Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.878 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
@anboni
Ik zit met bijna dezelfde situatie en heb mijn idee van wat ik wilde installeren wel 3 keer compleet aangepast.
Dat was mede door veranderende markt (lees solar frontier niet meer nieuw leverbaar)

Het probleem van dat zijdak is dat je buiten de zomer er een flinke schaduw over de onderste panelen komt te zitten. Die trekt er in een paar uur overheen.

Nu heb jij geluk dat dit in de vroege ochtend is. Zon komt in Oosten op (winter in Zuid/Oost) en dan heb je geschat vanaf uurtje of 11 directe zon (afhankelijk van hoeveel je buur huis in de weg staat) tot 13:00 waarna deze op je achterste dakvlak komt.

Kijk eens met suncalc (http://suncalc.net/) en plak dat over je afbeelding heen en stel dan wat data en tijden in om te zien wanneer de zon op komt, wanneer hij van zijdak over gaat op achterkant.

En dit plaatje uit de openingspost laat je relatief redendement van je dakvlak zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IWBMZqgqVgRGEX601F18EaSx/full.jpg

Dat is nog niet zo slecht op je zijdak met 45 graden uit zuiden en dakhelling van 44 graden.
Je zal het wellicht meer moeten hebben van diffuus licht (bewolking) dan van direct licht op dat zijdak (door schaduw buurdak)

Je kunt wel zien in grafiekjes die andere members plaatsen dat de opbrengst op een dag het hoogste is als de zon hoger staat (rond 12:00) en direct instraalt.

Beetje deze instralings grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Dario_Camuffo2/publication/12859341/figure/fig6/AS:277579610247198@1443191544971/Solar-irradiation-model-for-5-August-summer-campaign-The-graph-shows-how-the.png
H is dan zuid in deze afbeelding. (en de relatie met afbeelding erboven is dat je alleen op zuid in de juiste hellingshoek 100% hebt, en als je afwijkt van zuid en andere dakhoek het minder wordt) Je ziet ook dat SE en SW lager bulten zijn, als in minder energie omdat de hoek van de zon lager is in die orientaties ten opzichte van zuid.

Voor het idee zou je dan de tijd dat je directe zon op de panelen hebt moeten nemen van de SE 'bult' en dat stuk heb je dan als directe instraling. (je hebt dan niet de hele bult, door de schaduw van je buurhuis begin je ergens in de bult voor wat betreft directe instraling)

Met diffuse instraling ligt de grafiek lager maar wordt wel breder.

Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://jpjustiniano.files.wordpress.com/2011/09/cloudy.png

Maar andere mensen kunnen je beter uitleggen wat het effect van de beoogde opstelling is denk ik.

[ Voor 71% gewijzigd door jacovn op 23-05-2018 10:43 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
De Sunpowers en Goodwe waren voor/van mijn schoonvader. Goodwe zou het stekkertje opsturen, maar ik heb nog niets gezien. Heb de panelen al wel geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BHRIufBKkxkm8OUhbNtUrAl9/thumb.jpg

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
Voor de liefhebbers, veiling van PV bij BVA.
https://www.bva-auctions....c&closedlots=false&page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:11

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik heb begrepen dat Phono Solar met 340Wp panelen komt in het 1,65m2 formaat.

Gek genoeg zie ik op de website van Phono Solar daar nog geen bericht van.

Iemand die dit kan bevestigen?

[ Voor 15% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-05-2018 09:46 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:21
kevinjkok schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 08:05:
[...]

De Sunpowers en Goodwe waren voor/van mijn schoonvader. Goodwe zou het stekkertje opsturen, maar ik heb nog niets gezien. Heb de panelen al wel geïnstalleerd.

[afbeelding]
Ik had een langere schans naar boven gemaakt of deze juist lager zodat er rijtje boven tegen die muur aan kon. Lekker voor winter opbrengst

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
anboni schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 01:01:
Ik kom hier ook maar 'ns meepraten. We zijn op dit moment met een totaalbouwer de laatste hand aan het leggen aan de plannen voor ons nieuwe huis (zie anboni in "Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 2"). Binnenkort zitten we dus ook met de installateur om de tafel over o.a. de PV panelen. Op dit moment wordt er uitgegaan van 20 panelen, hoewel ik al heb gevraagd om er meer in de bestektekening in te tekenen. Hieronder staan er dus 26 ingetekend. Merk en type zijn om dit moment nog niet bekend, net zo min als de onderliggende infra (omvormer en wat er verder nog bij komt kijken)

Hellingshoek links is 44, achter 54.

[afbeelding]

Ligging, linker zijgevel is dus richting kavel 14. Ik heb nog geen idee wat kavel 14 voor woning gaat neerzetten, maar verwacht iets van vergelijkbare afmetingen, dwz goot op 6 meter en +/- 2.5m van erfgrens, nok op 11 meter. Ik vind het heel moeilijk in te schatten wat voor schaduweffecten dat zal hebben.

Breedtegraad 51.711977

[afbeelding]

Het huis wordt voorzien van 'n brine/water warmtepomp, geschat jaarverbruik volgens installateur 3.2MWh. Daarnaast zijn we geloof ik best wel grootverbruikers (paar terraria die 12+ uur per dag 'n paar 100W staan te verstoken, paar flinke PCs). Maar dit is het opwek topic, niet het bespaar topic :P

Ter voorbereiding op het gesprek met de installateur ben ik me al aan het inlezen, maar omdat hier toch heel wat relevante ervaring rondloopt, ben ik ook wel benieuwd of jullie op basis van deze informatie al specifieke dingen zien die ik zeker met de installateur moet gaan bespreken :) Heeft het zin om over micro omvormers te gaan praten, of hebben optimizers de voorkeur?
Een tekeningetje maken is leuk, maar panelen moet je met voltage aanpassen op soort omvormer en panelen hebben verschillende maten, dus echt goed plan is het nog niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Ik kom de pret een beetje bederven, sorry.. Er staan tegenwoordig permanent PV en omvormers op. Alleen zijn het nu geen faillissementspartijen meer maar bedrijven en handelaren die proberen er een slaatje uit te slaan. De goede deals bij BVA heb ik alleen vorig jaar zomer gezien en sindsdien is het puur handel.

Je kunt ze makkelijk herkennen aan:
Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever
Met andere woorden als er niet flink geboden wordt en je denkt een goede deal te hebben gunnen ze hem niet omdat er dan geen geld verdiend wordt bij het bedrijf. Bij een echte faillissementsveiling zoals vorig jaar een aantal maal langs kwam dan is het winnende bod ook het winnende bod zonder kanttekeningen en herroepingen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:04
anboni schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 01:01:
Ik vind het heel moeilijk in te schatten wat voor schaduweffecten dat zal hebben.
Om een goed inzicht te krijgen in de schaduwsituatie kun je het beste een Sketchup model maken. Hieronder zie je een voorbeeld. Alle niet gekleurde woningen moesten toen nog gebouwd worden en hun afmetingen waren nog niet bekend. Wel geeft het bestemmingsplan maximale goot en nokhoogten en zijn de bouwvlakken vaak bekend. Dit is voldoende om ze (eenvoudig) te modelleren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K5RFiAhbp5UWlsEtXU4IyZpR/full.png

Het voordeel van zo'n model is dat je gewoon datum en tijd kunt instellen en dan de schaduwen kunt bekijken. Het belangrijkste voordeel van het model was echter het optimaliseren van de plaats van de panelen op het dak om schaduwen van de eigen woning te vermijden, b.v. van afvoeren. In het geval van de bovenste bungalow was de "optopping" er de oorzaak van dat de panelen op het eerste gezicht merkwaardig over het dak verdeeld werden om de schaduw van de optopping zoveel mogelijk te vermijden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-09 09:15

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

Ben op zoek naar een klein advies, eigenlijk te klein voor een apart topic. Ik wil voor een oost en west dak 2x6 LG neon R 360W gaan. Dit komt op een hoek van 45 graden, Nu zit mijn huis met de nok op een paar graden uit zuid. Dus in de ochtend en avond een ruime instraling zonder schaduw.

Welk vermogen omvormer is hiervoor geschikt? Bij 6x360 = 2160W per kant zit ik te denken om dit keer 1.5 te doen voor het omvormer vermogen. Dus 3240W. Nu dacht ik zelf aan een Goodwe GW3600D-NS. Zit wat te twijfelen of dit geen overkill is en een 3000 genoeg zal zijn met de nodige verliezen. Aftoppen is natuurlijk niet de bedoeling met de dure LG neon R panelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
TriLithium schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:41:
Ben op zoek naar een klein advies, eigenlijk te klein voor een apart topic. Ik wil voor een oost en west dak 2x6 LG neon R 360W gaan. Dit komt op een hoek van 45 graden, Nu zit mijn huis met de nok op een paar graden uit zuid. Dus in de ochtend en avond een ruime instraling zonder schaduw.

Welk vermogen omvormer is hiervoor geschikt? Bij 6x360 = 2160W per kant zit ik te denken om dit keer 1.5 te doen voor het omvormer vermogen. Dus 3240W. Nu dacht ik zelf aan een Goodwe GW3600D-NS. Zit wat te twijfelen of dit geen overkill is en een 3000 genoeg zal zijn met de nodige verliezen. Aftoppen is natuurlijk niet de bedoeling met de dure LG neon R panelen :)
even terug zoeken naar oude grafiek van mijn 2x10x190Wp en 2x 45 graden, dat zit erg dicht bij je planning. ;)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
dit was dus 1900Wp per kant, kun je zelf uit rekenen wat je nodig hebt voor jouw aantal Wp.
en tja, dagen die de hele dag zon zijn, dat zijn altijd de dagen die warme panelen hebben.
vreemd he, dat de zon de panelen op warmt. ;)

maar dan nog, als ik dit terug reken (iets meer Wp, en geen NOCT maar STC), dan nog heb je geen omvormer nodig die boven de 3000W aan kan. ;)
(let wel op dat de mpp niet begrenst is, zo ging mijn oude power-one maar tot de 2000W per mpp.
en dat is ernstiger voor de opbrengst als de top van 3300W die hij haalde. ;)
hellaas is niet ieder merk er eerlijk over, dus pas dubbel op.)

ander dingentje, die LG's zijn tof en mooi.
maar hun Vmpp is maar +/-36V. en dat 6x is maar 210V.
dit is ruim voldoende, maar probeer eens of je iets kunt met sunpower of panasonic.
die hebben kleinere cellen waardoor de Vmpp hoger is, en hogere Vmpp is beter rendement.

de panasonic heeft meerdere soorten panelen, die ook nog combineerbaar zijn in 1 string.
dus veel leuke combie's te verzinnen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
thefox154 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Ik kom de pret een beetje bederven, sorry.. Er staan tegenwoordig permanent PV en omvormers op. Alleen zijn het nu geen faillissementspartijen meer maar bedrijven en handelaren die proberen er een slaatje uit te slaan. De goede deals bij BVA heb ik alleen vorig jaar zomer gezien en sindsdien is het puur handel.

Je kunt ze makkelijk herkennen aan:

[...]

Met andere woorden als er niet flink geboden wordt en je denkt een goede deal te hebben gunnen ze hem niet omdat er dan geen geld verdiend wordt bij het bedrijf. Bij een echte faillissementsveiling zoals vorig jaar een aantal maal langs kwam dan is het winnende bod ook het winnende bod zonder kanttekeningen en herroepingen :+
Dat zag ik ook, ik had al zo'n vermoeden.

Het enige wat ik wel vreemd vind is dat de opdrachtgever toch echt 'Belastingdienst Amsterdam' zegt. En een executieveiling is geen gewone veiling. Maar het lijkt er wel op alsof ze toch een bepaalde minimumopbrengst willen per kavel.
Ik kom op BVA ook andere zonnepanelen tegen die inderdaad gewoon 'handel' zijn.

Ik ben alleen altijd bang voor garantie en problemen. Het spul moet toch wel echt iets voordeliger zijn, want anders kun je heel veel gezeik hebben voor weinig voordeel.

[ Voor 6% gewijzigd door TheGhostInc op 23-05-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TriLithium
Deze zijn iets prettiger geprijst en 54 Vmpp
https://www.installand.nl...0-335-wp-mono-zwart-frame

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2018 16:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Hm, ik heb wat geks, het viel me op dat de e-Today ineens opnieuw begon te tellen bij 0. Dat terwijl er (uiteraard) geen nieuwe dag begonnen is.

Iemand een idee hoe dat kan? Zal hij gereboot zijn ofzo? En zou dat erg zijn? :|

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:35
@AUijtdehaagHoe warm wordt jou SMA eigenlijk?

Heb net zowel aan de onder- als bovenzijde een strip van 3 stuks ventilatoren gemaakt met oude Speedcomfort modules waarvan ik de temperatuursensor eruit had gehaald.

Eens kijken of ik die 79 graden als piek wat in kan tomen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:04
geerttttt schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 18:47:
Hm, ik heb wat geks, het viel me op dat de e-Today ineens opnieuw begon te tellen bij 0. Dat terwijl er (uiteraard) geen nieuwe dag begonnen is.

Iemand een idee hoe dat kan? Zal hij gereboot zijn ofzo? En zou dat erg zijn? :|
Goodwe? De site werkt de hele dag al niet, de app wel tot een uur of...4-5?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Is hier al een keer gesproken over deze prettig geprijsde 340Wp panelen?
Canadian Solar CS3U-340P Poly KuMax Generatie 3 340Wp

178 incl BTW, waar zit het addertje?

datasheet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:34:

datasheet
Wil jij nog blauwe dan? En is twee meter he

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:36:
[...]

Wil jij nog blauwe dan? En is twee meter he
De kleur maakt weinig uit op een plat dak waar niemand op kijkt :+ 2 meter is wel aan de maat, 35cm meer dan andere 340 paneen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Noord27 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:20:
@AUijtdehaagHoe warm wordt jou SMA eigenlijk?

Heb net zowel aan de onder- als bovenzijde een strip van 3 stuks ventilatoren gemaakt met oude Speedcomfort modules waarvan ik de temperatuursensor eruit had gehaald.

Eens kijken of ik die 79 graden als piek wat in kan tomen..
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478
Maar dat is een 3-fase, die worden (veeel) warmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Wolly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:38:
[...]

De kleur maakt weinig uit op een plat dak waar niemand op kijkt :+ 2 meter is wel aan de maat, 35cm meer dan andere 340 paneen dus?
Precies, dus het vermogen is niet zo overweldigend als het lijkt. Maar blijft goedkoop paneel zonder addertjes....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Icekiller2k6 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:56:
[...]

Heb vandaag maar liefst twee updates van de GoodWe app binnen gekregen en daarna kwam alles weer een beetje in beweging. Mijn scraper via Domoticz is het al de tijd blijven doen maar de totaalstand is wel gereset. Dat gaat morgen knutselen worden in de Domoticz database om alles weer in het gareel te krijgen.

GoodWe is bezig om een Europese server in te richten, volgens mij gaat dat niet helemaal soepel...

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@KuuKe kijk ook eens naar je monthly of previous days in Goodwe app allemaal leeg..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KuuKe
  • Niet online

KuuKe

Moderator DPC

professioneel gifmenger

Nope, ik mis 21 en 22 mei, de rest staat er.

In eerste instantie was inderdaad alles leeg maar nadat ik de tweede update van de app binnenkreeg zat daar een GDPR-melding bij, werd ik gedwongen m'n password te resetten waarna de app alles heeft bijgewerkt (op die twee missende dagen na dan).

Ik laat ook iedere dag een email komen met de productie. Daarvan zijn er vandaag ook al een paar binnengekomen met allemaal brokjes data. Alles aan elkaar breiende kom ik er wel en krijg ik mij Domoticz data wel weer kloppende. De app van GoodWe zelf interesseert me, als historie, minder.

Kuuke's Sterrenbeelden | 英俊的兔子

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:42:
[...]

Precies, dus het vermogen is niet zo overweldigend als het lijkt. Maar blijft goedkoop paneel zonder addertjes....
Ik zat ook aan dat paneel te denken voor een fase 2

Kreeg bij eigen instalateur een Benq sunvivio 300 wp aangeboden.
12 stuks met solaredge optimizer compleet geinstalleerd voor €4600.
Goedkopere panelen heeft hij niet (sunpower, Panasonic en Benq in programma)

Maar dat kan zelf wel goedkoper met dit soort panelen, en op 1 hoog durf ik wel aan ;)

Alleen moet dat op een solar edge allemaal in 1 string.
Koppelt een solar edge inverter de aansluitingen intern aan elkaar ?

Anders moet ik met een kabel van 1 hoog, naar 2 hoog en dan naar binnen toe naar de inverter.
Als de inverte als het ware in het midden kan zitten zou mooier zijn.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:00
voor iedereen met goodwe issues:

Dear user, as the data transfer is still undergoing, you can select the Primary Server (use the original password) to log in to check the generation data before 2018.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

migjes schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:05:
[...]
ander dingentje, die LG's zijn tof en mooi.
maar hun Vmpp is maar +/-36V. en dat 6x is maar 210V.
dit is ruim voldoende, maar probeer eens of je iets kunt met sunpower of panasonic.
die hebben kleinere cellen waardoor de Vmpp hoger is, en hogere Vmpp is beter rendement.

de panasonic heeft meerdere soorten panelen, die ook nog combineerbaar zijn in 1 string.
dus veel leuke combie's te verzinnen. ;)
Voor de rest een duidelijk verhaal. Bevestigde mijn vermoeden gelukkig :)
Ook goed om te weten van het Vmpp, dat dit een beetje laag gaat worden met 6 in serie.

Maar wat bedoel je met dat laatste stuk over 1 string? Heb wat lopen zoeken maar kom niks tegen wat ik denk te moeten begrijpen :D
Matchen mooi in het verhaal met de Vmpp wat omhoog. Goeie Tip. Ook met back connect, wist ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 21:50:
[...]

Ik zat ook aan dat paneel te denken voor een fase 2

Kreeg bij eigen instalateur een Benq sunvivio 300 wp aangeboden.
12 stuks met solaredge optimizer compleet geinstalleerd voor €4600.
Goedkopere panelen heeft hij niet (sunpower, Panasonic en Benq in programma)

Maar dat kan zelf wel goedkoper met dit soort panelen, en op 1 hoog durf ik wel aan ;)

Alleen moet dat op een solar edge allemaal in 1 string.
Koppelt een solar edge inverter de aansluitingen intern aan elkaar ?

Anders moet ik met een kabel van 1 hoog, naar 2 hoog en dan naar binnen toe naar de inverter.
Als de inverte als het ware in het midden kan zitten zou mooier zijn.
Ik snap de vraag niet?
Als er maar een plus en een min bij de omvormer uit komt is het goed

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 20:34:

datasheet
Koop gewoon een hele pallet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Icekiller2k6 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:56:
[...]

Op de site stond ook een melding dat je voor bepaalde data de global server moet gebruiken (de oude dus).
Standaard selecteert hij hier nu EU.
Domoticz haalt hier overigens probleemloos alle data binnen en ik mis ook niet in de app.

Edit: herstel in de portal mis ik twee dagen in de grafiek. In de export staan ze wel. Ook domoticz heeft ze uitgelezen. Dus lijkt op een grafisch weergave die op de dag van de migratie niet heeft gewerkt.

[ Voor 19% gewijzigd door thefox154 op 23-05-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:10:
[...]

Ik snap de vraag niet?
Als er maar een plus en een min bij de omvormer uit komt is het goed
Mag solaredge 2 verschillende strngs hebben: ja, gevonden in pdf

Dus top/zij dak apart op inverter
En plat dak 1 hoog ook apart op inverter.

Apart als in eigen kabel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
@jacovn 3-fase SE toch als ik het goed herinner?
Dan moet iedere string wel aan de minimale eisen voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny012
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-09 07:39
Nog een vraag voordat ik de definitieve offerte teken.
Welke panelen zijn de betere keuze.
Ongeacht de configuratie.

Panasonic HIT VBHN330SJ47 330Wp
Of de
BenQ Sunforte PM096B00-335 335Wp

Wij kiezen voor een SolarEdge voor een boom die hoor schaduw kan gaan zorgen.

Hebben deze panelen een P370 nodig of is een p500 een betere keuze

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Rouske schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:35:
@jacovn 3-fase SE toch als ik het goed herinner?
Dan moet iedere string wel aan de minimale eisen voldoen.
Ja, 16 optimizers, of 13 korte string optimizers.
In een string niet normale en korte string units combineren.

16 van die XL panelen is wel weer een uitdaging.
Ik zou er 3 in portrait naast elkaar kunnen leggen. Dak is 4.2 meter breed en 11.8 meter lang.
Ik wil nog ramen en panelen kunnen wassen, dus 3x 1 meter gaat, 4x 1 meter niet.

Met een simpele rekentool online heb ik van voorkant 1e paneel tot voorkant 2e paneel 2.54 meter nodig bij 4.5 graden. Dus dan gaan er maar 3 XL paneel rijen in 11.8 meter (9 panelen)

Met een standaard 1.65 lang paneel gaan ze er landscape op met die 4.5 graden betonvoet en is het een korte schans.
Dan passen er 4 panelen op 200 cm lengte, en die kan ik er dan 4x op leggen met wat tussen ruimte.
Dat is dan 16 panelen ;)

Het is fase-2 dus eerst maar huis klaar maken en fase-1 leggen laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:21:
[...]

Mag solaredge 2 verschillende strngs hebben: ja, gevonden in pdf

Dus top/zij dak apart op inverter
En plat dak 1 hoog ook apart op inverter.

Apart als in eigen kabel..
Feitelijk heb je geen verschillende string, als je voldoende optimiser hebt dan bieden die het voltage aan, en dat is altijd gelijk voor ze.
En gelijke voltage mag altijd parallel

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 06:54:
[...]

Feitelijk heb je geen verschillende string, als je voldoende optimiser hebt dan bieden die het voltage aan, en dat is altijd gelijk voor ze.
En gelijke voltage mag altijd parallel
Als ik de solaredge pdf goed begrijp zou je wel 2 strings hebben in de zin dat je in de ene normal optimizers en in de andere korte string optimizers mag gebruiken.
Inderdaad moeten beide strings dan wel voldoende optimizers hebben om het voltage voor de inverter te kunnen halen.

Maar dat zouden dan verschillende type optimizers kunnen zijn. Dus p500 in een string en p505/p404 in de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
reneeke1970 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:36:
[...]

Ik had een langere schans naar boven gemaakt of deze juist lager zodat er rijtje boven tegen die muur aan kon. Lekker voor winter opbrengst
Heb ik ook aan zitten denken, maar in de winter heb ik redelijk wat schaduwval vanaf het huis zelf. De panelen zijn namelijk richting het huis zelf gericht. Ik ga het frame nog wel verder uitbreiden met steeds een lagere hellingshoek, zodat ik uiteindelijk 3x6 panelen kwijt kan. ;)

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
jacovn schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:28:
[...]

Als ik de solaredge pdf goed begrijp zou je wel 2 strings hebben in de zin dat je in de ene normal optimizers en in de andere korte string optimizers mag gebruiken.
Inderdaad moeten beide strings dan wel voldoende optimizers hebben om het voltage voor de inverter te kunnen halen.

Maar dat zouden dan verschillende type optimizers kunnen zijn. Dus p500 in een string en p505/p404 in de andere.
Ja de string zelf heeft eisen, maar uiteindelijk maakt ie altijd 750 volt als resultaat, dus alles kan dan parallel want alle string is van hetzelfde voltage

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TriLithium schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:02:
[...]

Voor de rest een duidelijk verhaal. Bevestigde mijn vermoeden gelukkig :)
Ook goed om te weten van het Vmpp, dat dit een beetje laag gaat worden met 6 in serie.

Maar wat bedoel je met dat laatste stuk over 1 string? Heb wat lopen zoeken maar kom niks tegen wat ik denk te moeten begrijpen :D

[...]

Matchen mooi in het verhaal met de Vmpp wat omhoog. Goeie Tip. Ook met back connect, wist ik nog niet.
het plan van de 2x6x LG is niet echt heel fout, dat kan wel als je niks beters kunt verzinnen. ;)

alle cellen van een paneel zitten gewoon in serie.
dus zolang je de zelfde cellen gebruikt kun je meerdere verschillende Wp panelen met elkaar mixen in 1 string.
voorbeeld:
2x deze: https://natec.nl/producten/panasonic-hit-245/
en dan 5x deze: https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
geeft 5x330Wp + 2x245Wp = 2140Wp
de 330Wp's(96 cellen) zijn 105cm en de 245Wp's(72 cellen) zijn 80cm.
5x105 + 2x80 = 685cm
de Vmpp word dan:
5x58V + 2x44 = 378Vmpp

of veel andere creatieve oplossingen te verzinnen, zeker als je deze ook nog mee neemt.
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/

en ja je wil een TL omvormer gebruiken (bijna geen andere keus met je grote die je plant)
en TL omvormers maken intern tussen de mppp en de DC/AC converter er altijd 350DC van voordat het AC word.
en dan heb je dit grafiekje:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
dus hoe beter je bij de 350Vmpp komt de beter de opbrengst.
(iets omlaag converteren is effectiever als iets omhoog, je panelen worden warm dan leveren ze iets minder Vmpp, dus net boven de 350Vmpp is het optimum.)

de benQ waar @AUijtdehaag het overheeft, dat is sunpower cellen, die door benQ in een paneel zijn gezet. ;)

een ander puntje: 12x360Wp LG, tja daar koop je bijna 24x +/-280Wp voor.
en dan kan zelfs een noord-zuid opstelling leuker zijn als de dure panelen.
daar mag je ook nog naar kijken. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de7geitjes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 16:25
TriLithium schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 15:41:

Heb eigenlijk dezelfde situatie, Ik zat zelf naar 12x325 van Phono Solar te kijken. Zit alleen een beetje met de omvormer in mijn maag aangezien ik thuis 3-fase heb. Meeste 3-fase omvormers zijn eigenlijk veelste zwaar voor wat ik erop wil aansluiten.

"Hé Bob, drie bier!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
Omdat je een 3-fase aansluiting hebt betekent niet dat je per se een 3-fase omvormer moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

de7geitjes schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:21:
[...]

Heb eigenlijk dezelfde situatie, Ik zat zelf naar 12x325 van Phono Solar te kijken. Zit alleen een beetje met de omvormer in mijn maag aangezien ik thuis 3-fase heb. Meeste 3-fase omvormers zijn eigenlijk veelste zwaar voor wat ik erop wil aansluiten.
Heb ik ook, maar ik gebruik het gros van L1. De kookplaat zit op L1 en L2. L3 is helemaal leeg op dit moment, dus ik sluit een enkel fase omvormer aan op alleen L1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

migjes schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 08:51:
[...]

het plan van de 2x6x LG is niet echt heel fout, dat kan wel als je niks beters kunt verzinnen. ;)

alle cellen van een paneel zitten gewoon in serie.
dus zolang je de zelfde cellen gebruikt kun je meerdere verschillende Wp panelen met elkaar mixen in 1 string.
voorbeeld:
2x deze: https://natec.nl/producten/panasonic-hit-245/
en dan 5x deze: https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n330/
geeft 5x330Wp + 2x245Wp = 2140Wp
de 330Wp's(96 cellen) zijn 105cm en de 245Wp's(72 cellen) zijn 80cm.
5x105 + 2x80 = 685cm
de Vmpp word dan:
5x58V + 2x44 = 378Vmpp

of veel andere creatieve oplossingen te verzinnen, zeker als je deze ook nog mee neemt.
https://natec.nl/producten/panasonic-hit-295/

en ja je wil een TL omvormer gebruiken (bijna geen andere keus met je grote die je plant)
en TL omvormers maken intern tussen de mppp en de DC/AC converter er altijd 350DC van voordat het AC word.
en dan heb je dit grafiekje:
[afbeelding]
dus hoe beter je bij de 350Vmpp komt de beter de opbrengst.
(iets omlaag converteren is effectiever als iets omhoog, je panelen worden warm dan leveren ze iets minder Vmpp, dus net boven de 350Vmpp is het optimum.)

de benQ waar @AUijtdehaag het overheeft, dat is sunpower cellen, die door benQ in een paneel zijn gezet. ;)

een ander puntje: 12x360Wp LG, tja daar koop je bijna 24x +/-280Wp voor.
en dan kan zelfs een noord-zuid opstelling leuker zijn als de dure panelen.
daar mag je ook nog naar kijken. ;)
Goeie info allemaal, snap wat je bedoeld nu. Zal eens kijken naar die sunpower panelen.

Afbeelding is inderdaad een leuk weetje, vaak voorbij zien komen maar nooit echt acht op geslagen 8) Dus een beetje mix and match van verschillende panelen om op die 350+ Vmpp te komen is een goeie zaak voor het totaal rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Sinds maart heb ik een installatie met 12 panelen en een GoodWe omvormer
Deze draait altijd prima, echter verbind die omvormer sinds eergisteren niet meer met mijn wifi, kan dus geen statistieken en dergelijke uitlezen.

Er is niets in mijn configuratie veranderd, krijg via opnieuw instellen ook de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met het beschikbare netwerk.
Meer mensen hier last van?

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de7geitjes
  • Laatst online: 13-09 16:25
GioStyle schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:27:
Omdat je een 3-fase aansluiting hebt betekent niet dat je per se een 3-fase omvormer moet?
Met het oog op het veranderen van de salderingsregeling lijkt het me wel verstandig om voor een 3-fase omvormer te gaan.

"Hé Bob, drie bier!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
TriLithium schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:51:
[...]

Goeie info allemaal, snap wat je bedoeld nu. Zal eens kijken naar die sunpower panelen.

Afbeelding is inderdaad een leuk weetje, vaak voorbij zien komen maar nooit echt acht op geslagen 8) Dus een beetje mix and match van verschillende panelen om op die 350+ Vmpp te komen is een goeie zaak voor het totaal rendement.
jep mix en match is verstandig.
leuk die LG panelen, maar eigenlijk wil je er 10X op een TL omvormer.
dan is het pas echt gaaf/cool/toppie *

of dat het nu sunpower of panasonic is, dat maakt niet veel uit, de truk van hun zijn dat hun cellen een stuk kleiner zijn LG maakt 6+" en hun maken 5" cellen.
LG gooit er 60 in een paneel en hun gooien er 96 in een paneel.
en uit eindelijk wil je iets tussen de 600 en 800 cellen aan een mpp van een TL omvormer. ;)

maar het zou ook kunnen zijn dat je wel een perfect noord dak hebt.
stel je kunt daar 12X300Wp ophangen en dan nog 8x300Wp op zuid.
dan kan dat goedkoper zijn als 2x6xLG op oost west en nog meer opleveren ook.

wil je dat soort optie's doorlopen, dan kun je beter een eigen topic aan maken met meer en duidelijkere info over je huis en welke dak ruimtes je hebt. ;)

*) kies je eigen bewoording. >:)
de7geitjes schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:21:
[...]

de netbeheerders hebben besloten: dat als er op L1 word geleverd en op L3 word gebruikt.
dat er dan niks geteld word in het totaal gebruik. :>
(feitelijk gebruik je dan niet je eigen stroom, maar word er wel zo voor afgerekend.)

dit is in principe met een software updateje wel te veranderen in een slimme meter.
maar de netbeheerders zijn niet onze vijanden, zullen ze niet zo snel doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Inmiddels de offerte binnen.

57x 340Wp panelen van Phono Solar. Deze zijn volgens zijn groothandel 1,67m2 ondanks dat ze nog nergens vermeld staan (ook niet op de Phono Solar website).

We gaan 25 panelen van zuid op een 3-fase omvormer zetten en de andere 32 (oost-west) op een 2e 3-fase omvormer.
IVM bekabeling en selectiviteit (woning / losstaande garage) is dat het handigst.

Prijs komt rond de €1,08 per Wp en dat is inclusief SE optimizers.

Optimizers zijn nodig vanwege 2 dakkapellen. Voordeel is wel dat er daardoor 14 extra panelen geplaatst kunnen worden.

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-05-2018 10:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

migjes schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:15:
[...]

[...]

de netbeheerders hebben besloten: dat als er op L1 word geleverd en op L3 word gebruikt.
dat er dan niks geteld word in het totaal gebruik. :>
(feitelijk gebruik je dan niet je eigen stroom, maar word er wel zo voor afgerekend.)

dit is in principe met een software updateje wel te veranderen in een slimme meter.
maar de netbeheerders zijn niet onze vijanden, zullen ze niet zo snel doen. ;)
Ja klopt.
Aan de andere kant is het voor velen van ons ook wel een "sport" om eigen stroom te gebruiken, denk ik.

Wanneer ik om 13:00 de afwasmachine aanzet kijk ik eerst even naar buiten en denk ik "zo, dat is op eigen powerrrrrrrrr".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:16:
Inmiddels de offerte binnen.

57x 340Wp panelen van Phono Solar. Deze zijn volgens zijn groothandel 1,67m2 ondanks dat ze nog nergens vermeld staan (ook niet op de Phono Solar website).

We gaan 25 panelen van zuid op een 3-fase omvormer zetten en de andere 32 (oost-west) op een 2e 3-fase omvormer.
IVM bekabeling en selectiviteit (woning / losstaande garage) is dat het handigst.

Prijs komt rond de €1,08 per Wp en dat is inclusief SE optimizers.

Optimizers zijn nodig vanwege 2 dakkapellen. Voordeel is wel dat er daardoor 14 extra panelen geplaatst kunnen worden.
Maar dat is dus wel 21k + warmtepomp + aanpassingen aan verwarminginstallatie (?) + kosten gasafsluiting. En dan nog ben je een beetje afhankelijk van salderen - wat eruit gaat - om "zelfvoorzienend" te zijn. Leuk natuurlijk maar tegen welke prijs? Verdien je dit ooit terug of is het meer een millieudoel of moreel streven?

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TriLithium

TriLithium

migjes schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:15:
[...]
wil je dat soort optie's doorlopen, dan kun je beter een eigen topic aan maken met meer en duidelijkere info over je huis en welke dak ruimtes je hebt. ;)
Gaan we hier doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:29:
[...]

Ja klopt.
Aan de andere kant is het voor velen van ons ook wel een "sport" om eigen stroom te gebruiken, denk ik.

Wanneer ik om 13:00 de afwasmachine aanzet kijk ik eerst even naar buiten en denk ik "zo, dat is op eigen powerrrrrrrrr".
Precies, en je bent het net niet onnodig aan het belasten, anders krijgen we daar straks weer de rekening van.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
cypher21 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 09:59:
Sinds maart heb ik een installatie met 12 panelen en een GoodWe omvormer
Deze draait altijd prima, echter verbind die omvormer sinds eergisteren niet meer met mijn wifi, kan dus geen statistieken en dergelijke uitlezen.

Er is niets in mijn configuratie veranderd, krijg via opnieuw instellen ook de melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden met het beschikbare netwerk.
Meer mensen hier last van?
Als het goed is komt dan het netwerk van de omvormer zelf online.
Hierop kun je inloggen en kijken wat er aan de hand is of handmdatig even opnieuw verbinden met de wifi.
Anders even een wifi reset en opnieuw aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

BlueTooth76 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:29:
[...]

Ja klopt.

Wij doen nog steeds veel 's nachts, want overdag zijn we niet thuis. Als we niet meer kunnen salderen, zullen wij heel veel gaan terugleveren en weer heel veel gaan gebruiken.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

S0epkip schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:20:
[...]

Maar dat is dus wel 21k + warmtepomp + aanpassingen aan verwarminginstallatie (?) + kosten gasafsluiting. En dan nog ben je een beetje afhankelijk van salderen - wat eruit gaat - om "zelfvoorzienend" te zijn. Leuk natuurlijk maar tegen welke prijs? Verdien je dit ooit terug of is het meer een millieudoel of moreel streven?
Klopt, aan de andere kant geeft men probleemloos €40.000 of meer uit voor een nieuwe auto en dan hoor ik ook nooit iemand over de "terugverdientijd" en accepteert men probleemloos een afschrijving van duizenden Euro's per jaar.

99% van wat je koopt heeft geen "terugverdientijd", waarom zou dat bij dit soort uitgaven ineens de doorslag moeten geven? ;)

M'n woning is na deze aanpassingen "klaar voor de toekomst" en met een terugleververgoeding van €0,13 bij GreenChoice zou je zelfs in het ongunstigste geval in 11 jaar de PV set terugverdienen (als we dan toch moeten gaan rekenen). Na 2020 is uiteraard nog koffiedik kijken, op politiek kan je toch niet gaan rekenen, die doen iedere 4 jaar weer wat anders en draaien de branche nog net niet de nek om met hun bi-polaire beleid.

Radiatoren worden inderdaad ook aangepast naar Jaga Strada en Vertigo convectoren met DBE.
Uiteraard is dit (incl. warmtepomp installatie) nog een keer een bedrag dat ongeveer gelijk is aan de PV installatie. Maar die convectoren hoeven nooit weer en als (een deel van) de warmtepomp (installatie) ooit weer aan vervanging toe is, is het natuurlijk allemaal veel goedkoper en minder werk.

Speelt ook mee dat het geld nu niets staat te doen op m'n spaarrekening, ik betaal er meer VRH over dan dat ik er aan rente over krijg. Beleggen doe ik niet. Dan liever een deel van m'n geld in een "energie neutrale" oplossing voor m'n woning steken.

Daarnaast vind ik het ook gewoon mooi en als ik elektrisch ga rijden kan ik voor een groot deel op de PV laden.

[ Voor 44% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-05-2018 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:56:
[...]

M'n woning is na deze aanpassingen "klaar voor de toekomst" en met een terugleververgoeding van €0,13 bij GreenChoice zou je zelfs in het ongunstigste geval in 11 jaar de PV set terugverdienen (als we dan toch moeten gaan rekenen). Na 2020 is uiteraard nog koffiedik kijken, op politiek kan je toch niet gaan rekenen, die doen iedere 4 jaar weer wat anders.
Sinds wanneer geeft GC een terugleververgoeding van €0,13?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Cupid673 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:13:
[...]

€0,11 excl. BTW (tot 10.000kWh) toch?

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-05-2018 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cupid673 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:13:
[...]

Aan mij in ieder geval al bijna drie jaar.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
thefox154 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:45:
[...]

Als het goed is komt dan het netwerk van de omvormer zelf online.
Hierop kun je inloggen en kijken wat er aan de hand is of handmdatig even opnieuw verbinden met de wifi.
Anders even een wifi reset en opnieuw aanmelden.
Yes i know, heb m zelf ingesteld, maar krijg momenteel niks voor elkaar...
Nja, vanavond maar eens rustig alles resetten oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
BlueTooth76 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:15:
[...]

€0,11 excl. BTW (tot 10.000kWh) toch?
Ah, incl. BTW... okay

Voor mij minder interessante partner overigens, omdat zij max 5000kWh teruglever toestaan. Dan stappen ze over op het kale tarief van een paar cent. Qurrent heeft dat plafond niet, maar betaalt "maar" €0,10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Cupid673 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 12:31:
[...]

Ah, incl. BTW... okay

Voor mij minder interessante partner overigens, omdat zij max 5000kWh teruglever toestaan. Dan stappen ze over op het kale tarief van een paar cent. Qurrent heeft dat plafond niet, maar betaalt "maar" €0,10
Niet max 5000 maar max 10000.
En qurrent is max 35000

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@cypher21 je weet dat Goodwe een EU server heeft dus via de website moet je nu Europe server kiezen.
En als je de app op je gsm gebruikt moet je deze eerst updaten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Icekiller2k6 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:05:
@cypher21 je weet dat Goodwe een EU server heeft dus via de website moet je nu Europe server kiezen.
En als je de app op je gsm gebruikt moet je deze eerst updaten..
yes, all done, maar kom er niet op.

inloggen op goodwe-power.com werkt wel, lijkt dus aan de app of europese server te liggen
Kan mijn wachtwoord niet wijzigen oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
cypher21 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:16:
[...]

yes, all done, maar kom er niet op.

inloggen op goodwe-power.com werkt wel, lijkt dus aan de app of europese server te liggen
Kan mijn wachtwoord niet wijzigen oid...
Lukt mij ook niet. Site werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Cupid673 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:19:
[...]

Lukt mij ook niet. Site werkt wel.
top, dan ben ik iig niet de enige en ligt het niet aan mij :P
Wel vreemd dat de wifi configuratie aangaf dat deze geen verbinding met de router had, maar goed.

Zullen wel aan het migreren zijn oid, wachten wel weer af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Bij mij werkt het weer nadat ik expliciet de europese server heb gekozen.

Bizar dat je een update buiten de appstore om moet installeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
exroosje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:39:
Bij mij werkt het weer nadat ik expliciet de europese server heb gekozen.

Bizar dat je een update buiten de appstore om moet installeren.....
Facebook probeert niets anders te doen :9

Maar hier heb ik gewoon netjes via de playstore 2x een update van pvmaster gehad. Dus ik weet niet wat je buiten de store om probeert te doen maar nodig is het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 11:54
Ik startte gisteravond de app op en toen na inloggen kreeg ik een melding in de app of ik de app wilde updaten. Dat kwam neer op een download van een .apk file.
Als deze vervolgens uitgevoerd wordt. moet je expliciet in android toestemming geven voor een installatie buiten de appstore om.(voor deze ene app .)
De appstore zelf meldde geen update.

Nu even de app weggegooid en opnieuw geladen uit appstore en nu krijg ik wel de nieuwe.
Je krijgt echter pas data als je expliciet de europese server aankiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
exroosje schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 14:01:
Ik startte gisteravond de app op en toen na inloggen kreeg ik een melding in de app of ik de app wilde updaten. Dat kwam neer op een download van een .apk file.
Als deze vervolgens uitgevoerd wordt. moet je expliciet in android toestemming geven voor een installatie buiten de appstore om.(voor deze ene app .)
De appstore zelf meldde geen update.

Nu even de app weggegooid en opnieuw geladen uit appstore en nu krijg ik wel de nieuwe.
Je krijgt echter pas data als je expliciet de europese server aankiest.
Op die manier, ik snapte hem al niet helemaal. Er zijn meer apps die dit doen, bijv Binance doet dat ook op deze manier. De versies in playstores etc hebben altijd enige tijd nodig i.v.m. de verificatie vanuit apple/google etc. Er zijn ontwikkelaars die je keuze bieden de app zonder tussenkomst direct te downloaden omdat deze dan enkel dagen eerder beschikbaar is. Als je perse op de laatste versie wilt zitten kan dat sneller op die manier. Het is in Android overigens altijd zo dat als je een apk op je toestel installeert je hier expliciet toestemming voor moet geven. Wel slim van google om gepruts van n00bs tegen te gaan 8)

Wel raar dat jij geen updates zag in de playstore. Hier is hij afgelopen tijd twee keer langsgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb een offerte binnen voor 8 Zonnepanelen 295 Wp All Black en een Zeverlution 2000S Omvormer.
Inclusief installatie komt 't op 3300 euro ex btw. Volgens mij een redelijk bedrag.
Nu heb ik begrepen dat die omvormer een budget apparaat is. Ik kan er niet veel over vinden en ben benieuwd of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Nog een andere vraag: mijn dak is volledig schaduwvrij en de panelen zullen dus serieel geschakeld worden.
Stel dat er iets mis is met 1 van de panelen, hoe kom ik daar dan achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 19-09 20:52
Pure Energie doet trouwens 12 ct ex BTW terugleververgoeding, tot 1500 kWh.
Maximumverbruik: u kan maximaal 1500 kWh terugleveren tegen de
terugleververgoeding van €0,12 cent. Bij een hogere teruglevering wordt het restant
vergoed tegen het daltarief afgesproken binnen uw contract.
(Bron: https://pure-energie.nl/S..._terugleververgoeding.pdf)

Tegen het kale daltarief terugleveren schiet natuurlijk voor geen meter op ;-)

Overigens heb ik zometeen iemand langs voor een schouw voor de Panasonic Kuro's HIT N325. Worden er waarschijnlijk 15 of 18, neig naar het laatste, omdat ik overweeg om het dan onstaande overschot 'af te gaan fakkelen' met een L/L warmtepomp. Montage van de panelen zou dan eind juni/begin juli worden, worst case eind juli, Men hield bij de beoogd leverancier altijd een paar slots open voor premium (lees Panasonic) installaties.

Overigens hoorde ik van de beoogd leverancier dat Solaredge 'binnenkort' ook komt met een 3-fase HD-Wave (fanless) omvormer. Hij kon echter, ondanks aandringen, nog geen leveringstermijn te pakken krijgen. Mocht daar iets duidelijk over worden, meld ik dat ook wel weer even.

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@dabutcha76 ben inderdaad geïnteresseerd naar 3-fase HD-Wave van SE. Recent gaf SE NL nog aan dat er geen termijn bekend is en het wrs. in de loop van 2019 zou zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabutcha76
  • Laatst online: 19-09 20:52
Mja als het net zo lang gaat duren van aangekondigd tot beschikbaar als de 1-fase HD-wave, dan duurt het nog wel ff :P Ik ga nu either way gewoon leggen, lang genoeg gewacht op die Panasonic Kuro's :)

7800 WP Panasonic Kuro HIT-N325 @ West 255 | Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
reneeke1970 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 07:50:
[...]

Ja de string zelf heeft eisen, maar uiteindelijk maakt ie altijd 750 volt als resultaat, dus alles kan dan parallel want alle string is van hetzelfde voltage
Ik zie nog wel 12 stuks p500 op marktplaats staan voor €35 per stuk.

https://www.marktplaats.n...abe740c1b&previousPage=lr

Als die nieuw zijn is dat wel een mooie prijs voor een doe het zelf uitbreiding.

Maar ja, eerst huis af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

S0epkip schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:20:
[...]

even off-topic:
kosten gas dichtdraaien is E0,00.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 12:14
Andre1973 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:05:
[...]

even off-topic:
Edit: nee dus, liander nog altijd 700 Euro.

Regulier verwijderen t/m G25 laagbouw (uitvoering na 10 werkdagen)
€ 687,00

Verschilt dat niet heel erg per netbeheerder? Of is hier recent iets aan verandert?

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

[ Voor 16% gewijzigd door S0epkip op 24-05-2018 17:50 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Laatst online: 20:32
de7geitjes schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 10:04:
[...]
Met het oog op het veranderen van de salderingsregeling lijkt het me wel verstandig om voor een 3-fase omvormer te gaan.
Waarom? Het is in dit topic al meermalen aangetoond dat ook na het einde van de salderingsregeling de meters intern (tussen de fasen) blijven salderen. Dus voor de salderingsregeling maakt het niets uit of je voor een 1 of een 3-fasen omvormer gaat.
Voor het probleem met overspanning wel, maar dat heeft niets met de salderingsregeling te maken.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:51:
[...]

Waarom? Het is in dit topic al meermalen aangetoond dat ook na het einde van de salderingsregeling de meters intern (tussen de fasen) blijven salderen. Dus voor de salderingsregeling maakt het niets uit of je voor een 1 of een 3-fasen omvormer gaat.
Voor het probleem met overspanning wel, maar dat heeft niets met de salderingsregeling te maken.
Het is al regelmatig aangetoond dat niet iedere meter dat doet. En een sm registreerd alles dus kan ook per fase afrekenen .
Mij zou het verbazen dat ik voor noppes op de ene fase 5000 watt verbruik en op een andere fase 5000 watt terug pomp het net in.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Wat er aangetoond is, is dat er een serie meters is geweest die door foute software inderdaad niet tussen de fasen saldeerden. Die software was trouwens niet zomaar te updaten, mensen die dit betreft kunnen erover klagen, en dan wordt de hele meter uitgewisseld. Alle nieuwe meters (die de laatste jaren zijn geïnstalleerd) doen het wel netjes en laten salderen tussen de fasen toe.
Dat laat natuurlijk onverlet dat het voor jezelf ook niet verstandig is om op de ene fase 5000 Watt te verbruiken en op de andere datzelfde terug te leveren. Een weldenkend mens doet dat dus ook niet.
Overigens kun je 5 kW sowieso veel beter op een 3-fasen omvormer aansluiten.

Uitgebreid antwoord van Stedin vind je in deze post. Voor meer info even dat hele topic lezen.
Overigens kun je in die tekst van Stedin Webcare ook nog lezen dat een slimme meter alleen de som van de fasen opslaat (of op mag slaan), en dus niet de afzonderlijke fasen. Maar in hoeverre dat de interpretatie van de webcare medewerker is, of in hoeverre de meters zich daaraan houden is niet duidelijk.

[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 24-05-2018 18:06 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Andrehj schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:02:
Wat er aangetoond is, is dat er een serie meters is geweest die door foute software inderdaad niet tussen de fasen saldeerden. Die software was trouwens niet zomaar te updaten, mensen die dit betreft kunnen erover klagen, en dan wordt de hele meter uitgewisseld. Alle nieuwe meters (die de laatste jaren zijn geïnstalleerd) doen het wel netjes en laten salderen tussen de fasen toe.
Dat laat natuurlijk onverlet dat het voor jezelf ook niet verstandig is om op de ene fase 5000 Watt te verbruiken en op de andere datzelfde terug te leveren. Een weldenkend mens doet dat dus ook niet.
Overigens kun je 5 kW sowieso veel beter op een 3-fasen omvormer aansluiten.

Uitgebreid antwoord van Stedin vind je in deze post. Voor meer info even dat hele topic lezen.
Overigens kun je in die tekst van Stedin Webcare ook nog lezen dat een slimme meter alleen de som van de fasen opslaat (of op mag slaan), en dus niet de afzonderlijke fasen. Maar in hoeverre dat de interpretatie van de webcare medewerker is, of in hoeverre de meters zich daaraan houden is niet duidelijk.
Alles wat jij nu opsomt wat je gelezen hebt is de huidige regelgeving. De kunst is voorspellen wat regelgeving gaat worden. Niks is betrouwbaar. Dus ik zou altijd mijn fases gelijkmatig proberen te belasten dan word je nooit gefopt. Dus zelfs 3 kW aan panelen zou ik op een drie fase doen. Mits je al drie fase hebt natuurlijk anders is het onzin. Dus als iemand dat ook wil doen laat hem lekker en ga hem niet ontmoedigen daarin.

Eigenlijk ben ik wel blij dat mijn drie jaar oude meter niet saldeert.
Ik kan nu observeren wat ik echt zelf opmaak van mijn eigen PV.
Laat ze maar komen met gekke regeltjes.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

reneeke1970 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:57:
[...]

Het is al regelmatig aangetoond dat niet iedere meter dat doet. En een sm registreerd alles dus kan ook per fase afrekenen .
Mij zou het verbazen dat ik voor noppes op de ene fase 5000 watt verbruik en op een andere fase 5000 watt terug pomp het net in.
Hier wel, en ik heb het laatste type dsmr 5.0 meter.
Op fase 3 is altijd verbruik maar zit geen pv op, die zitten op L1 en L2.

Geen verbruik overdag, alleen teruglevering (per 15min)
Op de meter zelf geeft hij ook alleen aan dat er 3 fasen actief zijn dus spanning hebben maar kan niets per fase weergeven op dat ding.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1805/408041/L1vL1wFV.png

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19JeRo3n92
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 15:29
Graag jullie advies

As zaterdag krijg ik er 22x 295watt panelen erbij. Omvormer moet nog aangekocht worden.
In de huidige situatie staan er 12 panelen van 250 watt op het oosten aangesloten op 1 fase omvormer van 3000watt

De 22 nieuwe panelen komen gericht op het westen. Deze panelen worden opgedeeld in een deel van 12 welke op het dak gemonteerd worden en 10 op een plat dak met een hoek van 20 graden.

Graag zou ik alle panelen willen aansluiten op een 3 fase omvormer om onder de 16A te blijven per fase. Maar de meeste omvormers hebben 2 mpp trackers. Dus ik dacht om een voor de panelen op het oosten te gebruiken en een voorop het westen. Maar de 22 panelen op het westen hebben in serie een voltage van 864 volt dit is te veel om op een mpp tracker aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/iqW688/Naamloos.png

Wat is jullie advies?

[ Voor 3% gewijzigd door 19JeRo3n92 op 24-05-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:30

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Andrehj schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 18:02:
Ik ben erg weldenkend (vind ik zelf) en snap dat je het technisch mooier vindt om vermogen over 3 fasen te verdelen. Maar als je het wat groter bekijkt (je hele wijk die op het trafohuisje zit) dan ligt niemand er wakker van dat die ene fase wat minder belast wordt (want daar zorg jij voor met invoeden) dan de andere.
5 kW lijkt misschien heel wat, maar stelt op wijknivo echt helemaal niets voor. Door de verdeling (huizen met een 1-fase-aansluiting zijn steeds opvolgend aangesloten qua fases) zijn de afgenomen vermogens redelijk gelijk verdeeld. Dat trek jij met een paar kW invoeden niet scheef, net zoals je buurman met zijn oven en wasmachine + plasma TV tegelijkertijd ook geen probleem vormt.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:22:
[...]

Hier wel, en ik heb het laatste type dsmr 5.0 meter.
Op fase 3 is altijd verbruik maar zit geen pv op, die zitten op L1 en L2.

Geen verbruik overdag, alleen teruglevering (per 15min)
Op de meter zelf geeft hij ook alleen aan dat er 3 fasen actief zijn dus spanning hebben maar kan niets per fase weergeven op dat ding.

[afbeelding]
Dan is mijn slimme meter toch nog slimmer!
(een portal/webpagina zegt natuurlijk niks...je moet je meter uitlezen :> )

Finder (op 10 watt nauwkeurig, dus afgeronde getallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y6LnXVwWw0jRyiBY12ckjKEV/thumb.jpg

Directe uitlezing sluwe meter met CU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EHxHt1XBpLJLVdLA0JJqaA91/thumb.jpg

Dus watt per fase is aantoonbaar.
Als je echter kijkt naar registratie van kWh per fase...die is er niet, wel per telwerk.
Verbruik hoog/laag + opwek hoog/laag

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2018 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
19JeRo3n92 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:58:
Graag jullie advies

As zaterdag krijg ik er 22x 295watt panelen erbij. Omvormer moet nog aangekocht worden.
In de huidige situatie staan er 12 panelen van 250 watt op het oosten aangesloten op 1 fase omvormer van 3000watt

De 22 nieuwe panelen komen gericht op het westen. Deze panelen worden opgedeeld in een deel van 12 welke op het dak gemonteerd worden en 10 op een plat dak met een hoek van 20 graden.

Graag zou ik alle panelen willen aansluiten op een 3 fase omvormer om onder de 16A te blijven per fase. Maar de meeste omvormers hebben 2 mpp trackers. Dus ik dacht om een voor de panelen op het oosten te gebruiken en een voorop het westen. Maar de 22 panelen op het westen hebben in serie een voltage van 864 volt dit is te veel om op een mpp tracker aan te sluiten.

[afbeelding]

Wat is jullie advies?
3x een 1-fase omvormer?
https://www.jenm-zonnepan...ormer-dc-switch-wifi.html

10, 12, 12 (x 32 Vmpp) zijn te lage stringspanningen voor een 3-fase stringomvormer fatsoenlijk te laten werken.
Maar prima op 1-fase omvormer(s)

Misschien weten de SE fanboys een betere oplossing met SE 3-fase omvormer? (daar heb ik geen kaas van gegeten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Laatst online: 22:01
Als jullie mijn initiële vragen eens zouden willen lezen, elke tip of inzicht is welkom.

advies zonnepanelen design

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

S0epkip schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:40:
[...]

Edit: nee dus, liander nog altijd 700 Euro.

Regulier verwijderen t/m G25 laagbouw (uitvoering na 10 werkdagen)
€ 687,00

Verschilt dat niet heel erg per netbeheerder? Of is hier recent iets aan verandert?

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
Verder in PB

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

19JeRo3n92 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 19:58:
Graag jullie advies

[afbeelding]

Wat is jullie advies?
pico heeft omvormers met 3 MPP's vanaf 4,1 kW op 3 f geloof ik.
en ik dacht dat die tot 1000VDC aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmvdw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-09 16:24
Goedenavond allemaal,

Eindelijk een beetje tijd om naar de mogelijkheid om wat zonnepanelen te plaatsen bekeken.
We wonen nog geen jaar in dit huis en het verbruik is dus nog onbekend, in het vorige huis zaten we rond de 2800 kWh. We hebben twee jonge kinderen en eindelijk plek om wat hobby's te doen die wat stroom verbruiken. Ik verwacht dat het stroom verbruik dus in de toekomst rond de 3000 a 3200 zal worden.
Na wat meten ben ik tot het volgende ontwerp gekomen. De situatie in de maps foto in suncalc ziet er tegenwoordig zo uit.

Mijn idee is om dus 12 panelen neer te leggen ik zat te denken aan panelen tussen de 275 en 300 Wp.
Nu wil ik het zelf monteren en vroeg ik me af wat voor omvormer het beste is(1 of 3 fase) en of en waar er een optimizer tussen moet. In de middag begint de schaduw van de buurman over de linker panelen te vallen. Momenteel begint dat om 18:30, in de winter echter is dat al een stuk eerder. De rest van de dag is er geen schaduw.
Ik probeer dit topic door te komen maar er staat zoveel info in dat ik soms door de bomen het bos niet meer zie.

Alvast bedankt voor de tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 21:47:
[...]

pico heeft omvormers met 3 MPP's vanaf 4,1 kW op 3 f geloof ik.
en ik dacht dat die tot 1000VDC aan kan.
Maar die worden ook niet blij van 320 Vmpp ? (10 panelen)
En het rendement van die dingen is al bedroevend...
en duur
(en geluid?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
West wijzigen naar 2x11 en dan parallel op MPT 1. Oost op MPT 2. Klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Andrehj
?
Edit: hoe kun je 11 panelen plaatsen als er maar 10 passen?

[ Voor 68% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

AUijtdehaag schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:19:
@Andrehj
?
Edit: hoe kun je 11 panelen plaatsen als er maar 10 passen?
schansje bouwen! dan passen er vast nog meer op! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ah zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 22:04
Andrehj schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:09:
[...]

West wijzigen naar 2x11 en dan parallel op MPT 1. Oost op MPT 2. Klaar.
Dat wordt lastig, ik neem aan dat er op zijn platte dak niet meer dan 10 panelen passen.
Of 2 panelen minder op het West dak wenselijk is om het parallel met het platte dak te kunnen doen op 1 MPPT, lijkt me niet.
Edit: ben al te laat zie ik :+

Ik zou dan denk ik eerder voor 2 losse omvormers gaan voor de beide West vlakken, elke omvormer op een andere fase. En dan kan Oost blijven zitten zoals het zit.

[ Voor 6% gewijzigd door Rouske op 24-05-2018 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Als het daadwerkelijk 40 graden is en niet wat er getekend is dan is 20 graden hellingshoek verschil nog best veel om in serie te zetten. We nemen voor het gemak aan dat het de "gewone" 1 x 1,65 panelen zijn met 60 cellen, met 30 V MPP spanning en +/- 37 V open klem spanning.
Voor 10 of 12 in serie is een 3f niet ideaal.
En gewoon 2 x een 3 of 3k6 omvormer ophangen elk op ene fase? heb er hier 6 draaien. Begrijp dat ze uit duitsland niet zo duur zijn 2e hands.

[ Voor 6% gewijzigd door Andre1973 op 24-05-2018 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 20:43:
[...]

Dan is mijn slimme meter toch nog slimmer!
(een portal/webpagina zegt natuurlijk niks...je moet je meter uitlezen :> )

Finder (op 10 watt nauwkeurig, dus afgeronde getallen:
[afbeelding]

Directe uitlezing sluwe meter met CU:
[afbeelding]

Dus watt per fase is aantoonbaar.
Als je echter kijkt naar registratie van kWh per fase...die is er niet, wel per telwerk.
Verbruik hoog/laag + opwek hoog/laag
Je hebt daar geen opwek, dan klopt het toch?
Portal krijgt door van de netbeheerder, dus zo zien zij dat en is hoe je afrekend. Op de meter zelf kan hij ook niet verbruik en terugleveren aangeven, het is of of.
Omdat jij lokaal uit leest is het waarschijnlijk anders om te zien maar de meter gooit alles op 1 hoop hoor, is het plus word het verbruik, is het min gaat het op de teruglever meter, welke fase dan ook.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

migjes schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:38:
[...]

nice, netjes. ;)

ik zou gewoon eerst eens proberen de 2 panelen gewoon in de string hangen.
en zelf eerst eens te testen of je wel een optimizer/micro etc etc etc zou willen.

er zitten ook nog diodes in de panelen, die nemen al voor 90% van de problemen al weg.
wel zorgen voor een leuke logging, zodat je het zelf ook kunt zien. ;)
(als diode in sper gaat, dan zie je de Vmpp zakken, maar met 7 panelen blijft er nog genoeg Vmpp over voor de omvormer.)
Vandaag 1 extra paneel in de 1e string erbij gehad. Voltage, string 1: 210v, string 2: 180v.

Rond het middaguur zie ik de Voltage ineens een stuk zakken en komen ze ineens gelijk uit ongeveer.

Klopt mijn aanname dat het schaduwpanelen tot 12 uur nut heeft en daarna eigenlijk vrijwel compleet gebypassed wordt? En zou dat nog nadelig zijn voor de andere panelen? En zou een optimizer Dan nog verschil maken? Of beter een micro-omvormer?

Veel vragen! Wie kan het ophelderen? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@geerttttt Ja, je aanname dat na 12:00 het paneel dat beschaduwd wordt, eigenlijk helemaal gebypassed wordt, klopt. Als je panelen in portrait mode zou staan, dan zou je waarschijnlijk zien dat 'ie vanaf een uur of 12:00 nog maar voor 2/3 meedoet.

Het mooiste zou het zijn als je de panelen verder bij de muur vandaan kunt plaatsen, zodat ze niet of minder snel beschaduwd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Andre1973 schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 17:05:
[...]

even off-topic:
Nope de uitspraak van de rechter was toch echt 138€ dus de transport netwerk gas kosten van 1 jaar.
Dat werd gezien als redelijke vergoeding voor afdoppen gasleiding, dat de gas leverancier de leiding compleet wil verwijderen is hun eigen keuze.
Immers een afgedopte leiding is net zo veilig als ééntje met gasmeter.

Dus wie het voor 0 euro voor elkaar krijgt mag zich spekkoper noemen.

En nu maar gauw ontopic, over de zon en zo.

[ Voor 3% gewijzigd door Supertip op 25-05-2018 01:11 ]

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 23:28:
[...]

Vandaag 1 extra paneel in de 1e string erbij gehad. Voltage, string 1: 210v, string 2: 180v.

Rond het middaguur zie ik de Voltage ineens een stuk zakken en komen ze ineens gelijk uit ongeveer.

Klopt mijn aanname dat het schaduwpanelen tot 12 uur nut heeft en daarna eigenlijk vrijwel compleet gebypassed wordt? En zou dat nog nadelig zijn voor de andere panelen? En zou een optimizer Dan nog verschil maken? Of beter een micro-omvormer?

Veel vragen! Wie kan het ophelderen? :)
Of het nadelig is voor de andere panelen zie je aan de stroom. Als beide string gelijk amperage hebben is er geen nadeel.

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y