Zuid of Oost West? Overcapaciteit of niet? SMA of Solaredge

Pagina: 1
Acties:

• Elmonogrande
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 20:00
Beste Forumvrienden,

Ik sta op het punt een keuze te maken voor een PV installatie op ons vrijstaande nieuwbouwwoning. De woning is all electric. Dus inductiekoken, Quooker en de vloerverwarming wordt door een luchtwaterpomp van NIBE afgedekt (2040-8 icm VVM 320 met 190L boiler) De Nibe kan in de zomer ook koeling via de vloerverwarming zorgen.

De gewenst capaciteit om eigen verbruik af te dekken is ongeveer 7000kwh per jaar.

Het huis heeft 2 platte daken van ongeveer 20m x 5mm en 10m x 5.0m gelegen Zuid Oost - Zuid.

In eerste instantie dacht ik aan een opstelling gericht op Zuid. Vanwege de esthetiek was het eerste de bedoeling om op het lange lage platte dak 2 rijen van 11 panelen te leggen en op kleine hoge platte dak 2 rijen van 5 telkens gericht op Zuid. Op die manier zijn ze slecht minimaal zichtbaar vanaf de straat. Echter is er ruimte om meer panelen te leggen maar dan zullen de opstaande randen veel beter zichtbaar zijn. Dan zouden er echter ipv 32 panelen 48 panelen op het dak kunnen in 3 x 11 en 3 x 5 configuratie.

@AUijtdehaag opperde het idee om over oost-west opstelling na te denken en dat vind ik een heel goed alternatief. Dan wordt de capaciteit veel groter (ook 48 panelen) echter zal de installatie veel minder zichtbaar zijn vanaf de weg. En ook de langere spreiding van de opbrengst over de dag spreekt mij aan.

Met 32 panelen op Zuid is het ook al ruimschoots mogelijk de 7000 kwh af te dekken, productie zou met 32 panelen van 275wp op ongeveer 8200kwh uit komen.

Met 48 panelen zou die productie op 12400 kwh uit kunnen komen. Is dit echter verstandig gezien het einde van het salderen. Ik kan nog 2 jaar salderen en moet het dan hebben van enerzijds eigen verbruik en anderzijds terugleveren. Maar onduidelijk is wat de vergoeding zal zijn en of die wordt afgetopt.

Ik reken met een WP prijs van € 1,- ex btw voor wat betreft de aanschaf en installatie van 32 panelen en 9600 wp. Bij 48 panelen en 14400 wp zakt die WP naar 0,75 WP. Of is dat onrealistisch?

Vraag: wat is verstandig? Op eigen verbruik gaan zitten of nu al overcapaciteit aan leggen?

Daarnaast de vraag SMA of Solaredge. Zoals te zien op de situatiefoto heb ik zeker te maken met schaduw want beide daken worden tot ongeveer een meter van de rand gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LxneOkW.jpg

Dit is de foto van een de situatie eind mei 2018. Zoals jullie zien draai de zon begin van de avond zodanig dat het grote platte dak in de schaduw komt van de 1e verdieping. Daarnaast geeft de schoorsteen op de te verdieping een schaduw op het kleine platte dak van de eerste verdieping. Verder zijn er nog 2 afvoerpijpjes te zien. 1 daarvan helemaal aan het uiteinde van het lange platte dak (oostkant) en 1 op het kleine platte dak aan de zuidkant van het dak. Deze zijn niet hoger dan 40 cm en denk ik alleen lastig in de ochtend.

Zelf denk ik aan een configuratie met 48 x 300wp perc panelen (Dmec?) met SE omvormer en optizimizers gezien de schaduw. De omvormer kan bij oost west een stuk lager qua vermogen toch? 8 of 9k?

Graag hoor ik jullie gedachten. Een kleinere configuratie op slecht eigen verbruik af te dekken kan natuurlijk ook. @Rouske @AUijtdehaag @Stef87 @BlueTooth76 dank voor jullie hulp aan deze Noob _/-\o_

Vr groet

Venray Oost-West 16 kWp All electric, Nibe 2040 warmtepomp met VVM 320

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:01
Eigenlijk zijn je vragen vaak langs gekomen.
1. Zo vol mogelijk leggen want alles gaat in de toekomst elektrisch. Ook je EV. Installatiekosten zijn dan het laagst. Bij terugleversubsidie heb je ook meer baat bij veel opwekking.
2. Oost / West levert meeste eigen verbruik op. Dat is na salderen het handigst. Dat je meer panelen kwijt kan onderschrijft dat alleen maar.
3. Ik zou het zonder SE proberen. Kijk anders of je 4x 12 kan leggen. Dan vallen ze per 12 panelen uit. De schaduw is zo hard dat SE er denk ik ook weinig van kan maken. Voor de hoogste dak is de schaduw eventueel af te vangen met Tigo's.
4. Onder de € 1,00 / Wp excl. BTW moet je zeker wel kunnen komen. Helemaal omdat het platte daken zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door CurlyMo op 04-12-2018 12:54 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-09 16:02
Ik heb ze vorig jaar ook zelf op mijn plat dak gelegd. In oost west.
Mijn ervaringen zijn positief, al is het wel een beetje anders uitgevallen dan eerst gedacht. De profi's zullen vast roepen dat het voor de hand ligt maar ik zal ze met je delen.

Oost / West geeft al eerder opbrengst en loopt langer op de dag door. Qua piek zal het een 20% onder zuid zitten. Echter omdat oost/west ook vrij plat ligt (10-15 graden) werkt het goed van april tot oktober maar van november tot maart is de opbrengst zeer laag. Zeker de helft lager als zuid, 30-35 graden.

Achteraf logisch maar wel iets om rekening mee te houden, in de maanden dat je de warmtepomp het hardst nodig hebt doen je panelen het minder goed door de vlakke plaatsing. Nu kan je niet veel anders met een plat dak want op zuid 30 graden moeten de rijen zover uit elkaar dat er niet genoeg panelen passen.
Een schuindak/helling achter op je garage/uitbouw zou de beste resultaten geven in de wintermaanden lijkt mij. Fraai? nee!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-10 08:19
@Elmonogrande
tja, zuid/oost-west of andere oplossing, het maakt allemaal niet zoveel uit.
hier mijn oost-west:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
ik heb nu een 6430Wp op maar een 4kW omvormer, en dit gaat goed.
je kunt gewoon meer Wp op een omvormer hangen met een oost-west.

maar ook plat zuid en stijl zuid, zodat je meer opbrengst in de lente/herfst (stijl zuid) en zomer (plat zuid) hebt.
dat is ook een leuke weg.

dus meerdere richtingen werken is eigenlijk altijd cool.
ik zie wel een ZO + ZW setje, dan heb je meerdere richtingen en toch nog zuid.
denk creatief en verzin iets leuks. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
@nklaver234 overschat de winterproductie in de wintermaanden niet van een Zuid schuin dak opstelling. Dat valt ook echt tegen hoor :) Wellicht iets beter dan plat, maar aangezien de opbrengst sowieso erg laag is, valt dat in het niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Een platdak vergelijken met een schuindak in de winter is sowieso kansloos.

55 graden helling op een schuindak naar zuid wil je hebben in de winter... ;)
Edit: en dan ook nog schaduwvrij.

Maar opbrengst in de winter gaat nooit voldoende zijn om een warmtepomp direct te voeden.
Ook al leg je 30 kWp

Ik zeg altijd maar, de zomer PV opbrengst betaald mijn winter WP verbruik...
Ook al krijg je maar 6 cent per kWh... zorg dan voor voldoende panelen ;)

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 18:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nklaver234
Als ik mijn oost/west vergelijk met een zuid set hier zo'n 200 meter vandaan dan zie je dat in mei t/m augustus ]oost-west zo'n 10% beter is maar de andere maanden neemt de efficiency af tov zuid.
Nu is 10% beter in de zomer nog steeds meer dan 30% minder in de winter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-10 07:47

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

En als je het eene dak met oost/west vult, en het andere met zuid?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Ik ben een beetje huiverig om alles vol te leggen gezien de onzekerheid na 2020. Anderzijds hou ik ook wel van een gokje, echter is dit wel een duur gokje mocht de situatie na 2020 heel onredelijk zijn qua vergoeding voor het terugleveren.

Op het grotere dak passen ongeveer 32, misschien 36 maar dan staat er wel een afvoerpijpje hinderlijk voor de eerste rij panelen. Het bovenste dak heeft een grote afvoer ook hinderlijk aan de zuidkant, ik denk dat ik daar niet ontkom aan optimizers, togo's bijvoorbeeld.

Ik zou ook eerste het grotere dak kunnen volleggen en dan in 2020 kijken wat de regeling dan is. Er ligt namelijk een loze leiding van dat dak naar de ruimte waar de omvormer moet gaan komen. Maar het kriebelt heel erg om het kleinere hoge dak ook meteen mee te nemen....
CurlyMo schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:51:
Eigenlijk zijn je vragen vaak langs gekomen.
1. Zo vol mogelijk leggen want alles gaat in de toekomst elektrisch. Ook je EV. Installatiekosten zijn dan het laagst. Bij terugleversubsidie heb je ook meer baat bij veel opwekking.
2. Oost / West levert meeste eigen verbruik op. Dat is na salderen het handigst. Dat je meer panelen kwijt kan onderschrijft dat alleen maar.
3. Ik zou het zonder SE proberen. Kijk anders of je 4x 12 kan leggen. Dan vallen ze per 12 panelen uit. De schaduw is zo hard dat SE er denk ik ook weinig van kan maken. Voor de hoogste dak is de schaduw eventueel af te vangen met Tigo's.
4. Onder de € 1,00 / Wp excl. BTW moet je zeker wel kunnen komen. Helemaal omdat het platte daken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Dat is een hele moeilijke keuze want omdat de vrouw des huizes de panelen vanaf de weg niet of nauwelijks wil zien kan ik maar 2 rijen plaatsten in zuid opstelling. Dat zouden 2 x 11 op het langere dak of 2 x 5 op het kortere dak kunnen zijn. Dan verlies je veel ruimte in vergelijking met een oost - west opstelling en zou je met panelen met een hogere wp moeten werken om het totaal wp omhoog te krijgen. Het fijne van oost west is dat je met goedkopere 275wp panelen toch een relatief hoog totaal wp kunt bereiken omdat je extra panelen plaatst.
Atomic2005 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:54:
En als je het eene dak met oost/west vult, en het andere met zuid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Elmonogrande schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 15:26:
Anderzijds hou ik ook wel van een gokje, echter is dit wel een duur gokje mocht de situatie na 2020 heel onredelijk zijn qua vergoeding voor het terugleveren.
Panelen koop je tegenwoordig al voor < € 100,- incl. BTW. Dat zijn de kosten dus ook niet. Het is de omvormer die duur is en die heb je toch nodig.
[...] optimizers, togo's bijvoorbeeld.
Tigo's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat lijkt erg veel op het systeem dat wij hebben. Mijn tip is: 30-32 panelen oost-west op het grote dak voor een opbrengst van 7500-8000 kWh per jaar. Gewoon met een string omvormer om de kosten te drukken.
Als er later meer nodig is, gooi je het kleine dak vol.
Als dat laatste dak nu al kriebelt, neem je een wat grotere SE omvormer (bv. 8K) en kun je later panelen daaraan toevoegen in alle opstellingen.

Meer uitleg en analyse in KifArU in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Dank voor je berichtje en de link, heel interessant leesmateriaal en een optie die mij wel aanspreekt. Zo zie je maar weer dat je van alles en nog wat op het forum op kunt zoeken en toch vele posts niet ziet.
Ik zal eens uitrekenen hoeveel wp ik op het lange dak kwijt kan en wat dat betekent voor de omvormer ook met het oog op eventuele uitbreiding in de toekomst.
KifArU schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 11:48:
Dat lijkt erg veel op het systeem dat wij hebben. Mijn tip is: 30-32 panelen oost-west op het grote dak voor een opbrengst van 7500-8000 kWh per jaar. Gewoon met een string omvormer om de kosten te drukken.
Als er later meer nodig is, gooi je het kleine dak vol.
Als dat laatste dak nu al kriebelt, neem je een wat grotere SE omvormer (bv. 8K) en kun je later panelen daaraan toevoegen in alle opstellingen.

Meer uitleg en analyse in KifArU in "Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
Beste kenners en toekomstige paneelgenoten, ik denk dat ik er uit ben. Ik heb besloten om totdat er duidelijkheid is over de opvolger van de salderingsregeling alleen het grote platte dak te gaan gebruiken. Dan hou ik op het hoge platte dak ruimte in reserve voor het bijleggen van 10 tot 16 panelen in 2020. Of toch niet haha?

Dat betekent het volgende voor het lage (3m) platte dak:

36 panelen oost - west, zie bijgevoegde schets.

Panelen worden dan 300wp all black omdat de vrouw des huizes blauwe panelen niet trekt. Ik had zelf 275wp poly panelen in gedachten.

Dan de omvormer. Ik zit te denken aan een SMA 8000TL 3 fasen. OpticTrect lijkt me wel handig ivm met de 2 ontluchtingspijpen op het zuid-oosten, zie gele highlight op de foto eerdere in de thread. Of is het verstandig om de panelen die daar staan met Tigo's uit te rusten? Dat zou dan slecht s 6 of 8 panelen betreffen. Of is dat niet nodig? Pijpjes zijn niet zo hoog, 35 en 50 cm maar staan wel op een lullige plek.

Met 36 panelen op 300wp kom ik op 10800 wp. Die ga ik natuurlijk nooit halen in een oost west opstelling, vandaar een 8000TL omvormer. Die zou dan nog genoeg reserve moeten hebben om in de toekomst nog 10 of 16 extra panelen er aan te hangen.
Ik heb besloten om geen SE met optimizers te gaan doen omdat dat toch weer 36 x € 50 = € 1800 extra gaat kosten. Hoewel ik dan wel een goedkopere omvormer kan nemen. Per saldo zal het zo'n € 1200 schelen schat ik. Moet ik nog wel een paar Tigo's van af trekken om eerlijk te zijn.

Mijn vragen:

Is de omvormer keuze de juiste? Of is er een slimmere keuze? Denk ook aan toekomstige uitbreidingsmogelijkheden. Hoe sluit je dit aan, 2 strings op afzonderl ijke MPPT lijkt me?

Panelen wel of niet met 6 of 8 Tigo's uit gaan rusten? Of me beperken tot 32 panelen is ook nog een optie.

Weet iemand een goede installateur die dit in Noord-limburg zou willen gaan aanleggen?
Is het volgende kostenplaatje realistisch?

300wp all black a € 133,5 = 4800
Omvormer SMA 8000TL = 1700
Flat fix Oost West = 1800
Montage incl materiaal = 1500 ? (nieuwbouw, alle leidingen liggen tot aan meterkast, ruimte in groepenkast aanwezig) Instllatiehoogte is 3m)

Totaal ongeveer € 9.800 incl btw.

Graag jullie ongezouten en eerlijke feedback. Thanks

@CurlyMo @AUijtdehaag @Atomic2005 @nklaver234 @KifArU _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UZzMeii.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
1. Graag gedaan.
2. Vrijwel al je vragen zijn al aan bod gekomen in dit topic.
3. Prijs lijkt me prima.

PS. zou je op de foto de pijpjes kunnen omcirkelen?

Succes!

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 26-12-2018 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Elmonogrande schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:02:
Beste kenners en toekomstige paneelgenoten, ik denk dat ik er uit ben. Ik heb besloten om totdat er duidelijkheid is over de opvolger van de salderingsregeling alleen het grote platte dak te gaan gebruiken. Dan hou ik op het hoge platte dak ruimte in reserve voor het bijleggen van 10 tot 16 panelen in 2020. Of toch niet haha?

Dat betekent het volgende voor het lage (3m) platte dak:

36 panelen oost - west, zie bijgevoegde schets.

Panelen worden dan 300wp all black omdat de vrouw des huizes blauwe panelen niet trekt. Ik had zelf 275wp poly panelen in gedachten.

Dan de omvormer. Ik zit te denken aan een SMA 8000TL 3 fasen. OpticTrect lijkt me wel handig ivm met de 2 ontluchtingspijpen op het zuid-oosten, zie gele highlight op de foto eerdere in de thread. Of is het verstandig om de panelen die daar staan met Tigo's uit te rusten? Dat zou dan slecht s 6 of 8 panelen betreffen. Of is dat niet nodig? Pijpjes zijn niet zo hoog, 35 en 50 cm maar staan wel op een lullige plek.

Met 36 panelen op 300wp kom ik op 10800 wp. Die ga ik natuurlijk nooit halen in een oost west opstelling, vandaar een 8000TL omvormer. Die zou dan nog genoeg reserve moeten hebben om in de toekomst nog 10 of 16 extra panelen er aan te hangen.
Ik heb besloten om geen SE met optimizers te gaan doen omdat dat toch weer 36 x € 50 = € 1800 extra gaat kosten. Hoewel ik dan wel een goedkopere omvormer kan nemen. Per saldo zal het zo'n € 1200 schelen schat ik. Moet ik nog wel een paar Tigo's van af trekken om eerlijk te zijn.

Mijn vragen:

Is de omvormer keuze de juiste? Of is er een slimmere keuze? Denk ook aan toekomstige uitbreidingsmogelijkheden. Hoe sluit je dit aan, 2 strings op afzonderl ijke MPPT lijkt me?

Panelen wel of niet met 6 of 8 Tigo's uit gaan rusten? Of me beperken tot 32 panelen is ook nog een optie.

Weet iemand een goede installateur die dit in Noord-limburg zou willen gaan aanleggen?
Is het volgende kostenplaatje realistisch?

300wp all black a € 133,5 = 4800
Omvormer SMA 8000TL = 1700
Flat fix Oost West = 1800
Montage incl materiaal = 1500 ? (nieuwbouw, alle leidingen liggen tot aan meterkast, ruimte in groepenkast aanwezig) Instllatiehoogte is 3m)

Totaal ongeveer € 9.800 incl btw.

Graag jullie ongezouten en eerlijke feedback. Thanks

@CurlyMo @AUijtdehaag @Atomic2005 @nklaver234 @KifArU _/-\o_

[Afbeelding]
Goed ontwerp! Tigo's zijn niet nodig voor een klein pijpje in zo'n grote string.

Met 32 panelen kom je al over de 8000 kWh op jaarbasis, met 36 over de 9000.

Voor een kleine meerprijs heb je een sma 10k omvormer (3*16A groep gevuld), warme je nu goed zit en waarop je ruimte hebt voor een toekomstige uitbreiding tot ruim 14.000 kwp. (Omvormer op 70% dimensioneren) Dat maakt de uitbreiding op het hoge dak erg makkelijk.

Mijn keuze zou zijn nu 36 panelen op een sma 10k met zwarte montagematerialen.

prijzen zullen wel ongeveer kloppen.

Je kunt sunsolar in Oss eens bellen, die kan dit mooi voor je doen.

Tip: laat die ballast nog eens narekenen. Ziet er nu niet logisch uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nklaver234
KifArU schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:30:
[...]

Voor een kleine meerprijs heb je een sma 10k omvormer (3*16A groep gevuld), warme je nu goed zit en waarop je ruimte hebt voor een toekomstige uitbreiding tot ruim 14.000 kwp. (Omvormer op 70% dimensioneren) Dat maakt de uitbreiding op het hoge dak erg makkelijk.

Je kunt sunsolar in Oss eens bellen, die kan dit mooi voor je doen.

Tip: laat die ballast nog eens narekenen. Ziet er nu niet logisch uit.
10k omvormer, als je wilt uitbreiden denk ik wel aan te raden. Ik haal in de zomer met oost west 3500 van 4200. Dus 83%. Als je voor 10k+ aan panelen hebt is een 8k omvormer prima met oost/west maar als je nog wilt uitbreiden dan ga je in de zomer echt wel een aantal dagen aftoppen.

Sunsolar, _/-\o_ Ook goede ervaring mee!

Als montage systeem kan je ook deze kiezen. Dan heb je 9*6=54 steunen nodig van 35 euro. En dan heb je verder geen extra ballast meer nodig. Ik heb deze ook gebruikt en ben er zeer tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

https://www.marktplaats.n...cd&previousPage=mympBuyer

Csun 300 Wp all black 300-60m-bb
118 euro :)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

315 voor een euro meer.
https://link.marktplaats.nl/a1004808371

Plat dak kan dat wel toch?

Of gelijk alles vol voor 60,- incl btw per paneel
https://link.marktplaats.nl/m1349044333

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 26-12-2018 17:18 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zJrwelo.jpg
CurlyMo schreef op woensdag 26 december 2018 @ 15:00:
1. Graag gedaan.
2. Vrijwel al je vragen zijn al aan bod gekomen in dit topic.
3. Prijs lijkt me prima.

PS. zou je op de foto de pijpjes kunnen omcirkelen?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik zou 4 Tigo's doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou het hoge dak en het dak van de uitbouw doen. :) uitbouw is schaduwvrij.
Je hebt oost-west / zuid en noord verkeerd om, zie schaduw.

[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 26-12-2018 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nklaver234
Rol-Co schreef op woensdag 26 december 2018 @ 19:51:
Ik zou het hoge dak en het dak van de uitbouw doen. :) uitbouw is schaduwvrij.
Je hebt oost-west / zuid en noord verkeerd om, zie schaduw.
Het lijkt erop dat de foto 's avonds laat in de zomer is gemaakt. Zon gaat onder in het westen. De panelen van de buurman staan zo te zien op zuid (heel lichtjes naar oost). Draai de foto

's Avonds doet de zon niet meer zoveel energie, zeker niet op een plat dak met oost/west in een 10 a 15 graden hoek. Dus veel last van de schaduw van het huis verwacht ik niet. Maar er is misschien wel iemand die een simulatie kan maken van de schaduw en de effecten op de opbrengst, ik kan dat helaas niet.

Misschien is de beste oplossing toch wel om een zonneschans te maken van 3 panelen boven elkaar.
En dan wel op zuid, dan heb je in de winter ook nog wat opbrengst.
Dan heb je 11 panelen op een rij en drie rijen boven elkaar. Dan heb je denk ik zo'n 4 van die stellages nodig. 4x2 panelen op de stellages en 3 panelen ertussen= 11.
Als je dan nog meer spreiding over de dag wilt kan je bovenop het huis altijd nog een oost/west set maken.

En misschien heb je wel plek voor een vierde rij. Achterkant aftimmeren met rabatdelen en het ziet er prima uit.

[ Voor 7% gewijzigd door nklaver234 op 26-12-2018 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

nklaver234 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 21:19:
[...]

Het lijkt erop dat de foto 's avonds laat in de zomer is gemaakt. Zon gaat onder in het westen. De panelen van de buurman staan zo te zien op zuid (heel lichtjes naar oost). Draai de foto

's Avonds doet de zon niet meer zoveel energie, zeker niet op een plat dak met oost/west in een 10 a 15 graden hoek. Dus veel last van de schaduw van het huis verwacht ik niet. Maar er is misschien wel iemand die een simulatie kan maken van de schaduw en de effecten op de opbrengst, ik kan dat helaas niet.

Misschien is de beste oplossing toch wel om een zonneschans te maken van 3 panelen boven elkaar.
Dan heb je 11 panelen op een rij en drie rijen boven elkaar. Dan heb je denk ik zo'n 4 van die stellages nodig. 4x2 panelen op de stellages en 3 panelen ertussen= 11.
Als je dan nog meer spreiding over de dag wilt kan je bovenop het huis altijd nog een oost/west set maken.

En misschien heb je wel plek voor een vierde rij. Achterkant aftimmeren met rabatdelen en het ziet er prima uit.
Ow dat zou kunnen inderdaad, laat in de avond met een drone of zo.
Ja dan zou ik ook niets tigo'n, maar dan ook geen oost-west maken op dat lange dak maar gewoon richting zuid oost. Op het hoge dak misschien wel, en erg plat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
[...]

Denk dat de buurman dacht.. Hoe meer panelen op het dak hoe beter :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 22:09
Ik zat ook met dilemma van ofwel alles naar zuid met tussen ruimte (veel kleiner dak) of oost/west
Oost/west gedaan en een vergelijkbaar systeem in pvoutput gevonden op 15 km afstand

https://pvoutput.org/comp...94&sid1=62842&dt=20181224

Er zit 80 wattpeak tussen, allebeide panasonic panelen, en solaredge optimizer/inverters.
32 graden zuid/west vergeleken met 12.5 graden oost/west (als in noor/oost/oost / zuid/zuid/west)

Met slecht weer maakt het niet uit, maar op heldere dag zie je wel verschil tussen efficiency m.b.t. de hoek van de panelen.

Voor mij een leuk vergelijk.
Op 30-35 graden hoek opstelling op zuid had ik maar 2 rijen kwijt gekund

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Elmonogrande
Een zonneschans is technisch natuurlijk wel mogelijk maar hoe hoog en hoe zichtbaar wordt zo'n schans? Zoals al eerder geschreven, de installatie moet zo goed als onzichtbaar zijn vanaf de straat. Dat is niet zo bij mijn buren. Daar heb je een strak huis en vervolgens zit tegen de windkappen van de flat fix fusion aan te kijken. Geen gezicht.
[...]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil me er niet teveel mee bemoeien, maar ik zou eerst het kleine dak volleggen.
Om de simpele reden dat dit meer zonuren heeft en het lage dak eerder en meer schaduw krijgt.

En een SMA is goedkoper in DE
https://www.mg-solar-shop...ipower-STP-8000TL-20.html

• Elmonogrande
Ik snap wat je bedoelt echter kan ik op het kleine dak maar 4000 tot 5000 wp kwijt, dan haal ik niet eens wat ik per jaar verbruik....dat is ook weer zonde tijdens de salderingsperiode toch?
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:21:
Ik wil me er niet teveel mee bemoeien, maar ik zou eerst het kleine dak volleggen.
Om de simpele reden dat dit meer zonuren heeft en het lage dak eerder en meer schaduw krijgt.

En een SMA is goedkoper in DE
https://www.mg-solar-shop...ipower-STP-8000TL-20.html

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Elmonogrande
Dat is ook weer zo...
Ik heb zelfs noord vol liggen (of het verstandig is weet ik niet, verslavend is het wel)

Maar oost/west zou op het lage dak, niet zo best zijn denk ik... vanwege het huis/schaduw wat erachter staat.

Is een combinatie niet beter?
zuid, lage dak en oost/west hoge dak?
(sorry, me niet helemaal verdiept in de ontwikkelingen tot nu toe... moet hier ook nog wat klussen)

Edit: hoeveel schaduw heb je van je buurman op het lage dak? Het zijn best hoge huizen... (maar geen duidelijke fotos)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-12-2018 10:45 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:41:
@Elmonogrande

Maar oost/west zou op het lage dak, niet zo best zijn denk ik... vanwege het huis/schaduw wat erachter staat.

Had ik ook al, dat grote dak zou ik geen oost west leggen, die ben je volledig kwijt met een beetje schaduw er op, zet je 2 lange rijen zuid oost gelijk aan het dak zelf dan is de opbrengst al binnen als de schaduw begint, dus boeit het niet meer.
Hoge dak zou wel kunnen, daar krijg je dus laat in de avond die schoorsteen.

• Elmonogrande
Ik denk dat het met de schaduw best mee gaat vallen. Tussen het hoge dak van de buren en mijn platte dak zit hemelsbreed 12 meter, zie foto's voor een impressie. Huis met rode en grijze auto is van ons. Nu op de kortste dagen van het jaar met de laagste mogelijke zonnestand komt de schaduw amper tot op het dak. reken daarbij dat een metertje van de rand blijf..... Zie ook de pijp op het hoge dak :-(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ws7Ev60.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sH800iK.jpg

Dus wat is wijsheid haha
AUijtdehaag schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:41:
@Elmonogrande
Dat is ook weer zo...
Ik heb zelfs noord vol liggen (of het verstandig is weet ik niet, verslavend is het wel)

(sorry, me niet helemaal verdiept in de ontwikkelingen tot nu toe... moet hier ook nog wat klussen)

Edit: hoeveel schaduw heb je van je buurman op het lage dak? Het zijn best hoge huizen... (maar geen duidelijke fotos)

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:40
migjes schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:21:
@Elmonogrande
tja, zuid/oost-west of andere oplossing, het maakt allemaal niet zoveel uit.
hier mijn oost-west:
[Afbeelding]
ik heb nu een 6430Wp op maar een 4kW omvormer, en dit gaat goed.
je kunt gewoon meer Wp op een omvormer hangen met een oost-west.

maar ook plat zuid en stijl zuid, zodat je meer opbrengst in de lente/herfst (stijl zuid) en zomer (plat zuid) hebt.
dat is ook een leuke weg.

dus meerdere richtingen werken is eigenlijk altijd cool.
ik zie wel een ZO + ZW setje, dan heb je meerdere richtingen en toch nog zuid.
denk creatief en verzin iets leuks. ;)
Vergeet niet dat Oost-West een betere verdeling over de dag heeft qua stroom (begint eerder en eindigt later)... Zuid heeft één grote piek.

• nklaver234
Elmonogrande schreef op donderdag 27 december 2018 @ 10:11:
Een zonneschans is technisch natuurlijk wel mogelijk maar hoe hoog en hoe zichtbaar wordt zo'n schans? Zoals al eerder geschreven, de installatie moet zo goed als onzichtbaar zijn vanaf de straat. Dat is niet zo bij mijn buren. Daar heb je een strak huis en vervolgens zit tegen de windkappen van de flat fix fusion aan te kijken. Geen gezicht.

[...]
Als je ze onder zo'n 10 graden legt komt het per paneel zo'n 17 cm extra omhoog tov helemaal plat. 3 panelen op een schans komen dus al zo'n 50cm omhoog, 4 panelen bijna 70 cm.

Dit plaatje wordt vaak aangehaald hier op tweakers:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg
Mijn oost west staat op 15 graden. Mij is uitgelegd dat als je de panelen plat legt er teveel vuil op blijft liggen en minder goed schoon regenen. Als het niet om het vuil was zou plat leggen een prima oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
@nklaver234 Lijkt me een heel mooi geheel om het met een schans te doen, mooi strak maar je moet er wel juiste plek voor hebben. Op een laag plat dak met een hoogte van 3 meter ga je een schans van 50 cm denk ik op relatief kleine afstand vanaf de weg al zien denk ik. Misschien ga ik iets op het dak zetten met die hoogte om te kijken wat het effect zou zij van iets van 50 cm hoogte op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Ik snap wat je zegt maar als ik ik 2 rijen van 11 panelen op zuid zet moet ik dat afzetten tegen 36 panelen die ik in een oost west opstelling kwijt kan, plus de betere spreiding over de dag. Vergeet niet dat we een all electric huis hebben met warmtepomp, quooker, inductie etc.....
Rol-Co schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:27:
[...]

Had ik ook al, dat grote dak zou ik geen oost west leggen, die ben je volledig kwijt met een beetje schaduw er op, zet je 2 lange rijen zuid oost gelijk aan het dak zelf dan is de opbrengst al binnen als de schaduw begint, dus boeit het niet meer.
Hoge dak zou wel kunnen, daar krijg je dus laat in de avond die schoorsteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elmonogrande schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 11:50:
Ik snap wat je zegt maar als ik ik 2 rijen van 11 panelen op zuid zet moet ik dat afzetten tegen 36 panelen die ik in een oost west opstelling kwijt kan, plus de betere spreiding over de dag. Vergeet niet dat we een all electric huis hebben met warmtepomp, quooker, inductie etc.....

[...]
Ja heb ik ook allemaal :) en een verbruik rond 7000
22 panelen naar zuid oost neem je dan geen simpele 275W maar 320Watters of zo, dan zit je al op 7000Wp, mooie basis voor niet teveel geld.
De rest kan je later nog aanvullen op de andere daken in andere richtingen om het eventueel meer over de dag te krijgen.
Maar na een jaar heb je wel een idee wat je verbruik is en wat de salderings regeling gaat doen.
;)

Edit:
Voor 3,5 rug heb je 22 stuks en 7,1kWp
https://www.solar-bouwmarkt.nl/qpeak-duo-325wp-perc.html

Edit2:
Neem je deze omvormer erbij en sluit je de 22 stuks in 1 string op 1mpp van de omvormer. Dan heb je nog een mpp over voor andere dak/daken later. Ook is hij alvast groot genoeg.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sun2000-12ktl.html

[ Voor 16% gewijzigd door Rol-Co op 28-12-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nougat schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:53:
[...]

Vergeet niet dat Oost-West een betere verdeling over de dag heeft qua stroom (begint eerder en eindigt later)... Zuid heeft één grote piek.
Zuid doet weer meer in de winter t.o.v de oost west die een puur zomer performer is.
Het verschil is niet heel groot of je moet echt 2x zo veel kunnen leggen maar dat is het vaak ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Ik snap je rekensom en argumentatie niet zo goed. Op zich geen foute calculatie echter zie ik niet zo goed hoe dit zich voordelig verhoudt tot de eerder genoemde mogelijkheden.

In oost west opstelling kan ik 36 panelen kwijt, dat is 63% meer paneeloppervlakte ten opzichte van 22 panelen. Als je dat doet met simpele 275 (what's wrong with that?) kom je qua opbrengst ten opzichte van een zuid opstelling toch nog altijd zo'n 2kwp hoger uit. 36 x 275 = 9900 wp en daar 10% van af getrokken omdat zuid effectiever dan oost west. 275wp panelen zijn al te krijgen voor € 80......

Maar ik heb de wijsheid niet in pacht, integendeel haha. Ik heb al zoveel scenario's in m'n hoofd gehad dat ik er af toe hoofdpijn van krijg haha. Gelukkig heeft m'n vrouw al gezegd dat ze zwarte panelen wil, die keuze hoef ik dus niet meer te maken...
Rol-Co schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 12:33:
[...]

Ja heb ik ook allemaal :) en een verbruik rond 7000
22 panelen naar zuid oost neem je dan geen simpele 275W maar 320Watters of zo, dan zit je al op 7000Wp, mooie basis voor niet teveel geld.
De rest kan je later nog aanvullen op de andere daken in andere richtingen om het eventueel meer over de dag te krijgen.
Maar na een jaar heb je wel een idee wat je verbruik is en wat de salderings regeling gaat doen.
;)

Edit:
Voor 3,5 rug heb je 22 stuks en 7,1kWp
https://www.solar-bouwmarkt.nl/qpeak-duo-325wp-perc.html

Edit2:
Neem je deze omvormer erbij en sluit je de 22 stuks in 1 string op 1mpp van de omvormer. Dan heb je nog een mpp over voor andere dak/daken later. Ook is hij alvast groot genoeg.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/sun2000-12ktl.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Elmonogrande schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:59:
Ik snap je rekensom en argumentatie niet zo goed. Op zich geen foute calculatie echter zie ik niet zo goed hoe dit zich voordelig verhoudt tot de eerder genoemde mogelijkheden.

In oost west opstelling kan ik 36 panelen kwijt, dat is 63% meer paneeloppervlakte ten opzichte van 22 panelen. Als je dat doet met simpele 275 (what's wrong with that?) kom je qua opbrengst ten opzichte van een zuid opstelling toch nog altijd zo'n 2kwp hoger uit. 36 x 275 = 9900 wp en daar 10% van af getrokken omdat zuid effectiever dan oost west. 275wp panelen zijn al te krijgen voor € 80......

Maar ik heb de wijsheid niet in pacht, integendeel haha. Ik heb al zoveel scenario's in m'n hoofd gehad dat ik er af toe hoofdpijn van krijg haha. Gelukkig heeft m'n vrouw al gezegd dat ze zwarte panelen wil, die keuze hoef ik dus niet meer te maken...

[...]
Het is ook een stukje gokken ;) maar het verschil gaat groter dan 10% zijn. Je oost van de oost west staat namelijk naar noord-oost wat echt puur in de zomer werkt, je west staat zuid-west en krijg je (voor west begrippen) al vroeg schaduw op, ik gok al een uur of 6 in de avond (zomertijd) dus ook daar ga je een groot deel missen. Dagen met slecht weer heb je weer een stukje voordeel door de grote hoeveelheid.

22 panelen richting zuid-zuid oost zijn schaduwvrij, de hoeveelheid die je daar legt is gewoon de opbrengst in kWh per jaar terwijl je denk ik met de oost-west blij mag zijn met 75% door de bovenstaande nadelen.

Het oost west idee is goed als je geen dak meer hebt en je meer opbrengst wilt, dat kan je dan maken door oost west te leggen met mindere efficientie voor lief, het rendement daalt dan wel. Maar je hebt nog dakvlak genoeg waardoor je nog in de hoge rendementen kan blijven, zelfde opwek met minder panelen, of meer opwek met zelfde panelen.
Die 36 kan je ook in 22 zuid en 14 op het hoge dak doen bijv, dan heb je er ook 36 neem je 325W heb je 11700 liggen met goede performance.
36x 325 is 11700x1= 11700 voor 5292 incl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Eindelijk tijd voor een update. Uiteindelijk gekozen voor de volgende opstelling, ruwweg een oost west opstelling. Ik wil opbrengst zo veel mogelijk over de dag spreiden.

Totaal 16060 WP met 52 panelen, waarvan 32 op lage platdak en 20 op het hoge platdak.

Omvormer Solaredge SE15k 3 fase met alle panelen natuurlijk voorzien van een optimizer. Lange string p370 en kortere string p404 volgens mij.

1 string van 32 x csun 305 wp black met flatfix fusion black vanwege esthetiek. (m'n vrouw...)
1 string 20 x ja solar 315 wp met alu bevestiging op het hoge dak.

Totale installatie kost 0,78 per wp ex btw.

Ik zal nog even wat foto's posten en een overzicht van de lay-out.

.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Elmonogrande
Hierbij de beloofde afbeeldingen, ik hoor graag jullie vragen of opmerkingen!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1ZD14DL.png

Bovenste platdak

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tU06vNW.jpg

Bovenste platdak

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vQbL1h2.jpg

Lage platdak

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RXuPZCE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dzCIFAe.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:17
@Elmonogrande ziet er goed uit d:)b
Is 1.1.12 defect? Want 0Wh is niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Netjes hoor.. :Y)

Pas wel op met mc4 stekkers die mogelijk regen op vangen (te zien op 1 foto, gebonden aan frame)
Bij voorkeur droog onder een paneel hangen.

[ Voor 83% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-03-2019 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
Yep goed gezien, infant mortality denk ik, die optimizer is zo dood als een pier denk ik. Dus ff nieuwe p370 er in denk ik.
Rouske schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:36:
@Elmonogrande ziet er goed uit d:)b
Is 1.1.12 defect? Want 0Wh is niet zo veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de schompen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-09 17:42
Elmonogrande schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:38:
Yep goed gezien, infant mortality denk ik, die optimizer is zo dood als een pier denk ik. Dus ff nieuwe p370 er in denk ik.

Gaat al snel 1 optimizer kapot. Hier sinds 4 jaar al 2 kapot. Natuurlijk 25 jaar garantie maar toch....
[...]

Set 1: 5200 Wp op een se 5k. Set 2: 5200 Wp op een se 5k. Set 3: 5040 Wp op een Growatt 5000tl3-xh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
@Elmonogrande

Ik zie een heel lang pv paneel wat tussen de schuine panelen ligt, wat is dat voor paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
deheij1 schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 10:43:
@Elmonogrande

Ik zie een heel lang pv paneel wat tussen de schuine panelen ligt, wat is dat voor paneel?
Gezichtsbedrog denk ik? Op lage platte dak 32 x csun 305wp 165cm x 100, bovenste dak 20 x ja solar 315wp ook in 165 x 100cm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Mooi systeem! Voor een Oost - West systeem wel een beetje grote omvormer.
Je woont duidelijk niet in Belgie. Je houdt rekening met verdere uitbreiding?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elmonogrande
Per ongeluk gepost in de algemene thread. Vanochtend verrast door een buurman die een paar foto's gemaakt met z'n drone doorstuurde. Zo ziet onze oost-west opstelling met 52 panelen er uit. Windstoten van 100-120 kmh van vorige week overleefd pffff. Laat het mooie weer maar komen 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZSynQUs.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yNkgsWc.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9nhmCYY.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elmonogrande
onetime schreef op dinsdag 5 maart 2019 @ 12:34:
Mooi systeem! Voor een Oost - West systeem wel een beetje grote omvormer.
Je woont duidelijk niet in Belgie. Je houdt rekening met verdere uitbreiding?
Nee ik hou op zich niet rekening met verdere uitbreiding. Aftoppen wil ik beslist niet. De 15k zal ik inderdaad amper nodig hebben al had ik een dag of 10 geleden al een piek van 11kW en was het maar goed dat de omvormer toen nog begrensd was op 73%. Nu met een aardlek van 3 x 25A en 0,3A staat de omvormer vol open op 100%. Die 15k zal ie wel gaan halen op piekmomenten al is dat niet al te vaak en al te lang bij oost west. Maar bij goed weer tussen 12.00 en 14.00 uur..... We gaan het zien.
Tweede overweging is de prijs. Deze SolarEdge 15k is goedkoper dan een Solaredege 8k, 9k, 10k of 12,5k....
Dus waarom kleiner gaan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:44

timovd

Voorsprong door techniek

Aftoppen bij SolarEdge gaat pas op zo'n 150%. Die omvormers kunnen echt veel hebben.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
@timovd

Je bent in de war met max toelaatbaar PV vermogen.
Het topt gewoon net als andere omvormers af op het max AC vermogen. En 15 kW is ruim voldoende, maar geen reden voor een kleinere.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski
Ik merk toch wel enig verschil, met een te grote omvormer op slechtere dagen.
Een te grote omvormer is gewoonweg minder efficient bij laag vermogen. (toch?)

Vergelijking met eenzelfde dak, vlakbij:
https://pvoutput.org/comp...&sid=15478&sid1=36100&t=d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
@AUijtdehaag mooie grafiek

Dat zal in theorie zeker meespelen. Kijk naar de grafiek die ik link. Maar hoeveel het verschil tussen een 12.5k en een 15k is weet ik niet. Misschien rolt het uit de SE dimensionering tool?

https://www.google.com/am...-your-solar-inverter/amp/

Ik heb ook nog even het nachtverbruik vergeleken maar dat is niet heel significant.
Zijn nachtverbruik zit bijvoorbeeld op 2 W en die van jou op 5W.
Als die waardes kloppen mis jij per dag 72 Wh. Op een slechte dag heb je bijvoorbeeld 1.2 kWh.

0.072 / 1.2 × 100 = 0.6% (nog niet echt significant nee)

Sowieso zijn opbrengsten van slechte dagen niet significant voor de jaaropbrengst.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:49

BlueTooth76

Let the sun shine!

Elmonogrande schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 10:37:
Per ongeluk gepost in de algemene thread. Vanochtend verrast door een buurman die een paar foto's gemaakt met z'n drone doorstuurde. Zo ziet onze oost-west opstelling met 52 panelen er uit. Windstoten van 100-120 kmh van vorige week overleefd pffff. Laat het mooie weer maar komen 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prachtig! Ik word blij van dit soort sets _/-\o_

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmonogrande
AUijtdehaag schreef op maandag 4 maart 2019 @ 17:37:
Netjes hoor.. :Y)

Pas wel op met mc4 stekkers die mogelijk regen op vangen (te zien op 1 foto, gebonden aan frame)
Bij voorkeur droog onder een paneel hangen.
Bijna over het hoofd gezien. Welke foto bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Elmonogrande
Deze:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rgetjdk5zzeo.jpg

Pagina: 1