Dak stevig genoeg voor 14 zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Binnenkort wil ik graag 14 zonnepanelen gaan plaatsen op het platte dak van onze overkapping, namelijk deze
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/SCAimgB.jpg

Het gaat om 14 zonnepanelen in 2 rijen van 7 panelen (in landscape ligging). Op elke steun van de zonnepanelen (2 steunen per paneel) wil ik 6 betontegels leggen van zo'n 9,5 kilo per tegel.

Elk zonnepaneel zelf weegt 18 kilo. Daarnaast komen er nog wat rubbermatjes (Die bij de steunen horen) erbij, die wegen in totaal ook nog zo'n 40 kilo.

Dus, 40 + (18*14) + ((9,5*6)*28) = 1888 kilo aan gewicht wat er op dat dak komt.

Nu het dak, de achterkant is gemetseld steen (net als de stenen van de schuur), en zoals je kunt zien is het rechterdeel een gemetselde ruimte die geisoleerd is. Er is tijdens de bouw beton gestort onder de overkapping en de schuur die er links van staat is ook geisoleerd.

Als je aan de onderkant kijkt van het dak (dus het plafond van de overkapping) zitten er ongeveer om de 30 cm behoorlijk dikke balken in de diepte.

Het dakoppervlak is ongeveer 12 meter x 3,5 meter.

Wat denken jullie, zou het een probleem zijn om al dit gewicht op het dak te leggen? :)

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat dat gewicht nog wel meevalt hoor, zeker als het verdeeld over bijna 40 vierkante meter. Dan is de belasting minder dan 50KG per m2.

Als je in je eentje op het dak staat creeer je dus al meer druk op een kleiner oppervlak (tenzij je een hele grote schoenmaat hebt misschien). En dat zal ook geen issue zijn (want bij het maken ervan hebben er vast mensen op het dak gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zorg voor een frame over de hele breedte.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
TERW_DAN schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:46:
Ik denk dat dat gewicht nog wel meevalt hoor, zeker als het verdeeld over bijna 40 vierkante meter. Dan is de belasting minder dan 50KG per m2.

Als je in je eentje op het dak staat creeer je dus al meer druk op een kleiner oppervlak (tenzij je een hele grote schoenmaat hebt misschien). En dat zal ook geen issue zijn (want bij het maken ervan hebben er vast mensen op het dak gestaan.
Als persoon incidenteel op het dak staan is natuurlijk een geheel andere belasting dan een continu last.

@geerttttt Welke afmeting hebben de balken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:46:

Ik heb er zelf ook al is overheen gelopen, opzich geen probleem behalve dat de dakbedekking beetje glad was (geen dakleer, weet niet precies wat het wel is, EPDM?)
enige wat me opviel is dat de dakbedekking wat 'flexibel is', her en der kun je het ook wat indrukken alsof er een houten frame onder ligt ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wolly schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:48:
[...]

Als persoon incidenteel op het dak staan is natuurlijk een geheel andere belasting dan een continu last.
Klopt, maar dat is wel een veel hogere last per m2. Het was ook een beetje om het gewicht in perspectief te zetten. 1888 kilo lijkt veel, maar op het moment dat je het voor elkaar krijgt om het netjes te verdelen over het gehele oppervlak is het best te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wolly schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:48:
[...]

@geerttttt Welke afmeting hebben de balken?
Moest ff zoeken, heb een foto uitgeknipt waar je de onderkant van het dak kunt zien.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wE6BFRa.jpg

Kan nu niet meten, maar het zijn best flinke balken... wat zal het zijn, 5x10cm?
Nu ik het zo zie denk ik eerder dat het elke 50cm een balk is, neem aan dat de stenen zo'n 20cm breed zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door geerttttt op 18-05-2018 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
geerttttt schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:43:
Wat denken jullie, zou het een probleem zijn om al dit gewicht op het dak te leggen? :)
Eerlijk antwoord is dat je dat alleen met zekerheid kan zeggen als je daar een nette berekening voor maakt. Een constructeur kan dat netjes doorrekenen en bepalen. En zelfs dan zijn er nog wat aannames over de kwaliteit van bijvoorbeeld de balken.

Waarom kies je trouwens voor balast? Dat is namelijk 1596kg (85%) van je 'probleem'.
Dit dak zit niet boven je huis, dus waarom niet gewoon aan het dak verankeren. Het risico van lekkage is sowieso al heel klein en dan lekt het onder de overkapping zonder blijvende schade. Je kunt er ook zo bij om het te repareren en je kunt vanaf het huis het dak zien, dus de kans dat er continu een dikke laag water op staat is ook niet groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:56

Ravefiend

Carpe diem!

De balk tegen de muur die gaat geen kant op lijkt me zo, rest alleen de vraag hoe die dwarsbalken boven je terras zijn vastgemaakt aan die balk tegen de muur. Maw. zijn ze met pakweg 2 nagels aan elkaar verbonden, of is dat op een deftige / stevige manier gebeurd ev. met een paar schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ravefiend schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:17:
De balk tegen de muur die gaat geen kant op lijkt me zo, rest alleen de vraag hoe die dwarsbalken boven je terras zijn vastgemaakt aan die balk tegen de muur. Maw. zijn ze met pakweg 2 nagels aan elkaar verbonden, of is dat op een deftige / stevige manier gebeurd ev. met een paar schroeven.
Je bedoelt de achterste dwarsbalk? Nou het is een beetje moeilijk te zien op de foto, maar om de 30 cm zit is het uiteinde van een vrij dikke moer zichtbaar, op een of andere manier zit dat dus op veel plekken vast met dikke schroeven.

Edit: En wat je wel kunt zien, her en der staan van die gemetselde 'palen' in donkerder steen, daar rust hij sowieso op. en daar zitten ook van die metalen steunen aan de zijkant aan gemonteerd...

[ Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 18-05-2018 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Let ook op de eventuele sneeuwbelasting. Voor dit dak zou je +- 50kg/m2 moeten aanhouden, volgens de NEN normen.

Trust me, I'm an engineer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-08 23:42

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Krijg je geen 8 steunen per rij van 7 panelen? dus 14 x 6 x 9,5? i.p.v 28 x 6 9,5? dat scheelt een boel.

bij oude flatfix werd er op een rij landscape onder het eerste en laatst paneel 5 x een 30x30x4,5 tegel geplaatst en achterop de hele rand vol. dus 38 ((7x1,65)/0,30) +(2x5) = 48 stuks van 9,5 kg. = 456 per rij.
dus 912 kg ballast voor het geheel, en dat stond dan in wind gebied 1 (zwaarste) en tot een meter of 6 - 7.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 20:38
Misschien is dit wat: http://jualsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 12:26
Dat is wel heel veel gewicht per paneel. Komt die ballast van de berekening van je leverancier? Ik heb op mijn platte dak op 8 meter hoog 16 tot 32 kilo per paneel. Op 19 panelen is dat 570 kg inclusief de panelen zelf.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AgNWFS3.png

Op dit dak zou ik het montagesysteem vast schroeven aan de constructie. De kans op lekkage bij een goede afwerking is al klein en mocht het toch gaan lekken dan heb je er geen last van. Bespaart weer het gewicht van de ballast en het gesleep met die tegels.

Overigens, de panelen heb ik zelf geïnstalleerd bij mij thuis. De ballast berekening zat bij de offerte voor het montagesysteem. Die zou je leverancier je dus moeten kunnen geven ook als je de installatie zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:28

Theo

moederbord

Ik heb op mijn platte dak van de terrasoverkapping in totaal 9 panelen liggen. Deze liggen op een constructie van aluminium hoekprofielen die met RVS band op zes punten aan de zijkant van het dak zijn gemonteerd, plus nog ongeveer 15kg aan ballasgewicht per paneel.

Totaal weegt de gehele constructie nog geen 350 kilo.

Door de constructie aan de zijkant van het dak vast te maken heb je het voordeel dat de kans op lekkages gewoon nul is, immers gaan er geen schroeven door het dakleer heen. Bijkomend voordeel; omdat de panelen nu op het dak vastgeschroefd zijn vallen ze onder de opstalverzekering, iets dat niet altijd het geval is wanneer ze los op het dak liggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo op 19-05-2018 09:27 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
eigenlijk kan je dit alleen maar bepalen met de volgende gegevens

Het huidige afschot.
De Hart op hart afstand van de balken en de afmetingen van de balken