Slecht nieuws blijft lang hangen. En dat project in Zutphen waar alles misging en ze uiteindelijk de wp's door gas cv's hebben vervangen heeft er wel voor gezorgd dat er langdurig een slechte naam aan de wp is bezorgd.Felicia schreef op donderdag 6 december 2018 @ 16:43:
[...]
Ik vind het wel meevallen. De meeste artikelen die ik tegenkom waar ze negatief over de warmtepomp zijn, zijn ofwel opiniestukken ofwel stukken die zijn ingezonden. Laatst ook eentje, die werd kennelijk door haar installateur afgeraden om een warmtepomp te nemen omdat ze haar woning er niet warm mee zou krijgen en in zou leveren op comfort.
Toen heb ik de auteur toch even een mailtje gestuurd waarom zo'n artikel gepubliceerd is, vooral omdat het vooral berust op niet onderbouwde meningen i.p.v. feiten. En als die dame zich niet door haar gevoel had laten leiden maar iets meer onderzoek had gedaan dan had het best zo kunnen zijn dat ze zelf op een andere conclusie uitgekomen was. Als je op de VEH website kijkt dan proef ik die negativiteit helemaal niet en zijn er zelfs goeie tips te vinden...
Maar, veel mensen zijn vooral verankerd aan hun CV ketel. Zuslief laatst ook, toch tijd dat de CV vervangen werd. Gevraagd of ze al eens had nagedacht over een warmtepomp, krijg ik terug dat ze gek zou zijn om die eentje te plaatsen. Broerlief gesproken, die had 'm net vervangen want hij was kapot maar hij stond er wel voor open om een Elga te plaatsen, hij was de gaskosten ook een beetje beu aan 't worden.
Het grootste probleem voor veel mensen is toch dat ze 'm niet zelf kunnen installeren en dat er dus een installateur moet komen. Die rekent zich ook rijk waardoor een nieuwe CV van zeg 2000,- gewoon veel beter lijkt dan een geschikte warmtepomp van 10-15k.-
En vergeet niet dat de werking van een wp heel anders is. De gemiddelde bewoner is nu gewend dat hij een zwiep aan de thermostaat geeft en dat zijn huis binnen een uur warm is. Ik moest ook heel erg wennen aan dat het anders werkt, dus mensen moeten veranderen en dat kost altijd veel energie.
De brontemperatuur is bij de meeste nu nog wel boven de 9 graden gok ik. BIj mij wel in ieder geval.AUijtdehaag schreef op donderdag 6 december 2018 @ 20:01:
[...]
Ja dat is inderdaad een nadeel, van die koude grond....![]()
*kuch
En wat gebeurt er met jouw cop als je een hogere temperatuur aanhoudt? Ik krijg hier geen temperaturen van 19 graden verkocht in huis.