13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In Den Haag gaat het meestal met iets als de kanker inslaan en het tyvusding van de muur trekken (dat ik zei dat ie op de grond komt te staan verwarde de beste man). Doorsnee eenrichtingsboodschap van een gepensioneerde arbeidsongeschikte met hersenschade dus. Gelukkig nog maar de enige zuurpruim in de buurt die los van schreeuwen (en zonder overleg een boom in mijn tuin heeft omgezaagd tijdens de vakantie omdat ie dacht dat deze zijn Digitenne verstoorde) geen schade aangericht.Grolsch schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:27:
In Twente dreigt men met de greep, maar ik weet niet waar @Ballebek woont

But anyhow: @koevlaas2 ik lust wel een biertje ja
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Er mag veel meer dan je zou verwachten.koevlaas2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 08:43:
[...]
Beneden niet goed zichtbaar vanaf de weg mag het wel aan de zijgevel, maar ik zou zeker geen slapende honden wakker maken bij de gemeente. (daar kijken zo ook Kassa)

Dit is gewoon een rijtjeswoning, geen voortuin, dus direct aan de straat naast de voordeur.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Getverderrie! Dat het mag (daar dan) is een ding maar het zal je huis maar zijn. Ik mag hopen dat ze er iets omheen bouwen...Oxellaar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:06:
[...]
Er mag veel meer dan je zou verwachten.
[afbeelding]
Dit is gewoon een rijtjeswoning, geen voortuin, dus direct aan de straat naast de voordeur.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Als zoiets al mag, dan ging ik hem toch paar meter omhoog voor vandalismeOxellaar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:06:
[...]
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Wed dan maar met hem om een kratje bier dat hij de warmtepomp niet hoort (Panasonic Monoblock 5 KW)Ballebek schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 09:59:
[...]
In Den Haag gaat het meestal met iets als de kanker inslaan en het tyvusding van de muur trekken (dat ik zei dat ie op de grond komt te staan verwarde de beste man). Doorsnee eenrichtingsboodschap van een gepensioneerde arbeidsongeschikte met hersenschade dus. Gelukkig nog maar de enige zuurpruim in de buurt die los van schreeuwen (en zonder overleg een boom in mijn tuin heeft omgezaagd tijdens de vakantie omdat ie dacht dat deze zijn Digitenne verstoorde) geen schade aangericht.
But anyhow: @koevlaas2 ik lust wel een biertje ja
Heet je buurman Lau ? YouTube: Tiny & Lau: Lau over de rooie om kapotte hengel, daarna boos op ...
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Even voor de WTW liefhebbers....
https://www.bouwformatie....euws&utm_term=lees_verder
En daardoor juist mijn aversie er tegen.....
Dus vuile lucht naar buiten en fris naar binnen...
En dat kost je helaas misschien wel, maar het zij dan zo en paar puntjes... of wat euro's
Maar een SBS wil je niet....
En misschien dat daarom een Lucht/Lucht ook wel minder verkocht zou moeten worden..
Om er geen subsidie meer op te geven..
[ Voor 10% gewijzigd door Dylantje2 op 17-05-2018 11:36 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Aangezien Duco één van de partners is, begrijp ik de aversie tegen type-d met WTW.Dylantje2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:35:
Omdat we er hier ook wel eens aardig een discussie over hebben gevoerd...
Even voor de WTW liefhebbers....
https://www.bouwformatie....euws&utm_term=lees_verder
En daardoor juist mijn aversie er tegen.....
Dus vuile lucht naar buiten en fris naar binnen...
En dat kost je helaas misschien wel, maar het zij dan zo en paar puntjes... of wat euro's
Maar een SBS wil je niet....
En misschien dat daarom een Lucht/Lucht ook wel minder verkocht zou moeten worden..
Om er geen subsidie meer op te geven..
Als een systeem goed ontworpen en geïnstalleerd is en goed gebruikt wordt is er geen enkel probleem. Problemen met ventilatie ontstaan grotendeels door verkeerde installatie en gebruik. Een onderbemeten ventilatiesysteem (leiding en capaciteit), zal meer geluid produceren. Waardoor mensen de ventilatie of te laag of helemaal uit zetten. Met alle gevolgen van dien.
Wij kiezen voor een vraaggestuurd systeem in ons nieuwbouwhuis, aangezien we onszelf niet in staat achten om het op de juiste manier te bedienen

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Hier geef je het allergrootste probleem aan.Joris748 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:49:
[...]Als een systeem goed ontworpen en geïnstalleerd is en goed gebruikt wordt is er geen enkel probleem.
ALS
En goed gebruikt [ dus het onderhoud enz enz enz enz ]
Maar het gaat mij alleen om het halen van waardes...
Stel dat het zou kunnen zonder wtw wat heeft dan voorkeur.??
En vraaggestuurd is alleen gebaseerd op Co2... En dat is niet de enige factor waarop je zou willen ventileren...
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Mooi is in Nederland allang niet meer belangrijk.Oxellaar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:06:
[...]
[afbeelding]
Op welke factor zou je nog meer willen ventileren danDylantje2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 11:55:
[...]
Hier geef je het allergrootste probleem aan.
ALS
En goed gebruikt [ dus het onderhoud enz enz enz enz ]
Maar het gaat mij alleen om het halen van waardes...
Stel dat het zou kunnen zonder wtw wat heeft dan voorkeur.??
En vraaggestuurd is alleen gebaseerd op Co2... En dat is niet de enige factor waarop je zou willen ventileren...
Wij hebben ventilatie type C (van Duco), en dan CO2 gestuurd voor de verblijfsruimtes en vochtgestuurd voor de badkamer.
Works like a charm, echt erg enthousiast over, alleen ventileren wat nodig is en ventileren met frisse buitenlucht zonder onderhoudskosten / filters vervangen en andere ongein.
Het enigste nadeel t.o.v. balansventilatie (Type D) is het extra warmteverlies door ventilatie. Paar paneeltjes extra op het dak, en dit probleem is ook opgelost
Dat. Bij mij zou ie over een pad van een meter breed komen tot aan de tuinen van de buren die er haaks op zitten. Hij móét dus wel hoger hangen. Ik denk dat dit m gaat worden. Hoor/voel je het ding niet als je er vlak achter binnen zit, @Oxellaar ?reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:28:
[...]
Als zoiets al mag, dan ging ik hem toch paar meter omhoog voor vandalisme
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Dan zou ik me meer zorgen maken over mogelijke overlast voor de buren als dat je het binnen hoort
Als je buren er net een terrasje hebben zitten dan gaan ze hem wel horen op 1 meter afstand.
En vooral voelen brrrGrolsch schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:11:
@timovd Dus op 1 meter afstand van de tuin van je burenBegrijp ik dat goed
Dan zou ik me meer zorgen maken over mogelijke overlast voor de buren als dat je het binnen hoort
Als je buren er net een terrasje hebben zitten dan gaan ze hem wel horen op 1 meter afstand.
1 PVoutput . Dongen NB
Als het het voor te veel lawaai zorgt, kan ik er nog wel een DIY kast omheen bouwen.
Dank allen voor het meedenken!
[ Voor 9% gewijzigd door timovd op 17-05-2018 13:19 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Is dat paadje op je eerdere foto links naast de woning
Dat zal inderdaad met een steiger oid worden. Eerder grapte ik al over om het condenswater over de zonnepanelen af te voeren. Ik zie daar geen problemen.Grolsch schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:26:
@timovd Hoe gaat de monteur daarbij komen dan op 4 meter hoogteLadder mag niet, dus dat wordt een steiger opbouwen
En waar gaat je lekwater naar beneden
Lijkt me niet grappig voor de persoon die zijn hond aan het uitlaten is en je WP toevallig defrost op dat moment
Is dat paadje op je eerdere foto links naast de woning
Het is inderdaad links op de foto. We hebben dat ook een raam aan de zijkant, dus wellicht kan de unit vanuit daar getild/gehesen worden. Mag het dan wel met een ladder?
Het gaat erom dat professionele mensen zoals @Oxellaar en @koevlaas2 van de Arbowet niet mogen werken op een ladder. Nu hoef je er niet wekelijks bij, maar eigenlijk toch wel elk jaar voor een checkup / schoonmaken / storingzoeken / etc.timovd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:46:
[...]
Dat zal inderdaad met een steiger oid worden. Eerder grapte ik al over om het condenswater over de zonnepanelen af te voeren. Ik zie daar geen problemen.
Het is inderdaad links op de foto. We hebben dat ook een raam aan de zijkant, dus wellicht kan de unit vanuit daar getild/gehesen worden. Mag het dan wel met een ladder?
Het is dan gewoon verrekte lastig als die buitenunit niet eenvoudig te bereiken is, maar onmogelijk is het niet.
Aan de zijkant van je woning heb je toch geen zonnepanelen
Ik kan me nog een verhaal herinneren van een andere Tweakers in dit topic die zijn buitenunit ergens hoog op een plat dak had gezet die moeilijk / niet te bereiken was, en dat de monteur het vertikte via een ladder 8 meter hoog te klimmen terwijl zijn buitenunit was ingevroren.
Ik kan je wel beloven dat ik bij -10 ook niet op een ladder ga lopen "te kloten".
Bewoners hebben zelf voor deze plaats gekozen, achtertuin was ook een optie.godfriedd schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 10:15:
[...]
Getverderrie! Dat het mag (daar dan) is een ding maar het zal je huis maar zijn. Ik mag hopen dat ze er iets omheen bouwen...
En hoe doen ze het met het lekwater bij defrost? Wordt een lekkere glijbaan op straat, en bij ongelukken ben je wel aansprakelijk.Oxellaar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:21:
[...]
Bewoners hebben zelf voor deze plaats gekozen, achtertuin was ook een optie.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
SWW bij een warmtepompinstallatie wordt geleverd door een boiler. Iets specifieker: de warmtepomp warmt het water in de boiler op. Met een boiler zou je (afhankelijk van de leidinglengte) meteen warm water moeten hebben.NaabJ schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 15:30:
Ik heb een vraag over het warm tapwater icm een warmtepomp. Bij een hybride warmtepomp kan de cv natuurlijk bijspringen als er ineens veel warm water nodig is. Maar als je niet hybride gaat, hoe lang duurt het dan totdat je warm water hebt bij welke installatie? En vinden jullie het vervelend langer te wachten?
Boiler leeg = geen warm water. Dan duurt het wel een tijdje voor er weer warm water is.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Heeft Iemand ervaring/kennis mbt opwarmtijd van een 200L boiler door de Loria? Ik kan het nergens vinden.
Van helemaal koud naar warm in ongeveer een uur.amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:21:
Ik overweeg serieus om met een Techneco Loria 6006 met externe 200L boiler full-electric te gaan, ELGA gaat , na 2 1/2 stookseizoen en 90% CV-gas besparing, op zoek naar een ander onderkomen.
Heeft Iemand ervaring/kennis mbt opwarmtijd van een 200L boiler door de Loria? Ik kan het nergens vinden.
Is dat in boost mode?koevlaas2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 16:42:
[...]
Van helemaal koud naar warm in ongeveer een uur.
Gewoon op het normale tempo.
wat is de max Ta in verwarmings mode? ik zie 55c staan, is dat juist?
Waarom kun je overal water netjes afvoeren en daar niet?Pietje555 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 14:39:
[...]
En hoe doen ze het met het lekwater bij defrost? Wordt een lekkere glijbaan op straat, en bij ongelukken ben je wel aansprakelijk.
Condenswater komt op 1 punt uit de unit en kan via wat grind oid afgevoerd worden.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
@Pietje555Oxellaar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:55:
[...]
Waarom kun je overal water netjes afvoeren en daar niet?
Condenswater komt op 1 punt uit de unit en kan via wat grind oid afgevoerd worden.
ELGA staat bij mij naast de voordeur en heb er nog nooit een plas water of ijs onder gezien.Loopt gewoon tussen de straatsteenvoegen weg.
In dit geval dus de gemeente.
Als je het opzoekt zul je vaak het tegenovergestelde vinden, maar pas nog een gerechtelijke uitspraak van gezien.
[ Voor 26% gewijzigd door Oxellaar op 17-05-2018 21:10 ]
Heb jij wel hele grote voegen, vanwege een gletscher heb ik maar grindbak gemaaktamarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:02:
[...]
@Pietje555
ELGA staat bij mij naast de voordeur en heb er nog nooit een plas water of ijs onder gezien.Loopt gewoon tussen de straatsteenvoegen weg.
1 PVoutput . Dongen NB
heb ook nog afschot langs de tuinmuur van 3 mtr en vervolgens 3 mtr langs de garage. maar ik zie echt weinig of geen condenswater onder de ELGA wegkomen.reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:08:
[...]
Heb jij wel hele grote voegen, vanwege een gletscher heb ik maar grindbak gemaakt
Ja, klopt.amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 20:53:
[...]
wat is de max Ta in verwarmings mode? ik zie 55c staan, is dat juist?
Is toch wel genoeg ? Wij douchen hier met de boiler op 45c.
55c op je billen lijkt me ook wat teveelkoevlaas2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:45:
[...]
Ja, klopt.
Is toch wel genoeg ? Wij douchen hier met de boiler op 45c.
Dat moet je niet willen met een WP, dan is de COP bar slecht.amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:50:
[...]
55c op je billen lijkt me ook wat teveel. Ik bedoel Ta 55c voor de radiatoren enz..
Voor radiatoren zou ik mikken op niet meer dan 35c en met vloer/wand verwarming < 30c
@koevlaas2 heeft de afgelopen dagen in slippers en korte broek over mijn daken heen gesprongen... die hij had beklommen via kliko's...Grolsch schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:51:
[...]
Het gaat erom dat professionele mensen zoals @Oxellaar en @koevlaas2 van de Arbowet niet mogen werken op een ladder.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
50% slippers en 50% werkschoenen met stalen neuzenkmf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:59:
[...]
@koevlaas2 heeft de afgelopen dagen in slippers en korte broek over mijn daken heen gesprongen... die hij had beklommen via kliko's...
Daarom is ie dus als cowboy zo goedkoop hahakmf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:59:
[...]
@koevlaas2 heeft de afgelopen dagen in slippers en korte broek over mijn daken heen gesprongen... die hij had beklommen via kliko's...
1 PVoutput . Dongen NB
Ja OK da's duidelijk. Maar af en toe is het wel nodig bij mij. ELGA komt regelmatig op 42+c.koevlaas2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:54:
[...]
Dat moet je niet willen met een WP, dan is de COP bar slecht.
Voor radiatoren zou ik mikken op niet meer dan 35c en met vloer/wand verwarming < 30c
Kun je niet beter de Elga laten staan en investeren in vloer verwarming of zoiets?amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:04:
[...]
Ja OK da's duidelijk. Maar af en toe is het wel nodig bij mij. ELGA komt regelmatig op 42+c.
1 PVoutput . Dongen NB
@amarkest Reneeke heeft wel gelijk, als je de temperatuur van het water omlaag brengt neemt je rendement toe en krijg je netto meer power.reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:06:
[...]
Kun je niet beter de Elga laten staan en investeren in vloer verwarming of zoiets?
op zich werkt de hybride opstelling bij mij goed, als ik full-electric wil, dan is ELGA ook wel te voorzien van (ongesubsidieerde) boiler en buffer met aansturing via RESOL MX en nog wat toeters en bellen, maar dan kom ik qua prijs aardig in de richting van een gesubsidieerde Loria.reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:06:
[...]
Kun je niet beter de Elga laten staan en investeren in vloer verwarming of zoiets?
ELGA full-electric oplossing:

mijn jaga's doen het goed. VVw is vooralsnog geen optie.
Dus rest de vraag over de max Ta voor radiator verwarming vd Loria
[ Voor 8% gewijzigd door amarkest op 17-05-2018 22:22 ]
@koevlaas2 heeft nog geen ervaring met de arbeidsinspectie. Na een boete van ruim 10K snapt hij de boodschap ook welkmf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:59:
[...]
https://www.inspectieszw....dsomstandighedenwetgeving
Sterker nog, als koevlaas bij jou van het dak afvalt krijg jij er nog zo'n zelfde prent bij als jij er van op de hoogte was en het accepteert
[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 17-05-2018 22:21 ]
Pana monobloc uit UK en Atlantic Explorer 3 uit BEamarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:15:
[...]
op zich werkt de hybride opstelling bij mij goed, als ik full-electric wil, dan is ELGA ook wel te voorzien van (ongesubsidieerde) boiler en buffer met aansturing via RESOL MX en nog wat toeters en bellen, maar dan kom ik qua prijs aardig in de richting van een gesubsidieerde Loria.
ELGA full-electric oplossing:
[afbeelding]
mijn jaga's doen het goed. VVw is vooralsnog geen optie.
Elga op MP zetten.
done.
Edit: en dan nog ff dit
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 22:26 ]
Of na een val van de ladder niks vergoed krijgen.Grolsch schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:19:
[...]
@koevlaas2 heeft nog geen ervaring met de arbeidsinspectie. Na een boete van ruim 10K snapt hij de boodschap ook wel
@amarkest als je jaga zo goed werken waarom dan 42 graden?
Ik zit met oude gietijzer radiators op 33 ,met daarbij beetje vloer verwarming.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zijn dan dure slippers.Grolsch schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:19:
[...]
@koevlaas2 heeft nog geen ervaring met de arbeidsinspectie. Na een boete van ruim 10K snapt hij de boodschap ook wel
https://www.inspectieszw....dsomstandighedenwetgeving
Sterker nog, als koevlaas bij jou van het dak afvalt krijg jij er nog zo'n zelfde prent bij als jij er van op de hoogte was en het accepteert
De arbeids inspectie weet helemaal niet waar ik aan het werk ben en aangezien ik er als een zwerver uitzie geloofd niemand dat ik een bedrijf ben
WAF WAF heeft last van opvliegers en tegenovergestelde. VVW is geen optie.reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:22:
[...]
Of na een val van de ladder niks vergoed krijgen.
@amarkest als je jaga zo goed werken waarom dan 42 graden?
Ik zit met oude gietijzer radiators op 33 ,met daarbij beetje vloer verwarming.
Dat snap ik even niet.....amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:25:
[...]
WAF WAF heeft last van opvliegers en tegenovergestelde. VVW is geen optie.
1 PVoutput . Dongen NB
Heb je toevallig specs en prijzen voorhanden?AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:22:
[...]
Pana monobloc uit UK en Atlantic Explorer 3 uit BE
Elga op MP zetten.
done.
Is al genoeg over geschreven, maar:
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
en de subsidie lijst van RVO (en een paar mooie fotokes maken om ze te overtuigen)
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 22:30 ]
opwarmtijd van ruim 7 uur voor de WPB is wel errug lang.AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:29:
@amarkest
Is al genoeg over geschreven, maar:
https://www.pmcoppack.com...OW-TEMP/Panasonic-Aquarea
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
en de subsidie lijst van RVO (en een paar mooie fotokes maken om ze te overtuigen)
Met combi van vloer en jaga is dat geen probleem. En anders als dummy aan de muur haha
1 PVoutput . Dongen NB
@koevlaas2 heeft al een nieuwe neus via een andere klant gekregen.reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:22:
[...]
Of na een val van de ladder niks vergoed krijgen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
https://pvoutput.org/intr...530&sid=57825&dt=20180517amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:32:
[...]
opwarmtijd van ruim 7 uur voor de WPB is wel errug lang.

Het is niet opwarmen maar warm houden...
Er is zelfs een topic over:
Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 22:38 ]
Dat is vanaf helemaal koud, als ik hem leeg trek tot 35 graden draait ie vier uurtjes, weet je hoe lekker dat saldeert.....amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:32:
[...]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb denk ik zojuist een beter idee gevonden. Aan de voorkant van ons huis loopt het dak voor een deel door tot de begane grond. Dat laatste stuk is voor de aangebouwde schuur en daar staan de kliko's tegenaan. Er is dus een muur van ca 2,5m hoog tot aan het dak. Op dat stuk muur kan de buitenunit hangen (net boven de kliko's dus). De installateur kan op een kratje bier staan om bij de unit te kunnen. Condenswater laat ik gewoon vallen, aangezien daar toch niet gelopen wordt. Resonantie is geen probleem, omdat het een (aangebouwde) schuur is en komt zo laag te hangen dat de buren daar geen last van krijgen.Grolsch schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 13:51:
[...]
Het gaat erom dat professionele mensen zoals @Oxellaar en @koevlaas2 van de Arbowet niet mogen werken op een ladder. Nu hoef je er niet wekelijks bij, maar eigenlijk toch wel elk jaar voor een checkup / schoonmaken / storingzoeken / etc.
Het is dan gewoon verrekte lastig als die buitenunit niet eenvoudig te bereiken is, maar onmogelijk is het niet.
Aan de zijkant van je woning heb je toch geen zonnepanelenMaar met een condensopvangbak met een afvoerslang ofzoiets moet afwatering wel te regelen zijn.
Ik kan me nog een verhaal herinneren van een andere Tweakers in dit topic die zijn buitenunit ergens hoog op een plat dak had gezet die moeilijk / niet te bereiken was, en dat de monteur het vertikte via een ladder 8 meter hoog te klimmen terwijl zijn buitenunit was ingevroren.
Ik kan je wel beloven dat ik bij -10 ook niet op een ladder ga lopen "te kloten".
Als de binnenunit op de plek van de cv-ketel komt (op zolder) kunnen de buizen langs het schuine dak (en een stuk binnendoor via een bestaande koof) naar de buitenunit.
De binnenunit zou ik eventueel nog in de schuur neer kunnen zetten. Dat scheelt een hoop sjouwen om het apparaat de trap krijgen. eerst de schuur maar weer eens opruimen Condenswater van de binnenunit kan dan afgevoerd worden door schuin naar beneden te boren naar de kruipruimte. De badkamer zit tegen de aangebouwde schuur aan, dus ik verwacht dat er dan snel heet water is in bad of onder de douche. Kan een binnenunit in een niet geisoleerde schuur staan? De schuur heeft ook geen spouwmuur. De buitenunit komt op het Noorden te hangen, is dat een probleem in de winter?
Ik hoop dat je overdrijft, komt niet erg professioneel over eigenlijk.kmf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 21:59:
[...]
Nu hoeft @koevlaas2 zich als zzper aan veel minder regels te houden dan een werkgever>werknemers.
Als zijn de risico's na een ongeval voor hem veel groter dan voor een werknemer. Geen werk is geen eten, want verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid zijn een vreselijk duur lachertje.
Maar veilig werken doe je niet voor een ander, dat doe je voor jezelf. Vandaar dat sommige offertes soms wat duurder uitvallen, veilig werken is absoluut niet gratis.
Loria lijkt daar een uurtje voor nodig te hebben (200l)reneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:38:
[...]
Dat is vanaf helemaal koud, als ik hem leeg trek tot 35 graden draait ie vier uurtjes, weet je hoe lekker dat saldeert.....
Ja dat zou mijn 6 kW pana ook kunnen, maar dan saldeer ik niet, want die trekt wat meer dan 500 watt.amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:40:
[...]
Loria lijkt daar een uurtje voor nodig te hebben (200l)
Hij mag er hele dag over doen, als je dan een keertje koud staat heb je gewoon te kleine boiler gekozen
1 PVoutput . Dongen NB
Drie Duimpjes voor die brrr....AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:41:
@amarkest
Maar die kost geen 400 euro (270 ltr) en je CV staat stil. WAF zegt brrrrr.(na 1 uur)
1 PVoutput . Dongen NB
@AUijtdehaagreneeke1970 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:43:
[...]
Ja dat zou mijn 6 kW pana ook kunnen, maar dan saldeer ik niet, want die trekt wat meer dan 500 watt.
Hij mag er hele dag over doen, als je dan een keertje koud staat heb je gewoon te kleine boiler gekozen
heb niet veel ruimte in het stookhok
Oh de loria 200 liter is kleiner......amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:46:
[...]
@AUijtdehaag
heb niet veel ruimte in het stookhok
1 PVoutput . Dongen NB
Stel nou...
die loria gaat kapot...
En je hebt ipv 1 loria, 2 apparaten.
1 voor CV (pana en is vervangbaar voor 19 euro e-kacheltje bij Hornbach)
1 voor tapwater (Atlantic)
(doe eens gek: plaats een 3-fase Wijas, na de atlantic)
Moet je eens opletten wat er gebeurt...als er 1 faalt...tov 1 loria
(maar doe wat je wilt)
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 17-05-2018 22:52 ]
1 PVoutput . Dongen NB
kga er morgen verder mee. zit nu aan de ouzo in GR en val bijna om.AUijtdehaag schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:51:
@amarkest
Stel nou...
die loria gaat kapot...
En je hebt ipv 1 loria, 2 apparaten.
1 voor CV (pana en is vervangbaar voor 19 euro e-kacheltje bij Hornbach)
1 voor tapwater (Atlantic)
(doe eens gek: plaats een 3-fase Wijas, na de atlantic)
Moet je eens opletten wat er gebeurt...als er 1 faalt...
1 PVoutput . Dongen NB
Vind ik mijn WP toch beter met 30 minuten en 40 als de boiler bijna helemaal koud is.amarkest schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:32:
[...]
Ik had zulke hete voeten in die werkschoenen gekregen dat ik inderdaad op een gegeven moment mijn slippers aan gedaan had, was veel beter werken toen.Oxellaar schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:38:
[...]
Ik hoop dat je overdrijft, komt niet erg professioneel over eigenlijk.
Nu hoeft @koevlaas2 zich als zzper aan veel minder regels te houden dan een werkgever>werknemers.
Als zijn de risico's na een ongeval voor hem veel groter dan voor een werknemer. Geen werk is geen eten, want verzekeringen tegen arbeidsongeschiktheid zijn een vreselijk duur lachertje.
Maar veilig werken doe je niet voor een ander, dat doe je voor jezelf. Vandaar dat sommige offertes soms wat duurder uitvallen, veilig werken is absoluut niet gratis.
Dat van de kliko was wat anders, we hadden de ladder al opgeruimd toen ik zag dat er een 3 tal dakpannen niet dicht gelegd waren. Ik ben toen via een kliko op het dak geklommen en heb de pannen gesloten.
Wacko Jacko zijn neus is weer genezenkmf schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 22:33:
[...]
@koevlaas2 heeft al een nieuwe neus via een andere klant gekregen.
vrijstaand huis 550M³, plofketel installatie incl hier en daar vvw..
Kan je berekenen, maar ik laat 'm altijd (indien mogelijk) lekker zitten, krijgen we tenminste daar geen problemen door.Dylantje2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:04:
Hoe kom ik te weten of ik mijn drukvat nog er tussen kan/moet laten zitten..?

Verder komen er nog wat radiatoren bij die LTV kunnen 3~6). De designvarianten kosten me zo'n 200 euro per stuk incl. btw waar de meeste webshops 50~70 euro duurder zijn (dus groot wit blok, Henrad Everest Plan Eco). De keuken en badkamer hebben vloerverwarming, en een aantal radiatoren zijn al geschikt voor LTV. Liefst zou ik overal gelijk vloerverwarming leggen, maar dan moet er best een dure vloer uit en zit ik te lang in de puinhoop. Dat wil ik wel, maar dan tegelijkertijd 6 weken op de Malediven zitten ofzo

Gaat om een 7kw variant, all-electric. De subsidie moet nog van het bedrag af.
Bij het hele verhaal is overigens gratis een warmtemeting gedaan
Dat is dus dit ding + toebehoren:

https://www.warmteservice...ter-warmtepomp/p/03551040
Hier nog een cheesy video
[ Voor 67% gewijzigd door Kecin op 18-05-2018 02:26 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Je hoeft jezelf niet te verantwoorden he, je moet het helemaal zelf weten.koevlaas2 schreef op donderdag 17 mei 2018 @ 23:52:
[...]
Ik had zulke hete voeten in die werkschoenen gekregen dat ik inderdaad op een gegeven moment mijn slippers aan gedaan had, was veel beter werken toen.
Dat van de kliko was wat anders, we hadden de ladder al opgeruimd toen ik zag dat er een 3 tal dakpannen niet dicht gelegd waren. Ik ben toen via een kliko op het dak geklommen en heb de pannen gesloten.
Die hete voeten is inderdaad een drama, maar het kan nog veel erger.
Denk aan de chemie, volledig in bedekkende brandwerende kleding, handschoenen en helm op is nog veel erger.
Als je dan één keer je hem af doet om op je hoofd te krabben heb je direct een officiële waarschuwing.
Als je daar naar kijkt heb je het erg makkelijk
Inmiddels ben ik inderdaad de creditcard route maar opgegaan. Onze Spaanse vriend heeft heea inmiddels wel doorgezet aan de vervoerder om zo de schadeclaim af te wikkelen, maar zit hier niet echt achteraan en zegt dat hij informatie van mij nodig heeft die ik niet heb (een maand na mijn melding dus).develdonk schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:16:
[...]
credit card proberen... ik heb na 6 maanden de hoop opgegeven.... had ook een buts in de kap maar verder was er niks aan de hand (dus enkel optisch...) Garantie is gewoon een probleem...
Heb wel een expertise moeten laten uitvoeren en daar was de conclusie van: reparatie is duur en durft niets te zeggen of dan alsnog de verwachtte levensduur gehaald kan worden (onderdelen die toch een tik hebben gehad en dus eerder falen dan bedoeling is)...
Nu nog even in spanning of de ING het bedrag terug boeken of lastig gaan lopen doen.
[ Voor 5% gewijzigd door kimjansen op 18-05-2018 11:25 ]
Speed kills, but beauty lives forever...
Weet je zeker dat die 2000 euro subsidie die wel vermeld staat op de offerte nog van het bedrag af moet? Zou wel logisch zijn want jij vraagt zelf de subsidie aan en niet je installateur maar toch even voor de zekerheid. Het staat zo expliciet vermeld op de offerte, dat vind ik een beetje vreemd.Kecin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 02:00:
Wat vinden jullie van onderstaande offerte (komt alleen nog BTW + installatie overheen). Installatie zal 1260 excl. wezen (incl. plaatsen van een kookgroep om van gas af te gaan, vervangen groepen bij de installatie, extra groepen voor wasmachine, 5 puntsaansluiting, afwerking, installatie, inregelen en 3 jaar service)
[afbeelding]
Verder komen er nog wat radiatoren bij die LTV kunnen 3~6). De designvarianten kosten me zo'n 200 euro per stuk incl. btw waar de meeste webshops 50~70 euro duurder zijn (dus groot wit blok, Henrad Everest Plan Eco). De keuken en badkamer hebben vloerverwarming, en een aantal radiatoren zijn al geschikt voor LTV. Liefst zou ik overal gelijk vloerverwarming leggen, maar dan moet er best een dure vloer uit en zit ik te lang in de puinhoop. Dat wil ik wel, maar dan tegelijkertijd 6 weken op de Malediven zitten ofzo
[afbeelding]
Bij het hele verhaal is overigens gratis een warmtemeting gedaan.
[afbeelding]
Hier nog een cheesy video![]()
[video]
Verder is het denk ik geen gekke prijs. Je kunt veel voordeliger uit zijn door de hier veelbesproken eigen import-methode te doen maar dat gaat ten eerste al niet met Nefit en ten tweede loop je dan zelf alle risico's. Dat kan zoals je hierboven ziet bij Kimjansen ook wel eens misgaan en dan moet je het zelf gaan oplossen. Een installateur geeft jou gewoon garantie dus dan heb je er als het goed is zelf geen (of minder) omkijken naar.
Ik heb hem zelf uit Spanje laten komen en redelijk veel zelf gedaan met wat hulp van @koevlaas2. Je bent dan zeker wel minder geld kwijt maar goed, dat is niet voor iedereen weggelegd....
De 2000 euro gaat er later inderdaad nog vanaf. Ik denk dat ze hem erop hebben gezet voor de meldcode.godfriedd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:33:
[...]
Weet je zeker dat die 2000 euro subsidie die wel vermeld staat op de offerte nog van het bedrag af moet? Zou wel logisch zijn want jij vraagt zelf de subsidie aan en niet je installateur maar toch even voor de zekerheid. Het staat zo expliciet vermeld op de offerte, dat vind ik een beetje vreemd.
Verder is het denk ik geen gekke prijs. Je kunt veel voordeliger uit zijn door de hier veelbesproken eigen import-methode te doen maar dat gaat ten eerste al niet met Nefit en ten tweede loop je dan zelf alle risico's. Dat kan zoals je hierboven ziet bij Kimjansen ook wel eens misgaan en dan moet je het zelf gaan oplossen. Een installateur geeft jou gewoon garantie dus dan heb je er als het goed is zelf geen (of minder) omkijken naar.
Ik heb hem zelf uit Spanje laten komen en redelijk veel zelf gedaan met wat hulp van @koevlaas2. Je bent dan zeker wel minder geld kwijt maar goed, dat is niet voor iedereen weggelegd....
Zelf importeren scheelt inderdaad een flinke duit, maar ik wil graag dat als er iets niet werkt ik gemakkelijk een lokale installateur kan bellen (vandaar Nefit/Bosch). Ook ben ik zelf absoluut niet handig. Fijn om te horen dat het als een net bedrag klinkt. Heb ondertussen akkoord gegeven, haha. Zal mij benieuwen!
kimjansen schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 11:25:
[...]
Inmiddels ben ik inderdaad de creditcard route maar opgegaan. Onze Spaanse vriend heeft heea inmiddels wel doorgezet aan de vervoerder om zo de schadeclaim af te wikkelen, maar zit hier niet echt achteraan en zegt dat hij informatie van mij nodig heeft die ik niet heb (een maand na mijn melding dus).
Heb wel een expertise moeten laten uitvoeren en daar was de conclusie van: reparatie is duur en durft niets te zeggen of dan alsnog de verwachtte levensduur gehaald kan worden (onderdelen die toch een tik hebben gehad en dus eerder falen dan bedoeling is)...
Nu nog even in spanning of de ING het bedrag terug boeken of lastig gaan lopen doen.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Iedereen kan fouten maken, ik heb hem ook uit engeland laten komen, en kuehne-nagels is 2x niet op komen dagen op de dag dat ze zouden komen (had er vrij voor genomen), pas de 3e keer waren ze er om half 8 's avonds (nadat ik ongeveer het halve bedrijf aan de lijn heb gehad, en er opstond dat het die dag nog geleverd zou worden) met een externe koerier.blauwemac schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:44:
Ik heb nu Kuehne-Nagels ingeschakeld, vanwege de goeie ervaringen hiermee eerder door een forumlid, vanuit Engeland weliswaar.
[...]
Toen bleek dat ze de warmtepomp hadden omgewisseld met die van iemand anders, dus de mijne stond in Berlijn, en die van de berlijnse persoon stond bij mij, dus heb nog een keer een dag vrij moeten nemen om het ophalen weer in te regelen.....
En hoe vallen de verzendkosten nu uit, via Künhe&Nagel?blauwemac schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 12:44:
Ik heb nu Kuehne-Nagels ingeschakeld, vanwege de goeie ervaringen hiermee eerder door een forumlid, vanuit Engeland weliswaar. De verzekering staat daarmee ook op mijn naam. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen en houd jullie op de hoogte.
...
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Prima verlopen toen, wellicht ook een partij om eens te bekijken wanneer daar behoefte aan is.
Weet alleen niet of ze particulier doen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Is dat zo?blauwemac schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 13:21:
Ongeveer 350 inclusief BTW en verzekering, blijft duur dus. En ze leveren alleen transport aan bedrijven, niet aan particulieren.
Ben wel benieuwd hoe het verder gaat verlopen.. [ Welke versie?]
Mijn buurman claimt helemaal gek te worden van mijn Toshiba buitenunit (heb binnen een Elga hangen). Zijn achtergevel zit op ongeveer 5/6 meter van de buitenunit, heb er zelfs een kist omheen getimmerd (https://imgur.com/a/xJSlVEz), en nog staat ie maandelijks wel een keer aan de deur. Volgens mij is het niet de makkelijkste man, maar vind het zelf ook erg vervelend dat er iemand last van heeft.Oxellaar schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:59:
[...]
Ik heb het ook over bouwbesluit 2012
Ik heb het ook over het geluid in verblijfsruimte, waar dat geluid vandaan komt is eigenlijk niet van belang.
Van de buren of van je eigen installatie. Het moet 30dB of lager zijn.
Maar zoals ik zei, nagenoeg geen problemen met geluidsoverlast van warmtepompen.
Ventilatie is inderdaad een heel ander verhaal.
Al heeft dat heel veel oorzaken.
Verkeerd ontwerp, verkeerde montage, maar ook zeker door beroerd ontwerp van wtw units. Een apparaat wat ruim 65dB produceert, is hopeloos om te dempen in een gemiddelde woning.
@iedereen hier... Hoeveel klachten van buren hebben jullie?
Dit lijkt me een betere graadmeter dan het geval bij Kassa...
@TvanW De meting vind plaats met gesloten ramen en deuren. Eerst word er een 0 meting gedaan van het normale omgevingsgeluid. Daarna een meting met de installatie in normaal bedrijf, het verschil tussen die twee metingen gaat door een aantal correctiefactoren heen.
Want een woning midden in het centrum aan een drukke weg, geeft een heel ander beeld dan een woning in het buitengebied of rustig dorpje.
Heeft iemand ervaring met buitenunits aan de straat plaatsen? Het is een appartementencomplex (we wonen op de begane grond) en bij de voordeur zou hij eventueel op de stoep kunnen staan met een bekisting eromheen. Het dak is denk ik net te ver. Dat zou op ongeveer 15 meter slang uitkomen, schat ik. Het is een redelijk drukke straat en mensen zouden er pal langs lopen, maar die zullen neem ik aan niet gaan klagen. Ook zei mijn installateur dat herplaatsen van de buitenunit erg duur is vanwege het uitzuigen (400/500 euro). Klopt dat/is dat ook jullie ervaring?
Ik had er eerst ook last van, maar het plaatsen van tegels (gewicht) op de poten heeft er voor gezorgd dat het geen geluid mee maakt. (het staat ook op rubberen tegels, maar alleen dat was niet genoeg om het stil te maken.).Shmorky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:55:
[...]
Mijn buurman claimt helemaal gek te worden van mijn Toshiba buitenunit (heb binnen een Elga hangen). Zijn achtergevel zit op ongeveer 5/6 meter van de buitenunit, heb er zelfs een kist omheen getimmerd (https://imgur.com/a/xJSlVEz), en nog staat ie maandelijks wel een keer aan de deur. Volgens mij is het niet de makkelijkste man, maar vind het zelf ook erg vervelend dat er iemand last van heeft.
Heeft iemand ervaring met buitenunits aan de straat plaatsen? Het is een appartementencomplex (we wonen op de begane grond) en bij de voordeur zou hij eventueel op de stoep kunnen staan met een bekisting eromheen. Het dak is denk ik net te ver. Dat zou op ongeveer 15 meter slang uitkomen, schat ik. Het is een redelijk drukke straat en mensen zouden er pal langs lopen, maar die zullen neem ik aan niet gaan klagen. Ook zei mijn installateur dat herplaatsen van de buitenunit erg duur is vanwege het uitzuigen (400/500 euro). Klopt dat/is dat ook jullie ervaring?
Indien jij de plofketel laat zitten moet het drukvat blijven, stel je voor dat jouw WP om een of andere reden faalt en verwijderd moet worden, je plofketel moet dan de boel opwarmen.Dylantje2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 00:04:
Hoe kom ik te weten of ik mijn drukvat nog er tussen kan/moet laten zitten..?
Zonder expansievat wordt je systeem een echte plofketel.
Even terzijde, voorzie ook twee afsluiters direct aan de in en uitlaat van je WP.
Heb je het dan over de 2018 "silence" Zubadan?koevlaas2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:37:
[...]
...
Nieuwe generatie Mitsubishi split is ook erg stil dus die monteer ik ook met droge ogen.
Ik ben aan het kijken voor de PUHZ-SHW80Vxx, maar die is niet te krijgen in combinatie met een boiler.
Wellicht toch maar een aparte 270-300L WP-boiler in de schuur neerzetten en dan de Zubadan alleen voor verwarmen. Voordeel is dat de verwarming niet gestoord wordt als er veel SWW vraag is.
@CranberryCranberry schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 21:53:
[...]
Klinkt inderdaad interessant. Hopelijk is de genoemde prijs correct. BIj meerdere zaken zie ik bedragen >7k€ ex installatie voor de ES-AWT11.
Vandaag een offerte ontvangen voor de Energy Save AWT11-V5+ (AVH-11V1DE-II)
Via Totaalklimaat aangevraagd welke hem weer doorgestuurd heeft naar Greenhill Solutions, die weer een installateur 'in de buurt' inschakelt.
De bedragen komen (denk hierdoor) niet overeen met wat op de site van Totaalklimaat staat.
De Energy Save AWT11-V5+ (AVH-11V1DE-II) 11kW warmtepomp (200 liter SWW) geleverd en geïnstalleerd komt op:

Komt dus op €5005,28- met subsidie.
Ik wacht eigenlijk nog op een andere offerte met een Panasonic of Loria
Twijfel twijfel, voor mijn gevoel liever een Panasonic (danwel met 200liter vat of een Atlantic Explorer 270l.)
Haha dat probleem ga ik zeker niet krijgen....zandstraat schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:06:
[...]
Indien jij de plofketel laat zitten moet het drukvat blijven, stel je voor dat jouw WP om een of andere reden faalt en verwijderd moet worden, je plofketel moet dan de boel opwarmen.
Zonder expansievat wordt je systeem een echte plofketel.
Even terzijde, voorzie ook twee afsluiters direct aan de in en uitlaat van je WP.

Mijn plofketel hangt niet meer dus.

Begint er op te lijken..timovd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 16:15:
Wellicht toch maar een aparte 270-300L WP-boiler in de schuur neerzetten en dan de Zubadan alleen voor verwarmen. Voordeel is dat de verwarming niet gestoord wordt als er veel SWW vraag is.
Elk voordeel heb zijn nadeel..
Maar 2 aparte systemen heeft de voorkeur....
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Je beseft dat hij 5kW is en geen 7kW? Dat laatste dus alleen met extra elementen.Kecin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 02:00:
Wat vinden jullie van onderstaande offerte (komt alleen nog BTW + installatie overheen). Installatie zal 1260 excl. wezen (incl. plaatsen van een kookgroep om van gas af te gaan, vervangen groepen bij de installatie, extra groepen voor wasmachine, 5 puntsaansluiting, afwerking, installatie, inregelen en 3 jaar service)
[afbeelding]
[afbeelding]
Bij het hele verhaal is overigens gratis een warmtemeting gedaan.
[afbeelding]
Hier nog een cheesy video![]()
[video]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Nou eigenlijk niet. Zou je meer info kunnen geven?LangeFries schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:35:
[...]
Je beseft dat hij 5kW is en geen 7kW? Dat laatste dus alleen met extra elementen.
Dit topic is gesloten.