stromingsleer is best wel heel erg ingewikkeld, ik zou nieteens proberen om het te begrijpen we hebben in nederland met een aantal dingen te makenstormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:01:
[...]
Dat is een interessante invalshoek dank voor de aanvulling. Wat ik mij afvraag; gaat het over de lucht/wervel stromingen welke krachtiger zijn aan de dakrand of het aanzicht voor de omwonende.
Ik denk dat flatfusion uitgaat van het eerste, die zullen geen aansprakelijkheid willen als het gevaarte naar beneden komt.
http://www.sbrcurnet.nl/p...ssystemen/1-windbelasting
Uit windtunnelonderzoeken en computermodellen blijkt dat er bij een windaanval op de daken van gebouwen windzuigkrachten ontstaan. Deze windzuigkrachten zijn in de omgeving van de dakrand het hoogst, vooral als de wind aanvalt op een hoek van het gebouw.
De gemeente (die niet wil dat hun stad/ dorp er uit gaat zien als een sloppenwijk)
om te voorkomen dat voor elk paneel een vergunning moet worden aangevraagd hebben ze een aantal randvoorwaarde waar je binnen kan blijven om het vergunnings vrij te houden, dit heeft met name betrekking tot het aangezicht.
Echter vergunningsvrij is niet regelvrij, je moet dus aan alle voorwaarde voldoen die in het bouw besluit staan en in aanvullende nen normen etc denk hierbij bv aan doorbuiging van balken en afwatering van een dak
daarnaast moet je verwerkingsvoorschriften volgen om garantie te hebben, maar in de meeste gevallen zit er geen schroef teveel in ontworpen om te kunnen voldoen aan alle eisen.
Op bouw tekeningen kom je vaak de tekst tegen "montage volgens opgave fabrikant" daarmee wordt bv de voorgeschreven manier van plaatsen van gevelpanelen dus een soort van wettelijk.
Deels is het dus om te voorkomen dat ze aansprakelijk zijn voor schade, maar vergis je niet , wind kan echt hele rare dingen doen bij dakk randen/ opstanden etc.. zeker als er ook nog andere bebouwing in de buurt is is het bijna niet te voorspellen, dus we gaan uit van worst case senario's
En als laatste heb je te maken met privaat rechtelijke dingen , stel jouw installatie veroorzaakt overlast dan kan een rechter bepalen dat het anders moet ook als het voldoet aan alle voorschriften qua plaatsing.
Denk dan aan zoemen, spiegeling, fluiten, klapperen etc