Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.886 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:11
rubbish1973 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 21:05:
[...]

Het is vermoedelijk een combinatie van factoren.

*De sf panelen geven, zeker bij lagere buitentemperaturen die veel hoger liggen dan de verwachte 112v open klem. ( in de heldere februarimaand gingen er opvallend veel stuk.)
* Er is een heel grote batch geweest van Solaredge die minder was ( nooit bevestigd door SE.)
* vermoedelijk is de optimizer toch iets minder bestand tegen het hoge vermogen bij twee panelen per optimizer.

RUB
Top, goede info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 21:01
Dit had mijn collega dinsdag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Axa9ZUbhw0tSnQGBaemOBTQW/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lmulGuoPFGH58WlYzSheATHa/full.jpg

Is solar edge. Probleem kwam door een tyrap die om het spoeltje aan de binnenzijde in de kast zit

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
@bbn_ldp

Kan je me het verband tussen de tie-wrap en de gesmolten DC-bus uitleggen, want die begrijp ik nog niet helemaal.

Meestal worden op deze gesmolten DC-bussen veroorzaakt door een slecht contact. ( slecht gemonteerde of gekrompen stekker.)

RUB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Vanwege de wat ongunstige ligging van onze nieuwe woning en de aanwezigheid van flink wat schaduw, ontkom ik niet aan een configuratie met optimizers of micro-omvormers. SE lijkt me redelijk geschikt in mijn situatie.
SE staat een overdimensionering van 135% toe op de niet HD-wave omvormers (ik wil naar 3 fasen en de 3 fasen HD Wave is nog niet uit).
Nu zit ik met een oost/west configuratie en ik denk daarbij 16 panelen op oost en 16 op west. Dat zou uitkomen op 9600Wp. Ik denk echter met SE5k uit de voeten te kunnen, maar dan overschrijd ik de genoemde 135% behoorlijk.
Iemand een idee hoe SE hier mee om gaat? Gaan ze idd moeilijk doen bij garantieclaims?
Wellicht heeft @Andre1973 hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik heb een nieuwe offerte na al eerder deze te hebben ontvangen. Moby in "vragen over zonnepanelen". Het is wat lastig te vergelijken (20 IPV 22, met 22 zou ik ook een grotere omvormer nodig hebben werd mij verteld in deze offerte) maar misschien kunnen jullie er een blik op werken

22 panelen van 300 Wp van Sharp met micro omvormers, een nieuwe verdeelkast (zie hieronder) en installatie voor 8450 euro oftewel 1.28 euro/Wp

een 3-fase aardlekschakelaar 40A/0,3A
een 3-fase aardlekautomaat B16A/0.03A
een 3-fase automaat B16A-4polig
een 3-fase automaat C16A-4polig
een Fasekoppelaar
3 filterringen om storingen op het net te voorkomen.

Edit: 6600 Wp zou toch moeten kunnen op een SE-5K?

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 31-05-2018 23:20 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 09:20
Ik heb een mooi dak op ZZW, echter, er zit ook een dakkapel op. De totale breedte van de woning is exact 6.5m

Het meest efficient lijkt te zijn 2 strips, 1 boven en 1 onder de dakkapel. Doordat panelen vaak 1.65 zijn kan ik net niet alle panelen horizontaal plaatsen. Echter, Panasonic heeft een mooi paneel net onder de 1.6m, waardoor ik gewoon heel fraai 2x 4 panelen kan plaatsen. Helaas heb ik dan nog steeds maar 8 panelen!

Aan de westkant van de dakkapel heb ik nog zeker 1m tot de erfgrens over en daar zou ik ook nog een paneel kunnen plaatsen, maar die pakt dan een flink gedeelte schaduw en mocht mijn buurman een dakkapel plaatsen dan blijft er amper zon over.

Ik vroeg me af of ik b.v. ook op de dakkapel een oost/west opstelling kan maken. De dakkapel heeft een oppervlakte van tenminste 4mx2m dus ik zou daar ook 4 panelen kunnen plaatsen.

Nu vroeg ik mij een paar dingen af:

- De Panasonic panelen zijn perfect qua afmeting maar hebben een iets mindere prijs. Weet iemand andere leveranciers met panelen net onder de 1625mm, of heeft iemand een online database om te vergelijken/zoeken?
- Is het zinvol op een oost/west plaatsing ook 325/330 panelen te plaatsen of zouden goedkopere panelen een beter alternatief zijn ivm de kosten?
- Zo'n oost/west opstelling is volgens mij niet geschikt voor string omvormers. Althans volgens mij niet bij 2 panelen west en 2 panelen oost, is dat correct?
- Is een micro omvormer hier het meest logisch? Mocht ik enkel de Panasonic panelen gebruiken dan zit op op een maximum van 12 panelen. 12x 330Wp = 3960 Wp maar die max haal ik nooit ivm de ligging van de panelen. Hoe selecteer ik een omvormer?
- Indien ik het enkel bij de 2x 4 panelen houd dan kan ik volgens mij wel een string omvormer gebruiken of is het raadzaam om in deze setup optimizers te gebruiken?
- Misschien raden sommige zo'n oost/west opstelling zelfs af op een dakkapel. Ik lees in ieder geval dat een normale 30 graden opstelling in ieder geval sterk wordt afgeraden.

Uiteindelijk toch wel wat vragen :-)

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

bbn_ldp schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:24:
Dit had mijn collega dinsdag
[afbeelding]

[afbeelding]

Is solar edge. Probleem kwam door een tyrap die om het spoeltje aan de binnenzijde in de kast zit
Was er van te voren niets te zien aan de opbrengst of logging dat er iets gaande was? Persoonlijk vind ik mc4 ook geen goede verbinding stekker, ik kijk ook altijd alle stekkers na of ze wel 2mm onder de rand zitten als je er in kijkt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
rubbish1973 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 22:42:
@bbn_ldp

Kan je me het verband tussen de tie-wrap en de gesmolten DC-bus uitleggen, want die begrijp ik nog niet helemaal.

Meestal worden op deze gesmolten DC-bussen veroorzaakt door een slecht contact. ( slecht gemonteerde of gekrompen stekker.)

RUB
Er schijnt volgens de installateur binnenzijde kast een spoel op of om de stekker te zitten waar de tie-wrap om heen zat.
De stekker was goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X1p1Sms1GG5kkuHsspAler6i/full.jpg

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Rol-Co schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:37:
[...]

Was er van te voren niets te zien aan de opbrengst of logging dat er iets gaande was? Persoonlijk vind ik mc4 ook geen goede verbinding stekker, ik kijk ook altijd alle stekkers na of ze wel 2mm onder de rand zitten als je er in kijkt.
Toen hij thuis kwam rook hij een plastic lucht en daarna vond hij de afgesmolten stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Ik weet niet of ik bij het goede forum ben......ik hoor t wel.
Vanochtend Stedin aan de lijn gehad voor plaatsing van een slimme meter.
Ouddorp is in de periode 1 mei-31juli aan de beurt voor plaatsing van slimme meters.
Nou werd mij verteld dat de huidige meter niet registreert hoeveel ik terug gaat leveren, WEL dat ie terug kon draaien *O*
Is dat zo, ze zei dat het een anologe meter was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iS4pGkLyVgFquHcQZTnsAAbm/full.jpg

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

Moby schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:11:
Edit: 6600 Wp zou toch moeten kunnen op een SE-5K?
Op de site geeft de SE-5K een max aan van 6250 Wp.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
@exyll Ik had hetzelfde probleem, alleen wilde ik in de toekomst een dakkapel kunnen plaatsen. Uiteindelijk uitgekomen op 10 stuks Sharp NQR256A. Deze zijn klein en doen het prima :).

Om op je andere vragen terug te komen:
- voor die oost/west plaatsing gewoon een microomvormer gebruiken.
- voor de rest (bulk) een stringomvormer.
- hoek van 13 graden op oost/west met flatfix fusion ofzo?

[ Voor 36% gewijzigd door Knoetie op 01-06-2018 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
JoKo schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:34:
Nou werd mij verteld dat de huidige meter niet registreert hoeveel ik terug gaat leveren, WEL dat ie terug kon draaien *O*
Ja dat klopt. Je huidige meter gooit alles op een hoop. Als je 1kWh verbruikt en 1kWh teruglevert staat er precies hetzelfde op de meter als bij 10kWh verbruik en levering. Een digitale meter heeft aparte telwerken voor levering en teruglevering.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:11
dabutcha76 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 12:24:
[...]

KURO = full black (kuro betekent zwart in het Japans). Zat al tijden te wachten op die dingen :D
Navraag gedaan gisteren:

Dear customer

Thank you for contacting us.
From Today, we will start to sell to our distributor.
Please contact our distributors.

Thank you
Best regards,

X

Solar Business
Panasonic Eco Solutions Europe

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 01-06-2018 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 09:20
Knoetie schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:42:
@exyll Ik had hetzelfde probleem, alleen wilde ik in de toekomst een dakkapel kunnen plaatsen. Uiteindelijk uitgekomen op 10 stuks Sharp NQR256A. Deze zijn klein en doen het prima :).

Om op je andere vragen terug te komen:
- voor die oost/west plaatsing gewoon een microomvormer gebruiken.
- voor de rest (bulk) een stringomvormer.
- hoek van 13 graden op oost/west met flatfix fusion ofzo?
Dat zijn inderdaad kleinere panelen. Even gerekend, maar per m2 doen deze Sharp panelen het volgens mij zelfs net een klein beetje beter. Vanavond weer even rekenen met de mogelijkheden van deze panelen.

Moet ik meerdere omzettters gebruiken als ik de panelen aansluit als jouw suggestie?

- 1 string van 8 / 2 strings van 4
- oost/west met totaal 4 panelen met microomvormers/optimizers

Ik las ergens dat je dan die optimizers kan meenemen in de string?

Ramon Smits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-09 21:02
Persoonlijk zou ik 1 string van 8 Sharp panelen doen (mogelijk passen er meer) en 2 los met microomvormers. Lijkt me lastig in één string te zetten met optimizers. Mogelijk hebben anderen een betere suggestie hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
exyll schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:49:

- De Panasonic panelen zijn perfect qua afmeting maar hebben een iets mindere prijs. Weet iemand andere leveranciers met panelen net onder de 1625mm, of heeft iemand een online database om te vergelijken/zoeken?
-
Panasonic is 1590x1053x35 mm
BENQ sunforte (wellicht iets goedkoper dan Panasonic te vinden) 1559x1046x46 mm
Sunpower (stuk duurder dan Panasonic) 1558x1046x46 mm

In basis alle 5"cellen panelen denk ik.

Houd er met een string inverter wel rekening mee dat de 96 cellen 5" panelen veel hogere Vmp hebben (50-58) dan of 60 cellen van 6"(30-35 volt).
Die sharp zijn maar 27.5 volt..

Met een string van 4 is het dan 4 x 27.5 = 110 volt of 4x58 = 232 volt.
Met een string van 8 het dubbele uiteraard..

Dus je moet ook een string inverter zoeken die daarmee om kan gaan.

En wat is de hoek van je oost/west ? Ik lees 13 graden dus dan is het op een plat dak. Dan zitten je panelen min of meer altijd in de zon, maar een slechtere hoek.

Edit: ik lees dakkapel.
Als je daar maar 4 panelen op legt in oost/west zou je inderdaad microinverters kunnen overwegen. Om daar een string converter voor te vinden..

[ Voor 40% gewijzigd door jacovn op 01-06-2018 09:41 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Consigliere schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Dank je. Ik dacht dat de marge wat groter was.

Ik kan op het internet weinig vinden over Sharp panelen. Ook hier heb ik weinig mensen kunnen vinden die gebruik maken van Sharp. Is de enige reden dat ze iets duurder zijn dan panelen uit "verdere" landen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:24:
[...]

De lage spaarrente was voor mij in 2012 juist 1 vd redenen dat ik toen panelen heb gelegd (en omdat ik mijn steentje wil bijdragen aan een beter milieu). Ik vind het mijn beste belegging tot nu toe, dus ik vind de vergelijking met opbrengst op een spaarrekening juist wel op gaan. Je wil niet weten hoeveel mensen ik ondertussen heb gesproken die klakkeloos roepen: "Zonnepanelen? Echt niet dat levert niets op!"
Ik beweer toch helemaal niet dat zonnepanelen geen uitstekend rendement bieden? Alleen gaat een 1 op 1 vergelijking met een spaarrente of beleggingsrendement mank omdat je niet elk moment uit kunt stappen en je het als een investering moet afschrijven. En het is een lange termijn investering die qua opbrengst zwaar afhankelijk is van fiscale maatregelen.

Juist die laatste groep mensen die je noemt doet ook moeilijk bij koop van een huis. En dat wil je niet, verkopen van een huis is een kwestie van je huis zo aantrekkelijk mogelijk maken voor een zo groot mogelijke groep. Gelukkig speelt dat nu een stuk minder dan een paar jaar geleden omdat de huizenmarkt een verkopersmarkt is geworden.

3 jaar geleden was dat echt wel anders. Bij het bepalen van de vraagprijs van ons huis was de zonnepaneel installatie nauwelijks een factor. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ik dus de installatie versneld naar 0 heb afgeschreven. Weg rendement. De makelaar meldde mij triomfantelijk dat de panelen op de schuur door hem uitonderhandeld waren - die mocht ik alsnog meenemen. Dat toont voor mij aan dat onze kopers er weinig voor over hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Cranberry schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:07:
Vanwege de wat ongunstige ligging van onze nieuwe woning en de aanwezigheid van flink wat schaduw, ontkom ik niet aan een configuratie met optimizers of micro-omvormers. SE lijkt me redelijk geschikt in mijn situatie.
SE staat een overdimensionering van 135% toe op de niet HD-wave omvormers (ik wil naar 3 fasen en de 3 fasen HD Wave is nog niet uit).
Nu zit ik met een oost/west configuratie en ik denk daarbij 16 panelen op oost en 16 op west. Dat zou uitkomen op 9600Wp. Ik denk echter met SE5k uit de voeten te kunnen, maar dan overschrijd ik de genoemde 135% behoorlijk.
Iemand een idee hoe SE hier mee om gaat? Gaan ze idd moeilijk doen bij garantieclaims?
Moby schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:33:
[...]

Dank je. Ik dacht dat de marge wat groter was.

Ik kan op het internet weinig vinden over Sharp panelen. Ook hier heb ik weinig mensen kunnen vinden die gebruik maken van Sharp. Is de enige reden dat ze iets duurder zijn dan panelen uit "verdere" landen?
Consigliere schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:40:
[...]

Goed kijken in de datasheets want daar geeft Solar Edge garantie op.
Als blijkt dat je meer Wp aansluit en er gebeurd iets kunnen hun dat heus wel in de portal zien.
Of ze er ook moeilijk over doen heb ik geen ervaring mee.

Maar met het huis met 16 panelen oost en 16 panelen west moet "officieel" toch echt een 8K volgens SE.

Je zou nog met ze kunnen bellen of mailen.

Uit de datasheet 3 fase omvormers:

SE5K = 6750 Wp
SE7K = 9450 Wp
SE8K = 10800 Wp

Staat in de datasheet als MAX DC vermogen (Modules STC) Ik denk Standard Test Conditions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

ApC_IcE schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:52:

SE5K = 6750 Wp

Staat in de datasheet als MAX DC vermogen (Modules STC) Ik denk Standard Test Conditions.
Zie het nu ook in deze: https://www.solaredge.com...nverter-datasheet-nld.pdf

zag eerder deze en die geeft aan 6250: https://www.zonnepanelen.net/nl/omvormer/solar-edge-se-5k/

deze ook 6250: https://www.zonnepanelen..../SolarEdge_SE4K-SE17K.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Consigliere op 01-06-2018 09:56 ]

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-09 19:30

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Ik zou die van SE aanhouden.
Wellicht heeft zonnepanelen.net oudere datasheets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 13:59
Gister zijn bij mij zonnepanelen geïnstalleerd 6x Trina solar + Solax X1 Mini.
Nu kijk ik echter op de monitoring tool van de omvormer en zie ik dit.Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mbUL2d/Capture.jpg
De terug lever lijn geeft dus niks aan....
Dit terwijl mijn slimme meter wel aangeeft dat er gister terug geleverd is
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/b9XjTJ/IMG_2355.jpg

Iemand enig idee hoe dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ik had inderdaad ook die van zonnepanelen.net in mijn hoofd.

Maar inmiddels heb ik de knoop door gehakt. Het worden 22x de Sharp 300Wp met micro omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 19:09
RemkoDJ schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:04:
Gister zijn bij mij zonnepanelen geïnstalleerd 6x Trina solar + Solax X1 Mini.
Nu kijk ik echter op de monitoring tool van de omvormer en zie ik dit.[afbeelding]
De terug lever lijn geeft dus niks aan....
Dit terwijl mijn slimme meter wel aangeeft dat er gister terug geleverd is
[afbeelding]

Iemand enig idee hoe dit kan?
Jouw omvormer weet neem ik aan niet wat het verbruik is bij jullie thuis. Teruglevering is totaal opgewekt minus verbruik in huis. Overigens weet jouw slimme meter niet hoeveel er totaal opgewekt is, maar die kan wel zien hoeveel stroom er het net in gaat. Daarmee weet die ook niet hoeveel er werkelijk verbruikt wordt in huis als de zon schijnt.

[ Voor 5% gewijzigd door tsjoender op 01-06-2018 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemkoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-01 13:59
tsjoender schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:15:
[...]

Jouw omvormer weet neem ik aan niet wat het verbruik is bij jullie thuis. Teruglevering is totaal opgewekt minus verbruik in huis. Overigens weet jouw slimme meter niet hoeveel er totaal opgewekt is, maar die kan wel zien hoeveel stroom er het net in gaat. Daarmee weet die ook niet hoeveel er werkelijk verbruikt wordt in huis als de zon schijnt.
Hmmm klinkt logisch haha... Dus eigenlijk een compleet useless optie in die monitoring portal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Gisteravond de Solaredge 8K opengemaakt en duidelijke brand/schroeilucht. Op de diverse prints zag ik wel wat leek op smeltsporen. Al me al einde oefening, omvormer overleden, de nieuwe staat volop te draaien. Kan ik beginnen aan mijn uitbreiding :) (nooit genoeg panelen) :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

T-MOB schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:44:
[...]

Ja dat klopt. Je huidige meter gooit alles op een hoop. Als je 1kWh verbruikt en 1kWh teruglevert staat er precies hetzelfde op de meter als bij 10kWh verbruik en levering. Een digitale meter heeft aparte telwerken voor levering en teruglevering.
Oke, maar draait de meter achteruit bij 4kWh afname en 35 teruglevering, daar gaat 't om.
Ik heb het internet afgespeurd en er is weinig info te vinden.
Als er een gespiegelde 9 ergens op de meter staat zit er een terugloopblokkering op.
Deze info vond ik ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Uuh4FmwWPR5i4SjwYM8WDpen/thumb.jpg

@SpikeHome jij hebt er ook een of gehad. Heb jij meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 12:23
RemkoDJ schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Hmmm klinkt logisch haha... Dus eigenlijk een compleet useless optie in die monitoring portal?
Ja, om het complete plaatje te maken heb moet je zowel je slimme meter als je omvormer uitlezen. Uit je slimme meter haal je de terug geleverde en afgenomen electra. Uit je omvormer de Wp opbrengt en opgewekte electra. Om je bruto verbruik te kunnen bepalen zul je drie van die gegevens moeten combineren:
Bruto verbruik: (opwekt - teruggeleverd) + afgenomen

In dit plaatje zijn die verschillende metingen in aparte grafieken gezet:
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/CurlyMoo/energylogging/master/img/frontend1.jpg

In dit plaatje zie je die gegevens gecombineerd in één grafiek gezet op week niveau
Afbeeldingslocatie: https://raw.githubusercontent.com/CurlyMoo/energylogging/master/img/frontend2.jpg

Dan zie je dus in de blauwe lijn wat ik zou hebben verbruikt zonder zonnepanelen en zonder salderen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Zojuist heb ik bij SolarEdge de vraag neergelegd hoe ze om gaan met situaties waarin meer Wp is aangesloten dan de spec als maximale waarde aangeven.
Als ze dat strikt handhaven, dan zou ik een omvormer moeten aanschaffen die zelden op 50% van z'n vermogen draait. Grootste deel van de tijd denk op 35 - 40%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Cranberry Onder wat voor hoek wil je je 16+16 Oost/West leggen? Midden op de dag produceren die 32 panelen behoorlijk hoor.
Wat voor maximum vermogen verwacht je? (en hoe heb je dat uitegerekend?)

Heb zelf ook Oost/West op ca 40 graden en het piekt de middelste 4-5 uur van de dageen een stuk hoger dan ik van te voren bedacht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13:04
Cranberry schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:12:
Zojuist heb ik bij SolarEdge de vraag neergelegd hoe ze om gaan met situaties waarin meer Wp is aangesloten dan de spec als maximale waarde aangeven.
Als ze dat strikt handhaven, dan zou ik een omvormer moeten aanschaffen die zelden op 50% van z'n vermogen draait. Grootste deel van de tijd denk op 35 - 40%.
Max wattage is op één dak vlak neem ik aan. Vermeld even dat het om twee richtingen gaat. En vast leggen op papier voor latere claims

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@ocaj Het betreft 16 panelen ONO en 16 WZW met een dakhelling van 48gr en 's ochtends flink schaduw van bomen + huis buren en begin van de avond 's avonds ook weer flink schaduw door bomen.

@reneeke1970 Heb ik de mail inderdaad aangegeven dat het twee (tegenoverliggende) dakvlakken betreft met ene behoorlijke hellingshoek en flink schaduw.

Als SE hier niet in meegaat, dan zou ik nog kunnen opteren voor Tigo DUO i.c.m 2 eenfase omvormers.
Als er ooit op een evt. schuurdakje een paar panelen op zuid gelegd kunnen worden, dan komt er wrs een derde omvormer.
Jammer dat micro-omvormers in een dergelijke setup een flinke kostenpost zijn en het rendement een stukje lager ligt dan met een gewone stringomvormers. Biedt wel heel veel flexibiliteit.

[ Voor 37% gewijzigd door Cranberry op 01-06-2018 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:57
JoKo schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:54:
[...]

Oke, maar draait de meter achteruit bij 4kWh afname en 35 teruglevering, daar gaat 't om.
Ik heb het internet afgespeurd en er is weinig info te vinden.
Als er een gespiegelde 9 ergens op de meter staat zit er een terugloopblokkering op.
Deze info vond ik ook.

[afbeelding]

@SpikeHome jij hebt er ook een of gehad. Heb jij meer info.
Phoe, mijn meter is al bijna 5 jaar geleden vervangen voor een slimme meter.
Ik weet alleen dat de oude niet terug draaide.
En eigenlijk bevalt de slimme me wel handig uitlezen met domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:24:
@ocaj Het betreft 16 panelen ONO en 16 WZW met een dakhelling van 48gr en 's ochtends flink schaduw van bomen + huis buren en begin van de avond 's avonds ook weer flink schaduw door bomen.

@reneeke1970 Heb ik de mail inderdaad aangegeven dat het twee (tegenoverliggende) dakvlakken betreft met ene behoorlijke hellingshoek en flink schaduw.

Als SE hier niet in meegaat, dan zou ik nog kunnen opteren voor Tigo DUO i.c.m 2 eenfase omvormers.
Als er ooit op een evt. schuurdakje een paar panelen op zuid gelegd kunnen worden, dan komt er wrs een derde omvormer.
Jammer dat micro-omvormers in een dergelijke setup een flinke kostenpost zijn en het rendement een stukje lager ligt dan met een gewone stringomvormers. Biedt wel heel veel flexibiliteit.
Rendement lager met micro omvormers?
Noem eens een installatie die minder presteert dan?
Cijfertjes uit de folder moet je niet geloven.

En als je TIGO gaat gebruiken kan het gewoon parallel hoor, geen twee omvormers voor nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@reneeke1970 klopt, rendementscijfers haal ik uit spec-sheets. Wellicht idd hier en daar een snufje zout bijvoegen...

Maar parallel gaat 'm toch niet worden als je strings verschillende voltages hebben?
Dan zou ik gewoon een omvormer met 2 ingangen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• connos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:56
Sinds een jaar of 2 geleden ook aan de zonnepanelen. 11x JAsolar 290Wp in een string op vrijwel zuid met een GoodWe3000 omvormer levert zo'n 3000KWh p/jaar op :)
Er valt me alleen iets op aan het maximaal vermogen wat de panelen geven in de zonnige periode van afgelopen weken. Als het de hele dag vrijwel onbewolkt is zoals 28 mei komt er soms niet meer dan 2500W van de panelen. Maar op 3 mei wordt de max van 3000W wel gehaald. Komt dit misschien door het teruglopende rendement bij een hogere temperatuur van de panelen? Op 28 mei was het 27 graden en op 3 mei was het max een graadje of 15. Volgens mij heb ik zelf het antwoord al gegeven ;)

28 mei:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/1zmctjq.png
3 mei:
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2dkfrcl.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
RemkoDJ schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 10:28:
[...]

Ik zit niet zo in de techniek maar zou het kunnen zijn dat je omvormer ook een mogelijkheid/poort heeft om de slimme meter weer uit te lezen (een P1-poortje)? Of is dat ongebruikelijk? Dat zou verklaren waarom die optie er wel in zit namelijk.

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@connos je hebt je eigen vraag 100% correct beantwoord. Door de hogere temperaturen loopt het vermogen van de panelen terug. Waar je in de grafiek van 3 mei ziet dat er kortstondig wordt afgetopt, is dat totaal niet het geval in de andere grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Even een vraag voor de Youless gebruikers, wij hebben nu een aantal Youless kasjes in gebruik op de S0 poorten van de kWh meters. Nu hebben deze Youless apparaatjes de standaard firmware en ik wil deze vervangen voor de PVOutput firmware, maar wat gebeurt er dan met de gemeten waarden tot dat moment? begint hij dan weer vanaf 0 te tellen of onthoud hij wel de laatste stand?

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
ronaldmathies schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 12:02:
Even een vraag voor de Youless gebruikers, wij hebben nu een aantal Youless kasjes in gebruik op de S0 poorten van de kWh meters. Nu hebben deze Youless apparaatjes de standaard firmware en ik wil deze vervangen voor de PVOutput firmware, maar wat gebeurt er dan met de gemeten waarden tot dat moment? begint hij dan weer vanaf 0 te tellen of onthoud hij wel de laatste stand?
Begin stand kun je zelf invullen, kijk nu maar als je op hem inlogt, dan zie je stand staan en kun je veranderen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cranberry schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:53:
@reneeke1970 klopt, rendementscijfers haal ik uit spec-sheets. Wellicht idd hier en daar een snufje zout bijvoegen...

Maar parallel gaat 'm toch niet worden als je strings verschillende voltages hebben?
Dan zou ik gewoon een omvormer met 2 ingangen gebruiken.
Tigo mag op papier in voltage 25 procent afwijken, in praktijk wel meer. En neemt de spanning van de laagste string aan. Maar twee mpp is ook prima als die geen beperking op vermogen heeft.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

exroosje schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 09:36:
[...]

Ik beweer toch helemaal niet dat zonnepanelen geen uitstekend rendement bieden? Alleen gaat een 1 op 1 vergelijking met een spaarrente of beleggingsrendement mank omdat je niet elk moment uit kunt stappen en je het als een investering moet afschrijven. En het is een lange termijn investering die qua opbrengst zwaar afhankelijk is van fiscale maatregelen.

Juist die laatste groep mensen die je noemt doet ook moeilijk bij koop van een huis. En dat wil je niet, verkopen van een huis is een kwestie van je huis zo aantrekkelijk mogelijk maken voor een zo groot mogelijke groep. Gelukkig speelt dat nu een stuk minder dan een paar jaar geleden omdat de huizenmarkt een verkopersmarkt is geworden.

3 jaar geleden was dat echt wel anders. Bij het bepalen van de vraagprijs van ons huis was de zonnepaneel installatie nauwelijks een factor. Je zou dus ook kunnen zeggen dat ik dus de installatie versneld naar 0 heb afgeschreven. Weg rendement. De makelaar meldde mij triomfantelijk dat de panelen op de schuur door hem uitonderhandeld waren - die mocht ik alsnog meenemen. Dat toont voor mij aan dat onze kopers er weinig voor over hadden.
Mijn opbrengst is niet afhankelijk van fiscale maatregelen. Die zijn/waren alleen maar mooi meegenomen. Zonder die was mijn terugverdientermijn ongeveer 1,5 jaar langer.

Volgens mij lees je mijn reactie niet. Ik heb mede door zonnepanelen en isolatie een absurd laag voorschot. Aantrekkelijker kan ik het niet maken voor een hele grote groep kopers. En die hier niet gevoelig voor zijn, die lopen maar lekker door. Er zijn meer en meer mensen die gelukkig zich bewust worden van klimaat en kosten voor energie. En mijn installatie zal ook zo'n 1,5 % van de verkoopprijs zijn. Wat een dealbreaker. Not. Ook niet voor mij dus als het gaat om de verkoopprijs.

En wbt afschrijving maak ik me geen zorgen want ik heb na dit jaar mijn paneeltjes al terugverdiend, dus dat zit wel snor.

Maar ik vind deze discussie hier niet thuishoren en zinloos voor diegene die zich wel willen overgeven aan PV. Ik heb PV en ben er al zes jaar heeeeeeeeeeeeeeeeel blij mee, mijn bankrekening en het milieu ook.

Hier laat ik het bij......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:47
JoKo schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 08:34:
Lekker laten hangen en e.v.t. een losse (analoge/digitale) meter tussen de omvormer en de zekeringkast hangen.
Deze meter saldeert automatisch.

Net gelezen dat deze meter niet terugdraait.
Domba in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

Het 'terugleververmogen' op een slimme meter is onnauwkeurig om dat je je eigen verbruik op het moment zelf, niet (goed) kan meten. (tenzij je de omvormer op 1 ongebruikte fase zet)

[ Voor 14% gewijzigd door LooneyTunes op 01-06-2018 14:36 . Reden: typo's ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:47
connos schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:54:
Komt dit misschien door het teruglopende rendement bij een hogere temperatuur van de panelen? Op 28 mei was het 27 graden en op 3 mei was het max een graadje of 15. Volgens mij heb ik zelf het antwoord al gegeven ;)
Ik heb hier een thermometer direct achter de panelen geplakt.(simpel Lidl metertje met remote)
Afgelopen week ging de temperatuur regelmatig over de 60 graden heen.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/zxwrpy.png

Op dit soort dagen kom ik met mijn 2205wp niet boven de 1700Watt piek. (tijdens de foto kwam er maar 1657w van het platte dak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Cranberry schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:24:
Aha, 48 graden is nog wel een stukje steiler dan bij mij. Wellicht dat je de 6K nog wel gaat halen.
De Solaredge 3-fase omvormers hebben gelukkig qua efficiency een vrij vlakke curve, zodra je boven de 2000 Watt produceert zit het wel goed. Maar een 8K is natuurlijk wel iets duurder dan een 5k...

Met een iets ruimere omvormer draait hij in ieder geval koeler (beter voor levensduur) en heb je nog ruimte om ooit wat uit te breiden, mochten die 32 panelen niet genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09
kmf schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:47:
[...]

Mijn 21 (en binnenkort 27 ;) ) zwarte 300wp JAsolar panelen met een 3-fase solar edge kost me inclusief montage 1,10 per Wp (excl btw).

Andere SolarEdge offertes van grote zonneboeren zijn rond de 1,40-1,50. Dus nee 1,69 is zeker geen koopje

(voor goedkope offertes, misschien even de tweakers aanschrijven die daarmee zitten te pronken? :+ )
Ja, maar jij hebt het over excl BTW, ik heb het over incl BTW. Want zonder BTW zit ik inderdaad op € 1,39. Dan zit ik volgens jouw op een prima prijsje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Een vraag voor de experts hier. Als ik op mijn 3x25 huisaansluiting panelen ga plaatsen. Mag ik dan meer vermogen plaatsen dan de hoofdzekering aan kan? (3x3600=10.800) Of is het uitgangsprincipe dat ik nooit de pieken ga halen met 3 oriëntaties en dit dus wel veilig kan/mag? Wat is jullie mening?
Heb nu 25x325 wp en wil er 10x360wp bijleggen, maar liever 12x360.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:26
Het Wp vermogen van je panelen is voor je zekeringen niet interessant. Het gaat om het vermogen wat je omvormer(s) kan/kunnen leveren.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

peterpijpelink schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 16:22:
Een vraag voor de experts hier. Als ik op mijn 3x25 huisaansluiting panelen ga plaatsen. Mag ik dan meer vermogen plaatsen dan de hoofdzekering aan kan? (3x3600=10.800) Of is het uitgangsprincipe dat ik nooit de pieken ga halen met 3 oriëntaties en dit dus wel veilig kan/mag? Wat is jullie mening?
Heb nu 25x325 wp en wil er 10x360wp bijleggen, maar liever 12x360.
3×25×230 = 17 kW AC continue vermogen. Je zit nu pas op 12 kWp ???

Volgens de ervaring van Dre kan er 22 kWp op zuid met 3×25A. Meer dan 22 kWp kan ook, maar dan moet je wat gaan doen met spreiding in oriëntatie, aftoppende omvormers, peakshaving, et cetera.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 12:23
reneeke1970 schreef op zondag 6 mei 2018 @ 21:39:
[...]
Maar als hij er paar bij plaatst tegen drie uur werk maal zestig euro arbeidsloon hoor je mij niet klagen.

Als hij wel hoofdprijs vraagt alleen je schuur uitbreiden want dat is iets wat je zeker zelf kunt.
Installateur is langs geweest en biedt aan om 3 panelen bij te plaatsen voor alleen de materiaalkosten. Als ik meer wil laten bijleggen dan betalen we wel installatiekosten, maar geen voorrijkosten, want ze zijn er toch al. Hij pakt het dus goed op. Hij was blij te horen dat ik dit had ontdekt.

Wordt vervolgd.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Yeahhh.....we kunnen ze al bijna aanraken oOo

Geachte heer ,

De afgelopen week zijn de eerste Kuro (het Japanse woord voor zwart) panelen uitgeleverd in de Benelux.

Graag breng ik u in contact met een leverancier in uw regio.

Waar bent u zelf woonachtig?

Met vriendelijke groet,

Xxxxxxxx
Business development Benelux

Image
Panasonic Eco Solutions Europe
Robert-Koch-Strasse 100 · 85521 Ottobrunn · Germany

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:36
reneeke1970 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 11:21:
[...]

Max wattage is op één dak vlak neem ik aan. Vermeld even dat het om twee richtingen gaat. En vast leggen op papier voor latere claims
Bij mij heeft een SE 3000 met oost west gedraaid met 5810 Wp , dat vond Solaredge toch iets teveel van het goede, en stelde voor om er een SE 3000 bij te hangen. Nu werken de SE's met 3660 Wp en 3650 Wp en hebbeb samen de afgelopen maand 1029 kWh binnen geharkt.

Als je de Site Designer gebruik van Solaredge kan je exact zien wat wel en wat niet mag m.b.t. overdimensionering.

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 01-06-2018 19:10 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
mduran schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:16:
Ik snap niet hoe jullie aan die goedkope offertes komen: Mijn goedkoopste tot nu toe is het volgende:

(...)

Hiermee zit ik aan € 1,69 per Wp. Is dit een koopje? :?
Hier Panasonic Kuro/Solaredge € 1,33/wattpiek ex BTW.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Rol-Co schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 00:37:
[...]

Nee blijkbaar niet want hij kijkt er regelmatig naar met het mooie weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

mduran schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:42:
[...]

Ik heb wel 3-fase in huis. Op de één of andere manier heb ik een voorkeur voor SolarWatt ivm glas-glas. Welke omvormer ben ik nog niet uit, Schaduw zal ik vrijwel niet hebben. Dak is WZW.
Volgens mij is Solarwatt failliet (voor de 2e keer), dus zou dar wat voorzichtig mee zijn.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

jantje112 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:27:
Deze week mijn 2 18 cell panelen (35wp stuk) gekoppeld aan een PWM lader van Alie vervangen door een Victron 100/20. Beetje overkill, maar wilde gelijk iets serieus kopen, omdat ik deze wil gaan gebruiken om de toekomstige camper. (was een goede smoes om het geld uit te geven)

105wp paneelvermogen (ik heb nu 3 paneeltjes, dat was met de pwm niet mogelijk) is net te weinig, dus maar op zoek naar een groter paneel. Op gebruiktezonnepanelen gekeken, maar daar vind ik ze te duur. Iemand nog tips waar een incourant paneel te scoren?
Boskoop, staat op mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik hou me vooral bezig met plaatsen, zorgen dat de klant tevreden is en als het even kan de tekeningen nakijken of er iets geks in staat voor we gaan bouwen. En soms "voelt" er iets niet goed, dat meld ik dan bij "de jongens op kantoor" die mogen dan uitzoeken of mijn gevoel klopt.
Lijkt me een goed plan om je te houden aan de voorschriften die een fabrikant stelt, zeker als iets gevolgschade kan hebben.

135% is al hoog, bij Fronius zie ik meestal 123% langs komen, en afgelopen dagen heb ik ook al wat 25K omvormers enige tijd ook 25kW zien draaien.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:09
Andre1973 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:30:
[...]

Volgens mij is Solarwatt failliet (voor de 2e keer), dus zou dar wat voorzichtig mee zijn.
Wat is de bron van dit verhaal? Als ik zo lees is dat juist een van de weinige die winst draait. Tenminste als ik zoek op termen als Solarwatt bankrott of winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

bbn_ldp schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 06:46:
[...]

Er schijnt volgens de installateur binnenzijde kast een spoel op of om de stekker te zitten waar de tie-wrap om heen zat.
De stekker was goed

[afbeelding]
Ik nijg ook erg naar de mening van @rubbish1973

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

mduran schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:40:
[...]

Wat is de bron van dit verhaal? Als ik zo lees is dat juist een van de weinige die winst draait. Tenminste als ik zoek op termen als Solarwatt bankrott of winst
excuus; Solarworld (dat heb je met die dislekten).
https://solarmagazine.nl/...opnieuw-faillissement-aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

mduran schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 15:56:
[...]

Ja, maar jij hebt het over excl BTW, ik heb het over incl BTW. Want zonder BTW zit ik inderdaad op € 1,39. Dan zit ik volgens jouw op een prima prijsje toch?
Dan heb je een gemiddelde commercieel prijs. Als je 26% duurder een goede deal vindt, dan is het een goede deal

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:41:
[...]

Ik nijg ook erg naar de mening van @rubbish1973
Maar die slechte stekker kan ook aan de omvormer kant gezeten hebben gezien de plek van afsmelten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

exyll schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 23:49:

Aan de westkant van de dakkapel heb ik nog zeker 1m tot de erfgrens over en daar zou ik ook nog een paneel kunnen plaatsen, maar die pakt dan een flink gedeelte schaduw en mocht mijn buurman een dakkapel plaatsen dan blijft er amper zon over.

Ik vroeg me af of ik b.v. ook op de dakkapel een oost/west opstelling kan maken. De dakkapel heeft een oppervlakte van tenminste 4mx2m dus ik zou daar ook 4 panelen kunnen plaatsen.

- Misschien raden sommige zo'n oost/west opstelling zelfs af op een dakkapel. Ik lees in ieder geval dat een normale 30 graden opstelling in ieder geval sterk wordt afgeraden.
Alleen als je dakkapel gebouwd is met het idee dat daar panelen op kamen op ballast is t een goed idee, anders is het dak er niet op berekend, en vooral de aanhechting tussen het platte deel en het schuine dak erboven geeft problemen, gezien het platte gaat doorbuigen en dan scheurt daar de dakbedekking. Duurt ff maar kijk eens naar die ikea boekenkast na 5 jaar hoe de planken er bij doorhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:50:
[...]

Maar die slechte stekker kan ook aan de omvormer kant gezeten hebben gezien de plek van afsmelten.
Het lijkt er op dat waar de metalen stekkerdelen elkaar raken dat daar de warmte ontwikkeling is ontstaan.
Bij een zelf aangeknepen stekker moet het metalen deel goed in het kunststof klikken, anders kan het metalen deel terug geduwd worden en is er wel contact, maar niet goed genoeg.
Je moet echt dat klikje horen, en ik voel ook of ie er niet meer uit kan, wel draaien, niet terug komen.
Ook was de wartel niet heel erg aangedraaid, maar dat is wat anders.
Dit is de reden waarom ik altijd zelf de stekkers aan zet, en niet door de jongens laat doen die we maar af en toe inhuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Andre1973 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:00:
[...]

Het lijkt er op dat waar de metalen stekkerdelen elkaar raken dat daar de warmte ontwikkeling is ontstaan.
Bij een zelf aangeknepen stekker moet het metalen deel goed in het kunststof klikken, anders kan het metalen deel terug geduwd worden en is er wel contact, maar niet goed genoeg.
Je moet echt dat klikje horen, en ik voel ook of ie er niet meer uit kan, wel draaien, niet terug komen.
Ook was de wartel niet heel erg aangedraaid, maar dat is wat anders.
Dit is de reden waarom ik altijd zelf de stekkers aan zet, en niet door de jongens laat doen die we maar af en toe inhuren.
Precies
Maar ligt ook aan de kwaliteit van de stekkers, ik heb ze al eens gehad waar je bijna niks hoorde klikken en als je door duwde (omdat je op die klik zit te wachten) je ze zo aan de voorkant er weer uit drukte. Troep dus.
Ik knijp ze aan en soldeer ze ook nog bij het pijpje vast zodat de verbinding van kabel naar stekker goed is.
Verder de trekbeveiliging (wartel) goed aan draaien, die is belangrijker dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Maar ik heb ook al een HD WAVE gehad waar geen dc-spanning van de dc-string kwam.
Vervolgens bleek dat het metalen contact van de dc-bus op de omvormer naar binnen gedrukt zat.
Als die bus in dit geval een beetje naar binnen zat, wordt het ook lekker warm.

RUB
Zou hier ook het geval kunnen zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

rubbish1973 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 21:29:
Maar ik heb ook al een HD WAVE gehad waar geen dc-spanning van de dc-string kwam.
Vervolgens bleek dat het metalen contact van de dc-bus op de omvormer naar binnen gedrukt zat.
Als die bus in dit geval een beetje naar binnen zat, wordt het ook lekker warm.

RUB
Zou hier ook het geval kunnen zijn geweest
Ja dat is ook wat ik in eerste instantie bedoelde, mede door de (hoge) plek van afsmelten.
Maar zie dat maar eens als garantie te krijgen/bewijzen, ze roepen eerst een verkeerd aangezette stekker aan de kabel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
@Rol-Co

Dit ga je nooit bewijzen.
Daarom spaar ik onderdelen uit schadeomvormers ;-)

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:21
Andre1973 schreef op vrijdag 1 juni 2018 @ 20:30:
[...]

En die 25 jaar garantie dan die ze op hun glasglas panelen geven |:(

Edit: was solarworld dus

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 01-06-2018 22:21 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 13:41
In hoeverre maken omvormers lawaai en veroorzaken deze trillingen. De meest ideale plek om sehd3000h te monteren is tegen een gipsplaten buitenwandje weet alleen niet of ik daar slijt van ga krijgen vanwege extra lawaai door resonantie oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Mayet193 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 06:38:
In hoeverre maken omvormers lawaai en veroorzaken deze trillingen. De meest ideale plek om sehd3000h te monteren is tegen een gipsplaten buitenwandje weet alleen niet of ik daar slijt van ga krijgen vanwege extra lawaai door resonantie oid.
Moderne omvormers zonder transformator maken vrijwel geen lawaai af ze in werking zijn. Wel maken ze vaak een klikkend geluid met de relais als ze starten. Sommige omvormers klikken luider dan andere en sommige klikken ook vaker als ze net rond de startspanning zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 23:37
@tsjoender @RemkoDJ

Ja inderdaad het eigen verbruik is niet bekend bij de omvormer of de meter. Bij mij is het hetzelfde. Het zou kunnen omdat Solax ook omvormers heeft met ingebouwde / gekoppelde accu en dan is er wel input nodig wat betreft eigen verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fxya0bXsewDvr1ULYrT81L2G/thumb.png

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hier wat praktijkgegevens van een oost west systeem op solaredge. Niet helemaal symmetrisch, maar dat mag de pret niet drukken. Wel last van een schoorsteen en ventilatiepijp aan de zuidkant, verder geen noemenswaardige schaduw.
12.375 KWp op een se10k omvormer.
Afgelopen maand zit het maximum continue vermogen rond de 8 KW. Het maximum vermogen wat ik heb gezien is 9885 Watt. Het ligt nog geen jaar op het dak, dus wat ie in de zomer doet weet ik niet.

Edit: puntje vergeten, zo erg overgedimensioneerd is het systeem nou ook weer niet.

[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 02-06-2018 10:42 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Je kunt de SE configurator installeren en dan kijken wat de suggestie van de omvormer is.

Met een 13 graden oost/west opstelling waar 16x360 wattpeak panelen op komen en een schuin dak erbij met 60 graden hoek met 7x350 wattpeak. Wat dan samen 8210 wattpeak komt er een se7k uit.
Dat is 17% overbooked en de instalateur verwacht geen afvlakking met die flauwe schans.

Je moet wellicht ook meer rekening met de NOCT waarden rekenen voor de totalen.
Die paar keer met koud weer en volle zon zullen ook niet zo vaak zijn. En dan is de hoek van de zon meestal niet loodrecht op paneel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Ik ben sinds gisteren ook lid van de club, het heeft even geduurd onze oude woning was niet geschikt, maar sinds een verhuizing dit jaar ben ik gelijk gaan oriënteren.

Offertes vergelijken vond ik het lastigste van allemaal, uiteindelijk heb ik een klein eenmansbedrijf gekozen en dat heeft tot nu toe goed uitgepakt. Opstelling 10x Trina Honey Blacks 295Wp in portret op een Sofar omvormer. totale kosten € 0,99 / Wp ex.btw.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Mayet193 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 06:38:
De SE omvormers maken meestal zeer weinig geluid, maar bij voorbeeld de fronius Eco maakt behoorlijk wat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Deacon schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 11:17:
Ik ben sinds gisteren ook lid van de club, het heeft even geduurd onze oude woning was niet geschikt, maar sinds een verhuizing dit jaar ben ik gelijk gaan oriënteren.

Offertes vergelijken vond ik het lastigste van allemaal, uiteindelijk heb ik een klein eenmansbedrijf gekozen en dat heeft tot nu toe goed uitgepakt. Opstelling 10x Trina Honey Blacks 295Wp in portret op een Sofar omvormer. totale kosten € 0,99 / Wp ex.btw.
Dat is een goed prijsniveau.
Heb je logging (beschikbaarheid van logging en soort logging is meestal afhankelijk van het merk/type omvormer).
Dat kun je in het "Jouw productie" topic de prestaties van je set vergelijken met die van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
@tsjoender @RemkoDJ

Er zijn merken waar je een externe meter voor in je meterkast kunt koppelen (RS485 of modbus), zodat het verbruik vanaf het stroomnet ook zichtbaar wordt.

Ik word er op de Solax website niet helemaal wijs uit, of ze dat ook hebben.
( Zie wel iets dat de X1 wifi meter heet maar de functie wordt me niet helemaal duidelijk.)

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@rubbish1973

Klopt, mijn kostal piko 1.5 heeft dat ook, je moet het wel aanzetten in het menu en de verbinding maken inderdaad.

Brengt me ook gelijk bij geluid voor @Mayet193 , deze omvormer bromt/pruttelt als een malle! Hangt aan een stenen muur en dringt niet door maar als ik het geweten had had ik een omnik of een goodwe gekocht denk ik. Mijn 2 steca's doen geruisloos hun werk, die merk je niet dat ze er hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Vandaag bij een vriend van mij op zijn woonboot zonnepanelen gelegd.

Ondanks het weer toch alles in een ochtendje kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/j8d1cld.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fo9tyy.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4yas15x.jpg

12 x JA Solar 270 WP panelen.
Goodwe 3000 NS omvormer

1. Ja ze liggen plat omdat hij dit wou. De panelen liggen op aluminium kokers en zijn zelf gemaakt. :+
2. Ja er is voldoende ruimte nog om uit te breiden... :+

3240wp. Totaal kosten ex btw: € 2133,- maakt dus € 0,65 per wp

Nu ik nog :9 :+

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Possible schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:53:
Vandaag bij een vriend van mij op zijn woonboot zonnepanelen gelegd.

Ondanks het weer toch alles in een ochtendje kunnen doen:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Goodwe 3000 NS omvormer

1. Ja ze liggen plat omdat hij dit wou. De panelen liggen op aluminium kokers en zijn zelf gemaakt. :+
2. Ja er is voldoende ruimte nog om uit te breiden... :+

Nu ik nog :9 :+
Geen eindklemmen?
Zo plat is niks, je kan er beter 5 graden op zetten, simpel te doen toch op een plat dak. Mooier nog is iets om ze 1 kant automatisch op te tillen bij daglicht en in de avond terug zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
Eindklemmen komen inderdaad nog erop. Maar moest eerst stukje van de koker afgezaagd worden.

Ik heb ook 5 graden voorgesteld maar goed...hij wou het zo hebben.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Possible schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 13:53:

Goodwe 3000 NS omvormer

Met zulke prijzen wil ik ook wel uitbreiden! Mag ik vragen waar je dit hebt aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:29

The Wizard

Moderator Mobile
Wel rubberen matten onder de tegels?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Laatst online: 13:41
Bedoel je dat je eigen Kostal Pico bromt/pruttelt of dat je Solaredge omvormer dit doet?

De massieve muur bij mij heeft eigenlijk niet voldoende vrije ruimte voor om de omvormer..
Rol-Co schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 12:59:
@rubbish1973

Klopt, mijn kostal piko 1.5 heeft dat ook, je moet het wel aanzetten in het menu en de verbinding maken inderdaad.

Brengt me ook gelijk bij geluid voor @Mayet193 , deze omvormer bromt/pruttelt als een malle! Hangt aan een stenen muur en dringt niet door maar als ik het geweten had had ik een omnik of een goodwe gekocht denk ik. Mijn 2 steca's doen geruisloos hun werk, die merk je niet dat ze er hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Mayet193 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:17:
Bedoel je dat je eigen Kostal Pico bromt/pruttelt of dat je Solaredge omvormer dit doet?

De massieve muur bij mij heeft eigenlijk niet voldoende vrije ruimte voor om de omvormer..

[...]
Mijn eigen kostal piko 1.5 bromt, SE heb ik niet. Dat ligt misschien ook aan de grootte, het is een mini omvormer voor kostal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Wolly schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 14:06:
[...]

Met zulke prijzen wil ik ook wel uitbreiden! Mag ik vragen waar je dit hebt aangeschaft?
Gewoon goed inkopen, rondshoppen zoeken zoeken.

[ Voor 50% gewijzigd door Supertip op 03-06-2018 18:26 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
Raar SolarEdge issue hier. 17 SE optimizers met 31x Solarfortier 170Wp op een SE 5000. In februari zijn er 2 optimizers vervangen. Die waren al een paar maanden dood, maar dat had ik niet door. Gelukkig in de winter.

Nu monitor ik de boel wat actiever en zag van de week dat er weer 2 optimizers uit gingen eind van de ochtend (leverden niet). Later zag ik ze wel weer leveren, terwijl de omvormer maar 15/17 optimizers zag.
Leverancier heeft op afstand opnieuw gepaird vermoed ik, waarna ik gister netjes 17/17 optimizers zag op de omvormer.
Inmiddels dus niet meer, maar ze lijken nu wel te leveren. Inconsistent dus.
Iemand een idee van oorzaak / oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
Aaaaarrrrrrrggggghhhhh

Iemand heeft toen ik op vakantie was de stekker van de o/w installatie eruit getrokken..... En die iemand ontkent aan alle kanten....

Dus dik 20 tot 30 kWh misgelopen.... Wordt dus echt tijd dat het gelogd gaat worden ook al is het maar 2 x 285 wp.

[ Voor 3% gewijzigd door Jan-man op 02-06-2018 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Marcva
Hou je het forumtopic nog wel een beetje bij?
Andre1973 in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:13
@Possible ik ben voor mijn ouders ook aan het rondkijken wat voor hun de mogelijkheden zijn.
Als je bij warmteservice besteld met de link van jouw heb je dan alleen de panelen en komt het installatiemateriaal er nog bij ?

Ik zat nu even wat rond te kijken en zit nu op €4500 incl voor 15 JA Solar 270WP.

Maar ik ga nog even verder zoeken :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:44
Waar je flinke ‘winst’ mee kan maken is het zelf plaatsen en slim inkopen door goed rond te kijken.

Ik zelf heb bijvoorbeeld een nieuwe omvormer van 5000VA op MP gekocht voor €325. Bij een webshop kost ie vanaf €800.

Dan maar geen btw terug vragen. :+ En als de omvormer na een paar jaar stuk gaat, dan haal ik wel een andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
Oeps. Te weinig blijkt. 6,5% is best fors.
Maar blijft een raadsel: omvormer ziet ze niet, maar ze werken wel |:(
Ik geef toe: beter dan anders om, maar toch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

GioStyle schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:14:
Waar je flinke ‘winst’ mee kan maken is het zelf plaatsen en slim inkopen door goed rond te kijken.

Ik zelf heb bijvoorbeeld een nieuwe omvormer van 5000VA op MP gekocht voor €325. Bij een webshop kost ie vanaf €800.

Dan maar geen btw terug vragen. :+ En als de omvormer na een paar jaar stuk gaat, dan haal ik wel een andere.
Precies!
Ik heb al mijn omvormers nieuw voor half geld ongeveer, of 260Wp all black voor 65,- >:)
En ga zo maar door, de hoofdprijs betalen kan altijd en overal, that's no fun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
MdO82 schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 18:01:
[...]

@Possible ik ben voor mijn ouders ook aan het rondkijken wat voor hun de mogelijkheden zijn.
Als je bij warmteservice besteld met de link van jouw heb je dan alleen de panelen en komt het installatiemateriaal er nog bij ?

Ik zat nu even wat rond te kijken en zit nu op €4500 incl voor 15 JA Solar 270WP.

Maar ik ga nog even verder zoeken :)
Klopt, je moet het wel zelf gaan installeren. De omvormer was volgens mij 520 euro. We hebben de panelen bevestigd op 4 aluminium kokers. Deze waren rond de 260 euro. Doe er ook wat solar kabels en wat stekkers bij en je kan prima uit voor 2700 euro incl btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
@Marcva

Soms komt dat ding gewoon terug bij opnieuw pairen.
Vaak zijn deze verschijnsrlen het begin van het einde

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
In domoticz zit een optie ingebouwd om de Goodwe portal toe te voegen.
Dit is volgens mij anders als de scripts die ik hier op tweakers vind.
Helaas werkt de optie niet meer... 2 juni was de dag waarop de int. server uit is gegaan voor de EU klanten (historie nog wle terug te zien) en alles in de EU server te vinden is. Hij haalt dus geen data meer binnen.

Iemand hier toevallig al iets gezien? Ik kan het domoticz forum niet op omdat hij zegt dat ik die cookie policy moet accepteren. Dan is het wel handig als ze me ook die vraag stellen.

Ik vind hier ook nog een opmerking uit het verleden over solarman, dat je daar goodwe in kunt krijgen.
Nu probeer ik dat maar even als tussenoplossing. Alleen wanneer ik Goodwe selecteer vraagt hij om de indentificatie van de logger. Het serienummer van Goodwe pakt hij niet (ook niet als je fabrikant goodwe kiest). Toevallig hier iemand die weet hoe ik goodwe erin krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:19
Jan-man schreef op zaterdag 2 juni 2018 @ 17:47:
Aaaaarrrrrrrggggghhhhh

Iemand heeft toen ik op vakantie was de stekker van de o/w installatie eruit getrokken..... En die iemand ontkent aan alle kanten....

Dus dik 20 tot 30 kWh misgelopen.... Wordt dus echt tijd dat het gelogd gaat worden ook al is het maar 2 x 285 wp.
Of er een vaste aansluiting van maken :9
Pagina: 1 ... 19 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y