De SE15k mag maximaal 20.250Wp aan aangesloten panelen hebben (15000 x 1.35).Nhz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:23:
Na wat interne verbouwingen zijn wij eindelijk toe om een nieuwe PV installatie te gaan plaatsen. De oude set is al een tijdje verkocht en we willen upgraden.
De bedoeling is om een Oost/West opstelling te maken met respectievelijk 30 panelen op oost (3 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 15) en 40 panelen op West (4 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 20). Totaal 70 panelen van 300Wp, dat maakt 21000Wp totaal.
In eerste instantie zat ik te denken aan 2 SMA Tripower 7000's. Met op elke omvormer een string Oost (4500Wp) en een string West (6000Wp). Op die manier heeft elke string zijn eigen MPP, wat weer gunstig is voor het beetje schaduwval wat ik heb over zowel 1 string Oost als 1 string West (de onderste rijen krijgen wat schaduw van andere gebouwen).
Nu zit ik echter toch te twijfelen of ik niet voor een SolarEdge 3PH 15kW zal gaan, met achter elk paneel een p300 optimizer. Dit maximaliseert de opbrengst van de panelen die (deels) in de schaduw gaan vallen, plus dat ik hiermee de installatie een stuk beter in de gaten kan houden, wat natuurlijk altijd een voordeel is (als het om zoveel panelen gaat). Bij de offertes die ik heb ontvangen is het prijsverschil met de twee SMA's ongeveer 1000euro, daarvoor hoef ik het an sich niet te laten vind ik.
De panelen die ik wil nemen zijn de Trina Honey Mono 300Wp full black, of de CSUN 300Wp full black.
Als ik me niet vergis zijn beide varianten die ik bedacht heb gewoon mogelijk, maar wat is wijsheid. Wat vinden jullie?
Je zal een SE16k nodig hebben voor 70x300Wp panelen als je binnen de specs wil blijven.
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-inverter-extended-power-datasheet-nld.pdf
Volgende uitdaging is dat je maximaal 12.500Wp aan vermogen in 1 string mag hebben, ofwel 37,5 panelen.
https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf
Maar ik lees dan wel weer dat je "Parallelle stings van ongelijke lengte of oriëntatie" mag hebben, dus je zou ze kunnen opbreken.
Als voorbeeld mijn dakvlakken en de opbrengst per paneel van maandag en dinsdag opgeteld. Zoals je ziet, doen de optimizers hun werk wel.
Oost-west heeft rond deze tijd van het jaar aan de westkant last van de schaduw van mijn woning en die van m'n buren. Oost ligt helemaal bij zonsopkomst helemaal in de schaduw van de woning van de andere buren. In de zomer is dat geen probleem.
M'n Zuid-noord dak heeft op de zuidkant schaduwen van de dakkapellen die afhankelijk van het moment panelen links of rechts van de dakkapellen in de schaduw leggen. Het beïnvloedt de string verder niet. Ook noord (in dezelfde string als zuid) doet nog een beetje mee.

[ Voor 255% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-12-2018 01:00 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen