Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.799 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:10:
[...]

En een H versie trilt ook niet
Hoe weet je dat? Hoogste frequentie compressor komt pas vrij bij -10/15

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:24
@reneeke1970 Hoe warm is het nu bij jou binnen wel niet? Je pomp draai al sinds 12u continue en dat met deze temperatuur? Of weer gewoon buffer aan het opwarmen?

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Maikie18
Kan ook koelen zijn he? :>
Het zou wel handig zijn, dat daar ook temperaturen in gelogd worden...

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 16:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:24
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:26:
@Maikie18
Kan ook koelen zijn he? :>
Het zou wel handig zijn, dat daar ook temperaturen in gelogd worden...
Ohhh ja, z'n buffer afkoelen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Maikie18 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 16:15:
@reneeke1970 Hoe warm is het nu bij jou binnen wel niet? Je pomp draai al sinds 12u continue en dat met deze temperatuur? Of weer gewoon buffer aan het opwarmen?
Als je nou heel goed naar de vermogens opname kijkt, kun je zien dat dit geen inverter is....... Het is gewoon de warmtepomp boiler die vamorgen leeg getrokken is.....
Sorry, dezelfde logging.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

@zw7 Ik quote je nog even uit het vorige topic omdat ik afgelopen week een S0 kWh-meter (ABB met 100imp/kWh heb aangesloten op mijn Yutaki. Deze post is ook ter documentatie voor overige Yutaki bezitters.
zw7 schreef op zaterdag 16 december 2017 @ 15:24:
[...]
Ik heb even de S0 interface uitgezocht en ik begrijp hieruit dat in de standaard kWh meters een S0 interface zit waarmee je een puls schakeling doet die van 12-27V DC max 27mA. Echter de warmtepomp zet er 230V AC op dit stukje en meet hiermee de schakeling. Ik denk dat ik dus iets nodig heb (relais ofzo) die wordt aangestuurd door de puls van de S0 uitgang en daarmee een contact maakt zodat hierover een 230V AC puls gaat.

Enig idee hoe ik dit kan klussen? Of zou je een kWh meter weten die wel meer kan schakelen.
Je was zelf al tot de conclusie gekomen dat er, om de Yutaki te laten meten, er pulsen moeten worden gegeven. Op de desbetreffende klemmen staat inderdaad 230V~. Niet geschikt dus om direct op een S0 aansluiting aan te sluiten.

Ik heb het zelf opgelost met een 5V voeding en een 5VDC/230VAC optocoupler (zijn vrij dun gezaaid). Een willekeurige andere spanning kan natuurlijk ook, zolang je maar niet boven de S0 spec van je kWh meter komt (de mijne was 5-30V DC).

De + van de voeding loopt naar de +5V van de optocoupler, de - van de optocoupler naar de + van de S0 poort en logischerwijs zit dan de - van de S0 weer op de - van de voeding. De twee klemmen van de Yutaki zijn verbonden met de 230VAC zijde van de optocoupler. De door mij gebruikte optocoupler is een Weidmüller (TOS 5VDC/230VAC / https://www.conrad.nl/p/w...anning-max-230-vac-506837).

Zie ook onderstaande afbeelding waar de componenten te zien zijn in mijn besturingskast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mDLBC2eksFgAZcze0UOkEBBP/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
borgoe72 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 01:56:
Ik ben op zoek naar een 300 ltr buffervat voor mijn wamrtepomp. Prijzen zie ik varieren van 650 tot over de 1500. Verder zie ik 1 of 2 spiralen.
Wat zijn een paar vuistregels waaraan zo’n vat minimaal zou moeten voldoen en waar herken ik kwaliteitsverschillen aan?
Ben je op zoek naar een buffervat (CV gedeelte) of SWW boiler (om te douchen) :? In een buffervat hoeft geen spiraal te zitten namelijk.

Als het gaat om een SWW vat dan zou ik er 1 zoeken met een spiraal (warmewisselaar) van zo'n +- 3M2 en goed opletten dat de spiraal doorloopt tot onderin het vat.

2 spiralen heb je alleen nodig als je meerdere warmtebronnen hebt (bijv. solartubes + WP + palletkachel + Hout CV) met maar 1 verwarmingsapparaat heb je aan 1 spiraal genoeg.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:07:
[...]

Ben je op zoek naar een buffervat (CV gedeelte) of SWW boiler (om te douchen) :? In een buffervat hoeft geen spiraal te zitten namelijk.

Als het gaat om een SWW vat dan zou ik er 1 zoeken met een spiraal (warmewisselaar) van zo'n +- 3M2 en goed opletten dat de spiraal doorloopt tot onderin het vat.

2 spiralen heb je alleen nodig als je meerdere warmtebronnen hebt (bijv. solartubes + WP + palletkachel + Hout CV) met maar 1 verwarmingsapparaat heb je aan 1 spiraal genoeg.
En is best iets mogelijk dat je met meerdere verwarmingsbronnen werkt met 1 spiraal..
Wat magneet klepjes hier en daar ..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Grolsch schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 20:07:

Ik denk dat @borgoe72 op zoek is naar een boiler vat(=sww), en wil hier nog even iets toevoegen aan wat @Grolsch al schreef: zorg in elk geval voor een verwarmingsspiraal met een groot oppervlak, grofweg 1 m2 per 100 L boiler inhoud.
En je hebt voor normaal gebruik geen 2 spiralen nodig, maar let wel: dit is iets anders dan een dubbel gewonden spiraal, die is juist heel goed om een groot oppervlak te krijgen.
Een dubbel gewonden spiraal heeft dus maar 1 ingang en 1 uitgaande aansluiting.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:36:
[...]

Echte nieuwe leuke dingen gezien?
Ook iets van Pana??

Baal er van dat ze alleen overdag er staan..
Moet soms ook werken..
Het meeste nieuwe is al via reclamemail enzo de wereld in gebracht. Ik ga meer voor het praatje met bekende en onbekende.

Panasonic heb ik niet gezien, best jammer, want het is echt mooi spul.
dunklefaser schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

Hoe ziet het dan met de (eindejaars)bonussen uit? - Heeft de eindklant hier ook nog iets aan??

- Prijzen zijn kunstmatig hoog - maar als je bij ons (de groothandel) voldoende omzet maakt
krijg je aan het eind van het jaar een mooie terugstorting/bonus (waar de klant vermoedelijk niets aan heeft).
Just my 2 cts (minimaal :+ )
Dat onze korting hoger wordt naarmate we meer afnemen, dat lijkt me logisch.
En bonussen? We zitten niet in de financiële sector.
Als wij op die twee projecten, waar ik die aantallen van gaf, een paar procent winst draaien, dan mogen we blij zijn. Dat is eerlijk verdiend geld, meer niet.

En zeker heeft de eindafnemer daar wat aan. Jij koopt toch ook je kratje bier in de aanbieding? Wie is er dan voordelig uit, ik denk jij.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-08 09:17
Het is we weer een stuk duidelijker geworden dank voor de reacties.

Bedoel idd sww vat. Situatie:
Bg en 1e verdieping lt vv. Sww en vv middels wp puhz 75yaa etc.

Voor naregeling wil ik dan nog een 150 ltr buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Oxellaar schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:23:
[...]

Het meeste nieuwe is al via reclamemail enzo de wereld in gebracht. Ik ga meer voor het praatje met bekende en onbekende.

Panasonic heb ik niet gezien, best jammer, want het is echt mooi spul.

[...]

Dat onze korting hoger wordt naarmate we meer afnemen, dat lijkt me logisch.
Als wij op die twee projecten, waar ik die aantallen van gaf, een paar procent winst draaien, dan mogen we blij zijn. Dat is eerlijk verdiend geld, meer niet.

En zeker heeft de eindafnemer daar wat aan. Jij koopt toch ook je kratje bier in de aanbieding? Wie is er dan voordelig uit, ik denk jij.
Uiteraard heeft de eindklant er niets aan...

Met zo'n bonus probeert men een loyaliteit aan merk x te kopen. Daarmee wordt eigenlijk het onafhankelijk advies afgekocht. De installateur probeert het x afname aantal te halen zodat hij zelf een leuke kerstbonus verdient. Iemand die een bonus meeneemt in zijn verdienmodel speelt met 'vuur'. Wat als je het niet haalt? De eindklant die bij wijze van in maart besteld ziet echt niets terug van wat er einde jaar eventueel verdient kan worden. Het is een 'alle pijlen op' op concept.

panasonic was in hardenberg overigens ook al de afwezige. Alsof ze er zelf geen vertrouwen in hebben dat ze de strijd met de andere aankunnen. Zelfs hitachi was met een stand aanwezig :+

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 13-10-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thefox154 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 21:31:
[...]

Uiteraard heeft de eindklant er niets aan...

Met zo'n bonus probeert men een loyaliteit aan merk x te kopen. Daarmee wordt eigenlijk het onafhankelijk advies afgekocht. De installateur probeert het x afname aantal te halen zodat hij zelf een leuke kerstbonus verdient. Iemand die een bonus meeneemt in zijn verdienmodel speelt met 'vuur'. Wat als je het niet haalt? De eindklant die bij wijze van in maart besteld ziet echt niets terug van wat er einde jaar eventueel verdient kan worden. Het is een 'alle pijlen op' op concept.
nogmaals, er zijn geen bonussen en die zitten dus ook niet in het verdienmodel, dus spelen we ook niet met vuur. Reageerde je eigenlijk wel op mij? Als je quote, reageer dan ook inhoudelijk.
Wel degelijk heeft de eindklant er wat aan. Als een bedrijf goedkoper kan inkopen, dan kan hij toch een lagere offerte uitbrengen. Dus heeft de eindklant daar voordeel van.
panasonic was in hardenberg overigens ook al de afwezige. Alsof ze er zelf geen vertrouwen in hebben dat ze de strijd met de andere aankunnen. Zelfs hitachi was met een stand aanwezig :+
Hitachi stond zelf niet op de beurs in Den Bosch. Wel stond er een Hitachi bij een adviesbureau op de stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Oxellaar Het zijn idd. geen bonussen, maar kwantumkortingen. Als deze projectgebonden? zijn en ook (deels) bij de klant belanden, prima. De projectklant is sowieso wat mondiger.
Maar ik heb zo mijn twijfels bij de particuliere klanten welke daar misschien nog boven komen qua aantallen. Ik neem aan dat ook deze aantallen voor de korting mee tellen?

Maar dat is allemaal speculatie. Wat ik wel verwacht is dat de huis- tuin en keukeninstallateur zich nog eerder aan bekende (NL-)merken gaat binden. De beginnende wp-installateur (voormals cv-combiketel ophanger) valt op dit moment sowieso op merken terug welke hem volledig begeleiden, van de eerste schouw tot de afname.
Van technische/prestatiegegevens en een vergelijking van merken weet hij te weinig, deze worden waarschijnlijk secundair bij een offerte.
- Alleen de gemiddelde "tweaker" moet dan bij zijn "technische" keuze een "passende installateur" weten te vinden welke ook nog een leuke prijs biedt.

Just my 2 cts (en alleen op beperkte, eigen ervaringen gebaseerd)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@dunklefaser Het is dubbel, er zijn totaalkortingen, gezien over afgenomen aantallen per jaar.
Maar daar naast worden grotere projecten, nog apart afgedongen.
Verder ik zie ook geen enkele reden waarom iedere korting merkbaar moet zijn voor de eindklant.
Wij doen eigenlijk geen verbouwingen bij particulieren, daar is ons bedrijf niet op ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Oxellaar schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 08:36:
[...]
nogmaals, er zijn geen bonussen en die zitten dus ook niet in het verdienmodel, dus spelen we ook niet met vuur. Reageerde je eigenlijk wel op mij? Als je quote, reageer dan ook inhoudelijk.
Wel degelijk heeft de eindklant er wat aan. Als een bedrijf goedkoper kan inkopen, dan kan hij toch een lagere offerte uitbrengen. Dus heeft de eindklant daar voordeel van.

[...]

Hitachi stond zelf niet op de beurs in Den Bosch. Wel stond er een Hitachi bij een adviesbureau op de stand.
Ik bedoelde hardenberg, daar was panasonic toch wel de opvallende afwezige.

Daarnaast reageer ik inhoudelijk je ontkent letterlijk dat er meer is. Voordat je iemand een stempel opdrukt zou ik toch eens een kop koffie pakken zodat je alles weer scherp ziet. Ik zal even je geheugen opfrissen wat je hebt gepost:

En zeker heeft de eindafnemer daar wat aan.
Of je het bonus noemt, jaarafspraak, jaartarget etc, geeft het beestje maar een naampje. Volgens mij praten we om een of andere reden langs elkaar heen.

Deze constructie is er gewoon of je werkt bij een bedrijf die zijn condities niet zo goed op orde heeft. 95% van de gevallen wordt dit bij voldoende omzet (soms zelfs per productgroep) aan het einde van het jaar afgerekend vanuit een groothandel of importeur, dus nogmaals die eindafnemer die eerder in maart zijn warmtepompje heeft bestelt ziet hier echt niets van terug. Dit reken je niet het hele jaar door in je verkoopprijzen in de hoop dat je als onderneming voldoende afzet doet om aanspraak te maken op deze bonus/target/geef het beestje een naampje/etc. Het is een extraatje voor de firma vanwege de tomeloze inzet gedurende het jaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Ik lees al een tijdje mee en wil mijn plannen eens delen om te peilen of ik in de goede richting zit :)
Er zijn vast nog wel verbeteringen.

We zijn een woning van 1912 volledig aan het renoveren, nu 1,5 jaar bezig en inmiddels is de bovenverdieping klaar en wonen we er ook.
We douchen met een Clage CEX en een verticale douche-wtw. Dit gaat goed.
Gisteren 27 zonnepanelen geïnstalleerd zodat we voordelig all-electric kunnen.

Al aanwezig maar nog te installeren:
*Zonneboiler 2x24 heatpipes zuid en west opstelling
*800L buffervat met spiraal voor de zonneboiler en Hygienespiraal voor SWW
*Nog een Clage CEX doorstroomverwarmer om in de keuken te plaatsen (stroom komt van een 2e aansluiting in de garage. Deze aansluiting zat er al en het huis verzwaren naar 3x35A is een stuk duurder)
*3 Tado thermostaten voor de regeling van de vloerverwarming van de benedenverdieping, badkamer en werkplaats. Op de slaapkamers hebben we geen verwarming gemaakt, later evt. een L-L warmtepomp.

Het plan is om te investeren in een Warmtepomp. We hebben geen historisch verbruik, dus het vermogen bepalen is niet zo makkelijk.Via diverse rekenmodellen kom ik rond de 9 a 10 kW uit. Omdat we in het voor en najaar hulp van de zon hebben, wil ik in de donkere wintermaanden wel het volle vermogen en daarom denk ik aan de Panasonic T-CAP monobloc WH-MXC09H3E8. Verder wil ik het vrij simpel houden, de heatpipes regelen zichzelf, de vloerverwarming ook en de warmtepomp zorgt dat het vat warm is.

Vragen die ik nog heb:
* is een buffervat voor koelen nodig/wenselijk? De benedenverdieping is ongeveer 90m2
* De Panasonic zou in mijn ogen het buffervat warm moeten houden. Is daar de uitbreidingsprint CZ-NS4P voor nodig? Welke sensor en op welke positie in het vat?
* De CV pomp wil ik laten pompen als er warmtevraag is vanuit een Tado thermostaat, die dan ook de zoneklep openstuurt. Kan deze pomp daar gewoon tegen? Moet dat nog een speciale zijn? Het debiet zal flink verschillen per zone.

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.
Hierbij mijn ontwerp.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KO1s6Dd.png

[ Voor 8% gewijzigd door tomtommetje op 14-10-2018 14:33 ]

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter9636
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-05 18:50
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Daarnaast reageer ik inhoudelijk je ontkent letterlijk dat er meer is. Voordat je iemand een stempel opdrukt zou ik toch eens een kop koffie pakken zodat je alles weer scherp ziet. Ik zal even je geheugen opfrissen wat je hebt gepost:

[...]

Of je het bonus noemt, jaarafspraak, jaartarget etc, geeft het beestje maar een naampje. Volgens mij praten we om een of andere reden langs elkaar heen.

Deze constructie is er gewoon of je werkt bij een bedrijf die zijn condities niet zo goed op orde heeft. 95% van de gevallen wordt dit bij voldoende omzet (soms zelfs per productgroep) aan het einde van het jaar afgerekend vanuit een groothandel of importeur, dus nogmaals die eindafnemer die eerder in maart zijn warmtepompje heeft bestelt ziet hier echt niets van terug. Dit reken je niet het hele jaar door in je verkoopprijzen in de hoop dat je als onderneming voldoende afzet doet om aanspraak te maken op deze bonus/target/geef het beestje een naampje/etc. Het is een extraatje voor de firma vanwege de tomeloze inzet gedurende het jaar ;)
In onze sector zijn echt geen bonussen. Condities worden van te voren afgesproken. En daar zal uiteindelijk de klant van profiteren door een scherpe offerte.

Daarnaast bestaat er nog zoiets als projectkorting. Maar dat is uiteraard voor 1 project waar waarschijnlijk ook een scherpe prijs is afgesproken.

Het zou mooi zijn als alle installateurs ineens miljonair zouden worden door de enegietransitie, maar dat is echt niet zo. Daarnaast zijn ook alle risico’s voor de installateur. Zowel technisch als financieel.

Particulier blijft natuurlijk altijd zelf baas, dus kan ook meerdere offertes laten maken en ook nee zeggen tegen eem offerte.

Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 21:33
tomtommetje schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:30:
Ik lees al een tijdje mee en wil mijn plannen eens delen om te peilen of ik in de goede richting zit :)

We zijn een woning van 1912 volledig aan het renoveren, nu 1,5 jaar bezig en inmiddels is de bovenverdieping klaar en wonen we er ook.

*Nog een Clage CEX doorstroomverwarmer om in de keuken te plaatsen (stroom komt van een 2e aansluiting in de garage. Deze aansluiting zat er al en het huis verzwaren naar 3x35A is een stuk duurder)
*3 Tado thermostaten voor de regeling van de vloerverwarming van de benedenverdieping, badkamer en werkplaats. Op de slaapkamers hebben we geen verwarming gemaakt, later evt. een L-L warmtepomp.

Het plan is om te investeren in een Warmtepomp. We hebben geen historisch verbruik, dus het vermogen bepalen is niet zo makkelijk.Via diverse rekenmodellen kom ik rond de 9 a 10 kW uit. Omdat we in het voor en najaar hulp van de zon hebben, wil ik in de donkere wintermaanden wel het volle vermogen en daarom denk ik aan de Panasonic T-CAP monobloc WH-MXC09H3E8. Verder wil ik het vrij simpel houden, de heatpipes regelen zichzelf, de vloerverwarming ook en de warmtepomp zorgt dat het vat warm is.

Vragen die ik nog heb:
* is een buffervat voor koelen nodig/wenselijk? De benedenverdieping is ongeveer 90m2
* De Panasonic zou in mijn ogen het buffervat warm moeten houden. Is daar de uitbreidingsprint CZ-NS4P voor nodig? Welke sensor en op welke positie in het vat?
* De CV pomp wil ik laten pompen als er warmtevraag is vanuit een Tado thermostaat, die dan ook de zoneklep openstuurt. Kan deze pomp daar gewoon tegen? Moet dat nog een speciale zijn? Het debiet zal flink verschillen per zone.

Hierbij mijn ontwerp.
[Afbeelding]
@tomtommetje

Sensor. PAW-A2W-TSBU
Positie onder of iets boven leiding warmwater uit.

Ik heb een buffervat met een geïntegreerd sww gedeelte. De sensor zit op ongeveer 3/4 hoogte. Op deze hoogte gaat het warme water het cv- circuit in. Het bovenstste gedeelte van het buffervat wordt voor sww gebruikt. Sww leiding gaat boven het buffervat uit. Onderin bevindt zich het spiraal van het zonneboiler. In de praktijk komt het voor dat er twee lagen water ontstaan. Bovenin vanaf 3/4 hoogte een warme laag en daaronder minder warme laag.

De warmtepomp verhoogt de temperatuur geleidelijk. Er komt dus niet gelijk 35 graden uit de WP. In de praktijk betekent dit dat de WP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur ( bijvoorbeeld 30 graden) stopt met verwarmen bij 35 graden. De waarde (+5) kan je in een hogere of lagere waarde wijzigen.
Op het moment dat de WP is gestopt, is de temperatuur onder in het buffervat ongeveer 30 graden. Je hebt op dat moment een fors buffer ter beschikking, waar je x-uur mee kunt doen.

[ Voor 15% gewijzigd door pleio65 op 14-10-2018 15:13 ]

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

[...]

Ik heb m'n bakje koffie op en kan je prima volgen ;)

Maar waar ik m'n eigen aan stoor is de ondertoon in veel berichten, dat installateurs zich rijk graaien. En dat is absoluut niet waar. Dat stempeltje wordt soms iets te snel opgedrukt.
Het kleinste foutje, kan tonnen verlies geven. Grote projecten vragen jarenlang voorbereiding en flink wat calculatie en engeneringkosten vooraf. Sommige projecten hebben al ruim 200 uur tekenwerk erop zitten, voordat er daadwerkelijk opdracht is.
Als je dan mispakt....
Of nog gevaarlijker, je krijgt een opdracht en de eis om over 6 weken te beginnen. Graag of niet.
Noem maar een prijs en begin maar, terwijl de engineering nog maar half af is. Zo werkt het maar al te vaak tegenwoordig. De crisis mag dan over zijn, maar de concurrentie is moordend.

Dus vandaar dat ik het woord bonus niet zo graag gebruik. Dat doet me denken aan het bankwezen, daar worden de echte smerige spelletjes gespeeld. Denk aan ING met z'n witwas praktijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
Oxellaar schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:21:
[...]

Ik heb m'n bakje koffie op en kan je prima volgen ;)

Maar waar ik m'n eigen aan stoor is de ondertoon in veel berichten, dat installateurs zich rijk graaien. En dat is absoluut niet waar. Dat stempeltje wordt soms iets te snel opgedrukt.
Het kleinste foutje, kan tonnen verlies geven. Grote projecten vragen jarenlang voorbereiding en flink wat calculatie en engeneringkosten vooraf. Sommige projecten hebben al ruim 200 uur tekenwerk erop zitten, voordat er daadwerkelijk opdracht is.
Als je dan mispakt....
Of nog gevaarlijker, je krijgt een opdracht en de eis om over 6 weken te beginnen. Graag of niet.
Noem maar een prijs en begin maar, terwijl de engineering nog maar half af is. Zo werkt het maar al te vaak tegenwoordig. De crisis mag dan over zijn, maar de concurrentie is moordend.

Dus vandaar dat ik het woord bonus niet zo graag gebruik. Dat doet me denken aan het bankwezen, daar worden de echte smerige spelletjes gespeeld. Denk aan ING met z'n witwas praktijken.
Yes i agree, het is soms voor een 'buitenstaander' lastig in te schatten wat er voor het geld al gebeurd is en waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt. Dat zie je hier ook in het nieuwbouw topic..
Helaas heb je altijd cowboys (en zeker als er met subsidies wordt gestrooid), de pv-wereld is daar wel een goed voorbeeld van denk ik. Ik hoop dat de wp markt niet die kant op gaat, maar ben er wel bang voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 15:36:
[...]

Yes i agree, het is soms voor een 'buitenstaander' lastig in te schatten wat er voor het geld al gebeurd is en waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt. Dat zie je hier ook in het nieuwbouw topic..
Helaas heb je altijd cowboys (en zeker als er met subsidies wordt gestrooid), de pv-wereld is daar wel een goed voorbeeld van denk ik. Ik hoop dat de wp markt niet die kant op gaat, maar ben er wel bang voor...
Subsidies zijn niet voor de installateur maar voor de consument.

Vaak krijg je dan weer goedkoop is duurkoop, maar daar is de consument zelf bij toch?

Laatst op een boerderij geweest die volledig verwarmt zou moeten worden met een ventilatiewarmtepomp die in de schuur hing. Was niet heel duur, maar de winter duurde wel erg lang.

Combinatie van onkunde en de goedkoopste offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
Mijn ouders zijn, na de Nibe offerte die ze hadden, toch nog eens verder gaan kijken en hebben binnenkort een afspraak met een installateur die Hitachi voert. Nu ben ik inmiddels aardig op de hoogte van de kwaliteiten van Panasonic en Mitsubishi (waar hier in de omgeving blijkbaar niemand in doet...), maar waar moet ik Hitachi plaatsen? Gut-feeling is 'In Nederland iets minder bekend, maar kwalitatief uitstekend', op basis van mijn ervaringen met hun gereedschap. Maar ja, warmtepompen zijn natuurlijk wel wat anders dan boormachines... Voor mijn uitleg aan mijn ouders is vooral de vergelijking met Nibe van belang, want daar hebben ze zich tot nu toe helemaal op gefocust.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:49
@jaari hoe staat jouw stooklijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
Een pendel probleem (alvast de verontschuldigingen voor de minder technisch verhaal)
Mijn Hitachi RAS3 blijft pendelen met een buffervat.
Volgens model A (zonder temp.sensor) https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat
Het lijkt er op dat wanneer de temperatuur van de outlet Ta, 5 graden hoger is dan
de temperatuur van de inlet Tr, de compressor uit gaat en vervolgens weer start
wanneer beide temperaturen bij elkaar komen.
De Tr komt vanaf het buffervat en kan niet zo snel de temperatuur verhogen.
Is dit een bekend verschijnsel?
Wat kan ik hier aan doen?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Oxellaar Er zijn installatiebedrijven welke voornamelijk (het liefst) projectwerk doen (ook "jouw" bedrijf?)
en "desnoods" ook kleinere, particuliere installaties doen. En er is natuurlijk de net zelfstandig geworden
eenpitter/ZZPer. Tussen twee extremen zit er ook van alles qua a) kennis, b) ervaring en c) "specialisatie"
ook qua (huis)merken/merkgebondenheid.

Bij de WP-technologie voor particuliere installaties (W/W, L/W, L/L etc.) is er nog niet zoveel van de drie genoemde onderdelen aanwezig, ook bij wat grotere bedrijven - is mijn eigen ervaring.

Ik vrees alleen dat de marktontwikkeling, ook qua techniek/installatie/prijs voor de consument ondoorzichtig blijft zolang de markt niet meer volwassen is geworden.

En dat dit snel moet gebeuren staat als een paal boven (het stijgende) water.
Zijn er al grootschalige onafhankelijke opleidings- en trainingstrajecten vanuit de brancheorganisaties?

Ik vrees alleen dat de gemiddelde installateur qua opleidingsniveau
een complete wp-installatie nog lang niet zelfstandig optimaal kan ontwerpen (en installeren?).
Dit wordt heel lastig m.n. met bestaande gebouwen welke a priori voor wp- installaties geschikt
(te maken) zijn.
Resultaat: Onnodig beperkte keuze en te dure installaties, welke misschien niet (goed) werken.

Toch maar een warmtenet, wkopslag?, grond-wp-installatie op straat-, wijkniveau?
Ook hier is niet gezegd dat de consument hiermee beter/goedkoper af is.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Aziraphale schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 17:36:
Mijn ouders zijn, na de Nibe offerte die ze hadden, toch nog eens verder gaan kijken en hebben binnenkort een afspraak met een installateur die Hitachi voert. Nu ben ik inmiddels aardig op de hoogte van de kwaliteiten van Panasonic en Mitsubishi (waar hier in de omgeving blijkbaar niemand in doet...), maar waar moet ik Hitachi plaatsen? Gut-feeling is 'In Nederland iets minder bekend, maar kwalitatief uitstekend', op basis van mijn ervaringen met hun gereedschap. Maar ja, warmtepompen zijn natuurlijk wel wat anders dan boormachines... Voor mijn uitleg aan mijn ouders is vooral de vergelijking met Nibe van belang, want daar hebben ze zich tot nu toe helemaal op gefocust.
Ik heb zelf een Hitachi staan dus wellicht een iets gekleurde bril. Maar tot heden erg tevreden. De kwaliteitsindruk aan de binnenkant is erg goed. Net een tandje hoger dan wanneer je een samsung of panasonic opschroeft. Uiteraard de kanttekening dat is wat je visueel direct ziet. Wellicht dat @koevlaas2 er iets over kan roepen. Hij heeft volgens mij een aantal hitachi's geplaatst. Ik heb destijds zelf tussen mitsu en hitachi zitten twijfelen. Uiteindelijk vanwege prijs, betere scop en mcs bij hitachi uitgekomen.

Als ik je ouders een advies mag geven en ze een direct vergelijk zoeken met Nibe kom je bij Alpha Innotec uit. Die twee kun je 1 op 1 naast elkaar zetten. Dit zijn soort gelijke bedrijven met soort gelijk gedachte goed. Als in Europees, hoge expertise, veel handmatige controles en montages in de productieprocessen etc. Prijsrange zal waarschijnlijk ook het beste overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter9636
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:05:
[...]

Ik heb zelf een Hitachi staan dus wellicht een iets gekleurde bril. Maar tot heden erg tevreden. De kwaliteitsindruk aan de binnenkant is erg goed. Net een tandje hoger dan wanneer je een samsung of panasonic opschroeft. Uiteraard de kanttekening dat is wat je visueel direct ziet. Wellicht dat @koevlaas2 er iets over kan roepen. Hij heeft volgens mij een aantal hitachi's geplaatst. Ik heb destijds zelf tussen mitsu en hitachi zitten twijfelen. Uiteindelijk vanwege prijs, betere scop en mcs bij hitachi uitgekomen.

Als ik je ouders een advies mag geven en ze een direct vergelijk zoeken met Nibe kom je bij Alpha Innotec uit. Die twee kun je 1 op 1 naast elkaar zetten. Dit zijn soort gelijke bedrijven met soort gelijk gedachte goed. Als in Europees, hoge expertise, veel handmatige controles en montages in de productieprocessen etc. Prijsrange zal waarschijnlijk ook het beste overeenkomen.
Nibe is eigenaar van alpha innotec. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:22:
Een pendel probleem (alvast de verontschuldigingen voor de minder technisch verhaal)
Volgens model A (zonder temp.sensor) https://warmtepomp-weetjes.nl/warmtepomp/buffervat
Het lijkt er op dat wanneer de temperatuur van de outlet Ta, 5 graden hoger is dan
Bovenstaand is een "vreemd" verhaal.

Met de Dt van 5 graden gaat een WP juist NIET pendelen, pendelgedrag ontstaat juist als de Tr te dicht bij de Ta komt, dus bij een (te) kleine Dt.

Wat is de gewenste Ta, en wat is de gemeten Ta / Tr en flow als je WP uit gaat :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Wouter9636 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:07:
[...]

Nibe is eigenaar van alpha innotec. ;)
Ja zelfde moederholding. maar twee zelfstandige bedrijven met eigen ontwerpen die elkaar beconcurreren.
Volgens mij doet Metrotherm ook nog ergens met ze mee. Het zijn geen rebadges dus goed om daar offertes aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Grolsch schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:31:
[...]

Bovenstaand is een "vreemd" verhaal.

Met de Dt van 5 graden gaat een WP juist NIET pendelen, pendelgedrag ontstaat juist als de Tr te dicht bij de Ta komt, dus bij een (te) kleine Dt.

Wat is de gewenste Ta, en wat is de gemeten Ta / Tr en flow als je WP uit gaat :?
Tjee, lastige vragen

Flow was zonder buffervat 1,30 m3 p/u nu met buffervat 0,94 m3 p/u
Stooklijn fix 32C of via stooklijn 35/5c, 28/15c
De unit stuurt altijd te hoog uit, meestal 3C tot 4C.
Gemeten Ta bij fix 32C is 34/35C, Tr 30C
Bij de koude start kan het systeem een lange run maken en kan
een Dt aanhouden van 3C. Naarmate de kamer ( daar hangt de thermostaat) op warmt wordt
de gevraagde Ta lager en gaat het mis. Daarna is een opstart niet meer mogelijk
i.v.m. het pendel gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:39
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:22:
Wat is je Ta? Schakelt de WP al af vóórdat de ingestelde Ta wordt bereikt?

Ik heb bij lage Ta / hoge Tb ook last pendelen.

Zou het kunnen dat de uitgaande temperatuur van de WP hoger is dan ingesteld. Door een vermogens overschot blijft Ta maar toenemen. Hierdoor gaat de WP uit. Bij mijn Pana heeft dit niet veel te maken met het verschil tussen Ta en Tr. Ik heb zelfs de indruk dat de WP niet veel met de dt doet; het is een gevolg van de regeling doet. WP gaat uit zodra de Ta 2 graden boven setpoint komt en gaat weer draaien zodra Ta 3 graden onder het setpoint zakt.

Hier is niet zo heel veel aan te doen: minimum thermische vermogen van de WP is te hoog (hoge COP); meer dan wat er in het afgifte systeem kan worden afgegeven bij de ingestelde Ta.

Je kunt:
1) de WP lekker laten pendelen in de warmere perioden.
2) Ta verhogen zodat er meer afgifte komt. Een thermostaat zal dan uiteindelijk de WP alsnog stoppen als warm genoeg is. (Als niet op alleen WAR draait).
3) voor meer afgifte zorgen bij de Ta waarbij de WP pendelt.
4) zorgen dat de COP lager wordt ;-)

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
pleio65 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:57:
[...]

@tomtommetje

Sensor. PAW-A2W-TSBU
Positie onder of iets boven leiding warmwater uit.

Ik heb een buffervat met een geïntegreerd sww gedeelte. De sensor zit op ongeveer 3/4 hoogte. Op deze hoogte gaat het warme water het cv- circuit in. Het bovenstste gedeelte van het buffervat wordt voor sww gebruikt. Sww leiding gaat boven het buffervat uit. Onderin bevindt zich het spiraal van het zonneboiler. In de praktijk komt het voor dat er twee lagen water ontstaan. Bovenin vanaf 3/4 hoogte een warme laag en daaronder minder warme laag.

De warmtepomp verhoogt de temperatuur geleidelijk. Er komt dus niet gelijk 35 graden uit de WP. In de praktijk betekent dit dat de WP bij het bereiken van de ingestelde temperatuur ( bijvoorbeeld 30 graden) stopt met verwarmen bij 35 graden. De waarde (+5) kan je in een hogere of lagere waarde wijzigen.
Op het moment dat de WP is gestopt, is de temperatuur onder in het buffervat ongeveer 30 graden. Je hebt op dat moment een fors buffer ter beschikking, waar je x-uur mee kunt doen.
Ok bedankt, dan zit ik in de goede richting te denken.
Is de uitbreidingsprint CZ-NS4P niet nodig?

Iemand die nog wil schieten op mijn schema ;) ?
https://gathering.tweaker...message/56762051#56762051

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Fullpower schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:53:
[...]

Wat is je Ta? Schakelt de WP al af vóórdat de ingestelde Ta wordt bereikt?

Ik heb bij lage Ta / hoge Tb ook last pendelen.

Zou het kunnen dat de uitgaande temperatuur van de WP hoger is dan ingesteld. Door een vermogens overschot blijft Ta maar toenemen. Hierdoor gaat de WP uit. Bij mijn Pana heeft dit niet veel te maken met het verschil tussen Ta en Tr. Ik heb zelfs de indruk dat de WP niet veel met de dt doet; het is een gevolg van de regeling doet. WP gaat uit zodra de Ta 2 graden boven setpoint komt en gaat weer draaien zodra Ta 3 graden onder het setpoint zakt.

Hier is niet zo heel veel aan te doen: minimum thermische vermogen van de WP is te hoog (hoge COP); meer dan wat er in het afgifte systeem kan worden afgegeven bij de ingestelde Ta.

Je kunt:
1) de WP lekker laten pendelen in de warmere perioden.
2) Ta verhogen zodat er meer afgifte komt. Een thermostaat zal dan uiteindelijk de WP alsnog stoppen als warm genoeg is. (Als niet op alleen WAR draait).
3) voor meer afgifte zorgen bij de Ta waarbij de WP pendelt.
4) zorgen dat de COP lager wordt ;-)
Mijn Hitachi heeft een overshoot in Ta van 3 tot 4C, en slaat dus af met een hoge Ta.
Er is een buffer geplaatst echter dit lijkt niet te werken.
Met een Fix stooklijn werken en met een hoge temp.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

Tjee, lastige vragen

...
een Dt aanhouden van 3C.
Daar is je probleem: je stelt een Ta in, waarbij de afgifte minder is dan het minimum vermogen van de WP. Dat minimum vermogen kan maar zo 5kW zijn. Als je dit niet kunt afgeven in de woning zal de temperatuur blijven oplopen, totdat een drempel wordt overschreden.

Ik heb exact hetzelfde: eerste keer opwarmen gaat nog wel met een lage Ta, maar later gaat hij pendelen, met als gevolg een lagere gemiddelde water temperatuur, en gaat verder opwarmen erg langzaam.

Hier brengt een Quiet mode wat meer rust in de regeling, maar met een COP van 7 ofzo is het minimum vermogen gewoon te hoog.

Bij 45 graden heb ik meer afgifte dan wat de WP zou kunnen produceren: die temperatuur wordt hier hopelijk niet gehaald. ik heb bij Ta=33 graden ca. 3kW afgifte. Als de WP minimaal 6kW kab maken, dan moét hij wel 50/50 aan/uit draaien...

Als het kouder wordt, dan zal het gependel wel afgelopen zijn, ook al hoef ik de Ta niet meteen te verhogen, want die staat nu een beetje hoger, om pendelen wat te verminderen (33 graden, en dat is 29 graden bij de convectors).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

Tjee, lastige vragen

Flow was zonder buffervat 1,30 m3 p/u nu met buffervat 0,94 m3 p/u
Dat is ook vreemd, normaal wordt je flow eigenlijk hoger bij het toepassen van een buffervat als open verdeler. 940 ltr/uur = 15,66 lr/minuut, dat is voor een grote WP wel aan de lage kant. Hoeveel vermogen heeft je WP :?
Stooklijn fix 32C of via stooklijn 35/5c, 28/15c
een Dt aanhouden van 3C. Naarmate de kamer ( daar hangt de thermostaat) op warmt wordt
de gevraagde Ta lager en gaat het mis. Daarna is een opstart niet meer mogelijk
i.v.m. het pendel gedrag.
Ik verwacht dat je een vrij grote WP hebt (+8KW) en met een Ta onder de 30 graden heb ik ook gegarandeerd pendelgedrag (ik heb een 11,2KW).

Dit komt (zoals @Fullpower al aangeeft) dat je minimale vermogen te hoog is ten opzichte van je afgiftesyseem.

Blijkbaar kan je afgifte systeem het minimale vermogen van je WP niet kwijt.
Meer afgiftevermogen kun je creeëren door de Ta te verhogen, of de flow te verhogen.
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:01:
[...]

Mijn Hitachi heeft een overshoot in Ta van 3 tot 4C, en slaat dus af met een hoge Ta.
Er is een buffer geplaatst echter dit lijkt niet te werken.
Met een Fix stooklijn werken en met een hoge temp.?
Probeer de minimale Ta eens op 30 graden in te stellen, bij mij is dat de oplossing.
Een buffervat lost het "onvoldoende afgifte" probleem niet op. Als je maar 2KW afgifte hebt, en je WP doet minimaal 4KW gaat de WP "pendelen". Met sommige parameters (per type WP verschillend) kun je dit wel beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 21:33
tomtommetje schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Ok bedankt, dan zit ik in de goede richting te denken.
Is de uitbreidingsprint CZ-NS4P niet nodig?

Iemand die nog wil schieten op mijn schema ;) ?
https://gathering.tweaker...message/56762051#56762051
@tomtommetje

Uitbreidingsunit is nodig,

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Fullpower schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:06:
[...]

Daar is je probleem: je stelt een Ta in, waarbij de afgifte minder is dan het minimum vermogen van de WP. Dat minimum vermogen kan maar zo 5kW zijn. Als je dit niet kunt afgeven in de woning zal de temperatuur blijven oplopen, totdat een drempel wordt overschreden.

Ik heb exact hetzelfde: eerste keer opwarmen gaat nog wel met een lage Ta, maar later gaat hij pendelen, met als gevolg een lagere gemiddelde water temperatuur, en gaat verder opwarmen erg langzaam.

Hier brengt een Quiet mode wat meer rust in de regeling, maar met een COP van 7 ofzo is het minimum vermogen gewoon te hoog.

Bij 45 graden heb ik meer afgifte dan wat de WP zou kunnen produceren: die temperatuur wordt hier hopelijk niet gehaald. ik heb bij Ta=33 graden ca. 3kW afgifte. Als de WP minimaal 6kW kab maken, dan moét hij wel 50/50 aan/uit draaien...

Als het kouder wordt, dan zal het gependel wel afgelopen zijn, ook al hoef ik de Ta niet meteen te verhogen, want die staat nu een beetje hoger, om pendelen wat te verminderen (33 graden, en dat is 29 graden bij de convectors).
Okay, een herkenbare situatie dus.
Die Quiet mode is bij Hitachi de “Night Shift” ? Staat het systeem altijd op die stand? Deze stand bijinvloed het regelsysteem?
Pas je een fix stooklijn toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Grolsch schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:08:
[...]

Dat is ook vreemd, normaal wordt je flow eigenlijk hoger bij het toepassen van een buffervat als open verdeler. 940 ltr/uur = 15,66 lr/minuut, dat is voor een grote WP wel aan de lage kant. Hoeveel vermogen heeft je WP :?

[...]

Ik verwacht dat je een vrij grote WP hebt (+8KW) en met een Ta onder de 30 graden heb ik ook gegarandeerd pendelgedrag (ik heb een 11,2KW).

Dit komt (zoals @Fullpower al aangeeft) dat je minimale vermogen te hoog is ten opzichte van je afgiftesyseem.

Blijkbaar kan je afgifte systeem het minimale vermogen van je WP niet kwijt.
Meer afgiftevermogen kun je creeëren door de Ta te verhogen, of de flow te verhogen.

[...]

Probeer de minimale Ta eens op 30 graden in te stellen, bij mij is dat de oplossing.
Een buffervat lost het "onvoldoende afgifte" probleem niet op. Als je maar 2KW afgifte hebt, en je WP doet minimaal 4KW gaat de WP "pendelen". Met sommige parameters (per type WP verschillend) kun je dit wel beperken.
Het buffervat staat op de zolder terwijl de unit op een verdieping lager staat.
De afstand is al snel 4 tot 5mtr.
Tis een Hitachi RAS3 7Kw
Instellen met een fix stooklijn of ...

[ Voor 4% gewijzigd door Chip2710 op 14-10-2018 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:33
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 19:05:
[...]

Dankjewel, ga ik doorgeven! Ze zoeken overigens niet zo zeer een vergelijkbare wp als Nibe, maar zijn meer benieuwd hoe Hitachi zich tov Nibe verhoudt. Als @koevlaas2 er wat over kan zeggen zou dat heel fijn zijn!

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:33:
[...]

Het buffervat staat op de zolder terwijl de unit op een verdieping lager staat.
De afstand is al snel 4 tot 5mtr.
Tis een Hitachi RAS3 7Kw
Instellen met een fix stooklijn of ...
Zelf heb ik een stooklijn van Tb +10, Ta=30 - Tb =-5, Ta = 35, maar wat bij mij werkt hoeft bij jou niet te werken.

Gewoon een kwestie van testen, begin met het verhogen van je minimale temperatuur tot het gependel af is gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Die Quiet mode is. is Hitachi de “Night Shift” ? Staat het systeem altijd op die stand? Deze stand
bijzin loed het regelsysteem?
Hitachi night shift kun jezelf instellen. Je kan in het menu per % aangeven op hoeveel vermogen hij moet draaien. Tijdstippen, dagen etc. Bij mij staat hij nu op 65% tussen 22:00 en 7:00.

De flow van ~0,93m3 is volgens mij het minimale volume (rasm4, 11kw). Zodra de woning op temperatuur lees ik die ook uit. Het is nu met de hoge temperaturen erg lastig stoken met WAR. Ik had ook wat opstartproblemen, hij startte in op 25 graden. Na de Ta verhoogt te hebben na minimaal 30 graden gaat het stukken beter. Denk dat je dat advies van grolsch eerst even moet volgen met in gedachte dat het allemaal een stuk makkerlijker gaat als het straks koud wordt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 18:41:
@Oxellaar Er zijn installatiebedrijven welke voornamelijk (het liefst) projectwerk doen (ook "jouw" bedrijf?)
en "desnoods" ook kleinere, particuliere installaties doen. En er is natuurlijk de net zelfstandig geworden
eenpitter/ZZPer. Tussen twee extremen zit er ook van alles qua a) kennis, b) ervaring en c) "specialisatie"
ook qua (huis)merken/merkgebondenheid.

Bij de WP-technologie voor particuliere installaties (W/W, L/W, L/L etc.) is er nog niet zoveel van de drie genoemde onderdelen aanwezig, ook bij wat grotere bedrijven - is mijn eigen ervaring.
Het bedrijf waar ik werk heeft ruim 10 jaar geleden al in de gaten gehad dat de warmtepomp een toekomst heeft. En is toen, met vallen en opstaan, want toen was het echt nieuw, begonnen met de nieuwe weg in te slaan. Dat geeft nu een voordeel, waar zelfs leveranciers tegenop kijken. Voor nagenoeg alle bedrijven maken zij het ontwerp voor een nieuwe installatie, wij bestellen een systeem en doen nagenoeg het volledige ontwerp.
Ondertussen doen we eigenlijk alles wat mogelijk is met een warmtepomp. VRF, L/L L/W en W/W, vaak genoeg een combi van die drie in één. Zowel open als gesloten bronnen. En pas zelfs W/L, weer wat nieuws.
Ik vrees alleen dat de marktontwikkeling, ook qua techniek/installatie/prijs voor de consument ondoorzichtig blijft zolang de markt niet meer volwassen is geworden.
Ik heb niet het idee dat onze klanten het een ondoorzichtig gebeuren vinden. Een klant hoeft toch ook niet alles volledig te doorgronden. Het eindresultaat moet aan de verwachting voldoen, de rest is vertrouwen.
En dat dit snel moet gebeuren staat als een paal boven (het stijgende) water.
Zijn er al grootschalige onafhankelijke opleidings- en trainingstrajecten vanuit de brancheorganisaties?

Ik vrees alleen dat de gemiddelde installateur qua opleidingsniveau
een complete wp-installatie nog lang niet zelfstandig optimaal kan ontwerpen (en installeren?).
Dit wordt heel lastig m.n. met bestaande gebouwen welke a priori voor wp- installaties geschikt
(te maken) zijn.
Resultaat: Onnodig beperkte keuze en te dure installaties, welke misschien niet (goed) werken.
Er zijn genoeg praktijkopleidingen, ook vanuit de branch zelf. Bijvoorbeeld Alklima heeft een volledig erkende opleiding over warmtepompen en koeling, inclusief een F gassen diploma.
Vanuit de branch zelf is natuurlijk nooit volledig onafhankelijk. Maar ook "gewone"technische opleidingen worden gesponsord door het bedrijfsleven, dus volledig onafhankelijk bestaat niet. Maar ik zie daar geen probleem in.
Toch maar een warmtenet, wkopslag?, grond-wp-installatie op straat-, wijkniveau?
Ook hier is niet gezegd dat de consument hiermee beter/goedkoper af is.
Dan ben je helemaal aan de goden overgeleverd. Dan ga je de kant van stadsverwarming weer op, wie zit daar op te wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:26:
[...]

Hitachi night shift kun jezelf instellen. Je kan in het menu per % aangeven op hoeveel vermogen hij moet draaien. Tijdstippen, dagen etc. Bij mij staat hij nu op 65% tussen 22:00 en 7:00.

De flow van ~0,93m3 is volgens mij het minimale volume (rasm4, 11kw). Zodra de woning op temperatuur lees ik die ook uit. Het is nu met de hoge temperaturen erg lastig stoken met WAR. Ik had ook wat opstartproblemen, hij startte in op 25 graden. Na de Ta verhoogt te hebben na minimaal 30 graden gaat het stukken beter. Denk dat je dat advies van grolsch eerst even moet volgen met in gedachte dat het allemaal een stuk makkerlijker gaat als het straks koud wordt :+
Je bebruikt de night shift niet overdag?
PS
Bij mij kan ik de pomp snelheid niet meer instellen sinds het buffer geplaatst is.
Eerder kon ik met de fix stand de pomp capaciteit instellen, nu reageert de pomp hier niet meer op......

[ Voor 10% gewijzigd door Chip2710 op 14-10-2018 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
@Chip2710 heb je al geprobeerd om de flow van je secundaire pomp te verhogen?
Mogelijk geeft dat meer afgifte.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
reneeke1970 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:48:
@Chip2710 heb je al geprobeerd om de flow van je secundaire pomp te verhogen?
Mogelijk geeft dat meer afgifte.
Tis een Grundfos Alpha 2 pomp en staat in de auto adapt stand..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
Aziraphale schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:39:
[...]

Dankjewel, ga ik doorgeven! Ze zoeken overigens niet zo zeer een vergelijkbare wp als Nibe, maar zijn meer benieuwd hoe Hitachi zich tov Nibe verhoudt. Als @koevlaas2 er wat over kan zeggen zou dat heel fijn zijn!
Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Panasonic beter dan die van Hitachi. Bijvoorbeeld het dicht maken van de kap, bij Hitachi vouwt de kap alle kanten op en bij Panasonic glijdt deze er zo in.
Qua controller vind ik de Panasonic ook beter, de Hitachi is al snel abracadabra en Panasonic wijst voor zich.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
22@+12 en 27@-5.
Een stooklijn afhankelijk van je afgiftesysteem en dat is bij iedereen anders.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:46:
[...]

Je bebruikt de night shift niet overdag?
PS
Bij mij kan ik de pomp snelheid niet meer instellen sinds het buffer geplaatst is.
Eerder kon ik met de fix stand de pomp capaciteit instellen, nu reageert de pomp hier niet meer op......
Nee de night shift overdag nog niet ingeschakeld gehad. Ik wacht op koud weer om goed te experimenteren, voor mijn gevoel kom je nu niet verder dan een beetje klooien.

Heb je de Hydraulic separator in het menu ingeschakeld nu je de buffer er tussen hebt?
Ik werk zelf ook met een auto adapt pomp in het circuit achter de buffer. Optie B van warmtepomp weetje komt het dichtst bij mijn setup. De pomp staat hier in eco stand via de dipswitch.
zodra de pomp een keer draait zal ik eens kijken of deze nog reageert op het terugzetten van de capaciteit. Ik heb tot heden nog niet gemerkt dat dat niet zo zou zijn, maar ook ngo niet echt geprobeerd. Ga ervanuit dat de wp slim genoeg is zelf te berekenen welk volume hij nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jaari schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:53:
[...]

22@+12 en 27@-5.
Een stooklijn afhankelijk van je afgiftesysteem en dat is bij iedereen anders.
@jaari
Ja dat snap, het is meer voor mijn vergelijking.
Maar kan jij dan 22 instellen ?
Bij de f serie kan je toch pas vanaf 25 instellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaari
  • Laatst online: 15-09 22:06
@Ramon_1984: ik stel 25 graden in, maar pas een shift van -3 toe.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:50:
[...]

Tis een Grundfos Alpha 2 pomp en staat in de auto adapt stand..
En wie zegt dat ie genoeg pompt?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
thefox154 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Nee de night shift overdag nog niet ingeschakeld gehad. Ik wacht op koud weer om goed te experimenteren, voor mijn gevoel kom je nu niet verder dan een beetje klooien.

Heb je de Hydraulic separator in het menu ingeschakeld nu je de buffer er tussen hebt?
Ik werk zelf ook met een auto adapt pomp in het circuit achter de buffer. Optie B van warmtepomp weetje komt het dichtst bij mijn setup. De pomp staat hier in eco stand via de dipswitch.
zodra de pomp een keer draait zal ik eens kijken of deze nog reageert op het terugzetten van de capaciteit. Ik heb tot heden nog niet gemerkt dat dat niet zo zou zijn, maar ook ngo niet echt geprobeerd. Ga ervanuit dat de wp slim genoeg is zelf te berekenen welk volume hij nodig heeft.
Hydraulic separator is ingeschakeld.
Eco stand via dip switch ook hier.
Pomp kan in fix stand en in een delta T stand gezet worden, echter
hier reageert de pomp hier niet op.

Hier geen sensor in het buffervat......daar wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
reneeke1970 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

En wie zegt dat ie genoeg pompt?
Ik zie dat de sec. pomp ongeveer 0,5 tot 0,6 m3 verpompt.
Verder weinig adaptieve wijzigingen van de pomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Chip2710 op 15-10-2018 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
koevlaas2 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 21:51:
[...]

Persoonlijk vind ik de kwaliteit van Panasonic beter dan die van Hitachi. Bijvoorbeeld het dicht maken van de kap, bij Hitachi vouwt de kap alle kanten op en bij Panasonic glijdt deze er zo in.
Qua controller vind ik de Panasonic ook beter, de Hitachi is al snel abracadabra en Panasonic wijst voor zich.
Mijn ervaring is volledig andersom.
Ik heb qua buitenunit weinig verschil opgemerkt.
Binnenunit daarentegen is behoorlijk beter afgewerkt bij Hitachi. Ook de gebruikte onderdelen zoals pompen, kleppen, vuilafscheider af-fabriek zijn bij Hitachi hoogwaardiger.
En qua remote. Mijn panasonic had niet echt een fijne remote. Veel afkortingen/codes
De hitachi heeft full tekst.
No offence btw :)

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 15-10-2018 01:27 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-09 09:20

Nhz

tomtommetje schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 13:30:

Vragen die ik nog heb:

Hierbij mijn ontwerp.
[Afbeelding]
Ik weet niet of het al genoemd is, maar is het niet beter om de cv pomp direct na het buffervat zetten? Dus net voordat de (koel)leiding vanaf de warmtepomp er bij komt. Dit voorkomt dat de warmtepomp door de cv pomp moet pompen wanneer je gaat koelen.

Verder lijkt het vrij veel op wat ik wil doen, ik ga echter met gesloten verdelers werken. Deze worden aangestuurd door het systeem van Heatmiser.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Appie Heijn schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 01:24:
[...]

Mijn ervaring is volledig andersom.
Ik heb qua buitenunit weinig verschil opgemerkt.
Binnenunit daarentegen is behoorlijk beter afgewerkt bij Hitachi. Ook de gebruikte onderdelen zoals pompen, kleppen, vuilafscheider af-fabriek zijn bij Hitachi hoogwaardiger.
En qua remote. Mijn panasonic had niet echt een fijne remote. Veel afkortingen/codes
De hitachi heeft full tekst.
No offence btw :)
Herkenbaar die meningsverschillen. Dat heb ik met de bediening van de Ecodan. Daar is ook met veel moeite, minimale info uit te halen. Bij Samsung is, met wat moeite en codes, veel uit te halen.
Pak je dan Daikin, daar kan iedere leek de hele warmtepomp uitlezen.
Maar spreek ik dan collega’s, die denken daar weer heel anders over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
@Oxellaar Herkenbaar, maar als je de Ecodan goed kent, en de juiste documentatie hebt kun je er uiteindelijk alles wel uithalen :P Maar dat zal met elk merk en type wel zo zijn.

Ik vind de Mitsu juist zo fijn omdat er brede kennis in dit topic van is, er heel veel technische informatie en datasheets van te vinden zijn, en dat de NL importeur Alklima gewoon een topbedrijf is qua service.

Bovenstaande was voor mij de reden om voor een Mitsubishi te kiezen, en eigenlijk nog geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Grolsch is zeker waar, alleen ik sta iedere keer weer bij een ander merk of type. Dan is het makkelijker als je zonder veel moeite wat kunt uitlezen of wijzigingen.

Daarnaast heeft mitsubishi het lastige dat T1 T2 T3 enz... Niet altijd hetzelfde meetpunt is. T1 is bijvoorbeeld niet altijd de buitentemperatuur, dat verschilt per model. Een foutje is dus zo gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Oxellaar schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 09:53:
@Grolsch is zeker waar, alleen ik sta iedere keer weer bij een ander merk of type. Dan is het makkelijker als je zonder veel moeite wat kunt uitlezen of wijzigingen.

Daarnaast heeft mitsubishi het lastige dat T1 T2 T3 enz... Niet altijd hetzelfde meetpunt is. T1 is bijvoorbeeld niet altijd de buitentemperatuur, dat verschilt per model. Een foutje is dus zo gemaakt.
Als ze alles zo makkelijk zouden maken wordt je werk ook minder uitdagend en wordt je minder specialistisch, wat weer slecht is voor de maandelijkse bijdrage van je werkgever 8)

Dat doen ze bij Mitsu denk ik om je alert te houden :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 22:52
Ik wil de komende jaren mijn hoekwoning preppen voor de overstap naar een l/l warmtepomp. Heb ik zo een juist beeld voor een stappenplan?

1.binnenmuur isolatie.
2.vloerisolatie (vanuit kruipruimte).
3. Opbouw vloerverwarming met isolatie eronder
4. Heb geen idee wat er voor de bovenverdiepingen nodig is. 1 badkamer, 4 slaapkamers.

Heb geen ruimte voor zonnepanelen. Misschien wel voor 4 stuks op een dakkapel.

Dan zit ik nog met de groepenkast. Ik heb nu 6 groepen.
Wil ik voorbereid zijn op de toekomst dan heb ik er 10 nodig denk ik.
1. Voor de keramische kookplaat in de keuken.
2. Voor evt zonnepanelen
3. Voor de pomp
4. Als voorbereiding op laadpaal, mijn volgende auto zal waarschijnlijk een elektrische worden.

Zit ik op het juiste spoor? Zo ja dan moet ik even huilen en ga ik denk ik toch maar verhuizen. Zo nee waarom ga ik overboord?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:33
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:54:
Ik wil de komende jaren mijn hoekwoning preppen voor de overstap naar een l/l warmtepomp. Heb ik zo een juist beeld voor een stappenplan?

1.binnenmuur isolatie.
2.vloerisolatie (vanuit kruipruimte).
3. Opbouw vloerverwarming met isolatie eronder
4. Heb geen idee wat er voor de bovenverdiepingen nodig is. 1 badkamer, 4 slaapkamers.

Dan zit ik nog met de groepenkast. Ik heb nu 6 groepen.
Wil ik voorbereid zijn op de toekomst dan heb ik er 10 nodig denk ik.
1. Voor de keramische kookplaat in de keuken.
2. Voor evt zonnepanelen
3. Voor de pomp
4. Als voorbereiding op laadpaal, mijn volgende auto zal waarschijnlijk een elektrische worden.

Zit ik op het juiste spoor? Zo ja dan moet ik even huilen en ga ik denk ik toch maar verhuizen. Zo nee waarom ga ik overboord?
voor een lucht/lucht warmtepomp heb je geen vloerverwarming nodig. (want verwarmt door warme lucht rond te blazen)
voor lucht/water warmtepomp wordt vloerverwarming aangeraden, maar is niet noodzakelijk. Het gaat erom dat het water wat door je verwarmingssysteem gaat (radiatoren, convectoren of vloerverwarming) niet al te warm hoeft te zijn).
Dat kan je komende winter testen: hoe warm moet het water zijn om je huis op temperatuur te houden/verwarmen.

En daarnaast: dakisolatie. ook belangrijk.
Binnenmuren als in muren tussen jou en de buren zijn vaak minder belangrijk qua isolatie (Behalve als ze een spouw hebben die bij het dak min of meer open is. het gaat vooral om de buitenmuur/gevels. En kijk dan ook naar het glas.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:42
@Cobb als je de meterkast wil aanpassen om ook een auto op te laden is het aan te bevelen dat je naar 3-fase gaat. Met 6 groepen klinkt het alsof je 1 fase hebt. Anders klapt je zekering eruit wanneer de auto laadt, je wasmachine aan staat en je tegelijkertijd kookt.

Geef ook iets meer details over je huis zoals leeftijd, ligging en historisch gasverbruik. Wil je helemaal van het gas af? Hoe wil je het warm tapwater doen?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ja 1 fase.

Ik heb een woning uit 1979. Spouwmuur is 20jr geleden nageisoleerd met parels.
Ligging met tuin pal op zuiden.
Dakkapel ook op zuiden. In de winter zijn de slaapkamers op het zuiden en zolderkamer door de zon prima op temperatuur. We stoken nu erg zuinig, kamer temperatuur naar de 19 en na 19.00 op 20graden. Wel is dat soms koud, zou graag hele dag naar de 20 willen en in de avond naar 21. Na 22.30 gaat de thermostaat naar 16 graden. In de ochtend is het snel 17. Verbruik is nu (omdat we zuinig zijn) 1500kuub. Ik heb deze winter de CV nog niet nodig gehad.

In de keuken een close in boileretje, want meer dan 12 meter leiding tussen de CV en keuken.

Mijn kinderen zijn nog jong maar over 5 jaar zitten ze op de middelbare school en worden ook hun slaapkamers verwarmd (huiswerk). Dan zal het verbruik wel omhoog gaan.

Ik bedoelde l/w pomp. Ik denk dat l/l niet handig is? Met l/l misschien meerdere units nodig? Wel zou ik de badkamer naar de 21 graden willen krijgen. Geen idee wat handig is voor bad/douche water.
Zonneboiler durf ik niet aan ivm houten vloer op de zolder.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 15-10-2018 11:28 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Een L/L WP is beter bekend als een airco, dit topic gaat over L/W Warmtepompen (Lucht naar Water).

Een verbruik van 1500m3 is toch wel "redelijk" te noemen, dan zul je een WP van +- 8KW (Bij -10) nodig hebben.

Je moet eerst zorgen dat je afgiftesysteem op orde is. Een WP is niet geschikt voor hoge temperaturen (+50 graden), het liefst rond de 30 graden.

Met vloerverwarming gaat dit werken, voor de slaapkamers zou je LTV radiatoren kunnen toepassen.

Als jij geen boilervat op je zolder durft neer te zetten zul je je SWW water moeten verwarmen dmv een doorstroomverwarmer. Een WP kan namelijk niet "live" warm water maken zoals een CV ketel dit kan. Een WP heeft domweg te weinig vermogen om dit te kunnen.

Al met al denk ik dat gezien je wensen je een 3 fasen aansluiting nodig hebt (3x25)
Als je op 1 x 35A elektrisch wilt koken, auto laden, warmtepomp laten draaien en ook nog een doorstroomverwarmer wilt "knopen" is dat vragen om problemen, dit gaat niet goed.

Gezien je wens om zonder buffer of boilervaten te werken trekt alleen je doorstroomverwarmer al 14,5KW (aanvoertemperatuur 12 graden, doeltemperatuur 38 graden, debiet 8L/minuut)

Met 1 x 35 A kun je "maar" 8 KW trekken, dus dat gaat hem niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Met al die aanpassing wat zal het elektrisch verbruik gaan worden (grove schatting). Ik zit nu op 3500KW.

Zal dat aanzienlijk minder worden met een zonneboiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
Nhz schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 06:56:
[...]

Ik weet niet of het al genoemd is, maar is het niet beter om de cv pomp direct na het buffervat zetten? Dus net voordat de (koel)leiding vanaf de warmtepomp er bij komt. Dit voorkomt dat de warmtepomp door de cv pomp moet pompen wanneer je gaat koelen.

Verder lijkt het vrij veel op wat ik wil doen, ik ga echter met gesloten verdelers werken. Deze worden aangestuurd door het systeem van Heatmiser.
Als ik de kleine buffer voor de koeling weglaat, heb je gelijk. Dan kan de pomp van de WP het werk doen.
Hier komen ook gesloten verdelers. Als de temperatuur in het vat te hoog is, wordt deze terug gemengd net na het vat.

[ Voor 8% gewijzigd door tomtommetje op 15-10-2018 12:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 12:46:
Met al die aanpassing wat zal het elektrisch verbruik gaan worden (grove schatting). Ik zit nu op 3500KW.

Zal dat aanzienlijk minder worden met een zonneboiler?
Als je afgiftesituatie geschikt is kun je het gasverbruik * 2 doen, dus 3000kWh extra voor CV gedeelte, dan zit je aardig in de buurt.

Je SWW verbruik kan ik niet inschatten. Als je dat met een doorstroomverwarmer gaat doen is het COP = 1, dus afhankelijk van je verbruik kan dat nog redelijk oplopen.

Zelf heb ik met mijn WP 682kWh verbruikt voor ons SWW met een COP van 3,335 dus omgerekend zou dat 2274kWh thermisch zijn. (Dit zal niet het verbruik van een doorstroomerverwarmer zijn omdat je geen stilstandsverliezen hebt zoals je wel hebt bij een boiler).

En wat bedoel je met zonneboiler? die link snap ik nog niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 15-10-2018 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Of het wellicht beter is om ipv 4 zonnepanelen (meer kan ik niet kwijt) een zonneboiler te nemen voor douche en badwater. Een zonneboiler heeft toch ook panelen?

[ Voor 14% gewijzigd door Cobb op 15-10-2018 17:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:25:
Of het wellicht beter is om ipv 4 zonnepanelen (meer kan ik niet kwijt) een zonneboiler te nemen voor douche en badwater.
De algehele tendens in dit topic is dat je veel beter PV kunt kopen als een zonneboiler, en wel om 2 redenen.

Energie die je zomers over hebt met PV kun/mag je salderen met overig stroom verbruik, energie die je over hebt met een zonneboiler (en dat heb je) kun je helemaal niets mee.

Daarbij zal ook een zonneboiler 's winters warmte te kort komen (net als PV overigens), dus je moet dan alsnog iets regelen om in de winter warm water te hebben.

Wat je kunt overwegen is het aanschaffen van een WP Boiler zoals de atlantic explorer.

Door de subsidies op dit moment heb je zo'n apparaat al voor een paar € 100,00 in huis staan, dan moet je alleen nog iemand vinden die hem aansluit.

Financieel gezien is dat best een interessante oplossing, en leg dan PV op je dak i.p.v. zonnecollectoren.

Zo'n WP boiler heeft altijd een beter rendement als een doorstroomverwarmer met COP=1, en is over het algemeen goedkoper als het aansluiten van een losse SWW boiler met warmtewisselaar op je WP.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 15-10-2018 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Moet zo'n WP boiler boven de badkamer worden geplaatst of kan dat ook in een kamer op diezelfde verdieping?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:03
maakt niet uit waar. omdat er een pomp in zit mits je waterdruk hebt
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:36:
Moet zo'n WP boiler boven de badkamer worden geplaatst of kan dat ook in een kamer op diezelfde verdieping?

[ Voor 4% gewijzigd door maartentmm op 15-10-2018 17:45 ]

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
Ha bedankt!
Dan schaf ik misschien zo'n WP boiler binnenkort aan om mee te beginnen.

[ Voor 77% gewijzigd door Cobb op 15-10-2018 17:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dat heeft er niets mee te maken, water wordt getransporteerd door druk en niet door een pomp.
@Cobb ik zou me eerst wat meer verdiepen in de materie, gezien je vragen (NOFI) heb je er niet veel kaas van gegeten ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 15-10-2018 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:52
En die samen dan alsnog in een 125 mm PVC buis ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:55

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

maartentmm schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:40:

[...]
Ik zie al een correctie hier op, de waterleiding druk volstaat.

@Cobb
Een wpboiler zuigt lucht aan en haalt daar warmte uit.
Zie dit topic als je heel veel meer wil weten over wpboilers :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:41:
Ha bedankt!
Dan schaf ik misschien zo'n WP boiler binnenkort aan om mee te beginnen.
Ik zou hier gaan lezen...
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1791799/0

En dit topic maar dan versie 1 zoeken..
En die doorlezen
En tussen minder belangrijke zaken, de belangrijke eruit filteren..
[ Ik heb een jaar gelezen, voordat ik mijn keuzes op een rijtje had ]

En tsja je zult best wat keuzes moeten maken...

Vraag je af WAT je allemaal wilt isoleren.
Die markt is zo overstuur...
Voor een paar weken per jaar je slaapkamers isoleren?
Of de kids in de echte koude periode in je warmere kamertje laten "studeren"... Hie ris het gezellig in huis als de kids aan de eettafel huiswerk maken....
Van het gas af kan je ook nog best wel wat kosten..
Geen goed dak of helemaal geen dak. Amorf panelen kunnen ook omgaan met schaduw..
Keramisch? Of juist inductie van de Ikea?
Hoe dan ook verhuizen is ook niet goedkoop...

Ik vrees dat je alleen geen pasklare oplossing hier gaat vinden........
Wel veel tips en ervaringen.
Dat snappen en goed lezen.
En dan zelf je keuzes maken.
En niet alles van hier af laten hangen..[ doen er meer hier niet hahahhaha]

Maar geld gaat het eigenlijk eerst gewoon kosten. hoe dan ook.
En als dan misschien...
Na een paar jaar. wel geld opbrengen..

Maa wat wil jij en wat kun je betalen is de grooooooste vraag..

Eea zal erg afhankelijk zijn van hoe handig je zelf bent?
Wat kun durf je wel en wat misschien niet
Daardoor zal het erg verschillen qua advies..

Succes...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
maartentmm schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:40:
?? Een WP boiler heeft geen waterpomp. Het water stroomt er gewoon op leidingdruk doorheen, net als bij
elke boiler trouwens.
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:36:
Waar je de boiler plaatst maakt voor de functie niet uit, net als bij elke boiler. Maar wel geldt uiteraard dat je de boiler zo dichtbij de verbruiker moet plaatsen als mogelijk, omdat het anders te lang duurt voordat je warm water hebt. Verder nog even rekening houden met het geluid wat de compressor maakt, dus op je slaapkamer is wellicht niet zo'n goed idee.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Laatst online: 13:56
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van een L/W warmtepomp installatie om de huidige gas gestookte CV te vervangen. Het is een jaren 90 finex woning, kozijnen en ramen worden vervangen om de isolatie te verbeteren.

Nu is vandaag iemand van ecolibrium-jazon langs geweest om te kijken wat mogelijk is, heel goed gesprek gehad met alle mogelijkheden.

Nu komen zij met het voorstel van een Loria Duo 6008 van 8KW en ik vroeg mij andere adviezen van andere partijen kwamen niet hoger dan 5kw. Dit ivm over dimensionering en verbruik en geluidsproductie als de buitenunit maar op 50% hoeft te draaien.

Ook wordt door elke partij die ik tot nu toe gesproken heb een andere merk aangeraden, Nefit envil split 5.0(hybride), Hitachi Yutaki Scombi 4kw, Valliant Arotherm 4KW

Begin nu een beetje de wat ik zou moeten kiezen. Die nefit valt sowieso af omdat het hybride aangeboden worden. Zijn de Hitachi en Loria van vergelijkbare kwaliteit? Die van Valliant lijkt ook mooi maar heb hier nog niemand over een Valliant warmtepomp zien praten dus vraag mij af hoe goed ze nou zijn. Kan ik bij die andere merken hetzelfde toepassen zoals die Loria dus kijken naar de rond de 8KW in plaats van rond 4/5KW

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
hannibal2206 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 17:45:
[...]

En die samen dan alsnog in een 125 mm PVC buis ?
Neej, langs mijn schuur gevel naar boven.

Maar je kan er mee doen wat je wil, pvc pijp is natuurlijk wel erg mooi en netjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

aegis schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:17:
Ik ben ook bezig met het uitzoeken van een L/W warmtepomp installatie om de huidige gas gestookte CV te vervangen. Het is een jaren 90 finex woning, kozijnen en ramen worden vervangen om de isolatie te verbeteren.

Nu is vandaag iemand van ecolibrium-jazon langs geweest om te kijken wat mogelijk is, heel goed gesprek gehad met alle mogelijkheden.

Nu komen zij met het voorstel van een Loria Duo 6008 van 8KW en ik vroeg mij andere adviezen van andere partijen kwamen niet hoger dan 5kw. Dit ivm over dimensionering en verbruik en geluidsproductie als de buitenunit maar op 50% hoeft te draaien.

Ook wordt door elke partij die ik tot nu toe gesproken heb een andere merk aangeraden, Nefit envil split 5.0(hybride), Hitachi Yutaki Scombi 4kw, Valliant Arotherm 4KW

Begin nu een beetje de wat ik zou moeten kiezen. Die nefit valt sowieso af omdat het hybride aangeboden worden. Zijn de Hitachi en Loria van vergelijkbare kwaliteit? Die van Valliant lijkt ook mooi maar heb hier nog niemand over een Valliant warmtepomp zien praten dus vraag mij af hoe goed ze nou zijn. Kan ik bij die andere merken hetzelfde toepassen zoals die Loria dus kijken naar de rond de 8KW in plaats van rond 4/5KW
Als je dan toch..
Zou ik eens kijken of je van het gas af kunt.
Mijn niet vinex woning uit early nineties...
Ga ik niet na isoleren, heeft erg weinig zin.
De ruimte in je spouw is er gewoonweg niet...
Dan kun je jezelf afvragen of wij hier in NL wel een volgeblazen spouw kunnen hebben.
We zijn gebouwd op ventilatie!!

Waarom niet all elletric?
Dan je keuze maken of je 2 gescheiden systemen wilt.
Dus 1 voor SWW en 1 voor CV
Of 1 voor beiden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:21:
[...]

Hydraulic separator is ingeschakeld.
Eco stand via dip switch ook hier.
Pomp kan in fix stand en in een delta T stand gezet worden, echter
hier reageert de pomp hier niet op.

Hier geen sensor in het buffervat......daar wel?
Ik heb de sensor direct achter het buffervat geplaatst. Het kleine aquarea buffervat heeft geen sensor ingang.
Nu nog een keer weer om te stoken en dan zien hoe het werkt. Voor 2-3 weken terug heb ik even zonder sensor graait.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
Zo "flexibel" zijn die officiele installateurs niet...
Ondanks dat 2 systemen in alle opzichten beter is. 50% faalkans ipv 100% en veel goedkoper door 2x subsidie en je kan met een kleinere WP af.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 10:54:

Je zegt dat jouw tuin op het zuiden ligt, zonnepanelen werken ook prima in een tuin, je kan ze eenvoudig zelf plaatsen, ik kan het je aanraden.
Naast een aantal op het dak, heb ik er nog 10 geplaatst in de tuin, werken met micro-omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@Dylantje2 het moet ook gasloos worden dus het wordt sowieso een all electric systeem.
2 systemen zullen het ook niet worden omdat we simpelweg en niet zo veel ruimte er voor hebben het wordt al een hele klus om alles op zolder te krijgen en op dezelfde plek als waar nu de CV ketel hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
thefox154 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:31:
[...]

Ik heb de sensor direct achter het buffervat geplaatst. Het kleine aquarea buffervat heeft geen sensor ingang.
Nu nog een keer weer om te stoken en dan zien hoe het werkt. Voor 2-3 weken terug heb ik even zonder sensor graait.
Wat is de inhoud van je buffervat?
Waar heb je die sensor geplaatst, na het buffer en voor je sec. pomp?
Is dit een nieuwe extra sensor, zo ja waar heb je die aangesloten?
Heb je een Hitachi WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:32:
@Dylantje2
Zo "flexibel" zijn die officiele installateurs niet...
Ondanks dat 2 systemen in alle opzichten beter is. 50% faalkans ipv 100% en veel goedkoper door 2x subsidie en je kan met een kleinere WP af.
Faalkans is eerder 0,5% dan 50%. Is die faalkans en de ernst van het falen hoog genoeg om twee systemen te rechtvaardigen?

De kans dat je geen warm water OF geen verwarming hebt is nog steeds even groot. Het systeem is niet redundant.
Je verlaagt alleen de kans dat je geen warm water EN geen verwarming hebt (van 0,5% naar 0,25%).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Onlangs hier een 2kw elektrisch element aan het CV circuit toegevoegd.
Nu alleen nog aan het bekijken hoe ik deze het beste kan aansturen.
Na een korte mail naar Techneco (hebben een elga) doorverwijzing gekregen naar de installateur kijken waar zij mee komen.

Ik zat zelf te denken aan een potentiaal vrij relais op de aan/uit schakeling van de elga die normaal voor de CV bedoelt is.

Deze schakelt dan het elektrisch element in wanneer de elga er te lang over doet.
En de nog het elektrisch element schakelen dmv. Een sonoff die iets met buitentemperatuur doet ofzo.

Wat is jullie mening hierover?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Joris748
Een atlantic explorer heeft versies met een spiraal.
Een beetje "out-of-the-box" denken he?
Hang achter de atlantic nog een doorstoomverwarmer als backup en...

Maar de kans op een boze waf, is wel minder.
Koud huis EN niet meer warm douchen.... dat is een nieuw slot op de deur, waarvan jij geen sleutel krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2018 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

@Chip2710 @thefox154

In mijn geval:
- Sensor in buffervat zetten
- Sensor is Hitachi accesoire (ATW-WTS-02Y
- Aansluiten op klemmen 8 & 9 (Two3 / Auxsensor1)
- In de controller "Sensor 1" op Two3 zetten (System Configuration -> I/O and Sensor -> Auxiliary Sensors)

Als het goed is gebruikt de Hitachi vervolgens deze temperatuur als meting. Na het instellen van Sensor 1 als Two3 in de controller is deze ook uit te lezen met de modbus gateway.

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 15-10-2018 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tunda schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:56:
Onlangs hier een 2kw elektrisch element aan het CV circuit toegevoegd.
Nu alleen nog aan het bekijken hoe ik deze het beste kan aansturen.
Na een korte mail naar Techneco (hebben een elga) doorverwijzing gekregen naar de installateur kijken waar zij mee komen.

Ik zat zelf te denken aan een potentiaal vrij relais op de aan/uit schakeling van de elga die normaal voor de CV bedoelt is.

Deze schakelt dan het elektrisch element in wanneer de elga er te lang over doet.
En de nog het elektrisch element schakelen dmv. Een sonoff die iets met buitentemperatuur doet ofzo.

Wat is jullie mening hierover?
elga kan dat makkelijk aansturen, maar ik vond wel dat de ELGA snel de cv bijschakelt. Dus ik zou een aparte aan/uit thermostaat gebruiken, en die afstellen net onder de stand van de ELGA thermostaat.

Hoe heb je het thermisch element in het circuit gezet en wat is het ? ik kom met vorst net te kort en vind het het zonde om de elga te vervangen. Dus twijfel wat te doen. 2e elga erbij in cascade? een LL WP erbij? of...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
aegis schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:24:
@Dylantje2 het moet ook gasloos worden dus het wordt sowieso een all electric systeem.
2 systemen zullen het ook niet worden omdat we simpelweg en niet zo veel ruimte er voor hebben het wordt al een hele klus om alles op zolder te krijgen en op dezelfde plek als waar nu de CV ketel hangt.
loria solo zonder boiler en een doorstroomverwarmer...
installateur heb ik goede ervaringen mee (ook toen achteraf iets kapot ging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
Chip2710 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 20:31:
[...]

Die Quiet mode is. is Hitachi de “Night Shift” ? Staat het systeem altijd op die stand? Deze stand
bijzin loed het regelsysteem?
Het wordt geen vaste Ta, want ik denk dat ik bij kou iets tussen de 40 en 45 nodig ga hebben. Constant dergelijke tempersturen maken is niet zo goed voor de SCOP. Meeste draaiuren zitten als ik het mij goed herinner tussen 0 en 10 graden: daar moet de boel qua COP goed zitten, anders drukt dit het totaal rendement.

Maar ik zit zelf ook nog te puzzelen waar ik op uit ga komen. Een beetje pendelen in voor- en naseizoen is volgens mij niet zo'n ramp: compressor kan wel 100000x aan en uit, lees ik vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Kost een doorstroom verwarmer niet heelveel elektriciteit in vergelijking met een boiler als buffervat voor sww?

Hoe zit het trouwens met de verwarming ga de radiatoren vervangen door jaga ltv moet daar ook nog iets van een buffer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aegis
Of de doorstroomverwarmer veel kWh kost, hangt af van je gezin samenstelling.
Voor 1 persoon, durf ik wel te stellen dat het goedkoper is, aan kWh dan een buffervat op temperatuur houden met een WP.
Je hebt geen standbyverliezen.

10 minuten douchen kost hier ~ 1,2 kWh met de 11 kW doorstromer.
@Grolsch heeft wel eens bekeken wat stilstandverliezen kosten met een L/W WP een boilervat op temperatuur te houden.
Dan ben ik mezelf al bijna aan het afdrogen, terwijl @Grolsch nog niet nat is. (bij wijze van he? :> )

Die 2e vraag hangt ook af van welke WP er aan komt....
Een die ver genoeg kan terugmoduleren aan de hand van je capaciteit van de radiatoren...
Dan is er geen buffervat nodig...

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
Gezin samenstelling is 3 pers. Waarvan 1 klein kind. Maar het moet berekend worden op 4 personen mocht er in de toekomst uitbreiding bij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@aegis
Atlantic explorer 3, 270 ltr.
Is zuiniger met 3 personen
https://pvoutput.org/list.jsp?id=56530&sid=57825 (2 volwassenen en 2 kleintjes)
(consumption)

En de L/W warmtepomp voor CV kan dan klein(er) blijven, dus geen pendelen.

[ Voor 97% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:57:
@Joris748
Een atlantic explorer heeft versies met een spiraal.
Een beetje "out-of-the-box" denken he?
Hang achter de atlantic nog een doorstoomverwarmer als backup en...

Maar de kans op een boze waf, is wel minder.
Koud huis EN niet meer warm douchen.... dat is een nieuw slot op de deur, waarvan jij geen sleutel krijgt.
De WAF van een traditionele CV ketel is blijkbaar ook hoog genoeg. Die heeft ook geen redundantie. Volgens mij bedenk je een oplossing voor een niet bestaand probleem.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:01
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mPOQX4Pr.jpg
Hierin zit het 2kw elektrisch element.
Zit in de aanvoer leiding naar de vloerverwarming.
Waar de warmtevraag het hoogst is tijdens de winter.
Aanvoer is 28 graden in de winter met -10 echter is dit helaas dan niet voldoende om de woning op temperatuur te houden.

Het element is nog altijd goedkoper dan gas moeten houden voor enkel die paar dagen.
En alles vrij goedkoop kunnen realiseren tot zover.
BarryH schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:00:
[...]

elga kan dat makkelijk aansturen, maar ik vond wel dat de ELGA snel de cv bijschakelt. Dus ik zou een aparte aan/uit thermostaat gebruiken, en die afstellen net onder de stand van de ELGA thermostaat.

Hoe heb je het thermisch element in het circuit gezet en wat is het ? ik kom met vorst net te kort en vind het het zonde om de elga te vervangen. Dus twijfel wat te doen. 2e elga erbij in cascade? een LL WP erbij? of...

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Exigence schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:58:
@Chip2710 @thefox154

In mijn geval:
- Sensor in buffervat zetten
- Sensor is Hitachi accesoire (ATW-WTS-02Y
- Aansluiten op klemmen 8 & 9 (Two3 / Auxsensor1)
- In de controller "Sensor 1" op Two3 zetten (System Configuration -> I/O and Sensor -> Auxiliary Sensors)

Als het goed is gebruikt de Hitachi vervolgens deze temperatuur als meting. Na het instellen van Sensor 1 als Two3 in de controller is deze ook uit te lezen met de modbus gateway.
Bedankt voor je reactie.
Welke hitachi heb je? RAS3?
Deze temperatuur meting van de sensor in het buffervat gebruikt
de Hitachi i.p.v. de Tr?
Verder hoef je niets te wijzigen in de controler of moet je bij de installatie van de controler
aangeven dat er een boiler aanwezig is? ( dat is nu niet gebeurt )

[ Voor 6% gewijzigd door Chip2710 op 15-10-2018 20:50 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.