Hier zit wel een grote kern van waarheid. In de basis is een WP boiler, of een SWW boilervat verwarmd door een WP zoals ik die heb qua verbruik goedkoper als een doorstroomverwarmer. Ik denk zelfs dat het bij jou misschien wel een fractie goedkoper is, maar de besparing weegt niet op tegen de investering die gedaan moet worden.AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:10:
@aegis
Of de doorstroomverwarmer veel kWh kost, hangt af van je gezin samenstelling.
Voor 1 persoon, durf ik wel te stellen dat het goedkoper is, aan kWh dan een buffervat op temperatuur houden met een WP.
Je hebt geen standbyverliezen.
10 minuten douchen kost hier ~ 1,2 kWh met de 11 kW doorstromer.
@Grolsch heeft wel eens bekeken wat stilstandverliezen kosten met een L/W WP een boilervat op temperatuur te houden.
Dan ben ik mezelf al bijna aan het afdrogen, terwijl @Grolsch nog niet nat is. (bij wijze van he?)
Die 2e vraag hangt ook af van welke WP er aan komt....
Een die ver genoeg kan terugmoduleren aan de hand van je capaciteit van de radiatoren...
Dan is er geen buffervat nodig...
Net zoals bij elke warmtepomp is de terugverdientijd beter als er veel verbruik is.
Stilstandsverliezen zijn moeilijk te berekenen. Mijn vat heeft volgens de opgave fabricant een warmteverlies van 2,54kWh per 24 uur, maar nu komt de clue, dit is gebaseerd op op een norm die uitgaat van volgens mij 65 graden boilertemperatuur bij 20 graden omgevingstemperatuur (Dit weet ik trouwens niet meer zeker, wie kan me corrigeren
Dat is een Dt van 45 graden. Stel dat het evenredig zou zijn (is het niet volgens mij) dan is het dus 56,44 Watt per graad Dt per 24 uur.
In mijn geval is Tboiler 45 graden, en ruimtetemperatuur 25 graden, dus "maar" een Dt van 20 graden, 20*56.44=1129Watt per dag (thermisch) verlies. Met een COP van 3,34 dus "maar" 338Watt (elektrisch) verlies per dag.
Ook dit is nog niet helemaal waar, omdat het boilervat natuurlijk geen 24*7 op maximum temperatuur is, in werkelijkheid zal het dus nog minder zijn, omdat een boilervat gebruikt wordt, waardoor de gemiddelde Tboiler lager is, en het verlies dus ook minder. Zo verwarm ik zelf elke middag om 14:00 mijn vat en 90% van het SWW verbruik vind plaats tussen 19.00 en 23.00.
Maar eerlijk is eerlijk, als je alleen bent en niet veel SWW verbruikt is een doorstroomverwarmer best een goede oplossing.
En bij mij is een doorstroomverwarmer alleen al vanwege het beperkte debiet geen oplossing, het bad vullen met 8 schamele litertjes per minuut duurt veel te lang. Als @AUijtdehaag z'n bad vol zit ben ik al klaar met badderen en zit al lang en breed met een LPG'tje (Lekker Potje Grolsch) aan de keukentafel
Een WP boiler vind ik financieel een mooie oplossing, maar technisch gezien zie ik liever 1 "fatsoenlijke" oplossing dan zo'n "bromapparaat" in mijn huis, en allerlei pijpen naar m'n dak. Maar dat is ook persoonlijk.
Juist 200% faalkans, een extra apparaat is een extra regeling, dus een extra kans op storingenAUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:32:
@Dylantje2
Zo "flexibel" zijn die officiele installateurs niet...
Ondanks dat 2 systemen in alle opzichten beter is. 50% faalkans ipv 100% en veel goedkoper door 2x subsidie en je kan met een kleinere WP af.