Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Te laag is een "bull-shit" argument, ik neem aan dat je niet in een flat woont van 30 verdiepingen hoog.
Wat bedoel je met "alles" buiten plaatsen
[ Voor 28% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2018 09:33 ]
Ik weet niet hoe laag de kelder van @Wailing_Banshee is? Mijn hoogste vat is 1570mm hoog, dus veel hoogte heb je niet perse nodig.
Ja, het gaat om de sta-hoogte van de kelder. En het ging hier om de binnen-unit van een warmtepomp, niet een eventuele boiler.Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 09:52:
Zo kun je het ook lezen inderdaad
Ik weet niet hoe laag de kelder van @Wailing_Banshee is? Mijn hoogste vat is 1570mm hoog, dus veel hoogte heb je niet perse nodig.
En alles buiten plaatsen: het is de enige plek waar we heel veel ruimte hebben en waar aansluiten op het bestaande net geen problemen oplevert.
Even een situatie schets:

De rechthoek is de voorraadkast, daaronder zit de kelder (de trap naar beneden, ik ben geen tekenaar!) De ruimte erachter is onze woonkamer, de ruimte ervoor de keuken. En alles links is buiten. De breedte van de kast is iets minder dan 1,5m. Er is buiten een ruimte van ongeveer 1,3m diep (binnenmaat), waar ik de buitenunit zou plaatsen. De CV ketel hangt nu tegen de buitenmuur van de voorraadkast.
Het liefst zou ik alles in de kelder plaatsen. Om de hele simpele reden dat we dat ding nu bijna niet gebruiken (ik vind kelders helemaal niets). En dan krijgen we dus nog meer ruimte in de voorraadkast. Maar de kelder is nog geen 1.8m hoog. Dus een binnen-unit van de WP gaat lastig worden. Een losse boiler zou eventueel wel kunnen.
Maar wat als we in die hoek buiten een soort van schuurtje zouden bouwen (in spouw) en daar de binnen-unit en eventueel extra boiler in zouden plaatsen?
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Als je dan toch een schuurtje bouwt, dan kan je die misschien ook gelijk voorzien van een overkapping zodat ook de buitenunit uit het zicht wordt gehaald.Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:03:
[...]
Maar wat als we in die hoek buiten een soort van schuurtje zouden bouwen (in spouw) en daar de binnen-unit en eventueel extra boiler in zouden plaatsen?
(En gelijk ook nog eens een stukje houtopslag welke gedroogd kan worden door het koude, droge wind van de buitenunit
Prima oplossing. Wel het gedeelte waar de binnenunit en boiler staat goed isoleren.
Kijk ook naar dit: kmf in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 05-12-2018 11:22 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb een Mitsubishi met een ingebouwde boiler van 200l (cilinderunit). Die is ca 1m60 hoog dus die zou volgens mij kunnen passen daar. Hij heeft wel aansluitingen aan de bovenkant dus je hebt nog wel iets extra ruimte nodig maar totaal blijft het zeker wel onder de 1m80. Overigens heb je als optie als je ook wilt koelen om er een condensopvangbak onder te maken waardoor hij hoger wordt maar als je niet gaat koelen heb je die sowieso nog niet nodig. En als je wel gaat koelen kun je mogelijk iets compacters bedenken dan wat Mitsubishi zelf meelevert want dat is niet echt efficient voor je ruimte.Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:03:
[...]
Ja, het gaat om de sta-hoogte van de kelder. En het ging hier om de binnen-unit van een warmtepomp, niet een eventuele boiler.
En alles buiten plaatsen: het is de enige plek waar we heel veel ruimte hebben en waar aansluiten op het bestaande net geen problemen oplevert.
[Afbeelding: Schets voorraadkast]
De rechthoek is de voorraadkast, daaronder zit de kelder (de trap naar beneden, ik ben geen tekenaar!) De ruimte erachter is onze woonkamer, de ruimte ervoor de keuken. En alles links is buiten. De breedte van de kast is iets minder dan 1,5m. Er is buiten een ruimte van ongeveer 1,3m diep (binnenmaat), waar ik de buitenunit zou plaatsen. De CV ketel hangt nu tegen de buitenmuur van de voorraadkast.
Het liefst zou ik alles in de kelder plaatsen. Om de hele simpele reden dat we dat ding nu bijna niet gebruiken (ik vind kelders helemaal niets). En dan krijgen we dus nog meer ruimte in de voorraadkast. Maar de kelder is nog geen 1.8m hoog. Dus een binnen-unit van de WP gaat lastig worden. Een losse boiler zou eventueel wel kunnen.
Verder is een oplossing zoals bijvoorbeeld @Grolsch heeft denk ik nog minder hoog want die heeft een opstelling met een binnenunit zonder ingebouwd boilervat maar met een los vat dat je ernaast plaatst. De binnenunit zelf is maar ca 1 meter hoog en boilervaten heb je in verschillende groottes en uitvoeringen. Maar je hebt er ook zeker wel bij zitten die makkelijk in je kelder passen lijkt me.
[ Voor 7% gewijzigd door godfriedd op 05-12-2018 11:22 ]
Die hoek is een dode hoek, en alles daar is uit het zicht (je kunt het vanaf de weg nauwelijks zien, en vanuit de tuin ook niet). De enige die die hoek zien, zijn de buren aan die kantkmf schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:19:
[...]
Als je dan toch een schuurtje bouwt, dan kan je die misschien ook gelijk voorzien van een overkapping zodat ook de buitenunit uit het zicht wordt gehaald.
(En gelijk ook nog eens een stukje houtopslag welke gedroogd kan worden door het koude, droge wind van de buitenunit)
Prima oplossing. Wel het gedeelte waar de binnenunit en boiler staat goed isoleren.
En ja, dat had ik ook gelezen, waarna het idee is ontstaan om alles buiten te zetten
Die is dan waarschijnlijk wel breder dan 60cm? Hij moet natuurlijk ook nog steeds wel de hoek om kunnen...godfriedd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:19:
[...]
Ik heb een Mitsubishi met een ingebouwde boiler van 200l (cilinderunit). Die is ca 1m60 hoog dus die zou volgens mij kunnen passen daar. Hij heeft wel aansluitingen aan de bovenkant dus je hebt nog wel iets extra ruimte nodig maar totaal blijft het zeker wel onder de 1m80.
[ Voor 3% gewijzigd door Wailing_Banshee op 05-12-2018 11:46 ]
Je zou ook de Danfoss DHP IQ16 kunnen overwegen. Deze is ook geschikt voor de combinatie met zwembaden.prein2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:46:
[...]
Aparte WP voor zwembad (zoals nu) is een optie, maar dan een betere WP, die ook bij lagere temperatuur warmte kan toevoegen.. Dit kan dan ook later, voor nu is het een prima optie om het zwembad op gas te houden in de winter.. De Hitachi ga ik ook nog even bekijken. Als ik alleen voor het huis kies, dan kom ik op 12kW benodigd. Is een 16kW dan veel overkill? voor die 200 euro extra heb ik de neiging toch voor 16kW te kiezen...
[...]
Ga ik uitzoeken, bedankt!
[...]
Het moet wel een technisch 'mooie' oplossing zijn. Ik kan het niet verdragen om de pomp continue aan te moeten laten om de opwarming te verzorgen. De COP inclusief pomp moet wel zorgen voor een energiezuiniger geheel dan gas, anders is het milieu nog niet geholpen..
De pomp draait minimaal 4 uur per dag, in de zomer zetten we de 350 watt pomp erop met de warmtepomp, die draait dan afhankelijk van de buitentemparatuur 4-10 uur..
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
59,5cm breed en 68cm diep:Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:45:
Die is dan waarschijnlijk wel breder dan 60cm? Hij moet natuurlijk ook nog steeds wel de hoek om kunnen...

Hoe heb jij de condenswaterafvoer geregeld? Het lijkt op deze foto of dat gewoon in het grind verdwijnt, maar dat gaat bij strenge vorst toch niet goed? Of zit er een PVC-pijp onder, die pas onder de vorstgrens in het grind eindigt? Of toch ergens een afvoer?
Sorry, ben gewoon benieuwd en wil graag goed voorbereid zijn voor onze eigen installatie (die volgens de huidige planning pas in voorjaar 2020
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik weet niet hoe @Grolsch het heeft geregeld, maar bij mij heb ik middels een (hele oude) tuinslang de afvoer naar de regenafvoer geleid. (in het condensopvangbak van mijn warmtepomp heb je een aantal gaten. Als je deze afsluit met de bijgeleverde rubberen afsluiters en 1 slangaansluiting, kan je de slangaansluiting gebruiken om het water weg te leiden. )Andrehj schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:36:
Even een vraagje voor @Grolsch aan de hand van een foto uit een ander topic:
[Afbeelding: Buitenunit Zubadan Grolsch]
Hoe heb jij de condenswaterafvoer geregeld? Het lijkt op deze foto of dat gewoon in het grind verdwijnt, maar dat gaat bij strenge vorst toch niet goed? Of zit er een PVC-pijp onder, die pas onder de vorstgrens in het grind eindigt? Of toch ergens een afvoer?
Sorry, ben gewoon benieuwd en wil graag goed voorbereid zijn voor onze eigen installatie (die volgens de huidige planning pas in voorjaar 2020zal worden opgebouwd...)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als m'n warmtepomp niet aan de achtergevel van m'n garage was gekomen, had ik wss gekozen voor het gieten van een kleine betonnen "fundering" van zo'n 30cm hoog boven het maaiveld. En dat hoeft niet duur te zijn als je het zelf doet. Wil je het heel luxe doen, dan kan je zelfs gelijk een afvoer meegieten in het beton, al zal dat 's winters als het vriest wel dicht zitten.Andrehj schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:36:
Sorry, ben gewoon benieuwd en wil graag goed voorbereid zijn voor onze eigen installatie (die volgens de huidige planning pas in voorjaar 2020zal worden opgebouwd...)
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Ik heb teveel gepost kom ik zojuist achter de afgelopen jaren, het was ff zoeken maar hier wat info.Andrehj schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:36:
Er ligt een afvoer onderin deze "put", ik heb toen een schroeffundering erin laten schroeven, en hier bovenop een betonplaat laten storten en hierop 2 betonbalken laten storten en hier de WP op gezet. De rest is grind. Het water zakt dus onderin de put, en komt uiteindelijk in de afvoer terecht. Nog nooit meegemaakt dat er water buiten deze grindput gekomen is van een defrost.
Hieronder wat foto'tjes van tijdens de bouw. Die grijze PVC pijp is de afvoer.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2018 14:31 ]
Nu serieuze hoeveelheden warmte geleverd. Toch is de spreiding erg groot en geeft significante verschillen die de moeite waar zijn om te onderzoeken. De verschillen zijn ook per merk en/of type groot. Uiteraard ook door meetfouten uitgebreid in het forum besproken. Maar dat neemt niet weg dat de indruk ontstaat dat het verschil grotendeels veroorzaakt wordt door ; afstelling, hydraulische ontwerp, regelsysteem zaken waar de installateur invloed op heeft.
Het verwijderen van Mhp's uit grafiek gaf geen verbetering, dus heb ik ze weer teruggezet.
Iedere deelnemer kan zijn plek in de grafiek terug vinden.
We hebben nu meer merken/type in de lijst staan.

De orginele Excel file is over een dag te downloaden
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Is het een idee om bij de DHW only statistieken een Tboiler aan te geven
TopicStart is aangepast.
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 05-12-2018 15:40 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Welke T bedoel je, uit de WP (c.a 55C) of na elektrische element 65C?Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:37:
@Tomexergie bedankt maar weer voor de energie en moeite die je erin steekt!
Is het een idee om bij de DHW only statistieken een Tboiler aan te gevenVolgens mij geeft dit namelijk dezelfde info als Ta bij 2C buiten voor het CV gedeelte.
TopicStart is aangepast.
Is het bruikbare informatie om de graaddagen (per gebruiker) erbij te zetten ?Tomexergie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:24:
Monitoring november 2018
Pana WC12H9E8 / 1000L
Lijkt mij ook zinvol (vorig jaar ook al eens voorgesteld teovalligTomexergie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:02:
[...]
Welke T bedoel je, uit de WP (c.a 55C) of na elektrische element 65C?
[ Voor 5% gewijzigd door godfriedd op 05-12-2018 16:38 ]
Via Panasonic te horen gekregen dat de sensoren enz geijkt kunnen worden.
Dit kan elke dealer getrainde Panasonic installateur/dealer.
Die zouden er ook documentatie van,,,
Daarna zou het COP "Probleem" ook zijn opgelost [ verkeerde waardes weergeven ]
Wie heeft de erkenning van PANA?
Of wie wil er evt. tegen betaling dit komen fiksen..?
Of weet iemand het document om te ijken te vinden???
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 05-12-2018 16:36 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
100% mee eens, ps ik heb 400ltr op 45 graden.godfriedd schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:30:
[...]
Lijkt mij ook zinvol (vorig jaar ook al eens voorgesteld teovallig) dat te vermelden. En dan niet na element want dat wordt normaal gesproken enkel voor legionella gebruikt. Ik neem aan dat er geen mensen zijn die voor normaal SWW-bedrijf het element gebruiken. Maar dus juist om de verschillen inzichtelijk te krijgen tussen de keuze om de boiler op hoge temperatuur te verwarmen of juist niet. Ter vergelijking: Ik verwarm 200l tot 50 graden met een COP van 2,37 terwijl @Grolsch die zijn 300l tot 45gr verwarmt (geloof ik) een COP van 3,02 haalt. En dat terwijl mijn COP voor CV-verwarmen juist hoger is (wat ook weer logisch is aangezien ik een Ta van 27gr heb bij T=2 en @Grolsch 32). Lijkt me interessante info voor mensen die dingen willen optimaliseren.
Die vriest denk ik dicht van de winter.kmf schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:43:
[...]
Ik weet niet hoe @Grolsch het heeft geregeld, maar bij mij heb ik middels een (hele oude) tuinslang de afvoer naar de regenafvoer geleid. (in het condensopvangbak van mijn warmtepomp heb je een aantal gaten. Als je deze afsluit met de bijgeleverde rubberen afsluiters en 1 slangaansluiting, kan je de slangaansluiting gebruiken om het water weg te leiden. )
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zeker weten.. ik heb een grindbak met afvoer onder de warmtepomp, die vriest ook helemaal dicht in de winter, met een gletsjer als gevolg..koevlaas2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:08:
[...]
Die vriest denk ik dicht van de winter.
Een stukje verwarmingslint lost dit op... maar die paar dagen met vorst maakt het ook weer niet een groot probleem..
26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ik heb er ook een grindbak onder, wel ca 10 cm ruimte tussen onderkant wp. en grind.mightym schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:11:
[...]
Zeker weten.. ik heb een grindbak met afvoer onder de warmtepomp, die vriest ook helemaal dicht in de winter, met een gletsjer als gevolg..
Een stukje verwarmingslint lost dit op... maar die paar dagen met vorst maakt het ook weer niet een groot probleem..
Grind is ca 30 cm diep en daaronder drainage.
We gaan het zien deze winter....
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Staat ergens op het forum beschreven, of in je eigen topicDylantje2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 16:35:
Officiële PANA Dealer / installateur gezocht...
Via Panasonic te horen gekregen dat de sensoren enz geijkt kunnen worden.
Dit kan elke dealer getrainde Panasonic installateur/dealer.
Die zouden er ook documentatie van,,,
Daarna zou het COP "Probleem" ook zijn opgelost [ verkeerde waardes weergeven ]
Wie heeft de erkenning van PANA?
Of wie wil er evt. tegen betaling dit komen fiksen..?
Of weet iemand het document om te ijken te vinden???
Tja, de kolom is vrij en het geeft niet veel extra werk voor de deelnemers. Ik vraag mij wel af of het toegevoegde waarde heeft omdat het een vaste instelling is die bij R410A bij uitzondering hoger gaat dan 55C. Verder is er ook nog de legionella problematiek. We hebben in iedergeval DHW en CV gescheiden en dat is een goede zaak gebleken. De Duitse site "Warmepumpen" heeft dat niet gedaan waardoor peren en appels door elkaar heen.Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 15:37:
@Tomexergie bedankt maar weer voor de energie en moeite die je erin steekt!
Is het een idee om bij de DHW only statistieken een Tboiler aan te gevenVolgens mij geeft dit namelijk dezelfde info als Ta bij 2C buiten voor het CV gedeelte.
TopicStart is aangepast.
Als de deelnemers het ermee eens zijn dan beginnen we er al in december mee. Dus opgave van de DHW temperatuur door de warmtepomp geleverd aan een voorraadvat.
Als je van Nibe de SMO40 besturingsunit pakt en combineert metde F2120 en een mooi Duits boilervat geschikt voor een WP koopt, dan kun je het makkelijker de trap af krijgen en heb je een zuinige verwarming en een zuinige WW. Er stond een lijstje heel geschikte boilervaten op het WP forum van energiesparhuis.at. Mijn Nibe VVM320 heeft ongeveer 100W verlies. 50W is wel een heel stuk beter. Het duurt alleen even voordat je het terugverdient hebt.Wailing_Banshee schreef op woensdag 5 december 2018 @ 11:03:
[...]
Ja, het gaat om de sta-hoogte van de kelder. En het ging hier om de binnen-unit van een warmtepomp, niet een eventuele boiler.
[Afbeelding: Schets voorraadkast]
@Tomexergie In de winter doe ik nu WW tot 46 graden verwarmen en een wekelijkse legionella run en in de zomer tot 56 graden midden op de dag met een twee wekelijkse legionella run. Ik heb te weinig verbuik om zonder legionella run te kunnen en 56 graden maken in de winter is nogal een geweld voor de WP en omdat de verwarming dan toch loopt doet hij af en toe de WW dan even tussendoor en kost het geen extra start. Hoe zou ik dat aangeven in je lijstje?
[ Voor 11% gewijzigd door LangeFries op 05-12-2018 18:30 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
NeeRamon_1984 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:47:
[...]
Staat ergens op het forum beschreven, of in je eigen topic
Er staat in hoe je in het menu komt..
En dat is het probleem niet ook niet.
Maar waarop ijk je eea?
En volgens PANA is dit wat elke dealer / erkend installateur kan en weet
Daarna zou de COP ook moeten kloppen.
Hier een COP van 11 over een hele dag.. :-)
[ Voor 11% gewijzigd door Dylantje2 op 05-12-2018 18:50 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
@koevlaas2 Enig idee waar Panasonic het over heeft? Ik zou ook wel graag een enigszins kloppende COP en kWh op de afstandsbediening willen zienDylantje2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:31:
[...]
Nee
Er staat in hoe je in het menu komt..
En dat is het probleem niet ook niet.
Maar waarop ijk je eea?
En volgens PANA is dit wat elke dealer / erkend installateur kan en weet
Daarna zou de COP ook moeten kloppen.
Hier een COP van 11 over een hele dag.. :-)
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Geen idee...t.oswald schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:08:
[...]
@koevlaas2 Enig idee waar Panasonic het over heeft? Ik zou ook wel graag een enigszins kloppende COP en kWh op de afstandsbediening willen zien

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Niet dat menu waar je ook de 2 graden afwijking van de thermostaat afstelt ?t.oswald schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:08:
[...]
@koevlaas2 Enig idee waar Panasonic het over heeft? Ik zou ook wel graag een enigszins kloppende COP en kWh op de afstandsbediening willen zien
Als ik @Dylantje2 goed begrijp, is het dat niet. Er zou meer bijgesteld moeten kunnen worden.koevlaas2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:00:
[...]
Niet dat menu waar je ook de 2 graden afwijking van de thermostaat afstelt ?
De COP over een hele maand in de afstandbediening lijkt wel meer in lijn met de waarden bij de tweakers hier gemeten. Komt overeen met het verslag van @javaboon na het bezoek van panasonic
javaboon in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Dagwaarden heb je niets aan, maar bij de maandwaarden ziet het er beter uit. De kWh opgenomen klopt voor geen meter. Dit vind je ook terug op fora in Duitsland over de Junge Geisha https://www.haustechnikdi.../WH-MDC05H3E5-Erfahrungen
[ Voor 47% gewijzigd door t.oswald op 05-12-2018 20:21 ]
WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N
Ik heb nog een retour mail gestuurd..t.oswald schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:08:
[...]
Als ik @Dylantje2 goed begrijp, is het dat niet. Er zou meer bijgesteld moeten kunnen worden.
De COP over een hele maand in de afstandbediening lijkt wel meer in lijn met de waarden bij de tweakers hier gemeten. Komt overeen met het verslag van @javaboon na het bezoek van panasonic
javaboon in "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help"
Dagwaarden heb je niets aan, maar bij de maandwaarden ziet het er beter uit. De kWh opgenomen klopt voor geen meter. Dit vind je ook terug op fora in Duitsland over de Junge Geisha https://www.haustechnikdi.../WH-MDC05H3E5-Erfahrungen
Dus misschien wordt vervolgd...
Ik blijf het bizar vinden dat een meting op zo'n duur apparaat niet klopt.
Maar een stukje antwoord :
over voldoende kennis beschikt om de sensoren te controleren.
Hij kan ook eventueel de sensoren ijken, hierdoor zullen ook de uit te lezen waardes wijzigen.
Wordt vervolgd..
Edit:
maar bij de maandwaarden ziet het er beter uit.
Beter maar het zou toch gewoon bijna goed moeten zijn?
Het probleem is volgens mij:
https://drive.google.com/...ts-xoiGh/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...4PEZXuBW/view?usp=sharing
Te mooi voor woorden...Met een cop van 13
Ook zie ik met mijn sensoren bij Ta en Tr en Tbuiten verschillen.
En tsja..COP winnaar: :-)
https://drive.google.com/...ckZGQVRz/view?usp=sharing
Of hij loopt gewoon erg zuinig:
https://snapshot.raintank...uaQt1fnM4BlxHNlFGMJsHmZMy
[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 05-12-2018 21:12 ]
Ik weet niet welk merk warmtepomp je hebt maar het advies van Panasonic is om de rubberen afsluiters en drain elbow niet te gebruiken wanneer de buitentemperatuur meer dan twee a drie dagen achter elkaar onder nul blijft.kmf schreef op woensdag 5 december 2018 @ 13:43:
[...]
Ik weet niet hoe @Grolsch het heeft geregeld, maar bij mij heb ik middels een (hele oude) tuinslang de afvoer naar de regenafvoer geleid. (in het condensopvangbak van mijn warmtepomp heb je een aantal gaten. Als je deze afsluit met de bijgeleverde rubberen afsluiters en 1 slangaansluiting, kan je de slangaansluiting gebruiken om het water weg te leiden. )
Of dat ooit nog gaat gebeuren is de vraag natuurlijk met deze huidige milde buitentemperaturen...
Ik installeer de dopjes en elleboog niet meer iig.Cr0Wr schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:47:
[...]
Ik weet niet welk merk warmtepomp je hebt maar het advies van Panasonic is om de rubberen afsluiters en drain elbow niet te gebruiken wanneer de buitentemperatuur meer dan twee a drie dagen achter elkaar onder nul blijft.
Of dat ooit nog gaat gebeuren is de vraag natuurlijk met deze huidige milde buitentemperaturen...
Wellicht.Ramon_1984 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 21:43:
@koevlaas2 Wordt het geen tijd om een erkend Panasonic installateur te worden?
Dat ging dus blijkbaar, op defrosts en koelen na, gewoon goed. Nu wachten op kou en defrosts als finale check.
Ik heb toevallig ook vanavond opwarmen huis in de gaten gehouden, bij deze buiten T (ca. 7,5-8,0 graden) waarbij de WP er nu zo'n 8,5-9,0 KW continue instopt (Ta nu ca. 30 graden) warmt het huis (840m3) met 0,5 graad op in zo'n 3,25 uur. Niet verkeerd voor een LTV systeem.
Jammer dat je niet in de COP lijst staat, dan kunnen we zien wat dit voor de COP heeft betekend.LittleTycoon schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:12:
Ik heb waarschijnlijk vandaag een saga waarschijnlijk kunnen afronden met niet werkende defrosts (en niet werkend koelen). Bij het 3e bezoek is een lek gevonden in het koelcircuit (bij een soldeerpunt), waar de afgelopen maanden koudemiddel is weggelekt. Dit lek is gedicht en er is 1,2kg koudemiddel bijgevuld (bij het 1e bezoek al 0,5kg zonder dat een lek werd gevonden). Betekent dat WP al zeker sinds februari/maart dit jaar op 50% van benodigde koudemiddel heeft gedraaid.
Dat ging dus blijkbaar, op defrosts en koelen na, gewoon goed. Nu wachten op kou en defrosts als finale check.
Ik heb toevallig ook vanavond opwarmen huis in de gaten gehouden, bij deze buiten T (ca. 7,5-8,0 graden) waarbij de WP er nu zo'n 8,5-9,0 KW continue instopt (Ta nu ca. 30 graden) warmt het huis (840m3) met 0,5 graad op in zo'n 3,25 uur. Niet verkeerd voor een LTV systeem.
Heb onlangs in Almere 7.5 kW Ecodan aangesloten in een huis van 709m3, dit huis warmde van 12c naar 19c op met 2c per dag. Ta was tussen de 26 en 28c
Enig idee waar zo'n soort systeem mogelijkerwijs te bewonderen is in de driehoek Eindhoven, Helmond en Weert?Oxellaar schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:43:
Ja....Lastig inschatten. Maar het lijkt me verstandig dat je toch eens luistert bij een een vergelijkbaar systeem. Vooral de ventilator maakt behoorlijk geluid. Maar in een omgeveing die van zichzelf al zelden stil is, zal het waarschijnlijk meevallen.
Als ik het goed begrijp is die 30 bar de druk waarmee hij start, maar zal hij de druk later wel verlagen adhv het gevraagde vermogen? Kom in een van de Samsung trainings namelijk wel zoiets tegen:Bij VRF heeft ieder binnendeel, in tegenstelling tot "gewone" single en multi split, een eigen expansieventiel en iedere poort op de MCU box heeft ook een expansieventiel.
Het expansieventiel op het binnendeel regelt het vermogen, verder open is meer vermogen, dicht is minder vermogen. Het buitendeel gaat in heat vraag, continu, altijd 30 bar produceren. Om die 30 bar te bereiken gaat hij flink optoeren, zodra de druk bereikt is, zal de compressor op een lager pitje gaan draaien.
Die streefdruk van 30 bar kan wel verlaagd worden, maar dat is direct een begrenzing voor alle binnendelen.
Wat een buitendeel doet, daar heb je eigenlijk geen invloed op.
Ook zie ik de "Target High Pressure PSI" instelling langskomen van inderdaad standaard 30 bar, maar die vervolgens ook nog verlaagd kan worden in "Energy Saving":Overall system capacity modulates based on load demand of the conditioned spaces and remote
controller temperature setpoints
Compressor modulation:
- Cooling: Target refrigerant low pressure
- Heating: Target refrigerant high pressure
Om nog maar te zwijgen over de "Night Quiet" mogelijkheidEnergy savings mode triggers when the room temperature is within 4°F of the setpoint temperature: Target high pressure is reduced
Inderdaad is het plan om een buffervat te gebruiken van 100 of 200L, met (al gespot in jouw foto) Wilo pompen (1 tussen hydro en buffer en vanaf daar 1 voor de radiators). Daarnaast (mooi jaren-70 antiek) heeft het huis vanaf de oude CV locatie (dedicated kelderruimte) 2x40mm output richting de (vele grote) radiators. Dus ook daar moet ik de flow wel kwijt in kunnenAls je 15K verhoging vraagt van een hydro unit, dan gaat hij daar echt die 16kW in gooien om het setpoint te bereiken. 15K is ook behoorlijk veel vraag. Hydro units kunnen prima WA standalone draaien op hun eigen regeling, ze hebben wel een buffervat nodig en een eigen pomp. Een AM160 heeft een minimale flow van 45L/M, denk daar wel aan.
Ik neem aan dat enkel de units die in bedrijf waren op dat moment mee doen in de defrost cycle? Of zullen alle units plots kou produceren terwijl ze uit stonden (lijkt mij ook niet fijn)? En is er een bepaald minimaal vermogen voor zo'n defrost? Stel dat de hydro units uit staan en er enkel (enkele) lucht units draaien, hoe werkt dat?Een defrost gebeurt op alle binnendelen gelijktijdig, de hydro units hebben dan die 45L/M echt nodig.
Daarnaast kan de HT enkel verwarmen voor zover ik weet, doet die uberhaupt mee tijdens de defrost? Die heeft trouwens ook "slechts" 24L/M nominaal.
Als echte tweaker ben ik natuurlijk van plan om te zorgen dat ik de flows en temperaturen op allerlei plekken kan meten (digitaal) en op basis daarvan ook dynamisch de flows kan regelen (Wilo met PWM input), dus ik denk dat er wel genoeg af te stellen zal zijnZorg dus voor een pomp die goed instelbaar is en een mogelijkheid tot inregelen en flow meten
Beide zijn namelijk noodzakelijk voor een inbedrijfstelling....
Gratis klinkt mooi, maar hoe gratis is dat? Is dit enkel en alleen als je de apparatuur ook bij Ambrava afneemt of kan je dit vragen voor elk systeem dat klaar is voor inbedrijfsstelling? Als echte Nederlander heb ik natuurlijk al zitten zoeken in allerlei verstopte plekken en ik zie dat er nogal prijsverschillen zitten tussen verschillende EU landen.Ambrava doet dit gratis trouwens, bij VRF hoort dat er gewoon bij. Of je installateur moet ervaren genoeg zijn om dit zelf te doen, maar zelfs dan komen ze vaak gewoon langs.
Mijn idee is eigenlijk om het systeem (voor zover ik kan) zelf te ontwerpen, alles te kopen, 90% voor te bereiden om dan alleen voor alle stappen met speciale tooling/ervaring (hier en daar hardsolderen indien nodig, N2 purge, leak test, afvullen, 1e start) een installateur te vragen.
Van zo'n installateur verwacht ik dan natuurlijk niet plots service van A-Z voor de dingen die hij niet heeft verzorgd, maar dat hoeft ook niet. Ik heb genoeg high-tech hard- en software ervaring dat ik er zelf wel uit moet kunnen komen met alle online referenties
De beschikbare ruimte lijkt groot genoeg, ook met inachtneming van de gespecificeerde benodigde serviceruimte. Grove schets waar ook ruimte voor een waterontharder is gereserveerd (rechtsachter), deur zit op de plek van 1191mm:[Afbeelding]
Hier moet je ongeveer aan denken, alleen dit is een AM320.

Ik heb inderdaad naar deze module gekeken, maar zag dat deze nogal fors geprijsd is (of jij weet betere prijzen dan 2x een binnenunitEn als je het af wilt maken.... Neem er een DMS bij, zo'n ding is top! Er zitten een aantal programmeerbare DI en DO poorten op, vrij programmeerbaar adhv als dit dan dat om binnendelen aan te sturen. Drukken en temperaturen uitlezen van alle binnen en buitendelen enz enz....
Als alternatief heb ik deze gevonden (<€200). Daarmee kan ik dan wel niet alle technische gegevens uitlezen, maar enkel de binnenunits lezen/schrijven. MIM-C02N is dan misschien een goede toevoeging denk ik. Voor een paar honderd euro kan ik dan zowel echt alles bekijken/instellen via SNET, alsook proberen de data te halen uit de seriele poort. Zie namelijk dat deze module een virtuele COM poort aanbiedt, dus daar moet wel wat data uit komen.
PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)
Vandaag de primaire flow gecheckt, die is nu 25 L/min, en in augustus, bij de installatie was dat 26 Lkoevlaas2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 00:01:
.....................
@Naalroc hoe zit het met jouw Zubadan liters en je filter ?
Dus dat interne filter laat ik nog maar een poosje rustig zitten.
Maar wat ik wel vreemd vind, is dat de CV installatie tenminste 20-25 jaar oud is (voormalige ketel en de overblijvende radiatoren) en ik geen vuil in het filter krijg, terwijl @Grolsch , die een splinternieuwe installatie heeft, zonder radiatoren, dus enkel nieuwe buis en kunststof slangen in de vloer, zijn filter al diverse malen heeft moeten schoon maken, als ik het goed begrijp.
Ik heb wèl alle radiatoren, stuk voor stuk door geblazen met schoon kraanwater, tot het volkomen helder in mijn emmer terecht kwam, voordat de wp werd geïnstalleerd; kennelijk heeft dat wel geholpen. en er zit ook een TF1 filter in de retour, maar daar komt ook nauwelijks iets vuil uit.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb hier mijn buitenunit op 2 meter hoogte aan de achtergevel hangen en ook alle gaten dicht en via het "elleboogje" met een stukje tuinslang naar de regenpijp.koevlaas2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:54:
[...]
Ik installeer de dopjes en elleboog niet meer iig.
Ik hoop dat doordat het defrost water warm is en alles netjes op afwateren staat dat het mee valt met het bevriezen. Anders idd toch maar verwarmingslint monteren.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Natuurlijk heb je hier gelijk, maar ik bedoelde,dat in de door mij geteste omstandigheden dT steeds in de regio 3-3,5* ligt.Grolsch schreef op woensdag 5 december 2018 @ 07:50:
...........
In principe kan dat nietZet je Ta maar eens op 40 graden, ik durf te wedden dat je dan een grotere dT hebt
Ik schreef eerder:
Mijn externe pomp (een Grundfos Apha2 25-60) staat al een poosje op vaste opbrengst, stand II, en dan geeft hij bij alleen het badkamer circuit en een paar radiatoren een flow van 1,2 m3/hr; ik heb hem net op III gezet, en de flow is 1,4 m3/hr
De flowcheck op de verdeler stond op 2 l/min, maar ik heb hem nu geheel open gedraaid, en de flow gaat daar nauwelijks omhoog; er staat nog een 2e circuit open, geregeld door een thermostaatventiel ,en een paar radiatoren, die ik eigenlijk niet nodig heb, maar open heb op flow te krijgen, en dus warmte weg te werken.!
Ik post later wel of dit het hevige gependel tegengaat.
de flow staat vandaag op 1,3-1,4 m3/hr en de Ta op 35, terwijl ik de 'dagverlaging ' van de bad- en slaapkamer op 1* heb gezet; het volgende is het resultaat:Ik ben benieuwd.

Vannacht heeft hij dus rustiger gelopen met de hogere Ta en max. flow van de sec. pomp.
om 6 uur een sww run, en pas rond 14 uur weer wat naverwarmen, omdat de badkamer 1* in temp gedaald was. Ditto om 16 uur.
Daarna om tegen zessen gaat de standaard temp van 21* aan de gang (dus 1* setpoint verhoging) en werd ook de slaapkamer (2 lussen) een poosje naverwarmd tot 19 uur, daarna werd alleen de badkamer verwarmd; dit duurde tot even na tienen, en nu is alles op temperatuur resp 18 en 21*
Daggebruik 16,92 kWh, en gisteren was dat , met al dat gependel, 16,02 kWh, terwijl het toch wat kouder was.
Dus wat is wijs.......
Nee dat gaat niet met de huidige set-up.Kun je de woonkamer dan niet wat knijpen (minder flow geven)Misschien dat dit helpt.
zie hierbovenHeb je al eens je flow gecontroleerd de laatste tijdZoals @koevlaas2 aangeeft wil het interne filter nog wel eens verstopt raken.
Warm water?vanderv schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:24:
[...]
Ik heb hier mijn buitenunit op 2 meter hoogte aan de achtergevel hangen en ook alle gaten dicht en via het "elleboogje" met een stukje tuinslang naar de regenpijp.
Ik hoop dat doordat het defrost water warm is en alles netjes op afwateren staat dat het mee valt met het bevriezen. Anders idd toch maar verwarmingslint monteren.
Dacht het niet: het is net ontdooid ijs,
Toch?
Ons verbruik met een 14kW Zubadan ontloopt elkaar maar 0,5 tot 1kWh blijkbaar.Naalroc schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:26:
[...]
Natuurlijk heb je hier gelijk, maar ik bedoelde,dat in de door mij geteste omstandigheden dT steeds in de regio 3-3,5* ligt.
Ik schreef eerder:
Mijn externe pomp (een Grundfos Apha2 25-60) staat al een poosje op vaste opbrengst, stand II, en dan geeft hij bij alleen het badkamer circuit en een paar radiatoren een flow van 1,2 m3/hr; ik heb hem net op III gezet, en de flow is 1,4 m3/hr
De flowcheck op de verdeler stond op 2 l/min, maar ik heb hem nu geheel open gedraaid, en de flow gaat daar nauwelijks omhoog; er staat nog een 2e circuit open, geregeld door een thermostaatventiel ,en een paar radiatoren, die ik eigenlijk niet nodig heb, maar open heb op flow te krijgen, en dus warmte weg te werken.!
[...]
de flow staat vandaag op 1,3-1,4 m3/hr en de Ta op 35, terwijl ik de 'dagverlaging ' van de bad- en slaapkamer op 1* heb gezet; het volgende is het resultaat:
[Afbeelding]
Vannacht heeft hij dus rustiger gelopen met de hogere Ta en max. flow van de sec. pomp.
om 6 uur een sww run, en pas rond 14 uur weer wat naverwarmen, omdat de badkamer 1* in temp gedaald was. Ditto om 16 uur.
Daarna om tegen zessen gaat de standaard temp van 21* aan de gang (dus 1* setpoint verhoging) en werd ook de slaapkamer (2 lussen) een poosje naverwarmd tot 19 uur, daarna werd alleen de badkamer verwarmd; dit duurde tot even na tienen, en nu is alles op temperatuur resp 18 en 21*
Daggebruik 16,92 kWh, en gisteren was dat , met al dat gependel, 16,02 kWh, terwijl het toch wat kouder was.
Dus wat is wijs.......![]()
[...]
Nee dat gaat niet met de huidige set-up.
[...]
zie hierboven
Heb dan wel nachtverlaging van 23:00 tot 7:30 toegepast als test.
Sowieso wat lastig vergelijken, omstandigheden veranderen per week dus ik laat het een paar weekjes ongemoeid.
Mijn pomp is een Alpha3 op standje 'auto adapt" en dan pompt hij tussen de 0,8 en 1,4 m3/u (wat ik tot nu toe gezien heb op de pomp).
Woning 2003 / 150m2 / Jaga convectoren met DBE
[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 06-12-2018 00:41 ]
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
7.5 kW WP hier, huis BJ 1980 en 2012 (aanbouw), 153m2 en 400m3 gisteren verstookt 7 kWh (21c in de woonkamer).BlueTooth76 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 00:34:
[...]
Ons verbruik met een 14kW Zubadan ontloopt elkaar maar 0,5 tot 1kWh blijkbaar.
Heb dan wel nachtverlaging van 23:00 tot 7:30 toegepast als test.
Sowieso wat lastig vergelijken, omstandigheden veranderen per week dus ik laat het een paar weekjes ongemoeid.
Mijn pomp is een Alpha3 op standje 'auto adapt" en dan pompt hij tussen de 0,8 en 1,4 m3/u (wat ik tot nu toe gezien heb op de pomp).
Woning 2003 / 150m2 / Jaga convectoren met DBE
@Naalroc Wat komt er uit de koevlaas2 formule nav je historisch gasverbruik ?
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 06-12-2018 01:07 ]
Nee, zover Brabant in zitten we niet echt. En om dan te kunnen kijken en luisteren is waarschijnlijk ook niet eenvoudig.Rimco schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:23:
[...]
Enig idee waar zo'n soort systeem mogelijkerwijs te bewonderen is in de driehoek Eindhoven, Helmond en Weert?
de standaard target voor de compressor is 30 bar., die kun je aanpassen, maar dat is direct een verlaging voor het totale systeem, dus ook je HT unit.Als ik het goed begrijp is die 30 bar de druk waarmee hij start, maar zal hij de druk later wel verlagen adhv het gevraagde vermogen? Kom in een van de Samsung trainings namelijk wel zoiets tegen:
[...]
Ook zie ik de "Target High Pressure PSI" instelling langskomen van inderdaad standaard 30 bar, maar die vervolgens ook nog verlaagd kan worden in "Energy Saving":
[...]
Om nog maar te zwijgen over de "Night Quiet" mogelijkheid
Geen optie dus waarschijnlijk.
De snelheid waarmee die 30 bar bereikt word varieert wel. Maar wat zie je daar voor probleem in, in die 30 bar?
Energy saving is pure vermogensbeperking, gebruiken we dus nooit, want je hebt niet voor niets een bepaald opgesteld vermogen.
Grote pompen van Wilo kan ik kort over zijn, niet aan beginnen. Echt rommel. Alle 4 de wilos op de foto zijn al aan verrot gedraaid. En het lag volgens Wilo aan vanalles, behalve aan hun.Inderdaad is het plan om een buffervat te gebruiken van 100 of 200L, met (al gespot in jouw foto) Wilo pompen (1 tussen hydro en buffer en vanaf daar 1 voor de radiators). Daarnaast (mooi jaren-70 antiek) heeft het huis vanaf de oude CV locatie (dedicated kelderruimte) 2x40mm output richting de (vele grote) radiators. Dus ook daar moet ik de flow wel kwijt in kunnen
Nu zijn ze vervangen voor Grundfos Magna1 en 3. Beter is er niet en prijs is ongeveer gelijk aan Wilo.
ALLE binnendelen doen gelijktijdig mee aan een defrost, zowel lucht als water. Hydro units schakelen in en bij lucht units die in bedrijf zijn gaat de fan uit, dan start de defrost. DHW diet niet mee natuurlijk. Na een defrost warmen eerst de lucht units op, voordat de fan weer aan gaat.Ik neem aan dat enkel de units die in bedrijf waren op dat moment mee doen in de defrost cycle? Of zullen alle units plots kou produceren terwijl ze uit stonden (lijkt mij ook niet fijn)? En is er een bepaald minimaal vermogen voor zo'n defrost? Stel dat de hydro units uit staan en er enkel (enkele) lucht units draaien, hoe werkt dat?
Daarnaast kan de HT enkel verwarmen voor zover ik weet, doet die uberhaupt mee tijdens de defrost? Die heeft trouwens ook "slechts" 24L/M nominaal.
Denk bij het plaatsen van de mcu box aan geluid, zo'n ding zit vol magneetkleppen, die allemaal schakelen bij een defrost en dat hoor je.
een niet door Ambrava verkocht systeem, doen ze niets aan, geen garantie, geen service. Hoogstwaarschijnlijk niet eens tegen betaling.Als echte tweaker ben ik natuurlijk van plan om te zorgen dat ik de flows en temperaturen op allerlei plekken kan meten (digitaal) en op basis daarvan ook dynamisch de flows kan regelen (Wilo met PWM input), dus ik denk dat er wel genoeg af te stellen zal zijn![]()
[...]
Gratis klinkt mooi, maar hoe gratis is dat? Is dit enkel en alleen als je de apparatuur ook bij Ambrava afneemt of kan je dit vragen voor elk systeem dat klaar is voor inbedrijfsstelling? Als echte Nederlander heb ik natuurlijk al zitten zoeken in allerlei verstopte plekken en ik zie dat er nogal prijsverschillen zitten tussen verschillende EU landen.
Ik vind dat terecht, anderen niet, maar dat is een andere discussie.
hier weer hetzelfde, ik verwacht niet dat er een installateur op je zit te wachten. Op manuren wordt weinig verdient, op materiaal flink meer.Mijn idee is eigenlijk om het systeem (voor zover ik kan) zelf te ontwerpen, alles te kopen, 90% voor te bereiden om dan alleen voor alle stappen met speciale tooling/ervaring (hier en daar hardsolderen indien nodig, N2 purge, leak test, afvullen, 1e start) een installateur te vragen.
Van zo'n installateur verwacht ik dan natuurlijk niet plots service van A-Z voor de dingen die hij niet heeft verzorgd, maar dat hoeft ook niet. Ik heb genoeg high-tech hard- en software ervaring dat ik er zelf wel uit moet kunnen komen met alle online referentiesIk vraag me dan alleen af hoe Ambrava dan in dit plaatje zou passen. Verlenen zij ook service op het controleren van een voorgestelde set-up zonder deze bij hun af te nemen bijvoorbeeld? Of zoals eerder genoemd ingebruiksstelling daarvan?
Dus wat valt er te winnen voor een installateur bij jouw, niet veel. En zeker zitten er niet veel te wachten op een VRF diy project. Daarbij wil ik niks af doen aan jouw kennis en kunde, maar ik ken de handige buurman en de klusjesmannen ook. En 9 van de 10 x is het één groot drama. Dus wie durft die gok te nemen bij jouw.
Met SNET kun je veel, heel veel en heel veel verzieken, dus kijk uit daarmee. Zelfs zoveel, dat het systeem nooit meer op zal starten.De beschikbare ruimte lijkt groot genoeg, ook met inachtneming van de gespecificeerde benodigde serviceruimte. Grove schets waar ook ruimte voor een waterontharder is gereserveerd (rechtsachter), deur zit op de plek van 1191mm:
[Afbeelding]
[...]
Ik heb inderdaad naar deze module gekeken, maar zag dat deze nogal fors geprijsd is (of jij weet betere prijzen dan 2x een binnenunit) Daarnaast lijkt deze geen fatsoenlijke API aan te bieden of ik zou voor de BACnet versie moeten gaan, maar die is minimaal net zo duur.
Als alternatief heb ik deze gevonden (<€200). Daarmee kan ik dan wel niet alle technische gegevens uitlezen, maar enkel de binnenunits lezen/schrijven. MIM-C02N is dan misschien een goede toevoeging denk ik. Voor een paar honderd euro kan ik dan zowel echt alles bekijken/instellen via SNET, alsook proberen de data te halen uit de seriele poort. Zie namelijk dat deze module een virtuele COM poort aanbiedt, dus daar moet wel wat data uit komen.
Modbus en bacnet bij dit systeem, heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat een DMS niet goedkoop is, maar wel zo handig, dat wij hem 9 van de 10x plaatsen bij een DVM.
Mocht je een keer een storing hebben, een lastige, dan verdien je hem direct terug. Een error history heeft het systeem standaard maar zeer beperkt.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Nu staat je correctie van de sensoren in elk geval niet goed bij je.Dylantje2 schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:43:
[...]
Ik heb nog een retour mail gestuurd..
Dus misschien wordt vervolgd...
Ik blijf het bizar vinden dat een meting op zo'n duur apparaat niet klopt.
Maar een stukje antwoord :
over voldoende kennis beschikt om de sensoren te controleren.
Hij kan ook eventueel de sensoren ijken, hierdoor zullen ook de uit te lezen waardes wijzigen.
Wordt vervolgd..
Edit:
maar bij de maandwaarden ziet het er beter uit.
Beter maar het zou toch gewoon bijna goed moeten zijn?
Het probleem is volgens mij:
https://drive.google.com/...ts-xoiGh/view?usp=sharing
https://drive.google.com/...4PEZXuBW/view?usp=sharing
Te mooi voor woorden...Met een cop van 13
Ook zie ik met mijn sensoren bij Ta en Tr en Tbuiten verschillen.
En tsja..COP winnaar: :-)
https://drive.google.com/...ckZGQVRz/view?usp=sharing
Of hij loopt gewoon erg zuinig:
https://snapshot.raintank...uaQt1fnM4BlxHNlFGMJsHmZMy
Ik
Heb mijn sensoren gelijk gezet met de waardes van de kampstrup (zo ver als mogelijk) en moet zeggen dat de waardes nu redelijk kloppen in de panasonic.
Thanksjeroenvervuren schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:17:
[...]
Nu staat je correctie van de sensoren in elk geval niet goed bij je.
Ik
Heb mijn sensoren gelijk gezet met de waardes van de kampstrup (zo ver als mogelijk) en moet zeggen dat de waardes nu redelijk kloppen in de panasonic.
Ook je dagelijkse cop?
Kan me voorstellen dat je kamstrup ook zou kunnen ijken?
Dus daarom zoek ik naar de Installateurs "voorschriften " van ijken.
Ik vermoed dan ook dat ondanks spoelen (heb ik zelf gezien) er toch bouw "rommel" in het systeem zit/zat.Naalroc schreef op woensdag 5 december 2018 @ 22:56:
[...]
Vandaag de primaire flow gecheckt, die is nu 25 L/min, en in augustus, bij de installatie was dat 26 L
Dus dat interne filter laat ik nog maar een poosje rustig zitten.
Maar wat ik wel vreemd vind, is dat de CV installatie tenminste 20-25 jaar oud is (voormalige ketel en de overblijvende radiatoren) en ik geen vuil in het filter krijg, terwijl @Grolsch , die een splinternieuwe installatie heeft, zonder radiatoren, dus enkel nieuwe buis en kunststof slangen in de vloer, zijn filter al diverse malen heeft moeten schoon maken, als ik het goed begrijp.
Ik heb wèl alle radiatoren, stuk voor stuk door geblazen met schoon kraanwater, tot het volkomen helder in mijn emmer terecht kwam, voordat de wp werd geïnstalleerd; kennelijk heeft dat wel geholpen. en er zit ook een TF1 filter in de retour, maar daar komt ook nauwelijks iets vuil uit.
Er zit voor mij niets anders op als de primaire flow in de gaten te houden, en af en toe het filter schoon te maken.
Met 25 ltr/minuut zou ik ook niets doen als ik jou was.
Ik vind bovenstaande grafiek zo slecht nog niet gezien de omstandigheden. Je moet niet vergeten dat jij de hele dag je houtkachel aan hebt, maar je WP is berekend op verwarmen zonder houtkachel, dus perfect voor beide scenario's krijg je het niet. Dan had je een cascade opstelling moeten bedenken om verder terug te kunnen moduleren.Naalroc schreef op woensdag 5 december 2018 @ 23:26:
[...]
Natuurlijk heb je hier gelijk, maar ik bedoelde,dat in de door mij geteste omstandigheden dT steeds in de regio 3-3,5* ligt.
Ik schreef eerder:
[...]
de flow staat vandaag op 1,3-1,4 m3/hr en de Ta op 35, terwijl ik de 'dagverlaging ' van de bad- en slaapkamer op 1* heb gezet; het volgende is het resultaat:
[Afbeelding]
Dus wat is wijs.......
Is die thermostaat met IR vloer voeler nog een optie voor je woonkamer
Ik heb trouwens nog geen feedback gehoord op je 50%/100% verhaal. Als ik je grafiek zo zie draai je op 100% (Aan de SWW run te zien). Je ziet dat je systeem ook op 100% niet als een idioot gaat lopen te pendelen. ff vermogen vragen tot Ta is bereikt, en dan mooi rustig terugmoduleren.
Naalroc komt van 2800m3 af, dus 13,57KW volgens jou formule.koevlaas2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 01:05:
[...]
7.5 kW WP hier, huis BJ 1980 en 2012 (aanbouw), 153m2 en 400m3 gisteren verstookt 7 kWh (21c in de woonkamer).
@Naalroc Wat komt er uit de koevlaas2 formule nav je historisch gasverbruik ?
Gisteren trouwens WP onvriendelijk weer in Twente, 's ochtends vorst, winderig en regen. In totaal is er gisteren 23,5kWh in de WP gegaan waarvan zo'n 6kWh voor SWW.
Maandag slechts 5,4kWh incl. SWW en dinsdag 17kWh. Het is allemaal erg afhankelijk van de omstandigheden.
Ik bedoel de T-boiler setpoint temperatuur. Wat dan de Ta is kunnen de meesten toch niet zien, en is ook merk afhankelijk verwacht ik.Tomexergie schreef op woensdag 5 december 2018 @ 17:52:
[...]
Tja, de kolom is vrij en het geeft niet veel extra werk voor de deelnemers. Ik vraag mij wel af of het toegevoegde waarde heeft omdat het een vaste instelling is die bij R410A bij uitzondering hoger gaat dan 55C. Verder is er ook nog de legionella problematiek. We hebben in iedergeval DHW en CV gescheiden en dat is een goede zaak gebleken. De Duitse site "Warmepumpen" heeft dat niet gedaan waardoor peren en appels door elkaar heen.
Als de deelnemers het ermee eens zijn dan beginnen we er al in december mee. Dus opgave van de DHW temperatuur door de warmtepomp geleverd aan een voorraadvat.
Ik verwacht dat je zult zien dat mensen met een lagere T-boiler een hogere COP halen voor hun SWW.
Misschien de grootte van het vat + T-boilersetpoint doorgeven
"400L @ 45 graden" bijvoorbeeld.
Dit omdat de WP minder hoge Ta's hoeven te gebruiken omdat setpoint T-boiler lager ligt.
Naar mijn mening kun je 2 dingen doen om een hoge COP bij SWW te halen.
1 = Tijdstip van verwarmen op het warmste moment van de dag zetten (+- 14.00)
2 = T-boiler zo laag mogelijk houden.
[ Voor 16% gewijzigd door Grolsch op 06-12-2018 07:43 ]
Makkelijk de trap afkrijgen is natuurlijk relatief:LangeFries schreef op woensdag 5 december 2018 @ 18:03:
[...]
Als je van Nibe de SMO40 besturingsunit pakt en combineert metde F2120 en een mooi Duits boilervat geschikt voor een WP koopt, dan kun je het makkelijker de trap af krijgen en heb je een zuinige verwarming en een zuinige WW. Er stond een lijstje heel geschikte boilervaten op het WP forum van energiesparhuis.at. Mijn Nibe VVM320 heeft ongeveer 100W verlies. 50W is wel een heel stuk beter. Het duurt alleen even voordat je het terugverdient hebt.
Dit is de deur naar de kelder:

En dan ga je dit trappetje af:

En dat ding zit nou niet bepaald gegoten in beton (hij staat zelfs best los:p)
Daarbij was ik niet van plan zelf spullen te kopen. Ik heb er te weinig verstand van. Maar ik wil wel iets weten, zodat ze me geen onzin kunnen verkopen.
Het gaat over het opnemen in onze monitoringtabel van de aanvoertemperatuur tijdens de DHW run van de L/W warmtepomp. @Grolsch stelt voor om de T-set te nemen. Dat klinkt logisch omdat bij een goede regeling deze temperatuur ongeveer aangeleverd wordt aan het voorraadvat.Grolsch schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:35:
[...]
Ik bedoel de T-boiler setpoint temperatuur. Wat dan de Ta is kunnen de meesten toch niet zien, en is ook merk afhankelijk verwacht ik.
Ik verwacht dat je zult zien dat mensen met een lagere T-boiler een hogere COP halen voor hun SWW.
Misschien de grootte van het vat + T-boilersetpoint doorgeven
"400L @ 45 graden" bijvoorbeeld.
Dit omdat de WP minder hoge Ta's hoeven te gebruiken omdat setpoint T-boiler lager ligt.
Naar mijn mening kun je 2 dingen doen om een hoge COP bij SWW te halen.
1 = Tijdstip van verwarmen op het warmste moment van de dag zetten (+- 14.00)
2 = T-boiler zo laag mogelijk houden.
Alles moet wel zo eenvoudig mogelijk en we hebben bij de CV de systeem-monitoring grens om de WP heen getrokken. Ik stel voor om dat bij de DHW ook te doen. De warmtemeter registreert Ta, Tr en de flow en bepaald vermogen een de geleverde warmte. Verder niet het systeem en voorraadvat er bij betrekken, dat wordt complex, ook al i.v.m. de combinatie zonneboiler.
Trapje weg halen en met lift de wp laten zakken, en ook je boiler, perfecte ruimteWailing_Banshee schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:38:
[...]
Makkelijk de trap afkrijgen is natuurlijk relatief:
Dit is de deur naar de kelder:
[Afbeelding: Deur naar de kelder]
En dan ga je dit trappetje af:
[Afbeelding: De keldertrap]
En dat ding zit nou niet bepaald gegoten in beton (hij staat zelfs best los:p)
Daarbij was ik niet van plan zelf spullen te kopen. Ik heb er te weinig verstand van. Maar ik wil wel iets weten, zodat ze me geen onzin kunnen verkopen.
1 PVoutput . Dongen NB
Precies dat dacht ik ook toen ik de foto's zag. De losse instabiele trap is eerder een kans dan een beperking. Door hem weg te halen krijg je een grotere doorgang waardoor waarschijnlijk zo'n beetje elke binnen-unit die door de doorgang past en die er qua hoogte in gaat er ook wel te plaatsen is. Een paar spanbanden eromheen zodat je je eigen handvatten creëert en dan 1-2 personen in de kelder en iemand boven en je hebt hem er zo in lijkt me. Of dmv een liftconstructie...reneeke1970 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:15:
[...]
Trapje weg halen en met lift de wp laten zakken, en ook je boiler, perfecte ruimte
Om even terug te komen op mijn eigen vraag.mgroen81 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 13:12:
Vraag: Ik ben op zoek naar een nieuwe (thermostatische) douchekraan. De oude kraan laat teveel koud water door. Minimum SWW temp is 45 maar dat is nu niet meer voldoende om lekker te douchen.
Ik heb in de douche nu een ouderwetse 2 knops kraan geïnstalleerd. Omdat ik nu niet wilde investeren in een dure kraan aangezien we in een paar jaar de badkamer gaan aanpakken.
Ook denk ik dat alle thermostatische douche kranen wel wat koud bijmengen dus ik wilde dit wel proberen. Laagste max SWW is 44 graden. Bij 39 graden gaat de WP de boiler weer opwarmen.
Ik ben benieuwd wat de verlaging met de COP gaat doen...
[ Voor 6% gewijzigd door mgroen81 op 09-12-2018 12:12 ]
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
As said geluid is echt heel subjectief. Mijn Panasonic Mono hing aan de achtermuur, hele apparaat heb ik nooit gehoord, ook buiten niet. Pas als je hem in het zicht had kon je hem horen. Het geluid kaatst tegen de harde achtermuur en werd 8 mtr verderop in de heg "gesmoord"godfriedd schreef op maandag 3 december 2018 @ 12:14:
[...]
Maar ik ben erg blij dat ik hem achterin de tuin heb staan, 20 meter van mijn woning af. Ik had hem niet graag tegen mijn achtergevel gehad moet ik zeggen.
Wat mij niet helemaal duidelijk is: Heb jij hem bij @Grolsch gehooord terwijl hij rustig aan het pruttelen was of tijdens die 16kW SWW-run. Want dat zal een groot verschil hebben gemaakt verwacht ik....
De Hitachi kon helaas niet op dezelfde plek hangen en staat op het platte dak. Deze hoor ik bij de achterdeur niet (3 mtr afstand) echter op de oprit aan de voorzijde(>10mtr) kan ik hem horen draaien. Niet hinderlijk en waarschijnlijk iemand die het niet weet hoort het niet eens.
Ik denk dat de directe omgeving van de buitenunit meer doet met het geluid dan de verschillen tussen de buitenunits qua geluidsproductie. Uiteraard zal een 15kW wss wel wat meer lawaai kunnen produceren dan een <7kW unit.
Volgens mij zit de controller op de thermostaat aansluiting? Dan zou je de tado op aan/uit moeten aansluitenjeroenvervuren schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:03:
Ik wil me tado weer aan de muur gaan hangen in plaats Van de panasonic controller. (Was zoizo maar tijdelijk) alleen zit er even me hoe ik hem aan ga sluiten. Kan ik hem het beste aansluiten op de thermostaat aansluiting van de panasonic of aan de aan/uit aansluiting. ? Is er nog verschil in het stroom verbruik als hij niks staat te doen ?
Ik zou voor koeling toch echt een L/L WP gaan pakken. Wat je aan materiaal kwijt bent voor zo'n plafond kan je prima een L/L voor halen welke "echt" gemaakt is voor koeling.jschoorl2 schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 21:25:
[...]
Foutje, is split systeem.
Ja mitsu is ook een goede kanshebber, Mitsubishi PUHZ-SHW80YAA+ERSC-VM2C 8.0 kW 400V
Even wat achtergrond, huis uit 2004, hr++ glas, rc 3.5, 200m2, hele huis jaga H20, 1400m3 gas/jr (incl sww), 2500 kwh “overprodukte” zonnepanelen, 4 peroonshuishouden. Huis wordt warm in de zomer dus denk eraan om benedenverdieping van plafondkoeling te voorzien (bv warp systems of uniwarm), 3 fase aansluiting
Ik heb voor 80 euro nieuwe grohe 3000 thermostaatkranen gekocht, afschrijving nihil in een paar jaar.mgroen81 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 11:50:
[...]
Om even terug te komen op mijn eigen vraag.
Ik heb in de douche nu een ouderwetse 2 knops kraan geïnstalleerd. Omdat ik nu niet wilde investeren in een dure kraan aangezien we in een paar jaar de badkamer gaan aanpakken.
Ook denk ik dat alle thermostatische douche kranen wel wat koud bijmengen dus ik wilde dit wel proberen.
Het douchewater is (kan) nu warmer dan ooit zelfs nadat ik de max SWW op 40 graden gezet heb. Bij 35 graden gaat de WP de boiler weer opwarmen.
[ Voor 11% gewijzigd door Appie Heijn op 06-12-2018 14:42 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Helemaal eens met @Grolsch : Het gaat om het resultaat, en dat is het behalen van de ingestelde waarde, en die zet je zelf; dus Tboiler is bij mij 45*Tomexergie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 08:12:
[...]
Het gaat over het opnemen in onze monitoringtabel van de aanvoertemperatuur tijdens de DHW run van de L/W warmtepomp. @Grolsch stelt voor om de T-set te nemen. Dat klinkt logisch omdat bij een goede regeling deze temperatuur ongeveer aangeleverd wordt aan het voorraadvat.
Alles moet wel zo eenvoudig mogelijk en we hebben bij de CV de systeem-monitoring grens om de WP heen getrokken. Ik stel voor om dat bij de DHW ook te doen. De warmtemeter registreert Ta, Tr en de flow en bepaald vermogen een de geleverde warmte. Verder niet het systeem en voorraadvat er bij betrekken, dat wordt complex, ook al i.v.m. de combinatie zonneboiler.
Wat daardoor de aan-en afvoer temperaturen zijn, vind ik niet zo interessant in dit geval: De wp moet gewoon doen wat je van hem vraagt.
Toch wel hoor,Grolsch schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:35:
Ik heb trouwens nog geen feedback gehoord op je 50%/100% verhaal. Als ik je grafiek zo zie draai je op 100% (Aan de SWW run te zien). Je ziet dat je systeem ook op 100% niet als een idioot gaat lopen te pendelen. ff vermogen vragen tot Ta is bereikt, en dan mooi rustig terugmoduleren.
En sindsdien staat hij op 100%Naalroc schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 17:35:
..............................
Maar ik heb hem vanmiddag gelijk op 100% gezet, dus morgen zullen we het weten, de nacht temperaturen lijken gelijk te worden hier.
Hoe doe je dat dan bij de H serie? Of heb je het hier weer alleen over de sensor van de thermostaat?jeroenvervuren schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:17:
[...]
Nu staat je correctie van de sensoren in elk geval niet goed bij je.
Ik
Handig hoor, zulke ervaren lieden hier, die steeds weer hun kennis willen delen!
Ik vond vooral het volgende stukje briljant: "aan de gevel blaast ie witte rook voor mijn keukenraam zodat ik in een Halloweenfilm leef "
Ik heb de stukjes gelezen, en sta op het punt om de telegraaf te bellen / mailen wat een onzin staat er allemaal in!!kmf schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:52:
De anti-warmtepompenlobby is weer eens flink bezig zeg: lawaai, rook en ontpoloffende elektriciteitsrekeningen...
Ik vond vooral het volgende stukje briljant: "aan de gevel blaast ie witte rook voor mijn keukenraam zodat ik in een Halloweenfilm leef "
Handig als je geen Telegraaf account hebtkmf schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:52:
De anti-warmtepompenlobby is weer eens flink bezig zeg: lawaai, rook en ontpoloffende elektriciteitsrekeningen...
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Vrees niet! Facebook2theRescue of RTLZ, waarbij ik een commentaar de prijs "briljantste comment van het jaar 2018" ga geven.Felicia schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:59:
[...]
Handig als je geen Telegraaf account hebt
"eeft het kabinet er ook wel eens aan gedacht dat bij mondiaal massaal gebruik van een warmtepomp de aarde wel eens versneld vele graden meer zou kunnen afkoelen."
(laten we nog meer warmtepompen installeren, dan kunnen we de opwarming van de aarde tegengaan
[ Voor 57% gewijzigd door kmf op 06-12-2018 13:10 ]
Unit uitzetten. Dan terugtoets, enter toets en pijltje naar recht tegelijk . Vanuit dat menu kan je de sensoren anders instellent.oswald schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:21:
[...]
Hoe doe je dat dan bij de H serie? Of heb je het hier weer alleen over de sensor van de thermostaat?
Je kan daar alle sensoren instellen
Kamstrup kan je niet ijken. Is al geijkt.Dylantje2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 07:19:
[...]
Thanks
Ook je dagelijkse cop?
Kan me voorstellen dat je kamstrup ook zou kunnen ijken?
Dus daarom zoek ik naar de Installateurs "voorschriften " van ijken.
De dagelijkse COP is op 10% gelijk met de kampstrup. Maar de COP van de panasonic blijft op deze manier natuurlijk poppenspul. Wil je het echt zeker weten dan kan je
Niet anders als een kamstrup
Ik heb mijn lidmaatschap bij Eigen Huis opgezegd. Ze zijn wat mij betreft TE kritisch. En hebben over een hoop onderwerpen niet veel kennis in (eigen) huis. Waaronder het onderwerp WP.kmf schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:52:
Dat ze kritisch zijn is goed maar ze zijn echt de vooruitgang aan het tegenwerken.
Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K
Ze proberen angst te kweken zodat ze weer adviezen kunnen verkopen.mgroen81 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:38:
[...]
Ik heb mijn lidmaatschap bij Eigen Huis opgezegd. Ze zijn wat mij betreft TE kritisch. En hebben over een hoop onderwerpen niet veel kennis in (eigen) huis. Waaronder het onderwerp WP.
Dat ze kritisch zijn is goed maar ze zijn echt de vooruitgang aan het tegenwerken.
Wat ik vreemd vind is dat wordt gesteld dat de kosten omhoog vliegen doordat het elektrisch verbruik omhoog gaat. Snapt men dan niet dat ter compensatie (als het goed is) het gasverbruik omlaag gaat? En als je normale COP-waardes haalt zoals zo'n beetje iedereen hier op het forum je juist economisch gezien beter af bent met een nieuwe situatie met hoger elektriciteitsverbruik dan met de oude situatie met meer gasverbruik? Enige waardoor ik zie dat het mis zou kunnen gaan is als mensen massaal een onderbemeten warmtepomp/boilervat kiezen (of krijgen aangesmeerd) waardoor ze veel te vaak een elektrisch backup-element moeten inschakelen.mgroen81 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:38:
[...]
Ik heb mijn lidmaatschap bij Eigen Huis opgezegd. Ze zijn wat mij betreft TE kritisch. En hebben over een hoop onderwerpen niet veel kennis in (eigen) huis. Waaronder het onderwerp WP.
Ik woon zelf in een stal uit 1857 en die is wel geïsoleerd maar verre van nieuwbouwstandaarden en toch werkt bij mij een warmtepomp goed en zéér comfortabel. Het enige waar men mijns inziens realistisch over moet zijn is dat je niet binnen een kwartier je huis warm hebt als deze 4 graden is afgekoeld. Je moet dus gewoon zorgen dat hij op temperatuur blijft (hooguit een nachtverlaging van ca 1 graad). Het is een mindset die moet veranderen en die op termijn juist zorgt voor meer comfort en een lagere energierekening.
Idd volledig kansloze artikelen, ik maak mij er al niet meer druk om. Ook familieleden of vrienden die zo negatief reageren. "Joh je hebt helemaal gelijk, het is één groot drama" geen energie meer in steken. Vroeg of laat komen ze er wel achter dat ze er naast zaten.Ramon_1984 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:56:
[...]
Ik heb de stukjes gelezen, en sta op het punt om de telegraaf te bellen / mailen wat een onzin staat er allemaal in!!
Ik snap dat niet, wij wonen in een vrijstaand woning jaren 60, redelijk op de ruimte.
We zijn door spouwmuurisolatie, aanvoertemp verlagen en 50% vloerverwarming van 2800m3(vorige bewoners) naar 1200-1400m3 gas gegaan.
Bij de WP azijnzeikers nemen ze al het bovenstaande in 1 rekensom mee, "zie je wel, wat een investering, warmtepomp kan niet uit". Wie wil z'n huis nou niet isoleren en het in 4 jaar terug verdienen? Wat voor verwarming je ook hebt. Levert toch geld en comfort op?
Inmiddels met de 6,5kW hitachi nu "gasloos" nog 15m3 voor het koken wat volgend jaar er ook niet meer is ivm nieuwe keuken. Elek verbruik, durf ik nog niet te zeggen. Heb de kWh logging nog niet weer op de rit. Ik zie geen excessief elek verbruik dus tevreden. En het belangrijkste, het is lekker warm in huis. Altijd en overal wanneer gewenst. Ook met -15
Heb je wel een slimme meter? Meest simpele inzicht wat je kunt krijgen is namelijk via een site als slimmemeterportal.nl bekijken wat je dagverbruik is en dat vergelijken met de situatie van vóór de warmptepomp (of vergelijken met momenten dat de warmtepomp niet actief is). Ikzelf verbruik gemiddeld gezien ca 8 kWh per dag voor mijn normale huishouden dus ik weet dat het extra verbruik in de warmtepomp gaat zitten. Nou log ik de warmtepomp zelf ook wel maar op die manier zou ik op maand en jaarniveau ook aardig kunnen inschatten welke hoeveelheid energie er in het verwarmen van mijn huis gaat zitten.Appie Heijn schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:54:
[...]
Elek verbruik, durf ik nog niet te zeggen. Heb de kWh logging nog niet weer op de rit. Ik zie geen excessief elek verbruik dus tevreden. En het belangrijkste, het is lekker warm in huis. Altijd en overal wanneer gewenst. Ook met -15
Eigenhuis is nogal close met Feenstra, die nogal begaan is cv-ketels.mgroen81 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:38:
[...]
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.
Ik vind het wel meevallen. De meeste artikelen die ik tegenkom waar ze negatief over de warmtepomp zijn, zijn ofwel opiniestukken ofwel stukken die zijn ingezonden. Laatst ook eentje, die werd kennelijk door haar installateur afgeraden om een warmtepomp te nemen omdat ze haar woning er niet warm mee zou krijgen en in zou leveren op comfort.mgroen81 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:38:
[...]
Toen heb ik de auteur toch even een mailtje gestuurd waarom zo'n artikel gepubliceerd is, vooral omdat het vooral berust op niet onderbouwde meningen i.p.v. feiten. En als die dame zich niet door haar gevoel had laten leiden maar iets meer onderzoek had gedaan dan had het best zo kunnen zijn dat ze zelf op een andere conclusie uitgekomen was. Als je op de VEH website kijkt dan proef ik die negativiteit helemaal niet en zijn er zelfs goeie tips te vinden...
Maar, veel mensen zijn vooral verankerd aan hun CV ketel. Zuslief laatst ook, toch tijd dat de CV vervangen werd. Gevraagd of ze al eens had nagedacht over een warmtepomp, krijg ik terug dat ze gek zou zijn om die eentje te plaatsen. Broerlief gesproken, die had 'm net vervangen want hij was kapot maar hij stond er wel voor open om een Elga te plaatsen, hij was de gaskosten ook een beetje beu aan 't worden.
Het grootste probleem voor veel mensen is toch dat ze 'm niet zelf kunnen installeren en dat er dus een installateur moet komen. Die rekent zich ook rijk waardoor een nieuwe CV van zeg 2000,- gewoon veel beter lijkt dan een geschikte warmtepomp van 10-15k.-
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Ja die heb ik (slimme meter) echter heb ik al 3-4 jaar een warmtepomp dus makkelijk vergelijken is het niet, alleen deze nieuwe WP doet ook SWW wat de vorige niet deed. Ik verbruik 20-30kWh per dag. Zaterdag 24 november een uitschieter naar 48kWh, 4 personen douchen, veel draaiuren WP en de hele dag wassen gedraaid icm warmtepompdroger.godfriedd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 15:41:
[...]
Heb je wel een slimme meter? Meest simpele inzicht wat je kunt krijgen is namelijk via een site als slimmemeterportal.nl bekijken wat je dagverbruik is en dat vergelijken met de situatie van vóór de warmptepomp (of vergelijken met momenten dat de warmtepomp niet actief is). Ikzelf verbruik gemiddeld gezien ca 8 kWh per dag voor mijn normale huishouden dus ik weet dat het extra verbruik in de warmtepomp gaat zitten. Nou log ik de warmtepomp zelf ook wel maar op die manier zou ik op maand en jaarniveau ook aardig kunnen inschatten welke hoeveelheid energie er in het verwarmen van mijn huis gaat zitten.
MMFelicia schreef op donderdag 6 december 2018 @ 12:59:
[...]
Handig als je geen Telegraaf account hebt
Tweakers is ook van ....
Is niet alleen de televaag....
https://www.bouwformatie....euws&utm_term=lees_verder

Kijk... Dit is die held uit Zutphen die beweert dat het allemaal niets is. Gas dit gas dat, maar geen F-gassen.
Geef hem nog een paar jaartjes

https://www.cornelisseninstallatie.nlOxellaar schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:04:
[Afbeelding]
Kijk... Dit is die held uit Zutphen die beweert dat het allemaal niets is. Gas dit gas dat, maar geen F-gassen.
Geef hem nog een paar jaartjes
Probleem is denk ik meer dat de cv instalateurs er kwa kennis nog niet klaar voor zijn.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Daar zit het grootste probleem......Erwin_83 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:15:
Probleem is denk ik meer dat de cv instalateurs er kwa kennis nog niet klaar voor zijn.
Ik vond dit wel een duidelijk en volgens mij een realistisch weergave mbt kosten. https://www.klimaatexpert.com/blog/warmtepomp-kostengodfriedd schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:27:
[...]
Wat ik vreemd vind is dat wordt gesteld dat de kosten omhoog vliegen doordat het elektrisch verbruik omhoog gaat. Snapt men dan niet dat ter compensatie (als het goed is) het gasverbruik omlaag gaat? En als je normale COP-waardes haalt zoals zo'n beetje iedereen hier op het forum je juist economisch gezien beter af bent met een nieuwe situatie met hoger elektriciteitsverbruik dan met de oude situatie met meer gasverbruik? Enige waardoor ik zie dat het mis zou kunnen gaan is als mensen massaal een onderbemeten warmtepomp/boilervat kiezen (of krijgen aangesmeerd) waardoor ze veel te vaak een elektrisch backup-element moeten gebruiken
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
De klimaatexpert realistisch?jschoorl2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:32:
[...]
Ik vond dit wel een duidelijk en volgens mij een realistisch weergave mbt kosten. https://www.klimaatexpert.com/blog/warmtepomp-kosten
Een SCOP van 5,2 is misschien voor een w/w-warmtepomp met alleen vloerverwarming haalbaar.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja dat is inderdaad een nadeel, van die koude grond....dunklefaser schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:45:
[...]
De klimaatexpert realistisch?
Een SCOP van 5,2 is misschien voor een w/w-warmtepomp met alleen vloerverwarming haalbaar.
*kuch
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-12-2018 20:03 ]
Ik kan mij vreselijk storen aan dit soort onnozele figuren die een podium krijgen aangeboden door de media. Hij kan niet eens 1+ 1 uitrekenen...
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Iemand goede suggesties?
@koevlaas2 ....?mightym schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:13:
Ik ben voor een kennis op zoek naar een betrouwbare leverancier/installateur van een Mitsubishi Zubadan 8 of 11kW warmtepomp met 200L boilervat in het zuidwesten van het land.
Iemand goede suggesties?
Als hij tijd heeft is hij volgens mij meer dan welkom :-)
Volgend jaar heb ik tijd.mightym schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:28:
[...]
Als hij tijd heeft is hij volgens mij meer dan welkom :-)
Afgelopen vrijdag bij Immo Tec in Bochum een Pana 9 kw mono opgehaald.
Deze pomp is voor mijn collega. Ik heb hem besmet met het virus.
Zijn er Tweakers in de buurt van Zutphen die er één hebben staan.
Zodat we tips en of andere bijzonderheden te weten komen.
Das al bijjna 3 januari heeft hij een draaiend pompje?
Of bedoel je eind 2019
De Elga wordt aangesloten op een buffervat van 1000 liter, samen met de zonnecollectoren en de houtkachel. De cvketel doet eventueel de rest.
Een weetje... Klimaatexpert is onderdeel van dezelfde holding waar ook Alklima-Mitsubishi electric en Ambrava-Samsung onderdeel van zijn.jschoorl2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 19:32:
[...]
Ik vond dit wel een duidelijk en volgens mij een realistisch weergave mbt kosten. https://www.klimaatexpert.com/blog/warmtepomp-kosten
Een enorme bak met kennis dus, die al tientallen jaren bezig zijn met all electric.
En die sCOP van 5.2 is volgens mij een waarde uit de specs van een bepaald Hitachi model.
Nibe heeft ook een sCOP van 5.1in de specs staan van de F2120 - 16
Heb je dan een open kapschuurHuugh schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:34:
De buitenunit van de Elga warmtepomp wil ik in de schuur (800 m2) plaatsen. Er is voldoende ventilatie, maar ik weet niet of het toch niet te koud zal worden in de schuur om de Elga goed te laten werken.
De Elga wordt aangesloten op een buffervat van 1000 liter, samen met de zonnecollectoren en de houtkachel. De cvketel doet eventueel de rest.
Zeg dat het 3 meter hoog is, 2400m3 lucht, die nog ververst word ook door ventilatie. Daar is nogal wat vermogen voor nodig om dat echt flink te koelen.
Volgens mij kan dat wel...
Maar zet de Elga niet laag in de ruimte, maar hoog, ivm gelaagdheid van bijna stilstaande lucht
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 06-12-2018 23:15 ]
Hier maken ze het vergelijk met cv, voor degenen die zich aan het orienteren zijn https://www.klimaatexpert...-ketel-kosten-vergelijken. En ja, ongetwijfeld zal dit verhaal ook wat gekleurd zijn (prijs warmtepomp is met huidige installatie kosten meestal hoger)Oxellaar schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:54:
[...]
Een weetje... Klimaatexpert is onderdeel van dezelfde holding waar ook Alklima-Mitsubishi electric en Ambrava-Samsung onderdeel van zijn.
Een enorme bak met kennis dus, die al tientallen jaren bezig zijn met all electric.
En die sCOP van 5.2 is volgens mij een waarde uit de specs van een bepaald Hitachi model.
Nibe heeft ook een sCOP van 5.1in de specs staan van de F2120 - 16
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
vergelijken met cv? CV= centrale verwarming... Ook een warmtepomp is een cvjschoorl2 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 23:31:
[...]
Hier maken ze het vergelijk met cv, voor degenen die zich aan het orienteren zijn https://www.klimaatexpert...-ketel-kosten-vergelijken. En ja, ongetwijfeld zal dit verhaal ook wat gekleurd zijn (prijs warmtepomp is met huidige installatie kosten meestal hoger)
Als de specs een sCOP vermelden van 5, dan maak je de vergelijking naar gas toch met 5?
Het is hoog, dat weet ik, maar in het voorbeeld nemen ze 90% rendement voor gasgestookt.
Dat is ook hoger dan het jaargemiddelde van een ketel.
En ja, deze mannen verkopen warmtepompen, dus is het een gekleurd verhaal.
Ze installeren zelf niet, dus hebben geen invloed op de prijs.
Maar ik ken ze persoonlijk en het is een fanatiek clubje. Ze staan absoluut achter het gene wat ze beweren.
Gigantisch veel reakties op de artikelen die nergens opslaan en geplaatst worden door mensen die geen warmtepomp hebben.kmf schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:01:
[...]
Vrees niet! Facebook2theRescue of RTLZ, waarbij ik een commentaar de prijs "briljantste comment van het jaar 2018" ga geven.
"eeft het kabinet er ook wel eens aan gedacht dat bij mondiaal massaal gebruik van een warmtepomp de aarde wel eens versneld vele graden meer zou kunnen afkoelen."
(laten we nog meer warmtepompen installeren, dan kunnen we de opwarming van de aarde tegengaan)
En veel reakties van lui met een warmtepomp die volgens hun zeggen slecht werkt.
Onbegonnen werk de warmtepomp van zijn slechte naam af te krijgen.
Zit jij ermee? Ik niet iedergeval. Dit was bij zonnepanelen ook het geval in 2013, nu 5 jaar later word iedereen wakker, nou prima, 5 jaar "gemist"koevlaas2 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 06:54:
[...]
Gigantisch veel reakties op de artikelen die nergens opslaan en geplaatst worden door mensen die geen warmtepomp hebben.
En veel reakties van lui met een warmtepomp die volgens hun zeggen slecht werkt.
Onnegonnen werk de warmtepomp van zijn slechte naam af te krijgen.
Vandaag ben je gek, morgen komt iedereen vragen...
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Dit topic is gesloten.