CurlyMo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:43:
Voor de mensen met panelen op noord op +/- 45 graden. Kunnen jullie aangegeven wat het rendement van de panelen is op zonnige dagen en op bewolkte dagen na 13:00.
Ik zie namelijk:
Zonnige dagen: 6%
Bewolkte dagen: 18%
Het rendement op bewolkte dagen komt overigens overeen met mijn zuid opstelling.
grofweg zijn dat ook de cijfers die ik zie van oost-west.
oost in schaduw +/- 20% met wat wolken.
oost in schaduw +/-5% met stralend helder weer.

maar een cijfer er aan koppelen is lastig, de 1ne wolk is de andere niet.
een zwarte onweerswolk = 0W, een dunne sluier kan dan weer 30% zijn.
maar doordat oost-west (of noord-zuid) met meer Wp (+/-50%) kan worden uitgevoerd.
zoals mijn 6,4kWp op een 4kW omvormer.
draai ik op dit moment (vrij lichte dunne wolk) toch nog 1500W.
dan hobbel ik toch nog een 10+kWh op een dag naar binnen, blijft lekker.

Wolly schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:06:
Ik zag van de week op marktplaats een Hosola 1000 die te koop was vanwege een upgrade van de panelen op een nieuwbouwhuis.
Nu ga ik er vanuit dat zo'n huis tegenwoordig toch wel 300W panelen heeft, dus met 3 of 4 panelen zit de Hosola aan de max. Maar hoe doen ze dat met stringspanning, 3x35V is toch bij lange na niet de 360V waarop zo'n omvormer goed werkt?
Ik vermoed dat de markt overspoeld gaat worden met zulke kleine omvormertjes, maar ik vraag mij af wat je er nu nog mee kan nu de panelen >300W zijn? Of werken die omvormers ook
goed met 120V input?
ach het is een gewone TL omvormer.
daar kun je gewoon 12x300Wp aan hangen.
als je dan met bewolking maar een 20% doet, dan zit je rond de 800W.
(oke je topt dan wel veel af, maar hij kan het gewoon aan, hij gaat er niet kapot van.
niet iets wat ik graag aanraad, maar zo een ding als backup omvormer, leuk toch.

)
onderdimensioneren van de omvormer is niet tof, maar kosten technisch gezien kan het een persoon wel helpen zijn systeem samen te stellen.
b.v. eerst een jaar of 2 met een te kleine omvormer draaien (goedkoop 2de hands) en dan van de "winst" een echte grote omvormer kopen, waarom niet.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)