Dat valt wel mee toch, ik tel er 4 die nog lager zitten
Alles boven de COP 2,8 is goedkoper als gas

mogelijk is dat gebrek aan afgifte mijn primair probleem is, waardoor er nog steeds veel gependel is, vooral vandaag weer, nu ik de Ta lager heb gezet... Werkt ook niet ;-(
Dat weet ik wel zeker

Dat gependel ontstaat zeker vooral als alleen je badkamer verwarmd

Gisteren was bij mij ook zo'n kwakkeldag
Maar afgifte is jouw probleem, is alleen maar op te lossen door Ta te verhogen. De flow aan je afgiftekant verhogen zal wel iets helpen, maar niet zo heel veel. Stel Ta = 30, Tr = 26 bij flow van 10 ltr/uur en je hebt 5KW afgegeven vermogen. Je gemiddelde vloertemperatuur is dan 28 graden, stel de ruimte is 20 graden dan heb je een dT van 8 graden ten opzichte van de ruimte met bijbehorende afgifte.
Stel je verdubbelt de flow, dan zal je Tr ook stijgen naar "stel" 28 graden, je gemiddelde vloertemp is nu 29 graden, dus dT is dan 9 graden, "slechts" 1 graadje hoger is +- 10% meer afgifte door verdubbelen van de flow.
Qua thermische energie heb je gelijk, over je afgifte moet je het minimale vermogen van de WP kwijt kunnen, anders krijg je gependel.
Dit is dus niet zo, dat is JUIST het grote voordeel van een buffervat dat het debiet primair en secundair niet gelijk hoeft te zijn.
Praktijkvoorbeeldje bij mij thuis. Debiet = 26 ltr/minuut (primair) minimale vermogen van mijn WP = 4,5KW, dus kleinst mogelijke dT = 2,48.
Stel dat er "maar" 8 groepen open staan bij mij thuis dan heb ik secundair maar een flow van +- 16 ltr/uur, maar met een dT van 4 graden raak ik op deze manier ook 4,5KW vermogen kwijt.
De truuk zit hem in de Ta, en wel om 2 redenen.
Hogere Ta bij hoge Tb betekent dat de WP verder terug kan moduleren
Hogere Ta betekent grotere dT over het afgiftecircuit, dus meer afgegeven vermogen.
Bijkomend "voordeel" van een hogere Ta is dat ruimtetemperatuur eerder bereikt wordt en thermostaat eerder in zal grijpen, waardoor er langere pauze momenten ontstaan voor de WP. Ik zie liever een run van 1 uur en dan 1 uur uit als 10 minuten aan, 10 minuten uit, etc.
Ik denk dat in het geval van @
Naalroc hij beter de Ta op 35 kan zetten met lange runs, als de Ta op 30 graden met "pendelgedrag".
Gisteren had ik trouwens ook zo'n rare dag, zie hieronder:
Ik heb maandagavond de houtkachel aangehad, gisteren een beetje zon, dat zorgde ervoor dat er relatief veel warmte in mijn woning zat, en bij deze "milde" buitentemperaturen weinig warmteverlies.
's morgens ff een runnetje om de badkamer en kamers op noord op setpoint te krijgen. Tegen 5 uur vroeg alleen de badkamer warmte, en dat betekent bij mij thuis ook gegarandeerd start/stops.
De badkamer is maar 1 groep, en ik heb 2 niet nageregelde groepen, en dat is dus te weinig om de WP continu te laten lopen. Gelukkig komt dit maar enkele keren per jaar voor.
Kort samengevat voor @
Naalroc , wat kun je hier aan doen, naar mijn mening maar 1 ding, je afgiftevermogen vergroten, en dat kan op een aantal manieren, of een combinatie van meerdere
1 = Ta omhoog
2 = Meer afgifte toevoegen zonder naregeling
Om je COP te verbeteren moet je trouwens wat meer overdag gaan draaien i.p.v. 's nachts

Ik zie regelmatig grafiekjes van je voorbij komen dat de WP 's nachts aan het werk is, en overdag uit staat

Meestal toch een graad of 5 verschil tussen dag en nacht, dit scheelt bij Tb 7 of Tb 2 graden 0,72 COP punten op minimaal vermogen bij Ta 35.
[
Voor 4% gewijzigd door
Grolsch op 04-12-2018 07:59
]