Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.874 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 20:18
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:38:
[...]

Zoiets?

[Afbeelding]

Gewoon 16x2 vloerverwarming slang achter gipsplaten.
Achter de slang een reflectie folie plaatsen
Klopt, dat is het idee. Houten regelwerk aan plafond. Fermacell platen met voor gevreesde uitsparing voorzien van leidingem eraan schroeven, platen verbinden, groepen maken en dan plafond afwerken.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:37:
[...]

Klopt plafondverwarming werkt met pomploze verdeler net zoals bij vloerverwarming. Is eigenlijk gewoon vloerverwarming maar dan aan het plafond.
Wat is nu precies je vraag / het probleem ? Dit is toch gewoon aan te sluiten dan ?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:35:
@jschoorl2 Ik neem aan dat plafondverwarming net zoals vloerverwarming met een verdeler werkt met groepen. Die kun je gewoon parallel aan je radiatoren aansluiten
Kies wel een gesloten (pomploze) verder als je nog kunt kiezen.

Dus na je buffervat dan 1 secundaire pomp die zowel je radiatoren als plafondverwarming voorziet van flow. Kwestie van hydraulisch inregelen lijkt mij.

[...]

Dat ik nog mag mee maken dat jij dit adviseert ;) _/-\o_
Dit forum heeft wel meer last van mensen die volhardend (koppig) zijn :+

Maar dat hoeft niet erg te zijn, door schade en schande leert men...

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschoorl2
Grolsch schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:40:
[...]

Wat is nu precies je vraag / het probleem ? Dit is toch gewoon aan te sluiten dan ?
Eens, maar begreep nog niet helemaal hoe 2 systemen (Jaga) en plafondverwarming te comineren en te gebruiken voor verwarmen en koelen.

[ Voor 6% gewijzigd door jschoorl2 op 28-11-2018 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:41
jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:42:
[...]

Eens, maar begreep nog niet helemaal hoe 2 systemen (Jaga) en plafondverwarming te combineren.
Zo zou je ook kunnen doen, netjes laten stucen en klaar ben je.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/r4VvIOkZIDVnGt7ASWN1nWbk/thumb.jpg

Als he het goed doet, dan kunnen de radiatoren op marktplaats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]

Is dit warpsystems? Wat kost tegenwoordig een stucadoor per m2? 10-15€?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:56:
[...]

Is dit warpsystems? Wat kost tegenwoordig een stucadoor per m2?
Warp inderdaad, 15€ p/m.? Zwart misschien minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
Bij mij is iets geks gebeurt afgelopen nacht.
Mijn boiler ligt al een tijdje stil en de temperatuur was inmiddels gezakt naar zo'n 20 - 22c, vanmorgen liep ik langs de unit en zag dat de temperatuur van het vat 36c was, blijkbaar heeft de warmtepomp de temperatuur om 1 of andere reden toch verhoogd. Maar dit kan eigenlijk helemaal niet, SWW maken staat op verboden, SWW temp is geen 35c en het electrische element (LPP) kan niet gedaan zijn want de stekker hiervoor zit er niet in.
Enige dat ik bedenken kan is dat de unit op een of andere manier een soort antivries modus voor SWW geactiveerd heeft.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
3 weg klep die de weg kwijt is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dat kan ook niet omdat mijn Ta maar 30c is, ik snap er echt helemaal niks van (maar wil het wel weten).

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:37:
[...]

Klopt plafondverwarming werkt met pomploze verdeler net zoals bij vloerverwarming. Is eigenlijk gewoon vloerverwarming maar dan aan het plafond.
Ik ken nog iemand met een plafond vol met slangen..
En die heeft er nooit spijt van gehad..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:56:
[...]

Is dit warpsystems? Wat kost tegenwoordig een stucadoor per m2? 10-15€?
Ik denk van niet... meer geld... [Schuurwerk of spac? scheelt de helft denk ik ]
Als je er uberhaupt 1 kunt vinden

Eigen huis en tuin doen ze het FF zelf...
Bezint eer ge

Misschien eerst een winter draaien zonder stuc..
Dat je zeker weet dat hij dicht zit..
En pas voor je lamp en schommelhaken als je ze boort :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:02
Dylantje2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:28:
[...]

Hajeetje!

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hij is toch niet enige... O-)
Maar @Ramon_1984 heb jij het al of ga je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Heeft er al eens iemand een ombouw rond een zubadan 11,2 getekend of gemaakt? Ik wil hem gaan tekenen in Sketchup.
Volgende vraag is dat ik laatst gezien had dat iemand van Ali rood en volgens mij blauwe of groene temperatuur metertjes had om in en uitgaande temps te meten, maar kan het niet terug vinden. Ze waren in een verdeeldoos gebouwd.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

bbn_ldp schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:40:
Heeft er al eens iemand een ombouw rond een zubadan 11,2 getekend of gemaakt? Ik wil hem gaan tekenen in Sketchup.
Volgende vraag is dat ik laatst gezien had dat iemand van Ali rood en volgens mij blauwe of groene temperatuur metertjes had om in en uitgaande temps te meten, maar kan het niet terug vinden. Ze waren in een verdeeldoos gebouwd.
Zou wel ideeen willen zien van je ontwerp
Wil voor mijn pana ook nog een keer een doosje bouwen..
Beter voor zijn levensduur
En goedkoper voor mijn verzekering..:-)
En belangrijker beter beschermd tegen mijn voetballende ...
Misschien de laatste hout wat groen/grijs wordt, valt hij iets minder op.
Tip voor hout: Accoya als je er aan kunt komen. nooit meer iets aan doen..

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.76f44c4dNEoiWt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Dylantje2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:28:
[...]

Reden dat ik voor plafond en niet voor vloer ga is dat op de vloeren een verlijmde masssief eiken vloer ligt, zonde om te slopen en het zomers erg warm wordt, zelfs met blinds 26+ graden. En koele lucht zakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Dylantje2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:44:
[...]

Zou wel ideeen willen zien van je ontwerp
Wil voor mijn pana ook nog een keer een doosje bouwen..
Beter voor zijn levensduur
En goedkoper voor mijn verzekering..:-)
En belangrijker beter beschermd tegen mijn voetballende ...
Misschien de laatste hout wat groen/grijs wordt, valt hij iets minder op.
Tip voor hout: Accoya als je er aan kunt komen. nooit meer iets aan doen..

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.76f44c4dNEoiWt
Bedankt voor de verwijzing naar de metertjes. Als ik klaar ben met tekenen zal ik hem delen. Ik zit ook te denken aan geïmpregneerd hout maar accoya is ook een idee. Moet alleen even kijken wat dan de houtmaten zijn voor bv de lamellen.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:37:
[...]

Hij is toch niet enige... O-)
Maar @Ramon_1984 heb jij het al of ga je het doen?
Ik heb wand en plafond verwarming.
Totaal geen spijt van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
bbn_ldp schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:40:
Heb je hier iets aan?
BlueTooth76 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Ramon_1984 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:04:
[...]

Ik heb wand en plafond verwarming.
Totaal geen spijt van...
Grappig; had ik nog nooit van gehoord. Klinkt op zich als een mooi systeem. Maar heb je dan geen last dat alle warmte bovenin de ruimte blijft hangen?
En wat kost zoiets ongeveer?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Bergie schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:25:
[...]

Grappig; had ik nog nooit van gehoord. Klinkt op zich als een mooi systeem. Maar heb je dan geen last dat alle warmte bovenin de ruimte blijft hangen?
En wat kost zoiets ongeveer?
Neej totaal geen last van, de zon schijnt immers ook van boven:)
Maar daar kan je in de andere delen genoeg over vinden, daar ga ik geen discussie over voeren.

Persoonlijk vind ik warp een mooi systeem, werkt snel en heeft een lage opbouwhoogte van slechts 15mm, nadeel is dan wel weer dat je door de 10mm slang kortere groepen ( max 40m ) dient te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Hajeetje heeft 20mm slangen aan zijn plafond hangen, is bij hem niet af te stucen want zijn onderbouw heeft wel een dikte van 4 a 5 cm volgens mij. De boel hangt gewoon los als een soort testopstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:47:
[...]

[Afbeelding]

Wij hebben een aantal woningen waar, naast vloerverwarming, ook plafondkoeling is aangebracht.
Tijdens verwarmen is het plafondsysteem dicht....
9 van de 10x is de temperatuur tegen het plafond ongeveer gelijk aan de oppervlaktetemperatuur van de vloerverwarming.
Verwarming aan het plafond vraagt dus een hogere aanvoerT dan verwarmen aan de vloer...

Ik zou er niet zo snel aan beginnen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
Vraag over de isde subsidie:
Heb een Pana monoblock staan, maar staat nog niet volledig aangesloten. Ik kan dus nog geen subsidie aanvragen (wp nog niet "in bedrijf").

Heeft het zin om te zorgen dat ik voor 31 december de installatie klaar heb en de aanvraag indien? Of kan ik beter rustig aan doen en in 2019 aanvraag doen. Ik begreep dat er afgelopen jaar in januari veel veranderd is. Zou jammer zijn als ik er 1 jan 2019 achter kom dat mijn model niet meer op de lijst staat :)
Site van RVO heeft geen verdere info hierover.
Ik heb dit jaar al 1 succesvolle aanvraag gedaan (wpboiler, zelf geïnstalleerd) dus ben wel bekend met de huidige voorwaarden.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:24
@kaasmakert ik zou het dit jaar nog wel ff regelen. Precies om de reden die je zelf al aangeeft.

• Grolsch
Plafondverwarming kan best goed werken, maar voor thuis is het niet mijn ding.
Wij mogen thuis graag op blote voeten / sokken lopen, en vloerverwarming geeft nu eenmaal een warmere vloer als plafondverwarming.

Het voordeel van plafondverwarming is dat het veel sneller reageert, omdat je een soort van "stralingswarmte" hebt. Als je plafond warm is, straalt deze vrijwel direct vanwege de geringe massa.

Ik ken beide systemen (thuis vloerverwarming, en op de zaak stralingspanelen in het plafond) dus ik ken beide systemen.

Maar het zal ook wel een kwestie van smaak zijn, ieder z'n ding, en vooral in situaties waar je niets met de vloer kunt is het zeker (eventueel i.c.m. wandverwarming) een hele goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:32
Ik heb vloerverwarming op de badkamer en zie dat dit als plafondverwarming in de huiskamer werkt :P
(met mijn flir cam kan je dat mooi zien)

[ Voor 17% gewijzigd door SpikeHome op 29-11-2018 09:06 ]

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:48
LangeFries schreef op woensdag 28 november 2018 @ 19:24:
[...]

Die van mij had ik precies goed aangelegd. Wil de installateur ze toch minimaal 20cm opzij, omdat hij dan een mooie S-bocht kan leggen, zodat trillingen minder doorklinken. Hele zooi last minute een stukje uitgegraven en een beetje verlegd...
Dat kan ik nog eens navragen, klinkt plausibel

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Ramon_1984 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 22:29:
[...]

Neej totaal geen last van, de zon schijnt immers ook van boven:)
Maar daar kan je in de andere delen genoeg over vinden, daar ga ik geen discussie over voeren.

Persoonlijk vind ik warp een mooi systeem, werkt snel en heeft een lage opbouwhoogte van slechts 15mm, nadeel is dan wel weer dat je door de 10mm slang kortere groepen ( max 40m ) dient te maken.
Kennen jullie ook de capilaire klimaatmatten van bioclina? http://www.bioclina.de/Do...Brochure_2018_english.pdf Diameter van de buisjes 4,3 mm. Een nadeel vind ik wel, dat er een extra platenwisselaar tussen moet (kost extra dT en dus hoger Ta vanaf WP nodig). Men wil dit er tussen, om absoluut schoon water in het systeem met kleine buisjes te hebben, zodat er geen verstoppingen ontstaan. Snap ik, maar ik heb een absoluut schoon systeem. Bestaat alleen maar uit koper, kunststof en RVS. Het water is zelfs na jaren zo helder als drinkwater. Toch blijft men vasthouden aan een extra platenwisselaar.
Nog een nadeel: ze willen het niet aan DHZ-ers verkopen. Alleen via bepaalde installateurs.
Gewoon even wachten tot er een andere firma komt die wel losse componenten aan DHZ-ers verkoopt?

Zwerius Kriegsman

• Zwerius
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:20:

Wij mogen thuis graag op blote voeten / sokken lopen, en vloerverwarming geeft nu eenmaal een warmere vloer als plafondverwarming.
Op zich snap ik dat. Vind ik ook prettig. Maar hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe lager de temp. van je vloer ;(
Ik heb het zelf gemerkt: in de loop der jaren de woning beter geïsoleerd en vroeger hadden we midden in de winter nog een lekker warme vloer, maar nu zou je moeten zeggen: hij voelt net niet koud aan.

Zwerius Kriegsman

• Grolsch
Zwerius schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:48:
[...]

Op zich snap ik dat. Vind ik ook prettig. Maar hoe beter je huis geïsoleerd is, hoe lager de temp. van je vloer ;(
Ik heb het zelf gemerkt: in de loop der jaren de woning beter geïsoleerd en vroeger hadden we midden in de winter nog een lekker warme vloer, maar nu zou je moeten zeggen: hij voelt net niet koud aan.
Daarom verwarm ik ook geen 24*7 maar "slechts" 12 uur per dag. Hierdoor wel een iets warmere vloer wat als lekker ervaren wordt aan de voetjes van mijn betere wederhelft en kinderen.

Als ik 24*7 zou stoken zou ik afkunnen met een Ta van <28 graden, en dat wordt dus als kil ervaren. Ook al geprobeerd :P

• Grolsch
MMhh, nieuw raadseltje die ik nog niet eerder heb meegemaakt :?

Ik krijg een mailtje dat mijn WP een storing heeft, en wel de volgende:

U9 (Abnormal condition)

Volgens het boekje betekent dit "Voltage error, Current sensor error (Input current)"

De groep pakt nog wel 140Watt, dus er loopt nog wel iets.
Net via de Melcloud app de WP ff uit en aangezet en het lijkt er op dat er weer beweging in zit, maar dat deed hij vanochtend ook wel.....

Wie weet wat dit kan zijn :?

[edit]

Het gaat nog niet zoals het hoort, de compressor gaat nu aan/uit. Ik zie hem (op afstand) ff optoeren naar 1800Watt opgenomen vermogen en dan weer afzakken naar 140Watt.

Gezien de grafiek van vanochtend (start 10:00) verwacht ik dat ik dat ik rond 13:30 weer een mailtje ga krijgen :(

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8g6q1ums75fvw.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pofyyjc15fb19.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2018 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:17:
MMhh, nieuw raadseltje die ik nog niet eerder heb meegemaakt :?

Ik krijg een mailtje dat mijn WP een storing heeft, en wel de volgende:

U9 (Abnormal condition)

Volgens het boekje betekent dit "Voltage error, Current sensor error (Input current)"

De groep pakt nog wel 140Watt, dus er loopt nog wel iets.
Net via de Melcloud app de WP ff uit en aangezet en het lijkt er op dat er weer beweging in zit, maar dat deed hij vanochtend ook wel.....

Wie weet wat dit kan zijn :?

[edit]

Het gaat nog niet zoals het hoort, de compressor gaat nu aan/uit. Ik zie hem (op afstand) ff optoeren naar 1800Watt opgenomen vermogen en dan weer afzakken naar 140Watt.

Gezien de grafiek van vanochtend (start 10:00) verwacht ik dat ik dat ik rond 13:30 weer een mailtje ga krijgen :(

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ben erg benieuwd! Heb je onderstaande errorcodeboek al gevonden?

http://www.orionair.co.uk...ishi_elec_Fault_codes.pdf

daarin staat dat U9 deze oorzaak zou kunnen hebben:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/O9qpYufg67Cqv4ZqNjZW14VE/thumb.jpg

EDIT: In de officiele service manual staat op pagina 28/29 in veel meer detail beschreven waar je naar zou kunnen zoeken mocht het probleem zich vaker voordoen:

https://ecodanshop.hu/ima...%20K%E9zik%F6nyv%20EN.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door godfriedd op 29-11-2018 12:51 ]

• Ramon_1984
Zwerius schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:44:
[...]

Kennen jullie ook de capilaire klimaatmatten van bioclina? http://www.bioclina.de/Do...Brochure_2018_english.pdf Diameter van de buisjes 4,3 mm. Een nadeel vind ik wel, dat er een extra platenwisselaar tussen moet (kost extra dT en dus hoger Ta vanaf WP nodig). Men wil dit er tussen, om absoluut schoon water in het systeem met kleine buisjes te hebben, zodat er geen verstoppingen ontstaan. Snap ik, maar ik heb een absoluut schoon systeem. Bestaat alleen maar uit koper, kunststof en RVS. Het water is zelfs na jaren zo helder als drinkwater. Toch blijft men vasthouden aan een extra platenwisselaar.
Nog een nadeel: ze willen het niet aan DHZ-ers verkopen. Alleen via bepaalde installateurs.
Gewoon even wachten tot er een andere firma komt die wel losse componenten aan DHZ-ers verkoopt?
Ik heb destijds offertes bij ze opgevraagd, maar voor dat geld mogen ze het lekker bij andere maken maar niet bij mijn.

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-09 09:30
ronaldmathies schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:34:
[...]

Als sensorset (5) hetzelfde is als THW6&7 (wat als ik de pagina zo zie ook is) dan raad ik je die inderdaad af.

Die gaan je eerder tegenwerken dan dat ze iets goed doen, meten na de CV-buffer is gewoon niet handig want dan moet er altijd circulatie zijn (secundaire pomp moet dan ten alle tijden aan staan ook wanneer er geen warmtevraag is).
Als je de THW6&7 sensorset gebruikt zal de secundaire pomp alleen draaien als de primaire pomp ook draait (als je alles juist aansluit en instelt). Dus wat je zegt klopt niet. In ieder geval werkt het hier al sinds vorig jaar op deze manier. Je wilt je aanvoer temperatuur dichtbij de afgifte regelen voor een snelle regeling. Als je verder van je afgifte systeem gaat meten gaat het wat trager maar dat werkt ook.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:34:
[...]

Ik ben erg benieuwd! Heb je onderstaande errorcodeboek al gevonden?

http://www.orionair.co.uk...ishi_elec_Fault_codes.pdf

daarin staat dat U9 deze oorzaak zou kunnen hebben:
[Afbeelding]

EDIT: In de officiele service manual staat op pagina 28/29 in veel meer detail beschreven waar je naar zou kunnen zoeken mocht het probleem zich vaker voordoen:

https://ecodanshop.hu/ima...%20K%E9zik%F6nyv%20EN.pdf
Tnx voor je hulp, ik ben niet thuis, maar mijn vrouw toevallig wel.
Kheb haar ff de meterkast en buitenunit laten inspecteren en niets geks aan de hand.
Vervolgens heb ik via de app de WP uitgezet en mijn vrouw de boel spanningsloos laten maken.
5 minuten gewacht, en de spanning er weer op laten zetten.
Nu afwachten of dit geholpen heeft.

• mgroen81
Vraag: Ik ben op zoek naar een nieuwe (thermostatische) douchekraan. De oude kraan laat teveel koud water door. Minimum SWW temp is 45 maar dat is nu niet meer voldoende om lekker te douchen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• thido
  • Laatst online: 22:43

thido

Tilburg

mgroen81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:12:
Vraag: Ik ben op zoek naar een nieuwe (thermostatische) douchekraan. De oude kraan laat teveel koud water door. Minimum SWW temp is 45 maar dat is nu niet meer voldoende om lekker te douchen.
Zit er een mengventiel ergens in het circuit toevallig?
Ik had hiervoor tijdelijk een gewone eboiler met daarachter een mengventiel.
Na de overstap naar een WPB kwam de watertemperatuur uit de douchekraan niet zo hoog meer als gewenst.
Dit kwam in dit geval niet door de douchekraan, maar door het mengventiel.
Toevoer koud water dichtgezet en probleem opgelost.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• mgroen81
thido schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:19:
[...]
Zit er een mengventiel ergens in het circuit toevallig?
Nee geen mengventiel.

Edit: misschien zo'n kraan beter voor lage aanvoer temp.?
https://www.hornbach.nl/s...room/7240376/artikel.html

[ Voor 30% gewijzigd door mgroen81 op 29-11-2018 13:22 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 14:57
Zwerius schreef op donderdag 29 november 2018 @ 11:44:
[...]

Het is een prachtig systeem, ik heb er destijds naar gekeken. Ze hebben het zelfs ingetekend, maar het was ruim 16K aan materiaal, tegenover traditioneel vv 6K. Had het best willen doen, maar niet voor die meerprijs.

• Grolsch
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 12:54:
[...]

Tnx voor je hulp, ik ben niet thuis, maar mijn vrouw toevallig wel.
Kheb haar ff de meterkast en buitenunit laten inspecteren en niets geks aan de hand.
Vervolgens heb ik via de app de WP uitgezet en mijn vrouw de boel spanningsloos laten maken.
5 minuten gewacht, en de spanning er weer op laten zetten.
Nu afwachten of dit geholpen heeft.
Kleine update, de unit blijft nu op 140Watt lopen en mijn vrouw merkt op dat op de verbruiksmeter van m'n WP alleen L3 als een idioot loopt te knipperen en de rest niet.

Dat wordt zo ff naar huis rijden om te checken wat er aan de hand is :(

Voor nu maar ff de WP uitgezet met de werkschakelaar.

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:25
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:26:
[...]

Kleine update, de unit blijft nu op 140Watt lopen en mijn vrouw merkt op dat op de verbruiksmeter van m'n WP alleen L3 als een idioot loopt te knipperen en de rest niet.

Dat wordt zo ff naar huis rijden om te checken wat er aan de hand is :(

Voor nu maar ff de WP uitgezet met de werkschakelaar.
Is er niet gewoon een stroom storing?

1 PVoutput . Dongen NB

• Grolsch
Niet dat ik weet, want de rest werkt wel gewoon goed volgens mij vrouw. Maar dan moet ik daar achterkomen met meten.

Het lijkt wel alsof L1 eruit ligt :?

https://streamable.com/qi6wz

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:02:
Niet dat ik weet, want de rest werkt wel gewoon goed volgens mij vrouw. Maar dan moet ik daar achterkomen met meten.

Ik vind het juist opvallend dat L3 constant brandt. Want het is een puls-uitgang dus je zou verwachten dat afhankelijk van het gebruik je een snel of langszaam knipperend ledje zou zien maar constant aan is in mijn beleving niet goed. Niet dat ik dat type kWh-meter ken maar normaal gesproken is het zo.

Overigens is het wel zo dat het vermogen van de compressor keurig verdeeld zal zijn over de 3 fasen maar alle andere pompen etc. kunnen gerust op één van de 3 fases zijn aangesloten. Daarom hoeft het op zich nog niet verdacht te zijn dat ze niet allemaal hetzelfde vermogen weergeven op een bepaald moment.

Maar goed, Een multimeter erop en je weet snel genoeg wat voor spanningen je op de fases hebt. Vervolgens kun je met de SW2-... dipswitches ook nog aan de wp zelf vragen om welke reden hij de error heeft geproduceerd, zie service manual...

• ronaldmathies
  • Niet online
mgroen81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:12:
Kijk even als je de knop van de thermostatische douchekraan er af kan halen, soms zit er in het binnenwerk een ring die je kan verschuiven of een andere constructie in waarmee je de max warm water kan inregelen.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:04

Kan je op afstand via je zonnepanelen kijken naar het net voltage? Wellicht daar wat dipjes ofzo die je vrouw thuis niet merkt.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• ronaldmathies
  • Niet online

Toen ze bij ons de WP aan het installeren waren was bij ons verderop in de straat ook een probleem met de bekabeling, toen lag er ook één van de drie fasen er uit.

Wat toen nog vervelender was dat ze aan het repareren waren en soms lag L1 eruit, soms L2 dus ik zat het thuis te zoeken in de bekapeling van bijvoorbeeld de buitenlampen of die geen kortsluiting aan het geven waren :+

Maar, wat jij nu ook hebt is dat L3 continue aan staat wat ook opzich raar is (maar kan ook komen door de camera die het doet lijken alsof hij continue aan staat).

• Grolsch
Kom ik thuis, voor de zekerheid schroeven van de stroomkabels aangedraaid, aangezet en alles werkt weer :?

Zeg het maar, toch overspanning in het net gehad?

• mgroen81
ronaldmathies schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:23:
[...]

Kijk even als je de knop van de thermostatische douchekraan er af kan halen, soms zit er in het binnenwerk een ring die je kan verschuiven of een andere constructie in waarmee je de max warm water kan inregelen.
Bedankt. Ik heb hem wel eens geprobeerd af te stellen. Is niet gelukt. Misschien is het binnenwerk verkalkt.
Ik dacht misschien heeft iemand goede ervaring met een bepaald type douchekraan icm lage aanvoer temperaturen.

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:11:
Kom ik thuis, voor de zekerheid schroeven van de stroomkabels aangedraaid, aangezet en alles werkt weer :?

Zeg het maar, toch overspanning in het net gehad?
Nu wil je toch minimaal weten wat er precies aan de hand is/was toch? Kun je nog wat met het analyseren van die foutcodes die je eruit krijgt als je de dipswitches SW2... raadpleegt? Heb ik zelf nooit gedaan want ik heb nog nooit een error gehad maar kennelijk is er een hele procedure voor die beschreven staat in de service handleiding...

• Grolsch
godfriedd schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:12:
[...]

Nu wil je toch minimaal weten wat er precies aan de hand is/was toch? Kun je nog wat met het analyseren van die foutcodes die je eruit krijgt als je de dipswitches SW2... raadpleegt? Heb ik zelf nooit gedaan want ik heb nog nooit een error gehad maar kennelijk is er een hele procedure voor die beschreven staat in de service handleiding...
Ik heb dus mijn vrouw de werkschakelaar uit laten zetten.
Toen heb ik vervolgens toen ik thuis kwam spanning erop gezet.
Tussen de fasen meet ik overal +- 400 volt en tussen fase en 0 meet ik 230 volt.
Op het 230 Volt gedeelte meet ik ook 230 Volt.

Vervolgens met een schroevendraaier de schroeven nagedraaid, en sommigen kon ik wel 1 tot 1,5 slag nadraaien.

Vervolgens de WP aangezet, en hij begon met de SWW run en werkte deze in 1 ruk af zonder problemen.

Het uitlezen van die foutcode werkt alleen maar als de foutcode actief is. Dus dit heb ik helaas niet kunnen doen.

Ik hou het erop dat er iets me een fase aan de hand was. Optie 1 = op het net, optie 2 = toch een schroef die niet helemaal lekker aangesloten zat.

Vat is weer op temperatuur, nu ff mijn huis weer op temperatuur zien te krijgen (lees stooklijn +5 :P ).
Niet dat het erg koud was (20,7 in de keuken / kamer) maar het duurt ook lang voordat de vloer weer warm is :)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pstbg4l1j1.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:18:
[...]

Ik heb dus mijn vrouw de werkschakelaar uit laten zetten.
Toen heb ik vervolgens toen ik thuis kwam spanning erop gezet.
Tussen de fasen meet ik overal +- 400 volt en tussen fase en 0 meet ik 230 volt.
Op het 230 Volt gedeelte meet ik ook 230 Volt.

Vervolgens met een schroevendraaier de schroeven nagedraaid, en sommigen kon ik wel 1 tot 1,5 slag nadraaien.

Vervolgens de WP aangezet, en hij begon met de SWW run en werkte deze in 1 ruk af zonder problemen.

Het uitlezen van die foutcode werkt alleen maar als de foutcode actief is. Dus dit heb ik helaas niet kunnen doen.

Ik hou het erop dat er iets me een fase aan de hand was. Optie 1 = op het net, optie 2 = toch een schroef die niet helemaal lekker aangesloten zat.

Vat is weer op temperatuur, nu ff mijn huis weer op temperatuur zien te krijgen (lees stooklijn +5 :P ).
Niet dat het erg koud was (20,7 in de keuken / kamer) maar het duurt ook lang voordat de vloer weer warm is :)

[Afbeelding]
Was je niet vergeten je energie rekening te betalen <+:)

Maar elektronica, na 1 jaar even nalopen met een schroevendraaier.
Kan zeker geen kwaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:18
AUijtdehaag schreef op zondag 25 november 2018 @ 10:09:
[...]

Als je met je oogjes wilt loggen, dan is het geen probleem.

Wil je echter COP laten berekenen, heb je een pi/odroid c2 + m-bus (meterbus) module + m-bus adapter (ali) + kWh meter nodig.

Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
Voor 214 heb je al een kamstrup 302 met m-bus. Komen nog wat kraantjes bij. Zie TS van dit topic.
Heb ondertussen een goedkopen 602 met Mbus gevonden.
Daar zitten 2 verlopen bij van 3/4 naar 1/2 . Ik wil daar verlopen naar 22mm knel kan het geen kwaad dat er dan 2 kleine stukjes 1/2 tussen zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jeroenvervuren schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:13:
[...]

Daar zitten 2 verlopen bij van 3/4 naar 1/2 . Ik wil daar verlopen naar 22mm knel kan het geen kwaad dat er dan 2 kleine stukjes 1/2 tussen zitten?
En waarom niet zo?

https://www.toolstation.n...1wNgPiEAQYAiABEgIr1_D_BwE

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
Vanaf gisterenmiddag heeft de WP geen defrost meer gehad. Het energieverbruik is duidelijk minder geworden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LkWb0bFdmxrDtSM98D9OPncB/full.jpg
Boven eergisteren.
Midden gisteren.
Onder vandaag.

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Wimhaw schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:43:
Vanaf gisterenmiddag heeft de WP geen defrost meer gehad. Het energieverbruik is duidelijk minder geworden.
[Afbeelding]
Boven eergisteren.
Midden gisteren.
Onder vandaag.
Niet gek toch? Met 10-11 graden buiten, dan word je cop wel beter en het huis koelt minder af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:46:
[...]

Niet gek toch? Met 10-11 graden buiten, dan word je cop wel beter en het huis koelt minder af.
Snap ik, maar de overgang gisteren was wel heel scherp. Een Föhn-wind uit uit zuid-westen. Heb daar geen probleem mee, behalve met regen 🌧️daar heb ik niets mee. Geef mij maar een lekker zonnetje 🌞

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch storingsgeheugen al uitgelezen?
Als er een fase ontbreekt moet er een storing in staan.

Zit in het servicemenu.
Als de SD kaart tenminste in de print is geschoven.
Die SD is meegeleverd.

Kun je direct een back-up van al je settings doen naar de SD kaart. Altijd makkelijk als je bediening het begeeft.

[ Voor 56% gewijzigd door Oxellaar op 29-11-2018 18:15 ]

• Simply_jeroen
Ik heb maar erg weinig 3/4 schroefdraad. Weet niet of deze waterdicht er op krijg

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:50
Wimhaw schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:43:
[Afbeelding]
Boven eergisteren.
Midden gisteren.
Onder vandaag.
Kan ik bevestigen - idd. niet gek bij deze buitentemperaturen, maar hiervoor de plaatjes? - lijkt me overbodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Goed, ik weet dat het iets warmer geworden is maar toch. het valt op.
Ik snap de WP (Pana 9kW) even niet meer....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z5uLfnw.png
Hier mooi het verschil met gisteren te zien.
Het was gisteren niet zoveel kouder

Het verschil: de WP op een vaste temperatuur, direct in plaats van stooklijn, gezet.
Met nog steeds de controller als thermostaat.
Verder niets veranderd. Temperatuur op 33 graden gezet.

Gevolg is dus duidelijk, gemeten aanvoertemp. blijft ongeveer gelijk rond de 35 graden
Deze aanvoertemp. is gelijk vergelijken met de WAR instelling zoals voorheen, dus dat kan het verschil niet verklaren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xMJ4pTp.png

Zie wel dat ie nu rond 0800 uur even raar doet en rond 1500 uur net na het maken van SWW.
Ik kan dit grote verschil niet verklaren, alleen constateren dat het zo is.

• Rol-Co

Rol-Co

jeroenvervuren schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:15:
[...]

Ik heb maar erg weinig 3/4 schroefdraad. Weet niet of deze waterdicht er op krijg
Dat is mij hier ook gelukt :)

• Grolsch
Oxellaar schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:10:
@Grolsch storingsgeheugen al uitgelezen?
Als er een fase ontbreekt moet er een storing in staan.

Zit in het servicemenu.
Als de SD kaart tenminste in de print is geschoven.
Die SD is meegeleverd.

Kun je direct een back-up van al je settings doen naar de SD kaart. Altijd makkelijk als je bediening het begeeft.
Dan zie ik alleen 2x die U9 foutmelding voorbij komen die dus meerdere oorzaken kan hebben.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@JvdW

Teller (AAN-UIT) in verhouding tot totale tijd aan is gemiddeld om de 1.3 uur een stop, valt hier nog wat halen?.
Zit zelf op 1x in de 3,85 uur. (aan-uit 2133 en totale tijd aan 8217.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

• Simply_jeroen
Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:32:
[...]

Besteld :-) morgen eens uitproberen

• JvdW
BenEco schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:49:
@JvdW

Teller (AAN-UIT) in verhouding tot totale tijd aan is gemiddeld om de 1.3 uur een stop, valt hier nog wat halen?.
Zit zelf op 1x in de 3,85 uur. (aan-uit 2133 en totale tijd aan 8217.
Klopt, valt zeker wat te halen.
Maar in den beginne en nu nog zelf ook regelmatig onderbroken om instellingen te wijzigen.(dan moet de compressor uit) Unit draait 'pas' sinds september. Zelfs een periode gehad met een COP net boven de 1, daardoor dus ook vaak dingen gewijzigd.

• Dylantje2

Dylantje2

Rol-Co schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:32:
[...]

Loctite 55

Wonderspul

• koevlaas2
JvdW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:27:
Goed, ik weet dat het iets warmer geworden is maar toch. het valt op.
Ik snap de WP (Pana 9kW) even niet meer....

[Afbeelding]
Hier mooi het verschil met gisteren te zien.
Het was gisteren niet zoveel kouder

Het verschil: de WP op een vaste temperatuur, direct in plaats van stooklijn, gezet.
Met nog steeds de controller als thermostaat.
Verder niets veranderd. Temperatuur op 33 graden gezet.

Gevolg is dus duidelijk, gemeten aanvoertemp. blijft ongeveer gelijk rond de 35 graden
Deze aanvoertemp. is gelijk vergelijken met de WAR instelling zoals voorheen, dus dat kan het verschil niet verklaren.

[Afbeelding]

Zie wel dat ie nu rond 0800 uur even raar doet en rond 1500 uur net na het maken van SWW.
Ik kan dit grote verschil niet verklaren, alleen constateren dat het zo is.
De COP is al beter, maar volgens mij nog teweinig afgifte. 1.6 kW is natuurlijk niet zoveel maar het hele circus (a 400W) draait natuurlijk wel.

• Rol-Co

Rol-Co

Of 577 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
jschoorl2 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 20:31:
[...]

Als ik zover ben kom ik wel in de lucht, tnx.

Andere vraag, ik heb nu Jaga ltv’s maar wil, daarnaast plafondverwarming aanleggen (https://www.uniwarm.nl/nl/producten/klimaatsysteem) die vooral gebruikt wordt om met een lage T te werken maar vooral om beter te kunnen koelen. Hoe kan ik ltv radiatoren en plafondverwarming/koeling nu het beste aansluiten?
Koelen via het plafond is de beste manier. Verwarmen niet..
Het wordt ook vaak als niet aangenaam ervaren. Je hoofd wordt warm en je voeten koud. Normaliter zou een naregeling ervoor zorgen dat het plafond in verwarmingsbedrijf dicht staat. In koelbedrijf worden die groepen of de verdeler open gezet.

Je sluit toch ook je tapwaterboiler niet andersom aan? Koud boven erin en warm proberen er onderin uit te halen... Dat is gewoon een heel simpel stukje natuurkunde van de eerste les op de middelbare }:O

• JvdW
koevlaas2 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:16:
[...]

De COP is al beter, maar volgens mij nog teweinig afgifte. 1.6 kW is natuurlijk niet zoveel maar het hele circus (a 400W) draait natuurlijk wel.
Meer afgifte zal er wel niet komen in de keuken/woonkamer :P Alles is vloerverwarming.
Maar ik snap niet dat dit zoveel zuiniger is op deze instelling terwijl de aanvoertemperatuur gelijk is.
Klopt ergens iets niet. Bij WAR was de aanvoer temp om en nabij gelijk als nu, waarom dan zo'n groot verschil in elektra verbruik? Neemt niet weg dat ik er natuurlijk wel blij mee ben :+

• koevlaas2
JvdW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:26:
[...]

Meer afgifte zal er wel niet komen in de keuken/woonkamer :P Alles is vloerverwarming.
Maar ik snap niet dat dit zoveel zuiniger is op deze instelling terwijl de aanvoertemperatuur gelijk is.
Klopt ergens iets niet. Bij WAR was de aanvoer temp om en nabij gelijk als nu, waarom dan zo'n groot verschil in elektra verbruik? Neemt niet weg dat ik er natuurlijk wel blij mee ben :+
Waarom draai je dan met 35c aanvoer ? 30c is toch prima voor een vloer ?

• JvdW
koevlaas2 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:28:
[...]

Waarom draai je dan met 35c aanvoer ? 30c is toch prima voor een vloer ?
Ik heb 'm ingesteld op 33 graden nu (nu net nog weer wat lager), vaste temp.
Temperatuur in huis is dan nu prima.
Gemeten met ds18b20 sensoren zit de aanvoertemperatuur binnen rond de 35 graden dan.

Bij instelling op WAR had ik meestal dezelfde gemeten aanvoertemp van rond de 35 graden.
WAR op 38/-4 en 30/10

De aanvoer temp. was dan af toe 2 a 3 graden hoger dan de 35, soms ook wat lager (door de WAR).
Dan was de temperatuur in huis gelijk aan wat die nu is met vaste instelling.
Echter was met WAR het verbruik onverklaarbaar aanzienlijk hoger.
En bij een lagere instelling in de stooklijn (33/-4 en 30/10) werdt niet de gewenste temperatuur gehaald in huis.....

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
JvdW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:26:
[...]

Wellicht de veel hogere buitentemperatuur die effect heeft? Hier is het huis na 50 minuten ook op temperatuur als de thermostaat aanspringt, deed ie gisteren ook veel langer over ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• JvdW
Felicia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:40:
[...]

Wellicht de veel hogere buitentemperatuur die effect heeft? Hier is het huis na 50 minuten ook op temperatuur als de thermostaat aanspringt, deed ie gisteren ook veel langer over ;)
Was het gister dan zoveel kouder :?
Zoveel dat dit tot nu toe 13,6kW scheelt met gisteren ? 8)7

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
jeroenvervuren schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:15:
[...]
Dit gaat over de warmtemeter toch?
Die heeft vlakke koppelingen, daar kun je beter een wartelmoer op draaien, zoals deze of deze.

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:36
JvdW schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:43:
[...]

Was het gister dan zoveel kouder :?
Zoveel dat dit tot nu toe 13,6kW scheelt met gisteren ? 8)7
Mijn Pana geeft aan dat het gisteren morgen 6 graden was en in de loop van de dag 10 werd, dagverbruik was 10kwh. Vandaag is het 10-11 met 6kwh.

Op jou screenshot was het gisteren 22kwh en vandaag 8, met nog een paar uur te gaan. Dus ja, als je uiteindelijk op de 12kwh uitkomt zit je rond het zelfde verschil als waar ik zit :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

• koevlaas2
jeroenvervuren schreef op donderdag 29 november 2018 @ 17:13:
[...]

Ik denk niet dat je je main supplyline op 15mm wil laten werken, koop dan ajb een duurdere.
Of ga direct van 3/4 naar 22mm

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 29-11-2018 21:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Tot nu toe draait alles nog steeds stabiel na de storing van vandaag, ben benieuwd wat er morgen gebeurt :)

Kheb een gruwelijke hekel aan storingen die zo maar opgelost zijn waarvan ik de oorzaak niet 100% zeker weet :(

[ Voor 34% gewijzigd door Grolsch op 29-11-2018 21:49 ]

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06:47

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Ga er vanuit dat natrekken van je E aansluiting een goede zaak is. Eens in de twee jaar. Als je geen signalen van warmte ontwikkeling hebt gezien is dit niet de storings oorzaak

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Grolsch
Het zag er allemaal schoon en niet zwart uit. Misschien toch iets in de netspanning?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:10:
Het zag er allemaal schoon en niet zwart uit. Misschien toch iets in de netspanning?
Dat het niet zwart is geworden is met dank aan de warmtepomp, die is uitgegaan omdat hij onbalans meet op de netvoeding.
Het is heel gebruikelijk dat elektronica de voeding "bewaakt".

Bij nieuwe elektrische installatie is het zeer aan te raden om dit na 1 jaar opnieuw aan te draaien, of nog mooier op het juiste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Ramon_1984 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 22:20:

Bij nieuwe elektrische installatie is het zeer aan te raden om dit na 1 jaar opnieuw aan te draaien, of nog mooier op het juiste moment.
Op het juiste moment? Vlak voordat hij los schiet? :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Kwartslag voor afknappen is het juiste moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
Felicia schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:50:
[...]

Mijn Pana geeft aan dat het gisteren morgen 6 graden was en in de loop van de dag 10 werd, dagverbruik was 10kwh. Vandaag is het 10-11 met 6kwh.

Op jou screenshot was het gisteren 22kwh en vandaag 8, met nog een paar uur te gaan. Dus ja, als je uiteindelijk op de 12kwh uitkomt zit je rond het zelfde verschil als waar ik zit :)
Ik kom voor 29-11 op 9,4 kW uit totaal voor woning verwarming, :)
De WP blijkt een hele tijd gewoon uit te zijn geweest vanwege te reeds bereikte temp;

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:34:
[...]

Dan zie ik alleen 2x die U9 foutmelding voorbij komen die dus meerdere oorzaken kan hebben.
Zal eens navraag doen vandaag....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/W0CEU5Y6FdsznM16YGyCE8tC/full.jpg

Misschien is hier iemand die er verstand van heeft..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 08:23:
[...]

Zal eens navraag doen vandaag....
[Afbeelding]

Misschien is hier iemand die er verstand van heeft..... ;)
Je vraagt maar eens ff ;) dit zegt de service manual erover:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zwgo3o.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/x5fn57k4z.jpg

Samen met het filmpje wat ik eerder postte zonder knipperende L1 denk ik dat daar iets mee aan de hand was.

De detailed code heb ik dus niet kunnen achterhalen omdat het "spontaan" weer werkte na het aandraaien van de schroeven.

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 30-11-2018 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Andrehj schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:50:
[...]

Vanwege de gelaagdheid hoort een buffervat rechtop te staan. Daarvoor zijn de meeste kruipruimtes niet hoog genoeg.
Verder plaats je dan je buffervat buiten de geïsoleerde schil van je woning, waardoor alle restwarmte van dat vat verloren gaat. Energietechnisch niet zo handig dus.
Zelf twijfel ik hoeveel gelaagdheid er zal zijn in een klein buffervat, <150 liter, die parallel is aangesloten. Aan de ene kant staat er namelijk een WP circulatiepomp met 1200l/h in het vat te blazen en aan de andere kant nog een secundaire-pomp met bv 800l/h. Met dit soort getallen is het volgens mij behoorlijk 'onrustig' in het vat, waarbij gelaagdheid moeilijk te handhaven valt.
Jammer dat je niet even met een FLIR in zo'n vat kan kijken....

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 14:10
Elga laat een continu strak verbruik zien. Zou de nieuwste software/firmware dit mogelijk maken?

Setting is 24/7 op 20 graden. Strak op circa 275W verbruik. Hoe ver kan de Elga terug moduleren?

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/spyf4yuxo.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:07:
Elga laat een strak gebruik zien. Zou de nieuwste software/firmware dit mogelijk maken?

Setting is 24/7 op 20 graden. Strak op circa 275W verbruik. Hoe ver kan de Elga terug modulerend?

[Afbeelding]
Ziet er goed uit!
166 zie ik wel eens... maar of dat efficient is valt te betwijfelen :)

Eigenlijk heb ik net te weinig warmteverlies (wie hoor je dat zeggen :+ ) ... mijn ELGA gaat pendelen als ik hem static op 21 laat...
Of ik moet het gewoon 23 in huis maken

https://snapshot.raintank...ZjtE8bR8MfoagTWcLR3f4uumA

[ Voor 22% gewijzigd door Daannn1987 op 30-11-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Geronimoos schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:34:
[...]

Zelf twijfel ik hoeveel gelaagdheid er zal zijn in een klein buffervat, <150 liter, die parallel is aangesloten. Aan de ene kant staat er namelijk een WP circulatiepomp met 1200l/h in het vat te blazen en aan de andere kant nog een secundaire-pomp met bv 800l/h. Met dit soort getallen is het volgens mij behoorlijk 'onrustig' in het vat, waarbij gelaagdheid moeilijk te handhaven valt.
Valt mee hoor, hier "slechts" een 120 liter buffervat, WP "blaast" met 26 ltr/minuut in het vat, en afgifte "zuigt" met 10 tot 40 ltr/minuut uit het vat, en toch is er echt temperatuurverschil aanwezig, gemeten met verschillende temperatuur sensoren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:08:
[...]

Ziet er goed uit!

Eigenlijk heb ik net te weinig warmteverlies (wie hoor je dat zeggen :+ ) ... mijn ELGA gaat pendelen als ik hem static op 21 laat...

Of in de nacht op koelen zetten en overdag op verwarmen :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:15:
[...]

Of in de nacht op koelen zetten en overdag op verwarmen :9~
_/-\o_ daar had ik nou nooit opgekomen! :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 14:10
Daannn1987 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:08:
[...]

Ziet er goed uit!

Inmiddels staat hij ook in stand-by de Elga hier. Lijkt wel lente zo warm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Geronimoos schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 10:34:
[...]

Als je de buffer aansluit volgens methode C van warmtepompweetjes, dan gaat er met jouw getallen maar 400l/h door het buffervat. Zie: https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat/

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Noord27 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:48:
[...]

Inmiddels staat hij ook in stand-by de Elga hier. Lijkt wel lente zo warm..
Jhup! Sun took over :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 19:03
Hallo Tweakers,
Er is al het een en ander voorbij gekomen over vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp. Ik ben voornemens dit voorjaar een Pana Monobloc te installeren. Dit zal voor de benedenverdieping werken met zowel vloerverwarming als radiatoren. Echter, de vloerverwarming is bij-verwarming en bestaat uit 1 enkele loop. Hoh afstand is 15 cm op een woonkamer van 45m2. Dit is een foto van de pomp unit.

https://dwijker.stackstorage.com/s/LzMZUjO2p4fP6pJ

Ik dacht er aan deze unit er gewoon uit slopen en rechtstreeks op de verdelers (links) aansluiten, paralel met de aanvoer van de WP. Wellicht nog iets er tussen om de flow aan te kunnen passen.

Volgens mij is er geen reden deze verdeler aan te houden met maar 1 loop en aanvoertemp vanuit een WP. Of mis ik iets?

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Noord27 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:07:
Elga laat een continu strak verbruik zien. Zou de nieuwste software/firmware dit mogelijk maken?

Setting is 24/7 op 20 graden. Strak op circa 275W verbruik. Hoe ver kan de Elga terug moduleren?

[Afbeelding]
Mooi dat Elga het weer doet. Ik snap het verschil tussen energieverbruik en power in de grafiek niet helemaal.
Welke software versie heb je ?
Pagina: 1 ... 99 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.