Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.917 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:17
jeroenvervuren schreef op maandag 26 november 2018 @ 17:53:
[...]

Mijn panasonic controller gaf 22 graden aan waar het eigenlijk maar 20 graden was.
Weet je zeker dat die van jou dit ook niet doet?
Hier gaf hij ook een afwijking van 1,5 graad. Gelukkig kun je hem bijstellen via een menu. Ben even kwijt hoe je in dat menu komt; paar knoppen tegelijk indrukken ofzo..

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:16:
[...]

Los van alle temperatuur metingen kun je het systeem als black box benaderen. Elektriciteit en warmtemeting zijn bepalend voor de COP.
Kritisch bij de warmtemeting zijn de dT en de flow. Wat voor type flowmeting is het? Zitten de T sensoren goed in de flow? Als b.v. de retoursensor te laag aangeeft, dat vaak het geval is, dan zal Pwarmte toenemen.
Bij turbulentie in de flow zal er ook afwijking optreden.
flowmeting is de VFS sensor, hoe die exact meet moet ik antwoord op schuldig blijven. T sensoren zitten aan de buitenkant op de leiding met tiewraps en isolerende tape om invloed van buiten te minimaliseren. T sensoren zitten 10-20cm van de warmtewisselaar af.
Proton_ schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:32:
@mkleinman gezien de meetwijze van de flow zou de sensor gevoelig kunnen zijn voor turbulentie.
Zit er een knietje voor, of een lang stuk rechte buis?
Ook kan er nog iets in de A/D conversie kunnen zitten, ingangsimpedantie te laag of juist noise op de lijn.
Wel een mooie sensor trouwens :)
Zit een lang recht stuk voor. Sensor zit ongeveer 60cm onder de ELGA. Wat ik nog kan doen is met een multimeter zelf het voltage tussen de pin en GND meten en kijken of dat overeenkomt met mijn meting na AD conversie.

[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 19:35 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 13:24
Felicia schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:02:
[...]

Mijn Panasonic (ruimte)thermostaat geeft 20,5 aan terwijl een andere thermostaat die ik al jaren gebruik (ook om met stadsverwarming met z'n thermostaatknoppen 20 graden te houden) 21-21,5 aangeeft. Die 2e thermostaat ligt op een tafel op 1 meter hoogte en de ruimtethermostaat hangt op 1,50 meter...

Alles zal in min of meerdere mate afwijken, als de temperatuur die het geeft maar consequent is dan kan je je stookgedrag er op aanpassen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7RH3AoGc2LfVYN32cDierDoD/thumb.jpg

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zwerius schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:40:
[...]

Dat klinkt al redelijk goed, maar de vraag blijft dan natuurlijk: wat is "akelig dicht bij elkaar" tov een dT die soms misschien ook maar 2°C is?
U vraagt wij draaien :)

Grafiek begin augustus, ELGA uit. Temperatuurverschil gemeten tussen beide sensoren <= 0,2K

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2611_dt1.png

Detailoverzicht

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2611_dt2.png

Gemiddeld is de afwijking 0,15K tussen beide sensoren. Vaak kleiner, nooit groter.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 19:53 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@mkleinman @Tomexergie De VFS is een vortex flowmeter. Die kunnen behoorlijk accuraat zijn, ongeveer vergelijkbaar met ultrasoon.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb de cijfers van mijn eerdere screenshot er bij gepakt en gecompenseerd voor die 0,2 graden. Dat brengt de COP iets naar beneden.

IN: 289W

OUT: ( 29,75 - 26,5 - 0,2 ) * 4,186 * (10,4511 / 60 ) * 1000 = 2224W

2224 / 289 = 7,7 ( COP ).

Edit.. Nogmaals. De temperaturen van de DS18 sensoren zitten dus akelig dicht bij elkaar, dT berekening is aardig nauwkeurig.

VFS sensor is en nauwkeurig sensor. Bij ELGA op vol vermogen klopt de COP berekening met de theorie, dus dT makes sense en de flow moet dan ook kloppen.

Edit 2.

Vannacht om 02:22 draaide de ELGA op nagenoeg vol vermogen. Als ik dan de berekening met de hand met offset van 0,2K er op los laat kom ik op 1045W in, 4700W uit. COP van 4.5 bij een flow van 11,26liter/minuut.

Dat was met een buitentemperatuur van een graad of 4. Dit is volkomen plausibel. Als mijn flowsensor er dan 35% naast zit dan zou mijn ELGA met een COP draaien van 2,8.

Als ik corrigeer voor een COP van maximaal 5 met dit weer buiten dan zou de flow geen 10,45liter/minuut zijn maar slechts 6,8 liter per minuut.

Dan zou de flowsensor er maar liefst 35% naast zitten.

Waarom zou dan bij lagere belasting de flow er zo naast zitten?

[ Voor 74% gewijzigd door mkleinman op 26-11-2018 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik heb de draadloze ruimtethermostaat, die kan je niet aanpassen.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
Felicia schreef op maandag 26 november 2018 @ 16:12:
[...]

Ah, wist niet dat je ook nog een L/L had, die kan mooi ondersteunen.

En eensch dat de meeste installateurs te veel vanuit aardgas denken. Gelukkig heb ik er eentje gevonden die wel goed vanuit de WP gedachte werkt en dat ook goed kon overbrengen, alleen jammer dat ie vooral bezig is met installeren en minder met aftersales...
Helemaal mee eens! De installateur die hier de WP etc. heeft aangesloten is daar ook helemaal niet mee bezig.

Hier had ik een probleem met de installatie; bij uitzetten maakte hij het geluid als van een klopboor (ook hier gepost). Dacht dat de buurman om 22u aan boren was. Kon mij het al niet voorstellen. Oeps: het was de WP! Hem het probleem voorgelegd: geen reactie. Video opgenomen met het geluid: geen reactie. Hem geapped wat ik dacht wat het mogelijk zou kunnen zijn: geen reactie. Uiteindelijk heb ik het voor hem opgelost en heb hem gemeld wat er loos was, en je raadt het al: geen reactie! Maar ja, hij zal het wel druk
hebben...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Wat voor soort buffervat (liters, wel of geen spiraal) gebruiken jullie als vat voor cv water. Dacht zelf aan zoiets https://www.oeg.net/nl/dr...warmtewisselaar-516008170 verkrijgbaar zonder en met spiraal. Zit namelijk te denken om de verwarming per ruimte te gaan regelen dus zal er op sommige momenten flink geknepen gaan worden in flow.
Daarom dacht ik een apart buffervat te gebruiken die de WP gaat warm houden en met een aparte pomp het water rond gaat pompen naar de radiatoren welke op dat moment open staan.

Iemand wel eens een buffetvat in de kruipruimte geplaatst?

Tevens zit ik nog een beetje te twijfelen aan het benodigde vermogen.
Als ik de veel gebruikte reken methode gebruik kom ik uit op 8KW en dan 1KW voor SWW maakt dat 9KW. Nu kijk ik op dit moment naar mitsu 11,2kW split is dat dan overkill. Denk zelf liever teveel dan te weinig vermogen nadeel uiteraard is dat hij wat minder ver kan terug pendelen. Maar zie dat niet als een big issue, maar ben geen expert uiteraard.

[ Voor 11% gewijzigd door webrazor op 26-11-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:33:
[...]

flowmeting is de VFS sensor, hoe die exact meet moet ik antwoord op schuldig blijven. T sensoren zitten aan de buitenkant op de leiding met tiewraps en isolerende tape om invloed van buiten te minimaliseren. T sensoren zitten 10-20cm van de warmtewisselaar af.

[...]

Zit een lang recht stuk voor. Sensor zit ongeveer 60cm onder de ELGA. Wat ik nog kan doen is met een multimeter zelf het voltage tussen de pin en GND meten en kijken of dat overeenkomt met mijn meting na AD conversie.
Tja, we hebben alles al doorgeturft. Ik kan mij nog voorstellen dat een vortex meter gevoelig kan zijn voor grof vuil. Meestal is CV water relatief schoon en heeft geen grote verontreinigen (slierten van iets))
De flow verandert niet bij lage vermogens. Zijn de NTC's aan de buitenkant goed geisoleerd? De NTC's zitten wel dicht op de condensor. Door geleiding van warmte in de buiswand kunnen temperatuurverschillen ontstaan. Vooral bij koperen buis.
Ik neem aan dat de rekenroutine Q=mstr*c*dT correct is. C=4,17 KJ/kg
kWh meting (hoe?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
webrazor schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:43:
Vanwege de gelaagdheid hoort een buffervat rechtop te staan. Daarvoor zijn de meeste kruipruimtes niet hoog genoeg.
Verder plaats je dan je buffervat buiten de geïsoleerde schil van je woning, waardoor alle restwarmte van dat vat verloren gaat. Energietechnisch niet zo handig dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Wat voor soort buffervat (liters, wel of geen spiraal) gebruiken jullie als vat voor cv water. Dacht zelf aan zoiets https://www.oeg.net/nl/dr...warmtewisselaar-516008170 verkrijgbaar zonder en met spiraal. Zit namelijk te denken om de verwarming per ruimte te gaan regelen dus zal er op sommige momenten flink geknepen gaan worden in flow.
Daarom dacht ik een apart buffervat te gebruiken die de WP gaat warm houden en met een aparte pomp het water rond gaat pompen naar de radiatoren welke op dat moment open staan.

Als ik de veel gebruikte reken methode gebruik kom ik uit op 8KW en dan 1KW voor SWW maakt dat 9KW. Nu kijk ik op dit moment naar mitsu 11,2kW split is dat dan overkill. Denk zelf liever teveel dan te weinig vermogen nadeel uiteraard is dat hij wat minder ver kan terug pendelen. Maar zie dat niet als een big issue, maar ben geen expert uiteraard.
Hij kan ook zonder buffervat
Heb je verschillende groepen toevallig?
Die je verschillend warm wilt hebben?
Je kunt met zones werken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Fullpower schreef op maandag 26 november 2018 @ 20:03:
[...]

Helemaal mee eens! De installateur die hier de WP etc. heeft aangesloten is daar ook helemaal niet mee bezig.

Hier had ik een probleem met de installatie; bij uitzetten maakte hij het geluid als van een klopboor (ook hier gepost). Dacht dat de buurman om 22u aan boren was. Kon mij het al niet voorstellen. Oeps: het was de WP! Hem het probleem voorgelegd: geen reactie. Video opgenomen met het geluid: geen reactie. Hem geapped wat ik dacht wat het mogelijk zou kunnen zijn: geen reactie. Uiteindelijk heb ik het voor hem opgelost en heb hem gemeld wat er loos was, en je raadt het al: geen reactie! Maar ja, hij zal het wel druk
hebben...
Puur uit nieuwsgierigheid, ik heb het gemist. Wat veroorzaakte zo'n soort gleuid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:47:
[...]

Tja, we hebben alles al doorgeturft. Ik kan mij nog voorstellen dat een vortex meter gevoelig kan zijn voor grof vuil. Meestal is CV water relatief schoon en heeft geen grote verontreinigen (slierten van iets))
De flow verandert niet bij lage vermogens. Zijn de NTC's aan de buitenkant goed geisoleerd? De NTC's zitten wel dicht op de condensor. Door geleiding van warmte in de buiswand kunnen temperatuurverschillen ontstaan. Vooral bij koperen buis.
Ik neem aan dat de rekenroutine Q=mstr*c*dT correct is. C=4,17 KJ/kg
kWh meting (hoe?)
Water in CV is schoon en recent nog vervangen. De NTC's zitten bij de zonneboiler, ik gebruik DS18 digitale sensoren bij de warmtewisselaar van de ELGA. Die zitten met een aantal tiewraps vast op de leidingen en daarna goed geisoleerd met isolerende tape.

Ik gebruik idd Q = m * c * dT. Waarbij m = waterstroom in liter/sec, c = 4,196Kj/K en uiteraard dT ;)

Maar nog steeds heeft niemand de vraag beantwoord of bij het het terugmoduleren ( 1/3e vermogen ) bij hele lage temperaturen ( gas / vloeistof ) van de buitenunit of hogere COP's ( richting de 8 ) realistisch is.

Ergens in dit topic ( waarschijnlijk in vorige delen? ) heeft ooit een formule gestaan over de werking van de warmtewisselaar en werken met gemiddelde temperaturen van de gas en CV kant.

In mijn geval is het gemiddelde van de gaskant akelig dichtbij het gemiddelde van de CV kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 22:50:
[...]

Water in CV is schoon en recent nog vervangen. De NTC's zitten bij de zonneboiler, ik gebruik DS18 digitale sensoren bij de warmtewisselaar van de ELGA. Die zitten met een aantal tiewraps vast op de leidingen en daarna goed geisoleerd met isolerende tape.

Ik gebruik idd Q = m * c * dT. Waarbij m = waterstroom in liter/sec, c = 4,196Kj/K en uiteraard dT ;)

Maar nog steeds heeft niemand de vraag beantwoord of bij het het terugmoduleren ( 1/3e vermogen ) bij hele lage temperaturen ( gas / vloeistof ) van de buitenunit of hogere COP's ( richting de 8 ) realistisch is.

Ergens in dit topic ( waarschijnlijk in vorige delen? ) heeft ooit een formule gestaan over de werking van de warmtewisselaar en werken met gemiddelde temperaturen van de gas en CV kant.

In mijn geval is het gemiddelde van de gaskant akelig dichtbij het gemiddelde van de CV kant.
Misschien heb je hem al eens gezien maar ik vond deze wel interessant.
http://www.leiderdorpinst...rmtemeting-hoe-werkt-dat/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Ik denk dat die formule van mij komt. Ik heb een model met de complete berekeing van de condensor en verdamper, die uiteraard een kleinere dT krijgen bij deellast en dus een hogere COP. Daar staat tegenover dat bij deellast de hulpenergie (Pomp enz) negatieve invloed hebben en juist onder de 40% moduleren de COP weer afneemt. Ik zal eens in mijn modellen archief zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:54
Heb sinds kort de PUHZ-SW100YAA, heb ongeveer dezelfde vermogensbehoefde als jij (9 kw).

Ik die hem terug moduleren naar ongeveer 700watt opgenomen vermogen. Tevens is de buitenunit best stil.

Draai trouwens ook zonder buffer en heb geen pendelgedrag gezien. Heb ongeveer 170m2 vloerverwarming waarvan +/- 100m2 met na-regeling.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:47:
[...]

Door geleiding van warmte in de buiswand kunnen temperatuurverschillen ontstaan. Vooral bij koperen buis.
Toch juist niet bij koperen buis? Hoe beter de warmtegeleiding, hoe minder het verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:24
Een vortex flowmeter heeft een ondergrens en als je daar onder zit krijg je behoorlijke afwijkingen. Verder is een vortex gevoelig voor verkeerde inbouw dus voldoende rechte leiding ervoor en ernaar en zorgen dat je gladde binnenkant hebt zodat je een turbulent flow profiel over de hele diameter hebt.
mkleinman schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:48:
Ik heb de cijfers van mijn eerdere screenshot er bij gepakt en gecompenseerd voor die 0,2 graden. Dat brengt de COP iets naar beneden.

IN: 289W

OUT: ( 29,75 - 26,5 - 0,2 ) * 4,186 * (10,4511 / 60 ) * 1000 = 2224W

2224 / 289 = 7,7 ( COP ).

Edit.. Nogmaals. De temperaturen van de DS18 sensoren zitten dus akelig dicht bij elkaar, dT berekening is aardig nauwkeurig.

VFS sensor is en nauwkeurig sensor. Bij ELGA op vol vermogen klopt de COP berekening met de theorie, dus dT makes sense en de flow moet dan ook kloppen.

Edit 2.

Vannacht om 02:22 draaide de ELGA op nagenoeg vol vermogen. Als ik dan de berekening met de hand met offset van 0,2K er op los laat kom ik op 1045W in, 4700W uit. COP van 4.5 bij een flow van 11,26liter/minuut.

Dat was met een buitentemperatuur van een graad of 4. Dit is volkomen plausibel. Als mijn flowsensor er dan 35% naast zit dan zou mijn ELGA met een COP draaien van 2,8.

Als ik corrigeer voor een COP van maximaal 5 met dit weer buiten dan zou de flow geen 10,45liter/minuut zijn maar slechts 6,8 liter per minuut.

Dan zou de flowsensor er maar liefst 35% naast zitten.

Waarom zou dan bij lagere belasting de flow er zo naast zitten?

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:24
Ik lees hier de afgelopen dagen over behoorlijk wat defrosts wat mij verbaast, ik zie ze nauwelijks, max 1 of 2 per dag, draai op tussen de 700 en 900 watt met mijn mitsu van 7,5 kW. Wp staat op de betonnen garage van 2,5 m hoog op 35cm van de muur.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Heeft iemand hier ervaring met een te lage waterdruk? Mijn schoonouders maken zich zorgen over wegvallende druk bij hun Zubadan, maar zijn ook op vakantie. Gaat er bij de wp bij te lage waterdruk iets kapot, schiet hij in een beveiliging? Hoe laag is te laag?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Laatst online: 21-09 12:16
Minimaal 1bar geeft de handleiding aan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

corsat schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 06:59:
Ik lees hier de afgelopen dagen over behoorlijk wat defrosts wat mij verbaast, ik zie ze nauwelijks, max 1 of 2 per dag, draai op tussen de 700 en 900 watt met mijn mitsu van 7,5 kW. Wp staat op de betonnen garage van 2,5 m hoog op 35cm van de muur.
Heeft compleet te maken met de plaatsing. Als er veel vochtige lucht wordt aangetrokken, heb je meer kans op een defrost. Ik kreeg laatst een berichtje van mijn buurman dat mijn apparaat aan de muur lekte. Even online ingelogd en zag dat er een defrost actief was. Fijn zulke oplettende buren.

Mijn 7kW Panasonic split piekt af en toe naar 7kW afgegeven vermogen. Buitentemperatuur is dan 3 graden C en het huis is aan het opwarmen van 19C naar 21C. Mijn stooklijn staat nu op 47C bij -5C buiten en 32C bij 15C buiten. COP is rond de 3,7 met 3C buitentemperatuur (gemeten over meerdere uren en op het apparaat zelf; geen apart meetapparatuur)
Is mijn WP wel krachtig genoeg? Kan ik e.e.a. testen door bijvoorbeeld de stooklijn te verhogen?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:30
timovd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:10:
[...]

Heeft compleet te maken met de plaatsing. Als er veel vochtige lucht wordt aangetrokken, heb je meer kans op een defrost. Ik kreeg laatst een berichtje van mijn buurman dat mijn apparaat aan de muur lekte. Even online ingelogd en zag dat er een defrost actief was. Fijn zulke oplettende buren.

Mijn 7kW Panasonic split piekt af en toe naar 7kW afgegeven vermogen. Buitentemperatuur is dan 3 graden C en het huis is aan het opwarmen van 19C naar 21C. Mijn stooklijn staat nu op 47C bij -5C buiten en 32C bij 15C buiten. COP is rond de 3,7 met 3C buitentemperatuur (gemeten over meerdere uren en op het apparaat zelf; geen apart meetapparatuur)
Is mijn WP wel krachtig genoeg? Kan ik e.e.a. testen door bijvoorbeeld de stooklijn te verhogen?
Van 17 naar 19 graden?
Waarom?
Laat lekker op 1 temperatuur staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:26

timovd

Voorsprong door techniek

@Ramon_1984 Nachtverlaging naar 19C. Heb meerder dagen met en zónder nachtverlaging geprobeerd en mét verlaging is een stuk zuiniger in verbruik.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
timovd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:23:
@Ramon_1984 Nachtverlaging naar 19C. Heb meerder dagen met en zónder nachtverlaging geprobeerd en mét verlaging is een stuk zuiniger in verbruik.
Probeer een mooie balans te vinden, en zodra het buiten in de nachten rond de 0 graden gewoon lekker laten door laten pruttelen.

Wordt het met 24x7 stoken binnen te warm dan weet je dus dat de stooklijn te hoog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:34:
Minimaal 1bar geeft de handleiding aan.
@blauwemac De geadviseerde minimale druk is inderdaad 1 bar maar hij schiet pas in foutmodus bij 0,7 bar. Dus dat is best een lage druk die niet zo heel snel voorkomt als je het af en toe een beetje in de gaten houdt.. Ik heb hem zelf in het begin gevuld tot 1,5 bar en dat is nooit veranderd sinsdien.

[ Voor 10% gewijzigd door godfriedd op 27-11-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
edit:foutje

[ Voor 95% gewijzigd door godfriedd op 27-11-2018 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 06:39:
[...]

Toch juist niet bij koperen buis? Hoe beter de warmtegeleiding, hoe minder het verschil.
Stel dat de metaal aansluiting bij de condensor 25C bedraagt en het water 30C. Dan zal het eerste stukje pijp dicht bij de condensor 25C zijn en daarna oplopen naar 30C. Het gaat hier om de axiale component en niet om de radiale component. De radiale temperatuur wordt bepaald door de alpha water /wand en daarbij zal koper of staal nauwelijk verschillen en is in het voordeel van het koper.
Bij de axiale warmtegeleiding zal de temperatuur van de metaal aansluiting verder doorlopen in geval van een koperen buis. Dit is in het nadeel voor een water meting dicht bij de condensor.
Het is een soort vin overdacht zoals de vinnen van de verdamper, die zijn aluminium gemaakt i.v.m. de goede warmtegeleiding en niet van RVS. Misschien dempt het al na een paar cm uit. Maar i.v.m. de kleine dT voor de warmtemeting zou er een effect kunnen zijn. Je kunt dit effect met een infrarood meter zien op blanke buis uiteraard.

Het was zomaar een opmerking omdat we de oorzaak van hoge COP van @mkleinman aan het onderzoeken waren en de sensor behoorlijk dicht bij de condensor is geplaatst. Misschien verwaarloosbaar maar we proberen alles mee te nemen met de waarschijnlijke eindconclusie dat de Elga een zeer hoge COP heeft onder de condities van Martins installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:45
@Tomexergie
Je kunt dit effect met een infrarood meter zien op blanke buis uiteraard.
Waarom moet de buis blank (metaal) zijn? Ik ben benieuwd.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Oke, dan maak ik me geen zorgen. Als hij maar in de fout schiet en niet zichzelf kapot draait. Er is kennelijk ergens iets een beetje lek, vermoedelijk bij buizen onder de grond, want hij zakt steeds tot zo'n 1,0 bar. Maar als dat genoeg is, is dat prima.

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
dunklefaser schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 10:35:
@Tomexergie
[...]

Waarom moet de buis blank (metaal) zijn? Ik ben benieuwd.
Ik bedoel met blank bedoel ik niet geisoleerd. Een reflecterende buis even met zwarte tape bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Iemand nog tips voor vervoersbedrijven die ook met particulieren werken? Het is blijkbaar verrekte moeilijk om een tent te vinden die voor een redelijke prijs een pallet op wil halen in Spanje voor een particulier...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Misschien ken je iemand met een eenmansbedrijfje die als tussenpersoon wil fungeren. Zo heb ik het gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
P5ycho schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:05:
Iemand nog tips voor vervoersbedrijven die ook met particulieren werken? Het is blijkbaar verrekte moeilijk om een tent te vinden die voor een redelijke prijs een pallet op wil halen in Spanje voor een particulier...
Wat voor problemen heb je met de standaard verzendingsopties die Instaladora biedt (aannemend dat je daar wil bestellen)? Los van het feit dat het een beetje gissen is wanneer het product wordt afgeleverd hebben zowel ikzelf als mijn broer daar op die manier een Ecodan besteld en die is prima aangekomen in NL binnen de geschatte levertijd. Onverzekerde optie kiezen van transporteur SEUR en betalen met paypal of creditcard zodat het op die manier verzekerd is. Dan heb je voor ca 300 euro het transport geregeld wat ik allleszins redelijk vindt voor 2 pallets. (edit: ok ik zie dat het op dit moment ca 450 euro is, is al weer wat meer)

[ Voor 3% gewijzigd door godfriedd op 27-11-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 11-09 14:00
Dylantje2 schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:54:
[...]
Hij kan ook zonder buffervat
Heb je verschillende groepen toevallig?
Die je verschillend warm wilt hebben?
Je kunt met zones werken
Ik heb alleen 10 traditionele radiatoren en wil dan per kamer/ruimte de temperatuur gaan regelen.
Waardoor het dus kan zijn dat maar één radiator om warmte vraagt en de warmtepomp zijn flow dan niet kwijt kan. Daarom dacht ik dit op te lossen met een los buffervat met ongeveer 100 liter wat dan door een separatie pomp word rond gepompt en de warmtepomp houd het vat dan warm.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Ja, dat kan ook. Ik heb gekozen zelf het transport te regelen, omdat er wat ervaringen waren waarbij Instaladora het contract met SEUR had en niet goed reageerde op schade-meldingen. Toen dacht ik, dan maar liever zelf direct contact met een transporteur, om dat gedeelte in eigen hand te houden. Op zich is dat goed gegaan, dus ik weet niet hoe het was geweest als ik transportschade had. Uiteindelijk bleek mijn creditcard de beste garantie. (toen Instaladora zijn belofte om mijn reeds betaalde transportkosten terug te storten niet nakwam)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
blauwemac schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:17:
Ja, dat kan ook. Ik heb gekozen zelf het transport te regelen, omdat er wat ervaringen waren waarbij Instaladora het contract met SEUR had en niet goed reageerde op schade-meldingen. Toen dacht ik, dan maar liever zelf direct contact met een transporteur, om dat gedeelte in eigen hand te houden. Op zich is dat goed gegaan, dus ik weet niet hoe het was geweest als ik transportschade had. Uiteindelijk bleek mijn creditcard de beste garantie. (toen Instaladora zijn belofte om mijn reeds betaalde transportkosten terug te storten niet nakwam)
Ja ik zou altijd het verzekeren in eigen hand willen hebben. Dus via je eigen Paypal-account of eigen Creditcardmaatschappij. Extra betalen voor verzekerd verzenden via SEUR is onhandig want dan is de opdrachtgever van de zending (instaladora) degene die de schade moet claimen en dat zou ik nooit bij een Spanjaard neer willen leggen ;) Die heeft zijn geld namelijk al binnen en totaal geen belang bij het oplossen van het probleem (behalve het voorkomen van reputatieschade waar hij denk ik niet zo van onder de indruk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ik vond 450 net teveel van het goede, dus ik dacht ik probeer het zelf.

Ik dacht dat ik het gewoon via DHL kon regelen, leek me een prima keus. Kosten zouden dan ~330 zijn incl btw en verzekering. Na aanvraag blijkt dat DHL geen vracht doet voor particulieren. Nu heb ik de WP besteld maar geen vervoer :+.

Ook in het transport zal eht wel goed gaan, die zitten ook niet te wachten op een particulier met een enkele pallet met een niet-standaard lading blijkbaar.

Ik wist niet dat SEUR het vervoer doet voor Instaladora, ik ga het eens even bekijken.

Alles opties zijn welkom op dit moment...

[ Voor 15% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
[...]

Als we dan toch proberen, zo veel mogelijk fouten er uit te halen, dan moet je m niet invullen in liters/sec, maar in kg/sec.
Ik weet wel, het scheelt niet veel, maar alle beetjes helpen.... ;-)

Wat betreft het terug moduleren en de hogere COP, dat vind ik op zich niet raar. Zowel verdamper als condensor werken bij 1/3 e last efficiënter dan bij vollast. De dT lucht/koelmiddel (verdamper) en koelmiddel/water (condensor) wordt kleiner en dus wordt de COP hoger. Misschien dat zelfs het rendement van de compressor bij deellast ook iets toeneemt, hoewel je bij een te lage belasting van de compressor juist weer een lager rendement van de compressor krijgt (verhoudingsgewijs meer lekverliezen door spleten binnen in de compressor).
Welke van de 2 effecten wint, is afhankelijk van de belasting (hoeveel % terug gemoduleerd) en van het ontwerp van de machine, maar daar kun je zonder uitvoerige metingen in het systeem zo geen uitspraak over doen.

Maar ik vind een COP van 7 of iets in die richting, zo hoog, dat ik het niet geloof. Ook niet met bovengenoemde effecten.
Je kunt natuurlijk met de wet van Carnot de COP uitrekenen: (Thoog/(Thoog-Tlaag) [T in K] en daar bijv. voor Thoog de temp. van de buitenlucht invullen en voor Tlaag, de temperatuur van je CV-water (retour).
Dat klopt natuurlijk niet, want je hebt dan bijv. de dT's over de wanden van de warmtewisselaars (met de warmte-overdrachtscoëfficiënten binnen en buitenkant metaal) niet in rekening gebracht.
Maar als je op die manier de COP uitrekent, dan kom je met de werkelijke COP meestal op een waarde uit van ruwweg tussen de 45 en 50% van die theoretische.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webje1982
godfriedd schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:12:
[...]
Wat voor problemen heb je met de standaard verzendingsopties die Instaladora biedt (aannemend dat je daar wil bestellen)? Los van het feit dat het een beetje gissen is wanneer het product wordt afgeleverd hebben zowel ikzelf als mijn broer daar op die manier een Ecodan besteld en die is prima aangekomen in NL binnen de geschatte levertijd. Onverzekerde optie kiezen van transporteur SEUR en betalen met paypal of creditcard zodat het op die manier verzekerd is. Dan heb je voor ca 300 euro het transport geregeld wat ik allleszins redelijk vindt voor 2 pallets. (edit: ok ik zie dat het op dit moment ca 450 euro is, is al weer wat meer)
Had zelf een offerte aangevraagd voor Ecodan en wat airco's bij Instaladora maar daar vragen ze voor transport toch alweer € 624 voor. Domme is is dat ze gewoon een webshop artikel hebben aangemaakt onder mijn naam :F . Dus je kunt mij nu bestellen bij hun.

12x SF-175S - 21x Q-Cells 325W (8925Wp) / Mitsubishi Zubadan 11,2KW / 500L SWW / Mitsubishi 2x MSZ-SF15 - 2x MSZ-SF25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
webje1982 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:52:
[...]

Had zelf een offerte aangevraagd voor Ecodan en wat airco's bij Instaladora maar daar vragen ze voor transport toch alweer € 624 voor. Domme is is dat ze gewoon een webshop artikel hebben aangemaakt onder mijn naam :F . Dus je kunt mij nu bestellen bij hun.
Je bent niet de enige met dat probleem. Een andere fanatieke mede forummer zal waarschijnlijk ook tot het einde der tijden in zijn webshop te vinden zijn vermoed ik ;)

https://www.instaladorate...ch_query=marnix&results=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
P5ycho schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:22:
Ik vond 450 net teveel van het goede, dus ik dacht ik probeer het zelf.

Alles opties zijn welkom op dit moment...
Ik weet dat Rotra veel op Spanje rijdt. Vaak met weinig terug ...
https://rotra.eu/nl/
Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
Kuehne-Nagel heeft het voor mij voor 333 euro gedaan. Transporteert echter alleen voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Domosapiens schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:03:
[...]

Ik weet dat Rotra veel op Spanje rijdt. Vaak met weinig terug ...
https://rotra.eu/nl/
Niet geschoten is altijd mis.
Al contact mee gehad, doen alleen zakelijk. Zij verwezen me door naar DHL, maar die doen dus ook alleen zakelijk.

Aanbieden om vooruit te betalen helpt ook niets.

Wat is dit jongens, mijn euro's zijn net zoveel waard hoor ;w

[ Voor 5% gewijzigd door P5ycho op 27-11-2018 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

P5ycho schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:09:
[...]

Al contact mee gehad, doen alleen zakelijk. Zij verwezen me door naar DHL, maar die doen dus ook alleen zakelijk.

Wat is dit jongens, mijn euro's zijn net zoveel waard hoor ;w
Geen ZZPer in de buurt? [ Vrienden? of ben je ook Remi net als me my self and i :-) ]
Laat je het via hem lopen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ik ken ze zelf niet maar als ik Google op internationaal transport particulier vind ik dit, misschien is het wat:

http://www.allround-transport.com/nl/particulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
webje1982 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:16:
[...]

Ik heb alleen 10 traditionele radiatoren en wil dan per kamer/ruimte de temperatuur gaan regelen.
Waardoor het dus kan zijn dat maar één radiator om warmte vraagt en de warmtepomp zijn flow dan niet kwijt kan. Daarom dacht ik dit op te lossen met een los buffervat met ongeveer 100 liter wat dan door een separatie pomp word rond gepompt en de warmtepomp houd het vat dan warm.
Bij variërend debiet aan de afgiftekant is een buffervat altijd aan te raden, exact om de reden die jij aangeeft.

Ik weet niet welke WP je in gedachten hebt, er zijn ook WP's die met een variabel debiet aan de opwekkingskant werken, maar mijn Mitsu draait op het primaire circuit een vaste flow van 26 ltr/minuut, probeer dat maar eens door een radiator heen te drukken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Kan wel, maar ik vind het niet prettig om iemand anders met het gedoe op te zadelen. Regel het liever zelf als het even kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Zwerius schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:33:
[...]

Als we dan toch proberen, zo veel mogelijk fouten er uit te halen, dan moet je m niet invullen in liters/sec, maar in kg/sec.
Ik weet wel, het scheelt niet veel, maar alle beetjes helpen.... ;-)
Ja zeker, maar dan moet de uitzetting coefficient van het water ook meegenomen worden bij veranderen van de watertemperatuur. Anders slaan we de plank volledig mis... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:18:
[...]
Bij variërend debiet aan de afgiftekant is een buffervat altijd aan te raden, exact om de reden die jij aangeeft.

Ik weet niet welke WP je in gedachten hebt, er zijn ook WP's die met een variabel debiet aan de opwekkingskant werken, maar mijn Mitsu draait op het primaire circuit een vaste flow van 26 ltr/minuut, probeer dat maar eens door een radiator heen te drukken :P
Denk dat jij dezelfde hebt Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C. Wat zou als buffer nodig zijn 120 liter genoeg lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
webje1982 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:13:
[...]

Denk dat jij dezelfde hebt Mitsubishi PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C. Wat zou als buffer nodig zijn 120 liter genoeg lijkt me?
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
pleio65 schreef op zondag 2 september 2018 @ 15:32:
[...]

@Domba

De paw-A2w-tsbu. Zit in de buffertank. Deze temp wordt gemeten. Uit jou verhaal maak ik op dat ik een Tshc nodig heb. Tenzij deze door een weerstand vervangen wordt. Morgen ga ik met een weerstand testen. Iin de documentatie staat dat de tshc en de tsbu dezelfde weerstandwaarden hebben. Een tsbu i.p.v. een tshc zou ook kunnen en is goedkoper. Een weerstand kost niets en is te proberen.

Bij 35 graden 4.375 K OHM
@pleio65 Hoe heb je dit opgelost? Ik krijg dezelfde foutmelding en heb net als jij ook een buffervat staan, welke hij gewoon moet verwarmen.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
webje1982 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:13:
[...]

Yup, heb ik namelijk ook :) Iets groter zou misschien wel mooier zijn, maar meer ruimte heb ik niet, en ik zou niet weten wat 200 liter mij extra zou brengen :? Mijn systeem draait mooi rustig en moduleert perfect zonder start>stops (mits voldoende afgifte natuurlijk)

Je gebruikt hem puur als ontkoppel buffer, gaat hier perfect :Y

Ik kan al wel vast voorspellen dat slechts 1 radiator met een lage Ta gaat pendelen, maar dat komt omdat je te weinig afgifte hebt. Heb jij alleen maar radiatoren of ook nog een aantal vloeren die verwarmd worden :? Als het kan zou ik altijd een gedeelte (als het kan zo'n 4,5KW aan afgiftevermogen) open laten staan, dan heb je nooit geen last van "pendelgedrag".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webje1982
@Grolsch Moet ik dan een open buffer gebruiken of één met coil?
Heb alleen maar radiatoren, ga denk ik eerst zo proberen zonder buffet en al die andere ongein. Maar hou qua ruimte wel rekening om een 120 liter buffer te plaatsen. Ben nu alles in sketchup aan het opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

webje1982 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:33:
Heb alleen maar radiatoren, ga denk ik eerst zo proberen zonder buffet en al die andere ongein. Maar hou qua ruimte wel rekening om een 120 liter buffer te plaatsen. Ben nu alles in sketchup aan het opzetten.
Een buffet lijkt me dan wel weer aardig bij een warmtepomp :+

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
P5ycho schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:05:
Heb deze gevonden op het Spanje forum. http://www.nordcargo.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
webje1982 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 14:33:
open, zonder spiralen.

26 ltr/minuut door 1 radiator drukken gaat niet goed, ik weet ff niet wat het debiet van 1 radiator is, maar het bereik van de 11,2KW moet tussen de 14,4 en 27,7 ltr/minuut liggen.

14,4 is wel erg laag, dit zou een dT van ruim 11 graden moeten hebben om 11,2KW aan vermogen kwijt te kunnen. De pompsnelheid bij de Mitsu is niet dynamisch, je hebt 5 standen en afhankelijk van de weerstand ontstaat daar een flow uit.

Hou er ook rekening mee dat de 11,2KW variant minimaal 48 liter waterinhoud moet hebben (zie pagina 12 van de installatiehandleiding).

Ik zou voor die paar centen (wat kost zo'n stalen vat :? 200 euro :? ) het direct goed doen, geeft ook veel meer rust in je systeem vooral omdat je wil naregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Weer wat grafieken van vandaag. Bij weer COP waarden > 7

Aanvoer/Retour en opgenomen vermogen van de ELGA. van 11:00 tot 13:30 continu laag vermogen met hoge COP.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2711_ar_watt.png

COP volgens mijn berekening.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2711_cop.png

Gas temperaturen ( In / uit aan warmtewisselaar zijde ).

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2711_gas.png

Update:

FLOW in diezelfde periode

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/2711_flow.png

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 27-11-2018 16:12 . Reden: Flow toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@mkleinman heb je ook een grafiekje met doorstroming?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:08:
@mkleinman heb je ook een grafiekje met doorstroming?
Toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
@mkleinman heb je contact gehad met techneco of ze voor de carrier nieuwe software hebben.gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:15:
@mkleinman heb je contact gehad met techneco of ze voor de carrier nieuwe software hebben.gemaakt?
Nee, ik heb wel de prints vergeleken ( Carrierprint ) en software en hardware revisie op beide borden komt overeen. Dus verwacht niet dat daar nieuwe software in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

OK, dat verklaart de ruis in je COP. Door mijn wimpers kijkend lijkt je precisie op flow +/- 5% te zijn, over accuraatheid durf ik niets te zeggen. Is je flowmeter te controleren/ijken? (emmer/badkuip vullen oid)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:19:
OK, dat verklaart de ruis in je COP. Door mijn wimpers kijkend lijkt je precisie op flow +/- 5% te zijn, over accuraatheid durf ik niets te zeggen. Is je flowmeter te controleren/ijken? (emmer/badkuip vullen oid)
Ik heb al een dode band ingebouwd in mijn software om kleinere fluctuaties te voorkomen, ik houd echter dee blokgolf over. Ik zou graag een gemiddelde functie eroverheen willen gooien maar heb nog geen tijd ( en idee hoe ) om dat voor elkaar te krijgen.

Ik kan de flowmeter niet eenvoudig controleren, dan moet ik hem namelijk volledig uitbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
mkleinman schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:21:
[...]

Ik heb al een dode band ingebouwd in mijn software om kleinere fluctuaties te voorkomen, ik houd echter dee blokgolf over. Ik zou graag een gemiddelde functie eroverheen willen gooien maar heb nog geen tijd ( en idee hoe ) om dat voor elkaar te krijgen.

Ik kan de flowmeter niet eenvoudig controleren, dan moet ik hem namelijk volledig uitbouwen.
Lijkt me de perfecte case om de schitterende formule voor een 'Moving average' op toe te passen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als je geen state tussen samples wil/kan bewaren, gewoon een aantal metingen back-to-back doen. Zo lang duurt een meting niet (vergeleken met de tijd tussen samples). Je krijgt dan oversampling :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:32:
Als je geen state tussen samples wil/kan bewaren, gewoon een aantal metingen back-to-back doen. Zo lang duurt een meting niet (vergeleken met de tijd tussen samples). Je krijgt dan oversampling :).
Die kan ik relatief makkelijk inbakken. Straks even kijken of dat lukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:35:
[...]

Die kan ik relatief makkelijk inbakken. Straks even kijken of dat lukt :)
De stabiliteit van Pth zal wel goed blijven omdat het alleen vermenigvuldigen is, maar
COP=Pth/Pe is een gevaarlijke deling. Beter is het om het gemiddelde van Pe over een langere periode te nemen en dan uiteraard ook die van Pth over dezelfde periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@mkleinman Jammer dat je geen SWW maakt met je WP, dan zou je het vanaf de andere kant (theoretisch) terug kunnen rekenen.

Op deze manier heb ik mijn sensor ook al een keer "geijkt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mkleinman was het nou een Arduino? Dan wil je een macht van 2 als aantal samples hebben, zodat de deling voor het gemiddelde een bitshift wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:19
Als de COP waardes van @mkleinman zouden kloppen, zou ik bijna mijn Zubadan gaan inruilen....
Ik denk dat ik toch nog maar even wacht..... ;)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:07

Exigence

dnkroz

@thefox154 @note @Chip2710

Afgelopen weekend de Hitachi weer open gehad om te kijken naar de Ta en Tr sensoren. Deze gaven (na controle met andere temperatuursensoren) waardes die niet konden kloppen. Door waarschijnlijk verkeerde meting kreeg ik een COP gerapporteerd van slechts 1,5.

Ik heb de Ta en Tr sensoren los gehad, en weer opnieuw bevestigd. Deze zitten in een clipje tegen de leiding aan, en vervolgens omwikkeld met een soort kleverige bitumen-achtige tape. Heb deze tape losgesneden, de sensoren schoon gemaakt en opnieuw zo strak mogelijk tegen de leiding aan bevestigd. Vervolgens de bitumen-achtige tape er opnieuw strak omheen gekneed en nog een klein stukje buisisolatie er omheen gezet.

De Ta en Tr waardes die gerapporteerd worden zijn sindsdien een stuk realistischer. Ik kom nu sinds afgelopen weekend op een COP van 3,7 gemiddeld (bij een Ta van 45 graden bij 0 graden buitentemperatuur). Dus dat zou wel ongeveer kloppen.

Maar als je ziet hoe simpel zo'n temperatuursensor is gemonteerd in een warmtepomp verlies ik al mijn vertrouwen in de COP metingen die warmtepompen zelf doen....

Gevolg is ook dat het regelgedrag anders is geworden omdat de Ta en Tr meting nu anders/beter is. Moet ik weer even aan wennen.

Hopelijk komt mijn Kamstrup snel binnen, die geloof ik eerder dan de ingebouwde meting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:01
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum, maar probeer sinds dit weekend zoveel mogelijk van de zeer interessante posts door te lezen.... Hopelijk in het goede topic gepost.

We wonen sinds een paar maanden in een groot vrijstaand huis van 2004.
Verwarmbaar oppervlak 220m2 / 550m3
WTW ventilatie.

Huidige situatie: Intergas Kompact Solo HR28 modulerend (2004) gecombineerd met 125L boiler (1 normale douche, 1 dubbele douchkop, een groot bad)
Overal standaard radiatoren.
Vorige bewoners hadden verbruik
- Stroom: 5500 kWh/jaar
- Gas: 2300 m3/jaar

Ik heb van overwaarde verkoop oud huis nog wat geld apart gezet om te investeren in verduurzamen van dit huis (10-15K). Ik heb de CV verwarming naar 50C gezet en tot zover gaat dat prima. Ook Speedcomfort besteld voor benedenverdieping die deze week aankomen. Kijken of de CV nog verder naar beneden kan...

Voorwaarden:
* geen grote verbouwing (vvw, etc...)
* geen verlies aan comfort (keep the wife happy)
* altijd genoeg ww
* ik kan er zelf (op dit moment) niet teveel tijd in steken (veel in het buitenland)
* ik hou wel van pielen, maar als ik er niet ben moet alles gewoon werken (keep the wife happy)

Onderzoekend kom ik er achter dat een volledige WP nog niet haalbaar is met mijn eisen. Ik zit op dit moment naar de volgende opties te kijken:

1)
Zonnepanelen op dak (plaats voor 21 stuks op plat dak ZW orientatie (60m3)

2a)
Vervangen huidige CV (14 jaar oud) voor nieuwe combiketel CW5
Elga (+4C vergrendeling uit)

2b)
Ik vind de Tzerra HP 40-5C(of 390-5c) ook een hele interessante optie, Gewoon gas en elektra prijs instellen en die regelt alles voor je.

Hebben jullie verder nog tips/andere opties/etc...?

Groeten,
Mark

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@vervlogen Ik zou het volgende stappenplan aanhouden

1. je budget verhogen, dat lost meteen de meeste problemen op ;)
2. Zonnepanelen Graag zo'n 12000WP op je dak (is 12.000 euro ongeveer)
3. Een WP aanschaffen van zo'n 11 á 12 KW (2300*8/1650) die dit vermogen ook nog levert bij -7
4.a Een WP boiler voor je SWW (goedkoopste oplossing)
4.b Een SWW vat van minimaal 400 liter en dan koppelen aan je WP.

Maar even reel, voor 10 á 15K kun je bovenstaande niet allemaal regelen, dus het is keuze's maken.

Vooral je SWW eis is een lastige en niet te realiseren zonder gas.

Boilervaten zijn eindig, en een doorstroomverwarmer gaat je niet het vereiste comfort debiet leveren om een bad normaal te kunnen vullen.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 27-11-2018 17:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Voor 10-15 k heb je wel een esanico atlantic explorer 3 uit BE, pana monobloc uit UK, en 21 panelen hoor.
Wel ff zelf aansluiten en dan kan die gas-cv eruit.

Praat eens met @Dylantje2 . Die zijn wife is ook happy >:)

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2018 17:39 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmmm
Zijn er mensen hier die weten hoe ik de grafana kan backuppen?
Zodat als .... Ik niet mijn hele setup kwijt ben?
Ik zie iets via json?
Maar misschien ergens de database?
Of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:42:
mmmm
Zijn er mensen hier die weten hoe ik de grafana kan backuppen?
Zodat als .... Ik niet mijn hele setup kwijt ben?
Ik zie iets via json?
Maar misschien ergens de database?
Of?
http://lmgtfy.com/?q=Backup+grafana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Share dashboard - export - save to file ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Daarom:
186.000 hits

Maar ik vroeg ook evt. de plaats waar ik de database oid zou kunnen vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zo, oversampling toegevoegd. Hij pakt nu 16 samples en middelt die uit.

Alleen zal je zien dat de ELGA op dit moment idle is ;)

Even wachten hoe dit gaat werken met de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RampeStamp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 22:23

RampeStamp

Pannekoek!

vervlogen schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:16:
Hallo allemaal,

Nieuw op dit forum, maar probeer sinds dit weekend zoveel mogelijk van de zeer interessante posts door te lezen.... Hopelijk in het goede topic gepost.

We wonen sinds een paar maanden in een groot vrijstaand huis van 2004.
Verwarmbaar oppervlak 220m2 / 550m3
WTW ventilatie.

Huidige situatie: Intergas Kompact Solo HR28 modulerend (2004) gecombineerd met 125L boiler (1 normale douche, 1 dubbele douchkop, een groot bad)
Overal standaard radiatoren.
Vorige bewoners hadden verbruik
- Stroom: 5500 kWh/jaar
- Gas: 2300 m3/jaar

Ik heb van overwaarde verkoop oud huis nog wat geld apart gezet om te investeren in verduurzamen van dit huis (10-15K). Ik heb de CV verwarming naar 50C gezet en tot zover gaat dat prima. Ook Speedcomfort besteld voor benedenverdieping die deze week aankomen. Kijken of de CV nog verder naar beneden kan...

Voorwaarden:
* geen grote verbouwing (vvw, etc...)
* geen verlies aan comfort (keep the wife happy)
* altijd genoeg ww
* ik kan er zelf (op dit moment) niet teveel tijd in steken (veel in het buitenland)
* ik hou wel van pielen, maar als ik er niet ben moet alles gewoon werken (keep the wife happy)

Onderzoekend kom ik er achter dat een volledige WP nog niet haalbaar is met mijn eisen. Ik zit op dit moment naar de volgende opties te kijken:

1)
Zonnepanelen op dak (plaats voor 21 stuks op plat dak ZW orientatie (60m3)

2a)
Vervangen huidige CV (14 jaar oud) voor nieuwe combiketel CW5
Elga (+4C vergrendeling uit)

2b)
Ik vind de Tzerra HP 40-5C(of 390-5c) ook een hele interessante optie, Gewoon gas en elektra prijs instellen en die regelt alles voor je.

Hebben jullie verder nog tips/andere opties/etc...?

Groeten,
Mark
Bijna zelfde situatie (moet sleutel nog krijgen), alleen huis is best wat ouder.
Ik begin zelf maar met beneden isoleren voor zover mogelijk, daarna kijken of er nog budget over blijft voor 1 vd volgende items:
- zonnepanelen
- zonneboiler
- vloerverwarming boven (beneden heb ik al bij verbouwing ingerekend)
- beter isoleren over gehele huis

Druk aan het inlezen over alle mogelijkheden, zodat ik wel de opties alvast open houd voor toekomste verbeteringen (WP enzo)

Ik denk dat met (goed) isoleren het meeste te winnen is tov gas. Zonnepanelen voor stroom...
De laatste beetjes komen dan met de jaren als er weer gespaard is.

Have fun in live and you will survive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19-09 23:34
@mkleinman .
De warmte wisselaar heeft eigenlijk altijd een temperatuur verschil tussen in en out.
De hete kant 35 graden gas in
En 26,5 graad uit.
De koude kant heeft 23,5 en 22,5. Erg weinig verschil.??
Koper buis geleid naar binnen ..maar ook in de lengte richting.
Ter controle even verder op de buis een tweede temp sensor ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
RampeStamp schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:02:
[...]

Bijna zelfde situatie (moet sleutel nog krijgen), alleen huis is best wat ouder.
Ik begin zelf maar met beneden isoleren voor zover mogelijk, daarna kijken of er nog budget over blijft voor 1 vd volgende items:
- zonnepanelen
- zonneboiler
- vloerverwarming boven (beneden heb ik al bij verbouwing ingerekend)
- beter isoleren over gehele huis

Druk aan het inlezen over alle mogelijkheden, zodat ik wel de opties alvast open houd voor toekomste verbeteringen (WP enzo)

Ik denk dat met (goed) isoleren het meeste te winnen is tov gas. Zonnepanelen voor stroom...
De laatste beetjes komen dan met de jaren als er weer gespaard is.
Grootste winst haal je door daamp open te isoleren en laag temperatuur verwarming aan te brengen.
In mijn huis ging ik van de 3300m3 naar de 1400m3.
En dat was zonder geïsoleerde vloer....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:12
Denk je bij de Tado even netjes aan tegeven dat je een ELGA met Honeywell.. heeft ie aan dat Tado binnen 2 dagen contact opneemt. Hoe kan ik de Elga aansluiten op de Tado,

Gewoon op de + en 0 van de 36 V dc OT aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
BasvanS schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:52:
Denk je bij de Tado even netjes aan tegeven dat je een ELGA met Honeywell.. heeft ie aan dat Tado binnen 2 dagen contact opneemt. Hoe kan ik de Elga aansluiten op de Tado,

Gewoon op de + en 0 van de 36 V dc OT aansluiting?
Via de open therm, staat er geen handleiding online voor de tado met de elga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ze hebben het bij google wel zo voor elkaar dat je meestal op de eerste pagina al geholpen bent.
Maar ik vroeg ook evt. de plaats waar ik de database oid zou kunnen vinden
http://bfy.tw/L48e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@mkleinman ik verwacht minder sprongen in de grafiek, maar dat hij nog steeds een onwaarschijnlijke COP laat zien. De dode band kan er hopelijk uit :)
Temperatuur is eenvoudig te checken, en dat heb je ook gedaan, dus daarom vind ik het debiet het meest dubieus. Een andere kandidaat is de elektrische vermogensmeting, maar die laat niet echt een factor 2 verkeerde data zien zo op het eerste gezicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Laatst online: 23:12
Ramon_1984 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:57:
[...]

Via de open therm, staat er geen handleiding online voor de tado met de elga?
Nee dus.. niks te vinden. Via de OT? Geen idee welke aansluitingen dat zijn!

Wat een achterlijk apparaat, heb inmiddels gevonden dat de + en - van de OT gewoon gebruikt kunnen worden, echter kan ik NIKS met de tado omdat ik de installatie niet volledig heb doorlopen.. Tado neem nu binnen 48 uur contact op en tot die tijd kan ik niks met de app!

[ Voor 32% gewijzigd door BasvanS op 27-11-2018 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Is je google kapot? Of geblokkeerd door de waf?

/var/lib/influxdb/

Sorry guys //offtopic

[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-11-2018 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
@Dylantje2 er is vandaag een wonder bij je gebeurt. Je warmtepomp heeft op 500 watt gedraaid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:12:
@Dylantje2 er is vandaag een wonder bij je gebeurt. Je warmtepomp heeft op 500 watt gedraaid :)
Soms zijn er krachten, waarvan je niet weet dat ze er zijn :-) 8)

Mijn grafieken al gezien?
https://snapshot.raintank...HtFsSf7S9MUApCuPjC6kZcFrA

Edit...
Zelfs op ruim 400... O-) O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 27-11-2018 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:29:
[...]

Soms zijn er krachten, waarvan je niet weet dat ze er zijn :-) 8)

Mijn grafieken al gezien?
https://snapshot.raintank...HtFsSf7S9MUApCuPjC6kZcFrA

Edit...
Zelfs op ruim 400... O-) O-)
Ja zat te kijken.
Retour temperatuur is nog niet overal gelijk, dit zou naar mijn gevoel mooier kunnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:31:
[...]

Ja zat te kijken.
Retour temperatuur is nog niet overal gelijk, dit zou naar mijn gevoel mooier kunnen
Bussy with it...
Zijn er een paar eigenwijs..[ net als me my self and i :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:16
tomtommetje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:31:
[...]

@pleio65 Hoe heb je dit opgelost? Ik krijg dezelfde foutmelding en heb net als jij ook een buffervat staan, welke hij gewoon moet verwarmen.
@tomtommetje

Vanwege het buffervat (buffertank in de manual) heb ik de externe pcb CZ-NS4P geplaatst. In eerste instantie dacht ik dat alleen de PAW-A2W-TSBU tanksensor nodig was. Maar bij het kiezen van de optie buffertank, verder in de instellingen moest verplicht zone 1 en evt zone 2 gekozen worden. Een sensor voor deze zone had ik niet, wat een storingsmelding gaf. De oplossing is het monteren van een 1K weerstand op de zone1 aansluiting externe pcb. De controller geeft dan een permanente zone temperatuur van 77 graden aan. Je hebt dan geen storingsmelding meer.
Ik merk op dat in mijn situatie alleen het verwarmen van de buffertank van belang was. De temperatuur regeling van de woning wordt op een andere manier geregeld.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:00:
@mkleinman ik verwacht minder sprongen in de grafiek, maar dat hij nog steeds een onwaarschijnlijke COP laat zien. De dode band kan er hopelijk uit :)
Temperatuur is eenvoudig te checken, en dat heb je ook gedaan, dus daarom vind ik het debiet het meest dubieus. Een andere kandidaat is de elektrische vermogensmeting, maar die laat niet echt een factor 2 verkeerde data zien zo op het eerste gezicht.
grafiek wordt nu stukken beter gedempt idd. Ik neem nu 16 samples maar misschien is 20 of zelfs 32 nog beter. Ik zie namelijk nog steeds kleine hakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:32:
[...]

Bussy with it...
Zijn er een paar eigenwijs..[ net als me my self and i :-) ]
Maar het begin is er :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-09 15:28
BasvanS schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:04:
[...]

Nee dus.. niks te vinden. Via de OT? Geen idee welke aansluitingen dat zijn!

Wat een achterlijk apparaat, heb inmiddels gevonden dat de + en - van de OT gewoon gebruikt kunnen worden, echter kan ik NIKS met de tado omdat ik de installatie niet volledig heb doorlopen.. Tado neem nu binnen 48 uur contact op en tot die tijd kan ik niks met de app!
Installateurs handleiding proberen?
https://www.thermostaatst...ef1f/Handleiding_Tado.pdf

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
thefox154 schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:54:
[...]

Puur uit nieuwsgierigheid, ik heb het gemist. Wat veroorzaakte zo'n soort gleuid?
Even kort mijn installatie: buffervat met 4 aansluitingen: 2 aan de WP zijde en 2 aan de CV zijde. De WP circuleert water door de buffer. CV circuleert met een aparte pomp vanuit de buffer.

Om verwarmen en koelen mogelijk te maken zijn er 2 kleppen geplaatst: 1 in serie met de buffer en 1 als bypass om de buffer. De bypass komt achter de CV pomp uit. In serie met de CV pomp zit een terugslap klep.

Aanvankelijk werd de CV pomp onafhankelijk van de WP in en uitgeschakeld. Als het systeem op standby staat is de koel (bypass) klep actief. De andere klep in serie met buffer staat dicht. Zodra het systeem wordt ingeschakeld gaat de koelklep langzaam dicht en gaat de bufferklep langzaam open. Dit gaat erg langzaam omdat het thermische motortjes zijn. Niet erg mooi, want de eerste minuten perst de WP het water door de CV inplaats van buffer, maar is okay.

Maar mu komt het: als het systeem wordt uitgeschakeld dat zal de koelklep langzaam open gaan en de buffer klep langzaam dicht. Dit zorgde icm een draaide secundaire CV pomp voor een vrezelijk geluid! Wat en hoe precies snap ik niet, want de CV pomp kan ten alle tijde zijn debiet kwijt in het CV circuit. Maar kennelijk gaat er een deel terug via de bypass waardoor icm de langzaam veranderende kleppen iets geks gebeurd.

Ik heb nu de voeding van de pomp parallel aan de bufferklep zitten: systeem uit: bufferklep + CV pomp uit. Sinds deze modificatie heb ik het geluid niet meer gehoord.

(Lang verhaal, hoop dat iemand er een touw aan vast kan knopen 😀)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Proton_ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:00:
Maar waarom zou dan de VFS Temperatuur meting ( Gaat via dezelfde Arduino ) wel kloppen maar die van de VFS FLOW niet? De temperatuur kan ik controleren met andere sensoren, die van de flow helaas niet.

Pagina: 1 ... 97 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.