Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.916 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dag allemaal,

Een tijd terug Nefit op bezoek gehad. De Enviline All Electric was volgens de woordvoerder een probleem vanwege 8cm hoogteverschil (in mijn opinie had dat uit het beton gehakt kunnen worden, of een deel uit het plafond, maar daar wouden ze geen garantie op leveren).

Zodoende heb ik me de laatste tijd georiënteerd op andere systemen en ben erachter dat ik de WP + Warmwatervoorziening niet op de eerste verdieping wil maar in de garage op de begane grond. Hiervoor hoeft er maar een klein stukje gefreesd te worden van het stookhok richting de garage. De garage heeft al aanvoer van (onthard) water, stroom, zonnepanelen en makkelijk de mogelijkheid voor krachtstroom. De buitenunit zou ook letterlijk als een split airco aan de buitenkant kunnen staan. Zodoende gaat er zo min mogelijk verloren. In dit topic wordt er veel over de Zubadan beschreven. De Nefit was ik minimaal 8600 excl. btw kwijt voor een 7 KW model. Vrij aan de prijs en excl. installatie en inbedrijfstelling.

Nu had ik het volgende lijstje bedacht, ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Uit vorige berekeningen is gekomen dat 7 KW voldoende zou zijn. Ook stook ik nu op 50 graden aanvoer met de CV om te testen of dat voldoende is voor ons huis, en dat is het. Wellicht neem ik er nog LTV radiatoren bij, maar dat zijn de kosten niet. Het gaat om een 2 persoonshuishouden, huis uit 2011, goed geïsoleerd, waterverbruik is vooral douchen. Warmwater in de keuken komt van een Quooker. We verwachten (nog) geen gezinsuitbreiding, maar ik geloof dat het altijd later nog mogelijk is om een extra buffervat eraan te hangen. Ik dacht aan het volgende:

Warmtepomp + buitenunit:

Mitsubishi PUHZ-SW75YAA+ERST20D-VM2CST20D-VM2C 7.5 kW 400V
Afbeeldingslocatie: https://www.topaircon.eu/image/cache/catalog/mitsubishi/wpomp/YAA-TANK-500x500-product_popup.jpg
  • 1 x Binnenunit ERST20D-VM2CST20D-VM2C
  • 1 x Buitenunit PUHZ-SW75YAA
  • Watertank 200 Liter
  • Aansluitspanning 400V
  • Verwarmen en Koelen
  • Vermogen 7.5 kW
Prijs incl. btw:
€ 5.904,80
Subsidie: 1900 euro

Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://www.topaircon.eu/image/cache/catalog/mitsubishi/wpomp/mitsubishi-radiografische-afstandsbediening-par-wt50r-e-par-wt50r-e-385x385-product_thumb.png
Mitsubishi Radiografische afstandsbediening PAR-WT50R-E
Prijs incl. btw: € 114,95

Afbeeldingslocatie: https://www.topaircon.eu/image/cache/catalog/mitsubishi/wpomp/mitsubishi-radiografische-ontvanger-par-wr51r-e-par-wr51r-e-500x500-product_popup.png
Mitsubishi Radiografische ontvanger PAR-WR51R-E
Prijs incl. btw: € 102,85

Afbeeldingslocatie: https://www.topaircon.eu/image/cache/catalog/mitsubishi/wpomp/mitsubishi-binnentemperatuurvoeler-th1-pac-se41ts-e-pac-se41ts-e-385x385-product_thumb.png
Mitsubishi Binnentemperatuurvoeler TH1 PAC-SE41TS-E
Prijs incl. btw: € 95,59

Wifi module
Afbeeldingslocatie: https://www.topaircon.eu/image/cache/catalog/mitsubishi/wpomp/mitsubishi-wifi-adapter-melcloud-pac-mac-567if-e-pac-mac-567if-e-500x500-product_popup.jpg
Mitsubishi WiFi-Adapter - MELCloud - PAC-MAC-567IF-E
MELCloud hoort bij de nieuwe generatie van Cloud-gebaseerde regelingen voor klimatisatiesystemen en verwarmingssystemen van Mitsubishi Electric. MELCloud laat gebruikers toe om hun warmtepompen moeiteloos te bedienen, onderweg of thuis vanuit de sofa.

Totaal excl. installatie:
€ 7.515,31 incl. btw
Minus subsidie € 1.900,00 =
€ 5.615,31

Hier komen nog verzendkosten overheen +/- 150 euro als ik heb bij de webshop Topaircon zou halen (iemand daarmee bekend hier?)

Qua installatie verwacht ik een full-time week werk van een installateur (ik houd het ruim aan) rond de € 1.400,00 euro. Qua materiaal nogmaal een € 1.000,00. Dan kom ik op zo'n +/- 8000 euro incl. btw en aansluitkosten + leidingen omleggen. Klinkt mij goed (mijn budget is 12.000 excl. subsidie).

Nu vroeg ik me af:
1. Wat vinden jullie hiervan?
2. Ik zie deze WP vaker voorbij komen, lijkt goed te wezen?
3. Deze heeft een WP Boiler aan boord voor 200 liter (in ons geval voldoende)
4. Is het toch zinnig om een extra buffervat te nemen terwijl we niet zoveel water gebruiken?
5. We willen compleet van het gas af, en qua zonnepanelen heb ik 1000WP extra laten leggen boven het reguliere gebruik. Ik moet dus even zien of ik er nog wat bij ga leggen.
6. Ik heb de wens om in de toekomst nog 1 a 2 binnen split unit airco's op dit type aan te sluiten, zoals ik in de documentatie lees mocht dat geen probleem vormen, iemand ervaring?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties! Dank alvast.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Die had ik ook gevonden, maar kon dus niks meer doen (letterlijk NIKS) omdat ik een CV + Thermostaat combinatie had aangegeven waar geen documentatie van bestond.

De oplossing bleek simpel - Het hele 'huis' weer verwijderen en opnieuw beginnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
pleio65 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:36:
[...]

@tomtommetje
.. Maar bij het kiezen van de optie buffertank, verder in de instellingen moest verplicht zone 1 en evt zone 2 gekozen worden. Een sensor voor deze zone had ik niet, wat een storingsmelding gaf. De oplossing is het monteren van een 1K weerstand op de zone1 aansluiting externe pcb. De controller geeft dan een permanente zone temperatuur van 77 graden aan. Je hebt dan geen storingsmelding meer.
Mooie oplossing 👍
Ik heb ook een externe pcb zitten en een buffervatsensor in mijn 800L vat en kom precies dezelfde foutmelding tegen. Ik zal er eens een weerstandje tussen friemelen en de foutmelding oplossen.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Kecin schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:20:
Dag allemaal,

Een tijd terug Nefit op bezoek gehad. De Enviline All Electric was volgens de woordvoerder een probleem vanwege 8cm hoogteverschil (in mijn opinie had dat uit het beton gehakt kunnen worden, of een deel uit het plafond, maar daar wouden ze geen garantie op leveren).

Zodoende heb ik me de laatste tijd georiënteerd op andere systemen en ben erachter dat ik de WP + Warmwatervoorziening niet op de eerste verdieping wil maar in de garage op de begane grond. Hiervoor hoeft er maar een klein stukje gefreesd te worden van het stookhok richting de garage. De garage heeft al aanvoer van (onthard) water, stroom, zonnepanelen en makkelijk de mogelijkheid voor krachtstroom. De buitenunit zou ook letterlijk als een split airco aan de buitenkant kunnen staan. Zodoende gaat er zo min mogelijk verloren. In dit topic wordt er veel over de Zubadan beschreven. De Nefit was ik minimaal 8600 excl. btw kwijt voor een 7 KW model. Vrij aan de prijs en excl. installatie en inbedrijfstelling.

Nu had ik het volgende lijstje bedacht, ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden. Uit vorige berekeningen is gekomen dat 7 KW voldoende zou zijn. Ook stook ik nu op 50 graden aanvoer met de CV om te testen of dat voldoende is voor ons huis, en dat is het. Wellicht neem ik er nog LTV radiatoren bij, maar dat zijn de kosten niet. Het gaat om een 2 persoonshuishouden, huis uit 2011, goed geïsoleerd, waterverbruik is vooral douchen. Warmwater in de keuken komt van een Quooker. We verwachten (nog) geen gezinsuitbreiding, maar ik geloof dat het altijd later nog mogelijk is om een extra buffervat eraan te hangen. Ik dacht aan het volgende:

Warmtepomp + buitenunit:

[Afbeelding]
  • Watertank 200 Liter
  • Aansluitspanning 400V
  • Verwarmen en Koelen
  • Vermogen 7.5 kW
Prijs incl. btw:
€ 5.904,80

Thermostaat
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wifi module
[Afbeelding]
MELCloud hoort bij de nieuwe generatie van Cloud-gebaseerde regelingen voor klimatisatiesystemen en verwarmingssystemen van Mitsubishi Electric. MELCloud laat gebruikers toe om hun warmtepompen moeiteloos te bedienen, onderweg of thuis vanuit de sofa.

€ 7.515,31 incl. btw
€ 5.615,31

Hier komen nog verzendkosten overheen +/- 150 euro als ik heb bij de webshop Topaircon zou halen (iemand daarmee bekend hier?)

Qua installatie verwacht ik een full-time week werk van een installateur (ik houd het ruim aan) rond de € 1.400,00 euro. Qua materiaal nogmaal een € 1.000,00. Dan kom ik op zo'n +/- 8000 euro incl. btw en aansluitkosten + leidingen omleggen. Klinkt mij goed (mijn budget is 12.000 excl. subsidie).

Nu vroeg ik me af:
4. Is het toch zinnig om een extra buffervat te nemen terwijl we niet zoveel water gebruiken?
5. We willen compleet van het gas af, en qua zonnepanelen heb ik 1000WP extra laten leggen boven het reguliere gebruik. Ik moet dus even zien of ik er nog wat bij ga leggen.
6. Ik heb de wens om in de toekomst nog 1 a 2 binnen split unit airco's op dit type aan te sluiten, zoals ik in de documentatie lees mocht dat geen probleem vormen, iemand ervaring?
Ziet er goed uit, en ik denk dat je voor 99% goed zit :P

Punt 6 gaat niet werken, volgens mij kun je geen LL binnenunits koppelen aan deze buitenunit.

Je moet geen buffervat (CV) en Boilervat (SWW) door elkaar halen :P

Wat wil je met die binnenvoeler en Mitsubishi Radiografische ontvanger doen?
Ik ben niet zo van die Mitsu thermostaat, volgens mij kun je daar alleen maar kamertemperatuurregling mee doen, en dan gaat de Mitsu zelf aanvoertemperaturen berekenen. Ben ik niet zo'n voorstander van.

Mocht je een keer een Mitsu live willen zien, volgens mij woon je 5KM van mij af, je bent welkom ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:36:
[...]

Punt 6 gaat niet werken, volgens mij kun je geen LL binnenunits koppelen aan deze buitenunit.

Ik ben niet zo van die Mitsu thermostaat, volgens mij kun je daar alleen maar kamertemperatuurregling mee doen, en dan gaat de Mitsu zelf aanvoertemperaturen berekenen. Ben ik niet zo'n voorstander van.

Mocht je een keer een Mitsu live willen zien, volgens mij woon je 5KM van mij af, je bent welkom ;)
Ik heb die thermostaat ook, hij volgt gewoon z'n op de Ecodan ingestelde WAR stooklijn (compensatiecurve) maar houdt daarbij de ingestelde kamertemperatuur als grens aan.

Of begrijp ik je verkeerd?

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:42:
[...]

Ik heb die thermostaat ook, hij volgt gewoon z'n op de Ecodan ingestelde WAR stooklijn (compensatiecurve) maar houdt daarbij de ingestelde kamertemperatuur als grens aan.

Of begrijp ik je verkeerd?
Dan heb ik niets gezegd, ik dacht dat dit niet kon, maar persoonlijk geen ervaring mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:49:
[...]

Dan heb ik niets gezegd, ik dacht dat dit niet kon, maar persoonlijk geen ervaring mee ;)
Ah, op die manier.
Je kan idd voor stoken op thermostaat gaan, dan geeft hij nogal gas inderdaad.
Maar op de Ecodan kan je hem op standje "compensatiecurve" zetten, dan volgt hij de WAR stooklijn en kan je binnen met je thermostaat toch de temperatuur instellen. Vanuit commercieel oogpunt wel slim, mensen willen toch wat hebben om aan te draaien of op te drukken :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Voor en na de oversampling. Nu 32x oversampling.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/voor_na.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:36:
[...]

Thanks voor je terugkoppeling! Zou graag een keer langskomen, ik doe je even een DM :)! Super
BlueTooth76 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:52:
[...]

Ah, op die manier.
Maar op de Ecodan kan je hem op standje "compensatiecurve" zetten, dan volgt hij de WAR stooklijn en kan je binnen met je thermostaat toch de temperatuur instellen. Vanuit commercieel oogpunt wel slim, mensen willen toch wat hebben om aan te draaien of op te drukken :P
Mijn vriendin wil sowieso een schermpje met een knop, ookal zou het ding niet eens wat doen :+ :D

[ Voor 26% gewijzigd door Kecin op 27-11-2018 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:52:
[...]

Ah, op die manier.
Wat is de instelnauwkeurigheid, afleesnauwkeurigheid en hysterisis van deze thermostaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
removed

[ Voor 99% gewijzigd door Cranberry op 27-11-2018 21:12 . Reden: verkeerde topic. excuses me ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:16
tomtommetje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:26:
[...]

Mooie oplossing 👍
Ik heb ook een externe pcb zitten en een buffervatsensor in mijn 800L vat en kom precies dezelfde foutmelding tegen. Ik zal er eens een weerstandje tussen friemelen en de foutmelding oplossen.
Dat moet lukken.

Ik ben benieuwd naar de configuratie van je systeem. Gebruik je het buffervat als opslag om vervolgens met een aparte cv-pomp je cv-systeem te voeden?

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Cranberry wat heeft dit met een L/W WP te maken :?

Wellicht ff in het CV tuning topic vragen :?

Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:10:
@Cranberry wat heeft dit met een L/W WP te maken :?

Wellicht ff in het CV tuning topic vragen :?

Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Sorry, zat in de verkeerde tab. Thx voor je alert ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Cranberry schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:13:
[...]

Sorry, zat in de verkeerde tab. Thx voor je alert ;)
Kan je niet de thermostaat kraan op de vloerverwarmings verdeler dichter draaien?
Ik vermoed dat de vloerverwarming is ingefreesd , en dat je daardoor te veel capaciteit hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
blauwemac schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 07:11:
Heeft iemand hier ervaring met een te lage waterdruk? Mijn schoonouders maken zich zorgen over wegvallende druk bij hun Zubadan, maar zijn ook op vakantie. Gaat er bij de wp bij te lage waterdruk iets kapot, schiet hij in een beveiliging? Hoe laag is te laag?
Lager dan ongeveer 0 dan krijg je er lucht in en kan het rondpompen van water in gevaar komen.
Kan het kwaad, geen flow dan gaat de compressor ook niet aan en volgt een flow error op de WP, iets van error J0 (J nul) oid.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
pleio65 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:10:
[...]

Dat moet lukken.

Ik ben benieuwd naar de configuratie van je systeem. Gebruik je het buffervat als opslag om vervolgens met een aparte cv-pomp je cv-systeem te voeden?
Het buffervat fungeert inderdaad als opslag. Een aparte CV-pompset met thermisch mengventiel zit na het buffervat. Deze pomp wordt geactiveerd door 1 van de 3 tado thermostaten. De betreffende thermostaat die vraagt, stuurt ook een zoneklep open zodat de warmte naar die ruimte kan (badkamer-woonkamer-werkplaats).

Het buffervat wordt verwarmd door de 48 Heatpipes en/of door de warmtepomp.
De Heatpipes hebben een eigen spiraal.
Er zit ook een hygiënespiraal in het vat wat gevoed wordt met water uit de douche-wtw en daarna als naverwarmer 2x een Clage CEX doorstroom verwarmers (badkamer en keuken). Ik heb hier ook nog ergens een schema gepost, die klopt nog op enkele details na.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
mkleinman schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:02:
Weer wat grafieken van vandaag. Bij weer COP waarden > 7

Aanvoer/Retour en opgenomen vermogen van de ELGA. van 11:00 tot 13:30 continu laag vermogen met hoge COP.

[Afbeelding]

COP volgens mijn berekening.

[Afbeelding]

Gas temperaturen ( In / uit aan warmtewisselaar zijde ).

[Afbeelding]

Update:

FLOW in diezelfde periode

[Afbeelding]
En waarom zou een COP van 7 niet kunnen? Op 50 a 60% vermogen draaien de meeste WP's bijzonder zuinig. Zeker als de lucht weer iets droger is. Zelf heb ik dat eerder dit seizoen al een keer waargenomen. En in plaats van continu op 3kW te draaien kiest mijn WP om nu steeds naar 6kW (van de 9kW) met een te hoge Ta te gaan om dan na 0.5u tot 1u weer uit te gaan voor een tijd. Blijkbaar zuiniger, ook omdat hij weinig hoeft te defrosten. Alleen af en toe 's nachts en in de ochtend wanneer het niet (op tijd) wegdooit.
De vochtige atmosfeer zorgde wel meteen voor een slechtere COP, niet eens zozeer door de defrosts maar vermoedelijk door condensatie. Dat is nu ook weer iets beter.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
tomtommetje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:28:
[...]

Het buffervat fungeert inderdaad als opslag. Een aparte CV-pompset met thermisch mengventiel zit na het buffervat. Deze pomp wordt geactiveerd door 1 van de 3 tado thermostaten. De betreffende thermostaat die vraagt, stuurt ook een zoneklep open zodat de warmte naar die ruimte kan (badkamer-woonkamer-werkplaats).

Het buffervat wordt verwarmd door de 48 Heatpipes en/of door de warmtepomp.
De Heatpipes hebben een eigen spiraal.
Er zit ook een hygiënespiraal in het vat wat gevoed wordt met water uit de douche-wtw en daarna als naverwarmer 2x een Clage CEX doorstroom verwarmers (badkamer en keuken). Ik heb hier ook nog ergens een schema gepost, die klopt nog op enkele details na.
@tomtommetje

Hier een bijna identiek systeem, met als verschil achter het thermostatisch mengventiel een permanent draaiende adaptieve cv-pomp. Vloerverwarming staat 24/7/180 aan. Radiatoren middels Bluetooth. Ook Clage CEX etc.

Op welke temperatuur breng jij het buffervat ? Ik heb 1,5 maand directe stooklijn gehad. Delta T 5. Weinig start/stops. Sinds een paar dagen experimenteren met WAR.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
LangeFries schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:31:
[...]

En waarom zou een COP van 7 niet kunnen? Op 50 a 60% vermogen draaien de meeste WP's bijzonder zuinig. Zeker als de lucht weer iets droger is. Zelf heb ik dat eerder dit seizoen al een keer waargenomen. En in plaats van continu op 3kW te draaien kiest mijn WP om nu steeds naar 6kW (van de 9kW) met een te hoge Ta te gaan om dan na 0.5u tot 1u weer uit te gaan voor een tijd. Blijkbaar zuiniger, ook omdat hij weinig hoeft te defrosten. Alleen af en toe 's nachts en in de ochtend wanneer het niet (op tijd) wegdooit.
De vochtige atmosfeer zorgde wel meteen voor een slechtere COP, niet eens zozeer door de defrosts maar vermoedelijk door condensatie. Dat is nu ook weer iets beter.
Om naar een uurtje weer volgas aan te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
pleio65 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:49:
[...]

@tomtommetje

Hier een bijna identiek systeem, met als verschil achter het thermostatisch mengventiel een permanent draaiende adaptieve cv-pomp. Vloerverwarming staat 24/7/180 aan. Radiatoren middels Bluetooth. Ook Clage CEX etc.

Op welke temperatuur breng jij het buffervat ? Ik heb 1,5 maand directe stooklijn gehad. Delta T 5. Weinig start/stops. Sinds een paar dagen experimenteren met WAR.
Wij zitten nog midden in de verbouwing, begane grond moet nog het nodige gedaan worden, onder andere de vloer. De afgifte heb ik dus nog niet op orde 😎
Nu wel een lekkere warme badkamer.
Heb de temperatuur nu op 38 staan met dT op 4. Hij pendelt nu als een dolle. Heb hem al op stille modus#3 gezet, maar nu gewoon te weinig afgifte. Nog tips om langere runs te krijgen?

Zit nog te denken om voor deze winter tijdelijk een indirect gestookte heater op te hangen. Iemand iets liggen misschien?
Nu stoken we beneden met een 9kw, wat nogal schadelijk is. Maar ja, je moet iets voor tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Ramon_1984 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:51:
[...]

Om naar een uurtje weer volgas aan te gaan?
Omdat ik een graad nachtverlaging toe pas, draait hij 's nachts (12-12) ongeveer 30% van de tijd en 's middags en 's avonds grofweg 60%. En op 6kW van de 9kW, dus op 60 a 70% van het vermogen. Totaal 13 uur met een stuk of 11 starts. Volgas komt hij natuurlijk niet, de output blijft redelijk constant in zo'n blok normaliter. Dat volgas komt wel weer als het een flink stuk kouder wordt (zoiets als eind februari j.l.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:43
P5ycho schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:22:
Ik vond 450 net teveel van het goede, dus ik dacht ik probeer het zelf.

Ik dacht dat ik het gewoon via DHL kon regelen, leek me een prima keus. Kosten zouden dan ~330 zijn incl btw en verzekering. Na aanvraag blijkt dat DHL geen vracht doet voor particulieren. Nu heb ik de WP besteld maar geen vervoer :+.

Ook in het transport zal eht wel goed gaan, die zitten ook niet te wachten op een particulier met een enkele pallet met een niet-standaard lading blijkbaar.

Ik wist niet dat SEUR het vervoer doet voor Instaladora, ik ga het eens even bekijken.

Alles opties zijn welkom op dit moment...
Waar moet het in NL geleverd worden? Eventueel via pm

Ook vandaag weer een mooie run, temperatuur binnen ook heel erg stabiel (wellicht net iets te hoog) en aangenaam.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WTPpRVo.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
tomtommetje schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 21:59:
[...]

Wij zitten nog midden in de verbouwing, begane grond moet nog het nodige gedaan worden, onder andere de vloer. De afgifte heb ik dus nog niet op orde 😎
Nu wel een lekkere warme badkamer.
Heb de temperatuur nu op 38 staan met dT op 4. Hij pendelt nu als een dolle. Heb hem al op stille modus#3 gezet, maar nu gewoon te weinig afgifte. Nog tips om langere runs te krijgen?

Zit nog te denken om voor deze winter tijdelijk een indirect gestookte heater op te hangen. Iemand iets liggen misschien?
Nu stoken we beneden met een 9kw, wat nogal schadelijk is. Maar ja, je moet iets voor tijdelijk.
@tomtommetje

Ik draai nu tijdelijk op de WAR. Heb de tanksensor van de externe printplaat afgehaald en deze op de ruimtesensor van de standaard printplaat aangesloten. Bij instellingen de externe printplaat op niet aangesloten geslecteerd. Bij intstellingen ruimtesensor gekozen. Eerst had ik de sensor in het buffervat zitten. 2000 liter en een continue gependel. Dat ging hem de dus niet worden. Sindsdien gisteren heb ik de sensor gewoon in de ruimte waar het buffervat in staat hangen. Temperatuur op de controller hoger ingesteld dan de ruimtetemperatuur en de WP draait nu 24/7 op zijn laagste vermogen. Alle,warmte gaat in het buffervat. Geen pendelen. Ook dit gaat hem niet worden denk ik omdat het dagverbruik duidelijk hoger ligt dan toen ik met een directe stooklijn het buffervat in 1 keer verwarmde en x uur later weer een keer. Maar goed. Het is een experiment. Het komt er op neer dat bij normaal draaien de WP zijn warmte eigenlijk niet goed kwijt kan. En ik heb echt wel verbruikers aan staan. Ik heb nog wel een idee door op twee posities de temperatuur in het buffervat te meten en op die manier een nog betere warmteverdeling in het buffvat te krijgen zodat je nog langer met de inhoud kan doen. Het is nog wachten op de bestelling en dan op naar het volgende experiment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
pleio65 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:35:
[...]

@tomtommetje

Ik draai nu tijdelijk op de WAR. Heb de tanksensor van de externe printplaat afgehaald en deze op de ruimtesensor van de standaard printplaat aangesloten. Bij instellingen de externe printplaat op niet aangesloten geslecteerd. Bij intstellingen ruimtesensor gekozen. Eerst had ik de sensor in het buffervat zitten. 2000 liter en een continue gependel. Dat ging hem de dus niet worden. Sindsdien gisteren heb ik de sensor gewoon in de ruimte waar het buffervat in staat hangen. Temperatuur op de controller hoger ingesteld dan de ruimtetemperatuur en de WP draait nu 24/7 op zijn laagste vermogen. Alle,warmte gaat in het buffervat. Geen pendelen. Ook dit gaat hem niet worden denk ik omdat het dagverbruik duidelijk hoger ligt dan toen ik met een directe stooklijn het buffervat in 1 keer verwarmde en x uur later weer een keer. Maar goed. Het is een experiment. Het komt er op neer dat bij normaal draaien de WP zijn warmte eigenlijk niet goed kwijt kan. En ik heb echt wel verbruikers aan staan. Ik heb nog wel een idee door op twee posities de temperatuur in het buffervat te meten en op die manier een nog betere warmteverdeling in het buffvat te krijgen zodat je nog langer met de inhoud kan doen. Het is nog wachten op de bestelling en dan op naar het volgende experiment.
@pleio65 Klinkt interessant, ben benieuwd hoe het uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Maikie18 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:25:
[...]

Waar moet het in NL geleverd worden? Eventueel via pm

Ook vandaag weer een mooie run, temperatuur binnen ook heel erg stabiel (wellicht net iets te hoog) en aangenaam.

[Afbeelding]
Heb je nog de flow op stand 2 gezet, ofzo gelaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Dag allemaal,

Warmtepomp + buitenunit:

[Afbeelding]
  • Watertank 200 Liter
  • Aansluitspanning 400V
  • Verwarmen en Koelen
  • Vermogen 7.5 kW
Prijs incl. btw:
€ 5.904,80

Thermostaat
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wifi module
[Afbeelding]

€ 7.515,31 incl. btw
€ 5.615,31

Nu vroeg ik me af:
\

Ik quote even mezelf, want heb contact gehad met de (web)shop die dit leveren kan. Zij geven aan dat het beter is om te gaan voor de Mitsubishi PUHZ-SHW80VAA+ERST20C-VM2C 8.0 kW 230V.

Het verschil volgens hun is dat het gaat om een Zubadan en die andere niet. Leek bij mij wel zo. Voordeel is; het heeft 300 euro meer subsidie, nadeel is, hij is 940 euro duurder. In totaal maakt het dus niet veel uit qua prijs en deze heeft ook 200 liter warm water aan boord. Later kan altijd nog een extra (zonne)boiler worden toegevoegd. Zolang het niet nodig is zou ik dat liever niet doen, vind het niet heel mooi staan op het dak, en de installatie zal dan vrij lomp worden.

Quote:
Verschil tussen de PUHZ-SW75YAA (400V) is een power inverter en de PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C 8.0 kW 400V is een Zubadan

Daarna wat uitleg van de powerinverter en de Zubadan inverter (hier wel bekend denk ik? Anders kan ik het alsnog posten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Grolsch schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:53:
[...]

Wat is de instelnauwkeurigheid, afleesnauwkeurigheid en hysterisis van deze thermostaat :?
Goede vraag, de helft begrijp ik niet (denk ik).

Weergave en instellen tot op 0.5 graad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met een te lage waterdruk? Mijn schoonouders maken zich zorgen over wegvallende druk bij hun Zubadan, maar zijn ook op vakantie. Gaat er bij de wp bij te lage waterdruk iets kapot, schiet hij in een beveiliging? Hoe laag is te laag?
Zonder water is er geen flow, dus start hij niet op, maar waarschijnlijk blijft wel de circulatiepomp draaien en die kan slecht droogdraaien. Soms is een uurtje genoeg om ze verrot te krijgen.

Onder de 1 bar is op lange termijn ook schadelijk voor je circulatiepomp. Één van de twee lagers krijgt dan te weinig smering.

En waar staat de warmtepomp? Op het laagste punt, begane grond dus, of het hoogste punt.
Als de warmtepomp op bg staat, het laagste punt van de installatie, dan moet heel de installatie leeglopen, voordat de warmtepomp droog staat.
Dan heb je een serieus lek...
(laagste punt is de beste plek om je warmtebron te plaatsen)

Staat hij op het hoogste punt van de installatie, dan is het veel eerder foute boel.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:54
Waarschijnlijk omdat het minimum vermogen bij -10 maar 5.8kw is nominaal.

Ik had dezelfde afweging en ben voor de PUHZ-SW100YAA gegaan, die kan iets minder ver terug moduleren maar doet wel de 8.4kw bij -10 nominaal. En hij was goedkoper dan de PUHZ-SHW80YAA :-)
Kecin schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:08:
[...]
\

Ik quote even mezelf, want heb contact gehad met de (web)shop die dit leveren kan. Zij geven aan dat het beter is om te gaan voor de Mitsubishi PUHZ-SHW80VAA+ERST20C-VM2C 8.0 kW 230V.

Het verschil volgens hun is dat het gaat om een Zubadan en die andere niet. Leek bij mij wel zo. Voordeel is; het heeft 300 euro meer subsidie, nadeel is, hij is 940 euro duurder. In totaal maakt het dus niet veel uit qua prijs en deze heeft ook 200 liter warm water aan boord. Later kan altijd nog een extra (zonne)boiler worden toegevoegd. Zolang het niet nodig is zou ik dat liever niet doen, vind het niet heel mooi staan op het dak, en de installatie zal dan vrij lomp worden.

Quote:
Verschil tussen de PUHZ-SW75YAA (400V) is een power inverter en de PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C 8.0 kW 400V is een Zubadan

Daarna wat uitleg van de powerinverter en de Zubadan inverter (hier wel bekend denk ik? Anders kan ik het alsnog posten).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

roelzadh schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:23:
Waarschijnlijk omdat het minimum vermogen bij -10 maar 5.8kw is nominaal.

Ik had dezelfde afweging en ben voor de PUHZ-SW100YAA gegaan, die kan iets minder ver terug moduleren maar doet wel de 8.4kw bij -10 nominaal. En hij was goedkoper dan de PUHZ-SHW80YAA :-)

[...]
Top. Ik zat zelfs nog even fout, want moet de 3 fase versie hebben. Die is wel flink duurder (7106 euro).
Mitsubishi PUHZ-SHW80YAA+ERST20C-VM2C 8.0 kW 400V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hou er ook rekening mee (weet niet hoelang ze op vakantie gaan) dat als hij in error schiet en dus niet meer draait dat er dus ook geen warmte meer gemaakt wordt. Mocht de unit in een schuur bijvoorbeeld staan en het gaat vriezen (wat voor zover ik kan zien de komende week nog niet gaat gebeuren) dan kunnen je leidingen bevriezen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 23:10:
[...]

Goede vraag, de helft begrijp ik niet (denk ik).

Weergave en instellen tot op 0.5 graad.
Je begrijp hem aardig goed, je kunt hem dus instellen en aflezen op 0,5 graden.

Met de hysterisis bedoel ik wanneer schakelt de thermostaat, is dit ook 0,5 graad ?
Dus setpoint is 21, wanneer begint de thermostaat te verwarmen, bij 20,5 graad?
Hetzelfde geldt voor wanneer stopt de WP, bij 21,5 graad? of bij 21 graden ? En is dit dan 20,8 (afronding) of echt 21 graden. Of misschien wel 21,5 graden.

Een hysterisis van 0,5 graad zou in mijn situatie niet wenselijk zijn, mijn hysterisis is 0,1 graad, dus bij 20,9 graad gaat de WP aan in bovenstaand voorbeeld.

Grof gerekend koelt mijn woning in een ongunstige situatie 0,1 graad per uur af, maar meestal slechts 0,05 graad per uur. Hetzelfde geld ook voor opwarmen, dit gaat ook met 0,1 graad per uur ongeveer gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
P5ycho schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:22:
Alles opties zijn welkom op dit moment...
Parcelparcel.com al geprobeerd?

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Nu online
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:15:
[...]

Je begrijp hem aardig goed, je kunt hem dus instellen en aflezen op 0,5 graden.

Met de hysterisis bedoel ik wanneer schakelt de thermostaat, is dit ook 0,5 graad ?
Dus setpoint is 21, wanneer begint de thermostaat te verwarmen, bij 20,5 graad?
Hetzelfde geldt voor wanneer stopt de WP, bij 21,5 graad? of bij 21 graden ? En is dit dan 20,8 (afronding) of echt 21 graden. Of misschien wel 21,5 graden.

Een hysterisis van 0,5 graad zou in mijn situatie niet wenselijk zijn, mijn hysterisis is 0,1 graad, dus bij 20,9 graad gaat de WP aan in bovenstaand voorbeeld.

Grof gerekend koelt mijn woning in een ongunstige situatie 0,1 graad per uur af, maar meestal slechts 0,05 graad per uur. Hetzelfde geld ook voor opwarmen, dit gaat ook met 0,1 graad per uur ongeveer gemiddeld.
Ik heb bewust hysterese verhoogd naar 0.3 want als ik voorbij liep sloeg wp al aan voor dertig seconden, een koude of warme vlaag van 0.1 heb je zo gemaakt.
Dus 0.5 lijkt me geen probleem mits hij dat inderdaad nauwkeurig hanteert

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
reneeke1970 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 08:42:
[...]

Ik heb bewust hysterese verhoogd naar 0.3 want als ik voorbij liep sloeg wp al aan voor dertig seconden, een koude of warme vlaag van 0.1 heb je zo gemaakt.
Dus 0.5 lijkt me geen probleem mits hij dat inderdaad nauwkeurig hanteert
Bij jou misschien niet, maar bij mij betekent een hysterisis van 0,5 graad dat de WP minimaal 5 uur uit of aan gaat.

Ik heb de thermostaat er niet op uitgezocht, maar "per ongeluk" doet mijn thermostaat precies wat ik wil, en wat het beste bij onze woning past.

Onze thermostaten hebben geen / weinig last van "vlagen" en de thermostaat schakelt altijd minimaal 20 minuten in, en 20 minuten uit. Dus ff een vraag creeëren voor 30 seconden doet hij gelukkig niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:31:
[...]

Met de warmtepomp op de stille modus ?
Met de warmtepomp op GEWONE modus.. 8)
21 graden hele nacht

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nu zie je maar weer dat een graadje meer veel energie kost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik ben bezig met het aanleggen van afvoeren en mantelbuizen in ons zandbed tbv de Hectarfundering. Nu heb ik in principe een leverancier voor een warmtepompsysteem - i.i.g. een sterke voorkeur - maar wat mij betreft is het nog niet definitief (ik heb nog geen opdracht/offerte getekend)

Nu heb ik twee 110mm mantelbuizen in het zand gelegd naar buiten waar de buitenunit (of grondboring..) komt, en die komen precies op de plek uit waar bij de betreffende installatie de twee aan-/afvoeraansluitingen zitten onder de kast, op 1cm nauwkeurig.

Maar...als ik een ander systeem kies, waar zitten normaliter bij WP-kasten de aansluitingen. M.a.w. kan ik de twee mantelbuizen misschien toch beter net langs de achterwand omhoog laten komen, of zitten bij de meeste systemen de aansluitingen wel aan de onderzijde en heb ik genoeg flexibiliteit om eventueel toch een ander systeem te kiezen?

[ Voor 6% gewijzigd door Stefke op 28-11-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

stefijn schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:55:
Ik ben bezig met het aanleggen van afvoeren en mantelbuizen in ons zandbed tbv de Hectarfundering. Nu heb ik in principe een leverancier voor een warmtepompsysteem - i.i.g. een sterke voorkeur - maar wat mij betreft is het nog niet definitief (ik heb nog geen opdracht/offerte getekend)

Nu heb ik twee 110mm mantelbuizen in het zand gelegd naar buiten waar de buitenunit (of grondboring..) komt, en die komen precies op de plek uit waar bij de betreffende installatie de twee aan-/afvoeraansluitingen zitten onder de kast, op 1cm nauwkeurig.

Maar...als ik een ander systeem kies, waar zitten normaliter bij WP-kasten de aansluitingen. M.a.w. kan ik de twee mantelbuizen misschien toch beter net langs de achterwand omhoog laten komen, of zitten bij de meeste systemen de aansluitingen wel aan de onderzijde en heb ik genoeg flexibiliteit om eventueel toch een ander systeem te kiezen?
https://www.econo.nl/verb...r-uitwendige-schroefdraad

Precies is het vaak net niet waor..:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
eh? Ik neem aan dat je bedoelt dat het altijd wel aangesloten kan worden mits de mantelbuizen binnen een meter (of zo) van de kast uit de grond komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

stefijn schreef op woensdag 28 november 2018 @ 10:35:
[...]

eh? Ik neem aan dat je bedoelt dat het altijd wel aangesloten kan worden mits de mantelbuizen binnen een meter (of zo) van de kast uit de grond komen?
Ja of ff kijken welke WP je ongeveer zou willen kopen...
Daarna de mantelbuis tactisch plaatsen.
Weet niet wat je nodig hebt qua vermogen..
Maar in het midden van een pomp...kun je beiden kanten uit:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, oke, maar dan is er dus bij alle systemen voldoende ruimte onderin zo'n kast om ergens onder de kast de aansluiting te maken?

De aansluitingen staan nu dus midden onder het systeem dat ik voor ogen heb, Nilan compact P (AIR, of mogleijk GEO). De kast is (bxd) 900x650 (2060=h).
Sterker nog, ik heb ze nu dus gepositioneerd exact onder de aansluitingen van dit specifieke systeem (gebaseerd op een dwg download)

Maar ik kan daarmee elke andere kast ook wel aansluiten begrijp ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij is het handig om je pijp achter de rechterkant van je WP uit de grond te laten komen, en er dan een 135° bocht op te zetten (losneembaar, dus niet verlijmd), zodat er geen water in kan lopen. De laatste 50 cm van je leidingen lopen dan boven de grond, maar je hebt wel alle flexibiliteit.

En ik zou dit even met je installateurs overleggen, die hebben vast een voorkeur.

[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 28-11-2018 11:08 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Redelijk koude nacht hier gehad. Met 7.8kwh on de elga de boel strak op 20 graden weten te houden. Cop was tot nu toe 4.7 vandaag.

Elga heeft hele nacht gedraaid. Wisselend tussen vollast, half last (600w) en op 1/4e op 300w

Kamer blijft tussen de 19.9 en 20.1 zitten.

Continu op 20 graden stoken lijkt nog steeds het beste in onze situatie

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:20:
Redelijk koude nacht hier gehad. Met 7.8kwh on de elga de boel strak op 20 graden weten te houden. Cop was tot nu toe 4.7 vandaag.

Elga heeft hele nacht gedraaid. Wisselend tussen vollast, half last (600w) en op 1/4e op 300w

Kamer blijft tussen de 19.9 en 20.1 zitten.

Continu op 20 graden stoken lijkt nog steeds het beste in onze situatie
Best nog veel kWh, ik heb er hier atm 5,5 door vanaf 0:00 met 21,5-22 in de kamer.
Ik dacht dat jij nog best goede isolatie had, vergeleken met mijn standaard af bouw 89.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:53:
[...]

Best nog veel kWh, ik heb er hier atm 5,5 door vanaf 0:00 met 21,5-22 in de kamer.
Ik dacht dat jij nog best goede isolatie had, vergeleken met mijn standaard af bouw 89.
Geen idee waar het verschil zit. Ik heb mijn woning inderdaad behoorlijk na-geisoleerd ( HR++, vloer, voorzetwanden ). Wat voor WP met hoeveel vermogen had jij ook alweer? Misschien dat je warmtepomp langer in laaglast draait wat het verschil verklaard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Rol-Co schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:53:
[...]

Mijn vrijstaande jaren 30 woning doet het zelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Op dit moment verwarm ik de benedenverdieping met een l/l wp, (toshiba daiseikai)
Nu wordt het boven echter te koud en zou ik wat bij moeten verwarmen, nu kan ik er een l/l bij plaatsen maar voor een klein beetje meer kan ik gaan verwarmen door er een Elga bij te plaatsen, kan deze dan gebruiken voor verwarmen cv water en de l/l vult dan aan wat ik tekort kom.
De Elga kost bij cvtotaal incl. montage € 4100,- - subsidie van € 1700, = € 2400,-
Wat zou slim zijn in mijn situatie?
Oppervlakte bovenverdieping ongeveer 40 m2, 2,40 hoog gewenste temperatuur 15 Graden
Beneden 40 m2 2,50 hoog, energieverbruik voor verwarmen ongeveer 1200 m3
p.s. iemand een beter/goedkoper adres voor de Elga?

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op woensdag 28 november 2018 @ 11:57:
[...]

Geen idee waar het verschil zit. Ik heb mijn woning inderdaad behoorlijk na-geisoleerd ( HR++, vloer, voorzetwanden ). Wat voor WP met hoeveel vermogen had jij ook alweer? Misschien dat je warmtepomp langer in laaglast draait wat het verschil verklaard?
7kW en loopt eigenlijk altijd laagste met 29 Ta wat 31 word.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Tot hoe ver moduleert de WP bij de Mitsu gebruikers terug met deze omstandigheden :? ( @Naalroc / @Zubadan / @Zwerius )

Ik zie die WP (11,2KW Zubadan) terugmoduleren tot 1500~1600 Watt opgenomen vermogen met dit weer (+- 2 graden Tb)

Ik heb bij warmere Tb's ook wel eens 800~900 Watt gezien.

Die 1500/1600 Watt opgenomen vermogen kan natuurlijk ook gewoon betekenen dat ik die afgifte heb (zeer waarschijnlijk, want hij maakt los van enkele defrosts gewoon gewoon 1 lange run zonder pendelgedrag).

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2018 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:12:
Tot hoe ver moduleert de WP bij de Mitsu gebruikers terug met deze omstandigheden :? ( @Naalroc / @Zubadan / @Zwerius )

Ik zie die WP (11,2KW Zubadan) terugmoduleren tot 1500~1600 Watt opgenomen vermogen met dit weer (+- 2 graden Tb)

Ik heb bij warmere Tb's ook wel eens 800~900 Watt gezien.

Die 1500/1600 Watt opgenomen vermogen kan natuurlijk ook gewoon betekenen dat ik die afgifte heb (zeer waarschijnlijk, want hij maakt los van enkele defrosts gewoon gewoon 1 lange run zonder pendelgedrag).
Bij mij (14KW Zubadan) gaat het terug tot ~ 1650 Watt bij TB +2 en TA 36, is wel een meting van gisteren om 8 uur 's avonds, de rest van de dag was het buiten warmer. Huis was dus al wel op temperatuur. Overdag moduleerde hij terug naar ongeveer 2100 tot 2400 Watt.

Heb bijna één lange run van 11:00 's ochtends tot 19:00 's avonds, daarna ging hij "pendelen" in blokken van een half uur met 20 / 30 minuten pauze's tot 11 's avonds.

Tussen 23:00 en 11:00 draait hij niet.

Verbruik was gisteren 21kW incl. SWW en 2 defrosts.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Nog even een "stomme" vraag, ik heb een radiator in een slaapkamer, deze slaapkamer wordt in verhouding tot andere slaapkamers veel sneller warm.

Nu had ik de voetventiel wat meer dicht gezet maar het lijkt wel dat alsof hoe dichter het ventiel hoe sneller de kamer warm wordt.

Elke dag kijk ik naar de temperatuur verloop in alle kamers (in grafiek vorm) en ik draai het ventiel elke dag een kwart tot half meer dicht (met de klok mee). Klopt dit gedrag wel? ik hoopte eigenlijk de flow hiermee te verkleinen zodat hij wat minder fanatiek warm wordt en dat daardoor andere kamers wat sneller warmer zouden worden.

Ik probeer nu dus water zijdig in te regelen a.h.v. het temperatuur verloop in de verschillende kamers, zie ik dat een kamer veel sneller warmer wordt dan andere kamers dan draai ik die kamer iets meer dicht (voetventiel).

En ja, ik weet het, zo doe je geen waterzijdig inregelen maar met een infrarood thermometer krijg ik geen fatsoenlijke waarden, ga een cm opzij op een radiator of leiding en je heb al een afwijking van 2 graden. En dan heb ik niet eens een hele goedkope infrarood thermometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-09 03:00
Logisch toch voetventiel zit op het koude uitstroompunt, hoe langer het warme water in de radiator blijft hoe meer energie het water afgeeft aan de omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
donaldk schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:21:
Logisch toch voetventiel zit op het koude uitstroompunt, hoe langer het warme water in de radiator blijft hoe meer energie het water afgeeft aan de omgeving.
is volgens mij niet helemaal waar, het zorgt er ook voor dat de halve radiator kouder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Maar als het ventiel meer open staat is de flow hoger en komt er dus meer warmer water in zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:27
ronaldmathies schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:52:
Nog even een "stomme" vraag, ik heb een radiator in een slaapkamer, deze slaapkamer wordt in verhouding tot andere slaapkamers veel sneller warm.

Nu had ik de voetventiel wat meer dicht gezet maar het lijkt wel dat alsof hoe dichter het ventiel hoe sneller de kamer warm wordt.

Elke dag kijk ik naar de temperatuur verloop in alle kamers (in grafiek vorm) en ik draai het ventiel elke dag een kwart tot half meer dicht (met de klok mee). Klopt dit gedrag wel? ik hoopte eigenlijk de flow hiermee te verkleinen zodat hij wat minder fanatiek warm wordt en dat daardoor andere kamers wat sneller warmer zouden worden.

Ik probeer nu dus water zijdig in te regelen a.h.v. het temperatuur verloop in de verschillende kamers, zie ik dat een kamer veel sneller warmer wordt dan andere kamers dan draai ik die kamer iets meer dicht (voetventiel).

En ja, ik weet het, zo doe je geen waterzijdig inregelen maar met een infrarood thermometer krijg ik geen fatsoenlijke waarden, ga een cm opzij op een radiator of leiding en je heb al een afwijking van 2 graden. En dan heb ik niet eens een hele goedkope infrarood thermometer.
ik heb een radiator die maar voor een kwart open staat, dus voetventiel eerst helemaal dicht gezet en daarna kwart open gezet. met kleine slagen kreeg ik het ook niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ogdak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-09 01:32
ronaldmathies schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:25:
[...]

Maar als het ventiel meer open staat is de flow hoger en komt er dus meer warmer water in zou ik zeggen.
Hogere flow is hogere Tr is minder afgifte.

8600Wp https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=13448&sid=13242

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 14:12:

..
1600-1640 W bij -1 tot +2* met mijn 14 kW Zubadan, vannacht met Ta=35

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ogdak schreef op woensdag 28 november 2018 @ 15:33:
[...]

Dat hoeft helemaal niet. Flow x delta T lijkt mij de totale afgifte weer te geven?

[ Voor 25% gewijzigd door Noord27 op 28-11-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
Flanky schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:50:
Op dit moment verwarm ik de benedenverdieping met een l/l wp, (toshiba daiseikai)
Nu wordt het boven echter te koud en zou ik wat bij moeten verwarmen, nu kan ik er een l/l bij plaatsen maar voor een klein beetje meer kan ik gaan verwarmen door er een Elga bij te plaatsen, kan deze dan gebruiken voor verwarmen cv water en de l/l vult dan aan wat ik tekort kom.
De Elga kost bij cvtotaal incl. montage € 4100,- - subsidie van € 1700, = € 2400,-
Oppervlakte bovenverdieping ongeveer 40 m2, 2,40 hoog gewenste temperatuur 15 Graden
Als je vrije keuze hebt zou ik geen Elga meer nemen. Eerder een Panasonic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
[...]
Hogere Tr gaat samen met een warmere radiator, denk niet dat het dan kouder wordt he? De relatieve warmteafgifte zal lager zijn bij een hogere flow, maar de absolute warmteafgifte is toegenomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Als dat zo is, dan zou ik hem helemaal dichtdraaien ;)
[...]

Nee, bij een gelijke flow en een kleine dT, geeft een radiator meer vermogen af, dan bij een grote dT.
Geen dT geeft het hoogste vermogen in afgifte.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
mkleinman schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:53:
Voor en na de oversampling. Nu 32x oversampling.

[Afbeelding]
We blijven doorgaan met zoeken naar de oorzaak hoge COP!!

De grafiek ziet er nog steeds springerig uit. Lijkt toch een beetje op numeriek instabiliteit.

Je hebt een klein verschil tussen Ta en Tr (bij kleine vermogens). De meetnauwkeurigheid van deze sensoren is van groot belang. Ik meet met mijn dompelbuis sensoren c.a 1,2 C hogere temperaturen dan op de buis vastgedrukte sensoren. Ik heb wel eens sensoren omwikkeld met massief koperdraad(Kaal elektriciteitsdraad) en daaromheen isolatie tape en vervolgens isolatie. Zo krijgt de sensor via betere geleiding contact met het buisoppervlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Flanky schreef op woensdag 28 november 2018 @ 12:50:
Heb je vloerverwarming al liggen of radiatoren.

Ben je zelf handig? Dan kun je een Panamonobloc installeren.
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
https://www.topaircon.eu/...0v-wh-mdc05h3e5-Panasonic
Je kan ook bij PMcoppack kijken.

Ook bovenstaande site staan ook Mitsubishi (split) warmtepompen. (wel een stuk duurder dan een pana monobloc)
"Hybride" Elga is zoooo 2016 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-11-2018 17:17 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

@Flanky
Stop met hybrid ga van het gas koop een Pana
Knutsel die op je cv en een wpb voor je warmwater
2 x subsidie....
Beetje handig bent... hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
AUijtdehaag schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:14:
[...]

Heb je vloerverwarming al liggen of radiatoren.

Ben je zelf handig? Dan kun je een Panamonobloc installeren.
Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help
https://www.topaircon.eu/...0v-wh-mdc05h3e5-Panasonic
Je kan ook bij PMcoppack kijken.

Ook bovenstaande site staan ook Mitsubishi (split) warmtepompen. (wel een stuk duurder dan een pana monobloc)
"Hybride" Elga is zoooo 2016 ;)
Confort market is sterk concurrerende met de Pana monoblok. 5 kW: €2640,- inclusief verzending (1700 subsidie), 7 kW €3120,- (1900 subsidie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Noord27 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:55:
[...]

Comfort market is sterk concurrerende met de Pana monoblok. 5 kW: €2640,- inclusief verzending (1700 subsidie), 7 kW €3120,- (1900 subsidie).
Had @koevlaas2 niet een waarschuwing gegeven betreffende deze fa.?

Edit: correctie
koevlaas2 schreef op donderdag 26 april 2018 @ 11:58:
[...]

Niet bij Comfortklimaat bestellen, dat is een oplichter die niet levert.
..........

[ Voor 25% gewijzigd door Naalroc op 28-11-2018 18:19 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Nu online
@Naalroc
Er zijn ook genoeg positieve ervaringen bij deze firma. Betaal met PayPal of creditcard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Noord27 schreef op maandag 12 november 2018 @ 14:48:
[...]

Niet te verwarren met het Franse Confort-Market. Prima prijzen voor Panasonic monoblok.
Hier zit dus de verwarring...
Sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Tomexergie de meting lijkt nu wel op 0,1 liter/minuut (~1%, gezien de schaal) precies, maar zonder ijking of andere controles kun je weinig over accuraatheid zetten.
Waarschijnlijk zit de COP er zo'n 70% naast, dat is met gematchte temperatuursensoren en een dT van ~3° niet waarschijnlijk.
De andere verdachte is de elektriciteitsmeting. Waarschijnlijk het meest eenvoudig te controleren :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dag allen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum om informatie op te doen. Nu ook maar een account aangemaakt en de vele adviezen meegenomen mbt alle mogelijkheden voor een warmtepomp. Nu ben ik nog niemand met een appartement tegengekomen, uiteraard ook omdat het moeilijker is verduurzaming te implementeren.

Huidige situatie=
Appartement uit 1988, 50m2, waarvan woonkamer 25m2.
Momenteel wordt er verwarmd met een VR ketel (Bosch vrc25) aangesloten op een collectieve afvoer, aanvoer via muurdoorvoer. Ik mag geen buitenunit plaatsen maar een ventilatiewarmtepomp zou dus wel kunnen (ducobox eco of nibe 730, beide met gebruik ventilatie/buitenlucht, ducobox vermogen van 2,5kw tot -7, nibe f730 3,3kw tot -3).

Vorig jaar hadden we 2 t21 radiatoren (vermogen 2.600w bij 75°)in de woonkamer, deze zijn begin maart vervangen door 2 jaga type 21 met zelfbouw dbe. Ons gasverbruik voor verwarmen was vorig jaar 0,17 per graad dag. Nu 0,135 per graaddag. Het gasverbruik komt neer op ongeveer 400-500m3 per jaar maar dan wel met nachtverlaging. Met de koevlaas formule kom ik dan uit op 1,9 a 2,4 kw warmtepomp.

Nu heb ik als test een nachtje de temperatuur van de ketel naar het minimum gebracht (45*) en geen nachtverlaging toegepast toen het rond het vriespunt was (17 op 18 november). De kamer bleef met gemak op temperatuur mede door de dbe.

Als ik kijk naar het vermogen van de jaga bij 45/40/20 zie ik dat het met dbe 3,5kw is, zonder is dit 1,7kw. Heb ik dan wel genoeg aan bijvoorbeeld de ducobox of moet ik toch voor de 2x zo dure Nibe gaan? Het afgifte vermogen ligt met die dbe namelijk een stuk hoger, maar moet ik die dan wel meerekenen bij het kiezen van de warmtepomp?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomtommetje
@pleio65 Het is gelukt met de weerstand zoals je aangaf. Heb een 1,8K ohm erin geschroefd en hij geeft nu 59 graden aan. Foutmelding is weg 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
stefijn schreef op woensdag 28 november 2018 @ 09:55:

Die van mij had ik precies goed aangelegd. Wil de installateur ze toch minimaal 20cm opzij, omdat hij dan een mooie S-bocht kan leggen, zodat trillingen minder doorklinken. Hele zooi last minute een stukje uitgegraven en een beetje verlegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:42:
Dag allen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum om informatie op te doen. Nu ook maar een account aangemaakt en de vele adviezen meegenomen mbt alle mogelijkheden voor een warmtepomp. Nu ben ik nog niemand met een appartement tegengekomen, uiteraard ook omdat het moeilijker is verduurzaming te implementeren.

Huidige situatie=
Momenteel wordt er verwarmd met een VR ketel (Bosch vrc25) aangesloten op een collectieve afvoer, aanvoer via muurdoorvoer. Ik mag geen buitenunit plaatsen maar een ventilatiewarmtepomp zou dus wel kunnen (ducobox eco of nibe 730, beide met gebruik ventilatie/buitenlucht, ducobox vermogen van 2,5kw tot -7, nibe f730 3,3kw tot -3).

Vorig jaar hadden we 2 t21 radiatoren (vermogen 2.600w bij 75°)in de woonkamer, deze zijn begin maart vervangen door 2 jaga type 21 met zelfbouw dbe. Ons gasverbruik voor verwarmen was vorig jaar 0,17 per graad dag. Nu 0,135 per graaddag. Het gasverbruik komt neer op ongeveer 400-500m3 per jaar maar dan wel met nachtverlaging. Met de koevlaas formule kom ik dan uit op 1,9 a 2,4 kw warmtepomp.

Nu heb ik als test een nachtje de temperatuur van de ketel naar het minimum gebracht (45*) en geen nachtverlaging toegepast toen het rond het vriespunt was (17 op 18 november). De kamer bleef met gemak op temperatuur mede door de dbe.

Als ik kijk naar het vermogen van de jaga bij 45/40/20 zie ik dat het met dbe 3,5kw is, zonder is dit 1,7kw. Heb ik dan wel genoeg aan bijvoorbeeld de ducobox of moet ik toch voor de 2x zo dure Nibe gaan? Het afgifte vermogen ligt met die dbe namelijk een stuk hoger, maar moet ik die dan wel meerekenen bij het kiezen van de warmtepomp?

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen :)
Zonder appartement te hebben gezien, eerste waar ik aan denk is:

- Ventilatielucht gebruiken voor warm water
- L/L warmtepomp met geveldoorvoer die er dan als een radiator uitziet en je buiten enkel 2 ronde gaten met rooster kan zien (of als dat mag: kleine buitenunit/split op balkon)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Ramon_1984 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:53:
[...]

Heb je nog de flow op stand 2 gezet, ofzo gelaten?
Ja staat op stand 2 nu

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Merk je verschil met een hogere flow ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Is moeilijk te zeggen. Zoals je gisteren zag bijna heel de dag op het laagste vermogen en maar 1x kort uit geweest. Vandaag is het weer iets warmer en dan is het beeld helemaal anders.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eVTdsa2.png

Je zou dan eigenlijk 2 gelijke dagen moeten hebben maar volgens mij zit er geen verschil in. Ik draai ook nog op quite mode

[ Voor 5% gewijzigd door Maikie18 op 28-11-2018 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Maikie18 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:35:
Is moeilijk te zeggen. Zoals je gisteren zag bijna heel de dag op het laagste vermogen en maar 1x kort uit geweest. Vandaag is het weer iets warmer.

[Afbeelding]

Je zou dan eigenlijk 2 gelijke dagen moeten hebben maar volgens mij zit er geen verschil in. Ik draai ook nog op quite mode
Voorlopig wordt het buiten alleen maar warmer, ben benieuwd wat het je gaat brengen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Net naar 1 gezet, we gaan het zien als het weer kouder is

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Waar gaat de toegevoerde elektriciteit naar toe?
Voor forumleden die niet geïnteresseerd zijn in de theorie van de WP dit item snel overslaan!!!
Naar aanleiding van de discussie over de COP=7 van @mkleinman heb ik de exergie stroom van de niet ideale WP proberen in beeld te brengen. Het voordeel van exergie is dat het de onzichtbare verliezen in beeld brengt. In het model zijn de condensor en verdamper warmte technisch doorgerekend met de gegevens van de Elga L/W warmtepomp onder de standaard condities 35/2.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4916/45179894715_665df5672f_b.jpg

Conclusie:
Er komt c.a. 40% van de toegevoerde exergie(elektriciteit) in het CV water terecht en van de 3750W toegevoerde warmte (35C) is 11% exergie 426W.
Er is c.a. 60% exergieverlies waarvan 14% door verdamper en condensor en 46% verlies in het proces zelf. Dit zijn geen energieverliezen maar onzichtbare kwaliteitsverliezen. Door de verliezen in verdamper en condensor verbruikt de WP dus 14% meer elektriciteit. Bij kleine verdamper en condensor t.o.v. het vermogen zie je deze verliezen toenemen. Zie Daikin Altherma 8kW e.a. met COP 35/7 =4,3 i.p.v. >4,6 bij de 5kW uitvoering.
Het z.g. Rankine proces met R410A is niet ideaal . Het Carnot proces is het meest ideale proces. Daarom is er c.a. 46% meer elektrische energie nodig. Uitvinders voor nieuwe processen gezocht!

Toelichting Exergie: E=Q*(T-Tref)/T (in Kelvin)
De exergie(kJ) is de hoeveelheid mechanische energie je theoretisch uit een energiedrager, warmte of brandstof, kunt halen. Dit is een kwaliteits- etiket voor energie(kJ). Dit omdat we mechanische energie als hoogste kwaliteit beschouwen. Waarom? Dit heeft te maken met de omkeerbaarheid.
1) Als je materie laat afkoelen verlies je de exergie en kun je die nooit meer terug kan krijgen.
2) Daar in tegen, als je van die energie(b.v. zon, elektriciteit ,warmte van hoge temp) mechanische energie maakt, kun je met die zelfde mechanische energie weer warmte van hogere temperatuur maken met o.a. de warmtepomp. Met mechanische energie (elektr. is equivalent) kun je veel meer.
Dus met aardgas of elektrisch verwarmen is een thermodynamische doodzonde.
We leven in een energiecrisis maar daarbij ook daarbij in een exergiecrisis.

Voor de freaks: Condensor en verdamper berekend met Heat transfer for engineers H.Y Wong

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Maikie18 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:40:
Net naar 1 gezet, we gaan het zien als het weer kouder is
Hier ook stand 1 met +/- 18 liter p/m meer dan genoeg lijkt me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
Weet niet of ik er iets uit op kan maken maar dit is het verbruik de afgelopen 7 dagen met daarbij de min max en gemiddelde temperatuur van die dag

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WQyEvY1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Maikie18 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:54:
Weet niet of ik er iets uit op kan maken maar dit is het verbruik de afgelopen 7 dagen met daarbij de min max en gemiddelde temperatuur van die dag

[Afbeelding]
Ontloopt elkaar niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:28
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2018 @ 18:42:
Huidige situatie=
Een ventilatiewarmtepomp op een collectieve afvoer zou ik bij de VVE navragen, vooral omdat dit geluidsoverlast/stankoverlast kan veroorzaken, als dat een passieve afvoer is, bij de andere eenheden. Zeker als jouw WP 3x zoveel volume verplaatst als de andere apparaten kan het zijn dat je hun afvoer terugduwt (dus ook rookgassen). Ter illustratie, in mijn vorige appartement was er iemand zo slim om een actieve afzuigkap op een passieve afvoer aan te sluiten, iedereen ruikte wanneer hij kookt behalve hij zelf.

En een buitenunit aan de gevel mag wellicht niet maar heb je ook gevraagd of een balkon wel mag? Als ze nee zeggen zou ik de statuten eens laten nakijken, kans is aanwezig dat ze geen zeggenschap hebben over je balkon zolang je er geen overlast mee veroorzaakt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:17
Weet iemand hier hoeveel graden de koelgas temperatuur van de buitenunit hoger mag zijn boven de Ta?

Ik meet hier nu een graad of 50 (is eerder iets hoger dan lager door meetfouten) bij een Ta van 37 graden. De temperatuur terug naar buitenunit is ca. 36 graden. Geleverde vermogen is ca. 5,5kW. Maximum vermogen is 9kW.

Edit: na een tijdje draaien geeft de WP 4kW af en is de temperstuur van het persgas 39 graden: al flink wat lager.

Is wat je kunt verwachten? Ik ben benieuwd!

Ik vind de COP namelijk een beetje tegenvallen; bij 7 graden Tb en 35 Ta zou het iets van 4,8 moeten zijn bij vollast. Maar een dergelijke COP heb ik nog nooit gemeten, terwijl ik vaak met lager vermogen draai. Het blijft onder deze condities iets boven de 4 steken. 5 heb ik nog nooit gezien, ook niet bij Tb van 15 graden.

Wel heb ik 20 meter koelleiding ipv de standaard lengte van 7 meter. Kan dit 'zoveel' uitmaken?

Zelf denk ik overigens dat het systeem best goed draait, maar als tweakers ben ik altijd aan het zoeken naar beter😀

[ Voor 6% gewijzigd door Fullpower op 28-11-2018 20:07 ]

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vervlogen
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:01
AUijtdehaag schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 17:25:
Voor 10-15 k heb je wel een esanico atlantic explorer 3 uit BE, pana monobloc uit UK, en 21 panelen hoor.
Wel ff zelf aansluiten en dan kan die gas-cv eruit.

Praat eens met @Dylantje2 . Die zijn wife is ook happy >:)
Ik werk op dit moment nog in FR en reis elke week heen en weer. Ik begrijp dat die Pano mono blokken daar ook redelijk goedkoop zijn, dus dat zou ik vrijgemakkelijk kunnen vervoeren. Kom ik nog in aanmerking voor subsidie als ik hem in FR of UK koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vervlogen
Ja hoor geen probleem.
Ik heb een spaanse Mitsubishi en ook de subsidie gekregen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Tomexergie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 17:14:
[...]

We blijven doorgaan met zoeken naar de oorzaak hoge COP!!

De grafiek ziet er nog steeds springerig uit. Lijkt toch een beetje op numeriek instabiliteit.

Je hebt een klein verschil tussen Ta en Tr (bij kleine vermogens). De meetnauwkeurigheid van deze sensoren is van groot belang. Ik meet met mijn dompelbuis sensoren c.a 1,2 C hogere temperaturen dan op de buis vastgedrukte sensoren. Ik heb wel eens sensoren omwikkeld met massief koperdraad(Kaal elektriciteitsdraad) en daaromheen isolatie tape en vervolgens isolatie. Zo krijgt de sensor via betere geleiding contact met het buisoppervlak.
Volgens mij scoorde hij in de overzichtslijsten ook al aan de hoge kant, althans dat idee heb ik. @mkleinman wellicht is je hele berekening aan de hoge kant en heb je verkeerde uitgangspunten. Wellicht interessant om dat nog eens te checken, want anders ben je nu helemaal aan het doodstaren op het verkeerde probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:44

Warmtepomp + buitenunit:

[Afbeelding]
  • Watertank 200 Liter
  • Aansluitspanning 400V
  • Verwarmen en Koelen
  • Vermogen 7.5 kW
Prijs incl. btw:
€ 5.904,80

Thermostaat
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wifi module
[Afbeelding]

€ 7.515,31 incl. btw
€ 5.615,31
Bijna zelfde opstelling waar ik voor wil gaan. ... ik vond uit deze brochure https://www.mitsubishi-el..._NL_040-ATW_2017-2018.pdf pag 23 erg verhelderend.

Volgens mij mis je dan nog wat kleine zaken als expansievat, vuilafscheider en microbellenafscheider.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Felicia schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:59:
[...]

Een ventilatiewarmtepomp op een collectieve afvoer zou ik bij de VVE navragen, vooral omdat dit geluidsoverlast/stankoverlast kan veroorzaken, als dat een passieve afvoer is, bij de andere eenheden. Zeker als jouw WP 3x zoveel volume verplaatst als de andere apparaten kan het zijn dat je hun afvoer terugduwt (dus ook rookgassen). Ter illustratie, in mijn vorige appartement was er iemand zo slim om een actieve afzuigkap op een passieve afvoer aan te sluiten, iedereen ruikte wanneer hij kookt behalve hij zelf.

En een buitenunit aan de gevel mag wellicht niet maar heb je ook gevraagd of een balkon wel mag? Als ze nee zeggen zou ik de statuten eens laten nakijken, kans is aanwezig dat ze geen zeggenschap hebben over je balkon zolang je er geen overlast mee veroorzaakt.
Balkon is onderdeel van de VvE en buitenunit is uitgesloten, ook qua ruimte gezien het inpandig balkon is. Voor een ventilatie warmtepomp kan ik de afvoer van de mv gebruiken en aanvoer via de vr-muurdoorvoer. Die zijn beide niet collectief.

@Stef87
Ja, deze was ik ook tegengekomen. Enige is, het raamkozijn begint al op 50cm en de units zijn +/-55cm hoog
https://www.klimate.nl/ma...co-zonder-buitenunit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:19:
[...]

Bijna zelfde opstelling waar ik voor wil gaan. ... ik vond uit deze brochure [url]https://https://www.mitsubishi-electric.be/resources/documentation/files/CAT_NL_040-ATW_2017-2018.pdf[/url] pagina 23 erg verhelderend.

Volgens mij mis je dan nog wat kleine zaken als expansievat, vuilafscheider en microbellenafscheider.
Inderdaad een duidelijk plaatje, persoonlijk zou ik de sensorset (5) achterwege laten, ik heb hier nog wel een setje liggen als je het net zoals @ronaldmathies of mij ook wil proberen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:45

thido

Tilburg

Iemand die weet of een Kamstrup 402 die Gj weergeeft ook ingesteld kan worden op MWh?
Of is dat iets wat enkel de fabriek zelf kan?

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:23:
[...]

Inderdaad een duidelijk plaatje, persoonlijk zou ik de sensorset (5) achterwege laten, ik heb hier nog wel een setje liggen als je het net zoals @ronaldmathies of mij ook wil proberen :P
Als ik zover ben kom ik wel in de lucht, tnx.

Andere vraag, ik heb nu Jaga ltv’s maar wil, daarnaast plafondverwarming aanleggen (https://www.uniwarm.nl/nl/producten/klimaatsysteem) die vooral gebruikt wordt om met een lage T te werken maar vooral om beter te kunnen koelen. Hoe kan ik ltv radiatoren en plafondverwarming/koeling nu het beste aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:23:
[...]

Als sensorset (5) hetzelfde is als THW6&7 (wat als ik de pagina zo zie ook is) dan raad ik je die inderdaad af.

Die gaan je eerder tegenwerken dan dat ze iets goed doen, meten na de CV-buffer is gewoon niet handig want dan moet er altijd circulatie zijn (secundaire pomp moet dan ten alle tijden aan staan ook wanneer er geen warmtevraag is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@jschoorl2 Ik neem aan dat plafondverwarming net zoals vloerverwarming met een verdeler werkt met groepen. Die kun je gewoon parallel aan je radiatoren aansluiten
Kies wel een gesloten (pomploze) verder als je nog kunt kiezen.

Dus na je buffervat dan 1 secundaire pomp die zowel je radiatoren als plafondverwarming voorziet van flow. Kwestie van hydraulisch inregelen lijkt mij.
ronaldmathies schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:34:
[...]

Als sensorset (5) hetzelfde is als THW6&7 (wat als ik de pagina zo zie ook is) dan raad ik je die inderdaad af.

Die gaan je eerder tegenwerken dan dat ze iets goed doen, meten na de CV-buffer is gewoon niet handig want dan moet er altijd circulatie zijn (secundaire pomp moet dan ten alle tijden aan staan ook wanneer er geen warmtevraag is).
Dat ik nog mag mee maken dat jij dit adviseert ;) _/-\o_

[ Voor 41% gewijzigd door Grolsch op 28-11-2018 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:35:
@jschoorl2 Ik neem aan dat plafondverwarming net zoals vloerverwarming met een verdeler werkt met groepen. Die kun je gewoon parallel aan je radiatoren aansluiten
Kies wel een gesloten (pomploze) verder als je nog kunt kiezen.

Dus na je buffervat dan 1 secundaire pomp die zowel je radiatoren als plafondverwarming voorziet van flow. Kwestie van hydraulisch inregelen lijkt mij.

[...]

Dat ik nog mag mee maken dat jij dit adviseert ;) _/-\o_
Klopt plafondverwarming werkt met pomploze verdeler net zoals bij vloerverwarming. Is eigenlijk gewoon vloerverwarming maar dan aan het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:31:
[...]

Als ik zover ben kom ik wel in de lucht, tnx.

Andere vraag, ik heb nu Jaga ltv’s maar wil, daarnaast plafondverwarming aanleggen (https://www.uniwarm.nl/nl/producten/klimaatsysteem) die vooral gebruikt wordt om met een lage T te werken maar vooral om beter te kunnen koelen. Hoe kan ik ltv radiatoren en plafondverwarming/koeling nu het beste aansluiten?
Zoiets?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fBXe0N0nqQJnlXQ9AJfFF6m1/thumb.jpg

Gewoon 16x2 vloerverwarming slang achter gipsplaten.
Achter de slang een reflectie folie plaatsen
Pagina: 1 ... 98 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.