Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 95 ... 106 Laatste
Acties:
  • 465.789 views

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13

_Arthur

blub

Naalroc schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:33:
En twéé deurtjes in dat mooie hekje?
Bijzonder..
:?
Robotgrasmaaiert :+

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:23

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:09:
[...]

Als @rjd22 gelijk heeft dat de pomp automatisch aanpast dan krijg jij je afgifte nooit goed ingesteld lijkt mij?

Ik heb bij vijf radiators ventilators geknutseld maar ik zou bijna zeggen onmisbaar....
Tsja die afgifte wil ik dit jaar proefondervindelijk ervaren.
22 graden in huis..WAF jodelt..:-)

En de oude radiatoren doen het best aardig, zonder fannen.. [ tot nu toe]

Ik heb ene proef jaga bat met 3 fannen
1 kolomradiator...

Na de winter 2 smalle bat jaga's voor weinig ter overname [ tot nu toe ] Stofzuigers....
Ik ben blij dat ik dit ff geprobeerd heb.
Voor het zelfde geld had ik beneden alles met jaga volhangen.

Iemand een idee waarom Engelsen de kolomradiatoren onder links, onder rechts aansluiten?
En wij hier r boven en l onder? of met een aansluitblok, wat eigenlijk helemaal ruk is.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-11 13:48
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:09:
[...]

Als @rjd22 gelijk heeft dat de pomp automatisch aanpast dan krijg jij je afgifte nooit goed ingesteld lijkt mij?

Ik heb bij vijf radiators ventilators geknutseld maar ik zou bijna zeggen onmisbaar....
Hoeveel %extra afgifte krijg je met ventilatoren?

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:54
Ramon_1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:28:
[...]

Ik ben niet van high tech metingen, maar ik schat dertig procent, mijn keuken steeg er bijna twee graden door, van 17 naar 19 met continu verwarmen. Ook voel je door circulatie weer de warmte er vanaf komen.
En ondanks dat ze op halve spanning draaien wapperen de planten bijna haha.
Stof nest heb ik geen last van, misschien stofzuigt mijn schatje de kamer te vaak....

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 01:08:
[...]

Tsja die afgifte wil ik dit jaar proefondervindelijk ervaren.
22 graden in huis..WAF jodelt..:-)

En de oude radiatoren doen het best aardig, zonder fannen.. [ tot nu toe]

Ik heb ene proef jaga bat met 3 fannen
1 kolomradiator...

Na de winter 2 smalle bat jaga's voor weinig ter overname [ tot nu toe ] Stofzuigers....
Ik ben blij dat ik dit ff geprobeerd heb.
Voor het zelfde geld had ik beneden alles met jaga volhangen.

Iemand een idee waarom Engelsen de kolomradiatoren onder links, onder rechts aansluiten?
En wij hier r boven en l onder? of met een aansluitblok, wat eigenlijk helemaal ruk is.
Jij hebt het over de hoeveelheid afgifte, die boeit niet zo. De verdeling onderling moet goed zijn, en dat valt met variërende flow niet mee denk ik

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:38:
[...]

Ik ben niet van high tech metingen, maar ik schat dertig procent, mijn keuken steeg er bijna twee graden door, van 17 naar 19 met continu verwarmen. Ook voel je door circulatie weer de warmte er vanaf komen.
Stof nest heb ik geen last van, misschien stofzuigt mijn schatje de kamer te vaak....
Wow dat is best veel.

Heb je nog geen robotstofzuiger :)

• pleio65
  • Laatst online: 00:08
Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat je iets door elkaar haalt. Je kan de ruimte sensor op de retour van je vloer zetten en dan bijv op 27 graden. Dan gaat de wp altijd warmen naar 27 graden retour, koelt de vloer harder af gaat hij langer warmen en andersom.
Zaak is dan wel om te kijken bij welke retour temperatuur je welke kamer temperatuur hebt en dat gelijk zien te krijgen.
Maar dat is op WAR ook, die moet je in lijn krijgen met de buitentemperatuur en als het kan niet van invloed door de zon.
Aanvulling

WAR

Gisteren de WP op de WAR laten draaien. Instelling watertemperatuur. Geheel moduleerde goed.

Vannacht heb ik hem op de ruimtesensor i.p.v. watertemperatuur laten regelen. Tenminste, dat dacht ik. WP is vannacht niet aangegaan. Nu blijkt dat de WP pas onder de 20 graden aangaat. (sensor in koud water gehouden).Terwijl de stooklijn 35 graden is. Watertemperatuur in de buffer is vannacht wel gedaald naar 20 graden. Ik begrijp het niet helemaal. Als de ruimtesensor bijvoorbeeld 30 graden meet, dan moet de WP deze temperatuur uiteindelijk toch kunnen leveren?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01:14
Ramon_1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:28:
[...]

http://www.jagapro.nl/sit...tallateurs%202019-01.xlsx

Je kan de afgifte van jouw radiatoren vergelijken door de 21dbe te selecteren bij type. Stel je neemt een 40*140cm type 21, geeft deze bij 45/40/20 zo'n 800watt, met type 21dbe zo'n 1600 watt.

Hoe lager de temperatuur, hoe relatief gezien de afgifte stijgt met dbe.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
jeroenvervuren schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 22:05:
Effe snelle vraag: met een multical 602 kan in toch alles goed loggen?
Als je met je oogjes wilt loggen, dan is het geen probleem.

Wil je echter COP laten berekenen, heb je een pi/odroid c2 + m-bus (meterbus) module + m-bus adapter (ali) + kWh meter nodig.

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Voor 214 heb je al een kamstrup 302 met m-bus. Komen nog wat kraantjes bij. Zie TS van dit topic.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 10:13 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-11 14:48
Oxellaar schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:00:
@Grolsch dampdicht of dampopen maakt in dit geval niet uit.... Het dauwpunt ligt aan beide zijden gelijk. ;)

Maar mooi kapje!
Omdat je nu geen directe regen meer hebt op de unit, spoel regelmatig de condensor goed met water. Vervuiling kan het aluminium aantasten.
Nu zal de vervuiling bij jouw wel meevallen met gezonde polderlucht, maar het kan nooit kwaad.

Ik merk namelijk dat buitenunits, vooral aan de kust, onder een overkapping, harder slijt dan dat hij volledig vrij staat. Zout uit de lucht spoelt dan namelijk niet weg. Dat zal voor andere vervuiling ook zo zijn.
Polderlucht :? Ik woon in Twente, niet in de polder :P Hoe zou ik de condensor moeten spoelen dan :? Gewoon met de waterslang erop vanaf de achterkant :?
Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:21:
@Grolsch
Geeft het nu nog extra geluid? Het hokje word een soort "speaker" lijkt mij?
Ik merk eigenlijk geen verschil, maar het hokje is vrij "open", dus het vormt geen klankkast ofzo.
Waar kwamen die panelen ook alweer op dat afdakje? :+
MIjn afdakje staat onder de bomen van de buurman, dus panelen doen daar niets.
Naalroc schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:33:
[...]

En twéé deurtjes in dat mooie hekje?
Bijzonder..
:?
Dat "Kattenluik" is inderdaad voor de grasmaairobot. Daar kan hij onderdoor richting de achtertuin.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:55:
[...]

Wow dat is best veel.

Heb je nog geen robotstofzuiger :)
Wel geprobeerd maar krijg GPS niet goed werkend

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:28
Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:53:
[...]

Heel appart, waar stopte hij dan op toen hij hoger stond? Als ik hem hier lager ga maken gaat hij nog korter lopen en word het in theorie kouder in huis. Hij loopt op zijn laagst (4kW) en stopt op overschrijding Ta temp.
Ik durf het niet te zeggen. Wat destijds wel heel duidelijk was, is dat hoe lager de Ta, hoe langer de WP uit bleef na het uitgaan op WAR.

Ik sta op het punt mijn settings nog iets aan te gaan passen. Heb nu Ta 25@+15 en 34@-10 en shift 0. De dT is op dit moment 2 en de kamertemperatuur is 22,5. Ik zou zeggen dat hij over niet al te lange tijd uit zou gaan want de Ta is 30, terwijl dit volgens mij bij Tbuiten 4 dan 28,96 zou moeten zijn. (+15 - -10 = 25 stappen over 34-25 = 9 graden, 9/25=0,36 per graad. Op dit moment 4 graden buiten dus 15-4 = 11x0,36+25=28,96)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eMTb3gl.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 10:12

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:07:
[...]

Zie hem bij jou regelmatig aan en uit gaan dat zie ik bij mij niet meer sinds TA verlaagd is en dT continue 2 graden is

[Afbeelding]
Je doet 547W en zeg met een COP van 4,5-5 ? kom je op een 2500W aan warmte, dus is het ongeveer een Dt van 2,5.
Hier is het 770W En geeft volgens de multical 3,8 - 4,1 kW af dus heb ik een Dt van ongeveer 4 en dat zegt ie ook op de meter.
Je kan natuurlijk niet 5kW afgeven met een Dt van 2 graden, dan heb je hele dikke leidingen nodig om er vreselijk veel water door te gooien, net als bij een zwembad warmtepomp, 8-10000 liter per uur.

Ik zie nu al dat de flow iets omhoog moet hier omdat hij toch nog oploopt in Ta als hij op zijn laagst loopt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:00:
[...]

Aanvulling

WAR

Gisteren de WP op de WAR laten draaien. Instelling watertemperatuur. Geheel moduleerde goed.

Vannacht heb ik hem op de ruimtesensor i.p.v. watertemperatuur laten regelen. Tenminste, dat dacht ik. WP is vannacht niet aangegaan. Nu blijkt dat de WP pas onder de 20 graden aangaat. (sensor in koud water gehouden).Terwijl de stooklijn 35 graden is. Watertemperatuur in de buffer is vannacht wel gedaald naar 20 graden. Ik begrijp het niet helemaal. Als de ruimtesensor bijvoorbeeld 30 graden meet, dan moet de WP deze temperatuur uiteindelijk toch kunnen leveren?
Is het wel een ruimte sensor, de pana werkt toch met een thermostaat? Een ruimte sensor is niet ideaal hoor (voor een kamer dan), vaak een hysterese van 4 graden en is niet lekker. Voor een tank is dat weer mooi, of voor retour vvw bijv.
Waarom hij pas bij 20 gaat heb ik geen idee, is die grens geen beveiliging bij de Pana ? Dus eigenlijk ging hij helemaal niet aan.

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:31:
[...]

Ik durf het niet te zeggen. Wat destijds wel heel duidelijk was, is dat hoe lager de Ta, hoe langer de WP uit bleef na het uitgaan op WAR.

Ik sta op het punt mijn settings nog iets aan te gaan passen. Heb nu Ta 25@+15 en 34@-10 en shift 0. De dT is op dit moment 2 en de kamertemperatuur is 22,5. Ik zou zeggen dat hij over niet al te lange tijd uit zou gaan want de Ta is 30, terwijl dit volgens mij bij Tbuiten 4 dan 28,96 zou moeten zijn. (+15 - -10 = 25 stappen over 34-25 = 9 graden, 9/25=0,36 per graad. Op dit moment 4 graden buiten dus 15-4 = 11x0,36+25=28,96)

[Afbeelding]
Klopt jou onderschrift? Je moet de pana niet zo geloven met wat hij aan geeft.
Retour, aanvoer en buiten temp wijken nogal af.
Gewoon kijken wat praktijk brengt en daarop de temp verhogen of verlagen al staan er rare getallen......

Want intern reageerd hij wel secuur in mijn beleving.

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:22
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 09:38:
[...]

Misschien eens kijken naar de Climatebooster. Die kan je op de lengte van je gehele radiator bestellen en heeft dus ook over de volle lengte ventilatoren. Heeft ook een optionele koel sensor waardoor de ventilatoren ook aangaan als er koud water doorheen stroomt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• reneeke1970
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:40:
[...]

Is het wel een ruimte sensor, de pana werkt toch met een thermostaat? Een ruimte sensor is niet ideaal hoor (voor een kamer dan), vaak een hysterese van 4 graden en is niet lekker. Voor een tank is dat weer mooi, of voor retour vvw bijv.
Waarom hij pas bij 20 gaat heb ik geen idee, is die grens geen beveiliging bij de Pana ? Dus eigenlijk ging hij helemaal niet aan.
Klopt, heeft instelling vanaf welke buiten temp te verwarmen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:43:
[...]

Gewoon kijken wat praktijk brengt en daarop de temp verhogen of verlagen al staan er rare getallen......

Temperatuur meters intern zijn secuur, wat het display aangeeft moet je met een korreltje zout nemen :)

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:45:
[...]

Misschien eens kijken naar de Climatebooster. Die kan je op de lengte van je gehele radiator bestellen en heeft dus ook over de volle lengte ventilatoren. Heeft ook een optionele koel sensor waardoor de ventilatoren ook aangaan als er koud water doorheen stroomt.

[YouTube: Technische uitleg werking ClimateBooster]
Veel en veel te duur. Simpele PC ventilators van conrad werken beter.
Comfort speed heb ik ook gehad, gelijk in doos retour die rommel

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:22
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:47:
[...]

Veel en veel te duur. Simpele PC ventilators van conrad werken beter.
Comfort speed heb ik ook gehad, gelijk in doos retour die rommel
Eens wat betreft speedcomfort maar niet met de Climatebooster. Ik heb er eentje te leen gehad en inmiddels een 160cm variant geplaatst onder de belangrijkste radiator in de woonkamer.

Qua geluid hoor je 'm bijna niet maar hij werkt kei-goed! Kost een paar centen maar hij doet het ook echt ontzettend goed zonder al te veel geluid en als ie wel veel geluid maakt dan plaats je de sensor wat verder naar onderen op de radiator omdat die afhankelijk van de temperatuur blaast :P

[edit]
Ik had natuurlijk de Conrad zelfbouw ook overwogen maar ik heb 1 zoon met nogal grijpgrage handjes en dan is de climatebooster wel een mooie oplossing. Hij heeft er niet 1x naar gekeken maar wel al 3x de speedcomfort eraf gerukt :P
En ik ben niet zo handig als ik zou willen om zelfbouw goed en veilig weg te werken :+

[ Voor 18% gewijzigd door Felicia op 25-11-2018 10:54 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• pleio65
reneeke1970 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:45:
[...]

Klopt, heeft instelling vanaf welke buiten temp te verwarmen.
@reneeke1970
@Rol-Co

WP deed het idd niet. Pana kan ook met ruimtesensor.
Waar vind deze instelling?

Ruimtesensor heb ik nu tijdelijk in een ruimte hangen waar het 18 graden is. WP draait nu wel.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
pleio65 schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:55:
[...]

@reneeke1970
@Rol-Co

WP deed het idd niet. Pana kan ook met ruimtesensor.
Waar vind deze instelling?

Ruimtesensor heb ik nu tijdelijk in een ruimte hangen waar het 18 graden is. WP draait nu wel.
Weet je uberhaupt hoe een ruimtesensor werkt met de pana regeling? Dat zou ik uitzoeken voordat je start met experimenteren.

• Maikie18
[...]

Ja mijn onderschrift klopt, de Ta van 30 klopt overigens toch wel, ik had namelijk met de buitentemperatuur gerekend die ik in domoticz zag en die stond op 4 graden terwijl de pana 3 aangeeft (En volgens google is het ook 3 dus die van de pana is in dit geval gewoon accuraat).

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• pleio65
LittleTycoon schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:03:
[...]

Weet je uberhaupt hoe een ruimtesensor werkt met de pana regeling? Dat zou ik uitzoeken voordat je start met experimenteren.
Daar kom ik blijkbaar niet uit. De instructieboekjes zijn voor wat betreft dit onderwerp erg summier.

• Maikie18
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:33:
[...]

Je doet 547W en zeg met een COP van 4,5-5 ? kom je op een 2500W aan warmte, dus is het ongeveer een Dt van 2,5.
Hier is het 770W En geeft volgens de multical 3,8 - 4,1 kW af dus heb ik een Dt van ongeveer 4 en dat zegt ie ook op de meter.
Je kan natuurlijk niet 5kW afgeven met een Dt van 2 graden, dan heb je hele dikke leidingen nodig om er vreselijk veel water door te gooien, net als bij een zwembad warmtepomp, 8-10000 liter per uur.

Ik zie nu al dat de flow iets omhoog moet hier omdat hij toch nog oploopt in Ta als hij op zijn laagst loopt.
Ik meet helaas mijn COP niet dus dat is gissen. Hoe reken je overigens van opgenomen/afgegeven vermogen naar dT? Snap ik even niet

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:37
[...]

Ik heb eigenlijk nog geen grote afwijkingen in de temperatuursensoren kunnen ontdekken. Tb klopt best zolang de zon er niet pal op staan. De Ta en Tr kloppen ook met de Kamstrup, al laat de resolutie van 1 graad wel te wensen over.

Dat laatste geldt ook voor de ruimte temperatuur in de remote: ook op 1 graad in te stellen.. Werkt overigens best aardig. Alleen moet je niet de backlight aanzetten, want dan schiet te temperatuur zo 1 graad omhoog door de warmte die die backlight afgeeft: beetje jammer. Ook heeft de sensor een statische afwijking, maar die kun je corrigeren.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Cr0Wr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
Onlangs het tweaken van mijn warmtepomp weer eens opgepakt.
Heb nu ook van die gave Grafana grafieken op basis van die mooie voorbeelden die ik in dit topic voorbij zag komen.
Daardoor erachter gekomen dat mijn pomp, een Panasonic WH-MDC06G3E5, veel pendelt rond de huidige buitentemperaturen van 2 a 3 graden.
Nu probeer ik mijn pompsnelheid te vergroten van stand 1 naar stand 3 maar dit lukt me niet.
Ik volg de stappen uit de handleiding maar zodra ik in het service menu de optie S02 selecteer d.m.v. de SET knop springt de warmtepomp weer op 'On' waarna ik niets meer kan wijzigen.

Het is nu 4 graden buiten volgens het paneel. Misschien iets van vorstbeveiliging wat de pomp weerhoud om (even) uit te gaan?

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:49:
[...]
[edit]
Ik had natuurlijk de Conrad zelfbouw ook overwogen maar ik heb 1 zoon met nogal grijpgrage handjes en dan is de climatebooster wel een mooie oplossing. Hij heeft er niet 1x naar gekeken maar wel al 3x de speedcomfort eraf gerukt :P
En ik ben niet zo handig als ik zou willen om zelfbouw goed en veilig weg te werken :+
Ken je deze:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490061/0

Heel simpel.
Als je ze toch wilt.
Pc fannetjes onder de radiatoren.
voedingen naar je meterkast brengen. daar een Sonoff 4 channel.
Dallas sensoren erop.
Domoticz. [ of een ander Domotica systeem ]
Als dit dan Fan aan.
Als dat dan fan uit.
Tip neem 12 volt 2 draadje fannen, en sluit ze aan op een 6-9 volt adapter. [ of wat je hebt liggen ]
Kosten paar tienen

Alleen STOF!! na een paar weken
https://drive.google.com/...MTmxaVVNtWTNKWWduRkV0ZWdz

https://drive.google.com/...4aGxydnBEMy12bUQydllEYjZv

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:17:
[...]

Ik meet helaas mijn COP niet dus dat is gissen. Hoe reken je overigens van opgenomen/afgegeven vermogen naar dT? Snap ik even niet
Dat is wat ik hier zie met 850 liter per uur, is de Dt 4 is het 4kW, is het Dt van 5 geeft ie 5kW enz enz.
Misschien ligt die relatie bij 1000 liter per uur gelijk of zo, dat wil ik nog eens polsen onder de warmtemeter gebruikers.
Dagcop was hier gisteren 4.65 dus heb die aangehouden voor jou, een pana doet dat zeker niet slechter denk ik.

• Maikie18
Cr0Wr schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:30:
Onlangs het tweaken van mijn warmtepomp weer eens opgepakt.
Heb nu ook van die gave Grafana grafieken op basis van die mooie voorbeelden die ik in dit topic voorbij zag komen.
Daardoor erachter gekomen dat mijn pomp, een Panasonic WH-MDC06G3E5, veel pendelt rond de huidige buitentemperaturen van 2 a 3 graden.
Nu probeer ik mijn pompsnelheid te vergroten van stand 1 naar stand 3 maar dit lukt me niet.
Ik volg de stappen uit de handleiding maar zodra ik in het service menu de optie S02 selecteer d.m.v. de SET knop springt de warmtepomp weer op 'On' waarna ik niets meer kan wijzigen.

Het is nu 4 graden buiten volgens het paneel. Misschien iets van vorstbeveiliging wat de pomp weerhoud om (even) uit te gaan?
Als je op die parameter staat dan druk je op set, dan gaat hij aan, vervolgens op select, dan kan je een andere waarde selecteren en dan nogmaals op set. Bevestigen met on/off

[ Voor 8% gewijzigd door Maikie18 op 25-11-2018 11:55 ]

• Maikie18
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:47:
[...]

Dat is wat ik hier zie met 850 liter per uur, is de Dt 4 is het 4kW, is het Dt van 5 geeft ie 5kW enz enz.
Misschien ligt die relatie bij 1000 liter per uur gelijk of zo, dat wil ik nog eens polsen onder de warmtemeter gebruikers.
Dagcop was hier gisteren 4.65 dus heb die aangehouden voor jou, een pana doet dat zeker niet slechter denk ik.
Ik zat op > 1000 liter per uur. Heb net de pompstand naar 2 gezet, kijken of dat iets veranderd.

• reneeke1970
Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:49:
[...]

Eens wat betreft speedcomfort maar niet met de Climatebooster. Ik heb er eentje te leen gehad en inmiddels een 160cm variant geplaatst onder de belangrijkste radiator in de woonkamer.

Qua geluid hoor je 'm bijna niet maar hij werkt kei-goed! Kost een paar centen maar hij doet het ook echt ontzettend goed zonder al te veel geluid en als ie wel veel geluid maakt dan plaats je de sensor wat verder naar onderen op de radiator omdat die afhankelijk van de temperatuur blaast :P

[edit]
Die van mij hoor ik helemaal niet en zit er halve meter vandaan. Zes fans onder een 160 cm radiator. Draaien halve kracht op zes volt. Tien kuub lucht per stuk

1 PVoutput . Dongen NB

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:36:
[...]

Ik denk niet dat je dat zo algemeen kan stellen. Het gaat in elk geval niet op voor mijn installatie. Continu op een dT van 2,5 graden geeft bij mij het beste resultaat. Maar de sweet point zal bij elke installatie anders liggen.
Klopt, het is een beetje zoeken naar de sweet spot.

Dus even kijken: jouw Dt 2,5 zou een 2500W met 470Wac? Dus cop van 5,3 ?
Welke flow heb je?
Met of zonder buffer?

Stelling
Met een buffervat is lage Dt beter
Zonder buffervat maar vvw is hogere Dt beter

• Maikie18
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:07:
[...]

Welke flow heb je?
Met of zonder buffer?

Stelling
Ik zat op een flow van 1030 met een Dt tussen de 2 en 2,5, opgenomen vermogen 504W, dat is bij 19Hz. Geen buffer en heb vvw

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:12:
[...]

Ik zat op een flow van 1030 met een Dt tussen de 2 en 2,5, opgenomen vermogen 504W, dat is bij 19Hz. Geen buffer en heb vvw
Groot verschil, COP 3,96 of 4.96 uitgaande van 2000 en 2500W verwarmings vermogen. Hoe zie je de flow en Dt?

• Maikie18
dT op de afstandsbediening. Flow met een warmtemeter die ertussen heeft gezeten.

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:29:
dT op de afstandsbediening. Flow met een warmtemeter die ertussen heeft gezeten.
Gezeten? Vertel? Kan je het verwarmingsvermogen niet meer zien?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:47:
[...]

Ik heb net deltaT van .1 K meer dan WP-power. 825 ltr/h
https://snapshot.raintank...59700344&to=1543146100344
Komt aardig overeen dus.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 12:45 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:39:
[...]

Ik heb net deltaT van .1 K meer dan WP-power. 825 ltr/h
https://snapshot.raintank...59700344&to=1543146100344
Komt aardig overeen dus.
Toch zie ik in die hele dag ook dat Dt en afgifte vermogen bij elkaar liggen, waar je ook kijkt.
Edit: oh dat bedoelde je ook. ;)

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/498417/3RMXZeHb.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 25-11-2018 12:51 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Ja mooi he..logging.
WM-bus nog niet aan de praat?

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:52:
@Rol-Co
Ja mooi he..logging.
WM-bus nog niet aan de praat?
Nee nog niet, uitlezing gaat nog met het blote oog >:) ik wil nog zoveel loggen maar kan de tijd nog niet vinden, dat werken kost teveel vrijetijd....
Ik ben al blij dat de warmtepomp weer super werkt, gisteren een Cop gezien van 5.32 tijdens een run, geloof niet dat ie dat ooit gehaald heeft dus dat is een pluspunt. Afgelopen 23 dagen in november kwam hij niet boven de 3.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Cop is dus prima controle op koelmiddel lekkage (of andere mankementen en supplementen) :P

Zou pana zo ook de Cop berekenen? (DeltaT (-.1)) *1000 / Watt opgenomen >:)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 13:04 ]

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:58:
@Rol-Co
Cop is dus prima controle op koelmiddel lekkage (of andere mankementen en supplementen) :P
Ja, maar eigenlijk toegewezen aan de warmtemeter, daar zie je het in vroeg stadium, en zonder kan je de cop niet berekenen.
Maar de symptomen heb ik hier beschreven, meest duidelijke is een hele warme persgasleiding (dikke)bij laag AC vermogen, dus hang daar ook een meter op zou ik zeggen.

• Cr0Wr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:48
Maikie18 schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:51:
[...]

Als je op die parameter staat dan druk je op set, dan gaat hij aan, vervolgens op select, dan kan je een andere waarde selecteren en dan nogmaals op set. Bevestigen met on/off
Bedankt! Het aanpassen van de pompsnelheid gaat nu een stuk beter. :)

De handleiding er nog eens bij gepakt en lezen is ook een kunst blijkbaar, het staat er gewoon goed in:
Press SELECT then press up/down button to change pump speed... 8)7

• Ramon_1984
Maikie18 schreef op zondag 25 november 2018 @ 11:56:
[...]

Ik zat op > 1000 liter per uur. Heb net de pompstand naar 2 gezet, kijken of dat iets veranderd.
1030 lijkt mijn prima

• Maikie18
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:32:
[...]

Gezeten? Vertel? Kan je het verwarmingsvermogen niet meer zien?
Was een metrona ultraheat xs. Dat ding werkte alleen voor de flow, de standen veranderde niet.

Sinds ik daarstraks de pompstand heb aangepast is hij al niet meer aan gegaan :S

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qLAMEJz.png

Temperatuur is inmiddels 0,3 graden gedaald in 1,5 uur

[ Voor 25% gewijzigd door Maikie18 op 25-11-2018 13:35 ]

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07-11 15:28
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 12:07:
[...]

Welke flow heb je?
Met of zonder buffer?

Stelling
Momentaan ongeveer 3,3kWthermisch en 605Welektrisch. DeltaT is nu 2,5oC.
COP is dan 5,3 bij 1150 l/min. Geen buffer.
Stelling: hoge deltaT is nooit goed voor de COP want de Ta is hoger.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:34:
[...]

Momentaan ongeveer 3,3kWthermisch en 605Welektrisch. DeltaT is nu 2,5oC.
COP is dan 5,3 bij 1150 l/min. Geen buffer.
Stelling: hoge deltaT is nooit goed voor de COP want de Ta is hoger.
Waarom zou de Ta hoger zijn en niet de Tr lager?

Jouw Dt van 2,5 geeft je 3,3 thermisch wat een groter verschil is dan ik hier zie en bij @AUijtdehaag , enige verschil is de flow en je kan lager moduleren dan hier, ik kan niet lager dan 750Wac.
Ik zou bijna zeggen probeer eens even op 850 liter om te kijken of het dan wel overeen komt Dt en vermogen.
ik ben wel benieuwd. >:)

Edit:
Eigenlijk komt het op dezelfde COP alleen heb je meer vermogen nodig blijkbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 25-11-2018 13:58 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

De 5 kW draait hier nu wel goed op 1 (één) radiator. Geen vloerverwarming en geen buffer.

Lekker snel warm in 20 minuten:
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/2ufrfut.jpg

Mooie run op 19 a 20 Hz van 6 uur lang. Tbuiten was 3°C.
Afbeeldingslocatie: http://oi68.tinypic.com/fa4x9f.jpg

Volgens de service manual zou de de COP iets van 3,0 zijn (Tb=2 en Ta=45). Als ik overstap naar fulltime stoker in plaats van parttime stoker kan de Ta 5°C naar beneden en stijgt de COP naar 3,3.

• Rol-Co

Rol-Co

@Dre
Dt van 4 :) wat is je vermogen thermisch en wat is je flow. Just curious

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik snap nog steeds vrij weinig van de aansturing van de ELGA. Maar wat ik nu zie ben ik erg blij mee. ELGA verbruikt nu 331W en geeft 2.5kW warmte af. COP van 7.6 op dit moment Ta 27 Tr 24. En in die mode zit de ELGA al sinds 11:45.

Alleen waarom de ELGA ineens vanaf 11:45 besluit terug te moduleren en strak rond die 330W te blijven hangen is mij een raadsel.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Dre
  • Niet online

Dre

@Rol-Co
Helaas geen warmtemeter.
Op basis van het radiatortype denk ik 2 a 2,5 kW. Pana kon niet lager dan 2,5 kW dacht ik dat anderen gemeten hadden(?)
Flow zit net iets boven het limiet van de flow switch. Maar ook de flow meet ik niet. Pompstand 1 overigens, de laagste stand.

Meten is weten en gissen is missen.

Pana zelf denkt een deltaT van 2°C, maar op basis van 2 infrarood meters en DS18B20 (non matched) zit het rond de 4°C. Over de nauwkeurigheid van Pana is al voldoende geschreven...

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 25-11-2018 14:04 ]

• Ramon_1984
mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:55:
Ik snap nog steeds vrij weinig van de aansturing van de ELGA. Maar wat ik nu zie ben ik erg blij mee. ELGA verbruikt nu 331W en geeft 2.5kW warmte af. COP van 7.6 op dit moment Ta 27 Tr 24. En in die mode zit de ELGA al sinds 11:45.

Alleen waarom de ELGA ineens vanaf 11:45 besluit terug te moduleren en strak rond die 330W te blijven hangen is mij een raadsel.
Zet de elga eens 24uur lang op een halve graad hoger?
Ik had namelijk bij 1 print de nachtverlaging laten verhogen naar 20.0 graden.
Wellicht heb jij nu deze print?

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
En waar heb je het behuizingetje vandaan dat om die aliexpress metertjes zit?
BlueTooth76 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:56:
[...]

Hier nog even een plaatje van hoe het er dan uitziet:

[Afbeelding]

Boven is aanvoer/retour verwarming, onder is aanvoer/retour boilervat, waar nu niet zoveel te zien is.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

• Rol-Co

Rol-Co

7,6? Draait de gasketel nog mee? Of heb je net warm water getapt? Vind je het zelf geloofwaardig? Als ik hier 6 zou zien ga ik al twijfelen aan de meting, ik ga uit dat je met een ander (zeker oudere) units niet boven de cop van een pana 5kW komt, en als leidraad dan die van @jaari

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Als de Elga van Mkleinman terugmoduleert naar 331 watt, haalt hij die hoge cop
zie: mkleinman in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Mij lijkt het ook wat vreemd. Record is hier 5,8 ofzo van afgelopen maand. WP only.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:50

ik denk een gelukkig evenwicht tussen warmteverlies en de elga-carrier stookcurve (streeft naar een deltaT tussen Ta en Tr op basis van de deltaT tussen ruimtetemperatuur en gewenste ruimtetemperatuur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:14:
@Rol-Co
Mij lijkt het ook wat vreemd. Record is hier 5,8 ofzo van afgelopen maand. WP only.
Maar op 330W geeft hij geen 2500W aan warmte, ja misschien heel even als je de pompsnelheid net lager gezet hebt.

• Dre
  • Niet online

Dre

AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:14:
@Rol-Co
De vraag is hoe en waar je de COP meet. Nauwkeurigheid van sensoren is echt van belang. Op een deltaT van 2°C geven twee sensoren met een afwijking van +/- 0,1°C al een mogelijke fout van 10%. Meet je in het water of meet je op de buis met wat isolatie eromheen?

Ik neem aan dat de COP wordt gemeten met alle pompverliezen en eventuele secundaire pompen. En standby verliezen indien van toepassing.

Normaliter presteren apparaten altijd slechter (of gelijk) aan de specificaties :P

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Kamstrup 302 (real time uitgelezen met M-bus)
Finder MID gecertificeerd (real time uitgelezen met M-bus, want youless geeft ook iets afwijking via s0)
Nauwkeuriger kan niet lijkt me...

@mkleinman meet met wat anders volgens mij.

[ Voor 75% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 14:43 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-11 18:45
Lijkt door vocht (condens) te komen, als je de leiding even met een plantenspuit met zeepsop inspuit kan je zien of deze lekt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Dre
  • Niet online

Dre

@AUijtdehaag
MID gecertificeerd zegt mij niks over de nauwkeurigheid.
Specificaties even bekeken van de multical. De deltaT moet minimaal 3°C zijn om te voldoen aan de nauwkeurigheids-specificaties.

De multical 302 heeft een afwijking in de
  • temperatuurmeting,
  • flowmeting
  • en er zit nog een afwijking in de calculator.
Bij 1,5m3/h en een deltaT van 30°C (!) specificeren ze al een maximale afwijking van +3,5% tot -3,5%. Tussen twee warmtemeters kan al een verschil zitten van 7%. Reken dan ook nog mee dat een lagere deltaT de afwijking fors zal toenemen.

De afwijking van je elektriciteitsmeter komt er ook nog bij kijken.

[Edit]
Overigens ging mijn opmerking over de COP meting van @mkleinman :) .

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 25-11-2018 14:58 ]

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
koevlaas2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:32:
[...]

Lijkt door vocht (condens) te komen, als je de leiding even met een plantenspuit met zeepsop inspuit kan je zien of deze lekt.
Dat vocht klopt, het is het stukje leiding direct voor de verdamper

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dre
Mkleinman meld een cop van 7,6 met dit weer.
Ik denk dat je daar beter uitleg aan kunt geven.

• jaari
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 13:46:
[...]

Waarom zou de Ta hoger zijn en niet de Tr lager?
Afgegeven vermogen is evenredig met (Ta+Tb)/2 dus als de delta hoger is, dan is zowel Ta hoger als Tr lager. Maar de COP is afhankelijk van Ta en niet van Tr.
Jouw Dt van 2,5 geeft je 3,3 thermisch wat een groter verschil is dan ik hier zie en bij @AUijtdehaag , enige verschil is de flow en je kan lager moduleren dan hier, ik kan niet lager dan 750Wac.
Ik zou bijna zeggen probeer eens even op 850 liter om te kijken of het dan wel overeen komt Dt en vermogen.
ik ben wel benieuwd. >:)

Edit:
Eigenlijk komt het op dezelfde COP alleen heb je meer vermogen nodig blijkbaar.
Ik draai nu op pompstand 2. Vorig jaar heb ik een paar weken in oktober pompstand 1 (Ca 950 l) geprobeerd. Dat gaf toen geen verschil in COP. Maar ik heb het weer terug gezet voordat het echt winter werd.

• jaari
Dre schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:24:
[...]

Ik neem aan dat de COP wordt gemeten met alle pompverliezen en eventuele secundaire pompen. En standby verliezen indien van toepassing.
En niet te vergeten alle defost verliezen!

• Rol-Co

Rol-Co

jaari schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:00:
[...]

Afgegeven vermogen is evenredig met (Ta+Tb)/2 dus als de delta hoger is, dan is zowel Ta hoger als Tr lager. Maar de COP is afhankelijk van Ta en niet van Tr.

Ik draai nu op pompstand 2. Vorig jaar heb ik een paar weken in oktober pompstand 1 (Ca 950 l) geprobeerd. Dat gaf toen geen verschil in COP. Maar ik heb het weer terug gezet voordat het echt winter werd.
Ta en flow, Ta kan ook oplopen door te lage flow tov het vermogen, zeker als de wp niet verder kan terug moduleren, een hogere flow tov voldoende voor het vermogen maakt niet uit vandaar dat jij met 1150 en 950 geen verschil merkt, enige is dat hij op 950 eerder terug moduleert en dus eerder langzaam gaat lopen.
Mits de warmtepomp ook op Ta regelt net als hier.

• Oxellaar
  • Niet online
Xiphalon schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb hem maar eens opengemaakt, en ik kwam dit tegen:

[Afbeelding]

Leiding in/van het droogfilter volgens de handleiding.

Lijkt me niet te horen denk ik?
Dat is aanslag van het vloei middel FLUX wat gebruikt is bij het solderen van koper op staal.
Die zwarte bus die je ziet is het filter/droger van het koudemiddel.
Die zijn soms van staal, daarom is er andere soldeer gebruikt en heb je vloeimiddel nodig.

Dit vloeimiddel moet afgespoeld worden... Want anders vreet het het koper en staal aan. Dat gebeurt hier al, zie de groene koperoxide.
Dus alsnog goed afspoelen.

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:05:
[...]

7,6? Draait de gasketel nog mee? Of heb je net warm water getapt? Vind je het zelf geloofwaardig? Als ik hier 6 zou zien ga ik al twijfelen aan de meting, ik ga uit dat je met een ander (zeker oudere) units niet boven de cop van een pana 5kW komt, en als leidraad dan die van @jaari
Dat kan haast niet anders dan een foutieve berekening/meetwaarden zijn. Als je de hulpenergie er nog aftrekt is de netto cop nog veel hoger.

@mkleinman hoeveel thermisch vermogen had je met gas nodig, jij had toch heel veel data? Ik neem aan dat je gasketel dan helemaal pendelde als ik dit lees.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:05:
[...]

Ketel draait niet mee, die draait al weken ( sinds dat de ELGA het weer doet ) solo.

Ik meet de aanvoer en retourtemperatuur met 4 DS18B20 sensoren ( middel ik uit ). De temperaturen lopen op de graad ( nauwkeuriger zijn de NTC's niet ) mee met de NTC sensor van de zonneboiler.

De flow meet ik met een VFS40 sensor van Grundfos. Die geeft een 0-3,5V signaal van 0 tot 40liter/minuut.

Dat lego ik dan weer samen tot het afgegeven vermogen van de ELGA.

Vind ik het geloofwaardig? Ja. De ELGA loopt nu weer zo te pruttelen. Gas(vloeistof?)temperatuur zoals die vanaf de buitenunit komt is 31,8 graden en gaat als 23,9 terug richting de buitenunit. Ta en Tr zijn 27,4 en 24,4.

De buitenunit verzet dus weinig arbeid en dan lijkt mij dat een COP van 8 haalbaar is?
Dre schreef op zondag 25 november 2018 @ 14:24:
[...]

De vraag is hoe en waar je de COP meet. Nauwkeurigheid van sensoren is echt van belang. Op een deltaT van 2°C geven twee sensoren met een afwijking van +/- 0,1°C al een mogelijke fout van 10%. Meet je in het water of meet je op de buis met wat isolatie eromheen?

Normaliter presteren apparaten altijd slechter (of gelijk) aan de specificaties :P
Input meet ik met een Plugwise en Zwave plug, die komen aardig overeen. De temperaturen meet ik met meerdere DS18 sensoren ( gematched op temperatuur ). De DS18 sensoren zitten met 3 tiewraps vast op de buis en daar omheen zit isolatietape.

Het is de momentane COP hoe het systeem op dat moment presteert. De COP met pompverliezen, secundaire verliezen etc bereken ik op dagbasis.

Terugmoduleren
Het enige wat ik constateer is dat de ELGA behoorlijk terug moduleerd. Ook de gas ( hoeveelheid arbeid van de compressor ) temperatuur zakt enorm. Die ligt rond de 35/36 graden bij het terug moduleren.

Edit/Aanvulling

Mocht iemand suggesties hebben hoe ik mijn systeem anders en betrouwbaarder kan bemeten dan hoor ik dat graag. :)
jerh schreef op zondag 25 november 2018 @ 15:49:
[...]

@mkleinman hoeveel thermisch vermogen had je met gas nodig, jij had toch heel veel data? Ik neem aan dat je gasketel dan helemaal pendelde als ik dit lees.
Wat bedoel je precies met thermisch vermogen die ik nodig heb met gas?

[ Voor 42% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2018 16:18 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mkleinman
Hoe meet (of bereken) je het afgegeven vermogen?
Ik denk dat je te trage temperatuursmetingen hebt.
Als je terugmoduleerd, loopt de cop op, door te trage metingen in temperatuur. (Of de pijp blijft langer warm dan werkelijk)
Zou dat kunnen?
Ook al eens "in" de vloestof gemeten ipv "op" de buis?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 16:24 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier detailplaat van het terugmoduleren
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2511.png
AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:22:
@mkleinman
Hoe meet (of bereken) je het afgegeven vermogen?
Ik denk dat je te trage temperatuursmetingen hebt.
Als je terugmoduleerd, loopt de cop op, door te trage metingen in temperatuur. (Of de pijp blijft langer warm dan werkelijk)
Zou dat kunnen?
Ook al eens "in" de vloestof gemeten ipv "op" de buis?
De VFS sensor heeft ook een temperatuursensor die in de vloeistof zit ( voor zover ik weet ). Deze reageert inderdaad sneller dan de DS18 sensoren. Mooi te zien dat de VFS stijl omhoog schiet en dat de DS18 daar langzaam ( als in minuten ) achteraan hobbelt.

Ik heb alleen maar in de aanvoer een sensor in de leiding zitten. Daarom meet ik dus aan de buitenkant met de DS18 sensoren omdat dat meer appels vs appels is qua vergelijking.

@Tomexergie is een COP hoger dan 7.5 bij het terug moduleren van een warmtepomp inderdaad onzin of is dit wel degelijk mogelijk?

Edit: De formule die ik gebruik voor het berekenen van het outputvermogen ( en dus de COP ) is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
IF l_temperatuur_elga_uit > l_temperatuur_elga_in 
       THEN
          -- q = m*c*dT
          l_vermogen_output := l_flow_ls * 4.186 * ( l_temperatuur_elga_uit -  l_temperatuur_elga_in ) * 1000;
          l_vermogen_defrost := 0;

-- output nu bekend, nu output door input delen en COP is bekend.
          l_cop := l_vermogen_output / l_vermogen_elga;

-- cop klopt van geen kant door verschil in sensordata
          -- oude COP hergebruiken.
          IF ( l_cop > 8 ) 
          THEN
             SELECT sce.sensorvalue INTO l_cop
               FROM dts_sensorcache sce,
                    dts_sensors dss
              WHERE sce.dss_id = dss.id
                AND dss.sensorname = 'ELGA_COP';

END IF;

ELSE
          -- vermoedelijk ELGA in defrost. de temperatuur die bij de ELGA binnenkomt is hoger dan wat de ELGA verlaat.

-- q = m*c*dT
          l_vermogen_defrost := l_flow_ls * 4.186 * ( l_temperatuur_elga_in -  l_temperatuur_elga_uit ) * 1000;          
          l_cop := 0;
          l_vermogen_output := 0;

END IF;

[ Voor 119% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2018 16:46 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02:55
@mkleinman Wetenschapsforum - hier vind ik een bruikbare uitleg over theoretisch vs. praktisch haalbare COP, verder nog een rekenvoorbeeld.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• AUijtdehaag
  • Niet online
@mkleinman
Ik mis Elga Flow... (en Elga Watts)
Bij het terugmoduleren, loopt dan de waterpomp ook terug in flow?
Misschien als je lage flow meet, heb je daarin de grootste afwijking? 0-40 l/m is nogal een flink bereik.
Any way.. Ik denk dat een kamstrup misschien nauwkeurig gaat zijn (en helaas 200 euro duurder)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-11-2018 16:45 ]

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:41:
@mkleinman
Ik mis Elga Flow... (en Elga Watts)
Bij het terugmoduleren, loopt dan de waterpomp ook terug in flow?
Misschien als je lage flow meet, heb je daarin de grootste afwijking? 0-40 l/m is nogal een flink bereik.
Any way.. Ik denk dat een kamstrup misschien nauwkeurig gaat zijn (en helaas 200 euro duurder)
Die zitten in dezelfde grafiek normaal maar dan wordt de grafiek een beetje onleesbaar.

Hierbij dat plaatje :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2511_2.png

Edit:

Over de hele dag trouwens 10,6kWh in, 52,3kWh warmte uit, 0,2kWh defrost. COP 4.9 over de hele dag. ( inclusief stilstandverliezen )

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2018 16:52 ]

• Oxellaar
  • Niet online
@mkleinman Het is te makkelijk om te zeggen dat je COP niet haalbaar is, maar het is absoluut twijfelachtig.
Het zijn cijfers die de betere zwembadwarmtepompen maar net halen.
En dat in de zomer, dus ruim 20c buiten en 28c water....

We hoeven er geen discussie van te maken, want dat is wellus nietus. Maar ik zou je waardes graag uit een warmtemeter zien, geschikt voor afrekening.

@avandermeulen OBO kabeldoos

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 25-11-2018 17:14 ]

• Rol-Co

Rol-Co

mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:08:
[...]

Ketel draait niet mee, die draait al weken ( sinds dat de ELGA het weer doet ) solo.

Ik meet de aanvoer en retourtemperatuur met 4 DS18B20 sensoren ( middel ik uit ). De temperaturen lopen op de graad ( nauwkeuriger zijn de NTC's niet ) mee met de NTC sensor van de zonneboiler.

De flow meet ik met een VFS40 sensor van Grundfos. Die geeft een 0-3,5V signaal van 0 tot 40liter/minuut.

Dat lego ik dan weer samen tot het afgegeven vermogen van de ELGA.
Welke berekening maak je dan tov de flow? Bij een warmtemeter maakt het namelijk niet uit als je de flow bijv verhoogd, dat is een interne berekening, als je verlaagd wel, dan zie je hem vanwege de grote dt even een mega vermogen geven, dat gedeeld door het ac vermogen kan dan raar uitpakken.... maar is tijdelijk.
Vind ik het geloofwaardig? Ja. De ELGA loopt nu weer zo te pruttelen. Gas(vloeistof?)temperatuur zoals die vanaf de buitenunit komt is 31,8 graden en gaat als 23,9 terug richting de buitenunit. Ta en Tr zijn 27,4 en 24,4.
Ja dat is hier ook zo en bij velen vermoed ik, de gastemperatuur zegt namelijk niets over het vermogen, wel over de werking, het is de hoeveelheid verdampte vloeistof in de buitenunit die de warmte op neemt en het gecondenseerd persgas die de warmte afgeeft aan de wisselaar.
De buitenunit verzet dus weinig arbeid en dan lijkt mij dat een COP van 8 haalbaar is?
Ik heb het niet opgezocht maar dan heb je wel een energie record denk ik, wat zitten die andere niet zo kleine firma's zoals Mitsubishi en Panasonic dan te tobben. ;)
Input meet ik met een Plugwise en Zwave plug, die komen aardig overeen. De temperaturen meet ik met meerdere DS18 sensoren ( gematched op temperatuur ). De DS18 sensoren zitten met 3 tiewraps vast op de buis en daar omheen zit isolatietape.

Het is de momentane COP hoe het systeem op dat moment presteert. De COP met pompverliezen, secundaire verliezen etc bereken ik op dagbasis.
Plugwise, zwave, geen ervaring mee maar die ds18d20 sensoren wel ( one wire) en zijn 3x niks, je kan zomaar een graad verschil hebben, de 2 gekalibreerde pt500 in een warmtemeter geloof ik wel.
Terugmoduleren
Het enige wat ik constateer is dat de ELGA behoorlijk terug moduleerd. Ook de gas ( hoeveelheid arbeid van de compressor ) temperatuur zakt enorm. Die ligt rond de 35/36 graden bij het terug moduleren.
Dat is normaal, het geeft je zeker geen 3 COP meer.
Edit/Aanvulling

Mocht iemand suggesties hebben hoe ik mijn systeem anders en betrouwbaarder kan bemeten dan hoor ik dat graag. :)
Ja multical 302 >:)

https://www.ebay.de/itm/U...m:mTi2v28aMBl98sWuOpgjVcw

En deze erbij nodig
https://www.ebay.de/itm/W...id=p2047675.c100008.m2219

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 01:08:
[...]

Dylan: in Engeland wordt soms nog gebruik gemaakt van een 1 pijp verwarming systeem, ze hebben dus één pijp doorheen het hele huis lopen.
Die pijp vertrekt aan (warme) uitlaat van de ketel en dezelfde pijp komt weer terug aan de (koude) inlaat van de ketel.
In die pijp plaatst men dan op willekeurige plekken in het huis een radiator.
Het nadeel van dit systeem is dat de laatste radiator in de leiding sterk afgekoeld water ontvangt.

Intussen zijn de Britten ook wakker geworden en maken tegenwoordig steeds vaker gebruik van een 2 pijp systeem, zoals wij dat hebben.

Ja, raar volkje die Engelsen, heb er jaren gewoond en gewerkt.

[ Voor 18% gewijzigd door zandstraat op 25-11-2018 17:49 ]

• Dylantje2

Dylantje2

zandstraat schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:47:
[...]

Dylan: in Engeland wordt soms nog gebruik gemaakt van een 1 pijp verwarming systeem, ze hebben dus één pijp doorheen het hele huis lopen.
Die pijp vertrekt aan (warme) uitlaat van de ketel en dezelfde pijp komt weer terug aan de (koude) inlaat van de ketel.
In die pijp plaatst men dan op willekeurige plekken in het huis een radiator.
Het nadeel van dit systeem is dat de laatste radiator in de leiding sterk afgekoeld water ontvangt.

Intussen zijn de Britten ook wakker geworden en maken tegenwoordig steeds vaker gebruik van een 2 pijp systeem, zoals wij dat hebben.

Dus boven/onder en dan links/rechts aansluiten is de beste manier? [ kruislinks ]

• Ramon_1984
@Dylantje2 koud in huis?
40 graden bij 3 graden buitentemperatuur....

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:49:
@Dylantje2 koud in huis?
40 graden bij 3 graden buitentemperatuur....
https://snapshot.raintank...19vTDpXEcHmzqnGB7hb2Hlx1h

Ze klagen hier dat het heet is,, :-)

Ik denk dat ik aan de war moet sleutelen ,want dat staat hij nu op:-)

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-11 21:31
zandstraat schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:47:
[...]..........

Ik ook, maar dat dit 2 pijps systeem pas recentelijk is, is een beetje overdreven:
Een huis van jaren '20 dat ik in 1978 kocht had een 2 pijps syteem, en een ander, net na-oorlogs , gekocht in 1986 had ook een 2 pijps systeem.
Maar wèl allebei drukloos, met een expansie tankje op zolder, en een vlotter er in om verdamp verliezen te compenseren.
Ik heb destijd gepoogd om een druk systeem te importeren van af "Het Continent" maar dat was verboden, en zou problemen geven met de verzekering........
Dus je laatste commentaar, ja, idd.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:51:
[...]

https://snapshot.raintank...19vTDpXEcHmzqnGB7hb2Hlx1h

Ze klagen hier dat het heet is,, :-)

Ik denk dat ik aan de war moet sleutelen ,want dat staat hij nu op:-)
Waarom.is de aanvoer van de keuken hoger dan de rest .?

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:00:
[...]

Waarom.is de aanvoer van de keuken hoger dan de rest .?
Aanvoer zit direct op een hoofdleiding die als vloerverwarming fungeert.
Zat ooit een thermokraan tussen,..
Nu knijp ik hem in de retour..
En dit is een dallas vast op de leiding net als aanvoer en retour, meer pakt de sonoff nog niet grrr.
Terwijl de andere los op de radiator liggen
Komen nog meer sensoren, alleen moet eerst die resistor van XXk binnenkomen.
De string zoals beschreven krijg ik niet werkend

Maar zijn mijn runs goed?

[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 25-11-2018 18:18 ]

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Naalroc schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:56:
[...]

Ik ook, maar dat dit 2 pijps systeem pas recentelijk is, is een beetje overdreven:
Een huis van jaren '20 dat ik in 1978 kocht had een 2 pijps syteem, en een ander, net na-oorlogs , gekocht in 1986 had ook een 2 pijps systeem.
Maar wèl allebei drukloos, met een expansie tankje op zolder, en een vlotter er in om verdamp verliezen te compenseren.
Ik heb destijd gepoogd om een druk systeem te importeren van af "Het Continent" maar dat was verboden, en zou problemen geven met de verzekering........
Dus je laatste commentaar, ja, idd.
Je hebt volledige gelijk, ik moet erkennen dat mijn ervaringen terug gaan naar de jaren 70 van de vorige eeuw, en tevens vermeldingswaardig, wij hadden een huis in Wales, daarmee wil ik niets ten nadelen van Wales zeggen, of Groot- Brittannië in het algemeen.
Super fijne Volk, wel ferme drinkers. ;)

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Compressoren voor warmtepompen: de "nieuwste" ontwikkelingen.

https://www.vakbladwarmte...te-ontwikkelingen-1014005

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:49:
[...]

Dus boven/onder en dan links/rechts aansluiten is de beste manier? [ kruislinks ]
Onzin, zeker van Engeland kunnen wij niet veel leren over verwarming. Dat is daar ongeveer even modern als the Queen. Welk soort radiator je hebt maakt geen verschil. Het enige wat telt is het oppervlak. Paneel, kolom of convector, W/m2 is nagenoeg gelijk

Ik heb hier alles met H-blokken aangesloten en heb 0 problemen dat een radiator niet goed, volledig warm word. Zelfs met radiatoren van 260 lang is dat geen probleem.
Kruislings is beter, dat is een feit, maar verwacht geen wonderen.

• Rol-Co

Rol-Co

Mooi, alleen nog voor 25kW en groter, scroll en inverter is het allemaal al volgens mij, aan uit zie je al niet veel meer bij de consumenten warmtepomp.

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 11:14

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 18:52:
[...]

Mooi, alleen nog voor 25kW en groter, scroll en inverter is het allemaal al volgens mij, aan uit zie je al niet veel meer bij de consumenten warmtepomp.
Daarom heb ik em ook tussen aanhalings- tekens gezet :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07-11 17:53
Ik tel deze dag al ruim 30 de-frosten van de Elga. Hoe doet de Elga het bij anderen? Lijkt mij aardig veel met de laatste software?

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-11 17:20
Noord27 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:24:
Ik tel deze dag al ruim 30 de-frosten van de Elga. Hoe doet de Elga het bij anderen? Lijkt mij aardig veel met de laatste software?
14 defrosts maar nagenoeg allemaal van vannacht
https://snapshot.raintank...vZvShNOzQJW4mJ34QPcXlGSlf

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Noord27
@Daannn1987 Ik zie alleen maar de-frosten vanaf moment installeren tot aan nu om de circa 35 min..

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/qxkl0xwa.jpeg

[ Voor 23% gewijzigd door Noord27 op 25-11-2018 19:30 ]

• Daannn1987
Noord27 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:29:
@Daannn1987 Ik zie alleen maar de-frosten vanaf moment installeren tot aan nu om de circa 35 min..
Heb je zicht op de buitenunit?
Heb je grafieken van afgifte/ opgenomen vermogen etc?

TA / TR?

• Noord27
@Daannn1987 35 de frosten per etmaal tegenover 2 tov de Daikin wekt gewoon vragen op.

Ik meet verder niets. Geen behoefte om daarin te investeren.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 25-11-2018 19:36 ]

• Ramon_1984
Noord27 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:35:
@Daannn1987 35 de frosten per etmaal tegenover 2 tov de Daikin wekt gewoon vragen op.

Ik meet verder niets. Geen behoefte om daarin te investeren.
Je vloer is koud, moet terug op temperatuur worden gebracht wat weer energie kost.

• Groen-doen!
  • Laatst online: 06-06-2022
Goedenavond,

Even een vraag over de juiste instelling van de circulatiepomp van de ELGA.

Sinds 2016 heb ik een Elga die inmiddels stand-alone functioneert. Ik ben er inmiddels achter dat het functioneren van mijn Elga bijna alleen wordt bepaald door de flow van de pomp. Te hoge flow geeft problemen omdat dan alleen het oranje vlammetje gaat branden en de buitenunit wordt uitgeschakeld. Vandaag op stand 2 geprobeerd en een ontzettend hoge deltaT maar de hele dag maximaal vermogen gedraaid. Dus volgens mij een hoog verbruik. De knop staat linksom overigens.

Weet iemand wat de beste instelling is?

Groeten Johan

• Noord27
@Groen-doen!
Techneco heeft hem hier op rechtsom stand 3 gezet. Geen idee waarom..

@Daannn1987 ik zie bij de verdeler van de vloerverwarming ingaand 28 en uitgaand 25 graden. Dus dat moet direct bij de Elga nog een groter verschil zijn. Heb de vloerverwarming begrensd op 30 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door Noord27 op 25-11-2018 19:54 ]

• Daannn1987
Noord27 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:53:
@Groen-doen!
Techneco heeft hem hier op rechtsom stand 3 gezet. Geen idee waarom..

@Daannn1987 ik zie bij de verdeler van de vloerverwarming ingaand 28 en uitgaand 25 graden. Dus dat moet direct bij de Elga nog een groter verschil zijn. Heb de vloerverwarming begrensd op 30 graden.
@Groen-doen! hier staat hij ook weer op stand 3 rechtsom. Ligt een beetje aan je leidingwerk welke flow dat geeft dus lasitg te zeggen.
@Noord27
28 om 25 = DT 3, probeer eens rond DT 4-5 te komen, pompstand 2,5 misschien?

• Groen-doen!
  • Laatst online: 06-06-2022
Dank je voor jullie reactie. Ik heb weleens gelezen dat rechtsom meer voor vloerverwarming is en linksom voor radiatoren, maar ik begreep het verhaal niet helemaal Ik heb inmiddels 3 Jaga’s hangen in de woonkamer.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 17:43:
[...]

Welke berekening maak je dan tov de flow? Bij een warmtemeter maakt het namelijk niet uit als je de flow bijv verhoogd, dat is een interne berekening, als je verlaagd wel, dan zie je hem vanwege de grote dt even een mega vermogen geven, dat gedeeld door het ac vermogen kan dan raar uitpakken.... maar is tijdelijk.
Die moest ik ff opzoeken.

code:
1
2
float voltage = (float) ((digitalValue / 1023f) * 5.0);
float flow = ( voltage - 0.35f ) * 12.69841f;

Conform specs van de VFS40. DA converter met een Arduino. :)

Een Kamstrup 302 er tussen betekent (weer) het systeem leeg en een extra component er tussen.

Wat betreft die DS18 sensoren, die zijn idd niet altijd betrouwbaar,daarom heb ik uit 20 verschillende de meest matchende set gepakt.

Pagina: 1 ... 95 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.