Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.885 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:30:
[...]

Klopt, ze zijn ook even duur. Alleen TIGO verkoopt toevallig wel duo versie voor 2 panelen voor 69.50 of 65 vanaf tien stuks
https://www.mg-solar-shop.de/search?sSearch=tigo
Idd en laat ik die nu net hebben, wel in Duitsland moeten bestellen ivm met de nu nog langere levertijden in NL.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

dabutcha76 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:28:
Zo, kogel door de kerk. Het had vast nog wel ergens wat goedkoper gekund, maar heb een goed gevoel bij de installateur en dat vind ik in deze cowboymarkt ook wat waard. Installatie wordt eind juli waarschijnlijk, als de containers met de Kuro's een beetje doorvaren ;-)
Dus geen full black panelen? https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325-full-black/
Die zijn ook onderweg, waarschijnlijk half juni in NL.

Het verschil weet ik niet hoor met die jij besteld heb (ja, de kleur, en prijs 8) ) https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
Misschien weet @AUijtdehaag daar meer over te vertellen ;)

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 11:30:
[...]

Klopt, ze zijn ook even duur. Alleen TIGO verkoopt toevallig wel duo versie voor 2 panelen voor 69.50 of 65 vanaf tien stuks
https://www.mg-solar-shop.de/search?sSearch=tigo
Klopt, toevallig vandaag besteld zelfs. Maar je kunt ze tegenwoordig (na flink zoeken) ook in NL kopen :)
https://www.elektrobode.n...8m-cable-mc4-421-00252-00

Deze winkel biedt ze aan. En vanaf 75 euro gratis verzending, dus dan maar bundelbandjes bijbestellen :F

Vrijdag komt ie hopelijk binnen, dan ga ik ze aansluiten en kijken of dit nu een noemenswaardig verschil biedt met het alternatief (gewoon direct aansluiten en de bypass diodes in de middaguren met schaduw hun werk laten doen). Als het enigsinds verschil maakt dan houd ik ze, zo niet, dan heeft het met 6,95 aan verzendkosten gekost... :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
Wind- en zonne-energie groeien

Het verbruik van zonne-energie (elektriciteit en warmte) groeide in 2017 met 31 procent naar 9 PJ. De opgestelde capaciteit van zonnepanelen voor zonnestroom steeg met een recordhoeveelheid van ruim 800 megawatt (MW) naar totaal bijna 2900 MW.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...-energie-naar-6-6-procent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12:41
geerttttt schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:16:
[...]

Klopt, toevallig vandaag besteld zelfs. Maar je kunt ze tegenwoordig (na flink zoeken) ook in NL kopen :)
https://www.elektrobode.n...8m-cable-mc4-421-00252-00

Deze winkel biedt ze aan. En vanaf 75 euro gratis verzending, dus dan maar bundelbandjes bijbestellen :F

Vrijdag komt ie hopelijk binnen, dan ga ik ze aansluiten en kijken of dit nu een noemenswaardig verschil biedt met het alternatief (gewoon direct aansluiten en de bypass diodes in de middaguren met schaduw hun werk laten doen). Als het enigsinds verschil maakt dan houd ik ze, zo niet, dan heeft het met 6,95 aan verzendkosten gekost... :)
Hoop alleen niet dat je deze krijgt want het plaatje is van de gateway hi.
Hij is zelfs van sma ,nou dat wil wat zeggen.
Als het bij jou niks uithaalt neem ik hem voor zacht prijsje wel over....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:30:
[...]
SMA werkt samen met Tigo:
https://www.sma-benelux.c...ptimizers/tigo-ts4-r.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
JoKo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:35:
[...]

Dus geen full black panelen? https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325-full-black/

Het verschil weet ik niet hoor met die jij besteld heb (ja, de kleur, en prijs 8) ) https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325/
Misschien weet @AUijtdehaag daar meer over te vertellen ;)
Qua voltages enzo zijn de datasheets nagenoeg gelijk. Waar Panasonic heel erg goed scoort, misschien wel het beste in de markt? Is de opbrengst van warme panelen.

Als mijn installateur Panasonic kan leveren dan wacht ik op de full blacks half juni.

http://mastersinsolar.nl/...-temperatuur-coefficient/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:30:
[...]

Hoop alleen niet dat je deze krijgt want het plaatje is van de gateway hi.
Als het bij jou niks uithaalt neem ik hem voor zacht prijsje wel over....
Dat plaatje is toch echt wel van de optimiser en niet van de gateway hoor. Klik/kijk je wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Onze panelen (18x SolaredgeSF170 + optimizers (2 panelen per optimizer)) liggen sinds eind 2015 op het dak (geplaatst door de vorige bewoners; wij hebben dit huis augustus vorig jaar gekocht)

Nu is er een paar weken geleden een optimizer gesneuveld; deze is ondertussen vervangen (de financiële afwikkeling ben ik nog ruzie over aan het maken maar dat is een ander verhaal). Maar nu is er waarschijnlijk weer eentje gesneuveld want ik zie weer 2 panelen 0W genereren.

Volgens de monteur die ik hier thuis heb gehad gaan die dingen normaal gesproken nooit kapot dus is het wel vreemd dat er nu twee achter elkaar sneuvelen. Wat is jullie ervaring hiermee?

Yamaha MT-09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Bergie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:26:
Onze panelen (18x SolaredgeSF170 + optimizers (2 panelen per optimizer)) liggen sinds eind 2015 op het dak (geplaatst door de vorige bewoners; wij hebben dit huis augustus vorig jaar gekocht)

Nu is er een paar weken geleden een optimizer gesneuveld; deze is ondertussen vervangen (de financiële afwikkeling ben ik nog ruzie over aan het maken maar dat is een ander verhaal). Maar nu is er waarschijnlijk weer eentje gesneuveld want ik zie weer 2 panelen 0W genereren.

Volgens de monteur die ik hier thuis heb gehad gaan die dingen normaal gesproken nooit kapot dus is het wel vreemd dat er nu twee achter elkaar sneuvelen. Wat is jullie ervaring hiermee?
Met solar frontier sneuvelen ze als bosjes, de 175 word niet meer ondersteunt, geen garantie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Helaas @Bergie i.c.m. SF-panelen, zeker de 170/175-varianten, sneuvelen ze relatief gezien bij bosjes. Zeker als er 2 panelen per optimizer zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:24:
[...]

Dat plaatje is toch echt wel van de optimiser en niet van de gateway hoor. Klik/kijk je wel goed?
Aan de optimiser zitten vier korte en twee lange kabels met stekkers aan vast.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:30:
[...]

Aan de optimiser zitten vier korte en twee lange kabels met stekkers aan vast.
Hm, als ik de pdf sheet erbij pak lijkt het toch aardig hetzelfde:
https://estg-zonnepanelen...-r-duo-dnl1751-v10web.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Cranberry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:29:
Helaas @Bergie i.c.m. SF-panelen, zeker de 170/175-varianten, sneuvelen ze relatief gezien bij bosjes. Zeker als er 2 panelen per optimizer zijn aangesloten.
lekker dan :(

Zijn er nog alternatieven te bedenken hiervoor? Ben nog niet zo thuis in de hele materie :P De noodzaak van die optimizers ontgaat me ook een beetje aangezien het hele dak zon pakt en er niet echt deel in de schaduw komt oid. Dus het enige voordeel wat ik dan zo zie is dat ik ze per paneel (of per 2 eigenlijk) uit kan lezen.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Als je ze eenmaal hebt, kun je er niet zomaar vanaf. Je zou dan de optimizers moeten loskoppelen en een andere omvormer moeten kopen.

Nu geeft SE nogal lang garantie op optimizers en we hopen allemaal dat ze met een verbeterde versie komen die wel goed overweg kan met SF-panelen, maar vooralsnog zit er weinig anders op dan defecte optimizers (laten) vervangen.

Het gebeurt regelmatig dat leveranciers zonder dat daar echt noodzaak toe is SolarEdge aanbieden.

[ Voor 12% gewijzigd door Cranberry op 30-05-2018 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Cranberry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:12:
Nu geeft SE nogal lang garantie op optimizers en we hopen allemaal dat ze met een verbeterde versie komen die wel goed overweg kan met SF-panelen, maar vooralsnog zit er weinig anders op dan defecte optimizers (laten) vervangen.
Wat vreemd dat het met name bij SF panelen zo hoog is. Wat is daar de x factor bij, dat dit ontstaat?

Je zou zeggen spanning is toch spanning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:36
Cranberry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:12:
Als je ze eenmaal hebt, kun je er niet zomaar vanaf. Je zou dan de optimizers moeten loskoppelen en een andere omvormer moeten kopen.

Het gebeurt regelmatig dat leveranciers zonder dat daar echt noodzaak toe is SolarEdge aanbieden.
https://www.solaredge.com/products/retrofit/solaredge-key#/

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:53:
[...]

Hm, als ik de pdf sheet erbij pak lijkt het toch aardig hetzelfde:
https://estg-zonnepanelen...-r-duo-dnl1751-v10web.pdf
Montage kabels 1.80 meter?
Voor jou even gezocht, dit is enkele versie
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cbfpm23lh7xn.png

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Dat is m.i. geen oplossing. De oorzaak van het probleem ligt in de optimizers die niet goed overweg kunnen met SF. Als je alleen de omvormer vervangt, neem je dus de oorzaak van het probleem niet weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:36
Cranberry schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:51:
[...]

Dat is m.i. geen oplossing. De oorzaak van het probleem ligt in de optimizers die niet goed overweg kunnen met SF. Als je alleen de omvormer vervangt, neem je dus de oorzaak van het probleem niet weg.
Het had ook betrekking op de volgende zin, Als je ze eenmaal hebt, kun je er niet zomaar vanaf. Je zou dan de optimizers moeten loskoppelen en een andere omvormer moeten kopen.

En zo als je terecht op merk Solaredge word te pas en te onpas toegepast door dealers.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Situatie huidig op zuidwest helling 45 graden 10 250 WP panelen op een SMA 2000HF met deze panelen: https://www.bespokerenewa...tasheet-Black-Modules.pdf

Nu zit ik te overwegen om op noord-oost ook panelen te gaan leggen, maar dezelfde panelen zijn niet meer leverbaar want fabrikant is foetsie (hoezo jarenlang garantie :'( ) en de hellings is daar schat ik zo'n 30 procent.

Wie kan me vertellen welke panelen matchen zodat ik het hele handeltje op mijn SMA kan aansluiten en waar moet ik rekening mee houden? Volgens mij moeten panelen identiek zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Musicmasters
Kan je ook 9 a 10 panelen kwijt daar?
Zo nee:
https://www.groepenkastbe...LER-PV-1HFD-2GR-1WCD.html
+ wat micro omvormers + ieder paneel wat je wilt?
Als je de "oude" omvormer wilt behouden... ;)

Het voordeel van het verdeelkastje, dat je toch al in de meterkast de opbrengst meet met een kWh meter (m-bus).

[ Voor 38% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2018 19:20 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:04:
Situatie huidig op zuidwest helling 45 graden 10 250 WP panelen op een SMA 2000HF met deze panelen: https://www.bespokerenewa...tasheet-Black-Modules.pdf

Nu zit ik te overwegen om op noord-oost ook panelen te gaan leggen, maar dezelfde panelen zijn niet meer leverbaar want fabrikant is foetsie (hoezo jarenlang garantie :'( ) en de hellings is daar schat ik zo'n 30 procent.

Wie kan me vertellen welke panelen matchen zodat ik het hele handeltje op mijn SMA kan aansluiten en waar moet ik rekening mee houden? Volgens mij moeten panelen identiek zijn toch?
Hoe lang heb je die oude panelen al? paar jaar? Oftewel, wellicht zijn die al niet meer hetzelfde al zou je nu dezelfde panelen erbij kopen.

Daarnaast, ik neem aan dat je SMA al wel aardig aan zijn max zit toch? Waarom niet gewoon een andere omvormer ernaast? En met een ligging op noord-oost zou ik denk ik voor goedkope panelen gaan, ergens een goed dealtje sluiten of op marktplaats opkopen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15

Wil de toekomstige set ook op de 2000HF aansluiten?

Dan moet je er op letten dat het totale voltage overeenkomt met je huidige set, maar 2 x 2500 Wp aansluiten op 1 MPPT is wel wat veel (alhoewel er hier een paar wel wat durven).
Ik zou in dit geval of een grotere omvormer nemen met 2x MPPT of een aparte grotere omvormer en nieuwe panelen van >300 Wp.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

geerttttt schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:15:
[...]

Hoe lang heb je die oude panelen al? paar jaar? Oftewel, wellicht zijn die al niet meer hetzelfde al zou je nu dezelfde panelen erbij kopen.

Daarnaast, ik neem aan dat je SMA al wel aardig aan zijn max zit toch? Waarom niet gewoon een andere omvormer ernaast? En met een ligging op noord-oost zou ik denk ik voor goedkope panelen gaan, ergens een goed dealtje sluiten of op marktplaats opkopen ofzo?
Max bedoel je dan waarschijnlijk openklemspanning?

@AUijtdehaag Wat is dat dan voor ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Musicmasters
PV verdeler, om de huidige kabel naar de SMA 2000 HF te splitsen naar 2 omvormers/systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:18:
@Musicmasters
PV verdeler, om de huidige kabel naar de SMA 2000 HF te splitsen naar 2 omvormers/systemen
Aha. Ik ga jou denk ik maar even bellen. 8) Veel te lang geleden dat ik me hiermee heb bezig gehouden. 5 jaar en de kennis is foetsie terwijl ik goed was ingelezen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Musicmasters
Voorlopig zit ik in ouddorp :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Bergie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:26:

Ik neem aan dat er P405 op zit, die gaan met bossen tegelijk, hier (2000+ optimizers P405) zitten we boven de 6,5%, and counting.....
Binnenkort ga ik weer met een doos achterin bij klanten langs.
En de installateur krijgt een redelijke vergoeding voor het vervangen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@AUijtdehaag Komt goed. Geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43

dat word lastig. :?

dat zijn 5"cellen en dan 96 per paneel.
daar is niet zomaar iets voor uit mijn hoed te toveren.

als je even veel cellen op noord-oost kunt plaatsen, dan kun je die parallel op je huidige string zetten. >:)
(dat zijn dan 270 tot 320Wp panelen met 60 cellen)
de SMA 2000HF gaat het dan zwaar krijgen met zoveel Wp. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:21:
@Musicmasters
Voorlopig zit ik in ouddorp :P
Zijn ze al binnen dan? :P

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Hoeveel panelen komen er bij, ook tien?
Dan panelen zoeken die ook 60 voc hebben. Die zijn er genoeg. Omvormer zou ik eerste instantie niet uitbreiden want met die richtingen en helling hoek denk ik dat je weinig gaat missen.

Laatst had iemand link van installand met panelen van 2×1 meter met 54 voc. Die zou je dan 11 kwijt moeten kunnen. Waren 179 euro...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ik las vanmiddag hier op het forum, dat de boot al onderweg was.
Omvormer en groepenkast zijn er ook (bijna)
200 mtr DC kabel heb ik in de schuur liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2018 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:35:
@Rol-Co
Ik las vanmiddag hier op het forum, dat de boot al onderweg was.
Omvormer en groepenkast zijn er ook (bijna)
200 mtr DC kabel heb ik in de schuur liggen.
Woont hij aan het water? :+

Ik ben benieuwd!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 08:07
Zoals velen hier voor mij is het ook hier tijd voor zonnepanelen.

Situatie: Schuur met schuin dak op het zuiden met plek voor 12x panelen in landscape in 3 kolommen.

Het idee is 12x 300wp Q Cells + Goodwe gw3000 waar bij ik twijfel over de 1 of 2 strings uitvoering.

De situatie is zo dat er na 18:00uur schaduw aan 1 kant komt, dus dacht ik de eerste kolom die schaduw krijgt op 1 string zetten en de andere 2 kolommen op de andere string. Is dat goed idee of totaal onzin voor dat laatste uurtje zon :P en misschien is het helemaal niet mogelijk door het lage voltage van die ene string?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:34:
[...]

Hoeveel panelen komen er bij, ook tien?
Dan panelen zoeken die ook 60 voc hebben. Die zijn er genoeg. Omvormer zou ik eerste instantie niet uitbreiden want met die richtingen en helling hoek denk ik dat je weinig gaat missen.

Laatst had iemand link van installand met panelen van 2×1 meter met 54 voc. Die zou je dan 11 kwijt moeten kunnen. Waren 179 euro...
Kan er voor makkelijk 10 of 11 kwijt. Maar is het wel rendabel dan? Denk dat er een uurtje of 4 a 5 zon op staat. Mijn huidige opstelling op zuid west begint vanaf een uurtje of elf echt te draaien. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748

Heb ook nog een schuurtje vol op zuid, maar ben bang voor diefstal etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-05-2018 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Andre1973 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 19:29:
[...]

Ik neem aan dat er P405 op zit, die gaan met bossen tegelijk, hier (2000+ optimizers P405) zitten we boven de 6,5%, and counting.....
Binnenkort ga ik weer met een doos achterin bij klanten langs.
En de installateur krijgt een redelijke vergoeding voor het vervangen.
Is dat echt zo dat een installateur hiervoor een vergoeding ontvangt :?
Bij mij is de 3e optimizer in 1 1/2 jaar tijd overleden, je denkt een Rolce gekocht te hebben maar het blijkt een Lada te zijn.......duurkoop = duurkoop :(
Ik ga mijn panelen uitbreiden met Poly panelen met budget omvormer dan kan ik in ieder geval zeggen GOEDKOOP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:54:
[...]

Kan er voor makkelijk 10 of 11 kwijt. Maar is het wel rendabel dan? Denk dat er een uurtje of 4 a 5 zon op staat. Mijn huidige opstelling op zuid west begint vanaf een uurtje of elf echt te draaien. https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13421&sid=17748

Heb ook nog een schuurtje vol op zuid, maar ben bang voor diefstal etc.
Jij bedenkt zelf noord oost en dan vraag je nu of het rendabel is?
Opbrengst tabel staat op internet, ik gok 60 procent. Als je zelf legt en je saldeert nog dan kan het al snel uit vind ik.
50 jaar tvt is 2 procent rendement, meer dan op de bank bij wijze van.....

Voor op je schuur heb je één richting schroeven of iets in die geest. En een paar oude gebruikte panelen gaat niemand mee slepen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:25:
[...]

Jij bedenkt zelf noord oost en dan vraag je nu of het rendabel is?
Opbrengst tabel staat op internet, ik gok 60 procent. Als je zelf legt en je saldeert nog dan kan het al snel uit vind ik.
50 jaar tvt is 2 procent rendement, meer dan op de bank bij wijze van.....

Voor op je schuur heb je één richting schroeven of iets in die geest. En een paar oude gebruikte panelen gaat niemand mee slepen....
Dan levert beleggen me meer op. >:) Ik ga me maar eens verdiepen in mijn schuurtje. Lijkt me dan wijzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:35:
[...]

Dan levert beleggen me meer op. >:) Ik ga me maar eens verdiepen in mijn schuurtje. Lijkt me dan wijzer.
Of gewoon goedkope panelen zoeken, ik heb er liggen met 40 procent rendement en tvt van 5 jaar, maarja heel goedkoop, zelf gelegd en zonder omvormer erbij anders lukt het niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

TvanW schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:55:
[...]

Is dat echt zo dat een installateur hiervoor een vergoeding ontvangt :?
Bij mij is de 3e optimizer in 1 1/2 jaar tijd overleden, je denkt een Rolce gekocht te hebben maar het blijkt een Lada te zijn.......duurkoop = duurkoop :(
Ik ga mijn panelen uitbreiden met Poly panelen met budget omvormer dan kan ik in ieder geval zeggen GOEDKOOP.
Yup, wij wel i.i.g.

Ik denk dat er gewoon een fout component in zit dat niet tegen die hoge spanning van de SF kan.

Is niet zo raar hoor, als je een Pico onder garantie vervangt ook en bij SMA ook (alleen die heb ik nog niet stuk gezien als garantie geval)

[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 31-05-2018 00:29 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

2kWh boven mei 2017 op ZW, ondanks de eerste 5 dagen van mie met een kapotte optimizer waardoor 2 van de 12 waren uitgeschakeld. En nog 1 dag te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
Bergie schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:09:
[...]

lekker dan :(

Zijn er nog alternatieven te bedenken hiervoor? Ben nog niet zo thuis in de hele materie :P De noodzaak van die optimizers ontgaat me ook een beetje aangezien het hele dak zon pakt en er niet echt deel in de schaduw komt oid. Dus het enige voordeel wat ik dan zo zie is dat ik ze per paneel (of per 2 eigenlijk) uit kan lezen.
Het is nogal wat makkelijker voor de installateur, anders had het een enorme berg kabels geworden met allemaal losse korte strings. Mar jouw installateur krijgt van SE een vergoeding van 100 euro voor elke keer dat hij een optimizer onder garantie vervangen moet dus zoveel extra geld kan het nooit kosten toch dat er ruzie over moet komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
No Hands schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:01:
[...]

Het is nogal wat makkelijker voor de installateur, anders had het een enorme berg kabels geworden met allemaal losse korte strings. Mar jouw installateur krijgt van SE een vergoeding van 100 euro voor elke keer dat hij een optimizer onder garantie vervangen moet dus zoveel extra geld kan het nooit kosten toch dat er ruzie over moet komen.
Misschien geen officiële se installateur?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Boertje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 20:47:
Zoals velen hier voor mij is het ook hier tijd voor zonnepanelen.

Situatie: Schuur met schuin dak op het zuiden met plek voor 12x panelen in landscape in 3 kolommen.

Het idee is 12x 300wp Q Cells + Goodwe gw3000 waar bij ik twijfel over de 1 of 2 strings uitvoering.

De situatie is zo dat er na 18:00uur schaduw aan 1 kant komt, dus dacht ik de eerste kolom die schaduw krijgt op 1 string zetten en de andere 2 kolommen op de andere string. Is dat goed idee of totaal onzin voor dat laatste uurtje zon :P en misschien is het helemaal niet mogelijk door het lage voltage van die ene string?
voor jouw een lastige keuze, maar eigenlijk is hij simpel. ;)

leg of laat leggen op dak.
2x6x300Wp.
en neem de uitvoering van de omvormer met 2x mpp.
dit kost je 20€ extra aan kabel + stekkers, en een paar tientjes voor de omvormer.
(waarschijnlijk nog wel minder als dat)

dan heb je de mogenlijkheid om:
1. 2 stringen op de 2 mpp's te draaien. (beetje lage Vmpp maar gaat wel)
2. 2 stringen door te koppelen tot 1 string en dat op 1 mpp. (de Vmpp is dan perfect, maar de mpp kan maar een +/-2100W verwerken.)
3. 2 stringen door te koppelen tot 1 string en dat op 2 mpp's die parallel zijn gekoppeld. (de Vmpp is dan perfect, maar nu kan de mpp wel weer de volledige 3kW trekken.)
of te wel je kunt het gewoon allemaal proberen.

meer persoonlijk, maar wel een hele goede tip.
neem niet een 3kW omvormer.
maar kijk even of je een 16A of 4000VA omvormer met 2 mpp's te pakken kunt krijgen.
dit is maar +/-100€ duurder.
dan doe je niet meteen onderdimensioneren. (de 2 mpp's dan parallel koppelen)
en heb je straks de mogelijkheid om nog een extra string aan de omvormer te hangen.
die extra string kan zelfs op je noord dak hangen, je hoeft dan geen omvormer te kopen dus dat is dan zelfs kosten effectief.
dan heb je ook nog de mogelijkheid om een elektrische auto of airco(die kan verwarmen) te kopen.
en kun je zelfs spekkoper worden voor je verwarming of vervoer kosten. ;)

weet je echt heel zeker dat je dit niet wil. 8)7
dan alles op een omvormer met 1 mpp en dan 12 panelen in 1 string.
maar pas op, hier kun je spijt van krijgen in de toekomst. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 31-05-2018 08:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 07:01:
[...]

Is dat van die 100 euro zeker :? want dan kan ik daarmee naar mijn (nieuwe) installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:44
Indien je installateur de benodigde trainingen gehad heeft, dan staat er inderdaad een vergoeding tegenover. Maar aan de andere kant, hij is ook tijd kwijt aan het vervangen. Die vergoeding die hij ontvangt is als hij geluk heeft kostendekkend, lang niet altijd. Reken maar eens uit hoeveel tijd het kost als net die ene optimizer middenin je vlak met panelen vervangen moet worden, wordt je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 08:07
@migjes thnx helemaal helder nu!
Dan gaat het de ge3000d-ns worden en ik denk dan optie 1 wat jij noemt.
Op noord kant van het dak gaat er niks komen ivm buren en bomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Boertje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 08:47:
@migjes thnx helemaal helder nu!
Dan gaat het de ge3000d-ns worden en ik denk dan optie 1 wat jij noemt.
Op noord kant van het dak gaat er niks komen ivm buren en bomen.
check toch even de GW3600-D-NS.
zoveel duurder is die niet.

voordeel: je neemt 12x300Wp dus 3600Wp.
dus die kan wel alle W die (niet vaak maar gebeurd wel) uit de panelen komt verwerken.
dus geen aftopping.
dus zonder extra string eigenlijk al aardig interessant. ;)

(hoeft geen noord te zijn, maar mischien een zuid dakje garage/keuken/uitbouw of iets anders op zuid.
maar noord is nog niet eens zo slecht ook niet met schaduw van bomen en buren.
schaduw word door beginner als een veel te groot probleem gezien. ;)
binnen 2 tot 3 maanden ben je wel verslaaft aan de opwek, en dan wil je meer Wp.
we zien het vaak gebeuren hier. ;) )

edit
ik lees je tekst en ik denk dat je het nog niet begrijpt. ;)
als je voor een omvormer gaat met 2x mpp en je laat 2x6 leggen.
dan zijn het geen opties waar uit je kunt kiezen, maar dingen die je erg simpel zelf kunt uitvoeren.
gewoon stekkers repluggen (of patchen) en klaar. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 31-05-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
Noord is juist heel interessant toch nog ca 60%. Als er hier een waterpomp komt gaat bij ons noord ook helemaal vol 10/12 panelen. Daarom heb ik ook een grotere omvormer gekocht heb nog ruimte voor 1400 Wp aan panelen.

Zal in de lente/zomer dan net wel net niet aftoppen gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-08 10:48
Van de week eindelijk m'n SolarEdge toegevoegd aan Domoticz. Even de API key opgevraagd bij Zonneplan en ingevoerd. Werkt uitstekend. Ik zit alleen even te dubben, volgens SolarEdge mag je 300 requests per dag doen maar Domoticz update elke 5 minuten. Het werkt tot nu toe wel goed ...

Nu nog een P1 kabeltje scoren en m'n slimme meter eraan knopen...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
DigitalExcorcist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:23:
Van de week eindelijk m'n SolarEdge toegevoegd aan Domoticz. Even de API key opgevraagd bij Zonneplan en ingevoerd.
Hoe gaat dat normaliter, ik begrijp dat er installateurs rechten zijn en gebruikers rechten als ik wat forums afstruin. Kan je als gebruiker ook alle admin rechten krijgen zodat je idd met domoticz kan stoeien of blijft dat lastig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
stormfly schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Hoe gaat dat normaliter, ik begrijp dat er installateurs rechten zijn en gebruikers rechten als ik wat forums afstruin. Kan je als gebruiker ook alle admin rechten krijgen zodat je idd met domoticz kan stoeien of blijft dat lastig?
M'n panelen zijn door Zonneplan geregeld. Ik heb ze 'gewoon' een mail gestuurd en gevraagd of ik de API key mag hebben (als 'normale' user heb je die rechten inderdaad niet). Kreeg een mail terug met voorwaarden die je moet accepteren (op zich niks spannends, alleen dat je de key privé houdt en zo) en kort daarna een mail met de key.

Zij regelen dat met de daadwerkelijke installateur geloof ik. Was easy peasy. _/-\o_

Je krijgt de key en het system ID, Domoticz vraagt nog om een username (dit is niet wat SolarEdge je username noemt; Domoticz wil het e-mailadres hebben!) en wachtwoord die je op de portal gebruikt. Servernaam is monitoring.solaredge.com en poortnummer is 22222

[ Voor 14% gewijzigd door DigitalExorcist op 31-05-2018 11:10 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 12:22

Exigence

dnkroz

DigitalExcorcist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 10:23:
Van de week eindelijk m'n SolarEdge toegevoegd aan Domoticz. Even de API key opgevraagd bij Zonneplan en ingevoerd. Werkt uitstekend. Ik zit alleen even te dubben, volgens SolarEdge mag je 300 requests per dag doen maar Domoticz update elke 5 minuten. Het werkt tot nu toe wel goed ...

Nu nog een P1 kabeltje scoren en m'n slimme meter eraan knopen...
Elke 5 minuten = 12 keer per uur. 12 keer 24 uur is 288 requests per dag. Prima binnen de 300 toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Exigence schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:02:
[...]

Elke 5 minuten = 12 keer per uur. 12 keer 24 uur is 288 requests per dag. Prima binnen de 300 toch? :)
Oh verrek. Ja daar zal dus wel over nagedacht zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Verwijderd schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 21:35:
[50 jaar tvt is 2 procent rendement, meer dan op de bank bij wijze van..... ]

Je moet zonnepanelen niet vergelijken met beleggen of sparen.
Bij die 2 kun je elk moment stoppen en dan krijg je je inleg terug.

Zonnepanelen is een investering die je in X jaar afschrijft . In de tussentijd kun je er niet /nauwelijks mee stoppen en aan het eind van de rit krijg je je geld niet terug.

Op zich zou je nog welk de vergelijking met een 25 jaar deposito kunnen maken, maar ook dan krijg je aan het eind vd rit je geld retour, bij zonnepanelen alleen een afgeschreven installatie . Financieel in elk geval maar waarschijnlijk ook technisch. In 25 jaar afschrijven betekent ruwweg dat je elk jaar 4% van je rendement af moet trekken. Dus bv vergeleken met beleggen met een gemiddeld rendement van 6% over 25 jaar moet je met zonnepanelen dus 10% rendement maken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat panelen niet rendabel zijn (10% is tegenwoordig goed haalbaar, al is dit wel grotendeels vanwege belastingvoordelen) maar je geld zit er wel in vast. Flexibiliteit kost nu eenmaal geld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Jan-man schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 09:54:
Noord is juist heel interessant toch nog ca 60%. Als er hier een waterpomp komt gaat bij ons noord ook helemaal vol 10/12 panelen. Daarom heb ik ook een grotere omvormer gekocht heb nog ruimte voor 1400 Wp aan panelen.

Zal in de lente/zomer dan net wel net niet aftoppen gaan worden.
Een waterpomp verbruikt niet zoveel stroom, ik denk dat je een warmtepomp bedoelt ? :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:08
JoKo schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:35:
[...]

KURO = full black (kuro betekent zwart in het Japans). Zat al tijden te wachten op die dingen :D

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DigitalExcorcist schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:05:
[...]

Oh verrek. Ja daar zal dus wel over nagedacht zijn :D
Vermoed ik ook, want de marge van 288 naar 300 zorgt er voor dat het OOK goed gaat op die ene dag per jaar dat er 25 uur in een dag zitten (als je van wintertijd naar zomertijd gaat...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Grolsch schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:26:
[...]

Een waterpomp verbruikt niet zoveel stroom, ik denk dat je een warmtepomp bedoelt ? :P
Is maar net hoe groot de waterpomp is die je neemt >:)

Maar t9 zat weer eens te kloten....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

exroosje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 11:17:
[...]

Je moet zonnepanelen niet vergelijken met beleggen of sparen.
Bij die 2 kun je elk moment stoppen en dan krijg je je inleg terug.

Zonnepanelen is een investering die je in X jaar afschrijft . In de tussentijd kun je er niet /nauwelijks mee stoppen en aan het eind van de rit krijg je je geld niet terug.

Op zich zou je nog welk de vergelijking met een 25 jaar deposito kunnen maken, maar ook dan krijg je aan het eind vd rit je geld retour, bij zonnepanelen alleen een afgeschreven installatie . Financieel in elk geval maar waarschijnlijk ook technisch. In 25 jaar afschrijven betekent ruwweg dat je elk jaar 4% van je rendement af moet trekken. Dus bv vergeleken met beleggen met een gemiddeld rendement van 6% over 25 jaar moet je met zonnepanelen dus 10% rendement maken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat panelen niet rendabel zijn (10% is tegenwoordig goed haalbaar, al is dit wel grotendeels vanwege belastingvoordelen) maar je geld zit er wel in vast. Flexibiliteit kost nu eenmaal geld....
Allereerst is het bij beleggen maar de vraag of je je inleg terugkrijgt, maar dat is voor een ander topic. Verder heb ik al 2500WP liggen dus ben bekend met de financiële consequenties (leveren mij 10 procent rendement ongeveer) en probeer me te verdiepen in uitbreiding. Ik ga geen 3 mille investeren op Noord-Oost al dit me maar zo'n €150,- per jaar oplevert (wat ik vermoed). De investering weegt in mijn ogen dan niet op tegen de opbrengst. Ik overwoog Noord-Oost omdat ik twijfel om mijn schuur op zuid te gebruiken. Verder ben ik niet van plan hier nog 25 jaar te blijven wonen. Je betoog heeft op mijn persoonlijke situatie in mijn ogen geen toegevoegde waarde hoe goed bedoelt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Het was ook meer bedoeld vanwege de zoveelste keer het vergelijken van zonnepaneel rendement met de (lage) spaarrente. Dat moet je dus niet doen want sparen is iets anders als investeren. .

Je introduceert nog een interessant punt, als je binnen de gestelde tijd verhuist zit je met een investering die nog niet is afgeschreven en die je daarom wilt /moet doorverkopen. Op zich wordt vaak beweerd dat zonnepanelen waarde toevoegen, echter ze maken je huis ook relatief duurder dan andere (en kopers kijken toch eerst naar de vierkante meters is mijn ervaring). Dat wordt pas anders als het energielabel dwingender wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
exroosje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:35:
Dat wordt pas anders als het energielabel dwingender wordt.
Inderdaad.
Bijvoorbeeld overdrachtsbelasting
1% voor energielabel A
2% voor energiellabel B
3% voor energiellabel C
4% voor energiellabel D
5% voor energiellabel E
6% voor energiellabel F en G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
TWyk schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 14:48:
[...]

Inderdaad.
Bijvoorbeeld overdrachtsbelasting
1% voor energielabel A
2% voor energiellabel B
3% voor energiellabel C
4% voor energiellabel D
5% voor energiellabel E
6% voor energiellabel F en G
Zon label is al net zon wassen neus als een APK....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
reneeke1970 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Een APK zou ik geen wassenneus noemen. Dat er mee gesjoemeld kan worden is een ander verhaal. Maar er worden daadwerkelijk controles uitgevoerd en sancties opgelegd. afnemen van keurbewijs van een APK keurmeester in het ernstigste geval. (Krijgt 1 of 2 keren een punten aftrek op zijn keurbewijs. De APK heeft er voorgezorgd dat er een hoop echte brikken van de weg zijn gehaald.

Ik zie niet in waarom dit inderdaad niet voor woningen zou kunnen worden ingevoerd. Echter ik zou wel willen voorstellen dan dat de bewoners een jaar de tijd moeten kunnen krijgen om het energielabel te verbeteren.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

exroosje schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 13:35:
Het was ook meer bedoeld vanwege de zoveelste keer het vergelijken van zonnepaneel rendement met de (lage) spaarrente. Dat moet je dus niet doen want sparen is iets anders als investeren. .

Je introduceert nog een interessant punt, als je binnen de gestelde tijd verhuist zit je met een investering die nog niet is afgeschreven en die je daarom wilt /moet doorverkopen. Op zich wordt vaak beweerd dat zonnepanelen waarde toevoegen, echter ze maken je huis ook relatief duurder dan andere (en kopers kijken toch eerst naar de vierkante meters is mijn ervaring). Dat wordt pas anders als het energielabel dwingender wordt.
De lage spaarrente was voor mij in 2012 juist 1 vd redenen dat ik toen panelen heb gelegd (en omdat ik mijn steentje wil bijdragen aan een beter milieu). Ik vind het mijn beste belegging tot nu toe, dus ik vind de vergelijking met opbrengst op een spaarrekening juist wel op gaan. Je wil niet weten hoeveel mensen ik ondertussen heb gesproken die klakkeloos roepen: "Zonnepanelen? Echt niet dat levert niets op!"

En zonnepanelen maken een huis echt niet relatief duurder. Dacht je nu echt dat een bedrag van rond de €3000,- (gemiddelde installatie schat ik) wat uitmaakt op een huis van gemiddeld €250.000,-. Is nog geen 1,5 procent op de koopprijs bij de gemiddelde woning. Als ik er dan bij vertel dat ik een voorschot heb van €85,- per maand (gas/electra) met een gezin met 2 kinderen denk ik dat ze snel tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 18:53
Deze week mijn 2 18 cell panelen (35wp stuk) gekoppeld aan een PWM lader van Alie vervangen door een Victron 100/20. Beetje overkill, maar wilde gelijk iets serieus kopen, omdat ik deze wil gaan gebruiken om de toekomstige camper. (was een goede smoes om het geld uit te geven)

105wp paneelvermogen (ik heb nu 3 paneeltjes, dat was met de pwm niet mogelijk) is net te weinig, dus maar op zoek naar een groter paneel. Op gebruiktezonnepanelen gekeken, maar daar vind ik ze te duur. Iemand nog tips waar een incourant paneel te scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
reneeke1970 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:10:
[...]

Als je er een serieuze waarde aan hangt zoals bijvoorbeeld wat ik voorstelde dan zal dat snel veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Na het noodweer van de week was ineens de omvormer uit. Flinke onweersbui en veel regen. Helaas is de Solaredge 8K overleden. ;w Vandaag een nieuwe opgehaald en straks vervangen. Hopelijk zijn alle panelen en micro omvormers heel gebleven, die gaven nog wel online status.

Begreep bij de verzekering dat ik niet de enige was in de regio. Schijnen veel inslagen geweest te zijn in een erg korte duur.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@peterpijpelink Verzekering al ingeschakeld? Is gedekt. Edit slecht gelezen. Heb je al gedaan. 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
TWyk schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:45:
[...]

Als je er een serieuze waarde aan hangt zoals bijvoorbeeld wat ik voorstelde dan zal dat snel veranderen.
Ja dat is waar, voor paar duizend euro vraag ik het papiertje wel aan. Voor die boete van 450 euro doe ik zoveel werk niet. Maarja dan betaald de belasting betaler de administratieve rompslomp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Verwijderd schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 15:56:
@peterpijpelink Verzekering al ingeschakeld? Is gedekt. Edit slecht gelezen. Heb je al gedaan. 8)7
lol, ja die wilden al de gehele installatie vergoeden, uitgelegd dat we eerst per onderdeel gaan kijken wat er daadwerkelijk defect is.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
peterpijpelink schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:06:
[...]

lol, ja die wilden al de gehele installatie vergoeden, uitgelegd dat we eerst per onderdeel gaan kijken wat er daadwerkelijk defect is.
Waarom niet gelijk "ok doen we :) " gezegd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 12:23
mierenfokker schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:09:
[...]

Waarom niet gelijk "ok doen we :) " gezegd?
Omdat verzekeringen uitgaan van collectiviteit en hoe meer mensen de verzekering oplichten hoe slechter we er met zijn allen van worden. Mocht ik dat nog moeten toelichten :)

Simpel gezegd zou dat natuurlijk ook verzekeringsfraude zijn.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Of dat erg verstandig is om het per onderdeel te gaan doen lijkt me niet.
Straks valt er om de haverklap steeds iets uit, dan heb je er veel meer werk aan en moet je het steeds gaan melden en afwachten of ze het na X keer ook nog steeds gaan vergoeden.

Maar eens eerst weten wat er defect is, maar ik zou het risico niet nemen als er een aantal panelen en/of optimizers stuk zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Rouske op 31-05-2018 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:23
Ik snap niet hoe jullie aan die goedkope offertes komen: Mijn goedkoopste tot nu toe is het volgende:

20x Solarwatt 60M Style Z 285Wp mono € 4400
1x Omvormer SolarEdge SE 5000 HD Wave € 875
20x SolarEdge P300 power optimizer € 775
Montage ongeveer € 2000 euro.

Totaal inclusief BTW ongeveer € 9.650,-

Hiermee zit ik aan € 1,69 per Wp. Is dit een koopje? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mduran schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:16:
Ik snap niet hoe jullie aan die goedkope offertes komen: Mijn goedkoopste tot nu toe is het volgende:

Nee, ik zat op zo'n € 1,25 per Wp incl. BTW. Maar dat was zonder SolarEdge en met 12 275Wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
CurlyMo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:18:
[...]

Nee, ik zat op zo'n € 1,25 per Wp incl. BTW. Maar dat was zonder SolarEdge en met 12 275Wp panelen.
Had jij wel Solarwatt? Zelfs zonder de SolarEdge zit ik op € 1,55.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

CurlyMo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:10:
[...]

Omdat verzekeringen uitgaan van collectiviteit en hoe meer mensen de verzekering oplichten hoe slechter we er met zijn allen van worden. Mocht ik dat nog moeten toelichten :)

Inderdaad, ik ga nu 1 voor 1 alles nalopen, wat defect is declareer ik, en anders gaat het weer aan de slag, al vervelend genoeg, all-time record voor mei is nu niet gehaald met die laatste twee dagen niets... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
mduran schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:26:
[...]

Had jij wel Solarwatt? Zelfs zonder de SolarEdge zit ik op € 1,55.
Nee, Talesun panelen met een Trannergy omvormer. Ik heb het vast wel eens eerder opgesomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Rouske schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:10:
Of dat erg verstandig is om het per onderdeel te gaan doen lijkt me niet.
Straks valt er om de haverklap steeds iets uit, dan heb je er veel meer werk aan en moet je het steeds gaan melden en afwachten of ze het na X keer ook nog steeds gaan vergoeden.

Maar eens eerst weten wat er defect is, maar ik zou het risico niet nemen als er een aantal panelen en/of optimizers stuk zijn.
Ook waar, maar ik hoop met straks een werkende omvormer al snel te zien welke panelen of micro-inverters wel of niet iets doen, dan ga ik wel ineens alles wat daadwerkelijk defect is claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CurlyMo schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:10:
[...]

@peterpijpelink Gelukkig ze bestaan nog. Nette, eerlijke en oprechte mensen. _/-\o_

NB: sta ervan te kijken dat ze geen expert sturen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
peterpijpelink schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:30:
[...]

Ook waar, maar ik hoop met straks een werkende omvormer al snel te zien welke panelen of micro-inverters wel of niet iets doen, dan ga ik wel ineens alles wat daadwerkelijk defect is claimen.
Ok, maar iets wat nu niet stuk lijkt kan over een tijdje alsnog defect gaan door de gevolgen van de inslag.
Misschien was/is dat de reden van de verzekering om meteen maar alles te vergoeden?
Ik kan me voorstellen dat ze er niet op zitten te wachten om herhaaldelijk hiermee geconfronteerd te worden, met alle extra kosten die daar bij komen kijken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Beste Tweakers, hartelijk dank voor alle info en adviezen die ik de laatste maanden van jullie heb gekregen. Dit alles heeft geresulteerd in het uiteindelijke ontwerp en installatie van mijn zonnepanelen.
(58 * 310W panelen - 28 panelen op West en 30 panelen op Oost - 16kW SE omvormer (gelimiteerd op 24A) - 29 * P700 optimizers 25A combiautomaat B type die tript 100mA lekstroom)
Uiteindelijk toch voor SE gekozen i.v.m. met veel schaduw op Oost en veiligheid.
Met name wil ik toch even Migjes/Andre1973/AUijtdehaag/Lardman/reneeke1970 noemen die er toch wel wat tijd en moeite hebben ingestopt om mij up to date te brengen over alle in en outs.

Dus de volgende vragen die jullie van mij kunnen verwachten hebben natuurlijk te maken met operationele issues en verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

...

Door eens verder te kijken dan SE
http://www.sun-solar.nl/i...ack-prijs-e4954-incl-btw/
Komt +/- 1000 - 1200 euro bij voor montage. (en als je het zelf doet niet)

Heb je geen 3-fase in huis?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2018 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvuaemal
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-09 15:03
Mijn goedkoopste offertes voor 20 panelen plus SE omvormer plus installatie lag rond de 1.25E ex BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
peterpijpelink schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:06:
[...]

Probleem met bliksem is dat ze vaak schade veroorzaken die later pas zichtbaar wordt.

Zie je vaak bij computers dat de voeding opgeblazen is. 2 week later gaat de videokaart defect. Weer 3 week later de CPU enz enz. Vandaar ook dat de verzekeraar zegt we vergoeden de hele installatie wel.

Dus niet vreemd opkijken als binnen een paar maand optimizers alsnog defect raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Jan-man schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 17:59:
[...]

Probleem met bliksem is dat ze vaak schade veroorzaken die later pas zichtbaar wordt.

Zie je vaak bij computers dat de voeding opgeblazen is. 2 week later gaat de videokaart defect. Weer 3 week later de CPU enz enz. Vandaar ook dat de verzekeraar zegt we vergoeden de hele installatie wel.

Dus niet vreemd opkijken als binnen een paar maand optimizers alsnog defect raken.
Goed punt, ga ik melden bij verzekering, 3 maanden termijn afspreken dat ik alsnog defecten mag melden. De nieuwe omvormer draait. :) #happy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Deze mensen zullen vandaag niet erg blij zijn

YouTube: Brand in woning in Lemelerveld door zonnepanelen

die kunnen de verzekering ook wel gaan inschakelen.

En hun panelen zullen de komende tijd niet veel opleveren

[ Voor 26% gewijzigd door Raolte op 31-05-2018 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En er zijn er meer:
https://www.google.nl/sea...q=brand+woning&gws_rd=ssl
(ook zonder panelen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20-09 15:09
Ze brengen het zo dat het door de panelen komt, maar blikseminslag kan inderdaad ook gebeuren zonder.
Hopelijk maken we het hier niet mee, maar het risico blijft natuurlijk aanwezig

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Lijken wel JA Solar panelen :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medu80
AUijtdehaag schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 16:53:
[...]

Door eens verder te kijken dan SE
http://www.sun-solar.nl/i...ack-prijs-e4954-incl-btw/
Komt +/- 1000 - 1200 euro bij voor montage. (en als je het zelf doet niet)

Heb je geen 3-fase in huis?
Ik heb wel 3-fase in huis. Op de één of andere manier heb ik een voorkeur voor SolarWatt ivm glas-glas. Welke omvormer ben ik nog niet uit, Schaduw zal ik vrijwel niet hebben. Dak is WZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mduran
20 panelen is ideaal voor op een 3-fase string omvormer.
SMA, Goodwe of Fronius
20x 32 Vmpp = 640 Vmpp.
De SMA STP wil bijvoorbeeld 580 Vmpp voor het hoogste rendement. Prima dus.

Als je 3-fase hebt, kun je alles op 1-fase proppen, maar de omvormer zal meer spanningsverhoging moeten doen, dan als je over 3-fases terug zou leveren.
En een 5000 watt 1-fase omvormer wordt afgezekerd op 25A. En die is net zo groot als je hoofdzekering, als je 3-fase hebt.

Zit hier niks bij:
https://www.photovoltaik4...-glas-photovoltaik-module
(waarom eigenlijk glas-glas?)

[ Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Raolte schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 18:05:
Deze mensen zullen vandaag niet erg blij zijn

YouTube: Brand in woning in Lemelerveld door zonnepanelen

die kunnen de verzekering ook wel gaan inschakelen.

En hun panelen zullen de komende tijd niet veel opleveren
Hier nog een woning met een zonnepanelen brand afgelopen week:

https://www.nhnieuws.nl/n...-zonnepanelen-vatten-vlam

Kan natuurlijk ook door Bliksem gekomen zijn. Maar wel apart dat het beide nieuwbouw huizen zijn met waarschijnlijk een net nieuwe installatie. Een slecht contact zou misschien ook kunnen. Het verbaasd mij verder hoe weinig er over blijft van de panelen. Ik had verwacht dat alleen de kunstof junction box zou branden / smelten en dat de panelen niets zouden doen aangezien die voor het grootste gedeelte uit glas bestaan.

Ik ben heel erg benieuwd naar de oorzaak.

Foto's: http://beatfm.nl/artikel/...in-heiloo-fotos-amp-video

[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 31-05-2018 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Mijn 21 (en binnenkort 27 ;) ) zwarte 300wp JAsolar panelen met een 3-fase solar edge kost me inclusief montage 1,10 per Wp (excl btw).

Andere SolarEdge offertes van grote zonneboeren zijn rond de 1,40-1,50. Dus nee 1,69 is zeker geen koopje

(voor goedkope offertes, misschien even de tweakers aanschrijven die daarmee zitten te pronken? :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 31-05-2018 20:52 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
stormfly schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 15:21:
[...]

Wat vreemd dat het met name bij SF panelen zo hoog is. Wat is daar de x factor bij, dat dit ontstaat?

Je zou zeggen spanning is toch spanning?
Het is vermoedelijk een combinatie van factoren.

*De sf panelen geven, zeker bij lagere buitentemperaturen die veel hoger liggen dan de verwachte 112v open klem. ( in de heldere februarimaand gingen er opvallend veel stuk.)
* Er is een heel grote batch geweest van Solaredge die minder was ( nooit bevestigd door SE.)
* vermoedelijk is de optimizer toch iets minder bestand tegen het hoge vermogen bij twee panelen per optimizer.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
jhead22 schreef op donderdag 31 mei 2018 @ 20:43:
[...]

Hier nog een woning met een zonnepanelen brand afgelopen week:

https://www.nhnieuws.nl/n...-zonnepanelen-vatten-vlam

Kan natuurlijk ook door Bliksem gekomen zijn. Maar wel apart dat het beide nieuwbouw huizen zijn met waarschijnlijk een net nieuwe installatie. Een slecht contact zou misschien ook kunnen. Het verbaasd mij verder hoe weinig er over blijft van de panelen. Ik had verwacht dat alleen de kunstof junction box zou branden / smelten en dat de panelen niets zouden doen aangezien die voor het grootste gedeelte uit glas bestaan.

Ik ben heel erg benieuwd naar de oorzaak.

Foto's: http://beatfm.nl/artikel/...in-heiloo-fotos-amp-video
Opvallend is ook dat, als ik het goed zie, het in beide gevallen een indak systeem betreft.
Als je de panelen op een bestaand dak plaatst zal je, met de dakpannen er tussen waarschijnlijk een iets minder snelle verspreiding hebben.
Nu staan direct de houten balken en isolatiemateriaal in contact met de panelen, dus ook de vuurhaard.

Als je dan een smeulende stekker of junction box hebt, en dat gaat lekken......

RUB

[ Voor 3% gewijzigd door rubbish1973 op 31-05-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jhead22
Dat "aarden" van de installatie op het dak is pas iets van het laatste half jaar. (jaar?)
Geen idee of er dat mee te maken heeft.

En in nieuwbouw wijken staan vaak ook nog weinig bomen...(die inslag op vangen)
(ook uit mijn duim gezogen :+ )

Ook de schoorsteen (uit je fotos) is een mooi stukkie metaal, met een warmtepomp erin.
Die aan aarde hangt...

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y