One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Voor de SE6k geldt dat er max 8100Wp aan zonnepanelen mag worden aangesloten.
Je mag max 50 optimizers in één string aan een 3F SE omvormer hangen.
[ Voor 11% gewijzigd door Cranberry op 14-05-2018 10:56 ]
Dan heb ik toch echt moeite met het begrijpen/vinden van de datasheets... Waar heb je de max gevonden?Cranberry schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:55:
@kmf Nee, dat is nu juist één van de voordelen. SE zorgt er zelf voor dat de spanning onder controle blijft (iets waar je bij gewone stringomvormers wel altijd even rekening moet houden).
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Hmm.. het is de optimizer die het bepaald en niet de inverter zelf? Ik zat te zoeken op se6k max string length, aannemende dat een 6k iets meer aankan dan een 3k. Blijkbaar is dat dus een foute gedachte?
(waarom zal je dan ooit gebruik maken van 2 strings.... als er 50 optimizers op 1 string passen, dan zal zo'n string al gelijk max van de inverter zijn zijn. 50x275= 13750WP
Meerdere string met verschillende panelen?, niet alle type optimiser zijn te gebruiken/combineren in één string.kmf schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:07:
[...]
Hmm.. het is de optimizer die het bepaald en niet de inverter zelf? Ik zat te zoeken op se6k max string length, aannemende dat een 6k iets meer aankan dan een 3k. Blijkbaar is dat dus een foute gedachte?
(waarom zal je dan ooit gebruik maken van 2 strings.... als er 50 optimizers op 1 string passen, dan zal zo'n string al gelijk max van de inverter zijn zijn. 50x275= 13750WP)
De inverter doet eigenlijk vrij weinig, die zet dc om in ac. en geeft logging door.
Je kunt haast zo stellen dat de optimisers de omvormers zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Situatie
In de toekomst ga ik schuur, achtergevel en wellicht ook voorgevel vol zonnepanelen leggen. Die moeten ons verbruik (~3000 kWh), toekomstige elektrische wagen (ca. 7.500km/jaar), en in de toekomst ook koken (en verwarmen?) mogelijk maken.
Achtergevel (zuid):
- schuur is op het zuiden gericht (190 graden). Panelen komen vrijwel vlak te liggen, op betontegels (ca. 2 graden). Er passen er 12.
- achtergevel is ook op het zuiden gericht (190 graden), normale dakhelling (ca. 40 graden). Daar passen ca. 8 panelen. De zonnepanelen op de dakkapel komen ook op die helling, of vrijwel plat zoals op de schuur.
- voorgevel is op het noorden gericht (10 graden), zelfde dakhelling. Daar passen ca. 9 panelen. Maar wellicht overbodig of te lage opbrengst.
We zitten nu nog op een 1x35A hoofdaansluiting, maar dat zullen we moeten upgraden naar 3x 25A. Inclusief nieuwe meterkast (nu nog porselein).
Omdat ik nu alvast kabels naar de schuur ga trekken voor de laadpaal, wil ik weten of ik daar DC of AC-kabels voor de zonnepanelen bij moet leggen (+ UTP). Sowieso komt het allemaal in zo’n rode mantelbuis, maar liever leg ik daar ook gelijk de goede kabels in.
Idee 1:
In de schuur omvormer voor 12 panelen. Met 3G6-kabel naar de meterkast trekken (ca. 20 meter kabel), op eigen groep.
Aparte omvormer op zolder voor zuid-dakvlak, of voor beide dakvlakken. Kabel naar eigen groep in de meterkast.
Idee 2:
DC-kabels naar zolder leiden (ca. 15-20 meter kabel). Daar 3-fasen omvormer voor schuur en beide dakvlakken (of alleen zuid).
Wat denken jullie?
edit: verplaatst naar eigen topic
Kijk nog eens bij "Max usable current per MPPT (Amps)"busscherski schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:18:
[...]
Hoe jij bij 2600 watt per mppt komt is me een raadsel (input en output verward?).
geerttttt in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Links 1 dakpan op zijn dak rechts ruim 1 dakpan op het dak van zijn buren.....AUijtdehaag schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:26:
@o2h
Beter ff een eigen topic maken.
Ligt de rechterbuurman al op jouw dak met zijn blauwe poly? Of is dat optisch bedrog?
Ja klopt, volgens mij ligt hij er net wat op. Ondertussen woont er een nieuwe buurman, dus het is nog van voor diens tijd. Maar zolang ik er geen last van heb, laat ik het gewoon zo.AUijtdehaag schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:26:
@o2h
Beter ff een eigen topic maken.
Ligt de rechterbuurman al op jouw dak met zijn blauwe poly? Of is dat optisch bedrog?
11 ampère met 400 volt maakt 4.4 kWTWyk schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:51:
[...]
Kijk nog eens bij "Max usable current per MPPT (Amps)"
geerttttt in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"
Eerste regel begint ook met max 4000 per mpp ,dus eigenlijk best goeie omvormer!
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zou sowieso een A-merk omvormer nemen als je toch al zulke dure panelen hebt, de meerprijs is verwaarloosbaar. Alles op hetzelfde dakvlak dan is 1 string het eenvoudigs. Een Stecagrid Coolcept of de bouwgelijke Kostal Piko MP kan dat prima aan.geerttttt schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:14:
[...]
Maar risico betekent dat hij dus zichzelf uitschakelt als het vermogen te hoog wordt? Dan is het niet zo'n erg risico, oftewel 't is op te lossen dan.
Kan zo'n Solis omvormer verder wel qua specs dan? JenM adviseerde een Goodwe 4200 omvormer...
Beide opties hebben 2 strings. Ik kan eigenlijk alleen maar omvormers vinden (rond mijn prijsklasse) met 2 strings... Heb jij een optie met 1 string dan? Ik dacht juist dat 2 strings een pluspunt zou zijn..
Import van EVs
Panelen zijn 233 euro per stuk, valt mee. Maar 14 panelen op 1 string, daar kun je een mooie vonkenboog mee trekken als je kabeltjes niet goed gemonteerd zijn...Luiaard schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:21:
[...]
Ik zou sowieso een A-merk omvormer nemen als je toch al zulke dure panelen hebt, de meerprijs is verwaarloosbaar. Alles op hetzelfde dakvlak dan is 1 string het eenvoudigs. Een Stecagrid Coolcept of de bouwgelijke Kostal Piko MP kan dat prima aan.
Oost west, 127.0.0.1 best!
https://tweakers.net/ext/...why/full.png?nohitcount=1
- eendraadsschema (enkel zonnepaneel gedeelte), hier moet op staan hoeveel strings, hoeveel panelen (wp) en type omvormer (merken model)
- C10/11 certificaat van de omvormer
- Serie nummer van de omvormer
- Technische sheet van de zonnepanelen
optioneel
- Schema aansluiting zonnepanelen
De rails dingen geaard te zijn met minimum diameter wat naar de 'omvormer'/'zekeringskast' gaat. In mijn geval dus 4mm2, met een maximum van 6mm2. Zoals ik de raad kreeg ook al is het maar 3g2,5, zonnepanelen aarde met 4mm2 .
en bij deze subtiel mijn schoonzus bedanken voor het uit tekenen en hertekenen.. van de schema's
[ Voor 28% gewijzigd door Icekiller2k6 op 14-05-2018 16:16 ]
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000
En wat weerhoudt me eigenlijk een 4 aderige YMVK te gebruiken met de juist diameters.. Het is maar een klein stukje, maar wel buiten in het zicht, dus....
Die kabel is mogelijk niet tot 1000 volt?exroosje schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:47:
voor een nieuw paneel projectje heb ik een losse locatie bij mijn huis waar ik nog 2 panelen kan plaatsen die aan aparte strings worden toegevoegd iivm afwijkende schaduw.. Dat betekent dus in totaal 4 kabels. Zijn er geen meeraderige solar kabels ? Een korte zoektocht leverde alleen wat australische hits op van "twin core solar cable"....
En wat weerhoudt me eigenlijk een 4 aderige YMVK te gebruiken met de juist diameters.. Het is maar een klein stukje, maar wel buiten in het zicht, dus....
Ik heb het wel gedaan, van buiten naar binnen waar de duo optimiser hangt, maar das maar 35 volt
1 PVoutput . Dongen NB
Is er in algemene zijn iets te zeggen over een schappelijke prijs per Wp voor systemen met string omvormer en micro-omvormers?
Hierbij een recent voorbeeld van een installatie met string omvormer (bij een van mijn buren in april 2018):Gilgamesh2014 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 18:17:
Ik heb ondertussen de nodige topics over offertes gezien en verschillende andere topics over zonnepanelen inclusief deze. Wat is niet zozeer heb kunnen vinden is het volgende:
Is er in algemene zijn iets te zeggen over een schappelijke prijs per Wp voor systemen met string omvormer en micro-omvormers?
- 24 x Suntech STP265 op plat dak
- 1 x SMA STP6000-TL21 3 fasen
- alle montage werkzaamheden, inclusief meterkast; zeer netjes aangelegd
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
vandaag is het aantal panelen gestegen naar 13.Proton_ schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:30:
@kmf ca 370V voor 1fase SE en ca 700V voor 3fase SE.
Dit heeft geen relatie met de paneelspanning maar met de maximale boostspanning van de optimizers.
12 zijn geïnstalleerd, maar bij 720V was er nog geen productie. Daarna is de 13e eventjes los aangesloten. voltage schoot naar 780 om weer in te kakken naar 747.
Bij 747V is er wel productie, maar slechts 500Watt
Had toch echt wel >3k verwacht met 13x300 panelen.
Ik vind het maar raar.... morgen wordt pas het volledige hoeveelheid geplaatst (er moet wat gecoördineerd worden omdat deze 1 vlak is met de buren). Hopelijk worden er reëler waarden geproduceerd dan...
Een string omvormer had al 20 kWh binnen.....kmf schreef op maandag 14 mei 2018 @ 20:08:
[...]
vandaag is het aantal panelen gestegen naar 13.
12 zijn geïnstalleerd, maar bij 720V was er nog geen productie. Daarna is de 13e eventjes los aangesloten. voltage schoot naar 780 om weer in te kakken naar 747.
Bij 747V is er wel productie, maar slechts 500Watt![]()
Had toch echt wel >3k verwacht met 13x300 panelen.
Ik vind het maar raar.... morgen wordt pas het volledige hoeveelheid geplaatst (er moet wat gecoördineerd worden omdat deze 1 vlak is met de buren). Hopelijk worden er reëler waarden geproduceerd dan...
1 PVoutput . Dongen NB
Het is geen beperking, wat jij als de omvormer ziet is gewoon een door geef luik, en helaas met kleine beetjes kan hij niks. Dus er moeten eerst wat onderdanige omvormers aan het werk voordat het basis station in staat is om het om te zetten van gelijk naar wissel stroom.kmf schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:19:
Ik vind het ook maar rare beperking. En eerlijk gezegd heb ik er nooit eerder over gelezen
1 PVoutput . Dongen NB
P300 minimale stringlengte 8?BCC schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:24:
Gaat dit zo werken? En dan vooral de inverters? [afbeelding]
https://www.solaredge.com...timizer-datasheet-nld.pdf
Is dit niet makkelijker?
http://www.sun-solar.nl/i...-e1540-incl-btw-sunsolar/
(bij geen schaduw...anders een paar huawei optimizers erop)
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2018 21:48 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
En toen... kwamen we toch op optimizers, hoewel zowel hij als ik daar eerst niet aan dachten...
Hij gaat het voor me doorrekenen.
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-05-2018 21:58 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Prima, maar met een 300 wp paneel wek je meer op...en ben je goedkoper uit.BCC schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:50:
Ik heb meer vertrouwen in een solaredge qua merk, zijn er optimizers die wel passen?
http://www.sun-solar.nl/i...n-e198-incl-btw-sunsolar/
// niet de bedoeling om te bashen... maar denk er eens over na
[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-05-2018 21:59 ]
Iemand een idee wat dit kan zijn? Er scheen de hele dag door zon. Schaduw zou een veel minder grote piek dip geven. Ook geeft hij bijv. op de foto aan dat het de piek van het maximumvermogen van die dag 1000W was, om 4 uur ofzo. M.a.w. hij start gewoon een 'nieuwe dag' (en het apparaat reboot?)
Ik heb Steca gemaild maar die reageert minder snel dan voorheen (was altijd vrij rap met hun antwoorden).
Zou het stiekem een te hoog voltage zijn?
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ik weet niet wat er allemaal aan hangt aan panelen?Nox schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:35:
Afgelopen dagen stopt de omvormer er plots mee. Is een Stecagrid 3010 coolcept apparaat.
[afbeelding]
Iemand een idee wat dit kan zijn? Er scheen de hele dag door zon. Schaduw zou een veel minder grote piek dip geven. Ook geeft hij bijv. op de foto aan dat het de piek van het maximumvermogen van die dag 1000W was, om 4 uur ofzo. M.a.w. hij start gewoon een 'nieuwe dag' en het apparaat reboot.
Ik heb Steca gemaild maar die reageert minder snel dan voorheen (was altijd vrij rap met hun antwoorden).
Zou het stiekem een te hoog voltage zijn?dat hij dan stopt met leveren omdat er teveel PV-power is?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Power heeft niks met voltage te maken, maar als je daar aan twijfelt moet je even het voltage van je string oproepen en vooral ook de spanning aan de ac kant?Nox schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:35:
Afgelopen dagen stopt de omvormer er plots mee. Is een Stecagrid 3010 coolcept apparaat.
[afbeelding]
Iemand een idee wat dit kan zijn? Er scheen de hele dag door zon. Schaduw zou een veel minder grote piek dip geven. Ook geeft hij bijv. op de foto aan dat het de piek van het maximumvermogen van die dag 1000W was, om 4 uur ofzo. M.a.w. hij start gewoon een 'nieuwe dag' en het apparaat reboot.
Zou het stiekem een te hoog voltage zijn?dat hij dan stopt met leveren omdat er teveel PV-power is?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik zit gelukkig niet de hele dag voor het ding, dus ik kan helaas niet zien wat er aan de ac-zijde gebeurt en wat er aan de dc-zijde gebeurd. Er staan ook geen fouten in het logboek die iets zeggen. De boost-converter gaf in het verleden wel eens een melding bij k*tweer 's morgens, maar midden op de dag heb je die zeker niet nodig. Volgens Steca was dat normaal, ik geloof ze welreneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:38:
[...]
Power heeft niks met voltage te maken, maar als je daar aan twijfelt moet je even het voltage van je string oproepen en vooral ook de spanning aan de ac kant?
Waar ik op doelde was het voltage van het grid. Als die op 250v komt stoppen omvormers met leveren
10 Yingli Panda, 270wp de stuk.BlueTooth76 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:38:
[...]
Ik weet niet wat er allemaal aan hangt aan panelen?
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 14-05-2018 22:43 ]
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Kun je die grafieken niet uit de omvormer halen dan?Nox schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:41:
[...]
Ik zit gelukkig niet de hele dag voor het ding, dus ik kan helaas niet zien wat er aan de ac-zijde gebeurt en wat er aan de dc-zijde gebeurd. Er staan ook geen fouten in het logboek die iets zeggen. De boost-converter gaf in het verleden wel eens een melding bij k*tweer 's morgens, maar midden op de dag heb je die zeker niet nodig. Volgens Steca was dat normaal, ik geloof ze wel
[...]
10 Yingli Panda, 270wp de stuk.
Of logging online?
1 PVoutput . Dongen NB
Nee, apparaat heeft geen online loggingsmogelijkheden. Hij vormt om en dat is ook het enige. Prima wat mij betreft, online logging is leuk maar was geen eis bij aanschaf.reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:44:
[...]
Kun je die grafieken niet uit de omvormer halen dan?
Of logging online?
Dan toch een keer overdag lief naar hem kijkenNox schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:46:
[...]
Nee, apparaat heeft geen online loggingsmogelijkheden. Hij vormt om en dat is ook het enige. Prima wat mij betreft, online logging is leuk maar was geen eis bij aanschaf.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik denk dat ik dit maar ga doen idd. Het scheelt best veel in terugverdientijd en de Hola Hola?AUijtdehaag schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:58:
[...]
Prima, maar met een 300 wp paneel wek je meer op...en ben je goedkoper uit.
http://www.sun-solar.nl/i...n-e198-incl-btw-sunsolar/
// niet de bedoeling om te bashen... maar denk er eens over na
Meen je dit?reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:57:
[...]
Dan toch een keer overdag lief naar hem kijken
Eigenlijk niet. Zeker 's morgens niet en ook is 2200-ish watt niks te veel voor een 3kw omvormer. Eigenlijk alle fouten die je van buitenaf zou kunnen bedenken:BCC schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:37:
Is oververhitting niet veel logischer?
te hoge temperatuur
te hoge grid voltage
to hoge freq.
Of te lage uiteraard
Wordt allemaal gelogd als aparte foutcode. Een zelftest is mogelijk maar dan moet je hem op Italiaans grid zetten, doe ik maar niet
Er is een installatiemenu, heb je een key voor nodig
EDIT:
Gevonden in de manual. Maar ook daar staat niks in. Je hebt er overigens niks te zoeken, je kan gewoon de security settings overriden (feed-in op 51Hz...
[ Voor 19% gewijzigd door Nox op 15-05-2018 00:29 ]
Nee, 8x een p300 is minimaal. Anders is 6x een p404 nog een optie maar niet zo mooie optie, zeker niet als je nog wil uitbreiden.BCC schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:24:
Gaat dit zo werken? En dan vooral de optimizers? [afbeelding]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ben heel benieuwd welke nadelen jij ziet mbt uitbreiding als je gebruik maakt van de P404 ipv P300? Ik kan me de iets hogere prijs voorstellen en het feit dat de Mpp-range van de P404 begint bij 12,5V ipv 8V. In geval van een standaard 60 cells-paneel dat voor 2/3 beschaduwd is, ben je nadelig uit.No Hands schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 06:56:
[...]
Nee, 8x een p300 is minimaal. Anders is 6x een p404 nog een optie maar niet zo mooie optie, zeker niet als je nog wil uitbreiden.
Naast deze zaken zie ik niet 1-2-3 nadelen. Jij wellicht wel?
Als je AC voltage te hoog is geweest heb je een envelopje in de display en staat er in de log AC voltage too high.Nox schreef op maandag 14 mei 2018 @ 22:41:
[...]
Ik zit gelukkig niet de hele dag voor het ding, dus ik kan helaas niet zien wat er aan de ac-zijde gebeurt en wat er aan de dc-zijde gebeurd. Er staan ook geen fouten in het logboek die iets zeggen. De boost-converter gaf in het verleden wel eens een melding bij k*tweer 's morgens, maar midden op de dag heb je die zeker niet nodig. Volgens Steca was dat normaal, ik geloof ze wel
Waar ik op doelde was het voltage van het grid. Als die op 250v komt stoppen omvormers met leveren
[...]
10 Yingli Panda, 270wp de stuk.
Dus dat zou dan vrij duidelijk zijn.
Je max power van de dag op 1000W heb ik ook wel op de 3600, dan is hij gereboot wat een soort bugje is, maakt echter niets uit voor de opbrengst.
Die stops in je grafiek is niet normaal, dus beter even het antwoord van steca afwachten, dat kan soms een paar dagen duren inderdaad.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dat ie reboot kan, als dat een paar seconden is prima. Maar ik mis nu gewoon opbrengst en er is iets niet goed. Gelukkig 7 jaar garantie, hopelijk hoeven we er geen gebruik van te maken...Rol-Co schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:15:
[...]
Als je AC voltage te hoog is geweest heb je een envelopje in de display en staat er in de log AC voltage too high.
Dus dat zou dan vrij duidelijk zijn.
Je max power van de dag op 1000W heb ik ook wel op de 3600, dan is hij gereboot wat een soort bugje is, maakt echter niets uit voor de opbrengst.
Die stops in je grafiek is niet normaal, dus beter even het antwoord van steca afwachten, dat kan soms een paar dagen duren inderdaad.
Met die opstart mis je niks,maar die stop van meerdere minuten is vreemd.Nox schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 08:52:
[...]
Dat ie reboot kan, als dat een paar seconden is prima. Maar ik mis nu gewoon opbrengst en er is iets niet goed. Gelukkig 7 jaar garantie, hopelijk hoeven we er geen gebruik van te maken...
Steca garantie in omvormer opsturen en wachten of ze sturen een ander na betaling en krijg je terug als de jouwe daar arriveert.
7 jaar heb je wel alleen als je hem aangemeld hebt via de website.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Even terugkomend hierop hoor. Maar waar haalde je de cijfers vandaan?Cranberry schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:55:
@kmf Nee, dat is nu juist één van de voordelen. SE zorgt er zelf voor dat de spanning onder controle blijft (iets waar je bij gewone stringomvormers wel altijd even rekening moet houden).

Ik zie in deze specsheet dat er "maar" 25 optimizers aan een 6k-omvromer mag zetten.
Ik probeer dus de juiste informatie te vinden, wat eerlijk gezegd niet makkelijk is...
Met 10 optimizers heb ik geen productie.Hier wordt weer gezegd dat 2 strings van 10+11 niet genoeg is.
Maar 21 optimizers met 300Wp panelen op 1 string is weer > 6000.
Dat heb ik uiteraard gedaanRol-Co schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:15:
[...]
Met die opstart mis je niks,maar die stop van meerdere minuten is vreemd.
Steca garantie in omvormer opsturen en wachten of ze sturen een ander na betaling en krijg je terug als de jouwe daar arriveert.
7 jaar heb je wel alleen als je hem aangemeld hebt via de website.
De spec-sheet waar jij naar linkt, is van toepassing op een delta grid: een 3 fasen-aansluiting zonder nulgeleider. Dit is voor jou wrs. niet van toepassing. Jij hebt neem ik aan 3 fase draden, een nul én een aarde. Deze sheet is dus voor jou niet van toepassing
Als ik deze datasheet van power optimizers bekijk, staat daar het volgende in:
- max 50 optimizers per string
- max 11250W DC
Als ik de datasheet van de 3ph omvormers bekijk, wordt daar met geen woord gerept over het maximum aantal optimizers in een string. Er wordt alleen gezegd dat er max 8000W aan PV-vermogen mag worden aangesloten.
'k Heb even een klein testje gedaan met de site designer. Een string van >30 optimizers is geen enkel probleem met een 3ph-omvormer. Jouw 21 panelen moeten gewoon in 1 string op een SE6k worden aangesloten.
[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 15-05-2018 10:56 ]
Gaan wedat doen. Ik heb ook de site designer gedownload maar kreeg het niet gestart. Network problems of zo.Cranberry schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 10:50:
@kmf Geef toe dat het inderdaad verwarrend is.
'k Heb even een klein testje gedaan met de site designer. Een string van >30 optimizers is geen enkel probleem met een 3ph-omvormer. Jouw 21 panelen moeten gewoon in 1 string op een SE6k worden aangesloten.
Monteur is geweest vanwege herrie van die ventilatoren bij opstarten. Die worden nu besteld en vervangen, hij ging het terugkoppelen naar SE over de warmte.
Zou ik zelf moeten gaan ventileren? Hok waar ze hangen is heel goed geïsoleerd, in de loop van de dag word het er wel warm maar niet absurd.
De nieuwe hd versie gaat zelfs over 75 heen.......Wouter36 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:01:
Hier hangen twee SE16k's, met dit warme weer zijn temperaturen van 60+ graden geen uitzondering.
Monteur is geweest vanwege herrie van die ventilatoren bij opstarten. Die worden nu besteld en vervangen, hij ging het terugkoppelen naar SE over de warmte.
Zou ik zelf moeten gaan ventileren? Hok waar ze hangen is heel goed geïsoleerd, in de loop van de dag word het er wel warm maar niet absurd.
1 PVoutput . Dongen NB
Een PV diode heb ik getest. De diode zit in een kant en klare MC4 male+female stekker. De diode is te koop bij de internationale Chinees. Deze diode kan volgens het opschrift 1000 Volt en 20 Ampère aan. Een stroom van 19,9 Ampère moet dus makkelijk kunnen. Hieronder een foto van voor de test, en na de test. De diode was uit de behuizing gehaald waardoor deze al beter kon koelen.

De tin begon te smelten, dus de circa 16 Watt (=0,8V drop) aan warmteontwikkeling was teveel voor de diode.
Een test met 10A doet de diode opwarmen tot 170°C in de redelijk gesloten behuizing.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Als ik je goed begrijp heb je er dus ook daadwerkelijk 19,9A op 1000V doorheen gejaagd? Heb je daar een apparaat voor?Dre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:53:
Over warmte besproken.
Een PV diode heb ik getest. De diode zit in een kant en klare MC4 male+female stekker. De diode is te koop bij de internationale Chinees. Deze diode kan volgens het opschrift 1000 Volt en 20 Ampère aan. Een stroom van 19,9 Ampère moet dus makkelijk kunnen. Hieronder een foto van voor de test, en na de test. De diode was uit de behuizing gehaald waardoor deze al beter kon koelen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Moet je weer 404 kopen omdat ze niet matchen met p300's. Meer eigenlijk niet hoorCranberry schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 07:02:
[...]
Ben heel benieuwd welke nadelen jij ziet mbt uitbreiding als je gebruik maakt van de P404 ipv P300? Ik kan me de iets hogere prijs voorstellen en het feit dat de Mpp-range van de P404 begint bij 12,5V ipv 8V. In geval van een standaard 60 cells-paneel dat voor 2/3 beschaduwd is, ben je nadelig uit.
Naast deze zaken zie ik niet 1-2-3 nadelen. Jij wellicht wel?
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wikipedia:Wolly schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:27:
[...]
Als ik je goed begrijp heb je er dus ook daadwerkelijk 19,9A op 1000V doorheen gejaagd? Heb je daar een apparaat voor?
De diode heb ik alleen in één richting geprobeerd, de geleidingsrichting. De 1000 Volt (sperren) heb ik niet getest.Een diode is een elektronisch onderdeel dat de elektrische stroom zeer goed in één richting geleidt, maar praktisch niet in de andere. Een diode functioneert als het ware als een elektronisch terugslagventiel.
[ Voor 93% gewijzigd door RemkoDJ op 16-05-2018 16:43 ]
Ik heb ze langs gehad (pluspunt). Ze waren weinig flexibel in het meedenken en konden slechts 9 panelen kwijt (minpunt). Offerte zag er wel goed uit (pluspunt), verder geen ervaring mee, want de opdracht is naar een ander gegaan... (zonneenergieopmaat.nl)RemkoDJ schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:29:
Iemand ervarin met het bedrijf metdezon uit de rijp? Ik heb een nette offerte van hun gekregen maar zie dat ze op b.v. facebook gebruik maken van fake recensies... Dat maakt mij dan weer een beetje huiverig...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan
Het wachten is op de installateur om de groepenkast netjes op 3 fase te zetten en dan te hopen dat het verdelen over de fases een oplossing gaat bieden.
[ Voor 14% gewijzigd door DanTm op 16-05-2018 12:59 ]
Als de installateur op een zonnige dag komt kun je ook even de verschillende fases meten. Misschien is er wel 1 bijzonder hoog. En even kijken wat je nog meer op dezelfde fase zet. Een mechanische ventilatie, WTW of NAS knabbelt continu wat weg, je verlichting doet overdag waarschijnlijk niks. Je bekabeling over dimensioneren kan ook wat helpen. Bij dit soort situaties telt uiteindelijk elke volt.DanTm schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 12:57:
Het wachten is op de installateur om de groepenkast netjes op 3 fase te zetten en dan te hopen dat het verdelen over de fases een oplossing gaat bieden.
Diode heeft ook weerstand, daar is hij gewoon niet op berekend geweest. Chinese CheapDre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:53:
Over warmte besproken.
[afbeelding]
[afbeelding]
De tin begon te smelten, dus de circa 16 Watt (=0,8V drop) aan warmteontwikkeling was teveel voor de diode.
Een test met 10A doet de diode opwarmen tot 170°C in de redelijk gesloten behuizing.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Spanning(verlies) is opzich juist wel interresant.Andrehj schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 20:31:
Spanning is niet interessant. Je hoeft alleen maar de 19.9A er doorheen te sturen. De apparatuur daarvoor heeft de betere elektronicahobbyist wel in huis.
Immers Spanning x stroom = vermogen.
Als je met 19,9 ampere, 2 volt verlies hebt, weet je in hoeveel watt deze diode in een kacheltje verandert
Zeker als die diode 170 graden wordt, lijkt mij niet heel erg goed voor de levensduur van de diode.
1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955
Verwijderd
Één ding is zeker, deze tegenover liggende richtingen kan je omvormer gewoon aan. Alleen is het eentje met één of twee aansluitingen?Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:10:
Ik zit er toch aan te denken, nu panelen goedkoper worden en vermogens groter, om naast mijn 10 panelen 2500 WP op Zuid-West er nog 5 te leggen op de voorkant die dan op Noord-Oost komen. Bestaande omvormer kan niet meer hebben en zoek nu een goede leverancier die zwarte panelen en omvormer kan leveren en plaatsen in Zuid-West Brabant. Wie heeft een goed en liefst goedkoop adres hiervoor? Ben er al 6 jaar uit en mijn oude leverancier heb ik geen goede ervaringen mee.
1 PVoutput . Dongen NB
De "YES 20A10" stond erop.Knoetie schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 09:27:
@Dre Stond er nog een typenummer op de diode? Dan is de datasheet en de echte specs op te zoeken.
Geen idee wie dat erop geprint heeft, want ik kan geen datasheet vinden.
Verwijderd
Kan hij niet aan. Ligt 2500 WP op een 2000 omvormer. Gaat hem niet worden. Zal een omvormer bij moeten of 1 hele nieuwe. En heeft maar 1 aansluiting en mppt.reneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:27:
[...]
Één ding is zeker, deze tegenover liggende richtingen kan je omvormer gewoon aan. Alleen is het eentje met één of twee aansluitingen?
Alhoewel: zie nu dat ik 2 strings kan aansluiten, maar wel op 1 mppt. Heb een SMA 2000HF. Dat gaat toch nooit lekker werken? https://www.evoenergy.co....05/SB2000-2500-3000HF.pdf
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 15:44 ]
Jij denkt dat de zon aan twee kanten tegelijk kan schijnen.Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:40:
[...]
Kan hij niet aan. Ligt 2500 WP op een 2000 omvormer. Gaat hem niet worden. Zal een omvormer bij moeten of 1 hele nieuwe. En heeft maar 1 aansluiting en mppt.
Nou ook goed, koop je een nieuwe, eentje van 2500 watt dan?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Zei al, 6 jaar eruit geweest.reneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:44:
[...]
Jij denkt dat de zon aan twee kanten tegelijk kan schijnen.
Nou ook goed, koop je een nieuwe, eentje van 2500 watt dan?
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 15:48 ]
De mijne staat 15sq045 op, aan de kleur van de tin kan ik wel zien dat deze tegen hogere temperaturen kan. En de diode zit ook geklemd, en niet er los tegenaan gehoudenDre schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:29:
[...]
De "YES 20A10" stond erop.
Geen idee wie dat erop geprint heeft, want ik kan geen datasheet vinden.
1 PVoutput . Dongen NB
Blijft de vraag of je twee aansluitingen hebt, anders moet je ze parallel gaan zetten en dan behoren beide string ongeveer dezelde spanning te hebben, de ene met 5 en andere tien zal dus beetje lastig wordenVerwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:46:
[...]
Zei al, 6 jaar eruit geweest.Als het draait, draait het en ben gestopt met volgen. Maar je hebt gelijk. Denk dat ik dan de investering van een omvormer niet heb.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Zal eens moeten kijken. Als datasheet aangeeft dat er 2 strings op de mppt kunnen zegt dit dus niets?reneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:53:
[...]
Blijft de vraag of je twee aansluitingen hebt, anders moet je ze parallel gaan zetten en dan behoren beide string ongeveer dezelde spanning te hebben, de ene met 5 en andere tien zal dus beetje lastig worden
Edit: helaas Sunny Design zegt dat er maar 1 ingang is. Kan dus niet combineren.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2018 16:10 ]
Dat kan wel, door middel van een y stekker. Alleen een gelijke spanning creëren word lastig. Weet je specificatie van je huidige panelen?Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:03:
[...]
Zal eens moeten kijken. Als datasheet aangeeft dat er 2 strings op de mppt kunnen zegt dit dus niets?
Edit: helaas Sunny Design zegt dat er maar 1 ingang is. Kan dus niet combineren.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Die kan ik wel achterhalen maar achter heb ik er 10 liggen. Voor worden dat denk ik de helft. Dus die spanning wordt dan toch nooit gelijk?reneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 16:44:
[...]
Dat kan wel, door middel van een y stekker. Alleen een gelijke spanning creëren word lastig. Weet je specificatie van je huidige panelen?
Tenzij je nu 30 volt panelen hebt en je neemt erbij van 60 volt, zoals panasonic hit.Verwijderd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:26:
[...]
Die kan ik wel achterhalen maar achter heb ik er 10 liggen. Voor worden dat denk ik de helft. Dus die spanning wordt dan toch nooit gelijk?
Zelfs als je voor nieuwe setup gaat moet je toch panelen kiezen met wat hoger voltage, want 5 standaard panelen kom je wat laag in voltage. Dus een 72 of 96 cells paneel moet het toch wel worden, die zitten aan 40 danwel 48 volt
1 PVoutput . Dongen NB
Als ik Google mag geloven dan heeft jou diode een sperspanning van 45 Volt. De spanning is wel erg laag vergeleken met mijne van 1000 Volt. Klinkt meer als een bypass diode voor in een zonnepaneel zelfreneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 15:52:
[...]
De mijne staat 15sq045 op, aan de kleur van de tin kan ik wel zien dat deze tegen hogere temperaturen kan. En de diode zit ook geklemd, en niet er los tegenaan gehouden
Is er eigenlijk ergens een overzichtje van panelen met specs, waarin je makkelijk kunt filteren op spanning en aantal cellen? Een excelletje zou ideaal zijn. Nu moet je voor alle panelen die je vindt handmatig de specs bij elkaar zoeken.reneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 17:36:
[...]
Tenzij je nu 30 volt panelen hebt en je neemt erbij van 60 volt, zoals panasonic hit.
Zelfs als je voor nieuwe setup gaat moet je toch panelen kiezen met wat hoger voltage, want 5 standaard panelen kom je wat laag in voltage. Dus een 72 of 96 cells paneel moet het toch wel worden, die zitten aan 40 danwel 48 volt
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb wel eens ergens een lijst gezien op Duitse site, maar dan moet je weer gaan zoeken waar te verkrijgen, en dat valt niet mee met wisselend aanbod.Andrehj schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:59:
[...]
Is er eigenlijk ergens een overzichtje van panelen met specs, waarin je makkelijk kunt filteren op spanning en aantal cellen? Een excelletje zou ideaal zijn. Nu moet je voor alle panelen die je vindt handmatig de specs bij elkaar zoeken.
Dus ik probeer maar de info te onthouden die hier soms voorbij komt
1 PVoutput . Dongen NB
Hoog tijd dat panelen in de Tweakers PriceWatch komenAndrehj schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:59:
[...]
Is er eigenlijk ergens een overzichtje van panelen met specs, waarin je makkelijk kunt filteren op spanning en aantal cellen? Een excelletje zou ideaal zijn. Nu moet je voor alle panelen die je vindt handmatig de specs bij elkaar zoeken.
Volgens Ali tot 1000 volt. Er gaat nu tot 800 doorheen. Met 8 ampère word ie lauwDre schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 18:49:
[...]
Als ik Google mag geloven dan heeft jou diode een sperspanning van 45 Volt. De spanning is wel erg laag vergeleken met mijne van 1000 Volt. Klinkt meer als een bypass diode voor in een zonnepaneel zelf
MC4 Connector IP68 Waterdicht met 15A Diodes 15SQ045 Gebruik voor zonnepaneel
http://s.aliexpress.com/RJrEzmeY?fromSns=Kopiëren naar klembord
1 PVoutput . Dongen NB
We zitten op Tweakers
45 Volt lijkt me niet geschikt als stringdiode.
Anders bestel ik ze en vervang ik ze zelf voor fatsoenlijke diodes.
Mijne is gewoon schroef bus, draai je zo openKnoetie schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 07:46:
Hoe makkelijk is het om zo`n behuizing open te maken van een MC4 Diode? Is het daarna nog mogelijk om het dicht te maken?
Anders bestel ik ze en vervang ik ze zelf voor fatsoenlijke diodes.
1 PVoutput . Dongen NB
Dak komt volgende week, dus dan zie ik de schaduw eindelijk..
[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 17-05-2018 14:12 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Ik heb die diodes er hier ook tussen (5 strings van 5x SF160), werkt wel okay, draait op deze manier nu een jaartje. Beetje lauw voelen ze aan die 2 die binnen liggen als de zooi op vol vermogen aan het draaien is. Ik zou die chinese specs met een flinke korrel zout nemen en zeker niet tot de max gaan. In dit geval gaat er nog geen 2 A stroom doorheen dus dat blijft wel heel.Dre schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:53:
Over warmte besproken.
Een PV diode heb ik getest. De diode zit in een kant en klare MC4 male+female stekker. De diode is te koop bij de internationale Chinees. Deze diode kan volgens het opschrift 1000 Volt en 20 Ampère aan. Een stroom van 19,9 Ampère moet dus makkelijk kunnen.
Wat vinden jullie van de volgende opstelling:
15x Amerisolar Poly 275W
1x GOODWE 3000D-NS
Panelen komen op een dak met helling van 12°.
Dak ligt net iets voor bij het westen. 107° azimut.
Heb je wat meer gegevens?
Fototje? 3-fase in huis? Andere kant van het dak blijft leeg? Of is het al oost west?
Zijn ze nog wel leverbaar?
http://www.sun-solar.nl/i...-wp-zonnepaneel-sunsolar/
(Er is meer te krijgen)
[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 12:44 ]
Ik wil 6 van deze in een afdak (canope) opstelling aan een muur (op het zuiden) gaan monteren, waarbij ik bewust voor de 2m lengte kies (in portrait opstelling) van deze 72-cell panelen ivm de maximale uitslag van het 'afdak'.
Ik ben ook nog op zoek naar geschikte muursteunen, dus als iemand een tip heeft?!
GA-Z97X-UD5H, Core i5 4670, 8Gb DDR3, MSI GTX 1050 Ti 4Gb, Samsung 840 EVO 250 Gb SSD, BCM94360CD Wifi+Bluetooth 4.0LE, MacOS 13 High Sierra
Wat informatie:
- Zakelijke verbruiker.
- Verbruik van 20.000 kWh per jaar.
- Verbruik zit hem in verlichting (alles is LED), twee airco's en fitnessapparatuur (lopende banden)
- Pand heeft een groot plat dak, dus de panelen kunnen optimaal neergezet worden.
- Momenteel nog een ouderwetse analoge meter.
- 3x35A hoofdaansluiting.
Ik heb hem al op de EIA en de KIA gewezen, wat interessant kan zijn op het gebied van zakelijke BTW voordelen.
De eigenaar van het pand heeft al een offerte opgevraagd van 21k inclusief btw voor 72x 290wp panelen (20880wp). Verder geen details over deze informatie. Wat denken jullie zo van deze offerte?
Op dit moment vragen we ons af:
Is het slim om zonnepanelen te nemen en waar moeten we rekening mee houden met de TVT?
Hoelang zullen we nog gebruik kunnen maken van de analoge meter? En scheelt dat nu echt zoveel?
Andere valkuilen die jullie momenteel zien?
reneeke1970 schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 19:27:
[...]
Volgens Ali tot 1000 volt. Er gaat nu tot 800 doorheen. Met 8 ampère word ie lauw
MC4 Connector IP68 Waterdicht met 15A Diodes 15SQ045 Gebruik voor zonnepaneel
http://s.aliexpress.com/RJrEzmeY?fromSns=Kopiëren naar klembord
TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41
Foto heb ik niet direct, zal er vanavond eentje maken.AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 12:21:
@brittjan
Heb je wat meer gegevens?
Fototje? 3-fase in huis? Andere kant van het dak blijft leeg? Of is het al oost west?
Zijn ze nog wel leverbaar?
http://www.sun-solar.nl/i...-wp-zonnepaneel-sunsolar/
(Er is meer te krijgen)
Het dak is maar hellend naar 1 kant, schuin pannendak van een brandhout opslag/tuinhuis.
Dak is ongeveer 16m op 3.5m. Hier dachten we 1 rij panelen (15) op te leggen.
Wij hebben een 1 fase aansluiting. Huis is gelegen in Belgie.
Ons huidig verbruikt schommelt rond de 2300kwh per jaar.
In de toekomst zal dit wel wat oplopen met kinderen, daarmee de keuze om een jaarlijkse opbrengst van ongeveer 3000kwh te hebben.
Doehetzelf webshops in belgie zijn niet dik gezaaid. Degene die ik heb gevonden bood deze materialen aan.
Die analoge meter maakt niets uit. Want OF heel Nederland mag salderen of andere voordelen van analoge meter hebben, OF niemand mag meer salderen. Voordelen van een analoge meter ga je niet hebben. Want zodra er voordeel uit zou kunnen ontstaan geldt het gelijkheidsbeginsel en is het onwettig.ImmortalSoul schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:50:
Ik ben samen met een familielid aan het kijken naar zonnepanelen voor zijn bedrijf. Op dit moment zijn we nog vooral orienterend aan het kijken wat we zeker wel of niet moet doen, en waar we rekening mee moeten houden.
Wat informatie:
- Zakelijke verbruiker.
- Verbruik van 20.000 kWh per jaar.
- Verbruik zit hem in verlichting (alles is LED), twee airco's en fitnessapparatuur (lopende banden)
- Pand heeft een groot plat dak, dus de panelen kunnen optimaal neergezet worden.
- Momenteel nog een ouderwetse analoge meter.
- 3x35A hoofdaansluiting.
Ik heb hem al op de EIA en de KIA gewezen, wat interessant kan zijn op het gebied van zakelijke BTW voordelen.
De eigenaar van het pand heeft al een offerte opgevraagd van 21k inclusief btw voor 72x 290wp panelen (20880wp). Verder geen details over deze informatie. Wat denken jullie zo van deze offerte?
Op dit moment vragen we ons af:
Is het slim om zonnepanelen te nemen en waar moeten we rekening mee houden met de TVT?
Hoelang zullen we nog gebruik kunnen maken van de analoge meter? En scheelt dat nu echt zoveel?
Andere valkuilen die jullie momenteel zien?
Hou er qua tvt rekening mee dat de belasting op verbruik boven de 10.000kWh lager belast is. Pas daaronder ga je echt snel terugverdienen. Daar zat ik zakelijk ook mee. Nu zat ik dichter bij dat 10k omslagpunt.
21k euro is het ex bedrag neem ik aan, moet nog wel iets goedkoper kunnen. Maar zonder specs moelijk te beoordelen.
Heeft het dak last van schaduw? Wat zijn de exacte afmetingen?
tip : Laat hem kijken of hij die 3x35A echt nodig heeft. Ik zit er iets onder en blijk met 3x25A prima toe te kunnen. Tarief 251 of 973 euro. Scheelt toch 722 euro per jaar als je het niet _echt_ nodig bent.
[ Voor 6% gewijzigd door Atomic2005 op 17-05-2018 15:27 ]
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Als het in Belgie is zou ik proberen om een deel van de panelen zo te leggen dat je je verbruik over de dag kunt verspreiden en een kleinere omvormer kunt nemen. Dus oost/west. Of noord/zuid. of of...brittjan schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:31:
[...]
Foto heb ik niet direct, zal er vanavond eentje maken.
Het dak is maar hellend naar 1 kant, schuin pannendak van een brandhout opslag/tuinhuis.
Dak is ongeveer 16m op 3.5m. Hier dachten we 1 rij panelen (15) op te leggen.
Wij hebben een 1 fase aansluiting. Huis is gelegen in Belgie.
Ons huidig verbruikt schommelt rond de 2300kwh per jaar.
In de toekomst zal dit wel wat oplopen met kinderen, daarmee de keuze om een jaarlijkse opbrengst van ongeveer 3000kwh te hebben.
Doehetzelf webshops in belgie zijn niet dik gezaaid. Degene die ik heb gevonden bood deze materialen aan.
Jullie moeten 100euro per jaar per 1kWp omvormer betalen begreep ik. Kijk desnoods ook goed naar een omvormer die een paar 100 boven zn specs kan presteren.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.
Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!
Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic