Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste
Acties:
  • 463.770 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jeroenvervuren schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:47:
Nu 3 dagen mrt kampstrup er tussen... die meting van de panasonic h klopt echt voor geen zak. Bij mij in positieve zin. De panasonic geeft cop2 aan. De kampstrup 5,2 en dat zo een beetje bij elke meting. Ga eens beginnen om de sensoren in de panasonic de corrigeren. Deze geven ook een afwijking van ongeveer 2 graden aan
Die sensoren gebruikt hij ook voor de werking? Dus als je stooklijn 30 graden is bij 0 buiten kan het zijn dat hij 28 maakt?
Buitentemperatuur sensor wijkt ook zo af?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jeroenvervuren schreef op zondag 2 december 2018 @ 13:47:
Nu 3 dagen mrt kampstrup er tussen... die meting van de panasonic h klopt echt voor geen zak. Bij mij in positieve zin. De panasonic geeft cop2 aan. De kampstrup 5,2 en dat zo een beetje bij elke meting. Ga eens beginnen om de sensoren in de panasonic de corrigeren. Deze geven ook een afwijking van ongeveer 2 graden aan
Hoe bedoel je dit??
Waar kun je ze ijken, corrigeren op?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:27
Unit uitzetten. Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Rol-Co schreef op zondag 2 december 2018 @ 16:14:
[...]

Die sensoren gebruikt hij ook voor de werking? Dus als je stooklijn 30 graden is bij 0 buiten kan het zijn dat hij 28 maakt?
Buitentemperatuur sensor wijkt ook zo af?
Nee die klopt gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:31:
[...]

@Dylantje2 gezien? Handig als je geen papier wilt gebruiken!
Mijn lijn is de blauwe, verschuiving -1 de rode als het te warm wordt.
[Afbeelding]
He thanks...
Precies wat ik bedoelde..
Pen en papier.. Of de digitale wereld:-)
Alleen Nu komt het een kleine toelichting op de instellingen misschien iemand?
Ik zie wel wat waardes zoals in de pana stooklijn.
Maar ook wat meer waardes.
Wat als ik.: SWVerschiebung
En wat als ik: Bei Aussentemp

Dombo hier qua stooklijn..:-(

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24
Dylantje2 schreef op zondag 2 december 2018 @ 18:02:
[...]

He thanks...
Precies wat ik bedoelde..
Pen en papier.. Of de digitale wereld:-)
Alleen Nu komt het een kleine toelichting op de instellingen misschien iemand?
Ik zie wel wat waardes zoals in de pana stooklijn.
Maar ook wat meer waardes.
Wat als ik.: SWVerschiebung
En wat als ik: Bei Aussentemp

Dombo hier qua stooklijn..:-(
SW Verschiebung is wat je op de afstandsbediening kunt regelen: stooklijn omhoog of omlaag tussen +3 en -3
Gewoon wat proberen met invullen en je ziet vanzelf wat er gebeurt.
Bei Ausentemp bijvoorbeeld -10 invullen , dan zie je bovenaan wat de Ta wordt. Kan je natuurlijk ook gewoon aflezen

[ Voor 17% gewijzigd door t.oswald op 02-12-2018 18:42 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op zondag 2 december 2018 @ 17:35:
Unit uitzetten. Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellen
Thanks...
Die staat wee rin de documentatie...

Maar nu komt het...
Als ik in mijn stooklijn kijk.
Buiten 13 watertemp zou 12.8 moeten zijn
Unit staat: 13 buiten en WaterTemp = 12.8
Dus wat zou ik aan moeten gaan passen?
Mijn buiten temp tussen Openweather map en mijn eigen thuis sensor komt eigenlijk overeen met de sensor op mijn unit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-06 23:36
@Dylantje2 hoe vaak hebben we het hier nu uitgelegd?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:23:
@Dylantje2 hoe vaak hebben we het hier nu uitgelegd?
Ik bedoel wat zou ik aan moeten passen aan de pana?
De watertemperatuur sensor klopt dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:24
Dylantje2 schreef op zondag 2 december 2018 @ 19:43:
[...]

Ik bedoel wat zou ik aan moeten passen aan de pana?
De watertemperatuur sensor klopt dan toch?
Je stelde zelf de vraag hoe je het kon aanpassen. Dan moet je niet terugkomen met de vraag waarom vind ik.

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

t.oswald schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:18:
[...]

Je stelde zelf de vraag hoe je het kon aanpassen. Dan moet je niet terugkomen met de vraag waarom vind ik.
Sorry ik zit in twee topics ....met bier op.

Dus spijt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vandaag de installatie van @Grolsch mogen bewonderen (waarvoor nog dank). Man man man, dat is een flinke en mooie setup! In de categorie “wil ik ook!”

Nu maar weer eens door de lijsten heenspitten. Ook fijn om eens een WP in het echt te horen. Het geluid viel me enorm mee. Media e.d. hitsen dat flink op lijkt het. Als je een beetje vrij woont dan kan je zonder problemen een buitenunit neerzetten zonder dat buren daar last van hebben.

Dat wetende denk ik dat het sowieso een Mitsubishi gaat worden, zal morgen weer eens overleggen met de installateur. Ook de voordelen van een buffervat heeft Grolsch me duidelijk gemaakt en dat is iets waar ik in offertetrajecten zeker rekening mee ga houden.

Nogmaal dank @Grolsch _O_

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
@Kecin had wat geluid betreft voor CV een slecht moment uitgekozen, de WP pruttelde low & slow op minimaal vermogen.

Maar mijn boiler was leeg dus maar ff SWW aangezet, en zoals hij zelf al aangeeft valt het geluid best mee bij 16KW thermisch vermogen (5500watt uit het net) ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/pnijqomgkq7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rimco schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 17:03:
Na het forum afgezocht te hebben ben ik op zoek naar iemand die ervaring heeft met de DVM S serie van Samsung. Ik zie enkele HVAC deskundigen langskomen in de topics, dus laat ik mijn vraag hier stellen zodat anderen ook van deze informatie kunnen profiteren :)
Ik sta regelmatig oog in oog met een DVM S voor inbedrijfstelling, ik ken ze ondertussen behoorlijk goed. Je keuze is behoorlijk bijzonder, een VRF bij een particulier, dat zie je niet vaak.
Ik zou namelijk graag een heat recovery model gebruiken omdat ik het systeem zowel voor L/W verwarming (inclusief WTW en jacuzzi buiten) en L/L verwarming+koeling wil kunnen gebruiken. Met HR zou ik in de zomer de warmte van binnen kunnen hergebruiken voor het tapwater en de jacuzzi buiten. Daarnaast is mijn oog gevallen op de "Wind-Free" 1-way cassettes, wat mij beperkt tot deze serie van Samsung.

Nu heb ik wel een brede technische achtergrond en heb ik al heel wat datasheets bekeken, maar mijn grootste vraag blijft: Hoe streng is de eis van 130% capaciteit binnen vs buiten?
Ik zit niet in het ontwerp, dus hoe streng alle mitsen en maaren zijn weet ik niet.
Maar het globale ontwerp en selectie van geschikte binnendelen, dat doet je installateur en Ambrava voor je.

Nu is heat recovery erg mooi, maar het is niet de bedoeling dat je altijd, of enorm veel, in duo bedrijf draait.
Als het echt koud is, dan hoort het ontwerp zo te zijn, dat hij volledig in heat draait.
Zo zal de koeling serverruimte ook nooit op de VRF gekoppeld worden, maar een eigen split krijgen.
Anders zal het buitendeel nooit op 100% verwarming kunnen draaien, de meeste serverruimtes hebben namelijk het jaar rond koelvraag.
Maar ook hierin zal Ambrava je kunnen adviseren.
Ik zou namelijk graag het 4-32kW model (https://www.mtf-online.ne...yp-am-100-jxvhgr-et-10-ps, SCOP van 6) combineren met:
- 6 port MCU
- 16kW LT Hydro
- 16kW HT Hydro
- 4 cassette binnenunits met een totaal vermogen rond 16 kW.
Ik weet niet precies waar en hoe je woont, maar een 10pk DVM is niet echt iets voor in de woonwijk.
Zulke jongens maken behoorlijk herrie. Je kunt beter kijken naar de DVM S mini.
En goed afwegen of je echt voor 3-pijps wil gaan met heat recovery.
Met deze combinatie kom ik dus uit op ongeveer 150% van het vermogen van de buitenunit.

Het idee is om hoofdzakelijk te verwarmen met de LT hydro unit (vrijstaande villa uit de jaren 70, nu compleet geïsoleerd waardoor de verwarmingen overbemeten zijn). Huidige CV op LT laat zien dat dit mogelijk is. Totaal CV gasverbruik van 3000-3500m³/jaar resulteert via de formule uit de OP ook in ongeveer 16kW. Indien nodig bieden de L/L units extra warmte of zal de HT hydro unit het over kunnen nemen (LT staat dan buiten spel als de retour te warm wordt). HT wordt ook gebruikt voor WTW. Indien beide hydro units tegelijk zouden verwarmen wil/kan ik er voor zorgen dat de cassette units niet tegelijk proberen te verwarmen.

Hierdoor zou ik de warmtevraag in de praktijk beperken tot 100% en de koelcapaciteit zit rond de 50% (100% indien ik ook het water zou gaan koelen). Zowel waterzijdig als de automatisering moet dit geen probleem vormen. De grootste onzekerheid die ik echter heb is hoe de software van Samsung zelf zal reageren op het moment dat die ziet dat er in totaal meer binnenunits zijn aangesloten dan 130% (ook al staan ze in stand-by).

De hydro installatiehandleiding (http://downloadcenter.sam...68-03966A-13_170414-1.pdf) geeft namelijk wel aan dat het aansluiten van 130-180% mogelijk is onder bepaalde voorwaarden, maar deze staan haaks op het idee van heat recovery ("It is not possible to operate A2A indoor units and DVM Hydro unit/ Hydro unit HT at the same time"). Om maar te zwijgen dat er ook staat dat de hydro units in dat geval maar 80% van de buitencapaciteit mogen zijn.

tl;dr: Is het mogelijk om in de DVM S serie van Samsung 150% theoretische (maar in de praktijk tot 100% beperkte) capaciteit aan te sluiten inclusief hydro units of zal de software van Samsung roet in het eten gooien? Alternatief is een buitenunit van 38kW @ 125%, maar dat wordt nog groter/duurder.
Ik denk niet dat het buitendeel een error geeft als er teveel vermogen aan gekoppeld word.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-05 09:24
Kecin schreef op zondag 2 december 2018 @ 20:41:
Vandaag de installatie van @Grolsch mogen bewonderen (waarvoor nog dank). Man man man, dat is een flinke en mooie setup! In de categorie “wil ik ook!”

Nu maar weer eens door de lijsten heenspitten. Ook fijn om eens een WP in het echt te horen. Het geluid viel me enorm mee. Media e.d. hitsen dat flink op lijkt het. Als je een beetje vrij woont dan kan je zonder problemen een buitenunit neerzetten zonder dat buren daar last van hebben.

Dat wetende denk ik dat het sowieso een Mitsubishi gaat worden, zal morgen weer eens overleggen met de installateur. Ook de voordelen van een buffervat heeft Grolsch me duidelijk gemaakt en dat is iets waar ik in offertetrajecten zeker rekening mee ga houden.

Nogmaal dank @Grolsch _O_
En dan heeft @Grolsch net als ikzelf er zelfs een van de oude stempel. De nieuwe generatie is een stuk stiller geworden (en heeft ook een wat frissere uitstraling gekregen).

Geluid hangt van vele factoren af. Met name ook de omgeving. Als hij vrij staat met niets eromheen zal je er waarschijnlijk het minst last van hebben. Heb je nog een aantal muren in de buurt die geluid waarkaatsen (zoals in mijn geval) kan het wel zijn dat het geluid naar bepaalde plekken toe wordt richt. Daarnaast is het ervaren van geluid zéér subjectief. Ik hoor hem bijvoorbeeld wel als hij aan staat, hoewel ik inmiddels al flink wat geoptimaliseerd heb. Mijn vriendin en de buren hebben totaal niet door of hij aan of uit staat. Maar ik ben erg blij dat ik hem achterin de tuin heb staan, 20 meter van mijn woning af. Ik had hem niet graag tegen mijn achtergevel gehad moet ik zeggen.

Wat mij niet helemaal duidelijk is: Heb jij hem bij @Grolsch gehooord terwijl hij rustig aan het pruttelen was of tijdens die 16kW SWW-run. Want dat zal een groot verschil hebben gemaakt verwacht ik....

[ Voor 5% gewijzigd door godfriedd op 03-12-2018 12:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Hij heeft alle 2 gehoord, maar ook bij 16KW SWW run valt het wel mee hoor. (Maar net zoals jij zegt, het is en blijft een subjectief iets geluid, maar laat @Kecin dat maar beoordelen :P )

Wat ik van hem begrepen heb viel het hem 100% mee, en had hij erger verwacht.

Bij ons heeft ook niemand last, en binnen hoor je er al helemaal niets van, maar ik heb een vrij gevoelig gehoor. En als ik onder onze veranda zit kan ik bepaalde frequenties van de compressor horen. Niet dat het een hard geluid is, maar ik hoor het wel :P

Ik hoor wel meer dingen die anderen niet horen, zoals telefoonopladers en andere dingetjes :P

Op het moment is de WP trouwens akelig stil (25Watt - standby ) :P Het lijkt wel nazomer in Twente met +12 graden.

[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 03-12-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Het is grappig. Op dit moment wordt de verwarming verzorgd door de zonneboiler.

Warmtepomp staat op pauze, maar de tA van de verschillende verdelers blijft hoger dan de tR. Terwijl de zonneboilerbuffer gestaag temperatuur verliest. Er is meer afgifte dan wat de collectoren kunnen opvangen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zjdttjj.png

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 03-12-2018 13:24 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 11:32
Dat klopt inderdaad, was bij mij destijds ook.
Bij bij heb ik nu, in combinatie met de Anna thermostaat, een mooi regelgedrag.

https://tweakers.net/ext/f/CCeeBqxVWJEfA9KoAAiODcwj/full.png
Tomexergie schreef op zondag 2 december 2018 @ 15:08:
[...]

Ik heb firmware 16.0 en de nieuwe firmware is 16.6. Is het de moeite waard om te updaten? Ik ben alleen geinteresseerd in het regelgedrag, beter moduleren dus.
Ik heb de service tool. Ik zag dat de firmware in een txt file zit, klopt dat?

[ Voor 31% gewijzigd door avandermeulen op 03-12-2018 16:19 ]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
avandermeulen schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:09:
Dat klopt inderdaad, was bij mij destijds ook.
Bij bij heb ik nu, in combinatie met de Anna thermostaat, een mooi regelgedrag.

https://tweakers.net/ext/f/CCeeBqxVWJEfA9KoAAiODcwj/full.png

[...]
Ging het beter na de nieuwe firmware? Aan de Anna kan het niet liggen want de Elga pakt alleen de gemeten T en Tset.
Kan ik op de oude Elga 3.0 de nieuwe firmware 16.6 installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18-05 11:32
De firmware is voor de Elga met Toshiba buitenunit, als je nu 16.0 hebt kan er 16.6 in.

In hybride opstelling regelt de Anna/Elga combinatie mooi. Met twee setpoints, eentje net boven en eentje net onder de ingestelde temperatuur.
De eerste wordt gebruikt zolang Elga zelf voldoende vermogen heeft, de tweede om de HR ketel bij te schakelen indien nodig.
Met de oorspronkelijk bijgeleverde HCTM waren de schommelingen in mijn beleving aanmerkelijk groter, maar meetdata heb ik daar niet meer van.

Jammer dat er geen change log van de Elga firmware beschikbaar is, maar dat geheel terzijde.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:55

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

In de race voor een 16kW warmtepomp. 3 fasen mode. Kijken nu naar een LG. Goede keus of moet ik iets anders kiezen?

Pana 16kw is 600 duurder en qua datasheet specs niet beter lijkt 't..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

prein2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:09:
In de race voor een 16kW warmtepomp. 3 fasen mode. Kijken nu naar een LG. Goede keus of moet ik iets anders kiezen?

Pana 16kw is 600 duurder en qua datasheet specs niet beter lijkt 't..
Mitsubishi ?
Maarre... 16kW? Dat is me nogal een joekel, groot huis? Als ik dan je hoeveelheid solar zie lijkt het uit verband of heb ik dat mis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Is niet voor mij, voor mijn ouders. Volgens koevlaas formule 12kW voor 't huis en 16 voor huis incl zwembad. Of het haalbaar is om 't zwembad te verwarmen moet blijken, omdat een warmtewisselaar op LT lastig is. Maar we willen het kunnen proberen.

Er ligt nu 7kWp aan panelen, wordt verdubbeld als dat kan qua aansluiting..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-06 21:58
prein2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:21:
Is niet voor mij, voor mijn ouders. Volgens koevlaas formule 12kW voor 't huis en 16 voor huis incl zwembad. Of het haalbaar is om 't zwembad te verwarmen moet blijken, omdat een warmtewisselaar op LT lastig is. Maar we willen het kunnen proberen.

Een zwembad! Dat is nog eens een mooi buffervat! Gaaf

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Haha, jammer genoeg door het chloor moet je voorzichtig zijn qua warmtewisselaar. Een titanium spiraal moet dan in een buffervat.. Die nog niet zomaar gevonden..

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

prein2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 17:21:

ga je het zwembad in de winter verwarmen dan?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ik wil me tado weer aan de muur gaan hangen in plaats Van de panasonic controller. (Was zoizo maar tijdelijk) alleen zit er even me hoe ik hem aan ga sluiten. Kan ik hem het beste aansluiten op de thermostaat aansluiting van de panasonic of aan de aan/uit aansluiting. ? Is er nog verschil in het stroom verbruik als hij niks staat te doen ?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-06 19:16
Concept monitoring november 2018

Controleer op invoerfouten s.v.p.
Deelnemers die gegevens later sturen worden verwerkt in de definitieve lijst of anders in de december monitoring.
Het lukt toch iedere keer weer om de lijst redelijk gevuld te krijgen. Een compliment aan de forumleden die meedoen. In het licht van de klimaatproblematiek zijn onze praktijkgegevens waardevol ook voor externe volgers van dit forum.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4916/31224178997_67903728fb_b.jpg
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4845/45439495504_0bf518cfe3_b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hygiëne boiler
Hoeveel warmwater kan je uit een hygiëne boiler tappen. In deze handleiding staat 115 liter voor een 200 liter boiler. Is dat niet erg weinig :? . Uit een normale (niet-hygiëne) boiler kan je toch gewoon de volle 200 liter halen?

Het liefst verwarm je de boiler op een zo laag mogelijke temperatuur. En toch een watertemperatuur van minimaal 40°C bij 8l/min en 5°C koud erin.

Heeft iemand ervaringen met een hygiëne boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Grolsch schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:17:
Hij heeft alle 2 gehoord, maar ook bij 16KW SWW run valt het wel mee hoor. (Maar net zoals jij zegt, het is en blijft een subjectief iets geluid, maar laat @Kecin dat maar beoordelen :P )

Wat ik van hem begrepen heb viel het hem 100% mee, en had hij erger verwacht.

Bij ons heeft ook niemand last, en binnen hoor je er al helemaal niets van, maar ik heb een vrij gevoelig gehoor. En als ik onder onze veranda zit kan ik bepaalde frequenties van de compressor horen. Niet dat het een hard geluid is, maar ik hoor het wel :P

Ik hoor wel meer dingen die anderen niet horen, zoals telefoonopladers en andere dingetjes :P

Op het moment is de WP trouwens akelig stil (25Watt - standby ) :P Het lijkt wel nazomer in Twente met +12 graden.
Dat dus inderdaad. Viel me 100% mee. Ik denk dan ook dat wanneer je er zelf een neerzet het beter hoot dan de buren, omdat je er juist meer op focust of wil weten of die wel “goed zijn werk doet”.

Subjectief inderdaad. Het nadeel is dat ik ondertussen 4 plekken heb bedacht waar die kan staan _O-

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:13
Heeft een van de Hitachi bezitters toevallig ook een Yutaki? De Yutempo zonder interne boiler zou je ook voor heet water kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijhas
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 27-05 12:47
Huidige situatie:
https://dwijker.stackstorage.com/s/LzMZUjO2p4fP6pJ

@Chris_82 Dat was ook inderdaad mijn idee. Het is wel wat lastig te voorspellen hoe de flow zich zal gedragen. De radiatoren hebben allemaal voetventielen op de retour en een normale radiator knop op de aanvoer. Goed om te horen dat het bij jou prima te doen is.

@Naalroc Ik vind het lastig in te schatten of er toch nog een pomp nodig is in deze situatie met een enkele lus. De meeste warmtepompen hebben aan pompvermogen geen gebrek. Ik ben eerder bang dat ik te weinig flow heb dan teveel. Ik wil het in eerste instantie zonder buffer proberen. Maar jij zou hem dus even laten zitten mocht de wp niet voldoene door de lange lus kunnen krijgen? Ik heb wel liever een situatie zonder pomp. Ik heb hem nu altijd op stand 2 (30W). Met een wb 24/7 is dat toch wel zonde.

@reneeke1970 Als ik je goed begrijp denk jij dus dat de lussen juist veel flow weg kapen van het circuit? Heb jij alle radiatoren in serie met de vloerverwarming? Jij hebt hem dus altijd op stand 1 staan?

Ik wil de aanvoer vanuit de WB met en T stuk verdelen naar de vloerverwarming aan de ene kant en de verderler voor de radiatoren aan de andere kant. Tevens zal dan vanuit deze verdeler (door wat nu de aanvoer is vanaf de CV ketel op zolder) een deel juist omgekeer naar de bovenverdieping gaan. Daar staat eigenlijk alleen de radiator in de badkamer open. Maw, ik wil de huidige aanvoer vanaf de CV op zolder naar beneden dus gaan gebruiken als aanvoer naar boven.

Zal voor de duidelijkheid even een schema maken.

Panasonic Aquarea High Performance KIT-WC05JE5 (5 kw), 2750wp oost/west, 660 zuid, 2x Atlantic Calypso wp boilers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:47
@ijhas een hydraulische active verdeler neemt nogal wat flow weg ja.
Ik heb twee radiators in woonkamer en eentje zit op einde van leiding. Dus om te zorgen dat die zeker flow krijgt heb ik hem in serie gezet. Ook met gedachte dat radiator warmer wil dan vloer is het zo gunstiger ook al is de temp daling maar één graad over de radiator.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Dre schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:37:
Hygiëne boiler
Hoeveel warmwater kan je uit een hygiëne boiler tappen. In deze handleiding staat 115 liter voor een 200 liter boiler. Is dat niet erg weinig :? . Uit een normale (niet-hygiëne) boiler kan je toch gewoon de volle 200 liter halen?

Het liefst verwarm je de boiler op een zo laag mogelijke temperatuur. En toch een watertemperatuur van minimaal 40°C bij 8l/min en 5°C koud erin.

Heeft iemand ervaringen met een hygiëne boiler?
Ik heb een hygieneboiler van 300 liter. De boiler heeft een gelaagdheid, zodat hij bovenin het warmst is. Het water komt er nagenoeg zo warm uit als de bovenste laag is. Tijdens het douchen koelt de boiler onderin het meest af. Met de WP warmen we het op tot 43 graden. Hoe hoger de temperatuur hoe meer water van 38 graden.. Maar ook lagere COP, meer stilstandverliezen, langere duur van het opwarmen.

Een normale boiler kun je ook maar voor 80% leeg tappen; het koude water dat er in stroomt mengt wat met het warme water.

Ik heb nog nooit gemeten hoeveel liter je eruit kunt tappen, maar heb wel het idee dat het een flink stuk minder is dan die 300 liter.

Maar ik schat zo'n 200 liter; een bad is hier geen probleem.

Nu heb ik er wel een Clage 11kW doorstromer achter zitten die op 47 graden staat ingesteld, dus als de temperatuur wat daalt, dan merken we dat niet 😉 En als we bad vullen zetten we hem op 60 graden.

Verder nog een zonnecollector erop; 's zomers is het water zo 70 graden. Dan doet de WP en doorstromer niks.

Ik ben erg tevreden over de hygieneboiler. Het idee dat er geen drinkwater voor lange tijd in het vat is bevalt mij wel. De boiler hoeft niet jaarlijks te worden gespoeld.

Verder warmt de WP het water in het vat direct op, dus zonder extra spiraal: bovenkant er in en onder er weer uit.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
@koevlaas2 Weet jij zo hoe je bij een Pana h-series het pompdebiet voor SWW in kunt stellen? Staat nu op 850l/u. Bij 9kW geeft dat een dT van ca. 10 graden.

Afgelopen zaterdag zag ik hem 4,6kW uit het net trekken en leverde bij 14kW met een dT van 14 graden. Vandaag trok hij weer 'gewoon' 2,7kW. (COP was vandaag ook 0,5 hoger). Verder niets gewijzigd; waarom de ene keer 4,6kW en de andere keer 2,7kW?? Temperatuur buiten is toch niet zoveel anders; ik kan het niet verklaren. Ben benieuwd of anderen ook dit sterk wisselende gedrag zien?

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

als reactie op @kmf , @Daannn1987 en @Rol-Co Wat meer info:

Huis:
- wordt op dit moment met CV verwarmd, CV water staat al een jaar op 40 graden, is geen probleem en als dat wel een probleem wordt dan kunnen 2 grote radiatoren nog worden vervangen voor Jaga's met DBE.
- geen vloerverwarming dus..
- Jaarlijks gasverbruik 2200 m3
- bungalow, niet meest energievriendelijk. enige aanpassing nog te doen is isolatiewaarde van het dak verhogen van 3 naar 5. Meer is niet mogelijk.

SWW:
- Warmtepompboiler 270L (de bekende van esanico..). Met de heersende waterdruk van 3,5 bar is dat prima douchen met 3 douches tegelijk
- quooker in de keuken

(binnen)zwembad: (en wat uitgebreider verhaal)
- temperatuur zwembadwater altijd 28 graden
- als de buitentemperatuur boven 9 graden komt dan wordt het water verwarmd met een zwembad warmtepomp. Dat ding is niet heel geavanceerd, maar heeft een COP van 2,8 bij 9 graden. onder de 9 graden is hij meer aan het defrosten dan verwarmen. Defrosten gaat niet via een warmte-element maar door het laten doorstromen van zwembadwater. Feitelijk koelt het zwembad daarmee dus ietsje af. Conclusie is dat met de zwembadwarmtepomp geen warmte aan het zwembad wordt toegevoegd onder 9 graden buitentemperatuur. Voordeel van deze warmtepomp is dat hij een titanium wisselaar heeft, waardoor zwembadwater direct door de warmtepomp kan stromen, heel eenvoudige setup dus.
- in de winter wordt het zwembadwater verwarmd door de CV van het huis: een driewegklep schakelt om en de CV slaat aan op hoge temperatuur. een warmtewisselaar van 40kW@90C zorgt ervoor dat het zwembad wordt verwarmd. De CV staat ingesteld op 65 graden aanvoer waardoor hij op dit moment ongeveer 16-20 kW levert via de warmtewisselaar aan het zwembad.
- het zwembad heeft in de winter, afhankelijk van de buitentemperatuur zo'n 50-70kWh energie nodig om op temperatuur te blijven.
- gasverbruik voor het zwembad is ongeveer 1500 m3 gas (dus alleen wintermaanden)

Oplossing:
We willen uiteindelijk volledig van het gas af, maar omdat het zwembad wat problematisch is, beginnen we met het huis. Wel wil ik dus een 16kW warmtepomp nemen om te kunnen experimenteren met het zwembad. Voorkeur gaat uit naar Monoblock, wegens installatiegemak.

Probleem met het zwembad: het overdragen van 10-16kW aan vermogen op laag temperatuur. Dan heb je een gigantische warmtewisselaar nodig. Dat is nog even een stap te ver, maar misschien volgend jaar.. (aangenomen warmtepomp water 35-40 graden, zwembad 27-28 graden). Als ik de CV op 40 graden zet, dan krijg ik maar een warmteoverdracht naar het zwembad van 5kW.

We denken geen buffervat nodig te hebben. Afname genoeg...

De LG warmtepomp lijkt slecht leverbaar. De meneer van comfortklimaat gaf aan niet te willen leveren omdat LG met een nieuw model komt en daarom de vraag is of je hem uberhaupt nog krijgt. Andere leveranciers zeggen wel te kunnen leveren.

Panasonic is zo'n 600 euro duurder, zonder voordeel in specs. Behalve de T-CAP functie (vermogen beschikbaar tot -15 graden). Maar als het -15 is, dan mag het zwembad wel best wat afkoelen.

Mitsubishi ga ik uitzoeken.

En dan is het plan dus om eerst het huis van het gas te halen en de CV wel nog te gebruiken voor het zwembad. En dan kunnen we rustig gaan hobbien aan het zwembad..

nog tips? behalve de mitsubishi?

[ Voor 0% gewijzigd door prein2 op 03-12-2018 21:05 . Reden: monoblock toegevoegd ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
prein2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:02:

Huis:
- wordt op dit moment met CV verwarmd, CV water staat al een jaar op 40 graden, is geen probleem en als dat wel een probleem wordt dan kunnen 2 grote radiatoren nog worden vervangen voor Jaga's met DBE.
- geen vloerverwarming dus..
- Jaarlijks gasverbruik 2200 m3
- bungalow, niet meest energievriendelijk. enige aanpassing nog te doen is isolatiewaarde van het dak verhogen van 3 naar 5. Meer is niet mogelijk.

SWW:
- Warmtepompboiler 270L (de bekende van esanico..). Met de heersende waterdruk van 3,5 bar is dat prima douchen met 3 douches tegelijk
- quooker in de keuken

(binnen)zwembad: (en wat uitgebreider verhaal)
- temperatuur zwembadwater altijd 28 graden
- als de buitentemperatuur boven 9 graden komt dan wordt het water verwarmd met een zwembad warmtepomp. Dat ding is niet heel geavanceerd, maar heeft een COP van 2,8 bij 9 graden. onder de 9 graden is hij meer aan het defrosten dan verwarmen. Defrosten gaat niet via een warmte-element maar door het laten doorstromen van zwembadwater. Feitelijk koelt het zwembad daarmee dus ietsje af. Conclusie is dat met de zwembadwarmtepomp geen warmte aan het zwembad wordt toegevoegd onder 9 graden buitentemperatuur. Voordeel van deze warmtepomp is dat hij een titanium wisselaar heeft, waardoor zwembadwater direct door de warmtepomp kan stromen, heel eenvoudige setup dus.
- in de winter wordt het zwembadwater verwarmd door de CV van het huis: een driewegklep schakelt om en de CV slaat aan op hoge temperatuur. een warmtewisselaar van 40kW@90C zorgt ervoor dat het zwembad wordt verwarmd. De CV staat ingesteld op 65 graden aanvoer waardoor hij op dit moment ongeveer 16-20 kW levert via de warmtewisselaar aan het zwembad.
- het zwembad heeft in de winter, afhankelijk van de buitentemperatuur zo'n 50-70kWh energie nodig om op temperatuur te blijven.
- gasverbruik voor het zwembad is ongeveer 1500 m3 gas (dus alleen wintermaanden)

Oplossing:
We willen uiteindelijk volledig van het gas af, maar omdat het zwembad wat problematisch is, beginnen we met het huis. Wel wil ik dus een 16kW warmtepomp nemen om te kunnen experimenteren met het zwembad. Voorkeur gaat uit naar Monoblock, wegens installatiegemak.

Probleem met het zwembad: het overdragen van 10-16kW aan vermogen op laag temperatuur. Dan heb je een gigantische warmtewisselaar nodig. Dat is nog even een stap te ver, maar misschien volgend jaar.. (aangenomen warmtepomp water 35-40 graden, zwembad 27-28 graden). Als ik de CV op 40 graden zet, dan krijg ik maar een warmteoverdracht naar het zwembad van 5kW.

We denken geen buffervat nodig te hebben. Afname genoeg...

De LG warmtepomp lijkt slecht leverbaar. De meneer van comfortklimaat gaf aan niet te willen leveren omdat LG met een nieuw model komt en daarom de vraag is of je hem uberhaupt nog krijgt. Andere leveranciers zeggen wel te kunnen leveren.

Panasonic is zo'n 600 euro duurder, zonder voordeel in specs. Behalve de T-CAP functie (vermogen beschikbaar tot -15 graden). Maar als het -15 is, dan mag het zwembad wel best wat afkoelen.

Mitsubishi ga ik uitzoeken.

En dan is het plan dus om eerst het huis van het gas te halen en de CV wel nog te gebruiken voor het zwembad. En dan kunnen we rustig gaan hobbien aan het zwembad..

Nibe? Heeft ook mooie regelingen voor zwembaden.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
Je zegt 70kWh per dag max. dit is 3kW vermogen continu. Stel de huidige CV-wisselaar krijgt 40gr aangevoerd dan haal je dit toch dus dan kan deze in gebruik blijven? Of zie ik iets over het hoofd. 24 uur verwarmen is natuurlijk wat je wilt met een WP. Driewegklep ertussenuit, T stuk erin en WAR instellen. (Ok, wat simpel gezegd).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

@Jim423 Wat je over het hoofd ziet is de zwembadpomp. Die draait dan ook continue. Dat is 750 watt zonde van de energie..

Je zou een systeem kunnen maken met een kleinere pomp, puur voor de verwarming, maar dat is dan nog steeds 350w. En dan wordt de wisselaar ook weer minder efficient natuurlijk. Maar dit is natuurlijk wel een prima denk richting.. Het huis moet wel gesplitst, anders wordt het wel heel warm binnen op een gegeven moment...

@Wouter9636 nibe maakt toch alleen water/water systemen? Hier hebben we naar gekeken. De investering van minimaal 20k voor de putten, plus de wachttijd op een noorder heeft ons doen besluiten voor een lucht/water systeem te gaan, ondanks de voordelen die water/water biedt.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 15-06 05:28
De Nibe F2040 en F2120 zijn LW/WP's en behoorlijk zuinig. Volledig voorbereid op een zwembad optie.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-06 21:13
prein2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 21:02:

Hu
Hitachi is volgens mij ook volledig voorbereid op zwembad.
Tenminste ik ben er een paar keer over gestruikeld in de settings.
Ook nette specs.

Maar kun je wellicht niet beter een aan/uit machine op het zwembad zetten en een separate machine voor de woning? Eigenlijk dus zoals het nu is maar dan wat geavanceerder. Het zwembad heeft ook een hogere temp nodig, dus je hebt anders ook nog verschillende temperatuur trajecten wat niet ideaal is. Een modulerende machine zal bij het zwembad laag in het vermogen gigantisch veel draai uren gaan maken. Niet goed voor de levensduur. Laat staan als hij ook de woning moet verwarmen in de tussentijd.
Wellicht een idee naar een gerenommeerde aan/uit machine te kijken met een betere cop dan een zwembadpompje en een bij de woning passende machine uitzoeken.

@hierboven: Het benodigd vermogen voor een zwembad verschilt ook behoorlijk of het zwembad afgedekt is, hoe vaak het in gebruik is etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:34:
Concept monitoring november 2018

Controleer op invoerfouten s.v.p.
Deelnemers die gegevens later sturen worden verwerkt in de definitieve lijst of anders in de december monitoring.
Het lukt toch iedere keer weer om de lijst redelijk gevuld te krijgen. Een compliment aan de forumleden die meedoen. In het licht van de klimaatproblematiek zijn onze praktijkgegevens waardevol ook voor externe volgers van dit forum.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik val gemiddeld nog niet eens op met de eerste 23 dagen cop 3.0 :) ik had ook wel wat hoger verwacht voor sommige vanwege de warme dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Rol-Co schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:55:
[...]

Ik val gemiddeld nog niet eens op met de eerste 23 dagen cop 3.0 :) ik had ook wel wat hoger verwacht voor sommige vanwege de warme dagen.
Wat verwarming betreft, ben ik dus de 'slechtste' cop producent; er valt dus nog veel te leren; mogelijk is dat gebrek aan afgifte mijn primair probleem is, waardoor er nog steeds veel gependel is, vooral vandaag weer, nu ik de Ta lager heb gezet... Werkt ook niet ;-(

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Naalroc schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:07:
[...]

Wat verwarming betreft, ben ik dus de 'slechtste' cop producent; er valt dus nog veel te leren; mogelijk is dat gebrek aan afgifte mijn primair probleem is, waardoor er nog steeds veel gependel is, vooral vandaag weer, nu ik de Ta lager heb gezet... Werkt ook niet ;-(
Hier was het grootste probleem koelgas, en nu met die hogere temperaturen heb ik ook wel start en stops. Ik stuur hem nu ook niet op war maar op de retour temperatuur van de vloer.
Voordeel is:
De Ta mag oplopen tot wat hij wilt met een maximum van 40 graden
De wp stopt als hij zijn gewenste retour temperatuur van de vloer bereikt heeft +2 graad.
De regeling gaat 2 graden onder setpoint aan en 2 graden boven setpoint uit, daardoor loopt hij iets langer en minder start stops dan regelen op war + Ta.
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Dag cop incl alle stand-by 5.17

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-06 16:46
[...]

Hoeveel liter per minuut pomp je weg met het afgifte systeem ?
Wat de buffer in gaat moet er natuurlijk minstens net zo hard uit anders volgt gependel.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:55:
[...]

Wat de buffer in gaat moet er natuurlijk minstens net zo hard uit anders volgt gependel.
Staat op dit moment op 1,1 m3/uur.
om ca 22:30 uur Ta van 30 terug gezet naar 35*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/v2OBWcDwDQzlRsKGox0rnjdN/full.jpg

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:01:
[...]

Staat op dit moment op 1,1 m3/uur.
om ca 22:30 uur Ta van 30 terug gezet naar 35*

[Afbeelding]
Je debiet zet maar 5 kW weg bij een delta T van 4

(1100/3600) x 4.2 x 4 = 5,13 kW

Ofwel je delta T moet omhoog, of de flow (of beide).
Flow moet naar 28 L per minuut in het afgifte systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 04-12-2018 00:15 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13
thefox154 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:38:
[...]Maar kun je wellicht niet beter een aan/uit machine op het zwembad zetten en een separate machine voor de woning? Eigenlijk dus zoals het nu is maar dan wat geavanceerder.
Krijg je niet hetzelfde probleem dan, gigantisch veel defrosts? Hij moet dan immers continu 100% draaien terwijl die in de vrieskou staat. Ook bij merkunits zijn de verdampers niet zo oversized uitgevoerd lijkt me. Je kan het aantal draaiuren wel beperken met een wat stevigere stooklijn en een hysterese op de zwembadthermostaat van 1,5 graad ofzo.
prein2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:12:
@Jim423 Wat je over het hoofd ziet is de zwembadpomp. Die draait dan ook continue. Dat is 750 watt zonde van de energie..

Je zou een systeem kunnen maken met een kleinere pomp, puur voor de verwarming, maar dat is dan nog steeds 350w. En dan wordt de wisselaar ook weer minder efficient natuurlijk. Maar dit is natuurlijk wel een prima denk richting.. Het huis moet wel gesplitst, anders wordt het wel heel warm binnen op een gegeven moment...
Ik dacht dat zoiets niet echt een issue zou zijn voor iemand met een zwembad :P Die 750W draait nu ook een paar uur per dag? Je gaat er dan niet enorm op achteruit. Wil je compleet van die kosten af dan zou je iets van een (resistente) RVS wisselaar met cv-water erdoorheen in het bad zelf moeten hangen tegen de wand. Het gaat sowieso meer pompgeld kosten, een liter water van 40 graden bevat immers minder warmte dan een liter van 65 graden :| De woning kun je simpelweg eenmalig inregelen (lees knijpen) op warmteverlies, de WAR neemt het dan 24/7 over.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 10:25

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

avandermeulen schreef op maandag 3 december 2018 @ 16:53:
De firmware is voor de Elga met Toshiba buitenunit, als je nu 16.0 hebt kan er 16.6 in.

Jammer dat er geen change log van de Elga firmware beschikbaar is, maar dat geheel terzijde.
Mee eens. Ik heb zelfs via mail gevraagd om een changelog maar niet eens antwoord gehad. :'(

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 00:14:
[...]

Rare berekening, ik zie met 900 liter/h toch makkelijk 6kW op de meter, of is dit alleen met 30 graden Ta?
Dt omhoog heeft ie gedaan door zijn Ta te verhogen, alleen neemt ie gelijk 35 maar er zit nog zoveel tussen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Wat verwarming betreft, ben ik dus de 'slechtste' cop producent; er valt dus nog veel te leren;
Dat valt wel mee toch, ik tel er 4 die nog lager zitten :P

Alles boven de COP 2,8 is goedkoper als gas :P
mogelijk is dat gebrek aan afgifte mijn primair probleem is, waardoor er nog steeds veel gependel is, vooral vandaag weer, nu ik de Ta lager heb gezet... Werkt ook niet ;-(
Dat weet ik wel zeker :) Dat gependel ontstaat zeker vooral als alleen je badkamer verwarmd :? Gisteren was bij mij ook zo'n kwakkeldag :)

Maar afgifte is jouw probleem, is alleen maar op te lossen door Ta te verhogen. De flow aan je afgiftekant verhogen zal wel iets helpen, maar niet zo heel veel. Stel Ta = 30, Tr = 26 bij flow van 10 ltr/uur en je hebt 5KW afgegeven vermogen. Je gemiddelde vloertemperatuur is dan 28 graden, stel de ruimte is 20 graden dan heb je een dT van 8 graden ten opzichte van de ruimte met bijbehorende afgifte.

Stel je verdubbelt de flow, dan zal je Tr ook stijgen naar "stel" 28 graden, je gemiddelde vloertemp is nu 29 graden, dus dT is dan 9 graden, "slechts" 1 graadje hoger is +- 10% meer afgifte door verdubbelen van de flow.
koevlaas2 schreef op maandag 3 december 2018 @ 23:55:
[...]

Qua thermische energie heb je gelijk, over je afgifte moet je het minimale vermogen van de WP kwijt kunnen, anders krijg je gependel.
[...]

Dit is dus niet zo, dat is JUIST het grote voordeel van een buffervat dat het debiet primair en secundair niet gelijk hoeft te zijn.

Praktijkvoorbeeldje bij mij thuis. Debiet = 26 ltr/minuut (primair) minimale vermogen van mijn WP = 4,5KW, dus kleinst mogelijke dT = 2,48.

Stel dat er "maar" 8 groepen open staan bij mij thuis dan heb ik secundair maar een flow van +- 16 ltr/uur, maar met een dT van 4 graden raak ik op deze manier ook 4,5KW vermogen kwijt.

De truuk zit hem in de Ta, en wel om 2 redenen.

Hogere Ta bij hoge Tb betekent dat de WP verder terug kan moduleren
Hogere Ta betekent grotere dT over het afgiftecircuit, dus meer afgegeven vermogen.

Bijkomend "voordeel" van een hogere Ta is dat ruimtetemperatuur eerder bereikt wordt en thermostaat eerder in zal grijpen, waardoor er langere pauze momenten ontstaan voor de WP. Ik zie liever een run van 1 uur en dan 1 uur uit als 10 minuten aan, 10 minuten uit, etc.

Ik denk dat in het geval van @Naalroc hij beter de Ta op 35 kan zetten met lange runs, als de Ta op 30 graden met "pendelgedrag".

Gisteren had ik trouwens ook zo'n rare dag, zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ofczk4adru7fp.jpg

Ik heb maandagavond de houtkachel aangehad, gisteren een beetje zon, dat zorgde ervoor dat er relatief veel warmte in mijn woning zat, en bij deze "milde" buitentemperaturen weinig warmteverlies.
's morgens ff een runnetje om de badkamer en kamers op noord op setpoint te krijgen. Tegen 5 uur vroeg alleen de badkamer warmte, en dat betekent bij mij thuis ook gegarandeerd start/stops.
De badkamer is maar 1 groep, en ik heb 2 niet nageregelde groepen, en dat is dus te weinig om de WP continu te laten lopen. Gelukkig komt dit maar enkele keren per jaar voor.

Kort samengevat voor @Naalroc , wat kun je hier aan doen, naar mijn mening maar 1 ding, je afgiftevermogen vergroten, en dat kan op een aantal manieren, of een combinatie van meerdere

1 = Ta omhoog
2 = Meer afgifte toevoegen zonder naregeling

Om je COP te verbeteren moet je trouwens wat meer overdag gaan draaien i.p.v. 's nachts 8) Ik zie regelmatig grafiekjes van je voorbij komen dat de WP 's nachts aan het werk is, en overdag uit staat :P Meestal toch een graad of 5 verschil tussen dag en nacht, dit scheelt bij Tb 7 of Tb 2 graden 0,72 COP punten op minimaal vermogen bij Ta 35.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2018 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Kecin schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:47:
[...]

Dat dus inderdaad. Viel me 100% mee. Ik denk dan ook dat wanneer je er zelf een neerzet het beter hoot dan de buren, omdat je er juist meer op focust of wil weten of die wel “goed zijn werk doet”.

Subjectief inderdaad. Het nadeel is dat ik ondertussen 4 plekken heb bedacht waar die kan staan _O-
Is het makkelijk voor je om de 4 opties even op een schetsje te zetten en te delen? Is denk ik voor iedereen wel interessant. Wat ik zou meenemen in de afweging zijn muren die geluid kunnen reflecteren, de mate van 'uit het zicht' staan van de unit (het oog wil ook wat), daarnaast de afstand tot je eigen huis en de afstand tot de buren en de richting van de luchtstroom en in hoeverre je daar wel eens doorheen loopt. Dat kan namelijk als onprettig worden ervaren.

Waar ik me minder druk om zou maken is de afstand van de koelleidingen (bij een splitunit dan), bij mij is de afstand bijna 30m heen en weer terug en toch zit ik bovenin de prestaties van afgelopen maand (zie tabel van Tomexergie) met een COP van 4,86. De invloed daarvan is dus zéér gering....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

thefox154 schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:38:
[...]

Hitachi is volgens mij ook volledig voorbereid op zwembad.
Tenminste ik ben er een paar keer over gestruikeld in de settings.
Ook nette specs.

Maar kun je wellicht niet beter een aan/uit machine op het zwembad zetten en een separate machine voor de woning? Eigenlijk dus zoals het nu is maar dan wat geavanceerder. Het zwembad heeft ook een hogere temp nodig, dus je hebt anders ook nog verschillende temperatuur trajecten wat niet ideaal is. Een modulerende machine zal bij het zwembad laag in het vermogen gigantisch veel draai uren gaan maken. Niet goed voor de levensduur. Laat staan als hij ook de woning moet verwarmen in de tussentijd.
Wellicht een idee naar een gerenommeerde aan/uit machine te kijken met een betere cop dan een zwembadpompje en een bij de woning passende machine uitzoeken.
Aparte WP voor zwembad (zoals nu) is een optie, maar dan een betere WP, die ook bij lagere temperatuur warmte kan toevoegen.. Dit kan dan ook later, voor nu is het een prima optie om het zwembad op gas te houden in de winter.. De Hitachi ga ik ook nog even bekijken. Als ik alleen voor het huis kies, dan kom ik op 12kW benodigd. Is een 16kW dan veel overkill? voor die 200 euro extra heb ik de neiging toch voor 16kW te kiezen...
LangeFries schreef op maandag 3 december 2018 @ 22:23:
De Nibe F2040 en F2120 zijn LW/WP's en behoorlijk zuinig. Volledig voorbereid op een zwembad optie.
Ga ik uitzoeken, bedankt!
Jim423 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 01:56:
[...]

Ik dacht dat zoiets niet echt een issue zou zijn voor iemand met een zwembad :P Die 750W draait nu ook een paar uur per dag? Je gaat er dan niet enorm op achteruit. Wil je compleet van die kosten af dan zou je iets van een (resistente) RVS wisselaar met cv-water erdoorheen in het bad zelf moeten hangen tegen de wand. Het gaat sowieso meer pompgeld kosten, een liter water van 40 graden bevat immers minder warmte dan een liter van 65 graden :| De woning kun je simpelweg eenmalig inregelen (lees knijpen) op warmteverlies, de WAR neemt het dan 24/7 over.
Het moet wel een technisch 'mooie' oplossing zijn. Ik kan het niet verdragen om de pomp continue aan te moeten laten om de opwarming te verzorgen. De COP inclusief pomp moet wel zorgen voor een energiezuiniger geheel dan gas, anders is het milieu nog niet geholpen..

De pomp draait minimaal 4 uur per dag, in de zomer zetten we de 350 watt pomp erop met de warmtepomp, die draait dan afhankelijk van de buitentemparatuur 4-10 uur..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

@Grolsch
In de nacht of overdag draaien scheelt wel iets maar niet zoveel als ik zou willen.
Gisteren ook de nacht door, en wat gependel maar toch een cop boven 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:49:
@Grolsch
In de nacht of overdag draaien scheelt wel iets maar niet zoveel als ik zou willen.
Gisteren ook de nacht door, en wat gependel maar toch een cop boven 5.
De datasheets liegen er niet om, je mag er vanuit gaan dat dit wel klopt, MAAR voor een gemiddelde COP moet je meer meenemen.

Zo zal de WP bij 24*7 meer op laag vermogen draaien (met betere COP) en bij selectief stoken duurt het "ff" voordat de WP naar laag vermogen gaat.

Maar ik heb grafiekjes van @Naalroc gezien waarin de WP alleen maar 's nachts draait, en niet overdag. Ik heb dan zoiets van doe dat ff andersom ;) Als je dan toch selectief wilt stoken, doe dit dan overdag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Ik stook momenteel ook overdag en doe (bij wijze van experiment) aan nachtverlaging tussen 22:30 en 7:30.
Voorlopig lijkt het zo'n 20% besparing op te leveren, daarnaast kan ik overdag meer energie direct uit m'n PV halen dan 's nachts :P

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
BlueTooth76 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:05:
Ik stook momenteel ook overdag en doe (bij wijze van experiment) aan nachtverlaging tussen 22:30 en 7:30.
Voorlopig lijkt het zo'n 20% besparing op te leveren, daarnaast kan ik overdag meer energie direct uit m'n PV halen dan 's nachts :P
Qua COP denk ik ook niet dat het hele grote verschillen maakt.
Wat wel daadwerkelijk veel (kan) besparen is minder warmteverlies.
En wat je bij je energieleverancier moet afrekenen zijn kWh's en geen COP getallen.
Dus je kunt door nachtverlaging toe te passen wel een slechtere COP krijgen maar wel minder kWh's verbruiken.

Nachtverlaging geeft qua verlies nu eenmaal een besparing. Een ruimte van 21 graden heeft meer warmteverlies als een ruimte van 19 graden.

Zelf heb ik nachtverlaging van 22:00 tot 10:00 dit stookseizoen en dat bevalt uitstekend goed! Maar dit is bij elke woning anders. Ik weet bijna wel zeker dat ALS ik 24*7 zou gaan verwarmen ik juist "pendelgedrag" krijg omdat mijn warmteverlies in bepaalde situaties ruimschoots onder het minimale vermogen van mijn WP ligt.

Om 07.30 is de Tb vaak het koudst, dus de COP het slechtste. Als je dan ook nog in de opstart zit waardoor de WP "ff" gas moet geven is dat COP-technisch-gezien geen gunstig tijdstip om je systeem aan te zetten :P

Maar "who-gives-a-COP", comfort is ook wat waard >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bij mij mag de WP van 9:00-23:00 werken.

In de praktijk gaat ie dan een 2-3 sessies van 1-2 uur per dag doen. Dit kost ongeveer 10-15kWh aan verbruik. Als ie ook in nacht moet gaan verwarmen kost dat veel meer. Dan liever een uurtje met 50% extra verbruik, dan een paar extra nachtelijke sessies..

Met kamertemp op 20C. Woonkamer wordt dan 21-22C.
En de vloer wordt opgewarmd (24C) op het moment dat we thuis zijn en er iets van merken. Perfect in balans wat mij betreft.

Nu ben ik een beetje aan het spelen met stooklijn. -15/15@30/25C op dit moment. (maar dat ga ik terugzetten naar 28/25C. Want dit kost me wel 10% meer kW. 1,44kW ipv 1,38kW nameljik. En ik merk daar weinig van terug qua vloertemperaturen :P )

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 04-12-2018 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50

timovd

Voorsprong door techniek

Ik heb afgelopen weken twee keer een H62-error (Water flow switch abnormality) gehad op mijn Panasonic H-serie bij het opwarmen van het SWW (dus niet bij CV). Wat kan een oorzaak daarvan zijn?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
timovd schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:43:
Ik heb afgelopen weken twee keer een H62-error (Water flow switch abnormality) gehad op mijn Panasonic H-serie bij het opwarmen van het SWW (dus niet bij CV). Wat kan een oorzaak daarvan zijn?
Wat ik er van lees betekent dit te weinig flow ( http://pvrenewables.co.uk...-service-and-maintenance/ )

Hoeveel flow heb je tijdens SWW bedrijf en kun je zelf iets bedenken waardoor die flow te laag zou zijn :? Filter smerig, recentelijk iets veranderd, kinderen die afsluiters dichtdraaien :+ :?

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:14:
[...]

Qua COP denk ik ook niet dat het hele grote verschillen maakt.
Wat wel daadwerkelijk veel (kan) besparen is minder warmteverlies.
En wat je bij je energieleverancier moet afrekenen zijn kWh's en geen COP getallen.
Dus je kunt door nachtverlaging toe te passen wel een slechtere COP krijgen maar wel minder kWh's verbruiken.

Nachtverlaging geeft qua verlies nu eenmaal een besparing. Een ruimte van 21 graden heeft meer warmteverlies als een ruimte van 19 graden.

Zelf heb ik nachtverlaging van 22:00 tot 10:00 dit stookseizoen en dat bevalt uitstekend goed! Maar dit is bij elke woning anders. Ik weet bijna wel zeker dat ALS ik 24*7 zou gaan verwarmen ik juist "pendelgedrag" krijg omdat mijn warmteverlies in bepaalde situaties ruimschoots onder het minimale vermogen van mijn WP ligt.

Om 07.30 is de Tb vaak het koudst, dus de COP het slechtste. Als je dan ook nog in de opstart zit waardoor de WP "ff" gas moet geven is dat COP-technisch-gezien geen gunstig tijdstip om je systeem aan te zetten :P

Maar "who-gives-a-COP", comfort is ook wat waard >:)
Eerder deed ik ook aan nachtverlaging maar nu niet meer. Nu heb ik de temperatuur permanent op 20 graden staan en speel ik alleen met de 50/75%-limitatie van de warmtepomp. Ik moet zeggen dat me is opgevallen dat hij bij mij ook erg veel 's nachts aan staat sinds ik dat doe (maar dan draait hij dus op 50%). Ik kom er door de tabellen van @Tomexergie achter dat mijn systeem een stuk beter is gaan presteren. Dus ik denk dat het voor mijn specifieke warmtepomp beter is om op een zo laag mogelijke deellast te draaien dan op COP-vriendelijke tijdstippen qua buitentemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 12:25:

Nu ben ik een beetje aan het spelen met stooklijn. -15/15@30/25C op dit moment. (maar dat ga ik terugzetten naar 28/25C. Want dit kost me wel 10% meer kW. 1,44kW ipv 1,38kW nameljik. En ik merk daar weinig van terug qua vloertemperaturen :P )
Je kunt niet stellen dat 2 graden Ta verlaging je 10% bespaart, want zo is het niet. Je hebt ook minder afgifte op Ta 28, dus je thermische vermogen is ook lager :P

Volgens de mitsu tabel scheelt 1 graad lagere Ta 0,077 COP punt (uitganspunten minimaal vermogen, Tb 7 graden)

Dus 2 graden Ta verschil scheelt je zo'n 0,15 COP-punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12-06 20:37
Heren,

Na veel lurken ook een bijdrage van mij. Ik ben ook al een tijdje aan het neuzen voor een warmtepomp en na diverse topics gelezen te hebben heeft de Ecolution Combi mijn voorkeur. Echter... ik ben benieuwd hoe sommige mensen dit hebben aangesloten in bepaalde situaties, want ik verwacht dat dit wellicht een probleem gaat vormen in mijn situatie;

Deze is als volgt;

- 'Standaard' nieuwbouw (hoek)woning uit 2012 met isolatienormen uit die tijd.
- Vloerverwarming als hoofdverwarming op de benedenverdieping.
- Radiatoren op de 1e en zolder etage.
- C.V. ketel Intergas HRe 36/30.
- Zolderverdieping met open trapopgang.
- C.V. waterzijdig ingeregeld.
- Aanvoertemperatuur al verlaagd naar 50 graden.

Het 'probleem'; vanaf zolder gezien bevindt de C.V. ketel zich aan de linkerkant van de trapopgang en de ventilatiebox aan de rechterkant van de trapopgang. Om de Ecolution te installeren zal er dus een buis(?) o.i.d. van rechts naar links getrokken gemaakt worden. Maar 'trekt' de Ecolution dit wel?

Situatie is een beetje zoals dit: YouTube: Vryleve Ventilatiewarmtepomp 111001 (let niet op de gast trouwens :D ).

Mijn vraag; Zijn er medetweakers die eenzelfde probleem hebben (gehad) en met de plaatsing van de Ecolution als in mijn situatie? hoe dit opgelost is?

Aangezien we de zolderverdieping volgend voorjaar ook gaan verbouwen tot 2 kamers én de aanvoer temperatuur van de C.V. verlaagd is, zit ik te twijfelen om Jaga radiatoren te kopen (dit i.c.m. EvoHome voor multizone). Hebben meer Tweakers een soortgelijke configuratie? Of zijn er misschien tips or dont's in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:44:
[...]

Je kunt niet stellen dat 2 graden Ta verlaging je 10% bespaart, want zo is het niet. Je hebt ook minder afgifte op Ta 28, dus je thermische vermogen is ook lager :P

Volgens de mitsu tabel scheelt 1 graad lagere Ta 0,077 COP punt (uitganspunten minimaal vermogen, Tb 7 graden)

Dus 2 graden Ta verschil scheelt je zo'n 0,15 COP-punt.
Maar gelukkig ben je ook van mening dat er afgerekend wordt op kWh en niet COP. :P

Wat dat betreft wel fijn dat ik geen idee heb welke COP ik heb :o

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 04-12-2018 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@[Deva] De ecolution is een ventilatiewarmtepomp welke zover ik weet alleen in hybdride situaties (dus met gasketel) wordt toegepast.

Waarom "gooi" je de CV ketel niet definitief uit het raam en schaf je geen "volwaardige" L/W WP aan zodat je de gasaansluiting kunt laten afsluiten :?
kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:49:
[...]

Maar gelukkig ben je ook van mening dat er afgerekend wordt op kWh en niet COP. :P

Wat dat betreft wel fijn dat ik geen idee heb welke COP ik heb :o
Maar dan vergelijk je wel appels met peren, want minder thermische energie betekent een ander comfort niveau. Zo ken ik er nog wel 1. Zet eens die grote schakelaar in je meterkast uit. Ik weet zeker dat je dan nog minder kWh's verbruikt >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:53:

Maar dan vergelijk je wel appels met peren, want minder thermische energie betekent een ander comfort niveau.
Die 2 graden extra aan tA hebben echter geen (merkbaar?) invloed op de vloertemperatuur en/of verwarmingsduur. (Wellicht dat de ruimte eerder op temperatuur is dan dat de vloer warmer wordt dan 24graden)
Dus wat voor verschil in comfortniveau heb je dan?
Zo ken ik er nog wel 1. Zet eens die grote schakelaar in je meterkast uit. Ik weet zeker dat je dan nog minder kWh's verbruikt >:)
Nee, want dan ben ik ook mijn opwek kwijt door een niet-werkende omvormer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:56:
[...]

Die 2 graden extra aan tA hebben echter geen (merkbaar?) invloed op de vloertemperatuur en/of verwarmingsduur. (Wellicht dat de ruimte eerder op temperatuur is dan dat de vloer warmer wordt dan 24graden)
Dus wat voor verschil in comfortniveau heb je dan?
Misschien niet merkbaar, maar wel meetbaar, en daar heb je dus een warmtemeter voor nodig :P
[...]

Nee, want dan ben ik ook mijn opwek kwijt door een niet-werkende omvormer ;)
Ik neem aan dat je een losse zekering hebt voor je WP :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:01:
[...]

Misschien niet merkbaar, maar wel meetbaar, en daar heb je dus een warmtemeter voor nodig :P
De warmtemeter meet de leidingwarmte. Maar comfortniveau zit hem toch echt in de vloer(oppervlakte)temperatuur.
Ik neem aan dat je een losse zekering hebt voor je WP :>
Maar dat is niet de grote schakelaar van de meterkast ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:04:
[...]

De warmtemeter meet de leidingwarmte. Maar comfortniveau zit hem toch echt in de vloer(oppervlakte)temperatuur.
Dit kan een beetje een lange discussie worden, maar comfort is moeilijk in harde cijfers uit te leggen.

In "principe" drukken wij comfortniveau uit in het aantal graden wat wij op de thermostaat zien, maar er zijn meer factoren belangrijk voor gevoelscomfort.

Zo zal een warme vloer in een ruimte van 12 graden toch niet aanvoelen als comfortabel.
Zo zal een koude vloer in een ruimte van 21 graden ook niet comfortabel aanvoelen.
22 graden in een ruimte met een hoge RV is ook niet comfortabel, en 22 graden met tocht voelt ook niet lekker :P

Daarom is het lastig om "comfort" objectief te meten / vergelijken. De ene prefereert 18 graden en zit met een T-shirt op de bank, de andere (vrouw) heeft het nog koud bij 22 graden en trekt nog een extra trui aan.

Om objectief dingen te vergelijken kun je naar mijn mening beter naar de feiten kijken (elektrisch vermogen, thermisch vermogen en COP getallen). De rest is en blijft gevoel. Maar als je in jouw situatie met Ta 28 hetzelfde comfort haalt als met Ta 30 dan zou je gek zijn om de Ta op 30 te zetten 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:50

timovd

Voorsprong door techniek

Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 13:00:
[...]

Wat ik er van lees betekent dit te weinig flow ( http://pvrenewables.co.uk...-service-and-maintenance/ )

Hoeveel flow heb je tijdens SWW bedrijf en kun je zelf iets bedenken waardoor die flow te laag zou zijn :? Filter smerig, recentelijk iets veranderd, kinderen die afsluiters dichtdraaien :+ :?
Flow was op dat moment 12L/min en gezien de historie is dat normaal. Van het ene op het andere moment is de flow gestopt. Delta inlet en outlet water temperatuur was in de afgelopen periode ca 4C.

Edit: wat mij te binnen schiet is dat ik een tijd geleden de tank heater uit heb gezet om te testen of ik altijd zonder heater kan draaien. Zou het hier aan kunnen liggen? Hij is een keer gestopt op 37C en op 51C en het setpoint is 52C.

[ Voor 15% gewijzigd door timovd op 04-12-2018 14:16 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:08:
[...]
Maar als je in jouw situatie met Ta 28 hetzelfde comfort haalt als met Ta 30 dan zou je gek zijn om de Ta op 30 te zetten 8)
tja. de hoop was om 2C extra aan Ta ook 2C warmere vloer te krijgen. Helaas is dat dus niet zo... Die blijft op dezelfde temperatuur.

dus die gaat weer op 28C komen vanavond :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:58:
[...]

De datasheets liegen er niet om, je mag er vanuit gaan dat dit wel klopt, MAAR voor een gemiddelde COP moet je meer meenemen.

Zo zal de WP bij 24*7 meer op laag vermogen draaien (met betere COP) en bij selectief stoken duurt het "ff" voordat de WP naar laag vermogen gaat.

Maar ik heb grafiekjes van @Naalroc gezien waarin de WP alleen maar 's nachts draait, en niet overdag. Ik heb dan zoiets van doe dat ff andersom ;) Als je dan toch selectief wilt stoken, doe dit dan overdag :)
Eens, maar is vrij lastig als je overbemeten bent, ik heb het ook een tijd gedaan door op de slechte tijden te draaien.
Maar uiteindelijk gaat het om kWh verbruik, niet draaien is het goedkoopst. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:58
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 14:08:
[...]
Dit kan een beetje een lange discussie worden, maar comfort is moeilijk in harde cijfers uit te leggen.

Daarom is het lastig om "comfort" objectief te meten / vergelijken. De ene prefereert 18 graden en zit met een T-shirt op de bank, de andere (vrouw) heeft het nog koud bij 22 graden en trekt nog een extra trui aan.

Om objectief dingen te vergelijken kun je naar mijn mening beter naar de feiten kijken (elektrisch vermogen, thermisch vermogen en COP getallen). De rest is en blijft gevoel. Maar als je in jouw situatie met Ta 28 hetzelfde comfort haalt als met Ta 30 dan zou je gek zijn om de Ta op 30 te zetten 8)
Dit plaatje (Bron: de Duitse ketelboeren) gebruik ik vaak in presentaties over de wandtemperatie in het Polderhuis, om aan te geven dat comfort-beleving niet alleen afhankelijk is van de ruimte-T, maar ook van de temperatuur van de oppervlakken die de mensen omgeven in die ruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jzKYludxtqgprZQU4YYAiF7Z/full.jpg

Natuurlijk is het nog steeds persoons-afhankelijk waar de grens ligt, maar ruimte-T alleen zegt zeker niet alles.

Mijn Duitse architect Martin Breidenbach heeft hetzelfde plaatje gebruikt om te laten zien wat hij in allerlei renovatie-projecten (tot aan een kasteel uit de 14e eeuw aan toe), met wandtemperatie bereikte:

Voor renovatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ApWjUAFZImTWSfU5bzesPdve/full.jpg

Na renovatie kan de ruimte-T gemiddeld 3 graden lager zijn voor hetzelfde of betere comfortniveau, omdat alle omringende wanden niet meer koud zijn door de wandtemperatie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SGIWkalMYm0Cj1IRnARtNNkb/full.jpg

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
@Grolsch voorkeur voor deze WP is het feit dat ik de buitenunit niet makkelijk kwijt kan. Vanuit esthetisch oogpunt (lees: vrouw :P) is een enorme buitenunit aan de zijkant van de gevel ongewenst.

Eventueel zou de buitenunit op de garage kunnen staan (of dakkapel op zolder), alleen moeten hier ook weer leidingen langs de zijkant van de woning komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[Deva] schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:54:
@Grolsch voorkeur voor deze WP is het feit dat ik de buitenunit niet makkelijk kwijt kan. Vanuit esthetisch oogpunt (lees: vrouw :P) is een enorme buitenunit aan de zijkant van de gevel ongewenst.

Eventueel zou de buitenunit op de garage kunnen staan (of dakkapel op zolder), alleen moeten hier ook weer leidingen langs de zijkant van de woning komen.
Waarom zou je dan voor hybride willen gaan met zo'n ventilatiewarmtepomp :?

Vanuit financieel oogpunt zou ik lekker de gasketel laten hangen, want zo'n ventilatie WP klinkt leuk, maar volgens mij een relatief slechte COP, en je bent nog niet van het gas af.

"Enorme buitenunit" is ook lichtelijk overdreven, hoeveel m3 gas verbruik je per jaar op dit moment :?

@Bram-Bos duidelijk verhaal! Dat bevestigd mijn vermoeden dat alleen ruimtetemperatuur niet zoveel zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2018 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Deva]
@Grolsch Natuurlijk is enorm ook overdreven, wat ik meer bedoelde is zo'n dubbele unit (gestacked zeg maar). Zo'n kleinere unit is eventueel nog het overwegen waard om deze te plaatsen op de dakkapel.

Het totale verbruik incl. water is de afgelopen jaren ongeveer +/- 1300m3. Hoogste sinds we hier wonen is 1400m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[Deva] schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:05:
@Grolsch Natuurlijk is enorm ook overdreven, wat ik meer bedoelde is zo'n dubbele unit (gestacked zeg maar). Zo'n kleinere unit is eventueel nog het overwegen waard om deze te plaatsen op de dakkapel.

Het totale verbruik incl. water is de afgelopen jaren ongeveer +/- 1300m3. Hoogste sinds we hier wonen is 1400m3.
Dus een WP van 7KW nodig om het warmteverlies te compenseren, dus je kunt met een relatief kleine unit af.

Neem deze lieve mooie Mitsu nou, is het geen pareltje

Afbeeldingslocatie: https://s3-eu-central-1.amazonaws.com/vakbladwarmtepompen.nl/app/uploads/2018/07/attachment-Alklima_Buitenunit_Ecodan-1.jpg

Of een mooie Nibe

Afbeeldingslocatie: https://www.mensonides.nl/wp-content/uploads/2018/07/Nibe-F2120-lucht-water-warmtepomp-Mensonides-Harlingen-Friesland.jpg

Maar als de vrouw het echt niet wil, dan houdt het op natuurlijk, maar WAAROM overweeg jij een ventilatiewarmtepomp :? Is je CV ketel kapot, heb je en groen hart, denk je geld te besparen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
[Deva] schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:54:

Dan koop je toch zo'n mooie sierkast die tevens geluid dempt?
:)

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:21

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Oxellaar schreef op zondag 2 december 2018 @ 21:54:
[...]
Ik sta regelmatig oog in oog met een DVM S voor inbedrijfstelling, ik ken ze ondertussen behoorlijk goed. Je keuze is behoorlijk bijzonder, een VRF bij een particulier, dat zie je niet vaak.
Het was ook niet mijn eerste keus om voor VRF te gaan, maar gezien de voorkeur voor de 1-way wind-free cassette (design, functionaliteit en de ruimte die er voor beschikbaar is) blijft de DVM S als enige over. Daarnaast is de goede (S)COP en de grote modulatie range (4-32kW) ook een goede eigenschap als je het mij vraagt.
[...]
Ik zit niet in het ontwerp, dus hoe streng alle mitsen en maaren zijn weet ik niet.
Maar het globale ontwerp en selectie van geschikte binnendelen, dat doet je installateur en Ambrava voor je.

Nu is heat recovery erg mooi, maar het is niet de bedoeling dat je altijd, of enorm veel, in duo bedrijf draait.
Als het echt koud is, dan hoort het ontwerp zo te zijn, dat hij volledig in heat draait.
Zo zal de koeling serverruimte ook nooit op de VRF gekoppeld worden, maar een eigen split krijgen.
Anders zal het buitendeel nooit op 100% verwarming kunnen draaien, de meeste serverruimtes hebben namelijk het jaar rond koelvraag.
Maar ook hierin zal Ambrava je kunnen adviseren.
Ondertussen heb ik Ambrava ook gecontacteerd, dus dat is even afwachten wat die mij gaan vertellen wat de mogelijkheden zijn. We hebben geen serverruimte, dus dat is geen probleem :+ Het gaat om situaties waar toevallig koele lucht wordt gevraagd naast warm water (zomer). In de winter verwacht ik dus ook gewoon 100% heat load op enkel de buitenunit.

Edit: Reactie van Ambrava is kort maar krachtig:
1. Maximale gelijktijdigheid is altijd 130%, dus terug naar een type 100 gaat niet. (Als antwoord op de vraag of 130% mag worden overschreden, waarin ik zowel 12 als 10pk noemde.)
2. Klopt, kan niet in combinatie met de ECO modellen. (Als antwoord op de vraag of de hydro units uberhaupt samen kunnen met de nieuwe ECO modellen.)
[...]
Ik weet niet precies waar en hoe je woont, maar een 10pk DVM is niet echt iets voor in de woonwijk.
Zulke jongens maken behoorlijk herrie. Je kunt beter kijken naar de DVM S mini.
En goed afwegen of je echt voor 3-pijps wil gaan met heat recovery.
Het gaat om een vrijstaande villa, met buren op 10 meter afstand van buitenunit met beplanting er tussen. Daarnaast ligt de locatie naast de A2, op ongeveer 50 meter afstand. Geluid is er dus toch wel en ik mag verwachten dat het geluid van de buitenunit evenredig is met het gevraagde vermogen.

DVM S Eco heb ik ook overwogen (ook ivm geluid), maar geeft wat problemen:
  1. Voor HR zou ik 2 units nodig hebben om aan 32kW te komen, met veel dubbel leidingwerk tot gevolg.
  2. De Eco-specifieke MCUs kunnen enkel dmv het combineren van 2 poorten 16kW leveren voor de hydro units. Ook heb ik er dan 1 per buitenunit nodig, wat locatietechnisch ook nog eens voor meer leidingwerk zorgt.
  3. DVM-Pro lijkt aan te geven dat de hydro units überhaupt niet samen willen werken met de nieuwe DVM S Eco HR serie.
Hier een plaatje om een idee te geven van het benodigde leidingwerk:
Afbeeldingslocatie: https://rmco.nl/cloud/index.php/apps/files_sharing/ajax/publicpreview.php?x=800&y=800&a=true&file=overview.png&t=t5b8C4fAXP3bFlu&scalingup=0
Hierbij staan de hydro units in de kelder en alle luchtunits lopen via de vliering, buitenunit komt op eerste verdieping binnen en moet daar direct splitsen naar boven en beneden.

Heat recovery is ook een manier om te zorgen dat de luchtunits niet plots moeten stoppen met koelen als er toevallig warm water nodig is, waardoor de compressor ook niet de hele tijd hoeft te schakelen tussen 2 modes, maar rustig de warmte kan doorsturen naar de het gevraagde water.
[...]
Ik denk niet dat het buitendeel een error geeft als er teveel vermogen aan gekoppeld word.
Dat zou mooi zijn :)

Een andere (algemene) vraag die ik nog had die jij (of iemand anders) misschien sneller kan beantwoorden dan dat ik kan uitzoeken: Hoe moduleert een (Samsung hydro of in het algemeen) binnenunit het vermogen? Is dat ten alle tijde simpelweg het benodigde vermogen om Ta te bereiken en vast te houden?

Stel nou dat ik een buffer/boilervat op 35 wil krijgen, vanaf 20, dT 5, maar ik geen haast heb. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de WP niet op vol vermogen gaat opwarmen? Moet Ta dan langzaam worden verhoogd?

Andersom, stel dat het buffer/boilervat bijna 35 graden bereikt heeft, ga ik er van uit dat de WP terug gaat toeren op basis van Tr hoger dan 30 graden (35 - dT)?

Is het andersom ook mogelijk om dT constant te houden, maar de pompsnelheid te verlagen op lagere vermogens? Dus eigenlijk vermogensafhankelijke flow?

[ Voor 4% gewijzigd door Rimco op 04-12-2018 18:30 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik schreef dat ik de laagste COP zou hebben.............
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 07:53:
Dat valt wel mee toch, ik tel er 4 die nog lager zitten :P

Alles boven de COP 2,8 is goedkoper als gas :P
Ik vergelijk mijn gegevens alleen met andere machines van hetzelfde merk, dus de Ecodan en Zubadan...
[...]
Dat weet ik wel zeker :) Dat gependel ontstaat zeker vooral als alleen je badkamer verwarmd :? Gisteren was bij mij ook zo'n kwakkeldag :)

Maar afgifte is jouw probleem, is alleen maar op te lossen door Ta te verhogen. De flow aan je afgiftekant verhogen zal wel iets helpen, maar niet zo heel veel. Stel Ta = 30, Tr = 26 bij flow van 10 ltr/uur en je hebt 5KW afgegeven vermogen. Je gemiddelde vloertemperatuur is dan 28 graden, stel de ruimte is 20 graden dan heb je een dT van 8 graden ten opzichte van de ruimte met bijbehorende afgifte.

Stel je verdubbelt de flow, dan zal je Tr ook stijgen naar "stel" 28 graden, je gemiddelde vloertemp is nu 29 graden, dus dT is dan 9 graden, "slechts" 1 graadje hoger is +- 10% meer afgifte door verdubbelen van de flow.
Mijn dT is bijna altijd, als alles warm is, 3 tot 3,5* niet meer.
Mijn externe pomp (een Grundfos Apha2 25-60) staat al een poosje op vaste opbrengst, stand II, en dan geeft hij bij alleen het badkamer circuit en een paar radiatoren een flow van 1,2 m3/hr; ik heb hem net op III gezet, en de flow is 1,4 m3/hr
De flowcheck op de verdeler stond op 2 l/min, maar ik heb hem nu geheel open gedraaid, en de flow gaat daar nauwelijks omhoog; er staat nog een 2e circuit open, geregeld door een thermostaatventiel ,en een paar radiatoren, die ik eigenlijk niet nodig heb, maar open heb op flow te krijgen, en dus warmte weg te werken.!
Ik post later wel of dit het hevige gependel tegengaat.
Qua thermische energie heb je gelijk, over je afgifte moet je het minimale vermogen van de WP kwijt kunnen, anders krijg je gependel.
[...]

Dit is dus niet zo, dat is JUIST het grote voordeel van een buffervat dat het debiet primair en secundair niet gelijk hoeft te zijn.

Praktijkvoorbeeldje bij mij thuis. Debiet = 26 ltr/minuut (primair) minimale vermogen van mijn WP = 4,5KW, dus kleinst mogelijke dT = 2,48.

Stel dat er "maar" 8 groepen open staan bij mij thuis dan heb ik secundair maar een flow van +- 16 ltr/uur, maar met een dT van 4 graden raak ik op deze manier ook 4,5KW vermogen kwijt.

De truuk zit hem in de Ta, en wel om 2 redenen.

Hogere Ta bij hoge Tb betekent dat de WP verder terug kan moduleren
Hogere Ta betekent grotere dT over het afgiftecircuit, dus meer afgegeven vermogen.

Bijkomend "voordeel" van een hogere Ta is dat ruimtetemperatuur eerder bereikt wordt en thermostaat eerder in zal grijpen, waardoor er langere pauze momenten ontstaan voor de WP. Ik zie liever een run van 1 uur en dan 1 uur uit als 10 minuten aan, 10 minuten uit, etc.

Ik denk dat in het geval van @Naalroc hij beter de Ta op 35 kan zetten met lange runs, als de Ta op 30 graden met "pendelgedrag".
Mee eens, maar bedenk wel even waarom die Ta omlaag gezet was van 35 naar 30*: Ik had OOK last van de trage vloer in de woonkamer, met een thermostaat met een hysteresis van +/- 0,2* Na het afslaan van de wp bij setpoint +0,2= 21,6 bleef de temperatuur in de kamer doorlopen tot 22,6* Na overleg had ik de Ta teruggebracht naar 30*, en inderdaad, de overshoot was de ene dag weg, de volgende dag +0,2 dat was al een beter resultaat, maar met 'serieuze' gevolgen voor de pendeling bij alleen de badkamer verwarmen, bij die 30* Dat was dus van de regen in de drup.....
.................
Kort samengevat voor @Naalroc , wat kun je hier aan doen, naar mijn mening maar 1 ding, je afgiftevermogen vergroten, en dat kan op een aantal manieren, of een combinatie van meerdere

1 = Ta omhoog
2 = Meer afgifte toevoegen zonder naregeling
1: Tja, maar dan wordt de woonkamer dus veel te warm, vandaar mijn vraag over een thermostaat met een (nog) kleinere hysteresis
2 : om die reden heb ik al een extra lus in de bijkeuken open (die ik eigenlijk helemaal niet hoef te verwarmen) en enkele kleine radiatoren in hal en slaapkamer.
Om je COP te verbeteren moet je trouwens wat meer overdag gaan draaien i.p.v. 's nachts 8) Ik zie regelmatig grafiekjes van je voorbij komen dat de WP 's nachts aan het werk is, en overdag uit staat :P Meestal toch een graad of 5 verschil tussen dag en nacht, dit scheelt bij Tb 7 of Tb 2 graden 0,72 COP punten op minimaal vermogen bij Ta 35.
Klopt helemaal, maar vaak is het zo, dat ik overdag geen warmte nodig heb, als ik de avond er voor de houtkachel heb aangehad, zo ook vandaag weer: de hele dag geen vraag, lekker zonnig weer.
De bad en slaapkamer staan overdag op 2 of 3* verlaging, en komen pas weer aan verwarmen toe om 17:30, en dan gaat bijna altijd alleen de lus voor de badkamer open, de slaapkamer hoeft zelden verwarmd te worden, tot nog toe.
De badkamer wil ik warm hebben tussen 23 uur en 08 uur, vandaar dat je in de grafieken ziet dat ik nu meestal 's avonds en 's nachts verwarm.
Dat kan ik alleen voorkomen door de dagverlaging er weer af te halen; Kan ik gelijk mijn Danfoss afstands bediening weer verkopen....;-)
[...]
Zoals hierboven beschreven, krijg ik nooit zoveel flow door de betreffende afgifte lussen, en mijn dT is steeds rond de 3-3,5*
Hoe anders?

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 04-12-2018 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[Deva] schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:05:

Ik zou je voorkeur van dakkapel naar garage verplaatsen, leg maar een paar zonnepanelen op de dakkapel, veel stiller. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-06 02:00
Heeft iemand intussen al ervaring met ES-systems?

Heb een offerte ontvangen voor een AWT11-V5+ (split systeem, integrale unit met 250l warmwatervat) van €9200, inclusief STEK werkzaamheden en inbedrijsname.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 22:10
Stevige prijs, is daar de subsidie al vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
B-lex schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:58:
Stevige prijs, is daar de subsidie al vanaf?
Nee gaat nog €2350 subsidie af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jschoorl2
Een monoblock systeem waar STEK werkzaamheden aan gedaan moeten worden.
IETS klopt er niet....

Is een mitsu niets?
https://www.topaircon.eu/...a-erst20c-vm2c-mitsubishi

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-06 22:10
@AUijtdehaag hij bedoeld Tower ipv Monoblock. Het is gewoon een split.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:18:
@jschoorl2
Een monoblock systeem waar STEK werkzaamheden aan gedaan moeten worden.
IETS klopt er niet....

Is een mitsu niets?
https://www.topaircon.eu/...a-erst20c-vm2c-mitsubishi
Foutje, is split systeem.

Ja mitsu is ook een goede kanshebber, Mitsubishi PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C 8.0 kW 400V

Even wat achtergrond, huis uit 2004, hr++ glas, rc 3.5, 200m2, hele huis jaga H20, 1400m3 gas/jr (incl sww), 2500 kwh “overprodukte” zonnepanelen, 4 peroonshuishouden. Huis wordt warm in de zomer dus denk eraan om benedenverdieping van plafondkoeling te voorzien (bv warp systems of uniwarm), 3 fase aansluiting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jschoorl2
Ik zou een 5 kW mitsu aanschaffen en een esanico Atlantic explorer 3 WP boiler
2x de subsidie
Maar wellicht kan de 8 kW 3-fase WP ver genoeg terugmoduleren? Je gasverbruik is al laag.

En op alle verdiepingen vloerverwarming.... (koude daalt)
Het is geen superkoeling, maar meer "onder controle houden van" temperatuur in de zomer.
(heb het zelf ook)

Heb je ook een wtw balans ventilatie?
(die heb ik sinds gisteren professorisch aangeslingerd. Dat scheelt echt enorm in warmtelekken)

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-06 22:58
jschoorl2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 20:57:
Heeft iemand intussen al ervaring met ES-systems?

Heb een offerte ontvangen voor een AWT11-V5+ (split systeem, integrale unit met 250l warmwatervat) van €9200, inclusief STEK werkzaamheden en inbedrijsname.
Lijkt me weinig mis mee, hier nog vrij onbekend. Gunstig geprijsd zoals al eerder @JvdW liet zien.
Het wel bekende Itho Daalderop biedt deze rebadged aan als 'eigen' HP-S :+

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
AUijtdehaag schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:30:
@jschoorl2
Ik zou een 5 kW mitsu aanschaffen en een esanico Atlantic explorer 3 WP boiler
2x de subsidie
Maar wellicht kan de 8 kW 3-fase WP ver genoeg terugmoduleren?

En op alle verdiepingen vloerverwarming.... (koude daalt)
Het is geen superkoeling, maar meer "onder controle houden van" temperatuur in de zomer.
(heb het zelf ook)

Heb je ook een wtw balans ventilatie?
(die heb ik sinds gisteren proffesorisch aangeslingerd. Dat scheelt echt enorm in warmtelekken)
Liever geen aparte boiler en een wp vanwege de benodigde ruimte. Heb geen balans wtw maar mechanische ventilatie, CO2 gestuurd. Vloerverwarming moet ik een massief eiken vloer boven en beneden slopen dus valt daarom af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Rimco schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:59:
[...]

Het was ook niet mijn eerste keus om voor VRF te gaan, maar gezien de voorkeur voor de 1-way wind-free cassette (design, functionaliteit en de ruimte die er voor beschikbaar is) blijft de DVM S als enige over. Daarnaast is de goede (S)COP en de grote modulatie range (4-32kW) ook een goede eigenschap als je het mij vraagt.
Ja, het is absoluut mooi spul. Ik werk er in ieder geval graag mee. En de mogelijkheden zijn enorm groot omdat er enorm veel keuze is in binnendelen. Veel meer dan bij andere merken. Zeker wat betreft de hydro units, die gaan van 8 tot 63kW. Niet één merk wat dat levert
[...]

Het gaat om een vrijstaande villa, met buren op 10 meter afstand van buitenunit met beplanting er tussen. Daarnaast ligt de locatie naast de A2, op ongeveer 50 meter afstand. Geluid is er dus toch wel en ik mag verwachten dat het geluid van de buitenunit evenredig is met het gevraagde vermogen.
Ja....Lastig inschatten. Maar het lijkt me verstandig dat je toch eens luistert bij een een vergelijkbaar systeem. Vooral de ventilator maakt behoorlijk geluid. Maar in een omgeveing die van zichzelf al zelden stil is, zal het waarschijnlijk meevallen.
DVM S Eco heb ik ook overwogen (ook ivm geluid), maar geeft wat problemen:
  1. Voor HR zou ik 2 units nodig hebben om aan 32kW te komen, met veel dubbel leidingwerk tot gevolg.
  2. De Eco-specifieke MCUs kunnen enkel dmv het combineren van 2 poorten 16kW leveren voor de hydro units. Ook heb ik er dan 1 per buitenunit nodig, wat locatietechnisch ook nog eens voor meer leidingwerk zorgt.
  3. DVM-Pro lijkt aan te geven dat de hydro units überhaupt niet samen willen werken met de nieuwe DVM S Eco HR serie.
Ja er zijn nogal wat mogelijkheden, maar ook uitsluitingen, teveel voor mij om te onthouden ;)
Vandaar dat ik dat liever aan Ambrava overlaat.
Hier een plaatje om een idee te geven van het benodigde leidingwerk:
[Afbeelding]
Hierbij staan de hydro units in de kelder en alle luchtunits lopen via de vliering, buitenunit komt op eerste verdieping binnen en moet daar direct splitsen naar boven en beneden.

Heat recovery is ook een manier om te zorgen dat de luchtunits niet plots moeten stoppen met koelen als er toevallig warm water nodig is, waardoor de compressor ook niet de hele tijd hoeft te schakelen tussen 2 modes, maar rustig de warmte kan doorsturen naar de het gevraagde water.
Ja, wat is er nu mooier dan de warmte uit je slaapkamer in je tapwater te steken :)
Een andere (algemene) vraag die ik nog had die jij (of iemand anders) misschien sneller kan beantwoorden dan dat ik kan uitzoeken: Hoe moduleert een (Samsung hydro of in het algemeen) binnenunit het vermogen? Is dat ten alle tijde simpelweg het benodigde vermogen om Ta te bereiken en vast te houden?

Stel nou dat ik een buffer/boilervat op 35 wil krijgen, vanaf 20, dT 5, maar ik geen haast heb. Hoe kan ik er dan voor zorgen dat de WP niet op vol vermogen gaat opwarmen? Moet Ta dan langzaam worden verhoogd?

Andersom, stel dat het buffer/boilervat bijna 35 graden bereikt heeft, ga ik er van uit dat de WP terug gaat toeren op basis van Tr hoger dan 30 graden (35 - dT)?

Is het andersom ook mogelijk om dT constant te houden, maar de pompsnelheid te verlagen op lagere vermogens? Dus eigenlijk vermogensafhankelijke flow?
Bij VRF heeft ieder binnendeel, in tegenstelling tot "gewone" single en multi split, een eigen expansieventiel en iedere poort op de MCU box heeft ook een expansieventiel.
Het expansieventiel op het binnendeel regelt het vermogen, verder open is meer vermogen, dicht is minder vermogen. Het buitendeel gaat in heat vraag, continu, altijd 30 bar produceren. Om die 30 bar te bereiken gaat hij flink optoeren, zodra de druk bereikt is, zal de compressor op een lager pitje gaan draaien.
Die streefdruk van 30 bar kan wel verlaagd worden, maar dat is direct een begrenzing voor alle binnendelen.
Wat een buitendeel doet, daar heb je eigenlijk geen invloed op.

Als je 15K verhoging vraagt van een hydro unit, dan gaat hij daar echt die 16kW in gooien om het setpoint te bereiken. 15K is ook behoorlijk veel vraag. Hydro units kunnen prima WA standalone draaien op hun eigen regeling, ze hebben wel een buffervat nodig en een eigen pomp. Een AM160 heeft een minimale flow van 45L/M, denk daar wel aan. Een defrost gebeurt op alle binnendelen gelijktijdig, de hydro units hebben dan die 45L/M echt nodig. Zorg dus voor een pomp die goed instelbaar is en een mogelijkheid tot inregelen en flow meten
Beide zijn namelijk noodzakelijk voor een inbedrijfstelling....Ambrava doet dit gratis trouwens, bij VRF hoort dat er gewoon bij. Of je installateur moet ervaren genoeg zijn om dit zelf te doen, maar zelfs dan komen ze vaak gewoon langs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wsMWrcMszKULkaOA8q2pBa0e/full.jpg
Hier moet je ongeveer aan denken, alleen dit is een AM320.

En als je het af wilt maken.... Neem er een DMS bij, zo'n ding is top! Er zitten een aantal programmeerbare DI en DO poorten op, vrij programmeerbaar adhv als dit dan dat om binnendelen aan te sturen. Drukken en temperaturen uitlezen van alle binnen en buitendelen enz enz....

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:31
[...]

Niet te druk maken over de cop cijfers. Inmiddels is duidelijk dat niet alle warmtepompen uitblinken in het weergeven van juiste cijfers. Je weet waarschijnlijk hoeveel gas je eerder verbruikte. Dat kan je afzetten tegen de warmteopbrengst nu. Ik zag ook mijn cijfers en begreep het niet helemaal. 50 jaar oude geïsoleerde woning. Helft van twee met een redelijke inhoud. . Vloerverwarming 24/7. Meerdere radiatoren 8/24. Buffervat met geïntegreerd sww gedeelte waar 3 personen dagelijks van douchen, incl, was en -vaatwasmachine, stookte ik eerder met cv-houtkachels warm. 13 kuub gestapeld naaldhout per winter ( zes maanden) Grof 3300 KWh per maand. Ongeveer 1800 m3 gas per zes winter maanden. Laat ik er 10 kuub hout van maken, ongeveer 2600 KWh als ik het goed berekend heb? En nu volgens de warmtepomp ongeveer 1000 KWh in november en ik zit hier even warm in een korte broek, t-shit en blote voeten op de bank als toen ik met hout stookte.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
jschoorl2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:34:
[...]

Liever geen aparte boiler en een wp vanwege de benodigde ruimte. Heb geen balans wtw maar mechanische ventilatie, CO2 gestuurd. Vloerverwarming moet ik een massief eiken vloer boven en beneden slopen dus valt daarom af.
Ik zou in ieder geval, welke keuze je ook maakt, rekening houden dat je de warmtepomp niet te groot neemt. Om pendelen te voorkomen..bij wat mildere buitentemperaturen.
Jaga's hebben al weinig water inhoud.
Plafondkoeling, doe je denk ik ook enkel in de zomer.... (verwarming kan ook, maar is minder effectief dan via de vloer....

Een 11 kW lijkt me sterk overkill voor jou situatie. (en gasverbruik is daar het bewijs van. Koevlaas formule)

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-12-2018 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik zou inderdaad voor max 8KW Zubadan gaan, en mss wel 7,5KW inverter (Kan verder terug Moduleren MAAR die mist vermogen bij extreme kou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:58:
[...]

Ik draai dus ook voornamelijk in de nachtelijke uren, pogingen dit bij te sturen door bijvoorbeeld overdag nogmaals te stoken resulteren er altijd in dat vroeg of laat de unit toch weer in de nacht gaat draaien.
Ach ja, ik kan het nog via de klok regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
Grolsch schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:34:
Ik zou inderdaad voor max 8KW Zubadan gaan, en mss wel 7,5KW inverter (Kan verder terug Moduleren MAAR die mist vermogen bij extreme kou.
Dank voor de adviezen, ga nog een offerte voor Nibe vragen en dan keze maken. 3 fasen heb ik inmiddels aangelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Stef87 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 16:36:
[...]

Dan koop je toch zo'n mooie sierkast die tevens geluid dempt?
:)
Nieuw type Ecodan/Zubadan hoef je niet te dempen, toch @borgoe72 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:42:

[...]
Ik vergelijk mijn gegevens alleen met andere machines van hetzelfde merk, dus de Ecodan en Zubadan...
[...]

Mijn externe pomp (een Grundfos Apha2 25-60) staat al een poosje op vaste opbrengst, stand II, en dan geeft hij bij alleen het badkamer circuit en een paar radiatoren een flow van 1,2 m3/hr; ik heb hem net op III gezet, en de flow is 1,4 m3/hr
De flowcheck op de verdeler stond op 2 l/min, maar ik heb hem nu geheel open gedraaid, en de flow gaat daar nauwelijks omhoog; er staat nog een 2e circuit open, geregeld door een thermostaatventiel ,en een paar radiatoren, die ik eigenlijk niet nodig heb, maar open heb op flow te krijgen, en dus warmte weg te werken.!

[...]
Mee eens, maar bedenk wel even waarom die Ta omlaag gezet was van 35 naar 30*: Ik had OOK last van de trage vloer in de woonkamer, met een thermostaat met een hysteresis van +/- 0,2* Na het afslaan van de wp bij setpoint +0,2= 21,6 bleef de temperatuur in de kamer doorlopen tot 22,6* Na overleg had ik de Ta teruggebracht naar 30*, en inderdaad, de overshoot was de ene dag weg, de volgende dag +0,2 dat was al een beter resultaat, maar met 'serieuze' gevolgen voor de pendeling bij alleen de badkamer verwarmen, bij die 30* Dat was dus van de regen in de drup.....

[...]
1: Tja, maar dan wordt de woonkamer dus veel te warm, vandaar mijn vraag over een thermostaat met een (nog) kleinere hysteresis
2 : om die reden heb ik al een extra lus in de bijkeuken open (die ik eigenlijk helemaal niet hoef te verwarmen) en enkele kleine radiatoren in hal en slaapkamer.

[...]

Klopt helemaal, maar vaak is het zo, dat ik overdag geen warmte nodig heb, als ik de avond er voor de houtkachel heb aangehad, zo ook vandaag weer: de hele dag geen vraag, lekker zonnig weer.
De bad en slaapkamer staan overdag op 2 of 3* verlaging, en komen pas weer aan verwarmen toe om 17:30, en dan gaat bijna altijd alleen de lus voor de badkamer open, de slaapkamer hoeft zelden verwarmd te worden, tot nog toe.
De badkamer wil ik warm hebben tussen 23 uur en 08 uur, vandaar dat je in de grafieken ziet dat ik nu meestal 's avonds en 's nachts verwarm.
Dat kan ik alleen voorkomen door de dagverlaging er weer af te halen; Kan ik gelijk mijn Danfoss afstands bediening weer verkopen....;-)

[...]
Zoals hierboven beschreven, krijg ik nooit zoveel flow door de betreffende afgifte lussen, en mijn dT is steeds rond de 3-3,5*
Hoe anders?
Ben vanavond bij de tweaker geweest die niet boven de COP 3.6 uitkwam, mooi zijn filter in de binnenunit verstopt, had nog maar 15 L per minuut waar hij eerst 25 had, nu maar hopen dat de COP ook weer omhoog gaat.
@Naalroc hoe zit het met jouw Zubadan liters en je filter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:59
Dempen is zeker niet nodig.

Dat ding is idd behoorlijk stil, sta soms in de keuken te luisteren of die draait om erachter te komen dat het toch de vriezer was :-)

Alleen met SWW is die binnen hoorbaar als je erg goed luisterd.

Zie trouwens niet waarom de positionering van de SHW80 niet helemaal als de SW100 goedkoper is met bijna dezelfde specificaties. De SHW112 snap ik wel.
koevlaas2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 23:58:
[...]

Nieuw type Ecodan/Zubadan hoef je niet te dempen, toch @borgoe72 ?

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 18:42:

[...]
[...]
De warmtemeting van de Zubadan is ook niet altijd even zuiver zijn we achter gekomen. Aangezien je een SWW boiler gebruikt kun je eens overwegen om je warmtemeter te "ijken". Ergens in juni dit jaar heb ik dit ook gedaan, en zo kwam ik erachter dat de standaard waarde niet klopt.
In principe kan dat niet :P Zet je Ta maar eens op 40 graden, ik durf te wedden dat je dan een grotere dT hebt :)
Ik ben benieuwd.
[...]

[...]
Kun je de woonkamer dan niet wat knijpen (minder flow geven) :? Misschien dat dit helpt.

Verder zou je ook de CF-RF Thermostaat met display en infraroodvloersensor kunnen aanschaffen.
Los van de ruimtetemperatuur houdt deze ook de vloer temperatuur in de gaten:
Eenvoudige draadloze toewijzing aan hoofdregelaar
CF-MC via een verbindingstest.
• Min. en max. begrenzing van de temperatuurinstellingen.
• Werkt op 2 AA-alkalinebatterijen van 1,5 V.
• Ledindicatie voor lage batterijstand.
• Digitaal display waarop de werkelijke of ingestelde
ruimtetemperatuur wordt aangegeven.
• Infraroodvloersensor voor begrenzing van de
minimale en maximale temperatuur van het
vloeroppervlak.
[...]

[...]
Hoe anders?
Heb je al eens je flow gecontroleerd de laatste tijd :? Zoals @koevlaas2 aangeeft wil het interne filter nog wel eens verstopt raken.
koevlaas2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:01:
[...]

Ben vanavond bij de tweaker geweest die niet boven de COP 3.6 uitkwam, mooi zijn filter in de binnenunit verstopt, had nog maar 15 L per minuut waar hij eerst 25 had, nu maar hopen dat de COP ook weer omhoog gaat.
@Naalroc hoe zit het met jouw Zubadan liters en je filter ?
Ik weet niet welke Tweaker met welke Zubadan dit is, voor de 8KW variant is het minimale debiet 10,2 l/min en voor de 11,2KW variant 14,4l/min.

Een te lage flow lijkt mij inderdaad ook niet bevordelijk voor de COP.

Pagina: 1 ... 101 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.