Ik ben heel wat informatie aan het opvragen en opzoeken voor een PV-project dat ik zelf wil leiden. Kunnen jullie me adviseren, want ik hoor nog steeds 10 verschillende verhalen van 10 verschillende installateurs ... zucht
Mijn parameters:
Mijn oog valt op volgende producten - volledige materiaallijst:
Na wat rondspelen in de designtool van SMA, lijkt een 3.6 kVA omvormer mij de meest interessante keuze. Het gat tussen 3.0 en 3.6 qua jaaropbrengst is redelijk groot, terwijl dat tussen 3.6 en 4.0 heel klein is.

Alternatieven met 3.0 en 4.0 omvormers:
Mijn vragen aan jullie:

Mijn parameters:
- -90° oost dak - 45° helling
- 90° west dak - 45° helling
- 3-fasige 32A net-aansluiting
- Huishoudelijk: dag 2600 kWh + nacht-weekend 1750 kWh
- Servers 24/24 200W : ca. 1750kWh
- Elektrische auto ('s nachts opgeladen): 11200 kWh
Mijn oog valt op volgende producten - volledige materiaallijst:
- 24 x TrinaSolar TSM-300 DD05A.05 (II) All-black panelen = 7200Wp - datasheet
Voor zover ik kan vinden, lijkt TS een betrouwbaar groot merk. Input is welkom - SMA SB3.6-1AV-4.0
SMA is een groot merk met redelijke prestaties en een proper garantiebeleid. Maar again ... input is welkom
Na wat rondspelen in de designtool van SMA, lijkt een 3.6 kVA omvormer mij de meest interessante keuze. Het gat tussen 3.0 en 3.6 qua jaaropbrengst is redelijk groot, terwijl dat tussen 3.6 en 4.0 heel klein is.

Alternatieven met 3.0 en 4.0 omvormers:
- 3.0 kVA https://imgur.com/P9HQoea
- 4.0 kVA https://imgur.com/ThZR8IG
Mijn vragen aan jullie:
- Ik krijg van een installateur het advies om niet voor een SMA omvormer te kiezen, maar voor een SolarEdge. SMA zou volgens hem niet kunnen worden overgedimensioneerd boven 155%. En hij vermeldt ook dat de optimizers sowieso voor een betere opbrengst zouden zorgen op een O-W georiënteerd dak.
Mij lijkt dat op het eerste zicht larie en apenkool ... maar ik ben geen PRO :-) WDYT? (PS: Ik heb geen schaduwval) - Als het inderdaad geen meerwaarde biedt om naar een SolarEdge omvormer te gaan, is mijn bovenstaande config dan OK? Of kan ik nog verder optimaliseren?