Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Martinoswebdsgn
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 05-06 23:18
Ik ben heel wat informatie aan het opvragen en opzoeken voor een PV-project dat ik zelf wil leiden. Kunnen jullie me adviseren, want ik hoor nog steeds 10 verschillende verhalen van 10 verschillende installateurs ... zucht 8)7

Mijn parameters:
  • -90° oost dak - 45° helling
  • 90° west dak - 45° helling
  • 3-fasige 32A net-aansluiting
Mijn verbruik (bij benadering):
  • Huishoudelijk: dag 2600 kWh + nacht-weekend 1750 kWh
  • Servers 24/24 200W : ca. 1750kWh
  • Elektrische auto ('s nachts opgeladen): 11200 kWh
TOTAAL: 3400 kWh dag + 13900 kWh nacht = 17 300 kWh

Mijn oog valt op volgende producten - volledige materiaallijst:
  • 24 x TrinaSolar TSM-300 DD05A.05 (II) All-black panelen = 7200Wp - datasheet
    Voor zover ik kan vinden, lijkt TS een betrouwbaar groot merk. Input is welkom ;)
  • SMA SB3.6-1AV-4.0
    SMA is een groot merk met redelijke prestaties en een proper garantiebeleid. Maar again ... input is welkom
Configuratie zoals ik ze in gedachten had = 12 panelen op het oosten en 12 op het westen. Onderdimensionering mag hier geen probleem zijn, lijkt me ...

Na wat rondspelen in de designtool van SMA, lijkt een 3.6 kVA omvormer mij de meest interessante keuze. Het gat tussen 3.0 en 3.6 qua jaaropbrengst is redelijk groot, terwijl dat tussen 3.6 en 4.0 heel klein is.

Alternatieven met 3.0 en 4.0 omvormers:

Mijn vragen aan jullie:
  1. Ik krijg van een installateur het advies om niet voor een SMA omvormer te kiezen, maar voor een SolarEdge. SMA zou volgens hem niet kunnen worden overgedimensioneerd boven 155%. En hij vermeldt ook dat de optimizers sowieso voor een betere opbrengst zouden zorgen op een O-W georiënteerd dak.
    Mij lijkt dat op het eerste zicht larie en apenkool ... maar ik ben geen PRO :-) WDYT? (PS: Ik heb geen schaduwval)
  2. Als het inderdaad geen meerwaarde biedt om naar een SolarEdge omvormer te gaan, is mijn bovenstaande config dan OK? Of kan ik nog verder optimaliseren?
Thanks voor de hulp!

Alle reacties

• HyperBart
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:07

HyperBart

Huge Ego, Sorry

@migjes en @AUijtdehaag zijn hier volgens mij helden in om dit te bepalen.

Ik heb overlaatst ook nog iets bijgeleerd met een soortgelijke setup als die van jou dat met een gelijk aantal panelen je ze parallel op één tracker mag hangen, maar ik ken er te weinig van om hier te kunnen bepalen of dit voor jou "beter presteert" dan iedere dakhelft op een tracker.

Vandaag even niets

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:06
antwoord op vraag 1: Onzin en lariekool klopt, die kerel wil solar edge verkopen en geen gezeur als hij het niet levert en jij bent ontevreden.

antwoord 2: 12 panelen per kantje is dikke prima op een 3.6 omvormer. Trina panelen ook niets mis mee.

Ik zou niet zelf een 60 euro krimptang gebruiken maar iemand opzoeken met een degelijk tang van 150 euro of duurder. Heb losschietende mc4 meegemaakt wegens shing/shang tang van 50 euro. 1x maar nooit weer. 4 mm kwadraat solar kabel kan het prima doen hier, 6 mm kwadraat allicht wat overkill.

Verder zie ik geen aanpas of verbeterpunten. Lekker gaan met die vlaamse banaan :)

1710+570+1425+1150+880Wp PV (hoezo verslaafd), 2.1GJ ZB , 3.5kW Houtkacheltje, panasonic airco, op naar de gasloos

Acties:
  • +2Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 13:51
@Martinoswebdsgn
beerse? toch bij turnhout als ik het goed heb?
dus een vlaamse bannaan?

(met die domme regeltjes daar, mag 2x12x300Wp(parallel op 1mpp) het op 2kW omvormer met de juiste specs. >:)
als je er 1 2dehands te pakken kunt krijgen is dat wel lachen. ;) )

grofweg is je plan wel goed, mischien is er nog iets bij te schaven, maar veel zal het allemaal niet uit maken.

migjes wijzigde deze reactie 10-04-2018 14:26 (17%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
migjes schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:21:
@Martinoswebdsgn
beerse? toch bij turnhout als ik het goed heb?
dus een vlaamse bannaan?

(met die domme regeltjes daar, mag 2x12x300Wp(parallel op 1mpp) het op 2kW omvormer met de juiste specs. >:)
als je er 1 2dehands te pakken kunt krijgen is dat wel lachen. ;) )

grofweg is je plan wel goed, mischien is er nog iets bij te schaven, maar veel zal het allemaal niet uit maken.
Laat hij dan niet heel veel opbrengsten liggen door met een 2kW omvormer aan de slag te gaan?

Vandaag even niets

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 09:06
antonboonstra in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

verlies van 2kw omvormer t.o.v. 3.6 kw omvormer is zo te zien rond de 15%. Of dat uit kan of niet moet je prosumenten tarief voor kennen.

1710+570+1425+1150+880Wp PV (hoezo verslaafd), 2.1GJ ZB , 3.5kW Houtkacheltje, panasonic airco, op naar de gasloos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Martinoswebdsgn
Dankuwel iedereen voor de snelle en bruikbare reacties.

Prosumententarief voor mij: 100,58 ¤ per kVA
Het prosumententarief wordt waarschijnlijk door een capaciteitstarief vervangen in België in 2020. Dus daar wil ik niet te lang mee rekening houden.

Volgens JRC heb ik een maximale opbrengst op basis van de PV panelen (zonder de omvormer in rekening te nemen) van:
  • Oost: 2620 kWh
  • West: 2610 kWh
TOTAAL 5230 kWh

@Lardman de voorbeelden die ik zie, zijn allemaal Z of ZO georiënteerd. Ik zou eigenlijk om de berekening goed te kunnen doen, een voorbeeld moeten vinden van een Oost en een West installatie op 45° helling.
Pas dan weet ik eigenlijk of ik veel weggooi.
Wat ik wel al heb gedaan, is even de SMA tool er bij gehaald en daar gesimuleerd met een SB 2.5-1VL-40:

Opbrengst met 2.5kVa = 4979,22 kWh (ca. 10% verlies)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Hoe zit het met de terugleververgoeding in belgie?

Is direkt verbruik niet belangrijker daardoor?
Je zou dan ook een kleine 3-fase omvormer kunnen nemen (fronius) in combinatie met 54 Vmpp panelen (96 cell, benq sunforte of panasonic hit kuro of gewone hit)

In nederland geld alsnog afrekening per aansluiting en (nog?) niet per fase.

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Martinoswebdsgn
Terugleververgoeding bestaat in BE nog niet. Dit zou ook vanaf 2020 gaan komen (enkel voor nieuwe installaties).
In BE kan je dus, voorlopig, het net nog zien als batterij.

Direct verbruik is dus niet meteen nodig.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:48
Er kan best een use case zijn in België waardoor solaredge een goede optie is.

Ja het is iets duurder in aanschaf, en ja: je hebt een betere opbrengst al kan dat soms weinig zijn. Je kan per paneel zien of er iets niet goed is en zodra er een enkel paneel sneller degradeert zullen de andere panelen er niet zo'n last van krijgen door optimizers.

Ik weet dat de meeste tweaker solar-experts vaak zeggen zonder SolarEdge is goedkoper/betere keuze en dat kan soms ook zo zijn. Uiteindelijk moet je gewoon het (eventuele) verschil in prijs mee rekenen en daarna bepalen wat je liever wilt.

Zo'n HD Wave omvormer van SE kan behoorlijk worden overgedimensioneerd (60/70%?) en gezien je een tax betaald op basis van je omvormer kan dat best een goede optie zijn.

E-Scooter, SE3500 met 3640wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
@Martinoswebdsgn
ik vind het plan voor 2x12x300Wp goed, dat op een 3kW omvormer met 2x mpp is oke.
(ja sma is dan de weg om te gaan, dit vanwege de ruime mpp's, hosola,goodwe ect ect zijn dan te beperkt en te duur met je Prosumententarief :-( )

hier mijn oost west
7x190Wp(15 graden) + 7x190Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
een 300Wp levert alleen 300W als de omstandigheden STC zijn. (vrij zeldzaam, alleen in de lente)
je kunt beter naar de NOCT kijken van de panelen en die zal rond de 220W zitten
12x220=2640W.
dus met een 3kW omvormer zul je wel iets gaan aftoppen, maar je knipt alleen een stukje van de tepel van de tiet vorm af die je krijgt.

mocht je per ongeluk heel goedkoop een 2kW omvormer bekomen(die hebben maar 1x een mpp).
dan kun je die ook gebruiken en dan hang je het parallel op.
dat is geen probleem.
omvormer vervangen in 2020, dat is heel wat simpeler als je panelen op dak. ;)

@Stef87
he, lees eens.
we zeggen hier al, hang maar 2x12x300Wp=7,2kWp op een 3kW omvormer. >:)
wil je de solaredge laten af fikken of zo. :P
dat kan dat ding niet aan met zijn mpp's in de optimizers. ;)
lol, bedoel er verder niks mee hoor.

migjes wijzigde deze reactie 10-04-2018 17:30 (3%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 18-08 19:59

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Kijk eventueel ook even welke omvormer (ruim) over zn specs kan pieken ivm die prosumentenbelasting.

4000Wp - Omnik 4.0TL - Z-ZO Live PVoutput & 7560Wp - SMA - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:10

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:57:
Hoe zit het met de terugleververgoeding in belgie?

Is direkt verbruik niet belangrijker daardoor?
Je zou dan ook een kleine 3-fase omvormer kunnen nemen (fronius) in combinatie met 54 Vmpp panelen (96 cell, benq sunforte of panasonic hit kuro of gewone hit)

In nederland geld alsnog afrekening per aansluiting en (nog?) niet per fase.
Maakt het bij jou meter uit dan? Hier niet met 2 omvormers op 2 fase, de meter gooit alles op een hoop.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Rol-Co
Ik weet het niet.
Afgelopen weekend eens in de gaten gehouden.
Slimme meter gaf -800 watt aan en domoticz die de slimme meter uitleest -1800 watt....Wat gaat er fout?
Dus ik ben je het antwoord nog ff schuldig...

Edit: op een 3-fase slimme meter

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 10-04-2018 19:00 (7%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12:10

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 19:00:
@Rol-Co
Ik weet het niet.
Afgelopen weekend eens in de gaten gehouden.
Slimme meter gaf -800 watt aan en domoticz die de slimme meter uitleest -1800 watt....Wat gaat er fout?
Dus ik ben je het antwoord nog ff schuldig...

Edit: op een 3-fase slimme meter
De meter geeft verbruik minus opwek aan en jij leest alleen teruglevering?

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Martinoswebdsgn
Nogmaals bedankt iedereen voor het advies.
Ik kan voor mezelf het volgende concluderen, denk ik:

2.5 kVA zou een perfecte optie voor mijn O-W installatie zijn. Door een 2.5 omvormer te nemen ipv een 3.6, heb ik ca. 10 a 15% verlies (dus 500-800 kWh). Omgerekend aan een gemiddeld tarief van ¤0,23 per kWH, kom ik op ¤115 a ¤180 verschil in opbrengst.

Anderzijds kost mij het verschil tussen 2.5kVA en 3.6kVA aan prosumentenvergoeding ca. 90 euro.
Bijkomend hou ik er überhaupt rekening mee dat deze vergoeding wordt vervangen door het capaciteitstarief in Vlaanderen in de nabije toekomst.

Dus ga ik best voor de 3.6 variant.

PS: Aarding op panelen = no-brainer, of overkill?

• migjes
@Martinoswebdsgn

2,5kVA, jep, dat zou je optimum ongeveer wel zijn.
maar dan bestaan er geen modelen die 2x mpp hebben en ook 2,5kVA aan kunnen per mpp.

pas met 3kVA heb je wel modellen die 3kVA per mpp aan kunnen.
en dan heb je ook meteen 2x een mpp.
(SMA sunnyboy 3.0 is dan een voorbeeld, je zou ook nog kunnen kijken naar fronius.)

2,5kVA omvormers hebben maar 1mpp, daar kun je 2x een string parallel aan hangen.
maar je wil 300Wp panelen (wat ik een goed plan vind).
en die leveren meer als 10A kortsluit.
die parallel aansluiten geeft meer als 20A, en dan zijn er niet veel modellen die dit nog aan kunnen.

dus mijn conclusie: 3kVA of een 3.6kVA is wel de weg om te gaan.

ik werk zelf met een power-one PVI 3.6 en jouw project lijkt erg veel op die van mij.
die zou in theorie leuk zijn voor je, belasting = 3600W, maar levert 4000VA. ;)
(het trukje waar @Atomic2005 op doelt ;)
maar ik weet niet zeker hoe de regels precies zijn in BE, dus geen garantie of de truk werkt.
en dit hang je gewoon aan een 16A groep >:) )
nadeel is dan wel, de mpp gaat niet verder als 3000W.
dus als je die heel goedkoop kunt krijgen, dan is dat ook wel aardig om te doen.
(maar dan moet die ruim onder de 600¤ inc BTW zitten, en dat zie je niet vaak)

(aarden, vind het een beetje overkill, maar er zijn situaties dat je het wel nodig hebt.
ik heb een setje gehad die bouwde spanning op in het frame waardoor ik opbrengst verlies had.
na het aarde had ik weer meer opbrengst, dus onzinnig is het zeker ook niet.)

migjes wijzigde deze reactie 12-04-2018 10:20 (3%)

• Martinoswebdsgn
@migjes
Afgelopen dagen nog wat verder nagedacht samen met @HyperBart.

Als ik de design tool van SMA mag geloven, dan kan ik in theorie in de toekomst, wanneer mijn verbruik nog verder zou stijgen, het volgende kunnen doen:
  • Mijn 2 strings die nu apart op een tracker hangen (van zodra de installatie er staat), parallel op 1 tracker laten toekomen.
  • Op de vrijgekomen tracker een aparte string van 6 panelen hangen (plat dak)
Dus met een config als volgt:
  • string 1: 12 oost + 12 west op 45° helling
  • string 2: 6 zuid op 35° helling (plat dak)
SMA beweert dat ik dan met diezelfde 3.6 kVA omvormer, nog eens 1303kwh extra zou opwekken.
Ik zat op 227kWh per paneel, en met die 6 extra op zuid zou ik op 225kWh per paneel zitten. Lijkt me erg nice, maar ook wat te goed om waar te zijn. Niet?

Jij hebt voor jezelf zo'n mooie grafiek die aantoont hoeveel je op een bepaalde dag opbrengt:

Bestaan er ergens tools die ook zo'n grafiek plotten, maar dan op basis van voorspelling (slechte, normale, goede dag). Waarin je de strings met hun orientatie en wP vermogen kan ingeven?
Ik ben heel benieuwd naar wanneer er hoeveel ongeveer wordt afgetopt.

SMA design: oud vs nieuw

Thx!
M

Martinoswebdsgn wijzigde deze reactie 25-04-2018 16:17 (3%)

• Rouske
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 10:52
Met 3 verschillende richtingen?
Geen idee of daar ook wat voor bestaat, ik ken wel deze met 2 richtingen:
http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm
Maar of die uitkomsten juist zijn durf ik je niet te zeggen.

3924Wp ZO(131°) 45°dak @ SE3680H PVoutput

• migjes
@Martinoswebdsgn
het plan word beter en beter.
een stukje steiler zuid er bij maakt dat je in bepaalde momenten van het jaar een nog betere opbrengst hebt.
oost-west doet het voor al slecht in de wintermaanden (en daar om heen).

ik heb het niet in een mooie grafiek, maar dit is een mooie dag in een winter maand.
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oostwestminder.jpg
door de lage zon heb je geen puntje op het midden van de dag maar juist een deuk.
met een paar zuid panelen los je dat wel op. ;)

@HyperBart heeft goed opgelet, en het netjes uit gelegd d:)b

goede software hier voor, nop ook sma sunnydesign neem het maar met een korreltje (van een paar kilo's).
het blijven theoretische berekeningen, en daar houd de natuur zich niet aan. ;)

of je nu een 3kVA of een 3.6 of 4 of 5 kVA omvormer neemt, het maakt eigenlijk niet veel uit.
de specs en grenzen zijn ongeveer wel het zelfde.

maar een paar kleine puntjes:
1. zuid, kunnen dat nog iets meer panelen worden. (6x is zo krap) ?
2. kan zuid nog steiler als je nu schrijft, of word dat lastig met schaduw?
3. 2 stringen parallel is een goed plan, maar welk paneel heb je in gedachten, er is wel een grens aan max Ampp en belangrijker de max kortsluitstroom voor de mpp?

• HyperBart

HyperBart

Huge Ego, Sorry

quote:
migjes schreef op donderdag 26 april 2018 @ 08:43:
@Martinoswebdsgn
maar een paar kleine puntjes:
1. zuid, kunnen dat nog iets meer panelen worden. (6x is zo krap) ?
:*) Martijn? ;)
Die vraag had ik 'm exact ook gesteld

Vandaag even niets

• Martinoswebdsgn
Ik weet niet exact hoe groot mijn klein dak achteraan is, dat moet ik nameten. Ik dacht 6,5x4 bruto.
Wat ik wel heb, is een mooie foto die ik via sungevity heb gekregen:

Daar zie je ook al goed op, dat ik door de opstaande kanten best wat schaduw ga hebben. (Hoogte van die opstaande muurtjes ken ik ook niet)
Maar dus in theorie, kan ik het volgende doen:

@migjes Je zou ze steiler dan 35° zetten? bv 45? Of hoe bepaal ik dat best? (Er van uitgaand dat de opstaande dakrand dit toelaat) Ik zal de panelen dan ook wat ruimte moeten geven tussenin

Paneelspec: TrinaSolar TSM-300 DD05A.05 (II) All-black panelen - datasheet

Nu sowieso ... Dat plan met die 6 a 9 extra panelen, is puur theoretisch momenteel.
Da's alleen nuttig wanneer mijn verbruik nog verder zou stijgen.

Thx voor de info!
Pagina: 1

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True