Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.953 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:51

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nhz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:23:
Na wat interne verbouwingen zijn wij eindelijk toe om een nieuwe PV installatie te gaan plaatsen. De oude set is al een tijdje verkocht en we willen upgraden.

De bedoeling is om een Oost/West opstelling te maken met respectievelijk 30 panelen op oost (3 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 15) en 40 panelen op West (4 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 20). Totaal 70 panelen van 300Wp, dat maakt 21000Wp totaal.

In eerste instantie zat ik te denken aan 2 SMA Tripower 7000's. Met op elke omvormer een string Oost (4500Wp) en een string West (6000Wp). Op die manier heeft elke string zijn eigen MPP, wat weer gunstig is voor het beetje schaduwval wat ik heb over zowel 1 string Oost als 1 string West (de onderste rijen krijgen wat schaduw van andere gebouwen).

Nu zit ik echter toch te twijfelen of ik niet voor een SolarEdge 3PH 15kW zal gaan, met achter elk paneel een p300 optimizer. Dit maximaliseert de opbrengst van de panelen die (deels) in de schaduw gaan vallen, plus dat ik hiermee de installatie een stuk beter in de gaten kan houden, wat natuurlijk altijd een voordeel is (als het om zoveel panelen gaat). Bij de offertes die ik heb ontvangen is het prijsverschil met de twee SMA's ongeveer 1000euro, daarvoor hoef ik het an sich niet te laten vind ik.

De panelen die ik wil nemen zijn de Trina Honey Mono 300Wp full black, of de CSUN 300Wp full black.

Als ik me niet vergis zijn beide varianten die ik bedacht heb gewoon mogelijk, maar wat is wijsheid. Wat vinden jullie?
De SE15k mag maximaal 20.250Wp aan aangesloten panelen hebben (15000 x 1.35).
Je zal een SE16k nodig hebben voor 70x300Wp panelen als je binnen de specs wil blijven.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-inverter-extended-power-datasheet-nld.pdf

Volgende uitdaging is dat je maximaal 12.500Wp aan vermogen in 1 string mag hebben, ofwel 37,5 panelen.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf

Maar ik lees dan wel weer dat je "Parallelle stings van ongelijke lengte of oriëntatie" mag hebben, dus je zou ze kunnen opbreken.

Als voorbeeld mijn dakvlakken en de opbrengst per paneel van maandag en dinsdag opgeteld. Zoals je ziet, doen de optimizers hun werk wel.
Oost-west heeft rond deze tijd van het jaar aan de westkant last van de schaduw van mijn woning en die van m'n buren. Oost ligt helemaal bij zonsopkomst helemaal in de schaduw van de woning van de andere buren. In de zomer is dat geen probleem.
M'n Zuid-noord dak heeft op de zuidkant schaduwen van de dakkapellen die afhankelijk van het moment panelen links of rechts van de dakkapellen in de schaduw leggen. Het beïnvloedt de string verder niet. Ook noord (in dezelfde string als zuid) doet nog een beetje mee.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sAAodIu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/p2zL4oK.jpg

[ Voor 255% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-12-2018 01:00 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
Ton1969 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 23:03:
@reneeke1970

Dat is inderdaad ook een optie, de 3 panelen op het lagergelegen platte dak bij het oosten te zetten.
Ik zou inderdaad deze 3 apart kunnen bekabelen en in serie zetten met oost.
Zit er geen maximum aan het aantal meters kabel? Ik vermoed dat lengte van de string dan ongeveer 50 meter zal worden.

Ik heb inderdaad ook overwogen de laatste 5 ook van een tigo te voorzien, echter wil je dit uitlezen komt er ook weer een tigo cloud Connect bij kijken.

@CurlyMo ook bedankt !
Cloud connect stond laatst op eBay voor 125 ,kwestie van geduld hebben.
Kabel lengte is geen probleem, ik heb 130 meter......
Gelijkstroom verliest niet zoveel als wisselstroom

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:09
Hier een interessant artikel over de branden bij de indak-systemen. De verschillende types MC-4 connectoren worden daarbij als groot risico aangeduid:

https://www.installatiejo...k-vele-dakbranden-1018935

Het blijkt dat er geen officiële norm is voor de MC-4 connectoren, zodat elke fabrikant er zijn eigen draai aangeeft. Tussen de panelen is er dan geen probleem, maar de kabel die je zelf maakt om van het laatste / eerste paneel naar de omvormer te komen zal een andere connector krijgen, die dus soms niet goed past.

Lekkere puinhoop....

[ Voor 39% gewijzigd door Andrehj op 12-12-2018 10:10 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024
Sinds afgelopen zomer liggen er op mijn nieuwbouwwoning 5 excuus-panelen. Ik ben nog druk aan het klussen in de woning dus ben nog niet zo bezig met m'n verbruik en opbrengsten. Nu had ik het termijnbedrag lager gezet en ook eens gekeken wat ik ongeveer terug leverde;

Midden september - midden oktober; 121kwh
Midden oktober - midden november; 71kwh
Midden november - midden december; 17kwh

We hebben afgelopen weken natuurlijk niet zo'n dendert weer gehad maar 17kwh is niet veel. Zou haast denken dat er wat mis is met de panelen of zijn deze opbrengsten wel redelijk in lijn met jullie opbrengsten in deze maanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Volgens mij is dat wel normaal. Ik weet niet of je de laatste weken wel eens naar buiten hebt gekeken, maar toen ik naar buiten keek, was het óf donker, óf het regende, óf het was zwaar bewolkt (of een combinatie van die drie). Ik vind het nog knap dat je panelen er überhaupt in zijn geslaagd om 17 kWh binnen te hengelen...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-10 12:10
Het is niet veel, maar doordat je maar een paar panelen hebt zal je installatie in de winter waarschijnlijk moeilijk opstarten als het wat donker weer is. Ik heb ook een grote installatie en een kleine en de laatste gaat veel eerder uit in de winter. Maar je opbrengst moet toch niet uit de winter komen, dus ik zou me er niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:44

de Peer

under peer review

asdf25 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:30:
Sinds afgelopen zomer liggen er op mijn nieuwbouwwoning 5 excuus-panelen. Ik ben nog druk aan het klussen in de woning dus ben nog niet zo bezig met m'n verbruik en opbrengsten. Nu had ik het termijnbedrag lager gezet en ook eens gekeken wat ik ongeveer terug leverde;

We hebben afgelopen weken natuurlijk niet zo'n dendert weer gehad maar 17kwh is niet veel. Zou haast denken dat er wat mis is met de panelen of zijn deze opbrengsten wel redelijk in lijn met jullie opbrengsten in deze maanden?
Je hebt het over terugleveren. Dat betekent dus dat je méér hebt opgewekt dan bovenstaande getallen want daar is je verbruik (op moment van opwek) al vanaf getrokken want je levert alleen terug bij meer opwekking dan verbruik.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 12-12-2018 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:31
asdf25 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:30:

Dit is inderdaad je teruglevering aan het net. Als je echt wilt weten wat je panelen hebben opgewekt dan zul je moeten kijken of je omvormer een rapportagemogelijkheid heeft. Via display, webinterface, cloud-logging etc. Wat voor omvormer heb je?

Een deel van de opgewekte elektriciteit gebruik je direct in huis en komt dus niet langs de slimme meter.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 11:39

Nhz

BlueTooth76 schreef op woensdag 12 december 2018 @ 00:10:
[...]

De SE15k mag maximaal 20.250Wp aan aangesloten panelen hebben (15000 x 1.35).
Je zal een SE16k nodig hebben voor 70x300Wp panelen als je binnen de specs wil blijven.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-three-phase-inverter-extended-power-datasheet-nld.pdf

Volgende uitdaging is dat je maximaal 12.500Wp aan vermogen in 1 string mag hebben, ofwel 37,5 panelen.

https://www.solaredge.com/sites/default/files/se-power-optimizer-datasheet-nld.pdf

[...]
Dat de SE15k maximaal 20.250Wp klopt, maar met de Oost/West opstelling gaat dat toch wel goed? Je kan dan flink over-dimensioneren, of gaat dat met SolarEdge+Optimizers niet op?

Wanneer ik voor de SolarEdge oplossing ga dan worden het twee dezelfde samengestelde strings, 15 panelen oost + 20 panelen west, parallel geschakeld. Dat is dan 10.500Wp per string.

Mochten er mensen zijn die meer solaredge kaas gegeten hebben houd ik me ten zeerste aanbevolen. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:57
@Nhz Technisch kun je inderdaad heel ver gaan met onderdimensioneren van de omvormer. Beperking is echter wat SolarEdge in z'n specs noemt. In geval van garantie kun je gedoe krijgen als men constateert dat je afwijkt van de voorschriften.
Bij SolarEdge mag je met de 'oude' omvormers tot 135% gaan en met de nieuwe HD Wave-omvormers (waar nog geen 3-fasenvariant van beschikbaar is) tot 150%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik heb 7000 Watt op mijn SE5000HD zitten, geen probleem.

Oost-West opstelling onder een steile hoek (max 50 graden)

3x Solaredge, 3x Homewizard Plug-in Batterij, 1x Marstek Venus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

@Cranberry Helder, dan ga ik liever voor de 16Kw, die kost volgens mij amper meer geld, maar dan val ik wel binnen alle specs.

Zou het alleen nog wel even prettig vinden als iemand wat kan zeggen over mijn string configuratie.
String A: 15 Panelen Oost
String B: 15 Panelen Oost
String C: 20 Panelen West
String D: 20 Panelen West

Omvormer string 1: String A + String C parallel (35 panelen a 10.500Wp)
Omvormer string 2: String B + String D parallel (35 panelen a 10.500Wp)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Nhz ik zie geen problemen in de configuratie van je strings. Als je het helemaal zeker wilt weten, zou ik je adviseren e.e.a. in Solar Edge designer te modelleren. Als je daar alles invoert (t/m merk&type panelen), weet je 100% zeker dat je goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:59
Nhz schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:44:
@Cranberry Helder, dan ga ik liever voor de 16Kw, die kost volgens mij amper meer geld, maar dan val ik wel binnen alle specs.

Zou het alleen nog wel even prettig vinden als iemand wat kan zeggen over mijn string configuratie.
String A: 15 Panelen Oost
String B: 15 Panelen Oost
String C: 20 Panelen West
String D: 20 Panelen West

Omvormer string 1: String A + String C parallel (35 panelen a 10.500Wp)
Omvormer string 2: String B + String D parallel (35 panelen a 10.500Wp)
Ik neem aan dat je bedoeld string A + string C in serie, dus 35 optimizers achter elkaar in een string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rouske schreef op woensdag 12 december 2018 @ 19:13:
[...]

Ik neem aan dat je bedoeld string A + string C in serie, dus 35 optimizers achter elkaar in een string.
Dat lijkt me ook, zal een foutje zijn.

Hij blijft dan netjes binnen de specs.

[ Voor 8% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-12-2018 19:45 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Nhz

Nhz

Cranberry schreef op woensdag 12 december 2018 @ 15:58:
@Nhz ik zie geen problemen in de configuratie van je strings. Als je het helemaal zeker wilt weten, zou ik je adviseren e.e.a. in Solar Edge designer te modelleren. Als je daar alles invoert (t/m merk&type panelen), weet je 100% zeker dat je goed zit.
Dit even gedaan en dan ziet het er inderdaad goed uit.

Installed power 21.00kWp
Max achieved DC power 12.81kW
DC/AC oversizing 127%
Max active AC power 12.55kW
Annual energy 17.12MWh

Dit gaan we binnenkort dan maar bestellen. 8)

Groetjes

• B152
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-09 06:52
Hoi Allemaal,

Kleine vraag:

Wij krijgen 12 zonnepanelen op het 45* schuine dak (pal ZW) maar hebben helaas last van 2 schoorsteen pijpen (CV en WTW ventilatie) van de buren. Is het nou echt zo dat eventuele schaduw zo'n nadelig effect heeft op de productie van het gehele systeem?

Betreft paneel: Trina Honey TSM-295 DD05A.05 (II) 295WP Full Black

Context:
Oorspronkelijk zouden de panelen (2x6) buiten de schaduw van deze pijpen komen maar helaas heeft de architect van het nieuwbouwproject besloten rijen van 3x4 te gaan leggen. Nu zou ik graag optimizer oid willen ''afdwingen'' bij de nieuwbouwer om negatieve effecten op de productie zoveel als mogelijk te voorkomen. Voordat ik uit mijn nek sta te lullen, wilde ik toch nog even de expertise hier checken.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:11
B152 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 17:53:
Wij krijgen 12 zonnepanelen op het 45* schuine dak (pal ZW) maar hebben helaas last van 2 schoorsteen pijpen (CV en WTW ventilatie) van de buren. Is het nou echt zo dat eventuele schaduw zo'n nadelig effect heeft op de productie van het gehele systeem?
Ja, maar de vraag is dat of het in de praktijk zo uitvalt. Dat hangt namelijk af waar de schoorstenen zitten. Als ze op de nok van het dak zitten, dan draait de zon instraling toch om je huis heen. Het moment dat je panelen vol in de zon komen te liggen, dan zijn de schoorstenen ook geen problemen meer.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• B152
CurlyMo schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:21:
[...]

Dat hangt namelijk af waar de schoorstenen zitten.
Deze zit ongeveer in het midden (van nok naar goot) en zullen pal naast de onderste rij panelen komen.

• Cranberry
@B152 Post ff een plaatje, dat maakt in één klap een hoop duidelijk ;)

• reneeke1970
B152 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 17:53:
Hoi Allemaal,

Kleine vraag:

Betreft paneel: Trina Honey TSM-295 DD05A.05 (II) 295WP Full Black

Context:
Oorspronkelijk zouden de panelen (2x6) buiten de schaduw van deze pijpen komen maar helaas heeft de architect van het nieuwbouwproject besloten rijen van 3x4 te gaan leggen. Nu zou ik graag optimizer oid willen ''afdwingen'' bij de nieuwbouwer om negatieve effecten op de productie zoveel als mogelijk te voorkomen. Voordat ik uit mijn nek sta te lullen, wilde ik toch nog even de expertise hier checken.
Heb jij niks over je huis te zeggen dan hoe ze komen te liggen?
Maar een optimiser van 45 euro zal er toch wel af kunnen zeker ter compensatie?

1 PVoutput . Dongen NB

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37

BCC

Ik heb net deze gekocht - https://www.bol.com/nl/p/...7yZZxOsw.5.7.ProductImage super leuk en leerzaam voor de kids :) en ik hoop handig op de camping van de zomer 😁terugverdientijd 🤔

[ Voor 11% gewijzigd door BCC op 13-12-2018 19:04 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• B152
Cranberry schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:46:
@B152 Post ff een plaatje, dat maakt in één klap een hoop duidelijk ;)
Plaatje; lijntjes geven nieuwe indeling aan, schoorstenen zijn van buren, cv gaat er bij mij uit en ventilatie wordt anders opgelost (nog even zien).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/N5t8nzqPlh6QG8iPOtWEwlNN/full.jpg
Orientatie is pal ZW (45 graden van zuid)
reneeke1970 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 18:56:
[...]

Heb jij niks over je huis te zeggen dan hoe ze komen te liggen?
Maar een optimiser van 45 euro zal er toch wel af kunnen zeker ter compensatie?
Nope, projectbouw. Heb van alles geprobeerd maar helaas niks mogelijk. Verkoop begeleiding verloopt tevens zeer moeizaam. Na veel moeite zijn ze ook pas akkoord gegaan met een aparte factuur voor PV. Maar goed, dat zal dan wel ''typisch'' projectbouw zijn :+

Pijpjes mochten ook niet op de andere kant... maarja

[ Voor 4% gewijzigd door B152 op 13-12-2018 19:28 ]

• Cranberry
@B152 Wat is de orientatie van je dak?

• B152
Stond een post eerder al maar had hem inderdaad beter nog even bij het plaatje kunnen zetten.
Orientatie is pal ZW (45 graden van zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
B152 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 19:20:
[...]
Nope, projectbouw. Heb van alles geprobeerd maar helaas niks mogelijk.
Ik zou hier zeker niet mee akkoord gaan als je foto het initiële idee laat zien. Ze hebben een probleem geïntroduceerd wat er niet was, buiten het esthetische aspect. Het eerste idee vind ik ook veel mooier. Dan mogen ze met Tigo's het probleem inderdaad wel oplossen.

Het effect hiervan zie je in mijn log: http://pv.pilight.nl/. Even zappen naar 2 augustus dit jaar. Mijn ZW (rood) zit in de schaduw van een schoorsteen en een dakkapel. Je ziet het ook bij NO (blauw). Daar stond toen nog een boom voor. Beide curven schieten opeens omhoog zodra de strings uit de schaduw komen, terwijl ze eigenlijk net zo moeten lopen aan het begin van de dag als aan het eind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@B152 Slechter had het niet bedacht kunnen worden om panelen strak tegen die pijpjes aan te leggen. De twee panelen direct naast de pijpjes zou ik sowieso voorzien van een optimizer en de 2 direct daarnaast eigenlijk ook. Ik zou inzetten op optimizers voor de beide onderste rijen.

Net wat @CurlyMo ook zegt, is het esthetisch gezien ook een slecht idee. Die architect vind ik ook wel een slecht visitekaartje afgeven op deze manier...

• B152
@CurlyMo
@Cranberry

Had van de week al wat gestuurd over schaduw op de panelen en de verminderde werking van het hele systeem dan. Kreeg dit terug:

''Het is overigens niet zo dat als op het ene paneel meer schaduw valt dan op de andere dat de andere panelen het niet meer zouden doen. Dit is alleen het geval als 1 paneel het helemaal niet meer doet dan werken de andere panelen ook niet. Dit heeft niet met de schaduw te maken.''

Heb maar de volgende reactie gestuurd:

Betreffende de zonnepanelen: De uitleg die je geeft klopt naar mijn idee niet. Essent geeft bijvoorbeeld het volgende aan op hun website:

''De prestaties van uw zonnepanelen zijn afhankelijk van het paneel dat het minste energie produceert. Staat er één paneel in de schaduw? Dan levert ook de rest van de panelen minder, zelfs wanneer zij wel goed in de zon staan.''

Meerdere (technische) en naar mijn idee betrouwbare bronnen onderschrijven dit. Oftewel het gehele systeem is zo goed als de zwakste schakel.

Nu het legschema veranderd is gaat dit ongetwijfeld tot schaduw op de panelen leiden en een aanzienlijke mindere opbrengst. Zeker wanneer er geen optimizers worden toegepast.

Schijnbaar is hier vooraf onvoldoende over nagedacht, dat kan gebeuren. Echter lijkt het mij niet meer dan redelijk dat dit schaduw probleem wordt opgelost door (bouwer X). Bijvoorbeeld door het plaatsen van enkele optimizers. Anders is het naar mijn idee toch sub-optimaal, en dat past niet bij de titel en belofte van dit project.

• CurlyMo
B152 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:29:
''Het is overigens niet zo dat als op het ene paneel meer schaduw valt dan op de andere dat de andere panelen het niet meer zouden doen. Dit is alleen het geval als 1 paneel het helemaal niet meer doet dan werken de andere panelen ook niet. Dit heeft niet met de schaduw te maken.''
Persoontje snapt PV niet.
een aanzienlijke mindere opbrengst.
Ik vind het woord aanzienlijk hier overdreven. Het is niet zo dat er een boom voor je huis staat die constant schaduw geeft. Het scheelt je denk ik 5% van je totale opbrengst.

Andere suboptimale oplossing is er twee strings (2x6) van te maken, maar daar wordt je ook niet gelukkig van.

• Cranberry
@B152 Dat verhaal klopt helemaal niet. Als je 'geluk' hebt en één paneel flink last heeft van schaduw, kunnen bypass diodes ervoor zorgen dat dat paneel niet meedoet. De rest heeft er dan geen last van. Verder geldt dat de stroom door de hele string gelijk is. Als één paneel dus wat last van schaduw heeft, kan 'ie is de stroom door dat paneel minder, waardoor de stroom door alle panelen dus ook minder wordt en alle panelen dus minder opbrengen.

• B152
Ja ben wel een beetje overdreven geweest met termen als ''aanzienlijk'' maar dat is zodat er wat meer gewicht aan zo'n bericht hangt. En door een opeenstapeling van zaken is er mogelijk ook wat frustratie in het bericht verwerkt. Al heb ik geprobeerd dit tot een minimum te beperken.

Maar aan de andere kant 10% is best veel over de levensduur van die panelen (20 jaar).

We zullen zien wat de reactie wordt, denk niet dat ze meegeven in het optimizer verhaal.

• CurlyMo
B152 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 20:51:
We zullen zien wat de reactie wordt, denk niet dat ze meegeven in het optimizer verhaal.
Ik denk dat ze niet eens weten wat Tigo's zijn ;) Of het bestaan van andere optimizers kennen dan SE.

[ Voor 9% gewijzigd door CurlyMo op 13-12-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Voor die architct moet toepassen van optimizers geen probleem zijn, het uiterlijk veranderd niet.
Wellicht dat de ontwikkelaar/bouwer piept omdat het duurder wordt, maar dan moet die dat maar regelen met die architect als hij opeens af wil wijken van wat je eerst verteld is lijkt me.

Anders maar voorstellen goed €1500 minder te betalen en alles na oplevering anders laten leggen. Dan kun je een lange neus naar die architect trekken en heeft hij ergnis elke keer dat hij er langs rijdt.
Werkt alleen als het geen indak systeem is, anders moet je een ander bedrag rekenen waarschijnlijk.

Mijn ervaring met de bouwer is, is dat geld een gevoelig punt is. Wellicht is het de hefboom die je nodig hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 14-12-2018 06:57 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
jacovn schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 06:51:
Voor die architct moet toepassen van optimizers geen probleem zijn, het uiterlijk veranderd niet.
Wellicht dat de ontwikkelaar/bouwer piept omdat het duurder wordt, maar dan moet die dat maar regelen met die architect als hij opeens af wil wijken van wat je eerst verteld is lijkt me.

Anders maar voorstellen goed €1500 minder te betalen en alles na oplevering anders laten leggen. Dan kun je een lange neus naar die architect trekken en heeft hij ergnis elke keer dat hij er langs rijdt.
Werkt alleen als het geen indak systeem is, anders moet je een ander bedrag rekenen waarschijnlijk.

Mijn ervaring met de bouwer is, is dat geld een gevoelig punt is. Wellicht is het de hefboom die je nodig hebt.
Heb al bij de aannemer op de stoep gestaan met de vraag of het allemaal niet anders kon. Eerst van het kasje naar de muur natuurlijk (aannemer - installateur). Helaas was er niks mogelijk qua andere indeling. Nou wilde ik ook zelf nog 12 panelen bij leggen dus moet sowieso zelf nog het dak op voor een her-indeling. Ga 12 blauwen bijleggen waarschijnlijk. Met 24 panelen ligt het dak dan vol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
B152 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:21:
[...]

Heb al bij de aannemer op de stoep gestaan met de vraag of het allemaal niet anders kon. Eerst van het kasje naar de muur natuurlijk (aannemer - installateur). Helaas was er niks mogelijk qua andere indeling. Nou wilde ik ook zelf nog 12 panelen bij leggen dus moet sowieso zelf nog het dak op voor een her-indeling. Ga 12 blauwen bijleggen waarschijnlijk. Met 24 panelen ligt het dak dan vol :)
Vraag de 12 x €500 van deze terug, en regel het zelf..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
jacovn schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:35:
[...]

Vraag de 12 x €500 van deze terug, en regel het zelf..
Dit is geen optie, gezien het project bouw is en schijnbaar de architect ook wat over de panelen heeft te zeggen. Ik zou tevreden zijn met 3-4 optimizers voor de panelen die in de schaduw van de pijpen liggen. Qua kosten is het denk ik niet eens het grootste probleem. Qua tijd misschien wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
B152 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:43:
[...]

Dit is geen optie, gezien het project bouw is en schijnbaar de architect ook wat over de panelen heeft te zeggen. Ik zou tevreden zijn met 3-4 optimizers voor de panelen die in de schaduw van de pijpen liggen. Qua kosten is het denk ik niet eens het grootste probleem. Qua tijd misschien wel...
Die architect heeft zijn papiertje lang geleden gehaald dan.
De tekening zag er prima uit met die band bovenlangs, als je daar pijpen onder zet heb je er haast geen last van (alleen als de zon erg lasg staat wellicht)

Maar als hij nu een groepje maakt rond die pijpen, die jij niet krijgt blijkbaar dan blijkt zijn onkunde op dit gebied. Voor zonnepanelen is het een wanprestatie lijkt me. Ik zou hem er niet mee weg laten komen, maar ik heb makkelijk praten met bouwen in eigen beheer,

Hier alle pijpen op noord/oost dak laten zetten. Heb ik een dakluik gekregen wat 30 cm boven dak uitsteekt en nog veel meer schaduw dan welke pijp ook levert 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@B152 ik ben ook wel benieuwd wat een rechtsbijstand hiervan zegt.

En je hebt een aparte factuur voor PV. Gewoon zelf al die optimizers in mindering brengen op wat je hem betaald.

[ Voor 46% gewijzigd door CurlyMo op 14-12-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
jacovn schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 07:53:
[...]

Die architect heeft zijn papiertje lang geleden gehaald dan...
Hier alle pijpen op noord/oost dak laten zetten. Heb ik een dakluik gekregen wat 30 cm boven dak uitsteekt en nog veel meer schaduw dan welke pijp ook levert 8)7
Haha ja ook super handig. Ik denk dat de bouwers en betrokken partijen er nog allemaal een beetje aan moeten wennen. Ook al kunnen we PV inmiddels toch wel gemeengoed noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B152
CurlyMo schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:09:
@B152 ik ben ook wel benieuwd wat een rechtsbijstand hiervan zegt.

En je hebt een aparte factuur voor PV. Gewoon zelf al die optimizers in mindering brengen op wat je hem betaald.
Er valt qua rechtsbijstand weinig te halen vermoed ik. Op de tekening na zijn er vooraf geen specificaties vast gelegd. En tekeningen zijn illustratief. Ik ga nu eerst maar even afwachten of ze met een voorstel komen voor optimizers. En anders toch ook even corresponderen met andere bewoners. Ik laat het weten als verdere ontwikkelingen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
B152 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 08:25:
[...]

Er valt qua rechtsbijstand weinig te halen vermoed ik. Op de tekening na zijn er vooraf geen specificaties vast gelegd. En tekeningen zijn illustratief. Ik ga nu eerst maar even afwachten of ze met een voorstel komen voor optimizers. En anders toch ook even corresponderen met andere bewoners. Ik laat het weten als verdere ontwikkelingen zijn :)
Stel dan maar dat de prijs ook illustratief was, en dat je €6000 minder betaald als ze het zo leggen (als in 12x €500)

Het is niet dat je ramen ergens anders in de gevel wilt. En hebben ze beargumenteerd waarom het anders moet ?
Het is best wel veel afwijkend van de tekening, en dat is toch ook niet zo maar mogelijk voor een architect ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Er verschijnen steeds meer artikelen over degradatie van PERC cellen.

PERC Solar panels – A Looming Disaster?
Field testing of PERC solar panels has shown degradation rates in excess of 8-10% in just three years of field testing.
Zijn er hier mensen die degradatie ervaren bij PERC panelen? Of juist niet? Kunnen mensen die al een jaar of 2-3 PERC panalen hebben dit artikel bevestigen of heeft niemand hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@RaymondD Dat zijn niet zulke beste berichten. Juist het feit dat het al na zo'n korte tijd duidelijk aantoonbaar is, zou mij als fabrikant zorgen baren.

Ben heel benieuwd hoe de fabrikanten erop gaan reageren. Daarnaast is het de vraag of en zo ja, hoe je als klant kunt aantonen dat de opbrengstgarantie die de fabrikant van de panelen specificeert, niet gehaald wordt.

Dacht net m'n keuze qua panelen gemaakt te hebben, moet ik wellicht m'n huiswerk nogmaals gaan doen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ja dus iedereen gaat nu Q-Cells kopen omdat die dat probleem al hebben opgelost
" None other than our much-loved Q-Cells "
En juist Q-Cells ligt momenteel onder het clusterbommen vuur.

Wat waar is? er zit qua timing wel een luchtje aan.
Of ben ik iets te achterdochtig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
Andrehj schreef op woensdag 12 december 2018 @ 10:08:
Hier een interessant artikel over de branden bij de indak-systemen. De verschillende types MC-4 connectoren worden daarbij als groot risico aangeduid:

https://www.installatiejo...k-vele-dakbranden-1018935

Het blijkt dat er geen officiële norm is voor de MC-4 connectoren, zodat elke fabrikant er zijn eigen draai aangeeft. Tussen de panelen is er dan geen probleem, maar de kabel die je zelf maakt om van het laatste / eerste paneel naar de omvormer te komen zal een andere connector krijgen, die dus soms niet goed past.
Heb me nog even in de MC4 connectoren verdiept, en het verhaal is als volgt:
Connector is uitgevonden door het Zwitserse bedrijf Stäubli (voormalig Multi-Contact), maar wordt tegenwoordig door andere (Chinese?) bedrijven nagemaakt. En als je dan verschillende connectoren door elkaar gebruikt (of slechte namaak gebruikt) heb je brandgevaar.
Op hun site waarschuwen ze ook voor voor "counterfeit connectors".
Hier een artikel in PV Magazine speciaal over die namaakconnectoren.
Dit is de officiële catalogus.
En nog een interessante montagevideo:
[YouTube: Stäubli MC4 PV connector assembly instructions video]
Conclusie: Zorg dat je de originele connectoren gebruikt, dan heb je een betrouwbare installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-09 20:19
Korte vraag. Weet iemand wat het maximum op te wekken vermogen is, als het noodzakelijk is om een PV-verdeler op te wekken. De PV-verdeler die ik heb gevonden doet maximaal ongeveer 3.600, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Dexter35 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:05:
Korte vraag. Weet iemand wat het maximum op te wekken vermogen is, als het noodzakelijk is om een PV-verdeler op te wekken. De PV-verdeler die ik heb gevonden doet maximaal ongeveer 3.600, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Ik snap je vraag niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Dexter35 een PV verdeler opwekken :?
Een PV verdeler gebruik je als het moeilijk is een verse kabel naar je groepenkast te trekken, dus wordt een bestaande kabel hergebruikt. Die is hooguit 16A geschikt, dus daar sluit je een 230V x 16A = 3,7 kW omvormer op aan.
Daar kan je vervolgens zonder problemen 6000 watt(piek) aan panelen aan koppelen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zit nog met een vraag over de PV instalatie.

In een andere forum vraag ook gepost, maar hier zitten meer mensen met goede ideeen en opmerkingen.

Bestelling is gedaan, panelen, inverter en optimizers liggen hier al.
Wilde eerst 16 panelen in oost/west op plat top dak, voor 3 fase SE systeem moesten daar p404 inverters op. Zou krap blijven met 8 oost waarts gerichte panelen m.b.t. Vroeg opstarten.

Toch overgegaan naar originele idee, om er 7 panelen bij te leggen op zuid/west en dan kon het prima met p500 optimizers volgens instalateur.

Toch nog wel wat vraag tekens bij hoe vroeg de zaak opstart, maar aangezien ze het morgen afmaken zal ik dat zondagmorgen wel zien als het weer meezit,

Ik heb overigens nog wel genoeg dakvlakken om wat bij te leggen, echter weinig opbrengs door schaduw van eigen huis.
fase 2 paneel opties

Foto is 14 September rond 18:30, schaduw zijdak komt opzetten van midden zijkant onder schuin naar boven voorkant (als in zon zakt in westen naar beneden achter buurhuis)
Dus meer panelen op zuid/west zijdak zou kunnen maar die komen in dikke schaduw buurhuis gedurende half jaar. Verder wil mijn vrouw egaal zwarte panelen in zicht, dus sunpower genomen. 7 erbij is dan redelijke investering voor panelen die veel in de schaduw liggen..

Daarom gekeken naar 2 opties om er een aantal panelen bij te leggen.

De optie A voor de ochtend om eerder te starten:
6 panelen landscape gericht op 135 graden, elevatie 12.5 graden (oost/Zuid/Oost)
Directe zon tot 09:55 daarna vallen panelen in schaduw huis (tot 11:30 de laatste)

De optie B om aan eind middag meer opbrengst te hebben: 6 panelen landscape gericht op 225 graden elevatie 12.5 graden (zuid/zuid/west)
Directe zon vanaf ongeveer 14:30 tot zonsondergang. (opbouwend vanaf 13:00 voor eerste paneel tot 14:40 alle panelen) => nu in December valt er niet eens direct licht op dak omdat zon wegzakt achter buurhuis.
Op de foto zie je wel dat 14 september om 18:30 hele dakvlak nog in direct licht valt. Zal ook in oktober nog zo zijn. Voor de 4 wintermaanden heeft het weinig zin.

Nu is de vraag over optie A.

Die 6 panelen zouden dus maar een paar uur in de ochtend directe zo krijgen.
De vermogens curve die ik zie op pvoutput begint altijd laag.

Echter als de inverter met de andere 8 panelen door deze 6 erbij ook vroeger starten heb ik dus meer opbrengst van 14 panelen en niet van 6 alleen.

Mijn doel is zo vroeg mogelijk al wat opbrengst hebben om in de base load die we hebben te kunnen voorzien.

Iemand enig idee of het opstarten van een solaredge inverter zo echt een stuk eerder zal worden ?

Edit: de imverter is een SE8K e series. Max stc vermogen 10800 wattpeak. Kom met basis install op 7730 wp.
Met optie A erbij van 6x 320 wp op 9650 wp. Dus voor optie B maar 1150 wp over.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 14-12-2018 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Proton_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 21:47:
@Dexter35 een PV verdeler opwekken :?
Een PV verdeler gebruik je als het moeilijk is een verse kabel naar je groepenkast te trekken, dus wordt een bestaande kabel hergebruikt. Die is hooguit 16A geschikt, dus daar sluit je een 230V x 16A = 3,7 kW omvormer op aan.
Daar kan je vervolgens zonder problemen 6000 watt(piek) aan panelen aan koppelen.
Excuus. Het is vrijwel onmogelijk om bij ons via loze leiding of koof een kabel in de meterkast te krijgen. Daardoor zitten we vast aan een pv-verdeler. Die van ABB kan maximaal 3600 kw aan opwek aan. Zijn er verdelers die hoger in het wattage zitten. We willen 4880 wp op het dak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dexter35
4880 Wp is geen probleem op een 3680 watt omvormer en 16A PV-verdeler.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2018 22:21 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Proton_ schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:21:
@Dexter35
4880 Wp is geen probleem op een 3680 watt omvormer en 16A PV-verdeler.
Er komt een SolarEdge 4000 met een maximale output van 5000 watt op... Past dat?

Overigens zou de PV-verdeler op de wasmachine-groep komen. Een nieuwe draad trekken op die groep is geen enkel probleem. Ik heb alleen geen extra loze leiding over..

[ Voor 24% gewijzigd door Dexter35 op 14-12-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
@jacovn met afmaken bedoel je dan de 2*8 O/W bovenop + de 7 op ZW.
Eerst dan maar op de SE poortal de optimizer grafieken checken wat het met deze setup doet (hopen op zonnig weer) en zorg dat je alle rechten krijgt!

Met de beperkte helling van 12,5° voor het 'oost/west' deel heb je redelijk snel zon op beide kanten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Dexter35
Hier op het huis 5080 Wp op een 4600 Watt omvormer. Setje op zuid met een 30 graden hellingshoek. Bijna 1100 Wh/Wp opbrengst, dus een gunstig dak met goeie opbrengst. De installatieautomaat type B16 heeft nog niet aangesproken in de afgelopen 5 jaar.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat de installatieautomaat uitschakelt en dat ik wat opbrengst mis.

[ Voor 16% gewijzigd door Dre op 14-12-2018 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter35
Dre schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:11:
@Dexter35
Hier op het huis 5080 Wp op een 4600 Watt omvormer. Setje op zuid met een 30 graden hellingshoek. Bijna 1100 Wh/Wp opbrengst, dus een gunstig dak met goeie opbrengst. De installatieautomaat type B16 heeft nog niet aangesproken in de afgelopen 5 jaar.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat de installatieautomaat uitschakelt en dat ik wat opbrengst mis.
Goed om te lezen. Het gaat hier om een oost-west opstelling met een 6-10 verdeling in panelen. Dakhoek is 40 graden. Zou goed moeten gaan, lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rouske schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 23:08:
@jacovn met afmaken bedoel je dan de 2*8 O/W bovenop + de 7 op ZW.
Eerst dan maar op de SE poortal de optimizer grafieken checken wat het met deze setup doet (hopen op zonnig weer) en zorg dat je alle rechten krijgt!

Met de beperkte helling van 12,5° voor het 'oost/west' deel heb je redelijk snel zon op beide kanten lijkt me.
Ja afmaken is nog 3 blokjes van 4 op plat dak, en de 7 op zijdak. Er staan nu 4 panelen op het dak, en toen werd het weer te slecht.

Bij SE zit ik vast aan de 135% oversizing met STC wat 10800 wattpeak zou zijn.
Als ik reken met de rendenmenten uit de welbekende grafiek (die waardes heb ik op de tekening ook aan gegeven)
8x 330 wattpeak a 81% = 2138
8x 330 wattpeak a 93% = 2455
7x 350 wattpeak a 85% = 2082

Dan kom ik meer op jaaropbrengst uit lijkt me met 6675 kWh
Voor wat betreft STC vermogen is basis 7730, optie A 1920, en optie B ook 1920.en dat is 11570.

Maar eerst maar zien wat het doet.

[ Voor 29% gewijzigd door jacovn op 15-12-2018 07:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Dexter35 schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 22:25:
[...]

Er komt een SolarEdge 4000 met een maximale output van 5000 watt op... Past dat?

Overigens zou de PV-verdeler op de wasmachine-groep komen. Een nieuwe draad trekken op die groep is geen enkel probleem. Ik heb alleen geen extra loze leiding over..
Formeel antwoord:
4000 watt output op een 16A groep gaat niet. Of je moet de omvormer beperken op 3600watt (ik weet niet of de SE dat kan). Anders 4mm2 draad trekken (moet dan wel in een dikkere buis) en een 20A zekering in de meterkast. Die op een PV verdeler splitsen in een 16A groep voor de wasmachine en een 20A groep voor de zonnepanelen.

In de praktijk zal het wel redelijk goed gaan als je het op 16A zet maar ik verwacht (afhankelijk van je hoeveelheid wp) dat in het voorjaar met koud weer af en toe de zekering eruit vliegt. Het voldoet in ieder geval niet aan de normen. Mocht er ooit wat gebeuren kun je er problemen mee krijgen met verzekering e.d.

[ Voor 18% gewijzigd door RaymondD op 15-12-2018 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bovenop liggen ze.

Voorkant

Voorkant

Achterkant

Achterkant

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 15-12-2018 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

RaymondD schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:40:
[...]

Formeel antwoord:
4000 watt output op een 16A groep gaat niet. Of je moet de omvormer beperken op 3600watt (ik weet niet of de SE dat kan). Anders 4mm2 draad trekken (moet dan wel in een dikkere buis) en een 20A zekering in de meterkast. Die op een PV verdeler splitsen in een 16A groep voor de wasmachine en een 20A groep voor de zonnepanelen.

In de praktijk zal het wel redelijk goed gaan als je het op 16A zet maar ik verwacht (afhankelijk van je hoeveelheid wp) dat in het voorjaar met koud weer af en toe de zekering eruit vliegt. Het voldoet in ieder geval niet aan de normen. Mocht er ooit wat gebeuren kun je er problemen mee krijgen met verzekering e.d.
In die veronderstelling was ik ook altijd, maar ik hoor hier de laatste tijd toch andere geluiden.
Zeker als je hoofdzekering een automaat is (die je zelf kan omzetten) is selectiviteit niet zo heel belangrijk en kan je een iets zwaardere automaat achter de PV groep hangen, heb ik begrepen. In het ergste geval vliegt je hoofdzekering eruit als er een keer sluiting is. Over de 20A zul je niet gaan met die omvormer.

Ik zou in dit geval (als de hoofdzekeringen 3x 25A type C automaten zijn) een 20A type B automaat voor de PV groep gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 15-12-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@jacovn
Zoek de verschillen? :o

Mooi paneeltje met zo een ontwateringsgootje. ;)

[ Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-12-2018 12:51 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58
Hier het spul ook op het dak liggen (vorig weekend gelegd, lekker windje...):
  • 16x Trina Honey 270Wp
  • Pal oost/west op Flatfix Fusion Duaal, een dakje van 4x2 en twee dakjes van 2x2
  • SMA 3.6 AV40, met twee strings, hangt op het dak onder een klein afdakje. Wifi ontvangst is prima op het dak
  • Isra 20A, 100mA aardlekautomaat
  • Ballast en aansluitmateriaal meebesteld bij J&M
  • Totaal prijs: pakweg 3600,- incl BTW, dus 0.70 euro/Wp excl. BTW
Via SBFSpot en een paar eigen regels Python worden de stats naar MQTT gepushed, waar weer een InfluxDB + Grafana aan hangt (beetje gebeund, maar voor de geïnteresseerden: mijn github). Doet uiteraard ook output naar: PVOutput.

Afbeeldingslocatie: https://lotaiq.am.files.1drv.com/y4magiL9YtPjMxAVeAvUm0vn4OqbPDGvn2cGJEY48omcGTEXK3ayaifBng-CzUyX7m3hQ1rEp5_Y001w4xBqu5ofWzcdUAPH0LSlxmAA77IlM00k5dBOrZdQekc7oOwcPIXETrBOYxUpHxE0Me0auFBNkdzuXF4LhrC77ar9m9tbmksHpiA9k92Yn7oTib3bOpBWcgZCShF3ydRsMs_zL6sTA?width=954&height=1303&cropmode=none

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-09 09:55
Ik zit er aan te denken om binnenkort op het dak van mijn schuur zonnepanelen te leggen maar zit wat in twijfel wat het beste is met aansluiten en wat voor omvormer.
Wat info:

Schuin dak op het zuiden.
Geen schaduw.
Ruimte voor 16 panelen.
3x25A aansluiting.

Groepenkast:
Meterkast

Het zal ongeveer op 16x300WP = 4800WP uitkomen.
Nu heb ik dus in mijn schuur een 380v aansluiting die ik niet gebruik, is het mogelijk om daar een 1 of 3 fase omvormer op aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
RaymondD schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 11:40:
[...]

Formeel antwoord:

Dat gaat wel meevallen mijn omnik TL4000 hangt nu ook 3 jaar zo.

3600 watt beperken zou ik niet doen, als ik naar de gemiddelde netspanning kijk bij terug leveren ~240 Volt zou je hem eerder op 3840 moeten zetten. Maar 4000/240 = 16,66A daar gaat je automaat of zekering echt niet van uit. Zal wel lekker warm worden als je dit uren gaat volhouden maar ook daar moet hij tegen kunnen. ( Beetje goed merk dan)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:00
Idanue schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:35:
Ik zit er aan te denken om binnenkort op het dak van mijn schuur zonnepanelen te leggen maar zit wat in twijfel wat het beste is met aansluiten en wat voor omvormer.
Wat info:

Geen schaduw.
Ruimte voor 16 panelen.
3x25A aansluiting.

Groepenkast:
[Afbeelding: Meterkast]

Nu heb ik dus in mijn schuur een 380v aansluiting die ik niet gebruik, is het mogelijk om daar een 1 of 3 fase omvormer op aan te sluiten?
In theorie kan je er boven nog een smalle 16A automaat tussen zetten ( de andere even schuiven) . Vraag is of je nog ruimte hebt op je aardleks daar is 4 groepen toegestaan. Of heb je ook nog zonder aardlek groepen ? Foto van de binnenkant zijn we hier ook gek op.

Als dit lang topic wordt dan gaan we beter naar Techneut in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 15-12-2018 14:17 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
habbekrats schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 14:16:
[...]

In theorie kan je er boven nog een smalle 16A automaat tussen zetten ( de andere even schuiven) . Vraag is of je nog ruimte hebt op je aardleks daar is 4 groepen toegestaan. Of heb je ook nog zonder aardlek groepen ? Foto van de binnenkant zijn we hier ook gek op.

Als dit lang topic wordt dan gaan we beter naar Techneut in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Foto van de meterkast is beschikbaar, maar hoe voeg die toe, als m’n karma onvoldoende is.

Het betreft een nieuwbouwwoning uit 2014, dus ik denk dat het trekken van die draad geen issue is. Issue is echt het ontbreken van een loze leiding. Een mogelijkheid die we nog onderzoeken is het volgende. Mijn MV lijkt via een eigen buis naar de meterkast te lopen en daar pas te worden samengevoegd met een andere leidingen. Als we die in kunnen pluggen bij de CV, kan de zonnepaneelinstallatie via de MV buis.

Nogmaals het gaat om een oostwestopstelling met 18 panelen van 305wp.

EDIT: ik heb zelfs een groep over in de meterkast. Niet zwaar genoeg nu, maar ruimte zat.

EDIT 2: Ik wil het wel graag volgens de huidige wet- en regelgeving laten doen. Ivm verzekeringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dexter35 op 15-12-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dexter35 ok, 'nieuwbouw'. Dan is er een grote kans dat wasmachine en droger naast elkaar staan en beide een eigen groep hebben.
De meest eenvoudige oplossing is dan een warmtepompdroger regelen met aansluitwaarde 800 watt en beide apparaten op dezelfde groep zetten. Hier is alleen een stevig verlengsnoer/verdeeldoos voor nodig.
Nu heb je zomaar een groep over in je technische ruimte, je gaat elektriciteit besparen en dat zonder een schroevendraaier aan te raken :)

Optie 1. Neem een '3680' watt omvormer (eigenlijk zijn die alleen 16A begrensd dus bij hogere spanning doet-ie meer) en sluit hier de 4800 wattpiek op aan. Volgens mij was de SE4000 te begrenzen is er een SE3680H, maar zie onder.
Optie 2. Vervang de automaat in de groepenkast door een 20A, je verliest selectiviteit (fwiw). Je trekt nieuwe kabels van 4 mm². Je hangt dezelfde omvormer op, bent geld en een middag meer kwijt voor 0 meer opbrengst want 4800 Wp oost/west gaat niet langer dan een minuut meer dan 4000 watt opleveren.

Overigens ben ik in deze opstelling niet snel geneigd naar SolarEdge te grijpen. 6 panelen op één richting is wat krap, met een beetje schaduw heb je geen opbrengst meer. Zorg in ieder geval voor de optimizers die 85V kunnen geven ipv 60.
Overweeg ook een gewone stringomvormer ipv SE en houd meer dan 10% in je zak (met Tigo's als je paneelmonitoring wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
De inverter kwam online, telde alle optimizers en leverde 85 watt. Het weer is echter slecht en compleet bewolkt. Hij loopt via de pi, dus dat wordt later zoeken naar de key.

Alleen plat dak boven is gedaan, dus mininale aantal van 16 optimizers.

Update: de zijkant lukte niet. De montage van de panhaken of hoe die dingen ook heten lukte niet met de pannen die we hebben.
Komt een ander systeem.

[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 15-12-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Proton_ schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:45:
@Dexter35 ok, 'nieuwbouw'. Dan is er een grote kans dat wasmachine en droger naast elkaar staan en beide een eigen groep hebben.
De meest eenvoudige oplossing is dan een warmtepompdroger regelen met aansluitwaarde 800 watt en beide apparaten op dezelfde groep zetten. Hier is alleen een stevig verlengsnoer/verdeeldoos voor nodig.
Nu heb je zomaar een groep over in je technische ruimte, je gaat elektriciteit besparen en dat zonder een schroevendraaier aan te raken :)

Optie 1. Neem een '3680' watt omvormer (eigenlijk zijn die alleen 16A begrensd dus bij hogere spanning doet-ie meer) en sluit hier de 4800 wattpiek op aan. Volgens mij was de SE4000 te begrenzen is er een SE3680H, maar zie onder.
Optie 2. Vervang de automaat in de groepenkast door een 20A, je verliest selectiviteit (fwiw). Je trekt nieuwe kabels van 4 mm². Je hangt dezelfde omvormer op, bent geld en een middag meer kwijt voor 0 meer opbrengst want 4800 Wp oost/west gaat niet langer dan een minuut meer dan 4000 watt opleveren.

Overigens ben ik in deze opstelling niet snel geneigd naar SolarEdge te grijpen. 6 panelen op één richting is wat krap, met een beetje schaduw heb je geen opbrengst meer. Zorg in ieder geval voor de optimizers die 85V kunnen geven ipv 60.
Overweeg ook een gewone stringomvormer ipv SE en houd meer dan 10% in je zak (met Tigo's als je paneelmonitoring wil).
Excuus. Nieuwe verdeling is in principe 10-8 (18x 305wp). Ik zit met twee dakkapellen en een CV-pijp. Vandaar de SE.

EDIT: Ik denk niet dat mevrouw Dexter akkeurd gaat met nog extra uitgave aan een droger. Ik heb al jaren strijd voor die panelen moeten leveren. 😂

[ Voor 4% gewijzigd door Dexter35 op 15-12-2018 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Proton_ schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 15:45:
Sterker nog: als je dakhelling minimaal 45° is, kun je het dubbele vermogen aan panelen op je omvormer hangen. Dus zowel Oost als West 3 kWp op een 3kW omvormer, zonder dat dit ten koste gaat van je opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Andrehj schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:26:
[...]

Sterker nog: als je dakhelling minimaal 45° is, kun je het dubbele vermogen aan panelen op je omvormer hangen. Dus zowel Oost als West 3 kWp op een 3kW omvormer, zonder dat dit ten koste gaat van je opbrengst.
De dakgoek is 38 graden. Redelijk prima voor een oostwest opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Als ik jou was zou ik de Effekta 5000 plaatsen, die is voor minder dan 400 euro te koop tweedehands ;). De omvormer kan 20 Ampère leveren, maar gaat dat met jou kleine installatie niet (langdurig) doen. Afzekeren doe je met 16 Ampère. Je leidingen (2,5mm2) zijn dan ruim binnen de maximale stroom van de NEN1010 beveiligd. De NEN1010 heeft het over een stroom van 24 Ampère bij 2,5mm2, maar dit gaat wel uit van leidingen in een betonnen muur. Ik weet niet hoe dit bij jou zit?

16 Ampère is ook niet selectief achter 25 Ampère. Selectiviteit is ook niet vereist volgens de NEN1010.

Een wasmachine/droger schakelaar kan ook handig zijn om beide apparaten op 1 16A overstroombeveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
Andrehj schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 16:26:
[...]

Dank! Maar wat je dus eigenlijk zegt is dat je in een oost-west-opstelling best een omvormer neer kan hangen met een capaciteit van 10% minder dan je totale WP?

Klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dexter35 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 17:59:
[...]

Dank! Maar wat je dus eigenlijk zegt is dat je in een oost-west-opstelling best een omvormer neer kan hangen met een capaciteit van 10% minder dan je totale WP?

Klopt dat?
Dat lees ik niet, ik lees dat 50% omvormer capaciteit t.o.v. gelegde WP bij een oost-west opstelling in sommige gevallen zou kunnen volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35
BlueTooth76 schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 18:07:
[...]

Dat lees ik niet, ik lees dat 50% omvormer capaciteit t.o.v. gelegde WP bij een oost-west opstelling in sommige gevallen zou kunnen volstaan.
Je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een éénfase aansluiting dus (de Eaton automaat onder je meter).
Al het algemene is nu wel gezegd, dus als je nog specifieke vragen hebt kan je beter een eigen nieuw topic maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexter35
Proton_ schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 19:30:
Een éénfase aansluiting dus (de Eaton automaat onder je meter).
Al het algemene is nu wel gezegd, dus als je nog specifieke vragen hebt kan je beter een eigen nieuw topic maken.
Volgens mij kan ik hier prima mee uit de voeten voor nu. Dank allen voor jullie input en hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-09 23:35

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Idanue schreef op zaterdag 15 december 2018 @ 13:35:
Wat info:

Geen schaduw.
Ruimte voor 16 panelen.
3x25A aansluiting.

Groepenkast:
[Afbeelding: Meterkast]

Als je het helemaal up to date wil maken dan plaats je die 1 fase eindgroepen op één 1 fase ALS.
En dan gebruik je die 3 fase ALS alleen voor die krachtgroep, en dan die 4800 Wp op een 3 fase omvormer. Dan blijft je AC spanning laag ook als er nog meer PV in de buurt verschijnt. (bij een ye hoge spanning schakeld de omvormer af, de stroom door en daarmee de spanningsval over de kabel gaat sterk omhoog als je een 1 fase omvormer gebruikt, en de omvormer moet een hogere spanning aanbieden dan het net om het vermogen in het net te krijgen)
Je zou 1 extra ALS kunnen aanschaffen, en die op de bovenste rij plaatse, daar kan je 12 modules plaatsen, ie groepen zijn 1 per stuk, die kracht 4 en die ALS 2.
Dan gebruik je die van de 3 fase maar 2 contacten (nul een 1 fase), bij verdeling van één fase groepen over een 3 fase ALS kan het zijn de de fout stroom van de ene de andere compenseert, en mag dus niet meer.
Mocht die 30 mA ALS eruit gaan, dan die vervangen voor een 100 / 300 mA ALS.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Het was geen weer voor vroeg opstarten, maar het start toch op met 16 panelen oost/west met p500 op SE8.
Wel 216 watt op moment van typen :)

We hebben redelijk mistig weer, dus erg diffuus licht neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:58
jacovn schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:19:
Het was geen weer voor vroeg opstarten, maar het start toch op met 16 panelen oost/west met p500 op SE8.
Wel 216 watt op moment van typen :)

We hebben redelijk mistig weer, dus erg diffuus licht neem ik aan.
Upload je ook naar PVoutput? Heb zelf ook net 16x oost/west neergezet, wel leuk om te vergelijken.
Vergelijk nu met een 3.6kW oost west set in de buurt, komt aardig overeen:
https://pvoutput.org/comp...46&sid1=63568&dt=20181216
De 'Liskwartier' set is van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DRAFTER86
Dat setje is van @Zuluman
Vandaag maakt het weinig uit of je oost/west of zuid hebt....
https://pvoutput.org/comp...20181216&gs=0&t=0&c=3&t=0
Het blijft beroerd :*)

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2018 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
DRAFTER86 schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:32:
[...]

Upload je ook naar PVoutput? Heb zelf ook net 16x oost/west neergezet, wel leuk om te vergelijken.
Vergelijk nu met een 3.6kW oost west set in de buurt, komt aardig overeen:
https://pvoutput.org/comp...46&sid1=63568&dt=20181216
De 'Liskwartier' set is van mij.
Dat is wel de bedoeling, heb er een rpi tussen hangen die eerst de key af moet vangen.

Ook kun je blijkbaar van de SE poortal doorsturen naar PVoutput, maar de stappen daar zijn verwarrend met menu items die ik niet zie in de SE portal en Pvoutput.

Hier wel gevonden: https://fritts.nl/solaredge-api/

Maar ik ben geen admin. Zou wel full rights krijgen, maar geen idee of je dan admin bent ?

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 16-12-2018 14:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
@jacovn de extra tabs op de SE portal die zie je ook alleen via een laptop/pc, dus niet in de app of via een telefoon/iPad..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
Iemand hier wel eens zonnepanelen in een weiland geplaatst? Ben erg benieuwd naar de constructie cq. of er een COTS product qua constructie voor is. Ik kan deze helaas niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Niek_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:36:
Iemand hier wel eens zonnepanelen in een weiland geplaatst? Ben erg benieuwd naar de constructie cq. of er een COTS product qua constructie voor is. Ik kan deze helaas niet vinden.
Heb je in dit topic gezocht? Het antwoord is namelijk ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:21
Wij hebben sinds begin februari 10x 280 Wp panelen liggen, plat dak op zuid in Enschede. Dus 2800 Wp, althans volgens de factuur van de bouwer (Nieuwbouw, geen mogelijkheid om zonder hoogwerker het dak op te komen).
Nu hebben we op dit moment al bijna 3200 kWh opgewekt. Ik weet dat het een uitzonderlijk mooi jaar is, maar is dat in lijn met anderen? Ik had op basis van de startpost een jaaropbrengst van circa 2700 kWh verwacht. Ik zou bijna denken dat ik 300 Wp panelen heb :? Of is 20% meeropbrengst inderdaad een logisch gevolg van de zon dit jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@jurjen_g dat ligt vrijwel zeker aan het (uitzonderlijk) hoge aantal zonuren. De set op mijn oude woning heeft dit jaar ook ongeveer 20% meer opgewekt dan vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 21:26
CurlyMo schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:56:
[...]

Heb je in dit topic gezocht? Het antwoord is namelijk ja.
Ja, ik heb in dit topic op 'weiland' gezocht en niks kunnen vinden. Wellicht dat je kan aangeven waar het in dit topic te vinden is? Of wellicht dien ik een andere zoekterm te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Niek_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 19:50:
[...]

Ja, ik heb in dit topic op 'weiland' gezocht en niks kunnen vinden. Wellicht dat je kan aangeven waar het in dit topic te vinden is? Of wellicht dien ik een andere zoekterm te gebruiken?
Ik weet ook niet meer welke post en wie het was, maar ik heb het zeker langs zien komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
pietje555 in het opbrengst topic :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Andre1973 schreef op zondag 16 december 2018 @ 12:57:
[...]

Als je het helemaal up to date wil maken dan plaats je die 1 fase eindgroepen op één 1 fase ALS.
Zes normale groepen op een aardlekschakelaar mag niet als je de huidige norm volgt.

bij verdeling van één fase groepen over een 3 fase ALS kan het zijn de de fout stroom van de ene de andere compenseert, en mag dus niet meer.
Is een aanbeveling, geen plicht, ook voor nieuwe installaties. De plicht is met de eerste aanpassing alweer gesneuveld in Nederland.

Mocht die 30 mA ALS eruit gaan, dan die vervangen voor een 100 / 300 mA ALS.
Alle stopcontacten voor leken moeten achter een 30 mA aardlekschakelaar volgens huidige norm.

Iemand al opgevallen dat die krachtgroep C16 is?

Zelf zou ik zo'n kast niet zo kopen. Voor die paar tientjes zou ik overal aardlekautomaten doen, zeker voor de 1-fase groepen. Als je 1-fase groepen achter een 4P aardlekschakelaar zet ben je net zoveel ruimte kwijt.

Maarja, dit is nu eenmaal de goedkoopste "norm conforme" oplossing die alle fasen benut; 2 aardlekschakelaars, hoofdschakelaar en <=4 groepen per aardlekschakelaar.

Als je de huidige 2-rails kast helemaal vol wilt proppen kun je het volgende doen;
4P hoofdschakelaar
4P aardlekautomaat
3x 2P aardlekschakelaar met totaal 10 groepen
:9
Wordt dit het boodschappenlijstje;
https://www.sandervunderi...t-4-lichtgroepen-b16.html
+
2x https://www.sandervunderi...ardlekschakelaar-2-p.html
+
https://www.sandervunderi...aardlekautomaat-3p-n.html

Kun je de twee 4P aardlekschakelaars verpatsen.

Mogelijk nog wel wat draadbruggen nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-09 21:02
Niek_ schreef op maandag 17 december 2018 @ 17:36:
Ik heb 10,4 kWp onder 30 graden pal zuid in het weiland staan.
Ik heb zelf de onderconstructie gemaakt. Ik heb gegalvaniseerde kokerprofielen op maat op internet besteld. Op juiste hoogte in de grond geslagen en er een houten balk op gemonteerd. Bovenkant van de balk is op 30 graden afgeschuind en daar is een EVO click fit profiel op gemonteerd. Daarna is het een fluitje van een cent.
Puntje ter overweging: de installatie valt niet onder je opstal/inboedel verzekering. Om deze reden heb ik de omvormer tegen de gevel van mijn huis gemonteerd. Is ook beter omdat deze dan droog hangt en grotere afstanden kun je beter met DC doen.
Omdat ik alles zelf heb gedaan kom ik op 0,84 cent per Wp ex btw. Constructie €1500,-
Woon in de buurt van Tilburg als je wilt kijken.

Ps. Standaard product kon ik ook niet vinden. Veelal alleen voor plat dak. De ondergrond moet dan geheel vlak zijn en de hoek is meestal slechts 15 graden. Verankering (boorpalen) is heel erg duur. Ik heb nog wel een aantal offerten waar je niet vrolijk van wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door Pietje555 op 18-12-2018 07:33 ]

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:11
jacovn schreef op zondag 16 december 2018 @ 13:52:
[...]

Dat is wel de bedoeling, heb er een rpi tussen hangen die eerst de key af moet vangen.

Ook kun je blijkbaar van de SE poortal doorsturen naar PVoutput, maar de stappen daar zijn verwarrend met menu items die ik niet zie in de SE portal en Pvoutput.

Hier wel gevonden: https://fritts.nl/solaredge-api/

Maar ik ben geen admin. Zou wel full rights krijgen, maar geen idee of je dan admin bent ?
full accues betekend nog niet dat je je eigen layout enzo kan aanpassen. Dat kan alleen met een installers account.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Is er misschien iemand op internet een +/- 100wp paneel (gebruikt )tegen gekomen van 120×55 cm

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
No Hands schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 08:35:
[...]

full accues betekend nog niet dat je je eigen layout enzo kan aanpassen. Dat kan alleen met een installers account.
Het ging om de APi key. En die kon ik op de pc wel aanmaken in Admin menu.

Vandaag zo veel opbrengst dat ik even terug leverde, mooi moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Ik zit met een paar vragen waar ik via het www niet helemaal uitkom...

Augustus j.l. hebben we voor 16 x 300Wp aan panelen laten leggen met P300 optimizers en een enkel fase SolarEdge omvormer (SE 5000 HD Wave). Onze groepenkast is 1-fase (1x25A meen ik) waarvoor een aparte (extra) groep is geplaatst.

Nu zitten we ons te beramen om het aanschaffen van een elektrische auto en ik lees overal dat een 3-fase groepenkast toch veel voordeel heeft (waaronder veel sneller laden). Dus ik heb de vragen:

- Kan een 1-fase omvormer op een 3-fase groepenkast? Volgens mij wel, maar dan kan ik onze opgewekte stroom straks niet volledig direct gebruiken want lever maar op 1 fase terug, klopt dat?

- Zolang de salderingsregeling bestaat, maakt het financieel geen verschil, toch? Immers, verbruik kWh - (minus) opwek kWh = te betalen kWh, toch? Maar als de salderingsregeling er af gaat is de 1-fase omvormer op 3-fase kast dus onvoordeliger omdat je niet alle opgewekte energie direct verbruikt?

- De kosten voor 1-fase naar 3-fase (mits de aansluitkabel niet verzwaard hoeft te worden) is € 242,05. Dat is te overzien. Maar ervan uitgaande dat ik de omvormer moet vervangen, wat krijg ik nog voor een enkel SE 5000 HD met slechts 1500 KwH op de teller? Die dingen schrijven enorm af na aankoop, vrijwel iedereen plaatst immers een nieuwe....

Uit milieu-oogpunt wil ik zo veel mogelijk onze eigen opgewekte stroom verbruiken. Alvast bedankt voor jullie hulp :)

4800wp zuid - pvoutput.org

Pagina: 1 ... 89 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y