Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.884 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TweakersAddict schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:10:
https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741898

Dit is zo'n 90 graden gedraaide Sunclix. Die passen niet op SMA omvormers.

De verkopers op eBay versturen niet buiten DL of tegen torenhoge prijzen. Ze moeten in NED vast tekoop zijn voor een zacht prijsje, maar de vraag is waar...

[...]
Dan heb ik hier een nieuwe SMA STP 6000 met verkeerde stekkers gekregen? :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gXd5klQAPoTiBS5wyLRTCrcN/thumb.jpg

Normaals, zit je niet in de war met MC4?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 19:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Die van Conrad zijn weer teruggestuurd... Waren 90 graden verdraaid grrr. Was me niet opgevallen op de foto's, maar ze pasten 100% niet. Ik lees net dat ik niet de enige ben met die ervaring.

Neen, op SMA omvormers zitten geen MC-4 maar Sunclix connectoren.
AUijtdehaag schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:18:
[...]

Dan heb ik hier een nieuwe SMA STP 6000 met verkeerde stekkers gekregen? :+
[afbeelding]

Normaals, zit je niet in de war met MC4?

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@TweakersAddict
Nou dan weet ik het niet meer.
Links is mc4 en rechts is sunclix
En 90 graden verdraaid (de pen en uitsparing)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aA9zouhwdOYLFdnf0nNgibSn/thumb.jpg
Mc4 past niet in de sma, sunclix wel.
En uiteraard heb je ook mannetjes en vrouwtjes stekkers :D
Dus die van Conrad lijkt me de goeie voor in een SMA

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Wat ik bedoel: Schijnbaar zijn er twee soorten Sunclix connectoren. Eentje waarvan het vrouwtje (- stekker) daarvan zijn de twee vlakke kantjes in de connector zelf 90 graden verdraait t.o.v. de Sunclix connector op de SMA omvormer. Deze zijn verkrijgbaar bij Conrad, en die passen niet op een SMA omvormer.

Ik zoek dus de Sunclix versie die wel past een SMA omvormer.
AUijtdehaag schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:23:
@TweakersAddict
Nou dan weet ik het niet meer.
Links is mc4 en rechts is sunclix
En 90 graden verdraaid (de pen en uitsparing)

[afbeelding]
Mc4 past niet in de sma, sunclix wel.

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TweakersAddict schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:27:
Wat ik bedoel: Schijnbaar zijn er twee soorten Sunclix connectoren. Eentje waarvan het vrouwtje (- stekker) daarvan zijn de twee vlakke kantjes in de connector zelf 90 graden verdraait t.o.v. de Sunclix connector op de SMA omvormer. Deze zijn verkrijgbaar bij Conrad, en die passen niet op een SMA omvormer.

Ik zoek dus de Sunclix versie die wel past een SMA omvormer.

[...]
Eigenwijs is ook wijs.
Als het waar is wat je zegt, dan past er een MC4 op je SMA...
Sorry...(fotos van het vrouwtje heb ik ook nog >:) )

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Dit was mijn opbrengst vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oRV610A.png

Wat vinden jullie, prima grafiek? Of vreemd? De rode lijn is wattage string 1, de groene lijn is wattage string 2. Je ziet dus dat in de ochtend string 1 (met 1 extra paneel die in de middag een stukje schaduw meepakt) een stuk hoger ligt en in de middag niet meer.

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
He he. Wellicht een fout in productie ofzo? Ze zijn al teruggestuurd. Ik kan een weekje wachten en dan weer opnieuw bestellen bij Conrad (om te voorkomen dat ik ze 1 op 1 weer terug krijg voor een tweede keer LOL), maar liever ergens vandaan, mits redelijk geprijst.
AUijtdehaag schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:30:
[...]

Eigenwijs is ook wijs.
Als het waar is wat je zegt, dan past er een MC4 op je SMA...
Sorry...(fotos van het vrouwtje heb ik ook nog >:) )

[ Voor 24% gewijzigd door TweakersAddict op 27-05-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:32:
Dit was mijn opbrengst vandaag:
[afbeelding]

Wat vinden jullie, prima grafiek? Of vreemd? De rode lijn is wattage string 1, de groene lijn is wattage string 2. Je ziet dus dat in de ochtend string 1 (met 1 extra paneel die in de middag een stukje schaduw meepakt) een stuk hoger ligt en in de middag niet meer.
166 / 169,61 = 0,978
Goodwe staat voor 97,8 % rendement
http://vdh-solar.nl/wp-content/uploads/D-NS-Dutch.pdf

Toch ben ik benieuwd naar 12 panelen in 1 string met betere Vmpp (14 mag niet he?)
En de ingangen parallel zetten, zodat de string over beide ingangen staat.

Edit: dat gezegd hebbende, is 2x 7 dus de beste optie voor jou (zonder verdere investering)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

AUijtdehaag schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:37:
[...]

166 / 169,61 = 0,978
Goodwe staat voor 97,8 % rendement
http://vdh-solar.nl/wp-content/uploads/D-NS-Dutch.pdf

Toch ben ik benieuwd naar 12 panelen in 1 string met betere Vmpp (14 mag niet he?)
En de ingangen parallel zetten, zodat de string over beide ingangen staat.

Edit: dat gezegd hebbende, is 2x 7 dus de beste optie voor jou (zonder verdere investering)
Tja ik zit sowieso nog te twijfelen of wen optimizer nog voordeel zal hebben. Vooral of het de +/- 50 euro per optimizer terugverdient...

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:48:
[...]

Tja ik zit sowieso nog te twijfelen of wen optimizer nog voordeel zal hebben. Vooral of het de +/- 50 euro per optimizer terugverdient...
Kakt er niks in... dan is het niet nodig.
Goodwe had toch "chinees" schaduwmanagement? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
@reneeke1970 ik had bij de laatste meting 257 volt gemeten bij de + en - van de kabels vanuit de zonnepanelen. Minder dan die 280?

Wel had ik af en toe meldingen van isolatiefouten of zoiets. Dat ging vanzelf weer weg

@AUijtdehaag
Thx voor de aanbevelingen. Voor die prijzen kun je toch beter aanschaffen om minstens 2 jaar garantie te hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door Myriadmysteries op 27-05-2018 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Myriadmysteries
Als je ook isolatiefouten hebt, kunnen de panelen misschien ook niet goed meer zijn.
Of je stekkers liggen in het water...

(er kan zelfs water in de omvormer komen... DC bekabeling is aardig gesloten en is feitelijk een buisje.)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hu4Z5KwJkFOq0KEwOUhtZNFv/thumb.jpg

Hoe heten deze rode dingetjes? Zitten in mijn omvormer en zien er slecht uit.

[ Voor 41% gewijzigd door No Hands op 27-05-2018 23:19 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
No Hands schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:59:
[afbeelding]

Plaatje doet het niet (bij mij)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:40
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H2kT1DFjGBrMom4bjo6c5QI0/full.jpg
Dit is mijn zuid voltage aan het eind van de dag wanneer de panelen stoppen met opwekken. Dat patroon zie ik dus elke dag. Het verschil tussen het eerste dal en piek is 150 volt. Wat is nu de logica van dat zigzag patroon?

[ Voor 14% gewijzigd door CurlyMo op 27-05-2018 21:24 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakersAddict

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TweakersAddict schreef op zondag 27 mei 2018 @ 19:10:

Dit is zo'n 90 graden gedraaide Sunclix. Die passen niet op SMA omvormers.

De verkopers op eBay versturen niet buiten DL of tegen torenhoge prijzen. Ze moeten in NED vast tekoop zijn voor een zacht prijsje, maar de vraag is waar...

[...]
Ik heb de volgende Sunclix stekkers bij Conrad besteld en op een SMA omvormer gebruikt, deze pasten perfect.

https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741918

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Rode dingetjes in je omvormer?
YouTube: Kabouter Wesley - Zee Egel
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
drielp schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:03:
[...]

Plaatje doet het niet (bij mij)
Hm, bij mij ook niet. Ik heb dat met mupload gedaan, waarom lukt dat niet..

--edit-- gefixt.

[ Voor 4% gewijzigd door No Hands op 27-05-2018 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
[afbeelding]

Volgens mij een Varistor. Het kan overigens ook een Thermistor type PTC zijn. Dat lijkt me in deze toepassing eigenlijk logischer.

Iets meer uitleg. Een PTC Thermistor is een overspanningsbeveiliging zoals een zekering, echter zonder dat deze (in normale omstandigheden) vervangen hoeft te worden zoals wanneer een zekering doorbrandt. De weerstand van een PTC thermistor stijgt wanneer ook de temperatuur van het ding stijgt. Zodra de overmatige spanning weer daalt, dan daalt ook de temperatuur van de PTC thermistor en de weerstand. In normale omstandigheden reset dat ding zichzelf dus en stop de overspanningsbeveiligingsfunctie.

In jouw geval heeft dat ding een te grote klap gehad waardoor hij zijn werk te goed heeft gedaan. Helemaal geen spanning meer doorlaten dus.

[ Voor 55% gewijzigd door CurlyMo op 27-05-2018 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Myriadmysteries schreef op zondag 27 mei 2018 @ 17:56:
Beste tweakers, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik wil mijn AEG PV2800 vervangen omdat deze na 6 jaar niet meer werkt. Ik heb een oogje op de Solaredge se2200 hd wave.

Ik wil graag weten of ik de Solaredge se2200 hd wave eenvoudig op de plek van de aeg omvormer kan plaatsen?
- de aeg pv2800 is gevoed dmv een geaarde stekker
-de panelen zijn aangesloten dmv mc6 → mc3 → aeg pv2800

Andere vraag is of de mc6 hetzelfde is als de mc4? Want ik zie op de datasheet van solaredge se2200 mc4 ingangen heeft voor de zonnepanelen.

De huidige situatie:
2000 Wp
8x 250 panelen Wp
2000 kwh jaaropbrengst
Platte dak op het zuiden, weinig tot geen schaduw
die rode dingetje zien er idd niet gezond meer uit.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 27-05-2018 23:51 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Onweer?
https://solarclarity.nl/w...ning_surge_protection.pdf
The inverter is manufactured with internal overvoltage protection on the AC and DC (PV) sides. If the PV system is installed on a building with an existing lightning protection system, the PV system must also be properly included in the lightning protection system. The inverters are classified as having Type III (class D) protection (limited protection). Varistors in the inverter are connected between phase and neutral cables, between neutral and PE cables, and between PV plus and PV minus terminals.
Gezien het VR101 en VR102 heet, zou ik denken varistor idd

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-05-2018 23:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
@AUijtdehaag @CurlyMo yes onweer ja, eens kijken of het ding het weer doet als ik deze eruit soldeer en vervang door verse.
Zo te zien kosten die dingen zowat niks, alleen even de juiste vinden.

[ Voor 33% gewijzigd door No Hands op 28-05-2018 07:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-09 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

CurlyMo schreef op zondag 27 mei 2018 @ 21:24:
[afbeelding]
Dit is mijn zuid voltage aan het eind van de dag wanneer de panelen stoppen met opwekken. Dat patroon zie ik dus elke dag. Het verschil tussen het eerste dal en piek is 150 volt. Wat is nu de logica van dat zigzag patroon?
Lijkt erop dat je inverter zijn best doet om wat stroom uit je panelen te krijgen (MPPT regeling). Zodra hij dat probeert, zakt de spanning flink in (want er schijnt maar weinig licht op je panelen). Zodra hij dat merkt, regelt hij terug, waardoor de spanning weer stijgt.

Doordat er weinig licht is, zie je dit extreme gedrag. Bij voldoende licht, zal de spanningsvariatie veel minder zijn, zoals ook een klein stukje (links) in je grafiek nog te zien is.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Joepla schreef op maandag 28 mei 2018 @ 07:29:
[...]

Lijkt erop dat je inverter zijn best doet om wat stroom uit je panelen te krijgen (MPPT regeling). Zodra hij dat probeert, zakt de spanning flink in (want er schijnt maar weinig licht op je panelen). Zodra hij dat merkt, regelt hij terug, waardoor de spanning weer stijgt.

Doordat er weinig licht is, zie je dit extreme gedrag. Bij voldoende licht, zal de spanningsvariatie veel minder zijn, zoals ook een klein stukje (links) in je grafiek nog te zien is.
Helder. Dank voor je toelichting. Dit komt dus ook alleen aan het eind van de dag voor. De rest van de tijd is het stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
TWyk schreef op vrijdag 25 mei 2018 @ 11:33:
[...]

12x300 is prima. Er lijken mogelijk wel 14x300 op te passen (2 keer 5 en 1 keer 4).
Je hebt zo goed als geen schaduw dus standaard 32Volt panelen en een gewone 1 fase stringomvormer met 1 MPPT string zal prima voldoen. Een 3k omvormer zal al voldoen voor 12 x 300 panelen. Als je 14 panelen zou nemen dan is een 3.6k of 4k omvormer beter.

Voor de panelen moet je kiezen tussen poly's (blauw en meestal minder dan 300) en mono's (zwart grid of allblack). Allblacks zijn meestal iets duurder.
Dit zijn bijvoorbeeld vrij standaard 32 volt 300 Wp panelen:
https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html

Dit is ongeveer de goedkoopste omvormer optie 1-fase / 1 MPPT (wat dus bij jouw gewoon kan)
https://www.solar-outlet.nl/goodwe-3000-ns-omvormer.html

12 standaard 300 Wp monopanelen en een gemiddelde 1-fase stringomvormer plus installatie op een schuin dak incl BTW zal ongeveer 4500 euro moeten kosten.

Ga je voor luxere panelen en een solaredge oplossing (die niet echt nodig hebt) dan zal de prijs oplopen naar 6000 euro.
Bedankt voor je reactie,

Ben even snel aan het samenstellen, maar als ik het zo zie wordt het nog wel iets goedkoper.
Ik weet alleen niet welke kabels ik nodig heb.
Ik zal eerst mijn dak nog even goed opmeten.

Groet Harm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-09 06:47
\0/ ze zijn binnen! 20 x 280Wp panelen en een 5K omvormer.

Nu de zaken op het dak gaan leggen, wordt nog een uitdaging maar wel eentje die ik graag aan ga :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
[afbeelding]

Het antwoord wist je in februari al: :P

Skipper-93 in "Zonnepanelen omvormer laten repareren?"

Zitten die kapotte varistoren trouwens aan de DC zijde of aan de AC zijde?

[ Voor 57% gewijzigd door Skipper-93 op 28-05-2018 10:08 ]

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-09 17:50
Ik overweeg al een tijdje om PV panelen op het dak te leggen, maar heb diverse vragen waar ik niet direct uitkom. Omdat ze volgens mij nog vrij algemeen zijn, doe ik ze in dit topic. Als het straks specifieker wordt voor mijn situatie, dan eventueel een eigen topic openen.

Allereerst en vooral het dak en de ligging: ons huis heeft een raar dak: een zadeldak met haakse hoek erin, zodat de verschillende dakdelen allemaal een vreemde vorm hebben: ieder dakdeel heeft een schuine rand. Dat beperkt het bruikbare oppervlak, meer nog naarmate grotere panelen gebruikt worden.

Verder heb ik door deze vorm delen in alle richtingen: NNO, OZO, ZZW, WZW. Alles bij elkaar een aardig oppervlak, maar ieder stukje is relatief klein, en in de twee delen die de meeste zon vangen (zuid en west) zit een dakraam. De twee grootste ononderbroken stukken liggen meest richting noord en oost.

Wat is praktisch in zo'n geval: niet 1 grote installatie, liever meerdere kleinere? Qua ruimte kan dat: er is een technische ruimte centraal direct onder het dak, met de CV ketel en wasmachine aansluiting. Genoeg vrije muur om een of meer omvormers op te hangen. Ik kan er vanaf de meterkast een stevige leiding naartoe leggen, beetje gedoe door rare opbouw van het huis maar dat lukt wel.

Omdat ieder vlak klein is, krijg ik mogelijk weinig panelen in een string op dezelfde richting. Laag voltage, ik begreep dat dat over het algemeen nadelig is voor effectiviteit van de omvormer. Klopt dat, of is dat te ondervangen door meerdere kleine omvormers te gebruiken?

We hebben 3-fase aansluiting. Is het gunstig om voor 3-fase omvormer te gaan, of liever 1 fase? Zo op het oog zijn 3-fase omvormers bij gelijk vermogen flink duurder. Ik zou de verschillende dakvlakken met meerdere 1-fase omvormers kunnen verdelen over de 3 fasen. Opbrengst over de dag zal dan wel op verschillende momenten pieken in plaats van mooi aangevuld en glad gesmeerd worden. Afgezien daarvan lijkt het wel kosteneffectief.

Logging: als rechtgeaarde tweakert wil je natuurlijk weten wat je panelen doen. Ik wil dus zelf loggen, bijvoorbeeld met een Raspberry PI. Ik zie vooral omvormers met wifi, en logging naar online database van leverancier. Ik zou liefst rechtstreeks zelf loggen, dan ben ik niet afhankelijk van een leverancier en blijven mijn gegevens ook alleen bij mij. En voorkeur voor bedraad boven wifi: ik heb alleen op de begane grond wifi, boven heb ik slechte ontvangst maar wel centrale switch van mijn thuisnetwerkje dus volop robuuste bedrade aansluitingsmogelijkheden. Beperkt de voorkeur voor bedraad ethernet loggen mijn keuze van omvormers? Bedraad RS485 kan evt ook, liever bedraad ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik ga de BTW van m'n PV installatie waarschijnlijk niet terugvragen (ZZP'er).

Het levert me nu €3600 op maar over 10 jaren kost het me totaal €4000 aan forfait.

Of ik begrijp de regeling niet.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-05-2018 11:30 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@BlueTooth76 Dan is het idd niet zo handig. Om dezelfde reden heb ik het energiecontact op naam van m'n vrouw gezet.

Er is overigens een apart BTW-terugvraagtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:48
Geen partner die geen bedrijf heeft? In dat geval het electra contract wel vóór installatie van de panelen op zijn/haar naam zetten.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Nee, geen vriendin op het moment. En om dat nu speciaal voor de BTW-teruggaaf te gaan organiseren :P

Mét een partner had ik misschien wel weer met de WAF gezeten, zodat ik nooit aan die 19.358Wp op het dak was gekomen. Keuzes...

[ Voor 39% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-05-2018 11:55 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
BlueTooth76 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:55:
Nee, geen vriendin op het moment. En om dat nu speciaal voor de BTW-teruggaaf te gaan organiseren :P
Hele goeie reden, meeste vrouwen kosten alleen maar geld.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Skipper-93 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 10:03:
[...]

Het antwoord wist je in februari al: :P

Skipper-93 in "Zonnepanelen omvormer laten repareren?"

Zitten die kapotte varistoren trouwens aan de DC zijde of aan de AC zijde?
Maar nu pas de omvormer echt opengeschroefd om verder te kijken. Maakt het voor het type varistor uit of het ac of dc kant is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Myriadmysteries schreef op zondag 27 mei 2018 @ 20:04:
@reneeke1970 ik had bij de laatste meting 257 volt gemeten bij de + en - van de kabels vanuit de zonnepanelen. Minder dan die 280?

Wel had ik af en toe meldingen van isolatiefouten of zoiets. Dat ging vanzelf weer weg

@AUijtdehaag
Thx voor de aanbevelingen. Voor die prijzen kun je toch beter aanschaffen om minstens 2 jaar garantie te hebben.
Ja dat voltage is goed, wijzigt beetje met temperatuur. Maar die isolatie fouten is ook niet goed. Wat zegt je installateur?
Ik twijfel toch aan je panelen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

reneeke1970 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:55:
[...]

Hele goeie reden, meeste vrouwen kosten alleen maar geld.....
Ja, want zonnepanelen zijn niet goedkoop! :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myriadmysteries
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-12-2024
@reneeke1970
Ik heb het niet nooit overgelegd met de installateur want deze zonnepanelen heb ik namelijk zo overgenomen met de aankoop van het huis.

Vooral bij het opstarten dus in de ochtend zag ik de isolatiefout. Soms hielp het om de automaatschakelaar uit en aan te doen. Maar ik zag dat het eigenlijk vanzelf weg ging.

Ik dacht gewoon ff een nieuwe omvormer te plaatsen en klaar is kees?

Bedankt voor t meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Antonius schreef op maandag 28 mei 2018 @ 11:24:
Ik overweeg al een tijdje om PV panelen op het dak te leggen, maar heb diverse vragen waar ik niet direct uitkom. Omdat ze volgens mij nog vrij algemeen zijn, doe ik ze in dit topic. Als het straks specifieker wordt voor mijn situatie, dan eventueel een eigen topic openen.

Allereerst en vooral het dak en de ligging: ons huis heeft een raar dak: een zadeldak met haakse hoek erin, zodat de verschillende dakdelen allemaal een vreemde vorm hebben: ieder dakdeel heeft een schuine rand. Dat beperkt het bruikbare oppervlak, meer nog naarmate grotere panelen gebruikt worden.

Verder heb ik door deze vorm delen in alle richtingen: NNO, OZO, ZZW, WZW. Alles bij elkaar een aardig oppervlak, maar ieder stukje is relatief klein, en in de twee delen die de meeste zon vangen (zuid en west) zit een dakraam. De twee grootste ononderbroken stukken liggen meest richting noord en oost.

Omdat ieder vlak klein is, krijg ik mogelijk weinig panelen in een string op dezelfde richting. Laag voltage, ik begreep dat dat over het algemeen nadelig is voor effectiviteit van de omvormer. Klopt dat, of is dat te ondervangen door meerdere kleine omvormers te gebruiken?
Is het een dak met 4 driehoeken die in een punt bij elkaar komen ?
Een google maps afbeelding helpt wellicht veel voor de idee vorming.

Met een 3 fase inverter heb je een hogere string spanning nodig. Met een normale string ontvanger is het moeilijker panelen in allerlei orientaties te combineren.

Of je genoeg spanning op 1 dakvlak haalt is ook afhankelijk van paneel keuze, de goedkopere mono en poly panelen zitten vaak rond 33 volt. de 5" cel panelen vaak boven de 50. Zou je minder panelen nodig hebben om aan de juiste spanning te komen. Echter voor 3 fase is dan 750/55 nog steeds 13 a 14 panelen.
Dan is een 1 fase handiger met 350/55 = 6 a 7 panelen.

Wellicht is Solaredge een oplossing Als je panelen aan alle kanten hebt heb je in toaal er meestal wel genoeg om systeem op te starten (8 voor 1 Fase en 16 voor 3 fase)

Of je doet gewoon een inverter per paneel. Werkt altijd onafhankelijk van aantal panelen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Myriadmysteries Misschien toch gewoon even een installateur langs laten komen?
Vanaf hier is het moeilijk in te schatten in welke staat het systeem is en misschien zijn er wel meer dingen 'net niet helemaal lekker'. Een vakman ter plekke is dan gewoon praktischer. Misschien dat hij wel aanraadt om wat kabels preventief te vervangen of dat de panelen niet helemaal goed vastliggen.

Zelf die kast even tegen de muur schroeven en aansluiten kan iedereen, maar als dat het probleem niet oplost, of als je nieuwe omvormer problemen geeft, dan ben je verder van huis. En moet je maar hopen dat de installateur die je belt ervaring heeft met die omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
Iemand in FRL nog een M4 tang te leen? Ik ga volgende week zaterdag panelen leggen bij een vriend van mij.

Wellicht @Atomic2005 ? Of iemand anders ? Omgeving Leeuwarden ;)

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Possible schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:40:
Iemand in FRL nog een M4 tang te leen? Ik ga volgende week zaterdag panelen leggen bij een vriend van mij.

Wellicht @Atomic2005 ? Of iemand anders ? Omgeving Leeuwarden ;)
Ja, pm me maar. Heb wel tang liggen (+mc4 connectors evt)

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 11:14
No Hands schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:03:
[...]

Maar nu pas de omvormer echt opengeschroefd om verder te kijken. Maakt het voor het type varistor uit of het ac of dc kant is?
Bij de omvormers die hier hangen zijn het wel verschillende types:
Afbeeldingslocatie: https://images.ua.prom.st/736539893_w640_h640_abb_pvi_10.0_tl_outd_fs_7.jpg

Ik vroeg dat vooral omdat ik benieuwd ben of de overspanning aan de AC of aan de DC kant geweest is.
Op jouw foto zie ik ook een 'Gas Arrestor', die ziet er nog beter uit? ;)

PVOutput / Wind Turbine Live Camera

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
jacovn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 12:32:
[...]

Is het een dak met 4 driehoeken die in een punt bij elkaar komen ?
Een google maps afbeelding helpt wellicht veel voor de idee vorming.
Nee, niet helemaal, dat klinkt meer als een piramide en dat is het niet. Het zijn 4 rechthoeken elk verlengd met een driehoek daar waar de twee zadeldaken haaks op elkaar staan. Dat is er eentje voor de beelddenkers :-) Ik probeer een plaatje te maken of vinden, dan is het duidelijker waar we over praten. Zo op het oog denk ik dat er op de "binnenhoeken" (de twee kleinste vlakken, en dan nog kleiner door dakraam) max 4 tot 5 panelen kunnen. Ik ga meten en een plaatje met afmetingen maken.
Wellicht is Solaredge een oplossing Als je panelen aan alle kanten hebt heb je in toaal er meestal wel genoeg om systeem op te starten (8 voor 1 Fase en 16 voor 3 fase)

Of je doet gewoon een inverter per paneel. Werkt altijd onafhankelijk van aantal panelen.
Een inverter per paneel lijkt mij relatief duur. Hetzelfde proef ik hier in dit topic bij Solaredge: mooi idee maar terugverdientijd wordt fors langer.

[ Voor 18% gewijzigd door Antonius op 28-05-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@Antonius Als ik je verhaal zo lees (ben absoluut geen beelddenker, dus kan me nog maar weinig voorstellen bij jouw situatie), dan ontkom je bijna niet aan inverters per paneel of een SolarEdge-achtige oplossing.
Of je moet bijv. daken hebben die (bijna) loodrecht op elkaar staan, waar evenveel panelen op kunnen worden geplaatst. Als je geen last hebt van schaduw, kun je strings parallel op een omvormer zetten.

Wellicht dat je idd een plaatje hebt of een schets kunt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Antonius schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:10:
[...]

Nee, niet helemaal, dat klinkt meer als een piramide en dat is het niet. Het zijn 4 rechthoeken elk verlengd met een driehoek daar waar de twee zadeldaken haaks op elkaar staan. Dat is er eentje voor de beelddenkers :-) Ik probeer een plaatje te maken of vinden, dan is het duidelijker waar we over praten. Zo op het oog denk ik dat er op de "binnenhoeken" (de twee kleinste vlakken, en dan nog kleiner door dakraam) max 4 tot 5 panelen kunnen. Ik ga meten en een plaatje met afmetingen maken.

[...]

Een inverter per paneel lijkt mij relatief duur. Hetzelfde proef ik hier in dit topic bij Solaredge: mooi idee maar terugverdientijd wordt fors langer.
Als jij maar 4-5 panelen per dakvlak kwijt kunt haal je met een normale string omvormer maar weing spanning. 5 x 33 (165 volt) met een goedkoop paneel, en 5 x 55 (275 volt) volt met een duur paneel. Dan moet je naar inverters zoeken die op die spanning willen opstarten.

Wellicht zijn er heel betaalbare zodat je op verschillende dakvlakken een paar panelen kunt hangen. Dat weten andere mensen hier beter. Maar plaatje van dak en ook de omgeving (google maps) helpt enorm veel.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Skipper-93 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 13:38:
[...]

Bij de omvormers die hier hangen zijn het wel verschillende types:
[afbeelding]

Ik vroeg dat vooral omdat ik benieuwd ben of de overspanning aan de AC of aan de DC kant geweest is.
Op jouw foto zie ik ook een 'Gas Arrestor', die ziet er nog beter uit? ;)
Gas arrestor? Ik denk trouwens dat het de dc kant is, dat groene blokje onder de varistoren is de aansluiting van dc naar mc4 onderop de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

'Europese importheffingen op zonnepanelen uit China moeten worden afgeschaft'

https://www.ad.nl/economi...elen-maar-komen~a10b9a53/

https://www.nu.nl/wonen/5...t.html#coral_talk_wrapper

[ Voor 63% gewijzigd door Gasschuif op 28-05-2018 17:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
jacovn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:31:
[...]

Als jij maar 4-5 panelen per dakvlak kwijt kunt haal je met een normale string omvormer maar weing spanning. 5 x 33 (165 volt) met een goedkoop paneel, en 5 x 55 (275 volt) volt met een duur paneel. Dan moet je naar inverters zoeken die op die spanning willen opstarten.

Wellicht zijn er heel betaalbare zodat je op verschillende dakvlakken een paar panelen kunt hangen. Dat weten andere mensen hier beter. Maar plaatje van dak en ook de omgeving (google maps) helpt enorm veel.
Geeft een paneel van 33V dat voltage al wel bij opstarten 's morgens? En krijg je bijvoorbeeld met 3 van die panelen een omvormer opgestart die vanaf 80V aan de gang wil?

Het dak is het hoogste van omliggende huizen, geen bomen of andere gebouwen die schaduw geven. Ik moet even kijken hoe ik een plaatje kan hosten. Vroeger had ik daarvoor photobucket in gebruik maar die doet het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Antonius schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:47:
[...]

Geeft een paneel van 33V dat voltage al wel bij opstarten 's morgens? En krijg je bijvoorbeeld met 3 van die panelen een omvormer opgestart die vanaf 80V aan de gang wil?

Het dak is het hoogste van omliggende huizen, geen bomen of andere gebouwen die schaduw geven. Ik moet even kijken hoe ik een plaatje kan hosten. Vroeger had ik daarvoor photobucket in gebruik maar die doet het niet meer.
Kleine omvormers wel, maar die zijn in verhouding ook duur, kun je net zo goed micro omvormers nemen, weet je ook zeker dat het perfect werkt.

Plaats eens wat foto's met daarin de exacte maten via mupload.nl ,en dan zijn hier veel slimme mensen met creatieve gedachten...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:02:
[...]

Kleine omvormers wel, maar die zijn in verhouding ook duur, kun je net zo goed micro omvormers nemen, weet je ook zeker dat het perfect werkt.

Plaats eens wat foto's met daarin de exacte maten via mupload.nl ,en dan zijn hier veel slimme mensen met creatieve gedachten...
Ik zat die driehoekige panelen weer te zoeken....(linkje kwijt grrr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Zullen panelen dan nog goedkoper worden? Of wordt de marge voor het bedrijfsleven hoger?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:26

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

drielp schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:36:
[...]

Zullen panelen dan nog goedkoper worden? Of wordt de marge voor het bedrijfsleven hoger?
Goede vraag. Ik vrees het laatste, analoog aan de Nederlandse L/W WP's.
Daar zit een forse subsidie op, en zijn in "het buitenland" stukken minder duur.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
@Antonius
Kijk eens in de karma store hier, kan zo niet zien hoveel je nodig hebt voor foto's. Bevalt mij prima.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 28-05-2018 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
Dank tip!
Wolly schreef op zondag 27 mei 2018 @ 22:22:
[...]

Ik heb de volgende Sunclix stekkers bij Conrad besteld en op een SMA omvormer gebruikt, deze pasten perfect.

https://www.conrad.nl/p/p...art-inhoud-1-stuks-741918

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Grappig ... goed bezig. jammer genoeg vertellen ze niks over de techniek.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

Ik vroeg mij af, kan een Ferraris meter welke voorzien is van een enkele fase (25A) door de netbeheerder omgebouwd worden naar een 3 fasen (25A) aansluiting? Of moet deze vervangen worden door een digitale variant?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
GerritGekke schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 10:34:
Ik vroeg mij af, kan een Ferraris meter welke voorzien is van een enkele fase (25A) door de netbeheerder omgebouwd worden naar een 3 fasen (25A) aansluiting? Of moet deze vervangen worden door een digitale variant?
Als het een drie fase meter is wel, paar zekeringen erbij en klaar.
Maar een één fase meter word vervangen uiteraard, dat kan niet anders

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Hoop dat ik in het juiste topic zit. Op onze nieuwbouw woning liggen reeds 6 stuks Canadian Solar Mono 275WP Type CSP6-275 ALL Black, afmeting 1650x992x40mm.

Aan een lokaal bedrijf hebben we gevraagd wat uitbreiding naar 12 panelen kost (dus 6 extra panelen). Voor 6x Canadian Solar monokristallijne panelen 295Wp Full Black vragen ze 3600 euro incl. BTW. Dit is incl. extra omvormer en installatie. Omgerekend 600 euro per paneel. Is dit niet fors aan de prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Fazer013 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 12:24:
Hoop dat ik in het juiste topic zit. Op onze nieuwbouw woning liggen reeds 6 stuks Canadian Solar Mono 275WP Type CSP6-275 ALL Black, afmeting 1650x992x40mm.

Aan een lokaal bedrijf hebben we gevraagd wat uitbreiding naar 12 panelen kost (dus 6 extra panelen). Voor 6x Canadian Solar monokristallijne panelen 295Wp Full Black vragen ze 3600 euro incl. BTW. Dit is incl. extra omvormer en installatie. Omgerekend 600 euro per paneel. Is dit niet fors aan de prijs?
Ja dat is ongeveer een dubbele prijs...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Nee, het is geen 600 euro per paneel. Het is (3600 - prijs omvormer - prijs installatie) / 6 per paneel.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43

even kijken, JA full-black is +/-0,43€/Wp
dat maakt 0,43€ X 295Wp = 126.85€ per paneel.
6 x 126,85 = 761.1€ voor de panelen.
(ik dacht trouwens dat JA 35mm dik waren, geen idee waar je de 40mm vandaan hebt en of dat wel klopt?
is wel een puntje om naar te kijken.)

bevestiging spul is tussen de 20 en 30€ maak er even 25€ van.
6x25€ = 150 €
ik zal er ook nog even 50€ aan kabel en stekker werk bij doen. (best veel)

omvormer? mmm liggen ze allemaal in het zelfde dakvlak?
dan oude omvormer vervangen voor een nieuwe is wel de goedkoopste optie.
de oude panelen en de nieuwe kun je gewoon mixen in 1 string, geen probleem.
(groep nog kabels vervangen met deze optie, maar geen 100% zekerheid of dit kan, zijn wat aannames die ik doe, anders komen er nog wel kosten bij.)
kosten 425€

dit maakt aan materiaal: 761.1€ + 150€ + 50€ + 425€ = 1386.1€ ex BTW en 1677.19€ inc BTW.
(de oude omvormer verpatsen op marktplaats en van het bedrag aftrekken, opbrengts? )

het zou ongeveer 4 uur werk moeten zijn voor 2 man om de nieuwe panelen op te hangen.
dus reken het maar uit. ;)

(zou even verder vragen naar iemand die niet een te dikke plak kaas op zijn brood wil. ;) )

edit:
er is een kans dat je de BTW nog kunt aftrekken.
zoek die even uit. ;)
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 29-05-2018 13:27 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

migjes schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 13:24:
[...]

Waar wil je de JA's 295 voor 43cent inc btw per Wp vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

Linkje :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32

timovd

Voorsprong door techniek

Omdat ik een warmtepomp overweeg, wil ik die compenseren met meer zonnepanelen. Momenteel heb ik 8x 280 op een SolarEdge 2200 (oud model). We hebben een uitbouw op de begane grond met een licht hellend dak van ca 190 x 470 cm.
Het plan is om 4x 300/295Wp panelen er bij te leggen en aan te sluiten op de bestaande set met een SE 3000HD Wave (of toch de 3500?). Kan ik er meer op kwijt met ander formaat panelen in combinatie met de bestaande set van 280 60-cells panelen en optimisers?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

@timovd als je wilt aansluiten, let dan wel op de dikte van de panelen! Ik kwam er te laat achter namelijk toen de panelen al op het dak waren gelegd) dat er verschillende diktes zijn... (de andere twee maten zijn wel gelijk).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Morion
  • Laatst online: 19-09 10:34
Eindelijk liggen onze zonnepanelen er ook op sinds gistermiddag! 275 Wp Poly panelen (13 stuks) met een SolarEdge SE3000 HD Wave omvormer, laat het zonnetje nu maar komen om die energie rekening naar beneden te brengen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fazer013
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:56
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als ik snel google zie ik dat de 295Wp panelen wel ietsje duurder zijn. Ik zal aan de leverancier eens vragen waarom ze 295Wp aanbieden ipv 275Wp waarvan er nu standaard 6 al op het dak liggen.

De panelen komen op hetzelfde schuine dak, 40 graden hoek, normaal huis / dak. Voor een grotere omvormer waar alle 12 panelen op kunnen rekenen ze 400 euro excl. BTW extra.

Mogelijk kunnen ze de huidige kabel naar de meterkast gebruiken. Anders ligt er een loze leiding naast.

Het bedrijf waar ik offerte heb opgevraagd zit binnen straal van 10 km van mijn huisadres (regio Breda).

Indicatie prijzen die ik op verschillende plekken heb gelezen zijn 350 a 400 euro per paneel (incl. omvormer / plaatsen / incl. BTW). Dus die 600 euro uit de offerte kan ik niet beredeneren.......?

ps. BTW terugvragen heb ik me over ingelezen. Net als salderen vanaf 2020 en mogelijke verdwijnen import heffing.
[...]

6 x 126,85 = 761.1€ voor de panelen.
(ik dacht trouwens dat JA 35mm dik waren, geen idee waar je de 40mm vandaan hebt en of dat wel klopt?
is wel een puntje om naar te kijken.)

bevestiging spul is tussen de 20 en 30€ maak er even 25€ van.
6x25€ = 150 €
ik zal er ook nog even 50€ aan kabel en stekker werk bij doen. (best veel)

omvormer? mmm liggen ze allemaal in het zelfde dakvlak?
dan oude omvormer vervangen voor een nieuwe is wel de goedkoopste optie.
de oude panelen en de nieuwe kun je gewoon mixen in 1 string, geen probleem.
(groep nog kabels vervangen met deze optie, maar geen 100% zekerheid of dit kan, zijn wat aannames die ik doe, anders komen er nog wel kosten bij.)
kosten 425€

dit maakt aan materiaal: 761.1€ + 150€ + 50€ + 425€ = 1386.1€ ex BTW en 1677.19€ inc BTW.
(de oude omvormer verpatsen op marktplaats en van het bedrag aftrekken, opbrengts? )

het zou ongeveer 4 uur werk moeten zijn voor 2 man om de nieuwe panelen op te hangen.
dus reken het maar uit. ;)

(zou even verder vragen naar iemand die niet een te dikke plak kaas op zijn brood wil. ;) )

edit:
er is een kans dat je de BTW nog kunt aftrekken.
zoek die even uit. ;)
https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-09 14:19

GerritGekke

Gamechanger

Fazer013 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:22:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Als ik snel google zie ik dat de 295Wp panelen wel ietsje duurder zijn. Ik zal aan de leverancier eens vragen waarom ze 295Wp aanbieden ipv 275Wp waarvan er nu standaard 6 al op het dak liggen.

De panelen komen op hetzelfde schuine dak, 40 graden hoek, normaal huis / dak. Voor een grotere omvormer waar alle 12 panelen op kunnen rekenen ze 400 euro excl. BTW extra.

Mogelijk kunnen ze de huidige kabel naar de meterkast gebruiken. Anders ligt er een loze leiding naast.

Het bedrijf waar ik offerte heb opgevraagd zit binnen straal van 10 km van mijn huisadres (regio Breda).

Indicatie prijzen die ik op verschillende plekken heb gelezen zijn 350 a 400 euro per paneel (incl. omvormer / plaatsen / incl. BTW). Dus die 600 euro uit de offerte kan ik niet beredeneren.......?

ps. BTW terugvragen heb ik me over ingelezen. Net als salderen vanaf 2020 en mogelijke verdwijnen import heffing.

[...]
Ik weet niet hoe jou offerte er uit ziet, maar vraag anders om een gespecificeerde offerte (altijd doen) dan weet je wat je voor alle materiaal en manuren betaald.

Kan je meteen zien waar het grote gat zit! Misschien zien ze bepaalde risico’s welke ze in rekening brengen.

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:32

timovd

Voorsprong door techniek

@Wailing_Banshee Ze komen op de uitbouw, dus een ander dak en op andere rails. Ik neem aan dat dat geen probleem oplevert?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

timovd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:00:
@Wailing_Banshee Ze komen op de uitbouw, dus een ander dak en op andere rails. Ik neem aan dat dat geen probleem oplevert?
Nee, dan niet. Maar bij ons liggen ze op dezelfde rails, naast de oude. Ook de panelen legger had er niet aan gedacht dat ze dikker zouden kunnen zijn dan de bestaande panelen... Ze hebben het wel netjes opgelost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:52
Als je een SMA omvormer hebt waarbij je in een pure Oost West opstelling 2 x 12 panelen hangt op tracker A, en je wil de tweede tracker B aanspreken om panelen op een tuinhuisje in alle windrichtingen aan te sluiten (vooral ZO/ZW/NW), is het gebruik van optimizers dan handig om het MPP van die tracker te voeden of hoe moet ik dat zien?

Zou ook een beperkte set van panelen zijn, max iets van een 8 à 10 ofzo over alle dakvlakken verspreid.

De kennis kan niet op alle dakvlakken exact 2 panelen kwijt om bv. zo een polystring van 4 x 2 oid aan te leggen en qua Vmpp lijkt me dat ook niet aangewezen...

[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 29-05-2018 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Edit : niet juiste antwoord op de vraag.

[ Voor 96% gewijzigd door Atomic2005 op 29-05-2018 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HyperBart
Dan zou ik die uitbreiding aan micro omvormers hangen. APS YC600 ofzo...

Toch wel enigszins belangrijk om alle panelen dezelfde kant op te laten kijken als ze in 1 string liggen als je ze aansluit op de SMA.
4 windrichtingen gaat het niet worden vrees ik...

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2018 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:52
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 16:34:
@HyperBart
Dan zou ik die uitbreiding aan micro omvormers hangen. APS YC600 ofzo...

Toch wel enigszins belangrijk om alle panelen dezelfde kant op te laten kijken als ze in 1 string liggen als je ze aansluit op de SMA.
4 windrichtingen gaat het niet worden vrees ik...
Mja, ik heb er totaal geen idee van hoe het er allemaal moet uit zien, een dakzijde gaat iets van een 4 tot 8 panelen kunnen herbergen maar de andere dakvlakken 2 tot 4 maximum. Tzt nog eens bekijken dan, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 01:12
Zijn optimizers echt nuttig? Of is het meer voor de 'tracking' en de informatie per paneel?

Binnenkort kan ik 16 zonnepanelen ophalen die ik ga plaatsen op een plat dak, oost-west opstelling. Die komen naast twee schoorstenen op noord-west, dus ik vermoed een beetje schaduw.

Hebben optimizers zowieso veel nut bij oost-west? Ze hebben immers andere hoeken.

Setup:
- 16 panelen oost-west, plat dak, het allerslechtste merk: Shinetime XTP6-60-250W-Multi/Poly (to be)
- nog geen omvormer uitgezocht (double string?)
- nog geen merk optimizers uitgezocht (handig?)
- meterkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/H8F7vvUcnbm2CwGi1Tnp02rG/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/US4icCSiSy4Ds7kM5JaieOba/medium.jpg

Toevoeging: naar aanleiding van dit 'horror' verhaal, 1 paneel levert slechts 60%, overweeg ik het wel. Echter, voor 16 panelen is het makkelijk +800 euro, vind ik vrij veel voor slechts +5 - 10 % meer opbrengst.

[ Voor 59% gewijzigd door Harm_H op 29-05-2018 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Harm_H
SE optimizers of Huawei optimizers of Tigo optimizers?
Je hebt 1 of 3 fase in huis?
Plaatje dak?

[ Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2018 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Waarom vallen de zo goede en slimme tigo optimizer's altijd buiten beeld?
Onbekend onbemind?

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vorige post aangepast.

@Supertip
Heb jij ervaring mee dus?

[ Voor 73% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2018 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Supertip schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:47:
Waarom vallen de zo goede en slimme tigo optimizer's altijd buiten beeld?
Onbekend onbemind?
En indien de versie zonder logging nog de goedkoopste ook, 35 per paneel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:43
even voor de duidelijkheid, de cijfers die ik je gaf dat zijn de prijzen waar de winkel/installateur voor inkoopt. ;)
zijn geen consumenten cijfers. >:)
Fazer013 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 15:22:
het maakt geen bal uit of je 275Wp of 320Wp panelen bij de string hangt die je nu hebt.
zolang de zelfde techniek in de cellen zit werkt het voor 99,99% gewoon optimaal.
(en dan kun je net zo goed de 295/300Wp's pakken, heb je net iets meer opbrengst. ;)
en zijn "goedkoper" als de 275Wp ;) )

dus alles kan in 1 string, cool.
de panelen leveren +/-32Vmpp, en een omvormer werkt optimaal met +/-350Vmpp.
12x32 = optimaal dus.
lekker voor gaan zou ik zeggen. ;)

ik stuur je een berichtje dat helpt. ;)
vroeg opgestaan dus, lekker beslagen te ijs gaan, of te wel goed bezig. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Harm_H schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:36:
Zijn optimizers echt nuttig? Of is het meer voor de 'tracking' en de informatie per paneel?

Binnenkort kan ik 16 zonnepanelen ophalen die ik ga plaatsen op een plat dak, oost-west opstelling. Die komen naast twee schoorstenen op noord-west, dus ik vermoed een beetje schaduw.

Hebben optimizers zowieso veel nut bij oost-west? Ze hebben immers andere hoeken.

Toevoeging: naar aanleiding van dit 'horror' verhaal, 1 paneel levert slechts 60%, overweeg ik het wel. Voor 16 panelen is het makkelijk +800 euro, vind ik vrij veel voor slechts +5 - 10 % meer opbrengst.
Bij strings omvormer zet je Oost met hetzelfde aantal panelen parallel aan West of allebei op hun eigen MPP. Dus O-W heeft daar niet veel mee te maken.

Bij een harde schaduw die dagelijks, niet alleen in de vroege ochtend, avond of alleen in de winter aanwezig is zou ik wel kiezen voor een soort van per paneel opwekken, of dat nu micro's (Enphase bijvoorbeeld) is of optimizers, dat maakt niet uit.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 18:45:
@Harm_H
SE optimizers of Huawei optimizers of Tigo optimizers?
Je hebt 1 of 3 fase in huis?
Plaatje dak?
Zie originele bericht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Harmvdw
Ik bedoelde meer een plaatje van het dak met de schoorstenen. (je hebt 1-fase)
Maar een goodwe 3600 heeft ook schaduwmanagement
Gewoon een 1-fase omvormer met 2x mppt ingang nemen (2 strings van 8 )
En die 1000 euro die je uitgespaart hebt, bewaren voor batterijopslag

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-05-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:18:
@Harmvdw
Ik bedoelde meer een plaatje van het dak met de schoorstenen. (je hebt 1-fase)
Maar een goodwe 3600 heeft ook schaduwmanagement
Gewoon een 1-fase omvormer met 2x mppt ingang nemen (2 strings van 8 )
En die 1000 euro die je uitgespaart hebt, bewaren voor batterijopslag
Ok. Dank voor het advies. Het plaatje van het dak volgt binnenkort. Heb ook het type 'beroerde'/'Shinetime' zonnepanelen geplaatst bij het originele bericht.

[ Voor 11% gewijzigd door Harm_H op 29-05-2018 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Harm_H schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:33:
[...]

Ok. Dank voor het advies. Het plaatje van het dak volgt binnenkort. Heb ook het type 'beroerde'/'Shinetime' zonnepanelen geplaatst bij het originele bericht.
Zijn dat die bva panelen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
jacovn schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:11:
@Antonius
Kijk eens in de karma store hier, kan zo niet zien hoveel je nodig hebt voor foto's. Bevalt mij prima.
Bedankt voor de tip, ga ik even nakijken. Wegens familie omstandigheden en vroege start van mijn werkdag lukt het vanavond even niet meer. Later deze week plaatje van mijn gekke dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In ons nieuwe huis zit een sofar solar omvormer nu gaat dat ding savonds aan uit . Om de zoveel seconden daar bij branden er een aantal lampjes . Dit is me niet eerder op gevallen. Hoort dit zo als het donker buiten is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 22:23:
In ons nieuwe huis zit een sofar solar omvormer nu gaat dat ding savonds aan uit . Om de zoveel seconden daar bij branden er een aantal lampjes . Dit is me niet eerder op gevallen. Hoort dit zo als het donker buiten is...
Een aantal omvormers knipperen in het geval dat er net te weinig licht is om er wisselspanning van te maken.
Er moet een bepaalde tijd een bepaald vermogen beschikbaar zijn.
Dat is o.a. om de relay's te beschermen dat ze vaak moeten schakelen en zo de levensduur van de omvormer bekorten. Dat is dus 's morgens en en soms 's avonds ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
Ja precies. Was druk daar vanmiddag, de ene 'overbieding' na de andere.

Aan de andere kant, +/- 100 euro per 250W paneel (die dan wel -10% presteert tegenover andere merken) lijkt mij me alsnog zeer gunstig. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 39% gewijzigd door Harm_H op 29-05-2018 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Harm_H schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 23:45:
[...]

Ja precies. Was druk daar vanmiddag, de ene 'overbieding' na de andere.

Aan de andere kant, +/- 100 euro per 250W paneel (die dan wel -10% presteert tegenover andere merken) lijkt mij me alsnog zeer gunstig. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb er ook goed voor gezeten vanmiddag maar heb besloten om door het kleine prijsverschil voor 275W trina’s te gaan. Ex btw 122€ en qua uiterlijk een betere WAF score ;)

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
arjants schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 01:36:
[...]

Ik heb er ook goed voor gezeten vanmiddag maar heb besloten om door het kleine prijsverschil voor 275W trina’s te gaan. Ex btw 122€ en qua uiterlijk een betere WAF score ;)
Deze praktijktest was ook wel verontrustend.

"Plaats 43 (laatste)
Shinetime XTP6-60-250
250 WP
27,19 kWh
0,1088
Praktijkrendement -12,3 %"

Trina inderdaad een stuk beter
"Plaats 20 T
Trina Solar TSM-260 PC05A
260 WP
30,42 kWh
0,1170
Praktijkrendement -4,4 %
(volgens zonnepanelen.net)

Dit is nog naast het feit dat je meer Watt hebt voor je ruimte.

De kwaliteit van die Shinetime panelen laat te wensen over. Ik neig dus ook sterk naar optimizers al is het alleen om op langere termijn de kwaliteit per paneel te waarborgen (rotte appels?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Harm_H schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 01:57:
[...]

Deze praktijktest was ook wel verontrustend.

"Plaats 43 (laatste)
Shinetime XTP6-60-250
250 WP
27,19 kWh
0,1088
Praktijkrendement -12,3 %"

Trina inderdaad een stuk beter
"Plaats 20 T
Trina Solar TSM-260 PC05A
260 WP
30,42 kWh
0,1170
Praktijkrendement -4,4 %
(volgens zonnepanelen.net)

Dit is nog naast het feit dat je meer Watt hebt voor je ruimte.

De kwaliteit van die Shinetime panelen laat te wensen over. Ik neig dus ook sterk naar optimizers al is het alleen om op langere termijn de kwaliteit per paneel te waarborgen (rotte appels?).
Een optimiser beperkt alleen de schade voor de rest van de string, niet paneel zelf.
Je kunt ze ook terug brengen, voor dat geld is er keuze zat...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
800 euro investeren omdat je slechte panelen hebt gekocht?
Steek ze dan in LG 320wp waar de kwaliteit wel op orde is.
En dan op een goodwe.
Levert meer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
reneeke1970 schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 19:05:
[...]

En indien de versie zonder logging nog de goedkoopste ook, 35 per paneel
Waar vind je die die dingen dan voor 35 euro? Ik zie online vanaf een euro of 55. Even duur als Huawei / Hosola

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:58
Zo, kogel door de kerk. Het had vast nog wel ergens wat goedkoper gekund, maar heb een goed gevoel bij de installateur en dat vind ik in deze cowboymarkt ook wat waard. Installatie wordt eind juli waarschijnlijk, als de containers met de Kuro's een beetje doorvaren ;-)
20x Zonnepaneel Panasonic HIT-N325 KURO monokristallijn
1x Omvormer SolarEdge SE5000H
20x Optimizer SolarEdge P500
Montage materiaal Solar Construct
Monitoring account Portal SolarEdge
Wifi-antenne tbv monitoring
Montage/installatie VCA incl. aarden en veiligheid
BTW teruggaaf service
Transport
Nou es ff gaan verdiepen in een L/L-warmtepomp om de verwachte overproductie van ~1500 kWh op te gaan fikken aan koelen/verwarmen, dus op naar het topic daarover ^^

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
exroosje schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:10:
[...]

Waar vind je die die dingen dan voor 35 euro? Ik zie online vanaf een euro of 55. Even duur als Huawei / Hosola
Klopt, ze zijn ook even duur. Alleen TIGO verkoopt toevallig wel duo versie voor 2 panelen voor 69.50 of 65 vanaf tien stuks
https://www.mg-solar-shop.de/search?sSearch=tigo

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y