Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste
Acties:
  • 502.893 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:18

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
stormfly schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 16:01:
[...]

Dat is een interessante invalshoek dank voor de aanvulling. Wat ik mij afvraag; gaat het over de lucht/wervel stromingen welke krachtiger zijn aan de dakrand of het aanzicht voor de omwonende.

Ik denk dat flatfusion uitgaat van het eerste, die zullen geen aansprakelijkheid willen als het gevaarte naar beneden komt.

http://www.sbrcurnet.nl/p...ssystemen/1-windbelasting

Uit windtunnelonderzoeken en computermodellen blijkt dat er bij een windaanval op de daken van gebouwen windzuigkrachten ontstaan. Deze windzuigkrachten zijn in de omgeving van de dakrand het hoogst, vooral als de wind aanvalt op een hoek van het gebouw.
stromingsleer is best wel heel erg ingewikkeld, ik zou nieteens proberen om het te begrijpen we hebben in nederland met een aantal dingen te maken

De gemeente (die niet wil dat hun stad/ dorp er uit gaat zien als een sloppenwijk)
om te voorkomen dat voor elk paneel een vergunning moet worden aangevraagd hebben ze een aantal randvoorwaarde waar je binnen kan blijven om het vergunnings vrij te houden, dit heeft met name betrekking tot het aangezicht.
Echter vergunningsvrij is niet regelvrij, je moet dus aan alle voorwaarde voldoen die in het bouw besluit staan en in aanvullende nen normen etc denk hierbij bv aan doorbuiging van balken en afwatering van een dak
daarnaast moet je verwerkingsvoorschriften volgen om garantie te hebben, maar in de meeste gevallen zit er geen schroef teveel in ontworpen om te kunnen voldoen aan alle eisen.
Op bouw tekeningen kom je vaak de tekst tegen "montage volgens opgave fabrikant" daarmee wordt bv de voorgeschreven manier van plaatsen van gevelpanelen dus een soort van wettelijk.
Deels is het dus om te voorkomen dat ze aansprakelijk zijn voor schade, maar vergis je niet , wind kan echt hele rare dingen doen bij dakk randen/ opstanden etc.. zeker als er ook nog andere bebouwing in de buurt is is het bijna niet te voorspellen, dus we gaan uit van worst case senario's
En als laatste heb je te maken met privaat rechtelijke dingen , stel jouw installatie veroorzaakt overlast dan kan een rechter bepalen dat het anders moet ook als het voldoet aan alle voorschriften qua plaatsing.
Denk dan aan zoemen, spiegeling, fluiten, klapperen etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Nu een goed idee van de zon/schaduw op onderste pan.
Zon op dak

Dit is de telefoon richting de zon om 16:30 in midden dak ter hoogte van hoogste punt dak buren. Nu begin juni zit de zon al stuk heen in zijn hoogste baan. Schaduw zal nu onder dakgoot zitten.

Foto genomen met telefoon ter hoogte van de onderste pan.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 06-06-2018 07:10 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:35
Tweeke schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:04:
[...]
NL, maar zoals gezegd blijf ik graag nog even op 1 fase. Dus dan is 5000W output ongeveer de grens.
Ik weet niet of je de post eigenlijk wel gelezen hebt maar je kan vlot af met een 3kw SMA voor die opstelling hoor. Ja dan top je af maar ik wil gerust eens wat grafieken hier doorsturen met 6440Wp op een 4kW omvormer en ik zit dan zelfs eigenlijk nog met 12/12 ZO/ZW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:14
AUijtdehaag schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:58:
[...]

Is dat nodig dan? :P

(maar ik ben ook benieuwd eigenlijk)
Volgens onze zakelijke installateur is dit mogelijk deze ging het nog wel navragen bij SMA.

Helaas is een van de sma 15000tl defect geraakt net buiten nee garantie. Lijkt mij slim dat af te kopen voor de andere omvormers in de vorm van extra garantie. Uiteraard even afhankelijk van de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zonnepanelen op Apeldoorns huis in vuur en vlam

In een woning aan de Boommarter in de Apeldoornse wijk Zonnehoeve is vanmiddag rond 14.00 uur brand ontstaan. De brand ontstond op het dak, waar zonnepanelen op lagen.
https://www.destentor.nl/...in-vuur-en-vlam~ac02b6bd/

Wat is dat toch de laatste tijd? Krijgen we straks ook waarschuwingen met de boodschap 'Zet uw omvormer uit als u van huis gaat'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 10:12
Nou, het gaat eindelijk gebeuren, wij gaan ook aan de zonnepanelen :) In deel vijf heb ik me al flink ingelezen in de materie. Oa hier:

https://gathering.tweaker...message/50098367#50098367

Ik had toen onthouden dat ik 12 panelen op mijn garage kwijt kan en dat we weinig last van de zon zouden hebben, dus dat een SMA zou voldoen. Alleen kijk ik nu naar buiten en zit mijn hele dak al in de schaduw, dus dat valt me even tegen:

Schaduw

Deze boom is de boosdoener. Misschien kan die wel weg van de gemeente.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z3WMNEYCmUAL6y30e0CMCb2G/thumb.jpg

Maar is er de laatste anderhalf jaar nog veel veranderd? Ik keek net even naar de site van Winkelman en daar is een Solaredge set goedkoper dan een SMA set die beiden niet heel verkeerd zijn.

http://www.winkelman-zonn...00h/51465/?display=detail

http://www.winkelman-zonn...3-6/51475/?display=detail

Scheelt 240 Wp.

Met een 1x35A aansluiting zou dit prima passen. Ik heb geen aparte groep beschikbaar, maar ik wil de zekeringkast ook upgraden, want nu heb ik nog porselein. Dan gaan we van 8 naar 10 of 12 groepen, dus dan heb ik er de ruimte voor. Ik denk dat upgraden naar 3x25A niet nodig is - ook omdat ik mijn Ferraris meter dan kwijt ben.

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21-09 15:32
ga voor de solar edge altijd makkelijk uit te breiden op ander dakvlak evt andere helling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SRB12 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:02:
Nou, het gaat eindelijk gebeuren, wij gaan ook aan de zonnepanelen :) In deel vijf heb ik me al flink ingelezen in de materie. Oa hier:

Ik had toen onthouden dat ik 12 panelen op mijn garage kwijt kan en dat we weinig last van de zon zouden hebben, dus dat een SMA zou voldoen.
Weinig last van de zon ? Huh?

Komt er uberhaupt wel zon op?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
Hehe. Ja zeker wel, maar dit valt me wel tegen moet ik zeggen. Dak van huis is ook al in de schaduw nu. Hopelijk kan die boom weg..

Dit is nl eind januari rond het middaguur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZZJn3dl1dkM2Lesj2mthSUDu/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

Ik had toen onthouden dat ik 12 panelen op mijn garage kwijt kan en dat we weinig last van de zon zouden hebben, dus dat een SMA zou voldoen. Alleen kijk ik nu naar buiten en zit mijn hele dak al in de schaduw, dus dat valt me even tegen:

[afbeelding]

[afbeelding]

Maar is er de laatste anderhalf jaar nog veel veranderd? Ik keek net even naar de site van Winkelman en daar is een Solaredge set goedkoper dan een SMA set die beiden niet heel verkeerd zijn.

Scheelt 240 Wp.

Met een 1x35A aansluiting zou dit prima passen. Ik heb geen aparte groep beschikbaar, maar ik wil de zekeringkast ook upgraden, want nu heb ik nog porselein. Dan gaan we van 8 naar 10 of 12 groepen, dus dan heb ik er de ruimte voor. Ik denk dat upgraden naar 3x25A niet nodig is - ook omdat ik mijn Ferraris meter dan kwijt ben.

Thoughts?
Je vergelijkt jasolar (300 Wp) met LG (320 Wp)?
Appels met peren...
Hopelijk kan die boom weg..

Edit: en toen was de boom kaal in januari?

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2018 20:37 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

SRB12 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:25:
Hehe. Ja zeker wel, maar dit valt me wel tegen moet ik zeggen. Dak van huis is ook al in de schaduw nu. Hopelijk kan die boom weg..

[afbeelding]
Half 9 in de avond schaduw is geen ramp toch? Dat heb ik ook met zuid aangezien de zon aan de andere kant van het huis staat. Januari is ook een slecht voorbeeld, lage zon en korte dagen=weinig.

Het gaat om recht op het dak en dan 30 graden eerder en later...daar doe je het meest.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:29

[afbeelding]

[afbeelding]

Scheelt 240 Wp.

Thoughts?
Hoe kun je nou van zon gigantische boom denken dat je geen schaduw hebt????
Één voordeel, alles ligt in schaduw, dus schaduw management is zinloos, komt geen watje extra door uit de lucht. Dus heb je lange periode met gedeeltelijk schaduw?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:52
Een nieuwe poging, nu met 55cm ruimte om de panelen heen. Dat is nog exclusief de 15cm van de zinken rand, dus totaal een no-go zone van 70cm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eMsIvt9DSh5dVgSX0LIklghF/full.png
Dan kom ik uit op een 3x3 layout met grote panelen in portret. Omdat deze in portret staan, komen ze wel verder omhoog, plus het is een oneven aantal rijen, wat ook wat minder handig is. :S

Alternatief is idd het mechanisch bevestigen. Het dak moet sowieso vernieuwd worden, is er iets dat ik mee kan nemen met de dakdekker zodat het systeem aan het huis vastgezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:12
reneeke1970 schreef op maandag 4 juni 2018 @ 15:51:
[...]

Micro omvormers zijn niet kwetsbaarder, althans niet de aps,ruime garantie, perfect schaduw beheer, logging per paneel, dus neem lekker goedkope poly want die zijn inderdaad beter, in combi met aps is mijn aanbeveling.
Voor logging van APS omvormers is zo te zien wel een apart kastje nodig wat nogal aan de prijs is (rond €225 voor 1 fase). Zijn daar handige shortcuts voor bekend?

Afgezien daarvan ziet het er interessant uit voor mijn situatie. Aanbiedingen in de gaten houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 20:49:
[...]

Hoe kun je nou van zon gigantische boom denken dat je geen schaduw hebt????
Één voordeel, alles ligt in schaduw, dus schaduw management is zinloos, komt geen watje extra door uit de lucht. Dus heb je lange periode met gedeeltelijk schaduw?
Ik zei niet dat ik geen last had van de schaduw, maar weinig last. Ik had zeker wel verwacht dat aan het einde van de dag er schaduw op het dak zou vallen. Alleen niet dat het zo snel al zou zijn. Het is nu zo'n beetje de langste dag en dan valt kwart over zeven schaduw me wel tegen. Dit weekend maar eens goed in de gaten houden hoe het precies gaat. En hoe lang er wel zon op valt. Probleem is dat het dak van het huis niet veel beter is.

[ Voor 45% gewijzigd door SRB12 op 05-06-2018 21:59 . Reden: Quote volgorde ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-09 22:43
SRB12 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:58:
[...]

Ik zei niet dat ik geen last had van de schaduw, maar weinig last. Ik had zeker wel verwacht dat aan het einde van de dag er schaduw op het dak zou vallen. Alleen niet dat het zo snel al zou zijn. Het is nu zo'n beetje de langste dag en dan valt kwart over zeven schaduw me wel tegen. Dit weekend maar eens goed in de gaten houden hoe het precies gaat. En hoe lang er wel zon op valt. Probleem is dat het dak van het huis niet veel beter is.
Als ik die foto zo zie dan heeft het niet heel veel zin om panelen te plaatsen.. Zelfs SE heeft geen nut als dat hele dak in de schaduw komt te liggen. Ik denk dat je inderdaad eerst maar eens met de gemeente moet gaan babbelen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik kwam deze database tegen: https://www.photovoltaikforum.com/moduldatenbank/alle.html

Kunnen we daar iets mee? ;)

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SRB12 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:58:
[...]

Welke richting kijkt dat dak op? Lokatie van jou foto staat er ook nog voor of zie ik dat verkeerd? Anders heb je in de winter continu schaduw.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Laatst online: 02-09 18:25

geerttttt

Manisch positief

Nou, ik heb zojuist mijn laatste paneel ook aangesloten (en deze plus een ander samen op een Tigo optimizer) :)

Nu heb ik alleen 2 strings waarvan 1 met 6 panelen met bijna de hele dag zon, en 1 string met 8 panelen waaronder 2 met optimizer die vanaf 12 uur in de schaduw staan.

Zou dat zo ok zijn? Of moet ik dat ompluggen en er 2x7 van maken? Dan moet ik namelijk nog een verlengkabel gaan kopen... :|

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

DaCoTa schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 21:13:
Een nieuwe poging, nu met 55cm ruimte om de panelen heen. Dat is nog exclusief de 15cm van de zinken rand, dus totaal een no-go zone van 70cm:

[afbeelding]
Dan kom ik uit op een 3x3 layout met grote panelen in portret. Omdat deze in portret staan, komen ze wel verder omhoog, plus het is een oneven aantal rijen, wat ook wat minder handig is. :S

Alternatief is idd het mechanisch bevestigen. Het dak moet sowieso vernieuwd worden, is er iets dat ik mee kan nemen met de dakdekker zodat het systeem aan het huis vastgezet worden?
Ik heb voor mezelf een apart topic aangemaakt omdat ik nogal veel vragen had maar ik heb een aantal dingen geleerd.

- Maakt geld niet zo heel veel uit en ga je voor maximale opbrengst leg dan alle panelen gewoon plat. Plat passen er meer panelen op het dak. 1,8x meer met een 7% lager rendement. Het wat lagere rendement weegt daar niet tegen op. Mijn vergelijking onder een hoek of plat staat hier: TheBorg in "Legplan zonnepanelen"
Crossposten zal wel niet mogen maar we moeten van elkaar leren.

- Je kunt plat monteren tot 30cm van de rand met ClickFit Basic.
https://www.solar-bouwmar...ic-alle-losse-onderdelen/
Ik ga denk ik nog verder bij de rand door de beugels niet in de planken van het dak te schroeven maar helemaal in de balken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Voordat de zonnepanelen naar boven gaan wil ik ze eigenlijk testen of ze wel goed functioneren. Geen zin om dat te gaan onderzoeken op 8m hoogte.

Mijn gedachte:

Paneel in de zon leggen, deken eroverheen. Multimeter aansluiten, deken weghalen en spanning meten. En voordat ik de multimeter loshaal eerst deken over zonnepaneel leggen.

Zegt dat iets over de werking van het paneel of zegt het helemaal niets? Ik wil eigenlijk puur DOA uitsluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door GioStyle op 05-06-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

GioStyle schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:31:
Voordat de zonnepanelen naar boven gaan wil ik ze eigenlijk testen of ze wel goed functioneren. Geen zin om dat te gaan onderzoeken op 8m hoogte.

Mijn gedachte:

Paneel in de zon leggen, deken eroverheen. Multimeter aansluiten, deken weghalen en spanning meten. En voordat ik de multimeter loshaal eerst deken over zonnepaneel leggen.

Zegt dat iets over de werking van het paneel of zegt het helemaal niets? Ik wil eigenlijk puur DOA uitsluiten.
De spanning kan je gewoon meten zonder deken, die zou bij alle panelen bij dezelfde instraling & temperatuur hetzelfde moeten zijn, en bij spanning meten loopt een minimale stroom, die geeft geen / nauwelijks vonken.
Kortsluitstroom zegt meer over het paneel, daar kan ie gewoon tegen, er zijn ook speciale meters om PV panelen door te meten incl. isolatie weerstand, en dat is misschien naast de kortsluitstroom wel belangrijker dan de (open klem) spanning.
Maar bij oude gebruikte panelen is spanning meten wel een eerste simpele methode om de rotte panelen er uit te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 05-06-2018 22:39 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:18:
[...]

Welke richting kijkt dat dak op? Lokatie van jou foto staat er ook nog voor of zie ik dat verkeerd? Anders heb je in de winter continu schaduw.
Zuidwesten.

Ik had vorig jaar al eens modellen gemaakt; de schaduwlijn van ons huis klopt wel, die van de boom dus niet. Alhoewel er in maart niet veel blad aan zal zitten. De onderkant van de panelen wordt wel geraakt op 1 maart om 16:30:

1 maart 16:30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:41
Andre1973 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:37:
[...]

De spanning kan je gewoon meten zonder deken, die zou bij alle panelen bij dezelfde instraling & temperatuur hetzelfde moeten zijn, en bij spanning meten loopt een minimale stroom, die geeft geen / nauwelijks vonken.
Kortsluitstroom zegt meer over het paneel, daar kan ie gewoon tegen, er zijn ook speciale meters om PV panelen door te meten incl. isolatie weerstand, en dat is misschien naast de kortsluitstroom wel belangrijker dan de (open klem) spanning.
Maar bij oude gebruikte panelen is spanning meten wel een eerste simpele methode om de rotte panelen er uit te halen.
Het gaat hier om nieuwe panelen. Ik ga er vanuit dat ze allemaal goed functioneren.

Wat betreft het aansluiten; goed om te weten. Ik ben bang voor een vlamboog. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

GioStyle schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:45:
[...]

Het gaat hier om nieuwe panelen. Ik ga er vanuit dat ze allemaal goed functioneren.

Wat betreft het aansluiten; goed om te weten. Ik ben bang voor een vlamboog. >:)
Bij kortsluitstroom meten kan je wel een flamboogje krijgen, maar dat zou ik ook niet doen met een gewone multimeter, dat is niet goed voor de meetpennen en ook niet voor de stekkers aan het paneel.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Ik zat net even rond te neuzen op m'n control panel en zag dit...

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/mnn0Co/Screenshot_2018_06_05_23_17_33.png

een paneel dus die de hele dag niks had opgewekt. Maar het is toch echt schoon en heeft de twee weken dat ie geïnstalleerd is goed gewerkt... morgen in de gaten houden..

Wat kan het zijn? Defecte paneel, of defecte optimizer?

[ Voor 22% gewijzigd door kmf op 05-06-2018 23:24 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
SRB12 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:38:
[...]

Zuidwesten.

Ik had vorig jaar al eens modellen gemaakt; de schaduwlijn van ons huis klopt wel, die van de boom dus niet. Alhoewel er in maart niet veel blad aan zal zitten. De onderkant van de panelen wordt wel geraakt op 1 maart om 16:30:

[afbeelding]
Tja blijft lastig. Ik persoonlijk...... Zou op garage en beide kanten van je huis de goedkoopste panelen leggen die je kunt vinden met gebruikte omvormer en dan zelf leggen. Schaduw verlies voor lief nemen, de 3×12 panelen compenseert dat wel ergens....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
geerttttt schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:21:
Nou, ik heb zojuist mijn laatste paneel ook aangesloten (en deze plus een ander samen op een Tigo optimizer) :)

Nu heb ik alleen 2 strings waarvan 1 met 6 panelen met bijna de hele dag zon, en 1 string met 8 panelen waaronder 2 met optimizer die vanaf 12 uur in de schaduw staan.

Zou dat zo ok zijn? Of moet ik dat ompluggen en er 2x7 van maken? Dan moet ik namelijk nog een verlengkabel gaan kopen... :|
Gewoon zo laten want als die panelen in schaduw komen word het vanzelf 2×6.
Zie je later toch spanning verschil is het altijd nog zo gebeurt

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
kmf schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:19:

[afbeelding]

een paneel dus die de hele dag niks had opgewekt. Maar het is toch echt schoon en heeft de twee weken dat ie geïnstalleerd is goed gewerkt... morgen in de gaten houden..

Kan beide, kun je grafieken inzien of heb je die functionaliteit niet gekregen van je installateur? Zo niet dan hem bellen dan kan hij het voor je inzien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

kmf schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 23:19:

[afbeelding]

Ik heb exact hetzelfde; maar dan ineens 0W, maar grote kans dat jij dit vandaag ook hebt :P
Bij mij was het de optimizer; van het setje van nu weer op 0W staat weet ik het nog niet, maar zal vermoedelijk ook weer de optimizer zijn.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-09 14:00
SRB12 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 22:38:
[...]

Zuidwesten.

[afbeelding]
Kijk goed wanneer de schaduw begint je dak te raken en hoe lang het dus een deel van je panelen raakt.

Hier een voorbeeld van een zuidwestelijke ligging
https://pvoutput.org/intr...021&sid=43748&dt=20180520
Om 19:00 is bijvoorbeeld al meer dan 90% van de opbrengst binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bergie schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 07:41:
[...]

Ik heb exact hetzelfde; maar dan ineens 0W, maar grote kans dat jij dit vandaag ook hebt :P
Bij mij was het de optimizer; van het setje van nu weer op 0W staat weet ik het nog niet, maar zal vermoedelijk ook weer de optimizer zijn.
vandaag is het weer werkend. :?
Naja. in de gaten houden dus.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Iemand ervaring met de SolarEdge technologie van Sunpower?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

kmf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:10:
[...]

vandaag is het weer werkend. :?
Naja. in de gaten houden dus.
dat is wel weer vreemd idd :D

Maar zou hem idd even in de gaten houden ;)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:12:
Iemand ervaring met de SolarEdge technologie van Sunpower?
Nee, is dat nieuw?

Edit: ik denk dat je 2 fabrikanten door elkaar gooit...

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2018 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
Mijn zonnepanelen zijn gistermiddag om kwart voor 4 ook opeens weer gestopt met opwekken. Doen nu ook niets. De oplossing weet ik: Even spanningsloos maken in de meterkast en dan werken ze weer. Wel vervelend want kan er nog geen logica in ontdekken.

Na de vakantie maar even bellen met de installateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@Waah Welke omvormer heb je en hoe bepaal je of 'ie stopt met opwekken? Is dat obv logging van je omvormer of obv slimme meter of andere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
TWyk schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:06:
[...]

Kijk goed wanneer de schaduw begint je dak te raken en hoe lang het dus een deel van je panelen raakt.

Hier een voorbeeld van een zuidwestelijke ligging
https://pvoutput.org/intr...021&sid=43748&dt=20180520
Om 19:00 is bijvoorbeeld al meer dan 90% van de opbrengst binnen.
Dat is wel bemoedigend - al kan ik je link niet openen. Mijn vrouw is vandaag thuis, die laat ik het in de gaten houden. Zoek vandaag ook contact met de gemeente, kijken we ze voor me kunnen betekenen. En anders kan ik zelf altijd nog wel snoeiwerk verrichten O-)
Heb bijna anderhalf jaar al in mijn hoofd zitten om panelen te leggen, zou wel teleurstellend zijn als het dan toch niet uit zou kunenn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:14:
[...]

Nee, is dat nieuw?

Edit: ik denk dat je 2 fabrikanten door elkaar gooit...
YouTube: [HD] SolarEdge technologie overzicht

Het zou de voordelen van een enkele omvormer en micro-omvormers combineren.....
Installateur stelt 327 W panelen voor ...

[ Voor 16% gewijzigd door Koja78 op 06-06-2018 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:01
Cranberry schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:27:
@Waah Welke omvormer heb je en hoe bepaal je of 'ie stopt met opwekken? Is dat obv logging van je omvormer of obv slimme meter of andere oplossing?
Omnik, en dmv logging. Momenteel ben ik niet thuis, maar normaal gesproken als ik dit heb (is niet de eerste keer) dan heb ik ook een foutmelding in beeld.

Monteur gebeld, laat ze maar komen. Heb ze net een half jaar dus geen halve maatregelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Btw.. hebben jullie allen logging via een cloudapplicatie of hebben jullie er zelf iets tussengestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 19-09 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:41:
Btw.. hebben jullie allen logging via een cloudapplicatie of hebben jullie er zelf iets tussengestoken?
Beide?

Mijn Fronius logt naar PVOutput, Fronius zelf en ik lees hem ook zelf uit naar mijn eigen database.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:51:
[...]

Beide?

Mijn Fronius logt naar PVOutput, Fronius zelf en ik lees hem ook zelf uit naar mijn eigen database.
Welke aanpassingen heb je hiervoor moeten doen aan een "basisinstallatie"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
@Koja78 Ik log via cloudportal (SolarEdge) én via PVOutput met een NetDuino (telt pulsen van S0 interface kWh-meter). Twee onafhankelijke systemen dus ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Cranberry op 06-06-2018 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:52:
[...]

Welke aanpassingen heb je hiervoor moeten doen aan een "basisinstallatie"?
Niets. Ik ben voor een omvormer gegaan waar alles in zit: UTP kabel en HTTP/JSON API om de gegevens uit te lezen.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Wailing_Banshee schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:54:
[...]

Niets. Ik ben voor een omvormer gegaan waar alles in zit: UTP kabel en HTTP/JSON API om de gegevens uit te lezen.
SolarEdge SE3000 HD WAVE is de voorgestelde omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Koja78
en heb je ook schaduw?
Ik zit nu stevig.... wat kost dat geintje, sunpower en solaredge in Euro/Wp ? (excl btw)

Ik log mijn SMA
- via SBFspot op de pi
- via m-bus Finder 3-fase kWh meters
- en nu bezig met modbus TCP/IP
alles naar pvoutput en domoticz
De Mitsubishi warmtepomp ook trouwens.

[ Voor 24% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2018 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:59:
@Koja78
en heb je ook schaduw?
Ik zit nu stevig.... wat kost dat geintje, sunpower en solaredge in euro/wp
Ik vrees van wel ja.. buren zijn hoger.. en ik zit met oost orientatie.
10 panelen : 5.416 excl BTW voor:

Administratie dossier, stringlayout en ééndraadschema
Verplaatsingskosten, leveren van de materialen
Plaatsen van de montageframe’s en PV panelen (dakwerk)
Plaatsen van de bekabeling tussen de PV-panelen en de omvormer(s)
Aanleggen van het leidingwerk vanaf de panelen tot aan de omvormer(s) tot 25 m
Aansluiten van de installatie op het net conform het A.R.E.I. en volgens de installatievoorschriften C10/11 Synergrid
Controle en indienststelling van de installatie
Keuring van de installatie door een erkend keuringsorganisme (OCB/BTV/Vincotte/Electro-test)
Melding decentrale productie bij de energienetbeheerder
Aanvraag dossier VREG
Recupelbijdrage voor de zonnepanelen en de omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Koja78 met pvoutput en de standaard solaredge portal log ik mijn opwek. Dit vind ik al meer dan voldoende om inzichtelijk te maken hoe de prestaties zijn. UTP kabel erin en alles werkt.

Een Youless op de algemene slimme meter toont op enelogic het totale verbruik/teruglevering.

Een extra youless+kwh meter+groepenkastje komt al gauw op zo'n 200 euro extra. Daar koop ik liever een extra paneel voor. Zeker als de alternatieven meer dan voldoende zijn. Het enige wat ik niet kan zien is het kabelverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Koja78
Oh, belgie dus.

Dan wil je toch oost+west en een zo klein mogelijke omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:08:
@Koja78
Oh, belgie dus.

Dan wil je toch oost+west en een zo klein mogelijke omvormer?
In theorie wel maar je zit met je maximaal output gelinked aan je huisinstallatie. (of zoiets.. ik ben niet thuis in electriciteit) Je kan dus niet eindeloos panelen leggen of je moet je huisaansluiting verzwaren en meer "prosumer" bijdrage betalen.

De ene verkoper die ik al langs liet komen zou enkel Oost leggen met micro-omvormers. Ik ga nu die mens van die laatste offerte laten langskomen want zijn technologie (en zeker zijn panelen) lijken superieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Koja78
Juist door oost/west te kiezen, kun je meer Wp kwijt op een kleinere stringomvormer (dus laag prosumenten tarief)
Maar over oost/west kan @migjes je alles vertellen. :>
Ga je over op micro omvormers, dan telt het vermogen wel mee per omvormer, voor de prosumententarief.
Bij een stringomvomer en oost/west kan die omvormer dus klein blijven (je deelt de omvormer met oost/west en 2x mppt ingang)
De zon schijnt nooit tegelijk vol op oost en west...(anders is het snel over met het leven op aarde)
Laat die verkoper dus maar thuis blijven met zijn micro omvormers.

Ik weet niet hoe erg de schaduw is, maar SMA heeft optitrac en 2x mppt ingang.
YouTube: SMA OptiTrac Global Peak: Laat schaduw de pret niet bederven
(maar ook goodwe heeft zoiets en is nog goedkoper)

Controleer die Sunpower (=een paneel) prijzen van het paneel eens met deze:
https://www.jenm-zonnepan...-335wp-mono-sunforte.html
Zijn ook sunpower cellen, maar panelen made in ergens-anders...
Maar sunpower is ook niet nodig. Voldoende andere alternatieven die vriendelijker geprijst zijn.

Edit: er is geen superieure technologie. Alles kan kapot (uiteindelijk)
En over 5 jaar is de techniek alweer achterhaald en zit je met een oud systeem. (tegenover de dan geldende techniek)
Dus kosten laag houden zou ik zeggen, dat doet minder zeer bij het vervangen (verslaving heet dat) ;)

[ Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2018 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koja78
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:15:
@Koja78

Laat die verkoper dus maar thuis blijven met zijn micro omvormers.
Die die ik zou willen horen is die Sunpower/SolarEdger.... dus met string...

Maar wat je zegt over Oost-West is niet verkeerd qua idee... ik moet gewoon zorgen dat ik mijn hele energieverbruik afdek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:43:
[...]

Die die ik zou willen horen is die Sunpower/SolarEdger.... dus met string...

Maar wat je zegt over Oost-West is niet verkeerd qua idee... ik moet gewoon zorgen dat ik mijn hele energieverbruik afdek.
Maar nu nog ff verder kijken dan sunpower.
http://www.winkelman-zonn...ave/50855/?display=detail
(nederlandse webshop. sorry)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:15
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 08:39:
[...]

YouTube: [HD] SolarEdge technologie overzicht

Het zou de voordelen van een enkele omvormer en micro-omvormers combineren.....
Installateur stelt 327 W panelen voor ...
Je bedoelt gewoon optimizers van SolarEdge, dat heeft niets met sunpower te maken. Waarschijnlijk krijg je sunpower panelen aangeboden met solaredge omvormers en optimizers per paneel. Klinkt als een mooie maar wellicht nodeloos dure oplossing. Kun je wat meer info geven over je dak, de ligging, schaduw, verbruik etc? Dn kijken we allemaal met je mee.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Laatst online: 23:06
Kortste samenvatting:
Sunpower *O*
Prijs -O-

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
No Hands schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:52:
[...]

Je bedoelt gewoon optimizers van SolarEdge, dat heeft niets met sunpower te maken. Waarschijnlijk krijg je sunpower panelen aangeboden met solaredge omvormers en optimizers per paneel. Klinkt als een mooie maar wellicht nodeloos dure oplossing. Kun je wat meer info geven over je dak, de ligging, schaduw, verbruik etc? Dn kijken we allemaal met je mee.
Optimizer solaredge
1 omvormer
10 sunpower panelen
Dak 40 % oost schaduw van een hogerliggend gebouw.. maar de juiste timings weet ik niet
Verbruik : 3100 Kwh per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:49:
[...]

Maar nu nog ff verder kijken dan sunpower.
http://www.winkelman-zonn...ave/50855/?display=detail
(nederlandse webshop. sorry)
Iemand moet het wel voor mij installeren natuurlijk .... aangezien ik twee linkerhanden bezit :p
(en is een voorwaarde voor 6% btw)

[ Voor 3% gewijzigd door Koja78 op 06-06-2018 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Koja78
Mijn E101 is verlopen, anders kwam ik graag helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:08:
[...]

Optimizer solaredge
1 omvormer
10 sunpower panelen
Dak 40 % oost schaduw van een hogerliggend gebouw.. maar de juiste timings weet ik niet
Verbruik : 3100 Kwh per jaar
Begin eens met een € / Wp. Dan zul je vanzelf zien dat Sunpower gewoon niet interessant is. Mocht je heel weinig ruimte hebben, neem dan ook de € / Wp / m2 (per paneel) mee in je berekening.

[ Voor 11% gewijzigd door CurlyMo op 06-06-2018 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
CurlyMo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:16:
[...]

Begin eens met een € / Wp. Dan zul je vanzelf zien dat Sunpower gewoon niet interessant is.
Voor een iets hogere output wil de concurrentie 15 panelen leggen... met een hogere eindprijs.... dus... ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:17:
[...]

Voor een iets hogere output wil de concurrentie 15 panelen leggen... met een hogere eindprijs.... dus... ...
Dan moet je wellicht nog verder zoeken naar aanbieders. Ik heb van de 6 aanbieder er ook maar 1 gevonden die me niet wilde afzetten met te dure spullen. Zelfs 1 gevonden die aangaf dat er op mijn dak geen ruimte was voor panelen, terwijl er waarschijnlijk dadelijk 21 liggen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Laatst online: 20-09 18:24

TheBorg

Resistance is futile.

Gisteren in het nieuws dat de SMA omvormers zo lek zijn als een mandje. Een stagiair had 22 lekker gevonden en na dik een half jaar hebben ze er nog niks aan gedaan.

@Bergie en @kmf hebben jullie een SolarEdge systeem? Ik sta op het punt zoiets aan te schaffen. Klinkt niet echt bemoedigend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@TheBorg wat is niet bemoedigend? Het feit dat er omvormers defect kunnen raken? Ik vind het juist wel bemoedigend om binnen de garantieperiode op te kunnen merken dat er ergens een probleempje is en de rest van het systeem door is blijven werken.

Zal wat zijn als het een stringomvormer was en de installateur dan maar die 21 panelen moet aflopen om te kijken welke kaduuk is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:22:
Zal wat zijn als het een stringomvormer was en de installateur dan maar die 21 panelen moet aflopen om te kijken welke kaduuk is...
Dat zou me niet echt boeien. Dat is vooral vervelend voor de installateur. Het is werken op het dak, dus hoef er niet eens voor thuis te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik ga voor sunpower met solaredge als de verkoper het zijdak ook zinvol vindt om te gebruiken.
Dat komt net onder de 1.6 € / Wp (ex btw) compleet met installatie.
Anders zou het een SMA kunnen worden voor alleen Oost/West topdak

327 wattpeak Sunpower panelen zijn de X20 generatie. Ze zitten al in de X22 (die na de X21 kwam wat de opvolger van de X20 was)
Ze zijn wel een stukje goedkoper dan de X21-335 (de X20-327 en de X21-335 zijn beide zwart)
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:15:
@Koja78
Controleer die Sunpower (=een paneel) prijzen van het paneel eens met deze:
https://www.jenm-zonnepan...-335wp-mono-sunforte.html
Zijn ook sunpower cellen, maar panelen made in ergens-anders...
Er is me verteld dat de BenQ panelen wel minder van kwaliteit zijn. Een aantal patenenten gebruiken ze wel maar de koper backplate die sunpower gebruikt gebruiken ze bijvoorbeeld niet. En ze zijn gebaseerd op de E20 serie. Althans dit s me verteld door een dealer zie BenQ, Panasonic en Sunpower verkoopt.

[ Voor 65% gewijzigd door jacovn op 06-06-2018 10:52 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:24:
[...]

Dat zou me niet echt boeien. Dat is vooral vervelend voor de installateur. Het is werken op het dak, dus hoef er niet eens voor thuis te blijven.
Ja. en na 2 jaar mag je zelf het dak op gaan. Of je moet tegen de hoofdprijs je installateur het onderzoek laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
kmf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:25:
[...]

Ja. en na 2 jaar mag je zelf het dak op gaan. Of je moet tegen de hoofdprijs je installateur het onderzoek laten doen.
Waarom? Nederlandse garantie verloopt niet opeens na 2 jaar? Of heb je het over België?
jacovn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:24:
Ik ga voor sunpower met solaredge als de verkoper het zijdak ook zinvol vindt om te gebruiken.
Dat komt net onder de 1.5 € / Wp (ex btw) compleet met installatie.
Is dat omdat je er aan vast zit vanuit de aannemer? Anders zijn er net als bij @Koja78 genoeg goedkopere oplossingen dan Sunpower.

[ Voor 42% gewijzigd door CurlyMo op 06-06-2018 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Oeps

[ Voor 99% gewijzigd door CurlyMo op 06-06-2018 10:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
CurlyMo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Is dat omdat je er aan vast zit vanuit de aannemer? Anders zijn er net als bij @Koja78 genoeg goedkopere oplossingen dan Sunpower.
Dit is eigen keus, en ja ik weet dat er wel goedkopere panelen zijn.

Echter heb ik maar weinig beschikbare dakruimte, en met Sunpower kan ik met kleine panelen het dak redelijk vol leggen met hoge opbrengst. Het is dus een keuze.
plat top dak is 32 m2 en op zijdak wil de WAF alleen volledig zwarte panelen en heb ik veel schaduw.

[ Voor 9% gewijzigd door jacovn op 06-06-2018 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

CurlyMo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:27:
[...]

Waarom? Nederlandse garantie verloopt niet opeens na 2 jaar? Of heb je het over België?
installatiegarantie, systeemgarantie.
https://www.consumentenbo...len/garantie-zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jacovn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:24:
Dat komt net onder de 1.6 € / Wp (ex btw) compleet met installatie.

327 wattpeak Sunpower panelen zijn de E20 generatie. Ze zitten al in de X22 (die na de X21 kwam wat de opvolger van de E20 was)
Ze zijn wel een stukje goedkoper dan de X21-335 (de E20-327 en de X21-335 zijn beide zwart)

[...]

Er is me verteld dat de BenQ panelen wel minder van kwaliteit zijn. Een aantal patenenten gebruiken ze wel maar de koper backplate die sunpower gebruikt gebruiken ze bijvoorbeeld niet. En ze zijn gebaseerd op de E20 serie. Althans dit s me verteld door een dealer zie BenQ, Panasonic en Sunpower verkoopt.
Ligt dat aan mij of is dat niet HEEL veel per Wp? Je hebt in de tussentijd je post ge-edit, ik las nog 1.5 EUR/Wp, nu is het al 1.6 en da's zonder BTW???

Sorry @jacovn, maar dat vind ik echt veel, zelfs als ik een SE mee in reken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
HyperBart schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:33:
[...]

Ligt dat aan mij of is dat niet HEEL veel per Wp? Je hebt in de tussentijd je post ge-edit, ik las nog 1.5 EUR/Wp, nu is het al 1.6 en da's zonder BTW???

Sorry @jacovn, maar dat vind ik echt veel, zelfs als ik een SE mee in reken...
Ja ik ben van een X21-335 naar een X21-350 paneel gegaan en dat is 25 eur maal 7 erbij.
Ook een inverter die 2 kW meer aankan voor uitbreiding. Daardoor loopt de prijs wat op. Wederom een keuze.

Het is min of meer de duurste combinatie. Ik heb veel contact gehad met andere personen op dit forum, en ik ben me bewust dat ik hier veel voor ga betalen. (zeg 20% meer dan met Panasonic HIT panelen)

[ Voor 15% gewijzigd door jacovn op 06-06-2018 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
jacovn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Ja ik ben van een X21-335 naar een X21-350 paneel gegaan en dat is 25 eur maal 7 erbij.
Ook een inverter die 2 kW meer aankan voor uitbreiding. Daardoor loopt de prijs wat op. Wederom een keuze.
Dat mag he, ik snap de keuze en ease of mind met een SE maar ik vind de prijs die er bij hoort wel stevig... Ik heb mijn offerte er nog eens bijgenomen van een SE + 24 x 300Wp BenQ en die zat op 1,8 incl btw...

Als hier opeens de opbrengsten naar beneden gaan hou ik mijn hart vast hoe ik dat moet gaan uitvogelen met een SMA, dus mijn punt is zeker ook niet over het feit dat je SE kiest maar eerder de prijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Het is sowieso als niet ingewijde moeilijk de bomen te vinden in het bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
HyperBart schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
[...]

Dat mag he, ik snap de keuze en ease of mind met een SE maar ik vind de prijs die er bij hoort wel stevig... Ik heb mijn offerte er nog eens bijgenomen van een SE + 24 x 300Wp BenQ en die zat op 1,8 incl btw...

Als hier opeens de opbrengsten naar beneden gaan hou ik mijn hart vast hoe ik dat moet gaan uitvogelen met een SMA, dus mijn punt is zeker ook niet over het feit dat je SE kiest maar eerder de prijs...
Met een warmtebeeld camera pik je een defect paneel er zo uit hoor.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:37:
Het is sowieso als niet ingewijde moeilijk de bomen te vinden in het bos.
Ja en dan zijn er ook partijen die je of complete onzin verkopen, of doodleuk 4000 euro installatie kosten berekenen.
En als je A vraagt, 3 weken later B offereren.

Ik werd over het algemeen niet blij met de aanbieders die ik gesproken heb. De eerste die ik gesproken heb was prima, maar toen was ik net begonnen met mijn huis. Die vertelde me dat ik later maar terug moest komen (verstandig advies)

Toen een aantal waar mijn broek van afzakte.

En nu een partij gevonden waar ik mee verder wil. Die heeft me keurig 3 verschillende systemen geoffreerd en ik heb hem in totaal wel 2 uur gesproken om dingen door te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
kmf schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:22:
@TheBorg wat is niet bemoedigend? Het feit dat er omvormers defect kunnen raken? Ik vind het juist wel bemoedigend om binnen de garantieperiode op te kunnen merken dat er ergens een probleempje is en de rest van het systeem door is blijven werken.

Maar ik denk dat je optimizer stuk is....
Paneel zal nog prima functioneren.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Klopt, maar daar heb ik dus ook mijn installateur op uitgekozen. Hij was de goedkoopste met beste garantievoorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
jacovn schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:34:
[...]

Het is min of meer de duurste combinatie. Ik heb veel contact gehad met andere personen op dit forum, en ik ben me bewust dat ik hier veel voor ga betalen. (zeg 20% meer dan met Panasonic HIT panelen)
Even de prijs voor X-reeks gevraagd
Installatie met 10*E20327NE-WHT: 5416 excl (3270 watt piek)
Installatie met 10*X22-360NE-WHT : 6104 excl (3600 watt piek)

3270 watt piek zal wel heel nipt worden met verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
CurlyMo schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:50:
[...]

Klopt, maar daar heb ik dus ook mijn installateur op uitgekozen. Hij was de goedkoopste met beste garantievoorwaarden.
Garantie krijgen na jaren is wellicht ook de kunst.

En van de redenen voor mijn keuze is de 25 jaar garantie op de panelen (Rendement en verlies aan inkomsten gedekt)

Alleen wat voor garantie heb je dat een bedrijf over 25 jaar nog bestaat..
Maar als ze dit bieden moeten ze tenminste vertrouwen in hun product hebben.
Bij Panasonic krijg je het overigens ook. Die beiden het ook aan omdat ze zo weinig uitval hebben (aldus hun eigen website)

Solaredge heeft ook 25 jaar op de optimizers, en daarvoor heb je ook garantie nodig als je sommige verhalen leest. Of de inverter ook verlengde garantie nodig heeft ben ik nog niet over uit
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 10:53:
[...]

Even de prijs voor X-reeks gevraagd
Installatie met 10*E20327NE-WHT: 5416 excl (3270 watt piek)
Installatie met 10*X22-360NE-WHT : 6104 excl (3600 watt piek)

3270 watt piek zal wel heel nipt worden met verbruik
Mijn offerte is 15.000
16 x X22-360
7 x X21-350 blck
23 x p500 optimizer
SE9KE
16 panelen in oost/west 13 graden schans
7 panelen op schuin dak.
Compleet met ballast, aarding etc.
Ook BTW terug vraag service.

Wellicht dat ik de Se9K terug verander naar de SE7KE die ze eerst offreerdeb.
Een uitbreiding op ander plat dak wat in de schaduw ligt moet ik wellicht toch maar op een iegen inverter zetten.

[ Voor 25% gewijzigd door jacovn op 06-06-2018 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:29
@Koja78 kijk eens op zonstraal forum... kun je uw offertes uitleggen en geven ze specifiek feedback over Belgie.

Ik blijf erbij
- foto van het dak en AFMETINGEN
- een SCHATTING van schaduw 1uur.. 5uur...?
- heb je al gekeken op zonnekaart? https://apps.energiesparen.be/zonnekaart
- van waar ben je ergens...? Als het regio Limburg is kan ik misschien wel iemand aanbevelen...

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Icekiller2k6 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:02:
@Koja78 kijk eens op zonstraal forum... kun je uw offertes uitleggen en geven ze specifiek feedback over Belgie.

Ik blijf erbij
- foto van het dak en AFMETINGEN
- een SCHATTING van schaduw 1uur.. 5uur...?
- heb je al gekeken op zonnekaart? https://apps.energiesparen.be/zonnekaart
- van waar ben je ergens...? Als het regio Limburg is kan ik misschien wel iemand aanbevelen...
Zonnekaart bekeken ja maar houdt precies weinig rekening met schaduwen
WVL :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:03:
[...]

Zonnekaart bekeken ja maar houdt precies weinig rekening met schaduwen
WVL :)
Je kan ook altijd eens een Arduino met een LDR op je dak zetten om zo de schaduw goedkoop te meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Koja78
Kun je dan eens een print screen maken van de foto van je dakdelen.. staat normaal ook een getal bij van hoeveel vierkante meter het is... dan krijgen we een veel beter idee.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/72YiuMfOsFxbpSdswe8125dY/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
Dus je zou in theorie 8 panelen kunnen zetten op de oost en 8 panelen op west...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
In theorie dus wel. Het ene exemplaar dat langs kwam dacht aan 15 panelen oost (300.. Excellent)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:37
Koja78 schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 09:11:
[...]

In theorie wel maar je zit met je maximaal output gelinked aan je huisinstallatie. (of zoiets.. ik ben niet thuis in electriciteit) Je kan dus niet eindeloos panelen leggen of je moet je huisaansluiting verzwaren en meer "prosumer" bijdrage betalen.

De ene verkoper die ik al langs liet komen zou enkel Oost leggen met micro-omvormers. Ik ga nu die mens van die laatste offerte laten langskomen want zijn technologie (en zeker zijn panelen) lijken superieur.
Ook Belg hier. Om je een idee te geven:

Oost-west oriëntatie 28 panelen (14 en 14) 45° van 280Wp. Totaal dus 7840Wp. Geïnstalleerd op SMA 4kW omvormer. Heb nu in deze periode en bij vol-zon wel aftopping; maar niet genoeg om een 5kW omvormer te verantwoorden. Heb het niet gekwalificeerd, maar door het aantal en lengte van aftoppingen te zien zal dit geen 370kWh (100 euro prosumententarief delen door 0,27 euro/kWh elektriciteitsprijs) verantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
@D!zzy que?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icekiller2k6
@Koja78 je moet op je omvormer KW 100euro tax betalen (proconsumententarief).
Dus een omvormer van 4kw kost je 400 euro een 5kw 500 euro.
Hij heeft dus een 4kw omvormer en dat betekend dat er max 4kw AC (230v) eruit kan komen. Ook al brengen de panelen 4,5kwh op.

Dan berekend hij dat hij door de AFTOPPING (verlies van zonnepaneel stroom DC naar netstroom 230v) een 370 kwh is en met de huidige kwh prijs van stroom het de moeite niet is om 100euro per jaar EXTRA aan proconsumententax te betalen per jaar voor een grotere omvormer (4kw->5kw)

Dus je hebt zonnepanelen en verbruikt 0kwh. Dan betaal je nog steeds:
- 100 euro per kw omvormer dus stel 400euro als je 4kw omvormer hebt
- meterhuur

In de toekomst gaat de proconsumenttax waarschijnlijk verandert worden naar een capaciteitstarief.
Dus 230*40 9200 val je in schaal X3 ofzo.. als je nu zegt ik ga naar 3x 230v 25a dan zit je op een hogere/duurdere schaal...

bron over "mogelijke" schalen http://www.vreg.be/nl/document/cons-2016-05
schijven worden vermeld op http://www.vreg.be/sites/..._seminarie_24_06_2016.pdf slide 29
3x230V, 32A => wortel(3) * 230V * 32A = 12,7 kVA = X4
3x230V, 25A => wortel(3) * 230V * 32A = 9.96 kVA = X3
3x400V+N, 32A => wortel(3) * 400V * 32A = 3*230V*32A = 22,2 kVA = X6

X6 = 423,57 € vaste kost. berekeningen op http://www.vreg.be/sites/...ncategorieen_-_afname.pdf

In verband met je vraag van 230 en 40a, daar kan een omvormer van 4kw normaal zonder probleem op.

[ Voor 50% gewijzigd door Icekiller2k6 op 06-06-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 08:03

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

vraag: Welk merk omvormer kan direct loggen naar pvoutput? weet iemand dit? Dus geen raspberry of ander iets hoeven te draaien. Puur omvormer direct loggen naar pvoutpout?

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
peterpijpelink schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:01:
vraag: Welk merk omvormer kan direct loggen naar pvoutput? weet iemand dit? Dus geen raspberry of ander iets hoeven te draaien. Puur omvormer direct loggen naar pvoutpout?
Mijn Trannergy kan het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

peterpijpelink schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:01:
En mijn Fronius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom geen pi?
Die kan dan weer de WP boiler inschakelen.
Ik zie dat mijn omvormer (nog) niet doen...(het kan wel, ik weet het)

Edit: via solaredge api kan het ook...(dacht ik)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2018 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@peterpijpelink @AUijtdehaag solar edge kan het inderdaad ook.
Tenminste, het is pvout die regelmatig info van de control panel uitleest. Dus niet direct vanuit omvormer. Ik weet niet hoe de andere omvormers het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweeke
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 17:26:
[...]

Dan is het dus een overbodige vraag of de sma dit kan verzetten?

Even naar je voc kijken anders word het 2×8 ipv 16. Ook kijken naar maximum stroom per mpp. Indien geen 16 ampère zou ik van die 16 panelen ook 14 maken. Je hebt dan aan beide kanten 2×7 en kunt dus een oost en west string parallel zetten, zo blijft de stroom per mpp wat lager.
Ik bedoelde dus of ie het aan de input-kant kan verwerken. Maar als ik 2x7 per kant doe en dan Oost en een West string samen parallel aansluit komt dat dus goed. Zijn die voltages (7x31=217) dan niet aan de lage kant per MPPT? In dit topic komt vaak voorbij dat ca. 350 volt optimaal is.

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Tweeke schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 12:33:
[...]

Ik bedoelde dus of ie het aan de input-kant kan verwerken. Maar als ik 2x7 per kant doe en dan Oost en een West string samen parallel aansluit komt dat dus goed. Zijn die voltages (7x31=217) dan niet aan de lage kant per MPPT? In dit topic komt vaak voorbij dat ca. 350 volt optimaal is.
Ja dat is laag, misschien kan hij wel 14 panelen aan, dat mag je zelf controleren met de voc van je panelen en omvormer

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik sinds gisteren zonnepanelen laten plaatsen. Nu vroeg ik mij af wat het vermogen zou moeten zijn dat de zonnepanelen moeten leveren bij dit mooie weer van vandaag.

Ik heb 12x 300Wp panelen vol op het zuiden liggen, zonder schaduw op een dak van 30graden. Mijn gedachte was dat ik nu ongeveer maximaal vermogen zou moeten genereren, dus 3600W. Ik kom echter maar rond de 3000-3150 W. Klopt dit wel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

BThomas schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 14:28:
Ik sinds gisteren zonnepanelen laten plaatsen. Nu vroeg ik mij af wat het vermogen zou moeten zijn dat de zonnepanelen moeten leveren bij dit mooie weer van vandaag.

Ik heb 12x 300Wp panelen vol op het zuiden liggen, zonder schaduw op een dak van 30graden. Mijn gedachte was dat ik nu ongeveer maximaal vermogen zou moeten genereren, dus 3600W. Ik kom echter maar rond de 3000-3150 W. Klopt dit wel?
Ik vermoed dat het nu juist weer te warm is voor de panelen om optimaal te kunnen werken.

Yamaha MT-09

Pagina: 1 ... 21 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is een algemeen PV opwek topic: de scope van dit topic is dan ook "opwekken met PV".
Alle overige vragen of opmerkingen horen thuis in andere/nieuwe topics in DED.

Het bespreken van persoonlijke offertes en specifieke vragen horen in een eigen topic!

Andere grote vragen, dingen met meer diepgang? Eigen topic :Y