Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.833 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
TweakersAddict schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:13:
Lange tijd omvormer op maximaal vermogen zien draaien vanochtend: 2552kWu AC = 2669kWu DC (= getweakte waarde in SMA Sunny Boy 2.5), rendement van het totale systeem eindelijk eens kunnen meten = 95.6% t.o.v. 2800Wp TrinaSolar all black geinstalleerd.
De omvormer stond af te toppen, rendement van het totale systeem is dan zelfs nog hoger neem ik dan maar even aan :-) Of panelen leveren meer dan op etiket vermeld staat.
Flinke pieken en dalen door bewolking in opbrengst, zeker in de ochtenduren. De wat lagere temperaturen hielpen zeker mee.

SMA Sunny Boy 2.5 temperatuur gemeten tijdens hooglast 73.5 graden Celcius. Toch es nadenken over active koeling d.m.v. een fan met een klik aan 60 graden, klik uit 50 graden bimetaaltje:

[afbeelding]
Ik deed active cooling "vroegah" met een dubbel xbox fannetje (die ik hier nog heb liggen) en dmv domoticz
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 4"

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersAddict
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-12-2021
Goed idee idd. Bi-metaaltje hier al gevonden in junkbox (50 graden aan /40 graden uit), nu nog liefst een fannetje klein maar fijn zien te vinden op 230v ofzo die niet al te hard draait.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:45:
[...]

Ik deed active cooling "vroegah" met een dubbel xbox fannetje (die ik hier nog heb liggen) en dmv domoticz

TrinaSolar All Black 2377Wp (DC) + SMA SB 2.5 ozo | TrinaSolar All Black 1127 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | JASolar All Black 500Wp (DC) + APS YC500I wnw | In de maak: JA Solar 1231 Wp (DC) + SMA SB 1.5 wnw | OptiTrac Global Peak AAN | Kruimte iso Rc 4.41

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 21:49
AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:45:
[...]

En ik zeik niet over beetje stroom verbruik, gewoon acht uur aan, savonds acht uur weer uit, zeven PC ventilators.
Omvormers blijven onder 35 graden

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Zou ik ook doen met 21 kW op het dak...(aan de muur) :+

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 11-05-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:54:
@reneeke1970
Zou ik ook doen met 21 kW op het dak...(aan de muur) :+
20kW voor de fannetjes, 1kW voor het huisverbruik. :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14:00
Een fan regelaartje voor degenen die geen junkbox hebben :
https://nl.aliexpress.com...t-KTS011/32619603749.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Die zijn voor ruimte temp, BI metaal zit in dat kastje

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Deze is natuurlijk veel mooier.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1Nnl9JFXXXXbPXVXXq6xXFXXX1/224008084/HTB1Nnl9JFXXXXbPXVXXq6xXFXXX1.jpg?size=166200&height=400&width=400&hash=ebe2db1db540dd25f7acab6d605540fd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
reneeke1970 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:53:
[...]

En ik zeik niet over beetje stroom verbruik, gewoon acht uur aan, savonds acht uur weer uit, zeven PC ventilators.
Omvormers blijven onder 35 graden
En, heb je ook vastgesteld of het verbruik van de fans op weegt tegen de winst in opbrengst ?

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het zijn halfgeleiders, geen supergeleiders :)
Er is geen verschil in verwachte opbrengst van de omvormer.
De hypothese is dat het een langere levensduur geeft.
Koelen van panelen zou wel meer opbrengst geven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ha! Die ligt hier in mijn knutselruimte. Made bij Banggood..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Schinnen-groen schreef op zondag 29 april 2018 @ 09:16:
Misschien is het op dit forum al aan de orde geweest, maar sinds 4 maart kunnen ALLE eigenaren van zonnepanelen hun BTW terugvragen bij de belastingdienst.

Dus heb je als early adapter vóór 2013 zonnepanelen aangelegd, dan kan je alsnog het betaalde BTW-bedrag bij de belastingdienst terugvragen.

Van de site van Eigen Huis:

*O* *O* "Update 4 maart 2018
Het ministerie van Financiën geeft aan dat ook kopers van zonnepanelen van vóór 20 juni 2013 een teruggaveformulier kunnen aanvragen." *O* *O*

In december 2017 had ik al een aanvraag de deur uit gedaan, gisteren kreeg ik pas van de belastingdienst een brief met een toegekend BTW-nummer en een aanvraagformulier voor teruggave.
Die 6-8 weken wachttijd is dus een wassen neus.

Het toegestuurde formulier moet binnen 1 maand retour worden verzonden.

Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Nou ben ik bezig om die aangifte te doen. Mijn panelen zijn van 2010. Ik wil daar ook gelijk een brief bij doen voor de ontheffing van de BTW aangifte. Nu moet hier een ingangsdatum op aangegeven worden.
Moet ik dan hier invullen 1 januari 2011 omdat mijn panelen van 2010 zijn.

Of moet ik hier dan 1 januari 2019 aanhouden. Ik heb op de site van de belastingdienst dit proberen terug te vinden maar krijg het niet gevonden. Weet iemand hier het antwoord op. :)
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnefreak schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:46:
[...]

Nou ben ik bezig om die aangifte te doen. Mijn panelen zijn van 2010. Ik wil daar ook gelijk een brief bij doen voor de ontheffing van de BTW aangifte. Nu moet hier een ingangsdatum op aangegeven worden.

Of moet ik hier dan 1 januari 2019 aanhouden. Ik heb op de site van de belastingdienst dit proberen terug te vinden maar krijg het niet gevonden. Weet iemand hier het antwoord op. :)
Je geeft de datum van plaatsing op. That's it. Je hoeft niet (meer) jaarlijks een ontheffing aan te vragen. Zie site BD voor uitleg.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
zonnefreak schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 20:46:
[...]

U vraagt wij draaien klik

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Dank je wel Schinnen-Groen en Supertip voor de snelle reactie's :) Ik ben uit de brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Rouske schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:39:
[...]
Het gaat er meer om als 1 kant vol in de zon zit wat er dan gebeurd met de optimizers aan de andere kant van het dak. In jouw geval met 6x60V zit je al op 360V, dan moeten de andere 9 nog maar 10V leveren. Ik neem aan dat ze alle 15 in 1 string zitten.

Kan je de grafieken tab zien op de SE portal (rechten genoeg?), dan de optimizer spanning van al je optimizers laten zien in 1 grafiek, bijvoorbeeld van vandaag..
Plaatjes zoals in deze en deze post.
Sorry, mijn reaktie was kennelijk overbodig; jij en @ocaj hadden al een duidelijk antwoord op @jacovn's vragen gegeven.

De plaatjes bij mij zien er soortgelijk uit, behalve dat 2 van de 6 panelen onder/naast de dakkapel liggen en de overige 4 erboven. De optimisers van die bovenste 4 beginnen het eerst, dan komen er wat panelen van de NW kant bij en dan pas de lage panelen op de ZO kant die tot dan toe nog in de schaduw lagen.
Eén optimiser clipt 2 minuten op 60V, een andere heeft 1 meting van 60V, de rest blijft hier onder. Dit gebeurt rond 6AM, de inverter is dan wel actief, maar levert dan nog geen vermogen.
De spanning van de 6 panelen in de zon gaat uiteindelijk naar 53V de 9 panelen in de schaduw naar iets minder dan 5V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Nu we het over de afgelopen dagen regelmatig over SolarEdge hebben: ik was benieuwd of er al meer zicht is op een 3-fasen variant van de HD Wave omvormers. Ze gaan wel komen, maar er is nog geen heel concrete planning. Men (SE NL) meldde mij dat het naar verwachting in de loop van 2019 zal zijn.

Het hogere rendement van de HD Wave-versies is m.i. wel interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:15

BlueTooth76

Let the sun shine!

Voor wie een coolfan wil plaatsen:

In mijn stereomeubel heb ik een aantal Arctic TC fans geplaatst, die hebben een temperatuursensor aan een 40cm draadje en de fan gaat draaien vanaf 35 graden en harder naarmate de temperatuur hoger wordt.
Het draadje van de sensor is probleemloos te verlengen naar een meter (solderen / krimpkous).

De fans zijn er in verschillende maten, zoek naar de "TC" modellen.

[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-05-2018 08:53 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:30

JME

zeg maar Jamie

TweakersAddict schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:13:
Toch es nadenken over active koeling d.m.v. een fan met een klik aan 60 graden, klik uit 50 graden bimetaaltje
Heb wel eens gelezen dat iemand een fan op een minipaneeltje (oude tuinverlichting?) aansloot, ging gewoon aan en uit met de zon, precies wanneer je het nodig hebt. En geen aanvullend stroomverbruik. Alleen geen idee hoe je dat zou moeten aansluiten, maar wellicht heeft iemand hier een mooie how-to voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
JME schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 08:55:
[...]

Heb wel eens gelezen dat iemand een fan op een minipaneeltje (oude tuinverlichting?) aansloot, ging gewoon aan en uit met de zon, precies wanneer je het nodig hebt. En geen aanvullend stroomverbruik. Alleen geen idee hoe je dat zou moeten aansluiten, maar wellicht heeft iemand hier een mooie how-to voor?
Een paneel van 12 volt sluit je gewoon op plus en min aan als fan ook 12 volt is.
Heb je bv een solar frontier paneel dan doe je 8 fan is serie voor de 96 volt aan te sluiten. En het is altijd aanvullend stroom verbruik want dat paneel had ook aan het net kunnen leveren

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Laatst online: 22:30

JME

zeg maar Jamie

Flauw. Ik probeer gewoon mee te denken. Maar sluit jij fijn je tuinverlichtingspaneeltje op je netwerk aan om terug te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het meeste zonlicht in Nederland valt naast een paneel, eigenlijk pure energieverspilling :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Cranberry schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:53:
Nu we het over de afgelopen dagen regelmatig over SolarEdge hebben: ik was benieuwd of er al meer zicht is op een 3-fasen variant van de HD Wave omvormers. Ze gaan wel komen, maar er is nog geen heel concrete planning. Men (SE NL) meldde mij dat het naar verwachting in de loop van 2019 zal zijn.

Het hogere rendement van de HD Wave-versies is m.i. wel interessant.
Solaredge heeft de neiging om een product aan te kondigen voor een kwartaal, waarna het vervolgens zo een jaar later op de markt komt.

In het geval van de HDWAVE 3fase, geven ze nu aan dat het 2019 wordt. Vorig jaar werd gezegd medio 2018.

Het zal mij niet verbazen dat het eind 2019 / 2020 ( gezien de reactie van contactpersoon een week of vier geleden.)

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:16:
Het meeste zonlicht in Nederland valt naast een paneel, eigenlijk pure energieverspilling :P
Valt best mee, want anders warmt de aarde niet op en moet jij de kachel harder laten branden.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:00:
[...]

Een paneel van 12 volt sluit je gewoon op plus en min aan als fan ook 12 volt is.
Heb je bv een solar frontier paneel dan doe je 8 fan is serie voor de 96 volt aan te sluiten. En het is altijd aanvullend stroom verbruik want dat paneel had ook aan het net kunnen leveren
De omvormer wordt hier gekoeld door een fan van 12V uit een oude PC-voeding, aangesloten op een no-name paneeltje (heb er twee) van 5W, 17,4Vmax. Draait als een lier.
Vanaf mei leg ik dit paneel buiten de garage op de grond en haal hem weer binnen na de zomertijd. De fan moet flink werken, maar doet het al bijna drie jaar. >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWyk
BlueTooth76 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:16:
Veel zonnepanelen staan in Nederland op vruchtbare grond waarmee we veel voedsel zouden kunnen produceren terwijl in veel landen die veel zonniger zijn en waar veel grond verder niets oplevert talloze mensen honger lijden. Dat is pas verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Schinnen-groen schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:00:
[...]

De omvormer wordt hier gekoeld door een fan van 12V uit een oude PC-voeding, aangesloten op een no-name paneeltje (heb er twee) van 5W, 17,4Vmax. Draait als een lier.
Vanaf mei leg ik dit paneel buiten de garage op de grond en haal hem weer binnen na de zomertijd. De fan moet flink werken, maar doet het al bijna drie jaar. >:)
Haha op 17 volt draaien, moet je hem vast binden anders stijgt ie op. Twee in serie ook getest of is paneel dan te zwak?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

reneeke1970 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:27:
[...]

Haha op 17 volt draaien, moet je hem vast binden anders stijgt ie op. Twee in serie ook getest of is paneel dan te zwak?
Gang is alles!!
De spanning zal wel wat inzakken bij belasting. Maar hij koelt als de beste :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:35
Weet iemand waar ik een GoodWe AC connector kan kopen? Ik ben mijn connector met de verhuizing kwijtgeraakt en ik heb geen idee wat het typenummer is :? . Zie foto. Bij voorbaat dank! _/-\o_
GoodWe AC connector

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kevinjkok
Zou het een RST25i kunnen zijn?
http://www.solar-inverter.com/en-GB/276.htm
http://www.wieland-electr...eckverbinder-photovoltaik

https://www.ebay.de/itm/5...cb6794:g:EvIAAOSwB4NWv6qS

Bel ze maandag ff op?
GoodWe(Netherlands)
Zevenwouden 194 ,
3524 CX Utrecht, the Netherlands
T: +31 6 1988 6498 +31 6 1784 0429
service@goodwe.com.cn
www.goodwe.com.cn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
@AUijtdehaag

Bedankt voor je antwoord. Die Wieland RST25i is het in ieder geval niet. De connector is helemaal rond en niet echt driehoekig. Ik heb al een aantal keer een email gestuurd, maar geen antwoord. Ik probeer ze maandag wel te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@kevinjkok
De binnen kant is wel driehoekig... (en afgerond)
Misschien kan iemand met een Goodwe ff de stekker vergelijken of een fototje maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
@kevinjkok

Het is zeker weten geen Wieland.

Goodwe heeft in de loop der jaren een aantal verschillende stekkers gebruikt. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk welk merk of type het is.
( heb ik nooit antwoord op gehad van mijn contactpersoon bij Goodwe)

Als je er niet uit komt met Goodwe, stuur me dan even een direct bericht. Heb nog wel de nodige stekkers van Goodwe liggen, mogelijk kan ik je dan verder helpen.

RUB

[ Voor 9% gewijzigd door rubbish1973 op 12-05-2018 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
JME schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 08:55:
[...]

Hier ligt een 4 watt paneeltje van Conrad op het dak (met clicfit dakhaak), klein 12 volt spanningsregelaar en 2 x 8 cm fannetje onder de Power One. Niet echt erg ingewikkeld dus.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Iemand nog 2 stukje clickfit rails van 1m6 liggen? En eventueel 4 zwarte eindklemmen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
@rubbish1973 Ik ga er maandag even achteraan. Bedankt voor het aanbod! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
drielp schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 15:46:
[...]

Hier ligt een 4 watt paneeltje van Conrad op het dak (met clicfit dakhaak), klein 12 volt spanningsregelaar en 2 x 8 cm fannetje onder de Power One. Niet echt erg ingewikkeld dus.
Bij mij ligt een 12 volt AliExpress paneeltje rechtstreeks aangesloten op een pc fan. Fan ligt op mijn omnik en houd de temperatuur mooi laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
rubbish1973 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:25:
[...]

Solaredge heeft de neiging om een product aan te kondigen voor een kwartaal, waarna het vervolgens zo een jaar later op de markt komt.

In het geval van de HDWAVE 3fase, geven ze nu aan dat het 2019 wordt. Vorig jaar werd gezegd medio 2018.

Het zal mij niet verbazen dat het eind 2019 / 2020 ( gezien de reactie van contactpersoon een week of vier geleden.)

RUB
Helaas inderdaad, zo waren er tijden terug al youtube video's van nieuwe serie optimizers. Zie je ook nog niets van terug.

Ik had ook nog het idee wel met een HDwave 3 fase te kunnen starten toen ik met nieuw huis begon. Alleen is huis sneller klaar dan Solaredge.

[ Voor 3% gewijzigd door jacovn op 12-05-2018 17:16 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Rol-Co schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 17:06:

@Bart_Denon
Met uitzondering van panelen met hoger voltage zijn de standaard 60 cel panelen slechts 30V dus zou het 90V zijn wat echt laag is, als het dan 30 graden buiten is of ietsje schaduw houd je geen voltage over om goed te werken.
Hmm de panelen die er vanuit de bouw opzitten zijn idd 60 cells van Munchen Solar. 90 Volt heb ik nog niet gezien. Vanmiddag stond en bij ons toch een pittig zonnetje maar komen ze niet boven de 75V 8.1A wat dus iets meer als 605 watt is. Hij zit dus wel aan zn max stroom maar gaat qua spanning niet veel hoger. Zijn op Zuid West georiënteerd zonder schaduw. Een goede dag zon geeft nu 4,8 kwh.

Zou er wel wat panelen bij willen plaatsen. Spanning moet dus flink omhoog om richting de max te gaan van deze omvormer. De 1000 ns kan 1200w hebben. Dus betekent dat er nog 4 vergelijkbare panelen bij kunnen? Van 30V a 8A? Of zouden er nog andere opties zijn? Ik heb ook nog een steca 500 liggen...

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Bart_Denon schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 22:42:
[...]

Hmm de panelen die er vanuit de bouw opzitten zijn idd 60 cells van Munchen Solar. 90 Volt heb ik nog niet gezien. Vanmiddag stond en bij ons toch een pittig zonnetje maar komen ze niet boven de 75V 8.1A wat dus iets meer als 605 watt is. Hij zit dus wel aan zn max stroom maar gaat qua spanning niet veel hoger. Zijn op Zuid West georiënteerd zonder schaduw. Een goede dag zon geeft nu 4,8 kwh.

Zou er wel wat panelen bij willen plaatsen. Spanning moet dus flink omhoog om richting de max te gaan van deze omvormer. De 1000 ns kan 1200w hebben. Dus betekent dat er nog 4 vergelijkbare panelen bij kunnen? Van 30V a 8A? Of zouden er nog andere opties zijn? Ik heb ook nog een steca 500 liggen...
Goodwe geeft zelf ook aan vanaf 3 panelen dus het kan blijkbaar wel maar is al erg aan het minimum, als je een paar vergelijkbare panelen bij laat leggen en in dezelfde string zet heb je hoger voltage, tot 12 panelen is nog geen probleem, enige is dat je veel af topt als je alles op zuid west legt, maar je kan ook gek doen en 2 strings maken van 6, 1 x6 zuid west, 1x 6 noord oost parallel.

Edit
4.8kWh met 765W is 6.27 eff, wat zeker nog niet slecht is, maar voor zo'n klein systeem en schaduw vrij in een nieuwe wijk zonder bomen wel wat laag denk ik, een paar panelen er bij zal de efficientie wel goed doen.

Steca zou ik niet doen, die kan max 5A en 500W

[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 12-05-2018 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Goede tip dank je wel, ga er zeker naar kijken. 6 erbij aan 1 kant wordt em niet, omdat we er ook nog dakramen willen. Maar 3 of 4 bovenin op t dak zou moeten kunnen. En op oost zou indd ook nog kunnen...

Nee de steca kan ik beter bewaren voor wat panelen op mijn toekomstige tuinhuisje, die kunnen dan richting zuid..

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:57
Voor de mensen met panelen op noord op +/- 45 graden. Kunnen jullie aangegeven wat het rendement van de panelen is op zonnige dagen en op bewolkte dagen na 13:00.

Ik zie namelijk:
Zonnige dagen: 6%
Bewolkte dagen: 18%

Het rendement op bewolkte dagen komt overigens overeen met mijn zuid opstelling.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zag van de week op marktplaats een Hosola 1000 die te koop was vanwege een upgrade van de panelen op een nieuwbouwhuis.

Nu ga ik er vanuit dat zo'n huis tegenwoordig toch wel 300W panelen heeft, dus met 3 of 4 panelen zit de Hosola aan de max. Maar hoe doen ze dat met stringspanning, 3x35V is toch bij lange na niet de 360V waarop zo'n omvormer goed werkt?

Ik vermoed dat de markt overspoeld gaat worden met zulke kleine omvormertjes, maar ik vraag mij af wat je er nu nog mee kan nu de panelen >300W zijn? Of werken die omvormers ook goed met 120V input?

[ Voor 5% gewijzigd door Wolly op 13-05-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Wolly schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:06:
Ik zag van de week op marktplaats een Hosola 1000 die te koop was vanwege een upgrade van de panelen op een nieuwbouwhuis.

Nu ga ik er vanuit dat zo'n huis tegenwoordig toch wel 300W panelen heeft, dus met 3 of 4 panelen zit de Hosola aan de max. Maar hoe doen ze dat met stringspanning, 3x35V is toch bij lange na niet de 360V waarop zo'n omvormer goed werkt?

Ik vermoed dat de markt overspoeld gaat worden met zulke kleine omvormertjes, maar ik vraag mij af wat je er nu nog mee kan nu de panelen >300W zijn? Of werken die omvormers ook goed met 120V input?
De optimale spanning is 360 volt dan zit je midden in de sweetspot voor een 1 fase omvormer.

Opstarten zullen ze doen rond de 60 of 70 volt mee ik.
Maar dan is de efficencie een stuk lager. Maar werken doen ze wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
CurlyMo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:43:
Voor de mensen met panelen op noord op +/- 45 graden. Kunnen jullie aangegeven wat het rendement van de panelen is op zonnige dagen en op bewolkte dagen na 13:00.

Ik zie namelijk:
Zonnige dagen: 6%
Bewolkte dagen: 18%

Het rendement op bewolkte dagen komt overigens overeen met mijn zuid opstelling.
grofweg zijn dat ook de cijfers die ik zie van oost-west.
oost in schaduw +/- 20% met wat wolken.
oost in schaduw +/-5% met stralend helder weer.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/diffuse.jpg
maar een cijfer er aan koppelen is lastig, de 1ne wolk is de andere niet.
een zwarte onweerswolk = 0W, een dunne sluier kan dan weer 30% zijn.

maar doordat oost-west (of noord-zuid) met meer Wp (+/-50%) kan worden uitgevoerd.
zoals mijn 6,4kWp op een 4kW omvormer.
draai ik op dit moment (vrij lichte dunne wolk) toch nog 1500W.
dan hobbel ik toch nog een 10+kWh op een dag naar binnen, blijft lekker. ;)
Wolly schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:06:

ach het is een gewone TL omvormer.
daar kun je gewoon 12x300Wp aan hangen. >:)
als je dan met bewolking maar een 20% doet, dan zit je rond de 800W.
(oke je topt dan wel veel af, maar hij kan het gewoon aan, hij gaat er niet kapot van.
niet iets wat ik graag aanraad, maar zo een ding als backup omvormer, leuk toch. ;) )

onderdimensioneren van de omvormer is niet tof, maar kosten technisch gezien kan het een persoon wel helpen zijn systeem samen te stellen.
b.v. eerst een jaar of 2 met een te kleine omvormer draaien (goedkoop 2de hands) en dan van de "winst" een echte grote omvormer kopen, waarom niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
migjes schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:46:
[...]

grofweg zijn dat ook de cijfers die ik zie van oost-west.
west in schaduw +/- 20% met wat wolken.
west in schaduw +/-5% met stralend helder weer.
Je toont nu een plaatje tot 13:00. Ik ben benieuwd naar de cijfers na 13:00. @reneeke1970 raadde mij een Soladin 600 aan voor noord zolang ik daar op 3 panelen blijf draaien. Ik vraag me alleen af of ik het mogelijke kWh verlies ga goedmaken met de aanschafprijs van € 150,- voor een 2de hands Soladin. Als dat verlies er al is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
CurlyMo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Je toont nu een plaatje tot 13:00. Ik ben benieuwd naar de cijfers na 13:00. @reneeke1970 raadde mij een Soladin 600 aan voor noord zolang ik daar op 3 panelen blijf draaien. Ik vraag me alleen af of ik het mogelijke kWh verlies ga goedmaken met de aanschafprijs van € 150,- voor een 2de hands Soladin. Als dat verlies er al is.
sorrie, heb nu van west nu oost gemaakt in het verhaal, dat is wel iets duidelijker. ;)
(cijfers van west ging niet, toen brak het zonnetje door.
lastig hoor een dag met mooi weer en een hele bewolkte dag vlak bij elkaar.)

maar erg lastig dit soort grafieken te maken.
bewolking is vaak grillig van dikte, maar zeldzaam is die van een stabiele dikte om een mooi beeld er van te krijgen.

het mooiste blijft b.v.: een 3kW omvormer met 2x mpp (of parallel stringen).
en dan 2kW op noord en 2kW op zuid (of oost-west).
dan top je niet af, en heb je wel het diffuse licht (wolken) voordeel.
maar ja, daar moet je dan maar net de ruimte voor hebben. ;)
(of ook zo een hosola 1000 en dan 2x3x320Wp (panasonic).
etc etc etc...)

(mijn mpp's gaan maar max tot de 3kW, nu hangt daar 2x7x245Wp aan op oost.
elke parallel string heeft een aparte hoek, en zo blijf ik nog net onder de 3kW met 3,4kWp.
dat werkt ook leuk.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
migjes schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:03:
[...]

sorrie, heb nu van west nu oost gemaakt in het verhaal, dat is wel iets duidelijker. ;)
Niet helemaal, want het beantwoord mijn vraag niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

TWyk schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 11:01:
[...]

Veel zonnepanelen staan in Nederland op vruchtbare grond waarmee we veel voedsel zouden kunnen produceren terwijl in veel landen die veel zonniger zijn en waar veel grond verder niets oplevert talloze mensen honger lijden. Dat is pas verspilling.
Er word in nederland honderd keer zoveel oppervlakte aan vruchtbare akkergronden vernietigd
door er weer "natuur" grond van te maken, goed, kunnen die mensen die honger hebben
daar bramen en bosbessen gaan plukken, of nee dat mag ook niet want dat mogen enkel
de vogels en andere herbivoren die daar dan leven.

Bedoel....... die paar zonnepaneeltjes, kom nou.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...nder-landbouw-meer-natuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

CurlyMo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:52:
[...]

Mijn 3 noordpaneeltjes ( 3 x 250Wp ) leveren per jaar 450 Kwh op = 0.2 x 450 = 90 euro
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=22419&sid=32478&t=y
of je het verschil daar mee goed maakt mag je zelf berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:59
Komende week ga ik mijn zonnepanelen plaatsen, maar ik twijfel nog over de omvormer. Ik wil o.a. 6 panelen van 350wp plaatsen. De Enphase micro omvormer is geschikt voor deze panelen. Echter, het maximum uitgangsvermogen is 250 watt volgens de datasheet. Als ik deze omvormer gebruik heeft het toch geen zin om grote panelen te plaatsen?

[ Voor 11% gewijzigd door Opperhoof op 13-05-2018 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
PClop schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:05:
[...]

Mijn 3 noordpaneeltjes ( 3 x 250Wp ) leveren per jaar 450 Kwh op = 0.2 x 450 = 90 euro
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=22419&sid=32478&t=y
of je het verschil daar mee goed maakt mag je zelf berekenen.
Ook dat beantwoord de vraag niet helemaal. Ik heb noord nu al draaiende op een omvormer. Het gaat erom of het rendement significant beter wordt met een soladin 600. Vandaar dat ik het rendement met andere vergelijkbare situaties probeer te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:58
Opperhoof schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:09:
Komende week ga ik mijn zonnepanelen plaatsen, maar ik twijfel nog over de omvormer. Ik wil o.a. 6 panelen van 350wp plaatsen. De Enphase micro omvormer is geschikt voor deze panelen. Echter, het maximum uitgangsvermogen is 250 watt volgens de datasheet. Als ik deze omvormer gebruik heeft het toch geen zin om grote panelen te plaatsen?
Welke Hoek en Oriëntatie ? Dat bepaald in hoeverre je gaat aftoppen. En anders de APS Micro-omvormer APS YC600 pakken die doet 300 Wp per mppt.

[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 13-05-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Welke oplossingen zijn er eigenlijk voor schuine bitumen daken? Mijn toekomstige woning heeft een bitumen dak met helling van 15 en 19 graden. Onder de bitumenlaag zit een laag isolatie en daaronder weer bitumen (warm dak) en het houten dakbeschot. De dakbedekking is ca. 20 jaar oud maar wel in goede staat.

Jual Solar bitumen dakschroeven had ik al gevonden. Die lange schroeven schroef je door de isolatie heen in de onderliggende dakconstructie. Daarna kan het waterdicht gemaakt worden door de meegeleverde flap vast te branden op het bestaande bitumen.
Afbeeldingslocatie: https://www.technea.nl/wp-content/uploads/2017/06/20170322_102519.jpg

Ik had ook dit systeem gevonden van Ilzo:
Afbeeldingslocatie: https://www.ilzosurf.com/wp-content/uploads/2016/06/ilzoclip-S-Maxx-Solar-Kranifeld-2-Andere.jpg

Zijn er andere systemen waarbij de dakbedekking niet doorboord hoeft te worden? Of waarbij je bijvoorbeeld tóch met ballast kan werken ondanks de hoek? Of andere oplossingen die ik over het hoofd zie?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
CurlyMo schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:10:
[...]

Ook dat beantwoord de vraag niet helemaal. Ik heb noord nu al draaiende op een omvormer. Het gaat erom of het rendement significant beter wordt met een soladin 600. Vandaar dat ik het rendement met andere vergelijkbare situaties probeer te vergelijken.
Jij bedoelt of je de 150 euro ermee terug verdient?
Waarschijnlijk niet maar dan heb je wel goed beeld van wat ze kunnen.
En zoals ik zei, na paar weken gewoon weer verkopen als je het niks vind, die dingen staan ze om te springen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
reneeke1970 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:00:
[...]

Jij bedoelt of je de 150 euro ermee terug verdient?
Waarschijnlijk niet maar dan heb je wel goed beeld van wat ze kunnen.
En zoals ik zei, na paar weken gewoon weer verkopen als je het niks vind, die dingen staan ze om te springen.....
Ik wil het gewoon graag in verhouding kunnen zetten met mijn huidige situatie. Volgens mij klopt het rendement dat ik nu haal op de te grote omvormer wel met wat noord zou moeten doen. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Opperhoof schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:09:
6x 72 cells panelen van 38 Vmpp zou ik een Solis mini 2000 voor nemen?
Of heb je enige vorm van schaduw?
Als de zon achter je huis draait is schaduw niet meer belangrijk...

De nieuwere IQ7+ gaan tot 290 VA (maar zijn nog niet uit geloof ik)
https://enphase.com/sites...IQ7plus-IQ7X-DS-EN-US.pdf

Maar als je met een solis mini al klaar bent.... (en iets goedkoper)

[ Voor 21% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
David schreef op zondag 13 mei 2018 @ 15:20:
Welke oplossingen zijn er eigenlijk voor schuine bitumen daken? Mijn toekomstige woning heeft een bitumen dak met helling van 15 en 19 graden. Onder de bitumenlaag zit een laag isolatie en daaronder weer bitumen (warm dak) en het houten dakbeschot. De dakbedekking is ca. 20 jaar oud maar wel in goede staat.

Jual Solar bitumen dakschroeven had ik al gevonden. Die lange schroeven schroef je door de isolatie heen in de onderliggende dakconstructie. Daarna kan het waterdicht gemaakt worden door de meegeleverde flap vast te branden op het bestaande bitumen.
[afbeelding]

Ik had ook dit systeem gevonden van Ilzo:
[afbeelding]

Zijn er andere systemen waarbij de dakbedekking niet doorboord hoeft te worden? Of waarbij je bijvoorbeeld tóch met ballast kan werken ondanks de hoek? Of andere oplossingen die ik over het hoofd zie?
Ik heb balkjes op het bitumen vastgeschroefd. Rond om de schroefgaten bitumenkit gesmeerd. Vervolgens balkjes weer in bitumen ingepakt. Daar weer PV systeem van Solarconstruct op ene dak en Van der Valk op andere dak. Afhankelijk van portrait of portrait.

Gaat prima en kans op lekkage is minimaal. Sterker nog, de panelen beschermen het bitumen. Dus tegen de tijd dat panelen op zijn, zal bitumen dat ook zijn verwacht ik.

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-Bird
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:04
Ik zoek nog een drietal panelen die ik aan kan sluiten op een Steca 500. Op marktplaats kwam ik Solar Frontier 155 panelen tegen. Kunnen jullie aangeven of ik er hier 3 van in serie kan aansluiten op de Steca, of is dat niet optimaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Blue-Bird
Gewoon 3 parallel met y-connectoren.
Werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KeIAPBDyijYUqw9MWIGLFixM/thumb.jpg
Zitten er op die steca500 wel MC4 aanslutingen?

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Blue-Bird schreef op zondag 13 mei 2018 @ 18:02:
Ik zoek nog een drietal panelen die ik aan kan sluiten op een Steca 500. Op marktplaats kwam ik Solar Frontier 155 panelen tegen. Kunnen jullie aangeven of ik er hier 3 van in serie kan aansluiten op de Steca, of is dat niet optimaal?
Gaat idd prima met Y-connector. Ik heb 3x SF165 op het dak van de buren liggen met een steca500. Vond het zonde van hun lege platte dak :+

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Atomic2005
Mijn buren hebben nog een lege dakkapel. Thnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:23:
[...]

6x 72 cells panelen van 38 Vmpp zou ik een Solis mini 2000 voor nemen?
Of heb je enige vorm van schaduw?
Als de zon achter je huis draait is schaduw niet meer belangrijk...

De nieuwere IQ7+ gaan tot 290 VA (maar zijn nog niet uit geloof ik)
https://enphase.com/sites...IQ7plus-IQ7X-DS-EN-US.pdf

Maar als je met een solis mini al klaar bent.... (en iets goedkoper)
Het worden op het zuiden 5 panelen van 295wp op +/-40 graden. Daarbij 3 panelen van 350wp op 18 graden. Aan de noordzijde ook nog 3 panelen van 350wp ook op 18 graden.

Ik denk dat ik voor een solaredge 3000 ga met 3 P600 optimizers en 4 P700 optimizers. De 8 panelen op het zuiden kunnen nog wel zonder optimizers, maar de 3 op het noorden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Opperhoof
Kun je de panelen op de dakkappel(len) niet dezelfde richting geven dan?
String van 5 en string van 6 heb je dan.
Dat kan nog steeds op een normale string omvormer met 2x mppt ingang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Fd2FRp8aDT2Ij9hKi4LuG3Nt/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/utFwGhUfKsv3DCRlx1OdDPgn/thumb.jpg

Ik heb niet zoveel verstand van SE, maar je gaat geen 3-fase SE 15K toepassen en minimaal 13 optimizers toepassen toch met P600 en P700?
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf

[ Voor 87% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 19:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:04:
@Opperhoof
Kun je de panelen op de dakkappel(len) niet dezelfde richting geven dan?
String van 5 en string van 6 heb je dan.
Dat kan nog steeds op een normale string omvormer met 2x mppt ingang.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik heb niet zoveel verstand van SE, maar je gaat geen 3-fase SE 15K toepassen en 13 optimizers toepassen toch?
https://www.solaredge.com...r-optimizer-datasheet.pdf
Hij heeft er 8 op zuid, maar wel met twee helling hoek. En slechts 3 op noord

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Twee dakkapelen had ik begrepen met elk 3 panelen. (en nog 5 panelen eronder)
Die 2x 3 kunnen dus dezelfde kant op. (wie legt er nou panelen naar noord??? 8) )
Opperhoof in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 19:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:13:
@reneeke1970
Twee dakkapelen had ik begrepen met elk 3 panelen. (en nog 5 panelen eronder)
Die 2x 3 kunnen dus dezelfde kant op. (wie legt er nou panelen naar noord???)
Alleen in Roosendaal toch....
Oh jij wilt ze op de noord dakkapel omhoog zetten richting zuid?
Maar ik dacht dat zijn dakkapel bestaat uit 18 graden pannen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@reneeke1970
Ah ok...
Overheen gelezen.... :+
dan maar aan de SE. (of micro) of 96 cells panelen en een stringomvormer.

edit: 2x solis mini kan ook nog
5x 32= 160 Vmpp
(2x) 3x 38 = 114 Vmpp
Solis mini heeft maar 60 Vmpp nodig.
@Opperhoof
Maar welke panelen heb je (nu al) gekocht dan?
5x 60 cell (32V) en (2x) 3x 72 cell (38 V) dus

[ Voor 89% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:18:
@reneeke1970
Ah ok...
Overheen gelezen.... :+
dan maar aan de SE. (of micro) of 96 cells panelen en een stringomvormer.
Ja het lukt niet altijd om het zonder optimisers te doen.
Wel jammer dat er nou niemand voor tigo kiest......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:25:
[...]

Ja het lukt niet altijd om het zonder optimisers te doen.
Wel jammer dat er nou niemand voor tigo kiest......
Dat verkopen die duitsers alleen maar? 8)
https://www.mg-solar-shop.de/search?sSearch=tigo

Maar kan je daar dus 3 verschillende oriëntaties in 1 string leggen? (mits dezelfde panelen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:41:
[...]

Dat verkopen die duitsers alleen maar? 8)
https://www.mg-solar-shop.de/search?sSearch=tigo

Maar kan je daar dus 3 verschillende oriëntaties in 1 string leggen? (mits dezelfde panelen?)
Jazeker, mogen zelfs verschillende panelen zijn. De noord panelen zullen met felle zon niet veel meer aan string spanning toevoegen maar die 8 op zuid is voldoende. Met diffuus licht zullen alle 11 hun aandeel geven, en het zal niet teveel zijn voor de omvormer.
Voordeel is dat als de noord panelen maar één watt produceren komt het bij de omvormer gewoon aan.
Een string van alleen 3 op noord gaat dan dus gewoon uit.

En als je creatief wil denken, 90 volt dus twee in serie?.
Max 12 ampère, twee panelen parallel oost west?
Mijn oude modellen zijn niet zo ruim bemeten.....

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 13-05-2018 19:58 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Zouden jullie mijn bedachte configuratie willen controleren die ik morgen wil bestellen? Ik vraag me af of de omvormer niet te groot is voor het aantal panelen en of ik niks mis:
  • 14x LG Neon 320N1K-A5 zonnepanelen, 320Wp, samen 4480Wp. gericht op het zuiden op 20 graden.
  • 1x Solis 4K 4G omvormer. hieronder de specs:
    Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FwMjaBE.png
  • 15 meter 4mm2 solar kabel rood & zwart
  • MC4 connectoren
  • 230v 4mm2 kabel naar meterkast
  • 25A groep in meterkast
Mijn vragen dus:
  1. Is de omvormer niet te zwaar of te licht voor de setup?
  2. De inverter heeft 2 strings, ik zat te denken aan de 1e string 6 panelen (die eind vd middag wat schaduw pakken) en 2e string 8 panelen. Kan dat?
  3. Is de 4mm2 solar kabel voldoende of moet het 6mm2 zijn?
  4. Mis ik nog iets wat van belang is?
Het is mijn 1e PV setup, en het gaat om best wat geld dus ik wil natuurlijk geen fouten maken. De installatie zelf lukt me wel, maar ondanks dat ik me er goed in probeer te verdiepen is PV voor mij best nieuw :)

Bedankt voor de tips :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
@reneeke1970 en @AUijtdehaag : bedankt voor de reactie. De situatie is inderdaad zoals Reneeke aangeeft. 2 dakkapelen met 1 op het zuiden en 1 op het noorden, beide met pannen en een hellingshoek van 18 graden.

Ik heb ook gekeken naar de SMA optimizers, maar het totaalplaatje wordt dan duurder. Met de SE kom ik op ~1180 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
geerttttt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:04:
• De inverter heeft 2 strings, ik zat te denken aan de 1e string 6 panelen (die eind vd middag wat schaduw pakken) en 2e string 8 panelen. Kan dat?
De Solis 4k-4g omvormer kan maximaal 11A en dus 2600 Watt per string aan dus je moet die panelen wel over twee strings verdelen. 6 panelen van 32V is alleen weinig voor een string die optimaal functioneert op 300-400Volt.

Als die 6 panelen ook aan het eind van de middag last hebben van schaduw over delen van de panelen het misschien een optie om er 3 Tigo optimizers bij te nemen?

edit:

Panasonic HIT panelen die 58V leveren zijn inderdaad ook een optie voor kortere strings van 5 tot 8 panelen op een 1 fase omvormer.
Voorheen bereduur maar nu ook veel goedkoper te vinden
http://www.winkelman-zonn...it-n330-sj47-330wp/50996/

[ Voor 30% gewijzigd door TWyk op 13-05-2018 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Je zou ook kunnen kijken naar Panasonic HIT panelen, die zitten rond de 58 volt, dan zit je met 6 of 7 panelen wel mooi in het goede werkgebied van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Opperhoof schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:44:
@reneeke1970 en @AUijtdehaag : bedankt voor de reactie. De situatie is inderdaad zoals Reneeke aangeeft. 2 dakkapelen met 1 op het zuiden en 1 op het noorden, beide met pannen en een hellingshoek van 18 graden.

Ik heb ook gekeken naar de SMA optimizers, maar het totaalplaatje wordt dan duurder. Met de SE kom ik op ~1180 euro.
Maar niet met P600 en P700 neem ik aan? Want dat gaat niet werken... met die paar paneeltjes.
Die optimizers horen op een > SE 15K omvormer

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-09 20:01
Cupid673 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:32:
[...]

Ik heb balkjes op het bitumen vastgeschroefd. Rond om de schroefgaten bitumenkit gesmeerd. Vervolgens balkjes weer in bitumen ingepakt. Daar weer PV systeem van Solarconstruct op ene dak en Van der Valk op andere dak. Afhankelijk van portrait of portrait.

Gaat prima en kans op lekkage is minimaal. Sterker nog, de panelen beschermen het bitumen. Dus tegen de tijd dat panelen op zijn, zal bitumen dat ook zijn verwacht ik.
Dat klinkt goed. Heb je foto's van het proces of eindresultaat? En ik neem aan dat je geen isolatie vlak onder het bitumen had zitten zodat je direct in het dakbeschot kon schroeven?

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

TWyk schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:46:
[...]

De Solis 4k-4g omvormer kan maximaal 11A en dus 2600 Watt per string aan dus je moet die panelen wel over twee strings verdelen. 6 panelen van 32V is alleen weinig voor een string die optimaal functioneert op 300-400Volt.

Als die 6 panelen ook aan het eind van de middag last hebben van schaduw over delen van de panelen het misschien een optie om er 3 Tigo optimizers bij te nemen?

edit:

Panasonic HIT panelen die 58V leveren zijn inderdaad ook een optie voor kortere strings van 5 tot 8 panelen op een 1 fase omvormer.
Voorheen bereduur maar nu ook veel goedkoper te vinden
http://www.winkelman-zonn...it-n330-sj47-330wp/50996/
De schaduw begint pas rond 17:15. Maar 6 a 7 panelen op 1 string is dus te weinig Voltage per paneel, maar 14 op 1 string is te veel wattage? Wat dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

geerttttt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:12:
[...]

De schaduw begint pas rond 17:15. Maar 6 a 7 panelen op 1 string is dus te weinig Voltage per paneel, maar 14 op 1 string is te veel wattage? Wat dan wel?
Je had m'n "Panasonic HIT" opmerking gezien? ;)

Ook BenQ en SunPower hebben panelen met meer cellen, hoger voltage.

[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 13-05-2018 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

BlueTooth76 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:28:
[...]

Je had m'n "Panasonic HIT" opmerking gezien? ;)

Ook BenQ en SunPower hebben panelen met meer cellen, hoger voltage.
Hm, ja ik vind die panelen minder mooi. Hoe zwarter hoe beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
geerttttt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:29:
[...]

https://natec.nl/producten/panasonic-hit-n325-full-black/
Maar op een platdak kunnen ook gewoon blauwe polys?

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:12:
[...]

Niet teveel wattage maar voltage, vandaar al eerder de tips in jou richting over omvormers die dat voltage wel aan kunnen, een sma of nog beter de stecagrid. Maar blijkbaar heb je dat over het hoofd gezien?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:11
TWyk schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:46:
[...]

Als je een string langer maakt word het voltage hoger, de stroom (amperage) blijft gelijk. Hoe jij bij 2600 watt per mppt komt is me een raadsel (input en output verward?).
In de post van @geerttttt staat nota bene dat de omvormer 4000 watt per mppt aan kan...

Ik heb geen verstand van Tigo optimizers maar het klinkt verstandig.

Het verschil in efficientie tussen 6+8 en 7+7 lijkt me niet significant bij 32v mpp panelen. En het start allemaal prima op. Sommige mensen gebruiken soortgelijke maar kleinere omvormers met 3 panelen...

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

Ik wil ook graag met een setje beginnen en zoek dus eigenlijk een site met aanbiedingen van goedkope zelfmonteer sets. Ik kan iets van 8 panelen kwijt pal zuid op mijn oude garage met een puntdak, maar zie door de bomen het bos niet zo meer. Bestaat zoiets? Ik heb zelf enkel de Warmteservice zonnepaneel kiezer kunnen vinden en die vind ik niet heel goedkoop

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
BCC schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:37:
Ik wil ook graag met een setje beginnen en zoek dus eigenlijk een site met aanbiedingen van goedkope zelfmonteer sets. Ik kan iets van 8 panelen kwijt pal zuid op mijn oude garage met een puntdak, maar zie door de bomen het bos niet zo meer. Bestaat zoiets? Ik heb zelf enkel de Warmteservice zonnepaneel kiezer kunnen vinden en die vind ik niet heel goedkoop
Diverse site geven complete sets zoals Winkelman, Zaanzon of sun solar etc

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:53:
[...]

Maar niet met P600 en P700 neem ik aan? Want dat gaat niet werken... met die paar paneeltjes.
Die optimizers horen op een > SE 15K omvormer
Dat was eigenlijk wel het plan. Waarom zijn die niet geschikt voor kleinere systemen dan? Ik dacht dat het enige verschil tussen de P600/P700 en de P300/P370 is dat je twee panelen aansluit op de P600P700 in plaats van 1 zoals op de P300/P370. Ik heb geen last van schaduw, alleen een verschil in ligging tussen de panelen. De P600/P700 zijn per stuk duurder, maar ik zou er theoretisch minder van nodig hebben.

Dan wordt eigenlijk ook de vraag of het überhaupt interessant is om die 3 panelen op het noorden te plaatsen. De hele installatie wordt duurder doordat je ineens op alle panelen optimizers moet plaatsen en een duurdere omvormer nodig hebt.

Je hebt gelijk, staat inderdaad duidelijk in de data sheet. Dan neem ik toch de P370 optimizers.

[ Voor 20% gewijzigd door Opperhoof op 14-05-2018 08:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

busscherski schreef op zondag 13 mei 2018 @ 22:18:
[...]

Als je een string langer maakt word het voltage hoger, de stroom (amperage) blijft gelijk. Hoe jij bij 2600 watt per mppt komt is me een raadsel (input en output verward?).
In de post van @geerttttt staat nota bene dat de omvormer 4000 watt per mppt aan kan...

Ik heb geen verstand van Tigo optimizers maar het klinkt verstandig.

Het verschil in efficientie tussen 6+8 en 7+7 lijkt me niet significant bij 32v mpp panelen. En het start allemaal prima op. Sommige mensen gebruiken soortgelijke maar kleinere omvormers met 3 panelen...
Ik snap het nog niet helemaal...
De panelen leveren volgens mij als ik ze op 1 string doe, max 4,48kwp en max 624v. Typical voltage is 452v.

De Solis 4G 4K kan 600v max aan, daar komt het qua max dus iets boven, is dat erg?
Max vermogen is 4000w, de paneel max is 4480, dus iets ondergedimensioneerd, maar ik begreep dat dat niet erg was?

Mis ik iets? Vast wel, maar wat? :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
geerttttt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:48:
[...]

Ik snap het nog niet helemaal...
De panelen leveren volgens mij als ik ze op 1 string doe, max 4,48kwp en max 624v. Typical voltage is 452v.

De Solis 4G 4K kan 600v max aan, daar komt het qua max dus iets boven, is dat erg?
Max vermogen is 4000w, de paneel max is 4480, dus iets ondergedimensioneerd, maar ik begreep dat dat niet erg was?

Mis ik iets? Vast wel, maar wat? :O
Vermogen is geen probleem, te hoog voltage kan je een omvormer kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

drielp schreef op maandag 14 mei 2018 @ 01:10:
[...]

Vermogen is geen probleem, te hoog voltage kan je een omvormer kosten.
Ok, dus of 2 panelen minder op het dak plaatsen, of een a merk omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:32
geerttttt schreef op zondag 13 mei 2018 @ 21:29:
[...]

Sunpower zijn egaal 'zwart' maar wel duur :(

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op maandag 14 mei 2018 @ 06:22:
[...]

Ok, dus of 2 panelen minder op het dak plaatsen, of een a merk omvormer?
Ja zo kun je het ook zien. Of meer panelen zodat je 2×8 of 9 krijgt. Of panelen met een hoger voltage nemen en dan wel die 2×6/7.
Met die 621 volt start je omvormer niet op, hij wacht net zo lang tot het onder de 600 komt. In de winter is voltage nog hoger vanwege de temperatuur coëfficiënt, jij maar in data blad van panelen.
Maar een steca of sma kan tot 750 verdragen.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:28:
[...]
De Steca500 en 300 kunnen toch maar 260V verdragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

[...]

Ja zo kun je het ook zien. Of meer panelen zodat je 2×8 of 9 krijgt. Of panelen met een hoger voltage nemen en dan wel die 2×6/7.
Met die 621 volt start je omvormer niet op, hij wacht net zo lang tot het onder de 600 komt. In de winter is voltage nog hoger vanwege de temperatuur coëfficiënt, jij maar in data blad van panelen.
Die nieuwe SMA's lager toch?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
gns1l schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:24:
[...]

De Steca500 en 300 kunnen toch maar 260V verdragen?
Klopt, maar de Stecagrid 3000 kan wel veel hogere spanningen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

[...]

Tja, maar de SMA is iets van 300-400 euro duurder in de aanschaf, mijn eerste idee is dan dat ik nog beter een micro-omvormer kan kopen voor de 1e 2 panelen, ben ik goedkoper in totaal mee uit, en als die eind vd middag in de schaduw staan merken de rest van de panelen daar niks van...

Ik sprak net JenM zonnepanelen (om de voorraad te checken e.d.) en volgens hun klopt het niet dat het maximale voltage boven de 600 uit komt. Volgens hun is het maximaal rond de 580 en kunnen de omvormers dat prima aan... Ik kan zelf ook niet echt een rekensom bedenken als ik de datasheet erbij pak waardoor ik boven de 600 uit kom. Weten jullie hoe dat nu precies zit?

Niet dat ik adviezen hier niet wil geloven, maar ik wil het graag zelf begrijpen zodat ik er wat van leer en snap hoe het zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op maandag 14 mei 2018 @ 09:50:
[...]

Tja, maar de SMA is iets van 300-400 euro duurder in de aanschaf, mijn eerste idee is dan dat ik nog beter een micro-omvormer kan kopen voor de 1e 2 panelen, ben ik goedkoper in totaal mee uit, en als die eind vd middag in de schaduw staan merken de rest van de panelen daar niks van...

Ik sprak net JenM zonnepanelen (om de voorraad te checken e.d.) en volgens hun klopt het niet dat het maximale voltage boven de 600 uit komt. Volgens hun is het maximaal rond de 580 en kunnen de omvormers dat prima aan... Ik kan zelf ook niet echt een rekensom bedenken als ik de datasheet erbij pak waardoor ik boven de 600 uit kom. Weten jullie hoe dat nu precies zit?

Niet dat ik adviezen hier niet wil geloven, maar ik wil het graag zelf begrijpen zodat ik er wat van leer en snap hoe het zit ;)
Kijk maar naar de temperatuur coëfficiënt, per graad, zoveel meer of minder voltage. En dan door tellen naar zonnige winterdag met -10.
Twaalf of dertien is wel de max, veertien word risico. Maar je kunt het proberen en later altijd een micro omvormer plaatsen als je zelf het dak op kunt.
Neem dan omvormer met maar één aansluiting, is ook goedkoper

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:11:
[...]

Kijk maar naar de temperatuur coëfficiënt, per graad, zoveel meer of minder voltage. En dan door tellen naar zonnige winterdag met -10.
Twaalf of dertien is wel de max, veertien word risico. Maar je kunt het proberen en later altijd een micro omvormer plaatsen als je zelf het dak op kunt.
Neem dan omvormer met maar één aansluiting, is ook goedkoper
Maar risico betekent dat hij dus zichzelf uitschakelt als het vermogen te hoog wordt? Dan is het niet zo'n erg risico, oftewel 't is op te lossen dan.
Kan zo'n Solis omvormer verder wel qua specs dan? JenM adviseerde een Goodwe 4200 omvormer...

Beide opties hebben 2 strings. Ik kan eigenlijk alleen maar omvormers vinden (rond mijn prijsklasse) met 2 strings... Heb jij een optie met 1 string dan? Ik dacht juist dat 2 strings een pluspunt zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:14:
[...]

Maar risico betekent dat hij dus zichzelf uitschakelt als het vermogen te hoog wordt? Dan is het niet zo'n erg risico, oftewel 't is op te lossen dan.
Kan zo'n Solis omvormer verder wel qua specs dan? JenM adviseerde een Goodwe 4200 omvormer...

Beide opties hebben 2 strings. Ik kan eigenlijk alleen maar omvormers vinden (rond mijn prijsklasse) met 2 strings... Heb jij een optie met 1 string dan? Ik dacht juist dat 2 strings een pluspunt zou zijn..
Soms is dat pluspunt, maar in jou geval zinloos want alles in één string voor het hogere voltage is beter voor rendement.
Goodwe zou ik niet nemen want die kan maar tot 580 volt en heeft beperking op vermogen per aansluiting, jou solis heeft dat niet.

Welke omvormer, moet ik ook gaan zoeken, weet alleen van hosola dat ze een tl versie hebben en ook een mtl,de m van multiple, twee aansluitingen dus

Edit, laat maar, hosola is tot 550 volt.

[ Voor 3% gewijzigd door reneeke1970 op 14-05-2018 10:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Cranberry schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:28:
@kmf bij een 1-fasige SE omvormer wordt geprobeerd te stringspanning op plm 340- 370V te krijgen. De P300 optimizer heeft een maximale output van 60V. Er moeten dus minimaal 6 optimizers een behoorlijk vermogen geleverd krijgen van het aangesloten paneel. Als je bijv. een string hebt van 4 panelen op zuid en 4 op noord heb je uiteindelijk weinig aan je set.
Proton_ schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:30:
@kmf ca 370V voor 1fase SE en ca 700V voor 3fase SE.
Dit heeft geen relatie met de paneelspanning maar met de maximale boostspanning van de optimizers.
Nog bedankt voor het antwoord.
Ik heb een nog onvolledig systeem met een 3fase se6K omvormer. Er zijn nu 8 panelen gekoppeld die 470V leveren, maar nog geen productie.

Maar vandaag of morgen wordt deze installatie afgemaakt. In totaal 21 panelen, waarbij 19 op 1 vlak. ZZW op 45'C (andere 2 op plat dak @Z)

Die minimale voltage gaat om de totale power toch? Dus het maakt niet uit of deze door string 1 en/of 2 worden geleverd? Het idee is om 1 string van 11 en 1 string van 10 te maken.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
@kmf, het gaat om de spanning van de string. Met een 3-fasenomvormer is zowel 10 als 11 te weinig. Alles in 1 string dus.
Pagina: 1 ... 11 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y