Geen idee..
@ijhas
Lijkt me een goed plan om die verdeler er tussen uit te halen. Het liefst heb je zoveel mogelijk flow over die ene lus, dus ik zou er verder niks tussen doen. Kan je gelijk wat overbodig leidingwerk opruimen
Juist je radiatoren moet je wel wat beperken in flow, anders nemen die teveel en wordt je retourtemp hoger dan nodig. Heb je daar voet- of regelventielen?
Vloerverwarming die origineel als bijverwarming is bedoeld kan prima werken, doet het bij mij ook (2 groepen op 70m2). Wel iets hogere aanvoer temperatuur benodigd dan bij vloerverwarming als hoofdverwarming.
Lijkt me een goed plan om die verdeler er tussen uit te halen. Het liefst heb je zoveel mogelijk flow over die ene lus, dus ik zou er verder niks tussen doen. Kan je gelijk wat overbodig leidingwerk opruimen
Juist je radiatoren moet je wel wat beperken in flow, anders nemen die teveel en wordt je retourtemp hoger dan nodig. Heb je daar voet- of regelventielen?
Vloerverwarming die origineel als bijverwarming is bedoeld kan prima werken, doet het bij mij ook (2 groepen op 70m2). Wel iets hogere aanvoer temperatuur benodigd dan bij vloerverwarming als hoofdverwarming.
14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Je moet naar power usage kijken...Tomexergie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:59:
[...]
Mooi dat Elga het weer doet. Ik snap het verschil tussen energieverbruik en power in de grafiek niet helemaal.
Welke software versie heb je ?
Domoticz Compute het verbruik (blauwe balken) op basis van uitgemiddelde waardes wat totaal niet betrouwbaar is.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Eén enkele loop? Dat komt dan op 300 meter slang!ijhas schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:54:
Hallo Tweakers,
Er is al het een en ander voorbij gekomen over vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp. Ik ben voornemens dit voorjaar een Pana Monobloc te installeren. Dit zal voor de benedenverdieping werken met zowel vloerverwarming als radiatoren. Echter, de vloerverwarming is bij-verwarming en bestaat uit 1 enkele loop. Hoh afstand is 15 cm op een woonkamer van 45m2. Dit is een foto van de pomp unit.
https://dwijker.stackstorage.com/s/LzMZUjO2p4fP6pJ
Ik dacht er aan deze unit er gewoon uit slopen en rechtstreeks op de verdelers (links) aansluiten, paralel met de aanvoer van de WP. Wellicht nog iets er tussen om de flow aan te kunnen passen.
Volgens mij is er geen reden deze verdeler aan te houden met maar 1 loop en aanvoertemp vanuit een WP. Of mis ik iets?
Nu lijkt het me wel een dikke slang toe, misschien wel 20 mm?
Normaal gesproken haal je inderdaad een open verdeler uit een systeem voor een wp, dat heb ik zelf ook gedaan, maar als de lus zo lang is, dan heb je misschien toch wel een extra pomp nodig om daar water doorheen te krijgen.
Bovendien, voor radiatoren heb je bij voorkeur wat hogere temperaturen nodig, als die de hoofdverwarming zijn, en dan kan je mèt deze verdeler de vloer temperatuur wat lager houden met het meng ventiel.
Nogmaals, een gesloten verdeler hoort bij een wp, en met slechts 1 lus, valt er niets te verdelen, dus kan de verdeler er uit.
Maar in dit geval zou ik hem even laten zitten, om te zien of je je huis wel warm kan krijgen met radiatoren op wp temperaturen.
Er uit halen kan altijd nog, en is in dit geval redelijk makkelijk.
My two cents....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Hoe kom ik aan de nieuwste firmware versie van Elga? Met de servicetool kan ik deze flashen.Daannn1987 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 11:08:
[...]
Ziet er goed uit!
166 zie ik wel eens... maar of dat efficient is valt te betwijfelen
Eigenlijk heb ik net te weinig warmteverlies (wie hoor je dat zeggen) ... mijn ELGA gaat pendelen als ik hem static op 21 laat...
Of ik moet het gewoon 23 in huis maken
https://snapshot.raintank...ZjtE8bR8MfoagTWcLR3f4uumA
Je zou t niet verwachten maar hierTomexergie schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 17:56:
[...]
Hoe kom ik aan de nieuwste firmware versie van Elga? Met de servicetool kan ik deze flashen.
https://techneco.nl/elga-firmware/
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Ik heb ook zo een verdeler maar met twee groepen, om niet teveel flow weg te kapen staat hij in serie met radiator. Ik kan de pomp gewoon uit zetten, de flow van radiator gaat gewoon door verdeler heen zonder te mengen uiteraard.ijhas schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 15:54:
Hallo Tweakers,
Er is al het een en ander voorbij gekomen over vloerverwarming in combinatie met een warmtepomp. Ik ben voornemens dit voorjaar een Pana Monobloc te installeren. Dit zal voor de benedenverdieping werken met zowel vloerverwarming als radiatoren. Echter, de vloerverwarming is bij-verwarming en bestaat uit 1 enkele loop. Hoh afstand is 15 cm op een woonkamer van 45m2. Dit is een foto van de pomp unit.
https://dwijker.stackstorage.com/s/LzMZUjO2p4fP6pJ
Ik dacht er aan deze unit er gewoon uit slopen en rechtstreeks op de verdelers (links) aansluiten, paralel met de aanvoer van de WP. Wellicht nog iets er tussen om de flow aan te kunnen passen.
Volgens mij is er geen reden deze verdeler aan te houden met maar 1 loop en aanvoertemp vanuit een WP. Of mis ik iets?
Dus hier werkt het prima en die 15 watt extra boeit me niet
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb niet goed gekeken en per ongeluk de flow meter in de retour gezet van de multical 602 en volgens mij hoort deze in de aanvoer
Prog nr: 32419419
Kan dit kwaad en kan dit omgezet worden. ?
Mag allebij bij de 402 en 602, als je de sensoren maar wel goed plaatst, rood in aanvoer en blauw in de flowmeterjeroenvervuren schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:48:
Ik heb niet goed gekeken en per ongeluk de flow meter in de retour gezet van de multical 602 en volgens mij hoort deze in de aanvoer
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
bedanktDaannn1987 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:05:
[...]
Je zou t niet verwachten maar hier![]()
Ja die zitten goed.Rol-Co schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:53:
[...]
Mag allebij bij de 402 en 602, als je de sensoren maar wel goed plaatst, rood in aanvoer en blauw in de flowmeter
Hij geeft nu gj weer. Is er een manier om dit aan te passen naar kWh?
Monitoring november 2018.
Mooie maand voor WP's met lage temperaturen en veel vocht.
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.
We beperken ons tot de WP energie. Bijstoken met gas of elektra wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Dat zelfde geldt voor weersafhankelijke of ruimte regeling.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen en als er meer bekend is later opgeven.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Nieuwe deelnemers, met vooral nog ontbrekende WP's, zijn van harte welkom.
Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie meters aanleggen.
Warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a 180 Euro
KwH elektrisch voor het WP deel.
Mooie maand voor WP's met lage temperaturen en veel vocht.
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat. Uit de monitoring tot nu toe is gebleken dat de verschillen tussen goed geinstalleerde "A" merk warmtepompen klein zijn.
We beperken ons tot de WP energie. Bijstoken met gas of elektra wordt niet meegenomen omdat dit de monitoring complexer maakt. Dat zelfde geldt voor weersafhankelijke of ruimte regeling.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp (mono, split)
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter. Deze meting (c.a.200Euro) heeft bij veel forumleden de voorkeur.
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Je koopt ook geen auto zonder snelheidsmeting. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De (ongeveer) gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp. Als dit nog niet bekend is, dan s.v.p. toch meedoen en als er meer bekend is later opgeven.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming met de WP over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voorverwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Nieuwe deelnemers, met vooral nog ontbrekende WP's, zijn van harte welkom.
Advies toekomstige WP bezitters. Laat bij installatie meters aanleggen.
Warmtemeter b.v. Kamstrup Multical 302 c.a 180 Euro
KwH elektrisch voor het WP deel.
Ik denk het niet, die van mij geven MWh aan met 2 achter de komma maar heb hem ook nog niet op kWh gekregen, in de handleidingen staat ook niets.jeroenvervuren schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:56:
[...]
Ja die zitten goed.
Het lijkt of je hem moet bestellen met kWh of MWh of Gj
Eerste 2 maanden met een WP waar ik met 2017 zonder WP kan vergelijjken.
In Oktober en November vorig jaar waren 292 kWh electriciteit (waarvan 103kWh zelf opgewekt) en 276 m3 gas gebruikt bij 523 graaddagen. WW gebruik was in de zomer ongeveer 10m3 per maand.
Dit jaar in beide maanden samen 835kWh electriciteit waarvan 639 kWh zelf opgewekt. Deze maanden hebben 551 graaddagen gebracht. Hiervan heeft de WP 489 kWh gebruikt voor verwarming en 68kWh in WW gestopt. Volgens de warmtemeter waren dit 2591kWh aan CV warmte en 204kWh warmwater. Financieel is het warmwater maken met de WP geen succes, de energiekosten daarvoor zijn ongeveer gelijk. Energetisch is dat ook marginaal.
Met de hoge COP voor CV in deze maanden is het wel redelijk zuinig verwarmen en dus ook energetisch gunstig. En ook altijd een warm huis, wat er vorig jaar nog wel eens aan mankeerde omdat ik door de week alleen 's avonds verwarmde wanneer ik verwachtte thuis te zijn.
En gisteren en vandaag eindelijk ook eens een lange run van 10h op minimle frequentie. De COP is wel hoger, maar niet meer dan verwacht vanwege de veel hogere Tb. De veel hogere Ta bij draaien op 60% met runs van 45 minuten tot 1.5uur lijkt dus ook redelijk efficient te zijn.
In Oktober en November vorig jaar waren 292 kWh electriciteit (waarvan 103kWh zelf opgewekt) en 276 m3 gas gebruikt bij 523 graaddagen. WW gebruik was in de zomer ongeveer 10m3 per maand.
Dit jaar in beide maanden samen 835kWh electriciteit waarvan 639 kWh zelf opgewekt. Deze maanden hebben 551 graaddagen gebracht. Hiervan heeft de WP 489 kWh gebruikt voor verwarming en 68kWh in WW gestopt. Volgens de warmtemeter waren dit 2591kWh aan CV warmte en 204kWh warmwater. Financieel is het warmwater maken met de WP geen succes, de energiekosten daarvoor zijn ongeveer gelijk. Energetisch is dat ook marginaal.
Met de hoge COP voor CV in deze maanden is het wel redelijk zuinig verwarmen en dus ook energetisch gunstig. En ook altijd een warm huis, wat er vorig jaar nog wel eens aan mankeerde omdat ik door de week alleen 's avonds verwarmde wanneer ik verwachtte thuis te zijn.
En gisteren en vandaag eindelijk ook eens een lange run van 10h op minimle frequentie. De COP is wel hoger, maar niet meer dan verwacht vanwege de veel hogere Tb. De veel hogere Ta bij draaien op 60% met runs van 45 minuten tot 1.5uur lijkt dus ook redelijk efficient te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door LangeFries op 01-12-2018 17:43 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
bij mijn Multical 302 kan dit wel. Dus grote kans dat dit bij de 402 en 602 ook kan.jeroenvervuren schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:56:
[...]
Ja die zitten goed.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ja dat dacht ik ookjaari schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 21:33:
[...]
bij mijn Multical 302 kan dit wel. Dus grote kans dat dit bij de 402 en 602 ook kan.
Je heb er metertool en een optical eye voor nodig. Iemand die deze toevallig heeft?
160 pond voor dat oog.jeroenvervuren schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 01:21:
Je heb er metertool en een optical eye voor nodig. Iemand die deze toevallig heeft?
Je kan een pm sturen of je hem mag lenen.
Kamstrup Multical 402 stadsverwarmingsmeter RPI3+IR-kop
Ik zie hier ook dat draaien op minimum vermogen ook geen echte COP winst brengt. Met een minimum elektrisch vermogen van 1,1kW (gemeten met MID modbus meter) en een thermisch vermogen van 4,5kW (gemeten met Kamstrup), is de COP net over de 4. Bij Tb van 10 graden zou ik dik over de 5 verwachten, omdat de datasheet 4,84 aangeeft bij 35/7 op vol vermogen.LangeFries schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 19:36:
..,
Als het buiten nog wat warmer is dan haal ik met een beetje gelijk een COP van 4,5; beter heb ik hier nog nooit gezien. Wel altijd wel een Ta van boven de 33 graden.
Ik ben er nog niet achter of de lagere COP wordt veroorzaakt door foute. instellingen, hardware probleem of dat het normaal is. Ik heb gegevens over draaien op minimum vermogen opgevraagd, maar voorlopig blijft het stil aan de kant van de installateur...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
@Fullpower waar lees je dit op af? Ik heb zelf namelijk gemerkt dat de COP meting van de Panasonic zelf echt enorm verschillen met wat het echt is.
Mijn Panasonic bijvoorbeeld zecht een Ta 33 Tr 32 maar de ene leiding is heerlijk warm en de andere soms nog niet eens lauw. Lijkt mij dat de temperatuur sensoren te wensen overlaten.
Daardoor heb ik echt bedroevende COP getallen. Maar ik verwacht dat als ik een kamstrup er tussen zou plaatsen dat deze best ok is.
Ook de kw meter zit er bij mij met 100-150 watt naast.
Mijn Panasonic bijvoorbeeld zecht een Ta 33 Tr 32 maar de ene leiding is heerlijk warm en de andere soms nog niet eens lauw. Lijkt mij dat de temperatuur sensoren te wensen overlaten.
Daardoor heb ik echt bedroevende COP getallen. Maar ik verwacht dat als ik een kamstrup er tussen zou plaatsen dat deze best ok is.
Ik heb MID gecertificeerde meter voor thermisch als elektrisch. Afwijkingen in de Ta en Tr sensoren heb ik nog niet kunnen constateren.rjd22 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:06:
@Fullpower waar lees je dit op af? Ik heb zelf namelijk gemerkt dat de COP meting van de Panasonic zelf echt enorm verschillen met wat het echt is.
Dat de interne meter flink afwijkt is al vaker hier langs gekomen. Hieronder voor de geinteresseerden de meetwaarden van de Pana en de externe meter voor november:
Interne meter:
Eth,cv = 1290kWh
Eelek,cv = 320kWh
COP = 4,0
Externe meter:
Eth,cv = 1377kWh
Eelek,cv = 382kWh
COP = 3,6
Ik heb hier geen COP kampioen vanwege:
- alleen maar convectoren (geen VVW)
- buffervat
- beetje overbemeten WP
Met de COP waarde voor november van de Pana zelf zou ik superblij zijn. De werkelijke COP valt mij een beetje tegen, met name bij hoge Tb.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Wat is je flow en Dt ?Fullpower schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 09:36:
[...]
Ik heb MID gecertificeerde meter voor thermisch als elektrisch. Afwijkingen in de Ta en Tr sensoren heb ik nog niet kunnen constateren.
Dat de interne meter flink afwijkt is al vaker hier langs gekomen. Hieronder voor de geinteresseerden de meetwaarden van de Pana en de externe meter voor november:
Interne meter:
Eth,cv = 1290kWh
Eelek,cv = 320kWh
COP = 4,0
Externe meter:
Eth,cv = 1377kWh
Eelek,cv = 382kWh
COP = 3,6
Ik heb hier geen COP kampioen vanwege:
- alleen maar convectoren (geen VVW)
- buffervat
- beetje overbemeten WP
Met de COP waarde voor november van de Pana zelf zou ik superblij zijn. De werkelijke COP valt mij een beetje tegen, met name bij hoge Tb.
Ik merk dat ik jaga een beetje moet knijpen omdat ik anders een lage Dt krijg door water wat snel retour komt, helemaal open lijkt niet beter te werken somehowe.
Jij hebt een buffervat dus kan je je pompsnelheid stellen op een mooie Dt toch? Met een overbemeten warmtepomp is boven de 1000 liter per uur geen voordeel meer imho, je hoeft dat vermogen toch niet kwijt.
Speel daar eens iets mee
Ik heb een max flow van 900 en gisteren zag ik de Ta oplopen (omdat ik op retour van de vloer regel) naar bijna 34 graden, toch een Dt van rond 4 op zijn laagste toerental en misschien iets te warm in huis met 22.4
DCOP was 5.25 dus prima.
Pompsnelheid verlagen heeft geen positief effect heb ik bij die van ons gemerkt, althans de pomp kon niet ver genoeg terug moduleren om de lagere afgifte te verwerken (hier ook een overbemeten WP). Op de auto-adapt stand gaat ie rond de 1,2m3 per uur maar dat gaf wat ruisgeluid en bij een andere stand 0,8m3 per uur geen geluid meer maar wel 8x per uur uit en weer aan. Weer een andere stand haalt 1,5m3 per uur en dan klinkt de radiator ook als een kleine stofzuiger dus dat gaan we niet doen (of even tijdelijk om de afgifte wat te boosten).Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:16:
[...]
Wat is je flow en Dt ?
Ik merk dat ik jaga een beetje moet knijpen omdat ik anders een lage Dt krijg door water wat snel retour komt, helemaal open lijkt niet beter te werken somehowe.
Jij hebt een buffervat dus kan je je pompsnelheid stellen op een mooie Dt toch? Met een overbemeten warmtepomp is boven de 1000 liter per uur geen voordeel meer imho, je hoeft dat vermogen toch niet kwijt.
Speel daar eens iets mee
Ik heb een max flow van 900 en gisteren zag ik de Ta oplopen (omdat ik op retour van de vloer regel) naar bijna 34 graden, toch een Dt van rond 4 op zijn laagste toerental en misschien iets te warm in huis met 22.4
DCOP was 5.25 dus prima.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ik vind tot nu toe rond 900 het beste uitkomen, hoger kan ik ook niet, lager loopt de Ta te hard op met 4-4,5 kW aan warmte.Felicia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:45:
[...]
Pompsnelheid verlagen heeft geen positief effect heb ik bij die van ons gemerkt, althans de pomp kon niet ver genoeg terug moduleren om de lagere afgifte te verwerken (hier ook een overbemeten WP). Op de auto-adapt stand gaat ie rond de 1,2m3 per uur maar dat gaf wat ruisgeluid en bij een andere stand 0,8m3 per uur geen geluid meer maar wel 8x per uur uit en weer aan. Weer een andere stand haalt 1,5m3 per uur en dan klinkt de radiator ook als een kleine stofzuiger dus dat gaan we niet doen (of even tijdelijk om de afgifte wat te boosten).
Bij @AUijtdehaag hebben we het ook getest maar hogere flow gaf slechtere cop, hij draait nu op 1000 met zijn vat.
Blijft lastig om het systeem in alle gevallen optimaal te krijgen; het lijkt erop dat er compromissen gemaakt moeten worden.Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 11:16:
[...]
Wat is je flow en Dt ?
Speel daar eens iets mee
DCOP was 5.25 dus prima.
Ik heb een buffervat met 4 aansluitingen. De CV haalt daar met ca. 800l/u water uit. Bij een hogere CV flow meer afgifte, maar ook meer gezuis (lagere WAF). De grootste convector staat helemaal open; best mooie dT van 4 ofzo. Deze dT heb ook over het hele systeem (heb waterzijdig ingeregeld): ca. 1 graad per kW vermogen.
De WP pompt nu met 1600l/u naar de buffer. Bij een lagere flow neemt temperatuurval in de buffer toe door menging. Ik ben nu 2 a 3 graden kwijt door de buffer. Ik zag eens dat de WP de flow bij lage belasting helemaal terug geregeld had naar 650l/u. Daarbij zag ik meer dan 5 graden temperatuurval had tussen WP wn CV in de buffer. Minder afgifte in huis. Daarom heb ik de dT instelling voor verwarming nu op 3 graden gezet ipv 5. Daar zou de flow omhoog willen naar 2600l/u. Maar deze kon ik op de bediening begrenzen op 1600l/u. Nu blijft de flow altijd op 1600l/u.
Bij opwarmen 's ochtends met 9kW neemt de dT wel toe naar 5. Als de WP heel lang loopt daalt de dT naar een graad of 2,5 (is ong. 4,5kW afgifte).
Een hogere pomp snelheid geeft natuurlijk ool meer verbruik van de pomp (zowel WP als CV). Dus ook daar zit een omslag punt. De CV pomp doet nu alleen al 40Watt. Eén standje lager geeft 12Watt, maar ook minder afgifte.
Om pendelen te verminderen heb ik in eerste instantie geoptimaliseerd naar CV afgifte. Ik kan nu bij een WP Ta van 36 graden langdurig 4,5kW kwijt (dat is dus 33-34 graden na de buffer). Bij lagere Ta daalt de afgifte teveel en gaat de WP pendelen. Beetje is prima, maar op een gegeven moment had ik een keer of 20 per dag aan-uit. Dus de Ta is voor hoge Tb ern de hoge kant; WP gaat ook na een paar uur draaien uit omdat huis dan op temperatuur is.
Die COP bij een Tb van 10 graden lijkt een een maximum te zijn. De WP kan minimaal 1,1kW trekken (incl. CV pomp). Misschien kan hij lager, maar dat heb ik hem nooit zien doen. Het vermogen dat hij kwijt kan bij Ta 36 graden is 4,5kW. Lijkt erop dat hij niet meer moeite doet om die Ta omhoog te krijgen (is in werkelijkheid 36,3 ofzo). Tja, en als je getallen deelt op elkaar dan is de COP net iets boven de 4. Als de COP op een moment hoger zou zijn, bijvoorbeeld 5, dan zal de Ta oplopen en zal de WP na verloop van tijd uit gaan omdat de Ta maximaal wordt overschreden. Maar dat gebeurt dus niet. Pas als ik de Ta omlaag zet of de Tb omhoog gaat, dan neemt de COP toe. Maar 5 of 6 heb ik nog nooit gezien hier.
@Fullpower Inderdaad met Ta 36 graden zit er niet veel meer in. Met de WP op minimale frequentie en een afgifte van 28 graden krijg je wel hogere COP. Maar dan moet je wel het vermogen van je WP in die condities kwijt, dus een voldoend lage retour. Met een buffervat gaat zoiets niet eenvoudig lukken. Eigenlijk alleen als je de afname kant van de buffer weet te matchen met de WP opbrengst. Met radiatoren lijkt me dat een probleem.
Met een buffer is het toch meer de bedoeling om de warmtepomp te laten draaien op zijn ideaal, niet op zijn laagst maar ook niet op zijn hoogst.Fullpower schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:15:
[...]
Blijft lastig om het systeem in alle gevallen optimaal te krijgen; het lijkt erop dat er compromissen gemaakt moeten worden.
Ik heb een buffervat met 4 aansluitingen. De CV haalt daar met ca. 800l/u water uit. Bij een hogere CV flow meer afgifte, maar ook meer gezuis (lagere WAF). De grootste convector staat helemaal open; best mooie dT van 4 ofzo. Deze dT heb ook over het hele systeem (heb waterzijdig ingeregeld): ca. 1 graad per kW vermogen.
De WP pompt nu met 1600l/u naar de buffer. Bij een lagere flow neemt temperatuurval in de buffer toe door menging. Ik ben nu 2 a 3 graden kwijt door de buffer. Ik zag eens dat de WP de flow bij lage belasting helemaal terug geregeld had naar 650l/u. Daarbij zag ik meer dan 5 graden temperatuurval had tussen WP wn CV in de buffer. Minder afgifte in huis. Daarom heb ik de dT instelling voor verwarming nu op 3 graden gezet ipv 5. Daar zou de flow omhoog willen naar 2600l/u. Maar deze kon ik op de bediening begrenzen op 1600l/u. Nu blijft de flow altijd op 1600l/u.
Bij opwarmen 's ochtends met 9kW neemt de dT wel toe naar 5. Als de WP heel lang loopt daalt de dT naar een graad of 2,5 (is ong. 4,5kW afgifte).
Een hogere pomp snelheid geeft natuurlijk ool meer verbruik van de pomp (zowel WP als CV). Dus ook daar zit een omslag punt. De CV pomp doet nu alleen al 40Watt. Eén standje lager geeft 12Watt, maar ook minder afgifte.
Om pendelen te verminderen heb ik in eerste instantie geoptimaliseerd naar CV afgifte. Ik kan nu bij een WP Ta van 36 graden langdurig 4,5kW kwijt (dat is dus 33-34 graden na de buffer). Bij lagere Ta daalt de afgifte teveel en gaat de WP pendelen. Beetje is prima, maar op een gegeven moment had ik een keer of 20 per dag aan-uit. Dus de Ta is voor hoge Tb ern de hoge kant; WP gaat ook na een paar uur draaien uit omdat huis dan op temperatuur is.
Die COP bij een Tb van 10 graden lijkt een een maximum te zijn. De WP kan minimaal 1,1kW trekken (incl. CV pomp). Misschien kan hij lager, maar dat heb ik hem nooit zien doen. Het vermogen dat hij kwijt kan bij Ta 36 graden is 4,5kW. Lijkt erop dat hij niet meer moeite doet om die Ta omhoog te krijgen (is in werkelijkheid 36,3 ofzo). Tja, en als je getallen deelt op elkaar dan is de COP net iets boven de 4. Als de COP op een moment hoger zou zijn, bijvoorbeeld 5, dan zal de Ta oplopen en zal de WP na verloop van tijd uit gaan omdat de Ta maximaal wordt overschreden. Maar dat gebeurt dus niet. Pas als ik de Ta omlaag zet of de Tb omhoog gaat, dan neemt de COP toe. Maar 5 of 6 heb ik nog nooit gezien hier.
Persoonlijk zou ik net boven laagste proberen te krijgen en ruim meer vermogen dan je afgifte, ja dan gaat hij een paar keer per dag aan uit... so what? Gaat ie echt niet dood aan en is heel normaal voor een iets overbemeten warmtepomp. Dat is toch ook het idee van een buffer? Trekt je verwarming de buffer snel koud is hij gewoon te klein.
Jij wilt het gelijk hebben met div Tb temperaturen maar dat gaat niet natuurlijk, je moet "over" maken met een buffer.
Hier gaat ie ook paar keer per dag aan uit, als ik dat niet wil met deze temperaturen had het een kleinere warmtepomp moeten zijn die laag kan aftoeren, maar ook vermogen kan leveren met -10 zonder op zijn tandvlees te lopen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Met een systeem zoals jij en ik moet je altijd ietsje bijstellen, of iets te warm of iets hoger verbruik voor lief nemen.
De wm
Een COP topper zal het met de relatief hoge Ta zal hier niet worden. Maar omdat de datasheet bij W35/A7 een COP van 4,84 aangeeft op vol vermogen, heb ik het gevoel dat er in deellast meer in moet zitten. Die Ta van is naar 1 graad boven die testwaarde en de Tb zelf een aantal graden.LangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:25:
@Fullpower Inderdaad met Ta 36 graden zit er niet veel meer in. Met de WP op minimale frequentie en een afgifte van 28 graden krijg je wel hogere COP. Maar dan moet je wel het vermogen van je WP in die condities kwijt, dus een voldoend lage retour. Met een buffervat gaat zoiets niet eenvoudig lukken. Eigenlijk alleen als je de afname kant van de buffer weet te matchen met de WP opbrengst. Met radiatoren lijkt me dat een probleem.
Rond het vriespunt zat ik met de dag COP zo rond de 3,2. Dat viel niet echt tegen. Maar omdat het in ons land best vaak rond de 7 graden is, wil ik daar ook vraag het best haalbare.
Ik heb hier een inimini buffertje van 50 liter. Daar valt niet veel in te bufferen; een minuut of 5. Hij zit erin voor hydraulische ontkoppeling.Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 12:30:
[...]
Met een buffer is het toch meer de bedoeling om de warmtepomp te laten draaien op zijn ideaal, niet op zijn laagst maar ook niet op zijn hoogst.
Persoonlijk zou ik net boven laagste proberen te krijgen en ruim meer vermogen dan je afgifte, ja dan gaat hij een paar keer per dag aan uit... so what? Gaat ie echt niet dood aan en is heel normaal voor een iets overbemeten warmtepomp. Dat is toch ook het idee van een buffer? Trekt je verwarming de buffer snel koud is hij gewoon te klein.
Jij wilt het gelijk hebben met div Tb temperaturen maar dat gaat niet natuurlijk, je moet "over" maken met een buffer.
Hier gaat ie ook paar keer per dag aan uit, als ik dat niet wil met deze temperaturen had het een kleinere warmtepomp moeten zijn die laag kan aftoeren, maar ook vermogen kan leveren met -10 zonder op zijn tandvlees te lopen.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485
Met een systeem zoals jij en ik moet je altijd ietsje bijstellen, of iets te warm of iets hoger verbruik voor lief nemen.
De wm
[YouTube: Warmtepomp ks70 WM]
Dus de afgifte moet hier in balans zijn met het geleverde vermogen van de WP.
Ik heb aat testjes gedaan met de pompsnelheid van de WP. Deze stond op 1600l/u. Omhoog zetten naar 2000l/u gaf naast veel neer rumour in het hydraulische circuit eigenlijk geen COP winst, eerder lager.
Komende dagen maar eens een test doen op 1000l/u.
Wat ik mij nu wel afvraag is waarom iedereen roept dat een lage dT / hoge flow beter is voor de COP. In welke gevallen is dit wel zo en in welke gevallen niet?
Zo heb ik bij mijn SWW run een flow vam 650l/u. Geen idee waarom de Pana dit doet, dat is niet instelbaar volgens mij. Hij levert dan 9kW bij een dT van bijna 10 graden. Is een dubbele flow en de helft dT efficienter? (Zo ja, waarom doet hij dat dan niet?)
Dat is heel klein, ongeveer een grote radiator inhoud, daar heb je weinig voordeel mee denk ik.Fullpower schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:16:
[...]
Ik heb hier een inimini buffertje van 50 liter. Daar valt niet veel in te bufferen; een minuut of 5. Hij zit erin voor hydraulische ontkoppeling.
Dus de afgifte moet hier in balans zijn met het geleverde vermogen van de WP.
Hoger (kan alleen als ik alles vol open zet) of lagere Flow geeft hier ook slechtere cop, waarom dat bij anderen wel voordeel is weet ik ook niet maar een Dt van 3,5- 4 lijkt hier ideaal, misschien omdat de wp niet lager kan lopen dan 700Wac.Ik heb aat testjes gedaan met de pompsnelheid van de WP. Deze stond op 1600l/u. Omhoog zetten naar 2000l/u gaf naast veel neer rumour in het hydraulische circuit eigenlijk geen COP winst, eerder lager.
Komende dagen maar eens een test doen op 1000l/u.
Houd ons op de hoogte met de 1000 liter per uur, ik ben benieuwd.
Ben ik ook wel benieuwd naar, een warmtemeter meet ook slecht bij lage dt's, volgensmij is het bij de meeste minimaal 1,5 graad.Wat ik mij nu wel afvraag is waarom iedereen roept dat een lage dT / hoge flow beter is voor de COP. In welke gevallen is dit wel zo en in welke gevallen niet?
Waarschijnlijk heeft het te maken met de hoeveelheid afgifte, die word groter bij een grotere Dt, dan kan je met een klein afgifte vermogen nooit een kleine Dt draaien vermoed ik.
Omdat je met een lagere flow sneller een hogere Ta hebt en een sww heeft geen afgifte buiten een beetje verlies van het vat, dus makkelijker een hogere temperatuur halen.Zo heb ik bij mijn SWW run een flow vam 650l/u. Geen idee waarom de Pana dit doet, dat is niet instelbaar volgens mij. Hij levert dan 9kW bij een dT van bijna 10 graden. Is een dubbele flow en de helft dT efficienter? (Zo ja, waarom doet hij dat dan niet?)
Neem een doorstromer als voorbeeld, als je daar een regendouche aan hangt krijg je nooit warm water, maar een spaarkop met 5 liter/h geeft je wel 40 graden, minder liters maar warmer.
Met de wp net zo vind ik, bij hoge Tb kan je meer flow zetten vanwege het hogere vermogen op zelfde AC vermogen, bij lagere Tb mag de flow wat naar beneden om met het zelfde AC vermogen dezelfde Dt te houden. Of de wp optoeren maar dat zit soms vaag in de regeling, hij regelt niet op Dt, hier niet.
Zoals gezegd stuur ik de wp nu aan op de vloer retour temperatuur, hysterese van 4 graden over setpoint, gaat best goed, de Ta mag zelf weten wat ie wordt met een max van 40 graden.
Als het kouder wordt buiten gaat hij er langer over doen en zal de Ta minder hoog oplopen, andersom als het warmer is buiten. Tot nu toe ideaal en een soort omgekeerde curve.
Ik heb een nefit enviline warmtepomp, ook L/W en ik vind het maar lastig om deze goed in te stellen. Mijn installateur is een echt beunhaas, zover dat ik een rechtzaak gestart ben, dus van hem hoef ik geen hulp meer te verwachten.
De installatie zelf is goed, maar ik krijg hem niet goed ingesteld.
Ik heb een buffervat van 40 liter eraan.
Een gedeelte van mijn huis heeft vloerverwarming, de rest heeft plaatradiatoren. De capaciteit is hoger dan de berekende capaciteit van 70 W/m3 met 75/65/20 radiatoren.
De radiatoren zijn ingeregeld.
De stooklijn staat bij -7 graden op 55 graden.
Als het buiten waait dan krijg ik mijn huis niet warm, de gewenste kamertemperatuur is 19 graden. Als het niet waait dan lukt het prima.
Mijn volledige huis is geisoleerd, van spouwmuurisolatie, binnenmuur isolatie, dakisolatie en dakisolatie.
Iemand een idee hoe ik de invloed van weeromstandigheden kan instellen op de WP? Als het bijvoorbeeld koud is met veel zonneschijn dan wordt het binnen loeiheet.
Een gedeelte van mijn huis heeft vloerverwarming, de rest heeft plaatradiatoren. De capaciteit is hoger dan de berekende capaciteit van 70 W/m3 met 75/65/20 radiatoren.
Als het buiten waait dan krijg ik mijn huis niet warm, de gewenste kamertemperatuur is 19 graden. Als het niet waait dan lukt het prima.
Mijn volledige huis is geisoleerd, van spouwmuurisolatie, binnenmuur isolatie, dakisolatie en dakisolatie.
Iemand een idee hoe ik de invloed van weeromstandigheden kan instellen op de WP? Als het bijvoorbeeld koud is met veel zonneschijn dan wordt het binnen loeiheet.
Dan lijkt ie al op war te staan aangezien hij de zon negeertsjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:35:
Ik heb een nefit enviline warmtepomp, ook L/W en ik vind het maar lastig om deze goed in te stellen. Mijn installateur is een echt beunhaas, zover dat ik een rechtzaak gestart ben, dus van hem hoef ik geen hulp meer te verwachten.
Heb je een thermostaat hangen?
Stooklijn mag wel wat platter dus, 55 bij -7 is veel te hoog. 35 lijkt er meer op denk ik.
Ik zag vanmiddag dat de WP 14kW aan het leveren was tijdens opwarmen van SWW. Op zowel de kamstrup als de warmtemeter van de WP zelf.
Compresdor loopt 61Hz en hij trekt 4,2kW uit het net.
Niet eerder gemerkt omdat ik de stille modus actief had, denk ik. Lijkt mij erg veel voor 9kW model; hoeft van mij niet...
Ik zag vorige week na een defrost ook de compressor onwijs optoeren.
Weet iemand hoe dit kan? Lijkt alsof de WP 'denkt' dat hij een 12 of 16 kW type is ofzo??
Compresdor loopt 61Hz en hij trekt 4,2kW uit het net.
Niet eerder gemerkt omdat ik de stille modus actief had, denk ik. Lijkt mij erg veel voor 9kW model; hoeft van mij niet...
Weet iemand hoe dit kan? Lijkt alsof de WP 'denkt' dat hij een 12 of 16 kW type is ofzo??
Het kan goed dat je WP meer levert bij hogere buitentemperaturen en minder bij lage. Ik heb met de mijne ook al 11kw voorbij zien komen tijdens het verwarmen.Fullpower schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:54:
En lagere flow voor SWW kan ik me ook goed voorstellen, dan kan het water meer warmte opnemen. Hogere flow is misschien efficiënter maar lagere flow geeft effectief hogere water temperatuur, bijvoorbeeld om 45 graden te halen. Dat doe ik hier ook bij een bad vullen, 13,5kw (doorstroomverwarmer) afgifte is leuk totdat je badwater maar 32 graden is, flow omlaag is warmer water uit de kraan
De nefit enviline warmtepomp heeft alleen een war mogelijkheid.Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 15:45:
[...]
Dan lijkt ie al op war te staan aangezien hij de zon negeert
Heb je een thermostaat hangen?
Stooklijn mag wel wat platter dus, 55 bij -7 is veel te hoog. 35 lijkt er meer op denk ik.
Ik heb een thermostaat hangen. Deze zorgt ervoor dat de cv pompt aangaat van het buffervat naar de radiatoren. Bij warmtevraag gaat de cvpomp aan en bij geen warmtevraag is de cv pomp uit.
De wp zorgt ervoor dat de temperatuur van het buffervat de temperatuur heeft volgens de war met een andere pomp, waar ik geen controle op heb.
Bij 35 graden bij -7 is de aanvoer temperatuur rond de 25-30 graden in de herfst/lente wat veel en veelst te weinig is voor de 75/65 radiatoren. In de winter kan ik het dan helemaal vergeten.
Ik heb dit al geprobeerd en dat is het onmogelijk om mijn huis warmer te krijgen dan 16/17 graden in de herfst.
[ Voor 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-12-2018 16:09 ]
Ah, geen vvw in de kamer begrijp ik? Log je ergens het verbruik zodat je kan zien wat er gebeurd. Om een voorbeeld te noemen, als je 55 bij -7 wilt is het rond 0 ook iets van 45-50 graden, maar je wp kan minder warmte uit de lucht halen met die temperatuur dus gaat harder lopen. Harder lopen geeft defrosts en dus geen warmte, dat werkte vroeger met een cv zo, echter heeft die geen last van defrosts.sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:06:
[...]
De nefit enviline warmtepomp heeft alleen een war mogelijkheid.
Ik heb een thermostaat hangen. Deze zorgt ervoor dat de cv pompt aangaat van het buffervat naar de radiatoren. Bij warmtevraag gaat de cvpomp aan en bij geen warmtevraag is de cv pomp uit.
De wp zorgt ervoor dat de temperatuur van het buffervat de temperatuur heeft volgens de war met een andere pomp, waar ik geen controle op heb.
Bij 35 graden bij -7 is de aanvoer temperatuur rond de 25-30 graden in de herfst/lente wat veel en veelst te weinig is voor de 75/65 radiatoren. In de winter kan ik het dan helemaal vergeten.
Ik heb dit al geprobeerd en dat is het onmogelijk om mijn huis warmer te krijgen dan 16/17 graden in de herfst.
Verlaag je de stooklijn gaat hij langer maar lager lopen waardoor je permanente warmte hebt, 24/7 en dus minder defrosts, meer kWh warmte, betere cop, warmer huis, blije vrouw
Voor jou zaak om het punt te zoeken waar het nog goed gaat, how low can you go
Zojuist het 2018 rendement van onze 7 KW Daikin Monobloc doorgegeven.
November 2018 is een bonus-maand geworden, tenminste vergeleken met vorig jaar.
Harde cijfers: Anno 1973 vrijstaand huis, beneden, 80 M² in beton gegoten stalen buizen vloerverwarming.
Verbruik: 2017, 496KWh. Warmte opbrengst,1916KWh, Cop: 3.86
Verbruik: 2018, 384KWh, Warmte opbrengst,1611KWh, Cop: 4.20.
Never mind de Cop, kijkt naar het elektriciteit verbruik. 2018, 112KWh minder!!
Volgens, het KKNMI weerstation Westdorpe op 3 km afstand van mijn huis, was de gemiddelde dag en nacht temperatuur over de maand November in 2017 en November 2018 op een haar na krek het zelfde.
Het enige dat ik kan bedenken is, in 2018 ben ik overgestapt naar het regelen met WAR.
Mijn warmtepomp draait / moduleert continue 24 uur per dag, aanvoer temp steeds rond 30°C a 31°C
De Delta-t, min: 5°K, max: 7°K.
Pompsnelheid: geloof het of niet nooit boven de 8 L/min, slechts tijdens de De-frost 25 L/min.
Tijdens De-frost draait de WP andersom 20 a30 L/Min, De monobloc gebruikt het warme-water van de vloer voor het ontdooien.
En nu, op naar de echte winter, nou... niet echt!
Harde cijfers: Anno 1973 vrijstaand huis, beneden, 80 M² in beton gegoten stalen buizen vloerverwarming.
Volgens, het KKNMI weerstation Westdorpe op 3 km afstand van mijn huis, was de gemiddelde dag en nacht temperatuur over de maand November in 2017 en November 2018 op een haar na krek het zelfde.
Het enige dat ik kan bedenken is, in 2018 ben ik overgestapt naar het regelen met WAR.
Mijn warmtepomp draait / moduleert continue 24 uur per dag, aanvoer temp steeds rond 30°C a 31°C
Pompsnelheid: geloof het of niet nooit boven de 8 L/min, slechts tijdens de De-frost 25 L/min.
Tijdens De-frost draait de WP andersom 20 a30 L/Min, De monobloc gebruikt het warme-water van de vloer voor het ontdooien.
@zandstraat
Maar ook 305kWh thermisch minder. Dus je winst is het verschil in Cop. Het betekend voor mij alleen dat je vorig jaar te warm gestookt hebt.
Ik heb het al eens eerder geroepen maar je kan met een warmtepomp easy 1,5 tot 2x het verbruik doen zonder dat je zit te puffen, dat is nou juist de truuk.
Maar ook 305kWh thermisch minder. Dus je winst is het verschil in Cop. Het betekend voor mij alleen dat je vorig jaar te warm gestookt hebt.
Ik heb het al eens eerder geroepen maar je kan met een warmtepomp easy 1,5 tot 2x het verbruik doen zonder dat je zit te puffen, dat is nou juist de truuk.
Ik log met de hand bij welke wateraanvoer temperatuur het huis nog wel warmte te houden is. Dit is echter lastig omdat bij wind en zonneschijn het anders is dan bij bewolking en geen wind.Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:21:
[...]
Ah, geen vvw in de kamer begrijp ik? Log je ergens het verbruik zodat je kan zien wat er gebeurd. Om een voorbeeld te noemen, als je 55 bij -7 wilt is het rond 0 ook iets van 45-50 graden, maar je wp kan minder warmte uit de lucht halen met die temperatuur dus gaat harder lopen. Harder lopen geeft defrosts en dus geen warmte, dat werkte vroeger met een cv zo, echter heeft die geen last van defrosts.![]()
Verlaag je de stooklijn gaat hij langer maar lager lopen waardoor je permanente warmte hebt, 24/7 en dus minder defrosts, meer kWh warmte, betere cop, warmer huis, blije vrouw![]()
Voor jou zaak om het punt te zoeken waar het nog goed gaat, how low can you gospullen als een kWh meter die je logt en/of een warmtemeter gaan daar erg veel in helpen. Meten is weten, Gokken is dokken zeggen ze hier.
Mijn cop is 2.92.
Gemiddeld is het in de winter nauwelijks onder de 0 graden. Dus die 55 graden heb ik nog nooit gehaald, ook niet vorige winter.
De wp zelf staat denk ik tussen de 18 en 20 uur per dag aan, meestal rond de 40 of 60%. Het is een 5kW warmtepomp,
Af en toe en alleen in de ochtend krijg ik een defrost. De laatste was een paar dagen geleden.
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-12-2018 16:31 ]
OK, ik ben het geluid op de slaapkamer inmiddels een beetje beu. Even gekeken en er zit een thermostatische afsluiter op van MNG (0.5"). Even gekeken of ik hier iets over kon vinden maar helaas niet. Aangezien de andere slaapkamers en de zolder nauwelijks geluid geven lijkt het mij aan deze afsluiters te liggen (want ontbramen kan ik helaas niet zelf oplossen
).
De afsluiter ziet er ongeveer zo uit (heb ook het voetventiel maar die staat al helemaal open)

Iemand enig idee of ik zonder risico aan de moeren kan draaien om te kijken of het dan minder wordt? Of heb ik dan 2 bar waterdruk die zich gaat ontladen in mijn slaapkamer?
De afsluiter ziet er ongeveer zo uit (heb ook het voetventiel maar die staat al helemaal open)

Iemand enig idee of ik zonder risico aan de moeren kan draaien om te kijken of het dan minder wordt? Of heb ik dan 2 bar waterdruk die zich gaat ontladen in mijn slaapkamer?
Je hebt volkomen gelijk, vorige winter was onze eerste kennismaking met de warmtepomp, alsmaar prutsen met de thermostaat, met als gevolg, heel veel hollen en opstaan van de warmtepomp.Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:28:
@zandstraat
Dit jaar werd het regelen uithanden gegeven aan de techniek, WAR.
Mogelijk ook een beetje te wijten aan de mensen die warmtepompen installeren, na de installatie kreeg ik enkele minuten uitleg over de regeling, ook een stapel handboeken, tevens een telefoonnummer voor het geval er iets mis gaat.
Als je dan eigenwijs bent zoals ik dan wil je alles zelf uitvogelen, is niet altijd voordeliger, wel veel leuker.
Toch bedankt voor de nuttige tip.
Vorig jaar had ik een cop van 2.9.
Nu heb ik zonder elektrische bijverwarming, omdat ik die alleen gebruik voor legionella een cop van 3.5 incl WW. Zonder WW een cop van 3.07.
Dit is inclusief mijn gebruik van vorig jaar.
Het verschil is dat ik mijn radiatoren waterzijdig heb ingeregeld.
Nu heb ik zonder elektrische bijverwarming, omdat ik die alleen gebruik voor legionella een cop van 3.5 incl WW. Zonder WW een cop van 3.07.
Dit is inclusief mijn gebruik van vorig jaar.
Het verschil is dat ik mijn radiatoren waterzijdig heb ingeregeld.
Na het forum afgezocht te hebben ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met de DVM S serie van Samsung. Ik zie enkele HVAC deskundigen langskomen in de topics, dus laat ik mijn vraag hier stellen zodat anderen ook van deze informatie kunnen profiteren 
Ik zou namelijk graag een heat recovery model gebruiken omdat ik het systeem zowel voor L/W verwarming (inclusief WTW en jacuzzi buiten) en L/L verwarming+koeling wil kunnen gebruiken. Met HR zou ik in de zomer de warmte van binnen kunnen hergebruiken voor het tapwater en de jacuzzi buiten. Daarnaast is mijn oog gevallen op de "Wind-Free" 1-way cassettes, wat mij beperkt tot deze serie van Samsung.
Nu heb ik wel een brede technische achtergrond en heb ik al heel wat datasheets bekeken, maar mijn grootste vraag blijft: Hoe streng is de eis van 130% capaciteit binnen vs buiten?
Ik zou namelijk graag het 4-32kW model (https://www.mtf-online.ne...yp-am-100-jxvhgr-et-10-ps, SCOP van 6) combineren met:
- 6 port MCU
- 16kW LT Hydro
- 16kW HT Hydro
- 4 cassette binnenunits met een totaal vermogen rond 16 kW.
Met deze combinatie kom ik dus uit op ongeveer 150% van het vermogen van de buitenunit.
Het idee is om hoofdzakelijk te verwarmen met de LT hydro unit (vrijstaande villa uit de jaren 70, nu compleet geïsoleerd waardoor de verwarmingen overbemeten zijn). Huidige CV op LT laat zien dat dit mogelijk is. Totaal CV gasverbruik van 3000-3500m³/jaar resulteert via de formule uit de OP ook in ongeveer 16kW. Indien nodig bieden de L/L units extra warmte of zal de HT hydro unit het over kunnen nemen (LT staat dan buiten spel als de retour te warm wordt). HT wordt ook gebruikt voor WTW. Indien beide hydro units tegelijk zouden verwarmen wil/kan ik er voor zorgen dat de cassette units niet tegelijk proberen te verwarmen.
Hierdoor zou ik de warmtevraag in de praktijk beperken tot 100% en de koelcapaciteit zit rond de 50% (100% indien ik ook het water zou gaan koelen). Zowel waterzijdig als de automatisering moet dit geen probleem vormen. De grootste onzekerheid die ik echter heb is hoe de software van Samsung zelf zal reageren op het moment dat die ziet dat er in totaal meer binnenunits zijn aangesloten dan 130% (ook al staan ze in stand-by).
De hydro installatiehandleiding (http://downloadcenter.sam...68-03966A-13_170414-1.pdf) geeft namelijk wel aan dat het aansluiten van 130-180% mogelijk is onder bepaalde voorwaarden, maar deze staan haaks op het idee van heat recovery ("It is not possible to operate A2A indoor units and DVM Hydro unit/ Hydro unit HT at the same time"). Om maar te zwijgen dat er ook staat dat de hydro units in dat geval maar 80% van de buitencapaciteit mogen zijn.
tl;dr: Is het mogelijk om in de DVM S serie van Samsung 150% theoretische (maar in de praktijk tot 100% beperkte) capaciteit aan te sluiten inclusief hydro units of zal de software van Samsung roet in het eten gooien? Alternatief is een buitenunit van 38kW @ 125%, maar dat wordt nog groter/duurder.
Ik zou namelijk graag een heat recovery model gebruiken omdat ik het systeem zowel voor L/W verwarming (inclusief WTW en jacuzzi buiten) en L/L verwarming+koeling wil kunnen gebruiken. Met HR zou ik in de zomer de warmte van binnen kunnen hergebruiken voor het tapwater en de jacuzzi buiten. Daarnaast is mijn oog gevallen op de "Wind-Free" 1-way cassettes, wat mij beperkt tot deze serie van Samsung.
Nu heb ik wel een brede technische achtergrond en heb ik al heel wat datasheets bekeken, maar mijn grootste vraag blijft: Hoe streng is de eis van 130% capaciteit binnen vs buiten?
Ik zou namelijk graag het 4-32kW model (https://www.mtf-online.ne...yp-am-100-jxvhgr-et-10-ps, SCOP van 6) combineren met:
- 6 port MCU
- 16kW LT Hydro
- 16kW HT Hydro
- 4 cassette binnenunits met een totaal vermogen rond 16 kW.
Met deze combinatie kom ik dus uit op ongeveer 150% van het vermogen van de buitenunit.
Het idee is om hoofdzakelijk te verwarmen met de LT hydro unit (vrijstaande villa uit de jaren 70, nu compleet geïsoleerd waardoor de verwarmingen overbemeten zijn). Huidige CV op LT laat zien dat dit mogelijk is. Totaal CV gasverbruik van 3000-3500m³/jaar resulteert via de formule uit de OP ook in ongeveer 16kW. Indien nodig bieden de L/L units extra warmte of zal de HT hydro unit het over kunnen nemen (LT staat dan buiten spel als de retour te warm wordt). HT wordt ook gebruikt voor WTW. Indien beide hydro units tegelijk zouden verwarmen wil/kan ik er voor zorgen dat de cassette units niet tegelijk proberen te verwarmen.
Hierdoor zou ik de warmtevraag in de praktijk beperken tot 100% en de koelcapaciteit zit rond de 50% (100% indien ik ook het water zou gaan koelen). Zowel waterzijdig als de automatisering moet dit geen probleem vormen. De grootste onzekerheid die ik echter heb is hoe de software van Samsung zelf zal reageren op het moment dat die ziet dat er in totaal meer binnenunits zijn aangesloten dan 130% (ook al staan ze in stand-by).
De hydro installatiehandleiding (http://downloadcenter.sam...68-03966A-13_170414-1.pdf) geeft namelijk wel aan dat het aansluiten van 130-180% mogelijk is onder bepaalde voorwaarden, maar deze staan haaks op het idee van heat recovery ("It is not possible to operate A2A indoor units and DVM Hydro unit/ Hydro unit HT at the same time"). Om maar te zwijgen dat er ook staat dat de hydro units in dat geval maar 80% van de buitencapaciteit mogen zijn.
tl;dr: Is het mogelijk om in de DVM S serie van Samsung 150% theoretische (maar in de praktijk tot 100% beperkte) capaciteit aan te sluiten inclusief hydro units of zal de software van Samsung roet in het eten gooien? Alternatief is een buitenunit van 38kW @ 125%, maar dat wordt nog groter/duurder.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Volgens mij was het aan het begin van de maand veel zonniger dan vorige jaar, dus met een beetje instraling veel extra warmte opbrengst.zandstraat schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:21:
Zojuist het 2018 rendement van onze 7 KW Daikin Monobloc doorgegeven.
Inderdaad: volgens de zonurencalculator hieronder, blijkt het aantal zonuren afgelopen maand in mijn regio aanmerkelijk hoger (22 uur) te zijn geweest dan november 2017.
http://www.zonurencalculator.nl/sun_hours_calculation
http://www.zonurencalculator.nl/sun_hours_calculation
[ Voor 4% gewijzigd door zandstraat op 01-12-2018 17:48 ]
Ik heb zelfs 70% meer verbruik dan vorig jaar november door slecht werkend systeem, oktober zelfs 114% meer.
Ik zou maar aan géén van die moeren (of andere zeskanten) van de thermostaatkraan gaan draaien als je de slaapkamer droog wilt houden....Felicia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:43:
OK, ik ben het geluid op de slaapkamer inmiddels een beetje beu. Even gekeken en er zit een thermostatische afsluiter op van MNG (0.5"). Even gekeken of ik hier iets over kon vinden maar helaas niet. Aangezien de andere slaapkamers en de zolder nauwelijks geluid geven lijkt het mij aan deze afsluiters te liggen (want ontbramen kan ik helaas niet zelf oplossen).
[Afbeelding]
Alleen de handmoer, meestal 30x1 onderaan de thermostaat kan je met de hand losdraaien, met als resultaat zoals op de foto staat
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Maak jij ook SWW met je WP (met een boiler)? Of heb je alleen een doorstroom verwarmer?Felicia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:05:
[...]
Het kan goed dat je WP meer levert bij hogere buitentemperaturen en minder bij lage. Ik heb met de mijne ook al 11kw voorbij zien komen tijdens het verwarmen.
En lagere flow voor SWW kan ik me ook goed voorstellen, dan kan het water meer warmte opnemen. Hogere flow is misschien efficiënter maar lagere flow geeft effectief hogere water temperatuur, bijvoorbeeld om 45 graden te halen. Dat doe ik hier ook bij een bad vullen, 13,5kw (doorstroomverwarmer) afgifte is leuk totdat je badwater maar 32 graden is, flow omlaag is warmer water uit de kraan
Daar was ik al bang voor ja. De thermostaat heb ik er inderdaad al afgehaald maar het leek me niet dat daar iets aangepast kon worden. Nogmaals het voetventiel bekeken en ook daar geen probleem, die staan echt helemaal open.Naalroc schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:18:
[...]
Ik zou maar aan géén van die moeren (of andere zeskanten) van de thermostaatkraan gaan draaien als je de slaapkamer droog wilt houden....
Alleen de handmoer, meestal 30x1 onderaan de thermostaat kan je met de hand losdraaien, met als resultaat zoals op de foto staat
Wat me nu wel is opgevallen is dat de aanvoerleiding een buitenmaat van zo'n 25mm heeft en via een T-stuk vertakt naar kleiner dan 20mm (18mm?). @koevlaas2, denk jij dat het nut heeft die leidingen te vergroten en dan ook meteen alles goed af te bramen?
@Fullpower, ik heb alleen een 13,5kw doorstromer voor SWW omdat onze vorige boiler zo slecht was (vaak leeg wanneer ik in bad wilde, lekte, bijna brand). Wellicht ooit in de toekomst nog een WP boiler erbij die na-verwarmd wordt door de doorstromer, wellicht wat sneller als blijkt dat de winterse temperaturen het aanvoerwater te koud maken voor fatsoenlijk warm badderen
In de handleiding staat anders dat je er een kamer temperatuursensor aan kunt hangen, die dan met een instelbare factor de stooklijn verhoogd/verlaagd, dus de zogenaamde ruimtecompensatie. Dat zit ook op mijn Nibe en ik vind dat ideaal. Dit is zo ongeveer de mooiste regeling die er voor warmtepompen bestaat. Waarom laat je de sensor niet gewoon de WP regelen en de CV pomp doorlopen, of mis ik iets?sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:06:
[...]
Dat is inderdaad nog de enige optie die ik nog niet geprobeerd heb.LangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:41:
[...]
In de handleiding staat anders dat je er een kamer temperatuursensor aan kunt hangen, die dan met een instelbare factor de stooklijn verhoogd/verlaagd, dus de zogenaamde ruimtecompensatie. Dat zit ook op mijn Nibe en ik vind dat ideaal. Dit is zo ongeveer de mooiste regeling die er voor warmtepompen bestaat. Waarom laat je de sensor niet gewoon de WP regelen en de CV pomp doorlopen, of mis ik iets?
Ik heb nu een compensatie van 2k ingesteld met een thermostaat offset van -1
Eens kijken of het dan beter gaat.
Waar staat jouw compensatie op?
Vreemde maten geef je hier op: de standaard maten voor de moderne getrokken stalen (of koperen) cv leidingen zijn 15 en 22 mm, met normaal gesproken 15 mm naar de thermostaatkraan.Felicia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:24:
................
Wat me nu wel is opgevallen is dat de aanvoerleiding een buitenmaat van zo'n 25mm heeft en via een T-stuk vertakt naar kleiner dan 20mm (18mm?). @koevlaas2, denk jij dat het nut heeft die leidingen te vergroten en dan ook meteen alles goed af te bramen?
.......................
Maar mogelijk heb je nog de 'oude' dikwandige buizen: dan is de normale aanvoer en retour 1/2" gas, dat is op de ruwe buis ca. 21-22 mm,waarop dan de 1/2"draad wordt gesneden, en direct daarop de thermostaatkraan gemonteerd wordt.
Heb je wel eens berekend hoeveel kW afgifte je hebt bij bijv. 35 of 40 graden? Zou maar zo een kwart kunnen zijn van de 75/65 vermogens. En is dat voldoende om de afkoeling tegen te gaan (laat staan opwarmen). Je WP heeft genoeg vermogen, maar kan het dan niet kwijt.sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:06:
[...]
Draait de WP continue vol gas of pruttelt hij op laag vermogen en pendelt hij? Bij continue heb je afgifte genoeg, maar te weinig vermogen. Bij pendelen heb je een (gemiddeld) vermogen, en daardoor tekort.
Voordat ik de convectors er had hangen pendelde de WP nog bij 45 graden water toen ik een testje deed. Totaal geen afgifte. Nu 4,5kW afgifte bij 35 graden aanvoer. Genoeg tot het vriespunt. Daaronder zal de temperatuur omhoog moeten.
Hij draait continu op 40 of 60% capaciteit. Bij warmer weer zoals vandaag draait die lager en is vaker uit. Bij kouder weer zoals laatst draait die continu.Fullpower schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:02:
[...]
Heb je wel eens berekend hoeveel kW afgifte je hebt bij bijv. 35 of 40 graden? Zou maar zo een kwart kunnen zijn van de 75/65 vermogens. En is dat voldoende om de afkoeling tegen te gaan (laat staan opwarmen). Je WP heeft genoeg vermogen, maar kan het dan niet kwijt.
Draait de WP continue vol gas of pruttelt hij op laag vermogen en pendelt hij? Bij continue heb je afgifte genoeg, maar te weinig vermogen. Bij pendelen heb je een (gemiddeld) vermogen, en daardoor tekort.
Voordat ik de convectors er had hangen pendelde de WP nog bij 45 graden water toen ik een testje deed. Totaal geen afgifte. Nu 4,5kW afgifte bij 35 graden aanvoer. Genoeg tot het vriespunt. Daaronder zal de temperatuur omhoog moeten.
Bij de buitentemperaturen van deze herfst is de aanvoer zover ik weet nog niet boven de 40 graden geweest.
[ Voor 5% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-12-2018 20:06 ]
Omdat ik vloerverwarming heb en dus een ontzettend traag systeem heb ik de factor onlangs verhoogd van 2 naar 4 en daarna terug naar 3 (anders werd de sprong van de nachtverlaging te groot). Eigenlijk luistert het met vvw niet zo nauw. Met radiatoren echter heb je een snel systeem en mag je hem dus niet te groot maken. 2 is een normale default. De regelaar houd meestal ook die 2 aan in eventuele tijdprogramma's. Als je merkt dat het eerst te warm wordt en meteen daarna te koud en daarna weer te warm, dan moet je hem verkleinen. Maar eerst moet je je stooklijn goed zien te krijgen, de ruimtecompensatie is alleen om de stooklijn wat te compenseren voor die gevallen waar het warmteverlies wat groter is, of de zon meehelpt e.d. Dus de stooklijn omlaag als het te warm wordt in huis, etc. Daar zijn hele handleidingen voor geschreven.sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 19:49:
[...]
Dat is inderdaad nog de enige optie die ik nog niet geprobeerd heb.
Ik heb nu een compensatie van 2k ingesteld met een thermostaat offset van -1
Eens kijken of het dan beter gaat.
Waar staat jouw compensatie op?
Zover ik weet moet de stooklijn op de volgende manier worden ingesteld:\LangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:07:
[...]
Omdat ik vloerverwarming heb en dus een ontzettend traag systeem heb ik de factor onlangs verhoogd van 2 naar 4 en daarna terug naar 3 (anders werd de sprong van de nachtverlaging te groot). Eigenlijk luistert het met vvw niet zo nauw. Met radiatoren echter heb je een snel systeem en mag je hem dus niet te groot maken. 2 is een normale default. De regelaar houd meestal ook die 2 aan in eventuele tijdprogramma's. Als je merkt dat het eerst te warm wordt en meteen daarna te koud en daarna weer te warm, dan moet je hem verkleinen. Maar eerst moet je je stooklijn goed zien te krijgen, de ruimtecompensatie is alleen om de stooklijn wat te compenseren voor die gevallen waar het warmteverlies wat groter is, of de zon meehelpt e.d. Dus de stooklijn omlaag als het te warm wordt in huis, etc. Daar zijn hele handleidingen voor geschreven.
- standaard 20 graden bij 20 graden buitentemperatuur. Dit is bij de nefit al default
- ontwerptemperatuur en maximale tempeatuur kan ik opgeven. Deze staan op 55 graden. Volgens de handleiding is bij amsterdam de temperatuur -7 graden. Daar staat de wp dus ook op.
- demping van het gebouw. Deze staat aan op zwaar, omdat ik een bakstenen huis heb. Dit staat zo vermeld in de handleiding. Deze heb ik wel eens verandert en dan gaat de aanvoer temperatuur flink omhoog.
Verder kan je de wp niet instellen, je kan alleen de ontwerptemperatuur aanpassen en de demping.
De ontwerp temperatuur van de radiatoren is 75 graden, maar als ik de ontwerptemperatuur daarop zet dan is het niet te houden binnen.
Daarnaast kan je ruimtecompensatie toepassen. Vorig jaar heb ik hiermee gespeeld, maar toen had ik de radiatoren niet ingeregeld en stond de pomp veelst te snel. Die ruimtecompensatie doet echt veel, en ik vond vorig jaar teveel. Na inregelen en de pomp op standje 1 heb ik nog niet weer de ruimtecompensatie geprobeerd. Ik heb deze net vanmiddag op 2k gezet.
Vorig jaar voelde het loei heet/ steen koud / loei heet/ steen koud en veranderde de ruimtetemperatuur amper.
De enige reden waarom het steen koud was omdat ik de thermostaat op 15 zette toen het op 17 leoiheet was.
Nu deze herfst staat de thermostaat op 18 en is het bij veel wind buiten koud en veel zon juist weer loeiheet.
Vandaag was het buiten warm en de thermostaat op 18 en werd het binnen 19.5 graad en klotste het zweet onder mijn oksels weg en liep ik maar in een shirtje met korte mouwen.
Uit ervaring weet k dat ik dit kan oplossen door de ontwerptemperatuur 5 graden te verlagen, maar als het dan weer waait wordt het huis niet warm.
[ Voor 20% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-12-2018 20:18 ]
Ja, dat is wel heel grof. De demping van het gebouw slaat op de snelle/langzame respons van radiatoren vs vvw. Jij hebt dus niet al teveel demping (laag). De ontwerptemperatuur is -10 in het oosten en zuiden van het land en In Amsterdam dus blijkbaar -7. Voor de stooklijn wordt hiermee de aanvoertemperatuur bij -7 bepaald. Als je die op 55 graden zet en bij 20 graden op 20 graden zit, dan zal hij bij 8 graden buiten ongeveer 37 graden maken (aannemende een rechte lijn, maar meestal loopt hij wat krom). Dat lijkt me wat veel, maar ook niet overdreven, dus zou ik die 55 maar eens verlagen naar 47. Als het morgen bij 14 graden buiten dan nog te warm wordt in huis, probeer dan eerst de 20 graden te verlagen naar 18. Wanneer je opschrijft bij welke buitentemperatuur je welke Ta moest hebben, dan kom je uiteindelijk op je stooklijn. Het is een kwestie van wat experimenteren.sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:11:
[...]
Zover ik weet moet de stooklijn op de volgende manier worden ingesteld:\
- standaard 20 graden bij 20 graden buitentemperatuur. Dit is bij de nefit al default
- ontwerptemperatuur en maximale tempeatuur kan ik opgeven. Deze staan op 55 graden. Volgens de handleiding is bij amsterdam de temperatuur -7 graden. Daar staat de wp dus ook op.
- demping van het gebouw. Deze staat aan op zwaar, omdat ik een bakstenen huis heb. Dit staat zo vermeld in de handleiding. Deze heb ik wel eens verandert en dan gaat de aanvoer temperatuur flink omhoog.
Verder kan je de wp niet instellen, je kan alleen de ontwerptemperatuur aanpassen en de demping.
De ontwerp temperatuur van de radiatoren is 75 graden, maar als ik de ontwerptemperatuur daarop zet dan is het niet te houden binnen.
Daarnaast kan je ruimtecompensatie toepassen. Vorig jaar heb ik hiermee gespeeld, maar toen had ik de radiatoren niet ingeregeld en stond de pomp veelst te snel. Die ruimtecompensatie doet echt veel, en ik vond vorig jaar teveel. Na inregelen en de pomp op standje 1 heb ik nog niet weer de ruimtecompensatie geprobeerd. Ik heb deze net vanmiddag op 2k gezet.
En je moet de thermostaat instellen op wat je wilt hebben.
Zet eens je voetventiel 1/4 .. 1/2 dicht ?Felicia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:43:
OK, ik ben het geluid op de slaapkamer inmiddels een beetje beu. ....
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Wat als je geexperimenteerde stooklijn nu niet lineair is en alleen maar een lineaire stooklijn kunt invullen?LangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:26:
[...]
Ja, dat is wel heel grof. De demping van het gebouw slaat op de snelle/langzame respons van radiatoren vs vvw. Jij hebt dus niet al teveel demping (laag). De ontwerptemperatuur is -10 in het oosten en zuiden van het land en In Amsterdam dus blijkbaar -7. Voor de stooklijn wordt hiermee de aanvoertemperatuur bij -7 bepaald. Als je die op 55 graden zet en bij 20 graden op 20 graden zit, dan zal hij bij 8 graden buiten ongeveer 37 graden maken (aannemende een rechte lijn, maar meestal loopt hij wat krom). Dat lijkt me wat veel, maar ook niet overdreven, dus zou ik die 55 maar eens verlagen naar 47. Als het morgen bij 14 graden buiten dan nog te warm wordt in huis, probeer dan eerst de 20 graden te verlagen naar 18. Wanneer je opschrijft bij welke buitentemperatuur je welke Ta moest hebben, dan kom je uiteindelijk op je stooklijn. Het is een kwestie van wat experimenteren.
En je moet de thermostaat instellen op wat je wilt hebben.
Hoe kom je erbij dat de demping laag is?
Ik vermoed dat vorige winter straling een rol heeft gespeeld. De dT van mij nradiatoren was toen 0.5 graad tot 1 graad. De gehele radiator is dan nagenoeg 1 temperatuur. Ik voelde ook geen verschil tussen aanvoer en retour qua temperatuur. Mijn stukje vloerverwarming voelde ook echt ontzettend heet aan, terwijl de pomp thermostaat op 20 graden stond.
Straling verwarmt de lucht niet, vandaar de lage ruimtetemperatuur. Straling voelt wel warm aan, vandaar dat ik het te heet had bij een radiator die warm was en steenkoud had als de radiator koud was, bij nagenoeg dezelfde ruimtetemperatuur. Dat probleem heb ik nu opgelost door ongeveer 20% verschil tussen aanvoer en retour temperatuur te krijgen.
Ik vind het een goed idee om de aanvoer temperatuur bij 20 graden buiten te verlagen inderdaad. Dan heeft het als het koud is minder effect dan als het wat warmer is buiten. Bij de nefit krijg je dan wel een versimpelde stooklijn oftewel een lineaire stooklijn. Anders kan je het niet instellen.
[ Voor 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-12-2018 21:12 ]
Zoals ik schreef slaat demping op langzaam vs snel. In mijn vloer kan ik 10kWh kwijt zonder dat ik verschil merk, maar bij jou radiatoren breekt het zweet je dan uit. Oftewel mijn vloer dempt de temperatuur heel erg. Bij jou dus juist niet en komt het met de stooklijn ook precieser. De warmtepomp moet dan dus ook preciezer en sneller reageren. Daarom is deze instelling van belang. Het kan betekenen dat hij vaker uitgaat wanneer hij niet voldoende ver terug kan moduleren in voorjaar en herfst of morgen bij de 14 graden.sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 20:57:
[...]
Wat als je geexperimenteerde stooklijn nu niet lineair is en alleen maar een lineaire stooklijn kunt invullen?
Hoe kom je erbij dat de demping laag is?
Ik vermoed dat vorige winter straling een rol heeft gespeeld. De dT van mij nradiatoren was toen 0.5 graad tot 1 graad. De gehele radiator is dan nagenoeg 1 temperatuur. Ik voelde ook geen verschil tussen aanvoer en retour qua temperatuur. Mijn stukje vloerverwarming voelde ook echt ontzettend heet aan, terwijl de pomp thermostaat op 20 graden stond.
Straling verwarmt de lucht niet, vandaar de lage ruimtetemperatuur. Straling voelt wel warm aan, vandaar dat ik het te heet had bij een radiator die warm was en steenkoud had als de radiator koud was, bij nagenoeg dezelfde ruimtetemperatuur. Dat probleem heb ik nu opgelost door ongeveer 20% verschil tussen aanvoer en retour temperatuur te krijgen.
Ik vind het een goed idee om de aanvoer temperatuur bij 20 graden buiten te verlagen inderdaad. Dan heeft het als het koud is minder effect dan als het wat warmer is buiten. Bij de nefit krijg je dan wel een versimpelde stooklijn oftewel een lineaire stooklijn. Anders kan je het niet instellen.
Als de aanpassing bij 20 graden meteen de curve weghaalt zou ik eerst de andere kant aanpassen. De curve beschrijft hoe warmteverlies van woningen en gebouwen altijd plaatsvind en wil je eigenlijk wel houden.
Wanneer je vloer te warm wordt moet je de thermostaatkraan van de vloerverwarming wat lager zetten. Hopelijk kun je dan nog steeds je vermogen kwijt op je radiatoren. Maar wellicht komt dit niet meer voor wanneer de stooklijn klopt.
@sjorsie1982 het lijkt mij dat je ook een afgifte probleem hebt. Wat ik ook zou aanraden is je radiatoren te voorzien van ventilatoren/dbe's deze zullen ervoor zorgen dat je radiatoren veel minder heet hoeven te worden om het huis warm te stoken en dus voor een veel beter rendement zorgen.
ik heb speedcomfort radiatoren erop zitten.rjd22 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:31:
@sjorsie1982 het lijkt mij dat je ook een afgifte probleem hebt. Wat ik ook zou aanraden is je radiatoren te voorzien van ventilatoren/dbe's deze zullen ervoor zorgen dat je radiatoren veel minder heet hoeven te worden om het huis warm te stoken en dus voor een veel beter rendement zorgen.
zover ik weet slaat demping op de energieopslag van het huis zelf + inrichting.LangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:31:
[...]
Zoals ik schreef slaat demping op langzaam vs snel. In mijn vloer kan ik 10kWh kwijt zonder dat ik verschil merk, maar bij jou radiatoren breekt het zweet je dan uit. Oftewel mijn vloer dempt de temperatuur heel erg. Bij jou dus juist niet en komt het met de stooklijn ook precieser. De warmtepomp moet dan dus ook preciezer en sneller reageren. Daarom is deze instelling van belang. Het kan betekenen dat hij vaker uitgaat wanneer hij niet voldoende ver terug kan moduleren in voorjaar en herfst of morgen bij de 14 graden.
Als de aanpassing bij 20 graden meteen de curve weghaalt zou ik eerst de andere kant aanpassen. De curve beschrijft hoe warmteverlies van woningen en gebouwen altijd plaatsvind en wil je eigenlijk wel houden.
Wanneer je vloer te warm wordt moet je de thermostaatkraan van de vloerverwarming wat lager zetten. Hopelijk kun je dan nog steeds je vermogen kwijt op je radiatoren. Maar wellicht komt dit niet meer voor wanneer de stooklijn klopt.
Deze warmt langzaam op en houdt zijn warmte goed vast vanwege de hoge warmtecapaciteit. Als dus je huis+inrichting is opgewarmd fungeert dit ook als een radiator.
Hoge demping is een hoge warmtecapacitei van je huis+inrichting.
lage demping is lage warmtecapaciteit van je huis+inrichting
Zover ik weet hebben bakstenen een hoge warmtecapaciteit en zou de demping hoog moeten zijn.
Ik heb wat gespeeld met de demping en deze verlaagd of verhoogd de stooklijn met een offset.
Als hij het met grote koude warm in huis kan krijgen, dan denk ik niet dat hij te weinig afgifte heeft. Doordat hij de demping niet goed had staan kreeg hij het nu afwisselend warm en koud...rjd22 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:31:
Natuurlijk zijn die ventilatortjes (ze zijn er al voor een paar tientjes in een balk die je onder je radiator monteert) wel een goed idee om de stooklijn naar beneden te krijgen, want elke graad omlaag geeft 2.5% besparing (dacht ik).
Weet iemand hoe ik een eigen topic aan maak (hopeloos ik weet het
)??

Duurzame Energie & DomoticaJonathan Mulder schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:40:
Weet iemand hoe ik een eigen topic aan maak (hopeloos ik weet het![]()
)??
Rechts boven de blauwe knop
Zie nergens een blauwe knop, Zit op firefox
Dan kun je die dus gebruiken om de 20 graden waarde te verlagen, zonder de curve op te offeren.sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:39:
[...]
zover ik weet slaat demping op de energieopslag van het huis zelf + inrichting.
Deze warmt langzaam op en houdt zijn warmte goed vast vanwege de hoge warmtecapaciteit. Als dus je huis+inrichting is opgewarmd fungeert dit ook als een radiator.
Hoge demping is een hoge warmtecapacitei van je huis+inrichting.
lage demping is lage warmtecapaciteit van je huis+inrichting
Zover ik weet hebben bakstenen een hoge warmtecapaciteit en zou de demping hoog moeten zijn.
Ik heb wat gespeeld met de demping en deze verlaagd of verhoogd de stooklijn met een offset.
eerst probeer ik nu de ruimtecompensatie uit bij een warme (morgen) en een koude dag.LangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:40:
[...]
Als hij het met grote koude warm in huis kan krijgen, dan denk ik niet dat hij te weinig afgifte heeft. Doordat hij de demping niet goed had staan kreeg hij het nu afwisselend warm en koud...
Natuurlijk zijn die ventilatortjes (ze zijn er al voor een paar tientjes in een balk die je onder je radiator monteert) wel een goed idee om de stooklijn naar beneden te krijgen, want elke graad omlaag geeft 2.5% besparing (dacht ik).
Daarna probeer ik de demping uit en zie ik wat dat doet met een ingeregelde cv circuit, want dat had ik vorig jaar niet.
Daarna probeer ik de verlaging van de aanvoer bij 20 graden buitenlucht.
[ Voor 4% gewijzigd door sjorsie1982 op 01-12-2018 21:43 ]
ER staat aleen my reach . mijn topic. in het klein boven rechts.
Rol-Co schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:41:
[...]
Duurzame Energie & Domotica
Rechts boven de blauwe knop
ah duidelijkLangeFries schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:42:
[...]
Dan kun je die dus gebruiken om de 20 graden waarde te verlagen, zonder de curve op te offeren.

Firefox ookJonathan Mulder schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:43:
ER staat aleen my reach . mijn topic. in het klein boven rechts.
[...]

MOet ik mijn account nog verifieren ofzo?
Nee je zit in dit topic en je hebt niet op mijn link gekliktJonathan Mulder schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:46:
MOet ik mijn account nog verifieren ofzo?
[...]
file:///E:/Scherm%20opnames/2018.12.01-21.45.png
Haha, lokale schijf , wel eerst uploaden naar een website.Jonathan Mulder schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:47:
file:///E:/Scherm%20opnames/2018.12.01-21.45.png
[...]
@Jonathan Mulder
Laat maar, tik hier maar op
https://gathering.tweakers.net/forum/insert_topic/71
[ Voor 19% gewijzigd door Rol-Co op 01-12-2018 21:50 ]
Mijn ervaring:sjorsie1982 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 21:35:
[...]
ik heb speedcomfort radiatoren erop zitten.
Speedcomfort -> Meh, nauwelijks luchtverplaatsing
Climatebooster van de juiste lengte -> Duur maar werkt goed, ventilatoren over de hele lengte van je radiatoren!
Naja, handigRamon_1984 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:25:
http://vscope.at/heizkurv...&sollWert_2=1&atCheck_2=0
Handig om.de stooklijn.in te stellen...
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
@Dylantje2 gezien? Handig als je geen papier wilt gebruiken!Ramon_1984 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:25:
http://vscope.at/heizkurv...&sollWert_2=1&atCheck_2=0
Handig om.de stooklijn.in te stellen...
Mijn lijn is de blauwe, verschuiving -1 de rode als het te warm wordt.

[ Voor 22% gewijzigd door t.oswald op 01-12-2018 22:43 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
De WP trekt ook -veel- meer elektrisch vermogen dan een maand terug. Hij heeft niet vaak SWW hoeven maken, maar de keren dat het moest trok hij maximaal 2,5kW. Dat kan nu wat meert zijn ivm de temperatuur. Maar ik zie 4,5kW.Felicia schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 16:05:
[...]
Het kan goed dat je WP meer levert bij hogere buitentemperaturen en minder bij lage. Ik heb met de mijne ook al 11kw voorbij zien komen tijdens het verwarmen.
Die compressor die erin zit wordt volgens mij gebruikt voor de 9, 12 en 16kW versie. Volgens de tabellen kan hij max. 3,9kW opnemen bij extreme kou. Ik denk dat er iets mis gaat. Bijvoorbeeld dat hij 'denkt' dat hij een groter type is waarvoor ik hem gekocht heb.
Wat hij gister deed was echt onnozel: 14kW output, veel lawaai, en een delta-T van 14 graden. Lijkt mij niet super efficiënt. Mag van mij in ieder geval weer naar 9 a 10 kW. Heb de installateur al ingelicht... Kijken hoe lang het duurt, response is namelijk heul erg lang...
Zo gek is dat volgens mij niet.Fullpower schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:06:
[...]
De WP trekt ook -veel- meer elektrisch vermogen dan een maand terug. Hij heeft niet vaak SWW hoeven maken, maar de keren dat het moest trok hij maximaal 2,5kW. Dat kan nu wat meert zijn ivm de temperatuur. Maar ik zie 4,5kW.
Die compressor die erin zit wordt volgens mij gebruikt voor de 9, 12 en 16kW versie. Volgens de tabellen kan hij max. 3,9kW opnemen bij extreme kou. Ik denk dat er iets mis gaat. Bijvoorbeeld dat hij 'denkt' dat hij een groter type is waarvoor ik hem gekocht heb.
Wat hij gister deed was echt onnozel: 14kW output, veel lawaai, en een delta-T van 14 graden. Lijkt mij niet super efficiënt. Mag van mij in ieder geval weer naar 9 a 10 kW. Heb de installateur al ingelicht... Kijken hoe lang het duurt, response is namelijk heul erg lang...
Mijn 11,2KW zubadan kan bij hogere temperaturen ook ruim 19,2KW aan warmte leveren! Bij +12, Ta 45 graden is het maximale vermogen 15,8KW.
Een delta-T van 14 graden vind ik dan wel weer gigantisch groot, dan heb je blijkbaar je flow te laag, is daar iets aan veranderd
Een dT van 14 graden en 14KW betekent een flow van 14,29 ltr/minuut, wat volgens mij wel redelijk aan de krappe kant is voor een 9KW WP
Op de Mitsu hebben wij een "eco" modus voor SWW, kent de Pana niet zoiets
Ik zie mijn WP op het einde van een run ook ruim over de 4KW elektrisch gaan, en zoveel verschil zit er niet tussen onze WP's qua vermogen. (slechts 2KW)
REMINDER MONITORING!!!!!!!!!!!
Ik mis nog 11 van de 38 deelnemers.
Ik mis nog 11 van de 38 deelnemers.
@Fullpower Misschien heeft de installateur je nickname gelezenFullpower schreef op zondag 2 december 2018 @ 08:06:
[...]
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Die flow is idd naar mijn idee ook wat aan de lage kant: 850l/u. Maar ik kan daar niks aan instellen. Voorheen zag ik wel eens 10kW met een dT van 10 graden. Van mij hoeft SWW niet binnen 25 minuten opgewarmd te worden...Grolsch schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:14:
[...]
Zo gek is dat volgens mij niet.
Mijn 11,2KW zubadan kan bij hogere temperaturen ook ruim 19,2KW aan warmte leveren! Bij +12, Ta 45 graden is het maximale vermogen 15,8KW.
Een delta-T van 14 graden vind ik dan wel weer gigantisch groot, dan heb je blijkbaar je flow te laag, is daar iets aan veranderd
Een dT van 14 graden en 14KW betekent een flow van 14,29 ltr/minuut, wat volgens mij wel redelijk aan de krappe kant is voor een 9KW WP
Op de Mitsu hebben wij een "eco" modus voor SWW, kent de Pana niet zoietsVolgens mij beperkt deze modus de dT tussen boilertemperatuur en Ta waardoor e.e.a. wat rustiger verloopt.
Ik zie mijn WP op het einde van een run ook ruim over de 4KW elektrisch gaan, en zoveel verschil zit er niet tussen onze WP's qua vermogen. (slechts 2KW)
Volgens mij heeft de Pana geen eco mode, alleen een stille modus. Maar dat geldt dan weer voor alles.
@Grolsch je berekening komt dus aardig in de buurt....Fullpower schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:18:
[...]
Die flow is idd naar mijn ook wat aan de lage kant: 850l/u. Maar ik kan daar niks aan instellen. Voorheen zag ik wel eens 10kW met een dT van 10 graden. Van mij hoeft SWW niet binnen 25 minuten opgewarmd te worden...
Volgens mij heeft de Pana geen eco mode, alleen een stilld modus. Maar dst geldt dan weer voof alles.
Hoezo kan je de flow niet beïnvloeden?
Voor zover ik weet is er geen instelling voor. Ik heb het idee dat de Pana wel meer instellingen heeft, maar dat je daar niet zomaar bij kunt. Ik begreep dat de installateur op afstand via de service claud meer kan. Eigenlijk wil ik daar niet afhankelijk van zijn, maar heb ook geen idee wat en waar je nog meer kunt instellen dan via de menu's op de remote.Ramon_1984 schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:23:
[...]
@Grolsch je berekening komt dus aardig in de buurt....
Hoezo kan je de flow niet beïnvloeden?
(Dus als iemand weet hoe ik bij alle instellingen kan, dan hou ik mij aanbevolen!😀)
Pijltje links en rechts tegelijkertijd ingedrukt houden ?Fullpower schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:41:
[...]
Voor zover ik weet is er geen instelling voor. Ik heb het idee dat de Pana wel meer instellingen heeft, maar dat je daar niet zomaar bij kunt. Ik begreep dat de installateur op afstand via de service claud meer kan. Eigenlijk wil ik daar niet afhankelijk van zijn, maar heb ook geen idee wat en waar je nog meer kunt instellen dan via de menu's op de remote.
(Dus als iemand weet hoe ik bij alle instellingen kan, dan hou ik mij aanbevolen!😀)
Ik ken de Pana niet, maar bij de Mitsu kan ik pompsnelheid aanpassen waardoor de flow wijzigt.Fullpower schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:18:
[...]
Die flow is idd naar mijn idee ook wat aan de lage kant: 850l/u. Maar ik kan daar niks aan instellen. Voorheen zag ik wel eens 10kW met een dT van 10 graden. Van mij hoeft SWW niet binnen 25 minuten opgewarmd te worden...
Volgens mij heeft de Pana geen eco mode, alleen een stille modus. Maar dat geldt dan weer voor alles.
Het valt mij nu op dat bij deze hoge buitentemperaturen het vermogen van de WP flink toeneemt, en dus ook het opgenomen vermogen.
Waar normaal gesproken het opgenomen vermogen maximaal zo'n 4,5KW is, zag ik zojuist 5,7KW.
Ta 59, Tr 49, dT 10 graden (eind van de run, vlak na maken van de foto hoorde ik de 3-weg-klep schakelen).
Debiet bij SWW = 21 ltr/minuut bij mij
Dus berekend thermisch vermogen a.d.h.v. bovenstaande gegevens = 14,7kWh met een opgenomen vermogen van 5,7 = COP van 2.58.
En wat zegt het boekje, Tb 12 graden, max vermogen = 14,57KW bij Ta 60, COP = 2,56.
Klopt toch aardig die documentatie van Mitsubishi
Als het 10 graden kouder is (Tb = +2) is het maximaal vermogen 11,67 met een COP van 1,61 bij Ta 60 volgens het boekje.
Maar wat is nu exact je probleem
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 02-12-2018 13:17 ]
Dan gebeurt er niks.Ramon_1984 schreef op zondag 2 december 2018 @ 12:44:
[...]
Pijltje links en rechts tegelijkertijd ingedrukt houden ?
Ik heb een H-series. Een tijdje geleden wel een menu gezien dat met een toetscombinatie geopend kon worden waarmee ik de afwijking in temperatuursensoren kon corrigeren. Maar flow voor SWW of andere interessante instellingen vond ik niet in dat menu.
Misschien dat @koevlaas2 je opweg kan helpen ?Fullpower schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:22:
[...]
Dan gebeurt er niks.
Ik heb een H-series. Een tijdje geleden wel een menu gezien dat met een toetscombinatie geopend kon worden waarmee ik de afwijking in temperatuursensoren kon corrigeren. Maar flow voor SWW of andere interessante instellingen vond ik niet in dat menu.
De vraag is nu dus eigenlijk óf er een probleem is... Ik wist dat de WP bij hogere Tb's meer vermogen kon leveren, en dacht dat dat kwam door de hogere COP. Nu blijkt dat hij dus in bepaalde situaties ook elektrisch meer kan trekken.Grolsch schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:13:
[...]
Ik ken de Pana niet, maar bij de Mitsu kan ik pompsnelheid aanpassen waardoor de flow wijzigt.
Het valt mij nu op dat bij deze hoge buitentemperaturen het vermogen van de WP flink toeneemt, en dus ook het opgenomen vermogen.
Waar normaal gesproken het opgenomen vermogen maximaal zo'n 4,5KW is, zag ik zojuist 5,7KW.
Ta 59, Tr 49, dT 10 graden (eind van de run, vlak na maken van de foto hoorde ik de 3-weg-klep schakelen).
Debiet bij SWW = 21 ltr/minuut bij mij
Dus berekend thermisch vermogen a.d.h.v. bovenstaande gegevens = 14,7kWh met een opgenomen vermogen van 5,7 = COP van 2.58.
En wat zegt het boekje, Tb 12 graden, max vermogen = 14,57KW bij Ta 60, COP = 2,56.
Klopt toch aardig die documentatie van Mitsubishi![]()
Als het 10 graden kouder is (Tb = +2) is het maximaal vermogen 11,67 met een COP van 1,61 bij Ta 60 volgens het boekje.
Maar wat is nu exact je probleemHet is dus niet gek dat een 9KW WP 4,5KW elektrisch trekt bij deze buitentemperaturen omdat het max vermogen van je WP met deze buitentemperaturen fors hoger ligt als 9KW.
Ik heb maar bar weinig data waar tegen ik kan vergelijken of de performance van het systeem goed is. Omdat hij meer vermogen trok dan wat de datasheet zo aangeeft voor deze Tb en Ta kreeg ik de indruk dat WP boven zijn kunnen aan het werk was (mogelijk niet rendabel /slijtage..) vandaar de bezorgdheid 😀
Ik heb vaker gelezen dat Pana niet de nobel prijs wint voor het verstrekken van duidelijke informatie 
Maar ga er maar vanuit dat de werking ongeveer net zo is als bij mijn mitsu, dus niets aan het handje
Maar ga er maar vanuit dat de werking ongeveer net zo is als bij mijn mitsu, dus niets aan het handje
Nu 3 dagen mrt kampstrup er tussen... die meting van de panasonic h klopt echt voor geen zak. Bij mij in positieve zin. De panasonic geeft cop2 aan. De kampstrup 5,2 en dat zo een beetje bij elke meting. Ga eens beginnen om de sensoren in de panasonic de corrigeren. Deze geven ook een afwijking van ongeveer 2 graden aan
Hoe wil je die corrigeren? Pana hier geeft ook twee graden minder aan dan de Dallas sensoren. Ik ging er vanuit dat Dallas - 99 cent per stuk- niet correct waren.jeroenvervuren schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:47:
Nu 3 dagen mrt kampstrup er tussen... die meting van de panasonic h klopt echt voor geen zak. Bij mij in positieve zin. De panasonic geeft cop2 aan. De kampstrup 5,2 en dat zo een beetje bij elke meting. Ga eens beginnen om de sensoren in de panasonic de corrigeren. Deze geven ook een afwijking van ongeveer 2 graden aan
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Controleer eerst eens of ze wel goed gemonteerd zijn in de Panasonic. Bij mijn Hitachi geven ze, nadat ik ze opnieuw heb gemonteerd, ook betere temperaturen aan, maar het klopt nog steeds niet helemaal.jeroenvervuren schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:47:
Als het het alsnog een afwijking geeft, en deze afwijking is een constante waarde, dan zou je kunnen corrigeren met een weerstand parallel of in serie (afhankelijk van + of -) met je temperatuursensor.
Je kan alle temperatuur sensoren een correctie van -2 tot +2 gevenpleio65 schreef op zondag 2 december 2018 @ 14:18:
[...]
Hoe wil je die corrigeren? Pana hier geeft ook twee graden minder aan dan de Dallas sensoren. Ik ging er vanuit dat Dallas - 99 cent per stuk- niet correct waren.
Dat gaat dus we lukken . Moeten nog even kijken of de afwijking constand is
Ik heb firmware 16.0 en de nieuwe firmware is 16.6. Is het de moeite waard om te updaten? Ik ben alleen geinteresseerd in het regelgedrag, beter moduleren dus.Daannn1987 schreef op vrijdag 30 november 2018 @ 18:05:
[...]
Je zou t niet verwachten maar hier![]()
Ik heb de service tool. Ik zag dat de firmware in een txt file zit, klopt dat?
Met mijn €3 metertjes kom ik op een redelijk stabiele dT van 5 graden bij het opwarmen van warm water in de ECO modus.Grolsch schreef op zondag 2 december 2018 @ 10:14:
[...]
Op de Mitsu hebben wij een "eco" modus voor SWW, kent de Pana niet zoietsVolgens mij beperkt deze modus de dT tussen boilertemperatuur en Ta waardoor e.e.a. wat rustiger verloopt.
Hij lijkt daar idd continu naar toe te werken.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dit topic is gesloten.