1 PVoutput . Dongen NB
Wie weet meer te vertellen?
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Die 21k is nog inclusief btw, maar inderdaad lastig te beoordelen zonder specificaties.Atomic2005 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:21:
[...]
Die analoge meter maakt niets uit. Want OF heel Nederland mag salderen of andere voordelen van analoge meter hebben, OF niemand mag meer salderen. Voordelen van een analoge meter ga je niet hebben. Want zodra er voordeel uit zou kunnen ontstaan geldt het gelijkheidsbeginsel en is het onwettig.
Hou er qua tvt rekening mee dat de belasting op verbruik boven de 10.000kWh lager belast is. Pas daaronder ga je echt snel terugverdienen. Daar zat ik zakelijk ook mee. Nu zat ik dichter bij dat 10k omslagpunt.
21k euro is het ex bedrag neem ik aan, moet nog wel iets goedkoper kunnen. Maar zonder specs moelijk te beoordelen.
Heeft het dak last van schaduw? Wat zijn de exacte afmetingen?
tip : Laat hem kijken of hij die 3x35A echt nodig heeft. Ik zit er iets onder en blijk met 3x25A prima toe te kunnen. Tarief 251 of 973 euro. Scheelt toch 722 euro per jaar als je het niet _echt_ nodig bent.
Plat dak is 20x30 meter. Geen schaduwen.
Dat van de belasting boven de 10,000kwh ben ik van bewust inderdaad.
Op dit moment kost het stroom circa 2700 euro per jaar (leveringskosten + overheidheffingen, dus geen netbeheerkosten). Bij het plaatsen van de bovengenoemde installatie (a 18,000 exclusief btw) zou die 2700 euro per jaar volledig afgedekt zijn. TVT zou dan iets minder dan 7 jaar zijn volgensmij. Echter is de vraag wat de nieuwe salderingsregeling dan gaat doen.
Als ik even snel koekeloer zou een:
P2000M-DIO 1kV/20A of een P2500M-DIO 1kV/25A toch moeten volstaan. Vanaf 5 stuks zo'n beetje 40 cent in de BTW. Echt een centenbesparing van de Chinese fabrikant.
https://www.tme.eu/nl/Doc...6cfe99/P2000M-dio-dte.pdf
https://www.tme.eu/nl/Doc...f700585e5da204/P2500D.pdf
Een beetje knutselaar rommelt dit zo in stekker.
Inderdaad. Bij een Oost-west opstelling met een flinke dakhelling (45° of zo) kun je bijna het dubbele aan paneelvermogen op je omvormer aansluiten, zonder dat dit ten koste gaat van de opbrengst.Atomic2005 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:41:
[...]
Als het in Belgie is zou ik proberen om een deel van de panelen zo te leggen dat je je verbruik over de dag kunt verspreiden en een kleinere omvormer kunt nemen. Dus oost/west. Of noord/zuid. of of...
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En daar zit het probleem. Want die diode kan die stroom waarschijnlijk best wel aan, maar niet in een dichte stekker, want dan kan de diode de warmte niet meer kwijt. Dit moet je heel anders oplossen, met een (elektrisch geïsoleerd) koelblok om de diode en dan twee losse stekkers.pep_82 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:22:
[...]
P2000M-DIO 1kV/20A of een P2500M-DIO 1kV/25A toch moeten volstaan. Vanaf 5 stuks zo'n beetje 40 cent in de BTW. Echt een centenbesparing van de Chinese fabrikant.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
pep_82 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:22:
[...]
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Andrehj schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:09:
[...]
En daar zit het probleem. Want die diode kan die stroom waarschijnlijk best wel aan, maar niet in een dichte stekker, want dan kan de diode de warmte niet meer kwijt. Dit moet je heel anders oplossen, met een (elektrisch geïsoleerd) koelblok om de diode en dan twee losse stekkers.
Die in je panelen staan parallel en standaard in sper.
Een seriediode kan je vervangen door een zekering.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Een diode kan je voor twee dingen gebruiken: Als zekering tegen een te hoge stroom (dan slaat ze door, en/of als je zeker wilt zijn dat de stroom maar 1 richting op kan.
Zie het als een kop & schotel, in het kopje kun je koffie gieten (in geleiding) en omgekeerd wordt het een knoeiboel (sper-richting) :-). Zie in dit voorbeeld het schoteltje als de witte streep op de diode, voor de juiste montage.
Of ik begrijp je uitleg verkeerd, dat kan natuurlijk ook.
PS: Op mijn paneeltjes staat op het stickertje "Series Fuse = 15amp". Zit er toch echt in :-)
Proton_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 17:57:
@TweakersAddict Deze diode is bedoeld in serie met de string en staat dus standaard in geleiding.
Die in je panelen staan parallel en standaard in sper.
Een seriediode kan je vervangen door een zekering.
[ Voor 28% gewijzigd door TweakersAddict op 17-05-2018 18:38 ]
https://pvoutput.org/intr...780&sid=40879&dt=20180517
Gaat om 2 strings, 1200 watt + 2700 watt DC, Optitrac aan, beide string tussen 300 en 400 volt.
Is er een Max power per Tracker? kan in de manual niks over vinden!
Kan het met derating te maken hebben misschien met 66,9 graden Celsius?
Ik vind dat nogal hoog voor een 1-fase SMA...
http://files.sma.de/dl/1348/WirkungDerat-TI-en-44.pdf
Pagina 59 (is wel ambient, maar toch)
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 19:14 ]
Ik zit me net te bedenken...
Zou het kunnen dat panelen gewoon niet meer leveren en dat het "lijkt" op afvlakken door de omvormer?
Ik heb hier ook zoiets vreemds (op een SMA STP 3-fase)
https://pvoutput.org/intr...073&sid=58741&dt=20180501
Voor zover ik weet is er geen beperking op een mppt ingang, dus verklaring heb ik ook niet.
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 19:30 ]
Op het dak ligt ruim 3000 WP en op de schuur 1500 WP.AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:24:
@BasvanS
Ik zit me net te bedenken...
Zou het kunnen dat panelen gewoon niet meer leveren en dat het "lijkt" op afvlakken door de omvormer?
Ik heb hier ook zoiets vreemds (op een SMA STP 3-fase)
https://pvoutput.org/intr...073&sid=58741&dt=20180501
Voor zover ik weet is er geen beperking op een mppt ingang, dus verklaring heb ik ook niet.
Afvlakken gebeurt niet als het maximaal vermogen bereikt word. Dan zou de straling van de zon precies moeten toenemen/afnemen tov de hoek op de panelen rond het middag uur veranderd.. Volg je die?
Mss dat @AUijtdehaag ons kan vertellen of dat kan op de SMA @Rouske
[ Voor 4% gewijzigd door BasvanS op 17-05-2018 19:36 ]
Alle diodes werken inderdaad hetzelfde, maar door de montage verschilt het effect in een string.TweakersAddict schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 18:03:
De diodes in de panelen staan standaard in sper voor omgekeerde voltage en in doorlaatrichting staan ze open. Net zoals deze "extra" diode. (Als diodes standaard in "sper" zou staan laten ze geen stroom door, dan heb je geen stroom meer uit de panelen.)
[...]
De bypass diodes staan zo in een paneel:

(met dank aan @TD-er )
Als de cellen vermogen leveren, dan staan die dus in sper en gaat de stroom zigzag door de cellen en niet door de bypass diode.
Als een cel geen stroom kan leveren door schaduw, dan zal de MPP tracker een hogere stroom (bij lagere spanning) door de bypass diode sturen.
De seriediode, die @Dre op de pijnbank heeft gelegd, heeft de rol van een blocking diode in onderstaand plaatje:

Door de blocking diode gaat dezelfde stroom als door de cellen. Als één string beschaduwd is (of een paneel maakt kortsluiting oid), dan kan de andere parallelle string stroom in omgekeerde richting door de schaduwstring duwen. Om dit te voorkomen is de blocking diode.
Omdat de toelaatbare reverse current door een paneel vaak hoger is dan de stroom die het paneel zelf op kan wekken, is dit pas nodig bij meer dan twee (Si panelen) of vier (SF panelen) parallele strings.
De "Series Fuse" rating op je paneel is de maximale rating van de zekering die je in plaats van de diode kan gebruiken om de panelen te beveiligen tegen een te grote reverse current.
De zekering is niet opgenomen in je paneel!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Toch druist het tegen mijn onderbuik gevoel in. Er mag dan 20 Ampère (specs) in tegengestelde richting door een paneel. Het zonnepaneel fungeert als een soort zenerdiode waarin een warmte wordt ontwikkeld van 20A×40V (Voc) = 800 Watt. Op een warme zomerdag zal dat wel aardig warm worden.
Toch is het misschien beter om bij de feiten te blijven en het onderbuik gevoel weg te laten
Ik heb het trouwens in LTSpice gesimuleerd en ik krijg het met realistische omstandigheden niet voor elkaar om 20A reverse current te genereren.
AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:42:
@BasvanS
Nee, ik volg hem niet.
Volgens mij hebben die duitsers er een verkeerde stikker op geplakt. (SMA 3600 doet 3680 watt)
[ Voor 11% gewijzigd door TweakersAddict op 17-05-2018 21:11 ]
Wat me initieel niet duidelijk was, was de parallele aansluiting van zonnepanelen en dat exact daarvoor de diodes benodigd waren. Zat met een seriele string in mijn hoofd. Anders kan i.d.d. de stroom reverse (omgekeerd) gaan lopen, klopt.
Proton_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:57:
[...]
Alle diodes werken inderdaad hetzelfde, maar door de montage verschilt het effect in een string.
De bypass diodes staan zo in een paneel:
[afbeelding]
(met dank aan @TD-er )
Als de cellen vermogen leveren, dan staan die dus in sper en gaat de stroom zigzag door de cellen en niet door de bypass diode.
Als een cel geen stroom kan leveren door schaduw, dan zal de MPP tracker een hogere stroom (bij lagere spanning) door de bypass diode sturen.
De seriediode, die @Dre op de pijnbank heeft gelegd, heeft de rol van een blocking diode in onderstaand plaatje:
[afbeelding]
Door de blocking diode gaat dezelfde stroom als door de cellen. Als één string beschaduwd is (of een paneel maakt kortsluiting oid), dan kan de andere parallelle string stroom in omgekeerde richting door de schaduwstring duwen. Om dit te voorkomen is de blocking diode.
Omdat de toelaatbare reverse current door een paneel vaak hoger is dan de stroom die het paneel zelf op kan wekken, is dit pas nodig bij meer dan twee (Si panelen) of vier (SF panelen) parallele strings.
De "Series Fuse" rating op je paneel is de maximale rating van de zekering die je in plaats van de diode kan gebruiken om de panelen te beveiligen tegen een te grote reverse current.
De zekering is niet opgenomen in je paneel!
Ik zou zorgen dat je boven de 25000 Wp uitkomt. Dan kun je EIA aanvragen. Dat scheelt veel geld. De grotere investering is dan gecompenseerd en je hebt een hogere opbrengst die je kunt terugleveren. Daar krijg je nu al iets voor terug en dat zal naar verwachting zeker niet slechter worden na afschaffing saldering.ImmortalSoul schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:50:
Ik ben samen met een familielid aan het kijken naar zonnepanelen voor zijn bedrijf. Op dit moment zijn we nog vooral orienterend aan het kijken wat we zeker wel of niet moet doen, en waar we rekening mee moeten houden.
Wat informatie:
- Zakelijke verbruiker.
- Verbruik van 20.000 kWh per jaar.
- Verbruik zit hem in verlichting (alles is LED), twee airco's en fitnessapparatuur (lopende banden)
- Pand heeft een groot plat dak, dus de panelen kunnen optimaal neergezet worden.
- Momenteel nog een ouderwetse analoge meter.
- 3x35A hoofdaansluiting.
Ik heb hem al op de EIA en de KIA gewezen, wat interessant kan zijn op het gebied van zakelijke BTW voordelen.
De eigenaar van het pand heeft al een offerte opgevraagd van 21k inclusief btw voor 72x 290wp panelen (20880wp). Verder geen details over deze informatie. Wat denken jullie zo van deze offerte?
Op dit moment vragen we ons af:
Is het slim om zonnepanelen te nemen en waar moeten we rekening mee houden met de TVT?
Hoelang zullen we nog gebruik kunnen maken van de analoge meter? En scheelt dat nu echt zoveel?
Andere valkuilen die jullie momenteel zien?
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
De post van @herofruit en de reacties daarop heb ik naar een eigen topic verplaatst:
Beoordelen voorstellen zonnepanelen
De vragen waren dusdanig specifiek voor zijn situatie dat we dit liever in een eigen topic zien
In zekere zin gooi je bij een reverse current vermogen weg, ik neem aan dat dit verstookt wordt in de panelen. Of is dit incorrect? Lijkt me dan altijd zinnig om een "blocking diode" toe te passen bij meerdere strings.Proton_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:57:
[...]
Alleen als er iets mis is (kortsluiting in een string, omvormer offline) kan het werkpunt ergens liggen waar er ook reverse current is.
Onder andere daarom mijn voorkeur voor zekeringen ipv blocking diodes. Een gesprongen zekering is een duidelijk teken dat er iets mis is.
Bovendien geeft een zekering minder verlies en heb je niet de kans (die je bij een diode wel hebt) dat juist kortsluiting de failure mode is.
Ik heb momenteel 16 panelen op zuidoost liggen.Proton_ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:57:
[...]
4 - 4 . 4 - 4
Waarbij groep 1&2 en groep 3&4 parallel is (y stekker).
Deze zijn dan verbonden op 2 MPPT trackers op de goodwe 3000dns omvormer.
De bedoeling is om zodra het dak verstevigd is aan de achterkant nog eens 4-4 . 4-4 te leggen en deze dan nog eens parallel te doen op MPPT 1 en MPPT 2.
Dan zou volgens jou uitleg er dus een diode tussen moeten?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
Kwestie van instelling: mijn SMA3000 doet maximaal 3061W nadat ik het maximaal vermogen verhoogd had. Zoek even op om welke instelling het hier gaat.AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 19:42:
@BasvanS
Nee, ik volg hem niet.
Volgens mij hebben die duitsers er een verkeerde stikker op geplakt. (SMA 3600 doet 3680 watt)
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
Dak stevig genoeg voor 14 zonnepanelen?
Oost west, 127.0.0.1 best!
1. Meer opbrengst aangezien je geen vermogen kan verstoken in de panelen.
2. Mocht de diode kortsluiten heb je de zekering nog.
Enige nadeel is dat beetje verlies in de diode.
De reden van interesse is dat ik momenteel 4x4 SF160 heb, en ik vind de spanning af en toe laag blijven. Dit komt volgens mij omdat een enkele string in de schaduw ligt en de andere niet. Volgens mij is dit op te lossen met die diodes.
[ Voor 28% gewijzigd door Knoetie op 18-05-2018 15:51 ]
Dat is 120kg ballast per paneel. Geen idee wat gebruikelijk is, maar dit lijkt me niet te weinig.geerttttt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:43:
Ik heb nog even een vraag gesteld in het klusforum voordat ik binnenkort mijn 14 zonnepanelen ga plaatsen. In totaal is de hele opstelling 1888 kilo aan gewicht... hopen dat dat dak dat allemaal kan hebben
Dak stevig genoeg voor 14 zonnepanelen?
Wat noem jij laag?, ik heb er 8 parallel met minstens twee in de schaduw.Knoetie schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 15:50:
@Proton_ Maar in zekere zin is een combinatie van een diode en een zekering dan toch de ideale combinatie?
1. Meer opbrengst aangezien je geen vermogen kan verstoken in de panelen.
2. Mocht de diode kortsluiten heb je de zekering nog.
Enige nadeel is dat beetje verlies in de diode.
De reden van interesse is dat ik momenteel 4x4 SF160 heb, en ik vind de spanning af en toe laag blijven. Dit komt volgens mij omdat een enkele string in de schaduw ligt en de andere niet. Volgens mij is dit op te lossen met die diodes.
Maar ik verlies geen spanning.
1 PVoutput . Dongen NB
Pas bij meer dan vier is dat nodig, vanaf vijf dus.Icekiller2k6 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:48:
[...]
Ik heb momenteel 16 panelen op zuidoost liggen.
4 - 4 . 4 - 4
Waarbij groep 1&2 en groep 3&4 parallel is (y stekker).
Deze zijn dan verbonden op 2 MPPT trackers op de goodwe 3000dns omvormer.
De bedoeling is om zodra het dak verstevigd is aan de achterkant nog eens 4-4 . 4-4 te leggen en deze dan nog eens parallel te doen op MPPT 1 en MPPT 2.
Dan zou volgens jou uitleg er dus een diode tussen moeten?
1 PVoutput . Dongen NB
Wat nu, zou ik deze steunen ook gewoon kunnen gebruiken en een gaatje boren in het frame van het zonnepaneel om ze op 80cm te bevestigen? Of wat nu?

Oost west, 127.0.0.1 best!
Jammer, maar als ze echt goedkoop waren, en je ziet er heil in, gewoon doen.geerttttt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:01:
SHIT! Ik heb flatfix eco steunen gekocht via marktplaats, maar wat blijkt nu. Hij heeft me flatfix 800 steunen geleverd ipv 1000. Ondanks dat hij het wel zo aanbood..
Wat nu, zou ik deze steunen ook gewoon kunnen gebruiken en een gaatje boren in het frame van het zonnepaneel om ze op 80cm te bevestigen? Of wat nu?
Klem er wel een blokje hout tussen zodat de boor niet doorschiet en je de cellen beschadigd.
Ik lees hier al een tijdje passief mee, maar nu wordt het voor rmij ook tijd om wat PV paneeltjes op het dak te gaan leggen. Na me redelijk te hebben ingelezen en me te hebben laten informeren, en het anvragen van meerdere offertes, denk ik dat ik nu iets moois gevonden heb en ben benieuwd wat de experts hier ervan denken.
Ik heb een plat dak van grofweg 5.10x5.40m (hier loopt nog een rand omheen, maar die is iets hoger), geen schaduw. Het voorstel is het volgende:
12x q-cell 320Wp in een oost-west opstelling (2 rijtjes van 2x 3), in 2 strings (aparte string voor oost en een voor west) op een Solax X1 Boost 3.0 omvormer.
De reden om het zo te doen is, dat ik meer panelen kwijt kan dan strak op het zuiden, en het zorgt ook voor een mooiere verdeling van de opbrengst over de dag. Any thoughts?
Een lichtere omvormer gaat het ook wel redden verwacht ik, de zon schijnt zelden tegelijk uit zowel het oosten als het westen. Als hij dat wel doet, hebben we wel een probleemborft schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:53:
Hoi!
Ik lees hier al een tijdje passief mee, maar nu wordt het voor rmij ook tijd om wat PV paneeltjes op het dak te gaan leggen. Na me redelijk te hebben ingelezen en me te hebben laten informeren, en het anvragen van meerdere offertes, denk ik dat ik nu iets moois gevonden heb en ben benieuwd wat de experts hier ervan denken.
Ik heb een plat dak van grofweg 5.10x5.40m (hier loopt nog een rand omheen, maar die is iets hoger), geen schaduw. Het voorstel is het volgende:
12x q-cell 320Wp in een oost-west opstelling (2 rijtjes van 2x 3), in 2 strings (aparte string voor oost en een voor west) op een Solax X1 Boost 3.0 omvormer.
De reden om het zo te doen is, dat ik meer panelen kwijt kan dan strak op het zuiden, en het zorgt ook voor een mooiere verdeling van de opbrengst over de dag. Any thoughts?
Met 6 panelen per string kom je wel wat laag uit met je voltage.
Je zou kunnen kijken naar panelen met 96 cellen, zoals die van BenQ SunForte of Panasonic HIT.
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 18-05-2018 23:39 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Als ze erg plat liggen gaat dat op het moment dat de zon op zuid staat gewoon vol vermogen hoor.BlueTooth76 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:30:
[...]
Een lichtere omvormer gaat het ook wel redden verwacht ik, de zon schijnt zelden tegelijk uit zowel het oosten als het westen. Als hij dat wel doet, hebben we wel een probleem
Met 6 panelen per string kom je wel wat laag uit met je voltage.
Je zou kunnen kijken naar panelen met 96 cellen, zoals die van BenQ SunForte of Panasonic HIT.
@borft
Kijk even naar de minimale mpp spanning van de omvormer of dat kan met 6 panelen, anders kan je altijd nog 2x omnik 1500 nemen of zo.
Oost-west met 2x 6 in schans is prima, dat werkt verder goed, ik heb zelf ook zoiets maar met solar frontier panelen waar er 4 stringen van 5 panelen aan hangen,
1 oost 5
1 west 5
1 zuid 5
1 mix (3 west 2 oost)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik heb die van mij nog niet gehoord. Consequentie is wel dat ik tot 57 graden heb gemeten op de buitenkant van de heatsink (beslaat de hele achterkant).
Logging gaat via een insteek module, genaamd "pocket wifi" of "pocket lan".
Ik heb gekozen voor lan maar de installateur heeft het na een paar weken nog niet geconfigureerd, ik ga daar vandaag (weer) achteraan.
Voor wifi kan ik online wel handleidingen vinden maar voor lan niet.
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat solax wat achter loopt qua gebruiksvriendelijkheid van het loggen.
Vrij uniek in deze prijsklasse is dat je kunt loggen via LAN.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Probleem heeft kennelijk zichzelf weer opgelost... wondere wereld soms.geldersscheepje schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:51:
Hmm vandaag een foutcode van mijn Effekta ES3300: Err 31: Communication between M-S fails. Lijkt wel gewoon te werken. Foutcode staat niet in de handleiding.
Wie weet meer te vertellen?
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Ik heb een garage met plat dak waar de panelen zouden komen:

plaatje gemaakt door adviseur die via google-maps beelden heeft zitten passen/meten. Deze kwam tot de volgende offerte voor een prijs incl btw van €6.000 (excl btw 5.000):
- 10x JA Solar Mono 300 Wp
- SolarEdge SE3000 HD Wave
- 10x P300 SolarEdge Optimizers
- Bekabeling & montagemateriaal
- Teruglevermeter & extra groep
- Professionele installatie
Nu kreeg ik ook een reclame brief van verenigign eigen huis over collectieve inkoop, kijken kan geen kwaad dacht ik zo. Deze komen uit op een prijs van €3300 inclusief BTW (excl €2800) voor:
10x CSUN 290-60M-BB
Growatt omvormer (type niet vemeld)
Installatie / levering
Ik zie een verschil in wp, offerte 1 levert theoretisch 3000, offerte 2: 2900.
Daarnaast in de omvormer (10x solaredge versus 1x Growatt).
Maar de prijs wijkt wel zo veel af dat ik niet weet welke ik serieus zou moeten nemen.
Yep, solaredge is niet goedkoop, alleen makkelijk voor de installateur, mooi verhaal over meer opbrengst maar zoals je ziet kan je bijna 2x zoveel aan vermogen kopen voor SE geld.Bartvw schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 10:58:
Ook ik ben me aan het orienteren op de zonnepanelenmarkt.
Ik heb een garage met plat dak waar de panelen zouden komen:
[afbeelding]
plaatje gemaakt door adviseur die via google-maps beelden heeft zitten passen/meten. Deze kwam tot de volgende offerte voor een prijs incl btw van €6.000 (excl btw 5.000):
- 10x JA Solar Mono 300 Wp
- SolarEdge SE3000 HD Wave
- 10x P300 SolarEdge Optimizers
- Bekabeling & montagemateriaal
- Teruglevermeter & extra groep
- Professionele installatie
Nu kreeg ik ook een reclame brief van verenigign eigen huis over collectieve inkoop, kijken kan geen kwaad dacht ik zo. Deze komen uit op een prijs van €3300 inclusief BTW (excl €2800) voor:
10x CSUN 290-60M-BB
Growatt omvormer (type niet vemeld)
Installatie / levering
Ik zie een verschil in wp, offerte 1 levert theoretisch 3000, offerte 2: 2900.
Daarnaast in de omvormer (10x solaredge versus 1x Growatt).
Maar de prijs wijkt wel zo veel af dat ik niet weet welke ik serieus zou moeten nemen.
Zoek eens een installateur op die geen SE aanbied, of expleciet vragen om gewoon een string omvormer en 300W panelen (meest gangbaar nu)
Dan het hele dak vol, dus geen 10 maar wat maximaal past. Dan kom je uit rond een euro 1,10 per Watt peak denk ik.
Bedankt voor de info! Dacht op basis van de info in dit topic al dat SE overbodig was omdat op dit dak geen schaduw valt overdag.Rol-Co schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:09:
[...]
Yep, solaredge is niet goedkoop, alleen makkelijk voor de installateur, mooi verhaal over meer opbrengst maar zoals je ziet kan je bijna 2x zoveel aan vermogen kopen voor SE geld....
Omdat er nog een airco unit op staat vallen er helaas 2 panelen af en zal 10 de max zijn.
Dus die a/c unit geeft schaduw ? Tenzij aan de noordkant van de panelen.Bartvw schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:29:
[...]
Bedankt voor de info! Dacht op basis van de info in dit topic al dat SE overbodig was omdat op dit dak geen schaduw valt overdag.
Omdat er nog een airco unit op staat vallen er helaas 2 panelen af en zal 10 de max zijn.
Je kan ook werken met 5 aps micro omvormers bijv, dan heb je ook wat schaduw management.
Even een quote van mijzelfMdO82 schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 22:09:
Ik hoorde vandaag van mijn ouders dat zij ook aan het PV avontuur willen beginnen.
Nu heb ik hun huis even snel bekeken via google maps.
En qua ligging liggen zij ongeveer op -63 graden gezien van het zuiden.
Ze liggen ongeveer OZO als ik het zo snel even bekeken heb.
Als je de volgende foto's bekijkt
[afbeelding]
[afbeelding]
Hebben ze naar mijn idee meer aan een (zuid)oost-(noord)west installatie dan alleen oost.
Wat vinden jullie hiervan ?
Ik zal ze in ieder geval aangeven dat ze wat offertes moeten gaan opvragen om te kijken wat de bedrijven bieden.
Verdere info heb ik nog niet van de woning, maar zal als het zover is een los topic openen
Hopelijk kan iemand mij wat verdere tips geven
Ze hebben op dit moment een 3-fasen aansluiting
En daarbij nog een foto van Google compass met een overzicht van bovenaf.

2250 WP Zuid PVoutput
Ik zie best veel daken.
Maak eerst eens een foto en teken daar wat maten in bij het dak dat je in gedachten hebt.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Zuid oost zal meer opbrengen, maar spreiding over de dag vind ik toch fijner, en je gokt op twee paarden, ofwel ochtend ofwel avond zon. En als je panelen spreid kun je met kleinere omvormer afMdO82 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 13:43:
[...]
Even een quote van mijzelf
Hopelijk kan iemand mij wat verdere tips geven
Ze hebben op dit moment een 3-fasen aansluiting
En daarbij nog een foto van Google compass met een overzicht van bovenaf.
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Dat moet inderdaad in een eigen topic, maar was even meer als tip wat is beter.ApC_IcE schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:08:
Volgens mij is het de bedoeling dat je een eigen topic opent met puur alleen advies vragen over je eigen potentiële setup.
Als ik meer informatie heb zoals juist ligging, helling van het dak en afmeting van het dak dan zal ik een los topic openen
De vraag kwam mij ook meer omdat een opstelling oost-west beter is voor de spreiding van het opwekken.
Daar zat ik zelf al aan te denken toen ik de ligging bekeek, maar omdat het meer N-W / Z-O was vroeg ik mij even af of een O-W opstelling nut heeft.
Goed de meeste opwekking heb je altijd in de zomer en in de winter is het altijd meegenomen.
Daarom zal N-W minder profijt hebben.
Maar goed genoeg erover ik ga binnenkort eens meten (=weten) en een los topic openen.
2250 WP Zuid PVoutput
ja Z-W brengt meer opMdO82 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:02:
[...]
Dat moet inderdaad in een eigen topic, maar was even meer als tip wat is beter.
Als ik meer informatie heb zoals juist ligging, helling van het dak en afmeting van het dak dan zal ik een los topic openen
De vraag kwam mij ook meer omdat een opstelling oost-west beter is voor de spreiding van het opwekken.
Daar zat ik zelf al aan te denken toen ik de ligging bekeek, maar omdat het meer N-W / Z-O was vroeg ik mij even af of een O-W opstelling nut heeft.
Goed de meeste opwekking heb je altijd in de zomer en in de winter is het altijd meegenomen.
Daarom zal N-W minder profijt hebben.
Maar goed genoeg erover ik ga binnenkort eens meten (=weten) en een los topic openen.
dus zolang sladeren blablabla is het nuttiger
N-O brengt minder op maar omdat je veel meer panlelen op de zelfde grote omvormer kan zetten
brengt het systeem dus nog genoeg op tegen relatief lage kosten
dus wil je op meer paarden wedden of wil je betere verdeling over de dag of zit je aan het maximale van je hoofdaansluiting of is je zuid gerichte dak vol of anders ongeschikt... naast Z-W ook N-O
wil je gewoon veel opbrengen dan gewoon Z-W
Dus als je een topic gaat openen vermeld daar dan even bij wat je nu eigenlijk wil gaan doen
budget of gewenste opbrengst of m2 dakvlak etc etc etc ik heb hier al veel slimme mensen gezien, maar helderziende is niemand...
Als ze verplichten 6mm2 te gebruiken en je gebruikt 2.5mm2 dan kom je 3.5mm2 te kort. Dus dan heb je je antwoord.Opperhoof schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:59:
Ik las op internet dat het sinds 2017 verplicht is om de montage frames te aarden met een 6mm2 aardingsdraad. Kan dit ook gewoon met 2,5mm2 draad? Het gaat om een installatie van 3500wp.
Overigens waar staat dat ? In het NEN ? want dat is een richtlijn geen verplichting.
Opperhoof schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 19:59:
Ik las op internet dat het sinds 2017 verplicht is om de montage frames te aarden met een 6mm2 aardingsdraad. Kan dit ook gewoon met 2,5mm2 draad? Het gaat om een installatie van 3500wp.
Het bouwbestuit (wetgeving) verwijst ernaar dus de nen 1010 is wel degelijk een verplichting.Jan-man schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:41:
[...]
Overigens waar staat dat ? In het NEN ? want dat is een richtlijn geen verplichting.
en nieuw aan te leggen delen in de installatie moeten er dus aan voldoen.
Je zou alleen kunnen zeggen dat via bouwbesluit Artikel 5.1a je kan zeggen dat het niets met veiligheid te maken heeft, maar ik denk niet dat vereffenen daar onder zal vallen, het voorbeeld van de glazenwasser die de panelen vast pakt, schrikt van de statische schok en van zijn ladder flikkerd is inmiddels redelijk ingeburgerd.
En dan met name t.b.v het geluid wat hij maakt, een trafo brom / coil whine.
Ik heb andere modellen maar ze laten wel continu hun fan draaien!Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 09:55:
Iemand hier ervaring met een kostal piko 1.5mp , dat is een stecagrid lookalike.
En dan met name t.b.v het geluid wat hij maakt, een trafo brom / coil wine.
1 PVoutput . Dongen NB
Ja ik snap het, maar een fan is niet zo erg, ik heb het over coil whine .
Wikipedia: Electromagnetically excited acoustic noise and vibration
@AUijtdehaag
Ik denk het niet, ethernet heeft de steca lookalike ook, maar doe daar helemaal niks mee toch.
En of je die niet hoort,.... de 2500hf hoor je ook iets.
Mijn steca's zijn beide muis stil en hoor je niks behalve af en toe een fan, maar heb die kostal nu draaien en vind het maar een herrie ding, geloof nooit dat dit normaal is.
Anders gooi ik hem voor garantie, ondanks zijn 200kWh op de klok.
Een 2500 hf is een (oud model) omvormer met een trafo. (dus coil wine)
Een SMA 1.5 is een TL (trafoloze) omvormer. (dus stil)
Een SMA 1.5 heeft geen fan, dus passief gekoeld.
De SMA kost 574, de kostal piko 1.5 kost 632?
Maar je hebt hem dus al draaiende...
[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2018 11:17 ]
Ja, en ga geen 600 dokken voor een omvormer hoor, nog nooit gedaanAUijtdehaag schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:04:
@Rol-Co
Een 2500 hf is een (oud model) omvormer met een trafo. (dus coil wine)
Een SMA 1.5 is een TL (trafoloze) omvormer. (dus stil)
Een SMA 1.5 heeft geen fan, dus passief gekoeld.
De SMA kost 574, de kostal piko 1.5 kost 632?
Maar je hebt hem dus al draaiende...
Piko is ook trafoloos, maar aan het geluid zou je denken dat er 3 in zitten

Dacht, misschien is er iemand op het forum met zo'n apparaat in gebruik of geinstalleerd ooit.
Ik heb nog een 2 tal Steca 500 omvormers liggen die niets doen.
Ik wil deze eigenlijk bijplaatsen naast mijn 3 actieve omvormers.
Echter zijn er vandaag de dag nog maar weinig panelen te koop die rond de 5 ampere leveren.
Dus is mijn vraag als ik 8A ampere panelen gebruik gemiddeld (250-300wp) kan dit heel veel kwaad op een oost opstelling?
Of levert dit schade aan de omvormer?
Ik zou ook nooit 600 euro dokken voor een omvormer.. Euh... Maarja, heb dan ook 10 x een kleine 200 euro er aan uitgegevenRol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Ja, en ga geen 600 dokken voor een omvormer hoor, nog nooit gedaanen heb er al wat gehad of liggen.
Piko is ook trafoloos, maar aan het geluid zou je denken dat er 3 in zitten
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Ja daarom kocht ik de piko en niet de goedkopere sma
Maar dit lijkt me niet te horen hoor, dat lijkt me heel sterk.
Er staan nog 2 dozen van 7 op marktplaats, 1k euro per doos, 150 ps. Ik heb er even aan gedacht maar word toch een prijzig plaatje voor noord.TFHfony schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:46:
[...]
Ik zou ook nooit 600 euro dokken voor een omvormer.. Euh... Maarja, heb dan ook 10 x een kleine 200 euro er aan uitgegevenMaar... doodse stilte. Hoort niets van die Micro Omvormers
@Chris96
Ze zijn er nog wel hoor, vorig jaar nog 7 gekocht, zoek maar eens op westech solar 100W
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 20-05-2018 11:51 ]
Verkoop die dingen voor 175 per stuk en Schaf wat anders aan.Chris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:42:
Hallo,
Ik heb nog een 2 tal Steca 500 omvormers liggen die niets doen.
Ik wil deze eigenlijk bijplaatsen naast mijn 3 actieve omvormers.
Echter zijn er vandaag de dag nog maar weinig panelen te koop die rond de 5 ampere leveren.
Dus is mijn vraag als ik 8A ampere panelen gebruik gemiddeld (250-300wp) kan dit heel veel kwaad op een oost opstelling?
Of levert dit schade aan de omvormer?
Maar schade geeft het niet, hooguit wat af top. Maar met oost west zal dat niet veel zijn
1 PVoutput . Dongen NB
Als ze konden praten, riepen ze "auw, wat is het hier warm"TFHfony schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:46:
[...]
Ik zou ook nooit 600 euro dokken voor een omvormer.. Euh... Maarja, heb dan ook 10 x een kleine 200 euro er aan uitgegevenMaar... doodse stilte. Hoort niets van die Micro Omvormers
Nu heeft de buurman een opbouw en heeft het platte dak nogal wat koepels/schoorstenen.

Is denk ik nog lang niet genoeg info maar denken jullie dat het mogelijk is.
Echt op het zuiden leggen lijkt mij niet de doen met die opbouw.
LOL.. Ze variëren momenteel tussen de 41 en 49 graden. Maar dat kan nog zeker 15 graden hoger ;-)AUijtdehaag schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:03:
[...]
Als ze konden praten, riepen ze "auw, wat is het hier warm"
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Zit net even terug te kijken en de SMA krijgt hier toch regelmatig ruim 75 graden te verduren.TFHfony schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:22:
[...]
LOL.. Ze variëren momenteel tussen de 41 en 49 graden. Maar dat kan nog zeker 15 graden hoger ;-)
Ja dat is een lastig dakje, in deze tijd gaat het nog wel een beetje maar van sept tot mei is het slecht.DJ-Promo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:04:
Zit al een poosje te kijken om 2/3 zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak.
Nu heeft de buurman een opbouw en heeft het platte dak nogal wat koepels/schoorstenen.
[afbeelding]
Is denk ik nog lang niet genoeg info maar denken jullie dat het mogelijk is.
Echt op het zuiden leggen lijkt mij niet de doen met die opbouw.
In dit geval zou ik de oost-west plaatsen, vrij plat, een graad of 8 en micro omvormers of solar edge ivm schaduw aan alle kanten.
Liefst ook solar frontier of ander Cis paneel, die hebben er ook wat minder last van.
Volgens SMA een jaartje of iets. Serienummer en code staan er nog op. En anders is het voor en schappelijk bedrag te verlengen met stapjes van 5 jaar.;)
Duitse makelij hé. Niet het nieuwere type waarbij het uitbesteed is naar het verre Oosten?
Zie het als jou werkgever. Sommige onderdelen zullen ze bij mijn werkgever blijven bestellen, omdat men niet de kwaliteit kan halen vanuit Polen. Bij wijze van..
Maar goed, ik vind ruim 75 graden ook wel standje tosti. Wat is normaal; hoe is het ontworpen. Geen idee..
[ Voor 37% gewijzigd door Noord27 op 20-05-2018 14:27 ]
Weer een update wat betreft mijn uitvallende noord string.
Sinds een aantal dagen ben ik nu ook het voltage en het ampère van die string aan het loggen. Ik zie echter niet wat ik verwachte.
Op de momenten dat het wattage naar 0 schiet zie ik geen problemen in het voltage. Die blijft netjes rond de 100 volt. Echter, het amperage gaat wel soms kort naar de 0. Je ziet dan van die momenten waarop hij netjes 1.2A opwekt, dan naar de 0 schiet, om weer verder te gaan met 1.4A. Het gemiddelde voltage van de noord string is 98 volt.
Jullie verhaal was toch dat juist de voltage te laag werd door een te hoge paneel temperatuur?
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
2-4 panelen? Ooh, pluk dan 2 aps-500 omvormers van mp voor 300 en koop 4 gebruikte paneeltjes van +/- 250-280W met steunen of bakken.DJ-Promo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 12:52:
Ja zat ook te denken aan micro omvormers. Zat ook te denken aan 2 of 4 panelen. Ga hier ook geen 10jaar meer wonen. Oost-west en dan 2 panelen aan de rechterkant zeg maar? Dan kan ik namelijk ook snel en makkelijk met kabels naar binnen.
Goedkoop klaar! En kan je oogsten.
In die bakken is niet ideaal ivm iets meer warmte maar je kan ze wel vrij simpel verschuiven om ze te optimaliseren kwa plek.
Ik zou ze zetten waar in de foto de druppel van GM staat.
[ Voor 4% gewijzigd door Rol-Co op 20-05-2018 14:52 ]
Een APS500 , heb je dan 500W totaal verdeelt over de beide ingangen, of 250W max per mppt? Oftewel kun je 1aps voor oost/west gebruiken..Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:49:
[...]
2-4 panelen? Ooh, pluk dan 2 aps-500 omvormers van mp voor 300 en koop 4 gebruikte paneeltjes van +/- 250-280W met steunen of bakken.
Goedkoop klaar! En kan je oogsten.
In die bakken is niet ideaal ivm iets meer warmte maar je kan ze wel vrij simpel verschuiven om ze te optimaliseren kwa plek.
Ik zou ze zetten waar in de foto de druppel van GM staat.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Volgensmij had ik gelezen 2 appart, maar @TFHfony weet dat vast wel, die heeft ze.Atomic2005 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:53:
[...]
Een APS500 , heb je dan 500W totaal verdeelt over de beide ingangen, of 250W max per mppt? Oftewel kun je 1aps voor oost/west gebruiken..
[quote]
Aanbevolen nominaal ingangsvermogen (STC-range) 180Wp-310Wp / PV-modules van 60 en 72 cellen
MPPT Spanningsbereik 22V-45V
Werkingsbereik Spanning 16V-52V
Maximale Ingangsspanning 55V
Maximale Ingangsstroom 10.5Ax 2
Maximale Kortsluitstroom (DC max) 15A
Uitgangsgegevens (AC)
Nominaal Uitgangsvermogen 500W
Nominale Uitgangsspanning 230V
Nominale Uitgangsstroom 2.17A
Nominale Frequentie 50Hz
Vermogensfactor >0.99
Totale Harmonische Vervorming (THDI) <3%
Maximaal aantal modules per kring (20A) 7 / 14 modules
[\quote]
[ Voor 86% gewijzigd door Jan-man op 20-05-2018 16:21 ]
Ze zijn er nog wel hoor, vorig jaar nog 7 gekocht, zoek maar eens op westech solar 100W
[/quote]
Ik vindt 100w zo zonde. Je moet er dan gelijk zoveel hebben. En prijs technisch minder interessant.
Heb op die andere omvormers 4x 185w en 3x 205w
Maar zijn er steeds minder.
Iemand een adres waar je die nog vinden kan?
Effectief zitten er gewoon 2 x YC250 in 1 behuizing. Ze kunnen overigens pieken tot zo'n 270/275W.Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 15:58:
[...]
Volgensmij had ik gelezen 2 appart, maar @TFHfony weet dat vast wel, die heeft ze.
En die 100 V valt ook binnen de spec van de omvormer?CurlyMo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:05:
@reneeke1970 @Proton_
Sinds een aantal dagen ben ik nu ook het voltage en het ampère van die string aan het loggen. Ik zie echter niet wat ik verwachte.
Op de momenten dat het wattage naar 0 schiet zie ik geen problemen in het voltage. Die blijft netjes rond de 100 volt. Echter, het amperage gaat wel soms kort naar de 0. Je ziet dan van die momenten waarop hij netjes 1.2A opwekt, dan naar de 0 schiet, om weer verder te gaan met 1.4A. Het gemiddelde voltage van de noord string is 98 volt.
Jullie verhaal was toch dat juist de voltage te laag werd door een te hoge paneel temperatuur?
Klopt een hoge paneel temperatuur veroorzaakt een lage string spanning, ongeveer 1% per 3 graden C.
vuistregel is dat je + en - 10% t.o.v de spec. (=bij 25 graden) ook nog moet vallen.
Lijkt erop dat de omvormer dan even stopt met opwekken, en dus stroom afnemen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Alles met 72 cellen kan goed he, dus 100-200Wp zijn die meestal.Chris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 16:04:
@Chris96
[/quote]
Ik vindt 100w zo zonde. Je moet er dan gelijk zoveel hebben. En prijs technisch minder interessant.
Heb op die andere omvormers 4x 185w en 3x 205w
Maar zijn er steeds minder.
Iemand een adres waar je die nog vinden kan?
Zal gebruikt worden van mp, daar staan er genoeg.
Tja het blijft lastig, ik vermoed dat hij echt even kort onder 90 volt valt, zodra omvormer stopt met er stroom uit te trekken zie je op dat moment de voc waarden, totdat er weer genoeg word geleverd door de panelen en dan kan hij weer gaan trekken.CurlyMo schreef op zondag 20 mei 2018 @ 14:05:
@reneeke1970 @Proton_
Blijft een feit dat je gewoon op randje balanceerde van het bereik van de mpp
1 PVoutput . Dongen NB
Kun je er niet "deels" noord van maken?
https://www.installand.nl...y-luifel-landscape-758501
@Rol-Co
De "buren" maken teveel herrie. Zal vanavond laat nog eens luisteren.
[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2018 17:54 ]
Hebben ze de warmtepomp aan?AUijtdehaag schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:48:
@DJ-Promo
Kun je er niet "deels" noord van maken?
https://www.installand.nl...y-luifel-landscape-758501
@Rol-Co
De "buren" maken teveel herrie. Zal vanavond laat nog eens luisteren.

Worden 72 cell panelen niet meer nieuw gemaakt?Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:33:
[...]
Alles met 72 cellen kan goed he, dus 100-200Wp zijn die meestal.
Zal gebruikt worden van mp, daar staan er genoeg.
Je betaald er op marktplaats inverhouding tot nieuwe meer cells panelen teveel voor vindt ik zelf.

Het is bijna allemaal 60 cel wat er verkocht word, op mp komt er wel eens wat voorbij voor redelijke prijs maar je hebt er ook niet veel nodig toch.Chris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:15:
[...]
Worden 72 cell panelen niet meer nieuw gemaakt?
Je betaald er op marktplaats inverhouding tot nieuwe meer cells panelen teveel voor vindt ik zelf.
Je kan ook die steca's op mp gooien en gewoon 60 cel kopen met een string omvormertje van 250-300.
Solar frontier kan ook nog eventueel parallel, die zijn 2A max, maar wel 115V ( opgegeven maar meestal zo in de 80-90V)
Ik hoor eigenlijk vrij weinig haha, die dingen van mij thuis maken veel meer kabaalRol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:47:
@AUijtdehaag @reneeke1970
Ik weet niet of het te horen is.......
YouTube: kostal noise
1 PVoutput . Dongen NB
Die andere 2 van mij helemaal niks, dan is dit echt storend, gelukkig ben ik er niet de hele dag waar hij hangt.reneeke1970 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:36:
[...]
Ik hoor eigenlijk vrij weinig haha, die dingen van mij thuis maken veel meer kabaal
Verkopen die handel, daarom heb ik ze in garage, controle op afstand of ze nog draaien hahaRol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:44:
[...]
Die andere 2 van mij helemaal niks, dan is dit echt storend, gelukkig ben ik er niet de hele dag waar hij hangt.
1 PVoutput . Dongen NB
Of garantiereneeke1970 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:55:
[...]
Verkopen die handel, daarom heb ik ze in garage, controle op afstand of ze nog draaien haha
Anders is de hotmelt gun nog een oplossing, maar kan me voorstellen dat mensen dit niet grappig vinden als hij in het trappengat hangt of zoiets.
Er hangen er 2 op een hobby kamer van zolder, en 1 in de schuur.
Ik zou de steca's kunnen verkopen. Maar ik heb sinds 2 jaar een logger van fp4all en zou beetje zonde zijn als die niks deed want er zit nog een contract op.Rol-Co schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:24:
[...]
Het is bijna allemaal 60 cel wat er verkocht word, op mp komt er wel eens wat voorbij voor redelijke prijs maar je hebt er ook niet veel nodig toch.
Je kan ook die steca's op mp gooien en gewoon 60 cel kopen met een string omvormertje van 250-300.
Solar frontier kan ook nog eventueel parallel, die zijn 2A max, maar wel 115V ( opgegeven maar meestal zo in de 80-90V)
Tevens zijn de steca's fijne stille omvormers.
Ik zou dan 6 panelen nodig zijn van 200w ÷
Of 6 tot 8 x SF 150-170-s met iedere steca 3 of 4 parallelChris96 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:05:
[...]
Ik zou de steca's kunnen verkopen. Maar ik heb sinds 2 jaar een logger van fp4all en zou beetje zonde zijn als die niks deed want er zit nog een contract op.
Tevens zijn de steca's fijne stille omvormers.
Ik zou dan 6 panelen nodig zijn van 200w ÷
Dit topic is gesloten.
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic