Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.900 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:41
Erwin_83 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:42:
[...]

Ligt aan je warmtepomp of deze krachtstroom heeft of 3 keer een fase aansluiting.

Zelf heb ik met de verbouwing 6 nieuwe kabels naar boven gemaakt.
1 Zonnepanelen ( kan maar 6 panelen kwijt)
2 wasmachine
3 droger
4 warmtepomp binnenunit
5 warmtepomp binnenunit
6 warmtepomp buitenunit

Rest van de zolder zit op je bestaande groep.
Ik kan helaas op dit moment ook maar 6 panelen kwijt toch lijkt het mij zinvol hiervoor gelijk 3x4mm2 kabel te trekken YMVK ivm stukje kruipruimte. In de nabije toekomst kan ik hier 4 panelen bijvoegen 3200WP totaal geinstalleerd en als de panelen over 15 jaar vervangen worden voor bijvoorbeeld 500WP per paneel zit ik in ieder geval goed qua bekabeling.

Het is natuurlijk koffiedik kijken maar ik heb liever iets te veel capacteit liggen dan net te weinig. Begrijp ik goed dat jij voor je warmtepomp binnen+buiten 3 kabels met 3 aders a 2mm2 hebt liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:57
3x2,5 drie stuks voor de wp ja. ( Techneco Loria duo 10 KW)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Mayet193 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:58:
[...]

Ik kan helaas op dit moment ook maar 6 panelen kwijt toch lijkt het mij zinvol hiervoor gelijk 3x4mm2 kabel te trekken YMVK ivm stukje kruipruimte. In de nabije toekomst kan ik hier 4 panelen bijvoegen 3200WP totaal geinstalleerd en als de panelen over 15 jaar vervangen worden voor bijvoorbeeld 500WP per paneel zit ik in ieder geval goed qua bekabeling.

Het is natuurlijk koffiedik kijken maar ik heb liever iets te veel capacteit liggen dan net te weinig. Begrijp ik goed dat jij voor je warmtepomp binnen+buiten 3 kabels met 3 aders a 2mm2 hebt liggen?
Waarom 4mm2? lange lengte?
Anders zou ik gewoon 5x2,5mm2 nemen, dat is ook niet net te weinig.
Meer dan genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
JvdW schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:51:
[...]

Waarom 4mm2? lange lengte?
Anders zou ik gewoon 5x2,5mm2 nemen, dat is ook niet net te weinig.
Meer dan genoeg :)
Had begrepen dat dit met de weerstand en verlies van de kabel te maken had...

Zie ook de tabel op pagina 8 van dit document. Ik zit dan met in de toekomst 10 panelen 3200WP en een afstand van 15meter wel op 3x4mm2

https://www.google.nl/url...Vaw3qYx2-q4r5rfx7gVFhnKxb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:14
Sorry hoor, maar je haalt verschillende dingen nu door elkaar: je vraag had betrekking op het installeren van draaistroom en welke kabels je nodig hebt voor de warmte pomp
Mayet193 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:33:

huidige huisaansluiting is nu 1x25A dit zal dus verzwaard moeten worden naar 3x25A.

Zie dat voor full-elektrisch WP 3x400volt nodig is. Welke kabel ga ik hiervoor leggen tussen meterkast en toekomstige plek warmtepomp? Is dat 5aderig 6mm2 YMVK of kan ik gewoon 3 aderig 2,5mm2 trekken en is dat voldoende voor het aansluiten van de warmtepomp?
Vandaar mijn oorspronkelijk antwoord, dat 5 x 2,5 mm2 prima is.

Overigens denk ik dat je nu 1 x 35A hebt, maar dat ter zijde.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Mayet193 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:58:
[...]

Je bent natuurlijk vrij om dikkere kabels te trekken als je dat een goed gevoel geeft maar in de regel worden in NL maar zelden dikkere aders gebruikt dan 2,5mm2 voor normale huishoudelijke installaties. We gebruiken over het algemeen ook maar max 16A-groepen (uitzonderingen daargelaten). Daar kun je 3600W op aansluiten dus voor die 6 panelen geen probleem, voor eventueel 10 panelen ook geen probleem en mocht je over 10 jaar panelen van 500Wp willen gaan toepassen is het veel waarschijnlijker dat je op een 3-fase omvormer uitkomt en dan ook een 3-fase kabel naar je omvormer wil gaan gebruiken. Ook weer gewoon 2,5mm2 in de regel, maar dan met 5 aders in plaats van 3. Aangezien er wordt gestreefd naar een maximaal verlies in de kabels van 1% is het over het algemeen niet nodig om dikker te gaan dan 2,5mm2 tenzij de afstanden erg groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Grolsch schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:03:
[...]

Eigenlijk zijn er maar 2 zaken bepalend voor de COP, namelijk buitentemperatuur v.s. temperatuur Ta.

We kunnen wel van alles gaan testen, maar de fabricanten hebben dat allemaal al gedaan in omgevingen die betrouwbaarder zijn als "ons" lijstje.

Een gedeelte van de verschillen in COP zit hem in de onnauwkeurigheid van de meting ben ik van overtuigd.

Als je echt onafhankelijk en nauwkeurig wil vergelijken moet iedereen dezelfde meetmethodiek en gekalibreerde meetapparatuur gebruiken.

In de grafiek van @Tomexergie zie je een "lijn" die gemiddeld is, en het merendeel hangt om die gemiddelde lijn, wat dus dus verwachten is binnen een bepaalde bandbreedte. Maar uitschieters moeten naar mijn mening haast meetverschillen zijn.

Hoe kan het bijvoorbeeld zo zijn dat @jaari structureel een +30% beter presteert als gemiddeld. Ik kan daar geen verklaring voor vinden anders dan een verschil in meting, of hij moet in Aruba wonen waar het 20 graden warmer is als hier :+

Ik merk het al bij mijn eigen meting dat die vreselijk onnauwkeurig is, dan heb ik het niet over procenten maar 10-tallen procenten :)
De warmtemeters Mse en de Kwh meters wijken slechts enkele procenten af. De Mhp's kunnen wel behoorlijk afwijken (afhankelijk van de gekozen meetmethode van de fabrikant)

De verschillen ontstaan meestal door:

* hoge temperatuur door de WP en daarmee lage COP (hoger dan de vereiste CV aanvoer temperatuur}
Mogelijk door:
-mengregeling via open verdeler
-weersafhankelijke regeling te hoog afgesteld
-slechte modulerende regeling(aan/uit gedrag)
-groepen regeling
-in de ruimte van de WP thermostaat staan afgifte lichamen dicht of worden geregeld met thermostatische ventielen.

* een lage Ta en daarmee een hoge COP:
De kwaliteit van het afgifte systeem is al in de grafiek verwerkt (Ta2=xx); mits de Ta's goed zijn bepaald. Dat kan dus nog een behoorlijk verschil geven. De aanvoertemperatuur meting moet je natuulijk niet doen met zon door de ramen of bij veel interne warmte productie (mensen, TV , PC enz).
De nominale aanvoertemperatuur wordt bepaald door de thermische kwaliteit van de woning in relatie tot het warmteafgifte vermogen van het CV systeem. Bij zeer goed geisoleerde woning kan de Ta sterk beinvloed worden door de interne warmte en dus gaat de WP een hogere COP leveren.
Misschien geeft dat wel de grootste spreiding in de grafiek. Bij hogere buitentemperaturen verwarm je de woning zelfs met TV, modems, PC personen enz. De Ta wordt laag en daarmee de COP hoog.
Woningen met relatief grote warmte verliezen zullen een stabielere COP laten zien. We kunnen dat checken in de tabel met de geleverde warmte.

Verder:
* te lage flow
* lange koelmiddel leidingen
* gestoorde luchtstroom buitenunit
* vervuiling
* te weinig koelmiddel

Er kunnen dus veel meer oorzaken zijn dan meetfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel193
@Naalroc @godfriedd Dus jullie advies is eigenlijk in de huidige situatie met 1 fase 25A (dit is gecheckt) 2 kabels met 5x2,5mm2 te trekken. De omvormer kan dan nu met 3 aders 1fase aangesloten worden. Wanneer we over een aantal jaar naar een warmtepomp gaan kan op de andere kabel de binnen en buitenunit warmtepomp 3 fase aangesloten worden. Wanneer over 15 jaar de zonnepanelen vervangen voor hogere capaciteit kan de huidige kabel gebruikt worden voor een 3fase omvormer. Snap ik hem dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Mayet193 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:19:
@Naalroc @godfriedd Dus jullie advies is eigenlijk in de huidige situatie met 1 fase 25A (dit is gecheckt) 2 kabels met 5x2,5mm2 te trekken. De omvormer kan dan nu met 3 aders 1fase aangesloten worden. Wanneer we over een aantal jaar naar een warmtepomp gaan kan op de andere kabel de binnen en buitenunit warmtepomp 3 fase aangesloten worden. Wanneer over 15 jaar de zonnepanelen vervangen voor hogere capaciteit kan de huidige kabel gebruikt worden voor een 3fase omvormer. Snap ik hem dan?
Wij kunnen niet voor je inschatten hoe reëel het is dat je binnen afzienbare tijd overgaat naar een 3-fase systeem én een 3-fase omvormer. Als alles wat je nu hebt op 1 fase draait en je ook een 1-fase warmtepomp gaat neerzetten (voor een full electric house heb je zeker niet altijd een 3-fase warmtepomp nodig, ik doe het zelf ook met een 1-fase-model) dan zou ik voor 2x een 3x2,5mm2 gaan.

Als je zelf verwacht dat de kans bestaat dat je op den duur een 3-faseomvormer en een 3-fase warmptepomp krijgt dan is het wel zinvol om gelijk 2x een 5-aderige 2,5mm2 kabel te trekken. Die 2 extra aders hoef je niet gelijk te gebruiken maar dan heb je ze in ieder geval beschikbaar. Dat is in jouw geval misschien wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-09 08:20
Tomexergie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:18:
[...]

Volgens mij kom je alleen een stuk verder als je niet 1x per maand de cijfers opgeeft, maar minimaal iedere dag.
Dus de gegevens per WP per werkblad invullen. (waarbij over de gegevens na gedacht moet worden)
Volgens mij is dat voor heel veel niet moeilijk, loggen toch al in domotica oid

[ Voor 9% gewijzigd door MarFan op 09-05-2018 15:32 ]

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:54
Grolsch schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 00:03:

[...]

Ik ken je gegevens, maar juist zoals je zelf aangeeft omdat jouw installatie niet significant afwijkend is t.o.v. de rest roept bij mij vraagtekens op. Nagenoeg praktisch geen verschillen en toch 30% meer rendement :? Hoe kan dat, dat willen we allemaal weten :P
[...]
Gezien deze reactie heb je de posting van Domba niet teruggelezen....

Ik ben nu op vacantie en kan niet eenvoudig naar een post van een gesloten topic verwijzen.
Waar het m.i. op neerkomt, is dat de details moeten kloppen.
Ik heb niet voor niets een Panasonic WP.
Ik heb niet zomaar gekozen voor het 5kW model.
Ik heb niet voor niets mijn HT verdeler gewisseld voor een LT exemplaar.
Ik heb niet voor niets geen buffervat.
Ik heb niet voor niets er alles aan gedaan om een tweede circulatiepomp te voorkomen.
Ik heb niet voor niets veel tijd geinvesteerd in het goed werkend krijgen van WAR.
Ik geef niet zomaar 300 euro extra uit aan extra meetapparatuur.
Al die dingen afzonderlijk maken geen deuk. Maar de combinatie wel.

Ik ben nog een keer een discussie gestart over het belang van de tweede hoofdwet maar daar was weinig belangstelling voor. Toch is begrip van die theorie belangrijk bij dit soort thermodynamische processen.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
@Tomexergie / @jaari

Natuurlijk zijn dat allemaal punten die meewegen in de COP, maar laten we dan eens proberen de verschillen te verklaren.

Zie hieronder de pana 5KW gebruikers met de bijbehorende Ta en COP gemiddeldes over april

@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58
@buiter Ta 30, COP = 4,41
@Verwijderd Ta 30, COP = 4,47
@blauwemac Ta 34, COP = 4,47

Het getrimde gemiddelde is dus 4,82, iedereen met uitzondering van Jaari zit binnen 16% bandbreedte, behalve Jari, die schiet er ruim 30% boven.

Wat doet Jaari anders als de anderen. Punt 1 en 2 is in dit voorbeeld geen discussie, allemaal 5KW pana's.
Misschien kunnen die anderen antwoord geven op onderstaande vragen:

HT verdeler of LT verdeler
Wel of geen buffervat
Wel of geen 2e circulatiepomp
Wel of geen WAR regeling

En wat bedoel je trouwens met de 2e hoofdwet :?

Je post in februari heb ik wel gelezen, en vooruit, je bent op vakantie, hier de link :>

jaari in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Grolsch schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 16:20:
@Tomexergie / @jaari

Natuurlijk zijn dat allemaal punten die meewegen in de COP, maar laten we dan eens proberen de verschillen te verklaren.

Zie hieronder de pana 5KW gebruikers met de bijbehorende Ta en COP gemiddeldes over april

@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58

Het getrimde gemiddelde is dus 4,82, iedereen met uitzondering van Jaari zit binnen 16% bandbreedte, behalve Jari, die schiet er ruim 30% boven.

Wat doet Jaari anders als de anderen. Punt 1 en 2 is in dit voorbeeld geen discussie, allemaal 5KW pana's.

Wel of geen buffervat
Wel of geen WAR regeling

Je post in februari heb ik wel gelezen, en vooruit, je bent op vakantie, hier de link :>

De resultaten van Jaari lijken erg mooi. Je zou je zelfs af kunnen vragen of dit kan.
Het kan ook gewoon een defecte meting zijn....
Ik heb ook een tijdje een niet goed werkende kWh-meter achter mijn WP gehad. Ik was verbaasd over de heel goede COP die ik haalde. Totdat ik ontdekte dat de meter gewoon niet goed was.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Mordred schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:31:
@Dylantje2 Mja, er zijn veel factoren die meespelen. Zet je de lamellen verder uit elkaar, dan heb je een rechte lijn naar buiten en juist waarschijnlijk meer geluid. Ik overweeg nog wel om dunne geluidsabsorptie toe te voegen, maar dat wil ik dan ga doen op basis van de ervaringen met deze eerste versie.

FreeCAD kan allerlei formaten exporteren, o.a. DWG. Maar ik wil mijn 3D ontwerpbestanden voorlopig eigenlijk nog niet delen. Er zit echt ontzettend veel werk in en weet nog niet wat de plannen gaan zijn. Voor de mensen hier overweeg ik of ik er werktekeningen van kan maken (op maat, afhankelijk van het formaat warmtepomp, ruimte voor eventuele extra isolatie). Dan heb je niet alle houtverbindingen die ik er zelf in zet, maar ik hoop dat er wel een vereenvoudigde versie mogelijk gaat zijn. Tenminste, mocht daar interesse in zijn natuurlijk.

[afbeelding]

De exploded view is wat overdreven, want dan ben je veel stevigheid kwijt. In de praktijk zal je meestal niet zoveel panelen tegelijk los hebben. Maar het kan wel (is het plan). De lange ovale gaten zijn schroefgaten (pocketholes), zodat het meeste stevig kan worden geschroefd zonder dat de schroeven in het zicht blijven.
Mooi ding hoor....
Als je hem ontwerpt voor later heel mooi, maar "open, zou betekenen dat meer mensen mee kunnen tekenen. En sommige zullen hem eerdere af hebben en daarna zou je finetunen...maar het is natuurlijk jouw ding natuurlijk.. _/-\o_ _/-\o_

Ik zou alleen de omgekeerde V als lamel weghalen.
Je geeft aan open verbinding, maar als je hem in solidworks zou zetten kun je de "flow" nabootsen..
En ik vrees veel opstopping..

Je zou een lamel uit elkaar kunnen zetten met geluidsabsorbeerder
En dan je schuinte aanpassen, [ verticaler zetten ] dat je alsnog een overlap hebt..
Die geluid absorbeert, en lucht doorlaat,.

Daarnaast zou je bovenop ook meer geluid absorbeerder kunnen maken

En ik vraag me af of je panelen algemeen niet te kort op de wp staan.
Met daarbij de kans te missen om er ja weer een geluidsabsorbeerder tussen te zetten.
als je rondom de pomp genoeg absorbeert, gaat er ondanks vrije uitloop niet veel meer naar buitem
Daarnaast ga ik als ik hem heb, net als bij mijn wpb inwendig isoleren, op de plekken waar veel geluid vandaan komt
En dat is niet per definitie de plaats waar luchtstroom moet zitten

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MarFan schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:05:
[...]

Ik begrijp niet helemaal je vraag ? De Wifi module sluit je aan op het board in je binnen-unit (zie manual).
Op deze module zit ook UTP, dus het is eigenlijk een netwerk module...
@koevlaas2

Wat ik bedoel zijn deze 2 opties:
https://drive.google.com/...17z6kMGz/view?usp=sharing
En:
https://drive.google.com/...9vynnaxY/view?usp=sharing

De 1 is een "thermostaat"/regeling.
Maar doet de andere optie?
En in die optie staat;
https://drive.google.com/...RvoJlGKH/view?usp=sharing
Met of zonder optional PCB.
Maar wat ik daarmee of kan ik daarmee.
En moet ik dit apart mee bestellen..

Ik wil bedraad de "thermostaat" regelen.
maar ik wil ook de webinterface... _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mordred
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 08:53
@Dylantje2 :) Zoals ik mijn modellen maak, komt er sowieso geen tekenen aan te pas. Dus ook geen tekenen met meerdere mensen. Maar dat is helemaal ok.

Anyway, ik ben inmiddels aan een betere oplossing bezig voor de lamellen, want ik twijfelde daar zelf dus ook al aan. Leuk dat Merford dat ook zo doet, met die V-vorm, en het zal wel goed dempen, maar de flow had ik ook al veel vraagtekens bij.

De panelen mogen heel dicht op de wp staan. Dat is volgens plan. Als ik bedenk dat ik er een bepaalde dikte materiaal nog tussen wil, pas ik gewoon mijn model daarop aan. Dat kost een paar minuten hooguit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

godfriedd schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 09:44:
[...]

Mijn advies is zoveel mogelijk buigen met een buigijzer en mocht je Viega perkoppelingen op een makkelijke manier kunnen inkopen en je kunt aan een perstang komen (huren / lenen) dan is dat de beste optie. Maar ik heb zelf nog wel op meer plekken die Tectite koppelingen toegepast en los van het feit dat je dus goed moet nadenken voordat je het vast drukt vind ik ze prima. En zoals eerder al gereageerd door iemand anders; De staal verzinkte versies en ook de koperen zijn niet meer los te halen. Alleen de messing en RVS-versies wel maar die wilde ik niet toepassen... Het voordeel van die Tectite-koppelingen vind ik dat ze ook nog wel mooie bochten hebben (met een aardige radius dus) waardoor ik nergens knietjes heb zitten...
THANKS!!

mm dus welke adviseer je dan?
Koper, rvs of messing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Mordred schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:42:
@Dylantje2 :) Zoals ik mijn modellen maak, komt er sowieso geen tekenen aan te pas.
mmm Modeleeren dan?
Maar je tekent toch in een sketch lijntjes?
Bijna solidworks?
Of kun je alles met codes?

En ik houd je ontwerp in de gaten...
Ik heb hem ook al een eind in gedachten, met veel islolatie[ 2 cm rondom ] of meer geluid..?
.. alleen eerst mijn wp
Dan gaat hij op maat er om heen getekend worden ..
xx
x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Ik kan de 2e hoofdwet tekst niet vinden, want ik moet weten in welk verband het is gebruikt.

De 2e hoofdwet van de thermodynamica kun je verschillend intepreteren:
Warmte stroom altijd van hoog naar laag zonder input van (hoogwaardige) energie.
Vloeistof stroomt van hoge naar lage druk
Entropie stijgt bij passieve processen altijd
enz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 07:13:
[...]

Is er bij de pana 5 plek om een werkschakelaar in de WP te plaatsen?
Of moet hij er buiten?
Gewoon op de buitenkant van de unit, of bijvoorbeeld op een muur vlakbij de unit.
Even goed kijken of de parkers niet te ver doorsteken en schade kunnen geven aan leidingwerk of elektronica aan de binnenkant.
Als de schakelaar bediend kan worden van de openbare weg, dan kun je er voor kiezen om hem verder bij de unit vandaan te plaatsen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-09 22:52
@Tomexergie / @jaari

@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58

Wel of geen buffervat
Wel of geen WAR regeling

Vooruit, ik doe ook mee met de enquete:
LT verdeler
standaard 20l buffer in binnenunit
geen 2e pomp
WAR met wat handmatig getweak (dus zon verwacht => 's nachts geen/minder CV), wat veel heeft opgeleverd in April. Mijn jaarverbruik is behoorlijk groter dan dat van @jaari, maar April verbruik minder.

Houd er wel rekening mee dat mijn Nibe ongeveer 10% zuiniger zou moeten zijn dan een doorsnee Pana. Dat volgt uit de energielabels.
In de simulaties van Nibe van de F2120 voor mijn situatie leverde dat een verwacht electrisch verbruik van 3200 kWh, terwijl dat voor de conventionelere (en fiks goedkopere) F2040 ongeveer 3700kWh ging zijn.
Mijn indruk is dat de F2040 rond het doorsnee niveau draait.
Dat van die 3200kWh valt nog te bezien, daar mijn machine pas sinds 20 februari draait en nu al bijna 1000kWh verbruikt heeft.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
Tomexergie schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 14:18:
[...]

De warmtemeters Mse en de Kwh meters wijken slechts enkele procenten af. De Mhp's kunnen wel behoorlijk afwijken (afhankelijk van de gekozen meetmethode van de fabrikant)

De verschillen ontstaan meestal door:

* hoge temperatuur door de WP en daarmee lage COP (hoger dan de vereiste CV aanvoer temperatuur}
Mogelijk door:
-mengregeling via open verdeler
-weersafhankelijke regeling te hoog afgesteld
-slechte modulerende regeling(aan/uit gedrag)
-groepen regeling
-in de ruimte van de WP thermostaat staan afgifte lichamen dicht of worden geregeld met thermostatische ventielen.

* een lage Ta en daarmee een hoge COP:
De kwaliteit van het afgifte systeem is al in de grafiek verwerkt (Ta2=xx); mits de Ta's goed zijn bepaald. Dat kan dus nog een behoorlijk verschil geven. De aanvoertemperatuur meting moet je natuulijk niet doen met zon door de ramen of bij veel interne warmte productie (mensen, TV , PC enz).
De nominale aanvoertemperatuur wordt bepaald door de thermische kwaliteit van de woning in relatie tot het warmteafgifte vermogen van het CV systeem. Bij zeer goed geisoleerde woning kan de Ta sterk beinvloed worden door de interne warmte en dus gaat de WP een hogere COP leveren.
Misschien geeft dat wel de grootste spreiding in de grafiek. Bij hogere buitentemperaturen verwarm je de woning zelfs met TV, modems, PC personen enz. De Ta wordt laag en daarmee de COP hoog.
Woningen met relatief grote warmte verliezen zullen een stabielere COP laten zien. We kunnen dat checken in de tabel met de geleverde warmte.

Verder:
* te lage flow
* lange koelmiddel leidingen
* gestoorde luchtstroom buitenunit
* vervuiling
* te weinig koelmiddel

De gewenste temperatuur in huis is er ook een. Dat beinvloed uiteraard ook de Ta, maar eea is ook afhankelijk van de hoeveelheid massa in je huis. Veel massa buffert, dus een ander stookgedrag dan weinig massa.

Ook de wind speelt, zeker bij de minder geisoleerde huizen een enorme rol. En de ligging ook, aan zee is het een stuk warmer.

En inderdaad isolatie helpt, als ik hier stofzuig warmt het in huis op. Nu hebben we nog een ouderwetse 2200 watt stofzuiger, dus die produceert te veel warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:36
@Tomexergie / @jaari

@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58

Wel of geen buffervat
Wel of geen WAR regeling

Hier elke dag COP bepaling.
Mijn COP van april is tot en met 15 april, daarna is mijn WP uitgezet.
Hierbij haal ik op dagbasis nooit die 6,28!

Mijn maximale dCOP is 5,85 (COP op dagbasis).
En op die dag wordt slechts 16,9 kWh opgewekt met 2,89kWh stroom.
Een koude dag haalt dit meteen weer naar beneden.
Koude dag: slechtere COP en veel meer vermogen!

Op uurbasis haal ik een maximale COP van 6,54.
Maar wat is dat op uurbasis waard als de COP ervoor een stuk slechter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
buiter schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:11:
[...]

Hier elke dag COP bepaling.
Mijn COP van april is tot en met 15 april, daarna is mijn WP uitgezet.
Hierbij haal ik op dagbasis nooit die 6,28!

Mijn maximale dCOP is 5,85 (COP op dagbasis).
En op die dag wordt slechts 16,9 kWh opgewekt met 2,89kWh stroom.
Een koude dag haalt dit meteen weer naar beneden.
Koude dag: slechtere COP en veel meer vermogen!

Op uurbasis haal ik een maximale COP van 6,54.
Maar wat is dat op uurbasis waard als de COP ervoor een stuk slechter was.
In April heb ik meest overdag gedraaid. Immers de regeling zorgt ervoor dat de WP in zijn sweet spot draait en als hij in een mooie run overdag in samenspraak met de zon het huis warm maakt, is dat efficienter dan 's nachts en dat blok beton koelt toch bijna niet af. De slechtse dagen met een grote warmtevraag (24h bedrijf) waren bijv. 1 April met een COP van 5.3 (68kWh, Tgem = 5.0) en 2 April met 5.8 (64kWh Tgem= 8.8). Dan 12 en 13 april alleen overdag (warmtevraag gehalveerd naar 28kWh en 29 kWh): COP 7.8 (Tmax =15.7) en 8.4 (Tmax = 15.7). En dan nog best wel veel verlies door het doordraaien van de pomp zonder warmtevraag. Pas bij Tb>17 gaat hij uit.

Edit: KNMI waardes waren een dag scheef afgelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:42:
Ik plaats het filter ook altjd binnen en dan wat meters tussen WP en filter neem ik voor lief.
Ik gebruik altijd een Fernox TF1 filter 28mm, o.a verkrijgbaar bij unvented components europe
Met chemicaliën of zonder bestellen?
Hoe vaak moet dat ververst worden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:00:
[...]

Voordat je iets aan het cv water gaat toevoegen....
Check even wat wel en niet mag van de fabrikant. Vaak zijn ze geen fan van toevoegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Oxellaar schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:08:
[...]

Voordat je iets aan het cv water gaat toevoegen....
Check even wat wel en niet mag van de fabrikant. Vaak zijn ze geen fan van toevoegingen.
Pana 5
Dus zonder..:-)
Maar werkt dan ook gewoon goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

@Tomexergie / @jaari

@jaari Ta 28, COP = 6,28
@hrt Ta 29, COP = 5,58

Wel of geen buffervat
Wel of geen WAR regeling

HTverdeler met ingefreesde 14 mm slang(matig geïsoleerde vloer boven garage) , geen buffervat, en daardoor ook geen 2e pomp, puur WAR.

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:52
pleio65 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 08:23:
[...]

Ik begreep dat een WP niet van dunne leidingen houdt. 28mm of meer wordt aanbevolen. 1 inch koppelstuk of klep in een 28mm leiding circuit, smoort de de doorstroming en zou het voordeel van een betere doorstroming teniet doen. 1 inch is 25,4mm. Of zie ik dit verkeerd?

Ik ben mij namelijk aan het voorbereiden voor het installeren van een WP en het inventariseren van de benodigd leidingen, kleppen enz.
Daarom installeer ik o.a een dn32 3weg klep met 3/2 aansluitingen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:00:
[...]

Chemicaliën ? O jij bedoelt fernox cleaner en protector ? Nee dat is wat anders, een fernox tf1 filter 28mm heeft alleen een magneet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:41:
[...]

@koevlaas2

En:

En in die optie staat;

Remote controller weet ik even niet.
De thermostaat is je h serie controller, die heb je dus al. (Wijkt wel flink af maar is adjustable).
Webinterface is of direct beschikbaar in de webversie van de panasonic of je besteld de vernieuwde (voorheen waardeloze) wificontroller erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
LangeFries schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 21:54:
In April heb ik meest overdag gedraaid. Immers de regeling zorgt ervoor dat de WP in zijn sweet spot draait en als hij in een mooie run overdag in samenspraak met de zon het huis warm maakt, is dat efficienter dan 's nachts en dat blok beton koelt toch bijna niet af.
...
Waarschijnlijk verklaart dit al meer dan de helft van de 30% verschil. De COP voor de minimumetmaaltemperatuur en voor de maximumetmaaltemperatuur kan al gauw 20% verschillen, en in april nog wel meer waarschijnlijk: dan zijn temperatuurverschillen tussen dag en nacht groot.

[ Voor 8% gewijzigd door Jan Treur op 10-05-2018 05:52 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Mayet193 je moet niet besparen op kabels tijdens verbouwing. Ik heb 4 5-aderige kabels naar boven getrokken. 1 3x4mm voor doorstroomverwarmer en 3x 3x2,5mm voor warmtepomp, zonnepanelen en (overkill) airco/LL warmtepomp. En dan ben ik nog steeds 1 vergeten, namelijk voor het element in de warmtepomp...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
TLer schreef op maandag 30 april 2018 @ 00:24:
[...]

Wij bouwen met dezelfde inhoud en krijgen een Nibe 2120-8 (link)

Wij hebben de volgende Rc waardes toegepast; Vloer=5; Gevel=6; dak is 7,5.
Daarbij passen we toe een type-D ventilatie systeem (Qualityflow), drievoudige beglazing en extra aandacht voor luchtdichtheid (Qv=0.2 of lager).
Wat was jouw overweging om voor de 2120 te kiezen?

Ook wij bouwen ongeveer dezelfde inhoud. Met de standaard isolatiewaarden, HR++ en type-c ventilatie komen we volgens de wvb op een 9 kW Enviline uit. Met drievoudige beglazing, gevel=6, type-D met WTW en betere luchtdichtheid, zou de 8kW het op zijn sokken moeten halen.

Stel dat we volgens de wvb op 6 kW uit zouden komen. Wat zou dan de beste keuze zijn: F2040-6 of F2120-8?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Joris748 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 07:29:
[...]

Ook wij bouwen ongeveer dezelfde inhoud. Met de standaard isolatiewaarden, HR++ en type-c ventilatie komen we volgens de wvb op een 9 kW Enviline uit. Met drievoudige beglazing, gevel=6, type-D met WTW en betere luchtdichtheid, zou de 8kW het op zijn sokken moeten halen.

Stel dat we volgens de wvb op 6 kW uit zouden komen. Wat zou dan de beste keuze zijn: F2040-6 of F2120-8?
ja ben ook wel benieuwd..., en waarom geen Panasonic 5 of 7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

koevlaas2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:15:
[...]

Chemicaliën ? O jij bedoelt fernox cleaner en protector ? Nee dat is wat anders, een fernox tf1 filter 28mm heeft alleen een magneet.
https://www.unventedcomponentseurope.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=tf1

Maar er staat wel een setje incl cleaner enz..
Is dat spul allemaal niet nodig dus? 8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
[...]

Voor mij was doorslaggevend dat de 2120 aanmerkelijk stiller is. Het zuiniger zijn wordt weer volledig teniet gedaan door de meerprijs. Je installateur heeft een simulatie programmatje wat het verbruik van beide machines voor jou situatie kan uitrekenen en dan kom je op behoorlijke verschillen. Kun je in ieder geval zien of je de meerprijs nog over de levensduur weer terug verdient. (Bij mij was de delta ruim 2000 euro voor een verwachte besparing van 500 kWh). Ik vind de unit ook iets minder lelijk qua uiterlijk.

En let op bij de Enviline wat het vermogen van de WP is. De type nummering zegt net als bij Nibe niet alles.

[ Voor 4% gewijzigd door LangeFries op 10-05-2018 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dylantje2 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 10:40:
[...]

https://www.unventedcomponentseurope.com/catalogsearch/result/?cat=0&q=tf1

Maar er staat wel een setje incl cleaner enz..
Is dat spul allemaal niet nodig dus? 8)7 8)7
Nee, alleen het filter.

Deze: https://www.unventedcompo...ating-sludge-remover.html

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 10-05-2018 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Laatst online: 22-08 11:57
Oxellaar schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 08:29:
[...]

Wat ontbreekt er dan bij jouw tov een woning zonder SV?
Stroom en water naar zolder en verwarmingsbuizen naar beneden. Er komen 3 pijpen uit de grond in de meterkast en die gaan na de meter gelijk weer de vloer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:22
koevlaas2 schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 09:56:
[...]

Ik plaats eigenlijk nooit een werkschakelaar, in de unit zelf zitten ook 2 automaten en met de zekering binnen kan de boel ook worden geschakeld.
Maar jij valt ook in de categorie cowboy 😝

Werkschakelaar is NEN voorschrift.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Grolsch schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:12:
[...]

Juist een WP is uitermate geschikt voor het 24x7 stoken. Je zult iets meer warmteverlies hebben, maar comfort kent geen prijs :)

Al zullen de extra kosten wel meevallen, 24x7 rustig door pruttelen op een lagere Ta geeft een betere COP als op een hoge Ta je huis op vol vermogen opwarmen.
Dat blijkt niet uit de april grafiek. Vooral de wp's met een hogere Ta, zitten ook hoger in COP. Verrassend. Kantelpunt?

@Tomexergie

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

Technisch f2120. Prijs denk ik f2040

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Knowbody schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:06:
[...]

Een installateur kan toch ook een veilige werkplek creëren door de installatieautomaat uit te schakelen en te vergrendelen?

Afbeeldingslocatie: https://images.elektroshop.nl/images/companies/1/Gereedschap/Lock%20Out%20Vergrendelingen%20en%20Tag%20Out%20Labels/lock_out_vergrendelingen_en_tag_out_labels.jpg?1515571533042

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
LittleTycoon schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:26:
[...]

Technisch f2120. Prijs denk ik f2040
Wat heeft de F2120 wat het prijsverschil kan rechtvaardigen? Begreep al dat hij stiller is en een hoger rendement heeft.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Knowbody schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:06:
[...]

Maar niet verplicht en een klapzekering is ook een goede werkschakelaar.
Persoonlijk zou ik er niet eens 1 willen op mijn eigen installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Dre schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:48:
[...]

Een installateur kan toch ook een veilige werkplek creëren door de installatieautomaat uit te schakelen en te vergrendelen?

[afbeelding]
De werkschakelaar heet zo omdat die zich direct bij het werk bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Gooi de WVB maar aan de kant. 6 kW is zat genoeg voor nieuwbouw met dergelijke isolatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:37
[...]

Ik heb diverse warmtepompen overwogen waaronder de Fujitsu Waterstage, Panasonic, Nefit Enviline en Mitsubishi. Alle zouden geschikt zijn geweest om onze woning comfortabel te verwarmen. De keus voor de Nibe is uiteindelijk genomen door verschillende factoren. Sowieso was importeren geen optie omdat de vrouw dit niet wil. Garantie en service is dan altijd een ding. Dat bracht de prijzen al heel veel dichter bij elkaar. Vervolgens was het heel lastig een partij te vinden welke een offerte uitbracht. Sowieso een reactie geven was in veel gevallen al te veel moeite. De installateur via onze aannemer is Nibe dealer. Daarom hebben we hier ook een offerte aangevraagd en die prijs was helemaal niet zo gek. In ieder geval niet heel veel meer dan de prijzen welke ik van Nefit had ontvangen.

Dit in combinatie van een mooie techniek, stille werking, hoge efficiëntie en een service netwerk was voor ons voldoende reden om voor de Nibe te gaan. Ook vindt ik de buitenunit duidelijk mooier dan de standaard airco units welke andere fabrikanten vaak leveren.

De keuze tussen de split en de mono was wat lastiger. Ja, de split is goedkoper, al verlies je een deel van die winst aan de installatie uren. Persoonlijk vindt ik de eenvoud van een mono systeem interessant. De hogere efficiëntie is altijd leuk natuurlijk. Onze installateur rade ons ook de mono aan. Op lagere termijn de goedkopere optie door de hogere efficiëntie.

[ Voor 10% gewijzigd door TLer op 10-05-2018 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MarcoL1978 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 19:45:
[...]

Stroom en water naar zolder en verwarmingsbuizen naar beneden. Er komen 3 pijpen uit de grond in de meterkast en die gaan na de meter gelijk weer de vloer in.
Ja dat is zo, maar dat aanpassen is niet het meeste werk. Op veel plekken waar een ketel hangt past ook lang niet altijd een binnendeel en SWW voorziening. Of die plek is moeilijk bereikbaar met koelleidingen of cv leidingen in geval van een monoblock.
Als het afgiftesysteem op orde is, dan heb je het meeste werk wel gehad.
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 22:15:
[...]

Pana 5
Dus zonder..:-)
Maar werkt dan ook gewoon goed?
Als Panasonic het niet wil hebben, niet aan beginnen.
Op zn hoogst een filter plaatsen, meer niet.

Veel van die toevoegingen zijn zwaar overbodig en zinloos in standaard omstandigheden.
Als je nu geen last van vervuiling hebt, dan heb je dat met je pana straks ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Knowbody schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:23:
[...]

Dat blijkt niet uit de april grafiek. Vooral de wp's met een hogere Ta, zitten ook hoger in COP. Verrassend. Kantelpunt?

@Tomexergie
De lage hebben veel stand-by verlies, heeft hier bijv meer uit dan aan gestaan, maar de kWh meter loopt langzaam door.

@werkschakelaar
Hier ook niet, geeft alleen maar kans op extra storing buiten en heb hem toch als aparte groep dus kan hem daar prima uitschakelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:05
koevlaas2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 23:13:
[...]

Daarom installeer ik o.a een dn32 3weg klep met 3/2 aansluitingen.
Ik vond tabellen over leidingdiameter, flow, Delta-t.

https://warmtepomp-weetjes.nl/extra/tips/

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Rol-Co Extra kans op storingen is wat overdreven. Een degelijke werkschakelaar is zeker 15 jaar waterdicht, want vocht is het enige wat een storing zou kunnen geven.
Maar dat komt eigenlijk altijd door verkeerde montage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Oxellaar schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:07:
@Rol-Co Extra kans op storingen is wat overdreven. Een degelijke werkschakelaar is zeker 15 jaar waterdicht, want vocht is het enige wat een storing zou kunnen geven.
Maar dat komt eigenlijk altijd door verkeerde montage.
Komt misschien niet veel voor maar het blijft een extra ding dus extra storings punt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Laatst online: 19:21
Rol-Co schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:20:
[...]

Komt misschien niet veel voor maar het blijft een extra ding dus extra storings punt. ;)
Op het werk hebben wij een stuk of veertig werk schakelaars, en één of twee geven ieder jaar een storing, liggen standaard op de plank

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

reneeke1970 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:58:
[...]

Op het werk hebben wij een stuk of veertig werk schakelaars, en één of twee geven ieder jaar een storing, liggen standaard op de plank
Ja dat op mijn werk ook maar die worden elke dag met een hogedrukspuit afgespoten, dus daar ligt de belasting veel hoger en kan ik niet vanuit gaan, maar het is een extra storingspunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:45:
[...]

THANKS!!

mm dus welke adviseer je dan?
Koper, rvs of messing?
Ik heb zelf niet echt een voorkeur en ook niet echt een gegronde reden waarop mijn keuze is gebaseerd maar bijna alles is bij mij gegalvaniseerd staal (buizen koppelingen) dus dat is het bij mij geworden qua fittingen. Prijs was volgens mij ook het meest gunstige van dat soort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 13:39
LangeFries schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 11:03:
[...]

Voor mij was doorslaggevend dat de 2120 aanmerkelijk stiller is. Het zuiniger zijn wordt weer volledig teniet gedaan door de meerprijs. Je installateur heeft een simulatie programmatje wat het verbruik van beide machines voor jou situatie kan uitrekenen en dan kom je op behoorlijke verschillen. Kun je in ieder geval zien of je de meerprijs nog over de levensduur weer terug verdient. (Bij mij was de delta ruim 2000 euro voor een verwachte besparing van 500 kWh). Ik vind de unit ook iets minder lelijk qua uiterlijk.

En let op bij de Enviline wat het vermogen van de WP is. De type nummering zegt net als bij Nibe niet alles.
Scheelt dat geluid echt zoveel? Uit de specs haal ik 'maar' 1 of 2 dB tussen de twee.

De 2120 is ook een slag groter en heeft meer ruimte eromheen nodig tov de 2040, dat is nu vooral het kraakpunt waarom ik de 2120 van de optielijst moet schrappen... (WAF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
reneeke1970 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 22:58:
[...]

Dat zijn zeker schakelaars met een terugkoppeling erin.

Die ABB schakelaars die je veel ziet bij WP's en omvormers zijn no nonsens uitvoeringen, gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Xiphalon schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 09:14:
[...]

Scheelt dat geluid echt zoveel? Uit de specs haal ik 'maar' 1 of 2 dB tussen de twee.

De 2120 is ook een slag groter en heeft meer ruimte eromheen nodig tov de 2040, dat is nu vooral het kraakpunt waarom ik de 2120 van de optielijst moet schrappen... (WAF)
De F2120 heeft 53dB en de F2040 meen ik iets van 60dB. Best even naar de energielabels kijken. Ik vind die dingen handig, omdat het in ieder geval poogt dingen vergelijkbaar te maken en een indruk geeft van de prestaties.
De ruimte rondom is inderdaad royaal, omdat de monteur er bij moet kunnen. Als dat bij de F2040 niet hoeft, dan scheelt dat wat. Bij mij staat hij net iets ruimer dan de vereisten, maar dat is best krap voor de monteur, hij moet niet teveel eten.
Als de F2120 niet past, dan neem je toch de F2040. Nu goedkoper en later mogelijk wat duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 13:39
LangeFries schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:58:
[...]

De F2120 heeft 53dB en de F2040 meen ik iets van 60dB. Best even naar de energielabels kijken. Ik vind die dingen handig, omdat het in ieder geval poogt dingen vergelijkbaar te maken en een indruk geeft van de prestaties.
De ruimte rondom is inderdaad royaal, omdat de monteur er bij moet kunnen. Als dat bij de F2040 niet hoeft, dan scheelt dat wat. Bij mij staat hij net iets ruimer dan de vereisten, maar dat is best krap voor de monteur, hij moet niet teveel eten.
Als de F2120 niet past, dan neem je toch de F2040. Nu goedkoper en later mogelijk wat duurder.
Ik had juist naar de energielabels gekeken. De F2120-8 53 dB en de F2040-8 54 dB.

Misschien dat de zwaardere meer verschillen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Joris748 schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:50:
[...]

Wat heeft de F2120 wat het prijsverschil kan rechtvaardigen? Begreep al dat hij stiller is en een hoger rendement heeft.
en hij kan sww verwarmen tot 65 graden (zonder electrisch element), ipv 58 graden voor de F2040. Maar of dit handig is, is afhankelijk van je oplossing voor SWW. Ik heb een 500 liter vat en kan uit met verwarmen tot 50 graden bij mijn SWW behoefte (hoog, 250 liter = 15 minuten douchen tot 400 liter per keer = bad). Als je een klein vat wil met hoge SWW behoefte is tot een hogere temp kunnen gaan een voordeel. Maar in de praktijk lijkt me verschil tussen 58 en 65 te verwaarlozen.

F2120 afgiftecapaciteit heeft bij koude buitentemps minder verval dan bij de f2040. Maar dit lijkt me in de praktijk voor NL ook nauwelijks relevant.

Naar mijn mening zijn COP en geluid de belangrijkste verschillen. F2120 is superstil, zit volgens mij 6db verschil met de f2040, dit is heel wat in real life. Maar ja, relevantie ook afhankelijk van jouw specifieke situatie.

Ruimteverschil is relatief: Achterkant F2040 15 cm vs F2120 35 cm vrij. Voorkant F2040 is 300 cm vs. F2120 100 cm vrij. Als je de 16 versie moet hebben is de F2040 wat hoger, bij de 8 is volgens mij de f2120 hoger.

[ Voor 8% gewijzigd door LittleTycoon op 11-05-2018 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-09 15:07

Helhond

Grunn

Is er een ook webshop of rechtstreekse leverancier voor de Nibe warmtepompen? (Zoals uit die uit UK of spanje?)

De F2120 of F2040 lijken mij wel wat qua geluid en COP, het is alleen die meerprijs. Dat is een grote slok op een borrel.

[ Voor 36% gewijzigd door Helhond op 11-05-2018 13:08 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
Dylantje2 schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 19:41:
[...]

@koevlaas2

En:

En in die optie staat;

Dit zijn 2 aparte zaken.
De eerste is je "thermostaat" (setup). Deze zit standaard in de binnen-unit, maar kan je dmv een kabel (zoals je eerste plaatje aangeeft) op een andere plek hangen. Een vervangende deksel zit er bij.
Bij mij zit hij gewoon in de binnen-unit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qvI4zLyYEqOcThcLuybSSvTD/full.jpg

De tweede is een netwerkkaart (zat er bij mij standaard bij).
De aansluiting in de binnen-unit is afhankelijk of je wel/niet de PCB erbij koopt anders. (zal wel meer aanbieden als je de PCB hebt).
Hij is bij mij nog niet in het netwerk aangesloten, hoop dat ik deze in Domoticz oid kan krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/L80JV65UWtPsTpL3hZlLy2Hl/full.jpg

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
@Dylantje2

Dit type Panasonic bedieningingsunit (op de foto) heeft een ingebouwde thermostaat. De unit kun je uitbouwen (en het gat in de binnenunit met bijgeleverde blindplaat afdichten). De bedieningsunit kun je bv. in de woonkamer bedraad ophangen en daar vandaan bedienen, thermostaat regelt/stuurt dan aan de hand van de gemeten temperatuur in de ruimte de WP

Edit: Oops, @MarFan geeft het antwoord al.

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 11-05-2018 16:36 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Knowbody schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:57:
[...]

Dat zijn zeker schakelaars met een terugkoppeling erin.

Die ABB schakelaars die je veel ziet bij WP's en omvormers zijn no nonsens uitvoeringen, gewoon prima.
Nee gewoon aan uit, of sommige met draai richting functie. Na paar jaar slecht contact en dan smelten ze weg. Wel vaak gebruikt met 10/20 ampère.

Als de nood hoog is kroonsteen en gaan met die banaan. Stomme regels ook, we gebruiken ze nooit

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Xiphalon schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:36:
[...]

Ik had juist naar de energielabels gekeken. De F2120-8 53 dB en de F2040-8 54 dB.

Misschien dat de zwaardere meer verschillen :)
Dat is wel gek, dat zowel ik als LittleTycoon dachten dat het meer scheelt.
Maar je moet volgens mij de F2120-8 vergelijken met de F2040-6 om ongeveer hetzelfde vermogen te hebben. Voor mijn situatie vergeleek ik de F2120-12 met de F2040-8, beide 8kW. Dat was bij -10 ongeveer hetzelfde vermogen. Met de F2040-8 heb je wel wat meer over, maar dan moet je even opletten tot hoe ver hij terug kan moduleren. In voor/najaar kun je meer last van pendelen krijgen als hij te groot is.

[ Voor 18% gewijzigd door LangeFries op 11-05-2018 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MarFan schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 16:18:
[...]

Dit zijn 2 aparte zaken.
De eerste is je "thermostaat" (setup). Deze zit standaard in de binnen-unit, maar kan je dmv een kabel (zoals je eerste plaatje aangeeft) op een andere plek hangen. Een vervangende deksel zit er bij.
Bij mij zit hij gewoon in de binnen-unit.

[afbeelding]

De tweede is een netwerkkaart (zat er bij mij standaard bij).
De aansluiting in de binnen-unit is afhankelijk of je wel/niet de PCB erbij koopt anders. (zal wel meer aanbieden als je de PCB hebt).
Hij is bij mij nog niet in het netwerk aangesloten, hoop dat ik deze in Domoticz oid kan krijgen.

[afbeelding]
oke..
Thanks voor de uitleg..
maar als ik dus de webinterface wil.
Moet ik pcb kaart erbij kopen..?

Domoticz ik hoop het ooit ook!!
Vandaar dat ik netwerk erbij wil..

Dank!!

Ps cop van 8..:-)

Is er ergens uberhaupt een showroom waar je dit soort dingen kunt checken??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Waarschijnlijk voor de meesten van jullie ten overvloede, maar toch even:
Kennen jullie de website https://warmtepomp-weetjes.nl/.
Er staat echt heel veel zinvolle info.
Helaas heb ik moeten constateren, dat ook veel installateurs nog een heleboel te leren hebben op WP-gebied.
Als ze eerst eens die website doorspitten zijn ze al een aardig stukje op weg ;) .

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
Dylantje2 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 21:25:
[...]

oke..
Thanks voor de uitleg..
maar als ik dus de webinterface wil.
Moet ik pcb kaart erbij kopen..?
Nee hoor, je kan de netwerk interface met en zonder pcb kaart gebruiken. Alleen het aansluiten moet anders.
Kan je ook zien in het manual

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

MarFan schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:29:
[...]

Nee hoor, je kan de netwerk interface met en zonder pcb kaart gebruiken. Alleen het aansluiten moet anders.
Sorry dan maar een andere nick van mij is dombo71 :-) _/-\o_

Wat is dan het verschil tussen die pcb? of welke moet/kan ik hebben?
Of wat doet het ding er dan uberhaupt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:33

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Het Zweedse warmtepompmerk ES komt naar Nederland.

https://www.installatie.n...armtepomp-naar-nederland/

PDF met wat technische gegevens: http://www.climacon.be/si...warmtepomp_awt-141216.pdf

Het is daar veel kouder als hier, dus de capaciteit bij lagere temperaturen zal wel goed zitten mag ik hopen. Specificatie gaat tot -25 C, groot buffervat van 250 L.

Documentatie: http://www.energysave.se/en/dokumentarea

Prijsidee: https://www.totaalklimaat.nl/warmtepompen/

[ Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 12-05-2018 10:03 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:36
Knowbody schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 20:57:
[...]

De werkschakelaar heet zo omdat die zich direct bij het werk bevindt.
Ik noem het altijd een lastscheider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19:24
MarFan schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 07:29:
[...]

@Dylantje2 wil een monoblock kopen, deze heeft standaard geen netwerk-adapter. Hiervoor is een optionele module CZ-TAW1 nodig (ik type dit nu over van mijn papieren handleiding :) ) en een adapterkabel CZ-TAW1-CBL.

Nog wat meer verduidelijking van wat MarFan hierboven al schreef:
De optionele print CZ-NS4P is niet nodig voor het netwerk, maar als deze print wel is geïnstalleerd, dan wordt de adapterkabel op deze print aangesloten in plaats van op de hoofdprint.
(CZ-NS4P is voor installaties met meerdere circuits, bijvoorbeeld solar-collector aansturing. In de service manual die ik eerder hier heb gedeeld staat beschreven in welke situaties je deze nodig hebt)

[ Voor 3% gewijzigd door luukske op 12-05-2018 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Helhond schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 13:06:
Is er een ook webshop of rechtstreekse leverancier voor de Nibe warmtepompen? (Zoals uit die uit UK of spanje?)

De F2120 of F2040 lijken mij wel wat qua geluid en COP, het is alleen die meerprijs. Dat is een grote slok op een borrel.
Zoek even in de diverse delen van dit topic, er is hier een tweaker die zelf 1 uit Zweden geimporteerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 18:32
Gasschuif schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 09:23:
Het Zweedse warmtepompmerk ES komt naar Nederland.

https://www.installatie.n...armtepomp-naar-nederland/

PDF met wat technische gegevens: http://www.climacon.be/si...warmtepomp_awt-141216.pdf

Het is daar veel kouder als hier, dus de capaciteit bij lagere temperaturen zal wel goed zitten mag ik hopen. Specificatie gaat tot -25 C, groot buffervat van 250 L.

Documentatie: http://www.energysave.se/en/dokumentarea

Prijsidee: https://www.totaalklimaat.nl/warmtepompen/
Hmm interessant.
De ES-AWT-9 voor € 5950 incl btw. - geinstalleerd (+ voorijkosten buiten omgeving)
Met een Panasonic 7Kw incl. SWW vat ben ik een stuk duurder uit. (geïnstalleerd)

Wat zie ik over het hoofd, behalve dat de Pana een monoblock is, en een Panasonic :+ en de andere split. Voors en tegens?

/edit hoop niet dat ie zo geïnstalleerd wordt, dat kan ík ook :X :X
Afbeeldingslocatie: https://www.abenergy.eu/img/work_heatpump_3_0.JPG

[ Voor 11% gewijzigd door JvdW op 12-05-2018 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarFan
luukske schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:53:
[...]

@Dylantje2 wil een monoblock kopen, deze heeft standaard geen netwerk-adapter. Hiervoor is een optionele module CZ-TAW1 nodig (ik type dit nu over van mijn papieren handleiding :) ) en een adapterkabel CZ-TAW1-CBL.

(CZ-NS4P is voor installaties met meerdere circuits, bijvoorbeeld solar-collector aansturing. In de service manual die ik eerder hier heb gedeeld staat beschreven in welke situaties je deze nodig hebt)
@Dylantje2
Ik heb inderdaad een split. Vreemd dat ze daar verschil in maken. (Wel of niet standaard meegeleverd)
De pcb heb je inderdaad nodig voor speciale toepassingen. Ik wil bv de 0-10v ingang gebruiken om vermogen te regelen.
Maar inderdaad zie service manual voor alle toepassingen.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:32
Hebben er zojuist meer mensen kassa gezien? We zijn weer goed bezig in Nederland met klagen over geluid. Dan zie je ze met mooi weer buiten zitten maar dan draait we warmtepomp niet hoor en zeker niet in defrost waar je het geluid van hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LangeFries
martijnr17 schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 20:06:
Hebben er zojuist meer mensen kassa gezien? We zijn weer goed bezig in Nederland met klagen over geluid. Dan zie je ze met mooi weer buiten zitten maar dan draait we warmtepomp niet hoor en zeker niet in defrost waar je het geluid van hoort.
Gelukkig is er niemand die dat ding van mij 's middags warm water hoort maken. Dan moet je er zo ongeveer met je neus bovenop staan. Alleen op een stille winteravond draagt het geluid verder en zou iemand buiten mijn tuin het kunnen horen. Dan hebben de meesten de ramen dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
JvdW schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 13:25:
[...]

Hmm interessant.
De ES-AWT-9 voor € 5950 incl btw. - geinstalleerd (+ voorijkosten buiten omgeving)
Met een Panasonic 7Kw incl. SWW vat ben ik een stuk duurder uit. (geïnstalleerd)

Wat zie ik over het hoofd, behalve dat de Pana een monoblock is, en een Panasonic :+ en de andere split. Voors en tegens?
Klinkt inderdaad interessant. Hopelijk is de genoemde prijs correct. BIj meerdere zaken zie ik bedragen >7k€ ex installatie voor de ES-AWT11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimhaw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:58
@LangeFries @martijnr17 Heb de Kassa aflevering vanavond ook gezien. Was behoorlijk negatief over de L/W WP'en. Was een Hitachi buitenunit, die ca. 70db geluid produceerde. Gelijk weer een stempel.... Buren klaagden steen en been. Algemene opmerking was koop geen goedkope warmtepompen. Deze maken duidelijk meer geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door Wimhaw op 12-05-2018 23:58 ]

Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Aan het begin van het filmpje staat een nefit buitenunit opgesteld
Niet bepaald goedkoop. (Dus ook niet goed?)
Volgens de deskundige plaats je de buitenunit het beste zo ver mogelijk weg, maar wel in een buitenhuisje?
En dan zo opgesteld dat hij zijn warmte kwijt kan? Koude bedoeld hij zeker?

Anyway, neemt niet weg dat er naar gekeken moet worden wat de beste opstelplaats is. Met eventueel geluidsomkasting. Maar ook daar komt meer bij kijken dan er simpel iets overheen zetten.

Voor mij is het nog steeds een uitdaging het monotone geluid (in de winter <4 C buitentemperatuur) verder te dempen. De WP staat in het schuurtje, met uitblaas richting eigen achterdeur (5 mtr)
De eigengemaakte geluidsdemper doet wel wat, maar nog steeds te weinig naar mijn (eigen) zin.
Er moet nog een geluidsomkasting om de unit heen gemaakt worden in het schuurtje.

En ik vraag regelmatig aan de buren of ze er geen last van hebben... Enige die het opmerkt ben ik zelf.

Edit: Ben toch wel blij met mijn 3-fase doorstroomverwarmer die geen geluid maakt...
En daarmee het hele tapwater "geluids" verwarmen overdag niet hoef te doen in de "buitenzit" maanden
Volgende item van Kassa zal dan weer zijn: Wat als iedereen tegelijk 'smorgens douched met zijn doorstroomverwarmer ;)
Ach ja. De mogelijkheid het 450 ltr buffervat met hygienespiraal op te warmen heb ik ook nog, behalve de behoefte om dat nu "buiten het stookseizoen" te doen.
Ik heb dus een soort van elektrische "hybride" WP :+

[ Voor 52% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-05-2018 07:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
AUijtdehaag schreef op zondag 13 mei 2018 @ 06:37:
Aan het begin van het filmpje staat een nefit buitenunit opgesteld
Niet bepaald goedkoop. (Dus ook niet goed?)
Volgens de deskundige plaats je de buitenunit het beste zo ver mogelijk weg, maar wel in een buitenhuisje?
En dan zo opgesteld dat hij zijn warmte kwijt kan? Koude bedoeld hij zeker?
Ik heb het ook nog even bekeken. Het geeft een beeld dat Kassa bepaald geen kwaliteitsprogramma's maakt, meer kwaliteitsniveau van de Telegraaf of nog lager.
  • Er werd gedaan alsof de dB's die gelden op 1 meter afstand van de warmtepomp is wat buren te horen krijgen, de hele afstandafhankelijkheid van geluidsniveaus werd onder het vloerkleed geveegd.
  • Verder werd gedaan alsof het geluid 24/7 constant doorgaat, en dan natuurlijk met name als je buren in de tuin zitten; dit is ver naast de waarheid. De verwarming werkt alleen in de winter wanneer die buren niet in de tuin zitten. Het bijwerken van SWW kost per dag maar korte tijd.
  • Tenslotte werd er gesuggereerd dat een warmtepomp altijd op 100% draait, wat ook zelden zo is.
Om dit mogelijke probleem goed aan te pakken zul je toch met wat beters moeten komen dan Kassa blijkbaar kan.

Wat me wel opviel is dat zo'n motorgeluid zoals deze warmtepomp blijkbaar maakt, voor mij totaal onbekend is. In de tuin hoor ik alleen het geluid van de luchtstroom vanuit de ventilator, niet iets van de compressor. Binnen het huis kan ik soms een heel lichte zoemtoon horen, maar alleen als hij op 100% draait, wat bijna nooit gebeurt. Ik heb dan ook helemaal geen klachten van mijn buren (op 5 a 10 meter afstand).

[ Voor 15% gewijzigd door Jan Treur op 13-05-2018 08:36 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Over kassa:
Was die "deskundige" misschien ook iemand van wc-eend....zoals het voorgaande item over brillen waarbij "de deskundige" de concurrent was.... klagen over het geluid van een warmtepomp terwijl men in de tuin zit... of is het misschien een Airco waar deze mensen als ze in de tuin zitten last van hebben 8)7
Bedroevend stukje stemming makerij over Exota van Vara kassa. (8>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Maar los van het slechte onderzoek van kassa blijft geluid wel een "dingetje" waar je als wp eigenaar over na moet denken.

Zet de buitenunit niet in de buurt van een plek waar je buren er last van kunnen hebben.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

TvanW schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:35:
Over kassa:
Was die "deskundige" misschien ook iemand van wc-eend....zoals het voorgaande item over brillen waarbij "de deskundige" de concurrent was.... klagen over het geluid van een warmtepomp terwijl men in de tuin zit... of is het misschien een Airco waar deze mensen als ze in de tuin zitten last van hebben 8)7
Diegene die het advies gaf verkoopt doordeweeks zeker cv ketels? Ik heb het item niet gezien maar ik kan mij wel voorstellen hoe het gegaan is in dat programma.
Ik heb bewust ook de sww optie niet aangesloten en doe dat met boiler of met doorstroom verwarmer straks,al staat mijn wp op de noord kant waar nooit iemend zit dus zou niet eens een groot probleem zijn.

Het lijkt me juist heerlijk als je in de tuin zit en je krijgt een fris windje van de warmtepomp, koel je lekker af :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Laatst online: 03-06 16:23
Iemand hier toevallig ervaring met de WP van Bulex?

Zat te kijken naar de Genia Air 8kW:
https://www.bulex.be/part...ucten/genia-air-1806.html

Met name het kunnen leveren van >6kW warmte bij A-7/W35 en aansluiten op een 16A zekering is voor mij van belang. Vrijwel alle andere warmtepompen (LG, Panasonic) die hieraan voldoen hebben minimaal een 20A aansluiting nodig.
Zag wel al dat Bulex niet voorkomt in de ISDE subsidie lijst :(

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
kaasmakert schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:08:
Iemand hier toevallig ervaring met de WP van Bulex?

Zat te kijken naar de Genia Air 8kW:
https://www.bulex.be/part...ucten/genia-air-1806.html

Met name het kunnen leveren van >6kW warmte bij A-7/W35 en aansluiten op een 16A zekering is voor mij van belang. Vrijwel alle andere warmtepompen (LG, Panasonic) die hieraan voldoen hebben minimaal een 20A aansluiting nodig.
Zag wel al dat Bulex niet voorkomt in de ISDE subsidie lijst :(
Ik denk dat ze het allemaal kunnen, het is ook maar net hoe je het in het boekje omschrijft.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@kaasmakert
Mijn 5 kW Panasonic trekt hooguit 7,5 Ampère heb ik gemeten. De inschakelstroom is 11 Ampère. En ik stook notabene met een hoge temperatuur. Het lijkt me dan een onzinnige eis om 20 Ampère af te zekeren.

[ Voor 0% gewijzigd door Dre op 13-05-2018 10:47 . Reden: De inschakelstroom is 11A ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Dre schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:33:
@kaasmakert
Mijn 5 kW Panasonic trekt hooguit 7,5 Ampère heb ik gemeten. De inschakelstroom is 13 Ampère. En ik stook notabene met een hoge temperatuur. Het lijkt me dan een onzinnige eis om 20 Ampère af te zekeren.
Ik neem aan dat je dan een WM-MDC05H3E5 hebt. In de manual raden ze zelfs een 40A zekering aan voor dat ding 8)7
Krijg je dan geen problemen als de backup heater aangaat? Met een 3kW backup heater, met een 16A zekering heb je dan nog maar krap 700W voor de compressor+fan+pomp voordat de zekering eruit gaat?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
Rol-Co schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:43:
[...]

Diegene die het advies gaf verkoopt doordeweeks zeker cv ketels? Ik heb het item niet gezien maar ik kan mij wel voorstellen hoe het gegaan is in dat programma.
Ik heb bewust ook de sww optie niet aangesloten en doe dat met boiler of met doorstroom verwarmer straks,al staat mijn wp op de noord kant waar nooit iemend zit dus zou niet eens een groot probleem zijn.

Het lijkt me juist heerlijk als je in de tuin zit en je krijgt een fris windje van de warmtepomp, koel je lekker af :+
Dat frisse windje hoopte ik vorige week ook op. Helaas op een afstand <20cm van de ventilator en dan alleen aan de uiterste bovenkant is de temperatuur voelbaar iets lager. Verder helemaal niet. Op het allerlaatst heb je 5 minuten dat het ietsje meer is en het gebied wat groter (immers dan moet hij het hardste werken om de boiler op de eindtemperatuur te krijgen. Bij mij is de ingaande lucht wel een paar graden warmer als de omgevingslucht, doordat het eerst langs de muur opgewarmd wordt, dus misschien zijn er mensen die er meer aan hebben.
In vergelijking met de koude wind die 's winters uit het apparaat komt stelt het helemaal niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

LangeFries schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:48:
[...]

Dat frisse windje hoopte ik vorige week ook op. Helaas op een afstand <20cm van de ventilator en dan alleen aan de uiterste bovenkant is de temperatuur voelbaar iets lager. Verder helemaal niet. Op het allerlaatst heb je 5 minuten dat het ietsje meer is en het gebied wat groter (immers dan moet hij het hardste werken om de boiler op de eindtemperatuur te krijgen. Bij mij is de ingaande lucht wel een paar graden warmer als de omgevingslucht, doordat het eerst langs de muur opgewarmd wordt, dus misschien zijn er mensen die er meer aan hebben.
In vergelijking met de koude wind die 's winters uit het apparaat komt stelt het helemaal niets voor.
Ok, ooit wel eens een brainfart gehad om die lucht met een fanduct weer naar binnen te blazen, dan maak je sww warm en de kamer fris met 1 handeling, dat leek mij wel wat. :)
Maar valt dus tegen begrijp ik, jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@kaasmakert
Zie hier:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"
  • Mijn watersysteem heeft voldoende energie voor een defrost, dus daar is geen backup heater nodig.
  • En aan 5 kW vermogen heb ik voldoende waardoor er ook geen backup heater nodig is.
  • Daarbij kan je een 16 Ampère zekering een behoorlijk lange tijd overbelasten.
Mijn backup heater spreekt in de praktijk dus niet aan. Als jij de backup heater wel veel nodig hebt zou ik de overstroombeveiliging verzwaren naar 20 Ampère. Bekabeling hoef je waarschijnlijk niet eens te vervangen. (2,5mm2 mag tot en met 24 Ampère volgens de NEN1010.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Dre schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:57:
@kaasmakert
Zie hier:
Dre in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

Mijn backup heater spreekt in de praktijk dus niet aan. Als jij de backup heater wel veel nodig hebt zou ik de overstroombeveiliging verzwaren naar 20 Ampère. Bekabeling hoef je waarschijnlijk niet eens te vervangen. (2,5mm2 mag tot en met 24 Ampère volgens de NEN1010.
Klopt, maar een 20A zekering mag weer niet achter mijn 3x25A aansluiting. Een 3 fase WP probeer ik juist te voorkomen omdat ik de WP op dezelfde fase als de PV panelen wil zetten.
Misschien denk ik er ook te moeilijk over. Maar wil er geen gezeur mee hebben, het moet wel goed werken natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik zou niet weten van wie dat niet mag. De NEN 1010 versie 2015 stelt geen eisen aan selectiviteit. Ja, de kans is groter dat je hoofdzekering eruit gaat, maar zelfs een 63 Ampère hoofdzekering geeft je geen garantie op volledige selectiviteit.

Gewoon doen dus op 16A of 20A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 10:15
TvanW schreef op zondag 13 mei 2018 @ 08:35:
Over kassa:
Toch lees je ook hier steeds meer mensen die 's zomers hun warmte pomp willen gaan gebruiken voor koelen. Dat is dus wel het moment dat andere mensen de ramen open hebben bij het slapen en lekker buiten zitten.
De WP draait dan niet op vol vermogen, maar zal wel af en toe aanslaan wat nog hinderlijker is dan continue draaien.
Let wel dat de geluideisen 's nachts veel lager zijn dan overdag. 30 dBA op de erf grens is heel stil dus klagers kunnen makkelijk hun recht halen.
Als mensen zich eenmaal ergens aan ergeren kunnen ze het steeds moeilijker negeren en wordt het een steeds groter probleem. Uit het zicht plaatsen scheelt al de helft van de problemen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:17
Nou denk ik idd wel dat het geluidsprobleem van warmtepompen enigszins overdreven werd in het kassa programma, maar ik kan me voorstellen dat het in specieke situaties wel tot overlast kan leiden.

1 unit hoeft niet problematisch te zijn, maar als er 5 staan te loeien (rijtjeshuizen waar de achtertuinen elkaar grenzen bijvoorbeeld, dan wordt het geluid volgens mij wel versterkt als ze tegelijkertijd aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
Pietje555 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 11:43:
[...]
Toch lees je ook hier steeds meer mensen die 's zomers hun warmte pomp willen gaan gebruiken voor koelen. Dat is dus wel het moment dat andere mensen de ramen open hebben bij het slapen en lekker buiten zitten.
De WP draait dan niet op vol vermogen, maar zal wel af en toe aanslaan wat nog hinderlijker is dan continue draaien.
Koelen gaat op een extreem laag vermogen, bij mij niet meer dan 16%, dan hoor je echt niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 17:05
kaasmakert schreef op zondag 13 mei 2018 @ 10:41:
[...]

Ik neem aan dat je dan een WM-MDC05H3E5 hebt. In de manual raden ze zelfs een 40A zekering aan voor dat ding 8)7
Krijg je dan geen problemen als de backup heater aangaat? Met een 3kW backup heater, met een 16A zekering heb je dan nog maar krap 700W voor de compressor+fan+pomp voordat de zekering eruit gaat?
Op de WH-MDC05H3E5 kan je twee kabels aansluiten. 1x voor de pomp en 1x voor de heater. 2x 16 Ampère s genoeg.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
pleio65 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 12:39:
[...]

Op de WH-MDC05H3E5 kan je twee kabels aansluiten. 1x voor de pomp en 1x voor de heater. 2x 16 Ampère s genoeg.
Klopt, dat zag ik ook toen ik de installatiehandleiding erbij pakte.
De discussie is een beetje afgedwaald naar de Pana 5kW. ;)
Voor mij blijft het probleem: Ik heb meer vermogen nodig dan de 5kW pana kan leveren. De 7kW versie zou goed zijn, maar die heeft 1x16A en 1x25A zekering nodig. Inmiddels ben ik erachter dat ik naast de (vrij onbekende Bulex) ook de Nibe F2040-8 zou voldoen. 8kW en slechts 1x16A aansluiting. Komt met name doordat de Nibe maar 1kW heater aan boord heeft. De Bulex heeft er helemaal geen. (Bulex in NL ook wel bekend als AWB kom ik net achter)

Pagina: 1 ... 6 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.