Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste
Acties:
  • 466.749 views

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

pleio65 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:30:
[...]

Dus als de WP zijn warmte makkelijk kwijt kan, zou een hoge delta-t beter zijn,
Het lijkt dat het je flow mee moet lopen met je vermogen, Dt ligt natuurlijk ook aan de afgifte, is die laag door een lage temperatuur zal je die toch moeten verhogen tot je rond die 4 aan dt hebt op een laag pitje. Liefst laagste wat ie kan.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Rol-Co

Rol-Co

37 graden :) vraag was 47 en liep slechts 52Hz.
Vandaag monteur geweest, leiding opnieuw gedaan, heeft gelekt, zag ie gelijk aan de vettigheid op de koppeling. Er is ongeveer een tekort van 400 gram bijgevuld en heb nu bijna dubbel vermogen op zelfde WAC t.o.v deze week. :o

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:00
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:43:
[...]

Het lijkt dat het je flow mee moet lopen met je vermogen, Dt ligt natuurlijk ook aan de afgifte, is die laag door een lage temperatuur zal je die toch moeten verhogen tot je rond die 4 aan dt hebt op een laag pitje. Liefst laagste wat ie kan.
Ik wil gaan proberen wat @reneeke1970 doet. Continue op een laag pitje draaien. Afgifte zal dan laag zijn.

Nu prop ik in een korte tijd het buffer vol.
[...]

[...]

Ik wil proberen wat @reneeke1970 doet. Continue op een laag pitje draaien. Voor de radiatoren bijvoorkeur een Ta van rond de 32 graden. Een kleine delta t dus.

In de situatie tot een paar dagen geleden propte ik een korte tijd een buffer tot 35 graden vol. De pomp zijn warmte eenvoudig kwijt. Hier is grote delta t dus gewenst.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:07:
[...]

Ik wil gaan proberen wat @reneeke1970 doet. Continue op een laag pitje draaien. Afgifte zal dan laag zijn.

Nu prop ik in een korte tijd het buffer vol.
[...]

[...]

Ik wil proberen wat @reneeke1970 doet. Continue op een laag pitje draaien. Voor de radiatoren bijvoorkeur een Ta van rond de 32 graden. Een kleine delta t dus.

In de situatie tot een paar dagen geleden propte ik een korte tijd een buffer tot 35 graden vol. De pomp zijn warmte eenvoudig kwijt. Hier is grote delta t dus gewenst.
Laag pitje doe ik hier ook, liefst zo laag mogelijk en na een defrost ook weer zo snel mogelijk op zijn laagst.

Loopt nu zo

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/497955/VNdaZK14.jpeg

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Noord27 sterkte morgen!

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:07:
[...]

37 graden :) vraag was 47 en liep slechts 52Hz.
Vandaag monteur geweest, leiding opnieuw gedaan, heeft gelekt, zag ie gelijk aan de vettigheid op de koppeling. Er is ongeveer een tekort van 400 gram bijgevuld en heb nu bijna dubbel vermogen op zelfde WAC t.o.v deze week. :o
Klopt, een lek daar komt soms compressorolie mee naar buiten en dan zie je het snel.
Beter werkende WP met de juiste vulling R410A komt mij bekent voor.

400Gram R410A is ongeveer 833 KG CO2 equivalent, een kleine milieuramp in Gouda.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 23-11-2018 21:59 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:18

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Weer een stap verder met analyse van het probleem.
Als de Elga graadminuten-teller hoog genoeg wordt komt de ketel bij.
Na 5 seconden stopt de ketel en de Elga geeft storingscode 6 (flitsjes): debietstoring.

Hoe dit op te lossen? Heb de pomp van de CV-ketel wat langzamer gezet maar dat lost het probleem niet op: de ketel kan zijn warmte niet kwijt en schakelt vrijwel direct af.

Moet ik nu de pomp van de Elga hoger zetten?

Er is staat genoeg open (vloerverwarming, enkele radiators in slaapkamer en werkkamer) dus het water kan wel weg.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:56:
[...]

Klopt, een lek daar komt soms compressorolie mee naar buiten en dan zie je het snel.
Beter werkende WP met de juiste vulling R410A komt mij bekent voor.

400Gram R410A is ongeveer 833 KG CO2 equivalent, een kleine milieuramp in Gouda.
Ik denk al een stukje in roosendaal..... wat ik nu zie heb ik werkelijk nog nooit gezien hoor.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
aartw99 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:06:
Na 5 seconden stopt de ketel en de Elga geeft storingscode 6 (flitsjes): debietstoring.

Hoe dit op te lossen? Heb de pomp van de CV-ketel wat langzamer gezet maar dat lost het probleem niet op: de ketel kan zijn warmte niet kwijt en schakelt vrijwel direct af.

Er is staat genoeg open (vloerverwarming, enkele radiators in slaapkamer en werkkamer) dus het water kan wel weg.
Beide pompen harder
Ik heb de elga zo hoog mogelijk staan, zonder dat de leiding ruist en vervolgens de CV pomp iedere keer een stapje zachter (vanaf maximaal)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

Interessant: heb vandaag m'n stooklijn met 2 graden Celsius omhoog gezet.

Warmtepomp deed begin van de avond een run van 55 minuten en was daarna iets meer dan een uur uit, net weer gestart, geeft even flink gas (buffer is koud?) naar 3,5kW, zakt dan terug naar 1,6kW en ging net weer uit na zo'n 50 minuten.

Het is wat moeilijk te zeggen of het alleen door de aanpassing van de stooklijn komt, het is ander weer... 1,5 graden nu buiten maar windstil.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
aartw99 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:06:

Heeft Elga in het verleden wel goed gedraaid met de ketel?
Hydraulisch goed gemonteerd? Terugslagklep bij de ketel juist aangebracht?
Parallel schakelen is gevoelig voor de pompdruk. De een kan de andere wegdrukken. Een flow foutmeldimg zal betrekking hebben op Elga, die heeft een flow indicator de CV ketel heeft dat niet. Het lijkt er op dat de ketel Elga wegdrukt.

De ketel kan zijn warmte niet kwijt met 5 sec lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de ketel retourwater uit het CV systeem toegevoerd krijgt. Hoe hoog staat de ketel thermostaat. Bij mij op 55C.

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:18

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Tomexergie schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 00:16:
[...]

Heeft Elga in het verleden wel goed gedraaid met de ketel?
Hydraulisch goed gemonteerd? Terugslagklep bij de ketel juist aangebracht?
Parallel schakelen is gevoelig voor de pompdruk. De een kan de andere wegdrukken. Een flow foutmeldimg zal betrekking hebben op Elga, die heeft een flow indicator de CV ketel heeft dat niet. Het lijkt er op dat de ketel Elga wegdrukt.

De ketel kan zijn warmte niet kwijt met 5 sec lijkt mij onwaarschijnlijk omdat de ketel retourwater uit het CV systeem toegevoerd krijgt. Hoe hoog staat de ketel thermostaat. Bij mij op 55C.
Technisch is de installatie wel goed. Ik zie dit voor het eerst (eerste vorstperiode waar de ketel ook mee gaat doen, die heeft de hele zomer op nul gestaan.)

Gisterochtend ging het wel goed omdat de CV-ketel was begonnen (-2 C dus WP uit) en later de Elga erbij kwam. Maar in de avond is het net andersom en toen ging het dus steeds mis.
De flowmelding is van de Elga (storingslampje) dus daar ga ik straks draaien aan de pomp (omhoog).
De ketel wordt door de Elga aangestuurd met een setpoint en dat moet ik ook nog goed inregelen. De ketel zelf is gemaximeerd op 45C.

Hierna ga ik op voor mijn diploma installatietechniek ;)

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:02
Begrijp ik uit bovenstaande nu goed dat Elga en CV-ketel parallel staan? Dat lijkt mij niet logisch. Is serieel (met de Elga dus in de retour van het cv-circuit) niet veel logischer? Dan werken de pompen elkaar ook niet tegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-12 16:26
Andrehj schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:10:
Begrijp ik uit bovenstaande nu goed dat Elga en CV-ketel parallel staan? Dat lijkt mij niet logisch. Is serieel (met de Elga dus in de retour van het cv-circuit) niet veel logischer? Dan werken de pompen elkaar ook niet tegen.
Is de bedoeling:
https://techneco.nl/wp-co...Elga-Techneco-2018-07.pdf

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:48:
[...]

Kleine delta T op de warmtemeter geeft vaak niet de beste cop. DT van 5 is mooi.
Ik denk niet dat je dat zo algemeen kan stellen. Het gaat in elk geval niet op voor mijn installatie. Continu op een dT van 2,5 graden geeft bij mij het beste resultaat. Maar de sweet point zal bij elke installatie anders liggen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:07:
[...]

Ik denk al een stukje in roosendaal..... wat ik nu zie heb ik werkelijk nog nooit gezien hoor.
Ik heb dat gecompenseerd met 3,2 ton co2 besparing met de PV dit jaar.
Maar even serieus. Waar was die lek dan?
Een chinees die niet kan hardsolderen misschien?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 09:49 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:48:
[...]

Ik heb dat gecompenseerd met 3,2 ton co2 besparing met de PV dit jaar.
Maar even serieus. Waar was die lek dan?
Een chinees die niet kan hardsolderen misschien?
Kan zijn dat de vulling al laag was toen hij kwam hoor, maar ook door het afkoppelen zal het niet meer geworden zijn. Het vermoeden is dat hij bij de leiding aansluiting lekte, die was vettig, we gaan nog uit van de aansluiting, zo niet gaan we later verder zoeken, binnenkort even met de "snuffelaar" er langs.

Je roept steeds chinees maar is zo engels als wat. ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Bij de leiding aansluiting. Iemand uit gouda heeft die gemaakt toch?
Maar goed, misschien in Roosendaal, de kraan iets te snel dichtgedraaid bij het afpompen van de unit. :+

Die eko warrior heeft een wereldreis gemaakt dan.
Albert Hakvoort heeft echt invoer problemen gehad met de chinese container en de douane vanwege het koelmiddel wat er in zit/zat.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-11-2018 10:06 ]

• Xiphalon
  • Laatst online: 19-12 20:37
Xiphalon schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:14:
[...]

Helaas niet. Het is echt tijdens normaal bedrijf.
Ik heb hem maar eens opengemaakt, en ik kwam dit tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AkTMV7OJA95bAl3ldWFPZLSm/medium.jpg

Leiding in/van het droogfilter volgens de handleiding.

Lijkt me niet te horen denk ik?

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:49
Voor de Elga kenners: Welke Slimme thermostaat kan ik gewoon plug en play wisselen met mijn Honeywell Touch als ik de Elga gewoon normaal wil blijven gebruiken?

Plug and play Temp. van de thermostaat loggen in Domoticz is een Pre!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:24:
Voor de Elga kenners: Welke Slimme thermostaat kan ik gewoon plug en play wisselen met mijn Honeywell Touch als ik de Elga gewoon normaal wil blijven gebruiken?

https://www.google.nl/url...Vaw3FSkOXxeDu27drFBmXr0eA

• BasvanS

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Openthermgateway en dan kun je veel thermostaten in Domoticz uitlezen...

FF wat anders...

Voor de vakmannen onder ons, waar ik mezelf natuurlijk niet onder schaar..
https://snapshot.raintank...d5FKAJEpsGl8ppXjyG3egUg3z
Wat kan hier nog beter aan?
Is dit een normaal gedrag?

Vannacht om 4.00 thuis naar de sillent stand 3, gezet om te kijken wat er zou gebeuren..[ was echt een stuk stiller
Half 9 weer naar gewoon.

Nu is het telkens ruim 21 graden in huis..
Ik draai op war.
Hoe kan ik nu bijv naar 20 [ alleen om het te weten ]
Moet ik het shift -
Of moet ik in de war iets aanpassen?
Zijn er "regels" voor een WP war?
Of voorbeelden?

[ Voor 14% gewijzigd door Dylantje2 op 24-11-2018 10:41 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:59:
Bij de leiding aansluiting. Iemand uit gouda heeft die gemaakt toch?
Maar goed, misschien in Roosendaal, de kraan iets te snel dichtgedraaid bij het afpompen van de unit. :+

Die eko warrior heeft een wereldreis gemaakt dan.
Albert Hakvoort heeft echt invoer problemen gehad met de chinese container en de douane vanwege het koelmiddel wat er in zit/zat.
Ja klopt, die heb ik zelf gevacumeerd en was toen echt dicht, maar misschien door een paar keer warm/koud en de kleine verhuizing op dak toch gaan lekken.
Of het lekt er net achter, die aansluiting zit ook op een leiding gesoldeerd natuurlijk.

Mocht hij nog kwijt raken gaan we flare er op solderen.
De symtomen waren iedergeval

Weinig uitgaand vermogen
Lang laag draaien gaat het vermogen naar beneden
Hoge temperatuur buiten maar geen hogere Cop
Snel en vaak invriezen
Iets meer leiding ruis in de koelleiding (klinkt als gas en nu als vloeistof
Hoge leiding temperatuur (ging zo naar 100 graden en nu net 40 graden maximaal)
Hoge compressor temperatuur als je dat kan zien
Meer geluid in zijn totaal bij de binnen unit

• Daannn1987
BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:24:

Ik heb een TADO maar is vooralsnog geen plug and play in domoitcz (niet onmogelijk overigens(a
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:37:
[...]

Openthermgateway en dan kun je veel thermostaten in Domoticz uitlezen...

FF wat anders...
Voor de vakmannen onder ons, waar ik mezelf niet onder schaar..
https://snapshot.raintank...d5FKAJEpsGl8ppXjyG3egUg3z
Wat kan hier nog beter aan?
Is dit een normaal gedrag?

Vannacht om 4.00 thuis naar de sillent stand gezet om te kijken wat er zou gebeuren..
Half 9 weer naar gewoon.
Je DT zou wel wat lager mogen (flow verhogen)

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Als je hem nou eens echt silent maakt om 04.00 uur en gewoon uit zet?
Tot een uurtje of half 9?

Je zweet je bed uit joh met 22 graden in huis.
Die methode werkt hier prima (hoge cop door hogere buitentemp ;) )

• Ramon_1984
  • Nu online
@Dylantje2 delta t mag echt wel kleiner.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 24-11-2018 10:45 ]

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:42:
@Dylantje2
Als je hem nou eens echt silent maakt om 04.00 uur en gewoon uit zet?
Tot een uurtje of half 9?

Je zweet je bed uit joh met 22 graden in huis.
Die methode werkt hier prima (hoge cop door hogere buitentemp)
hahahah
Klopt.. maar ik vrees dat hij het dan niet warm gaat krijgen...als de WAF wakker wordt

Hoe zien mijn lijnen eruit?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

Hoe klein zeg je dan?

• BasvanS
Mijn Elga doet ook 5-6 graden meestal, Wat is wenselijk @Ramon_1984 ?
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:41:
[...]

Ik heb een TADO maar is vooralsnog geen plug and play in domoitcz (niet onmogelijk overigens(a
Lijkt wel in Domoticz te zitten bij hardware?

[ Voor 41% gewijzigd door BasvanS op 24-11-2018 10:48 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
aartw99 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 09:01:
[...]

Technisch is de installatie wel goed. Ik zie dit voor het eerst (eerste vorstperiode waar de ketel ook mee gaat doen, die heeft de hele zomer op nul gestaan.)

Gisterochtend ging het wel goed omdat de CV-ketel was begonnen (-2 C dus WP uit) en later de Elga erbij kwam. Maar in de avond is het net andersom en toen ging het dus steeds mis.
De flowmelding is van de Elga (storingslampje) dus daar ga ik straks draaien aan de pomp (omhoog).
De ketel wordt door de Elga aangestuurd met een setpoint en dat moet ik ook nog goed inregelen. De ketel zelf is gemaximeerd op 45C.

Hierna ga ik op voor mijn diploma installatietechniek ;)
Je kunt de maximaal thermostaat rustig op 55C zetten, dan draait hij wat langer. Ta (meng) blijft relatief laag omdat de retourtemperatuur maar heel langzaam omhoog gaat.

Als de schakeldifferentie van de ketel 10C is en de WP levert b.v. 36C dan zal bij een Tmax ketel van 45C de CV ketel niet meer bijkomen. Het systeem is geblokkeerd.

• Ramon_1984
  • Nu online
Panasonic op de war zal gaan terug toeren als retour temperatuur in de buurt van aanvoer temperatuur komt.
Ik zie hier vaak een verschil van 2 / 2,5.graden.

@BasvanS hangt ook van he afgifte systeem af, maar bij de elga onbreekt mijn de logica.
Daarom is hij hier de deur uit gegaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon_1984 op 24-11-2018 11:12 ]

• BasvanS
Ramon_1984 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:10:
[...]

Panasonic op de war zal gaan terug toeren als retour temperatuur in de buurt van aanvoer temperatuur komt.
Ik zie hier vaak een verschil van 2 / 2,5.graden.

@BasvanS hangt ook van he afgifte systeem af, maar bij de elga onbreekt mijn de logica.
Daarom is hij hier de deur uit gegaan.
Haha, ik ken het gevoel! Zojuist even de pomp naar standje 5 gegooid ipv 3. En warempel, voor het eerst in 2 weken een terug modulerende ELGA naar 400 watt.

• reneeke1970
  • Laatst online: 11:11
Jou instelling is geen vaste waarde, dat is een max limiet. Als hij na paar uurtjes niet uit zichzelf terug zakt heb je gewoon probleem met afgifte flow of vermogen.

Als je wp met dit weer boven de 1200 watt uitkomt gaat hij gewoon continu over de fles, hij is buiten zijn optimale modulatie venster.
Een hydraulische ontkoppeling zal je probleem verhelpen.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:19:
[...]

Jou instelling is geen vaste waarde, dat is een max limiet. Als hij na paar uurtjes niet uit zichzelf terug zakt heb je gewoon probleem met afgifte flow of vermogen.

Als je wp met dit weer boven de 1200 watt uitkomt gaat hij gewoon continu over de fles, hij is buiten zijn optimale modulatie venster.
Een hydraulische ontkoppeling zal je probleem verhelpen.
uhmm..
Ik zei toch ik ben geen vakman...
Jip en Janneke please...

• BasvanS
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:20:
[...]

uhmm..
Ik zei toch ik ben geen vakman...
Jip en Janneke please...
Buffervat gok ik :P?

• Dylantje2

Dylantje2

Dat is het enige stukje wat ik ook snap...
Maar ik denk niet dat het dat gaat worden..

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:05
BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:47:
[...]

[...]

Elga streeft naar 2 tot 6 graden afh van de gewenste verhoging Vd kamer temperatuur.
Indien deze delta overschreden wordt regelt hij terug.
Dus lage flow, eerder terugrefelen. Echter, dan gaat je Ta omhoog , dus COP omlaag..
(Dit geldt voor de elga met Carrier unit )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Rol-Co

Rol-Co

BarryH schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:37:
[...]

Elga streeft naar 2 tot 6 graden afh van de gewenste verhoging Vd kamer temperatuur.
Indien deze delta overschreden wordt regelt hij terug.
Dus lage flow, eerder terugrefelen. Echter, dan gaat je Ta omhoog , dus COP omlaag..
(Dit geldt voor de elga met Carrier unit )
Ta omhoog maar uiteindelijk gaat hij over WAR setpoint heen en stopt ie mag ik hopen? Of toert hij zover af dat hij setpoint houd? Ta gaat dus niet omhoog (is setpoint WAR) maar is er sneller...
COP naar beneden is dan omdat de compressor het wat zwaarder heeft dus meer verbruikt? Maar dat kan niet heel veel zijn.

Hier mag hij zelfs 2 graden over setpoint WAR voordat hij helemaal stopt. Dus 30 WAR vraag gaat hij soms naar 32 omdat hij wat laat af toert en niet op tijd laag is, dan stopt hij.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 11:23:
[...]

Dat is het enige stukje wat ik ook snap...
Maar ik denk niet dat het dat gaat worden..
Dan heb je toch een probleem, als je hier al anderhalf jaar mee leest en je begrijpt het nog niet dan kunnen we wel veel in herhaling gaan vallen maar......

Zou bijna zeggen haal er eens een vakman bij, maarja die draait ook om bij afwezigheid van buffer vat.

Begin eens met vraag één?
Jij vuurt altijd heel salvo af dat er geen beginnen aan is om passend antwoord te geven.

1 PVoutput . Dongen NB

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:05
Xiphalon schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:09:
[...]

Ik heb hem maar eens opengemaakt, en ik kwam dit tegen:

[Afbeelding]

Leiding in/van het droogfilter volgens de handleiding.

Lijkt me niet te horen denk ik?
Heb ik ook

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:09:
[...]

Dan heb je toch een probleem, als je hier al anderhalf jaar mee leest en je begrijpt het nog niet dan kunnen we wel veel in herhaling gaan vallen maar......

Zou bijna zeggen haal er eens een vakman bij, maarja die draait ook om bij afwezigheid van buffer vat.

Begin eens met vraag één?
Jij vuurt altijd heel salvo af dat er geen beginnen aan is om passend antwoord te geven.
Sorry, voor mijn vragen...

Alleen toch
https://gathering.tweaker...message/57201363#57201363
Was dit voor mij 1 vraag.
En het antwoord..was meer dan 1

Ik lees echt wel mee
Maar het is altijd buffervat voor en buffervat na.
Als ik de pana manual lees, staat daar ook gewoon zonder buffervat in Dus kan het zonder toch?
Daarnaast is een afgifte probleem, relatief simpel op te lossen .
Wat ik ook wil gaan doen, aangezien de WAF mooie radiatoren heeft gezien.
Eerst wilde ik jaga en zij ook. Maar ik heb er 1 voor test meelopen.
Maar ben daar niet echt van onder indruk. Eigenlijk is het een stofzuiger dus die gaan het hem niet worden.
Dus wss kolomradiatoren..
Dan kan ik het afgifte probleem oplossen..

Maar stel je voor dat we meteen jaga's hadden gekocht.
Dus meestal bezin ik voor.

En ja als het ECHT niet anders kan....
Knoop ik er wel een vat tussen.
Maar het werkt toch? Of zijn mijn waardes ZOOO slecht
150M³ uit een 90er jaren huis warm houden, met dit verbruik.

• Dre
  • Niet online

Dre

Dylantje2 heeft een kleine warmtepomp en veel warmteverlies. De warmtepomp moet dan gewoon volle bak aan het werk. Minder elektrische vermogen is gelijk aan minder thermisch vermogen, en dat wil je niet. Een buffervat is alleen zinvol als je een te grote warmtepomp hebt en weinig warmteverlies (of zoals Grolsch per ruimte een regeling hebt).

• reneeke1970
Dre schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:22:
Dylantje2 heeft een kleine warmtepomp en veel warmteverlies. De warmtepomp moet dan gewoon volle bak aan het werk. Minder elektrische vermogen is minder thermisch vermogen, en dat wil je niet. Een buffervat is alleen zinvol als je een te grote warmtepomp hebt en weinig warmteverlies (of zoals Grolsch per ruimte een regeling hebt).
Als er iemand een te kleine wp heeft dan ben ik het wel, rond de -5/-10 draai ik 24 uur continu vol vermogen, wel in zijn ideale gebied.....

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:49
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:18:
[...]
Euh, 150m3 van een hoe goed geïsoleerd huis? Ik verwarm namelijk 300m3 (3 verdiepingen) vanaf 6:00 bij buitentemperatuur van 2 graden naar 20,5 met 8kWh tot nu toe, isolatie is redelijk tot goed te noemen en bouwjaar 93 maar wel een tA van 40+. Jij hebt heel de nacht gelopen en had al 12kWh nodig om op temperatuur te blijven?!

Zou het kunnen dat je probleem niet alleen je afgifte is maar wellicht ook iets in de koelmechanica? Of is je huis zo slecht geïsoleerd dat je als een baksteen afkoelt als de WP uit gaat?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• reneeke1970
[...]

Alleen toch

Ik lees echt wel mee
Als ik de pana manual lees, staat daar ook gewoon zonder buffervat in Dus kan het zonder toch?
Daarnaast is een afgifte probleem, relatief simpel op te lossen .
Wat ik ook wil gaan doen, aangezien de WAF mooie radiatoren heeft gezien.
Eerst wilde ik jaga en zij ook. Maar ik heb er 1 voor test meelopen.
Maar ben daar niet echt van onder indruk. Eigenlijk is het een stofzuiger dus die gaan het hem niet worden.
Dus wss kolomradiatoren..
Dan kan ik het afgifte probleem oplossen..

Maar stel je voor dat we meteen jaga's hadden gekocht.
Dus meestal bezin ik voor.

En ja als het ECHT niet anders kan....
Knoop ik er wel een vat tussen.
Het antwoord op die vraag is tussen twee en vijf graden. Alleen daar kun je hem niet op vast zetten. Dat is een resultaat van temperaturen en flow bij elkaar. Als jij 8 instelt gaat hij niet hoger dan 8, maar zodra hij in ideaal gebied kan komen gaat ie vanzelf naar beneden.

1 PVoutput . Dongen NB

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:27:
[...]

Euh, 150m3 van een hoe goed geïsoleerd huis? Ik verwarm namelijk 300m3 (3 verdiepingen) vanaf 6:00 bij buitentemperatuur van 2 graden naar 20,5 met 8kWh tot nu toe, isolatie is redelijk tot goed te noemen en bouwjaar 93 maar wel een tA van 40+. Jij hebt heel de nacht gelopen en had al 12kWh nodig om op temperatuur te blijven?!

Zou het kunnen dat je probleem niet alleen je afgifte is maar wellicht ook iets in de koelmechanica? Of is je huis zo slecht geïsoleerd dat je als een baksteen afkoelt als de WP uit gaat?
uhm ja die 150 is een beetje het totaal van de grote ruimtes..
kan / zal zeker ook meer zijn.
maar slaapkamers staan hier uit, maar zijn natuurlijk niet 1 graad, das dat telt..
Was eigenlijk om maar een beetje een idee te geven waar we het over hebben, dacht rond de 150..
Huis is 550m³...
En ik ben nog aan finetune
Daarnaast bijna 22 graden hier.. [ testen nu het kan hahaha ] scheelt ook wel wat denk ik..

Maar hoe is mijn verloop volgens jou?
Heb je ook grafieken ergens?
https://snapshot.raintank...CALqCZf9oNdud7eDezDvaWji2

Mijn rc = 1.9 eerder iets minder..
https://rekentoolwarmtewe...urnet.nl/input.php?calc=0

• Felicia
@Tomexergie
Ik heb gisteren de Ta was verlaagd maar vanmorgen om 6 uur schiet hij er alsnog voorbij om Ta 42 te draaien en later Ta 41. dT blijft nu constant op 3 en het huis is van 6:00 18,nogwat nu stabiel op 20,5. (8:40 was 20,3). Lijkt me dus dat bij een tB van 2 dat ik 40 of 41 graden nodig heb om het huis warm te houden :)

@Dylantje2
rc waarde weet ik hier niet, ik weet alleen dat eigenlijk alles geïsoleerd is en de beglazing rond 2006 is vervangen door HR++. Ik heb wel een tochtgat bij de voordeur (geen rolluik) en achterdeur (wel rolluik) maar daar gaan we binnenkort nog e.e.a. aan verbeteren. Het rolluik is nu kapot en gaat niet helemaal naar beneden, die wordt binnenkort vervangen door een gemotoriseerd exemplaar :+

Heb je ook veel kouval als je bij een deur naar een onverwarmde ruimte gaat? Dat maakt waarschijnlijk dat je daar ook veel verliest, dat merk je bij ons als we de radiator in de hal niet aanzetten dan voel je vanaf die deur gewoon koude trek. De hal is dus maar 17 graden ofzo maar dat scheelt al veel in comfort.

En jou verloop kan ik weinig over zeggen, mijn grafiek via Smartcloud gaat per uur dus kan je niet veel mee. Maar als je wil gluren, een screenshotje: https://photos.app.goo.gl/RK5uaxsnEnFJDGbv9 ;)
10 uur is waarschijnlijk een defrost geweest. Dag COP was tot nu toe 2,9.

Als ik jouw verbruik tegen het mijne afzet dan denk ik dat jij beter mijn WP had kunnen hebben en ik die van jou :o Jij lijkt continue tegen max aan te zitten terwijl ik nu net boven het minimum zit (20Hz compressor is 1000W continue, 18Hz is 800W maar dan stopt ie).

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:17:
[...]

Laag pitje doe ik hier ook, liefst zo laag mogelijk en na een defrost ook weer zo snel mogelijk op zijn laagst.

Loopt nu zo

[Afbeelding]
Zie hem bij jou regelmatig aan en uit gaan dat zie ik bij mij niet meer sinds TA verlaagd is en dT continue 2 graden is

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RT0HEXq.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:48
Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:27:
[...]

Niet om lullig te doen, maar het is heel veel werk om in een huis uit 93 goede isolatie te krijgen. Wellicht is je isolatie goed tov het huis wat je hebt gezien het bouwjaar. Dus reken je daar niet rijk.

Ik dacht altijd dat mijn huis best goed geisoleerd was tot ik een nieuw huis liet bouwen. Het verschil is immens.

Dus je hebt wel kans dat het huis van @Dylantje2 nog minder is. Kan je zonder ingrijpende maatregelen ook niet veel aan doen. Maar met een leuke oostenwind en temparaturen rond de nul heb je dan een aardig warmteverlies.

Terwijl in een nieuwbouw huis je bij een buiten temperatuur van 10 graden al amper meer hoeft te verwarmen.

• reneeke1970
Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:57:
@Tomexergie
Ik heb gisteren de Ta was verlaagd maar vanmorgen om 6 uur schiet hij er alsnog voorbij om Ta 42 te draaien en later Ta 41. dT blijft nu constant op 3 en het huis is van 6:00 18,nogwat nu stabiel op 20,5. (8:40 was 20,3). Lijkt me dus dat bij een tB van 2 dat ik 40 of 41 graden nodig heb om het huis warm te houden :)

@Dylantje2
rc waarde weet ik hier niet, ik weet alleen dat eigenlijk alles geïsoleerd is en de beglazing rond 2006 is vervangen door HR++. Ik heb wel een tochtgat bij de voordeur (geen rolluik) en achterdeur (wel rolluik) maar daar gaan we binnenkort nog e.e.a. aan verbeteren. Het rolluik is nu kapot en gaat niet helemaal naar beneden, die wordt binnenkort vervangen door een gemotoriseerd exemplaar :+

Heb je ook veel kouval als je bij een deur naar een onverwarmde ruimte gaat? Dat maakt waarschijnlijk dat je daar ook veel verliest, dat merk je bij ons als we de radiator in de hal niet aanzetten dan voel je vanaf die deur gewoon koude trek. De hal is dus maar 17 graden ofzo maar dat scheelt al veel in comfort.

En jou verloop kan ik weinig over zeggen, mijn grafiek via Smartcloud gaat per uur dus kan je niet veel mee. Maar als je wil gluren, een screenshotje: https://photos.app.goo.gl/RK5uaxsnEnFJDGbv9 ;)

Als ik jouw verbruik tegen het mijne afzet dan denk ik dat jij beter mijn WP had kunnen hebben en ik die van jou :o Jij lijkt continue tegen max aan te zitten terwijl ik nu net boven het minimum zit (20Hz compressor is 1000W continue, 18Hz is 800W maar dan stopt ie).
Correctie, je hebt geen 40 nodig om op temperatuur te blijven, eerder 30 gok ik.
De 40 heb je nodig om in twee uur tijd de temp met twee graden te verhogen. Wat best een knappe prestatie is met een wp

1 PVoutput . Dongen NB

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:37:
[...]
Vannacht om 4.00 thuis naar de sillent stand 3, gezet om te kijken wat er zou gebeuren..[ was echt een stuk stiller
Half 9 weer naar gewoon.

Nu is het telkens ruim 21 graden in huis..
Ik draai op war.
Hoe kan ik nu bijv naar 20 [ alleen om het te weten ]
Moet ik het shift -
Of moet ik in de war iets aanpassen?
Zijn er "regels" voor een WP war?
Of voorbeelden?
Je moet dit eerst een paar dagen aankijken, als blijkt dat de temperatuur met je huidige instellingen 21 blijft (bij verschillende buitentemperaturen) en je wil het 20 hebben dan kun je de stooklijn naar beneden aanpassen. Die shift pas je meestal toe als het een dag ineens bijvoorbeeld heel winderig en koud is zonder zon waardoor het geen 20 of 21 blijft dan kun je door shift toe te passen snel een correctie toepassen zonder je vaste instellingen aan te passen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Felicia
jerh schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:12:
[...]

Niet om lullig te doen, maar het is heel veel werk om in een huis uit 93 goede isolatie te krijgen. Wellicht is je isolatie goed tov het huis wat je hebt gezien het bouwjaar. Dus reken je daar niet rijk.
Ik snap je punt maar als ik kijk maar ons historisch warmteverbruik (stadsverwarming) dan zit ik op de 18/19GJ wat zo'n 650-700m3 gas zou moeten zijn (alleen verwarming). Voor een hoekhuis uit 93 vind ik dat aardig laag.
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:16:
[...]

Correctie, je hebt geen 40 nodig om op temperatuur te blijven, eerder 30 gok ik.
De 40 heb je nodig om in twee uur tijd de temp met twee graden te verhogen. Wat best een knappe prestatie is met een wp
30 graden werkt misschien met vloerverwarming maar niet met mijn T21 en T11 radiatoren.

• Dylantje2

Dylantje2

jerh schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:12:
[...]

Ik dacht altijd dat mijn huis best goed geisoleerd was tot ik een nieuw huis liet bouwen. Het verschil is immens.

Dus je hebt wel kans dat het huis van @Dylantje2 nog minder is. Kan je zonder ingrijpende maatregelen ook niet veel aan doen. Maar met een leuke oostenwind en temparaturen rond de nul heb je dan een aardig warmteverlies.

Terwijl in een nieuwbouw huis je bij een buiten temperatuur van 10 graden al amper meer hoeft te verwarmen.
Als ik nu nieuw zou bouwen...Passief++. ga ik geld verdienen aan mij, maar ja zelf gebouwd in de begin jaren 90
7.5 cm isolatie lachte toen me iedereen voor uit 6 was de maat.
Dus de buitenschil wordt niet meer aangepast.
Ik betaal misschien iets meer stroom als een ander, maar ik durf te wedden minder hypotheek voor 90%.. hahaha

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 12:57:
@Dylantje2

Tochtval heb ik best wel hier en daar, maar is beter voor je gezondheid dan ademhalen in een melkpak. [ damp open vs dam dicht bouwen :-)

Wss een defrost?
Cop reken uit? of met de app, of een kamstrup?
Als de interne van pana een ramp is zal die webbox, incl app niet veel beter zijn.

Edit..:
Nog ff beter gekeken..
In de app staat zelfs dit is een indicatie...
Zonde van Pana dat ze monitoring niet beter geregeld hebben

[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 24-11-2018 13:45 ]

• Daannn1987
BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:47:
[...]

[...]

Je hebt gelijk joh... moet alles toch wat beter in de gaten houdenAfbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/153oahw.png

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 10:17
[...]

Alleen toch

Ik lees echt wel mee

knip
Ik meen mij te herinneren dat ik de in de handleidingen van de pana's altijd heb gezien dat ze ze zeggen dat hun Btank50 een verplicht onderdeel van de installatie is.

• Dylantje2

Dylantje2

thefox154 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:54:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat ik de in de handleidingen van de pana's altijd heb gezien dat ze ze zeggen dat hun Btank50 een verplicht onderdeel van de installatie is.
Dacht ik eerst ook, maar er zijn mensen hier erg overtuigend.. En mooier hebben ervaringen met deze setup.:-)
https://drive.google.com/...SIeuun2swZRDDmMTBVF_4z9UZ
Dus iedere verwijzing als er maar iets is, buffervat.. |:(

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:38:
[...]

Als ik nu nieuw zou bouwen...Passief++. ga ik geld verdienen aan mij, maar ja zelf gebouwd in de begin jaren 90
7.5 cm isolatie lachte toen me iedereen voor uit 6 was de maat.
Dus de buitenschil wordt niet meer aangepast.
Ik betaal misschien iets meer stroom als een ander, maar ik durf te wedden minder hypotheek voor 90%.. hahaha
Ik weet niet wat jij voor hypotheek hebt maar ik ben nog niemand in mijn leeftijdscategorie tegengekomen die een lagere heeft als ikzelf :P

En wss een defrost omdat ik toen met zoonlief bij de zwemles was dus heb het niet gezien :P

• BasvanS
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:45:
[...]

Je hebt gelijk joh... moet alles toch wat beter in de gaten houden[Afbeelding]
Yes! Nieuwe Black Friday Hunt voor Bas - een TADO!

• Daannn1987
Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:21:
[...]

Ik weet niet wat jij voor hypotheek hebt maar ik ben nog niemand in mijn leeftijdscategorie tegengekomen die een lagere heeft als ikzelf :P

En wss een defrost omdat ik toen met zoonlief bij de zwemles was dus heb het niet gezien :P
Achja.. mij hoor je ook niet klagen :+
BasvanS schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:24:
[...]

Yes! Nieuwe Black Friday Hunt voor Bas - een TADO!
Let er wel even op welk model je koopt.. v3+ zit een abbo aan vast geloof ik..

[ Voor 44% gewijzigd door Daannn1987 op 24-11-2018 14:27 ]

• BasvanS
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:27:
[...]

Achja.. mij hoor je ook niet klagen :+

[...]
Let er wel even op welk model je koopt.. v3+ zit een abbo aan vast geloof ik..
Volgens mij is dat optioneel, zojuist afgetikt voor EUR 165 op amazon.de

• Rol-Co

Rol-Co

Maikie18 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:07:
[...]

Zie hem bij jou regelmatig aan en uit gaan dat zie ik bij mij niet meer sinds TA verlaagd is en dT continue 2 graden is

[Afbeelding]
Heel appart, waar stopte hij dan op toen hij hoger stond? Als ik hem hier lager ga maken gaat hij nog korter lopen en word het in theorie kouder in huis. Hij loopt op zijn laagst (4kW) en stopt op overschrijding Ta temp.

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:58:
[...]

Dacht ik eerst ook, maar er zijn mensen hier erg overtuigend.. En mooier hebben ervaringen met deze setup.:-)
Oh dus jij neemt van een simpel voorbeeld plaatje aan dat dit dan ook technisch goed is?
Waar staan al de andere benodigdheden getekend?
Probeer je eens voor te stellen waar bij één vloer verdeler met drie groepen de flow blijft van 1000 liter per uur?

1 PVoutput . Dongen NB

• reneeke1970
@Felicia ik heb ook 7 stuks t22 hangen en die doen het prima met 30 graden.
Behalve opwarmen, dat is teveel gevraagd, maar wel op temp houden.

1 PVoutput . Dongen NB

• Felicia
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:05:
@Felicia ik heb ook 7 stuks t22 hangen en die doen het prima met 30 graden.
Behalve opwarmen, dat is teveel gevraagd, maar wel op temp houden.
Ok, maar wat is het minimum vermogen van jouw WP? Die van mij leverde vanmorgen 3,5kW bij Ta 40-42 en draaide toen op 25Hz. Tegen 9:00 was dat nog maar 21Hz, bij 18 stopt de WP ermee omdat hij niet lager kan.

Ta30 is leuk als je pomp ver genoeg kan terug moduleren, die van mij gaat dan pendelen en dat is ook niet fijn want zodra de buitenunit uitgaat zakt de buffer naar Ta35 (alsof die bij het uitschakelen wat warmte pakt om een mini-defrost te doen ofzo, buffer gaat echt binnen 1 á 2 minuten omlaag).

Maar hij loopt nog steeds, al vanaf 06:00. Best een goeie run, 9 uur achter elkaar en temperatuur in de woonkamer is nog steeds 20,5 :) dT is wel gezakt naar 2 dus hij zal er zo wel mee stoppen.

• Ramon_1984
  • Nu online
Voor de liefhebbers, en speciaal voor@Dylantje2
Een afgifte tabel voor radiatoren.

Je kan zelf de aanvoer en retour temperatuur invullen met de bij behorende wattage

www.henrad.eu/henrad1/wp-content/uploads/standard_nl.xlsx

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:03:
[...]

Oh dus jij neemt van een simpel voorbeeld plaatje aan dat dit dan ook technisch goed is?
Waar staan al de andere benodigdheden getekend?
Probeer je eens voor te stellen waar bij één vloer verdeler met drie groepen de flow blijft van 1000 liter per uur?
Nee ik lees alleen de manual.

En die flow blijft in het systeem O-)
Alleen of alle groepen warm worden is de vraag toch?
Ik neem aan dat daar opties voor zijn....

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:24:
Voor de liefhebbers, en speciaal voor@Dylantje2
Een afgifte tabel voor radiatoren.

Je kan zelf de aanvoer en retour temperatuur invullen met de bij behorende wattage

www.henrad.eu/henrad1/wp-content/uploads/standard_nl.xlsx
En dan, kan ik mijn afgifte aanpassen?
Maar ik denk dat er van deze in gaan komen, als ik de directie moet gaan geloven..
https://nl.hudsonreed.com...x-119-3-cm-1900watt-65635

• pleio65
Vandaag draait de WP voor het eerst op de WAR.
Op dit moment draait die op de watertemperatuur en heb hem al terug zien moduleren. 0.8 KW volgens het display.
Ik begrijp dat bij deze gekozen instelling de waterpomp blijft draaien. Of ik dat wil weet ik nog niet.

Eerder las ik dat een tweaker -ik weet niet meer wie- de WAR op de ruimtesensor draaide en deze sensor op de retour van de ? had aangesloten.

Deze optie heb ik ook geprobeerd, maar de WP ging niet aan. De door de ruimtesensor gemeten temperatuur was 26 graden en zat in het buffervat. Stooklijn stond in een vlakke lijn op 32 graden.
Kennelijk doe ik iets niet goed.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-12 10:17
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 13:58:
[...]

Dat is geen technische schema voor een aansluiting! Als dit uit een technische installatie handleiding komt met hoe je de installatie moet maken dan mag meneer panasonic zich diep schamen. Dit lijkt simplistisch plaatje om je controller even een plek te geven. Afsluiters, filters, etc etc ontbreken hier ook allemaal laat staan dat men over vermogens en afgifte nadenkt.. Ik ga niet eens beginnen over wat er eventueel zou kunnen gebeuren met deze setup.

Dit is eigenlijk hetzelfde als je een auto wilt gaan bouwen en je de auto gaat tekenen met en stuur en 4 wielen en dan vergeten we de rest maar even waardoor het gevaarte in beweging gaat komen. Denk dat je met alleen en stuur en 4 wielen niet heel ver gaat komen.

• Dylantje2

Dylantje2

thefox154 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:41:
[...]

Dat is geen technische schema voor een aansluiting! Als dit uit een technische installatie handleiding komt met hoe je de installatie moet maken dan mag meneer panasonic zich diep schamen. Dit lijkt simplistisch plaatje om je controller even een plek te geven. Afsluiters, filters, etc etc ontbreken hier ook allemaal laat staan dat men over vermogens en afgifte nadenkt.. Ik ga niet eens beginnen over wat er eventueel zou kunnen gebeuren met deze setup.

Dit is eigenlijk hetzelfde als je een auto wilt gaan bouwen en je de auto gaat tekenen met en stuur en 4 wielen en dan vergeten we de rest maar even waardoor het gevaarte in beweging gaat komen. Denk dat je met alleen en stuur en 4 wielen niet heel ver gaat komen.
Vertel.....?
Dit staat er toch echt in..

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:43:
[...]

Vertel.....?
Dit staat er toch echt in..
Als ik de afbeelding zo zie is het meer een conceptweergave, niet een aansluitschema. Zelfde als een zonneboiler met buizen op het dak tekenen, daar staat ook niet op dat je dak het gewicht aan moet kunnen maar lijkt me nogal van belang...

Dit is meer een technische tekening (zo is die van mij ook ongeveer aangesloten maar dan radiatoren i.p.v. vloerverwarming):
Afbeeldingslocatie: https://warmtepomp-weetjes.nl/media/buffer/warmtepomp_buffer_voorbeeld_a.jpg

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:38:
Vandaag draait de WP voor het eerst op de WAR.
Op dit moment draait die op de watertemperatuur en heb hem al terug zien moduleren. 0.8 KW volgens het display.
Ik begrijp dat bij deze gekozen instelling de waterpomp blijft draaien. Of ik dat wil weet ik nog niet.

Eerder las ik dat een tweaker -ik weet niet meer wie- de WAR op de ruimtesensor draaide en deze sensor op de retour van de ? had aangesloten.

Deze optie heb ik ook geprobeerd, maar de WP ging niet aan. De door de ruimtesensor gemeten temperatuur was 26 graden en zat in het buffervat. Stooklijn stond in een vlakke lijn op 32 graden.
Kennelijk doe ik iets niet goed.
Ik denk dat je iets door elkaar haalt. Je kan de ruimte sensor op de retour van je vloer zetten en dan bijv op 27 graden. Dan gaat de wp altijd warmen naar 27 graden retour, koelt de vloer harder af gaat hij langer warmen en andersom.
Zaak is dan wel om te kijken bij welke retour temperatuur je welke kamer temperatuur hebt en dat gelijk zien te krijgen.
Maar dat is op WAR ook, die moet je in lijn krijgen met de buitentemperatuur en als het kan niet van invloed door de zon.

• Rol-Co

Rol-Co

Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:58:
[...]

Als ik de afbeelding zo zie is het meer een conceptweergave, niet een aansluitschema. Zelfde als een zonneboiler met buizen op het dak tekenen, daar staat ook niet op dat je dak het gewicht aan moet kunnen maar lijkt me nogal van belang...

Dit is meer een technische tekening (zo is die van mij ook ongeveer aangesloten maar dan radiatoren i.p.v. vloerverwarming):
[Afbeelding]
Die van mij ook maar dan zonder buffervat plus wat radiatoren. De vloer is een prima buffer.

• Dylantje2

Dylantje2

[...]

[Afbeelding]
Mwhaa Die zit er ik ook in hoor:
https://drive.google.com/...nr2tJgulPMgyiew8JV5gsXQx5

• reneeke1970
Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:18:
[...]

Ok, maar wat is het minimum vermogen van jouw WP? Die van mij leverde vanmorgen 3,5kW bij Ta 40-42 en draaide toen op 25Hz. Tegen 9:00 was dat nog maar 21Hz, bij 18 stopt de WP ermee omdat hij niet lager kan.

Ta30 is leuk als je pomp ver genoeg kan terug moduleren, die van mij gaat dan pendelen en dat is ook niet fijn want zodra de buitenunit uitgaat zakt de buffer naar Ta35 (alsof die bij het uitschakelen wat warmte pakt om een mini-defrost te doen ofzo, buffer gaat echt binnen 1 á 2 minuten omlaag).

Maar hij loopt nog steeds, al vanaf 06:00. Best een goeie run, 9 uur achter elkaar en temperatuur in de woonkamer is nog steeds 20,5 :) dT is wel gezakt naar 2 dus hij zal er zo wel mee stoppen.
Ik gok dat mijn min vermogen 2.5 kW is, ik heb een zes kW.
Zelfs op 28 graden houd ie het continu vol, totdat het buiten tien graden word dan kan hij zijn warmte niet kwijt.

1 PVoutput . Dongen NB

• pleio65
Rol-Co schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:02:
[...]

Ik denk dat je iets door elkaar haalt. Je kan de ruimte sensor op de retour van je vloer zetten en dan bijv op 27 graden. Dan gaat de wp altijd warmen naar 27 graden retour, koelt de vloer harder af gaat hij langer warmen en andersom.
Zaak is dan wel om te kijken bij welke retour temperatuur je welke kamer temperatuur hebt en dat gelijk zien te krijgen.
Maar dat is op WAR ook, die moet je in lijn krijgen met de buitentemperatuur en als het kan niet van invloed door de zon.
@Rol-Co
Ruimtetemperatuur in de woning wordt onafhankelijk geregeld. De WP heeft daar geen invloed op. De bedoeling is dat de WP het buffervat verwarmd. ik dacht de ruimtesensor in het vat te plaatsen. De WAR regelt dan de ingestelde stooklijn temperatuur. Dat was de bedoeling.

• Ramon_1984
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 15:34:
[...]

En dan, kan ik mijn afgifte aanpassen?
Maar ik denk dat er van deze in gaan komen, als ik de directie moet gaan geloven..
https://nl.hudsonreed.com...x-119-3-cm-1900watt-65635
Neej dan.kan je aan de hand van de tabel het vermogen zien.
Dan zal je ook gaan zien dat bij een.lage aanvoer met een.kleine delta t je een.groter afgifte vermogen creëert.

Die hudsonreed radiatoren geven als specificaties op bij t30 750w....

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:37:
[...]

Neej dan.kan je aan de hand van de tabel het vermogen zien.
Dan zal je ook gaan zien dat bij een.lage aanvoer met een.kleine delta t je een.groter afgifte vermogen creëert.

Die hudsonreed radiatoren geven als specificaties op bij t30 750w....
Bij buffer meet ik 30 graden. Tien meter verder door niet geïsoleerde leiding gaat hij radiator in, die staat in serie met vloer verdeler en daar gaat 29 in en 26 uit. Bij buffer komt 25 retour.
Is vast goed? Één graad dt?

1 PVoutput . Dongen NB

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

BlueTooth76 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:54:
Voor wie "on a budget" de temperatuur van z'n aanvoer- en retourleiding in de gaten wil houden heeft AliExpress deze metertjes:

https://nl.aliexpress.com...ensor-20/32860709035.html

Geheel in stijl, met "rood" voor de aanvoer en "blauw" voor de retour.
Nauwkeurigheid is heel redelijk, in lauw water schommelde de temperatuur van "0,1" tot "0,0" graden verschil.

Heb de sensoren met tie-wraps vastgezet op de hoofdleidingen, waar ze m'n bijkeuken in komen vanaf de garage.
Hier nog even een plaatje van hoe het er dan uitziet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HpGjS8P.jpg

Boven is aanvoer/retour verwarming, onder is aanvoer/retour boilervat, waar nu niet zoveel te zien is.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
[...]

[Afbeelding]
Wij hebben ook geen buffervat, de reden hiervoor is redelijk eenvoudig, mijn vloer is de buffer, de gehele benedenverdieping 120m² is voorzien van vloerverwarming en alle lussen staan altijd open.
Na overleg met de warmtepomp installateur werd besloten geen buffervat te plaatsen.

• Ramon_1984
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:45:
[...]

Bij buffer meet ik 30 graden. Tien meter verder door niet geïsoleerde leiding gaat hij radiator in, die staat in serie met vloer verdeler en daar gaat 29 in en 26 uit. Bij buffer komt 25 retour.
Is vast goed? Één graad dt?
Zonde van de ongeisoleerde leidingen....

• reneeke1970
Ramon_1984 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:18:
[...]

Zonde van de ongeisoleerde leidingen....
Wat moet ik dan doen?
Isoleren en extra radiator hangen?

1 PVoutput . Dongen NB

• Ramon_1984
  • Nu online
reneeke1970 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:22:
[...]

Wat moet ik dan doen?
Isoleren en extra radiator hangen?
Leiding isoleren.

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 22:22
En als die leiding nu loopt door een te verwarmen ruimte? Niet isoleren dus, dat is gewoon een kleine radiator.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• reneeke1970
Naalroc schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:34:
En als die leiding nu loopt door een te verwarmen ruimte? Niet isoleren dus, dat is gewoon een kleine radiator.
Kijk jij snap hem tenminste. :Y

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:10
Vandaag weer bezig geweest met project "Afdakje voor WP 2.0"

Vorige week de dakplaten erop, en gedeeltelijk de damp open folie totdat de (gekregen) rol leeg was :(

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2i9qmoz.jpg

Vandaag constructie afgewerkt, geschoord, gootbeugels, panlatten, etc. :P Nog 2 zaterdag en dan moet het af zijn :P

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/35l4tig.jpg

Wel lekker defrost weer vandaag, tot nu toe 7 suks, Tb = 1,8 en RV van 97% dus dauwpunt 1,7 graad en de hele dag al grijs/grauw mistig.

Verder geen centje pijn, hij "pruttelt" lekker door.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch dampdicht of dampopen maakt in dit geval niet uit.... Het dauwpunt ligt aan beide zijden gelijk. ;)

Maar mooi kapje!
Omdat je nu geen directe regen meer hebt op de unit, spoel regelmatig de condensor goed met water. Vervuiling kan het aluminium aantasten.
Nu zal de vervuiling bij jouw wel meevallen met gezonde polderlucht, maar het kan nooit kwaad.

Ik merk namelijk dat buitenunits, vooral aan de kust, onder een overkapping, harder slijt dan dat hij volledig vrij staat. Zout uit de lucht spoelt dan namelijk niet weg. Dat zal voor andere vervuiling ook zo zijn.

[ Voor 68% gewijzigd door Oxellaar op 24-11-2018 19:09 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch
Geeft het nu nog extra geluid? Het hokje word een soort "speaker" lijkt mij?

Waar kwamen die panelen ook alweer op dat afdakje? :+

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:18
Vandaag aardig wat defrosts gehad, heb er eentje gezien. Ventilator draait heel zachtjes en ontdooit alles supersnel. Had veel meer lawaai verwacht. Omgeving maakt vele malen meer lawaai. Wind/auto's. Ta hier is 27gr en Tr =24 Tkamer is 21.5 24/7. 1ste verdieping en zolder gem. 20 gr. Ook 24/7.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• rjd22
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
Ik zie best veel discussie van het buffervat langs komen maar in de Panasonic handleiding staan meerdere situatie schetsen ook zonder buffervat.

Het mooie van de Panasonic H serie is dat dat hij zelf de flow regelt zodat een dT van 1 a 2 wordt bereikt dus weinig afgifte betekent een lagere pomp snelheid.

Ikzelf heb ook geen buffervat maar een droog bouw vloerverwarming. Mijn WP staat op WAR van 30 tot 35 graden en loopt de hele tijd rustig op 550watt tot 650 watt aan 1 stuk door.

Het kan dus zeker wel maar in het geval van Dylantje zou ik mijn afgifte verhogen door fans de plaatsen aan mijn radiatoren. Op deze manier kan de ta omlaag en zal hij veel zuiniger en rustiger lopen.

• Dylantje2

Dylantje2

rjd22 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:40:
Ik zie best veel discussie van het buffervat langs komen maar in de Panasonic handleiding staan meerdere situatie schetsen ook zonder buffervat.

Het mooie van de Panasonic H serie is dat dat hij zelf de flow regelt zodat een dT van 1 a 2 wordt bereikt dus weinig afgifte betekent een lagere pomp snelheid.

Ikzelf heb ook geen buffervat maar een droog bouw vloerverwarming. Mijn WP staat op WAR van 30 tot 35 graden en loopt de hele tijd rustig op 550watt tot 650 watt aan 1 stuk door.

Het kan dus zeker wel maar in het geval van Dylantje zou ik mijn afgifte verhogen door fans de plaatsen aan mijn radiatoren. Op deze manier kan de ta omlaag en zal hij veel zuiniger en rustiger lopen.
Nog bezig met inregelen..
Als het zonder fans lukt.. Stabiele Tr is ook belangrijk

Dus ik heb [ nog steeds een beetje ] vertrouwen... _/-\o_

• JanAllElectric
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:50
Daannn1987 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 10:41:
[...]

[...]

Je DT zou wel wat lager mogen (flow verhogen)
Toon kan je standaard in Domoticz uitlezen

Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-12 22:22
Grolsch schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 18:54:
Vandaag weer bezig geweest met project "Afdakje voor WP 2.0"
...............
[Afbeelding]
En twéé deurtjes in dat mooie hekje?
Bijzonder..
:?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Oxellaar
  • Niet online
@Wimhaw het meeste geluid heb je tijdens verwarmen, vlak voordat de defrost begint.
De ventilator verplaatst dan haast geen lucht meer en slaat in het "niets"

Bij een defrost zelf vind ik het geluid altijd wel meevallen

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• Felicia
Oxellaar schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 20:46:
@Wimhaw het meeste geluid heb je tijdens verwarmen, vlak voordat de defrost begint.
De ventilator verplaatst dan haast geen lucht meer en slaat in het "niets"

Bij een defrost zelf vind ik het geluid altijd wel meevallen
Het geluid vond ik ook niet zo erg, op lage last lijkt de compressor meer op te vallen als bij een defrost.

Alleen de hoeveelheid stoom die er vanaf komt, leuk om er bij te staan maar m'n bril slaat aan :D

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15:48
Effe snelle vraag: met een multical 602 kan in toch alles goed loggen?

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 19:54:
[...]

Nog bezig met inregelen..
Als het zonder fans lukt.. Stabiele Tr is ook belangrijk

Dus ik heb [ nog steeds een beetje ] vertrouwen... _/-\o_
Als @rjd22 gelijk heeft dat de pomp automatisch aanpast dan krijg jij je afgifte nooit goed ingesteld lijkt mij?

Ik heb bij vijf radiators ventilators geknutseld maar ik zou bijna zeggen onmisbaar....

1 PVoutput . Dongen NB

Pagina: 1 ... 94 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.