Hallo allemaal,
Ik ben mij aan het orrienteren op zonnepanelen en wil graag even sparren.
Het gaat om de volgende situatie:
18 panelen +-300 wp
Dakhoek: 45 graden
Oriëntatie: ZO
nu nog 1 fase 35a, er komt sowieso een nieuwe groepenkast en dan upgrade ik ook naar 3x25
Schaduw van een schoorsteen:

foto is van 3 juni 15:30
De appelboom word gesnoeid en zal geen schaduw geven.
Ook zijn er plannen voor panelen op NW maar daarvoor moet eerst de dakkapel vervangen worden.
Mijn huidige verbruik is met 1800 kw/h niet zo hoog, ik heb wel 2 jonge dochters en wil binnen een aantal jaar van het gas af dmw een warmtepomp.
Er liggen een aantal offertes in de range van 0.98 e/wp ex. ( trina 295wp, growatt omvormer) tot 1.65 e/wp (solarwatt met sma omvormer) en een hoop ertussen.
Voordat ik verder met de zonnepaneelboeren om tafel ga zitten wil voor mij zelf eea nog wat duidelijker hebben:
- Schaduwmanagement, het paneel in de linker bovenhoek zal last hebben van de schoorsteen en alleen als de zon erg hoog staat ook de 3 panelen daar omheen. Aangezien ik ruim meer ga opwekken dan ik verbruik vind ik het lastig om in te schatten hoeveel geld ik uit moet geven aan bv. optimizers 1 (of 4) tygotjes kosten de hoofdprijs niet, maar als ik die a 7cent de k/wh moet terug verdienen word dat lastig.
Andere optie is om er geen paneel te plaatsen, maar ik vind dat zonde van het beschikbare dakoppervlak en niet zo mooi. Ik heb gewoon liever een 3x6 blok liggen.
Micro omvormers/ solar edge etc lijkt mij overkill maar kan natuurlijk wel interessant zijn als ik het NW dak erbij betrek.
- Hoeveel rekening moet ik nu houden met uitbreidingsplannen? Op het nw dak kunnen 13 panelen. En dan is er ook nog ruimte op de dakkapel en het schuurdak, waarbij ik niet verwacht dat ik die ruimte ga gebruiken.
Ik kan de 2 dakvlakken natuurlijk prima van een eigen omvormer voorzien, maar is het qua efficiëntie niet logischer om voor 1 omvormer met 2 strings en 2 mppt trackers te kiezen?
- Hoe denken jullie over garanties, afschrijvingstermijnen en kwaliteit van zonnepanelen? Ik merk dat ik nu extra geld uitgeven om over 15 jaar minder degradatie of goede garantie op mijn panelen te hebben wat raar vind, over 15 jaar lach ik waarschijnlijk om 300wp panelen en ben ik blij als ik een goed excuses heb om ze te vervangen. Aan de andere kant heb ik geen zin in direct onderpresterende panelen of slechte elektronica.
Ik vind het lastig om te bepalen waar logische investeringen ophouden en waar hobbyen begint.
Hobbyen en geld daaraan uitgeven doe ik trouwens erg graag, wil het alleen wel weten.
ps. als het een eigen topic verdient hoor ik het.