Cranberry schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 13:04:
[...]
Jouw verhaal is me helemaal duidelijk
'k Had jou even genoemd of jij iets kunt roepen over de te verwachten stromen van strings op een Oost-Noord-Oost-dak en een West-Zuid-West-dak (dakhelling 48 - 50gr)
Ik ben voornemens 3 strings van 305Wp standaard 60-cells panelen te maken:
- 1 string ONO van 10 panelen
- 1 string WZW van 8 panelen
- 1 string WZW van 7 panelen
Het idee is om de string van 10 op ONO en die van 8 op WZW parallel aan MPPT1 te knopen en de string van 7 WZW op MPPT2. Omvormer een Goodwe/Growatt 4200 of 5000W. Alle panelen worden voorzien van een Tigo optimizer omdat ik flinke schaduw heb.
Ik had jou genoemd om een beetje een zinvolle inschatting van de stromen op de verschillende momenten op de dag over de verschillende seizoenen.
de Kortsluitstroom (Isc) die heeft helaas niks met momenten van de dag of seizoen te maken.
(bijna niks dan)
je kunt gewoon een bewolkte dag hebben, en dan in eens de zon achter de wolken vandaan komen.
(en zeker als het geregend heeft, lekker koude panelen en alle lucht vervuiling weg geregend)
dan krijg je vaak meer A uit de panelen als waar voor ze gespecificeerd zijn.
dan krijg je voor een paar seconde de 2 x Isc door de mpp heen.
de begrenzing is dan vaak een paar seconde te laat. helaas.
dit heeft helaas niks met met oost west te maken, ik heb 12,5A uit de 2 parallel stringen zien komen.
ondanks de verschillende hoek en ondanks de 10A beperking van de omvormer.
dit met maar 5,8Isc panelen.
dit is maar voor een paar seconde gelukkig, maar omvormer krijgt er wel een klap van.
mijn omvormer kan dat wel aan, die specificeert een 12,5A (de nieuwe doet er iets van 20A).
doe je dit met 8-9Ampp panelen, dan worden dat tikken van +20A, dat is wel flink als de max 15A is (of 13.8 afhankelijk van het precieze type omvormer wat je wil gebruiken).
kan dit? geen idee, heb ik nooit getest.

je gaat voor mij onbekend terrein op, leuk ben benieuwd.
heb je gecheckt met tigo of 2 stringen parallel en verschillende lengte zoals je het voor je ziet.
of dat ook echt allemaal kan.
(heb even geen zin om het allemaal uit te zoeken op dit moment. maar net zoals alles tigo heeft ook grenzen.)
nop die start niet met 80V.
maar met 120V, maar dat is dan wel Voc, dus 80Vmpp is wel in de buurt.
(ik zie dat je het al hebt aangepast in je bericht. ik laat het maar staan ter info.)
om hem echt lekker te laten draaien raden ze toch wel een 150Vmpp aan.
(zie "MPPT spanningsbereik vol vermogen" )
het is geen must om 350Vmpp er op te zetten, maar alles wat je dichter bij komt is wel lekkerder voor het ding.
zie:

(ik raad aan om altijd te proberen boven de 200Vmpp te blijven, TL omvormers vinden dat nu eenmaal prettiger, je hebt maar 5 panasonics/sunpower nodig dus zoveel duurder word het niet.

)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)