I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Proficiat!!Kecin schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:22:
A.s. Vrijdag komt hier 5400KW op het dak![]()
Helaas krijg ik de week erop pas een 3-Fase aansluiting(ivm Warmtepomp en dat soort ongein).
Ben benieuwd hoe het gaat staan. All blacks, 18 optimizers (ondanks geen schaduw maar wil graag per paneel kunnen uitlezen). Zin in!![]()
Maar hoop toch dat het een typefoutje is: meer dan 5MW is echt immens, misschien 5400W.
Ik denk dat het een typfout is. 18x300wp. Haha, iets te enthousiast getyptMschamp schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:25:
[...]
Proficiat!!
Maar hoop toch dat het een typefoutje is: meer dan 5MW is echt immens, misschien 5400W.
Cavemania in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Inmiddels hangt er een meter van Enexis bij ons in de groepenkast. Vandaag was het weer een mooie dag dus het systeem is meerdere keren uitgevallen. Bij de buren was het ook drama weer vandaag.
We hebben zelf ook eens gemeten hoe het gaat met het voltage in de stopcontacten. Wat blijkt tegen een uur of half 12 / 12 uur zit de netspanning bij ons in huis zo rond de 246V als de panelen er net zijn uitgeklapt en ze even geen energie leveren omdat de omvormer is uitgeschakeld. Als de panelen weer bijschakelen loopt de spanning heel snel weer op tot 253V waarna de omvormer weer uitschakeld.
Vanavond nu de panelen in de hele straat niet meer in de zon liggen zit de netspanning keurig op 230V.
Mijn leken conclusie is dat het lichtnet het hier niet echt kan trekken en dat onze kabel hier niet voldoende capaciteit heeft en vervangen zal moeten worden door de netbeheerder om de problemen op te lossen.
Zit ik er nu totaal naast of heb ik hier wel een punt.
[ Voor 4% gewijzigd door Cavemania op 20-05-2018 20:47 ]
Waar kan je die nog nieuw kopen?Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:18:
[...]
Of 6 tot 8 x SF 150-170-s met iedere steca 3 of 4 parallel
Voor een oost opstelling hebben die panelen de voorkeur.
Ja dat word lastig, ik zoek ook nog 5 x 170-sChris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:45:
[...]
Waar kan je die nog nieuw kopen?
Voor een oost opstelling hebben die panelen de voorkeur.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat is dus niet wat ik meet. Voltage blijft netjes boven de 90 volt.reneeke1970 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:43:
[...]
Tja het blijft lastig, ik vermoed dat hij echt even kort onder 90 volt valt, zodra omvormer stopt met er stroom uit te trekken zie je op dat moment de voc waarden, totdat er weer genoeg word geleverd door de panelen en dan kan hij weer gaan trekken.
Blijft een feit dat je gewoon op randje balanceerde van het bereik van de mpp
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Op marktplaats staat een partij. Maar dat gaat pet afname van 20.
170-s? Alleen voor 155,- ps , of de 165-s van @Atomic2005Chris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:48:
[...]
Op marktplaats staat een partij. Maar dat gaat pet afname van 20.
170 en 175 zijn zeldzaam aan het worden.
De 165s idd. Zou er graag 4 willen.Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 21:54:
[...]
170-s? Alleen voor 155,- ps , of de 165-s van @Atomic2005
170 en 175 zijn zeldzaam aan het worden.
Deze omvormer begrensd zelf zijn stroom. Ik heb een tijdje 4 stuks 260Wp zonnepanelen in serie hierop aan gesloten gehad. Kijk hij kan geen hoger vermogen dan 500Watt terug leveren, maar hij doet dit echt zonder te mokken. Stel dat je er 2 panelen van 260Wp in serie hierop aansluit dan werkt dit prima hoor.Chris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:42:
Hallo,
Ik heb nog een 2 tal Steca 500 omvormers liggen die niets doen.
Ik wil deze eigenlijk bijplaatsen naast mijn 3 actieve omvormers.
Echter zijn er vandaag de dag nog maar weinig panelen te koop die rond de 5 ampere leveren.
Dus is mijn vraag als ik 8A ampere panelen gebruik gemiddeld (250-300wp) kan dit heel veel kwaad op een oost opstelling?
Of levert dit schade aan de omvormer?
Mijn dag opbrengst met redelijk aftoppen:zonnefreak schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:11:
[...]
Deze omvormer begrensd zelf zijn stroom. Ik heb een tijdje 4 stuks 260Wp zonnepanelen in serie hierop aan gesloten gehad. Kijk hij kan geen hoger vermogen dan 500Watt terug leveren, maar hij doet dit echt zonder te mokken. Stel dat je er 2 panelen van 260Wp in serie hierop aansluit dan werkt dit prima hoor.
https://www.fp4all.org/user/total_overview.php?sysid=5179
Weetje je zeker dat het zonder mokken gaat?
Bij meer dan 5.2 ampère gaat de omvormer aftoppen en wordt dan wel warm.
Ben er niet gerust op dat het voor langere tijd goed gaat.
Je ziet het helemaal goed.
253 volt is de maximale bovengrens op het stroomnet in Nederland.
Als je dit signaleert bij meerdere buren, dan is dit echt iets wat de netbeheerder op moet lossen.
Ik zou zeggen: krachten bundelen en met de buren samen optrekken.
Netbeheerders zijn soms dwarslatten.
RUB.
Wat met vier werkt, dat werkt niet met twee. Twee panelen zijn bij elkaar 60 volt maal 5 ampère limiet maakt 300 watt maximumzonnefreak schreef op zondag 20 mei 2018 @ 22:11:
[...]
Deze omvormer begrensd zelf zijn stroom. Ik heb een tijdje 4 stuks 260Wp zonnepanelen in serie hierop aan gesloten gehad. Kijk hij kan geen hoger vermogen dan 500Watt terug leveren, maar hij doet dit echt zonder te mokken. Stel dat je er 2 panelen van 260Wp in serie hierop aansluit dan werkt dit prima hoor.
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je of een van de buren die daar ook last van heeft 3 fasen? en gebeurt het op alle fasen? misschien kunnen jullie samen kijken om te spreiden.Cavemania schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:45:
Nog even weer terugkomen op een post van mij een pagina terug met betrekking tot het uitvallen van mij installatie.
Cavemania in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Inmiddels hangt er een meter van Enexis bij ons in de groepenkast. Vandaag was het weer een mooie dag dus het systeem is meerdere keren uitgevallen. Bij de buren was het ook drama weer vandaag.
We hebben zelf ook eens gemeten hoe het gaat met het voltage in de stopcontacten. Wat blijkt tegen een uur of half 12 / 12 uur zit de netspanning bij ons in huis zo rond de 246V als de panelen er net zijn uitgeklapt en ze even geen energie leveren omdat de omvormer is uitgeschakeld. Als de panelen weer bijschakelen loopt de spanning heel snel weer op tot 253V waarna de omvormer weer uitschakeld.
Vanavond nu de panelen in de hele straat niet meer in de zon liggen zit de netspanning keurig op 230V.
Mijn leken conclusie is dat het lichtnet het hier niet echt kan trekken en dat onze kabel hier niet voldoende capaciteit heeft en vervangen zal moeten worden door de netbeheerder om de problemen op te lossen.
Ook kan je kijken of je juist op dat moment extra gebruikers aan kan zetten, zodat de spanning weer wat zakt.
De netbeheerder kan de trafo ook wat lager instellen, al zal dat niet zo 1-2-3 gaan. In de winter al iedereen zijn warmtepomp (toch?) aanzet moet ie ook niet te ver zakken. Volgens mij zijn ze nog niet zo ver dat ze een buurttrafo automatisch kunnen regelen a.g.v. de netspanning.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Je hebt 2 waarden. 246V en 253V. Dat betekent dat jouw panelen de netspanning zo'n 7V verhogen. Daarmee heb je een idee wat de weerstand van de kabel van jouw huis naar de rest van de wijk is.Cavemania schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:45:
Als jouw net gewoon netjes 230V was, dan zou de spanning naar 237V oplopen. Dat klinkt dus redelijk normaal.
Die 246V is echter al absurd hoog en daar zit het probleem dan ook. Ze kunnen de spanning in de wijk nog iets lager zetten, maar 'in rust' is dat netjes 230V, daarmee wil je dan weer niet te laag uitkomen. (Helemaal als er meer elektrische auto's komen, dan kom je dadelijk weer te laag uit)
Mogelijk een antiek of ondergedimensioneerd trafohuisje. Het klinkt niet als een probleem in de kabel naar je huis.
Nog even het in de gaten gehouden, en het valt eigenlijk best mee. 330 Volt nu met redelijk wat bewolking en 1 string deels in de schaduw.reneeke1970 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 18:04:
[...]
Wat noem jij laag?, ik heb er 8 parallel met minstens twee in de schaduw.
Maar ik verlies geen spanning.
Blijft voor mij de vraag staan dat je bij het gebruik van blocking diodes ervoor zorgt dat er geen vermogen kan verstoken in andere strings, waardoor je theoretisch mee opbrengst heb.
Bij mij komen er komende vrijdag 9 op te liggen.Kecin schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:22:
A.s. Vrijdag komt hier 5400KW op het dak![]()
Helaas krijg ik de week erop pas een 3-Fase aansluiting(ivm Warmtepomp en dat soort ongein).
Ben benieuwd hoe het gaat staan. All blacks, 18 optimizers (ondanks geen schaduw maar wil graag per paneel kunnen uitlezen). Zin in!![]()
Ook met optimizers en vanwege dezelfde reden.
Ik was wel benieuwd hoe je ze gaat uitlezen?
Ga je een Pi prepareren of gewoon via de portal van de fabrikant?
Nee niet meer opbrengst. Als de stroom verkeerde kant op loopt zijn je panelen kapot. Met diode blijven ze heel.Knoetie schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:33:
[...]
Nog even het in de gaten gehouden, en het valt eigenlijk best mee. 330 Volt nu met redelijk wat bewolking en 1 string deels in de schaduw.
Blijft voor mij de vraag staan dat je bij het gebruik van blocking diodes ervoor zorgt dat er geen vermogen kan verstoken in andere strings, waardoor je theoretisch mee opbrengst heb.
Dat panelen vermogen opstoken heb ik nog nooit van gehoord
1 PVoutput . Dongen NB
Dat idee had ik ook. hoe van 15 graden is redelijk plat lijkt me. Was eigenlijk nog bang dat het iets kon aftoppen op zonnige dagen in het voorjaar/ najaar.Rol-Co schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:56:
[...]
Als ze erg plat liggen gaat dat op het moment dat de zon op zuid staat gewoon vol vermogen hoor.
@borft
Kijk even naar de minimale mpp spanning van de omvormer of dat kan met 6 panelen, anders kan je altijd nog 2x omnik 1500 nemen of zo.
Oost-west met 2x 6 in schans is prima, dat werkt verder goed, ik heb zelf ook zoiets maar met solar frontier panelen waar er 4 stringen van 5 panelen aan hangen,
1 oost 5
1 west 5
1 zuid 5
1 mix (3 west 2 oost)
Minimale MPP spanning voor de Solax is 125V, lijkt me met 6x32V wel prima dan toch? En jij hebt zelf met 5 panelen met string, of heb je specifiek een omvormer met veel lagere startspanning?
Ik zou dan even contact opnemen met de storingsdienst van Enexis en dit melden... of is dat al gebeurd ..?Cavemania schreef op maandag 21 mei 2018 @ 08:14:
@rubbish1973, @Andre1973 en @TheGhostInc bedankt voor jullie reacties. Door jullie reactie ben ik nog een stuk zekerder dat het hier niet bij mij thuis zit. Ik heb bij een buurman de 3 fasen gemeten en er zit weinig verschil tussen de fasen. Als ik die oude meuk aan trafokasten hier zie zal het denk ik tijd worden voor wat nieuws.
Het is krap, er zijn omvormers die bij 70-70V al beginnen en gemaakt zijn voor 3 panelen. (Goodwe,omnik)borft schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:38:
[...]
Dat idee had ik ook. hoe van 15 graden is redelijk plat lijkt me. Was eigenlijk nog bang dat het iets kon aftoppen op zonnige dagen in het voorjaar/ najaar.
Minimale MPP spanning voor de Solax is 125V, lijkt me met 6x32V wel prima dan toch? En jij hebt zelf met 5 panelen met string, of heb je specifiek een omvormer met veel lagere startspanning?
Ik heb er 5 inderdaad, maar zijn solar frontiers van 115Voc per stuk.
Mijn idee is om het volgens de fabrikant te doen. Maar tips zijn welkom (ik gebruik ook een Athom Homey waar ik alles aan ga koppelen). Heb verder domotica genoeg en daar kan altijd nog wat bij haha.Sinned123 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 10:40:
[...]
Bij mij komen er komende vrijdag 9 op te liggen.
Ook met optimizers en vanwege dezelfde reden.
Ik was wel benieuwd hoe je ze gaat uitlezen?
Ga je een Pi prepareren of gewoon via de portal van de fabrikant?
Succes vrijdag!
(Solaredge overigens)
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Ik ben nu een SMA omvormer via modbus TCP/IP en een raspberry pi aan het uitlezen.
[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2018 12:16 ]
Dat gaat de standaard worden denk ik, de piko heeft ook modbus zodat hij kan praten met een verbruiks meter, die komt dan in de display er bij waardoor je kan sturen op zoveel mogelijk eigengebruik.AUijtdehaag schreef op maandag 21 mei 2018 @ 12:10:
@Kecin
[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren
Ik ben nu een SMA omvormer via modbus TCP/IP en een raspberry pi aan het uitlezen.
Enexis is afgelopen vrijdag hier begonnen met een meting. Maar ik wil natuurlijk goed bezig beslagen ten ijs komen bij Enexis en niet met een kluitje het riet in gestuurd wordenweidevogel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:49:
[...]
Ik zou dan even contact opnemen met de storingsdienst van Enexis en dit melden... of is dat al gebeurd ..?
kan ook gewoon ergens een rotte verbinding zijn in de straat, hebben we ook al eens meegemaakt. hele straat op fase 1,2 en 2. Dan gaat die 3 fasen SMA niet aan.Cavemania schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Enexis is afgelopen vrijdag hier begonnen met een meting. Maar ik wil natuurlijk goed bezig beslagen ten ijs komen bij Enexis en niet met een kluitje het riet in gestuurd worden
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Ondertussen ben ik op een punt aangekomen waar ik er over denk om zelf alle spullen te bestellen en dat te laten installeren door iemand die op redelijke termijn kan.
Zijn er hier mensen die dit ook hebben gedaan? Wat zijn de mogelijke nadelen? Garantie op het plaatsen kan ik me zo voorstellen. En als er een paneel kapot gaat is het ook wat lastiger om hem te laten vervangen.
Ik zou het liefst een ervaren partij laten kijken en laten installeren, maar zoals ik al zei, ik kan ze maar moeilijk vinden in de omgeving van Rotterdam. Tips zijn welkom.
Het gaat trouwens om een dak met dubbele dakkapel op oost en west met een vrij gunstige hellingshoek. Ik hoop er 12 panelen op kwijt te kunnen.
Foto's foto's !SaN schreef op maandag 21 mei 2018 @ 16:58:
Ik ben bezig met de aanschaf van zonnepanelen, en zoals velen zie ik door de bomen het bos niet meer. Installateurs met een goede reputatie hebben het zo druk dat ze een wachtlijst hebben, en minder bekende installateurs bieden zomaar wat aan. Ook heb ik, na een aantal offertes, het idee dat je over het algemeen een stuk meer betaald voor alle losse onderdelen.
Ondertussen ben ik op een punt aangekomen waar ik er over denk om zelf alle spullen te bestellen en dat te laten installeren door iemand die op redelijke termijn kan.
Zijn er hier mensen die dit ook hebben gedaan? Wat zijn de mogelijke nadelen? Garantie op het plaatsen kan ik me zo voorstellen. En als er een paneel kapot gaat is het ook wat lastiger om hem te laten vervangen.
Ik zou het liefst een ervaren partij laten kijken en laten installeren, maar zoals ik al zei, ik kan ze maar moeilijk vinden in de omgeving van Rotterdam. Tips zijn welkom.
Het gaat trouwens om een dak met dubbele dakkapel op oost en west met een vrij gunstige hellingshoek. Ik hoop er 12 panelen op kwijt te kunnen.
Mocht je een keer tijd hebben bij greeny choice in Uitgeest (geen reclame hoor) hebben ze af en toe een doe het zelf dag, daar kan je dan een ochtend kijken en leren.
Misschien zijn er meer bedrijven die dat doen.
Op mijn eigen dak ook zelf geplaatst ooit voor ik full-time in de solar zat. Kijk wat filmpjes en lees handleidingen goed door van te voren, en neem de tijd, en zorg voor een steiger onder je werk, huur desnoods een valgordel.
N maat erbij die je kan vertrouwen is ook erg fijn.
Maak een eigen topic aan en zet daar neer wat je denkt te gaan bestellen, er is dan vast wel iemand die dan ff wil mee kijken.
Je kan ook bij diverse clubs gewoon een d.h.z. pakket kopen, waar dan alles in zit.
Ok.... benieuwd wat er uit die meting komt.....en wat hun vervolgstappen zijn...Cavemania schreef op maandag 21 mei 2018 @ 13:15:
[...]
Enexis is afgelopen vrijdag hier begonnen met een meting. Maar ik wil natuurlijk goed bezig beslagen ten ijs komen bij Enexis en niet met een kluitje het riet in gestuurd worden
Webconnect-fout: onbekende Stun-server
Lees in de handleiding dat de netwerkkabel dan gecheckt moet worden, maar de opbrengst is prima online te raadplegen dus er is verbinding

Ik heb nog een paar 160-ers en een 150. Er zitten wel krassen op, geen invloed op de opbrengst maar optisch niet de mooisteMarcva schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:47:
Voor een hobby-projectje: heeft iemand nog een Solarfrontier paneeltje ter overname liggen?
Enige tijd geleden hier informatie opgedaan voor zonnepanelen.
@AUijtdehaag zei tegen mij dat ik voor kleinere panelen moest kijken.(vergelijkbare situatie)
Nu heb ik 3 offertes en 1 daarvan heeft een flinke prijs afwijking.
Ik zou dan ook graag jullie input willen weten.
offerte 1
Benq PM096B00-335
Soleredge SE5000 HD-WAVE
Solaredge p370
€6550,- excl.
offerte 2
Panasonic hit VBHN330SJ47 330
Soleredge SE5000 HD-WAVE
Solaredge p370
€6900,- excl.
Panasonic hit 325 Kuro VBHN325KJ01 zijn bij de groothandel nog niet leverbaar dus zijn deze Panasonic panelen geoffreerd.
offerte 3
Sunpower X21
Soleredge SE5000 HD-WAVE
Solaredge p500
€9831,- excl.
De panelen hoeven niet helemaal zwart te zijn.
mocht ik voor offerte 1 of 2 kiezen is het dan verstandig om de P370 te laten vervangen voor de P500
Hebben jullie nog meer op en/of aanmerkingen ?
Alvast bedankt,
hierbij nogmaals in de informatie van mijn vorige topic.
Hallo Allemaal,
Hoop dat ik hier op het juiste forum zit.
Wij zijn ook besmet met zonnepanelen virus 💪🏻.
Nu is ons dak niet zo groot dat we veel panelen kwijt kunnen, met ons huidige verbruik. Ongeveer 4100kwh
Ik heb een offerte liggen voor 12 x LG panelen van 370WP met een SolarEdge Se-5000. Meer kunnen we er niet kwijt.
Nu heb ik zelf nog wat zitten speuren en kwam ik uit bij benq 330Wp panelen (SunForte PM096B00). Deze zijn een maat kleiner. Hier zouden wij er 15 van kwijt kunnen.
Ons dak aan de voorzijde ligt op zuid zuid oost.
Achter willen ze geen panelen neerleggen vanwege het lage rendement. Terwijl we van april tot oktober hier wel zon hebben! Is het verstandig hier toch zonnepanelen te laten plaatsen.
Voor en achter op ons dak is er gerk sprake van schaduw vorming door obstakels.
Wij hebben 2 jonge kinderen dus weten niet wat de toekomst ons gaat brengen wat betreft stroomverbruik.
Kunnen jullie advies geven ? Of zijn er andere zonnepanelen die jullie adviseren?
Mijn hellingshoeken zijn voor en achter 30 graden
Ik zit op 150 graden noordwest.
Er is geen schaduw vorming. Alleen de pijp van de ketel staat op het dak.
Mijn meterkast is 1 fase.
Dak is 485 bij 570
Nogmaals ik hoop hier op het juiste forum te zitten.
Alvast bedankt voor jullie tijd.
Gr. Danny
Zal de uitkomsten hier delen. Ben zelf wel heel benieuwd wat Enexis hier mee gaat doen. We wonen in een straat met 12 aansluitingen dus niet zo heel interessant zeg maar.weidevogel schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:31:
[...]
Ok.... benieuwd wat er uit die meting komt.....en wat hun vervolgstappen zijn...
Kan je eens een eigen topic aanmaken met wat fotos van beide daken?
Net zoals hier...
Eventueel een google maps fototje via google compass?
https://setcompass.com/
Waarom wordt er SE aangeboden? Heb je veel schaduw?
De Panasonic hit kuro worden in juni verwacht.
Die prijs "afwijking" voor Sunpower X21 is "normaal"
Die zijn wat duurder dan de rest.
[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2018 22:15 ]
Wel grappig dat ze dit niet via slimme meter uitlezen?Cavemania schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:10:
[...]
Zal de uitkomsten hier delen. Ben zelf wel heel benieuwd wat Enexis hier mee gaat doen. We wonen in een straat met 12 aansluitingen dus niet zo heel interessant zeg maar.
Ik zette hem toch mooi op andere land code als enexis er niks aan gaat doen.
1 PVoutput . Dongen NB
It is likely that there is an error in the network settings.
Corrective measures:
• Check the network components (DLAN, WLAN Access Point etc.).
• Ensure that the following ports are not blocked:
– Registrar: ied.sma.de:9523
– Proxy: ied.sma.de:9523
– Stun: stun.sma.de:3478
– Domain: ied.sma.de (for SIP URI)
Poortje dicht gezet op firewall wellicht?
Niek_ schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:37:
De SMA Sunny Boy 4.0 bij een vriend van me geeft de afgelopen dagen een foutmelding in het portal. Communicatie werkt wel goed. Iemand deze foutmelding al eens gehad/een oplossing?
Webconnect-fout: onbekende Stun-server
Lees in de handleiding dat de netwerkkabel dan gecheckt moet worden, maar de opbrengst is prima online te raadplegen dus er is verbinding
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Ga er in eerste instantie van uit dat ze wel wat gaan doen. En anders maar verhuizen naar Belgiëreneeke1970 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:23:
[...]
Wel grappig dat ze dit niet via slimme meter uitlezen?
Bedankt voor je reactie, ik heb je ook even een persoonlijk bericht gestuurd. Ik ga de panelen maar laten leggen denk ik. Ik heb er niet genoeg vertrouwen in om het zelf te doen.Andre1973 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:12:
[...]
Foto's foto's !
Mocht je een keer tijd hebben bij greeny choice in Uitgeest (geen reclame hoor) hebben ze af en toe een doe het zelf dag, daar kan je dan een ochtend kijken en leren.
Misschien zijn er meer bedrijven die dat doen.
Op mijn eigen dak ook zelf geplaatst ooit voor ik full-time in de solar zat. Kijk wat filmpjes en lees handleidingen goed door van te voren, en neem de tijd, en zorg voor een steiger onder je werk, huur desnoods een valgordel.
N maat erbij die je kan vertrouwen is ook erg fijn.
Maak een eigen topic aan en zet daar neer wat je denkt te gaan bestellen, er is dan vast wel iemand die dan ff wil mee kijken.
Je kan ook bij diverse clubs gewoon een d.h.z. pakket kopen, waar dan alles in zit.
Kan iemand mij een globale schatting geven van de kosten van bevestigingsmaterialen en kabels die ik nodig heb voor een installatie van 12 panelen? Prijzen van panelen en omvormer zijn makkelijk te achterhalen, de rest wat lastiger. Ik heb zojuist een offerte gekregen van iemand die de panelen voor €500 wil leggen. Dat lijkt me vrij redelijk.
Ik dacht zelf aan Trina Solar 295 Wp panelen (ongeveer € 2200) met een solar edge SE3500H (ongeveer € 1000)
Hier kan je sets van rijen of kollomen bekijken van verschillende typesSaN schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:11:
[...]
Bedankt voor je reactie, ik heb je ook even een persoonlijk bericht gestuurd. Ik ga de panelen maar laten leggen denk ik. Ik heb er niet genoeg vertrouwen in om het zelf te doen.
Kan iemand mij een globale schatting geven van de kosten van bevestigingsmaterialen en kabels die ik nodig heb voor een installatie van 12 panelen? Prijzen van panelen en omvormer zijn makkelijk te achterhalen, de rest wat lastiger.
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/brands/jenm-solar/
dan hoef je alleen maar dat te vermenigvuldigen om het bedrag te krijgen
bv 2 rijen van 6
https://www.jenm-zonnepan...onnepanelen-portrait.html
maakt dus 288 euro
Als je op dit nivo meet, doe je dat met professionele, recentelijk gekalibreerde meet-/logapparatuur. Anders zijn je resultaten erg weinig waard.reneeke1970 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 22:23:
[...]
Wel grappig dat ze dit niet via slimme meter uitlezen?
Met een andere landcode bedoel je waarschijnlijk dat de inverter een hogere netspannning accepteert, dat betekent dat je je spanning dus nóg hoger laat oplopen. Niet fijn voor veel andere spulletjes in je huis, die daardoor extra snel slijten.
Ik heb nu 21 300wp panelen op verschillende dakvlakken liggen. Zo:

19 op schuin dak (45c) op 259'C (zuid)West
2 platdak op zuiden.
Dit geeft zo'n curve aan opwek

Ik heb een 3-fase 6kW SolarEdge (SE6k). Max van het opwek lijkt rond de 5kW te steken.
Aan de andere kant (63'c NO) kan ik 3 panelen op het schuine dak kwijt+2 op de dakkapel. (de 2 op het dakkapel zal meer naar O gericht worden)
Met suncalc zie ik dat 6-12 de zon hierop schijnt.

Ik wil die extra panelen op de NO kant op de 6K omvormer aansluiten. En hiermee dus een soort van OW opstelling krijgen. Zal ik hiermee de opwekcurve meer egaliseren? Dus in de ochtend komt ie dan uit op ongeveer 1,5-2 kW opwek. In de rest van de dag zal dan deze meehelpen de omvormer af te toppen naar 6kW?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Smorgens zullen die panelen wel extra mee helpen, maar na de middag doen die weinig meer, dus je totale vermogen van 5000 watt zal maar weinig tot niks stijgenkmf schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 09:30:
Even checken of mijn theorie klopt hiero.
Ik heb nu 21 300wp panelen op verschillende dakvlakken liggen. Zo:
[afbeelding]
19 op schuin dak (45c) op 259'C (zuid)West
2 platdak op zuiden.
Dit geeft zo'n curve aan opwek
[afbeelding]
Ik heb een 3-fase 6kW SolarEdge (SE6k). Max van het opwek lijkt rond de 5kW te steken.
Aan de andere kant (63'c NO) kan ik 3 panelen op het schuine dak kwijt+2 op de dakkapel. (de 2 op het dakkapel zal meer naar O gericht worden)
Met suncalc zie ik dat 6-12 de zon hierop schijnt.
[afbeelding]
Ik wil die extra panelen op de NO kant op de 6K omvormer aansluiten. En hiermee dus een soort van OW opstelling krijgen. Zal ik hiermee de opwekcurve meer egaliseren? Dus in de ochtend komt ie dan uit op ongeveer 1,5-2 kW opwek. In de rest van de dag zal dan deze meehelpen de omvormer af te toppen naar 6kW?
1 PVoutput . Dongen NB
je plan is goed in theorie wel oke, die extra panelen zullen meer opwekken op momenten waarop de omvormer toch vrij wel niks staat te doen.
(en als het bewolkt is, dan word het licht weerkaatst en maakt de richting die ze kijken minder uit.
meer Wp is dan erg prettig, behaalt de omvormer ook op die momenten zijn hoge rendementen.)
(volgende moet je wel weten, maar lees niet te drastisch.
een beetje relativiteit is wel nodig met het verhaal.)
als de zon begint te schuinen, dan en de panelen beginnen te leveren, dan pas gaan de optimizers aan.
en je hebt een minimum aan optimizers nodig om de omvormer te laten starten.
dus eigenlijk wil je het minimum aan optimizers per richting hebben.
helaas geen hard gegeven, een beetje bewolking(mist/sluiter op hoogte) en je hebt er al geen last van.
maar kan wel voorkomen dat de set later start als verwacht.
meer optimizers per kant is wel een aanrader, maar ben bang dat je het niet gaat halen.
(ik gok even dat je er dan 16 nodig hebt per kant, maar heb geen gegevens van je planning, dus gok.)
verder, de omvormer kan wel een 9kWp aan gehangen worden, niet al te veel problemen.
die regelt wel terug.
(alleen de optimizers nooit meer Wp als waarvoor ze gemaakt zijn.)
maar er is altijd een overlap tussen oost-west:

maar een beetje af toppen is niet erg.
dus wat denk je te kunnen knutselen?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het hele systeem heeft bij het eerste daglicht al voldoende voltage om te starten blijkbaar (21 panelen). Dus met die nieuwe panelen erbij (op dezelfde string) zal het geen probleem zijn.
Jouw totaalgrafiek is ook wat ik wil bereiken. Een meer egaal totaalopwek.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
jep, dat is voor de meeste mensen, pas als je een systeem hebt begrijp je de zaak beter.kmf schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 10:53:
@migjes dat is de reden dat ik de beslissing voor deze nieuwe panelen nu pas kan nemen. Want nu zie ik pas de werking van het systeem duidelijk.
Het hele systeem heeft bij het eerste daglicht al voldoende voltage om te starten blijkbaar (21 panelen). Dus met die nieuwe panelen erbij (op dezelfde string) zal het geen probleem zijn.
Jouw totaalgrafiek is ook wat ik wil bereiken. Een meer egaal totaalopwek.
(ik heb mijn grote set nu ook al 4x aangepast, maar ben nu wel tevreden.)
maar pas op, zomer dagen waar op het echt helder weer is, dan leveren de panelen niet genoeg om de optimizer te laten starten.
en als je dan te weinig panelen op oost hebt dan is helaas de set werkeloos op dak ondanks dat de zon schijnt.
(maar nogmaals, lees dit relatief, hoe vaak het gebeurd is lastig te schatten.
maar weet dat dit effect op kan treden, scheelt een hoop gevloek later.
ik snap dat je het wil bereiken het is gewoon ook erg tof.
heb nu zelf 6,43kWp op een 4kVA omvormer, topt een beetje af, maar schep nu wel lekker flink naar binnen.
nu met 3 verschillende richtingen. (oost is 15 +45 graden parallel op 1 mpp.)
ook als het bewolkt is hobbelt de omvormer lekker door.
dus probeer gewoon meer panelen op oost te krijgen (als het lukt graag minstens het minimale aantal optimizers.)
desnoods hang je 12kWp op de 6kVA omvormer, noprob voor hem.
aftoppen is minder erg als niet starten van omvormer.
(uiteindelijk, meer Wp als omvormer, levert meer kWh op, alleen als je te extreem gaat loot het op een gegeven moment niet meer lineair mee omhoog met de Wp.
je hebt 300Wp panelen (net zo als mijn west set) en dat is 300W STC, maar je kunt ook naar de NOCT kijken die zit rond de 220W.
dat is het getal wat je haalt als het een warme zonnige zomer dag is.
6000VAx220W= +/-27 panelen.
en dan nog oost west er bij kom je wel op een 32 panelen uit, en dan pas word aftoppen een beetje zonde.
ik zou er zelf geen problemen mee hebben om er 37 aan te hangen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
ook ik ben mij aan het verdiepen in het plaatsen van zonnepanelen, willen jullie een aantal merken noemen die lichtgewicht zijn?
Mijn zorg zit in de draagkracht van het dakkapel, die is 5.25 breed.
Alvast dank, zodat ik mijn onderzoek verder kan uitvoeren.
EDIT: mijn huis heeft te weinig plaats om het opgenomen vermogen van het huishouden volledig te compenseren via zonnepanelen. Als je opbrengst onder je afgenomen vermogen blijft, heb je dan ook een negatieve invloed van de salderingsregeling die in 2020 misschien wordt aangepast?
[ Voor 34% gewijzigd door stormfly op 22-05-2018 11:14 ]
Hoe bedoel je dit?migjes schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:10:
[...]
maar pas op, zomer dagen waar op het echt helder weer is, dan leveren de panelen niet genoeg om de optimizer te laten starten.
de zonnepanelen maken niet zo veel uit qua gewicht. Het is de ballast die je moet gebruiken dat meeteltstormfly schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 11:12:
Hallo
ook ik ben mij aan het verdiepen in het plaatsen van zonnepanelen, willen jullie een aantal merken noemen die lichtgewicht zijn?
Mijn zorg zit in de draagkracht van het dakkapel, die is 5.25 breed.
[ Voor 44% gewijzigd door kmf op 22-05-2018 11:16 ]
alle zonnepanelen zijn licht gewicht.
ongeveer tussen de 14 en 19 kilo per stuk.)
maar dan komt het echte probleem.
je hebt ballast nodig om ze op het dak te houden met een plat dak systeem.
en dat kan oplopen tot 50 kilo per paneel. (afhankelijk van een hoop factoren)
en dat kan veel zijn voor een dakkapel.
maar weest ook weer niet te bang, die dakkapellen kunnen soms best veel gewicht hebben.
er moet ook een vadsige dakdekker over heen kunnen lopen om het dak leer eens in de zoveel tijd te kunnen vervangen.
@kmf
precies zoals ik zeg.
is het echt stralend helder weer.
dan kan het gebeuren dat er niet genoeg uit de panelen van west komen om de optimizers te laten starten.
en als je dan niet genoeg optimizers op oost hebt dan start de omvormer gewoon weg niet.
omdat hij dan niet genoeg optimizers heeft om te starten
hoe vaak dit gebeurd, lastig schatten
maar weet dat het kan gebeuren.
(nogmaals, lees dit relatief.
ik schrijf dit niet speciaal voor jouw hoor, anders krijg je weer piepers die er over beginnen te piepen.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 22-05-2018 11:24 ]
Ik denk dat @migjes dit bedoelt:

De oranje lijn is van gisteren: mooi weer (en niet eens zo heel helder, die lijn is wel eens vlakker geweest). De blauwe lijn is van vandaag: lichte bewolking. De opbrengst is dan ineens veel meer. Hoe helderder het is, hoe donkerder het is. In de schaduw dan. En de panelen mogen dan wel "zonne"panelen heten, het zijn eigenlijk "licht"panelen. Dus hoe meer licht, hoe beter. En op een heldere dag is het in de schaduw altijd donkerder dan op een grijze dag.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
ik heb het met mijn "dakkapel" opgelost door een dak haak onder het schuine gedeelte van het dak te schroeven, en daar met een staal kabel naar het rek vast te maken.
(het gewicht op mijn "dakkapel is geen probleem, is gewoon het zelfde als de betonnen vloer van mijn zolder.
maar er zit ook nog een laag isolatie materiaal tussen en die kan niet te gek veel druk hebben.)
en natuurlijk ook een beetje ballast.
maar zullen wij maar oordelen of jij wel genoeg kan opwekken voor je gebruik.
veel creatieve oplossingen mogenlijk.
(zelfs noord daken kunnen nog 50% opleveren en dat is genoeg voor een zelfbouwer met de huidige prijzen. en zeker als je het goed aanpakt van af het begin.
dus maakt je eigen topic aan, en zet daar foto's van het dak bij en zo.
hoeveel je gebruikt en wil opwekken etc etc....
@kmf
zoals @Wailing_Banshee je laat zien in de grafiek.
er kunnen dagen zijn dat je oost panelen in de zon liggen, maar west niet start.
dus omvormer ook niet.
(relatief)
(leg gewoon het minimum aantal optimizers op oost probleem opgelost.
dat je dan een te gekken hoeveelheid Wp op de omvormer hebt hangen, is eigenlijk niet erg.
dat kan die wel aan.
ben allen bang dat het wel een hoop optimizers zijn dan, die moet je eens uitzoeken hoeveel het echte minimum is?
ik zie snel 16 stuk, maar vermoed dat het met minder ook wel lukt.
Het bepalen of een dakkappel of dakvlak geschikt is voor extra gewicht kan je eigenlijk alleen maar berekenen. bepalen of je gedegen onderzoek nodig hebt kan je met het volgende "stappenplan"
1 Blijft er op dit moment water op het dak staan? (alleen ja of nee, een beetje is dus Ja)
Nee? veder naar punt 2
Ja? Dit kan wijzen op een onjuist geplaatste constructie het is onverstandig om hier gewicht aan te te voegen zonder gedegen onderzoek.
2 is er ooit een vergunning verleend voor de dakkapel?
nee?
timmermannen beunen behoorlijk bij en vergunnings vrij is bij veel mensen een vrijbrief om zich niet geheel aan de regels te houden. werken ze op dat moment bij hun baas met 96mm hout dan krijg je 96 mm , werken ze met 135mm dan krijg je 135mm. het maakt dan erg weinig uit of je eigenlijk 96 of 135 nodig zou hebben.
Ja?
Dat is mooi dan kan je waarschijnlijk de orginele tekeningen krijgen van de gemeente, hiervanaf kan je een aantal essentiele punten controleren
- Afmetingen van de balklaag
- Detail boven het kozijn. het gebeurd nog steeds wel eens dat het kozijn als dragend element wordt gebruikt, bij gewichts toename kan het glas teveel onder spanning komen te staan.
waneer je balk afmetingen hebt kan je die controleren in de balkschuif van centrum hout.
http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
Gebruik de instellingen dak en gebruik de knop ballast om het extra gewicht te simuleren, dit werkt natuurlijk alleen als er op dit moment geen ballast (grind) aanwezig is.
De vatsige dakdekker van @migjes isi eigenlijk niet te vergelijken met de extra belast de je toevoegd aan een dak. hout kruipt onder permanente belasting (buigt langzaam steeds veder door) zodra de vatsige dakdekker ervanafstapt veert het dak gewoon terug. Je voorzichtigheid is daarom terecht, echter is het zo dat nagenoeg elk normaal gebouwd dak het kan hebben. tuinhuisjes en gebeunde/oude dakkapellen kan een probleem zijn.
Instorten gaat het niet zomaar doen, wat je wel kan doen is om na een maand even het plafond van de dakkapel na te lopen op scheurtjes en na een regenbui te kijken of er nu ineens wel water op het dak blijft staan. in beide gevallen buigen de balken tever door. en zal je iets moeten doen om het op te lossen.
Even linkje met echte gewichten? Naja... linkje met handleiding voor calculator:Knoetie schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 12:01:
@stormfly Flatfix Fusion is inderdaad met relatief weinig ballast. Eventueel zijn er ook systemen die je aan de dakconstructie verankerd. Even googelen naar de naam.
https://www.esdec.com/img...ION_Calculator_Beta_1.pdf
[ Voor 30% gewijzigd door kmf op 22-05-2018 13:20 ]
Dank voor je reactie! Zoals per PM gemeld heb ik wat fotos in een slideshow gezet, wellicht wil je er naar kijken, vanuit jou beroepsmatige achtergrond.twain4me schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 13:01:
@stormfly
Het bepalen of een dakkappel of dakvlak geschikt is voor extra gewicht kan je eigenlijk alleen maar berekenen. bepalen of je gedegen onderzoek nodig hebt kan je met het volgende "stappenplan"
1 Blijft er op dit moment water op het dak staan? (alleen ja of nee, een beetje is dus Ja)
Nee? veder naar punt 2
Ja? Dit kan wijzen op een onjuist geplaatste constructie het is onverstandig om hier gewicht aan te te voegen zonder gedegen onderzoek.
2 is er ooit een vergunning verleend voor de dakkapel?
nee?
timmermannen beunen behoorlijk bij en vergunnings vrij is bij veel mensen een vrijbrief om zich niet geheel aan de regels te houden. werken ze op dat moment bij hun baas met 96mm hout dan krijg je 96 mm , werken ze met 135mm dan krijg je 135mm. het maakt dan erg weinig uit of je eigenlijk 96 of 135 nodig zou hebben.
Ja?
Dat is mooi dan kan je waarschijnlijk de orginele tekeningen krijgen van de gemeente, hiervanaf kan je een aantal essentiele punten controleren
- Afmetingen van de balklaag
- Detail boven het kozijn. het gebeurd nog steeds wel eens dat het kozijn als dragend element wordt gebruikt, bij gewichts toename kan het glas teveel onder spanning komen te staan.
waneer je balk afmetingen hebt kan je die controleren in de balkschuif van centrum hout.
http://www.houtinfo.nl/toepassingen/balkenschuif
Gebruik de instellingen dak en gebruik de knop ballast om het extra gewicht te simuleren, dit werkt natuurlijk alleen als er op dit moment geen ballast (grind) aanwezig is.
De vatsige dakdekker van @migjes isi eigenlijk niet te vergelijken met de extra belast de je toevoegd aan een dak. hout kruipt onder permanente belasting (buigt langzaam steeds veder door) zodra de vatsige dakdekker ervanafstapt veert het dak gewoon terug. Je voorzichtigheid is daarom terecht, echter is het zo dat nagenoeg elk normaal gebouwd dak het kan hebben. tuinhuisjes en gebeunde/oude dakkapellen kan een probleem zijn.
Instorten gaat het niet zomaar doen, wat je wel kan doen is om na een maand even het plafond van de dakkapel na te lopen op scheurtjes en na een regenbui te kijken of er nu ineens wel water op het dak blijft staan. in beide gevallen buigen de balken tever door. en zal je iets moeten doen om het op te lossen.
Er blijft helaas wel water op het dak staan en als ik mij goed herinner ook nog wel een "flink deel van de duim". Dat zou betekenen dat e.a. nu al "doorzadelt"...
Het dakkapel is op basis van prijs neergezet, achteraf spijt van maar toen kon het niet anders. De oude lekte waardoor we we iets moesten.
Ik hoop dat je nog een sneakpeak kan geven over de foto's. In de toekomst zal ik een eigen topic openen als ik een collectie fotos heb. Ook de garage zou nog tot de opties behoren als ik de experts goed begrijp in dit topic.

Na een dag werken zag dat er dan zo uit:

Oftewel, best netjes uitzicht.
En om half 10 s'avonds gaf de omvormer nog steeds wat prik! had ik niet meer verwacht.

Een Goodwe 4200w omvormer.
Opbrengst vandaag is tot nu toe 15.3kWh, niet gek zou ik denken!
Ik heb nu alleen de linker 2 panelen niet aangesloten ivm schaduw na 13 uur op de linkerkant van die panelen. Ik twijfel nog of ik die wel in 1 van de 2 strings moet opnemen, of achter een micro-omvormer moet plaatsen om de rest er geen last van te laten hebben.
Wat denken jullie?
Oost west, 127.0.0.1 best!
Lekker een MicroOmvormer aan hangen. APS YC-600 is een ideale oplossing hier voor. Kan je gelijk beide panelen aanhangen.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:44:
Ik heb nu alleen de linker 2 panelen niet aangesloten ivm schaduw na 13 uur op de linkerkant van die panelen. Ik twijfel nog of ik die wel in 1 van de 2 strings moet opnemen, of achter een micro-omvormer moet plaatsen om de rest er geen last van te laten hebben.
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
ik zou er 2 optimizers opzetten en gewoon in de string mee laten doen. Is waarschijnlijk goedkoper en makkelijker dan een aparte micro-omvormer.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:44:
Wat denken jullie?
Bestaan er dan optimizers voor Goodwe? Of zijn die universeel?DanTm schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:48:
[...]
ik zou er 2 optimizers opzetten en gewoon in de string mee laten doen. Is waarschijnlijk goedkoper en makkelijker dan een aparte micro-omvormer.
Hangt er vanaf hoe het nu aan de omvormer zit aangesloten?geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:44:
Ik heb gisteren ook mijn 14 LG 320Wp panelen geplaatst:
[afbeelding]
Na een dag werken zag dat er dan zo uit:
[afbeelding]
Oftewel, best netjes uitzicht.
En om half 10 s'avonds gaf de omvormer nog steeds wat prik! had ik niet meer verwacht.
[afbeelding]
Een Goodwe 4200w omvormer.
Opbrengst vandaag is tot nu toe 15.3kWh, niet gek zou ik denken!
Wat denken jullie?
Indien 1×12 panelen word het een micro omvormer want 14 panelen kan omvormer niet aan. Zit het nu echter als 2×6 zou ik ze zeker bij koppelen door middel van universele optimiser,dan stijgt het voltage een beetje voor je mpp want dat is nu wat laag
1 PVoutput . Dongen NB
Het is momenteel inderdaad 2x6. Als ik zoek op optimisers vind ik vooral die solaredge dingen. Wat moet ik hebben dan?reneeke1970 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:59:
[...]
Hangt er vanaf hoe het nu aan de omvormer zit aangesloten?
Indien 1×12 panelen word het een micro omvormer want 14 panelen kan omvormer niet aan. Zit het nu echter als 2×6 zou ik ze zeker bij koppelen door middel van universele optimiser,dan stijgt het voltage een beetje voor je mpp want dat is nu wat laag
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Tigo (van SMA), Huawei en Hosola ken ik met losse optimizers.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:54:
[...]
Bestaan er dan optimizers voor Goodwe? Of zijn die universeel?
Staan nog goedkope Tigo's op marktplaats geloof ik (nieuw)
[ Voor 11% gewijzigd door DanTm op 22-05-2018 15:02 ]
Er zijn er van hosola en huawei.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:00:
[...]
Het is momenteel inderdaad 2x6. Als ik zoek op optimisers vind ik vooral die solaredge dingen. Wat moet ik hebben dan?
Een duo van tigo is goedkoopste maar dan kun je niet splitsen per string, dat is weer jammer, ik zou ze wel verdelen want dat deze panelen uitvallen met felle zon is een ding wat zeker is. Dan hadden ze portrait moeten staan
1 PVoutput . Dongen NB
Hoezo kan ik niet splitsen per string? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt?reneeke1970 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:08:
[...]
Er zijn er van hosola en huawei.
Een duo van tigo is goedkoopste maar dan kun je niet splitsen per string, dat is weer jammer, ik zou ze wel verdelen want dat deze panelen uitvallen met felle zon is een ding wat zeker is. Dan hadden ze portrait moeten staan
Een duo versie heeft aansluiting voor twee panelen maar kun je maar aan één string koppelen. Neem je een enkele versie voor één paneel, dan kun je iedere string ééntje plaatsengeerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:09:
[...]
Hoezo kan ik niet splitsen per string? Ik snap niet zo goed wat je bedoelt?
http://www.sun-solar.nl/i...-prijs-voor-e57-incl-btw/
1 PVoutput . Dongen NB
Maar dat is geen probleem toch? Ik wil dan de linker 7 panelen op string 1 doen en de rechter 7 panelen op string 2. Dit omdat s'avonds langzaam op een gegeven moment de zon achter de garage (die links van de overkapping staat) valt en de schaduw valt over ongeveer de helft van het dak. Dan heeft string 2 daar geen last van.reneeke1970 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:11:
[...]
Een duo versie heeft aansluiting voor twee panelen maar kun je maar aan één string koppelen. Neem je een enkele versie voor één paneel, dan kun je iedere string ééntje plaatsen
Dat is wel een probleem want als die twee uitvallen houd je maar string van 5 over en dan word het kritiek.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:13:
[...]
Maar dat is geen probleem toch? Ik wil dan de linker 7 panelen op string 1 doen en de rechter 7 panelen op string 2. Dit omdat s'avonds langzaam op een gegeven moment de zon achter de garage (die links van de overkapping staat) valt en de schaduw valt over ongeveer de helft van het dak. Dan heeft string 2 daar geen last van.
Hier hebben ze tigo enkel of duo. De o versie
https://www.mg-solar-shop.de/search?sSearch=tigo
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 22-05-2018 15:16 ]
1 PVoutput . Dongen NB
In welk opzicht wordt het dan kritiek? Ik heb momenteel 2 strings met 6 panelen en die gaan op zich prima, Voltage is per string de hele dag 177v en hij sprong vanmorgen al ergens tussen 5 en 6 uur aan.reneeke1970 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:14:
[...]
Dat is wel een probleem want als die twee uitvallen houd je maar string van 5 over en dan word het kritiek
Dan houd je nog maar 147 volt over, niet echt rendabel. Het kan wel, maar ik zou vermijden als het kan. Heb vorige post gewijzigdgeerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:15:
[...]
In welk opzicht wordt het dan kritiek? Ik heb momenteel 2 strings met 6 panelen en die gaan op zich prima, Voltage is per string de hele dag 177v en hij sprong vanmorgen al ergens tussen 5 en 6 uur aan.
1 PVoutput . Dongen NB
En als ik de 1e string dan 8 panelen maak (incl de optimizer) en de 2e rechter string 6 panelen?reneeke1970 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:17:
[...]
Dan houd je nog maar 147 volt over, niet echt rendabel. Het kan wel, maar ik zou vermijden als het kan. Heb vorige post gewijzigd
Ja dat is ook een optie, maar dan heb je nooit op dagen zonder schaduw de iets beter 2×7 van 210 voltgeerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:18:
[...]
En als ik de 1e string dan 8 panelen maak (incl de optimizer) en de 2e rechter string 6 panelen?
1 PVoutput . Dongen NB
nice, netjes.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 14:44:
Wat denken jullie?
ik zou gewoon eerst eens proberen de 2 panelen gewoon in de string hangen.
en zelf eerst eens te testen of je wel een optimizer/micro etc etc etc zou willen.
er zitten ook nog diodes in de panelen, die nemen al voor 90% van de problemen al weg.
wel zorgen voor een leuke logging, zodat je het zelf ook kunt zien.
(als diode in sper gaat, dan zie je de Vmpp zakken, maar met 7 panelen blijft er nog genoeg Vmpp over voor de omvormer.)
2x dit er achter:Ik heb nu alleen de linker 2 panelen niet aangesloten ivm schaduw na 13 uur op de linkerkant van die panelen. Ik twijfel nog of ik die wel in 1 van de 2 strings moet opnemen, of achter een micro-omvormer moet plaatsen om de rest er geen last van te laten hebben.
Wat denken jullie?
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Tja wat is nu slim hè. Rond 13 uur valt de dakgoot als schaduw er overheen. Daarna duurt het nog een tijd voordat de schaduw zich echt gaat uitbreiden tot veel verder over het paneel. Met een diode zal het paneel uit gaan rond 1 uur dus. Zou het veel anders zijn met een optimiser?migjes schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:38:
[...]
nice, netjes.![]()
ik zou gewoon eerst eens proberen de 2 panelen gewoon in de string hangen.
en zelf eerst eens te testen of je wel een optimizer/micro etc etc etc zou willen.
er zitten ook nog diodes in de panelen, die nemen al voor 90% van de problemen al weg.
wel zorgen voor een leuke logging, zodat je het zelf ook kunt zien.![]()
(als diode in sper gaat, dan zie je de Vmpp zakken, maar met 7 panelen blijft er nog genoeg Vmpp over voor de omvormer.)
slim is eerst gewoon proberen en dan pas geld uitgeven en oplossen, dat kan altijd nog.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:49:
[...]
Tja wat is nu slim hè. Rond 13 uur valt de dakgoot als schaduw er overheen. Daarna duurt het nog een tijd voordat de schaduw zich echt gaat uitbreiden tot veel verder over het paneel. Met een diode zal het paneel uit gaan rond 1 uur dus. Zou het veel anders zijn met een optimiser?
en waarom niet, je kunt er zo bij, is een fluitje van een cent om te doen.
je kunt lekker experimenteren de komende jaren.
(schaduw blijft schaduw optimizer of geen optimizer.
een optimizer maakt het wel iets beter, maar verwacht geen wonderen.
Kan hem idd wel ff aansluiten zonder optimiser. Maar heb dan nog geen referentiekader.migjes schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:52:
[...]
slim is eerst gewoon proberen en dan pas geld uitgeven en oplossen, dat kan altijd nog.![]()
en waarom niet, je kunt er zo bij, is een fluitje van een cent om te doen.
je kunt lekker experimenteren de komende jaren.
(schaduw blijft schaduw optimizer of geen optimizer.
een optimizer maakt het wel iets beter, maar verwacht geen wonderen.)
Sluit je er eentje aan op één string, nu bv, kun je zien of het in elkaar dondertgeerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:53:
[...]
Kan hem idd wel ff aansluiten zonder optimiser. Maar heb dan nog geen referentiekader.
[ Voor 8% gewijzigd door reneeke1970 op 22-05-2018 15:56 ]
1 PVoutput . Dongen NB
maak ook de logging van de omvormer in orde.geerttttt schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 15:53:
[...]
Kan hem idd wel ff aansluiten zonder optimiser. Maar heb dan nog geen referentiekader.
als er schaduw is, dan gaat alleen de Vmpp omlaag (diode schakeld per 1/3 een paneel gedeeltelijk uit) niet de Ampp.
of zoals @reneeke1970 zegt begin met 1 optimizer in 1 van de 2 strings.
(maar probeer eerst maar eens geheel zonder, mischien verander je wel van gedachten.
niet proberen "geen problemen" op te lossen, eerst kijken of het wel een probleem is.)
Ik weet niet of dit nog van belang is bij je?
Zonnepanelen op plat PVC dak: Wat voor beschermmatjes?
Een vriend met een pvc dak, hebben we ook pvc strookjes tussen de pvc en rubbers gedaan.
Ik denk, eerst eens fatsoenlijke logging aanschaffen (naar pvoutput, met stringspanningen en dergelijke)wat denken jullie?
en experimenteren.
Idealiter zou ik er 1 string van 12 van maken, en met 350 Vmpp
En de 2 probleempanelen op een APS YC600
http://www.sun-solar.nl/i...elen-prijs-e219-incl-btw/
Kost ff wat meer centjes, maar altijd het hoogste rendement.
[ Voor 50% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2018 18:19 ]
Ik weet alleen of dit lekker gaat werken. Er staat bij de omvormer dat de Min DC voltage 120V en de startup voltage 150V. De MPPT range is van 200 tot 500V met 380 als optimum. Als ik naar de panelen kijk, dan lijken deze 28,8Vmppt bij NOCT te leveren. Ik ben dus bang 173V een beetje te weinig is om dit systeem te laten werken, maar ik heb helaas maar plaats voor 6 panelen op de garage. Gaat dit wel lukken, of verlies ik erg veel efficientie omdat ik niet in het MPPT bereik kom?
Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP
Een solis mini, heeft daar betere specs voor:
https://www.solar-outlet....mers/enkelfase-omvormers/
Heb je iets van schaduw?
Edit: de sunpowers verkocht?
kevinjkok in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
En stekker al gevonden?
[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2018 17:50 ]
Helaas maar daar helpt zon ding niet aan, die verlaagd eerder de spanningAUijtdehaag schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 17:59:
@kevinjkok
Omvormer start bij 150 V en je hebt 172 V.
Zal best werken. (maar rendement is wat lager dan)
Maar bij schaduw, kan hij wel eens vroegtijdig uitgaan.
Ach een optimizer kan altijd nog.
1 PVoutput . Dongen NB
Ow ok...reneeke1970 schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 18:58:
[...]
Helaas maar daar helpt zon ding niet aan, die verlaagd eerder de spanning
Dan die sunpowers maar terug halen...
[ Voor 57% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-05-2018 19:15 ]
AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:08:
[...]
Ow ok...
Dan die sunpowers maar terug halen...
[ Voor 63% gewijzigd door reneeke1970 op 22-05-2018 19:53 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Google geeft mij zoveel reclame-achtige dingen waardoor ik er niet veel vertrouwen in heb.
[ Voor 12% gewijzigd door Moby op 22-05-2018 19:32 ]
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Nee zet niet echt door, alleen regen vind ik ook wel zat.AUijtdehaag schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 19:19:
@reneeke1970
Ik wilde beleefd blijven, en had mijn post (toch maar) ge-edit.
Onweer daar bij jullie nu?
Iemand uit Tilburg zegt vaak veel wp op kleine omvormer dat werkt altijd door.
Nou hij is hier toch tien min uit geweest pff
1 PVoutput . Dongen NB
Super! Zo wordt het wel erg makkelijk. Ik maak zelf nog even een eigen topic aan voor de details.twain4me schreef op maandag 21 mei 2018 @ 23:53:
[...]
Hier kan je sets van rijen of kollomen bekijken van verschillende types
https://www.jenm-zonnepanelen.nl/brands/jenm-solar/
dan hoef je alleen maar dat te vermenigvuldigen om het bedrag te krijgen
bv 2 rijen van 6
https://www.jenm-zonnepan...onnepanelen-portrait.html
maakt dus 288 euro
Hellingshoek links is 44, achter 54.

Ligging, linker zijgevel is dus richting kavel 14. Ik heb nog geen idee wat kavel 14 voor woning gaat neerzetten, maar verwacht iets van vergelijkbare afmetingen, dwz goot op 6 meter en +/- 2.5m van erfgrens, nok op 11 meter. Ik vind het heel moeilijk in te schatten wat voor schaduweffecten dat zal hebben.
Breedtegraad 51.711977

Het huis wordt voorzien van 'n brine/water warmtepomp, geschat jaarverbruik volgens installateur 3.2MWh. Daarnaast zijn we geloof ik best wel grootverbruikers (paar terraria die 12+ uur per dag 'n paar 100W staan te verstoken, paar flinke PCs). Maar dit is het opwek topic, niet het bespaar topic
Ter voorbereiding op het gesprek met de installateur ben ik me al aan het inlezen, maar omdat hier toch heel wat relevante ervaring rondloopt, ben ik ook wel benieuwd of jullie op basis van deze informatie al specifieke dingen zien die ik zeker met de installateur moet gaan bespreken
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic