18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik ben voor de 9KW gegaan. 2x 16 Ampère moet kunnen. Ik heb ook ergens gelezen dat voor een defrost warmwater uit het cv circuit kan worden onttrokken. Een backup heater zou dan niet nodig zijn. Of de Pana WH-MDC09H3E5 deze mogelijkheid ook heeft moet ik nog nagaan,kaasmakert schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:49:
[...]
Klopt, dat zag ik ook toen ik de installatiehandleiding erbij pakte.
De discussie is een beetje afgedwaald naar de Pana 5kW.![]()
Voor mij blijft het probleem: Ik heb meer vermogen nodig dan de 5kW pana kan leveren. De 7kW versie zou goed zijn, maar die heeft 1x16A en 1x25A zekering nodig. Inmiddels ben ik erachter dat ik naast de (vrij onbekende Bulex) ook de Nibe F2040-8 zou voldoen. 8kW en slechts 1x16A aansluiting. Komt met name doordat de Nibe maar 1kW heater aan boord heeft. De Bulex heeft er helemaal geen. (Bulex in NL ook wel bekend als AWB kom ik net achter)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Het is ook niet vanuit NEN1010, maar de (wel verplichte) netcode elektriciteit (bron) die die selectiviteit eist:Dre schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:25:
Ik zou niet weten van wie dat niet mag. De NEN 1010 versie 2015 stelt geen eisen aan selectiviteit. Ja, de kans is groter dat je hoofdzekering eruit gaat, maar zelfs een 63 Ampère hoofdzekering geeft je geen garantie op volledige selectiviteit.
Gewoon doen dus op 16A of 20A.
De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Nee, want de backupheater kan op een aparte groep.kaasmakert schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:41:
[...]
Ik neem aan dat je dan een WM-MDC05H3E5 hebt. In de manual raden ze zelfs een 40A zekering aan voor dat ding![]()
Krijg je dan geen problemen als de backup heater aangaat? Met een 3kW backup heater, met een 16A zekering heb je dan nog maar krap 700W voor de compressor+fan+pomp voordat de zekering eruit gaat?
Ik sluit grotere monoblock systemen ook nog op 16A b-kar aan.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Dit komt uit de installatiemanual van Panasonic (geldt voor de 7kW MDC07H3E5 en 9kW MDC09H3E5)koevlaas2 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:00:
[...]
Nee, want de backupheater kan op een aparte groep.
Ik sluit grotere monoblock systemen ook nog op 16A b-kar aan.
Supply 1 3 x 2.5mm2 Zekering: 25A
Supply 2 3 x 1.5mm2 Zekering: 15/16A
Maar supply 1 op een 16A groep zou dus ook geen problemen moeten geven?
All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV
Ik heb al een paar 7 kw systemen op 16A aangesloten, ik verwacht niet dat deze systemen meer dan 3680 W AC gaan trekken voor alleen de compressor.kaasmakert schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:06:
[...]
Dit komt uit de installatiemanual van Panasonic (geldt voor de 7kW MDC07H3E5 en 9kW MDC09H3E5)
Supply 1 3 x 2.5mm2 Zekering: 25A
Supply 2 3 x 1.5mm2 Zekering: 15/16A
Maar supply 1 op een 16A groep zou dus ook geen problemen moeten geven?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik ben nog niet zo onder de indruk van de spec's, een cop van 4.21 is niet om trots op te zijn en 6 kw over bij -10c is ook niet indrukwekkend.JvdW schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:25:
[...]
Hmm interessant.
De ES-AWT-9 voor € 5950 incl btw. - geinstalleerd (+ voorijkosten buiten omgeving)
Met een Panasonic 7Kw incl. SWW vat ben ik een stuk duurder uit. (geïnstalleerd)
Wat zie ik over het hoofd, behalve dat de Pana een monoblock is, en een Panasonicen de andere split. Voors en tegens?
/edit hoop niet dat ie zo geïnstalleerd wordt, dat kan ík ook![]()
![]()
[afbeelding]
Dat wist ik niet. Ik ken dan geen huisinstallatie die voldoet aan deze eis. Immers 16A achter 35A is niet volledig selectief.Xiphalon schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:40:
[...]
Het is ook niet vanuit NEN1010, maar de (wel verplichte) netcode elektriciteit (bron) die die selectiviteit eist:
[...]
Dat van de 30db grens wist ik niet. Maar een airco unit produceert ook meer dan 30db. En als de mensen die nu gaan koelen anders een airco plaatsen heb je ook geluidsoverlast.. Ik hoor de units van de buren ook.. Niet dat ik me eraan stoor maar het is zeker hoorbaar. Zelfs de zoem van de jaccuzi hoor ik 10 meter verderPietje555 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:43:
[...]
Toch lees je ook hier steeds meer mensen die 's zomers hun warmte pomp willen gaan gebruiken voor koelen. Dat is dus wel het moment dat andere mensen de ramen open hebben bij het slapen en lekker buiten zitten.
De WP draait dan niet op vol vermogen, maar zal wel af en toe aanslaan wat nog hinderlijker is dan continue draaien.
Let wel dat de geluideisen 's nachts veel lager zijn dan overdag. 30 dBA op de erf grens is heel stil dus klagers kunnen makkelijk hun recht halen.
Als mensen zich eenmaal ergens aan ergeren kunnen ze het steeds moeilijker negeren en wordt het een steeds groter probleem. Uit het zicht plaatsen scheelt al de helft van de problemen.
En die drempel van de gemeente die hier gemaakt is produceert zeker meer dan 30db met het optrekkende verkeer. Daar zou ik dus een zaak van maken als ik het goed begrijp?
Bovendien hebben de meeste mensen met een WP ook zonnepanelen. Dan kun je het beste je WP zodanig instellen dat ie alleen overdag koelt. Gebruik je mooi je eigen stroom en is ie 's nachts stil.Jan Treur schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:31:
[...]
Koelen gaat op een extreem laag vermogen, bij mij niet meer dan 16%, dan hoor je echt niks.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik vind zeker dat je elkaar geen (geluids)overlast moet/mag bezorgen, maar waar haal je die 30 dBA vandaanPietje555 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:43:
[...]
Let wel dat de geluideisen 's nachts veel lager zijn dan overdag. 30 dBA op de erf grens is heel stil dus klagers kunnen makkelijk hun recht halen.
De haan van mijn overover buren overstemt overigens mijn WP.... en dat in de ochtend om 6uur.
[ Voor 11% gewijzigd door TvanW op 13-05-2018 17:14 ]
Installaties in de woning, zoals wtw, ketels, warmtepomp enz enz, mogen niet meer dan 30dB produceren.TvanW schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:08:
[...]
Ik vind zeker dat je elkaar geen (geluids)overlast moet/mag bezorgen, maar waar haal je die 30 dBA vandaan
Ook het doortrekken van een toilet oid, mag bij de buren niet boven de 30dB uitkomen in de woning.
En dan gemeten in de woonvertrekken, dat zijn woonkamer en slaapkamers.
Denk bijvoorbeeld aan de lift in een appartementencomplex, die moet ook onder de 30dB blijven.
Dat valt in sommige gevallen niet mee om te realiseren, zeker met wtw units geeft dat nogal eens klachten.
Als jouw warmtepomp dus boven de 30dB produceert IN de woning van de buren, gemeten in een woonkamer of slaapkamer, dan is dat dus teveel.
Buiten de woning weet ik niet, heb nog nooit gehoord van een klacht over een warmtepomp door buren oid.
Ik denk ook niet dat de uitzending van Kassa erg representatief is (zoals altijd)
Het geluid wat ze tot twee maal lieten horen, is ook niet van een opstartende warmtepomp.
Het lijkt meer op een start van een defrost, omschakelen vierwegklep.
[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 13-05-2018 17:25 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Veelal 00.00-06.00 30 dBA, 06.00-20.00 45dBA, 20.00-00.00 40dBA.
Daarnaast kan de gemeente specifieke eisen stellen als stilte gebieden. In Dordrecht gehad dat een hofje als stiltegebied was (midden in stad).
Bouwbesluit geeft alleen eisen aan geluid in de woning.
Nieuwe Europese richtlijnen gaan eisen stellen aan erfgrens of gevelbelasting. Duitsland 30dBA, Oostenrijk 33 dBA inmiddels.
Wordt waarschijnlijk verwerkt in de toekomstige Omgevingswet die in 2018 gereed had moeten zijn.
Geluideisen van verkeer komt uit de Hinderwet en rekent heel anders.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
@Pietje555 heeft het over 30 dBA op de erfgrens.Oxellaar schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:18:
[...]
Installaties in de woning, zoals wtw, ketels, warmtepomp enz enz, mogen niet meer dan 30dB produceren.
Ook het doortrekken van een toilet oid, mag bij de buren niet boven de 30dB uitkomen in de woning.
Denk bijvoorbeeld aan de lift in een appartementencomplex, die moet ook onder de 30dB blijven.
Dat valt in sommige gevallen niet mee om te realiseren, zeker met wtw units geeft dat nogal eens klachten.
Als jouw warmtepomp dus boven de 30dB produceert IN de woning van de buren, gemeten in een woonkamer of slaapkamer, dan is dat dus teveel.
Buiten de woning weet ik niet, heb nog nooit gehoord van een klacht over een warmtepomp door buren oid.
Ik denk ook niet dat de uitzending van Kassa erg representatief is (zoals altijd)
Het geluid wat ze tot twee maal lieten horen, is ook niet van een opstartende warmtepomp.

Is ook een mentaliteit probleem. Installateurs zijn gewend te selecteren op de luchtcapaciteit en kiezen een zo klein mogelijk apparaat ivm de laagste prijs. Alleen op 100% maakt hij wel te veel lawaai. Selecteren op midden stand en naar geluid kijken zodat je nog aan je nominale ventilatie voldoet. Heb je ook nog wat aan je badkamer schakelaar waarbij hij naar 100% mag met een hogere geluidwaarde omdat het incidenteel is.Oxellaar schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:18:
[...]
De goedkoopste zijn en de klant (en regelgeving) vergeten kun je je lelijk mee in de vingers snijden
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Ik heb vanmiddag de moeite genomen de uitzending te bekijken, zijn ook geen tweakers he.Andrehj schreef op zondag 13 mei 2018 @ 16:40:
[...]
Bovendien hebben de meeste mensen met een WP ook zonnepanelen. Dan kun je het beste je WP zodanig instellen dat ie alleen overdag koelt. Gebruik je mooi je eigen stroom en is ie 's nachts stil.
Moet toch redelijk eenvoudig zijn een gulden middenweg te vinden, bijvoorbeeld in de nacht niet draaien oid.
Dat kan met een Atlantic Explorer wel.Rol-Co schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:54:
[...]
Ok, ooit wel eens een brainfart gehad om die lucht met een fanduct weer naar binnen te blazen, dan maak je sww warm en de kamer fris met 1 handeling, dat leek mij wel wat.![]()
Maar valt dus tegen begrijp ik, jammer.
7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)
Eh, maar de 9KW Panasonic Mono heeft een cop van 4,15.koevlaas2 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 14:13:
[...]
Ik ben nog niet zo onder de indruk van de spec's, een cop van 4.21 is niet om trots op te zijn en 6 kw over bij -10c is ook niet indrukwekkend.
Heeft bij -7 een verwarmingscapaciteit van 7,7KW, bij -10 niet bekend, maar waarschijnlijk wel net wat meer dan de ES.
Met de prijs in gedachten gehouden, (groot verschil met de 9KW Pana + boiler) lijkt het mij niet onaardig, maargoed, ben leek op dit gebied
De handleiding van de ES beschrijft weer andere COP waarden trouwens.
Kan je misschien beter een 10 kw split kopen.JvdW schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:38:
[...]
Eh, maar de 9KW Panasonic Mono heeft een cop van 4,15.
Heeft bij -7 een verwarmingscapaciteit van 7,7KW, bij -10 niet bekend, maar waarschijnlijk wel net wat meer dan de ES.
Met de prijs in gedachten gehouden, (groot verschil met de 9KW Pana + boiler) lijkt het mij niet onaardig, maargoed, ben leek op dit gebied![]()
De handleiding van de ES beschrijft weer andere COP waarden trouwens.
Het waait maar gemiddeld ca. 70% van de tijd in Nederland.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Want dat is in veel wat oudere huizen geen optie.
Ik kan ook niet geloven dat de overlast in een woning zo groot is als in de uitzending.
Rustig in je tuin zitten kan namelijk prima, in de zomer draait zo'n ding zelden.
Zoals ik al zei, dit voorbeeld is een uitzondering.
Er worden getallen genoemd die nergens op slaan, een stel zielige zuurpruimen opgezocht als voorbeeld.
Sowieso... Die presentatrice, eerst de warmtepomp promoten in Kassa groen en daarna in kwaad daglicht zetten op zo'n manier. Lekker geloofwaardig.
Ik ken genoeg plekken waar warmtepompen staan, stijf tegen de erfscheiding, vlak naast het terras en terras van de buren met een schutting ertussen.
Vakantieparken vol warmtepompen met huisjes 20 meter uitelkaar. Buitendeel stijf naast de voordeur aan de straatkant van rijtjeshuizen.
En dat zijn geen kleine jongens, allemaal 10kW of hoger. En niemand hoor ik over geluidsoverlast van buren.
De enige klachten zijn in de woning waar de warmtepomp voor bedoeld is. Door plaatsen van buitendeel op platte daken van hout bijvoorbeeld.
@Pietje555 Ik heb in mijn tuin ook een boom en struiken staan....hoe wil/kan een gemeente dan een norm van 30 dBA hanteren/handhavenWimhaw schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:03:
Liep vanochtend in het bos ver van doorgaande wegen. Heb voor de grap mijn geluidsmeter app gestart en heb het geritsel van de bladeren in de bomen en struiken door de wind gemeten. Resultaat: 40 tot 45d. Misschien is deze meting niet zo nauwkeurig maar het geeft wel een indicatie. Een doorgaande (snel/rijks)weg is geeft veel meer lawaai.
Het waait maar gemiddeld ca. 70% van de tijd in Nederland.
Het gaat een stuk verder: in het bouwbesluit uit 2012 is voorgeschreven dat je eigen gebouwtechnische installaties in je eigen verblijfsruimtes niet meer dan 30dB geluid mogen maken... Hier gaan veel aannemers nog flink op nat. Door aandringen en wijzen naar artikelen heb ik voor elkaar gekregen dat onze aannemer in het gehele project alle mechanische ventilaties heeft moeten aanpassen omdat deze op stand 2 (is norm stand) veel teveel lawaai maken.Oxellaar schreef op zondag 13 mei 2018 @ 17:18:
[...]
Installaties in de woning, zoals wtw, ketels, warmtepomp enz enz, mogen niet meer dan 30dB produceren.
Ben dus ook wel benieuwd hoe dit gaat bij warmtepompen in nieuwbouw, de 30dB norm geldt dus ook voor je eigen ruimtes.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
De buitenunit van een WP staat buiten en dat is volgens mij volgens het bouwbesluit geen verblijfsruimte en de binnenunit hoor je (nagenoeg) niet.vandermark schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:16:
[...]
Het gaat een stuk verder: in het bouwbesluit uit 2012 is voorgeschreven dat je eigen gebouwtechnische installaties in je eigen verblijfsruimtes niet meer dan 30dB geluid mogen maken... Hier gaan veel aannemers nog flink op nat. Door aandringen en wijzen naar artikelen heb ik voor elkaar gekregen dat onze aannemer in het gehele project alle mechanische ventilaties heeft moeten aanpassen omdat deze op stand 2 (is norm stand) veel teveel lawaai maken.
Ben dus ook wel benieuwd hoe dit gaat bij warmtepompen in nieuwbouw, de 30dB norm geldt dus ook voor je eigen ruimtes.
Dat snap ik, maar het geluid van de buitenunit mag binnen (slaapkamer) dus niet meer dan 30dB veroorzaken en dat is erg weinig. Ben benieuwd of daar in praktijk goed opgelet wordt...TvanW schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:19:
[...]
De buitenunit van een WP staat buiten en dat is volgens mij volgens het bouwbesluit geen verblijfsruimte en de binnenunit hoor je (nagenoeg) niet.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
30 dBA is inderdaad erg weinig, maar gaat deze norm uit van gesloten en/of open ramen/deuren want dat maakt nogal wat uit.vandermark schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:21:
[...]
Dat snap ik, maar het geluid van de buitenunit mag binnen (slaapkamer) dus niet meer dan 30dB veroorzaken en dat is erg weinig. Ben benieuwd of daar in praktijk goed opgelet wordt...
Ik lever inmiddels alleen nog maar systemen die stil zijn en wil iemand een budget oplossing (dus wat meer lawaai) dan lever ik deze ook pas als dit ook echt kan. Op daken monteren raad ik in eerste instantie altijd af.Oxellaar schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:12:
@koevlaas2 uitschakelen in de nacht zie ik niet direct als oplossing.
Want dat is in veel wat oudere huizen geen optie.
Ik kan ook niet geloven dat de overlast in een woning zo groot is als in de uitzending.
Rustig in je tuin zitten kan namelijk prima, in de zomer draait zo'n ding zelden.
Zoals ik al zei, dit voorbeeld is een uitzondering.
Er worden getallen genoemd die nergens op slaan, een stel zielige zuurpruimen opgezocht als voorbeeld.
Sowieso... Die presentatrice, eerst de warmtepomp promoten in Kassa groen en daarna in kwaad daglicht zetten op zo'n manier. Lekker geloofwaardig.
Ik ken genoeg plekken waar warmtepompen staan, stijf tegen de erfscheiding, vlak naast het terras en terras van de buren met een schutting ertussen.
Vakantieparken vol warmtepompen met huisjes 20 meter uitelkaar. Buitendeel stijf naast de voordeur aan de straatkant van rijtjeshuizen.
En dat zijn geen kleine jongens, allemaal 10kW of hoger. En niemand hoor ik over geluidsoverlast van buren.
De enige klachten zijn in de woning waar de warmtepomp voor bedoeld is. Door plaatsen van buitendeel op platte daken van hout bijvoorbeeld.
Ik heb het ook over bouwbesluit 2012vandermark schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:16:
[...]
Het gaat een stuk verder: in het bouwbesluit uit 2012 is voorgeschreven dat je eigen gebouwtechnische installaties in je eigen verblijfsruimtes niet meer dan 30dB geluid mogen maken... Hier gaan veel aannemers nog flink op nat. Door aandringen en wijzen naar artikelen heb ik voor elkaar gekregen dat onze aannemer in het gehele project alle mechanische ventilaties heeft moeten aanpassen omdat deze op stand 2 (is norm stand) veel teveel lawaai maken.
Ik heb het ook over het geluid in verblijfsruimte, waar dat geluid vandaan komt is eigenlijk niet van belang.
Van de buren of van je eigen installatie. Het moet 30dB of lager zijn.
Maar zoals ik zei, nagenoeg geen problemen met geluidsoverlast van warmtepompen.
Ventilatie is inderdaad een heel ander verhaal.
Al heeft dat heel veel oorzaken.
Verkeerd ontwerp, verkeerde montage, maar ook zeker door beroerd ontwerp van wtw units. Een apparaat wat ruim 65dB produceert, is hopeloos om te dempen in een gemiddelde woning.
@iedereen hier... Hoeveel klachten van buren hebben jullie?
Dit lijkt me een betere graadmeter dan het geval bij Kassa...
@TvanW De meting vind plaats met gesloten ramen en deuren. Eerst word er een 0 meting gedaan van het normale omgevingsgeluid. Daarna een meting met de installatie in normaal bedrijf, het verschil tussen die twee metingen gaat door een aantal correctiefactoren heen.
Want een woning midden in het centrum aan een drukke weg, geeft een heel ander beeld dan een woning in het buitengebied of rustig dorpje.
[ Voor 13% gewijzigd door Oxellaar op 13-05-2018 21:09 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De Elga draait hier heel veel uurtje op vol vermogen en de buren dachten dat het een airco was.... Ze hadden hem dus nog nooit horen draaien.
Dus ben ik benieuwd naar jullie reacties of ik onze Haagse Regenten logica een beetje goed gevolgd heb:
CO2 productie:
Elektra: 530 gram/kWh (2014) https://nieuws.enecogroep...o2-uitstoot-in-nederland/
Aardgas: 365 gram/m3 https://www.researchgate....ural_gas_used_for_heating
(Laag-)calorisch Slochteren gas is 31.65 MJ/m3, 1 kWh is 3.6 MJ, 1m3 == 8.8 kWh
1 m3 gas @ €0,60/m3 met 365 gram CO2 vervangen door €0,20/kWh wordt (ongeveer):
COP=1, 8.8 kWh, straalkachel : 4664 gram CO2, kost: €1,76
COP=2, 90 graden, 'oude' verwarming : 2332 gram, €0,88
COP=3, 60 graden, sanitair+verwarming: 1555 gram, €0,59
COP=4, 45 graden, 'start' vloerwarmte : 1166 gram, €0,44
COP=5, 30 graden, 'warme' vloer : 933 gram, €0,35
Heb ik iets gemist?
Edit: Oeps, 1780 gram CO2/m3? https://www.startpagina.n...-vrij-verbranding-1-kuub/
[ Voor 6% gewijzigd door HenkS_ op 13-05-2018 23:20 . Reden: formatting ]
Sowieso rammelt je verhaal, maar goed dat terzijdeHenkS_ schreef op zondag 13 mei 2018 @ 23:00:
"Iedereen aan de warmtepomp want gas is een smerige fossiele brandstof"
Dus ben ik benieuwd naar jullie reacties of ik onze Haagse Regenten logica een beetje goed gevolgd heb:
CO2 productie:
Elektra: 530 gram/kWh (2014) https://nieuws.enecogroep...o2-uitstoot-in-nederland/
Aardgas: 365 gram/m3 https://www.researchgate....ural_gas_used_for_heating
(Laag-)calorisch Slochteren gas is 31.65 MJ/m3, 1 kWh is 3.6 MJ, 1m3 == 8.8 kWh
1 m3 gas @ €0,60/m3 met 365 gram CO2 vervangen door €0,20/kWh wordt (ongeveer):
COP=1, 8.8 kWh, straalkachel : 4664 gram CO2, kost: €1,76
COP=2, 90 graden, 'oude' verwarming : 2332 gram, €0,88
COP=3, 60 graden, sanitair+verwarming: 1555 gram, €0,59
COP=4, 45 graden, 'start' vloerwarmte : 1166 gram, €0,44
COP=5, 30 graden, 'warme' vloer : 933 gram, €0,35
Heb ik iets gemist?
Edit: Oeps, 1780 gram CO2/m3? https://www.startpagina.n...-vrij-verbranding-1-kuub/
1 kwh opgewekt met zonnepanelen 10 gram co2, 2 kwh = 1m3 gas = 20 gram co2 per m3 gas
Edit: En we houden Groningen heel, wat heel veel co2 uitstoot van beton (herbouw woningen) bespaard.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 13-05-2018 23:33 ]
De uitstoot van elektra is voor grijze elektra neem ik aan?
Sowieso is 2014 al een tijdje geleden. Delta is volledig over op door wind en waterkracht opgewekte elektra. Helaas ook nog een kerncentrale, maar in ieder geval geen CO2 uitstoot.
Maar ik vind de stelling niet kloppen. Gas is geen smerige fossiele brandstof.
Dat gerammel van m'n berekening is de echo van de opmerkingen in mijn richting dat elektrische warmtepompen beter zijn voor het milieu, minder broeikasgassen enzo, en als ik het goed lees is die 530 gram/kWh het gemiddelde op het Nederlandse net.
Sinds 2014 is er 2613 MW aan kolencentrales gesloten, en zijn er 3 nieuwe kolencentrales bijgekomen van totaal 3410 MW met geplande sluiting in 2030, zie Wikipedia: Kolencentrales in Nederland
Dat Slochteren dicht gaat is prima, er zijn voorlopig nog voldoende alternatieven, en ja, 'neggie' op de kWh-meter is wel een prettig gevoel
pff ik heb het bekeken.. wat een zuurpruimen zeg.AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 09:16:
Voor diegene die....
https://kassa.bnnvara.nl/media/384914
We kwakken dit hele land vol met snelwegen, bedrijvigheid, vliegverkeer, treinen en dan is een warmtepomp ineens een probleem..
Oke, ben er voorstander van dat er eisen komen over geluidsproductie, maar dit filmpje is wel erg droevig.
Ik ken zelfs mensen die last hebben van het gezoem van het zwembad-waterpompje van de buren... meestal is er dan iets anders aan de hand waardoor de buren zo overdreven gevoelig reageren.
Een warmtepomp die 70dB aan geluid produceert, produceert dit op 1 meter afstand. Als zo'n ding een paar meter van de erfgrens staat, dan neemt die intensiteit ook fors af. Mijn ecodan geeft ruim 50 dB (als ik het mij goed herinner) op 1 meter afstand. Op 3 meter afstand hoor je hem bijna niet meer. Het voorbeeld is wel minder gunstig, omdat het geluid zich daar niet half bolvormig kan uitbreiden, maar een kwart van bolvormig of nog minder.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Ben het ook zeker niet eens met de manier die kassa aan geeft.mightym schreef op maandag 14 mei 2018 @ 07:26:
[...]
pff ik heb het bekeken.. wat een zuurpruimen zeg.
We kwakken dit hele land vol met snelwegen, bedrijvigheid, vliegverkeer, treinen en dan is een warmtepomp ineens een probleem..
Oke, ben er voorstander van dat er eisen komen over geluidsproductie, maar dit filmpje is wel erg droevig.
Ik ken zelfs mensen die last hebben van het gezoem van het zwembad-waterpompje van de buren... meestal is er dan iets anders aan de hand waardoor de buren zo overdreven gevoelig reageren.
Een warmtepomp die 70dB aan geluid produceert, produceert dit op 1 meter afstand. Als zo'n ding een paar meter van de erfgrens staat, dan neemt die intensiteit ook fors af. Mijn ecodan geeft ruim 50 dB (als ik het mij goed herinner) op 1 meter afstand. Op 3 meter afstand hoor je hem bijna niet meer. Het voorbeeld is wel minder gunstig, omdat het geluid zich daar niet half bolvormig kan uitbreiden, maar een kwart van bolvormig of nog minder.
Maar links of rechts om geluid is wel een dingetje!!
Vooral in dit dichtbevolkte landje
En ik denk dat het geluid zeker wel een punt is, als alle rijtje en flats een eigen Wp gaan aansluiten...
Je zou ook kunnen bedenken dat er iets gezamenlijks aangesloten wordt...
Daarnaast vraag ik me af als heel NL aan de WP gaat, of we überhaupt [ duurzame ] stroom genoeg hebben op de momenten dat we het nodig hebben...
Maar de meeste mensen hier zwemmen of tegen de stroom in. Of zijn early adopters..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee we houden altijd td weinig stroom, zeker als straks iedereen elektrische auto heeft.Dylantje2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:02:
[...]
Ben het ook zeker net eens met de manier die kassa aan geeft.
Maar links of rechts om geluid is wel een dingetje!!
Vooral in dit dichtbevolkte landje
En ik denk dat het geluid zeker wel een punt is, als alle rijtje en flats een eigen Wp gaan aansluiten...
Je zou ook kunnen bedenken dat er iets gezamenlijks aangesloten wordt...
Daarnaast vraag ik me af als heel NL aan de WP gaat, of we überhaupt [ duurzame ] stroom genoeg hebben op de momenten dat we het nodig hebben...
Maar de meeste mensen hier zwemmen of tegen de stroom in. Of zijn early adopters..:-)![]()
Uitzondering is het noorden, daar kan liander de zonnepanelen velden niet aan, die worden geknepen tot halve kracht.
Daar zouden ze meer elektrisch moeten rijden, dan kan het netwerk het weer aan.
1 PVoutput . Dongen NB
Tsja Zouden we misschien niet beter eerst alle daken van de bebouwde omgeving moeten vol leggen ipv spaarzame landbouwgrond.reneeke1970 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:43:
[...]
Nee we houden altijd td weinig stroom, zeker als straks iedereen elektrische auto heeft.
Uitzondering is het noorden, daar kan liander de zonnepanelen velden niet aan, die worden geknepen tot halve kracht.
Daar zouden ze meer elektrisch moeten rijden, dan kan het netwerk het weer aan.
En NIET de boeren met veel geld lokken.: [ maar wel een faire prijs betalen voor de goederen ]
https://www.boerderij.nl/...op-landbouwgrond-219491E/
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Gelukkig doet liander ze knijpen om de particulieren voorrang te geven. Dus de buitenlandse investeerders hebben nog paar jaar pechDylantje2 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 08:46:
[...]
Tsja Zouden we misschien niet beter eerst alle daken van de bebouwde omgeving moeten vol leggen ipv spaarzame landbouwgrond.
En NIET de boeren met veel geld lokken.: [ maar wel een faire prijs betalen voor de goederen ]
https://www.boerderij.nl/...op-landbouwgrond-219491E/
1 PVoutput . Dongen NB
Terug van vacantie maar even een reactie geschreven.Grolsch schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:20:
@Tomexergie / @jaari
Natuurlijk zijn dat allemaal punten die meewegen in de COP, maar laten we dan eens proberen de verschillen te verklaren.
Zie hieronder de pana 5KW gebruikers met de bijbehorende Ta en COP gemiddeldes over april
@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58
@buiter Ta 30, COP = 4,41
@Verwijderd Ta 30, COP = 4,47
@blauwemac Ta 34, COP = 4,47
Het getrimde gemiddelde is dus 4,82, iedereen met uitzondering van Jaari zit binnen 16% bandbreedte, behalve Jari, die schiet er ruim 30% boven.
Wat doet Jaari anders als de anderen. Punt 1 en 2 is in dit voorbeeld geen discussie, allemaal 5KW pana's.
Misschien kunnen die anderen antwoord geven op onderstaande vragen:
HT verdeler of LT verdeler
Wel of geen buffervat
Wel of geen 2e circulatiepomp
Wel of geen WAR regeling
En wat bedoel je trouwens met de 2e hoofdwet
Je post in februari heb ik wel gelezen, en vooruit, je bent op vakantie, hier de link![]()
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Allereerst is het logisch dat als je installaties met Ta verschillen van 6 oC statistisch gaat middelen, de installatie met de laagste Ta een hogere COP dan het gemiddelde heeft. Ta is de belangrijkste variabele in het proces. 6oC is zomaar 1 punt COP.
Maar het verschil is groter dus vooruit.
April is niet de beste maand om installaties te vergelijken. Buiter geeft al aan dat zijn WP de halve maand heeft stilgestaan wat de MCOP drukt. Ik maak juist gebruik van de relatief warme maanden door de WP op de timer van 04:00 tot 10:00 uit te schakelen om de koudste uren te vermijden. Dat doen wel meer mensen. Maar er zijn dus allerlei manieren om de COP met name in voor- en najaar te beinvloeden.
Je kunt beter kijken naar de echte wintermaanden. Een systematische afwijking (zoals een meetfout) zal dan juist extra zichtbaar zijn.
In december en in februari had mijn installatie echter niet de hoogste COP waarde in de tabel van @Tomexergie. In januari wel. Maar het commentaar van @Domba was dat zijn installatie in januari een MCOP van 5,56 voor het vloerverwarmingdeel zou hebben en dat mijn MCOP van 5,31 goed mogelijk is.
In een ver verleden (volgens mij in deel 2 van dit topic) heeft Tomexergie een statistische formule gepost voor de COP waarde (momentaan gemeten) tegen de Ta-Tb van zijn installatie:
COP=0,0025*(Ta-Tb)2-0,251*(Ta-Tb)+9,541
Ik gebruik deze formule om een vergelijking te maken tussen zijn installatie en de mijne:

De verschillen tussen beide WP’s zijn niet groot en kunnen goed verklaard worden door de 0,6 punt betere COP uit de specificatie van de Panasonic t.o.v. de Elga.
Mijn conclusie: het verschil is helemaal niet zo groot als wordt gesuggereerd door vergelijken van MCOP’s over een specifieke maand.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Goede vakantie gehad hoop ikjaari schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:23:
[...]
Terug van vacantie maar even een reactie geschreven.
Allereerst is het logisch dat als je installaties met Ta verschillen van 6 oC statistisch gaat middelen, de installatie met de laagste Ta een hogere COP dan het gemiddelde heeft. Ta is de belangrijkste variabele in het proces. 6oC is zomaar 1 punt COP.
Maar het verschil is groter dus vooruit.
April is niet de beste maand om installaties te vergelijken. Buiter geeft al aan dat zijn WP de halve maand heeft stilgestaan wat de MCOP drukt. Ik maak juist gebruik van de relatief warme maanden door de WP op de timer van 04:00 tot 10:00 uit te schakelen om de koudste uren te vermijden. Dat doen wel meer mensen. Maar er zijn dus allerlei manieren om de COP met name in voor- en najaar te beinvloeden.
Je kunt beter kijken naar de echte wintermaanden. Een systematische afwijking (zoals een meetfout) zal dan juist extra zichtbaar zijn.
In december en in februari had mijn installatie echter niet de hoogste COP waarde in de tabel van @Tomexergie. In januari wel. Maar het commentaar van @Domba was dat zijn installatie in januari een MCOP van 5,56 voor het vloerverwarmingdeel zou hebben en dat mijn MCOP van 5,31 goed mogelijk is.
In een ver verleden (volgens mij in deel 2 van dit topic) heeft Tomexergie een statistische formule gepost voor de COP waarde (momentaan gemeten) tegen de Ta-Tb van zijn installatie:
COP=0,0025*(Ta-Tb)2-0,251*(Ta-Tb)+9,541
Ik gebruik deze formule om een vergelijking te maken tussen zijn installatie en de mijne:
[afbeelding]
De verschillen tussen beide WP’s zijn niet groot en kunnen goed verklaard worden door de 0,6 punt betere COP uit de specificatie van de Panasonic t.o.v. de Elga.
Mijn conclusie: het verschil is helemaal niet zo groot als wordt gesuggereerd door vergelijken van MCOP’s over een specifieke maand.
Tnx voor de verklaring, dat nuanceert alweer één en ander.
Het zal een combinatie van factoren zijn, en meetmethodiek blijft in mijn ogen een factor die bepalend is voor de meting. De energiemeting van mijn Mitsubishi klopt ook niet. Ik heb hem ook via de andere kant terug geteld (COP tabellen en losse kWh meter van Youless) en daaruit blijkt dat wat mijn Mitsu weergeeft aan warmteopwekking +-25% te weinig is. Ik zou een losse warmtemeter kunnen kopen, 100'en euro's kwijt zijn aan apparatuur en installatie, maar ik heb nu de correctiefactor ingesteld. En het verschil wat ik meet (25%) lijkt weer aardig te kloppen met de gemiddelde lijn van @Tomexergie .
Mijn cijfers voor april zijn dus inclusief meetcorrectie.
Als de boel goed draait, drukken goed zijn kun je er op een gegeven moment ook weinig aan veranderen. Je hebt COP verhogende maatregelen, en zaken die de COP niet ten goede komen maar in mijn situatie noodzakelijk zijn de boel goed te laten draaien zoals ik dat wil.
Bedoel je dat jij zelf een hoeveelheid opgewekte energie doorgeeft die 25% hoger is dan wat de Mitsubishi aangeeft? Dat vind ik wel interessant namelijk. Ik weet dat de opgenomen energie precies klopt met wat ik zelf ook meet met een externe kWh-meter. Ik zou het toch wel opvallend vinden als het afgegeven vermogen zoveel afwijkt. Ik weet dat er meer tolerantie zit op het meten van warmte in stromend water maar toch verwacht ik dat het in ieder geval bij mijn Ecodan aardig klopt. De COP-waardes zitten ook wel binnen het spectrum wat ik zou verwachten voor mijn installatie eigenlijk...Grolsch schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:32:
[...]
Goede vakantie gehad hoop ik![]()
Tnx voor de verklaring, dat nuanceert alweer één en ander.
Het zal een combinatie van factoren zijn, en meetmethodiek blijft in mijn ogen een factor die bepalend is voor de meting. De energiemeting van mijn Mitsubishi klopt ook niet. Ik heb hem ook via de andere kant terug geteld (COP tabellen en losse kWh meter van Youless) en daaruit blijkt dat wat mijn Mitsu weergeeft aan warmteopwekking +-25% te weinig is. Ik zou een losse warmtemeter kunnen kopen, 100'en euro's kwijt zijn aan apparatuur en installatie, maar ik heb nu de correctiefactor ingesteld. En het verschil wat ik meet (25%) lijkt weer aardig te kloppen met de gemiddelde lijn van @Tomexergie .
Mijn cijfers voor april zijn dus inclusief meetcorrectie.
Als de boel goed draait, drukken goed zijn kun je er op een gegeven moment ook weinig aan veranderen. Je hebt COP verhogende maatregelen, en zaken die de COP niet ten goede komen maar in mijn situatie noodzakelijk zijn de boel goed te laten draaien zoals ik dat wil.
De verbruikte energie klopt wel aardig met mijn Youless, maar de opgewekte energie kwam niet overeen met wat je zou verwachten (zie de gemiddelde lijn van @Tomexergie ).godfriedd schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:40:
[...]
Bedoel je dat jij zelf een hoeveelheid opgewekte energie doorgeeft die 25% hoger is dan wat de Mitsubishi aangeeft? Dat vind ik wel interessant namelijk. Ik weet dat de opgenomen energie precies klopt met wat ik zelf ook meet met een externe kWh-meter. Ik zou het toch wel opvallend vinden als het afgegeven vermogen zoveel afwijkt. Ik weet dat er meer tolerantie zit op het meten van warmte in stromend water maar toch verwacht ik dat het in ieder geval bij mijn Ecodan aardig klopt. De COP-waardes zitten ook wel binnen het spectrum wat ik zou verwachten voor mijn installatie eigenlijk...
Ik weet de namen niet meer, maar meerdere Tweakers gaven in dit topic aan dat de flowmeter van de Hydrobox niet al te betrouwbaar is, er was zelfs iemand die 80% verschil gemeten had met een losse warmtemeter.
Als ik dmv de COP tabel van Mitsubishi terugreken a.d.h.v. opgenomen vermogen, Tb en Ta klopt dit precies met wat in de boekjes staat. Ook werkt de installatie verder gewoon goed. Dus ik kan niet anders als concluderen dat de WP verder goed werkt.
Als ik het echt "Hard" zou willen maken moet ik er een losse warmtemeter tussen gaan zetten, maar dat is me de kosten niet waard.
Nu heb ik dus via het menu aangegeven dat de warmtemeter +25% gecorrigeerd wordt. Het is naar mijn idee ook niet voor niets dat die optie erin zit.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2018 11:48 ]
Ik ga ervan uit dat mijn meetwaarden betrouwbaarder zijn dan jouw (met 25%Grolsch schreef op maandag 14 mei 2018 @ 11:47:
[...]
De verbruikte energie klopt wel aardig met mijn Youless, maar de opgewekte energie kwam niet overeen met wat je zou verwachten (zie de gemiddelde lijn van @Tomexergie ).
Ik weet de namen niet meer, maar meerdere Tweakers gaven in dit topic aan dat de flowmeter van de Hydrobox niet al te betrouwbaar is, er was zelfs iemand die 80% verschil gemeten had met een losse warmtemeter.
Als ik dmv de COP tabel van Mitsubishi terugreken a.d.h.v. opgenomen vermogen, Tb en Ta klopt dit precies met wat in de boekjes staat. Ook werkt de installatie verder gewoon goed. Dus ik kan niet anders als concluderen dat de WP verder goed werkt.
Als ik het echt "Hard" zou willen maken moet ik er een losse warmtemeter tussen gaan zetten, maar dat is me de kosten niet waard.
Nu heb ik dus via het menu aangegeven dat de warmtemeter +25% gecorrigeerd wordt. Het is naar mijn idee ook niet voor niets dat die optie erin zit.

Hou er wel rekening mee, dat de formule van Tom alleen opgaat voor het momentane vermogen. Dus dingen als standby verbruik, start-stop effecten, defrosts etc zit er niet in verwerkt. Je kunt het dus niet gebruiken voor correctie van een MCOP-cijfer, maar wel voor een momentane opname.
Qua start-stop reageert mijn WP bijvoorbeeld heel anders dan wat ik hier af-en-toe voorbij zie komen. Ook bij geringe warmtevraag blijft de WP heel lang op minimum vermogen draaien. Soms dagen lang en het komt eigenlijk nauwelijks voor dat hij twee maal per dag start.
Zie bijvoorbeeld een plaatje van 30 april jl.

Het aantal start-stops zou eigenlijk niet mogen uitmaken voor de COP maar ik vraag me soms af.....
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Daar heb je gelijk in, ik zou meer vertrouwen op een Mse meetapparaat als op de Mhp meetmethode.jaari schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:06:
[...]
Ik ga ervan uit dat mijn meetwaarden betrouwbaarder zijn dan jouw (met 25%)gecorrigeerde waarden. Ik heb wél die €200 uitgegeven om goed te meten.
Met de Mhp meetmethode is al aangetoond dat deze heel ontbetrouwbaar kan zijn en er hele grote verschillen in kunnen zitten (80%)
Waar ik mee vergelijk is het MCOP cijfer, die waarden van mij lagen ten opzichte van gemiddeld 25% onder de lijn waar ik geen andere verklaring voor kan bedenken.Hou er wel rekening mee, dat de formule van Tom alleen opgaat voor het momentane vermogen. Dus dingen als standby verbruik, start-stop effecten, defrosts etc zit er niet in verwerkt. Je kunt het dus niet gebruiken voor correctie van een MCOP-cijfer, maar wel voor een momentane opname.
Qua start-stop reageert mijn WP bijvoorbeeld heel anders dan wat ik hier af-en-toe voorbij zie komen. Ook bij geringe warmtevraag blijft de WP heel lang op minimum vermogen draaien. Soms dagen lang en het komt eigenlijk nauwelijks voor dat hij twee maal per dag start.
Zie bijvoorbeeld een plaatje van 30 april jl.
[afbeelding]
Het aantal start-stops zou eigenlijk niet mogen uitmaken voor de COP maar ik vraag me soms af.....
Ja, ik heb een buffervat en een secundaire pomp (2 x - punt voor de COP) maar dat kan geen 25% zijn t.o.v. gemiddeld naar mijn mening.
Maar nogmaals, het is allemaal theoretische benadering, maar ik ben er van overtuigd dat mijn interne warmtemeter te weinig registreert. Dat dat heel goed mogelijk is geven meerdere Mitsu gebruikers aan.
Ik heb geen last van pendelgedrag, de installatie loopt goed, drukken kloppen, momentane waardes kloppen allemaal met het boekje, dus niet iets om me zorgen over te maken.
Zou ik het tot de draad zeker willen weten dan moet ik een losse warmtemeter aanschaffen, maar dat heb ik er dus niet voor over
Wat ik wel "grappig" vind is dat ik vooraf geschat had dat ik zo'n 3000 kWh per jaar nodig zou hebben voor CV, en nu het stookseizoen voorbij is komt Melcloud met 3001,7kWh voor het afgelopen jaar voor verwarming
Dat noem ik nog eens meer geluk als wijsheid
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 14-05-2018 12:24 ]
Bij deze ook mijn gegevens. Ik wordt niet genoemd, waarschijnlijk omdat ik ook SWW maak maar toch.[b][message=55148435,noline] Zie hieronder de pana 5KW gebruikers met de bijbehorende Ta en COP gemiddeldes over april
@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58
@buiter Ta 30, COP = 4,41
@Verwijderd Ta 30, COP = 4,47
@blauwemac Ta 34, COP = 4,47
Het getrimde gemiddelde is dus 4,82, iedereen met uitzondering van Jaari zit binnen 16% bandbreedte, behalve Jari, die schiet er ruim 30% boven.
Wat doet Jaari anders als de anderen. Punt 1 en 2 is in dit voorbeeld geen discussie, allemaal 5KW pana's.
Misschien kunnen die anderen antwoord geven op onderstaande vragen:
HT verdeler of LT verdeler
Wel of geen buffervat
Wel of geen 2e circulatiepomp
Wel of geen WAR regeling
jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Pana 5kw
T2=28gr
HT verdeler
geen buffervat (wel het standaard expansievat en een 80 boilervat voor SWW)
een 2e circulatiepomp (of telt de vvw pomp van de HT verdeler ook mee?)
WAR geregeld.
Daarnaast heeft Jaari meer warmte nodig gehad voor CV (102kWh) dan ik voor CV+SWW (86kWh) dus waarschijnlijk heb ik iets meer standby verliezen die de COP drukken. Toch een COP van 4.84 inclusief SWW van 55gr!
Ik niet. Want je gebruikt het als tweede in de keten. Eerst veiligstellen, dan werkschakelaar uit.
Maar goed. Genoeg hierover.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
1 PVoutput . Dongen NB
Pana 5kW
radiatoren
geen buffervat
geen SWW
geen 2e circulatiepomp
WAR + kamerthermostaat
Mijn T2 staat nu op 34 graden, maar ik heb daar na de koudegolf een beetje mee lopen rommelen, dus wat hij precies geweest is, durf ik niet te zeggen.
tim-1985 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 15:55:
[...]
Bij deze ook mijn gegevens. Ik wordt niet genoemd, waarschijnlijk omdat ik ook SWW maak maar toch.
Pana 5kw
HT verdeler
geen buffervat (wel het standaard expansievat en een 80 boilervat voor SWW)
een 2e circulatiepomp (of telt de vvw pomp van de HT verdeler ook mee?)
WAR geregeld.
Daarnaast heeft Jaari meer warmte nodig gehad voor CV (102kWh) dan ik voor CV+SWW (86kWh) dus waarschijnlijk heb ik iets meer standby verliezen die de COP drukken. Toch een COP van 4.84 inclusief SWW van 55gr!
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Jij hebt wel een forse flow en dan gaat een afwijking in die flowmeter wel hard doorwerken op de resultaten, dus dat zou een afwijking wel kunnen verklaren.Grolsch schreef op maandag 14 mei 2018 @ 12:21:
[...]
Waar ik mee vergelijk is het MCOP cijfer, die waarden van mij lagen ten opzichte van gemiddeld 25% onder de lijn waar ik geen andere verklaring voor kan bedenken.
Ja, ik heb een buffervat en een secundaire pomp (2 x - punt voor de COP) maar dat kan geen 25% zijn t.o.v. gemiddeld naar mijn mening.
Maar nogmaals, het is allemaal theoretische benadering, maar ik ben er van overtuigd dat mijn interne warmtemeter te weinig registreert. Dat dat heel goed mogelijk is geven meerdere Mitsu gebruikers aan.
Ik heb geen last van pendelgedrag, de installatie loopt goed, drukken kloppen, momentane waardes kloppen allemaal met het boekje, dus niet iets om me zorgen over te maken.
Zou ik het tot de draad zeker willen weten dan moet ik een losse warmtemeter aanschaffen, maar dat heb ik er dus niet voor overWant het verandert niks aan het feit dat ik in mijn situatie niets meer kan/wil veranderen voor een betere COP.
Ik zelf maak me niet druk om de cop, maar houd vooral het aantal verstookte kWh in de gaten, die betaal ik tenslotte.
En je hebt nu cijfers, dus daar kan je volgend jaar mee vergelijken. Overigens heb je ook nog bouwvocht in huis, dus dat kan die 25 procent ook nog wel veroorzaken, ik zag in het tweede jaar minder energieverbruik en meer behoefte aan koeling.
De flow sensor zit bij bolletje 8, zie onderstaande afbeelding:Oxellaar schreef op maandag 14 mei 2018 @ 23:32:
@Grolsch nu zie ik de Ecodan niet zo heel vaak.... Maar waar zit de flowmeter ergens? En als ik de afwijking zo hoor, is het geen ultrasoon meter?

Of het ultrasoon is weet ik niet, maar o.a. @Boerm gaf volgens mij ook al eens aan dat er een "plaatje" smerig kan worden waardoor de flow sensor waarden doorgeeft die veel te laag zijn waardoor de WP in storing vliegt
We zijn nu met zn tweeen en wellicht later met meer. Over een boilervat van 200L maak ik mij geen zorgen, maar wat als het < -10 graden buiten is..?
Wat is een realistische berekening in de praktijk?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Ik zou in jouw geval op safe spelen en iets hoger gaan zitten. 7,5 of 10 kW. De meningen verschillen op dit forum maar in de regel is de investering van een hoger vermogen beperkt terwijl het weinig kwaad kan, tenzij je de wp 100% van de tijd op WAR wil draaien zonder naregeling. Ik heb zelf een 7,5kW en dat voldoet maar als ik nu opnieuw kon kiezen zou ik voor een 10kW kiezen om iets meer speling te hebben (ik heb echter wel iets meer warmteverlies in huis dan jij verwacht ik). Je zegt dat je je geen zorgen maakt om die 200l boiler maar ik zou als ik jouw verhaal lees (vrouw die houdt van veel warm water en lang douchen + een keer in de week in bad) eerder daar wat ruimer gaan zitten. Ik heb zelf ook 200l (ingebouwd in Ecodan) en zit in dezelfde situatie als jij maar als er op zondag gesport wordt en wij beiden 2x douchen (en dan heb ik het over 4-5min douchen) dan heb ik niet veel meer over. Nou heb ik het vat op 45 graden staan dus daar kan ik nog veel winnen maar ik heb wel gemerkt dat het stuk 45-55 graden niet erg efficient is bij mij. Vandaar dat ik een 14kW doorstromer erbij ga hangen voor de spaarzame momenten dat we door het boilerwater heen zijn en dan de 'standaard' temperatuur van de boiler relatief laag houden. Ik heb overigens wel een douche-wtw wat mijns inziens echt een enorme aanrader is. Dat scheelt zo al 12-15 graden in je aanvoertemperatuur van water die je gratis krijgt en die dus niet door boiler of doorstromer hoeft te worden aangeleverd.timovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:59:
Zoals eerder beschreven willen we een warmtepomp in ons hoekhuis uit 1979 met standaard isolatie en vloerverwarming. Met ons huidig verbruik van 1100m3 zou een 6kW voldoende zijn, maar ik twijfel of dat voldoende is. Op de studeerkamer wordt de radiator vervangen voor een lage temperatuur.
We zijn nu met zn tweeen en wellicht later met meer. Over een boilervat van 200L maak ik mij geen zorgen, maar wat als het < -10 graden buiten is..?
Reden om voor deze te kiezen i.p.v. een Panasonic monoblock:
- de monoblock is duurder dan de split (al is installatie natuurlijk wel moeilijker/duurder)
- een H-serie monoblock is/was nog niet te krijgen
Panasonic en specificaties geven gaan niet echt goed samen, maar er is in deel 5 al eens gemeld door @Jan Treur dat de Panasonic H-serie beter terugmoduleert. Tot zo'n 20% i.p.v. 40%... ofzo, want daar waren ze blijkbaar vrij vaag over.
Nu had ik de keuze toch al liggen om voor de 9 kW te gaan, al is die buitenunit veel groter, vanwege de 3 fase aansluiting. Maar als je dat uitrekent, zou deze moeten kunnen terugschalen tot ergens in de buurt van de 2 kW, net als een Panasonic 5 kW van voor de H-serie.
Ik hoop dus dat deze heel mooi rustig zal kunnen doorpruttelen en gelimiteerd kan worden op hooguit 80% ofzo. Ik heb wel gekozen voor een extra buffervat, omdat ik alleen in de woonkamer vloerverwarming heb en verder overal Jaga's. Verder moet ik daar nog wat ervaring mee opdoen en aan de hand daarvan optimaliseren, maar dat komt vast goed (hoop ik).
Ik red het nipt met de 6 kW(24 uur continu verwarmen ) maar sww ermee maken is dan nog onmogelijk. Ik heb losse warmtepomp boilertimovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:59:
Zoals eerder beschreven willen we een warmtepomp in ons hoekhuis uit 1979 met standaard isolatie en vloerverwarming. Met ons huidig verbruik van 1100m3 zou een 6kW voldoende zijn, maar ik twijfel of dat voldoende is. Op de studeerkamer wordt de radiator vervangen voor een lage temperatuur.
1 PVoutput . Dongen NB
Die 6kW gaat wellicht in >95% van de gevallen voldoende zijn voor ons, maar bovenstaande reacties bevestigen dat ik toch een grotere nodig heb.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Gas verwarmen zijn maar pieken, anderhalf uur en dan paar uur niks. Dus je moet over hele dag kijken. Als je geen backup hebt met elektrische kachels of weet ik wat, dan zou ik maatje groter nemen, zeker met radiators want dan is water temperatuur iets hoger dan met vloer verwarming. Heb je die wel?timovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:38:
Op een koude zaterdag in januari/februari - toen we de hele dag thuis waren - heb ik overdag continu 0,75m3/uur verbruikt met pieken van >1m3/uur (waarschijnlijk voor SWW). 1m3 gas is volgens mij ca 9kWh. Donderdagochtend 1 maart (was het zo'n -8 graden) stond de verwarming aan en bij het douchen was het verbruik 1,5m3/uur.
Die 6kW gaat wellicht in >95% van de gevallen voldoende zijn voor ons, maar bovenstaande reacties bevestigen dat ik toch een grotere nodig heb.
1 PVoutput . Dongen NB
En wat was toen overdag de buitentemperatuur? (Kun je bij het KNMI nakijken) Ik schat misschien -2 of op zijn slechtst -5. En je wilt het bij -10 toch ook graag lekker warm hebben? Dus ik zou zeker een grotere WP kiezen dan de eerder besproken 6 kW.timovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 16:38:
Op een koude zaterdag in januari/februari - toen we de hele dag thuis waren
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Al vrij snel onder de cv-ketel worden de verwarmingsbuizen gesplitst. De studeerkamer zit op een andere buis dan de woonkamer met vloerverwarming. Zou ik hiervoor twee zones kunnen toepassen en eventueel een aparte regelaar? Welke opties zijn daar voor mogelijk?
Dear..koevlaas2 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 20:56:
[...]
Ik lever inmiddels alleen nog maar systemen die stil zijn en wil iemand een budget oplossing (dus wat meer lawaai) dan lever ik deze ook pas als dit ook echt kan. Op daken monteren raad ik in eerste instantie altijd af.
Dan ben ik wel erg benieuwd wat met jouw ervaring de stilste zijn..
Geluid is wel een "dingetje" aangezien ik m op het dak wil monteren.Andrehj schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:43:
De Loria is weliswaar niet duur, maar qua ontwerp ook niet bepaald de nieuwste en kan vooral qua geluidsniveau eigenlijk niet meer meekomen met de concurrentie.
Heb je ff geduld tot de winter is begonnen?Dylantje2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:47:
[...]
Dear..
Dan ben ik wel erg benieuwd wat met jouw ervaring de stilste zijn..![]()
[ niet op papier ]
Alles is stil nu.
[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-05-2018 19:16 ]
Denk dat @koevlaas2 wel meeste ervaring heeft en niet tot de winter hoeft te wachten..AUijtdehaag schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:16:
[...]Heb je ff geduld tot de winter is begonnen?
En @timovd weet je het zeker op je dank...Trilling is ook een dingetje
[ Voor 13% gewijzigd door Dylantje2 op 15-05-2018 19:18 ]
Haha krijgen de zwerf katten een gratis douchetimovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:25:
@Dylantje2 op de dakkapel wil ik m niet neerzetten omdat dan m'n PV panelen schaduw krijgen. Op het dak is een optie; anders aan de zijgevel, maar dan moeten de leidingen >5m overbruggen over de breedte van het huis. Daarnaast komt de warmtepomp dan over een paadje te hangen en ik weet niet of de gemeente daar blij mee gaat zijn.
1 PVoutput . Dongen NB
Voor mij geen enkel probleem.timovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:25:
@Dylantje2 op de dakkapel wil ik m niet neerzetten omdat dan m'n PV panelen schaduw krijgen. Op het dak is een optie; anders aan de zijgevel, maar dan moeten de leidingen >5m overbruggen over de breedte van het huis. Daarnaast komt de warmtepomp dan over een paadje te hangen en ik weet niet of de gemeente daar blij mee gaat zijn.
Maar pas op als je trillingen aan/in je constructie zet/hangt...
Kan op de raarste plekken in je huis terug komen.:
Ik zou liever iets meer lengte/verlies nemen, dan een trilapparaat aan mijn constructie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie_(natuurkunde)
Zolang is hij nog niet bezig. Vorige jaar de eerste pompen als ik het me goed herinner.Dylantje2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:17:
[...]
Denk dat @koevlaas2 wel meeste ervaring heeft en niet tot de winter hoeft te wachten..
En @timovd weet je het zeker op je dank...Trilling is ook een dingetje
De Hitachi staat hier ook. Maar aankomende winter wordt het spannend. Is de 11kw voldoende? (ik gok ja) en ik denk dat hij 95% van de tijd op deellast zal draaien omdat het vermogen exact conform berekening is en ik iedereen hier zie onder dimensioneren en men daarmee goed weg komt tot nu toe. Als ik op youtube een hitachi van hetzelfde vermogen hoor defrosten dan denk je wtf. Gelukkig heeft zw7 me al gerust gesteld dat het in de praktijk bij lange niet zo erg klinkt

Ik heb hem zo gekozen dat ik ook die a+++ kan waarmaken en het geluid binnen de perken moet blijven. Maar ja dat gaat de tijd ook hier leren
Ik ben blij dat ik mijn WP niet onder gedimensioneerd heb, en nagenoeg geen last van gependel.
Niet te groot, niet te klein, maar gewoon passend en liever iets over als iets te kort is mijn ervaring
[ Voor 22% gewijzigd door Grolsch op 15-05-2018 19:59 ]
Waarom niet de Panasonic (12kW) die is ook behoorlijk stil en A+++ voor verwarmen op 35°.thefox154 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:40:
[...]
...
De Hitachi staat hier ook. Maar aankomende winter wordt het spannend. Is de 11kw voldoende? (ik gok ja) en ik denk dat hij 95% van de tijd op deellast zal draaien omdat het vermogen exact conform berekening is en ik iedereen hier zie onder dimensioneren en men daarmee goed weg komt tot nu toe. Als ik op youtube een hitachi van hetzelfde vermogen hoor defrosten dan denk je wtf. Gelukkig heeft zw7 me al gerust gesteld dat het in de praktijk bij lange niet zo erg klinkt![]()
Ik heb hem zo gekozen dat ik ook die a+++ kan waarmaken en het geluid binnen de perken moet blijven. Maar ja dat gaat de tijd ook hier leren
Wat was je er totaal voor kwijt als ik vragen mag (mag in PB)?
Dat mag in ieder geval niet, tenminste aan de voorzijde van een woning.timovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:25: Daarnaast komt de warmtepomp dan over een paadje te hangen en ik weet niet of de gemeente daar blij mee gaat zijn.
Van de week nog meegemaakt...
Buitenunit aan de voorzijde aan de gevel, 30cm boven het maaiveld. Er zou 55cm eigen grond zijn, dus het paste precies. Nu bleken de woningen 20cm tever naar voor gezet te zijn

In eerste instantie moesten de buitenunits weg, maar de gemeente bleek zelf gedeeltelijk schuldig aan de fout.
Dus mocht het zo blijven.
Nu was dit nieuwbouw, dus wordt er scherper op gelet. Bij bestaande bouw zal het zo'n vaart niet lopen.
Hoe wil je 'm bovenop het dak krijgen, daar heb je een kraan voor nodig. Tillen is niet te doen ook niet met vrienden en een kratje biertimovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 19:25:
Dear ? Deere ?Dylantje2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 18:47:
[...]
Dear..
Dan ben ik wel erg benieuwd wat met jouw ervaring de stilste zijn..![]()
[ niet op papier ]
Nou, hoge cop en zeer stil dan een Panasonic monoblock.
Nieuwe generatie Mitsubishi split is ook erg stil dus die monteer ik ook met droge ogen.
Afhankelijk van de ruimte en de grootte van de kraan kunnen die kosten mee vallen. Vanaf 300 euro in de BTW ongeveer.koevlaas2 schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 23:28:
[...]
Hoe wil je 'm bovenop het dak krijgen, daar heb je een kraan voor nodig. Tillen is niet te doen ook niet met vrienden en een kratje bier
Hier staat de warmtepomp op zolder (door het dakraam gehesen) en de buitenunit op het platte dak boven de zolder.
We slapen nu met het dakraam open, maar ook in de winter met de hond uitlaten heb ik de buitenunit nog niet gehoord. De binnenunit is wel hoorbaar af en toe, maar dat is wel afgelopen als de zolder klaar is en er een wandje voor staat.
(Ben zelf kraanmachinist, dus voor mij was de keus met hijsen niet zo moeilijk) wellicht kan je met een (gehuurde/geleende) kanaallift ook wel uit de voeten voor de buitenunit.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik snap de angst wel want ik heb een benedenwoning en boven mij nog 2 lagen met bewoners en zo ook links, rechts en achter mijn huis. Zou zelf ook niet graag in de brom van een compressor zitten in de zomer in de tuin.
Tot zover mijn promotie van warmtepompen verduurzaming in de wijk, bedankt Kassa voor het teniet doen hiervan.
[ Voor 1% gewijzigd door Uberprutser op 16-05-2018 10:55 . Reden: Warmtepomp moest Verduurzaming zijn ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Hoe hebben ze gedreigd?Ballebek schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:32:
Ik weet nu dus eindelijk waarom mijn buren een dreigement hebben geplaatst zondag omdat ze hebben gehoord dat ik een warmtepomp wil laten plaatsen.
Ik promoot warmtepomp sowieso niet. In mijn wijk is een warmtepomp eigenlijk niet geschikt zonder veel maatregelen (vloerverwarming, isolatie, nieuwe leidingen). Het is dat ik alles liet verbouwen dat ik het mee liet nemen.Tot zover mijn promotie van warmtepompen in de wijk, bedankt Kassa voor het teniet doen hiervan.
Maar ik heb mezelf de regel gegeven om niks te promoten. Voor je het weet heb je het gedaan. Ik laat wel vaak zien hoe blij ik ben met de aanpassingen
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Een dreigement gaat natuurlijk ver, maar bezwaren kan ik goed begrijpen.... 50 dB is niet niks als de afstand tot de buren beperkt is. Jij hebt ook de voordelen, zij alleen de nadelen.Ballebek schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:32:
Ik weet nu dus eindelijk waarom mijn buren een dreigement hebben geplaatst zondag omdat ze hebben gehoord dat ik een warmtepomp wil laten plaatsen. Uitgelegd dat de buitenunit van het exemplaar (Panasonic H series 5 of 7KW) wil plaatsen onder de 50dB zit.
Ik snap de angst wel want ik heb een benedenwoning en boven mij nog 2 lagen met bewoners en zo ook links, rechts en achter mijn huis. Zou zelf ook niet graag in de brom van een compressor zitten in de zomer in de tuin.
Tot zover mijn promotie van warmtepompen in de wijk, bedankt Kassa voor het teniet doen hiervan.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Dus goed nadenken over de locatie waar je hem wilt plaatsen, maar met directe buren boven, links, rechts en achter je wordt het haast onder het huis of voor het huis
@timovd Denk je ook na over de bereikbaarheid van je buitenunit
De beste man (achterbuurman, 8 maanden per jaar op de camping in Spanje) heeft al eerder met een knuppel voor de deur gestaan omdat ie lucht had gekregen dat ik 3 maanden ga verbouwen, ondanks dat ie er dan niet is.Grolsch schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:52:
@Ballebek als een buurman van mij het wilde idee had zo'n buitenunit (al is het een Panasonic) vlak bij mijn raam op te hangen zou ik er ook proberen een stokje voor te steken
Dus goed nadenken over de locatie waar je hem wilt plaatsen, maar met directe buren boven, links, rechts en achter je wordt het haast onder het huis of voor het huis
De tuinen hebben allemaal een schuur van 2,5 / 3 meter aangrenzend aan mijn tuin en alleen met mijn buren links heb ik een schutting van 2 meter hoog. Het probleem is dat ik niet kan inschatten of er daadwerkelijk overlast zal komen. Ik heb 'm geplanned onder het keukenraam (wat dan weer onder het balkon van mijn bovenburen is). Hierdoor is de buitenunit aardig ingebouwd zonder ramen van buren in het zicht. Liefste natuurlijk nog een geluidsdempende kast eromheen.
De 6500 euro die kan uitsparen met een normale Nefit CV ketel tov een Panasonic warmtepomp steek ik liever ook in m'n zak of ga ik wat anders mee doen.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Ik probeer het even kort uit te leggentimovd schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 21:44:
[...]
Waarom niet de Panasonic (12kW) die is ook behoorlijk stil en A+++ voor verwarmen op 35°.
Wat was je er totaal voor kwijt als ik vragen mag (mag in PB)?
Ik heb om en nabij 9,8 kw nodig voor me woning. De vorige generatie van Pana (en dan heb ik het over de hogere vermogens 3 fase) had geen specs om over naar huis te schrijven. COP zat rond 4 waar Hitachi een cop van 5 heeft. Bij negatieve temps hetzelfde verschil. Bij de MCS testen week de panasonic ook nog eens negatief af terwijl de hitachi ook in hun runs dicht bij de specs komt. Er zat bijna een cop punt verschil tussen.
Ik had destijds erg de indruk dat de kracht van panasonic zich op de onderkant van de vermogens richt, met de overbekende 5kw units etc waar ze super prestaties mee halen, en vandaan daaruit ook wat groter zijn gaan bouwen hoe groter de unit hoe sneller de cop instort.
En dat hitachi de warmtepomp van begin af ontworpen heeft voor een wat hoger vermogen, sweetpoint op de 11kw. De geknepen versie van hitachi zijn dan weer geen concurrentie voor de 5kw's van pana.
Dus ik heb echt puur gekeken wat heb ik nodig en wat past daarbij en hierin leek Hitachi de best match.
Maar ja pana heeft de units inmiddels vernieuwd dus wellicht dat dat iets veranderd is.
De strijd ging hier uiteindelijk tussen de hitachi en de mitsu zub112 unit. Waarbij de voorkeur voor de mono + prijsverschil + vertrouwen in buitenlandse leverancier de doorslag hebben gegeven voor Hitachi. De hitachi heeft me netto na subsidie 1657,- gekost. Inclusief transport, koel optie(koop deze niet, 3 stukjes isolatie en een weerstand), modbus module en bigfoot kit.
Mijn huis staat er zo bij.

Rechts van de dakkapel is nog 1 meter vrij. Daar had ik 'm willen plaatsen. Met een ladder op de uitbouw, kun je er bij; zo zijn ook de PV-panelen geplaatst. Op de zijgevel ga ik 'm niet plaatsen, omdat dat deel niet van mij is. Links van het raam is ook nog plek. Dan zou er ook nog een grotere (dubbele) buitenunit geplaatst kunnen worden.
Ik dacht zelf aan zo'n oplossing naast de dakkapel:

Dan zit de unit vlak bij de plek waar de binnenunit komt; bij de schoorsteen.
De Yutaki klinkt goed, maar dan zou ik voor de 11kW gaan, maar die heeft dus een erg hoge buitenunit, wat ik liever niet wil.
De Ecodan (PCR100YAA) ziet er mooier uit, maar heeft een lagere COP.
De Aquarea (model 2016?) heeft een nog lagere COP, maar is volgens mij wel goedkoop te importeren.
De Loria Duo (Techneco/Fujitsu General/Atlantic) is volgens mij al verouderd. Idem voor Nefit volgens mij.
Voor de oplettende kijker; ja dat pijpje is voor de houtkachel.
[ Voor 4% gewijzigd door timovd op 16-05-2018 11:18 ]
Ik blijf het een vreselijke ongelukkige plek vinden om een buitenunit neer te zetten vanwege de bereikbaarheid. De professionele monteur mag niet met een laddertje ff het dak op om onderhoud te plegen, hij zal dan allerlei valbeveiligingen moeten realiseren.timovd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:17:
Dat is een goeie! Dutch Heatpump Solutions gebruikt Panasonic Warmtepompen en hebben een unit ontwikkeld om er van binnenuit bij te kunnen. Die unit is alleen 1000 extra!
Mijn huis staat er zo bij.
[afbeelding]
Rechts van de dakkapel is nog 1 meter vrij. Daar had ik 'm willen plaatsen. Met een ladder op de uitbouw, kun je er bij; zo zijn ook de PV-panelen geplaatst. Op de zijgevel ga ik 'm niet plaatsen, omdat dat deel niet van mij is. Links van het raam is ook nog plek. Dan zou er ook nog een grotere (dubbele) buitenunit geplaatst kunnen worden.
Ik dacht zelf aan zo'n oplossing naast de dakkapel:
[afbeelding]
Dan zit de unit vlak bij de plek waar de binnenunit komt; bij de schoorsteen.
De Yutaki klinkt goed, maar dan zou ik voor de 11kW gaan, maar die heeft dus een erg hoge buitenunit, wat ik liever niet wil.
De Ecodan (PCR100YAA) ziet er mooier uit, maar heeft een lagere COP.
De Aquarea (model 2016?) heeft een nog lagere COP, maar is volgens mij wel goedkoop te importeren.
De Loria Duo (Techneco/Fujitsu General/Atlantic) is volgens mij al verouderd. Idem voor Nefit volgens mij.
Voor de oplettende kijker; ja dat pijpje is voor de houtkachel.
Ook vind ik het geen gezicht zo'n unit op het dak, maar dat is persoonlijk natuurlijk
En slaapt er iemand in de ruimte van het dakkapel
Je hebt in ieder geval geen waterafvoer nodig op het dak
AAN de dakkapel kan ook nog, maar dat is een houten constructie en iets met resoneren...
Dat vraag ik mij nog af. Want wat gebeurt er als je bij dagenlange vrieskou gaat defrosten? Dan heb je zo een dakgoot vol met ijs. In de installatiehandleidingen van de buitenunits staat steeds dat er een vorstvrije afvoer (desnoods het eerste stukje door een verwarmingsdraad) nodig is.Grolsch schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Je hebt in ieder geval geen waterafvoer nodig op het dakDat scheelt weer in de kosten
Wat is het materiaal van je dak? Zal toch ook geen beton zijn lijkt me?timovd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:31:
AAN de dakkapel kan ook nog, maar dat is een houten constructie en iets met resoneren...
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 16-05-2018 11:36 ]
@timovd Op je dak of op je dakkapel zou ik sowieso afraden. Aan iets wat gemetseld is zou kunnen (muur of schoorsteen) want dat heeft veel massa. Is waarschijnlijk wel erg lelijk maar dat is aan jou om over te beslissen. Platte daken zou ik alleen doen als het van zware betonplaten is gemaakt (kanaalplaatvloerdelen of iets dergelijks). Houten constructies waarvan schuine daken zo'n beetje altijd van gemaakt zijn is vragen om problemen verwacht ik aangezien je snel last gaat krijgen van resonantie. Niet genoeg massa.Grolsch schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:26:
[...]
Ik blijf het een vreselijke ongelukkige plek vinden om een buitenunit neer te zetten vanwege de bereikbaarheid. De professionele monteur mag niet met een laddertje ff het dak op om onderhoud te plegen, hij zal dan allerlei valbeveiligingen moeten realiseren.
Ook vind ik het geen gezicht zo'n unit op het dak, maar dat is persoonlijk natuurlijk![]()
En slaapt er iemand in de ruimte van het dakkapel
Je hebt in ieder geval geen waterafvoer nodig op het dakDat scheelt weer in de kosten
Verder zou ik bij een split in ieder geval niet bang zijn voor lange leidingen als ik jou was. Ik heb hem zelf buiten achter in de tuin staan met koelleidingen van 30 meter en ik merk weinig tot niets van die lengte. De mijne presteert in ieder geval ruim binnen de specs van Mitsubishi zelf en qua COP-tabellen hier op Tweakers heb ik ook niets te klagen. Ik zit zelfs iets boven gemiddeld van de Mitsubishi-klanten...
Dus als je een andere plek hebt die eventueel iets verder weg is maar wel gunstiger qua constructie zou ik dat doen!
Doe eens gek en zet hem binnen in de dakkapel, nam ik ook gelijk een monotimovd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 11:31:
De kamer bij de dakkapel is de logeerkamer/droogruimte voor de was. Geen gezicht; ben ik het mee eens, maar daar heb ik zelf geen last van.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik ga toch maar eens informeren bij mijn gemeente of het op de ZIJgevel mag (boven de "achterom"). Dan met een split iets meer dan 5 meter naar de binnenunit zou geen probleem moeten zijn als @godfriedd het met 30m doet.Oxellaar schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 22:57:
[...]
Dat mag in ieder geval niet, tenminste aan de voorzijde van een woning.
Van de week nog meegemaakt...
Buitenunit aan de voorzijde aan de gevel, 30cm boven het maaiveld. Er zou 55cm eigen grond zijn, dus het paste precies. Nu bleken de woningen 20cm tever naar voor gezet te zijn
In eerste instantie moesten de buitenunits weg, maar de gemeente bleek zelf gedeeltelijk schuldig aan de fout.
Dus mocht het zo blijven.
Nu was dit nieuwbouw, dus wordt er scherper op gelet. Bij bestaande bouw zal het zo'n vaart niet lopen.
condenswater vervolgens gebruiken om de over de zonnepanelen te laten lopen
Binnen in de dakkapel gaat 'm niet worden (denk aan de WAF).
Bij mij zijn de koelleidingen zo'n 22 meter lang, wel is het zo dat hoe korter, hoe beter (efficiënter) maar heel veel schijnt het niet te doen bij 20 á 30 meter.
Grafiek leiding verliezen van MitsubishiGrolsch schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 14:17:
Afhankelijk van het type split unit, maar bij mijn Mitsubishi is het maximaal 75 meter lengte, 30 meter hoogte en 15 haakse bochten. Dus 30 meter is dan niet zo'n probleem.
Bij mij zijn de koelleidingen zo'n 22 meter lang, wel is het zo dat hoe korter, hoe beter (efficiënter) maar heel veel schijnt het niet te doen bij 20 á 30 meter.
Hier in de tuin is de leidinglengte c.a. 10 meter, volgens de tabel ongeveer 1 % verlies, peanuts dus

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dus binnenkort heb je een kratje bier ? Win je namelijk met de weddenschap over het 'lawaai' van je Panasonic.Ballebek schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 10:32:
Ik weet nu dus eindelijk waarom mijn buren een dreigement hebben geplaatst zondag omdat ze hebben gehoord dat ik een warmtepomp wil laten plaatsen. Uitgelegd dat de buitenunit van het exemplaar (Panasonic H series 5 of 7KW) wil plaatsen onder de 50dB zit.
Tot zover mijn promotie van warmtepompen verduurzaming in de wijk, bedankt Kassa voor het teniet doen hiervan.
Ik zou toch nog eens een betere plek zoeken..timovd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 13:05:
[...]
Ik ga toch maar eens informeren bij mijn gemeente of het op de ZIJgevel mag (boven de "achterom"). Dan met een split iets meer dan 5 meter naar de binnenunit zou geen probleem moeten zijn als @godfriedd het met 30m doet.
condenswater vervolgens gebruiken om de over de zonnepanelen te laten lopen
Binnen in de dakkapel gaat 'm niet worden (denk aan de WAF).
Wat je allemaal wilt is bagger en ik vrees dat je spijt krijgt...
Geen plekje achter in de tuin ergens??
Beter wat verlies aan leidingen dan...
Of je moet tot de conclusie komen dat het niet.......
misschien iets met e wandverwarming
of ir panelen
of keramische verwarming...
of...
Aan de voorkant van ons huis zit de schuur aangebouwd. Als er goede ventilatie is, zou de buitenunit daar dan opgehangen kunnen worden?
Neetimovd schreef op woensdag 16 mei 2018 @ 22:43:
Als er goede ventilatie is, zou de buitenunit daar dan opgehangen kunnen worden?
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 17-05-2018 16:49 ]
Dit topic is gesloten.