13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Het energielabel geeft voor gemiddelde omstandigheden 5kW (is afgerond, kan dus bijna 6kW zijn). Het ziet er echter naar uit dat het vermogen is bij hogere radiator temperatuur. Dat verschil vind ik wel erg groot. Ze geven echter ook aan dat het energielabel voor de combinatie van WP en elementen is opgesteld.Kecin schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:38:
[...]
Nou eigenlijk niet. Zou je meer info kunnen geven?
Als je op 35 graden kunt zitten, dan lijkt hij inderdaad 7kW te zijn. Ik kan het je hieruit niet met zekerheid zeggen dat hij 7kW is en of dat ook bij jouw Ta bij -10 zo is. Dat laatste is bepalend.
De rvo subsidie is wel gebaseerd op 7kW zie ik nu, dus het zou toch wel kunnen kloppen. Vanaf dit jaar mogen ze voor dat vermogen geen elementvermogen meetellen.
Toch raad ik je aan het vermogen bij -10 te checken voor de Ta die je dan verwacht.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Heb je een foto van hoe de unit nu geplaatst is ? Op welke rubbers staat deze, dit is allemaal van invloed nameljk.Shmorky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:55:
[...]
Mijn buurman claimt helemaal gek te worden van mijn Toshiba buitenunit (heb binnen een Elga hangen). Zijn achtergevel zit op ongeveer 5/6 meter van de buitenunit, heb er zelfs een kist omheen getimmerd (https://imgur.com/a/xJSlVEz), en nog staat ie maandelijks wel een keer aan de deur. Volgens mij is het niet de makkelijkste man, maar vind het zelf ook erg vervelend dat er iemand last van heeft.
Heeft iemand ervaring met buitenunits aan de straat plaatsen? Het is een appartementencomplex (we wonen op de begane grond) en bij de voordeur zou hij eventueel op de stoep kunnen staan met een bekisting eromheen. Het dak is denk ik net te ver. Dat zou op ongeveer 15 meter slang uitkomen, schat ik. Het is een redelijk drukke straat en mensen zouden er pal langs lopen, maar die zullen neem ik aan niet gaan klagen. Ook zei mijn installateur dat herplaatsen van de buitenunit erg duur is vanwege het uitzuigen (400/500 euro). Klopt dat/is dat ook jullie ervaring?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Vervelend is het zeker, je zit niet op gezeur met buren te wachten.Shmorky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:55:
[...]
Mijn buurman claimt helemaal gek te worden van mijn Toshiba buitenunit (heb binnen een Elga hangen). Zijn achtergevel zit op ongeveer 5/6 meter van de buitenunit, heb er zelfs een kist omheen getimmerd (https://imgur.com/a/xJSlVEz), en nog staat ie maandelijks wel een keer aan de deur. Volgens mij is het niet de makkelijkste man, maar vind het zelf ook erg vervelend dat er iemand last van heeft.
Heeft iemand ervaring met buitenunits aan de straat plaatsen? Het is een appartementencomplex (we wonen op de begane grond) en bij de voordeur zou hij eventueel op de stoep kunnen staan met een bekisting eromheen. Het dak is denk ik net te ver. Dat zou op ongeveer 15 meter slang uitkomen, schat ik. Het is een redelijk drukke straat en mensen zouden er pal langs lopen, maar die zullen neem ik aan niet gaan klagen. Ook zei mijn installateur dat herplaatsen van de buitenunit erg duur is vanwege het uitzuigen (400/500 euro). Klopt dat/is dat ook jullie ervaring?
Mijn Toshiba staat bij de rode stip, de Samsung bij de blauwe stip.

Geen van beide hebben ooit overlast gegeven aan de buurt, zeker de Samsung niet.
Die staat aan de straatkant, ongeveer 6 meter van de openbare weg en hij is veel stiller dan de Toshiba.
Ben dus wel benieuwd wat voor overlast of geluid je buurman nu in zijn woning ervaart in de winter.
Ben je zelf al een keer wezen luisteren bij hem binnen?
Als je Elga nooit extra is bijgevuld, dan is afpompen in een fles niet nodig.
Je een monteur kan de compressor het koudemiddel in de buitenunit laten zuigen (pump-out)
Verder is €500 wel erg duur voor deze werkzaamheden.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Hij staat op rubber matjes van ongeveer een halve cm dik. Ik overweeg nu de binnenkant van de kist te bekleden met geluidsisolerende massaplaten (zie link in vorige post) en misschien een paar lamellen op een hoek te plaatsen voor de luchtuitgang. Ik heb geen dB-meter, maar met de app zie je wel dat het meeste geluid van de compressor en van de ventilator komt (die verspreid het geluid van de compressor natuurlijk nog eens extra). Verder heb ik nog een stuk schutting staan wat evt. tussen de unit en de achtergevel van de buurman kan.koevlaas2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:04:
[...]
Heb je een foto van hoe de unit nu geplaatst is ? Op welke rubbers staat deze, dit is allemaal van invloed nameljk.
Ik heb wel sterk het idee dat al het geluid richting zijn huis gekaatst wordt omdat de unit in een hoek staat waar hij aan 3 kanten door stenen wanden (en een vloer) wordt omringt
Een hoek versterkt het geluid idd, ik heb hier zelf ook last van. Gelukkig kan ik mijn buitenunit in vermogen begrenzen wat veel lawaai scheelt.Shmorky schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 20:26:
[...]
Hij staat op rubber matjes van ongeveer een halve cm dik. Ik overweeg nu de binnenkant van de kist te bekleden met geluidsisolerende massaplaten (zie link in vorige post) en misschien een paar lamellen op een hoek te plaatsen voor de luchtuitgang. Ik heb geen dB-meter, maar met de app zie je wel dat het meeste geluid van de compressor en van de ventilator komt (die verspreid het geluid van de compressor natuurlijk nog eens extra). Verder heb ik nog een stuk schutting staan wat evt. tussen de unit en de achtergevel van de buurman kan.
Ik heb wel sterk het idee dat al het geluid richting zijn huis gekaatst wordt omdat de unit in een hoek staat waar hij aan 3 kanten door stenen wanden (en een vloer) wordt omringt
Je kan proberen de muren om de unit heen tegen geluidsweerkaatsing te isoleren, heeft @godfriedd ook gedaan dacht ik.
Verder zijn de rubber matjes nog te stug speciale slappe (grijze) trillingsdempers scheelde ook veel lawaai bij mij, lawaai dat bij mij de constructie van het huis inging.
http://jagapro.nl/sites/d...uct/downloads/Briza_1.pdf
Verwarmen en koelen condens en geen condens....??
Speciaal voor een Wp en kan dan koelen, maar laast hebben een aantal mij duidelijk gemaakt dat koelen met een wp niet veel voorstelt..?
Binnenkort gaan we een keer naar den bosch naar de showroom van Jaga
The WAF wilde geen Lamellen/leden radiator :-), en vond deze wel mooi...
https://www.jaga.nl/briza
Dus als ik dan toch nog meer uit mag geven mwhaaa..
Of wie heeft er een ander advies..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
En die gaat?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
oke maar ik zie je foto met een jaga batt achtige ,,,,,AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:58:
@Dylantje2
verwarmen/koelen via ventilatielucht?
We zitten op tweakers hier he?
Bovenop je ??
En die doet daar?
Of is het ij de testfase?
of ben ik als bouwvakker her te dom?;:-)

Yep hier ook wel... techneut doet liever iets dan een boek lezen ..:-)AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:06:
@Dylantje2
Alles hier in huis is en blijft in testfase...
Of zijn er nog goedkopere alternatieven..(Maar met WAF, beter kiezen voor JAGA's)

mmm die boxen die je hebt? wil je die ergens in bouwen??
Heb ik ook aan zitten denken maar WAF deed BLAF, en toen moest ik ja zeggen:-)
Ik zie enkel een glimlach @0.21Dylantje2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:18:
[...]
Heb ik ook aan zitten denken maar WAF deed BLAF, en toen moest ik ja zeggen:-)
YouTube: Webasto Marine: The new BlueCool A-Series Air Handlers
mmm zal wel te veel kosten..AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:19:
[...]
Ik zie enkel een glimlach @0.21
YouTube: Webasto Marine: The new BlueCool A-Series Air Handlers
Maar ff voor een bricklayer ivm condens controle te gebruiken bij een WP?
Is dat de silence 2018 Zubadan met een fan?koevlaas2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:39:
[...]
De 80VAA is wel te krijgen met ingebouwde boiler, zelfs in 3 fasen.
Wellicht is het toch slimmer om een aparte WP-boiler te hebben. Je krijgt de ook nog eens extra subsidie op.
[ Voor 19% gewijzigd door timovd op 18-05-2018 23:40 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Als er nog meer mensen info hebben over de Nefit Enviline All Electric en een mening over bovenstaande, dan graag. Dan kan ik wellicht nog het e.e.a. laten aanpassen. De vraag is of de Enviline wel 7kw is zoals Nefit aangeeft. Maar of deze ook genoeg produceert kan een tweede zijn.LangeFries schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 19:59:
[...]
Het energielabel geeft voor gemiddelde omstandigheden 5kW (is afgerond, kan dus bijna 6kW zijn). Het ziet er echter naar uit dat het vermogen is bij hogere radiator temperatuur. Dat verschil vind ik wel erg groot. Ze geven echter ook aan dat het energielabel voor de combinatie van WP en elementen is opgesteld.
Als je op 35 graden kunt zitten, dan lijkt hij inderdaad 7kW te zijn. Ik kan het je hieruit niet met zekerheid zeggen dat hij 7kW is en of dat ook bij jouw Ta bij -10 zo is. Dat laatste is bepalend.
De rvo subsidie is wel gebaseerd op 7kW zie ik nu, dus het zou toch wel kunnen kloppen. Vanaf dit jaar mogen ze voor dat vermogen geen elementvermogen meetellen.
Toch raad ik je aan het vermogen bij -10 te checken voor de Ta die je dan verwacht.
Alle input is welkom! Dank alvast en bedankt voor bovenstaande reactie en DM @LangeFries
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2018 05:58 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik heb er twee van op mijn zoon's (boven) verdieping, direct onder het dak. Zijn inderdaad best mooi; ben ik eens met WAF. Ze werken uitstekend, veel vermogen zowel voor verwarmen als voor koelen. Geen condens (18 graden watertemperatuur bij koelen). De ventilatoren hebben drie standen; op stand 3 hoor je ze wel ruisen (niet zoemen), op stand 1 niet echt, terwijl ze dan ook al veel doen.Dylantje2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 22:47:
Iemand ervaring/kennis van de deze Jaga Briza??
http://jagapro.nl/sites/d...uct/downloads/Briza_1.pdf
Verwarmen en koelen condens en geen condens....??
Speciaal voor een Wp en kan dan koelen, maar laast hebben een aantal mij duidelijk gemaakt dat koelen met een wp niet veel voorstelt..?
The WAF wilde geen Lamellen/leden radiator :-), en vond deze wel mooi...
https://www.jaga.nl/briza
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Thanks..Jan Treur schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 04:56:
[...]
Ik heb er twee van op mijn zoon's (boven) verdieping, direct onder het dak. Zijn inderdaad best mooi; ben ik eens met WAF. Ze werken uitstekend, veel vermogen zowel voor verwarmen als voor koelen. Geen condens (18 graden watertemperatuur bij koelen). De ventilatoren hebben drie standen; op stand 3 hoor je ze wel ruisen (niet zoemen), op stand 1 niet echt, terwijl ze dan ook al veel doen.
Zit dbe er standaard in of komt dat er nog bij?
Waar gekocht?
Ik heb ze in twee stappen aangeschaft, de eerste direct bij Jaga, de tweede een paar jaar later via een installateur laten bestellen bij zijn eigen geprefereerde groothandel. Let goed op de specificaties, die komen nogal precies.
[ Voor 13% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2018 09:45 ]
hahahha je snap het hopelijk al....Jan Treur schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 09:43:
Dat zit er standaard in.
Ik heb ze in twee stappen aangeschaft, de eerste direct bij Jaga, de tweede een paar jaar later via een installateur laten bestellen bij zijn eigen geprefereerde groothandel. Let goed op de specificaties, die komen nogal precies.
Welke specs en waarom??

Ik ben al een tijdje op zoek naar kanaalkoelers of fancoils om deze op de ventilatie kanalen van mijn wtw te zetten maar zie ze niet vaak voorbij komen... Welke zoek termen gebruik jij voor dit soort spul?AUijtdehaag schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:06:
@Dylantje2
Alles hier in huis is en blijft in testfase...
Ik heb ook nog zulke staan...
[afbeelding]
(maken na een tijdje best wel herrie ook)
(Maar met WAF, beter kiezen voor JAGA's)
Speed kills, but beauty lives forever...
Sowieso hebben ze een nogal technisch ogende codering van afmetingen, kleurcode, en of het water van links of rechts komt qua aansluiting. Maar daarnaast zijn er verschillende opties voor de aansturing waarvoor ze dan de juiste component erin moeten zetten. De eerste keer, toen ik zelf direct contact had met de juiste persoon bij Jaga ging het allemaal goed. Maar de tweede keer, toen installateur en groothandel er zo nodig tussen wilden zitten, werd het een rommeltje en moest hij terug, wat ruim een maand extra nam. Ook is een voeding niet inbegrepen, dus die moet je er wel bij vragen.
In mijn geval wil ik dat hij aanslaat altijd wanneer de temperatuur van het water boven een bepaald niveau komt. Dan heb je de sturingscomponent daarvoor nodig. Maar er zijn ook andere opties.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2018 11:10 ]
helder thanks!!Jan Treur schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 11:09:
[...]
Sowieso hebben ze een nogal technisch ogende codering van afmetingen, kleurcode, en of het water van links of rechts komt qua aansluiting. Maar daarnaast zijn er verschillende opties voor de aansturing waarvoor ze dan de juiste component erin moeten zetten. De eerste keer, toen ik zelf direct contact had met de juiste persoon bij Jaga ging het allemaal goed. Maar de tweede keer, toen installateur en groothandel er zo nodig tussen wilden zitten, werd het een rommeltje en moest hij terug, wat ruim een maand extra nam. Ook is een voeding niet inbegrepen, dus die moet je er wel bij vragen.
Dus er zit een soort van thermostaat in die op de brias kunt instellen?In mijn geval wil ik dat hij aanslaat altijd wanneer de temperatuur van het water boven een bepaald niveau komt. Dan heb je de sturingscomponent daarvoor nodig. Maar er zijn ook andere opties.
Warm en koud? Dus kan ik op de radiator regelen dat hij warm of koude lucht blaast??:-)
Welke andere opties?
Heb je er een wp op zitten? [ welke? ]
- Ja, in mijn geval zit er een thermostaat in die je kan instellen op twee temperaturen: bij welke watertemperatuur hij aan moet slaan om te verwarmen en bij welke om te koelen. Maar dit is niet standaard.
- Via het bedieningsknopje bovenop kun je hem in de verwarmingsmodus zetten of in de koelmodus.
- Met datzelfde knopje zet je hem op 1, 2 of 3.
Ik gebruik ze samen met programmeerbare thermostaatknoppen die de temperatuur in de kamer meten en ook de tijd, zodat ze niet voor niets aan slaan.
[ Voor 24% gewijzigd door Jan Treur op 19-05-2018 11:42 ]
Typisch Nederlands weer, je laten leiden door geld 😁timovd schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:39:
[...]
Is dat de silence 2018 Zubadan met een fan?
Wellicht is het toch slimmer om een aparte WP-boiler te hebben. Je krijgt de ook nog eens extra subsidie op.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Doe je het handig dan kan de wpb zelfs (bij)verwarmen, maar dat is wel minder efficiënt.
En niet te vergeten, je hoeft de grote/zware wp niet in de zomer te gebruiken voor SWW.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Als je de buitenunit in de tuin hebt staan en jij/jullie (of je buren) zitten lekker in de tuin in de zomer, maakt het ding geen herrie; ook als er SWW-vraag is.
?? Die moet je mij eens uitleggen. In de zomer (buitentemperatuur 20°C) kan een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA met een COP van 4.3 SWW maken van 55°C (en heeft dan een vermogen van 6.4 kW).Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:00:
En niet te vergeten, je hoeft de grote/zware wp niet in de zomer te gebruiken voor SWW.
Als je veel haast hebt kan het ook met 12 kW aan vermogen, maar dan daalt de COP naar 3.15.
Lijkt me allemaal prima. En, @timovd , herrie maakt deze ook al niet. Op een afstand van 1 meter slechts 43 dB(A) en op 10 meter slechts 25 dB(A). Daar hoef je het dus ook niet voor te laten.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2018 14:13 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nou ja, het ding moet dan stand-by blijven en geluid speelt soms ook een rol.Andrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:11:
[...]
?? Die moet je mij eens uitleggen. In de zomer (buitentemperatuur 20°C) kan een Mitsubishi PUHZ-SW75YAA met een COP van 4.3 SWW maken van 55°C (en heeft dan een vermogen van 6.4 kW).
Als je veel haast hebt kan het ook met 12 kW aan vermogen, maar dan daalt de COP naar 3.15.
Lijkt me allemaal prima. En, @timovd , herrie maakt deze ook al niet. Op een afstand van 1 meter slechts 43 dB(A) en op 10 meter slechts 25 dB(A). Daar hoef je het dus ook niet voor te laten.
Mijn airco's zijn buiten ook bijzonder stil dus het kan allemaal wel.
Een wpb heeft wel een wat lagere cop en met minder vermogen is hij wat langer bezig.
De 270 liter is maar iets zwaarder en wat hoger, @wizzopa kreeg hem via 2 wenteltrappen omhoogtimovd schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:11:
Aan jouw sig te zien heb je een 200L aparte (Atlantic) boiler. Ik wil een grotere en die ga ik niet met 2-3 man de trap op krijgen. Een kraan of verhuislift huren kan ook, maar dat is ook een hoop gedoe. Volgens mij heeft een aparte WP-boiler meer voordelen.
Bij mij eerst 3 man beschikbaar en uiteindelijk met 2 gedaan (spanband om de schouder en de ander er onder).
Een wpb maakt ook geluid, maar idd niet in de tuin
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Inderdaad. Dat is voor mij op dit moment een van de belangrijkste redenen om toch naar een WP met eigen SWW-voorziening te kijken ipv een WP-boiler. Het geluidsniveau is vergelijkbaar, maar ik heb dat liever in mijn tuin dan in mijn huis. (= veel betere WAF)Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 14:21:
[...]
Een wpb maakt ook geluid, maar idd niet in de tuin
Andere overwegingen waarom wij toch weer van de WPboiler af gaan:
- Een WP met ingebouwde SWW-voorziening is compacter
- Een WP met ingebouwde SWW-voorziening is makkelijker te installeren (geen luchtleidingwerk nodig)
- Een WP met ingebouwde SWW-voorziening combineert veel makkelijker met een ventilatie type d.
- Een WP met ingebouwde SWW-voorziening heeft een veel groter SWW vermogen (factor 4 - 6 maal zo hoog), handig als de boiler toch een keer leeg is, met een kwartiertje volgas stoken kun je al weer douchen.
Edit:
Bij een WP kost de SWW-voorziening 1200 euro meer. Dat geld ben ik ook kwijt aan een WPboiler + alle benodigde luchtkanalen - subsidie. Dus financieel maakt het weinig uit.
[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 19-05-2018 15:04 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
http://www.havepe.nl/nl/p...archFormActionType=searchDylantje2 schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 23:22:
[...]
mmm zal wel te veel kosten..
Maar ff voor een bricklayer ivm condens controle te gebruiken bij een WP?
Heb er 4 hangen. Werkt perfect en goedkoper dan jaga briza
Doe er maar bijna €1000 afAndrehj schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:01:
[...]
Edit:
Bij een WP kost de SWW-voorziening 1200 euro meer. Dat geld ben ik ook kwijt aan een WPboiler + alle benodigde luchtkanalen - subsidie. Dus financieel maakt het weinig uit.
Een Atlantic staat voor netto €150 voor je deur en de lucht kant hoeft nog geen €100 te kosten

Thanks..martijnr17 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:04:
[...]http://www.havepe.nl/nl/p74/product/innova/airleaf-sl600-vloer-fancoil-standaard/2222/2245/?SearchFormActionType=search
Heb er 4 hangen. Werkt perfect en goedkoper dan jaga briza
Alleen zijn deze niet te vinden in 400mm hoog?
Dan gaat het voor mij al snel over..
De atlantic voor SWW werkt perfect.Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 15:55:
[...]Doe er maar bijna €1000 af![]()
Een Atlantic staat voor netto €150 voor je deur en de lucht kant hoeft nog geen €100 te kosten
Subisidie aanvraag gedaan.. dus ik neem aan net iets meer dan speedey zegt, aangezien ik veel aan geluidsreductie heb gedaan. En mijn koude lucht voor "airco"gebruik....
En ik heb de luxere versie incl extra spiraal, voor het geval dat er ooit....[ of de wp ook er door laten stromen TZT
Nu nog bezig met de pana 5 aan het voorbereiden.
2 separate systemen...
Kan de wp rustig zijn werk doen waar hij voor gemaakt is.
En de Atlantic ook..:-)
En ik denk dat als je alles in in wilt maken. dus je WP voor CV en SWW.
Dat het totaal je veel meer gaat kosten
Een vat van 200 liter....
Een 3 wegklep enz enz enz
En je WP gaat door het lint als hij een salmonella ritje moet maken
Dus 2 geschieden heeft mijn voorkeur..
En rekenen doe ik niet veel meer, ik schat het maar in., want als je eenmaal bezig bent...
Koper is duur...
Ik weet niet of je last hebt van rauw vlees in je leidingwater, ik niet iigDylantje2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:22:
[...]
En je WP gaat door het lint als hij een salmonella ritje moet maken
Als je aan 200 liter genoeg hebt, koop je gewoon een geintegeerde unit. Dan heb je al dat extra leidingwerk en kleppen etc helemaal niet nodig. Zoiets dus:Dylantje2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:22:
[...]
En ik denk dat als je alles in in wilt maken. dus je WP voor CV en SWW.
Dat het totaal je veel meer gaat kosten
Een vat van 200 liter....
Een 3 wegklep enz enz enz

Meerkosten (bij aankoop in NL) zo'n 1200 euro. Als ik een WPboiler in NL koop (inclusief de benodigde aansluitmaterialen) zit ik ook aardig in de richting van dat bedrag, en heb ik veel minder capaciteit en het geluid binnen ipv buiten.
Weten we waar we het over hebben....Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:28:
[...]
Ik weet niet of je last hebt van rauw vlees in je leidingwater, ik niet iig
En het eindigt op hetzelfde toch :-)
Uiteindelijk wordt het allemaal rauw

FF voor de vakmannen... En @koevlaas2
Moet de TF1 in een vericale leiding?
Of mag hij ook in een horizontale leiding??
Kan dat niet echt vinden in de handleiding?

[ Voor 23% gewijzigd door Dylantje2 op 19-05-2018 19:02 ]
pffff hoe simpel kan het zijn.
ik zit in de handleiding youtube enz enz z
Thanks
Zijn er mensen die aankomende maanden in Engeland een WP willen bestellen/kopen bij coppack?
Misschien iets om een "samendelen" transport op te zetten?
Ga jij er dan ècht eentje bestellen nu?Dylantje2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:08:
@Verwijderd
Zijn er mensen die aankomende maanden in Engeland een WP willen bestellen/kopen bij coppack?
Misschien iets om een "samendelen" transport op te zetten?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Zoals hij zegt pas over maanden, net voor de winter....
1 PVoutput . Dongen NB
[...]
Ga jij er dan ècht eentje bestellen nu?
[/quote
MM Ik zal wel moeten....
Mijn Plofketel is er uit..
En ik heb tijd in mijn grote vakantie...
Anders moet ik werken.:-) om deze dure hobby voor te schieten...
Dus JA
Ik wil er eigenlijk voor/in Juli 1 hebben...
Nu is er nog subsidie [ zodat je weet waar je mee af bent ]
Nog geen regelgeving over ...
Enz enz
En ja misschien zijn ze voor de winter duurder of...
Maar belangrijkste... is mijn tijd.
En de tijd om rustig alles te leren...
Zodat de WAF zeker weet dat ze niet in de kou zit.....
Schaatsen moet je niet kopen als er ijs ligt
Tuinstel moet je kopen in de ..
Kerstballen na de kerst ...
En misschien nog wel belangrijker..
Het is nu weer om te sleutelen..
En niet als het koud is..
Want ja alles doe ik me myself and i :-)
De wPB was klaar in de voorjaarsvakantie..
En de WP in de grote..
Nu al het leidingwerk al aan het aanpassen. druk druk druk
Mono Bloc Unit WH-MDC05H3E5 WH-MDC07H3E5 WH-MDC09H3E5
Twee vragen.
Inmiddels heb ik voor het sww vervorming verschillende opties doorgenomen en kom tot de conclusie dat een een WP daar eigenlijk minder geschikt voor is. Zo goed als zeker ga ik voor een 3fase doorstroomverwarmer die ik op het geïntegreerde sww gedeelte van een groot buffervat wil gaan aansluiten. De WP gaat alleen het buffervat op max 35 graden verwarmen.
In de installatie handleiding wordt gesproken over een “tank olp cable”.
Wie weet “olp” betekent?
Verder wil ik ook niet met ruimte thermostaten gaan werken. Het enige doel van de WP is om het buffervat met cv water op temperatuur te houden. Kortom, een zo simpel mogelijk systeem. Ik zou denken 1 temperatuurvoeler in het buffervat en de WP regelt verder de temperatuur. Maar is dat ook zo?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Hahaha ik snap wat je bedoelt....Grolsch schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 20:55:
@Dylantje2 , ik zou nog ff wachten op de i uitvoering, de H is zo 2017![]()
Maar mag het nu de H of moet je echt op de I wachten..

Ik denk dat ik vaak genoeg heb uitgelegd waarom
Maar ik ben er bijna klaar voor..
Nog wat koppelingen enz
Een betonplaatje
En 2 elektra kabels aansluiten...
1 Jaga bekijken in de showroom en dan aansluiten..[ moet goed advies hebben ]
Dan Wp bestellen
En aansluiten
Werkend maken... dan de 180 dagen Visa Garantie....
En dan de kast ontwerpen..
Mijn volgorde werkt,,,
Ik denk dat OLP = Overload Protector, oftewel maximaal thermostaat tank (verhitter) (of te hoge stroom?)
Je opzet wordt dan een beetje hetzelfde als de mijne.
WP verwarmt buffervat met hygienespiraal.
Externe pomp tapt daar weer uit voor de vloer.
Douche wtw + hygienespiraal + 3-fase wijas = douchen...(+bad)
Buffervat (in mijn geval RVS) staat op warme zolder...
[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2018 21:39 ]
Verticaal stijgende leiding officieel dacht ik, maar ik monteer 'm ook weleens andersom (dalend).Dylantje2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:53:
[...]
Weten we waar we het over hebben....
En het eindigt op hetzelfde toch :-)
Uiteindelijk wordt het allemaal rauw![]()
FF voor de vakmannen... En @koevlaas2![]()
Moet de TF1 in een vericale leiding?
Of mag hij ook in een horizontale leiding??
Kan dat niet echt vinden in de handleiding?
En @Dylantje2 je mag 'm van mij ook horizontaal monteren.
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 19-05-2018 22:21 ]
Olp heeft dus met elektrisch verwarmen te maken.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 21:35:
@pleio65
Ik denk dat OLP = Overload Protector, oftewel maximaal thermostaat tank (verhitter) (of te hoge stroom?)
Je opzet wordt dan een beetje hetzelfde als de mijne.
WP verwarmt buffervat met hygienespiraal.
Externe pomp tapt daar weer uit voor de vloer.
Douche wtw + hygienespiraal + 3-fase wijas = douchen...(+bad)
Buffervat (in mijn geval RVS) staat op warme zolder...
Idd zelfde opzet. Meet jou WP het water in buffervat met een aparte temperatuursensor?
Hoeveel Kw 3 fase verwarmer heb je? Ik overweeg een 11 Kw.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ik heb er een SWW sensor in zitten inderdaad voor enkel de temperatuuruitlezing van het vat.
Echter SWW functie staat uit, en dus verwarm het water op vaste "watertemperatuur" dmv de normale cv functie. Ik heb een Mitsubishi ecodan
Dmv domoticz stuur ik de ecodan aan en ook de cv pomp.
Ik heb idd een 11 kW Wijas. Dmv dipswitches zou die nog naar 13,5/15 kW kunnen. Niet nodig gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2018 22:11 ]
Als ik het goed begrijp leest domoticz de sensor voor cv water uit. Hoe stuur je de ecodan precies aan? Ik bedoel welke aansluitingen op de ecodan.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:10:
@pleio65
Ik heb er een SWW sensor in zitten inderdaad voor enkel de temperatuuruitlezing van het vat.
Echter SWW functie staat uit, en dus verwarm het water op vaste "watertemperatuur" dmv de normale cv functie. Ik heb een Mitsubishi ecodan
Dmv domoticz stuur ik de ecodan aan en ook de cv pomp.
Ik heb idd een 11 kW Wijas. Dmv dipswitches zou die nog naar 13,5/15 kW kunnen. Niet nodig gehad.
Bij de Panasonic wordt een aparte controller meegeleverd waar ik mij van afvraag of ik die wel nodig heb.
https://www.domoticz.com/wiki/Mitsubishi_Melcloud
Start/stop via domoticz.
[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2018 22:32 ]
Je hebt me een stukje verder geholpen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 22:31:
@pleio65
https://www.domoticz.com/wiki/Mitsubishi_Melcloud
Start/stop via domoticz.
Jazeker de SLS variant. Die heb ik toevallig van de week besteld en hoop ik met enkele weken binnen te hebben.Dylantje2 schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:16:
[...]
Thanks..
Alleen zijn deze niet te vinden in 400mm hoog?
Dan gaat het voor mij al snel over..
De havepe website doet het bij mij niet maar hier een linkje naar de winkel waar ik hem gekocht heb : https://www.spazioclima.i...ir+Leaf+Dc+Inverter~.html
Hier komt nog wel de controller bij. Havepe wil de SLS ook niet leveren omdat hun distributeur deze niet op voorraad heeft en hij adviseerde mij direct in Italië te bestellen, misschien dat ze wel willen leveren bij grotere aantallen.
Als je korting vraagt scheelt het ook nog enorm. Ik was 611 euro kwijt voor de SLS800 inclusief modulerende controller en verzending. Moest eerst bij 750 betalen volgens mij.
Op zoek naar koelleidingen (of eigenlijk de buigradii daarvan) voor de geplande WP kwam ik iets eigenaardigs tegen: Volgens de gegevens die ik kon vinden heeft de PUHZ-SW75YAA koelleiding-aansluitingen van 3/8x5/8 (9.52x15.88mm), terwijl de bijverkochte Cylinder Unit (ERST20D-VM2C) aansluitingen heeft van 1/4x1/2 (6.35 en 12.7 mm).
Ook het vermogen lijkt niet te kloppen, de Cylinder Unit (ERST20D-VM2C) is volgens de typenummercodering slechts geschikt tot 5 kW, vanaf 7 kW is de ERST20C-VM2C nodig.
Echter, die combinatie wordt nergens aangeboden. Alle webwinkels (inclusief Alklima zelf) bieden een combinatie aan die op papier niet op elkaar past.
Volgende week maar eens met Alklima bellen...
3/8"x 5/8" is dus NIET zoals jij schrijft hierbovenAndrehj schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:56:
Mitsubishi Cylinder Unit past niet op bijbehorende warmtepomp?
Op zoek naar koelleidingen (of eigenlijk de buigradii daarvan) voor de geplande WP kwam ik iets eigenaardigs tegen: Volgens de gegevens die ik kon vinden heeft de PUHZ-SW75YAA koelleiding-aansluitingen van 3/8x5/8 (15.88x6.52mm), terwijl de bijverkochte Cylinder Unit (ERST20D-VM2C) aansluitingen heeft van 1/4x1/2 (6.35 en 12.7 mm).
3/8" is 9,5 mm
en 5/8" is 15,88 mm
Verder heb er niet naar gekeken.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Kip heeft soms last van salmonella, gewoon vlees heeft ecoli en een boiler legionella 😊Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 mei 2018 @ 18:28:
[...]
Ik weet niet of je last hebt van rauw vlees in je leidingwater, ik niet iig
>5 - 14 kw heeft een ecodan 3/8 en 5/8 koelleidingen en zijn de hydroboxen zelfs onderling uitwisselbaar volgens mij.Andrehj schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:56:
Mitsubishi Cylinder Unit past niet op bijbehorende warmtepomp?
Op zoek naar koelleidingen (of eigenlijk de buigradii daarvan) voor de geplande WP kwam ik iets eigenaardigs tegen: Volgens de gegevens die ik kon vinden heeft de PUHZ-SW75YAA koelleiding-aansluitingen van 3/8x5/8 (15.88x6.52mm), terwijl de bijverkochte Cylinder Unit (ERST20D-VM2C) aansluitingen heeft van 1/4x1/2 (6.35 en 12.7 mm).
Ook het vermogen lijkt niet te kloppen, de Cylinder Unit (ERST20D-VM2C) is volgens de typenummercodering slechts geschikt tot 5 kW, vanaf 7 kW is de ERST20C-VM2C nodig.
Echter, die combinatie wordt nergens aangeboden. Alle webwinkels (inclusief Alklima zelf) bieden een combinatie aan die op papier niet op elkaar past.![]()
Volgende week maar eens met Alklima bellen...
Voor wat betreft buigradi, ik kan heel
krap want ik kan er bochten aanpersen met een speciaal voor fgassen geschikt perssysteem.
Sorry, 6.52 was een typo. Dat moest 9.52 zijn. Maar daar wordt het probleem niet anders van, namelijk dat de buitenunit 75YAA of 75VAA 3/8-5/8 aansluitingen heeft, en de bijgeleverde hydroboxen of cylinder units (D-versie) 1/4-1/2 aansluitingen.Naalroc schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:14:
[...]
3/8"x 5/8" is dus NIET zoals jij schrijft hierboven
3/8" is 9,5 mm
en 5/8" is 15,88 mm
Verder heb er niet naar gekeken.
@koevlaas2 Heb jij dit nieuwe type al eens geinstalleerd? Want bij de voorganger (PUHZ-SW75VHA/YHA) werd wel de hydrobox / cylinder unit met 3/8-5/8 aansluiting geleverd.
Nog iets vreemds: In de ISDE subsidielijst staan de 75YAA en 75VAA als 6 kW model, met het bijbehorende subsidiebedrag van €1900. En dat terwijl de voorganger (75YHA of 75VHA), die zelfs nog ietsje minder vermogen leverde (zie Ecodan Databook), als 9 kW ingeschaald staat en daardoor € 2200 subsidie krijgt...

Ik keek bij Rivm waar het in kan zitten, niet alleen kip zoals je vaak leest maar zelfs in groenten is mogelijk.koevlaas2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:17:
[...]
Kip heeft soms last van samonella, gewoon vlees heeft ecoli en een boiler legionella 😊
En nu ik toch bezig ben, ik mis een l
Aangepast SalmonellaSpeedy-Andre schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:54:
[...]
Ik keek bij Rivm waar het in kan zitten, niet alleen kip zoals je vaak leest maar zelfs in groenten is mogelijk.
En nu ik toch bezig ben, ik mis een l
Ik heb alleen een nieuw type 112 gedaan die gewoon 5/8 en 3/8 heeft, wel ben ik nu bezig met de Loria en die heeft ook verschillende maten tussen buitenunit (1/4 en 1/2) en de binnenunit (5/8 en 3/8), je kan koelleiding met adapters verlopen of ik kan verlopende perskoppelingen bestellen.Andrehj schreef op zondag 20 mei 2018 @ 11:41:
[...]
Sorry, 6.52 was een typo. Dat moest 9.52 zijn. Maar daar wordt het probleem niet anders van, namelijk dat de buitenunit 75YAA of 75VAA 3/8-5/8 aansluitingen heeft, en de bijgeleverde hydroboxen of cylinder units (D-versie) 1/4-1/2 aansluitingen.
@koevlaas2 Heb jij dit nieuwe type al eens geinstalleerd? Want bij de voorganger (PUHZ-SW75VHA/YHA) werd wel de hydrobox / cylinder unit met 3/8-5/8 aansluiting geleverd.
Nog iets vreemds: In de ISDE subsidielijst staan de 75YAA en 75VAA als 6 kW model, met het bijbehorende subsidiebedrag van €1900. En dat terwijl de voorganger (75YHA of 75VHA), die zelfs nog ietsje minder vermogen leverde (zie Ecodan Databook), als 9 kW ingeschaald staat en daardoor € 2200 subsidie krijgt...
Na de eerste inventarisatie begint de lijst met vragen...
Omdat ik de buitenunit in de tuin wil plaatsen was ik benieuwd of iemand helpen met het bedradingsschema; wordt de Hydrobox gevoed vanaf de buitenunit, of loopt er alleen een signaaldraad tussen beiden?
Voor de boiler heb ik twijfel tussen een Joule RVS vat (3,2m2 spiraal) of de Mitsu WPS400 (5m2 spiraal). Qua prijs maakt het elkaar niet zoveel, maar de Mitsu is geen RVS. Zijn er tweakers met ervaring of de extra m2 nodig zijn, danwel alternatieven hebben?
Ik zie op het forum diverse installateurs; goede ervaringen in de regio Maarssen hoor ik graag. Met het plaatsen van een Daikin Multisplit afgelopen jaar heb ik op zijn zachts gezegd niet helemaal de gewenste service gehad....
Een grotere spiraal dan 3.2m2 heb je niet nodig, ik zou voor de Joule gaan en eventueel deze boiler nog een extra isolatie jasje aantrekken.Stoned-cow schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:21:
Hoi allen, na jaren van meelurken in de diverse fora ben ik bevlogen geraakt van het na-isoleren, het leggen van zonnepanelen, etc. Nu wil de energie transitie afmaken door een warmtepomp te plaatsen. Na alle 6 delen nageslagen te hebben, heb ik een keuze laten vallen op de Ecodan PUHZ-SHW112YAA en Hydrobox ERSC-VM2. Een 300L buffer (meerdere verwarmingsringen) en 400L boiler (WAF...) zijn ook begroot.
Na de eerste inventarisatie begint de lijst met vragen...
Omdat ik de buitenunit in de tuin wil plaatsen was ik benieuwd of iemand helpen met het bedradingsschema; wordt de Hydrobox gevoed vanaf de buitenunit, of loopt er alleen een signaaldraad tussen beiden?
Voor de boiler heb ik twijfel tussen een Joule RVS vat (3,2m2 spiraal) of de Mitsu WPS400 (5m2 spiraal). Qua prijs maakt het elkaar niet zoveel, maar de Mitsu is geen RVS. Zijn er tweakers met ervaring of de extra m2 nodig zijn, danwel alternatieven hebben?
Ik zie op het forum diverse installateurs; goede ervaringen in de regio Maarssen hoor ik graag. Met het plaatsen van een Daikin Multisplit afgelopen jaar heb ik op zijn zachts gezegd niet helemaal de gewenste service gehad....
Regio Maarsen is dichtbij voor mij
Van de boilers weet ik niets, behalve dan dat ik het vreemd vindt dat de losse vaten van Mitsubishi van geëmailleerd staal zijn, en de in de Cylinder Unit ingebouwde reservoirs van RVS.
Ga je geen spijt van krijgen.
Zoveel meningen hier, dat ik al tig keer heb getwijfeld aan mijn keuzes en ook weer bevestigd ben in mijn keuzes. Vooral tussen Panasonic en Mitsubishi, maar ook WPB, totale capaciteit, split/mono etc. Zal blij zijn als alles echt werkt. (Het wordt nu een Panasonic 9 kW en warmteterugwinning met een Ecolution 50.)
Vooral die warmteterugwinning zal een redelijke (stabiele) COP moeten geven, al is de Ecolution 50 natuurlijk al wat ouder, want de afzuiging komt onder andere van 2 plaatsen vlakbij de nok van het huis, waar het eigenlijk het hele jaar door bloedje heet wordt. En het zal het comfort echt ontzettend moeten gaan verbeteren.
Dit weekend weer druk bezig met werk aan de kast die om de Panasonic moet komen, want ik wil graag gedoe over eventueel geluid vermijden. Al verwacht ik dat het allemaal wel mee zal vallen, als ik de mensen hier zo moet geloven (en die zullen het wel weten).
Dat denk ik niet. Als je de schema's van pagina 16 en 17 vergelijkt, dan zie je dat je in het ene geval een 2-aderige kabel nodig hebt, en in het andere geval een 4-aderige. Maar er is in beide gevallen een kabel nodig. De moeite is dus min of meer hetzelfde.Stoned-cow schreef op zondag 20 mei 2018 @ 13:44:
Zag door de bomen het bos niet meer. Scheelt me weer 20 meter kabel in een buis stoppen!
En als je het gebruikte vermogen van je WP in je meterkast wilt meten (voor COP bijv), lijkt het me wel zo handig als de binnenunit vanaf de buitenunit wordt gevoed, dan hoef je het vermogen van je binnenunit niet apart te meten. Scheelt een meting, of het levert je een nauwkeuriger resultaat op.
mmm italiaans heeft niet altijd mijn voorkeur.. kijk naar alfa's fiat, pelletkachels enz enzmartijnr17 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 10:08:
[...]
Jazeker de SLS variant. Die heb ik toevallig van de week besteld en hoop ik met enkele weken binnen te hebben.
De havepe website doet het bij mij niet maar hier een linkje naar de winkel waar ik hem gekocht heb : https://www.spazioclima.i...ir+Leaf+Dc+Inverter~.html
Hier komt nog wel de controller bij. Havepe wil de SLS ook niet leveren omdat hun distributeur deze niet op voorraad heeft en hij adviseerde mij direct in Italië te bestellen, misschien dat ze wel willen leveren bij grotere aantallen.
Als je korting vraagt scheelt het ook nog enorm. Ik was 611 euro kwijt voor de SLS800 inclusief modulerende controller en verzending. Moest eerst bij 750 betalen volgens mij.
Hoop dat je hier een keer uitleg geeft over hoe en wat, als je hem werkend hebt
Sec gezien heb je helemaal gelijk; alleen trekt een signaal twee-ader aanzienlijk makkelijker via een hemelwaterafvoer buis dan een stugge drie fase kabel. Qua meting; ik heb een secundaire groepenkast in de berging waar de binnenunit komt; weliswaar moet ik dan dubbel meten voor de individuele resultaten, maar ik geloof dat het me dat wel waard isAndrehj schreef op zondag 20 mei 2018 @ 17:17:
[...]
Dat denk ik niet. Als je de schema's van pagina 16 en 17 vergelijkt, dan zie je dat je in het ene geval een 2-aderige kabel nodig hebt, en in het andere geval een 4-aderige. Maar er is in beide gevallen een kabel nodig. De moeite is dus min of meer hetzelfde.
En als je het gebruikte vermogen van je WP in je meterkast wilt meten (voor COP bijv), lijkt het me wel zo handig als de binnenunit vanaf de buitenunit wordt gevoed, dan hoef je het vermogen van je binnenunit niet apart te meten. Scheelt een meting, of het levert je een nauwkeuriger resultaat op.
Heb al 3 normale SL varianten ruim een jaar in gebruik. 1 kamer had ik alleen de SLS variant voor nodig omdat er te weinig ruimte zat onder het raam. Werken goed en stil. Je stelt hem in op verwarmen of koelen en als het water onder de 20 graden is gaat hij aan bij koelen, bij verwarmen is het vanaf 30 graden. Als je dit niet wil kan je de sensor los koppelen en gaat hij gewoon aan zodra het te warm of koud is. Hij heet een modulerende ventilator dus afhankelijk van de temperatuur gaat deze harder of zachter draaien.Dylantje2 schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:42:
[...]
mmm italiaans heeft niet altijd mijn voorkeur.. kijk naar alfa's fiat, pelletkachels enz enz
Hoop dat je hier een keer uitleg geeft over hoe en wat, als je hem werkend hebt
Mooie apparaatjes maar net zoals je jaga's eigen veel te duur voor hun geld.
Klopt niet: de kabel van de buitenunit naar de hydrobox is niet een stugge , dikke kabel, maar een 4 aderig snoer , flexibel dus, en 4 x 1,5 mm2 is voldoende.Stoned-cow schreef op zondag 20 mei 2018 @ 19:45:
Sec gezien heb je helemaal gelijk; alleen trekt een signaal twee-ader aanzienlijk makkelijker via een hemelwaterafvoer buis dan een stugge drie fase kabel.
Dus dat is nauwelijks lastiger dan 2 x 1,5 mm2.
Bovendien zijn er hier rapportages, dat een enkele signaal leiding tot storingen kan leiden, maar dat staat nergens in de Mitsu. docu.
In elk geval gebruik ik de voorgeschreven Neopreen kabel 4 x 1,5 mm2 voor dit doel.
De kanaalverwarmers zie ik vrij vaak voorbij komen, maar ik was uitgegaan van een kanaalkoeler omdat ik er ook mee zou willen koelen.
Maar nu ik daar nog eens over nadenk: omdat ik hier toch Jaga's heb hangen en op een paar plaatsen vloerverwarming kan ik eigenlijk niet met een watertemperatuur lager dan 18 graden werken ivm condensvorming. Stel nu dat ik de temperatuur naar de koeler ook niet lager dan 18 graden laat worden, dan kan ik waarschijnlijk met een 'verwarmer' af (zonder de RVS lekbak), toch? Dat zou de leuke aanbiedingen zoektocht een stuk makkelijker en betaalbaarder maken.
Als ik dat doe (met de warmtepomp mijn WTW lucht bijverwarmen/koelen): kan ik hem dan het beste in de retour vanaf de vertrekken zetten ivm lagere kans dat ik eventuele schimmels dan mijn woning zou inblazen en omdat dan de bypass minder snel open zal gaan staan? Zonder nadenken zou je hem op de aanvoer naar de vertrekken, of misschien zelfs de toevoer van buitenaf zetten.
Dat klopt dan loop je in je aanvoer geen risico, sowieso valt dat wel mee denk ik want je wtw blaast de boel na het stoppen met koelen ook weer (snel) droog.kimjansen schreef op zondag 20 mei 2018 @ 20:51:
[...]
Als ik dat doe (met de warmtepomp mijn WTW lucht bijverwarmen/koelen): kan ik hem dan het beste in de retour vanaf de vertrekken zetten ivm lagere kans dat ik eventuele schimmels dan mijn woning zou inblazen en omdat dan de bypass minder snel open zal gaan staan? Zonder nadenken zou je hem op de aanvoer naar de vertrekken, of misschien zelfs de toevoer van buitenaf zetten.
Mijn ervaring met een Zehnder WTW 950 (voorheen Stork) met Artic topunit is dat het weinig verkoeling geeft en dat Zehnder voorschrijft dat je luchtkanalen geisoleerd zijn ivm condens aan de buitenkant van de kanalen.
Ik heb na mijn WTW nog een apart zakkenfilter in de toevoer en dat vangt nog veel vuil. Het fiter in de WTW houdt eigenlijk alleen vliegen tegen. Een koeler in het buitenlucht aanzuig kanaal zou ik niet doen want dan moet je ook een filter ervoor plaatsen en daar is de ventilator van je WTW niet op berekend.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Het gaat inderdaad maar over een kuubje of 400/hr max., maar ik heb een serre met een eigen woonhuisventilator en daar merk ik toch ook wel aan dat een beetje circulatie de temperatuur al wat omlaag haalt. Ik verwacht er ook geen airco mee te kunnen vervangen, maar het zal toch allicht iets schelen? En in de winter kan het de lucht wat naverwarmen, misschien wel fijner. Het koelen met de Jaga's en VVW zal ook niet als een malle gaan en het mooie aan de airco (het ontvochtigen) mis je ook. Maar onder het mom van: als we toch water van 18 en 35 graden beschikbaar hebben, kunnen we dan ook niet zoiets tweaken?Pietje555 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 11:07:
Wil je met dat beetje verse lucht wat je inblaast in de ruimte nog koelen, dan zit je al gauw onder het dauwpunt. Met een CO gestuurde unit werkt het al helemaal niet.
Mijn ervaring met een Zehnder WTW 950 (voorheen Stork) met Artic topunit is dat het weinig verkoeling geeft en dat Zehnder voorschrijft dat je luchtkanalen geisoleerd zijn ivm condens aan de buitenkant van de kanalen.
Ik heb na mijn WTW nog een apart zakkenfilter in de toevoer en dat vangt nog veel vuil. Het fiter in de WTW houdt eigenlijk alleen vliegen tegen. Een koeler in het buitenlucht aanzuig kanaal zou ik niet doen want dan moet je ook een filter ervoor plaatsen en daar is de ventilator van je WTW niet op berekend.
Ik heb in mijn kanaal voor verse lucht van buiten een eenvoudig inblaasfilter (voor de WTW) om de grootste meuk tegen te houden en in mijn toevoer naar de vertrekken een zakken koolstoffilter in de winter (lang leve de houtkachel van de buren
Mijn leidingwerk is vanaf de buitenmuur tot de ventielen geisoleerd (Ubbink 180mm en Hybalans+ systeem). Maar wat je zegt in de aanzuig kan beter maar niet teveel obstructie zitten, de uitblaas kan wat meer aan als ik het goed begrijp.
wel belangrijk - bij een wp heb je gelukkig minder kans op CO

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Wat zou jullie keuze zijn van de onderstaande systemen, prijs/product verhouding,
- Zweedse ES 11kW AWT11-V5+ - 250l RVS COP 5,1 - bij -10 7kW? geluid binnen/buiten op 1 mtr 35/56 dB(A)
- Panasonic Monobloc 9kW + 300l RVS COP 4,15 - bij -7 7,7kW - geluid buitenunit 51/49 db(A)
- Loria Duo 6010 10kW - 190l Staal COP 4,4 - bij -7 8kW - geluid binnen n.b., buiten op 5 meter 47db(A)
Met subsidie erbij verrekend is incl. install de Pansonic 1587,- duurder en de Loria 1739,- duurder dan de ES
[ Voor 7% gewijzigd door JvdW op 21-05-2018 17:33 ]
De pana ,want die is stil en heeft voldoende boiler inhoudJvdW schreef op maandag 21 mei 2018 @ 17:24:
Ok, dilemma en discussie thuis
Wat zou jullie keuze zijn van de onderstaande systemen, prijs/product verhouding,
- Zweedse ES 11kW AWT11-V5+ - 250l RVS COP 5,1 - bij -10 7kW? geluid binnen/buiten op 1 mtr 35/56 dB(A)
- Panasonic Monobloc 9kW + 300l RVS COP 4,15 - bij -7 7,7kW - geluid buitenunit 51/49 db(A)
- Loria Duo 6010 10kW - 190l Staal COP 4,4 - bij -7 8kW - geluid binnen n.b., buiten op 5 meter 47db(A)
Met subsidie erbij verrekend is incl. install de Pansonic 1587,- duurder en de Loria 1739,- duurder dan de ES
1 PVoutput . Dongen NB
@JvdW En de Panasonic is behoorlijk stiller.reneeke1970 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 18:23:
[...]
De pana ,want die is stil en heeft voldoende boiler inhoud
Edit: Schrijft Reneeke al zie ik
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 21-05-2018 19:46 ]
Bij -7c nog 7kw over van de 11, ik vind dat een te grote sprong tov 11 kw.Speedy-Andre schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:52:
Ik zou die Zweed wel eens willen horen, die cop maakt best wat goed
Dat is bij -10koevlaas2 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:59:
[...]
Bij -7c nog 7kw over van de 11, ik vind dat een te grote sprong tov 11 kw.
Blijft lastig rekenen, je hebt je vermogen hard nodig bij -10c en dan zakt deze toch behoorlijk in vind ik.
Geluid op papier al behoorlijk meer dan de overige warmtepompen en ga ervan uit dat de cijfers positief in de folder staan.
Het blijft erg lastig, zeker geluid is en blijft persoonlijk en moeilijk.
Voor hier is de ES vrij nieuw maar in Zweden en omstreken al langer bekend.

Even gemeten met geijkte dB meter.
Als ik mijn afzuigkap op standje 1 zet is deze ~ 55dbA op 1 meter, dat hoor je. (de ES)
Op 3 meter is het geluid nog 'maar' ~49dbA, maar ook dat hoor je duidelijk. (de Panasonic)
Het hangt natuurlijk nog van meer factoren af (soort geluid, omgeving etc).
De unit komt op het platte dak, ver van terras, iets dichter bij een raam van een slaapkamer, wel ruimte vrije ruimte rondom, dus geluid kan overal weg.
Bij -10 (7kW) zal ie waarschijnlijk redelijk gelijk presteren met de Pana (7,7kW bij -7).
Goed, die dagen hebben we er soms bij, maar hoe vaak en hoe lang achterelkaar....
5 - 7 db is best veel, meerprijs valt mee over 15 jaar gerekend en Panasonic is bewezen goed.JvdW schreef op maandag 21 mei 2018 @ 20:15:
Hmm 50 liter meer inhoud, 1 douchebeurt van 6 minuten? en 5 tot 7 dbA stiller voor €1587,- extra.
Het blijft erg lastig, zeker geluid is en blijft persoonlijk en moeilijk.
Voor hier is de ES vrij nieuw maar in Zweden en omstreken al langer bekend.
[afbeelding]
Even gemeten met geijkte dB meter.
Als ik mijn afzuigkap op standje 1 zet is deze ~ 55dbA op 1 meter, dat hoor je. (de ES)
Op 3 meter is het geluid nog 'maar' ~49dbA, maar ook dat hoor je duidelijk. (de Panasonic)
Het hangt natuurlijk nog van meer factoren af (soort geluid, omgeving etc).
De unit komt op het platte dak, ver van terras, iets dichter bij een raam van een slaapkamer, wel ruimte vrije ruimte rondom, dus geluid kan overal weg.
Bij -10 (7kW) zal ie waarschijnlijk redelijk gelijk presteren met de Pana (7,7kW bij -7).
Goed, die dagen hebben we er soms bij, maar hoe vaak en hoe lang achterelkaar....
De Panasonic is echt stil, daar moet ik mijn hoofd voor de fan houden om te weten of deze draait.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 21-05-2018 21:09 ]
Ik ben mij zelf aan het oriënteren op een koopwoning+renovatiekosten. Het lijk mij geweldig om een gasarme of -loze woning te hebben, maar in hoeverre is dat mogelijk in een wijk waar huizen dicht op elkaar staan(en men meestal nog geen dubbel glas boven heeft)? Het lijkt mij logisch dat er dan zo'n geluidsreducerende kast omheen moet. Wat is het resultaat qua geluidsniveau dan?
Monotoon gebrom vindt ik zelf mateloos irritant en wil ik zelf niet aan meedoen.
Die COP is vast niet wat hij lijkt. Energieklasse A voorspelt niet veel goeds. Die van mij is A+++. De Pana misschien ook, maar zeker A++.Speedy-Andre schreef op maandag 21 mei 2018 @ 19:52:
Ik zou die Zweed wel eens willen horen, die cop maakt best wat goed
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
@koevlaas2
Kan of mag of moet ik er een automatische ontluchter tussen zetten?
Of doet de Tf1 dat ook..?
Het mag, in de TF1 zit een ontluchter maar die is alleen voor de TF1 en niet automatisch.Dylantje2 schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:34:
Vraag 21...
@koevlaas2
Kan of mag of moet ik er een automatische ontluchter tussen zetten?
Of doet de Tf1 dat ook..?
Dit topic is gesloten.