zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Open grafana gewoon op mn telefoon dat werkt ook prima??Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:30:
Voor de Grafana gebruikers:
https://play.google.com/s...?id=net.bulkus.grafanizer
Maak een nieuwe user met ww aan, kijkrechten.
Dan je WAN ip en je poort
FF inloggen
Mooi ding
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Je hebt mooiere grafs...Daannn1987 schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:32:
[...]
Open grafana gewoon op mn telefoon dat werkt ook prima??
En omdat het kan..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En die waarden kloppen wel? Waar zou een kamstrup mee rekenen? Er moet iets niet kloppen, 7,6 kan gewoon niet kloppen, dat lijkt me duidelijk.mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:30:
[...]
Die moest ik ff opzoeken.
code:
1 2 float voltage = (float) ((digitalValue / 1023f) * 5.0); float flow = ( voltage - 0.35f ) * 12.69841f;
Conform specs van de VFS40. DA converter met een Arduino.
Een Kamstrup 302 er tussen betekent (weer) het systeem leeg en een extra component er tussen.
Wat betreft die DS18 sensoren, die zijn idd niet altijd betrouwbaar,daarom heb ik uit 20 verschillende de meest matchende set gepakt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als het defrost weer is, zoals vandaag. 3 graden en een beetje diezig, dan is het net een Zwitsers uurwerk. Exact om de 35 minuten een defrost, ongeacht de firmware versie.Noord27 schreef op zondag 25 november 2018 @ 19:29:
@Daannn1987 Ik zie alleen maar de-frosten vanaf moment installeren tot aan nu om de circa 35 min..
[Afbeelding]
En de Samsung l/l heeft ook twee dagen een paar uurtjes staan draaien. Heb een paar keer gekeken, maar geen spatje ijs op de condensor. Geen enkele defrost gehad en gelijktijdig de Elga compleet dicht gevroren.
De Elga buitenunit is ook een mini ding voor 5kW, de 3.5kW Samsung heeft een groter buitendeel.
MG4 Luxury - Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Maar niets als je geen grafana hebt, niet dat de Panasonic Smart Cloud zo handig isDylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:34:
[...]
Je hebt mooiere grafs...
En omdat het kan..:-)
@Fullpower, @Dylantje2 weten jullie wat de Power mode stand op de warmtepomp doet (in het quick menu)? Ben hem al een paar keer tegengekomen maar wat ie daadwerkelijk doet kan ik niet vinden.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
En als de unit niet betrouwbaar is...Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:05:
[...]
Maar niets als je geen grafana hebt, niet dat de Panasonic Smart Cloud zo handig is
@Fullpower, @Dylantje2 weten jullie wat de Power mode stand op de warmtepomp doet (in het quick menu)? Ben hem al een paar keer tegengekomen maar wat ie daadwerkelijk doet kan ik niet vinden.
Is pana cloud dat ook niet vrees ik.
Powerstand kun je ff power geven zodat hij even iets harder werkt.
Ik dacht dat hij ook vanzelf weer terug ging.
Ik heb hem nog niet nodig 22 graden hier pfff.
Maar misschien eens proberen, hij ploft niet meteen, er zit geen brandbaar gas in ..:-)
Ik heb net even mijn Kamstrup 302 aan mijn Elga bekeken, terwijl die op 0,309 kWe draaide.mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:30:
[...]
Die moest ik ff opzoeken.
code:
1 2 float voltage = (float) ((digitalValue / 1023f) * 5.0); float flow = ( voltage - 0.35f ) * 12.69841f;
Conform specs van de VFS40. DA converter met een Arduino.
Een Kamstrup 302 er tussen betekent (weer) het systeem leeg en een extra component er tussen.
Wat betreft die DS18 sensoren, die zijn idd niet altijd betrouwbaar,daarom heb ik uit 20 verschillende de meest matchende set gepakt.
In: 0,309 kW
Uit: 1,6 kW
COPm: 5,18
Ta: 23,7
Tr: 20,7
Tb: 5,2
Flow: 492 l/h
Nu zal jouw flow wel flink wat hoger zijn, maar dat zal niet een sprong in COPm van meer dan twee betekenen, denk ik.
Edit: in je eerder geposte grafiek zie ik ook een dT van ± 6K. Dat lijkt me dan weer erg hoog voor stoken sub 30˚C
[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 25-11-2018 21:15 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Hier ook niet maar als ik de Ta verlaag en het wordt niet snel genoeg warm dan kan ik dus ff de powermode aanzettenDylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:08:
[...]
Powerstand kun je ff power geven zodat hij even iets harder werkt.
Ik dacht dat hij ook vanzelf weer terug ging.
Ik heb hem nog niet nodig 22 graden hier pfff.
Maar misschien eens proberen, hij ploft niet meteen, er zit geen brandbaar gas in ..:-)
Wellicht ook eens kijken wat ie doet met een lagere dT, nu stampt ie er 9kW in om in 20 minuten van Ta30 maar Ta40 te gaan
Gemeten voltage levert exact de waarde volgens de grafiek op die in de VFS documentatie staat, dus vermoed van wel.Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:46:
[...]
En die waarden kloppen wel? Waar zou een kamstrup mee rekenen? Er moet iets niet kloppen, 7,6 kan gewoon niet kloppen, dat lijkt me duidelijk.
Enige verklaring die ik heb is dat de gemeten dT te hoog is waardoor de output van de ELGA veel te hoog uitvalt. Alleen; Als mijn ELGA op vol vermogen draait komen er wel hele plausibele waarden uit de output en COP.
Dus waarom kloppen de cijfers bij kwart vermogen niet en bij vol vermogen lijken ze wel te kloppen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Flow te laag / te hoog voor de meter?mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:19:
[...]
Gemeten voltage levert exact de waarde volgens de grafiek op die in de VFS documentatie staat, dus vermoed van wel.
Enige verklaring die ik heb is dat de gemeten dT te hoog is waardoor de output van de ELGA veel te hoog uitvalt. Alleen; Als mijn ELGA op vol vermogen draait komen er wel hele plausibele waarden uit de output en COP.
Dus waarom kloppen de cijfers bij kwart vermogen niet en bij vol vermogen lijken ze wel te kloppen
Flow is nagenoeg constant in mijn systeem. Staat nu ingesteld net boven de 2 rechts. Dat levert in mijn data ongeveer 10.8 tot 11.2liter per minuut op.
Die wordt niet hoger/lager bij het harder draaien van de ELGA. Enige is dat de flow echt lager wordt wanneer de ketel bij springt ( meer weerstand ). Je kan in de data wel mooi zien wanneer er thermostaatkranen open en dicht gaan. Flow gaat dan omhoog of omlaag afhankelijk van de weerstand in het systeem.
[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 25-11-2018 21:26 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik tel vandaag een totaal van 3 defrosts, afgelopen nacht was het nog +/- 1 graad in Noord Groningen.Oxellaar schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:49:
[...]
Als het defrost weer is, zoals vandaag. 3 graden en een beetje diezig, dan is het net een Zwitsers uurwerk. Exact om de 35 minuten een defrost, ongeacht de firmware versie.
En de Samsung l/l heeft ook twee dagen een paar uurtjes staan draaien. Heb een paar keer gekeken, maar geen spatje ijs op de condensor. Geen enkele defrost gehad en gelijktijdig de Elga compleet dicht gevroren.
De Elga buitenunit is ook een mini ding voor 5kW, de 3.5kW Samsung heeft een groter buitendeel.

de 2 Samsung buitendelen 2,5 en 3,5 kW hier gemonteerd zijn exact even groot, de 5kW Pana is ietsje groter maar het condensor oppervlakte verschil valt best mee.
Als de Elga echt veel kleiner is zou dit inderdaad een hoop kunnen verklaren.
Jij krijgt nooit 2500 W thermisch uit de 330W neem ik aan? Flow verhogen geeft heel ietsje maar met 1,6kW thermisch is dat niet eens nodig.Bram-Bos schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:13:
[...]
Ik heb net even mijn Kamstrup 302 aan mijn Elga bekeken, terwijl die op 0,309 kWe draaide.
In: 0,309 kW
Uit: 1,6 kW
COPm: 5,18
Ta: 23,7
Tr: 20,7
Tb: 5,2
Flow: 492 l/h
Nu zal jouw flow wel flink wat hoger zijn, maar dat zal niet een sprong in COPm van meer dan twee betekenen, denk ik.
Edit: in je eerder geposte grafiek zie ik ook een dT van ± 6K. Dat lijkt me dan weer erg hoog voor stoken sub 30˚C
@mkleinman
Ik denk dat het ergens mis gaat met de factor op de flow meter t.o.v Ta.
Ik mag al blij zijn als ik 3,4 kW thermisch uit de Elga krijg op vol vermogen :-)Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:27:
[...]
Jij krijgt nooit 2500 W thermisch uit de 330W neem ik aan? Flow verhogen geeft heel ietsje maar met 1,6kW thermisch is dat niet eens nodig.
@mkleinman
Ik denk dat het ergens mis gaat met de factor op de flow meter t.o.v Ta.
Maar ik doe het er hier uitstekend mee tot -2 ˚C
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Heb het laatste stuk van de defrost opgenomen. Stoom zie ik niet.Felicia schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:22:
[...]
Het geluid vond ik ook niet zo erg, op lage last lijkt de compressor meer op te vallen als bij een defrost.
Alleen de hoeveelheid stoom die er vanaf komt, leuk om er bij te staan maar m'n bril slaat aan
Zie deze link: YouTube: Defrosts Danfoss DHP IQ9 Max
@Oxellaar had zelf nog niet een defrost gezien, vandaar mijn melding. Ik had erger verwacht. Energie verbruik valt me al met al erg mee, ondanks de vele defrost op een dag door het vochtige weer hier. Zit per dag alles bij elkaar op zo'n 25kWh per dag. Dit is inclusief SWW en alle defrosts.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Vol vermogen zou je ook meer flow nodig hebben om de 4,5kW weg te zetten, zo 800-900 liter per uur. Als je het nooit ziet is er kans dat hij laag aan koelgas zit, het werkt wel maar heeft te weinig gas om er warmte in te steken.Bram-Bos schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:31:
[...]
Ik mag al blij zijn als ik 3,4 kW thermisch uit de Elga krijg op vol vermogen :-)
Maar ik doe het er hier uitstekend mee tot -2 ˚C
Nu is hij hier net op peil maar ik kan gewoon niet lager dan 4kw met 750Wac dus loopt mijn 29 graden setpoint op naar 31 en gaat uit, dat duurt met deze 4 graden buiten slechts 1 kwartier. 30 graden setpoint geeft al een te warm huis van 22,5.
Enorm verschil met vorige week, ook was het huis warm maar zag nooit 5 of 6kW al draaide hij nog zo hard, nu easy 7.
Puntje om eens naar te laten kijken misschien.
De stoom afblaast gebeurt pas wanneer al het ijs gesmolten is.Wimhaw schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:37:
[...]
Heb het laatste stuk van de defrost opgenomen. Stoom zie ik niet.
Zie deze link: YouTube: Defrosts Danfoss DHP IQ9 Max
@Oxellaar had zelf nog niet een defrost gezien, vandaar mijn melding. Ik had erger verwacht. Energie verbruik valt me al met al erg mee, ondanks de vele defrost op een dag door het vochtige weer hier. Zit per dag alles bij elkaar op zo'n 25kWh per dag. Dit is inclusief SWW en alle defrosts.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat mijn lage flow (492 l/h) de oorzaak van het lage maximale vermogen is, niet een gebrek aan koelgas. Met een SCOP van 4,61 dacht ik ook niet echt een probleem te hebben. Maar ik laat me graag corrigeren.Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:41:
[...]
Vol vermogen zou je ook meer flow nodig hebben om de 4,5kW weg te zetten, zo 800-900 liter per uur. Als je het nooit ziet is er kans dat hij laag aan koelgas zit, het werkt wel maar heeft te weinig gas om er warmte in te steken.
Nu is hij hier net op peil maar ik kan gewoon niet lager dan 4kw met 750Wac dus loopt mijn 29 graden setpoint op naar 31 en gaat uit, dat duurt met deze 4 graden buiten slechts 1 kwartier. 30 graden setpoint geeft al een te warm huis van 22,5.
Enorm verschil met vorige week, ook was het huis warm maar zag nooit 5 of 6kW al draaide hij nog zo hard, nu easy 7.
Puntje om eens naar te laten kijken misschien.
Net voor dat de ventilator weer aan gaat voor warmen.Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:42:
[...]
De stoom afblaast gebeurt pas wanneer al het ijs gesmolten is.
Gisteren was het zoveel rook dat ik bang ben dat er iemand de brandweer gaat bellen, de buitenunit was bijna 20 graden dus heb hem maar op 8 graden laten stoppen. Dan schiet hij hooguit naar 15 graden.
Ik heb mijn buren maar ingelicht..Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:46:
[...]
Net voor dat de ventilator weer aan gaat voor warmen.als die fan aan gaat zie je nog een wolk weggeblazen worden.
Gisteren was het zoveel rook dat ik bang ben dat er iemand de brandweer gaat bellen, de buitenunit was bijna 20 graden dus heb hem maar op 8 graden laten stoppen. Dan schiet hij hooguit naar 15 graden.
aangezien wij hier een heeeeeeele [ lees te ] scherpe sociale bespieding hebben.
Maar ik vind het een super gezicht.
Terug naar het stoomtijdperk, maar dan met de modernste technologie,
Heb er een tijdje staan kijken, maar ik heb geen wolkje stoom gezien.Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:42:
[...]
De stoom afblaast gebeurt pas wanneer al het ijs gesmolten is.
Zal bij een volgende keer extra op letten of ik stoom zie. Is me echt niet opgevallen.
[ Voor 14% gewijzigd door Wimhaw op 25-11-2018 21:52 ]
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Tip van de engie monteurBram-Bos schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:43:
[...]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat mijn lage flow (492 l/h) de oorzaak van het lage maximale vermogen is, niet een gebrek aan koelgas. Met een SCOP van 4,61 dacht ik ook niet echt een probleem te hebben. Maar ik laat me graag corrigeren.
Meet de persgasleiding bij vol gas, boven de 70 graden is plausibel.
Meet de uitblaas temp van de buitenunit t.o.v de buiten temperatuur bij vol gas, dit moet een 8-10 graden kouder zijn. Is dat minder kan het een geval van lage vulling zijn.
Simpel te checken dacht ik.
Hier hetzelfde: als de waterval eindigt en de verdamper is ijsvrij, dan gaat de compressor bijna gelijk weer aan het werk, en verwarmt de buitenunit niet meer.Wimhaw schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:49:
[...]
Heb er een tijdje staan kijken, maar ik heb geen wolkje stoom gezien.
Zal bij een volgende keer extra op letten of ik stoom zie. Is me echt niet opgevallen.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Gisteren klopte dat redelijk en had ik 8 defrosts.

Vandaag "slechts" 2

Ik kan het niet echt verklaren, het is blijkbaar ook geen eenvoudige formule van Tb x RV ofzo
Weersomstandigheden waren voor mijn gevoel gelijk, koud en vochtig (waterkoud).
Ook zelf optisch waargenomen dat de buitenunit gisteren regelmatig ingevroren was, en vandaag bijna niet
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 25-11-2018 22:16 ]
Meer / minder vraag vanuit de danfoss cf2?Grolsch schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:14:
Zowel vandaag als gisteren een gemiddelde RV van 97%. Gemiddelde Tb gisteren was 1,8 graden en vandaag 2,6 graden. Je zou denken perfect weer voor defrosts.
[Afbeelding]
Vandaag "slechts" 2
[Afbeelding]
Ik kan het niet echt verklaren, het is blijkbaar ook geen eenvoudige formule van Tb x RV ofzo
Daar zal niet veel verschil in zitten, beide dagen houtkachel niet aan, dus de "standaard" 4 ruimtes (keuken/kamer/kantoor/badkamer) hebben open gestaan.Ramon_1984 schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:16:
[...]
Meer / minder vraag vanuit de danfoss cf2?
Vanavond is alleen rond 19:30 de woonkamer gestopt met verwarmen omdat we daar zaten met visite, maar voor de rest van de dag was de vraag aan de afgiftekant hetzelfde.
Misschien toch dat ene graadje Tb verschil.
Zou zomaar kunnen:)Grolsch schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:19:
[...]
Daar zal niet veel verschil in zitten, beide dagen houtkachel niet aan, dus de "standaard" 4 ruimtes (keuken/kamer/kantoor/badkamer) hebben open gestaan.
Vanavond is alleen rond 19:30 de woonkamer gestopt met verwarmen omdat we daar zaten met visite, maar voor de rest van de dag was de vraag aan de afgiftekant hetzelfde.
Misschien toch dat ene graadje Tb verschil.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dit is wel heel ruim genomen, 8 tot 10 graden is wel veel.Rol-Co schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:50:
[...]
Tip van de engie monteur
Meet de persgasleiding bij vol gas, boven de 70 graden is plausibel.
Meet de uitblaas temp van de buitenunit t.o.v de buiten temperatuur bij vol gas, dit moet een 8-10 graden kouder zijn. Is dat minder kan het een geval van lage vulling zijn.
Simpel te checken dacht ik.
De Elga draait hier heel veel op vol vermogen en heb nog nooit - 8 als uitblaas gemeten bij 0 graden buiten, zeker geen - 10.
En boven de 70 graden persgas is plausibel, maar wanneer is hij dan te hoog?
Ik ben bang dat forumleden gaan meten... Dat ze dan allemaal een monteur gaan bellen
Bij deze buitentemperaturen is COP=7,5 wel erg hoog. Elektrisch zal het wel kloppen, maar de warmtemeting kan flatteerd zijn. Ook kunnen dynamische effecten bij de warmtemeting een rol spelen. De Elga is een "gemiddelde" L/W warmtepomp en de specificaties kloppen aardig.mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:34:
@Tomexergie is een COP hoger dan 7.5 bij het terug moduleren van een warmtepomp inderdaad onzin of is dit wel degelijk mogelijk?
Bij 4C buiten en een Ta van 28C zou Elga maximaal een COP van 5 halen.
Ik denk dat er iets mis is met de meting.
Iets andere windrichting, meer/minder wind wellicht?Grolsch schreef op zondag 25 november 2018 @ 22:14:
Zowel vandaag als gisteren een gemiddelde RV van 97%. Gemiddelde Tb gisteren was 1,8 graden en vandaag 2,6 graden. Je zou denken perfect weer voor defrosts.
[Afbeelding]
Vandaag "slechts" 2
[Afbeelding]
Ook zelf optisch waargenomen dat de buitenunit gisteren regelmatig ingevroren was, en vandaag bijna niet
Of het kan kan kloppen dat je dit thermisch vermogen op dit moment nodig hebt versus je origineel gasverbruik. Wellicht heb je met deze waardes alleen maar verlies en wordt er feitelijk niet echt warmte opgewekt. Je ketel had destijd als je het hiermee af kan als een gek moeten pendelen, die kan niet zo ver terug. Vandaar de opmerking.mkleinman schreef op zondag 25 november 2018 @ 16:08:
[...]
Edit/Aanvulling
Mocht iemand suggesties hebben hoe ik mijn systeem anders en betrouwbaarder kan bemeten dan hoor ik dat graag.
[...]
Wat bedoel je precies met thermisch vermogen die ik nodig heb met gas?
Als een waarde ongeloofwaardig lijkt is het mi goed om naar alle uitgangspunten te kijken, vaak zit een van deze het probleem en niet zozeer in een detail.
Zeker omdat je schreef dat bij een hoger verbruik eea wel klopt.
Ik heb die Powerfull mode ook al eens getest. Hij gaat dan gedurende de tijd die je kiest een hogere Ta maken. Die Ta is de hoogste van de twee temperatuurwaarden in de stooklijn grafiek. Dus als je een rechte lijn hebt, dan doet de Powerfull mode niets.Felicia schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:05:
[...]
Maar niets als je geen grafana hebt, niet dat de Panasonic Smart Cloud zo handig is
Destijds had ik een stooklijn met 40 graden bij koude en 33 graden aan de warme kant van de grafiek. Doordat de WP ontzettend pendelde warmde het huis niet snel genoeg op. Leuke feature, maar heb hem daarna niet meer gebruikt.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Dat verklaard misschien jouw slechte COP ? Kleinman haalt 7,6Oxellaar schreef op zondag 25 november 2018 @ 23:36:
[...]
Dit is wel heel ruim genomen, 8 tot 10 graden is wel veel.
De Elga draait hier heel veel op vol vermogen en heb nog nooit - 8 als uitblaas gemeten bij 0 graden buiten, zeker geen - 10.
Zo'n hoge temperatuur is al niet goed, hij hoort gewoon hand warm of net erboven te zijn, bij vol vermogen misschien iets meer maar absoluut geen 70-80 graden.En boven de 70 graden persgas is plausibel, maar wanneer is hij dan te hoog?
Valt wel mee, het is een controle puntje, wil toch niet zeggen dat je gelijk moet bellen als het verder goed werkt. Maar als je al twijfelt kan je met die 2 dingen nog iets controleren.Ik ben bang dat forumleden gaan meten... Dat ze dan allemaal een monteur gaan bellen
Ik heb hier 8 tot 10 graden verschiltemperatuur tov van de buitentemperatuur bij vol gas als ik de uitblaas meet.
Daar zat ook nagenoeg geen verschil in volgens het weerstation van de buurman, beide dagen Oost/Noordoost met 3 /4 km/h gemiddeld.jerh schreef op maandag 26 november 2018 @ 06:56:
[...]
Iets andere windrichting, meer/minder wind wellicht?
Ik hou het op dat ene graadje verschil, en trek hieruit de conclusie dat een hoge RV niet altijd hoeft te zorgen voor veel defrosts
35 minuten inderdaad tussen elke defrost. Elga begint nu te modulerend tussen 600 en 750W. Duurt dus 60 uur voordat de vloer opgewarmd is. Draai nu even op 24/7 maar 19 graden. Voelt warmer als met de L/L op 20.5..Oxellaar schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:49:
[...]
Als het defrost weer is, zoals vandaag. 3 graden en een beetje diezig, dan is het net een Zwitsers uurwerk. Exact om de 35 minuten een defrost, ongeacht de firmware versie.
Klopt de ELGA kan een COP van ongeveer 5 halen bij nominaal vermogen. Alleen moduleert de ELGA in mijn geval enorm terug. De temperatuur van gas(vloeistof?) die van de buitenunit binnenkomt in de warmtewisselaar is slechts 36 graden.Tomexergie schreef op maandag 26 november 2018 @ 00:47:
[...]
Bij deze buitentemperaturen is COP=7,5 wel erg hoog. Elektrisch zal het wel kloppen, maar de warmtemeting kan flatteerd zijn. Ook kunnen dynamische effecten bij de warmtemeting een rol spelen. De Elga is een "gemiddelde" L/W warmtepomp en de specificaties kloppen aardig.
Bij 4C buiten en een Ta van 28C zou Elga maximaal een COP van 5 halen.
Ik denk dat er iets mis is met de meting.
De arbeid die de buitenunit verricht is dus beperkt. Bij meer arbeid ( er wordt een hogere Ta gevraagd )van de warmtepomp daalt de COP toch? Dan zal toch bij terug moduleren bij een lage Ta ook de COP hoger worden?
Mijn ketel kan inderdaad bij lange na niet zo ver terug. Het minimumvermogen zit zelfs al ruim 1kW hoger dan het maximaal vermogen wat de ELGA kan leveren. In deze gevallen gaat de ketel bij mij dus enorm pendelen.jerh schreef op maandag 26 november 2018 @ 06:56:
Of het kan kan kloppen dat je dit thermisch vermogen op dit moment nodig hebt versus je origineel gasverbruik. Wellicht heb je met deze waardes alleen maar verlies en wordt er feitelijk niet echt warmte opgewekt. Je ketel had destijd als je het hiermee af kan als een gek moeten pendelen, die kan niet zo ver terug. Vandaar de opmerking.
Als een waarde ongeloofwaardig lijkt is het mi goed om naar alle uitgangspunten te kijken, vaak zit een van deze het probleem en niet zozeer in een detail.
Zeker omdat je schreef dat bij een hoger verbruik eea wel klopt.
Ik heb een voorproefje gehad daarvan toen de ELGA er uit lag en de ketel het alleen moest doen. Dan zie ik bij de ketel een zaagtandgrafiek ontstaan.
Ter verdediging trouwens nog van de hoge onwaarschijnlijke COP. Ik heb een redelijk gedetailleerde warmteverliesberekening van mijn huis. Die heb ik sinds kort ingebouwd in mijn domoticapagina met deels live temperaturen.
Ik had vanochtend weer zo'n lange lage run met erg hoge COP ( 7+ ), waarbij het afgiftevermogen op dat moment, volgens mijn berekening, 2400W was. Het warmteverlies volgens mijn berekening was 2700W.
Nu meet ik nog niet alle ruimten en werk ik met aannames in de warmteverliesberekening.
Maar 2400W berekende opwek tegenover 2700W verlies is iets meer dan 10% verschil en vind ik plausibel klinken. Als de ELGA bij 330W opgenomen vermogen maximaal ongeveer 1500W aan warmte kan opwekken ( COP = 5 ) dan zou alles dermate hard afkoelen dat de ELGA nooit voor langere tijd ( uren ) met die lage vermogens het huis warm kan houden.
[ Voor 49% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 09:32 ]
Jouw berekening is ook gevoelig voor het elektrische vermogen. Neem je het vaste vermogen en pomp ook mee? Wat voor warmtemeting heb je?mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:25:
[...]
Klopt de ELGA kan een COP van ongeveer 5 halen bij nominaal vermogen. Alleen moduleert de ELGA in mijn geval enorm terug. De temperatuur van gas(vloeistof?) die van de buitenunit binnenkomt in de warmtewisselaar is slechts 36 graden.
De arbeid die de buitenunit verricht is dus beperkt. Bij meer arbeid ( er wordt een hogere Ta gevraagd )van de warmtepomp daalt de COP toch? Dan zal toch bij terug moduleren bij een lage Ta ook de COP hoger worden?
[...]
Mijn ketel kan inderdaad bij lange na niet zo ver terug. Het minimumvermogen zit zelfs al ruim 1kW hoger dan het maximaal vermogen wat de ELGA kan leveren. In deze gevallen gaat de ketel bij mij dus enorm pendelen.
Ik heb een voorproefje gehad daarvan toen de ELGA er uit lag en de ketel het alleen moest doen. Dan zie ik bij de ketel een zaagtandgrafiek ontstaan.
Ter verdediging trouwens nog van de hoge onwaarschijnlijke COP. Ik heb een redelijk gedetailleerde warmteverliesberekening van mijn huis. Die heb ik sinds kort ingebouwd in mijn domoticapagina met deels live temperaturen.
Ik had vanochtend weer zo'n lange lage run met erg hoge COP ( 7+ ), waarbij het afgiftevermogen op dat moment, volgens mijn berekening, 2400W was. Het warmteverlies volgens mijn berekening was 2700W.
Nu meet ik nog niet alle ruimten en werk ik met aannames in de warmteverliesberekening.
Maar 2400W berekende opwek tegenover 2700W verlies is iets meer dan 10% verschil en vind ik plausibel klinken. Als de ELGA bij 330W opgenomen vermogen maximaal ongeveer 1500W aan warmte kan opwekken ( COP = 5 ) dan zou alles dermate hard afkoelen dat de ELGA nooit voor langere tijd ( uren ) met die lage vermogens het huis warm kan houden.
Berekende vermogen op basis van transmissie berkening is altijd een globale schatting i.v.m. interne warmteproductie en ventilatie. Deze spelen een grote rol bij zeer goed geisoleerde woningen.
Het echte benodigde vermogen voor CV schat ik <<2400W. Dan is jouw meting van 2700W aan de hoge kant.
Vooral bij kleine dT's zit je er zo een factor 50% naast als de sensoren niet al te accuraat zijn.
Wordt de dT op basis van volle graden berekent
ik heb met laten vertellen dat heet gas ca. 30K boven Ta hoort te zijn, kan natuurlijk merkafhankelijk zijn.Rol-Co schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:14:
[...]
Dat verklaard misschien jouw slechte COP ? Kleinman haalt 7,6![]()
[...]
Zo'n hoge temperatuur is al niet goed, hij hoort gewoon hand warm of net erboven te zijn, bij vol vermogen misschien iets meer maar absoluut geen 70-80 graden.
[...]
Valt wel mee, het is een controle puntje, wil toch niet zeggen dat je gelijk moet bellen als het verder goed werkt. Maar als je al twijfelt kan je met die 2 dingen nog iets controleren.
Ik heb hier 8 tot 10 graden verschiltemperatuur tov van de buitentemperatuur bij vol gas als ik de uitblaas meet.
Ik heb een koudemiddel tekort, er is twee weken geleden wat R410A toegevoegd, verschil tussen buitenT en uitblaas ging juist naar beneden na bijvullen koudemiddel, van > 10 graden verschil voor bijvullen tot ca. 5-8 graden erna (en ik heb nu nog steeds te weinig R410A in de WP zitten), het verschil T wordt wel groter bij een lagere buiten T.
Ja vaste vermogen ( pomp ) wordt ook meegenomen in de berekening. Warmtemeting is op basis van DS18 sensoren. Als achtervang controleer ik de waarden met de waarde die de VFS40 flowsensor terug geeft en de NTC sensoren bij de zonneboiler. Die komen allemaal overeen.Tomexergie schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:44:
[...]
Jouw berekening is ook gevoelig voor het elektrische vermogen. Neem je het vaste vermogen en pomp ook mee? Wat voor warmtemeting heb je?
Berekende vermogen op basis van transmissie berkening is altijd een globale schatting i.v.m. interne warmteproductie en ventilatie. Deze spelen een grote rol bij zeer goed geisoleerde woningen.
Het echte benodigde vermogen voor CV schat ik <<2400W. Dan is jouw meting van 2700W aan de hoge kant.
De warmteverliesberekening wordt binnenkort nauwkeuriger. Er komen een hele partij sensoren in huis bij
dT is op 0,01 graad. flowsensor gaat in liter/minuut op 4 cijfers ( overdreven I know ) achter de komma.Grolsch schreef op maandag 26 november 2018 @ 10:55:
@mkleinman Ik weet niet precies waar de schoen wringt, maar een dermate hoge afwijking ten opzichte van fabrieksopgave en nominaal kan niet kloppen en moet dus op de 1 of andere manier een meet of rekenfout zijn
Vooral bij kleine dT's zit je er zo een factor 50% naast als de sensoren niet al te accuraat zijn.
Wordt de dT op basis van volle graden berekentStel dat deze 1,5 graad is en hij rekent met 2 dan zit je al 33% mis. (dan bereken je dus een COP van 7 i.p.v. 4,62.)
Ik blijf het apart vinden dat bij vollast alle cijfers nagenoeg exact kloppen met de theorie en zodra de ELGA terug moduleert dat de cijfers onwaarschijnlijk worden.
Edit:
De enige echte verdachte die ik mij (nog) kan bedenken is de flowsensor dat die structureel een te hoge waarde aan geeft.
Mijn Ta nu: 30.56, sensor ( op hele graden ) bij de zonneboiler rapporteert 31 which seems plausible.
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 11:27 ]

Actuele cijfers van mijn ELGA. Kan het *ECHT* niet zo zijn dat omdat de temperaturen aan de gaszijde ook zo laag zijn, en nagenoeg bij de temperaturen van de CV zijde zitten, dat de COP zo idioot hoog is?
EDIT:
COP getal klopt niet, Die zou 8.5 moeten zijn ten tijde van bovenstaand snapshot. Ware het niet dat in mijn software ik een COP van > 8 onwaarschijnlijk achtte... tot nu dus.
[ Voor 24% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 11:36 ]
Sorry, maar dit klopt absoluut niet. PersgasT hoort ongeveer 30K boven de condensT te liggen. Die 30K is oververhitting door de compressor (compressiewarmte en warmteontwikkeling door Emotor)Rol-Co schreef op maandag 26 november 2018 @ 07:14:
[...]
Dat verklaard misschien jouw slechte COP ? Kleinman haalt 7,6![]()
[...]
Zo'n hoge temperatuur is al niet goed, hij hoort gewoon hand warm of net erboven te zijn, bij vol vermogen misschien iets meer maar absoluut geen 70-80 graden.
Stel...je draait vol vermogen en dan wil je ook de 30 bar halen, anders meet je te vroeg.
Ondervulling kun je alleen goed meten als de maximale werkdruk bereikt is, dus ongeveer 30 tot 32 bar.
Bij 30 bar ligt de condensatieT op 50 graden, dus dat is al verre van handwarm. Tel daar die +/- 30K nog bij op en je hebt een prima persgasT van 80c.

Hier een Ciat op vol vermogen, R410a. Ik meet de persgasleiding bij de rode pijl...
Als het droog is vanavond zal ik nog eens meten bij de Elag op vol vermogen.Valt wel mee, het is een controle puntje, wil toch niet zeggen dat je gelijk moet bellen als het verder goed werkt. Maar als je al twijfelt kan je met die 2 dingen nog iets controleren.
Zowel persgasT als uitblaasT, word vervolgd
mm
Zou een andere moeten zijn...
Ik was iets "kwijt" en toen had ik niets meer. Dus een nieuwe gemaakt hahaha
Misschien een keer opnieuw inloggen oid?
als ik inlog met mijn app met Henk Henk zie ik de nieuwe
Check hij doet ut weerDylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:39:
[...]
mm
Zou een andere moeten zijn...
Ik was iets "kwijt" en toen had ik niets meer. Dus een nieuwe gemaakt hahaha
Misschien een keer opnieuw inloggen oid?
als ik inlog met mijn app met Henk Henk zie ik de nieuwe
Bij vol vermogen dan zeker die 30k ?LittleTycoon schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:01:
[...]
ik heb met laten vertellen dat heet gas ca. 30K boven Ta hoort te zijn, kan natuurlijk merkafhankelijk zijn.
Ik heb een koudemiddel tekort, er is twee weken geleden wat R410A toegevoegd, verschil tussen buitenT en uitblaas ging juist naar beneden na bijvullen koudemiddel, van > 10 graden verschil voor bijvullen tot ca. 5-8 graden erna (en ik heb nu nog steeds te weinig R410A in de WP zitten), het verschil T wordt wel groter bij een lagere buiten T.
Als hij hier laag loopt is hij net boven Ta temp, maar dan geeft hij al 5kW af aan het water, die persgas temp diet namelijk niets met het water, het condenseren doet dat.
De man die bij mijn unit was is echt een ervaren persoon die al een 30 jaar in dat vak zit, en dat was ook goed te zien, hoefde nergens over na te denken, weet goed wat hij doet en meet en vulde daar de unit op bij.
Een ander zou misschien leeghalen en 1,75kg er in en dan moet het goed zijn, maar hij kijkt naar performance.
Buitentemp was rond 4-5 graden en gaf -4 -5 uitblaas. Binnen vlook de warmtemeter naar 7,5kW. (Nog nooit gezien)
Veel minder geluid, meer vermogen, betere (lees veel, van 3.0 naar 5,5) COP.
Edit: plaatje erbij.
Warmwt boven is de leiding net voor hij de binnenunit in gaat, cmprtmp onder is buiten.
https://static.afbeelding.../1811/498642/McjO2hxh.jpg
31Ta en geeft zo 4,1kW af.
[ Voor 7% gewijzigd door Rol-Co op 26-11-2018 11:45 ]
Hoe meet jij de persgas temperaturen uberhaubt? Is dit niet gewoon de TA / TR die de ELGA registreert ??mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:34:
[Afbeelding]
Actuele cijfers van mijn ELGA. Kan het *ECHT* niet zo zijn dat omdat de temperaturen aan de gaszijde ook zo laag zijn, en nagenoeg bij de temperaturen van de CV zijde zitten, dat de COP zo idioot hoog is?
EDIT:
COP getal klopt niet, Die zou 8.5 moeten zijn ten tijde van bovenstaand snapshot. Ware het niet dat in mijn software ik een COP van > 8 onwaarschijnlijk achtte... tot nu dus.
Lijkt mij niet dat die waardes zo dicht bij elkaar zitten..
[ Voor 4% gewijzigd door Daannn1987 op 26-11-2018 11:43 ]
Ja meet de elga maar eensOxellaar schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:37:
[...]
Sorry, maar dit klopt absoluut niet. PersgasT hoort ongeveer 30K boven de condensT te liggen. Die 30K is oververhitting door de compressor (compressiewarmte en warmteontwikkeling door Emotor)
Stel...je draait vol vermogen en dan wil je ook de 30 bar halen, anders meet je te vroeg.
Ondervulling kun je alleen goed meten als de maximale werkdruk bereikt is, dus ongeveer 30 tot 32 bar.
Bij 30 bar ligt de condensatieT op 50 graden, dus dat is al verre van handwarm. Tel daar die +/- 30K nog bij op en je hebt een prima persgasT van 80c.
[Afbeelding]
Hier een Ciat op vol vermogen, R410a. Ik meet de persgasleiding bij de rode pijl...
[...]
Als het droog is vanavond zal ik nog eens meten bij de Elag op vol vermogen.
Zowel persgasT als uitblaasT, word vervolgd
Maar goed het komt er op neer dat het een indicatie is natuurlijk, het is ook niet zo zwart wit van 69 is goed 70 niet.
Als je unit vrij rustig in deellast of laaglast draait zit hij niet op 60 graden, doet hij dat wel is er wat mis, dat heb je hier gezien.
Ik wil mijn oud collega niet te veel aanvallen, maar zo hoort het dus niet....Want zo mag je een inverter met een elektronisch expansieventiel (EEV) eigenlijk niet bijvullen.Vroeger ging dat wel zo bij aan/uit compressoren met TEV.Rol-Co schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:42:
[...]
Bij vol vermogen dan zeker die 30k ?
Als hij hier laag loopt is hij net boven Ta temp, maar dan geeft hij al 5kW af aan het water, die persgas temp diet namelijk niets met het water, het condenseren doet dat.
De man die bij mijn unit was is echt een ervaren persoon die al een 30 jaar in dat vak zit, en dat was ook goed te zien, hoefde nergens over na te denken, weet goed wat hij doet en meet en vulde daar de unit op bij.
Een ander zou misschien leeghalen en 1,75kg er in en dan moet het goed zijn, maar hij kijkt naar performance.
Alleen systemen met een ouderwets thermostatisch expansieventiel (TEV) kun je zo bijvullen.
Een EEV zal namelijk veel meer regelen om op de juiste waardes te komen dan een TEV.
Een EEV kan veel sneller een verkeerd beeld geven van juiste performance.
Wat wel kan is tijdens vullen de EEV uitlezen en adhv het aantal steps open beoordelen of hij goed draait.
Wat staat er op je kenplaat/typeplaat als juiste vulling? Als hij daar teveel van afgeweken is, dan klopt het gewoon niet.
En als hij er te ver boven zit, dan snap ik dat je persgas handwarm is, want dan draait je compressor een klein beetje vloeistof en dat geeft een te lage persgasT
Ik wil natuurlijk niet direct zeggen dat het fout zit bij jouw.
Maar op half vermogen een persgasT van 60, kan bij ondervulling een persgasT van 100 geven.
Alleen vol vermogen op hoge druk geeft een juist beeld.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 26-11-2018 12:36 ]
Misschien is je flowmeter kadoek
Ik heb ook aan de persgas kant DS18 sensoren zitten bij de warmtewisselaar ( ook ingepakt met isolerend tape ).Daannn1987 schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:43:
[...]
Hoe meet jij de persgas temperaturen uberhaubt? Is dit niet gewoon de TA / TR die de ELGA registreert ??
Lijkt mij niet dat die waardes zo dicht bij elkaar zitten..
En bij vol vermogen gaat de gastemperatuur snel richting de 60+ om daarna langzaam door te stijgen. Maximale gastemperatuur ooit gemeten binnen was 72 graden.
Ik meet alle 4 de punten van de warmtewisselaar van de ELGA.
Stuk lijkt mij onwaarschijnlijk. Als ik draai aan de knop van de pomp zie ik het meteen verwacht mee omhoog of naar beneden gaan in mijn cijfers. Enige wat dan overblijft is dat mijn DA conversie en vertaling naar L/m niet correct is. En ook dat betwijfel ik.Grolsch schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:29:
@mkleinman je maakt het steeds spannender, een COP van 8,5![]()
![]()
Misschien is je flowmeter kadoekDoet je zonneboiler "per ongeluk" mee
Zonneboiler doet niet mee op dit moment. Boilervat is koud en klep is dicht.
[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 13:08 ]
dT is op 0,01 graad. flowsensor gaat in liter/minuut op 4 cijfers ( overdreven I know ) achter de komma.
De temperatuurmeting kun je wel met twee cijfers achter de komma weergeven, maar dat hoeft niet beslist zinvol te zijn. Stel dat de nauwkeurigheid van de meting met je 18B20 sensoren 0,5°C nauwkeurig is, dan zou je dus een meting kunnen hebben die bijvoorbeeld 27,83°C aangeeft, maar die je feitelijk zou moeten weergeven als 27,83 +/- 0,5 °C. Dat slaat natuurlijk nergens op.
En je kunt natuurlijk je 18B20 sensoren ijken, maar dan moet je wel een zeer goede referentiethermometer gebruiken. Heb je die überhaupt tot je beschikking? En dan moet je ook nog eens niet bij één temp. meten, maar een correctiecurve maken over een temp. traject.
En dan blijft als laatste nog de vraag hoe goed de reproduceerbaarheid van deze sensoren is.
Dus maw. als je twee keer exact dezelfde temp. meet (aangetoond met je nauwkeurige ref. thermometer), geeft de 18B20 dan ook twee keer exact hetzelfde getal.
Wat ik maar wil zeggen (en dat heb ik al een keer eerder aangegeven; en overigens lees ik dat ook als reactie van @Grolsch ) is, dat de 18B20 niet geschikt zijn om nauwkeurig warmtehoeveelheden te meten met een kleine dT. Waarom denk je dat proffesionele warmtemeters (zoals bijv. van Kamstrup) zo veel geld kosten?
Zwerius Kriegsman
Ik vraag om de prijzen voor combinaties SHW80YAA + ERSC-VM2C en SHW80YAA + EHSC-VM2C, krijg ik verhoogde prijzen terug voor beiden. Meteen op de website aangepast ook. Had ik maar niets gevraagd...
Nu kost de 8kW versies zoveel meer dan de 11,2kW versies dat de betere COP van de 8kW in het niet valt bij het na subsidie netto 414 euro prijsverschil in het voordeel van de 11,2kW YAA.
Iemand die me kan overtuigen van het inzetten van een 11,2kW versie ipv 8kW bij gasverbruik van 1200 m3 (alleen CV)?
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Twee matchende sensoren uitgezocht uit een hele set, zonder referentiethermometer maar wel redelijk betrouwbaar. Namelijk sensoren in een bak met water met hoop ijsklontjes ( 0 graden ) en tijd gewacht. Daarna de meest matchende gepakt en in een bak met kokend water ( 100 graden ) gedaan.Zwerius schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:22:
De temperatuurmeting kun je wel met twee cijfers achter de komma weergeven, maar dat hoeft niet beslist zinvol te zijn. Stel dat de nauwkeurigheid van de meting met je 18B20 sensoren 0,5°C nauwkeurig is, dan zou je dus een meting kunnen hebben die bijvoorbeeld 27,83°C aangeeft, maar die je feitelijk zou moeten weergeven als 27,83 +/- 0,5 °C. Dat slaat natuurlijk nergens op.
En je kunt natuurlijk je 18B20 sensoren ijken, maar dan moet je wel een zeer goede referentiethermometer gebruiken. Heb je die überhaupt tot je beschikking? En dan moet je ook nog eens niet bij één temp. meten, maar een correctiecurve maken over een temp. traject.
Er niet van uitgaande dat in een tijdbestek van een uur de luchtdruk idioot wisselde uiteraard
Als de ELGA niet aan staat zie ik die 4 sensoren ook altijd akelig dicht bij elkaar in de buurt zitten qua temperatuur.
De twee meest matchende bij beide gebruikt, afwijking was nagenoeg nihil. Ik zit er aan te denken om nog een keer 2 of 4 extra sensoren op dezelfde manier toe te voegen aan de aanvoer/retour kant en dan over deze 2 3 of 4 sensoren dan middelen wat de temperatuur is.
Enige issue die dan overblijft is de flow die ik absoluut verkeerd meet.
[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 13:35 ]
Los van de prijs is de SHW80YAA toch de beste oplossingP5ycho schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:32:
Mooie tent is die instaladora...
Ik vraag om de prijzen voor combinaties SHW80YAA + ERSC-VM2C en SHW80YAA + EHSC-VM2C, krijg ik verhoogde prijzen terug voor beiden. Meteen op de website aangepast ook. Had ik maar niets gevraagd...
Nu kost de 8kW versies zoveel meer dan de 11,2kW versies dat de betere COP van de 8kW in het niet valt bij het na subsidie netto 414 euro prijsverschil in het voordeel van de 11,2kW YAA.
Iemand die me kan overtuigen van het inzetten van een 11,2kW versie ipv 8kW bij gasverbruik van 1200 m3 (alleen CV)?
Voordeel 1 = Matcht beter bij je warmteverlies van 1200m3 per jaar
Voordeel 2 = Is stiller
Voordeel 3 = Kan verder terugmoduleren
Voordeel 4 = Is mooier
Dit heeft met dynamische websites te makenP5ycho schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:32:
Mooie tent is die instaladora...
Veel naar het zelfde zoeken...
Vaker met hetzelfde ip inloggen
Enz enz
Anoniem browsen is soms zo gek nog niet
Ik heb een nineties huis...
rond de 1000M.³ gas 550m³ inhoud.
Een paar warme ruimtes en een paar wat minder.
Mijn 5KW en tot nu toe 22 graden...
Ook toen het een paar dagen 1 graad was.
De WAF klaagt heet hier...
Nu vaker samen op bed, omdat daar de verwarming dan wel uit staat..
Je vraag is iets te simpel..
Er zit meer achter
Stijging per V = 12.69841.
Dan kom ik op:
1
| float flow = ( voltage - 0.35f ) * 12.69841f; |
Vul ik 3,5 in als voltage is de uitkomst 40l/m
0,35V = 0l/m
De VFS heeft trouwens een afwijking van +/- 3%.
Zo hoort het niet maar is misschien ook een stukje ervaring? En er gaat wel meer eens wat niet volgens het boekje, wil niet meteen zeggen dat het slecht is.Oxellaar schreef op maandag 26 november 2018 @ 12:05:
[...]
Ik wil mijn oud collega niet te veel aanvallen, maar zo hoort het dus niet....Want zo mag je een inverter met een elektronisch expansieventiel (EEV) eigenlijk niet bijvullen.Vroeger ging dat wel zo bij aan/uit compressoren met TEV.
Alleen systemen met een ouderwets thermostatisch expansieventiel (TEV) kun je zo bijvullen.
Een EEV zal namelijk veel meer regelen om op de juiste waardes te komen dan een TEV.
Een EEV kan veel sneller een verkeerd beeld geven van juiste performance.
Wat wel kan is tijdens vullen de EEV uitlezen en adhv het aantal steps open beoordelen of hij goed draait.
Wat staat er op je kenplaat/typeplaat als juiste vulling? Als hij daar teveel van afgeweken is, dan klopt het gewoon niet.
En als hij er te ver boven zit, dan snap ik dat je persgas handwarm is, want dan draait je compressor een klein beetje vloeistof en dat geeft een te lage persgasT
Ik wil natuurlijk niet direct zeggen dat het fout zit bij jouw.
Maar op half vermogen een persgasT van 60, kan bij ondervulling een persgasT van 100 geven.
Alleen vol vermogen op hoge druk geeft een juist beeld.
Wel eens nagedacht dat die units wel eens net aan gevuld zijn? Koelgas kost geld keer xxxx units dus net aan genoeg werkt ie ook. Net als met auto's, 90% vulling kan je ook mee rijden maar met 100 heb je meer pk's.
In mijn overklok tijd speelden ze ook altijd met de vulling, minder was kouder maar kon niet veel load hebben, meer gaf meer load vermogen. Maar er zijn grenzen natuurlijk, het is niet eindeloos.
De eev stand is overigens niet veranderd, nog steeds 88 steps bij 5 graden en 82 bij 0-2. Wel 4,1kW ipv 2,6 bij zelfde AC vermogen, toch wel heel groot verschil.
Maar goed, het is ook niet om onrust te zaaien, iedereen mag ermee doen wat ie wil, geeft wel het belang van een warmtemeter weer.
1000m3 gasverbruikt, was dat met of zonder nachtverlaging?Dylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:40:
[...]
Dit heeft met dynamische websites te maken
Enz enz
Anoniem browsen is soms zo gek nog niet![]()
Ik heb een nineties huis...
rond de 1000M.³ gas 550m³ inhoud.
Een paar warme ruimtes en een paar wat minder.
Mijn 5KW en tot nu toe 22 graden...
Ook toen het een paar dagen 1 graad was.
De WAF klaagt heet hier...
Nu vaker samen op bed, omdat daar de verwarming dan wel uit staat..![]()
![]()
Je vraag is iets te simpel..
Er zit meer achter
Er zit ook nog een relatie tussen flow hoeveelheid en Ta toch? Of flow en Dt.mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:49:
Ter verificatie. Ik lees via DA conversie ( 0-5V ) het voltage uit van de VFS40. Het flowsignaal van de VFS ligt tussen de 0,5 en 3,5V. 0,35V is in theorie 0l/m maar beneden de 0,5V doet de VFS niets. 3,5V = 40l/m
Dan kom ik op:
code:
1 float flow = ( voltage - 0.35f ) * 12.69841f;
0,35V = 0l/m
Hij moet op alle snelheden de goede waarde meten.
Met...Ramon_1984 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:05:
[...]
Als je 1000m3 gasverbruikt, was dat met of zonder nachtverlaging?
En omgerekend met pellets erbij zal ik op een kleine 1200M³
Maar dan is het hier ook 22-23 graden.
Dus zonder pellets kom ik een heel eind met die 1000
Dat verklaart wel waarom de 5kw op vol vermogen draait.Dylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:13:
[...]
Met...
En omgerekend met pellets erbij zal ik op een kleine 1200M³
Maar dan is het hier ook 22-23 graden.
Dus zonder pellets kom ik een heel eind met die 1000
Pelletkachel steeds uit om de wp te leren snappen.....Ramon_1984 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:19:
[...]
Dat verklaart wel waarom de 5kw op vol vermogen draait.
En vol vermogen?
Nu op 1300...
Er zit ook nog een elektra spiraal in.
Misschien werkt hij nu gewoon?
Maar de WAR heb ik nog niets aan veranderd dus dat kan misschien nog schelen.
Ik ben alleen aan het meten welke temp mijn huis houd, bij buiten temp en de huidige war instellingen.
Zodat ik een excel freak er een voorspellende stooklijn uit kan laten halen.
Het is warm, ook afgelopen dagen bij 1- -1 en heeeele hoge luchtvochtigheid.
en er waren mensen die mij vertelde dat ik het niet zou redden
Dus voor mijn eerste weken zonder plofketel ben ik niet echt ontvereden.
En ja wat khw extra,.... Dus maar een paar biertjes minder op wintersport.
Bij de momenten dat ik dus ga stoken is de Scop 3 en lager. Het enige wat ik bespaar is het vastrecht.
Wie heeft tijd om mij te adviseren/motiveren. Kan ook via PM
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
Ok, maar waar let je dan op? gelijke retour temperaturen? delta T van 5?koevlaas2 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 20:40:
[...]
Hier ook met de natte vinger gedaan.
Eerst alles vol open en paar uur later ga je eens meten, daarna kan het afstellen beginnen.
Als je 55 in de badkamer nodig hebt zou ik of de radiator vervangen of ondersteuning aanbrengen als een IR paneel.maartentmm schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:42:
Ik wil wel een warmte pomp split pana, nemen heel graag zelfs. maar ik moet echt op 55graden stoken wil ik het warm krijgen in de badkamer. slaapkamers en beneden kan wel op 40/45. Ik vraag mij af of het dan nog steeds rendabel is. Stoken doe ik pas bij kouder dan 5graden buiten. Boven de 5 graden gaat met de L/L.
Bij de momenten dat ik dus ga stoken is de Scop 3 en lager. Het enige wat ik bespaar is het vastrecht.
Wie heeft tijd om mij te adviseren/motiveren. Kan ook via PM
[Afbeelding]
Dat verdient zich snel terug wanneer je 40/45 kan blijven draaien.
zelfs op 45 graden bij een buitentemperatuur van 2graden is de scop 2,52. oftewel ong net zo duur als op gas blijven stokenFelicia schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:57:
[...]
Als je 55 in de badkamer nodig hebt zou ik of de radiator vervangen of ondersteuning aanbrengen als een IR paneel.
Dat verdient zich snel terug wanneer je 40/45 kan blijven draaien.
2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l
https://www.grundfos.com/...ensors_DB_GB_Internet.pdfmkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:49:
Ter verificatie. Ik lees via DA conversie ( 0-5V ) het voltage uit van de VFS40. Het flowsignaal van de VFS ligt tussen de 0,5 en 3,5V. 0,35V is in theorie 0l/m maar beneden de 0,5V doet de VFS niets. 3,5V = 40l/m
Dan kom ik op:
code:
1 float flow = ( voltage - 0.35f ) * 12.69841f;
0,35V = 0l/m
Is dit hem?
Volgens de datasheet een nauwkeurigheid van 1% FS (Full Scale).
1% van 40 zou een maximale afwijking van 0,4 l/min mogen hebben.
Edit: aarding van sensor voeding is nodig zie ik. Misschien kan het missen van aarding een afwijking veroorzaken?
[ Voor 6% gewijzigd door mgroen81 op 26-11-2018 15:15 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Waterzijdig ingeregeld?maartentmm schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:59:
[...]
zelfs op 45 graden bij een buitentemperatuur van 2graden is de scop 2,52. oftewel ong net zo duur als op gas blijven stoken
Dat is hem inderdaad. Sensor is netjes geaard trouwensmgroen81 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:10:
[...]
https://www.grundfos.com/...ensors_DB_GB_Internet.pdf
Is dit hem?
Volgens de datasheet een nauwkeurigheid van 1% FS (Full Scale).
1% van 40 zou een maximale afwijking van 0,4 liter mogen hebben.
Edit: aarding van sensor voeding is nodig zie ik. Misschien kan het missen van aarding een afwijking veroorzaken?
Los van alle temperatuur metingen kun je het systeem als black box benaderen. Elektriciteit en warmtemeting zijn bepalend voor de COP.mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 11:17:
[...]
Ja vaste vermogen ( pomp ) wordt ook meegenomen in de berekening. Warmtemeting is op basis van DS18 sensoren. Als achtervang controleer ik de waarden met de waarde die de VFS40 flowsensor terug geeft en de NTC sensoren bij de zonneboiler. Die komen allemaal overeen.
De warmteverliesberekening wordt binnenkort nauwkeuriger. Er komen een hele partij sensoren in huis bij
[...]
dT is op 0,01 graad. flowsensor gaat in liter/minuut op 4 cijfers ( overdreven I know ) achter de komma.
Ik blijf het apart vinden dat bij vollast alle cijfers nagenoeg exact kloppen met de theorie en zodra de ELGA terug moduleert dat de cijfers onwaarschijnlijk worden.
Edit:
De enige echte verdachte die ik mij (nog) kan bedenken is de flowsensor dat die structureel een te hoge waarde aan geeft.
Mijn Ta nu: 30.56, sensor ( op hele graden ) bij de zonneboiler rapporteert 31 which seems plausible.
Kritisch bij de warmtemeting zijn de dT en de flow. Wat voor type flowmeting is het? Zitten de T sensoren goed in de flow? Als b.v. de retoursensor te laag aangeeft, dat vaak het geval is, dan zal Pwarmte toenemen.
Bij turbulentie in de flow zal er ook afwijking optreden.
Voor die WAR heb je echt helemaal niets aan een Exel freak. Het is nu al een aantal dagen buiten ongeveer dezelfde temperatuur. Je moet nu zo langzamerhand wel weten welke Ta je nodig hebt om de gewenste kamertemperatuur te bereiken. Die Ta hoort dan bij de huidige buitentemperatuur. Bij mij is dat Ta 25 bij Tb 6. Voor het tweede punt neem je bijvoorbeeld Ta 22 bij Tb 20. Dan pak je een velletje ruitjespapier. Zet de Tb op de X-as, stapjes van 2 graden, van -15 links tot 22 rechts. Op de Y-as zet je de Ta,stapjes van 1 graad, onderin 20 oplopend tot bovenin 36. Nu trek je de lijn tussen de twee voor jouw geldende punten voor de Tb van nu en de Ta die daar bijhoort en door de Ta 22 Tb 20. Boven de Tb -5 stop je en ga je recht naar rechts. Je hebt dan precies de grafiek die je ook in de afstandsbediening van de pana kunt zetten. Verder tunen met + en - verschuiven in de afstandsbediening: vind je het te warm een dag -1, vind je het te koud een dag +1. Als dit info oplevert kan je de hellingshoek van de stooklijn aanpassen. Ik zit nu op Ta 31 bij Tb -5, maar shift nu bij de huidige Tb van 6 met -1, anders vind ik het te warm in de kamer. De hellingshoek pas ik niet aan, bij lagere temperaturen werkt die juist weer prima. Misschien dat bij echt vriesweer de shilft juist +1 of +2 moet worden. Als ik de hellingshoek ga wijzigen, loopt het juist in het middengebied niet goed meer. Ik zou in feite eigenlijk een stooklijn met een curve moeten hebben, maar dat kan bij de pana H niet. Ik geloof zoiets wel eens gezien te hebben bij NIBE.Dylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:24:
[...]
Pelletkachel steeds uit om de wp te leren snappen.....
En vol vermogen?
Nu op 1300...
Er zit ook nog een elektra spiraal in.
Misschien werkt hij nu gewoon?
Maar de WAR heb ik nog niets aan veranderd dus dat kan misschien nog schelen.
Ik ben alleen aan het meten welke temp mijn huis houd, bij buiten temp en de huidige war instellingen.
Zodat ik een excel freak er een voorspellende stooklijn uit kan laten halen.
Het is warm, ook afgelopen dagen bij 1- -1 en heeeele hoge luchtvochtigheid.
en er waren mensen die mij vertelde dat ik het niet zou redden
Dus voor mijn eerste weken zonder plofketel ben ik niet echt ontvereden.
En ja wat khw extra,.... Dus maar een paar biertjes minder op wintersport.
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
ik ga nu puur op de theoretische specs af. wat hij in de praktijk doet is natuurlijk afwachten.
ik krijg het met de ketel niet warm op 35graden. dan zou dat ik met waterzijdig in regelen ook niet lukken toch? los van of ik meer of minder verbruik.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1490013maartentmm schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:22:
[...]
ik ga nu puur op de theoretische specs af. wat hij in de praktijk doet is natuurlijk afwachten.
ik krijg het met de ketel niet warm op 35graden. dan zou dat ik met waterzijdig in regelen ook niet lukken toch? los van of ik meer of minder verbruik.
1 luchtbel doet......
En ik ben hier ook ervaringsdeskundige mee geworden..
Zit er een knietje voor, of een lang stuk rechte buis?
Ook kan er nog iets in de A/D conversie kunnen zitten, ingangsimpedantie te laag of juist noise op de lijn.
Wel een mooie sensor trouwens
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Kun je dan niet beter het verwarmingsvermogen in je badkamer wat uitbreiden? Extra radiator/convector? Moet je geen "design-radiator" nemen, want dat is meestal meer "design", dan radiator. Ze geven alleen maar (een beetje) warmte af bij hoge temperaturen.maartentmm schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:42:
Ik wil wel een warmte pomp split pana, nemen heel graag zelfs. maar ik moet echt op 55graden stoken wil ik het warm krijgen in de badkamer.
Wat ook goed werkt, is gewoon een elektrische infraroodstraler van een paar tientjes, die je alleen aanzet als je in de badkamer bent. Ze geven binnen een halve minuut al behoorlijk wat stralingswarmte. Weliswaar alles met een COP van 1, maar dan ook slechts voor een korte tijd per dag.
Zwerius Kriegsman
Dat klinkt al redelijk goed, maar de vraag blijft dan natuurlijk: wat is "akelig dicht bij elkaar" tov een dT die soms misschien ook maar 2°C is?mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:33:
[...]
Als de ELGA niet aan staat zie ik die 4 sensoren ook altijd akelig dicht bij elkaar in de buurt zitten qua temperatuur.
Zwerius Kriegsman
Vast wel maar heb je met je ketel ook geprobeerd 7x24 te verwarmen en de pompsnelheid van je waterpomp te verhogen? Snel water rondpompen is belangrijk want anders zal je warmtepomp niet snel genoeg zijn warmte kwijt kunnen (of het temperatuurverschil van het water wordt te groot voor de warmtepomp).maartentmm schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:59:
[...]
zelfs op 45 graden bij een buitentemperatuur van 2graden is de scop 2,52. oftewel ong net zo duur als op gas blijven stoken
Ik zeg overigens niet dat het niet kan, wij komen van stadsverwarming af en hebben een 9kW gekozen voor het geval we met een temperatuur van 60 graden moesten gaan verwarmen. Gelukkig blijkt veel minder ook al voldoende maar we konden moeilijk bij de stadsverwarming vragen of de aanvoertemperatuur omlaag kon om te testen
En @Dylantje2 heeft gelijk wat betreft waterzijdig inregelen. Bij ons merkte we dat de slaapkamer van de oudste veel te warm werd dus hebben we het voetventiel geknepen. Nu wordt die kamer niet meer te warm en de zolder ook iets warmer (eindpunt van de zelfde leiding), wat fijn is omdat ik daar nog wel eens werk.
Vervolgens is het handig om te weten hoe je je huis verwarmd, radiatoren of vloerverwarming? Hoeveel m3 gas verbruik je per jaar, wat wil je met warmwater doen?
Euh, als ik het goed heb gelezen is een Elga niet bedoeld om standalone te verwarmen dus ik kan me wel voorstellen dat ie je voor gek verklaartNoord27 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:53:
@maartentmm Heb je inderdaad geprobeerd met 24/7 warm houden en relatief hoge pompsnelheid? Lokale installateur verklaarde mij (bijna) voor gek om het zonder stadsverwarming (80 graden) te gaan doen. Kan tot op heden (anderhalf jaar) uit met maximaal 40 graden.
Ik de hele posting heb ik het niet over een Elga gehad.. Hoe ik het invul met een 2e WP L/L en losse WP-boiler is een andere insteek wat 90% van de installateurs geen inzicht in heeft of dat gaat werken.Felicia schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:57:
[...]
Euh, als ik het goed heb gelezen is een Elga niet bedoeld om standalone te verwarmen dus ik kan me wel voorstellen dat ie je voor gek verklaart
Als hij de Elga fatsoenlijk had aangesloten en had laten werken hadden er 2 extra klussen uit gekomen. Maarja, die kennis van installateurs is over het algemeen niet best te noemen. Denken teveel in aardgas..
[ Voor 36% gewijzigd door Noord27 op 26-11-2018 16:07 ]
Ah, wist niet dat je ook nog een L/L had, die kan mooi ondersteunen.Noord27 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:05:
[...]
Ik de hele posting heb ik het niet over een Elga gehad.. Hoe ik het invul met een 2e WP L/L en losse WP-boiler is een andere insteek wat 90% van de installateurs geen inzicht in heeft of dat gaat werken.
Als hij de Elga fatsoenlijk had aangesloten en had laten werken hadden er 2 extra klussen uit gekomen. Maarja, die kennis van installateurs is over het algemeen niet best te noemen. Denken teveel in aardgas..
En eensch dat de meeste installateurs te veel vanuit aardgas denken. Gelukkig heb ik er eentje gevonden die wel goed vanuit de WP gedachte werkt en dat ook goed kon overbrengen, alleen jammer dat ie vooral bezig is met installeren en minder met aftersales...
Ik heb per mail gevraagd naar de prijzen, daarna heeft de instaladora-dude de prijzen aangepast op de website. Heeft niets met tracking te maken denk ik.Dylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 13:40:
[...]
Dit heeft met dynamische websites te maken
Enz enz
Anoniem browsen is soms zo gek nog niet
Blijkbaar is de SHW80YAA niet zo in trek in Spanje? Of misschien alleen de YAA variant.
Die prijs was al een jaar gelijk, ik had geen slapende honden wakker moeten maken blijkbaar.
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Heb je al eens geprobeerd om de ketel met het aan/uit contact te schakelen. ?maartentmm schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:22:
[...]
En dan het liefste gewoon doorverbinden zonder kamer thermostaat.
dat is een goede ja. ga ik proberenRamon_1984 schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:24:
[...]
Heb je al eens geprobeerd om de ketel met het aan/uit contact te schakelen. ?
En dan het liefste gewoon doorverbinden zonder kamer thermostaat.
Ervaring kan ook gewenning geven, zo doe ik het al jaren... Gewenning geeft fouten.Rol-Co schreef op maandag 26 november 2018 @ 14:05:
[...]
Zo hoort het niet maar is misschien ook een stukje ervaring? En er gaat wel meer eens wat niet volgens het boekje, wil niet meteen zeggen dat het slecht is.
Wel eens nagedacht dat die units wel eens net aan gevuld zijn? Koelgas kost geld keer xxxx units dus net aan genoeg werkt ie ook. Net als met auto's, 90% vulling kan je ook mee rijden maar met 100 heb je meer pk's.
In mijn overklok tijd speelden ze ook altijd met de vulling, minder was kouder maar kon niet veel load hebben, meer gaf meer load vermogen. Maar er zijn grenzen natuurlijk, het is niet eindeloos.
De eev stand is overigens niet veranderd, nog steeds 88 steps bij 5 graden en 82 bij 0-2. Wel 4,1kW ipv 2,6 bij zelfde AC vermogen, toch wel heel groot verschil.
Maar goed, het is ook niet om onrust te zaaien, iedereen mag ermee doen wat ie wil, geeft wel het belang van een warmtemeter weer.
Echte koelmonteurs hebben ook niet veel met warmtepompen is mijn ervaring.
En die conspiracy gedachte over net iets te weinig vullen, nee dat gebeurt niet. Als ze dat wel zouden doen, vallen ze snel door de mand, dat heb je zelf ondervonden door de lekkage.
Iedere unit is precies gevuld, bijvoorbeeld tot 8M leidinglengte. Bij 8 meter heb je voldoende, bij 9 meter tekort. Per extra meter moet je 15,20 25 gram bijvullen. Voor de Elga, 15 gram per meter
bijvullen, boven de 10 15 meter leiding. 15 gram vloeistof is nog geen half borrelglaasje vol, zelfs zo'n kleine hoeveelheid maakt verschil. Het koudemiddel is de energiedrager, daar kun je niet mee rommelen.
Overklokken heb ik ook veel gedaan en is niet echt vergelijkbaar met koeltechniek.
Al kwam er wel veel koeling aan te pas
maar weet je nu ook hoeveel erin is gegaan in gewicht. Staat dat ergens genoteerd?
Anders weet je bij een volgende keer afpompen niet of er een lek is, want niet ieder lek geeft oliesporen.
Waar staat dat eigenlijk? Ik zit op ±13 meter maar er is zeker weten niets bijgevuldOxellaar schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:34:
[...]
Ervaring kan ook gewenning geven, zo doe ik het al jaren... Gewenning geeft fouten.
En die conspiracy gedachte over net iets te weinig vullen, nee dat gebeurt niet. Als ze dat wel zouden doen, vallen ze snel door de mand, dat heb je zelf ondervonden door de lekkage.
Iedere unit is precies gevuld, bijvoorbeeld tot 8M leidinglengte. Bij 8 meter heb je voldoende, bij 9 meter tekort. Per extra meter moet je 15,20 25 gram bijvullen. Voor de Elga, 15 gram per meter
bijvullen, boven de 10 meter leiding. 15 gram vloeistof is nog geen half borrelglaasje vol, zelfs zo'n kleine hoeveelheid maakt verschil. Het koudemiddel is de energiedrager, daar kun je niet mee rommelen.
Overklokken heb ik ook veel gedaan en is niet echt vergelijkbaar met koeltechniek.
Al kwam er wel veel koeling aan te pas![]()
maar weet je nu ook hoeveel erin is gegaan in gewicht. Staat dat ergens genoteerd?
Anders weet je bij een volgende keer afpompen niet of er een lek is, want niet ieder lek geeft oliesporen.
Ik lees alleen:
https://techneco.nl/wp-co...chneco-V12_0-nov-2016.pdf
De Toshiba buitenunit is gevuld met 0,8 kg
R410a. De minimale lengte van de leidingen is
3 meter en de maximale lengte is 15 meter.
Het maximale hoogteverschil tussen binnenen
buitenunit is 10 meter.
Als de installatie ook voor koeling gebruikt
wordt, dienen de koudemiddelleidingen dampdicht
geïsoleerd te worden.
[ Voor 14% gewijzigd door Daannn1987 op 26-11-2018 17:46 ]
Mijn panasonic controller gaf 22 graden aan waar het eigenlijk maar 20 graden was.Dylantje2 schreef op zondag 25 november 2018 @ 01:08:
[...]
Tsja die afgifte wil ik dit jaar proefondervindelijk ervaren.
22 graden in huis..WAF jodelt..:-)
En de oude radiatoren doen het best aardig, zonder fannen.. [ tot nu toe]
Ik heb ene proef jaga bat met 3 fannen
1 kolomradiator...
Na de winter 2 smalle bat jaga's voor weinig ter overname [ tot nu toe ] Stofzuigers....
Ik ben blij dat ik dit ff geprobeerd heb.
Voor het zelfde geld had ik beneden alles met jaga volhangen.
Iemand een idee waarom Engelsen de kolomradiatoren onder links, onder rechts aansluiten?
En wij hier r boven en l onder? of met een aansluitblok, wat eigenlijk helemaal ruk is.
Weet je zeker dat die van jou dit ook niet doet?
Klopt, hij ook niet, het is andersom denken. Dat bedoel ik van die vulling, langere leiding tot 10m hoef je niets bij te vullen volgens mijn manual, dus als ik 1meter heb heb ik dus meer koelgas waar warmte in kan dan bij 10, daarboven moet ik per meter bijvullen. Maw, met die meter heeft de compressor een betere vulling dan met 10?Oxellaar schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:34:
[...]
Ervaring kan ook gewenning geven, zo doe ik het al jaren... Gewenning geeft fouten.
bijvullen, boven de 10 meter leiding. 15 gram vloeistof is nog geen half borrelglaasje vol, zelfs zo'n kleine hoeveelheid maakt verschil. Het koudemiddel is de energiedrager, daar kun je niet mee rommelen.
Al kwam er wel veel koeling aan te pas![]()
Mijn ervaring met dit soort apparaten en ook zoiets als cv is dat een producent of installateur echt niet het onderste uit de kan wil halen, gewoon average en "hij werkt" en klaar... centen zijn binnen. Op een paar enkele enthousiastelingen na.
Ik zeg niet dat de fabriek er te weinig in doet, maar ook zeker niet extra, niet in japan of China, 15 gram is niet veel maar x 100.000 units dan toch weer wel, kijk maar in de auto wereld waar er soms op hele domme dingen bezuinigd word waarvan je denkt "wat maakt dat nou uit"
Ja er is 396 gram bij gegaan, het totaal is nu niet bekend maar er moet 1,75 kg in, misschien zit er nu iets meer in (of minder) dan die 1,7kg maar hij doet het geweldig (te goed misschien wel) dus ja.
Overklokken zelf heeft er niets mee te maken nee, maar misschien ben ik er net iets verder in gegaan dan jij door de phase change te laten tunen.
Maar goed we dwalen af, ik heb het gemeld, je kan ermee eens zijn of niet maar iedereen mag ermee doen wat ie wilt.
Nope dit is mijn kamertemperatuur via Domoticz..jeroenvervuren schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:53:
[...]
Mijn panasonic controller gaf 22 graden aan waar het eigenlijk maar 20 graden was.
En als de WAF jankt... is het echt te heet...:-)
Er is een optie om je unit thermostaat te kalibreren
Edit:
En mijn elektraverbruik is er ook wel naar hahaha
Maar de WAR aangepast dus ik denk dat het verbruik anders gaat worden en de temp iets naar beneden gaat...
[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 26-11-2018 18:18 ]
Het is 15m zonder bijvullen voor de Toshiba, ik zei idd 10 meter.Daannn1987 schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:45:
[...]
Waar staat dat eigenlijk? Ik zit op ±13 meter maar er is zeker weten niets bijgevuld
Ik lees alleen:
https://techneco.nl/wp-co...chneco-V12_0-nov-2016.pdf
De Toshiba buitenunit is gevuld met 0,8 kg
R410a. De minimale lengte van de leidingen is
3 meter en de maximale lengte is 15 meter.
Het maximale hoogteverschil tussen binnenen
buitenunit is 10 meter.
Als de installatie ook voor koeling gebruikt
wordt, dienen de koudemiddelleidingen dampdicht
geïsoleerd te worden.
Maar er mag max 20 meter aan, met bijvullen. Pagina 12
Ah topOxellaar schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:24:
[...]
Het is 15m zonder bijvullen voor de Toshiba, ik zei idd 10 meter.
Maar er mag max 20 meter aan, met bijvullen. Pagina 12
Heb die van mijn al gekalibreerd staan. Maar was wel verbaast over de afwijkingDylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:09:
[...]
Nope dit is mijn kamertemperatuur via Domoticz..
En als de WAF jankt... is het echt te heet...:-)
Er is een optie om je unit thermostaat te kalibreren
Edit:
En mijn elektraverbruik is er ook wel naar hahaha
Maar de WAR aangepast dus ik denk dat het verbruik anders gaat worden en de temp iets naar beneden gaat...
Als ik het zo links en rechts hoor en meemaak..jeroenvervuren schreef op maandag 26 november 2018 @ 18:50:
[...]
Heb die van mijn al gekalibreerd staan. Maar was wel verbaast over de afwijking
Is pana niet de beste in metertjes :-)
Vandaar maar sensoren knopen..:-)
Mijn Panasonic (ruimte)thermostaat geeft 20,5 aan terwijl een andere thermostaat die ik al jaren gebruik (ook om met stadsverwarming met z'n thermostaatknoppen 20 graden te houden) 21-21,5 aangeeft. Die 2e thermostaat ligt op een tafel op 1 meter hoogte en de ruimtethermostaat hangt op 1,50 meter...jeroenvervuren schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:53:
[...]
Mijn panasonic controller gaf 22 graden aan waar het eigenlijk maar 20 graden was.
Alles zal in min of meerdere mate afwijken, als de temperatuur die het geeft maar consequent is dan kan je je stookgedrag er op aanpassen.
Ik heb dit een tijdje aangekeken, maar met deze temperaturen stoken we natuurlijk met warmer water dan wanneer ik mijn eerste post hierover plaatste.detim schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:00:
[...]
Om hier nog even op terug te komen.
Ik heb nu getest dat de warmtepomp bij iets meer dan 30 graden aanvoertemperatuur perfect loopt, maar zodra de aanvoer temp verlaagd wordt naar zo'n 27 graden gaat hij constant pendelen.
Straks als het echt koud wordt heb ik denk ik toch wel 30 graden minimaal nodig, dus zou ik het hier bij laten? Of hebben jullie nog tips.
Extreme buitentemp stijging komt omdat het metertje in de zon hangt..
[Afbeelding]
Nu tussen de 37 en 40 graden.
Echter pendelt de warmtepomp nog steeds vrij veel.
En heel soms is er opeens een run van meerdere uren terwijl hij daarvoor elke 10 minuten uit sloeg.
Is de oplossing hier een buffervat denken jullie of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
Heb je een logging? Als ie op temperatuur uit gaat zal je dat met een buffer veel minder hebben inderdaad. Ik heb dat hier ook, lager kan ook niet.detim schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:08:
[...]
Ik heb dit een tijdje aangekeken, maar met deze temperaturen stoken we natuurlijk met warmer water dan wanneer ik mijn eerste post hierover plaatste.
Nu tussen de 37 en 40 graden.
Echter pendelt de warmtepomp nog steeds vrij veel.
En heel soms is er opeens een run van meerdere uren terwijl hij daarvoor elke 10 minuten uit sloeg.
Is de oplossing hier een buffervat denken jullie of kan er nog iets anders aan de hand zijn?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Ik maak me nog geen zorgen, eerst eens kijken hoe het onder 0 gaat.
Ingestelde temp is 32. Hij piekt op 33.75, volgens mij moest hij daar uit gaan.
Daar gaan de compressor en pomp omlaag (verbruik ook, zie plaatje domoticz).
Vanaf +/- 16:30 blijft Ta op 31... en geen poging om naar de 32 te gaan ??
Pana WC12H9E8 / 1000L
Dit topic is gesloten.
![]()