Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 106 Laatste
Acties:
  • 466.756 views

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je hem al ontdooit gekregen? Anders een half uurtje koelen, dan is het meeste wel weg.

En ik heb een Elga icm een Nefit Topline, gestuurd dmv OT converter.
Ik herken je probleem van combi bedrijf niet, werkt hier behoorlijk goed. Het moet wel goed koud zijn, dus veel warmtevraag uit de woning.
Maar vanaf het punt dat combi bedrijf noodzakelijk wordt is het geen probleem.
Bij dit weer lukt combi niet, daar is het nog te "warm" voor.

@DropjesLover 15c is ook te koud, dan valt twee dagen nog mee eigenlijk. Onder de 17 a 18c moet je niet komen met een warmtepomp. Als het toevallig 2 dagen mistig is op het moment van opstoken, dan is het haast niet te doen ivm vele defrosten.

[ Voor 50% gewijzigd door Oxellaar op 22-11-2018 23:26 ]

MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:41

DropjesLover

Dit dus ->

Terugkomend op dat ik een weekje weg was, verwarming op 15 graden had gezet en toen 2 dagen bezig was met het huis (beton) weer op 20 graden te krijgen met een hoog dagverbruik,waarmee de besparing eigenlijk weer teniet gedaan wordt... Dat klopt :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XPtmVevFVPa6nkjJIFYByAbc/full.jpg
Het is de afgelopen dagen wel iets kouder dan 2 weken geleden, dus het gemiddelde dagverbruik zal wel wat oplopen.
Wijze les, bij een week weg, gewoon op temperatuur laten blijven.
Oxellaar schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:14:

@DropjesLover 15c is ook te koud, dan valt twee dagen nog mee eigenlijk. Onder de 17 a 18c moet je niet komen met een warmtepomp. Als het toevallig 2 dagen mistig is op het moment van opstoken, dan is het haast niet te doen ivm vele defrosten.
Ik heb geen Elga, ik heb een Loria. Die blijft het doen tot - 20.
Het defrosted lijkt me mee te vallen, dit is het totaal verbruik van de afgelopen 24u. Ik ben in de middag met de boormachine en magnetron in de weer geweest, en een paar 100W verbruik van computer, muziek, laptop en 2 schermen. Dat maakt dat niet altijd alles toe te schrijven is aan de warmtepomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5qfSN25nL2eUdh3CiBTwODBU/full.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door DropjesLover op 22-11-2018 23:45 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:01

Exigence

dnkroz

AUijtdehaag schreef op donderdag 22 november 2018 @ 18:24:
@JvdW
Jij en @Dylantje2 vallen toch echt in de categorie, COP kan niet....
https://snapshot.raintank...0BAQbyf5MNVmkRtIHX1ve3sQT

Tijd voor wat kamstrups te monteren.
Krijg echt de indruk dat de COP meting van veel warmtepomp compleet nergens op slaat. Die van mij geeft veel lager aan en zo zijn er nog velen met mij. De temperatuurmetingen ingebouwd in de warmtepompen zijn volgens mij lang niet altijd nauwkeurig genoeg.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 21:19:
[...]
Tsja.. De internen schijnt echt bagger te zijn.
Maar kamstrup gaat het wss wel worden na de winter..
eerst sensoren..
Maar ik stook deze dagen op de war er 20Kwh door heen..
22 graden in huis.
Dus misschien mijn war aanpassen
Dat is voor een 5kW (in vergelijking met mijn 5kW) inderdaad iets meer.
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/v6qa28.jpg

TA 35 graden WAR met een binnentemperatuur van 22 graden.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-12 15:30
Dit is toch ook niet eerlijk voor het totaal plaatje wat je per dag/per week kan uitlezen.
Trekt het gemiddelde wel omhoog :+
[YouTube: Cop defrost]

Deze waarden tellen dus ook mee voor de totale COP per dag ?
(dit is tijdens defrost)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:01

Exigence

dnkroz

Raar dat de opwekking tijdens een defrost als positief getal wordt weergegeven. Je hebt op dat moment een negatieve opwekking... (als je doel verwarmen is tenminste)...

• Dylantje2
  • Laatst online: 20-12 16:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

ronaldmathies schreef op donderdag 22 november 2018 @ 17:58:
@AUijtdehaag @kmf @Stoofie @dunklefaser
@Dylantje2
Ik heb een tijd geleden hier nog een heel stuk over geschreven.
Op basis van die instructies heb ik er 10 aangesloten, ik heb ze wel allemaal doorgelinkt, qua kabel heb ik gewoon simpel electra kabel gebruikt.

De opinie van...: Meten is weten! De Warmtepomp
mm krijge hem met een sonnof niet werkend
Zou er zoveel in zon nodemc en de sonoff zitten?

4 sensoren nu werkend nummer 5 alles weg, due het lijkt erop dat er niet stroom oid..
Nog meer opties?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Dylantje2

Dylantje2

BenEco schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 00:13:
[...]

Dat is voor een 5kW (in vergelijking met mijn 5kW) inderdaad iets meer.
[Afbeelding]

TA 35 graden WAR met een binnentemperatuur van 22 graden.
ben bezig met meten.. _/-\o_
tijd grrrr 8)7

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
@Dylantje2 probeer ze eerst allemaal met een kort draadje.

Jouw aantal is wel erg groot.
Probeer daarom een lagere weerstand, b.v. 2K2=2,2 Kilo Ohm

En als je een goedkope flow meter zoekt, die ben ik hier aan het maken
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5955&p=33232#p33232

• Dylantje2

Dylantje2

Domosapiens schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 01:10:
@Dylantje2 probeer ze eerst allemaal met een kort draadje.

Jouw aantal is wel erg groot.
Probeer daarom een lagere weerstand, b.v. 2K2=2,2 Kilo Ohm

En als je een goedkope flow meter zoekt, die ben ik hier aan het maken
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=5955&p=33232#p33232
Tsja...
Met de proefopstelling al weken geen probelemen.
12 sensoren..
6x 1 meter en 6x1,5 meter kabel.

Ik snap geen f&&ck van resisters [ heb er honderden..]
Wil je aub een kleur code in een link zetten..
2K2=2,2 Kilo Ohm : geel begint het waarschijnlijk mee en dan?

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:23

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dylantje2 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 01:16:
[...]

Tsja...
Met de proefopstelling al weken geen probelemen.
12 sensoren..
6x 1 meter en 6x1,5 meter kabel.

Ik snap geen f&&ck van resisters [ heb er honderden..]
Wil je aub een kleur code in een link zetten..
2K2=2,2 Kilo Ohm : geel begint het waarschijnlijk mee en dan?
Rood - rood - rood

Die hoefde ik niet op te zoeken ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-11-2018 01:34 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Dylantje2

Dylantje2

BlueTooth76 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 01:33:
[...]

Rood - rood - rood

Die hoefde ik niet op te zoeken ;)
mm dus gele ring en dan 3 rode ?
En dat zou kunnen schelen?
Wat doen die dingen eigenlijk?

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Dylantje2 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 01:37:
[...]

mm dus gele ring en dan 3 rode ?
En dat zou kunnen schelen?
Wat doen die dingen eigenlijk?
Nee, rood (2), rood (2), rood (2 nullen) en dan ring voor nauwkeurigheid/afwijking.

1k Ohm is dan bijvoorbeeld bruin (1), zwart (0), rood (2 nullen).

Je houdt ze verkeerd om ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-11-2018 01:41 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Dylantje2

Dylantje2

BlueTooth76 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 01:39:
[...]

Nee, rood (2), rood (2), rood (2 nullen) en dan ring voor nauwkeurigheid/afwijking.

1k Ohm is dan bijvoorbeeld bruin (1), zwart (0), rood (2 nullen).

Je houdt ze verkeerd om ;)
Heb je een linkje?? _/-\o_ _/-\o_

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:01
Maikie18 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:49:
[...]

Toen ik van de week een grafiek van jou zag waarbij jij zei,toen ging de slaapkamer van nachtverlaging af, gaf ik aan dat ik het vreemd vond dat ondanks de extra vraag dan het opgenomen vermogen af nam, maar dat was een defrost gaf je aan.Toen zei ik telkens vreemd want bij mij kost een defrost juist meer vermogen. Maar dat kwam dus door een vertekend beeld omdat de WP bij mij op die momenten toevallig maar 500W verbruikte en tijdens een defrost 1000+
Dat ligt ook aan het merk blijkbaar, welke Ta heb je :?
Gisteren gaf @kmf (ook een Pana) aan dat het opgenomen vermogen tijdens een defrost naar 8KW ging tijdens een defrost! En dat was geen element. Dit had ermee te maken dat zijn Ta/Tr te laag was om een defrost met CV water te doen.

@DropjesLover Het was gewoon een stuk kouder afgelopen dagen

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6hfidzfwdcbfx.jpg

Dus je hebt wel degelijk warmteverlies bespaard met temperatuur verlaging, maar je zult tijdens het opnieuw opwarmen ook een slechtere COP hebben gehad.

Je kunt beter de temperatuur niet zo ver weg laten zakken, een graad of 3 verlaging (dus 18 als 21 normaal is bijvoorbeeld) was beter geweest. En dan nog zal de besparing niet zo gigantisch zijn, die 20 / 30 € had je ook gewoon bij het vakantiebudget kunnen opzetten :P 8)

@Dylantje2 Een tijdje geleden hebben een aantal slimme figeren een website bedacht genaamd www.google.nl

Als je iets wil weten, stel je daar je vraag, en in 99 van de 100 gevallen krijg je daar het antwoord

http://lmgtfy.com/?q=kleuren+weerstand

Echt super handig, ik zou zeggen probeer het eens voordat je hier een post maakt, scheelt je veel typewerk _/-\o_ 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2018 07:51 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
timovd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 22:56:
[...]

Draai je met kamerthermostaat? Dat maak ik hier uit op: Felicia in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Of toch een vaste stooklijn/stooklijn met curve?
Ja, ik draai op kamerthermostaat. De kamerthermostaat zegt alleen warmtevraag ja/nee en de warmtepomp doet vervolgens volgens stooklijn of vaste temperatuur stoken en moduleren op basis van dT. Ik heb nu een vaste temperatuur van 41 graden ingesteld met een dT van 2 (of 3 net na de nachtverlaging) graden.

@Tomexergie radiatoren staan inderdaad helemaal open (thermostaat eraf gehaald) en 1 wordt met een 160cm climatebooster geboost.

Totaal COP voor november was meen ik 4 tot nu toe, zal dadelijk eens kijken. Maar nogmaals, ik hoef niet mee te doen aan de COP race. Huis is lekker warm tegen lage verbruikskosten dus mijn doel is gehaald :) Het kan altijd beter maar mijn WP is ook gewoon te zwaar voor mijn situatie waardoor alle dingen die er voor zorgen dat ik een lagere Ta Kan draaien er ook voor gaan zorgen dat ie meer gaat pendelen.

[edit]
COP van november is 3,7. Vanmorgen ook een vrij lage van 2,nogwat maar dat komt omdat de buitenunit langzaam aan het dichtvriezen is :+ Dat is de 2e keer dat ik het zie (en ik kijk toch echt dagelijks), maar setpoint is bijna gehaald en dan ontdooid ie vanzelf weer (41 graden is dus nog steeds genoeg om te stijgen van 18 om 6:00 naar 19,8 om 09:15).

[edit2] En de te zware WP is overigens gewoon mijn eigen schuld. Ik heb 2 offertes gehad van een 7 en 8kW model die beide welliswaar minder power leveren bij -15 maar ook verder terug kunnen moduleren dan de 9kW nu. Dat ik de 9kW heb gekozen is toch de drang naar zekerheid terwijl de leverancier dat vast ook al in zijn offerte had meegenomen en dat is in de openingspost ook aangehaald om dat niet te doen maar ik ben niet voor niets eigenwijs >:)

Ik had ook een offerte voor een 14kW model maar die verkoper had het niet helemaal begrepen volgens mij 8)7 Ging mijn geïsoleerde jaren 90 huis vergelijken met een niet geïsoleerd 1917 huis maar wel evenveel m2 vloeroppervlak :*)

[ Voor 31% gewijzigd door Felicia op 23-11-2018 09:22 ]

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dylantje2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:53:
[...]

En je resisoter ding..?
Welke en hoeveel??
Staat er in 4k7
En welke van de twee "tweedraden" varianten heb je?
Staat er ook in, ik gebruik het eerste schema.
Edit:
De eerst variant was ik de hele eigenlijk al mee bezig.
Geen succes. twee doen het met 3 geen sensoren in eps easy

Dus ik de tweede maar eens proberen
2 / 3 draden of 2 / 3 sensoren?

Lus je alles door van sensor naar sensor naar sensor naar board.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:52
Dylantje2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:16:
grrr
......
Ik kan toch gewoon een utp kabel gebruiken.
Over een afstand van 5 meter?
En dan aftakkingen maken waar ik een ds18b wil hebben?
Ze kunnen toch in serie?

Ik heb een 470K / 4k er tussen zitten? [ zijn hetzelfde? ]
https://www.petervis.com/..._Resistor_Values/4K7.html

Please..
Ik vind het maar een beetje vreemd, dat je vraagt om kleurcodes, terwijl gisteren jij zèlf een link gaf in je eigen mail.
Heb je die niet gebruikt dan, of is het een kwestie van een beetje kort geheugen?
Ik heb je toe n gevraagd wat het probleem dan was, maar daarop kwam geen eenduidig antwoord.

Maar goed, doettieutnu?

Edit: bedacht opeens dat jij misschien Metal Film resitors hebt, die hebben meer ringen; dan kan je beter deze gebruiken
https://www.tweaking4all....stand-kleuren-calculator/

De site naam past ook beter bij"ons" hier......

[ Voor 13% gewijzigd door Naalroc op 23-11-2018 09:53 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:02

timovd

Voorsprong door techniek

Felicia schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 08:12:
[...]

Ja, ik draai op kamerthermostaat. De kamerthermostaat zegt alleen warmtevraag ja/nee en de warmtepomp doet vervolgens volgens stooklijn of vaste temperatuur stoken en moduleren op basis van dT. Ik heb nu een vaste temperatuur van 41 graden ingesteld met een dT van 2 (of 3 net na de nachtverlaging) graden.
Heb je geen last van een lawaaierige flow met een lage dT (en dus een hoge flow)?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12 21:21
Probleem met het verbruik van mijn elektrisch element is gevonden. Het 30A relais dat dit behoort te schakelen, schakelde niet meer uit. Deze blijft open staan. Nieuwe is besteld.

• Oxellaar
  • Niet online
@DropjesLover Ik heb het niet specifiek over de Elga, maar over warmtepompen in het algemeen.
Ik blokkeer altijd de minimale ruimteT op 16 of 17c. Lager moet je niet gaan...
Ik had het over mist, regen bij 2c, sneeuw, gewoon pechweer voor een warmtepomp dus. Dan ben je continu aan het defrosten, ook een warmtepomp die tot - 20 doorgaat. Defrosten is bij iedere warmtepomp gelijk, ongeacht de specs.

• Felicia
  • Nu online
timovd schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:23:
[...]

Heb je geen last van een lawaaierige flow met een lage dT (en dus een hoge flow)?
1200 liter per uur is een vrij hoge flow en dat geeft het nodige geruis ja. Maar als ik de flow omlaag zet dan pendelt ie als 'n dolle (8x per uur!) dus dat doen we maar niet.

Omdat het geruis me ook wakker houd heb ik de WP tussen 0:00 en 6:00 uit.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
@Oxellaar Kan je met dit koude weer, en een warmtepomp die 4 dagen heeft uitgestaan die retour water van 6 graden voor zijn kiezen krijgt de hoge druk afblaas veiligheid eruit gaan?

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:31:
@Oxellaar Kan je met dit koude weer, en een warmtepomp die 4 dagen heeft uitgestaan die retour water van 6 graden voor zijn kiezen krijgt de hoge druk afblaas veiligheid eruit gaan?
Hier heeft een wp een element voor. Dit element schakelen sommige wp bezitters echter uit.

Maar ik principe heeft een wp een aantal beveiligingen aan de koelgaszijde wat bovenstaande moet voorkomen

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Ramon_1984
Appie Heijn schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:56:
[...]

Hier heeft een wp een element voor. Dit element schakelen sommige wp bezitters echter uit.

Maar ik principe heeft een wp een aantal beveiligingen aan de koelgaszijde wat bovenstaande moet voorkomen
Carrier auqasnap heeft geen element.

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:31:
Hoge druk? Wees niet bang, er kan bij die temperatuur geen druk opgebouwd worden.
Dan start direct het E element. Maar lang niet alle warmtepompen hebben die en al helemaal niet veel met voldoende vermogen.
Met 3kW begin je niets.
Alleen als je een buffervat hebt.... Dan is het zo gepiept om te starten.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:31
[...]

@Tomexergie radiatoren staan inderdaad helemaal open (thermostaat eraf gehaald) en 1 wordt met een 160cm climatebooster geboost.

Totaal COP voor november was meen ik 4 tot nu toe, zal dadelijk eens kijken. Maar nogmaals, ik hoef niet mee te doen aan de COP race. Huis is lekker warm tegen lage verbruikskosten dus mijn doel is gehaald :) Het kan altijd beter maar mijn WP is ook gewoon te zwaar voor mijn situatie waardoor alle dingen die er voor zorgen dat ik een lagere Ta Kan draaien er ook voor gaan zorgen dat ie meer gaat pendelen.

[edit]
COP van november is 3,7. Vanmorgen ook een vrij lage van 2,nogwat maar dat komt omdat de buitenunit langzaam aan het dichtvriezen is :+ Dat is de 2e keer dat ik het zie (en ik kijk toch echt dagelijks), maar setpoint is bijna gehaald en dan ontdooid ie vanzelf weer (41 graden is dus nog steeds genoeg om te stijgen van 18 om 6:00 naar 19,8 om 09:15).

[edit2] En de te zware WP is overigens gewoon mijn eigen schuld. Ik heb 2 offertes gehad van een 7 en 8kW model die beide welliswaar minder power leveren bij -15 maar ook verder terug kunnen moduleren dan de 9kW nu. Dat ik de 9kW heb gekozen is toch de drang naar zekerheid terwijl de leverancier dat vast ook al in zijn offerte had meegenomen en dat is in de openingspost ook aangehaald om dat niet te doen maar ik ben niet voor niets eigenwijs >:)

Ik had ook een offerte voor een 14kW model maar die verkoper had het niet helemaal begrepen volgens mij 8)7 Ging mijn geïsoleerde jaren 90 huis vergelijken met een niet geïsoleerd 1917 huis maar wel evenveel m2 vloeroppervlak :*)
Volgens mij ben je spoken aan het meten. Als je overall COP nov 3,7 is bij Ta tot 42C dan is er niets aan de hand en draait het systeem goed. Mijn nov overall COP(Elga) is 4,01 met Ta tussen 35-39 dus je bent zeker niet slechter.Bij momentane metingen in en defrost periode zit je met optoeren en aftoeren met daarbij dynamische effecten op de COP. Probeer het eens met 24 uur metingen

Met jouw opmerking over COP race raak je de ziel van de monitoring. Vergelijken van COP is niet bedoeld als wedstrijd, maar betere afstelling van de WP's. Dit doe ik in ieder geval uit duurzaamheids-overweging. Het milieu zo min mogelijk belasten. Energie is (nog) spotgoedkoop en voor de kosten kun je best een lage COP accepteren , want het merendeel van de deelnemers komen uit de ICT sector met een goed inkomen en is 600 Eur per jaar kostenreductie is niet echt een factor waar ze zoveel tijd aan zouden spenderen. De L/W warmtepomp is een regeltechnisch complex apparaat, heerlijk om ICT kennis op los te laten en het is nog goed voor het milieu ook.

.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:16:
[...]

Hoge druk? Wees niet bang, er kan bij die temperatuur geen druk opgebouwd worden.
Dan start direct het E element. Maar lang niet alle warmtepompen hebben die en al helemaal niet veel met voldoende vermogen.
Met 3kW begin je niets.
Alleen als je een buffervat hebt.... Dan is het zo gepiept om te starten.
Er zit wel degelijk een buffervat tussen , in de retour leiding.
Verder hangt er een luchtbehandelings kast aan.
Zal eens proberen een foto te uploaden.

@Oxellaar zo zit het dus hydraulisch aangesloten.
1 groot drama om dit aan te praat te krijgen........
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5U1zQMdIcgqKeBJqSsVtNGZJ/thumb.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Ramon_1984 op 23-11-2018 10:52 ]

• Felicia
  • Nu online
Tomexergie schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:17:
[...]

Volgens mij ben je spoken aan het meten. Als je overall COP nov 3,7 is bij Ta tot 42C dan is er niets aan de hand en draait het systeem goed. Mijn nov overall COP(Elga) is 4,01 met Ta tussen 35-39 dus je bent zeker niet slechter.Bij momentane metingen in en defrost periode zit je met optoeren en aftoeren met daarbij dynamische effecten op de COP. Probeer het eens met 24 uur metingen.
Vandaag viel die best tegen, maar dat was vooral omdat de buitenunit dicht zat (en die is net ge-defrost). Ik hou het in dat opzicht ook wel bij en een gemiddelde dag-COP van de afgelopen dagen lag rond de 3, niet heel slecht vind ik dat. Maar dat is ook mede omdat de WP nog 's nachts uit gaat anders was een Ta van 39 waarschijnlijk genoeg.
Met jouw opmerking over COP race raak je de ziel van de monitoring. Vergelijken van COP is niet bedoeld als wedstrijd, maar betere afstelling van de WP's. Dit doe ik in ieder geval uit duurzaamheids-overweging. Het milieu zo min mogelijk belasten. Energie is (nog) spotgoedkoop en voor de kosten kun je best een lage COP accepteren , want het merendeel van de deelnemers komen uit de ICT sector met een goed inkomen en is 600 Eur per jaar kostenreductie is niet echt een factor waar ze zoveel tijd aan zouden spenderen. De L/W warmtepomp is een regeltechnisch complex apparaat, heerlijk om ICT kennis op los te laten en het is nog goed voor het milieu ook.

.
Snap ik, en ik wil het systeem uiteindelijk ook verder verbeteren maar als ik 15k in 1 jaar uitgeef en mijn vrouw zegt dat ik geen cent meer mag uitgeven dan moet ik het daarmee gewoon doen. T.z.t. komt er beneden echt wel vloerverwarming en boven Jaga achtige radiatoren maar dat krijg ik er nu gewoon niet doorheen, dito met monitoring. Het is in dat opzicht een politiek spelletje thuis en kosten zijn best een zware factor.
Inkomen is inderdaad ook een puntje want wij verdienen net modaal maar we hebben ook een bijzondere gezinssamenstelling waardoor we bovengemiddeld zitten qua zorguitgaven die lang niet allemaal vergoed worden maar die wel noodzakelijk zijn voor 1 van de kinderen.

In dat opzicht is mijn setup een mooie reden om anderen naar te wijzen wat er gebeurt als je niet aan je afgiftesysteem werkt ;)

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 20:19
[...]

[edit]

Onze COP's komen wel aardig overeen; hier 3,8 voor november tot nu toe. Nu op dit moment draait hij al een tijdje op 5,4kW uit en 1,65kW in, bij een Ta van 38 graden. Er blijft wel 2,5 graad staan over het buffervat, dus de convectoren krijgen zo'n 35 graden.

Hier zakt de temperatuur nu 's nachts weg tot 19 graden. In een uur buffelt hij er 1 graad bij. Later op de dag daalt de afgifte en vlakt de stijging wat af. Valt mij niks tegen.

Ik ben ook een beetje eigenwijs geweest. De installateur had een 7kW 1-fase in gedachten. Ik denk dat dat bij 24/7 stoken krap aan kan. Maar ik wilde persé een 3-fasen apparaat ivm all-electric. Bij max 1kW per fase heb ik nog wat marge. Ook zakt die 7kW helemaal naar 4,6kW in bij flinke kou. Daarom ook hier wat gependel bij hoge Tb's. Maar ik heb de aanvoer gewoon op 36 graden gezet, dan gaat het best aardig tot een graad of 15.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:27:
[...]

Er zit wel degelijk een buffervat tussen , in de retour leiding.
Verder hangt er een luchtbehandelings kast aan.
Zal eens proberen een foto te uploaden.

@Oxellaar zo zit het dus hydraulisch aangesloten.
1 groot drama om dit aan te praat te krijgen........
[Afbeelding]
Buffervat in de retour heb je in zo'n geval niets aan, de retour zal dus nog langer koud blijven.

Buffervat dichtsturen, LBK uit en wp over kleine circuit laten draaien.
Dit had een parallel buffervat moeten zijn, als de kleppen iets te traag reageren krijgt de wp een klap koud water retour.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:06:
[...]

Buffervat in de retour heb je in zo'n geval niets aan, de retour zal dus nog langer koud blijven.

Buffervat dichtsturen, LBK uit en wp over kleine circuit laten draaien.
Dit had een parallel buffervat moeten zijn, als de kleppen iets te traag reageren krijgt de wp een klap koud water retour.
Op een klein circuit heb ik de warmtepomp aan gekregen, maar daarna koud retour water en klaar ben je....

En nu is de warmtepomp dus kapot, koudemiddel is eruit door een afblaasveiligheid.

Maar met een buffervat paralel haf het allemaal wat mooier gewerkt.

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:25:
[...]

Op een klein circuit heb ik de warmtepomp aan gekregen, maar daarna koud retour water en klaar ben je....

En nu is de warmtepomp dus kapot, koudemiddel is eruit door een afblaasveiligheid.

Hoge druk bij lage temperaturen.... Dat is vreemd.

Dan heb ik het beter voor elkaar :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eWByesZYMyx6bzUvJ5QEP3E5/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Yid6RgDgZ1F0PVMOjzNVcj4p/full.jpg
Ben al drie dagen aan het opstoken :)

De vreemde waardes komen uit een nog brakke modbus...

O ja... En stop met Priva :9

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:20
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:25:
[...]

Is je Elga kapot?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• Ramon_1984
Neej op werk, carrier defect.
Het verhaal begon met een defecte printplaat...

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:20
dat gezeik met die printplaten van de Carrier...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

• wervisser
@Chris_82 @Erwin_83
Gisteren mijn installateur gesproken. Wanneer parameter 33 op 0% wordt ingesteld zal er geen rekening worden gehouden met de ruimtemodule. Ongeacht de instelling zal deze volledig op WAR draaien.
Ik heb het zelf nog niet getest, maar zoals ik het begrijp heeft de module dan enkel nog een SWW boost optie en temperatuur aanduiding. Verdere aansturing ontbreekt.

Ik heb hem nu tijdelijk in de hal hangen om de WP langer te laten lopen en zal waarschijnlijk een klep met externe voeler in het circuit van de vloerverwarming (laten) plaatsen. Hiermee wordt de rest van het huis wel warm, maar de woonkamer niet te veel. Een andere oplossing zie ik even niet.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:29:
[...]

Hoge druk bij lage temperaturen.... Dat is vreemd.

Dan heb ik het beter voor elkaar :+

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben al drie dagen aan het opstoken :)

De vreemde waardes komen uit een nog brakke modbus...

O ja... En stop met Priva :9
Wat gebruik jij dan inplaats van priva?
En 3 warmtepompen, knpappe installatie

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:18

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Oxellaar schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:14:
[...]

Heb je hem al ontdooit gekregen? Anders een half uurtje koelen, dan is het meeste wel weg.

En ik heb een Elga icm een Nefit Topline, gestuurd dmv OT converter.
Ik herken je probleem van combi bedrijf niet, werkt hier behoorlijk goed. Het moet wel goed koud zijn, dus veel warmtevraag uit de woning.
Maar vanaf het punt dat combi bedrijf noodzakelijk wordt is het geen probleem.
Bij dit weer lukt combi niet, daar is het nog te "warm" voor.
Oxellaar Na een nacht stilstand is ie weer ontdooit en vanochtend alleen de CV-ketel (-2C hier, P62 =2) in de loop van de ochtend in duo en dat ging prima itt gisteren 8)7

Is er ergens documentatie over de minimale afstand van een buitenunit tov de buitenmuur?
Ik heb nu ook wat last van trillingen in huis (contactgeluid) dus wilde toch al wat meer afstand en ook geen ophanging aan de muur. Maar dat vereist installateurswerk

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West. Batterij 11,2 kWh

• Grolsch
@aartw99 zie onderstaand tabelletje uit mijn Mitsu handleiding, dat zou voor een Elga dan ook (ruim) voldoende moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/fiwg2988254h4.jpg

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:53
wervisser schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:45:
@Chris_82 @Erwin_83
Gisteren mijn installateur gesproken. Wanneer parameter 33 op 0% wordt ingesteld zal er geen rekening worden gehouden met de ruimtemodule. Ongeacht de instelling zal deze volledig op WAR draaien.
Ik heb het zelf nog niet getest, maar zoals ik het begrijp heeft de module dan enkel nog een SWW boost optie en temperatuur aanduiding. Verdere aansturing ontbreekt.

Ik heb hem nu tijdelijk in de hal hangen om de WP langer te laten lopen en zal waarschijnlijk een klep met externe voeler in het circuit van de vloerverwarming (laten) plaatsen. Hiermee wordt de rest van het huis wel warm, maar de woonkamer niet te veel. Een andere oplossing zie ik even niet.
Dat is ook de reactie van Techneco die ik vanochtend kreeg. Echter op de vraag waarom er dan niet constant (op laag vermogen) wordt verwarmt bij temperaturen van 5 graden en kouder buiten nog geen antwoord op gehad.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• wervisser
@Erwin_83
Ja, ik heb nog niet veel vertrouwen in de tekst en uitleg die is gegeven. Ik heb de indruk dat het toch niet helemaal zo werkt als de ruimtemodule is aangesloten. Ondanks dat parameter 33 op 0% staat.
Als ik mij niet vergis, vervallen er ook een aantal opties uit het installatiemenu van de Loria op het moment dat er een ruimtemodule is aangesloten.

• Ramon_1984
@Noord27 Werkt de elga alweer?

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Dan moeten ze eerst op komen dagen.. Als het goed is over een uurtje. Rechtsbijstand staat al klaar met de vervolgstappen mocht het niet lukken of als hij binnenkort weer stuk gaat. ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Noord27 op 23-11-2018 13:35 ]

• Ramon_1984
Noord27 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:34:
[...]

Dan moeten ze eerst op komen dagen.. Als het goed is over een uurtje. Rechtsbijstand staat al klaar met de vervolgstappen mocht het niet lukken of als hij binnenkort weer stuk gaat. ;)
We wachten in spanning af...

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-12 17:18
Felicia schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 09:28:
[...]

1200 liter per uur is een vrij hoge flow en dat geeft het nodige geruis ja. Maar als ik de flow omlaag zet dan pendelt ie als 'n dolle (8x per uur!) dus dat doen we maar niet.

Omdat het geruis me ook wakker houd heb ik de WP tussen 0:00 en 6:00 uit.
Bij mij is het leidingwerk doodstil met 1200 L per uur, kwestie van alle leidingen goed ontbramen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

koevlaas2 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:46:
[...]

Bij mij is het leidingwerk doodstil met 1200 L per uur, kwestie van alle leidingen goed ontbramen.
Ik hoor ook wel wat ruis hier en daar. De woning is uit 2003 en ik ga niet iedere leiding uithakken :P Wat er bijgekomen / vervangen is, is wel ontbraamd.

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:26:
[...]

Wat gebruik jij dan inplaats van priva?
En 3 warmtepompen, knpappe installatie
Ook vaak priva, maar die beginnen wat achter te lopen op de rest qua mogelijkheden.
Maar dit is Eclypse, is ook nieuw voor mij, WebEasy gebruiken we behoorlijk vaak.

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:08
@wervisser @Erwin_83
Wat ik zo lees, werkt het niet precies zoals de installateurs en Techneco denken...
Ik heb voorlopig geen plannen om WAR-only te gaan draaien, maar misschien gewoon for-the-fun toch eens kort testen :9

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

• Heeg77
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 04-03 15:17
aartw99 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 12:38:
[...]

Is er ergens documentatie over de minimale afstand van een buitenunit tov de buitenmuur?
Ik heb nu ook wat last van trillingen in huis (contactgeluid) dus wilde toch al wat meer afstand en ook geen ophanging aan de muur. Maar dat vereist installateurswerk
Bij een Nibe F2120-8 staat in de documentatie: Minimaal 350 mm vanaf muur/wand.
Je kunt de afstand ook uitrekenen wanneer er geen gegevens hierover zijn n.l.
Bij een fan diameter d is het doorlaat oppervlak ¶/4. d² cm².
De instroomdoorlaat tussen muur en WP moet ook minimaal dit oppervlak hebben.
De doorlaat omtrek van de fan is ¶. d cm.
Ruimte tussen muur en fan inlaat minimaal 1/4 d cm. Geeft oppervlak van 1/4 d x ¶. d = ¶/4. d² cm².
gelijk aan de fan doorlaat. Beter iets meer afstand nemen i.v.m. haakse ombuiging van de luchtstroom naar de fan.

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:03:
[...]

Ook vaak priva, maar die beginnen wat achter te lopen op de rest qua mogelijkheden.
Maar dit is Eclypse, is ook nieuw voor mij, WebEasy gebruiken we behoorlijk vaak.
Wow nooit geweten dat er nog een alternatief voor priva is :)
Maar om ons gehele programma om te programeren naar eclipse zal ook wel aardig wat kosten…
Wij hebben nog priva versie 6.4 >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Ramon_1984 op 23-11-2018 14:42 ]

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:03
Staat in de installatie handleiding die je bij Techneco kan dowloaden

• Felicia
  • Nu online
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:46:
[...]

Gaat bij jou de stijgleiding ook over op 2 radiatoren via een T-stuk? Vooral die hoor je en dat hoor je bij alle 3 de radiatoren die op die stijgbuis zijn aangesloten en dan vooral op de plek waar dat T-stuk zich bevind.

De radiatoren aan de andere kant van het huis gaat prima, hoor je niet of nauwelijks. Totdat de thermostaatknop begint dicht te lopen, dan hoor je die wel een beetje.

• wervisser
Chris_82 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 14:30:
@wervisser @Erwin_83
Wat ik zo lees, werkt het niet precies zoals de installateurs en Techneco denken...
Ik heb voorlopig geen plannen om WAR-only te gaan draaien, maar misschien gewoon for-the-fun toch eens kort testen :9
Die test komt bij mij misschien ook nog wel, maar aangezien ik geen buffervat heb moet ik eerst vaststellen of het dichtzetten van de vloerverwarming geen flow problemen oplevert... Keertje inplannen :*)

• koevlaas2
Felicia schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:02:
[...]

Gaat bij jou de stijgleiding ook over op 2 radiatoren via een T-stuk? Vooral die hoor je en dat hoor je bij alle 3 de radiatoren die op die stijgbuis zijn aangesloten en dan vooral op de plek waar dat T-stuk zich bevind.

De radiatoren aan de andere kant van het huis gaat prima, hoor je niet of nauwelijks. Totdat de thermostaatknop begint dicht te lopen, dan hoor je die wel een beetje.
Ik ga van 28mm in een T stuk naar 2x 22mm waarmee de vloerverwarming en de radiatoren afgetakt worden, dit T stuk is ook doodstil.
Alles door mij gemaakt in mijn machine kamer is perfect ontbraamd, maar de rest van het cv systeem is 35 jaar oud en onaangeraakt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
BlueTooth76 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:50:
[...]

Ik hoor ook wel wat ruis hier en daar. De woning is uit 2003 en ik ga niet iedere leiding uithakken :P Wat er bijgekomen / vervangen is, is wel ontbraamd.
Geknepen radiatorknoppen willen ook nog weleens ruisen.

• Xiphalon
  • Laatst online: 19-12 20:37
koevlaas2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:43:
[...]

Sorry, geen specifieke NIBE kennis hier. Wellicht een braam in 1 van de koudemiddelleidingen, heb je dat geluid ook met SWW maken ?
Dat moet dan vanaf fabriek zijn. Het geluid treed soms/willekeurig op, ljikt te maken hebben met temperatuur (want vaker 2 uur 'snachts dan overdag).

Heb het nog niet gehoord met de SWW, maar ik ben dan ook meestal niet thuis. Ga van het weekend sowieso maar eens filmen want soms hoor je alleen wat windgeruis en de andere keer tril je je bed uit. Maf ding. :|

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:30

thido

Tilburg

Hmm, misschien toch ook wel leuk om Ta/Tr af te zetten tegen verbruik.
Wat is een leuk setje om dat mogelijk te maken en in zo'n fancy dashboardje te gieten zoals ik die hier steeds voorbij zie komen? Monitor het verbruik wel maar met een plugwise, leuk voor de totalen maar niet meer dan dat. Is er ook een apart draadje voor op het forum trouwens, het monitoren van je WP?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-12 22:22
Xiphalon schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:11:
[...]

Dat moet dan vanaf fabriek zijn. Het geluid treed soms/willekeurig op, ljikt te maken hebben met temperatuur (want vaker 2 uur 'snachts dan overdag).

Heb het nog niet gehoord met de SWW, maar ik ben dan ook meestal niet thuis. Ga van het weekend sowieso maar eens filmen want soms hoor je alleen wat windgeruis en de andere keer tril je je bed uit. Maf ding. :|
Is het niet de defrost? Dan gaat hij naar 90 Hz en mogelijk nog wat hogere suis geluiden. Als daar een resonantie van komt ben je klaar. Volgens mij haalt hij dan de 53dB die ze opgeven. In normaal bedrijf is hij stiller (met mijn telefoon gemeten ongeveer 45dB, defrost heb ik nog niet gemeten, maar zou wel passen met de 53dB denk ik). Maar daar zou je nog steeds niet van rechtop in bed komen.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-12 10:01
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 15:45:
[...]

Geknepen radiatorknoppen willen ook nog weleens ruisen.
Ik had thermostatische radiatorknoppen voor mijn Tado. Bleven maar ruisen. Vervangen door A-merk Heimeier, hielp geen moer. Uiteindelijk gewoon er weer aan/uit knoppen opgezet en nu is alles geruisloos, zelfs als ik de knoppen ver knijp.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:58
Grolsch schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:12:
[...]

Dat ligt ook aan het merk blijkbaar, welke Ta heb je :?
Gisteren gaf @kmf (ook een Pana) aan dat het opgenomen vermogen tijdens een defrost naar 8KW ging tijdens een defrost! En dat was geen element. Dit had ermee te maken dat zijn Ta/Tr te laag was om een defrost met CV water te doen.
Ik draai op WAR maar tijdens die defrosts was de TA ongeveer 30

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

• Daannn1987
  • Laatst online: 15-12 16:26
@Noord27 zijn ze nog bezig? :o

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

• Xiphalon
  • Laatst online: 19-12 20:37
LangeFries schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:35:
[...]

Is het niet de defrost? Dan gaat hij naar 90 Hz en mogelijk nog wat hogere suis geluiden. Als daar een resonantie van komt ben je klaar. Volgens mij haalt hij dan de 53dB die ze opgeven. In normaal bedrijf is hij stiller (met mijn telefoon gemeten ongeveer 45dB, defrost heb ik nog niet gemeten, maar zou wel passen met de 53dB denk ik). Maar daar zou je nog steeds niet van rechtop in bed komen.
Helaas niet. Het is echt tijdens normaal bedrijf.

• Noord27
  • Nu online
Nee hij is klaar. Buiten unit was dus wederom defect. Nu duimen hoe lang het goed blijft gaan.

Nu zal ik wel 2 dagen voluit de Elga aan moeten zetten om water op temperatuur te krijgen van de vloerverwarming.

• Ramon_1984
Noord27 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:22:
[...]

Nee hij is klaar. Buiten unit was dus wederom defect. Nu duimen hoe lang het goed blijft gaan.

Nu zal ik wel 2 dagen voluit de Elga aan moeten zetten om water op temperatuur te krijgen van de vloerverwarming.
Dat is fijn, nu met de rechtsbijstand verder om de elga te laten verwijderen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
thido schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 16:19:
Hmm, misschien toch ook wel leuk om Ta/Tr af te zetten tegen verbruik.
Wat is een leuk setje om dat mogelijk te maken en in zo'n fancy dashboardje te gieten zoals ik die hier steeds voorbij zie komen? Monitor het verbruik wel maar met een plugwise, leuk voor de totalen maar niet meer dan dat. Is er ook een apart draadje voor op het forum trouwens, het monitoren van je WP?
https://www.energie-zaehl.../WMZ-Multical-302-25-Mbus
https://nl.aliexpress.com...r-supply/32742104471.html
https://www.odroid.co.uk/odroid-c2-cat
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Noord27
  • Nu online
Ramon_1984 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:27:
[...]

Dat is fijn, nu met de rechtsbijstand verder om de elga te laten verwijderen?
Alleen als hij binnen korte tijd weer defect gaat.

• Grolsch
@Noord27 de vraag is niet of, de vraag is wanneer.

Zo'n ondeugdelijk apparaat als wat jij hebt was ik wel klaar mee.

• Noord27
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:34:
@Noord27 de vraag is niet of, de vraag is wanneer.

Zo'n ondeugdelijk apparaat als wat jij hebt was ik wel klaar mee.
Alles op leiding werk is nu vervangen. Als hij defect gaat ligt de ingebrekestelling reeds klaar. ;)

Probeer positief te blijven. Genoeg andere zaken aan het hoofd.

Zoals ophalen van de as van mijn verloofde morgen..

[ Voor 15% gewijzigd door Noord27 op 23-11-2018 18:39 ]

• thido
  • Laatst online: 19:30

thido

Tilburg

Beetje overkill voor wat ik wil.
Ik heb trouwens een multical liggen (402) maar kan hem nergens fatsoenlijk plaatsen.

Zal je draadje wel even doorbladeren ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Ramon_1984
@Noord27 sterkte man ;(

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:00
Rol-Co schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:23:
[...]

Ta omhoog dus, 26 is te laag voor een 9kW.

@aartw99

Forceren kan met koelen :) kan je weer schoon beginnen.
Kijk even naar de buitentemperatuur sensor, als die gevoelig is voor de ingevroren unit daalt die mee in temperatuur en heeft hij dezelfde waarde als de uitblaas/pipe temperatuur en gaat hij nooit ontdooien.
Als hij dicht zit gaat het vermogen best rap naar beneden....
@Rol-Co

Waarom is een Ta van 26 te laag ? Ik dacht dat juist een lage Ta beter was.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-12 23:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

pleio65 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:30:
[...]

@Rol-Co

Waarom is een Ta van 26 te laag ? Ik dacht dat juist een lage Ta beter was.
Ja wel beter om laag te draaien maar 30 is ook laag, zeker voor een 9kW! Warmtepomp.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co

Rol-Co

@koevlaas2

:P

Uit een 6,9 kW

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1811/497938/ZjRCQb4s.jpeg

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:34:
[...]

Ja wel beter om laag te draaien maar 30 is ook laag, zeker voor een 9kW! Warmtepomp.
Interessant dat je het noemt, ben met m'n Mitsu ook aan het testen wat hij doet bij hoger ingestelde stooklijnen.

Vandaag met 2 graden over de hele lijn verhoogd, dit laat ik zo enkele dagen staan.

Volgende week zet ik hem nog eens 1 graad hoger.

Voorlopig heb ik nog genoeg stroom om te salderen en het is m'n eerste stookseizoen dus prima om wat te experimenteren. Het weer verandert nogal, dat maakt vergelijken wel lastig.
Noord27 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 18:35:
[...]

Alles op leiding werk is nu vervangen. Als hij defect gaat ligt de ingebrekestelling reeds klaar. ;)

Probeer positief te blijven. Genoeg andere zaken aan het hoofd.

Zoals ophalen van de as van mijn verloofde morgen..
Ah, dat is vast niet hoe je jullie toekomst voor je zag... sterke man...

[ Voor 28% gewijzigd door BlueTooth76 op 23-11-2018 19:47 ]

• pleio65
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:34:
[...]

Ik had eerst een Ta tussen de 30 en 35. Nu probeer ik 26-29. Morgen wil ik weer met WAR aan de gang en wil op die manier een constante temperatuur flow met een kleine Delta-t realiseren.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E V2. 5,12 KWh

• Rol-Co

Rol-Co

pleio65 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:47:
[...]

Ik had eerst een Ta tussen de 30 en 35. Nu probeer ik 26-29. Morgen wil ik weer met WAR aan de gang en wil op die manier een constante temperatuur flow met een kleine Delta-t realiseren.
Kleine delta T op de warmtemeter geeft vaak niet de beste cop. DT van 5 is mooi.

• reneeke1970
  • Laatst online: 19:21
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:48:
[...]

Kleine delta T op de warmtemeter geeft vaak niet de beste cop. DT van 5 is mooi.
Waarom regelt een pana dan het liefst op twee graden?
Hoger dan vier gaat ie niet, dan toert hij niet verder op

1 PVoutput . Dongen NB

• Noord27
  • Nu online
Er is nog wel 1 ding aangepast. De temperatuur sensor voor ingaande en uitgaande leiding zaten op dezelfde leiding, aldus de Techneco expert. Waarom dat zo was.. Dat moet je maar aan de installateur vragen! Hij heeft er 1-tje dus verplaatst.

Geen idee hoe de regeling daar mee om gaat?

[ Voor 6% gewijzigd door Noord27 op 23-11-2018 19:59 ]

• Grolsch
Dat lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de regeling ?

• pleio65
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:48:
[...]

Dan ga ik dat aanhouden.

Ik wil testen of het dagelijks opgenomen vermogen bij continue via de war draaien minder is dan zonder war met starts/stops Niet dat er nu veel start/stops zijn. Gisteren 6 en vandaag 4.

• Ramon_1984
reneeke1970 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:55:
[...]

Klopt, dat zie ik hier ook.

• reneeke1970
pleio65 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:06:
[...]

Dan ga ik dat aanhouden.

Ik wil testen of het dagelijks opgenomen vermogen bij continue via de war draaien minder is dan zonder war met starts/stops Niet dat er nu veel start/stops zijn. Gisteren 6 en vandaag 4.
Dan kan ik je versneld uit je vraagstuk helpen, je gaat zon 10/15 procent minder verbruiken als je continu in deel last gaat draaien met uiteraard een lagere temp dan wanneer je aan uit regeld. Ik heb de test vorig jaar gedaan tov het jaar ervoor.
Mijn verbruik van november loopt gelijk met vorig jaar terwijl het aantal graad dagen behoorlijk hoger is dan vorig jaar. Dus dat zegt genoeg. Ik ben half december geswitcht van strategie

1 PVoutput . Dongen NB

• pleio65
Bij pana kan je de delta t kan je toch alleen handmatig instellen? Of regelt de war ook de delta t?

• Ramon_1984
Bij de f en g serie kan je dat niet instellen.

• Felicia
  • Nu online
[...]

Bij het opwarmen gaat die van mij wel soms met dT 5 maar eenmaal op temperatuur dan blijft het hier bij 2 of 3 omdat m'n afgifte niet meer kwijt kan. Bij de dT 5 zie ik op dat moment ook wel 9kW opwekking 1x zelfs 10,5 :o

Het lijkt me dus dat de afgifte kant net zo goed meetelt voor de dT als de WP kant. Maar heb je in de settings ook een dT van 5 staan of heb je die lager gezet? Wellicht dat die setting ook invloed heeft.

@Noord27, sterkte morgen!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Ja wil hij dat of doet hij dat? Met 2 graden dt zie ik niet veel vermogen op de Wm, dat delen door je Wac is lage Cop.
Ik had net met een beetje vermogen er op (niet eens vol gas) die 7,5kW er uit, maar wel een dt van 7,5, dat lijkt een soort samen te hangen.

• JvdW
koevlaas2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:29:
[...]

Verlaag de aanvoer naar 33c en verhoog de flow, waar staat de flow nu eigenlijk op ?
Zelf zit ik op 19 L p/m, mijn unit is gemaximaliseerd op 75% dus zo'n beetje 5.8 kW en de delta T is 3c.
Kijk ook eens of je flow in de vloer nog wat hoger kan.
Experimenteer maar een beetje, lagere aanvoer temperatuur is een must voor het vermijden van een defrostcircus.
Gister even gekeken.
Kwam ook gelijk een bug tegen in de controller van de Pana H serie, tenminste in de mijne.
Als ik in het installateursmenu 1x wissel van WAR naar vaste temp verdwijnt je hele week programma...

Na de wisseling (per ongeluk, nu weer op war) is ook de stooklijn gereset.
Met de geresette stooklijn afgelopen nacht eens getest, dus de fabrieksinstelling.
Thermostaat op 22 in de woonkamer vannacht resulteerde in een aanvoertemperatuur van rond de 45 graden :+ Met 1x per uur / anderhalve uur een defrost.

Resultaat in de ochtend: 13kW verder aan elektrisch verbruik maar wel een COP van 2,4 :D
Dan liever een lagere COP met dezelfde kamertemperatuur en minder verbruik 8)7

Maximale flow staat op 28,4 liter per minuut (0x80) Kan nog hoger eventueel.
Niet bekend wat de daadwerkelijke flow is tijdens bedrijf

• Felicia
  • Nu online
JvdW schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:26:
[...]

Gister even gekeken.
Kwam ook gelijk een bug tegen in de controller van de Pana H serie, tenminste in de mijne.
Als ik in het installateursmenu 1x wissel van WAR naar vaste temp verdwijnt je hele week programma...

Na de wisseling (per ongeluk, nu weer op war) is ook de stooklijn gereset.
Weekprogramma resetten deed die van mij ook en als ik terug naar stooklijn ga dan staat ie standaard op Ta45/55 :+

• JvdW
pleio65 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:18:
[...]

Bij pana kan je de delta t kan je toch alleen handmatig instellen? Of regelt de war ook de delta t?
Bij een h serie kan je het inderdaad instellen.
Deze staat standaard op 5 graden. In de handleiding staat ook, lagere dT is meer comfort, hogere dT is meer besparing.

Hier mijn huidige dT bij een 9kW Panasonic.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/o2KkUFU.png

• pleio65
Rol-Co schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:22:
[...]

Ja wil hij dat of doet hij dat? Met 2 graden dt zie ik niet veel vermogen op de Wm, dat delen door je Wac is lage Cop.
Ik had net met een beetje vermogen er op (niet eens vol gas) die 7,5kW er uit, maar wel een dt van 7,5, dat lijkt een soort samen te hangen.
Dus als de WP zijn warmte makkelijk kwijt kan, zou een hoge delta-t beter zijn,

• Daannn1987
@Noord27 mooi dat het spulletje draait.. hopen op het beste!
En sterkte kerel...

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 19:58:
Er is nog wel 1 ding aangepast. De temperatuur sensor voor ingaande en uitgaande leiding zaten op dezelfde leiding, aldus de Techneco expert. Waarom dat zo was.. Dat moet je maar aan de installateur vragen! Hij heeft er 1-tje dus verplaatst.

Geen idee hoe de regeling daar mee om gaat?
Die klemmetjes die op de CV buizen moeten? Die doen niets als je standalone draait naar mijn weten.. heb ze wel eens los gehad een tijdje

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 23-11-2018 20:36 ]

• reneeke1970
[...]

Software matig geregeld, kan het ook niet helpen. En aangezien pana de top vijf beheert in de cop wedstrijd zal het toch wel goed werken.

1 PVoutput . Dongen NB

• pleio65
JvdW schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:30:
[...]

Bij een h serie kan je het inderdaad instellen.
Deze staat standaard op 5 graden. In de handleiding staat ook, lagere dT is meer comfort, hogere dT is meer besparing.

Hier mijn huidige dT bij een 9kW Panasonic.
[Afbeelding]
Zolang de WP bij een hogere delta-t de woning kan verwarmen heeft dat de voorkeur.

• Ramon_1984
[...]

Die van @jaari draait volgens mijn met een mooie cop en kleine delta t.

• koevlaas2
JvdW schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 20:26:
[...]
Maximale flow staat op 28,4 liter per minuut (0x80) Kan nog hoger eventueel.
Niet bekend wat de daadwerkelijke flow is tijdens bedrijf
Je flow is wel erg hoog, zet 'm svp eens op 20 L p/m ?

• Daannn1987
Er komt trouwens defrost-mania weer aan :+
±1 graden met mist, dat wordt weer genieten!!

Pagina: 1 ... 93 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.