Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Idd als buffer vol is. Ik heb een tijd terug delta t instellingen op 8 gezet. Buffer was als een tijdje behoorlijk afgekoeld. 23 graden . WP opgestart en draaide op 68% met een delta van 8 een forse cop. Geleidelijk liep de delta t terug naar 4 en uiteindelijk naar 2.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:18:
[...]
Hier ook 70 procent van de tijd een delta t van 2.
Op de top word het 4,met waterpomp standje 1
Zal door buffer komen denk......
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Hier ook kleine delta t, zal wel komen door mijn korte groepen en geen buffervat.reneeke1970 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:18:
[...]
Hier ook 70 procent van de tijd een delta t van 2.
Op de top word het 4,met waterpomp standje 1
Zal door buffer komen denk......
Met pompje op standje 1
Flow wordt automatisch geregeld. Als buffer vol is wordt delta t verkleind. Op dit moment een delta t van 2 en cop van 5. Niet echt verkeerd toch? Noot cop is gelezen van pana controller.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:20:
[...]
Verlaag je toch de flow, heb je grotere dt.
Ik heb alles wel eens geprobeerd hier maar een lagere dt is bij mij altijd een slechtere cop, dus zit je onder de 3 dt zal de meting vast niet gunstig uitvallen voor de cop, dus je doet jezelf eerder tekort dan dat je er beter van wordt.
Ik kan wel een maximum flow instellen, maar daar wil ik niet aankomen.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Dre schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:14:
Is de kamstrup eigenlijk wel nauwkeurig genoeg om warmtepompen te meten met een deltaT van maar 3°C(of zelfs kleinere deltaT's)
@Oxellaar @Tomexergie
Wat voor afwijking hebben we het maximaal over. De datasheet begreep ik niet voldoende.
Dit is ook al eens aan de orde geweest. @Rol-CoDre schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 20:14:
Is de kamstrup eigenlijk wel nauwkeurig genoeg om warmtepompen te meten met een deltaT van maar 3°C(of zelfs kleinere deltaT's)
@Oxellaar @Tomexergie
Wat voor afwijking hebben we het maximaal over. De datasheet begreep ik niet voldoende.
Wordt dT wel voldoende nauwkeurig gemeten?
Kamstrup: Neem dT=1C normaal bij mij tussen 2 en 4C
Informatieblad bij de uitgebreide handleiding 2.2 Elektrical data:
Fout sensor voor een paar: (0,4+4/dT)%= (0,4+4/1)=4,4% (procenten dus!!!!)
Afwijking binnen 1 * 4,4/100=0,044 C
Bij dT = 1 (bij opstarten en aftoeren) maar een kleine fout.
Verder integreert de Kamstrup door tot dT=0.
Measure range Heat metering dT=(T1-T2) measuring range 0,01-155C
Mijn de T1 en T2 kruipen tot op dT=0,01 naar elkaar toe als de WP stil staat, heel geruststellend. Ik heb wel dompelbuis metingen dus in de flow. Of het NTC of PT100 sensoren zijn weet ik niet, maar ze zijn erg nauwkeurig en meestal gepaard.
De flow meting heeft een nauwkeurigheid van ongeveer 2%
Conclusie: Omdat dan het warmtevermogen bij dT=1 (930 Watt thermisch) ook nog klein is denk ik dat deze fout binnen de nauwkeurigheid valt van onze COP waarnemingen.
Ik ben begonnen met een Chinese warmtemeter. Deze integreerde door tot dT=2C en miste daardoor een deel van de warmte.Forumleden hebben mij daarop gewezen. Ik ben er met een borrel bij gaan zitten om dat vast te stellen. Deze meter kan ik nog gebruiken voor DHW met grote dT.
Wat de een komma geneuzel vind is voor de andere persoon een waardeloze meting. Kamstrup geeft bewust geen specificaties van <3°K.Rol-Co schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:17:
[...]
Gegarandeerd word tussen de 3-130 , daar onder en boven valt hij buiten de opgegeven afwijking, echter zal dat nog steeds minimaal zijn en achter de komma geneuzel die beide kanten op kan.
Welke afwijking hebben we het over in percentage bij 3°K en 1000L/h? In theorie zou dit 3489 Watt zijn.
Zelfs elektriciteitsmeters maken er een potje van blijkt bij mkleinman en ook hier: Dre in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"
Als de elektriciteitsmeter -2% afwijkt en de kamstrup +20%. Heb je dan een goeie COP of een waardeloze meting?
[Edit]
@Tomexergie
MULTICAL ® 302 q p 1,5 m 3/h q p :q i 100:1 @∆ Θ 30K
Afwijking min/max is -3,5% tot +3,5%. Zie pagina 15. Dit is bij een deltaT van 30°K (!)
Hoe bepaal je de afwijking voor Flow, calculator en sensor bij 3°K en 1000 L/h aan de hand van de datasheet?
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 08-12-2018 21:48 ]
Opzich scheelt het dat ik de PUHZ-SW100YAA heb, die doet bij 7 graden minimaal 3.6kw in tegenstelling tot het model wat jij hebt.Grolsch schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 18:01:
[...]
Lagere Ta heb ik ook geprobeerd en geeft 3 problemen.
1 = WAF factor, Ta van 26 graden wordt door mijn vrouw als "koude vloer" ervaren
2 = Hoger minimaal vermogen
3 = minder afgifte waardoor WP begint te pendelen (i.c.m. punt 2).
Dus afgezien van het feit dat wij Ta 26 graden niet als comfortabel ervaren, heb ik voor een Ta 26 de verkeerde WP. Dan had ik beter een kleinere monoblock kunnen kiezen.
[...]
Nu de hamvraag (probeerde ik eerder ook al uit te leggen). Wat is slechter voor de COP. Max vermogen, of Tb 5 graden lager
Zoals eerder aangegeven is de COP beter op maximaal vermogen bij Tb+7 als op minimaal vermogen bij Tb+2.
En los daarvan, mijn WP loopt geen uren vol gas te draaien om Ta te halen.
Ik pas al het hele seizoen een nachtverlaging van 1 graad toe van 22:00 tot 10:00, en binnen een half uur moduleert de WP alweer terug naar lagere niveaus.
Zie vanochtend, ff 15 minuten gas geven, en de boel moduleert al terug.
[Afbeelding]
Zelfs met 24/7 is er op minimaal niveau genoeg afgifte om niet te pendelen. Alleen de ruimte temperatuur (20c set, bij 21c stopt die) is op ten duur bereikt en dan gaat de vloer koud aanvoelen. Misschien is de mitsubishi thermostaat niet de beste voor mijn woning?
Het duurt met deze buitentemperatuur bijna een dag voor die weer begint met lopen dus een koude vloer.
Ik ben het met je eens dat de vloer pas comfortabel aanvoelt vanaf TA30, maar dan is de boel binnen no-time warm.
Exacte cijfers heb ik niet, met de wisselende buitentemperatuur is dit ook moeilijk vast te stellen. Maar de afgifte kant is met hogere TA gewoon eerder klaar en dus stopt de warmtepomp door de thermostaat. Ik heb het over opgenomen vermogen, afgegeven vermogen zal vast heel anders zijn. Daar heb ik helaas nog te weinig inzicht in.Tomexergie schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 16:37:
[...]
Je wil zeggen 700*20>>4*1500 , een waarheid als een koe. Je kunt op die manier een perpetuum mobile van je huis maken. Door nachtverlaging krijg je er gratis energie bij. Het lijkt het thermostaat verhaal van ENECO wel.
Nachtverlaging bespaart bij geisoleerde woningen een beetje energie omdat de ruimte temperatuur maar een beetje zakt, 1 a 2 C (<5%besparing) De warmtebron moet dat weer inhalen en draait op volvermogen met een lager rendement. Het is de vraag wat je werkelijk bespaart. Bij een hybride warmtepomp bestaat zelfs de kans dat de CV ketel onnodig bij komt omdat het vermogen van een WP te laag is om in te halen.
Nachtverlaging bij een WP " Penny wise pound foolish". Aan de ene kant 5% besparen en aan de andere kant 10% inleveren (Meer energie van ENECO afnemen).
WAF klaagt over een koude vloer, TA30 lost dat een beetje op zoals @Grolsch ook al schreef, maar dan draai je 4 uur in de ochtend bij 10Tb. TA25 zorgt dat de warmtepomp verder terug moduleert (3,6kw bij tb7 volgens specs door beperkte afgifte) maar de vloer voelt dan kil aan. De nieuwere puhz-sw100 heeft gelukkig niet het hoge vermogen dat Grolsch wel heeft :-)
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
3dt afwijking bij 1000 liter is 3000W, (heeft echt niemand) maar 3% afwijking is slechts 0.09 graad dt is dus 90W thermisch...gaat geen record geven he.Dre schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:39:
[...]
Wat de een komma geneuzel vind is voor de andere persoon een waardeloze meting. Kamstrup geeft bewust geen specificaties van <3°K.
Welke afwijking hebben we het over in percentage bij 3°K en 1000L/h? In theorie zou dit 3489 Watt zijn.
Als is een koe in de kont kijkenZelfs elektriciteitsmeters maken er een potje van blijkt bij mkleinman en ook hier: Dre in "Energiemeters... deel hier je ervaringen"
Als de elektriciteitsmeter -2% afwijkt en de kamstrup +20%. Heb je dan een goeie COP of een waardeloze meting?
[Edit]
@Tomexergie
Afwijking min/max is -3,5% tot +3,5%. Zie pagina 15. Dit is bij een deltaT van 30°K (!)
Hoe bepaal je de afwijking voor Flow, calculator en sensor bij 3°K en 1000 L/h aan de hand van de datasheet?
Ook gebruiken we bijna allemaal een kamstrup multical dus dezelfde afwijking. Mensen worden met deze meters afgerekend.
Edit:
kWh meter het zelfde, die mickey mouse plug in zooi meet nooit zuiver, gewoon een kWh meter, liefst mid in een los kastje kan je er ook tussen zetten.
[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 08-12-2018 22:11 ]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En wat zijn de retour temperaturen van de vloer?roelzadh schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:50:
[...]
Opzich scheelt het dat ik de PUHZ-SW100YAA heb, die doet bij 7 graden minimaal 3.6kw in tegenstelling tot het model wat jij hebt.
Zelfs met 24/7 is er op minimaal niveau genoeg afgifte om niet te pendelen. Alleen de ruimte temperatuur (20c set, bij 21c stopt die) is op ten duur bereikt en dan gaat de vloer koud aanvoelen. Misschien is de mitsubishi thermostaat niet de beste voor mijn woning?
Het duurt met deze buitentemperatuur bijna een dag voor die weer begint met lopen dus een koude vloer.
Ik ben het met je eens dat de vloer pas comfortabel aanvoelt vanaf TA30, maar dan is de boel binnen no-time warm.
[...]
Exacte cijfers heb ik niet, met de wisselende buitentemperatuur is dit ook moeilijk vast te stellen. Maar de afgifte kant is met hogere TA gewoon eerder klaar en dus stopt de warmtepomp door de thermostaat. Ik heb het over opgenomen vermogen, afgegeven vermogen zal vast heel anders zijn. Daar heb ik helaas nog te weinig inzicht in.
WAF klaagt over een koude vloer, TA30 lost dat een beetje op zoals @Grolsch ook al schreef, maar dan draai je 4 uur in de ochtend bij 10Tb. TA25 zorgt dat de warmtepomp verder terug moduleert (3,6kw bij tb7 volgens specs door beperkte afgifte) maar de vloer voelt dan kil aan. De nieuwere puhz-sw100 heeft gelukkig niet het hoge vermogen dat Grolsch wel heeft :-)
P=flow*C*dT De totale fout van een product %P=(%dT^2+%flow^2)^0,5Dre schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:39:
[...]
Tomexergie]
Ik hanteer de typical Multical 302 accuracy. Bij dT=4 en 1000l/h(ongeveer onze bedrijfssituaties)
%dT=1,4% en %flow=2% Dan de fout in het vermogen = (1,4^2+2^2)^0,5=2,5%
Daar kunnen de grote verschillen in de COP niet door worden verklaard (bij Mse)
Mits de Kamstrup goed geplaatst is meet hij nauwkeurig genoeg voor onze toepassing.
Moment opname uit de ecodan parameters:Ramon_1984 schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 22:05:
[...]
En wat zijn de retour temperaturen van de vloer?
19 l/m, 27TA, 22TR, TB7 en 0.88kw opgenomen vermogen.
Dus tussen ongeveer 6kw thermisch als ik het goed bereken.
Eigenlijk heeft het huis minder nodig, volgens de specs kan de SW100 3.6kw leveren op minimaal vermogen bij TB7.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Kan je niet proberen de vloer wat egaler warm te houden ?roelzadh schreef op zondag 9 december 2018 @ 11:40:
[...]
Moment opname uit de ecodan parameters:
19 l/m, 27TA, 22TR, TB7 en 0.88kw opgenomen vermogen.
Dus tussen ongeveer 6kw thermisch als ik het goed bereken.
Eigenlijk heeft het huis minder nodig, volgens de specs kan de SW100 3.6kw leveren op minimaal vermogen bij TB7.
Ja je houd de vloer op 26,vinden alle waf lekker, en dan zet je de airco aan om te zorgen dat het geen 22+ graden word in je huiskamer.Ramon_1984 schreef op zondag 9 december 2018 @ 12:09:
[...]
Kan je niet proberen de vloer wat egaler warm te houden ?
1 PVoutput . Dongen NB
Typical afwijking vind ik riskant omdat je niet weet of je meter daar binnen valt. In de folder staat typical leuk, maar ik heb liever de worst-case. De fouten moet je bij elkaar optellen. Uitgaande van een flow van 1000L/h en deltaT=3. In het slechte geval heeft de ene sensor een afwijking van -7,03% en die van je buurman +7,03%. Door de meetfout kan al 14,06% verschil ontstaan voor de warmte tussen twee meetsystemen. In de praktijk zal de meetfout kleiner zijn.Tomexergie schreef op zondag 9 december 2018 @ 00:25:
[...]
P=flow*C*dT De totale fout van een product %P=(%dT^2+%flow^2)^0,5
Ik hanteer de typical Multical 302 accuracy. Bij dT=4 en 1000l/h(ongeveer onze bedrijfssituaties)
%dT=1,4% en %flow=2% Dan de fout in het vermogen = (1,4^2+2^2)^0,5=2,5%
Daar kunnen de grote verschillen in de COP niet door worden verklaard (bij Mse)
Mits de Kamstrup goed geplaatst is meet hij nauwkeurig genoeg voor onze toepassing.
Een fatsoenlijke elektriciteitsmeter meet met ±1% nauwkeurigheid en een warmtemeter met ±7,03%. Lijkt me inderdaad wel acceptabel om iets te zeggen over de prestaties van een warmtepomp
We zitten midden in het gebruiksgebied met 40C en 1000 l/h dus ik zou zeker uitgaan van typical. Ik ga ervan uit dat de % gebaseerd zijn op 5% kans buiten het gebied (+/- 2sigma). Dus het extreem +7/-7% zal zich nauwelijks voordoen. Fouten optellen is ook niet gebruikelijk , want de kans dat flow -3,5% en dT -3,5% fout zich voordoet is ook weer klein.Dre schreef op zondag 9 december 2018 @ 13:22:
[...]
Typical afwijking vind ik riskant omdat je niet weet of je meter daar binnen valt. In de folder staat typical leuk, maar ik heb liever de worst-case. De fouten moet je bij elkaar optellen. Uitgaande van een flow van 1000L/h en deltaT=3. In het slechte geval heeft de ene sensor een afwijking van -7,03% en die van je buurman +7,03%. Door de meetfout kan al 14,06% verschil ontstaan voor de warmte tussen twee meetsystemen. In de praktijk zal de meetfout kleiner zijn.
Een fatsoenlijke elektriciteitsmeter meet met ±1% nauwkeurigheid en een warmtemeter met ±7,03%. Lijkt me inderdaad wel acceptabel om iets te zeggen over de prestaties van een warmtepomp
De afwijkingen tussen de twee Pt500 (aanvoer/retour) van een Multical 302 zijn typisch <0,05°C

De afwijking tussen de twee Multicals c.q. hun sensoren is ook niet groter,
ze zitten op dit moment nog in twee afzonderlijke kartonnen dozen naast elkaar op de grond in de woonkamer
Mijn conclusie:
De sensoren van een (mijn) Multical 302 zijn onderling perfeckt gematcht, tussen twee Multicals kan de afwijking iets groter zijn (<0,1°C?).
Wat dit voor jouw warmtemeting (ΔT) betekent kan je zelf uitrekenen.
YMMV
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| pi@hassbian:~ $ date; python3.5 kam58.py|egrep -f kam-select_egrep; python3.5 kam59.py|egrep -f kam-select_egrep;date Sun 9 Dec 14:11:46 CET 2018 8 1893 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1892 Return temperature (1e-2 deg C) 10 1 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) 8 1901 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1899 Return temperature (1e-2 deg C) 10 2 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) Sun 9 Dec 14:11:50 CET 2018 |
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ach, het was wel een aardige discussie, andere forumleden zullen ons wel een stel miereneukers vinden.dunklefaser schreef op zondag 9 december 2018 @ 14:35:
@Dre , @Tomexergie Meten is weten - of zoiets. "Typische?" temperatuurwaarden/afwijkingen van mijn twee Kamstrup Multical 302 staan hieronder.
De afwijkingen tussen de twee Pt500 (aanvoer/retour) van een Multical 302 zijn typisch <0,05°C.
De afwijking tussen de twee Multicals c.q. hun sensoren is ook niet groter,
ze zitten op dit moment nog in twee afzonderlijke kartonnen dozen naast elkaar op de grond in de woonkamer.
Mijn conclusie:
De sensoren van een (mijn) Multical 302 zijn onderling perfeckt gematcht, tussen twee Multicals kan de afwijking iets groter zijn (<0,1°C?).
Wat dit voor jouw warmtemeting (ΔT) betekent kan je zelf uitrekenen.
YMMV
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 pi@hassbian:~ $ date; python3.5 kam58.py|egrep -f kam-select_egrep; python3.5 kam59.py|egrep -f kam-select_egrep;date Sun 9 Dec 14:11:46 CET 2018 8 1893 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1892 Return temperature (1e-2 deg C) 10 1 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) 8 1901 Flow temperature (1e-2 deg C) 9 1899 Return temperature (1e-2 deg C) 10 2 Temperature Difference (1e-2 deg C) 13 0 Volume flow (m m^3/h) Sun 9 Dec 14:11:50 CET 2018
@dunklefaser hieronder:
Niet tegen jou bedoeld. Maar het gaat erom dat men een beeld heeft van de afwijking die kan optreden. Nu we een beeld hebben van de nauwkeurigheid van de meting kunnen we de meetresultaten beter waarderen.
[ Voor 73% gewijzigd door Dre op 09-12-2018 18:09 ]
Klopt als mijn zwerende vinger - maar wil je ons hiermee iets zeggen in deze context?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Waarom niet andersom redeneren, je L/W WP houdt het hele huis warm en de piekmomenten zet je de airco erbij aan.Flanky schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:42:
[...]
Bedankt voor je antwoord, Neem ik zeker mee in mijn beslissing, ik dacht zelf aan een Panasonic monobloc 5 kW
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het nu eenmaal niet mogelijk een lekker warme vloer te krijgen en houden zonder dat de ruimte temperatuur gaat oplopen, hier trouwens soortgelijk gedrag maar ik zie dit niet als een probleem (vind het eerder een compliment).roelzadh schreef op zaterdag 8 december 2018 @ 21:50:
[...]
Opzich scheelt het dat ik de PUHZ-SW100YAA heb, die doet bij 7 graden minimaal 3.6kw in tegenstelling tot het model wat jij hebt.
[...]
Exacte cijfers heb ik niet, met de wisselende buitentemperatuur is dit ook moeilijk vast te stellen. Maar de afgifte kant is met hogere TA gewoon eerder klaar en dus stopt de warmtepomp door de thermostaat. Ik heb het over opgenomen vermogen, afgegeven vermogen zal vast heel anders zijn. Daar heb ik helaas nog te weinig inzicht in.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Daar staat het warmteverlies in kW bij -10 in.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Achteraf gezien beter laminaat op de boven verdieping kunnen leggen, keramisch parket voelt steenkoud aankoevlaas2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:39:
[...]
Het nu eenmaal niet mogelijk een lekker warme vloer te krijgen en houden zonder dat de ruimte temperatuur gaat oplopen, hier trouwens soortgelijk gedrag maar ik zie dit niet als een probleem (vind het eerder een compliment).

PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Je kunt er zo wat in laten Freessen, maar of je dat wilt,,,roelzadh schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:20:
[...]
Achteraf gezien beter laminaat op de boven verdieping kunnen leggen, keramisch parket voelt steenkoud aan
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Wij Hebben ook keramisch parket en lekker warm hoor. Wat is je Taroelzadh schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:20:
[...]
Achteraf gezien beter laminaat op de boven verdieping kunnen leggen, keramisch parket voelt steenkoud aan
Als je het bouwjaar, aantal m3 en je ventilatiesysteem doorgeeft wil ik ook wel een gok doenFlotzie schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:49:
Is er ook iets van een formule voor het berekenen van de benodigde capaciteit van een warmtepomp voor een nieuwbouwwoning?
[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 09-12-2018 20:27 ]
Een vloer zonder vloerverwarming voelt altijd kouder aan.roelzadh schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:20:
[...]
Nadeel van een goed geïsoleerd huis, opwarmen en dan ruim een dag uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Daannn1987 op 09-12-2018 20:34 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Het gaat om een nog te bouwen woning. Wordt opgeleverd in 2020. Inclusief uitbouw is hij 156 meter (vloeroppervlak).Grolsch schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:25:
[...]
Wij Hebben ook keramisch parket en lekker warm hoor. Wat is je Ta
[...]
Als je het bouwjaar, aantal m3 en je ventilatiesysteem doorgeeft wil ik ook wel een gok doen
Rijtjeshuis, vrijstaand, hoekhuis?
Veel glas op zuid?
Ik heb in mijn rijtjes huis uit 1986 met nog enkel glas op de bovenverdieping, maar wel WTW ventilatie en 3 verdiepingen vloerverwarming, aan een 5 kW Mitsubishi genoeg.
Douchen doe ik met een douche wtw, RVS hygienebuffervat van 450 ltr op 29 graden en een 3-fase doorstroomverwarmer op 45 graden.
Mocht ik het opnieuw doen, dan kwam er wellicht een aparte l/w warmtepomp boiler (= goedkoper, dan wat ik nu heb staan allemaal)
Ook een linkje die ik net tegenkom:
http://www.bouw-energie.b...n/warmteverliesberekening
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 21:12 ]
Nu een stooklijn ingesteld van ta25 bij tb7 tot ta35 tb-10. Maar het is nog zoeken wat het precies moet zijn :-)Grolsch schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:25:
[...]
Wij Hebben ook keramisch parket en lekker warm hoor. Wat is je Ta
TA31 geeft een warme vloer voor een paar uurtjes, maar daarna is de tent warm en duurt het meer dan 12 uur voor de volgende run start -> koude vloer.
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Thanks voor je reply. Waar het om gaat is eigrnlijk het volgende. Wat de warmtepomp betreft stelt men de combinate Mitsubishi ecodan PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2C voor. Het gaat om een set met 6 kw verwarmingsvermogen. Ik vraag me af of dit (vooral bij lagere temperaturen) wel voldoende is. Woning is voorzien van hr+++ glas en een wtw installatie.AUijtdehaag schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:03:
@Flotzie
Rijtjeshuis, vrijstaand, hoekhuis?
Veel glas op zuid?
Ik heb in mijn rijtjes huis uit 1986 met nog enkel glas op de bovenverdieping, maar wel WTW ventilatie en 3 verdiepingen vloerverwarming, aan een 5 kW Mitsubishi genoeg.
Douchen doe ik met een douche wtw, RVS hygienebuffervat van 450 ltr op 29 graden en een 3-fase doorstroomverwarmer op 45 graden.
Mocht ik het opnieuw doen, dan kwam er wellicht een aparte l/w warmtepomp boiler (= goedkoper, dan wat ik nu heb staan allemaal)
Voor een nieuw rijtjeshuis wellicht voldoende.
Voor een vrijstaand huis wellicht niet...
Thermostaat in huis wil je op 20 of op 22 hebben?
Maar ik zou toch kiezen voor een nieuw model..... (stiller)
bijv: https://www.topaircon.eu/PUHZ-SW75YAA-ERSC-VM2C
[ Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-12-2018 21:17 ]
@FlotzieProton_ schreef op zondag 9 december 2018 @ 19:59:
@Flotzie je kan bij de kopersbegeleiding/aannemer een warmteverliesberekening opvragen.
Daar staat het warmteverlies in kW bij -10 in.
Pas iemand gesproken over de WVB en de vaak, behoorlijk hoge uitkomst qua vermogen.
Hij gaf aan dat de uitkomst van een WVB statisch is, dus het verlies bij -10.
Alleen hoe lang houdt die -10 aan?
In Nederland slechts enkele uren per dag, ook weer afhankelijk van de plaats in Nederland.
Adhv die gegevens, gaat er een correctiefactor over de uitkomst van de statische WVB, waardoor je een dynamische WVB krijgt. En die valt altijd lager uit qua benodigd vermogen van de warmtepomp.
En bij -10 heeft de PUHZ-SW50, nog 4.9kW, dacht ik....
Ventilatie verlies is minimaal door de wtw.
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 09-12-2018 21:20 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Het is ook niet nodig of aan te raden om een warmtepomp te kiezen die dit vermogen (bij -10°C) op kan wekken.
Het geeft wel een richting aan om een keuze op te baseren.
Stel, er komt 7 kW uit de wvb, dan is het kosteneffectiever om een warmtepomp te kiezen die bij die temperatuur ~4-5 kW doet en het gat bij lange kou te vullen met een elektrisch element (, pelletkachel, stoofpot, ventilatorkacheltje...).
Die kleinere is goedkoper, makkelijker te plaatsen en moduleert verder terug waar je 80% van het stookseizoen meer aan hebt.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Conclusie een goed geïsoleerd huis is niet comfortabel.roelzadh schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:11:
[...]
Nu een stooklijn ingesteld van ta25 bij tb7 tot ta35 tb-10. Maar het is nog zoeken wat het precies moet zijn :-)
TA31 geeft een warme vloer voor een paar uurtjes, maar daarna is de tent warm en duurt het meer dan 12 uur voor de volgende run start -> koude vloer.
Je kunt ook gewoon een raam open zetten....
1 PVoutput . Dongen NB
Maar wat ik zei.. Als statisch 7kW de uitkomst is, grote kans dat dynamisch dan rond de 5kW zal zitten.
[ Voor 18% gewijzigd door Oxellaar op 09-12-2018 21:36 ]
Hoeveel watt p/m rekenen ze voor verwarmen in een nieuwbouwwoning?Oxellaar schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:16:
[...]
@Flotzie
Pas iemand gesproken over de WVB en de vaak, behoorlijk hoge uitkomst qua vermogen.
Hij gaf aan dat de uitkomst van een WVB statisch is, dus het verlies bij -10.
Alleen hoe lang houdt die -10 aan?
In Nederland slechts enkele uren per dag, ook weer afhankelijk van de plaats in Nederland.
Adhv die gegevens, gaat er een correctiefactor over de uitkomst van de statische WVB, waardoor je een dynamische WVB krijgt. En die valt altijd lager uit qua benodigd vermogen van de warmtepomp.
En bij -10 heeft de PUHZ-SW50, nog 4.9kW, dacht ik....
Ventilatie verlies is minimaal door de wtw.
Flotzie schreef op zondag 9 december 2018 @ 20:35:
[...]
Het gaat om een nog te bouwen woning. Wordt opgeleverd in 2020. Inclusief uitbouw is hij 156 meter (vloeroppervlak).
Er vanuit gaande dat je plafonds 2,6 meter hoog zijn hebben we het dus over +- 405m3Flotzie schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:12:
[...]
Thanks voor je reply. Waar het om gaat is eigrnlijk het volgende. Wat de warmtepomp betreft stelt men de combinate Mitsubishi ecodan PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2C voor. Het gaat om een set met 6 kw verwarmingsvermogen. Ik vraag me af of dit (vooral bij lagere temperaturen) wel voldoende is. Woning is voorzien van hr+++ glas en een wtw installatie.
Aangezien je tripple glas hebt, WTW en in 2020 gaat bouwen (met bijbehorende benodigde isolatie) verwacht ik dat je warmteverlies ruim onder de 5KW ligt, dus de keuze van een 5KW WP lijkt mij een hele goede. Veel kleiner zijn er ook geen "normale" WP's te vinden volgens mij.
Deze WP moduleert terug tot zo'n 2,5KW bij +7, misschien dat er andere WP's zijn die verder terug kunnen moduleren
Uit zijn WVB gaat geen 7KW komen, en als dat wel zo zou zijn dan ga je daar professioneel gezien toch geen 5KW neer zetten en als het koud wordt maar een straalkacheltje neer zetten ?Proton_ schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:28:
@Oxellaar @Flotzie
Het is ook niet nodig of aan te raden om een warmtepomp te kiezen die dit vermogen (bij -10°C) op kan wekken.
Het geeft wel een richting aan om een keuze op te baseren.
Stel, er komt 7 kW uit de wvb, dan is het kosteneffectiever om een warmtepomp te kiezen die bij die temperatuur ~4-5 kW doet en het gat bij lange kou te vullen met een elektrisch element (, pelletkachel, stoofpot, ventilatorkacheltje...).
Die kleinere is goedkoper, makkelijker te plaatsen en moduleert verder terug waar je 80% van het stookseizoen meer aan hebt.
Ik snap dat sommige Tweakers dat willen / doen, maar 99 van de 100 mensen willen gewoon een warm huis, ook bij -10. En wat maakt het uit dat een WP wat "pendelt" bij +10 ? Ik heb nog steeds niemand gesproken waarvan de WP door pendelen "kapot" is gegaan.
Ik stook hier met Tb 10 = Ta 30 en Tb -5 =- Ta 35 en pas nachtverlaging toe.roelzadh schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:11:
[...]
Nu een stooklijn ingesteld van ta25 bij tb7 tot ta35 tb-10. Maar het is nog zoeken wat het precies moet zijn :-)
Bij druilerige winderig weer is de WP de hele dag bezig en stijgt de ruimtetemperatuur met zo'n 0,1 graad per uur met als resultaat lekkere warme voetjes als ik op de bank zit ( 's avonds na 1900).
Als ik 's morgens wakker wordt is het nog ruim 20,5 in de woning, vloer voelt zeker niet koud (maar wel minder warm als 's avonds om 20.00).
Bij zonnig weer grijpt de thermostaat in, wat in de praktijk betekent dat de WP van 10:00 tot 12:00 á 13:00 loopt, om vervolgens na zonsondergang (1600) weer aan te gaan. Voor mijn woning en onze "comfortwensen" bevalt dit het beste.
Ik heb ook Ta 26~28 geprobeerd, maar werd door de vrouw niet als comfortabel ervaren.
Ik zie getallen tussen de 30 en 40W/m2 voorbijkomen. Is afhankelijk van type woningen en ventilatie natuurlijk.Ramon_1984 schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:46:
[...]
Hoeveel watt p/m rekenen ze voor verwarmen in een nieuwbouwwoning?
Grof gezegd... met 35W/m2 zou je in een woning van een kleine 400m3, aan 5kW genoeg hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 09-12-2018 22:03 ]
Bruto inhoud was zonder uitbouw van 2,40 bij 5,10 zo'n 505 m3.
[ Voor 9% gewijzigd door Flotzie op 09-12-2018 21:58 ]
Snap jij dan waarom vaak hart op hart 10 wordt gelegd in een nieuwbouwwoning?Oxellaar schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:53:
[...]
Ik zie getallen tussen de 30 en 40W/m2 voorbijkomen. Is afhankelijk van type woningen en ventilatie natuurlijk.
Grif gezegd... met 35W/m2 zou je in een woning van een kleine 400m3, aan 5kW genoeg hebben.
Dat ligt er zelden of nooit, meestal 15 of zelfs 20.Ramon_1984 schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:57:
[...]
Snap jij dan waarom vaak hart op hart 10 wordt gelegd in een nieuwbouwwoning?
10 alleen langs glaspartijen en badkamers.
Alleen als de vloerverwarming bewust ook voor koelen wordt aangelegd, dan gaan ze wel naar hoh 10
@Flotzie het binnendeel heeft een 2kW element.
Voor legionella programma, maar is pas nodig vanaf 0c. Boven 0 gaat de compressor, zelfstandig naar de 60c SWW.
Maar die kan ook voor cv ondersteuning gebruikt worden.
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 09-12-2018 22:10 ]
Je zou denken juist wel 10 , kleine pomp en kleine Ta.Oxellaar schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:03:
[...]
Dat ligt er zelden of nooit, meestal 15 of zelfs 20.
10 alleen langs glaspartijen en badkamers.
Alleen als de vloerverwarming bewust ook voor koelen wordt aangelegd, dan gaan ze wel naar hoh 10
@Flotzie het binnendeel heeft een 2kW element.
Voor legionella programma, maar is pas nodig vanaf 0c. Boven 0 gaat de compressor, zelfstandig naar de 60c SWW.
Maar die kan ook voor cv ondersteuning gebruikt worden.
Helemaal met je eens, dat is ook mijn bedoeling, en nu eerst maar eens op zoek gaan naar een installateur van een Panasonic monobloc.koevlaas2 schreef op zondag 9 december 2018 @ 18:37:
[...]
Waarom niet andersom redeneren, je L/W WP houdt het hele huis warm en de piekmomenten zet je de airco erbij aan.
Dat valt hier in de omgeving erg tegen, iemand misschien interesse of een tip?
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Dat is @koevlaas2Flanky schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:18:
[...]
Helemaal met je eens, dat is ook mijn bedoeling, en nu eerst maar eens op zoek gaan naar een installateur van een Panasonic monobloc.
Omgeving is trouwens Bergeijk noord Brabant, 15 km onder Eindhoven.Flanky schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:18:
[...]
Helemaal met je eens, dat is ook mijn bedoeling, en nu eerst maar eens op zoek gaan naar een installateur van een Panasonic monobloc.
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Plaatsen is goed zelf te doen..Flanky schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:26:
[...]
Omgeving is trouwens Bergeijk noord Brabant, 15 km onder Eindhoven.
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee, kleinere warmtepomp niet. Het benodigde vermogen is niet afhankelijk van hoh afstand van de vloerverwarming. Ta omlaag wel, maar dan krijgen we nog meer klachten over een koude vloerpleio65 schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:15:
[...]
Je zou denken juist wel 10 , kleine pomp en kleine Ta.
Ja, maar je moet ook van een echt koude woning, de 20c kunnen halen.Ramon_1984 schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:14:
Hier in het dorp zijn woning gebouwd met hart op hart 10 , 2 uurtjes verwarmen en.klaar voor de rest van de dag
Vorige week, 5kW warmtepomp en 3 dagen nodig hebben om van 11c naar 18c te komen.
Maar zodra alles op temperatuur is, dan draait hij inderdaad maar heel weinig.
@koevlaas2 werkt in heel.Nederland.Flanky schreef op zondag 9 december 2018 @ 22:26:
[...]
Omgeving is trouwens Bergeijk noord Brabant, 15 km onder Eindhoven.
P.s hoe zit het met onze kerst pakketten?
Helaas hier iemand met 2 linker handen, ik kan de stroom aan laten leggen en een plaats maken waar de warmtepomp moet staan maar aansluiten van de wp laat ik graag over aan de proffesional.
Zowieso is pendelen geen ramp, zolang hij maar niet het grootste gedeelte van de tijd pendelt. Je wil niet weten hoeveel CV-ketels maximaal aan het pendelen zijn.Grolsch schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:46:
Uit zijn WVB gaat geen 7KW komen, en als dat wel zo zou zijn dan ga je daar professioneel gezien toch geen 5KW neer zetten en als het koud wordt maar een straalkacheltje neer zetten ?
Ik snap dat sommige Tweakers dat willen / doen, maar 99 van de 100 mensen willen gewoon een warm huis, ook bij -10. En wat maakt het uit dat een WP wat "pendelt" bij +10 ? Ik heb nog steeds niemand gesproken waarvan de WP door pendelen "kapot" is gegaan.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik zie nu 3.5 kW verbruik (1 op 1 aangezien tijdelijk electrisch)
Buiten was het 5 graden, rdelijke wind, binnen 22.4 bg, 1e 20, 2e 18.5
Dan is de delta beneden dus 17.4 graden.
Kun je dan stellen dat als het nog 17.4 graden kouder wordt buiten, ik 7 kW energie nodig hebt om dezelfde binnen temperatuur te houden ? (Zou dan bij -12.4 zijn)
De lucht WTW zal wel minder efficient worden, dus echt liniair denk ik niet op ventilatie verlies.
Uit de WVB kwam 7879 watt (5484 voor transmissie en 2396 voor ventilatie)
Is het dan zuiniger dan de WVB voorberekend heeft, of is het domweg niet liniair ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Inderdaad, naar mijn mening is het belangrijker dat je een WP hebt die voldoende vermogen levert bij -10 als je full-electric bent als een WP die nooit pendelt. Want het is en blijft het 1 of het ander. Er bestaat jammergenoeg geen WP die 10KW levert bij -10, en terug kan moduleren tot 1KW thermisch bij Tb +12.Appie Heijn schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:03:
[...]
Zowieso is pendelen geen ramp, zolang hij maar niet het grootste gedeelte van de tijd pendelt. Je wil niet weten hoeveel CV-ketels maximaal aan het pendelen zijn.
Volgens mij is warmteverlies onder exact dezelfde omstandigheden wel redelijk lineair, alleen zullen de weersomstandigheden bij -10 compleet anders zijn als bij Tb+5. Zo zal de luchtvochtigheid relatief laag zijn, en bij strenge vorst is het weerbeeld normaal gesproken vrij rustig (geen wind/regen).jacovn schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:29:
Is warmte verlies eigenlijk liniair ? (Voor transmissie met name)
Kun je dan stellen dat als het nog 17.4 graden kouder wordt buiten, ik 7 kW energie nodig hebt om dezelfde binnen temperatuur te houden ? (Zou dan bij -12.4 zijn)
De lucht WTW zal wel minder efficient worden, dus echt liniair denk ik niet op ventilatie verlies.
Is het dan zuiniger dan de WVB voorberekend heeft, of is het domweg niet liniair ?
En het vermogen wat uit een WVB komt "rollen" gaat er vanuit dat je vanuit een koude start desbetreffende ruimtes op die temperatuur kunt krijgen.
Om een ruimte van 18 graden naar 21 graden te krijgen bij Tb -10 kost natuurlijk veel meer "power" als een ruimte op 21 graden te houden.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2018 11:42 ]
Wanneer je de Anna thermostaat gebruikt, regel je op de ruimte temperatuur waar de Anna is opgehangen.
De stooklijn voor je CV ketel in een hybride opstelling kun je met de Anna instellen, bij de HCTM wordt dat met P75 en P76 gedaan.
Zie ook:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53596929
Uiteraard kan je m.b.v. de servicetool en bijbehorende kabel, ook alle instellingen wijzigen:
avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
aartw99 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 10:40:
Ik overweeg voor mijn Elga over te stappen van de HCTM naar de Anna van Techneco.
Kan ik met de Anna dezelfde parameters bereiken & instellen als met de HCTM?
Ik lees in een eerder bericht dat alleen deze parameters te bereiken zijn?
Parameter 75 en 76 voor de stooklijn Radiatoren laag, dipswitches A1 en A3 moeten dan dus op off staan
Parameter 62: temperatuur waaronder de warmtepop afschakelt
Parameter 63: temperatuur waarboven de ketel afschakelt
Maar toch ook P29-30-31 (weersafhankelijk, stooklijn, ruimtetemperatuur-afhankelijk)?
[ Voor 4% gewijzigd door avandermeulen op 10-12-2018 12:23 ]
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Bedankt voor je antwoordavandermeulen schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:17:
P29, P30 en P31 zijn parameters van de HCTM, die kun je dus niet instellen met de Anna!
Wanneer je de Anna thermostaat gebruikt, regel je op de ruimte temperatuur waar de Anna is opgehangen.
[...]
Volgens mij kun je weersafhelijke aansturing van de Elga (parameter P29-30-31) wel instellen op de Anna zie $ 10.3 van de handleiding.
Of zie ik dat niet goed?
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Daar heb je dan wel de externe (Techneco) buitenvoeler bij nodig.
Zorg wel dat je een Anna via Techneco (installateur) koopt, daar zit namelijk andere firmware in dan in de standaard Anna.
aartw99 schreef op maandag 10 december 2018 @ 12:24:
[...]
Bedankt voor je antwoord
Volgens mij kun je weersafhelijke aansturing van de Elga (parameter P29-30-31) wel instellen op de Anna zie $ 10.3 van de handleiding.
Of zie ik dat niet goed?
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
De berekening van (statisch) transmissieverlies is inderdaad lineair en houdt geen rekening met wind of andere weersomstandigheden. De berekening is namelijk simpelweg de oppervlaktes van de wanden/vloeren/plafonds van een ruimte in m2 en dat vermenigvuldigd met de dT van die ruimte ten opzichte van wat er achter die wand/vloer/plafond zit qua temperatuur en vervolgens vermenigvuldigd met de U-waarde (isolatiewaarde). Er gaan dan nog wel wat correctiefactoren overheen maar niets dat de lineariteit ondermijnt.jacovn schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:29:
Is warmte verlies eigenlijk liniair ? (Voor transmissie met name)
Qua ventilatieverlies zou ik het niet durven zeggen maar qua transmissieverlies kun je redelijk veilig stellen dat een dubbele dT van binnentemperatuur ten opzichte van buitentemperatuur een dubbel transmissieverlies tot gevolg heeft.
Vergeet de zon instraling niet. Ramen zijn de beste zonnecollectoren.godfriedd schreef op maandag 10 december 2018 @ 14:45:
[...]
De berekening van (statisch) transmissieverlies is inderdaad lineair en houdt geen rekening met wind of andere weersomstandigheden. De berekening is namelijk simpelweg de oppervlaktes van de wanden/vloeren/plafonds van een ruimte in m2 en dat vermenigvuldigd met de dT van die ruimte ten opzichte van wat er achter die wand/vloer/plafond zit qua temperatuur en vervolgens vermenigvuldigd met de U-waarde (isolatiewaarde). Er gaan dan nog wel wat correctiefactoren overheen maar niets dat de lineariteit ondermijnt.
Qua ventilatieverlies zou ik het niet durven zeggen maar qua transmissieverlies kun je redelijk veilig stellen dat een dubbele dT van binnentemperatuur ten opzichte van buitentemperatuur een dubbel transmissieverlies tot gevolg heeft.
2.4 kW ventilatieverlies met een WTW? Dat lijkt me erg veel. Of was dit voor een systeem C berekend?jacovn schreef op maandag 10 december 2018 @ 11:29:
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
2 x itho qualityflow met hru300Andrehj schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:32:
[...]
2.4 kW ventilatieverlies met een WTW? Dat lijkt me erg veel. Of was dit voor een systeem C berekend?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Voor de energierekening lijkt het gunstig, al kan ik moeilijk een vergelijk maken (wisselende omstandigheden).
De warmtepomp heeft daardoor ook echt wat te doen, kan runs maken van zo'n 30 minuten (pendelt minder snel).
Opwarmen gaat gelukkig vrij snel met de Jaga's en DBE.
Komende week wat nachtvorst, dan is er vast wat meer informatie uit te halen.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Dus met 5 graden buiten kan jij maar dertig min draaien?BlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:41:
Heb nu een paar weken getest met nachtverlaging.
Voor de energierekening lijkt het gunstig, al kan ik moeilijk een vergelijk maken (wisselende omstandigheden).
De warmtepomp heeft daardoor ook echt wat te doen, kan runs maken van zo'n 30 minuten (pendelt minder snel).
Dan heb je wel echt een te grote wp.
1 PVoutput . Dongen NB
Yup, dat vermoeden heb ik ook.reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:47:
[...]
Dus met 5 graden buiten kan jij maar dertig min draaien?
Dan heb je wel echt een te grote wp.
Maar ik kan 'm moeilijk van de muur schroeven en terug sturen
Zou een groter buffervat nog wat kunnen doen?
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Heb je er geen 50/75/100% regeling op zitten?
Daar kan @Grolsch je alles over vertellen
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Toevallig liep ik vorige week tegen dat stukje aan over die regeling.AUijtdehaag schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:07:
@BlueTooth76
Heb je er geen 50/75/100% regeling op zitten?
Daar kan @Grolsch je alles over vertellen
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Wel eens iets om te bekijken, maar ik denk niet dat de pomp dan verder terug kan qua minimum vermogen?
Ik wil ook niet teveel in 1x veranderen, het is m'n eerste stookseizoen dus doe 1 verandering en kijk het dan een week aan.
Wat sowieso al in m'n planning ligt is om ruimten die nu met het DBE systeem beperkt zijn op 18 graden (zoals de hal en bijkeuken) iets omhoog te schroeven.
[ Voor 23% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 18:19 ]
Wat @reneeke1970 zegt, als je na nachtverlaging "maar" 30 minuten aan 1 stuk kunt draaien klopt er iets niet helemaal.BlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:41:
Of je draait op Zubadan onvriendelijke Ta temperaturen (<30 graden) of je hebt domweg te weinig afgfite.
Bij Ta 35 graden doet de 14KW zubadan minimaal zo'n 5,5KW. Als je al geen 5,5KW kwijt kunt in je afgifte vraag ik me ook af wat je met een 14KW WP doet
Een buffervat lost geen tekort aan afgiftevermogen op, of je moet het buffervat buiten neer zetten zonder isolatieBlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:59:
[...]
Yup, dat vermoeden heb ik ook.
Maar ik kan 'm moeilijk van de muur schroeven en terug sturen
Zou een groter buffervat nog wat kunnen doen?
@AUijtdehaag ook het 50/75/100% kabeltje lost dit niet op. Dit kabeltje beperkt het MAXIMALE vermogen, en halveert (helaas) niet het minimale vermogen
@BlueTooth76 welke stooklijn heb je, wat is je afgiftesysteem, gebruik je buffervat ? Ik ben ff het beeld van je installatie kwijt.
Ta staat in stooklijn nu op 28 graden bij 5 graden Celsius.Grolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:17:
[...]
Wat @reneeke1970 zegt, als je na nachtverlaging "maar" 30 minuten aan 1 stuk kunt draaien klopt er iets niet helemaal.
Of je draait op Zubadan onvriendelijke Ta temperaturen (<30 graden) of je hebt domweg te weinig afgfite.
Bij Ta 35 graden doet de 14KW zubadan minimaal zo'n 5,5KW. Als je al geen 5,5KW kwijt kunt in je afgifte vraag ik me ook af wat je met een 14KW WP doet
[...]
Een buffervat lost geen tekort aan afgiftevermogen op, of je moet het buffervat buiten neer zetten zonder isolatie![]()
@AUijtdehaag ook het 50/75/100% kabeltje lost dit niet op. Dit kabeltje beperkt het MAXIMALE vermogen, en halveert (helaas) niet het minimale vermogen
@BlueTooth76 welke stooklijn heb je, wat is je afgiftesysteem, gebruik je buffervat ? Ik ben ff het beeld van je installatie kwijt.
Bij -15 staat het op 35 graden en bij 0 graden op zo'n 31 graden, zo uit m'n hoofd.
Heb een buffervat van 200 liter.
Woning uit 2003, 150m2 oppvervlak, vrijstaand, HR++ glas (uit 2003).
Warmtepomp hangt / staat in / aan garage, lopen 4x 28mm (?) geïsoleerde buizen naar woning, 2 voor verwarming, 2 naar het boilervat van 200 liter.
Boilervat staat in bijkeuken, scheelt wachten op warm water uit de kraan.
Afgiftesysteem bestaat uit 9 Jaga convectoren (8x Strada type 21, 1x Vertiga) met DBE.
In een nacht van 8,5 uren verlies ik zo'n 1,5 tot 2 graden aan temperatuur op dit moment, dus met nachtverlaging springt de WP nu niet aan voor de thermostaat weer naar 20 graden springt. Als het buiten kouder wordt, wellicht wel.
[ Voor 9% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 18:27 ]
Zet voor de gein de minimale Ta eens naar minimaal Ta30.BlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:23:
[...]
Ta staat in stooklijn nu op 28 graden bij 5 graden Celsius.
Bij -15 staat het op 35 graden en bij 0 graden op zo'n 31 graden, zo uit m'n hoofd.
Heb een buffervat van 200 liter.
Woning uit 2003, 150m2 oppvervlak, vrijstaand, HR++ glas (uit 2003).
Warmtepomp hangt / staat in / aan garage, lopen 4x 28mm (?) geïsoleerde buizen naar woning, 2 voor verwarming, 2 naar het boilervat van 200 liter.
Boilervat staat in bijkeuken, scheelt wachten op warm water uit de kraan.
Een Zubadan is niet gemaakt voor extreem lage Ta's.
Minimale vermogen van de 14KW variant bij Tb 7 en Ta 25 = 9KW
Minimale vermogen van de 14KW variant bij Tb 7 en Ta 35 = 5,5KW
Bij Ta 35 graden moduleert de 14KW Zubadan (thermisch) 40% verder terug!
En ik vermoed dat Jaga's ook bijna geen afgifte hebben bij Ta 28
Als je met Ta's onder de 30 graden wilt werken had je beter een Panasonic kunnen kopen, of het nieuwe type Ecodan inverter. (YAA range).
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2018 18:30 ]
Het is m'n eerste ervaring met warmtepompen en LVT dus geen idee op welke Ta ik het hier warm kon houden maar heb het nog niet koud gehad iig.Grolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:28:
[...]
Zet voor de gein de minimale Ta eens naar minimaal Ta30.
Een Zubadan is niet gemaakt voor extreem lage Ta's.
Minimale vermogen van de 14KW variant bij Tb 7 en Ta 25 = 9KW
Minimale vermogen van de 14KW variant bij Tb 7 en Ta 35 = 5,5KW
Bij Ta 35 graden moduleert de 14KW Zubadan 40% verder terug!
Als je met Ta's onder de 30 graden wilt werken had je beter een Panasonic kunnen kopen, of het nieuwe type Ecodan inverter. (YAA range).
Ik zal het zo meteen aanpassen en er een weekje mee draaien, heb nu wel aardig wat info van de laatste 2 weken om te vergelijken.
Onder het motto "who gives a COP" zet de minimale Ta waarde maar eens op 30 graden, ik verwacht dat 80% van je gependel afgelopen is.
Van hoeveel m3 gas kom je af
Stel plafondhoogte = 2,6 meter, dan heb je op een woning van 384m3 een 14KW WP staan.
Richtgetallen zijn 40W per m2 = 150m2 zou 6KW betekenen, en geen 14
Eindelijk wordt het weer kouder in Twente, en dat mag ook wel. Met een COP van bijna 4,8 voor december lijkt dit natuurlijk nergens op
Wij willen vorst zien, het wordt tijd dat de WP's aan het werk gezet worden

[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2018 18:37 ]
Vanaf 10 graden boven nul loopt hij nu naar 35 graden bij -15.
Kan het in 2 minuten aanpassen, het enige is dat ik iedere keer door de kou naar de garage moet
Iemand nog verbeterpunten voor deze nieuwe stooklijn?
Je stooklijn loopt naar mijn idee veel te vlakBlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:37:
Heb het voetpunt nu op 30 graden.
Vanaf 10 graden boven nul loopt hij nu naar 35 graden bij -15.
Kan het in 2 minuten aanpassen, het enige is dat ik iedere keer door de kou naar de garage moet
Iemand nog verbeterpunten voor deze nieuwe stooklijn?
Maar ik ken jouw situatie niet, maar 0,2 graad Ta verhoging bij 1 graad Tb verlaging is niet veel.
Ze kwamen van ongeveer 1400m3 aardgas per jaar, gezin met 2 kinderen.Grolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:35:
@BlueTooth76 ik heb vorig jaar ook zitten te experimenteren, en Ta onder de 30 gegarandeerd pendelen bij de Zubadan. Vraag anders @Naalroc maar eensDie heeft dezelfde ervaringen.
Onder het motto "who gives a COP" zet de minimale Ta waarde maar eens op 30 graden, ik verwacht dat 80% van je gependel afgelopen is.
Van hoeveel m3 gas kom je afLijkt me zo'n zware jongen voor 150m2 oppervlakte.
Stel plafondhoogte = 2,6 meter, dan heb je op een woning van 384m3 een 14KW WP staan.
Richtgetallen zijn 40W per m2 = 150m2 zou 6KW betekenen, en geen 14
Eindelijk wordt het weer kouder in Twente, en dat mag ook wel. Met een COP van bijna 4,8 voor december lijkt dit natuurlijk nergens op![]()
Wij willen vorst zien, het wordt tijd dat de WP's aan het werk gezet worden![]()
Wij willen opgenomen vermogens van minimaal 5KW zien, en scores van 50kWh per dag ++
![]()
Misschien bij -15 naar 40 zetten? Zie vanzelf wat hij doet, zo koud is het toch nog nietGrolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:39:
[...]
Je stooklijn loopt naar mijn idee veel te vlakIk heb hem staan op Tb +10 = Ta 35, Tb -5 = Ta 35 graden.
Maar ik ken jouw situatie niet, maar 0,2 graad Ta verhoging bij 1 graad Tb verlaging is niet veel.
[ Voor 16% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 18:42 ]
Hoe kom je dan in vredesnaam bij een 14KW WPBlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:39:
[...]
Ze kwamen van ongeveer 1400m3 aardgas per jaar, gezin met 2 kinderen.
Dit is schieten met een Bazooka op een mug vermoed ik
[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2018 18:41 ]
Ik ken de formule, ik kreeg die opmerking al vaker... maar ten tijde van de plaatsing nog nietGrolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:41:
[...]
Hoe kom je dan in vredesnaam bij een 14KW WPDe Koevlaas formule komt op de helft! (6,78KW), eerder genoemde richtgetallen ook al.
Dit is schieten met een Bazooka Zubadan op een mug vermoed ik
[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 18:43 ]
Of heel veel ruimte voor een heeeel grote buffer om zijn vermogen in kwijt te kunnenGrolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:41:
[...]
Hoe kom je dan in vredesnaam bij een 14KW WPDe Koevlaas formule komt op de helft! (6,78KW), eerder genoemde richtgetallen ook al.
Dit is schieten met een Bazooka op een mug vermoed ik

Ik kwam zelf van een ruime 2400m3 gas en de 11kw hitachi kan zelfs op half vermogen zijn warmte in deze dagen niet kwijt.. Nog een jaartje en hij is twee misschien dan nog eens downsizen.
Dat idee van een grotere buffer had ik ook. Dat hij die dan naar 35 graden verwarmt en dat de WP dan een uurtje uitschakelt. Maar weet niet wat er allemaal in te stellen is op dat vlak.thefox154 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:43:
[...]
Of heel veel ruimte voor een heeeel grote buffer om zijn vermogen in kwijt te kunnen![]()
![]()
Ik kwam zelf van een ruime 2400m3 gas en de 11kw hitachi kan zelfs op half vermogen zijn warmte in deze dagen niet kwijt.. Nog een jaartje en hij is twee misschien dan nog eens downsizen.
Ik vogel dingen vaak wel snel uit maar ben niet in de installateursmenu's gedoken, lees alleen af en toe de thermistors uit.
Een beetje pendelen vind ik ook geen ramp. Je moet de bespaarde elektriciteit ook weer afzetten tegen de levensduur van de compressor, denk ik dan. Het is niet zwart-wit.
[ Voor 10% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 18:47 ]
Ik ben bang dat je dit nooit lekker werkend gaat krijgen, want dit is naar mijn idee een gevalletje 100% verkeerd gedimensioneerd.BlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:42:
[...]
Ik ken de formule, ik kreeg die opmerking al vaker... maar ten tijde van de plaatsing nog niet
Kun je de 14KW buitenunit niet ruilen met iemand die een SW75YHA heeft staan
Ik zou max tot -5 of -10 gaan. -15 wordt het niet in NL.BlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:39:
[...]
Misschien bij -15 naar 40 zetten? Zie vanzelf wat hij doet, zo koud is het toch nog niet
Dan wordt de stooklijn idd wat steiler, ik ga nog even het menu (en de kou) in.Grolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:47:
[...]
Ik ben bang dat je dit nooit lekker werkend gaat krijgen, want dit is naar mijn idee een gevalletje 100% verkeerd gedimensioneerd.
Kun je de 14KW buitenunit niet ruilen met iemand die een SW75YHA heeft staande binnenunit is volgens mij hetzelfde.
[...]
Ik zou max tot -5 of -10 gaan. -15 wordt het niet in NL.
Ik 1350 kuub en doe het met 6 kW. Zet maar 3000 buffer neer en verwarm die tussen 25 en 45 ,kan je wp even vooruit en je radiators ook voordat dat koud is hiBlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:39:
[...]
Ze kwamen van ongeveer 1400m3 aardgas per jaar, gezin met 2 kinderen.
[...]
Misschien bij -15 naar 40 zetten? Zie vanzelf wat hij doet, zo koud is het toch nog niet
1 PVoutput . Dongen NB
M'n buren willen ook een warmtepomp, woning is vergelijkbaar.reneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:51:
[...]
Ik 1350 kuub en doe het met 6 kW. Zet maar 3000 buffer neer en verwarm die tussen 25 en 45 ,kan je wp even vooruit en je radiators ook voordat dat koud is hi
Zal ik ze maar voorstellen om 50/50 met de stroomkosten te doen? Trek ik daar ook wat leidingen heen
Soort van kleinschalige stadsverwarming.
Ik zou 60/40 doen, ze hebben tenslotte geen installatie wp kostenBlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:53:
[...]
M'n buren willen ook een warmtepomp, woning is vergelijkbaar.
Zal ik ze maar voorstellen om 50/50 met de stroomkosten te doen? Trek ik daar ook wat leidingen heen
Soort van kleinschalige stadsverwarming.
1 PVoutput . Dongen NB
Goed puntreneeke1970 schreef op maandag 10 december 2018 @ 18:54:
[...]
Ik zou 60/40 doen, ze hebben tenslotte geen installatie wp kosten
Afijn, het is wat het is.
Ik zal deze winter gaan gebruiken om een acceptabel niveau van pendelen te vinden. Als de compressor het daarmee op papier 15 jaar volhoudt (start / stops) dan vind ik dat goed genoeg.
Z'n opvolger zal wat kleiner moeten worden dan...
En ik hoef ook niet de COP koning te worden, je betaalt je rekening in € voor kWh's, niet in COP's
[ Voor 48% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 18:59 ]
Dit zal ervoor zorgen dat de WP z'n vermogen wel kwijt kan, en in plaats van pendelen moet je dan een goede thermostaat hebben die de ruimtetemperatuur comfortabel houdt. Want je gaat overshoots krijgen met een hogere Ta.
In 99% van de dagen zal het minimale vermogen van je WP te groot zijn om je huis continu warm te houden.
Met een hogere Ta en goede thermostaat krijg je wat meer bloksgewijze verwarming (uur aan, uur uit) i.p.v. pendelen.
Maar ik vraag me weer af of dat comfortabel gaat zijn aangezien je geen massa verwarming zoals vloerverwarming hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 10-12-2018 19:00 ]
Het scheelt wel dat je met Jaga DBE nog aardig wat kan tunen per ruimte, los van de kamerthermostaat.Grolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:00:
@BlueTooth76 ff zonder dollen, je hebt naar mijn mening maar 1 optie, dat is Ta verhogen.
Dit zal ervoor zorgen dat de WP z'n vermogen wel kwijt kan, en in plaats van pendelen moet je dan een goede thermostaat hebben die de ruimtetemperatuur comfortabel houdt. Want je gaat overshoots krijgen met een hogere Ta.
In 99% van de dagen zal het minimale vermogen van je WP te groot zijn om je huis continu warm te houden.
Met een hogere Ta en goede thermostaat krijg je wat meer bloksgewijze verwarming (uur aan, uur uit) i.p.v. pendelen.
Maar ik vraag me weer af of dat comfortabel gaat zijn aangezien je geen massa verwarming zoals vloerverwarming hebt.
Die zou ik eerder kunnen laten uitschakelen zodat de afgifte afneemt als de gewenste temperatuur bijna bereikt is. Gelukkig zit de DBE bij de meeste convectoren zo geplaatst dat ik alleen het bovenste rooster hoef te verwijderen om erbij te kunnen voor de instellingen.
[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 10-12-2018 19:07 ]
Ja, ik laat het een weekje zo staan, tenzij het echt te warm wordt hier. Heb een video van de oude stooklijn gemaakt (waar ik met pijltjestoetsen door de stooklijn loop) dus kan het zo weer herstellen.Grolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:07:
Succes met testen, probeer het eerst eens een paar dagen met minimaal Ta 30, en we horen graag wat het resultaat is.
Een stooklijn onthouden is niet zo moeilijk, je hoeft maar 4 parameters op te schrijven
Ik had een lichte curve in de stooklijn, dus dan moet je wat meer onthoudenGrolsch schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:09:
Ik hou een excelletje bij waar ik alles in noteer wat ik doe en wat ik verander. Ook meteen een uitleg erbij zodat ik na een jaar nog steeds weet waarom ik dingen gedaan heb.
Een stooklijn onthouden is niet zo moeilijk, je hoeft maar 4 parameters op te schrijven
Je kan er ook bochtjes in maken, het was geen rechte lijn.
Ik heb laatst bij een tweaker met een huis van 180m2, 709m3 en een ventilatie WTW een 7.5 kW ecodan geplaatst,Flotzie schreef op zondag 9 december 2018 @ 21:54:
Gaat om een tussenwoning en hoogte is idd 2,60. De sw-50 doet bij -10 nog 4,86 kw, waar ik ongeveer 30 á 35 watt per meter verwacht nodig te hebben = 5.46 kw. Het lijkt er dan op alsof er geen reserve meer voorhanden is. Is het dan verstandiger om voor meer capaciteit (bijv mer Zubadan inverter) te kiezen of is dat overbodig?
Bruto inhoud was zonder uitbouw van 2,40 bij 5,10 zo'n 505 m3.
Een Ecodan 7.5 doet nog 6 kW bij -10c.
Dacht zelf aan microflex of calplex duo
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Ik dacht dat ik mijn WP al wat aan de ruime kant had 😉BlueTooth76 schreef op maandag 10 december 2018 @ 17:41:
Hier draait de WP in één run vanaf 8 uur op laag vermogen (1kWe). In het begin van de dag even redelijk aan het werk om de nacht-uitschakeling te compenseren. (2,7kWe), maar na 20 minuten gaat het vermogen al langzaam omlaag.
Ook hier Jaga met (zelfbouw) DBE. Samen met de WAF het geluid acceptabel ingesteld; je hoort ze niet, tenzij je met je oor er boven gaat hangen.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Rehau 32 stabil voorgeïsoleerd. Bijna niet stuk te krijgen.jschoorl2 schreef op maandag 10 december 2018 @ 19:30:
Voor degene die een monoblock hebben en enkele meters door de grond moeten, welke isolatie, leiding hebben jullie gebruikt?
Dacht zelf aan microflex of calplex duo
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Dit topic is gesloten.