Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.889 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:28
Rouske schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:05:
[...]

Of er een vaste aansluiting van maken :9
Staat op de planning want de hele schuur gaat opnieuw bedraad worden ivm veranda die er komt en domotica (schakelen buitenverlichting ed).

Maar eerst de voortuin afmaken en dan de plannen voor de veranda maken.

En dan weer wat euro's sparen voor 4 extra panelen die er dan erbij kunnen komen o/w. Totaal oppervlakte wordt dan 3 x 6.5 meter. 8 panelen gaat waarschijnlijk net niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 13:59
busscherski schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 09:29:
@tsjoender @RemkoDJ

Ja inderdaad het eigen verbruik is niet bekend bij de omvormer of de meter. Bij mij is het hetzelfde. Het zou kunnen omdat Solax ook omvormers heeft met ingebouwde / gekoppelde accu en dan is er wel input nodig wat betreft eigen verbruik.

[afbeelding]
Thanks voor je antwoord. Het is me duidelijk.

Ik had echter nog wel een ander vraagje naar aanleiding van jou plaatje...

Dit is mijn "opbrengst" van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jwU0OJ/Knipsel.jpg

Op het plaatje zie je dat de solar power op dat moment 1590wp is. De AC output is echter maar 1425wp. Dat is een verschil van 165wp. Is dit normaal? Het is igg niet in de buurt van de 97% efficiency welke hij zou moeten hebben...

Als ik jou plaatje bekijk zie ik dat het verschil tussen de solar en ac lijnen veel kleiner is.

Als dit overigens een domme vraag is neem me niet kwalijk, ik ben er niet erg in thuis nog maar ik probeer het te leren en te begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:29
RemkoDJ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:15:
[...]

Thanks voor je antwoord. Het is me duidelijk.

Ik had echter nog wel een ander vraagje naar aanleiding van jou plaatje...

Dit is mijn "opbrengst" van vandaag:
[afbeelding]

Op het plaatje zie je dat de solar power op dat moment 1590wp is. De AC output is echter maar 1425wp. Dat is een verschil van 165wp. Is dit normaal? Het is igg niet in de buurt van de 97% efficiency welke hij zou moeten hebben...

Als ik jou plaatje bekijk zie ik dat het verschil tussen de solar en ac lijnen veel kleiner is.

Als dit overigens een domme vraag is neem me niet kwalijk, ik ben er niet erg in thuis nog maar ik probeer het te leren en te begrijpen :)
Ik vond het verschil bij mij ook al flink, maar heb er nog geen vraag over gesteld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aG4T2OhcFefLwSRIh8opflZs/full.jpg

Bij hetzelfde vermogen als in jouw screenshot is het verschil bij mij 95 W.
Ik heb een string van 7 en een van 8. En ik ken jouw panelen niet maar mogelijk geven die van mij een net iets hoger voltage. Dus dat die van jou minder efficiënt is kan ik goed verklaren. Nu zitten we natuurlijk allebei ver van het optimum... Ik vermoed dat de 97% geldt bij een mppt voltage van 380V.

Ik heb geen idee of andere merken omvormers ook het dc vermogen laten zien.

Mochten mijn conclusies foutief zijn dan hoop ik gecorrigeerd te worden :)

Waarom had jij vandaag alweer beter weer dan ik? :p

edit: bij volle zon doet die van mij 4372 om 4094 (93.6%). 94.1% rond 1600W.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Het antwoord op @busscherski en @RemkoDJ is temperatuur en instraling.
Het aantal Wp is bij 25 graden paneel temperatuur en 1000 W instraling per m2.
als een van de 2 afwijkt de verkerde kant op (te lage instraling, te hoge temperatuur) dan haal je dus niet het aantal Wp.
Als ze beter zijn dan aangegeven warden dan kan het zelfs hoger zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@Andre1973

Volgens mij is dat niet zo hoor.

Hoe kan de omvormer weten met welke panelen die gekoppeld is?

Temperatuur, verkeerde hoek en schaduw zit toch al in het dc vermogen?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@busscherski hmm te snel gelezen geloof ik..

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
busscherski schreef op zondag 3 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Ik vond het verschil bij mij ook al flink, maar heb er nog geen vraag over gesteld.

[afbeelding]

Ik heb een string van 7 en een van 8. En ik ken jouw panelen niet maar mogelijk geven die van mij een net iets hoger voltage. Dus dat die van jou minder efficiënt is kan ik goed verklaren. Nu zitten we natuurlijk allebei ver van het optimum... Ik vermoed dat de 97% geldt bij een mppt voltage van 380V.

Je zit inderdaad te ver van het optimale af, ik heb ook zeven procent verschil tussen ac en dc.
Dat is ook de reden dat micro omvormers zeker net zo goed zijn of danwel beter dan string omvormer. Folder cijfertjes zeggen niks.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@reneeke1970

Weet je wat het rendement van micro omvormers is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De cijfertjes in de folder zijn hopelijk bemeten met apparatuur die duurder is dan de omvormer.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 3 juni 2018 @ 21:56:
@reneeke1970

Weet je wat het rendement van micro omvormers is?
Ik weet alleen van aps dat ie 94 is en in een praktijk test ook makkelijk gehaald heeft. Zelfs over een heel breed gebied.
Dus die doet het eigenlijk al beter dan jou omvormer mits die gegevens betrouwbaar zijn.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
reneeke1970 schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:11:
[...]

Ik weet alleen van aps dat ie 94 is en in een praktijk test ook makkelijk gehaald heeft. Zelfs over een heel breed gebied.
Dus die doet het eigenlijk al beter dan jou omvormer mits die gegevens betrouwbaar zijn.
Haha oke. De reden dat string omvormer leveranciers niet meer info geven over rendement bij lage voltages lijkt dus omdat het vrij waardeloos is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
[...]
Nu zitten we natuurlijk allebei ver van het optimum... Ik vermoed dat de 97% geldt bij een mppt voltage van 380V.

Gezien zijn curve zit hij veel dichter bij zijn max.
Vermoedelijk heeft hij dus een Solax 2k op zijn hoogst en die werkt eerder optimaal op zo'n 200-250 volt en niet op 380 volt want dat is het maximum wat zo'n ding aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
busscherski schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:21:
[...]

Haha oke. De reden dat string omvormer leveranciers niet meer info geven over rendement bij lage voltages lijkt dus omdat het vrij waardeloos is...
Ja precies, maar daar is ook niet voor gemaakt....
En dan heb je nog rendement bij een bepaalde vermogen belasting van de omvormer. Meeste tussen 30 en 70 procent is optimaal, erboven word snufje minder maar eronder word heel veel minder, tot misschien maar 80 procent rendement als het ding 200 watt moet leveren.
Allemaal dingen waar aps geen last van heeft.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:38

Chielos

Inno Mini Cooper

Ik heb een probleem met de omvormer van mijn vader. Een jfy 5000 met sf panelen. Pasgeleden (maandje ofzo) klapte er een stop uit. Nieuwe stop en hij draaide weer. Nu keek ik vandaag en ik zie dat 1 van de 2 mppt het niet meer doet.

Ben bang dat hij net ff te veel heeft gehad. Is zoiets te fixen? Of toch maar een omvormer erbij voor de 2e string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
TWyk schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:34:
[...]

Gezien zijn curve zit hij veel dichter bij zijn max.
Vermoedelijk heeft hij dus een Solax 2k op zijn hoogst en die werkt eerder optimaal op zo'n 200-250 volt en niet op 380 volt want dat is het maximum wat zo'n ding aankan.
Hier staat 360 V nominaal (zoals alle transformatorloze enkelfase omvormers die ik ken). Wel lastig te halen inderdaad want het maximum is 400 V...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yZYFjBDGj522xLF11pxDHhgb/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Chielos schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:59:
Ik heb een probleem met de omvormer van mijn vader. Een jfy 5000 met sf panelen. Pasgeleden (maandje ofzo) klapte er een stop uit. Nieuwe stop en hij draaide weer. Nu keek ik vandaag en ik zie dat 1 van de 2 mppt het niet meer doet.

Ben bang dat hij net ff te veel heeft gehad. Is zoiets te fixen? Of toch maar een omvormer erbij voor de 2e string.
Moet je toch even wat meer details geven wil er hier hulp geboden kunnen worden.
Hoe zijn de strings aangesloten?
En volgens deze specs (hoop dat 't de goeie is)(pagina 27) heeft ie maar 1 MPP.
http://www.dge-nl.nl/wp-c...verter-user-manual-EU.pdf

[ Voor 13% gewijzigd door Andre1973 op 04-06-2018 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Andre1973 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 00:49:
[...]

Moet je toch even wat meer details geven wil er hier hulp geboden kunnen worden.
Hoe zijn de strings aangesloten?
En volgens deze specs (hoop dat 't de goeie is)(pagina 27) heeft ie maar 1 MPP.
http://www.dge-nl.nl/wp-c...verter-user-manual-EU.pdf
JFY heeft ook dual MPPT omvormers
http://jfy-tech.net/on-gr...mppt-string-inverter.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Het is een Suntwins:
http://www.pivotalsolar.c...lationManual_Suntwins.pdf

Specs
Model SUNTWINS 5000TL
Input Data
Max. DC power 5200W
Max. DC voltage 500V
MPPT operating voltage range 100V-450V
Number of parallel inputs 2
Number of MPP trackers 2
Max. input current (total) 30A
Output Data
Nominal AC output power 4950W
Max.AC power 5000W
Max.output current 25A
AC grid voltage range 206~255/270Vac** AC grid frequency range 49.25~50.75Hz
Power factor (cos φ) >0.99
THDI(at nominal output power) <3%
AC connection Single phase
Max. efficiency 97.5%
Euro efficiency 96.7%
MPPT efficiency 99.6 %

1e string 16 x sf 160
2e string 20 sf 160 (die is nu stuk)

staan in strings van 4.

(En ja, ik weet dat je maximaal 4 parallel wil hebben, dus ik heb een risico genomen met de 20 (5 * 4))

Open
110v
2.20A

Nominaal
84.0 V
1.91 A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Chielos schreef op zondag 3 juni 2018 @ 22:59:

Strings al omgewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:06
Om de nieuwe offerte niet af te wachten wil ik alvast even sparren met jullie.

Dit is mijn situatie op Noord theoretisch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xYj1pjcdF1j0u3SIMQl5yhOt/full.jpg

En nogmaals die van Zuid in de praktijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/w0Z5z1NLPxu5oHDkcXz0EVVl/full.jpg

Op Noord liggen nu alleen de bovenste drie panelen in de nok. Daarbij heeft Noord geen dakraam, dus op die plek passen er 3 in portret modus. In totaal passen er op Noord dus 12 panelen.

Nu is de optie op alles in één string te leggen, maar wat vinden jullie van deze twee ideeën:

2 strings van 6 panelen
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D 2 2 2
2  2  2

3 strings van 4 panelen
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  2  2
D 3 2 2
3  3  3

De reden om met twee of drie strings te werken is dat de panelen naast en onder dakkapel op een gegeven moment schaduw vangen in tegenstelling tot die in de nok. De situatie met 3 strings is daarbij het best, maar de vraag is of de 4 panelen per string wel genoeg gaat zijn voor mijn omvormer (Trannergy PVI 4000TL). Wat denken jullie?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Ja, helaas geen gewenst resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chielos schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:59:
[...]

Ja, helaas geen gewenst resultaat.
Zet alle negen string eens op de werkende mpp ,misschien heeft hij geen vermogen beperking. En anders is gewoon je omvormer defect. Nieuwe kopen of laten repareren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:26
CurlyMo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 08:49:
Om de nieuwe offerte niet af te wachten wil ik alvast even sparren met jullie.

Dit is mijn situatie op Noord theoretisch:
[afbeelding]

En nogmaals die van Zuid in de praktijk:
[afbeelding]

Op Noord liggen nu alleen de bovenste drie panelen in de nok. Daarbij heeft Noord geen dakraam, dus op die plek passen er 3 in portret modus. In totaal passen er op Noord dus 12 panelen.

Nu is de optie op alles in één string te leggen, maar wat vinden jullie van deze twee ideeën:

2 strings van 6 panelen
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  1  1
D 2 2 2
2  2  2

3 strings van 4 panelen
code:
1
2
3
4
1  1  1
1  2  2
D 3 2 2
3  3  3

De reden om met twee of drie strings te werken is dat de panelen naast en onder dakkapel op een gegeven moment schaduw vangen in tegenstelling tot die in de nok. De situatie met 3 strings is daarbij het best, maar de vraag is of de 4 panelen per string wel genoeg gaat zijn voor mijn omvormer (Trannergy PVI 4000TL). Wat denken jullie?
Leuke vraag, ik zit met dezelfde gedachten om twee kanten van het dak te beleggen. Ik zal eens hardop met je meedenken kijken of e.a. geland is bij mij en of de guru's het goedkeuren 8)

Max DC Input 4000W
Max input voltage 600V
MPPT operating range 90-530V
Max input current 12A
Startup voltage 90V
DC Switch Optional
Initial feeding voltge 110V
Number of inputs 2
MPPT numbers 2

Welk paneel gebruik je? Ga even uit van 32v per paneel dan maakt 4x 32 =128 V of 6x 32 = 192 volt. Die 128V zit wel dicht bij de 90-110V die hij minimaal nodig heeft. één string zal dan altijd direct zonlicht nodig hebben om de omvormer te doen laten starten.

Wat ik nog niet doorgrond in de twee weken dat ik mee lees, jij hebt 1 omvormer en je wilt daar 3 strings op plaatsen. Ik zoek nog even naar de relatie waarbij je strings parallel, of serie gaat plaatsen met Noord en Zuid? Want de zon draait op een gegeven moment over je nok heen, wat doet dat met de nominale spanningen van je string? Beide kanten van het dak moeten dan voorzien in de minimale spanning om te kunnen starten?

Hoeveel strings heb je dan totaal Noord en Zuid dat haal ik niet helemaal uit je tekst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@CurlyMo
Een omvormer met schaduwmanagement kopen, en alle 12 in 1 string (goodwe of SMA)
of
Optimizers aanschaffen en huidige omvormer gebruiken.

Wat is de top aan watjes wat je binnenkrijgt nu van die 4000 watt omvormer?
Hoeveel watt kan die omvormer leveren per mppt ingang?

4 panelen is no-go
6 is wel minimaal (maar die parallel zetten is geen schaduwmanagement mogelijk door omvormer)

[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2018 10:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
@CurlyMo op noord kun je geen hinder van schaduw ondervinden. Met felle zon doet noord niks, alleen op diffuse dagen....
En als de panelen onder je dakkapel schaduw vangen schakelt de diode deze volledig uit dus geen hinder van.
Maar indien kabels naar binnen komen als 2×6 zijn ze makkelijk door te lussen als 1×12 wat mij beste lijkt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12:18

Proc

Grand Admiral

Wimhaw schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:37:
Heeft iemand ervaring Csun 280-60 mono zwart panelen en een SAJ, type Suntrio Plus 10k omvormer? Onze aannemer gaat deze tijdens de bouw installeren. Ben benieuwd naar d3 kwaliteit ervan.
Ik heb zelf ook een tweetal SAJ omvormers, en jammer genoeg worden de SAJ omvormers niet standaard ondersteund in Domoticz.

Ik heb een Python script geschreven om een SAJ omvormer uit te lezen en in Domoticz weg te schrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
sunrise op schuur
sunrise 2

Ik heb nog 2 paneeltjes op mijn schuur bijgeplaatst (160x80 72 cell black sunrise 195Wp).

Ik heb zelf voeten gemaakt met een 25 cm 8mm draadeind en 2 betontegels per voet. Gat er doorheenboren voor draadeind, moer aan de onderkant (verzonken) en bovenkant en 2 moeren om paneel er aan vast te schroeven. Aan de voorkant heb ik metalen beugels gemaakt van 30x5cm bevestigingsijzers die over de dakrand vallen..

Mocht de ballast niet voldoende zijn kan ik er nog wat bijstapelen. Maar het ligt vrij in de luwte . Kosten ca 20 euro aan ijzerwaren, .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
Vorige week begon ik met een intro over mijn rare dak en PV wensen, Antonius in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Nu dan enkele plaatjes toegevoegd om het te verduidelijken. Dit is het dak waar het om gaat. Vier relatief kleine dakdelen met ieder een andere ligging. Het dak ligt ongeveer 10 graden gedraaid tov NZ.
Bovenaanzicht
Links zit het huis vast aan de buren (rode streep), maar die zijn daar een etage lager. "Om de hoek" rechtsonder zit er een steegje tussen ons en de buren (blauwe streep). Huis van de buren aan die kant is even hoog als ons dak.
Bovenaan met nummers

Zoals te zien zijn de dakdelen die het meeste zon pakken (genummerd 3 en 4, respectievelijk WZW en ZZO gelegen), precies ook de kleinste delen en beiden bovendien onderbroken door een dakraam. Ik heb pannen gemeten en geteld en kom tot de volgende mogelijkheden qua indeling met paneelmaten die momenteel gangbaar zijn, dat lijken 100x200 en 100x165 te zijn.

Alles met panelen van 100x200:
Legplan 200x100
Dit wordt op de kleine dakdelen een beetje rommelig, want een deel ligt landscape. Ook lijkt dit mij ongunstig qua bevestigingsmateriaal, bekabeling en hoeveelheid werk.

Delen 1 & 2 op 100x200, delen 3 en 4 op 100x165:
Legplan mixed 200x100 en 165x100
Dit oogt netter, het totaal gebruikte oppervlak is groter en het lijkt gunstiger qua bevestigingsmateriaal, kabels en werk.

Omdat het vier verschillende vlakken met verschillende inval en oppervlakte zijn, moet ik gaan kijken naar vier aparte kleine omvormers want te kleine aantallen panelen om hoger voltage te halen voor een grote omvormer. Is dat juist gedacht?

Het is wel een rommeltje al met al, een stuk onhandiger voor installatie dan een of twee grote rechthoekige vlakken. Mijn indruk is daarom dat het relatief ongunstig uitpakt om dit te laten doen (veel werk = duur). Bekijken als vier losse projectjes en zelf shoppen trekt mij wel. Alleen durf ik het dak niet op :X

[ Voor 5% gewijzigd door Antonius op 04-06-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:03:
@CurlyMo
Een omvormer met schaduwmanagement kopen, en alle 12 in 1 string (goodwe of SMA)
of
Optimizers aanschaffen en huidige omvormer gebruiken.
Dat vind ik voor Noord allemaal teveel gedoe en te kostbaar.
Wat is de top aan watjes wat je binnenkrijgt nu van die 4000 watt omvormer?
2200
Hoeveel watt kan die omvormer leveren per mppt ingang?
Zie de post hoven de jouwe ;)
4 panelen is no-go
Helder
6 is wel minimaal (maar die parallel zetten is geen schaduwmanagement mogelijk door omvormer)
Doet mijn omvormer toch niet aan dus dat is makkelijk.
reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:19:
@CurlyMo op noord kun je geen hinder van schaduw ondervinden. Met felle zon doet noord niks, alleen op diffuse dagen....
Dat is wel een boude uitspraak. Dan doet het niet de hele dag goed mee.
En als de panelen onder je dakkapel schaduw vangen schakelt de diode deze volledig uit dus geen hinder van.
Dat is dan misschien al genoeg schaduwmanagement.
Maar indien kabels naar binnen komen als 2×6 zijn ze makkelijk door te lussen als 1×12 wat mij beste lijkt.
Ik moet een keuze maken als er geïnstalleerd gaat worden. Nu ligt er 1x3 kabel naar binnen. Wordt dat 3x4, 2x6 of 1x12? Jij pleit voor 1x12 wat ik gezien onze eerdere discussies ook wel begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:23
Proc schreef op maandag 4 juni 2018 @ 10:46:
[...]

Ik heb zelf ook een tweetal SAJ omvormers, en jammer genoeg worden de SAJ omvormers niet standaard ondersteund in Domoticz.

Ik heb een Python script geschreven om een SAJ omvormer uit te lezen en in Domoticz weg te schrijven.
Bedankt _/-\o_ voor de input en je script. Ben benieuwd of mij dat lukt zo te programmeren, want ik heb dit nog nooit gedaan. Eerst even afwachten totdat de woning wordt opgeleverd.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@CurlyMo
Bedoel je dit:
Max DC Input 4000W

Dat zegt niets over een max watt leverbaar van een ingang. Maar over de totale max van de omvormer.
Zou me niks verbasen dat die 2200 watt die je nu ziet, de max is van mppt 1 (en geld dan ook voor 2)

Maar knal het gewoon vol, met 1x 9 en 1x 12
Optimizer plaatsen kan altijd nog.
Heb je wel fatsoenlijke logging van Vmpp en P per mppt ingang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Antonius
Ik tel 2 strings van 4 en 2 strings van 5. (in het laatste plaatje)
Mppt1 : 2x 5,
Mppt2 : 2x 4

96 cell paneel (57 Vmpp) nemen, dan kom je wel aan voldoende spanning voor een 2xmppt string omvormer.
Benq Sunforte of Panasonic Hit (er is ook kuro=zwart)

En anders worden het micro omvormers.

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2018 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
offtopic:
@Antonius Je plaatjes zijn niet zichtbaar (401 Unauthorized)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ThinkPad
In google chrome niet zichtbaar, in IE wel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DkJSdVi2Jick1z8gMjj60PjE/thumb.jpg

@Antonius
https://mupload.nl proberen?

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2018 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 13:59
[...]

[afbeelding]

Het zijn Trina Solar allblack 295wp panelen in 1 string van 6.
Qua voltages kan ik alleen dit vinden
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/jXhEk8/IMG_2367.png
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/meq0Q8/IMG_2368.png

Ik weet niet waar jij vandaan komt maar in Zaandam was het gister de hele dag zonnig, of ik ben zelf het zonnetje in huis 8) :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonius
offtopic:
Dank @ThinkPad en @AUijtdehaag voor opmerkzaamheid bij de plaatjes. Ik ben nieuw in gebruik van het Tweakers fotoalbum. Instelling aangepast, nu hopelijk voor iedereen zichtbaar.
AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:06:
@Antonius
Ik tel 2 strings van 4 en 2 strings van 5. (in het laatste plaatje)
Mppt1 : 2x 5,
Mppt2 : 2x 4
Klopt!
96 cell paneel (57 Vmpp) nemen, dan kom je wel aan voldoende spanning voor een 2xmppt string omvormer.
Benq Sunforte of Panasonic Hit (er is ook kuro=zwart)

En anders worden het micro omvormers.
Micro-omvormers lijken me kwetsbaarder en lastiger in monitoring (als rechtgeaarde tweakert wil ik natuurlijk wel weten wat ze doen :) ).

De 57Vmpp zijn wat meer aan de prijs, extra reden om uit te kijken naar gunstige dealtjes op kleine aantallen. Ook vaak mono dacht ik, goed bij volle zon maar een significant deel van mijn dak moet het hebben van weinig tot geen directe instraling en vooral diffuus licht. Als ik het goed begrepen heb, doen polykristallijne panelen het in die omstandigheden wat beter. Terugverdientijd wordt ook langer op die dakdelen. Met name opbrengst van dakdeel 1 ligt laag, rond 45%. Delen 2 en 3 doen het al beter, rond 90%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Antonius
Dan op zoek naar Solar frontier, (enkel nog 2e hands vrees ik)
Geen problemen met spanning.
Er liggen er hier ook 16 op noord (a 55% x zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:53
Hallo allemaal,

Ik ben mij aan het orrienteren op zonnepanelen en wil graag even sparren.

Het gaat om de volgende situatie:

18 panelen +-300 wp
Dakhoek: 45 graden
Oriëntatie: ZO
nu nog 1 fase 35a, er komt sowieso een nieuwe groepenkast en dan upgrade ik ook naar 3x25
Schaduw van een schoorsteen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4v1Z7Cr.jpg
foto is van 3 juni 15:30

De appelboom word gesnoeid en zal geen schaduw geven.

Ook zijn er plannen voor panelen op NW maar daarvoor moet eerst de dakkapel vervangen worden.

Mijn huidige verbruik is met 1800 kw/h niet zo hoog, ik heb wel 2 jonge dochters en wil binnen een aantal jaar van het gas af dmw een warmtepomp.

Er liggen een aantal offertes in de range van 0.98 e/wp ex. ( trina 295wp, growatt omvormer) tot 1.65 e/wp (solarwatt met sma omvormer) en een hoop ertussen.

Voordat ik verder met de zonnepaneelboeren om tafel ga zitten wil voor mij zelf eea nog wat duidelijker hebben:

- Schaduwmanagement, het paneel in de linker bovenhoek zal last hebben van de schoorsteen en alleen als de zon erg hoog staat ook de 3 panelen daar omheen. Aangezien ik ruim meer ga opwekken dan ik verbruik vind ik het lastig om in te schatten hoeveel geld ik uit moet geven aan bv. optimizers 1 (of 4) tygotjes kosten de hoofdprijs niet, maar als ik die a 7cent de k/wh moet terug verdienen word dat lastig.

Andere optie is om er geen paneel te plaatsen, maar ik vind dat zonde van het beschikbare dakoppervlak en niet zo mooi. Ik heb gewoon liever een 3x6 blok liggen.

Micro omvormers/ solar edge etc lijkt mij overkill maar kan natuurlijk wel interessant zijn als ik het NW dak erbij betrek.

- Hoeveel rekening moet ik nu houden met uitbreidingsplannen? Op het nw dak kunnen 13 panelen. En dan is er ook nog ruimte op de dakkapel en het schuurdak, waarbij ik niet verwacht dat ik die ruimte ga gebruiken.

Ik kan de 2 dakvlakken natuurlijk prima van een eigen omvormer voorzien, maar is het qua efficiëntie niet logischer om voor 1 omvormer met 2 strings en 2 mppt trackers te kiezen?

- Hoe denken jullie over garanties, afschrijvingstermijnen en kwaliteit van zonnepanelen? Ik merk dat ik nu extra geld uitgeven om over 15 jaar minder degradatie of goede garantie op mijn panelen te hebben wat raar vind, over 15 jaar lach ik waarschijnlijk om 300wp panelen en ben ik blij als ik een goed excuses heb om ze te vervangen. Aan de andere kant heb ik geen zin in direct onderpresterende panelen of slechte elektronica.

Ik vind het lastig om te bepalen waar logische investeringen ophouden en waar hobbyen begint.
Hobbyen en geld daaraan uitgeven doe ik trouwens erg graag, wil het alleen wel weten. :9

ps. als het een eigen topic verdient hoor ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:44:
@CurlyMo
Bedoel je dit:
Max DC Input 4000W

Dat zegt niets over een max watt leverbaar van een ingang.
Dat zie ik niet zo snel in de specs. Installateur gaf aan dat het moest kunnen. En dit is wel een eerlijke vent. Geloof me :)
Zou me niks verbazen dat die 2200 watt die je nu ziet, de max is van mppt 1 (en geld dan ook voor 2)
Dat denk ik eigenlijk niet, want ik heb nog geen aftoppen gezien. En dan maakt het voor Noord nog niks uit wat die haalt toch meestal de 2200 niet met 12 panelen 275Wp.
Heb je wel fatsoenlijke logging van Vmpp en P per mppt ingang?
Heel kort geleden heb ik een uitgebreide post laten zien met plaatjes van mijn logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@janatwork
Wat zijn de afmetingen (even erin tekenen)
Je kan de panelen ook in landscape leggen, zo doorkruist de schaduw van de panelen de rijen met cellen niet.
En worden ze via de diodes, rij voor rij buitengesloten.
Ik zou gewoon 18 panelen op een SMA STP met optitrac aansluiten. (mppt 1)

En voor noord zoek je wat Solar frontier op eventueel (om aan de goede Vmpp te komen) (mppt 2)

Hoeveel graden zuidoost is het?

Edit: ik heb ook zo een schoorsteen (huis in het midden)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2018 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Enphase 250 micro omvormers icm een 300 Wp paneel, dat is toch geen slimme keuze? Ik moet nog veel leren maar dit begrijp ik niet. Je paneel levert 300 Watt maar je omvormer kan er daarvan maar 250 weer als output doen

Staat in een offerte die ik heb gekregen.

Edit: ik heb al antwoord van de installateur: Nee hoor. 300WP DC in niet 300 W op de wisselstroomzijde.

[ Voor 36% gewijzigd door Moby op 04-06-2018 15:28 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:16:
@Antonius
Dat is een goeie, daarvan kan ik er in landscape 7 stuks kwijt op noord , dakdeel 1. Acht stuks was mooi geweest maar komt wegens afvoerpijpjes (CV en centrale ventilatie) te dicht tegen de schuine "nok" want de grens met dakdeel 2 komt dan rond 15cm. Ik zal de tweedehands markt een tijdje in de gaten houden.

Nog een vraag over de bekabeling binnenshuis:
Ik heb een technische ruimte direct onder een van de dakdelen. Bij uitstek geschikt om een of meer omvormers op te hangen. Er is volop ruimte op de muren, dus wat dat betreft geen beperking in aantal omvormers. Is het verstandig om aparte kabels van meterkast naar boven te trekken, of kan ik "bijpluggen" in de stopcontacten? Er zitten twee aansluitingen in deze ruimte: op de ene zit de CV ketel en centrale afzuiging, op de andere de wasmachine. Ze zitten op verschillende fasen (aansluiting is 3x 25A, de wasmachine heb ik een paar jaar terug bij vernieuwing meterkast al bewust op een andere groep & fase gezet). Beiden zitten ook achter een aardlek schakelaar.

[ Voor 38% gewijzigd door Antonius op 04-06-2018 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Moby schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:55:
Enphase 250 micro omvormers icm een 300 Wp paneel, dat is toch geen slimme keuze? Ik moet nog veel leren maar dit begrijp ik niet. Je paneel levert 300 Watt maar je omvormer kan er daarvan maar 250 weer als output doen

Staat in een offerte die ik heb gekregen.

Edit: ik heb al antwoord van de installateur: Nee hoor. 300WP DC in niet 300 W op de wisselstroomzijde.
Euro rendement 95,7%
300*0,957 = 287 watt AC (en je krijgt maar 250 watt)
https://enphase.com/sites...ds/support/M250-DS-NL.pdf

Heeft die geen IQ7+ liggen?
Het zal in de praktijk wel meevallen denk ik...(maar je mist de piekjes)

Edit: maar ik dacht dat je al getekend had?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2018 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Antonius
Ik zou zeggen, splitsen met een extra groepenkast op zolder....
Maar vraag het even na.
Hier zitten de experts:
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:33:
[...]

Euro rendement 95,7%
300*0,957 = 287 watt AC (en je krijgt maar 250 watt)
https://enphase.com/sites...ds/support/M250-DS-NL.pdf

Heeft die geen IQ7+ liggen?
Het zal in de praktijk wel meevallen denk ik...(maar je mist de piekjes)

Edit: maar ik dacht dat je al getekend had?
Ja ik heb al toegezegd, ik zit alleen de offerte nog te lezen en dit punt snap ik niet. Nu begrijp ik sowieso weinig van stroom maar ik probeer het wel te snappen. En dat doe ik op dit moment nog niet. De m250 lijkt me op het eerste gezicht niet de beste keuze.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Moby schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:40:
[...]

Ja ik heb al toegezegd, ik zit alleen de offerte nog te lezen en dit punt snap ik niet. Nu begrijp ik sowieso weinig van stroom maar ik probeer het wel te snappen. En dat doe ik op dit moment nog niet. De m250 lijkt me op het eerste gezicht niet de beste keuze.
Neem dan de aps600,dan heb je geen beperking.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Moby
ff vragen aan de ervaringsdeskundige...
https://gathering.tweaker...ind/poster/36122/messages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Antonius schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:08:
offtopic:
Dank @ThinkPad en @AUijtdehaag voor opmerkzaamheid bij de plaatjes. Ik ben nieuw in gebruik van het Tweakers fotoalbum. Instelling aangepast, nu hopelijk voor iedereen zichtbaar.

[...]

Klopt!

[...]

Micro-omvormers lijken me kwetsbaarder en lastiger in monitoring (als rechtgeaarde tweakert wil ik natuurlijk wel weten wat ze doen :) ).

De 57Vmpp zijn wat meer aan de prijs, extra reden om uit te kijken naar gunstige dealtjes op kleine aantallen. Ook vaak mono dacht ik, goed bij volle zon maar een significant deel van mijn dak moet het hebben van weinig tot geen directe instraling en vooral diffuus licht. Als ik het goed begrepen heb, doen polykristallijne panelen het in die omstandigheden wat beter. Terugverdientijd wordt ook langer op die dakdelen. Met name opbrengst van dakdeel 1 ligt laag, rond 45%. Delen 2 en 3 doen het al beter, rond 90%.
Micro omvormers zijn niet kwetsbaarder, althans niet de aps,ruime garantie, perfect schaduw beheer, logging per paneel, dus neem lekker goedkope poly want die zijn inderdaad beter, in combi met aps is mijn aanbeveling.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:28:
[...]

Dat vind ik voor Noord allemaal teveel gedoe en te kostbaar.

[...]

2200

[...]

Zie de post hoven de jouwe ;)

[...]

Helder

[...]

Doet mijn omvormer toch niet aan dus dat is makkelijk.

[...]

Dat is wel een boude uitspraak. Dan doet het niet de hele dag goed mee.

[...]

Dat is dan misschien al genoeg schaduwmanagement.

[...]

Ik moet een keuze maken als er geïnstalleerd gaat worden. Nu ligt er 1x3 kabel naar binnen. Wordt dat 3x4, 2x6 of 1x12? Jij pleit voor 1x12 wat ik gezien onze eerdere discussies ook wel begrijp.
Er zijn niet zoveel dagen met felle zon, als die er zijn schijnen ze gewoon over je paneel heen. Dus om dat op te vangen met optimiser is zinloos. Ze gaan het pas doen zodra er diffuus licht ontstaat door de bewolking, en juist dan heb je die dingen ook niet nodig want dan is er geen schaduw. Kijk maar eens wat vaker naar de noord logging van @Rol-Co dat geeft een beter beeld voor je

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:56:
[...]
Kijk maar eens wat vaker naar de noord logging van @Rol-Co dat geeft een beter beeld voor je
Ik heb ook mooie Noord logging, alleen valt die nu en dan uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 23:08
exroosje schreef op maandag 4 juni 2018 @ 12:18:
[afbeelding]
[afbeelding]
Ik heb nog 2 paneeltjes op mijn schuur bijgeplaatst (160x80 72 cell black sunrise 195Wp).

Ik heb zelf voeten gemaakt met een 25 cm 8mm draadeind en 2 betontegels per voet. Gat er doorheenboren voor draadeind, moer aan de onderkant (verzonken) en bovenkant en 2 moeren om paneel er aan vast te schroeven. Aan de voorkant heb ik metalen beugels gemaakt van 30x5cm bevestigingsijzers die over de dakrand vallen..

Mocht de ballast niet voldoende zijn kan ik er nog wat bijstapelen. Maar het ligt vrij in de luwte . Kosten ca 20 euro aan ijzerwaren, .
Mooi. Wat is de totale oppervlakte van je schuur ? Ik wil een soortgelijke opstelling maken op een schuurtje van 3,0 x 1,7 m.

woei!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Micro omvormers zijn niet kwetsbaarder, althans niet de aps,ruime garantie, perfect schaduw beheer, logging per paneel, dus neem lekker goedkope poly want die zijn inderdaad beter, in combi met aps is mijn aanbeveling.
OK, toegevoegd aan de TODO lijst om een overzichtje van te maken voor mezelf.

Eventuele aanpassingen aan de electra ga ik in het andere topic gooien. Dank alvast weer aan allemaal voor het meedenken, wat is dit toch een mooie plek op het grote boze internet _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Antonius schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:21:
[...]

OK, toegevoegd aan de TODO lijst om een overzichtje van te maken voor mezelf.

Eventuele aanpassingen aan de electra ga ik in het andere topic gooien. Dank alvast weer aan allemaal voor het meedenken, wat is dit toch een mooie plek op het grote boze internet _/-\o_
Ook een voordeel voor de micro, die kun je verdelen over de meerdere fases indien je die hebt.
Leuk he zon forum, voor je het weet zit je er hele dag op.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 09:05:
[...]

Zet alle negen string eens op de werkende mpp ,misschien heeft hij geen vermogen beperking. En anders is gewoon je omvormer defect. Nieuwe kopen of laten repareren.
Is dat wel lekker met zoveel parallel string ivm diodes? Ze liggen allemaal wel op hetzelfde dakvorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chielos schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:06:
[...]

Is dat wel lekker met zoveel parallel string ivm diodes? Ze liggen allemaal wel op hetzelfde dakvorm.
Je gebruikt nu toch ook geen beveiliging?
Probleem ontstaat pas als één van de string in schaduw komt.
Je omvormer kan 30 ampère hebben in ieder geval. En anders paar diode aanschaffen voor paar euro

Indien geen vermogen beperking kun je door draaien, indien wel word het nieuwe omvormer.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• janatwork
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 31-08 21:53
AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:50:
@janatwork
Wat zijn de afmetingen (even erin tekenen)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4VqadFv.png?1
Je kan de panelen ook in landscape leggen, zo doorkruist de schaduw van de panelen de rijen met cellen niet.
En worden ze via de diodes, rij voor rij buitengesloten.
Die had ik eigenlijk afgeschreven omdat er dan op de cm precies 4 panelen van 1650 in de lengte kunnen. ik ga er vanuit dat je ook nog wat speling nodig hebt naar de buren. Hoeveel ruimte heb je trouwens nodig tussen de panelen bij het monteren? Ik zal ook eens kijken naar afwijkende maten, heb je daarvoor tips?
Ik zou gewoon 18 panelen op een SMA STP met optitrac aansluiten. (mppt 1)
d:)b
En voor noord zoek je wat Solar frontier op eventueel (om aan de goede Vmpp te komen) (mppt 2)
Nu schiet mijn technische kennis te kort, waarom zou een standaard 32 volt paneel niet voldoen? 13x 32v blijft toch ruim binnen mpp spanningsbereik? of haal je die max spanning alleen als er voldoende licht op schijnt?
Hoeveel graden zuidoost is het?
127

Edit: ik heb ook zo een schoorsteen (huis in het midden)
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mebrein
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-08 10:49
Eindelijk ga ik dit jaar dan mijn eerste PV-installatie aanleggen.
- huidige verbruik 5500Kwh (4 persoons huishouden, 6 3d-printers ;-)
- plat dak oost/west opstelling, geen schaduw
- plek voor 26 panelen, bijoorbeeld JA Solar JAP6 270 poly, 2 strings:
- 15 JA SOLAR JAP6 270 poly (4050Wp)
- 11 JA SOLAR JAP6 270 poly (2970Wp)
- voorstel was 1 growatt 3600 MTL-S en een Growatt 300S + wifi
- ik heb een 1-fase meterkast, 35A hoofdzekering
Al met al een meer dan gemiddeld vermogen, en ook echt de max als ik ervanuitga dat je maximaal 5750kW mag invoeden. Alleen heb ik er toch wat vraagtekens bij.... Mijn verbruik is jaarlijks 5500Kwh, er komt nog een warmtepomp lucht/water bij. Dit heb ik ook gemeld bij het vragen van de offerte. (die trouwens neerkwam op €1,21 per Wp, incl btw, en dat met 2 omvormers is dat denk ik best scherp...)
Met het oog op stabiliteit/veiligheid van het systeem. Is het dan niet veel beter om gewoon te gaan voor een 3-fase meterkast? En 1 zwaardere omvormer is toch ook veel efficienter dan 2? En als ik dan toch overga op 3 fasen, is het dan niet handig om meteen zwaardere panelen te nemen? (ik denk even door: electrische fiets/scooter/auto....)

7680Wp NO/ZW 24xQCells 320Wp Enphase IQ7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 18:26:
[...]

Je gebruikt nu toch ook geen beveiliging?
Probleem ontstaat pas als één van de string in schaduw komt.
Je omvormer kan 30 ampère hebben in ieder geval. En anders paar diode aanschaffen voor paar euro

Indien geen vermogen beperking kun je door draaien, indien wel word het nieuwe omvormer.....
True.

Of deze tekst opvolgen.
There is a fuse in our units. For continued protection against risk of fire,
replace only with same type and ratings of fuse. The replacement should be done
by qualified service personnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
janatwork schreef op maandag 4 juni 2018 @ 21:41:
...
Die had ik eigenlijk afgeschreven omdat er dan op de cm precies 4 panelen van 1650 in de lengte kunnen. ik ga er vanuit dat je ook nog wat speling nodig hebt naar de buren. Hoeveel ruimte heb je trouwens nodig tussen de panelen bij het monteren? Ik zal ook eens kijken naar afwijkende maten, heb je daarvoor tips?
1957 x 990 (72 cell)
1590 x 1053 (96 cell) Panasonic hit kuro 325 Wp
1463 x 1053 Panasonic hit 295 Wp

Tussen panelen vaak 8 mm tussenruimte, uiteinden minimaal 3 cm per kant op een rail
(maar ik ken niet alle systemen)
Nu schiet mijn technische kennis te kort, waarom zou een standaard 32 volt paneel niet voldoen? 13x 32v blijft toch ruim binnen mpp spanningsbereik? of haal je die max spanning alleen als er voldoende licht op schijnt?
Zodra er licht is, is er ook de spanning.
Een 3-fase SMA wil graag 580 Vmpp
Maar 13 panelen zou nog binnen het mppt bereik liggen inderdaad. (ik heb er op zuid, 14 liggen van 32 Vmpp, gaat ook prima)

Echter SF, heb je al genoeg aan 5 panelen (87 Vmpp)
Het is maar net hoe het uitkomt (en SF werkt subliem met diffuus licht) en slecht/niet verkrijgbaar helaas.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2018 07:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
pasz schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:04:
[...]

Mooi. Wat is de totale oppervlakte van je schuur ? Ik wil een soortgelijke opstelling maken op een schuurtje van 3,0 x 1,7 m.
Mijn schuur is ruim 4 bij 1m25..Een 3e paneel in de lengte zou oversteken.

In jouw geval zou 3 panelen 1 bij 1.60 in portrait passen. Als je dezelfde maatvoering als ik aanhoudt (draadeinden door 4en delen dus van 25cm) dan kom je onder de 9 graden hellingshoek uit. .

Dat is wat laag, dan spoelen je panelen niet mooi schoon. Een langer draadeinde wordt echter ook onstabieler en vereist ook meer ballast. Met door 3en delen kom je op 2 graden uit, dat maakt wat verschil. .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
AUijtdehaag schreef op maandag 4 juni 2018 @ 14:16:
@Antonius
In Japan verkopen ze ze nog, het zijn 180 en 185 wattpeak versies nu.
Toch wel jammer dat ze hier niet meer verkocht worden. Zelfs al waren ze iets duurder dan de prijs waar de 175 panelen voor gingen was het een optie voor veel mensen denk ik.

Als ik zo nieuws artikelen lees, lijkt het dat ze de dalende prijzen niet bij komden houden en verlies draaiden, en toen de stekker eruit getrokken hebben.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op maandag 4 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Ik heb ook mooie Noord logging, alleen valt die nu en dan uit :)
Hoe zou ik jouw logging kunnen inzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:21:
[...]

Hoe zou ik jouw logging kunnen inzien?
Niet zomaar, ik doe alles lokaal. Als je specifieke dingen wil weten dan maak ik wel een plaatje of een dump uit de database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:23:
[...]

Niet zomaar, ik doe alles lokaal. Als je specifieke dingen wil weten dan maak ik wel een plaatje of een dump uit de database.
Ik ben wel benieuwd naar je Noordelijke opbrengsten, of je daar tevreden over bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 07:25:
[...]

Ik ben wel benieuwd naar je Noordelijke opbrengsten, of je daar tevreden over bent?
Ja, tevreden. Ik ben van plan Noord verder vol te leggen (van 3 naar 12). Opbrengst is zoals geadverteerd: 60%. Op bewolkte dagen is de opbrengst van Noord (verhoudingsgewijs) hetzelfde als Zuid.

Het verhaal dat Noord niet rendabel is gaat uit van zonnige dagen. De vraag is of we niet tenminste zoveel bewolkte dagen hebben. 5 jaar geleden werden er ook al zonnepanelen gelegd met minder rendabele panelen voor een stuk hogere prijs. Een huidig paneel van 275Wp levert ook gewoon 165Wp rendement.

Op zonnige dagen zie ik dat Noord zo tussen 9:00 en 13:00 de standaard normaal verdeling curve laat zien. Eerste Watts wordt om 5:45 opgewekt. Zuid doet dat tussen 11:30 en 21:00.

Op bewolkte dagen gaan Noord en Zuid gelijk op tussen zo'n 9:00 en 21:00.

Mijn opbrengst sinds 18 feb. is 1103kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
CurlyMo schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 08:33:
[...]

Ja, tevreden. Ik ben van plan Noord verder vol te leggen (van 3 naar 12). Opbrengst is zoals geadverteerd: 60%. Op bewolkte dagen is de opbrengst van Noord (verhoudingsgewijs) hetzelfde als Zuid.

Het verhaal dat Noord niet rendabel is gaat uit van zonnige dagen. De vraag is of we niet tenminste zoveel bewolkte dagen hebben. 5 jaar geleden werden er ook al zonnepanelen gelegd met minder rendabele panelen voor een stuk hogere prijs. Een huidig paneel van 275Wp levert ook gewoon 165Wp rendement.

Op zonnige dagen zie ik dat Noord zo tussen 9:00 en 13:00 de standaard normaal verdeling curve laat zien. Eerste Watts wordt om 5:45 opgewekt. Zuid doet dat tussen 11:30 en 21:00.

Op bewolkte dagen gaan Noord en Zuid gelijk op tussen zo'n 9:00 en 21:00.

Mijn opbrengst sinds 18 feb. is 1103kWh.
Cool leuke info bedankt voor het delen, wil je nog aangeven op welke graden jouw huis staat? Dat maakt mijn plaatje compleet. Mijn "noord" zou zo'n 35-45graden zijn richting het oosten.

Heb je nog specifieke panelen gekozen (model?) die goed werken met difuus licht?

PS is er een manier/tool om het graden getal goed te meten, twee iPhone kompassen maar beide wijken best aardig af tov elkaar.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 05-06-2018 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22-04-2024
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:41:
[...]

PS is er een manier/tool om het graden getal goed te meten, twee iPhone kompassen maar beide wijken best aardig af tov elkaar.
Oriëntatie is vrij nauwkeurig te bepalen aan de hand van volgende tool: https://setcompass.com/

https://www.craeghs-syen.be/wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Zoals eerder gemeld hier, zou ik contact opnemen met SE om te vragen hoe ze omgaan met garantieclaims als er meer DC-vermogen is aangesloten als in de specs als maximum is opgegeven.
In dat geval kun je fluiten naar je garantie. Er wordt, aldus de medewerker die ik sprak, geen 'gezondboerenverstand' gebruikt. Dus met een overdimensionering op pal zuid die net binnen de specs krijgt, zit je safe. Leg je bijv. 10% meer dan het maximum op noord met een helling van bijv. 45gr, dan krijg je geen garantie. Je moet bij O/W installatie bijv. dus vaak een te grote opvormer nemen.

Bij 3-fasenomvormers loop je hier nog sneller tegen aan dan bij 1-fase. Er zijn nl. alleen nog maar enkelfasige HD-Wave omvormers op de markt. Voor de HD-wave-varianten geldt een max. aangesloten DC-vermogen van 155% van de omvomer i.t.t. 135% voor de oudere, niet HD-wave-omvormers.

Jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Cranberry bedankt voor de info.
Ik had daar helemaal geen rekening gehouden bij het bestellen van extra panelen voor mijn installatie, maar het blijkt dat ik gewoon binnen de specs blijft.

Ik heb dus een SE6K omvormer (3-fase), dus 8100 DC max volgens specs.
Nu ga ik van 21 naar 27 panelen van 300Wp, toevallig 8100.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 09:41:
[...]
Mijn "noord" zou zo'n 35-45graden zijn richting het oosten.
49 graden
Heb je nog specifieke panelen gekozen (model?) die goed werken met difuus licht?
Was te duur om te laten installeren. Ik heb de Talesun TP660M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
@jacovn, jammer, de 185 zou perfect zijn hier... achja.. eens horen hoeveel een container zou kosten, geen China dus geen solar tax..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@Icekiller2k6 ik doe mee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Huidig verbruik: +- 3100 Kwh (dag/nacht teller)
Montage & aansluiting inclusief.
40 graden Oost

Overzichtje van offertes die ik kreeg.
15 * Excellent Glas Glas 300 PERC + stringomvormer SMA SUNNY BOY 3.6 € 6.812
15 * Excellent Glas Glas 300 PERC + micro-omvormers Enphase M250 € 7.888
15 * Excellent Glas Folie 300 PERC60 Black + stringomvormer SMA SUNNY BOY 3.6 € 6.370
15 * Excellent Glas Folie 300 PERC60 Black + micro-omvormers Enphase M250 € 7.446
15 * Excellent Glas Glas 285M60 Balance + stringomvormer SMA SUNNY BOY 3.6 € 6.621
15 * Excellent Glas Glas 285M60 Balance + micro-omvormers Enphase M215 € 7.561
15 * Excellent Glas Folie 275 P60 Smart + stringomvormer SMA SUNNY BOY 3.6 € 5.786
15 * Excellent Glas Folie 275 P60 Smart + + micro-omvormers Enphase M15 € 6.727
12 * 295 WP REC Twin peak 295TP + omvormers SMA (geen details) €4 796

Graag input over kwaliteitpanelen en algemeen advies ivm installatie.
Welke extras heb je nodig om enige data te kunnen uitlezen ZONDER gebonden zijn aan al die cloud/online oplossingen waar ze mee komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Koja78 op 05-06-2018 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Koja78 heb je een foto van je dak..? Veel last van schaduw (bomen/schoorsteen.,..)
Hoeveel vierkante meter is je dak..

een schatting
http://users.skynet.be/be...eakw2=0&temp_coeff2=-0.48

[ Voor 61% gewijzigd door Icekiller2k6 op 05-06-2018 11:29 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Er is wel wat schaduw door een hoger gelegen dak ernaast. (naar gelang het tijdstip van de dag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Koja78 hoeveel uur... een deel van de panelen? alle panelen schaduw..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 11:32:
@Koja78 hoeveel uur... een deel van de panelen? alle panelen schaduw..?
Ik sta daar niet bij te tellen :)
Niet allen neen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Ik ben aan het kijken om een deel van een plat dak te voorzien van zonnepanelen. Ik heb ooit een offerte aangevraagd en daarin kwamen 6 panelen in zuid-ligging naar voren. Nu dacht ik, dat moet beter kunnen met oost/west ligging.

De ligging van het dak is vrijwel perfect oost/west met een breedte van 6m65 en een diepte van 3m55. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/edo6Gm7vX5UJNuYlQ5HqKbyN/full.png
Het is een gedeeld plat dak (2 onder 1 kap). Het smalle gedeelte moet nog een terras worden en wil het brede gedeelte (zie rechthoek) dus zonnepanelen en wil het oppervlak zo goed mogelijk benutten. Er staan verder geen hoge bomen en het valt alleen in de hele vroege ochtend in de schaduw.

Waar ik tegenaan liep was dat ik geen goede oplosser vond over welk formaat panelen en welke oriëntatie nu het best benutte oppervlak opleverde. Ik ben dus met een spreadsheet aan de slag gegaan met het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UQu3HF8rTmBtoExyTyhnforg/full.png
Ik ga uit van 20 cm speelruimte aan de buitenkant. De maat is van de dakbedekking, dus exclusief zink.

Bij bovenstaande spreadsheet ga ik uit van het volledige oppervlak van de zonnepanelen, ik weet niet of het veel scheelt als ze onder een hoek liggen, ik kan daar geen goede getallen voor vinden.

Volgens de spreadsheet kan ik het beste dus normale panelen nemen, in landscape, dan levert me dat 6x2 panelen op voor een totaal oppervlak van 19.8 m2. De laatste 2 kolommen in de spreadsheet zijn de speling in cm, binnen de no-go zone, dus dat is serieus krap.

Maak ik hier denkfouten, of klopt mijn spreadsheet wel? Zijn er nog andere overwegingen die ik mee moet nemen? De buurman wil eenzelfde bedekking op zijn kant van het dak doen, wat zou moeten kunnen met deze indeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Er schiet me ineens iets te binnen; wij zijn in een huis komen te wonen waar al panelen geplaatst waren. Moet ik me dan ook bij de belastingdienst aanmelden hiervoor? Of heeft dat alleen betrekking op de aanschaf van zonnepanelen?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Bergie schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:30:
Er schiet me ineens iets te binnen; wij zijn in een huis komen te wonen waar al panelen geplaatst waren. Moet ik me dan ook bij de belastingdienst aanmelden hiervoor? Of heeft dat alleen betrekking op de aanschaf van zonnepanelen?
Alleen betrekking op aanschaf van zonnepanelen.

Wat ik me nog wel afvraag is wat er gebeurt als oude bewoners zich hebben ingeschreven voor die BTW teruggaaf maar zich daarna niet gelijk hebben uitgeschreven, dan heb jij in feite hun bedrijf overgenomen met de koop van de woning.

Dat is even een heel theoretische zijweg: iemand die dat weet?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
BlueTooth76 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Alleen betrekking op aanschaf van zonnepanelen.

Wat ik me nog wel afvraag is wat er gebeurt als oude bewoners zich hebben ingeschreven voor die BTW teruggaaf maar zich daarna niet gelijk hebben uitgeschreven, dan heb jij in feite hun bedrijf overgenomen met de koop van de woning.

Dat is even een heel theoretische zijweg: iemand die dat weet?
Je bedoeld de KvK inschrijving? dan nee, de vestiging van het bedrijf zit op het adres waar je bent komen wonen maar het bedrijf is gekoppeld aan of de rechtspersoon (BV, NV, etc...) of aan de natuurlijk persoon (de eigenaar van de eenmanszaak).

Als je verhuist dan geef je je verhuizing ook op bij het GBA (via de gemeente), elke nacht vindt er een GBA verwerking plaats bij de KVK welke het adres in het geval van een eenmanszaak automatisch zal aanpassen naar de oude bewoners hun nieuwe adres.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
DaCoTa schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:17:
Ik ben aan het kijken om een deel van een plat dak te voorzien van zonnepanelen. Ik heb ooit een offerte aangevraagd en daarin kwamen 6 panelen in zuid-ligging naar voren. Nu dacht ik, dat moet beter kunnen met oost/west ligging.

De ligging van het dak is vrijwel perfect oost/west met een breedte van 6m65 en een diepte van 3m55. Plaatje:

[afbeelding]
Het is een gedeeld plat dak (2 onder 1 kap). Het smalle gedeelte moet nog een terras worden en wil het brede gedeelte (zie rechthoek) dus zonnepanelen en wil het oppervlak zo goed mogelijk benutten. Er staan verder geen hoge bomen en het valt alleen in de hele vroege ochtend in de schaduw.

Waar ik tegenaan liep was dat ik geen goede oplosser vond over welk formaat panelen en welke oriëntatie nu het best benutte oppervlak opleverde. Ik ben dus met een spreadsheet aan de slag gegaan met het volgende resultaat:

[afbeelding]
Ik ga uit van 20 cm speelruimte aan de buitenkant. De maat is van de dakbedekking, dus exclusief zink.

Bij bovenstaande spreadsheet ga ik uit van het volledige oppervlak van de zonnepanelen, ik weet niet of het veel scheelt als ze onder een hoek liggen, ik kan daar geen goede getallen voor vinden.

Volgens de spreadsheet kan ik het beste dus normale panelen nemen, in landscape, dan levert me dat 6x2 panelen op voor een totaal oppervlak van 19.8 m2. De laatste 2 kolommen in de spreadsheet zijn de speling in cm, binnen de no-go zone, dus dat is serieus krap.

Maak ik hier denkfouten, of klopt mijn spreadsheet wel? Zijn er nog andere overwegingen die ik mee moet nemen? De buurman wil eenzelfde bedekking op zijn kant van het dak doen, wat zou moeten kunnen met deze indeling.
6×2 lijkt me prima, als je buurman dat door trekt heb je ook geen schaduw van elkaar

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
@DaCoTa houd er rekening mee dat je tussen de 70/100cm uit de dakrand moet blijven.
Dat ivm met de windbelasting, tenzij je ze mechanisch bevestigd aan de dakconstructie.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Supertip schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 12:58:
@DaCoTa houd er rekening mee dat je tussen de 70/100cm uit de dakrand moet blijven.
Een meter?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Stelregel volgens een leverancier die platdak bevestigingsmateriaal ontwerpt "1/5 de hoogte als vuistregel uit de kant blijven"

Dat was een accountmanager

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 05-06-2018 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Stelregel volgens een leverancier die platdak bevestigingsmateriaal ontwerpt "1,5 x de hoogte als vuistregel uit de kant blijven"

Bullshit, de hoogte van paneel is afstand uit zijkant. Dus paneel plat op dak is tien cm hoog dus tien cm uit de rand

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:14:
[...]

Bullshit, de hoogte van paneel is afstand uit zijkant. Dus paneel plat op dak is tien cm hoog dus tien cm uit de rand
Zit een typo van mij in maar daar las je denk overheen 1/5 is het voor flatfixfusion:

http://docplayer.nl/23304...em-voor-platte-daken.html

Randzone De afstand van de zonnepanelen tot de rand van het dak dient circa 1/5 van de hoogte van het gebouw te zijn met een minimum afstand van 30 cm, dit i.v.m. sterk turbulente windstromen in deze zone. Er mogen geen zonnepanelen in deze zone worden geplaatst, noch in zijn geheel noch gedeeltelijk. De aan te houden randzone volgt uit de FlatFix Fusion calculator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:42:
[...]

Zit een typo van mij in maar daar las je denk overheen 1/5 is het voor flatfixfusion:

http://docplayer.nl/23304...em-voor-platte-daken.html

Randzone De afstand van de zonnepanelen tot de rand van het dak dient circa 1/5 van de hoogte van het gebouw te zijn met een minimum afstand van 30 cm, dit i.v.m. sterk turbulente windstromen in deze zone. Er mogen geen zonnepanelen in deze zone worden geplaatst, noch in zijn geheel noch gedeeltelijk. De aan te houden randzone volgt uit de FlatFix Fusion calculator.
Je foutje niet gezien nee. Maar dan vind ik het nog beetje onzin of flatfix deugt niet. Want op deze wijze kunnen er geen panelen op een hoog flat gebouw komen toch?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:47:
[...]

Je foutje niet gezien nee. Maar dan vind ik het nog beetje onzin of flatfix deugt niet. Want op deze wijze kunnen er geen panelen op een hoog flat gebouw komen toch?
Jawel, maar dan mechanisch bevestigd aan het dak. Niet met Fusion idd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:47:
[...]

Niet losstaand nee, maar 1/5 van een gemiddelde dakkapel 7,5 meter = 1.5 meter uit de kant. Dus op een dakkapel van 3 meter breed kan je al niets plaatsen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
heeft iemand hier welleens de garantie verlengd bij een 2ehands sma?
heb je dan bv de oorspronkelijke bon nodig? of is het serrienummer en de productie datum genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Laatst online: 21:47
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:07:
[...]

Stelregel volgens een leverancier die platdak bevestigingsmateriaal ontwerpt "1/5 de hoogte als vuistregel uit de kant blijven"

iets vriendelijker toegelicht:
6. een collector voor warmteopwekking of een paneel voor elektriciteitsopwekking op een dak, mits wordt voldaan aan de volgende eisen:

a. indien op een schuin dak:

1°. binnen het dakvlak,

2°. in of direct op het dakvlak, en

3°. hellingshoek gelijk aan hellingshoek dakvlak,

b. indien op een plat dak: afstand tot de zijkanten van het dak ten minste gelijk aan hoogte collector of paneel, en

c. indien de collector of het paneel niet één geheel vormt met de installatie voor het opslaan van het water of het omzetten van de opgewekte elektriciteit: die installatie aan de binnenzijde van een bouwwerk is geplaatst;
zie http://wetten.overheid.nl/BWBR0027464/2018-01-01#BijlageII

[ Voor 0% gewijzigd door Bockelaar op 05-06-2018 15:41 . Reden: code -> quote ]

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Dat is een interessante invalshoek dank voor de aanvulling. Wat ik mij afvraag; gaat het over de lucht/wervel stromingen welke krachtiger zijn aan de dakrand of het aanzicht voor de omwonende.

Ik denk dat flatfusion uitgaat van het eerste, die zullen geen aansprakelijkheid willen als het gevaarte naar beneden komt.

http://www.sbrcurnet.nl/p...ssystemen/1-windbelasting

Uit windtunnelonderzoeken en computermodellen blijkt dat er bij een windaanval op de daken van gebouwen windzuigkrachten ontstaan. Deze windzuigkrachten zijn in de omgeving van de dakrand het hoogst, vooral als de wind aanvalt op een hoek van het gebouw.

[ Voor 24% gewijzigd door stormfly op 05-06-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ben aan het puzzelen om een maximaal aantal panelen in te plannen op het dak (Oost-West, schuin ca. 40 graden). Maximaal volgelegd zonder tetris kom ik op 16 panelen Oost en 14 panelen West. Bij 275Wp panelen is dat al 8250Wp. Zit op enkelfase en dat laat ik liefst nog even zo.

Krijgt een SMA sunny boy 5.0 dit verstouwd? Wat is dan de optimale configuratie? Een string Oost en een string West? Beetje aftoppen is geen probleem.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:35
Tweeke schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:35:
Ben aan het puzzelen om een maximaal aantal panelen in te plannen op het dak (Oost-West, schuin ca. 40 graden). Maximaal volgelegd zonder tetris kom ik op 16 panelen Oost en 14 panelen West. Bij 275Wp panelen is dat al 8250Wp. Zit op enkelfase en dat laat ik liefst nog even zo.

Krijgt een SMA sunny boy 5.0 dit verstouwd? Wat is dan de optimale configuratie? Een string Oost en een string West? Beetje aftoppen is geen probleem.
:+

-->
DIY PV Project

Je kan een heel stuk zakken. Ik weet niet of je in België zit, maar indien ja, dan is onderdimensioneren van de omvormer zeker een goed idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

watercoolertje

Untertitel

Klein vraagje, ik heb op mijn (nieuwbouw)woning 1 zonnepaneel gekregen (het is een begin :)) van 270wp, nu is daar echter een extra groep voor aangelegd, in de groepenkast passen niet genoeg groepen als ik nodig heb. Nu lees ik dat het volgens nen1010 eerst wel op een gebruikte groep mocht en nu niet meer.

Iemand die mij daarin kan adviseren? Is het veilig als ik hem aan de groep hang waar ook mijn CV ketel en (lucht)warmtepomp die samen niet zo veel verbruiken, dus de lopende stroom zal nooit over de 16A gaan, tenzij kortsluiting...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Eén zonnepaneel. :F

Voor advies wat betreft huisinstallaties: daar is een aparte topic voor.

[ Voor 64% gewijzigd door GioStyle op 05-06-2018 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
HyperBart schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:48:
[...]

:+

-->
DIY PV Project

Je kan een heel stuk zakken. Ik weet niet of je in België zit, maar indien ja, dan is onderdimensioneren van de omvormer zeker een goed idee...
NL, maar zoals gezegd blijf ik graag nog even op 1 fase. Dus dan is 5000W output ongeveer de grens.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Tweeke schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:04:
[...]
NL, maar zoals gezegd blijf ik graag nog even op 1 fase. Dus dan is 5000W output ongeveer de grens.
Dan is het dus een overbodige vraag of de sma dit kan verzetten?

Even naar je voc kijken anders word het 2×8 ipv 16. Ook kijken naar maximum stroom per mpp. Indien geen 16 ampère zou ik van die 16 panelen ook 14 maken. Je hebt dan aan beide kanten 2×7 en kunt dus een oost en west string parallel zetten, zo blijft de stroom per mpp wat lager.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
twain4me schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 15:40:
heeft iemand hier welleens de garantie verlengd bij een 2ehands sma?
heb je dan bv de oorspronkelijke bon nodig? of is het serrienummer en de productie datum genoeg?
Is dat nodig dan? :P

(maar ik ben ook benieuwd eigenlijk)

Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y