Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.477 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-07 17:48
Ik zat zelf aan een GoodWe 3000DNS te denken, start bij 120 volt (wat met 5x39V prima gaat) en gaat tot max 600V. Staat ook geen beperking bij qua MPP vermogen. Ik heb al een 1500 hangen voor de panelen op 't platte dak dus qua monitoring past 't dan netjes in 1 systeem

[ Voor 4% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 07-12-2018 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:09
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:04:
[...]

Jouw verhaal is me helemaal duidelijk ;)
'k Had jou even genoemd of jij iets kunt roepen over de te verwachten stromen van strings op een Oost-Noord-Oost-dak en een West-Zuid-West-dak (dakhelling 48 - 50gr)
Ik ben voornemens 3 strings van 305Wp standaard 60-cells panelen te maken:
- 1 string ONO van 10 panelen
- 1 string WZW van 8 panelen
- 1 string WZW van 7 panelen

Het idee is om de string van 10 op ONO en die van 8 op WZW parallel aan MPPT1 te knopen en de string van 7 WZW op MPPT2. Omvormer een Goodwe/Growatt 4200 of 5000W. Alle panelen worden voorzien van een Tigo optimizer omdat ik flinke schaduw heb.

Ik had jou genoemd om een beetje een zinvolle inschatting van de stromen op de verschillende momenten op de dag over de verschillende seizoenen.
Wat schat jij in als maximale stroom van een paneel op ONO? Haalt 'ie 75% van z'n theoretische maximum, oftewel ~7A?
De twee stringen van 10+8=18*300=5400wp ×60procent is 3240 watt ,delen door 240 volt is 13.5 ampère.
Denk dat je de 5000 moet nemen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:31:
Ik zat zelf aan een GoodWe 3000DNS te denken, start bij 120 volt (wat met 5x39V prima gaat) en gaat tot max 600V. Staat ook geen beperking bij qua MPP vermogen. Ik heb al een 1500 hangen voor de panelen op 't platte dak dus qua monitoring past 't dan netjes in 1 systeem
Maak van die 5 maar 96 cells anders word geen succes

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-07 21:28
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:04:
[...]

Jouw verhaal is me helemaal duidelijk ;)
'k Had jou even genoemd of jij iets kunt roepen over de te verwachten stromen van strings op een Oost-Noord-Oost-dak en een West-Zuid-West-dak (dakhelling 48 - 50gr)
Ik ben voornemens 3 strings van 305Wp standaard 60-cells panelen te maken:
- 1 string ONO van 10 panelen
- 1 string WZW van 8 panelen
- 1 string WZW van 7 panelen

Het idee is om de string van 10 op ONO en die van 8 op WZW parallel aan MPPT1 te knopen en de string van 7 WZW op MPPT2. Omvormer een Goodwe/Growatt 4200 of 5000W. Alle panelen worden voorzien van een Tigo optimizer omdat ik flinke schaduw heb.

Ik had jou genoemd om een beetje een zinvolle inschatting van de stromen op de verschillende momenten op de dag over de verschillende seizoenen.
de Kortsluitstroom (Isc) die heeft helaas niks met momenten van de dag of seizoen te maken.
(bijna niks dan)

je kunt gewoon een bewolkte dag hebben, en dan in eens de zon achter de wolken vandaan komen.
(en zeker als het geregend heeft, lekker koude panelen en alle lucht vervuiling weg geregend)
dan krijg je vaak meer A uit de panelen als waar voor ze gespecificeerd zijn.
dan krijg je voor een paar seconde de 2 x Isc door de mpp heen.
de begrenzing is dan vaak een paar seconde te laat. helaas.

dit heeft helaas niks met met oost west te maken, ik heb 12,5A uit de 2 parallel stringen zien komen.
ondanks de verschillende hoek en ondanks de 10A beperking van de omvormer.
dit met maar 5,8Isc panelen. ;)
dit is maar voor een paar seconde gelukkig, maar omvormer krijgt er wel een klap van.
mijn omvormer kan dat wel aan, die specificeert een 12,5A (de nieuwe doet er iets van 20A).
doe je dit met 8-9Ampp panelen, dan worden dat tikken van +20A, dat is wel flink als de max 15A is (of 13.8 afhankelijk van het precieze type omvormer wat je wil gebruiken).
kan dit? geen idee, heb ik nooit getest. ;)
je gaat voor mij onbekend terrein op, leuk ben benieuwd.

heb je gecheckt met tigo of 2 stringen parallel en verschillende lengte zoals je het voor je ziet.
of dat ook echt allemaal kan. :?
(heb even geen zin om het allemaal uit te zoeken op dit moment. maar net zoals alles tigo heeft ook grenzen.)
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:31:
nop die start niet met 80V.
maar met 120V, maar dat is dan wel Voc, dus 80Vmpp is wel in de buurt. ;)
(ik zie dat je het al hebt aangepast in je bericht. ik laat het maar staan ter info.)

om hem echt lekker te laten draaien raden ze toch wel een 150Vmpp aan.
(zie "MPPT spanningsbereik vol vermogen" )
het is geen must om 350Vmpp er op te zetten, maar alles wat je dichter bij komt is wel lekkerder voor het ding.
zie:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
(ik raad aan om altijd te proberen boven de 200Vmpp te blijven, TL omvormers vinden dat nu eenmaal prettiger, je hebt maar 5 panasonics/sunpower nodig dus zoveel duurder word het niet. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:54:
[...]

De twee stringen van 10+8=18*300=5400wp ×60procent is 3240 watt ,delen door 240 volt is 13.5 ampère.
Denk dat je de 5000 moet nemen....
ik denk dat @Cranberry een iets duidelijker antwoord nodig heeft.

kijk ik b.v. naar deze verzie:
http://nl.goodwe.com/Products/index_spec/id/17.html
dan maakt het geen f.... uit of je een 3000 of een 6000 verzie pakt.
hij stopt gewoon bij 11Ampp per mpp met een max Isc van 13,5.

(niet dat ik bedoel dat jij of goodwe een fout maakt.
maar duidelijk is het in ieder geval niet. ;)
net zo als MPPT spanningsbereik (V) van max 550V.
dat is totaal oninteressant, leuker is een MPPT spanningsbereik (V) van 500V, maar dan wel een 600Voc aan kunnen, dan kun je er nog wat mee.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 07-12-2018 14:18 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:13
@migjes ik snap je punt m.b.t. de hoge stromen door een MPPT. Wat ik me dan wel afvraag: hier wordt ook regelmatig geadviseerd om strings parallel te schakelen bij een oost/west-opstelling. In veel gevallen zal dit panelen betreffen die ook een Impp van rond de 9A kennen. Dat betekent dan toch dat potentieel veel omvormers niet geschikt zijn? Als ik jouw voorbeeld van een stroom van ruim 2x Isc neem, dan zou het voorkomen dat er meer dan 20A door een MPPT zou gaan. Ik zou in dat geval verwachten dat er hier meer meldingen komen van defecte omvormers.
Of zie ik iets helemaal over het hoofd?

Ongelijk strings wordt inderdaad wel ondersteund door Tigo. Maximaal verschil van 25%.

De Goodwe is wat betreft minder geschikt (maximale stroom 11A en kortsluitstroom max 13.8). De Growatt is wat betreft beter (maximale stroom en Isc beiden 15A. Voor nog hogere waarden moet je inderdaad naar de duurdere/betere(?) omvormers, zoals Steca,Fronius en SMA gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:56:
[...]

Maak van die 5 maar 96 cells anders word geen succes
als die hoger dan 165cm gaan gaat dat niet passen :P maar goed, ik overweeg ook gewoon om oost te vergeten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:34
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:19:
@migjes ik snap je punt m.b.t. de hoge stromen door een MPPT. Wat ik me dan wel afvraag: hier wordt ook regelmatig geadviseerd om strings parallel te schakelen bij een oost/west-opstelling. In veel gevallen zal dit panelen betreffen die ook een Impp van rond de 9A kennen. Dat betekent dan toch dat potentieel veel omvormers niet geschikt zijn? Als ik jouw voorbeeld van een stroom van ruim 2x Isc neem, dan zou het voorkomen dat er meer dan 20A door een MPPT zou gaan. Ik zou in dat geval verwachten dat er hier meer meldingen komen van defecte omvormers.

Ongelijk strings wordt inderdaad wel ondersteund door Tigo. Maximaal verschil van 25%.

De Goodwe is wat betreft minder geschikt (maximale stroom 11A en kortsluitstroom max 13.8). De Growatt is wat betreft beter (maximale stroom en Isc beiden 15A. Voor nog hogere waarden moet je inderdaad naar de duurdere/betere(?) omvormers, zoals Steca,Fronius en SMA.
Op een systeem met 25 panelen, overal Tigo optimizers ga je nu ~500 euro proberen te besparen met een omvormer die niet lekker past. Ik zou gewoon voor de Fronius gaan. Mooi degelijk europees apparaat met goede specificaties.

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:27:
[...]

als die hoger dan 165cm gaan gaat dat niet passen :P maar goed, ik overweeg ook gewoon om oost te vergeten ;-)
Zijn zelfs kleiner, 1.05 bij 1.59 (Panasonic kuro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
RaymondD schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:28:
[...]

Zijn zelfs kleiner, 1.05 bij 1.59 (Panasonic kuro)
ja maar dat is dan wel weer breder dan 99 wat dus ook niet past :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:19:
jep, oost west kan zonder problemen parallel. geen probleem.
dat is makkelijk aanraden voor iemand die niet geremd word door kennis van zaken.
als je de omvormer die je er voor nodig hebt weg laat, is het makkelijk aanraden. ;)
jep, dat is de verkorte stelregel.
ik dacht eigenlijk dat daar ook nog een lange verhaal over was?
(maar sorrie, heb even geen zin om alles voor je voor te kouwen, dan mag je dus lekker zelf uit zoeken. >:) )
De Goodwe is wat betreft minder geschikt (maximale stroom 11A en kortsluitstroom max 13.8). De Growatt is wat betreft beter (maximale stroom en Isc beiden 15A. Voor nog hogere waarden moet je inderdaad naar de duurdere/betere(?) omvormers, zoals Steca,Fronius en SMA gaan.
ik weet het, het is niet voor niks dat ik met panasonic 2 stringen parallel maak in plaats van die 6"cellen panelen.
(dan heb ik ook nog meer Wp als extraatje ook.)
dan zit je met <2x6A te kijken. ;)

maar ik ben het met @RaymondD eens, een paar 100€ bezuinigen op zo een grote set.
twijfelachtig ook in mijn ogen. ;)
dan kun je ook een fronius betallen, of als je goedkoop wil check eens de 2de hands markt.
of restanten markt:
b.v. : https://www.paulspullen.nl/
of:
https://www.gebruiktezonnepanelen.com/
etc etc..
mischien zit er iets leuks voor je tussen. ;)
_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:29:
[...]

ja maar dat is dan wel weer breder dan 99 wat dus ook niet past :-)
we hebben ook nog deze:
https://www.winkelman-zon...it-n245-sj25-245wp/50785/
die kun je ook nog mixen in 1 string met deze:
https://www.winkelman-zon...0wp/50996/?display=detail

en nog meer mix mogenlijkheden binnen panasonic. ;)

(niet denken in problemen maar in oplossingen. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
migjes schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:39:
[...]

jep, oost west kan zonder problemen parallel. geen probleem.
dat is makkelijk aanraden voor iemand die niet geremd word door kennis van zaken.
als je de omvormer die je er voor nodig hebt weg laat, is het makkelijk aanraden. ;)

[...]
sorry, snap even niet wat je bedoelt
jep, dat is de verkorte stelregel.
ik dacht eigenlijk dat daar ook nog een lange verhaal over was?
(maar sorrie, heb even geen zin om alles voor je voor te kouwen, dan mag je dus lekker zelf uit zoeken. >:) )
Dat had ik al gedaan ;)
maar ik ben het met @RaymondD eens, een paar 100€ bezuinigen op zo een grote set.
twijfelachtig ook in mijn ogen. ;)

[...]
Ik ben het daarin tot op zekere hoogte ook met jullie eens. Aan de andere kant heb ik een hekel aan geld uitgeven dat 'niet nodig' is. Als een goede, creatieve oplossing met een twee parallelle strings goed en betrouwbaar is en ik daarmee geld bespaar om andere leuke dingen te doen, graag!
Bovendien wil ik ivm onzekerheid mbt salderen ook zo goedkoop mogelijk uit zijn. Dat ik last van schaduw heb, kan ik helaas niet veranderen.

[ Voor 22% gewijzigd door Cranberry op 07-12-2018 15:05 . Reden: Per abuis gemengd in discussies van een ander :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:57:
[...]
Alleen de HIT Kuro's zouden in aanmerking komen. Alle andere niet full-black vallen sowieso al af.
Volgens mij was dat advies niet voor jou... Maar als je toch graag strings parallel wilt geeft dit wel meer speelruimte ;-). Als het om kostenbesparing gaat hoef je hier niet naar te kijken.

[ Voor 21% gewijzigd door RaymondD op 07-12-2018 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 14:57:
[...]

sorry, snap even niet wat je bedoelt
simpel het is makkelijk te roepen dat parallel kan.
dat je dan even de technische grenzen even weg laat is niet meer de roeper zijn probleem. ;)
(niet altijd de roeper zijn schuld, soms is de ontvanger net zo schuldig in zijn onwetendheid.
ik oordeel nog veroordeel ook maar iemand, het gebeurd in een comunicatie.)
Dat had ik al gedaan ;)
cool, netjes. ;)
Ik ben het daarin tot op zekere hoogte ook met jullie eens. Aan de andere kant heb ik een hekel aan geld uitgeven dat 'niet nodig' is. Als een goede, creatieve oplossing met een twee parallelle strings goed en betrouwbaar is en ik daarmee geld bespaar om andere leuke dingen te doen, graag!
Bovendien wil ik ivm onzekerheid mbt salderen ook zo goedkoop mogelijk uit zijn. Dat ik last van schaduw heb, kan ik helaas niet veranderen.
snap ik ook, ik heb wel een geld boom in de tuin, bloeien doet hij wel, maar vruchten: ho maar. >:)
(ik ben gewoon weg niet rijk in geld, maar gelukkig wel in andere dingen.)

denk jij dat dit de eerste keer is dat salderen onder vuur licht :?
ik heb de laatste 15 jaar het 1ne verhaal na het andere verhaal over salderen al gehoord.
(ik ken nog tijden dat we niet meer als 3000kWh mochten salderen, lol daar ga ik nu bijna 2x over heen.)

niet dat ik wil beweren dat salderen gaat stoppen, maar ik weet nu al zeker dat wiebes er waarschijnlijk nu al een lichte hoofdpijn van heeft. >:)

persoonlijk ben ik wel voorstander van het stoppen van salderen.
(ik zie de prijzen ook dalen elk jaar weer, de winst mag best een beetje minder zijn.)
ik ben tegenstander omdat het nu wel heel erg domme methode word gekozen als vervanging.
(wat een geklungel bedenken ze nu, via een ambtelijk systeem een subsidie plafon, nee dit heeft niet mijn goedkeuring.
het mooie van salderen was dat het zo laagdrempelig was. )

(de energie wetten zijn zo ingewikkeld met zoveel uitzonderingen.
1 van de stappen van het plan is dus slimme meters verplichten, maar dat is maar de vraag of dat zomaar kan.
er zal nog veel water door de rijn en maas stromen voordat dit zomaar even is veranderd.

maar wat dacht je van het idee om de EB op elektra flink te verlagen (7ct ex BTW).
dit ter bevordering van warmtepompen/auto rijden op elektra.
als wiebes dan die 7 jaar nog wil garanderen, dan word de subsidie nog hoger als salderen.
dus hier zijn de laatste woorden nog niet over gevallen.
veel water, heel veel water door de rivieren. >:)

helaas heb ik hier een kristallen bol voor nodig om de toekomst te kunnen zien.
maar de toekomst is altijd in beweging ;) )
Alleen de HIT Kuro's zouden in aanmerking komen. Alle andere niet full-black vallen sowieso al af.

[...]

Dat probeer ik te doen ;)
deze waren niet voor jouw bedoeld maar eigenlijk voor erik. ;)
(je mag elke tip mee nemen natuurlijk, maar deze mocht je ook negeren.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Na de discussie over al dan niet parallel aansluiten van strings, is deze vraag over de MPP-range van de Fronius Primo 4.6 nog wat relevanter geworden voor mij:
MPP voltage range (Umpp min - Umpp max): 240 - 800 V
Usable MPP voltage range: 80 - 800 V

Is de MPP voltage range de range van 240 - 800V de range onder full load (die bij verschillende omvormers vaak apart wordt gespecificeerd en die afwijkt van de 'normale' MPP-range?
Als de MPP tussen 80 en 800V goed/optimaal z'n werk doet, is het voor mij een geschikte omvormer.

Iemand een idee?

'k Heb zojuist in ieder geval ook al even een contactformulier bij Fronius ingevuld met deze vraag. De uitkomsten zal ik uiteraard hier delen.

[ Voor 5% gewijzigd door Cranberry op 07-12-2018 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:16:
Na de discussie over al dan niet parallel aansluiten van strings, is deze vraag over de MPP-range van de Fronius Primo 4.6 nog wat relevanter geworden voor mij:

Is de MPP voltage range de range van 240 - 800V de range onder full load (die bij verschillende omvormers vaak apart wordt gespecificeerd en die afwijkt van de 'normale' MPP-range?
Als de MPP tussen 80 en 800V goed/optimaal z'n werk doet, is het voor mij een geschikte omvormer.

Iemand een idee?

'k Heb zojuist in ieder geval ook al even een contactformulier bij Fronius ingevuld met deze vraag. De uitkomsten zal ik uiteraard hier delen.
Deze vraag is even terug al door @RocketKoen beantwoord. De 4,6kw vermogen is beschikbaar van 240-800 volt. Daaronder is dus niet het volledige vermogen van de omvormer beschikbaar. Geen probleem. Onder de 240 volt zul je niet het hele vermogen nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:51
We willen ook zonnepanelen. Aangezien ik geen 350 pagina's ga doorspitten om alle kennis tot mij te nemen: legt een installateur/adviseur doorgaans een goede installatie aan of zijn er dingen waar ik zeker op moet letten om het rendement (in euro's) flink te verhogen? :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:56
Als je niet zelf even de moeite wilt nemen om dit topic (en evt. de vorige versies) even diagonaal door te lezen, ben je denk ik bij Tweakers.net op de verkeerde plek. Enige zelfredzaamheid wordt wel verwacht.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:28

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Cranberry Misschien wil je een uitgebreider antwoord dan @RocketKoen en @RaymondD gaven :)
We nemen de datasheet erbij:
Max ingangsstroom (Idc max 1 / Idc max 2) 12.0 A
MPP-spanningsbereik 80 - 800

Wat betekent dit?
* De omvormer zal nooit meer dan 12 A uit de panelen kunnen verwerken
* De omvormer kan het maximum power point van de string vinden als dit tussen 80 en 800 volt ligt en vervolgens dit vermogen op het net zetten.

Hij heeft dus met normale panelen van pakweg 10A, minimaal 240V nodig op beide MPPTs om 240V*10A *2=4800 watt DC in 4600 watt AC om te toveren.

Stel dit maximum power point ligt bij 80 volt, dan kan de omvormer hooguit 80*12A = 960 watt invoeden.
De omvormer werkt dus prima, maar zal bij 80 volt niet het vermogen van het typeplaatje kunnen leveren.

@pirke nee, daar mag je niet vanuit gaan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 16:16:

Iemand een idee?

Jij hebt totaal geen mpp nodig, dit gaat volledig tigo overnemen en is daarin niet te beïnvloeden. Daarom moet je ook geen dure high tech omvormer kiezen. Er zijn meerdere merken die wel hoge ampère aan kunnen. Omnik hosola bv, als je goedkoop wilt.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:03:
[...]

Jij hebt totaal geen mpp nodig, dit gaat volledig tigo overnemen en is daarin niet te beïnvloeden. Daarom moet je ook geen dure high tech omvormer kiezen. Er zijn meerdere merken die wel hoge ampère aan kunnen. Omnik hosola bv, als je goedkoop wilt.....
Hij heeft wel een omvormer nodig die over een breed voltagebereik goed werkt.

Cranberry wil een string met 15 panelen (dus hoog voltage)
en hij wil dat het systeem ook goed werkt met een paar panelen zon en de rest schaduw. Dat in combinatie met Tigo zorgt voor een laag voltage. De Fronius met bereik 80-1000 is dus ideaal. Goedkopere omvormers hebben allemaal een veel minder breed voltagebereik.

Bij mij zakt het voltage met 3-4 panelen in de zon (ja dat heb ik in december op sommige tijdstippen) tot zo'n 106 volt. Mijn Steca 3010 blijft dan lekker door pruttelen maar eigenlijk is het buiten bereik van zijn specificaties.

Zie hieronder mijn pvoutput van 30 november 10:10 en mijn vermogen op de panelen op dat moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RFrWK2KBDihwA0a8XzYZSTfJ/full.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9Pb6Pu3B5Bw4aTB6CJzO7Sqf/full.png

Edit: Ik zit nog even te kijken... ik wordt toch wel steeds blijer met mijn steca 3010. Met een DC van 106 volt, 470 watt (buiten spec van omvormer) haal ik nog 435 watt AC (=92,5%), netjes :)

[ Voor 32% gewijzigd door RaymondD op 07-12-2018 21:18 . Reden: plaatjes toegevoegd, typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@Proton_ dank voor je uitgebreide toelichting!

@RaymondD ik intepreteer de opmerking van @reneeke1970 dat ik geen mpp nodig heb in die zin, dat het mpp-bereik niet belangrijk is, maar dat het enige dat telt de range is waarmee de omvormer kan werken. De optimizers bepalen van elk paneel wat de maximale opbrengst is en ze brengen dat vervolgens aan de 'afgitekant' in lijn met de stroom door de string door de spanning evt. naar beneden aan te passen.
Dat is volgens o.a. ook de reden dat geadviseerd wordt om Optitrac-achtige functionaliteiten uit schakelen op je omvormer als je Tigo's gebruikt.
Maar nogmaals, dat is de interpretatie van een in PV geïnteresseerde techneut, niet van een expert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:50:

@RaymondD ik intepreteer de opmerking van @reneeke1970 dat ik geen mpp nodig heb in die zin, dat het mpp-bereik niet belangrijk is, maar dat het enige dat telt de range is waarmee de omvormer kan werken. De optimizers bepalen van elk paneel wat de maximale opbrengst is en ze brengen dat vervolgens aan de 'afgitekant' in lijn met de stroom door de string door de spanning evt. naar beneden aan te passen.
Dat is volgens o.a. ook de reden dat geadviseerd wordt om Optitrac-achtige functionaliteiten uit schakelen op je omvormer als je Tigo's gebruikt.
Maar nogmaals, dat is de interpretatie van een in PV geïnteresseerde techneut, niet van een expert ;)
Dat is juist, maar dat is ook wat ik probeer te zeggen. Als je de string van 15 wilt en je wilt dat het geheel ook werkt als je maar een paar panelen in de zon hebt dan heb je een omvormer nodig met een breed voltagebereik. En die zijn er niet zo veel. Je hebt bij Tigo natuurlijk wel gewoon een maximum power point (MPP). Je hebt alleen geen intelligente MPP tracker nodig.

De Fronius heeft een breed MPP bereik. Ik heb nog geen goedkoop alternatief kunnen vinden voor jouw setup.

Alternatief is geknutsel met parallel aansluiten van strings met verschillende lengte. Dan moet je weer gaan letten op maximale stroom. Maar die oplossing vind ik toch suboptimaal. Ook omdat je dan de stringspanning nog lager maakt en niet het optimale rendement van een omvormer pakt.

[ Voor 11% gewijzigd door RaymondD op 07-12-2018 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@RaymondD klopt, er zijn geen voordelige enkelfasige omvormers die een spanning van 700V DC kunnen hebben (dat is wat je nodig hebt voor 15 60-cells mono's). Amperage is niet zo'n probleem.
Als ik dus niet met parallelle strings wil werken, rest er niets dan òf 2 kleinere goedkope omvormers (Goodwe/Growatt/Omnik/....) òf die Fronius Prima. Qua prijs maakt 't erg weinig uit. Voordeel van 2 kleinere omvormers is het spreiden van de opgewekte energie over 2 fases. Maar omdat m'n meter toch saldeert over de verschillende fases heen, is dat voor mij geen pré.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:50:

Dat Interpreteer jij precies goed. Ter aanvulling kan ik je ook garanderen dat een omvormer niet uit schakelt als hij onder minimale spanning komt. Mits hij maar gevoed word met enkele ampère.
Mijn omnik zou uit gaan bij 250 volt, maar 175 volt met tien ampère vind ie geen probleem. Hosola heeft er geen moeite mee en kostal pico ook niet.

Hosola5000mtl kan 15 ampère hebben, 3000watt per aansluiting en werkt vanaf 100 volt

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 07-12-2018 22:48 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaymondD
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:42:
[...]

Dat Interpreteer jij precies goed. Ter aanvulling kan ik je ook garanderen dat een omvormer niet uit schakelt als hij onder minimale spanning komt. Mits hij maar gevoed word met enkele ampère.
Mijn omnik zou uit gaan bij 250 volt, maar 175 volt met tien ampère vind ie geen probleem. Hosola heeft er geen moeite mee en kostal pico ook niet.

Hosola5000mtl kan 15 ampère hebben, 3000watt per aansluiting en werkt vanaf 100 volt
Ik begrijp dus goed dat jij garandeert dat alle omvormers het gewoon doen buiten de specs in de datasheet?

En de Hosola gaat tot 550 volt, dus daar kan je geen string van 15 panelen op aansluiten. Of gaat dit ook goed ondanks dat er iets anders in de datasheet staat?

[ Voor 10% gewijzigd door RaymondD op 07-12-2018 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:06

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

pirke schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:10:
We willen ook zonnepanelen. Aangezien ik geen 350 pagina's ga doorspitten om alle kennis tot mij te nemen: legt een installateur/adviseur doorgaans een goede installatie aan of zijn er dingen waar ik zeker op moet letten om het rendement (in euro's) flink te verhogen? :)
Daar kunnen we kort over zijn, nee, ja. :-)
Naar mijn idee kan je meestal beter niet mee doen aan groepsaankopen, meestal komen daar verborgen kosten om de hoek, en krijgt de persoon die bij jou thuis komt maar een schijntje betaald voor zijn werk, met de daarbij horende uitvoering. Ook kan het zijn dat de gebruikte materialen vooral zo goedkoop mogelijk worden ingekocht. Zoek een lokale installateur, die vooral zonnepanelen plaatst, waar je nog eens langs kan voor service.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

RaymondD schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:49:
[...]

Ik begrijp dus goed dat jij garandeert dat alle omvormers het gewoon doen buiten de specs in de datasheet?

En de Hosola gaat tot 550 volt, dus daar kan je geen string van 15 panelen op aansluiten. Of gaat dit ook goed ondanks dat er iets anders in de datasheet staat?
de boven spannningsgrens zou ik goed in de gaten houden, ik heb ooit eens rokende Fronius aan de muur gehad nog voor ie 1Wh had geproduceerd (foutje van kantoor)15 x37V is al 555 V, en in de winter gaat dat nog zo 10% omhoog.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
reneeke1970 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:42:
[...]

Da's goed nieuws. Maar de spanning openklemspanning van 15 panelen blijft dan nog steeds een punt.zoals @RaymondD ook al opmerkte. Dat is ook de reden dat ik heb gezocht naar de TS4-R-L-versie die lange strings ondersteunt. Maar die zijn niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
migjes schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 15:21:
[...]

denk jij dat dit de eerste keer is dat salderen onder vuur licht :?
ik heb de laatste 15 jaar het 1ne verhaal na het andere verhaal over salderen al gehoord.
(ik ken nog tijden dat we niet meer als 3000kWh mochten salderen, lol daar ga ik nu bijna 2x over heen.)

niet dat ik wil beweren dat salderen gaat stoppen, maar ik weet nu al zeker dat wiebes er waarschijnlijk nu al een lichte hoofdpijn van heeft. >:)

persoonlijk ben ik wel voorstander van het stoppen van salderen.
(ik zie de prijzen ook dalen elk jaar weer, de winst mag best een beetje minder zijn.)
ik ben tegenstander omdat het nu wel heel erg domme methode word gekozen als vervanging.
(wat een geklungel bedenken ze nu, via een ambtelijk systeem een subsidie plafon, nee dit heeft niet mijn goedkeuring.
het mooie van salderen was dat het zo laagdrempelig was. )
Jammer is natuurlijk dat juist door salderen de warmtepomp gunstig is om te laten aanleggen. En met een nieuw lastig systeem een warmtepomp dat niet meer is.
Maar je kan gewoon niet van de overheid op aan als je investeringen wilt doen die langer rendement nodig hebben dan 3 jaar.

Ik zie ze hier rustig volgend jaar zeggen dat je belasting gaat betalen over elke kwh die je hebt teruggeleverd. Dus eigenlijk kan je op dit moment niemand echt adviseren om zonnepanelen te nemen tenzij je het echt voor het milieu doet en mocht je rendement hebben je dat als bijzaak ziet.

Nu waren mijn zonnepanelen zo goedkoop dat ik de investering binnen 3 jaar terugverdien alleen jammer van de warmtepomp die ik er ook bij heb gepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb een Growatt 4200MTL-S omvormer met daarop 16 panelen van 270 watt piek = 4320 Wp
Deze zij georiënteerd op oost.
Nu wil ik op west 6 panelen plaatsen van 300Wp, kan ik deze op dezelfde omvormer aansluiten?

Alvast bedankt

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:44
Flanky schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:29:
Ik heb een Growatt 4200MTL-S omvormer met daarop 16 panelen van 270 watt piek = 4320 Wp
Deze zijn georiënteerd op oost.
Nu wil ik op west 6 panelen plaatsen van 300Wp, kan ik deze op dezelfde omvormer aansluiten?
Gaat prima. Gewoon op de tweede ingang. Wellicht top je een klein beetje af bij de overgang oost/west, maar dat is geen nieuwe omvormer waard.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 01-08 07:20
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:26:
[...]

Dus eigenlijk kan je op dit moment niemand echt adviseren om zonnepanelen te nemen tenzij je het echt voor het milieu doet en mocht je rendement hebben je dat als bijzaak ziet.
Wel nee, de minister heeft toch uitgesproken dat de terug verdientijd 7 jaar blijft >:)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:08
jacovn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 06:32:
[...]

Wel nee, de minister heeft toch uitgesproken dat de terug verdientijd 7 jaar blijft >:)
Als je het geld beschikbaar hebt is 7 best te doen, op de bank laten staan voor rente is ook niet echt rendabel.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
RaymondD schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 22:49:
[...]

Niet alle, de drie merken die ik noem.
En in de basis ging hij 7+8 maken en niet 15

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:16:
[...]

Da's goed nieuws. Maar de spanning openklemspanning van 15 panelen blijft dan nog steeds een punt.zoals @RaymondD ook al opmerkte. Dat is ook de reden dat ik heb gezocht naar de TS4-R-L-versie die lange strings ondersteunt. Maar die zijn niet te vinden.
Heb ik ook nergens gezien nee.
Voor veel panelen ook onbruikbaar, zal weinig vraag naar zijn.
En die dingen zijn toch zonder optimalisatie of ben ik abuis?

ja dus, toch wel optimalisatie.

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 08-12-2018 09:53 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:29:
Deze zij georiënteerd op oost.

Alvast bedankt
Ja en nee.....
Hangt van wijze aansluiten af, waarschijnlijk heb je nu 2×8 op iedere aansluiting. Dan moet je het dak op om er 10 en 6 van te maken. Vervolgens kun je 6 oost en 6 west parallel op één aansluiting hangen. Je spanning van de twee verschillende soorten panelen moet dan wel overeen komen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
habbekrats schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 08:30:
[...]

Als je het geld beschikbaar hebt is 7 best te doen, op de bank laten staan voor rente is ook niet echt rendabel.
Ik haal de 10 jaar met moeite denk ik. Maar inderdaad rente op de bank is bijna 0 en meeste maanden lagere energie rekening zag ik wel zitten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:51:
[...]

Ik haal de 10 jaar met moeite denk ik. Maar inderdaad rente op de bank is bijna 0 en meeste maanden lagere energie rekening zag ik wel zitten.
Ik ben gestopt met kijken naar tvt van pv alleen, het is nu een samenspel van full electric geworden zijn.
Ik vul jaarlijks mijn oude verbruiken in, en vergelijk het met laatste facturen.
De kostprijs van alle pv wp boiler inductie etc, delen door de winst van de energie rekening brengt mij op zeven jaar vanaf het leggen van het eerste paneeltjes.

Mijn tvt kan korter worden omdat gas behoorlijk duur word. Zonder full electric had ik dit betaald volgend jaar. Dat neem ik dus mee in het weg strepen tegen elkaar.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jacovn schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:51:
[...]

Liggen/hangen je panelen inmiddels?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jacovn
@reneeke1970
Wij moesten compleet opnieuw beginnen (nieuwbouw) en dan heb je geen idee wat energieverbruik is.
Toen we beginnen zag ik gelukkig het geneuzel met co2 en gas discussie al aankomen en hebben we voor overal vloerverwarming met een WP gekozen.
De panelen is een heel verhaal geworden, net toen ik in de voorbereiding dacht de daken vol te leggen met solar frontier stopten ze met leveren hier.
Aangezien de vrouw alleen maar compleet zwart wilde had ik minder keus en heb ik maar Sunpower black genomen. Die zijn vanuit de meeste hoeken zwart.

Bovenop huis op plat dak weinig ruimte, dus 96 x 5” cellen panelen vult dak mooi op.
Maar voor Panasonic gekozen, andere opties benq sunforte of ook sunpower. Vanwege de hoge meerprijs voor sunpower panasonic genomen (scheelt me €2000 op 16 panelen voor 30 wattpeak per paneel)

Die. €2000 gaan nog wel een keer in een andere set op plat dak veranda en uitbouw denk ik.

Helaas ligt er nog maar 1 blokje van 4 op het dak. Het weer werd te slecht om op die hoogte verder te gaan. Over een week gaan ze verder.

Nog niet klaar
Eerst blok

De rest ligt of plat op dak gestapeld of staat in de garage.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 08-12-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 25-07 12:05
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 10:39:
[...]

Mijn tvt kan korter worden omdat gas behoorlijk duur word. Zonder full electric had ik dit betaald volgend jaar. Dat neem ik dus mee in het weg strepen tegen elkaar.
Heb jij een glazen bol? Gas zal echt niet snel duurder worden omdat veel sociale minima dan in de problemen komen. Electra flink belasten omdat deze groep geld heeft om te investeren en nu toch lagere lasten heeft is voor de overheid veel interessanter. Overheid moet toch ergens het geld vandaan halen om de begroting sluitend te maken.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19:37
reneeke1970 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:13:
[...]

Goed voor portemonee is 13 panelen in één string en niet twee,op een één mpp string omvormer.
Goed voor opbrengst is met optimiser, 45 euro voor tigo....

Goed voor opbrengst en slecht voor portemonee is se gebruiken
Waarom in 1 string ?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:27

twain4me

Pietje555 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 17:38:
[...]

Heb jij een glazen bol? Gas zal echt niet snel duurder worden omdat veel sociale minima dan in de problemen komen. Electra flink belasten omdat deze groep geld heeft om te investeren en nu toch lagere lasten heeft is voor de overheid veel interessanter. Overheid moet toch ergens het geld vandaan halen om de begroting sluitend te maken.
Glazenbol is niet nodig, een krant is prima, het staat gewoon letterlijk in het belastingplan van 2019.
https://www.rijksoverheid...allemaal/energiebelasting

Extra belasting heffen op gas en minder op electra geeft een kortere tvt voor warmtepompen investeringen. (gratis energie transitie ;)) En de meeste huurders e.d. worden ontzien door compensatie op de electra rekening.

Begroting sluitend maken? hadden we geen overschot van 11 miljard? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
twain4me schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:36:
[...]

Glaze bol is niet nodig, een krant is prima, het staat gewoon letterlijk in het belastingplan van 2019
https://www.rijksoverheid...allemaal/energiebelasting

Extra belasting heffen op gas en minder op electra geeft een kortere tvt voor warmtepompen investeringen gratis energie transitie ;) en de meeste huurders e.d. worden ontzien door compensatie op de electra rekening.

Begroting sluitend maken? hadden we geen overschot van 11 miljard? 8)7
En zo is het...

@Nieksiero 13 in één string geeft beter rendement voor omvormer vanwege ideale spanning.
En een omvormer met één aansluiting is 50/75 euro goedkoper.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 09:44:
[...]

Ja en nee.....
Hangt van wijze aansluiten af, waarschijnlijk heb je nu 2×8 op iedere aansluiting. Dan moet je het dak op om er 10 en 6 van te maken. Vervolgens kun je 6 oost en 6 west parallel op één aansluiting hangen. Je spanning van de twee verschillende soorten panelen moet dan wel overeen komen
Bedankt voor je antwoord, ik weet nu dus dat het met wat moeite kan.
Ik ben geen elektro man dus laat ik dit graag aan een ander over.
Het enige wat ik zie is dat er 4 kabels van het dak af komen en dat deze op 4 punten de omvormer in gaat.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:23:
[...]

Bedankt voor je antwoord, ik weet nu dus dat het met wat moeite kan.
Ik ben geen elektro man dus laat ik dit graag aan een ander over.
Het enige wat ik zie is dat er 4 kabels van het dak af komen en dat deze op 4 punten de omvormer in gaat.
Die vier kabels zijn van twee string van 8 panelen. Twee plussen en twee min kabels.
Dat moet dan op dak veranderen naar een string van tien en eentje van zes.
En bij die string van zes kun je er dan weer eentje van zes parallel bij zetten. Omdat het twee stringen zijn met twee richtingen oost en west zal je omvormer niet overbelast raken.

Het is wel afhankelijk van de situatie op je dak, als de elektro man 300 euro rekent om dat aan te passen kun je net zo makkelijk omvormer bij plaatsen.

Doe deze uitleg maar uit printen want veel installateurs zijn niet zo slim of mee denkend....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 14:57
Even een advies vraag omtrent de meterkast en toekomstige PV installatie.

Huidige situatie
  • 1 fase
  • 1 Hoofdschakelaar
  • 2 Aardlekschakelaars 40A
  • 5 groepen op 1e aardlek
  • 4 groepen en beltrafo op 2e aardlek
PV installatie komt tussen de 4000-4600watt te liggen.
Bij de aardlek rail heb ik ruimte over, hier wil ik dan 1 extra aardlek toevoegen. Deze met een 4 mm2 kabel naar zolder leiden waar ik hem afzeker in een mini meterkast op 20A.

Doe ik er wijs aan om ook de beltrafo en 1 extra groep ook naar deze aardlek te verplaatsen?
Of zie ik wat anders over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tinyimg.io/i/Vb0RIvL.JPG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
SmoothTweaker schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:50:
Even een advies vraag omtrent de meterkast en toekomstige PV installatie.
Alstu: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

[ Voor 8% gewijzigd door CurlyMo op 09-12-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-08 14:57
Och; ik heb denk ik nog een bak koffie nodig, dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
2 topics geleden had ik te kampen met een probleem dat mijn omvormer soms niet wilde starten:
LA-384 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:11:
Inmiddels zijn mijn panelen een ruime week operationeel.

Vanochtend merkte ik op dat de omvormer niet was gestart, ondanks het zonnige weer. Op het schermpje stond ook geen foutmelding, slechts een rij "blokken". Na uit en aanzetten, startte de omvormer probleemloos op. Dit heb ik een paar dagen terug ook al eens gehad. Ik neem deze week even contact op met de leverancier, maar misschien hebben jullie al een idee wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Het gaat om;
Omvormer - Growatt 3000MTL
Zonnepanelen (12x) - AAE-P60 270 4BB verdeelt over 2 strings (5+7)

De omvormer zit op een aparte groep aangesloten. Naar mijn weten valt alles binnen de specificaties van de omvormer. Het vreemde is dan ook dat het op de meeste dagen wel gewoon goed start.
[Afbeelding]
De eerste gedachten van de meesten in het topic, gingen uit naar de string-verdeling van 5-7 panelen. De leverancier vond dat onwaarschijnlijk, aangezien er genoeg panelen waren om aan de minimale spanningswaarde te voldoen.

Aangezien het slechts sporadisch gebeurde, heeft het even geduurd voor er een oplossing kwam.

Na inspectie van de omvormer door de leverancier, zou de oplossing liggen in het vervangen van een van de interne printplaten.

Inmiddels is dit gebeurd en sinds het vervangen (zo'n 6 maanden geleden), zijn er geen opstartproblemen meer opgetreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:48
Dat probleem heb ik in 2014 ook gehad. Ik had de omvormer slechts enkele weken en de ene dag deed ie het prima en de andere dag liet ie blokjes zien op het display. Even uit en aan en dan deed ie het weer normaal. Bedrijf waar ik de omvormer had gekocht wuifde het weg met ‘je hebt het verkeerd aangesloten’. Ik kon de omvormer wel bij de verkoper kwijt, zou een paar weken duren voor een onderzoek en als er niets uit het onderzoek naar voren zou komen, moest ik geld toeleggen. Ik vertrouwde de boel niet meer. Die toko is later failliet verklaard. Daar kan ik geen medelijden mee hebben.

Uiteindelijk heb ik het met de importeur kunnen regelen. ‘t Schijnt een bekend probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Ik herinner mij idd dat er destijds iig 1 persoon met de uiteindelijk juiste oplossing kwam, maar die werd ondergesneeuwd door de personen die de stringverdeling de schuld gaven ;)

Ik wilde toch nog even mijn ervaring delen, voor degenen die ooit met eenzelfde probleem zouden zitten en de zoekfunctie gebruiken.

Gelukkig had ik meer geluk met de leverancier. Ik had ook niet verwacht dat je in die business failliet kon raken, maar met zo'n houding en mond-op-mond reclame verlies je natuurlijk wel snel potentiële klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op zondag 9 december 2018 @ 09:43:
[...]

Die vier kabels zijn van twee string van 8 panelen. Twee plussen en twee min kabels.
Dat moet dan op dak veranderen naar een string van tien en eentje van zes.
En bij die string van zes kun je er dan weer eentje van zes parallel bij zetten. Omdat het twee stringen zijn met twee richtingen oost en west zal je omvormer niet overbelast raken.

Het is wel afhankelijk van de situatie op je dak, als de elektro man 300 euro rekent om dat aan te passen kun je net zo makkelijk omvormer bij plaatsen.

Doe deze uitleg maar uit printen want veel installateurs zijn niet zo slim of mee denkend....
Bedankt voor jou uitleg, ik probeer even samen te vatten.
Het kan als er een string van 10 panelen wordt gemaakt en een string van 6 panelen op oost.
Dan dienen de 6 panelen op oost parallel met de 6 panelen op west in een string worden geplaatst.
Voorwaarde is dat ze 6 x 270 wp moeten zijn hetzelfde als de panelen op oost.
Weet je ook hoeveel panelen ik max op west bij kan plaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op zondag 9 december 2018 @ 15:01:
[...]

Bedankt voor jou uitleg, ik probeer even samen te vatten.
Het kan als er een string van 10 panelen wordt gemaakt en een string van 6 panelen op oost.
Dan dienen de 6 panelen op oost parallel met de 6 panelen op west in een string worden geplaatst.
Voorwaarde is dat ze 6 x 270 wp moeten zijn hetzelfde als de panelen op oost.
Weet je ook hoeveel panelen ik max op west bij kan plaatsen?
Ze hoeven niet perse 270 wp te zijn, als het voltage maar niet teveel afwijkt. Dan moet je eerst gegevens van je oude weten?
Heb je nog meer ruimte dan, maak er dan 8 van, dan hoef je de oude niet te wijzigen.
Tja hoeveel..... Al hang je er honderd aan, omvormer vind het prima, die stopt vanzelf op zijn max power, hetgeen de panelen meer produceren ben je kwijt, noemen wij aftoppen .
Als je wilt weten wat je kwijt raakt moet je berekenen wat je panelen gelijktijdig max kunnen geven.
Zit je precies oost en west onder 45 graden?
Dan moet je het totale wp nemen en dan keer 60 procent, dat zal ongeveer je max worden.
En je weet wat je huidige panelen leveren toch als de zon er haaks op staat? Naar zuid dus....
Doe er de helft bij en dan zit je aardig in de richting.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op zondag 9 december 2018 @ 17:56:
[...]

Ze hoeven niet perse 270 wp te zijn, als het voltage maar niet teveel afwijkt. Dan moet je eerst gegevens van je oude weten?
Heb je nog meer ruimte dan, maak er dan 8 van, dan hoef je de oude niet te wijzigen.
Tja hoeveel..... Al hang je er honderd aan, omvormer vind het prima, die stopt vanzelf op zijn max power, hetgeen de panelen meer produceren ben je kwijt, noemen wij aftoppen .
Als je wilt weten wat je kwijt raakt moet je berekenen wat je panelen gelijktijdig max kunnen geven.
Zit je precies oost en west onder 45 graden?
Dan moet je het totale wp nemen en dan keer 60 procent, dat zal ongeveer je max worden.
En je weet wat je huidige panelen leveren toch als de zon er haaks op staat? Naar zuid dus....
Doe er de helft bij en dan zit je aardig in de richting.
De panelen zijn van phono solar 270 Wp poly, ze zijn gelegd door Gutami via vereniging eigen huis.
Het dak is 34 graden, het nominaal vermogen is 4320 Wp en het garantie vermogen is 59,4%, 2566 kWh
Voltage (opgezocht op Internet) 31,44 V max, Open Circuit Voltage 38,39 V (hopelijk heb ik niet de verkeerde?)
Foto van de hoogste opbrengst op een dag: Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/tnirfnor.jpg
Hopelijk gelukt...
De zonnepanelen kunnen soms wel pieken boven de 4000 kW hebben gedurende een korte duur.

Opbrengst dit jaar tot nu toe: 3563 kWh *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:15:
[...]

De panelen zijn van phono solar 270 Wp poly, ze zijn gelegd door Gutami via vereniging eigen huis.
Het dak is 34 graden, het nominaal vermogen is 4320 Wp en het garantie vermogen is 59,4%, 2566 kWh
Voltage (opgezocht op Internet) 31,44 V max, Open Circuit Voltage 38,39 V (hopelijk heb ik niet de verkeerde?)
Foto van de hoogste opbrengst op een dag: [Afbeelding]
Hopelijk gelukt...
De zonnepanelen kunnen soms wel pieken boven de 4000 kW hebben gedurende een korte duur.

Opbrengst dit jaar tot nu toe: 3563 kWh *O*
Gewoon standaard voltage dus, nou als de nieuwe ook rond 32 volt zitten is het prima, bij meer dan 4 procent afwijking krijg je snufje verlies.

Als de zon haaks staat is het schat ik tegen twee uur? Dan staat hij ook haaks op de west kant en dat geeft het maximum vermogen.
Dus ongeveer 2500 plus de helft is 3750 watt. En hoe groot is je omvormer?

Dat pieken is als zon achter wolken uit komt, duurt altijd maar heel kort dat heeft geen invloed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

LA-384 schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:36:
2 topics geleden had ik te kampen met een probleem dat mijn omvormer soms niet wilde starten:

[...]

De eerste gedachten van de meesten in het topic, gingen uit naar de string-verdeling van 5-7 panelen. De leverancier vond dat onwaarschijnlijk, aangezien er genoeg panelen waren om aan de minimale spanningswaarde te voldoen.

Aangezien het slechts sporadisch gebeurde, heeft het even geduurd voor er een oplossing kwam.

Na inspectie van de omvormer door de leverancier, zou de oplossing liggen in het vervangen van een van de interne printplaten.

Inmiddels is dit gebeurd en sinds het vervangen (zo'n 6 maanden geleden), zijn er geen opstartproblemen meer opgetreden.
Zoeken op growatt en blokjes
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
:)
Wel een oud omvormertje dan hoor, nog het oude type ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Heb zojuist even gebeld met Krannich die o.a. Tigo importeren in NL. Zij vertelden dat de TS4-R-L, de optimizer voor langere strings, niet is vrijgegeven voor de Europese markt en daarom dus nergens leverbaar is hier in NL/de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-07 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Cranberry schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:03:
Heb zojuist even gebeld met Krannich die o.a. Tigo importeren in NL. Zij vertelden dat de TS4-R-L, de optimizer voor langere strings, niet is vrijgegeven voor de Europese markt en daarom dus nergens leverbaar is hier in NL/de EU.
En de O is de gewone?
https://www.ebay.de/itm/T...0a45ef:g:4CsAAOSwVj5bZ0ck

Dan word het importeren ;)

https://www.ebay.de/itm/T...38d89d:g:LDwAAOSwznVawyg9

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 10-12-2018 09:21 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaymondD
klopt, dat is de gewone. Die zijn overal leverbaar voor ca. 50 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Nu online
Rol-Co schreef op maandag 10 december 2018 @ 06:48:
[...]

Zoeken op growatt en blokjes
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
:)
Wel een oud omvormertje dan hoor, nog het oude type ook.
Dat bericht was ik vergeten, maar het bleek dus idd dat probleem en genoemde oplossing te zijn. :)

En verder, tja, de omvormer werkt nu goed, geen reden om die voortijdig te vernieuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 06:30:
[...]

Gewoon standaard voltage dus, nou als de nieuwe ook rond 32 volt zitten is het prima, bij meer dan 4 procent afwijking krijg je snufje verlies.

Als de zon haaks staat is het schat ik tegen twee uur? Dan staat hij ook haaks op de west kant en dat geeft het maximum vermogen.
Dus ongeveer 2500 plus de helft is 3750 watt. En hoe groot is je omvormer?

Dat pieken is als zon achter wolken uit komt, duurt altijd maar heel kort dat heeft geen invloed.
Bedankt voor jou antwoord d:)b , mijn omvormer is een Growatt 4200 MTL-S
En de zon staat inderdaad rond 14.00 haaks op de panelen.
Ik denk dat ik dan maar voor 8 panelen ga op west op dezelfde omvormer, parallel geschakeld met ongeveer hetzelfde voltage.
De panelen op west kunnen 's morgens wel wat schaduw krijgen van een pijpje en een dakkapel, is het dan verstandig om om optimizers te gebruiken?
Een ander punt kunnen de 16 panelen op oost dan niet beter aangesloten worden op één mppt van de omvormer en de nieuwe 8 op west op de andere mppt?

[ Voor 26% gewijzigd door Flanky op 10-12-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Cranberry schreef op maandag 10 december 2018 @ 09:03:
Wat zeiden ze over de Tigo Duo optimizers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
CurlyMo schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:26:
[...]

Wat zeiden ze over de Tigo Duo optimizers?
Die zijn inderdaad uit het assortiment teruggetrokken en komen niet meer terug. Reden onbekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:25:
[...]

Bedankt voor jou antwoord d:)b , mijn omvormer is een Growatt 4200 MTL-S
En de zon staat inderdaad rond 14.00 haaks op de panelen.
Ik denk dat ik dan maar voor 8 panelen ga op west op dezelfde omvormer, parallel geschakeld met ongeveer hetzelfde voltage.
De panelen op west kunnen 's morgens wel wat schaduw krijgen van een pijpje en een dakkapel, is het dan verstandig om om optimizers te gebruiken?
Een ander punt kunnen de 16 panelen op oost dan niet beter aangesloten worden op één mppt van de omvormer en de nieuwe 8 op west op de andere mppt?
Nee want iedere mpp heeft een begrenzing van meestal 60 procent van de omvormer. Juist omdat het vermogen of van oost danwel west komt zul je nooit tegen die begrenzing aan komen.
En smorgens kan west geen schaduw hebben want dan staat zon nog in oost.
Heb je foto's van die mogelijke schaduw?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@reneeke1970 speelt in dit geval ook niet dat verhaal met te hoge stromen? Ik loop nog steeds rond met twijfels of het wel klopt dat een paneel kortstondig ruim boven Isc kan komen, waardoor je je omvormer mogelijk sloopt.

Ik ga zelf die route niet bewandelen, maar die vraag laat met niet los ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:22:
@reneeke1970 speelt in dit geval ook niet dat verhaal met te hoge stromen? Ik loop nog steeds rond met twijfels of het wel klopt dat een paneel kortstondig ruim boven Isc kan komen, waardoor je je omvormer mogelijk sloopt.

Ik ga zelf die route niet bewandelen, maar die vraag laat met niet los ;)
Nee krijgt 2500 watt op één mpp,en dat kan net.
Stroom word 2500/240=bijna 11 ampère. Ook geen probleem. (Tegenwoordig doet 335wp dat al )
En hij gaat niet kapot als het meer word, alleen van te hoge spanning

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 13:47:
[...]

Nee want iedere mpp heeft een begrenzing van meestal 60 procent van de omvormer. Juist omdat het vermogen of van oost danwel west komt zul je nooit tegen die begrenzing aan komen.
En smorgens kan west geen schaduw hebben want dan staat zon nog in oost.
Heb je foto's van die mogelijke schaduw?
Helemaal begrijpen doe ik het nog niet, op dit moment heeft elke mpp 1600 kW als daar van 8 panelen nog 1600 kW bijkomt op 1 mpp dan ga ik toch over een grens?
Of is het zo dat de nieuwe panelen verdeeld moeten worden over de 2 mpp's?

Tekening van de schaduw, links is een pijpje van de cv ongeveer 50 cm hoog en rechts is een dakkapel, ik wil graag 6 panelen in portrait en 2 in landscape omdat het anders niet past, Rechts op oost de bestaande panelen.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i91rgj5u.jpg

p.s. installer jij ook zonnepanelen in brabant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:00:
[...]

Helemaal begrijpen doe ik het nog niet, op dit moment heeft elke mpp 1600 kW als daar van 8 panelen nog 1600 kW bijkomt op 1 mpp dan ga ik toch over een grens?
Waar haal jij panelen van 200kW :Y)

Die strings doen alleen 1600W als al je panelen vol in de zon liggen. Dat is bij twee windrichtingen nooit zo. Vandaar dat je prima kan over dimensioneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:00:
[...]

Of is het zo dat de nieuwe panelen verdeeld moeten worden over de 2 mpp's?

Tekening van de schaduw, links is een pijpje van de cv ongeveer 50 cm hoog en rechts is een dakkapel, ik wil graag 6 panelen in portrait en 2 in landscape omdat het anders niet past, Rechts op oost de bestaande panelen.

[Afbeelding]

p.s. installer jij ook zonnepanelen in brabant?
De goedkopere omvormers zoals growat en goodwe en hosola hebben een beperking van 60 procent van het omvormer vermogen per aansluiting. Dus voor jou is dat ongeveer 2500 watt per aansluiting. Als je geluk hebt staat het exact in data sheet maar meestal is het beetje duister. En in praktijk is het meestal weer ietsje meer dan in de folder.

Tja je dakkapel is aardige schaduw, dus eigenlijk optimiser,maar dan moet je parallel string aan de andere kant dat ook hebben.
Dus ik zou het verlies voor lief nemen en wachten tot zon om kapel heen draait, doe ik hier bij mezelf ook.

En nee ik installeer niet, doe ik alleen bij mezelf, voor de rest Klets ik wat domme praat hier op forum haha

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-07 15:21
Is het niet zo dat als je maar 1 string aansluiting gebruikt dat je dan tot 100% op die ene aansluiting kunt gaan? Die 60% gaat pas tellen als je beide gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is de DC-DC converter in de MPPT die maar 60% aankan.
Vaak kan je wel beide MPPTs voor 1 string parallel schakelen en dan dus met die ene string de omvormer 100% belasten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Ik heb op mijn Goodwe 4200 al mijn 14 panelen op 1 string staan. en dat gaat prima (geen aftoppen waargenomen). Hiervoor hoefde ik ook niets in te stellen. Alleen zit er een dopje op string 2 die ik volgens de handleiding moest laten zitten.

Ik verwacht dat als ik een paar extra panelen bijplaats op string 2 dat ik dan ook een paar van string 1 weg moet halen / over moet plaatsen. Ik zou ook string 1 verder kunnen uitbreiden, maar loop dan tegen Vmax aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@exroosje welke panelen heb jij? 'k Vind 14 al tamelijk aan de hoge kant.

In de datasheets van verschillende omvormers die ik heb bekeken, ben ik nog nergens aanwijzingen tegengekomen dat één MPPT slechts een deel van het maximale vermogen aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
Het zijn niet de meest fancy panelen. 14*265 Wp (een paar 270) Trina honey poly. . Draaiden eerst op een 3000NS, met max V=500 De DNS heeft max V 600.

Gaat makkelijk, want som Vocc is ca 520-530. In de praktijk komt de installatie niet hoger als 450V bij Vmpp. Op de 3000NS draaide hij meestal rond de 420-430V en kwam er incidenteel overvoltage voor (bij felle opklaringen in het voorjaar).

Volgens mijn berekeningen en waarnemingen kan ik nog 2 panelen toevoegen - dan zit ik wel weer op het randje, maar er niet overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:40:

In de datasheets van verschillende omvormers die ik heb bekeken, ben ik nog nergens aanwijzingen tegengekomen dat één MPPT slechts een deel van het maximale vermogen aan kan.
Soms moet je met een andere blik kijken, als er staat max 10 amp per mppt,en je hangt er vervolgens 200 volt aan panelen aan dan kun je uitrekenen dat de max 10×200=2000 watt is.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
CurlyMo schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 00:29:
[...]

Waar haal jij panelen van 200kW :Y)

Die strings doen alleen 1600W als al je panelen vol in de zon liggen. Dat is bij twee windrichtingen nooit zo. Vandaar dat je prima kan over dimensioneren.
De maximale opbrengst van mijn 16 panelen is 3200 W, dus de omvormer krijgt nu op elke mpp 1600 W, als ik 8 panelen op west ga leggen zal dit ook ongeveer 1600 W max. opbrengen is 200 W per paneel (panelen zijn 270 WP)
Hopelijk zo beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:51:
[...]

De maximale opbrengst van mijn 16 panelen is 3200 kW, dus de omvormer krijgt nu op elke mpp 1600 kW, als ik 8 panelen op west ga leggen zal dit ook ongeveer 1600 kW max. opbrengen is 200 kW per paneel (panelen zijn 270 WP)
Nee, 3200kW = 3.200.000 Watt. Je panelen zijn zoals je zelf al zegt 270Wp en niet 270kWp.

Wat is er nu aan beide MPPT's aangesloten? 2x 8 panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
CurlyMo schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 18:53:
[...]

Nee, 3200kW = 3.200.000 Watt. Je panelen zijn zoals je zelf al zegt 270Wp en niet 270kWp.

Wat is er nu aan beide MPPT's aangesloten? 2x 8 panelen?
Heb het een beetje gecorrigeerd, ik heb echter geen elektro achtergrond en haal alles voortdurend door elkaar.

Op de 2 MPPT's zijn inderdaad elk 8 panelen aangesloten samen 16 panelen van 270 Wp en die leveren max 200 watt per paneel.
De 16 panelen liggen allemaal tegelijkertijd vol in de zon (op een klein verschil na de bovenste liggen iets eerder in de zon).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Cranberry schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 16:40:

Dat hebben ze dus verborgen. Migjes weet daar wel meer van. Volgens mij heeft hij eens een link naar een "inside" datasheet gepost en daar was het wel zichtbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:05:
[...]
De 16 panelen liggen allemaal tegelijkertijd vol in de zon (op een klein verschil na de bovenste liggen iets eerder in de zon).
En daar wil je nu 8 panelen bij leggen op een andere windrichting dan die andere 16?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 05:53:
[...]

De goedkopere omvormers zoals growat en goodwe en hosola hebben een beperking van 60 procent van het omvormer vermogen per aansluiting. Dus voor jou is dat ongeveer 2500 watt per aansluiting. Als je geluk hebt staat het exact in data sheet maar meestal is het beetje duister. En in praktijk is het meestal weer ietsje meer dan in de folder.

Tja je dakkapel is aardige schaduw, dus eigenlijk optimiser,maar dan moet je parallel string aan de andere kant dat ook hebben.
Dus ik zou het verlies voor lief nemen en wachten tot zon om kapel heen draait, doe ik hier bij mezelf ook.

En nee ik installeer niet, doe ik alleen bij mezelf, voor de rest Klets ik wat domme praat hier op forum haha
Ik verwacht dat de panelen om 14.00 vol in de zon komen te liggen dat zou betekenen dat 1 MPPT dan 1200 watt van oost krijgt + 1200 watt uit west, de andere MPPT dot dan 1200 watt.

Hopelijk gaat het zo lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
CurlyMo schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:08:
[...]

En daar wil je nu 8 panelen bij leggen op een andere windrichting dan die andere 16?
De 16 panelen liggen op oost de nieuwe 8 zullen op west komen, hopelijk op dezelfde omvormer (Growatt 4200 MTL-s, met 2 MPPT's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Van Growatt weet ik niet of ze vol vermogen op 1 MPPT kunnen. Van Hosola weet ik zeker dat ze beperkt zijn, daar staat het ook duidelijk in de datasheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:18:
[...]

De 16 panelen liggen op oost de nieuwe 8 zullen op west komen, hopelijk op dezelfde omvormer (Growatt 4200 MTL-s, met 2 MPPT's)
Als er nu dus al 8 op één MPPT zitten dan kunnen daar best 8 parallel bij, mits een andere windrichting, zoals bij jou dus. Ik zou het wel aandurven. Die oost en west string pieken toch niet gelijk.

Je MPPT kan 550V aan. Daar blijf je waarschijnlijk met je 16 panelen onder. Ook kan je MPPT max. 15A aan. Daar blijf je ook onder door je twee windrichtingen.

[ Voor 15% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2018 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Flanky schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:13:
[...]

Ik verwacht dat de panelen om 14.00 vol in de zon komen te liggen dat zou betekenen dat 1 MPPT dan 1200 watt van oost krijgt + 1200 watt uit west, de andere MPPT dot dan 1200 watt.

Hopelijk gaat het zo lukken.
Precies, de pieken liggen op verschillende momenten op de dag, gaat erom wanneer beide string evenveel zon krijgen, en dat bij elkaar geteld.
Beide string zijn dan niet op hun max.
Dat is het leuke van oost west, veel panelen, vermogen verspreid over de dag, met een relatief kleine omvormer.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lifestyle71
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07 19:22

Lifestyle71

De Jos

Eindelijk krijg ik morgen en overmorgen mijn zonnepanelen geplaatst door New Energy Systems.
*Doet een dansje* *O* *O* *O*

Van alle zagen die we zagen zagen, zagen we geen zagen zagen zoals we onze zagen zagen zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:28
@CurlyMo Eindelijk gaat er wat gebeuren met de verkeerde verdeling van mijn 36 panelen.
De aannemer gaat komende vrijdag de panelen horizontaal in 2 groepen opnieuw indelen in een onderste en een bovenste deel van elk 6 panelen breed en 3 panelen hoog in landscape.
Ben benieuwd wat de verschillen zijn.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15:34
Goedenavond allen,

Graag zou ik wat advies of een besvestiging willen van mijn plannen.
Ik heb een omvormer goodwe 3600 ds gekocht.
Hierop wil ik op mp1 7 qcell 315 wp aansluiten gericht op het oosten,de spanning per paneel is rond de 33 volt per paneel
Op 2 van deze 7 panelen komen optimizers ivm een andere hoek.

Op mp2 komen 12 dmegc 260 wp ook met een spanning van ongeveer 33 volt per paneel.
9 stuks op het schuine dak gericht op het westen en 3 op het ondergelegen platte dak welke ik op het zuiden kan en wil richten.
Alle 12 panelen wil en moet ik dan voorzien van tigo optimizers.
Zien jullie hier problemen in? Of zouden jullie dit anders doen?

Daarnaast hoop ik dat iemand mij kan vertellen of dat ik via het goodwe portal dan ook kan zien wat mpp1 heeft geoogst en mpp2 heeft geoogst, dus apart.
Nu zie ik alleen wat alles tezamen heeft geoogst.

Lukt dit niet via het portal wat zou ik dan kunnen doen? Ik zie regelmatig foto’s voorbij komen met een curve van oost een curve van west en een totaal curve.
Ik moet zeggen dat ik weinig tot geen verstand heb van raspbery p of programmeertaal.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
Vpv En Ipv zijn per tracker uit te lezen, opbrengst alleen gecombineerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Samenvattend:
- 7 op oost
- 9 op west
- 3 op zuid

Ik denk dat de 3 op zuid beter op een aparte omvormer kunnen. Dat is goedkoper dan die 9 op west ook te voorzien van Tigo's. Kijk eens naar een Solis Mini 700. Ik dacht dat er ook een micro-omvormer was voor 3 panelen, maar dat kan ik zo snel niet vinden. De APsystems YC1000-3 dus (wel 3-fase).
1x Solis = ~ € 320,-
12x Tigo's = ~ € 500,-
1x APsystems = ~ € 325,-

Dus
- 7 op oost op MPPT 1 van Goodwe 3600DS
- 9 op west op MPPT 2 van Goodwe 3600DS
- 3 op zuid op MPPT 1 van Solid Mini 700
Ik moet zeggen dat ik weinig tot geen verstand heb van raspbery p of programmeertaal.
Weinig is niet geen ;) Probeer het eens en sluit je aan in de betreffende topics voor hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 11-12-2018 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-08 16:43

Nhz

Na wat interne verbouwingen zijn wij eindelijk toe om een nieuwe PV installatie te gaan plaatsen. De oude set is al een tijdje verkocht en we willen upgraden.

De bedoeling is om een Oost/West opstelling te maken met respectievelijk 30 panelen op oost (3 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 15) en 40 panelen op West (4 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 20). Totaal 70 panelen van 300Wp, dat maakt 21000Wp totaal.

In eerste instantie zat ik te denken aan 2 SMA Tripower 7000's. Met op elke omvormer een string Oost (4500Wp) en een string West (6000Wp). Op die manier heeft elke string zijn eigen MPP, wat weer gunstig is voor het beetje schaduwval wat ik heb over zowel 1 string Oost als 1 string West (de onderste rijen krijgen wat schaduw van andere gebouwen).

Nu zit ik echter toch te twijfelen of ik niet voor een SolarEdge 3PH 15kW zal gaan, met achter elk paneel een p300 optimizer. Dit maximaliseert de opbrengst van de panelen die (deels) in de schaduw gaan vallen, plus dat ik hiermee de installatie een stuk beter in de gaten kan houden, wat natuurlijk altijd een voordeel is (als het om zoveel panelen gaat). Bij de offertes die ik heb ontvangen is het prijsverschil met de twee SMA's ongeveer 1000euro, daarvoor hoef ik het an sich niet te laten vind ik.

De panelen die ik wil nemen zijn de Trina Honey Mono 300Wp full black, of de CSUN 300Wp full black.

Als ik me niet vergis zijn beide varianten die ik bedacht heb gewoon mogelijk, maar wat is wijsheid. Wat vinden jullie?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
Hallo CurlyMo,

Ik moet de 9 toch al voorzien van een optimizer, heb last van verschillende schaduw invallen van een boom en het dak van de overburen.
Ik kom van 2 omvormers af een omnik 1,5 en een goodwe 3000 ss.
Zou graag 1 omvormer willen gebruiken.
Ik begrijp dat het beter is om een aparte omvormer hiervoor te nemen, maar het is mogelijk toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ton1969 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:27:
Hallo CurlyMo,

Ik moet de 9 toch al voorzien van een optimizer, heb last van verschillende schaduw invallen van een boom en het dak van de overburen.
Dat zei je niet ;)

Dan zou ik de 3 ook van optimizers voorzien en één omvormer gebruiken. Maar voor een echt goed advies zou ik een eigen topic openen conform onderstaande eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Ton1969 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 21:40:
Goedenavond allen,

Graag zou ik wat advies of een besvestiging willen van mijn plannen.
Ik heb een omvormer goodwe 3600 ds gekocht.
Hierop wil ik op mp1 7 qcell 315 wp aansluiten gericht op het oosten,de spanning per paneel is rond de 33 volt per paneel
Op 2 van deze 7 panelen komen optimizers ivm een andere hoek.

Op mp2 komen 12 dmegc 260 wp ook met een spanning van ongeveer 33 volt per paneel.
9 stuks op het schuine dak gericht op het westen en 3 op het ondergelegen platte dak welke ik op het zuiden kan en wil richten.
Alle 12 panelen wil en moet ik dan voorzien van tigo optimizers.
Zien jullie hier problemen in? Of zouden jullie dit anders doen?

Daarnaast hoop ik dat iemand mij kan vertellen of dat ik via het goodwe portal dan ook kan zien wat mpp1 heeft geoogst en mpp2 heeft geoogst, dus apart.
Nu zie ik alleen wat alles tezamen heeft geoogst.

Lukt dit niet via het portal wat zou ik dan kunnen doen? Ik zie regelmatig foto’s voorbij komen met een curve van oost een curve van west en een totaal curve.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.
Als je mooi wilt loggen doe dan die zeven ook maar aanvullen met tigo,heb je alle panelen in je systeem zitten.
En misschien de drie zuid bij oost doen, heb je betere verdeling. Maar daar kun je mee spelen als je de kabels apart naar binnen brengt.

Word wel kostbaar grapje, maar dan heb je ook wat ahum....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton1969
@reneeke1970

Dat is inderdaad ook een optie, de 3 panelen op het lagergelegen platte dak bij het oosten te zetten.
Ik zou inderdaad deze 3 apart kunnen bekabelen en in serie zetten met oost.
Zit er geen maximum aan het aantal meters kabel? Ik vermoed dat lengte van de string dan ongeveer 50 meter zal worden.

Ik heb inderdaad ook overwogen de laatste 5 ook van een tigo te voorzien, echter wil je dit uitlezen komt er ook weer een tigo cloud Connect bij kijken.

@CurlyMo ook bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
reneeke1970 schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 20:50:
[...]

Precies, de pieken liggen op verschillende momenten op de dag, gaat erom wanneer beide string evenveel zon krijgen, en dat bij elkaar geteld.
Beide string zijn dan niet op hun max.
Dat is het leuke van oost west, veel panelen, vermogen verspreid over de dag, met een relatief kleine omvormer.
Bedankt voor jou reactie, het is mij nu duidelijk, gewoon 8 panelen erbij zoals op de afbeelding, geen optimizers, parallel aansluiten, zelfde voltage, zonnepanelen zullen pas rond 14.00h volledig meedraaien vanwege schaduw.

Dus nu zoek ik nog een leverancier en installateur voor de 8 panelen op west, 15 km ten zuiden van Eindhoven, iemand een tip eventueel via pm? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
CurlyMo schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 19:08:
[...]

Dat klopt, de 16 panelen liggen op oost en de nieuwe 8 panelen komen op west, met tot de middag in de zomer iets schaduw en in de winter veel schaduw tot 14.00 dan komen ze volledig in de zon tot zonsondergang, ik krijg zo een erg mooie spreiding ook al heb ik wat verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Nhz schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 22:23:
Na wat interne verbouwingen zijn wij eindelijk toe om een nieuwe PV installatie te gaan plaatsen. De oude set is al een tijdje verkocht en we willen upgraden.

De bedoeling is om een Oost/West opstelling te maken met respectievelijk 30 panelen op oost (3 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 15) en 40 panelen op West (4 rijen van 10 landscape, in 2 strings van 20). Totaal 70 panelen van 300Wp, dat maakt 21000Wp totaal.

In eerste instantie zat ik te denken aan 2 SMA Tripower 7000's. Met op elke omvormer een string Oost (4500Wp) en een string West (6000Wp). Op die manier heeft elke string zijn eigen MPP, wat weer gunstig is voor het beetje schaduwval wat ik heb over zowel 1 string Oost als 1 string West (de onderste rijen krijgen wat schaduw van andere gebouwen).

Nu zit ik echter toch te twijfelen of ik niet voor een SolarEdge 3PH 15kW zal gaan, met achter elk paneel een p300 optimizer. Dit maximaliseert de opbrengst van de panelen die (deels) in de schaduw gaan vallen, plus dat ik hiermee de installatie een stuk beter in de gaten kan houden, wat natuurlijk altijd een voordeel is (als het om zoveel panelen gaat). Bij de offertes die ik heb ontvangen is het prijsverschil met de twee SMA's ongeveer 1000euro, daarvoor hoef ik het an sich niet te laten vind ik.

De panelen die ik wil nemen zijn de Trina Honey Mono 300Wp full black, of de CSUN 300Wp full black.

Als ik me niet vergis zijn beide varianten die ik bedacht heb gewoon mogelijk, maar wat is wijsheid. Wat vinden jullie?
Als die schaduw in elk jaargetijde is, dan zeker SE, is dat alleen in november t/m januari, dan zou ik ook twijfelen.
Heb hier SF met SE, volgens sommigen een overdaad, maar bevalt prima met de diverse schaduwen in de diverse seizoenen (boom in blad in de zomer, schuur van de buur in de winter)

[ Voor 14% gewijzigd door Andre1973 op 13-12-2018 00:31 ]

Pagina: 1 ... 88 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y