de 16 panelen. En p370 met 16 of meer in geval van 3 fase.
Uiteraard met enkelfase ook altijd p370 tenzij je hele kleine systemen hebt en dan is het bij 7 of minder weer de p404

• Neptunus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-06 16:04
Vraag: ik heb drie keer een Eastron SDM360 ingebruik. Helaas krijg ik het niet voor elkaar om de baclight uit te krijgen naar een bepaalde hoeveelheid tijd. In de handleiding staat er het volgende over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iGwPt8eE7xfJwJiJaoY1GB9m/medium.png

Zijn er mensen met zelfde issue en/of heeft iemand tips om de backlight uit te krijgen?

• Paganstars
  • Laatst online: 15:33
Snel vraagje; wat is jullie huidige opbrengst? Ik heb nl een vemoeden dat eea bij ons niet lekker gaat. Gisteren hebben we met 32 panelen 1,51KWh opgewekt.

15 op O en 17 op W.

Kloppen deze cijfers?
Installatie zit op een SE7k met optimizers (weet zo ff niet welke)

Panelen zijn Q-Cells 305

[ Voor 4% gewijzigd door Paganstars op 20-12-2018 11:27 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
En waarom vermoed je dat de set niet lekker werkt?

• MatsuMatsu85
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:52
Beste Paganstars,

Ik ben nog vrij nieuw in de zonne energie wereld. Mijn panelen heb ik nog geen maand. Om je een idee te geven ik heb 14 panalen benq 320 wp. Op zuid heb ik gister 1,2KWh opgewekt. Ik heb geen optimizers. Gezien het grote aantal panelen wat jij hebt lijkt mij dat wat aan de lage kant.

Misschien kunnen de kenners daar wat meer inhoudelijk reactie opgeven. Ik hoop dat je je installatie nog wat kan fine tunen, zodat de opbrengst omhoog gaat :)
Paganstars schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:27:
Snel vraagje; wat is jullie huidige opbrengst? Ik heb nl een vemoeden dat eea bij ons niet lekker gaat. Gisteren hebben we met 32 panelen 1,51KWh opgewekt.

15 op O en 17 op W.

Kloppen deze cijfers?

Panelen zijn Q-Cells 305

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
@Paganstars als je wilt vergelijken met andere installaties (in de buurt), zou ik je aanraden eens in Het grote "jouw productie" topic - Deel 4 te kijken.

edit: Helaas ligt mijn eigen monitoring al 3 dagen op zijn gat, maar vorige week heb ik dagelijks tussen de 0,1 en 0,9 wh/wp opgewekt.

[ Voor 27% gewijzigd door mcDavid op 20-12-2018 11:46 ]

• Cranberry
@Paganstars geen zorgen over maken. We zitten rond de kortste dag, dus alles wat je binnenharkt, is mooi meegenomen.

Bovendien is mijn ervaring dat het redement van SolarEdge met donker weer slecht is. Na morgen weer op naar de betere dagen ;)

• Paganstars
Ok top, ligt dus in de lijn der verwachting. Ik wist niet of dit normaal was, gezien het feit dat we het pas sinds eind september hebben liggen

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Cranberry schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:57:
@Paganstars geen zorgen over maken. We zitten rond de kortste dag, dus alles wat je binnenharkt, is mooi meegenomen.

Bovendien is mijn ervaring dat het redement van SolarEdge met donker weer slecht is. Na morgen weer op naar de betere dagen ;)
En je hebt graag minder opbrengst en betaald graag meer?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:27:
[...]

En je hebt graag minder opbrengst en betaald graag meer?
Het voordeel van SE is dat je tenminste ten alle tijden per paneel ziet dat je minder opbrengst hebt :+

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Paganstars schreef op donderdag 20 december 2018 @ 11:27:

15 op O en 17 op W.

Kloppen deze cijfers?

Panelen zijn Q-Cells 305
Zitten alle optimizers in 1 string?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:32:
[...]

Het voordeel van SE is dat je tenminste ten alle tijden per paneel ziet dat je minder opbrengst hebt :+
Haha @CurlyMo for president _O-

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
N.a.v. de berichten over versnelde degradatie van PERC-panelen heb ik me eens afgevraagd hoe je überhaupt aannemelijk kunt maken (laat staan hard kunt aantonen) dat je last hebt daarvan.

Wat zijn hier de meningen? Hier al weleens iemand aanspraak gemaakt o.b.v. opbrengstgarantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Even kijken hoe snel ik je daar vanaf geholpen heb, want ik ben het over het algemeen met @de Peer eens wat betreft salderen O-)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cranberry schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:54:
N.a.v. de berichten over versnelde degradatie van PERC-panelen heb ik me eens afgevraagd hoe je überhaupt aannemelijk kunt maken (laat staan hard kunt aantonen) dat je last hebt daarvan.

Wat zijn hier de meningen? Hier al weleens iemand aanspraak gemaakt o.b.v. opbrengstgarantie?
Vraag @TFHfony eens, die heeft ze al even dacht ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 20:12

TFHfony

Professional Weirdo

Rol-Co schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:45:
[...]

Vraag @TFHfony eens, die heeft ze al even dacht ik.
Op zich wel, maar ik kan er eigenlijk heel weinig van zeggen vanwege de bomen die flink gegroeid zijn en elk jaar meer en meer schaduw geven. Ik zie nog wel dezelfde soort pieken als 3 jaar geleden, dus ik heb het idee dat het et de degradatie wel meevalt, maar... onderbouwen is lastig zo niet ondoenbaar door de veranderde omstandigheden.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op donderdag 20 december 2018 @ 17:27:
[...]

Even kijken hoe snel ik je daar vanaf geholpen heb, want ik ben het over het algemeen met @de Peer eens wat betreft salderen O-)
Die berichten die lees ik al niet eens meer, zonde van energie, kan beter in de wp

1 PVoutput . Dongen NB

• jacovn
@Paganstars
16x 330watt pansonic op oost/west 12.5 graden schansen.
17-12 0.57 kWh
18-12 1.685 kWh
19-12 0.926 kWh
20-12 0.649 kWh

• Andre1973

Andre1973

Cheesy schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:29:
Binnenkort wil ik offertes aanvragen bij een aantal partijen om te kijken of wij zonnepanelen interessant vinden. Daarbij wil ik ook de optie hebben of indak interessant is (ik weet het, voordelen en nadelen).

In de OP wordt verwezen naar de zonnepanelen wiki. Handige site en daar kan ik wel wat bedrijven vinden in de buurt.

Echter, wat is jullie ervaring. Hebben deze bedrijven altijd de beste aanbieding vanwege de korte afstand of kun je beter gaan voor landelijk opererende bedrijven? Zijn er een aantal grote spelers op de markt die voordelig(er) inkopen en wellicht betere aanbiedingen hebben? Zo ja, wat zijn de namen van deze partijen?
Leuk die Wiki pagina, staan mijn oud werkgever ook tussen die al 3 jaar failliet is, en de link wijst ook naar een te koop staande website... En een andere grote die al 5 jaar actief is staat er niet tussen...
En er staat er maar een op uit 2014, rest is allemaal 2013 of ouder.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 20-12-2018 21:12 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:39
Cranberry schreef op donderdag 20 december 2018 @ 16:54:

Solartester is in staat om een STC test uit te voeren, de tests welke zij uitvoeren hebben een tolerantie van 5%.
Met zo'n testrapport sta je waarschijnlijk een stuk sterker in je schoenen op het moment dat je aanspraak wilt maken op de opbrengst garantie.

Ik heb verder geen ervaring met boven genoemde bedrijf.

• Cranberry
@RaymondD Heb jij bij je Tigo Cloud Connect een gateway of een Tigo Access Point (TAP) geleverd gekregen voor communicatie tussen Cloud Connect en optimizers?
Op basis van informatie op de website van Tigo maak ik op dat de Gateway is opgevolgd door de TAP, maar bij de artikelen bij de verschillende webshops krijg ik daar geen duidelijkheid over.

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31
Cranberry schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:28:
@RaymondD Heb jij bij je Tigo Cloud Connect een gateway of een Tigo Access Point (TAP) geleverd gekregen voor communicatie tussen Cloud Connect en optimizers?
Op basis van informatie op de website van Tigo maak ik op dat de Gateway is opgevolgd door de TAP, maar bij de artikelen bij de verschillende webshops krijg ik daar geen duidelijkheid over.
Ik heb een gateway. Ik begreep dat de TAP nog niet leverbaar was toen (1 november).

Ik had vervolgens wel het probleem dat de CloudConnect dacht dat er een TAP aangesloten was ipv een Gateway en op zoek ging naar TS4's in een mesh network (en die niet kon vinden.) Installateur heeft een supportticket aangemeld bij Tigo en op 9 november na firmware update van cloudconnect (3.1.0->3.1.2) werkte het wel naar behoren.

* Ik heb trouwens de Gateway gewoon binnen in huis. Tigo zegt dat het buiten direct onder de panelen moet maar installateur zei dat het binnen ook prima kon (en ik heb ook ruim voldoende signaal van de TS4's). Mocht ik nog een keer willen wisselen naar de TAP kan dat dus ook makkelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door RaymondD op 20-12-2018 22:55 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
BlueTooth76 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 15:48:
[...]

Zitten alle optimizers in 1 string?
Durf ik niet te zeggen. Hoe weet ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Paganstars Je kunt het in de monitoring portal zien en bij de omvormer. Als er 2 kabeltjes (vaak zwart & rood) op de omvormer zijn aangesloten, is het 1 string. Zijn het er 4 dan heb je 2 strings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 20:07:
[...]

Leuk die Wiki pagina, staan mijn oud werkgever ook tussen die al 3 jaar failliet is, en de link wijst ook naar een te koop staande website... En een andere grote die al 5 jaar actief is staat er niet tussen...
En er staat er maar een op uit 2014, rest is allemaal 2013 of ouder.
Ik kwam er ook achter. Staan enorm veel dode links in naar bedrijven die waarschijnlijk niet meer bestaan. En heel veel (nieuwe) bedrijven missen. Wellicht kan @Noord27 @onetime een opmerking bij deze link plaatsen in de OP. Ik heb zelf ook de volgende sites gebruikt: www.zonnepanelenaanbieders.nl/zonnepanelen-in-nederland en www.zonnepaneelwijzer.com/ervaringen-zonnepanelen/

Overigens kwam ik bij de opbrengst-berekening volgens de formule uit de OP ook iets anders uit. De tool van de EU (http://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html) werkt eigenlijk iets makkelijker. Wellicht dat daar wat meer nadruk op gelegd kan worden in de OP.

Tot zover enige feedback ;) Inmiddels heb ik 6 offertes opgevraagd. Tegen de tijd dat ik daadwerkelijk ga vergelijken en beslissen zal ik een eigen topic aanmaken. Dak ligt op dit moment lekker gunstig: helling 35° op zuid (azimut -16°). 1kWp geeft een productie van 979 kWh/y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
@Cheesy
Ik heb heel andere dingen aan mijn hoofd. Graag even de mede-auteur contacteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-09 13:38
Bijna ben ik eruit welke setup ik wil gaan plaatsen.
Ben me alleen nog aan het verdiepen in welke panelen. De prijzen lopen erg uiteen.

Ik kwam echter deze glas-glas panelen tegen: JA Solar JAM60D-00-310-BP Mono PERC Bifacial Glas-Glas Blank Frame 310Wp

Hebben er mensen nog tips mbt welke panelen op dit moment het meest verstandige zijn (glas-folie of glas-glas)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
darklord007 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:31:
Bijna ben ik eruit welke setup ik wil gaan plaatsen.
Ben me alleen nog aan het verdiepen in welke panelen. De prijzen lopen erg uiteen.

Ik kwam echter deze glas-glas panelen tegen: JA Solar JAM60D-00-310-BP Mono PERC Bifacial Glas-Glas Blank Frame 310Wp

Hebben er mensen nog tips mbt welke panelen op dit moment het meest verstandige zijn (glas-folie of glas-glas)?
Lees even dit topic terug over wat er is geschreven over PERC panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
CurlyMo schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:38:
[...]

Lees even dit topic terug over wat er is geschreven over PERC panelen.
ik heb even teruggelezen in dit topic.
PERC is dus een type cell, Je hebt P en N
Er gaat verhalen rond over snelle degradatie en q-cell zou dit opgelost hebben.

Ik zou dan zeggen dat de q-cell 325w voor zo'n 157euro een interessante optie is.

Eventueel ervaring met de glas-glas van DENIM?
https://www.solar-bouwmar...full-black-glas-glas.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hanwa (Qcell) heeft een linkje naar clusterbommen
Neem meteen een Panasonic. Ook een premium paneeltje. (heb hem zelf ook)
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-10 11:59
AUijtdehaag schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:49:
Hanwa (Qcell) heeft een linkje naar clusterbommen
Neem meteen een Panasonic. Ook een premium paneeltje. (heb hem zelf ook)
https://www.winkelman-zon...brid/51646/?display=tiles
Weet je ook een andere vervanger voor de QCells?
Die Panasonics zijn namelijk meer dan een meter breed, waardoor ik er meteen 1 minder per rij kan plaatsen :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Kodess
Kun je ze niet draaien? Ze zijn wel wat korter met 1590 ipv 1640
Waar komen ze te liggen? (eventueel met wat foto's verduidelijkt ;) )

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-12-2018 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-09 15:50
Ik lees niks over dat de verzekering een constructieberekening conform NEN 7250 eist om aantonen dat de dakconstructie voldoende sterk is voor zonnepanelen. Die van mij wil dat voor de woonverzekering! Jullie allemaal niet gemeld aan de verzekering dat je panelen hebt geplaatst? Bij storm of dik pak sneeuw wordt er zo lang niks betaald bij schade aan mijn dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

wrcveen schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:57:
Ik lees niks over dat de verzekering een constructieberekening conform NEN 7250 eist om aantonen dat de dakconstructie voldoende sterk is voor zonnepanelen. Die van mij wil dat voor de woonverzekering! Jullie allemaal niet gemeld aan de verzekering dat je panelen hebt geplaatst? Bij storm of dik pak sneeuw wordt er zo lang niks betaald bij schade aan mijn dak.
zijn dat de kleine lettertjes? net als die inbraak verzekering op mijn auto waar ik E600+ per jaar voor betaalde maar met een nacht clausule? Oftewel, s' nachts geen dekking als ie opengebroken word en niet binnen staat....
Ik zou snel een andere verzekering zoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Kodess schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 16:37:
[...]

Weet je ook een andere vervanger voor de QCells?
Die Panasonics zijn namelijk meer dan een meter breed, waardoor ik er meteen 1 minder per rij kan plaatsen :+
Plus dat ze een flink stuk duurder zijn.

Ik heb wat zitten lezen over dei PERC panelen, maar wat is nu precies de conclusie?
Beter links laten liggen of is het een prima duurzaam alternatief?

Ik wil graag panelen waar ik de komende 20jaar zeker van op aan kan. Maar dan niet voor een prijs die 2x zo hoog is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
darklord007 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 14:37:
[...]
Ik wil graag panelen waar ik de komende 20jaar zeker van op aan kan. Maar dan niet voor een prijs die 2x zo hoog is.
25 jaar :*)
https://eu-solar.panasonic.net/en/2700.htm

Maar ff serieus.
Niemand kan je vertellen welke panelen er over 20 jaar nog acceptabel bij liggen en het nog doen..
Bovendien is een zonnepaneel over 10 jaar al zwaar achterhaald qua wattpiek.

Je kan goedkope panelen nemen of dure.
Ik neem ze nu liever van een gerenommeerd merk....(ik heb ze nu vervangen na 5 jaar en de fabrikant was al failliet).
Dat geeft mij een beter (gerustellender) gevoel...... en ja ze zijn wat duurder...
Maar presteren daarentegen ook prima. (voor het geld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:53

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
wrcveen schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 13:57:
Welke verzekering is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toulon7559
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-04 14:42
Als je aannemer geen constructieberekeningen (meer) kan/wil afgeven, dan kan Bouw- en woningtoezicht van je gemeente je inzage geven in hun dossier met de constructie-tekeningen en -berekeningen ingeleverd voor de bouwvergunning.
Reken er op dat de originele constructie bijna nooit is berekend op een zware extra last.
Ook een kwestie van goed (laten) lezen/nakijken, want soms staat in dat dossier iets anders dan is/wordt gerealiseerd, en als is/wordt verbouwd, dan wil wel eens iets ontbreken ...........

Anderzijds moet je ook zelf goed berekenen wat er allemaal voor het PV-Systeem op je dak is gebracht cq gebracht gaat worden, en wat de plaatsingseisen zijn. Neem daarbij een redelijke veiligheidsmarge aan.
;-) Onderschat bijv. niet het gewicht van een laag grind o.i.d. op een plat dak, van de fundaties voor je spullen, de bijkomende eis dat er bij een stortbui een behoorlijke laag water moet kunnen staan, een laag sneeuw is ook niet licht, en speciaal in de kuststreek zijn er de eisen m.b.t. ballast voor windweerstand.
Dat telt heel snel op .......

[ Voor 23% gewijzigd door Toulon7559 op 22-12-2018 17:37 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
He,he,
eindelijk beginnen partijen te roeren waarom niet op alle daken zomaar zonnepanelen geplaatst kunnen worden. Volgens de groene partijen moeten en kunnen alle daken van scholen, sporthallen en appartementen maar volgelegd worden. Ze vinden het belachelijk dat dit nog niet gebeurd.
Dit is dus de reden. Daken zijn uitgelegd op een bepaalde dakbelasting. Dit is soms sneeuw, maar meestal een laag water wanneer de afvoeren verstopt zitten. Is dit het geval dan grijpen de noodoverstorten in om te voorkomen dat het gewicht op het dak te groot wordt zodat het kan instorten.
Deze marge is niet groot genoeg voor een paar ton aan ballast en panelen.
Het is wachten op daken die gaan bezwijken omdat er onvoldoende deskundige naar gekeken hebben om de juiste berekeningen te maken.

Goed dat verzekeraars gaan ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Vergunnings vrij is niet het zelfde als regelvrij, elk gebouw moet voldoen.
Daar is het bouwbesluit voor, verzekeraars hebben hier helemaal niets in te zoeken. Die mogen van mij prima achteraf bepalen of het voldeed en eventuele schade verhalen/ niet uitkeren en op voorhand erop wijzen dat het echt moet voldoen aan NEN 1010 en NEN 7250. Maar constructie berekeningen gaan zitten vragen op voorhand is echt kolder. scholen , sporthalen e.d. zijn overheids gebouwen en die worden altijd deskundig bekenen, want ze moeten voldoen aan het bouwbesluit. VVe's hebben een zorgplicht naar hun bewoners, dus ook daar zal het echt wel worden nagekenen.
Of gaan ze vanaf morgen ook vragen je APK formulier op te sturen.. de zin: "indien voertuig niet in orde, geen dekking" is toch voldoende?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik maak regelmatig mee dat er voor een ander systeem moet worden gekozen zoals doorlopende O-W balken overlappend en haaks t.o.v de onder constructie, vanwege een lichte dakconstructie.
Ook wel gehad dat we 20 cuubzakken grind van het dak hebben gehaald als compensatie voor de panelen en ballast die er op terug kwam. Ook gebruiken we om die reden wel een systeem dat we kunnen vullen met het reeds aanwezige grind zodat we weinig massa toevoegen op het dak.
Maar dat gaat altijd over platte daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Andre1973 schreef op zondag 23 december 2018 @ 02:00:
Ik maak regelmatig mee dat er voor een ander systeem moet worden gekozen zoals doorlopende O-W balken overlappend en haaks t.o.v de onder constructie, vanwege een lichte dakconstructie.
Ook wel gehad dat we 20 cuubzakken grind van het dak hebben gehaald als compensatie voor de panelen en ballast die er op terug kwam. Ook gebruiken we om die reden wel een systeem dat we kunnen vullen met het reeds aanwezige grind zodat we weinig massa toevoegen op het dak.
Maar dat gaat altijd over platte daken.
Alleen dat daken met grond als ballast steeds minder voor komen, door ultralichte dakconstructies die bijna niets extra aan gewicht kunnen hebben.
Afgezien van de water en sneeuw ballast berekening, en daarom niet geschikt zijn om PV systemen op te plaatsen.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:00:
[...]

25 jaar :*)
https://eu-solar.panasonic.net/en/2700.htm

Maar ff serieus.
Niemand kan je vertellen welke panelen er over 20 jaar nog acceptabel bij liggen en het nog doen..
Bovendien is een zonnepaneel over 10 jaar al zwaar achterhaald qua wattpiek.

Je kan goedkope panelen nemen of dure.
Ik neem ze nu liever van een gerenommeerd merk....(ik heb ze nu vervangen na 5 jaar en de fabrikant was al failliet).
Dat geeft mij een beter (gerustellender) gevoel...... en ja ze zijn wat duurder...
Maar presteren daarentegen ook prima. (voor het geld)
Mee eens. Panasonic, Lg zijn goede merken en ik hoor hier nooit iemand klagen over prestaties. Over elk ander paneel hoor ik wel eens wat. Maar qua kosten tja. Het lijkt me verveldender nu een paar honderd te besparen en over 7,8,9 jaar gezeur hebben dan iet meer kwijt zijn voor een wat beter of bekender merk.

De Panasonic 325 waren voor mij een fractie goedkoper dan de LG 365 dus ik heb de LG gekozen. Als die niet bestond had ik ook Panasonic genomen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
Zo het eerste volledige jaar met zonnepanelen zit erop :). Kreeg net de jaarafrekening binnen en hebben een overschot van 569 kWh :').

Vergeleken met een jaar zonder panelen hebben we 800 euro terug gekregen O-).

Normaal betaalden we 125 euro per maand en kregen we ~150+- terug elk jaar. Betaal nu euro 75 en 50 euro naar een aparte zonnepanelen rekening. En alles wat we terug krijgen gaat ook naar die rekening. Zodoende staat er over ~5 jaar genoeg op die rekening voor een leuke nieuwe uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roarrr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-03-2020
Wij zijn ook bezig met zonne-panelen.
Alleen in het oerwoud vd installateurs vind ik het lastig om te bepalen welke bedrijven betrouwbaar zijn en welke de zogenoemde cowboys zijn.

Iemand tips voor een betrouwbaar bedrijf voor 10 panelen? Vind het niet erg om wat meer te betalen voor kennis/kunde en garantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Roarrr
Misschien handig erbij te vermelden welke Regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roarrr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 30-03-2020
Regio Utrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
Case:
2 onder 1 kap woning
Zoveel mogelijk panelen
1 fase

Hierbij wil ik zuid-oost en zuid volleggen met panelen. nu heb ik volgens mij 2 opties.
+- 4-6 panelen op zuid-oost (kan omvormer mooi opstarten)
+- 10-12 panelen op zuid.

Zou ik hier het beste een SolarEdge met optimers voor kunnen gebruiken of gebruik maken van 2 strings/trackers waarbij de strings niet gelijk zijn.

Budget is ongeveer 5K

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2z9bkia.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door SmoothTweaker op 23-12-2018 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

Inderdaad Zonnekompas, Patrick is een relaxte vent die echt meedenkt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@SmoothTweaker mooie voor een eigen topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:30
SmoothTweaker schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:16:
Case:
2 onder 1 kap woning
Zoveel mogelijk panelen
1 fase

Hierbij wil ik zuid-oost en zuid volleggen met panelen. nu heb ik volgens mij 2 opties.
+- 4-6 panelen op zuid-oost (kan omvormer mooi opstarten)
+- 10-12 panelen op zuid.

Zou ik hier het beste een SolarEdge met optimers voor kunnen gebruiken of gebruik maken van 2 strings/trackers waarbij de strings niet gelijk zijn.

Budget is ongeveer 5K

[Afbeelding]
Zie geen schaduw dus lekker een omvormer pakken met 2 mppt en dus 2 strings.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 29-09 18:52

MieJuul

3970Wp

Jan-man schreef op zondag 23 december 2018 @ 11:05:
Zo het eerste volledige jaar met zonnepanelen zit erop :). Kreeg net de jaarafrekening binnen en hebben een overschot van 569 kWh :').

Vergeleken met een jaar zonder panelen hebben we 800 euro terug gekregen O-).

Normaal betaalden we 125 euro per maand en kregen we ~150+- terug elk jaar. Betaal nu euro 75 en 50 euro naar een aparte zonnepanelen rekening. En alles wat we terug krijgen gaat ook naar die rekening. Zodoende staat er over ~5 jaar genoeg op die rekening voor een leuke nieuwe uitbreiding.
Exact zo hebben wij het ook gedaan.
Vanaf de start in januari 2013 heb ik de 'besparing' op de energiekosten weggezet in een apart potje.
Die is inmiddels al even het break-even punt gepasseerd 8)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toulon7559
;-) ;-) De reacties in deze thread van vandaag sterken me alleen maar in de gedachte dat heel weinig (potentiële) PV-bezitters zowel particulier of anderzins, überhaupt vooraf denken over eisen aan dakbelasting en dakconstructie. Of PV-aanbieders en -installateurs daarnaar kijken durf ik ook betwijfelen.
In mijn ogen moeten vooral particuliere huisbezitters uitkijken, want die missen meestal de benodigde kennis & informatie, maar zijn zelf verantwoordelijk wat ze (laten) doen en kunnen niets 'afwentelen'!!!!
;-) ;-) Hoeveel huis-eigenaren kennen /begrijpen de Bouwbesluiten die voor hun huis gelden?

Loop sinds ca. 2004 in dit vakgebied rond en heb te vaak meegemaakt dat mensen je hoogst verbaasd aankijken als je dit aspect aan de orde brengt bij configuratie-bespreking .............
Het staat ook zelden genoemd in 'aanwijzingen voor aanschaf' (als die überhaupt al worden bekeken).

[ Voor 26% gewijzigd door Toulon7559 op 23-12-2018 16:00 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die dakbelasting is natuurlijk maar een paar kilo en is in de praktijk nooit een probleem. Je moet bv ook op een dak kunnen lopen/werken en dat geeft al een veel hogere belasting.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 18:00
digifun schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:13:
Die dakbelasting is natuurlijk maar een paar kilo en is in de praktijk nooit een probleem. Je moet bv ook op een dak kunnen lopen/werken en dat geeft al een veel hogere belasting.
Nou, de panelen die er bij mij opgekomen zijn wegen totaal ± 352 kilo.
Nog wat rails/bevestiging erbij, reken maar 370 kilo totaal op 1 dakhelling, uiteraard wel verdeeld over het gehele dakvlak. Is natuurlijk niet niks, zeker als je dit op een plat (balken) dak legt.

[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 23-12-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Als je met een paar man op een plat dak aan het werk bent dan zit je ook zo op de 350 kilo. Daar is een dak op berekend voor zo'n belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

twain4me schreef op zondag 23 december 2018 @ 00:25:
Vergunnings vrij is niet het zelfde als regelvrij, elk gebouw moet voldoen.
Daar is het bouwbesluit voor, verzekeraars hebben hier helemaal niets in te zoeken. Die mogen van mij prima achteraf bepalen of het voldeed en eventuele schade verhalen/ niet uitkeren en op voorhand erop wijzen dat het echt moet voldoen aan NEN 1010 en NEN 7250. Maar constructie berekeningen gaan zitten vragen op voorhand is echt kolder. scholen , sporthalen e.d. zijn overheids gebouwen en die worden altijd deskundig bekenen, want ze moeten voldoen aan het bouwbesluit. VVe's hebben een zorgplicht naar hun bewoners, dus ook daar zal het echt wel worden nagekenen.
Of gaan ze vanaf morgen ook vragen je APK formulier op te sturen.. de zin: "indien voertuig niet in orde, geen dekking" is toch voldoende?
En als het is doorgerekend wil het ook nogal eens misgaan, ook met een Sporthal, goed in Belgie, maar toch. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toulon7559
De constructietechnisch toegestane belasting gaat gebruikelijk uit van de structuur plus de toen berekende toevoeging door extreem weer op de kale constructie, nooit om latere extra's.
Bij mooi weer zal die tijdelijke toevoeging van een paar werklui wel lukken, maar een PV-configuratie bestaat ruwweg uit
N *(paneel à 20kg + console à 10kg + ballast) + pijpwerk + kabels e.d.
bij voorkeur goed verdeeld over het dakconstructie (en die goede verdeling moet je plannen met kennis van de constructie!).
Bij extreem weer zijn die mannetjes daar zeker niet aan het werk, maar de PV-configuratie en de 'speelruimte' voor extreem weer moet je dan wel zonder gevaar kunnen bijtellen.

Het gaat zelden om de deelaspecten, maar altijd om de worst-case optelling ...........

[ Voor 29% gewijzigd door Toulon7559 op 24-12-2018 14:04 . Reden: tekst uitgebreid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

PClop schreef op zondag 23 december 2018 @ 17:03:
[...]

En als het is doorgerekend wil het ook nogal eens misgaan, ook met een Sporthal, goed in Belgie, maar toch. ;)
:)B Daar hebben ze dan ook geen bouwbesluit.... :)B _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

digifun schreef op zondag 23 december 2018 @ 16:13:
Niet helemaal waar, op een doorsnee dakkapel kan je ook met 2-3 man staan, maar zet er geen panelen op, dan heb je na een paar jaar lekkage door het langzaam maar zeker inzakken van je dak, en het schuren van de bitumen in de overgang van het platte deel en het schuine er boven. Die gaan we de komende jaren nog wel veel tegen komen.
En meestal werken er geen mensen op het dak als er veel sneeuw ligt.

Ik geef altijd het voorbeeld van de "ikea kast" daarbij zijn op dag 1 ook de planken mooi recht, maar haal m maar eens leeg na een jaar of 5 en de planken blijven krom staan; onder continue belasting gaat t toch doorbuigen.

Bij Nissan in Amsterdam ligt om reden van belasting maar een deel van het dak vol. Als je daar op het dak staat en er loopt iemand voorbij op een meter of 30-40 dan is dat heel goed te voelen.
Er is daar ook gekozen voor een systeem waarbij de stalen liggers gekoppeld zijn en er zijn aaneen gesloten velden gemaakt zodat de ballast over een groot veld kan worden verdeelt, en er niet veel nodig was zo per paneel.

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 23-12-2018 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Een doorsnee dakkapel van een woonhuis heeft een balkenlaag die sterk genoeg is dat het niet gaat doorzakken. Onder de aansluiting van het schuine dak ligt natuurlijk gewoon een latei die ook niet doorbuigt.

Voor bedrijfspanden hoeft dit niet te gelden maar daar is dit topic niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hnHFZu9oJWUCYxYPxZcm55uv/full.jpg

5 van die balken (7 x 4cm) voor 2 panelen zeg 100kg + persoon voor installatie à 80kg. Ik geloof het wel. Zolang het maar geen puntbelasting op één balk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:47:
[Afbeelding]

5 van die balken (7 x 4cm) voor 2 panelen zeg 100kg + persoon voor installatie à 80kg. Ik geloof het wel. Zolang het maar geen puntbelasting op één balk is.
7×4 is voor konijnenhok......
Serieus? 12×4 is toch wel het minste, succes over twee jaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Hoe dik de balken moeten zijn weet ik niet, ik deed een andere richting op school. Maar ga je de boel laten verbouwen en wil je een dakkapel plaatsen en daar later PV op plaatsen, geeft dat dan wel aan. Ergens in Haarlem is een huis geheel eco verbouwd, en er zouden ook panelen komen op het dakkapel, en daarom is er toen een veel zwaarder dan normaal uitgevoerd dakkapel gekomen.
Nogmaals, de tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ben ik vanmiddag aan het wandelen, kom ik dit tegen
http://vivasolar.de/unser-testzentrum/
Vond het al zo raar dat er zoveel soorten door elkaar lagen, wel mooi om te zien.
Panelen van 80×80 naast joekels van 250×120 geschat....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 90 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y