geerttttt schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:28:
[...]
Vandaag 1 extra paneel in de 1e string erbij gehad. Voltage, string 1: 210v, string 2: 180v.
Rond het middaguur zie ik de Voltage ineens een stuk zakken en komen ze ineens gelijk uit ongeveer.
Klopt mijn aanname dat het schaduwpanelen tot 12 uur nut heeft en daarna eigenlijk vrijwel compleet gebypassed wordt? En zou dat nog nadelig zijn voor de andere panelen? En zou een optimizer Dan nog verschil maken? Of beter een micro-omvormer?
Veel vragen! Wie kan het ophelderen?

je schaduw is vrij hard te noemen.
en dan reageert de diode in het paneel en schakelt hem in stapjes van 1/3 uit (3 diodes in je panelen).
je ziet dat heel het paneel word uitgeschakeld, dit komt doordat alle 3 de diodes tegelijk reageren.
(oriëntatie van je panelen en hoe de diodes zijn ingedeeld in de panelen welke blokken cellen ze bevatten)
de Vmpp die zie je dan dalen zo als je zegt 210Vmpp zakt naar 180Vmpp.
dit is correct.
maar dan nu de vraag: wat doet de Ampp?
blijft die netjes in beide stringen grof weg gelijk of zie je een groot verschil.
of je er nu een optimizer of micro tegen aangooit, de diodes blijven reageren.
dus dat paneel blijft er last van hebben, zolang de rest van de string er geen last van heeft zou ik het niet doen.
(omdat je schaduw vrij hard is, denk ik dat het amper zin heeft.
een optimizer/micro zal het wel beter maken, maar zonder werkt het ook leuk.)
je pakt het lekker aan, 10 punten hier voor, gewoon rustig uitzoeken en proberen en niet zomaar op sommige tips hier reageren maar eerst zelf uit zoeken is de beste weg.
geen paniek voetbal nodig.
zelfs mijn tips kunnen fout zijn, sommige zaken zijn gewoon lastig te schatten.
dus ook dat relatief lezen.
een dingentje wat ik je nog wil mee geven.
ik had zelf het idee dat het dak veel breder is als je zelf denkt.
je hebt nu 2 rijen, maar het leek mij dat 3 rijen ook wel kunnen.
de rijen staan dan wel een stuk dichter bij elkaar, maar dat is niet zo erg, de diodes in de panelen zitten nu wel goed om de schaduw op te vangen, dus een paneel zal nu voor maar 1/3 of max 2/3 uit vallen, niet voor 100%.
dan zou je dus de 2 panelen aan het uiteinde er tussen kunnen plaatsen (en dan eventueel 4 extra panelen kunnen leggen).
(je omvormer kan max 2x12x320Wp van die panelen aan, geen probleem.)
kijk even of ik gelijk heb of niet, panelen kunnen vaak op een plat dak dichter op elkaar staan als mensen vaak denken.

ook had ik het idee dat je nog iets meer naar de rand kon gaan.
(maar ook hier dit is lastig schatten.)
maar boven al, experimenteer lekker, pas alleen op dat je niet meer als 12 panelen op 1 mpp aansluit.
en het komt wel goed.
edit:
(als je echt wil experimenteren, je kunt ook de 14 panelen gewoon op 1 mpp aansluiten.
word de Voc te hoog, dan start de omvormer niet.
doe dit alleen niet in de winter, dan zijn de panelen te koud en wil het wel eens gebeuren dat de beveiliging net een keer niet werkt (kleine kans), dus dat kan heel soms een kapotte omvormer op leveren.
en nogmaals, relativiteit

.
als ze allemaal op 1 mpp zitten zul je wel merken dat een mpp ook een grens heeft, ik verwacht dat hij rond de 2600W gaat aftoppen.
dat zou een leuk experiment zijn, want ik weet het niet zeker met jouw omvormer tot hoever de mpp gaat.

)
[
Voor 10% gewijzigd door
migjes op 25-05-2018 09:11
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)