Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.802 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:01
AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:10:
@aegis
Of de doorstroomverwarmer veel kWh kost, hangt af van je gezin samenstelling.
Voor 1 persoon, durf ik wel te stellen dat het goedkoper is, aan kWh dan een buffervat op temperatuur houden met een WP.
Je hebt geen standbyverliezen.

10 minuten douchen kost hier ~ 1,2 kWh met de 11 kW doorstromer.
@Grolsch heeft wel eens bekeken wat stilstandverliezen kosten met een L/W WP een boilervat op temperatuur te houden.
Dan ben ik mezelf al bijna aan het afdrogen, terwijl @Grolsch nog niet nat is. (bij wijze van he? :> )

Die 2e vraag hangt ook af van welke WP er aan komt....
Een die ver genoeg kan terugmoduleren aan de hand van je capaciteit van de radiatoren...
Dan is er geen buffervat nodig...
Hier zit wel een grote kern van waarheid. In de basis is een WP boiler, of een SWW boilervat verwarmd door een WP zoals ik die heb qua verbruik goedkoper als een doorstroomverwarmer. Ik denk zelfs dat het bij jou misschien wel een fractie goedkoper is, maar de besparing weegt niet op tegen de investering die gedaan moet worden.

Net zoals bij elke warmtepomp is de terugverdientijd beter als er veel verbruik is.

Stilstandsverliezen zijn moeilijk te berekenen. Mijn vat heeft volgens de opgave fabricant een warmteverlies van 2,54kWh per 24 uur, maar nu komt de clue, dit is gebaseerd op op een norm die uitgaat van volgens mij 65 graden boilertemperatuur bij 20 graden omgevingstemperatuur (Dit weet ik trouwens niet meer zeker, wie kan me corrigeren :? ).

Dat is een Dt van 45 graden. Stel dat het evenredig zou zijn (is het niet volgens mij) dan is het dus 56,44 Watt per graad Dt per 24 uur.

In mijn geval is Tboiler 45 graden, en ruimtetemperatuur 25 graden, dus "maar" een Dt van 20 graden, 20*56.44=1129Watt per dag (thermisch) verlies. Met een COP van 3,34 dus "maar" 338Watt (elektrisch) verlies per dag.

Ook dit is nog niet helemaal waar, omdat het boilervat natuurlijk geen 24*7 op maximum temperatuur is, in werkelijkheid zal het dus nog minder zijn, omdat een boilervat gebruikt wordt, waardoor de gemiddelde Tboiler lager is, en het verlies dus ook minder. Zo verwarm ik zelf elke middag om 14:00 mijn vat en 90% van het SWW verbruik vind plaats tussen 19.00 en 23.00.

Maar eerlijk is eerlijk, als je alleen bent en niet veel SWW verbruikt is een doorstroomverwarmer best een goede oplossing.

En bij mij is een doorstroomverwarmer alleen al vanwege het beperkte debiet geen oplossing, het bad vullen met 8 schamele litertjes per minuut duurt veel te lang. Als @AUijtdehaag z'n bad vol zit ben ik al klaar met badderen en zit al lang en breed met een LPG'tje (Lekker Potje Grolsch) aan de keukentafel :P

Een WP boiler vind ik financieel een mooie oplossing, maar technisch gezien zie ik liever 1 "fatsoenlijke" oplossing dan zo'n "bromapparaat" in mijn huis, en allerlei pijpen naar m'n dak. Maar dat is ook persoonlijk.
AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:32:
@Dylantje2
Zo "flexibel" zijn die officiele installateurs niet...
Ondanks dat 2 systemen in alle opzichten beter is. 50% faalkans ipv 100% en veel goedkoper door 2x subsidie en je kan met een kleinere WP af.
Juist 200% faalkans, een extra apparaat is een extra regeling, dus een extra kans op storingen :P Het is maar net hoe je de cijfers interpreteert :+ 8)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
zandstraat schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:37:
[...]

Je zegt dat jouw tuin op het zuiden ligt, zonnepanelen werken ook prima in een tuin, je kan ze eenvoudig zelf plaatsen, ik kan het je aanraden.
Naast een aantal op het dak, heb ik er nog 10 geplaatst in de tuin, werken met micro-omvormers.
Ja dolgraag. Ik overweeg een overkapping aan het einde van mij tuin van 7x2 daarop zouden panelen kunnen. Mijn tuin is 16 meter diep. Alleen hebben mijn buren erachter een flinke boom die veel schaduw zal werpen op de panelen....het is wel een hoge boom...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:52
zandstraat schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:37:
[...]

Je zegt dat jouw tuin op het zuiden ligt, zonnepanelen werken ook prima in een tuin, je kan ze eenvoudig zelf plaatsen, ik kan het je aanraden.
Naast een aantal op het dak, heb ik er nog 10 geplaatst in de tuin, werken met micro-omvormers.
Ja dolgraag. Ik overweeg een overkapping aan het einde van mij tuin van 7x2 daarop zouden panelen kunnen. Mijn tuin is 16 meter diep. Alleen hebben mijn buren erachter een flinke boom die veel schaduw zal werpen op de panelen....het is wel een hoge boom...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Cobb Bij de eerste de beste storm ff met "de knetterbijl" op pad >:) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:52
Ramon_1984 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:21:
[...]

Neej, langs mijn schuur gevel naar boven.

Maar je kan er mee doen wat je wil, pvc pijp is natuurlijk wel erg mooi en netjes.
Bij mij moet het ondergronds van garage naar woonhuis ca 5 mtr; dan is extra inpakken wel beter/noodzakelijk ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:21
Tunda schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:21:
[Afbeelding]
Hierin zit het 2kw elektrisch element.
Zit in de aanvoer leiding naar de vloerverwarming.
Waar de warmtevraag het hoogst is tijdens de winter.
Aanvoer is 28 graden in de winter met -10 echter is dit helaas dan niet voldoende om de woning op temperatuur te houden.

Het element is nog altijd goedkoper dan gas moeten houden voor enkel die paar dagen.
En alles vrij goedkoop kunnen realiseren tot zover.

[...]
Tof hier heb ik ook wel eens over gedacht ! Welk element is dit ?
Bij -8/9 redde de ELGA het hier net aan.. een 500 watt element zou al genoeg zijn eigenlijk
Kan zelf altijd wel wat maken om dit te schakelen via domotica maar eigenlijk moet dat ook blijven werken mocht ooit de woning verkocht worden ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 15-10-2018 20:54 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Maar laten we jouw situatie nog eens verder bekijken.
11,2 kW was het toch?
Geen capaciteitsreducering erop voor sww maken (geluid) ?
Geen pendelende warmtepomp (zonder buffervat) bij CV bedrijf?

Als je een "brommende" atlantic had staan (wat overigens erg meevalt. Ik heb er nu 3 gehoord), had je misschien ook wel af gekund met een 7 kW (of zelfs een 5 kW)
En geen brullende 11 kW WP voor SWW.
En een buffervat minder.
;)

De keren dat ik in bad lig per jaar, zijn op 1 hand te tellen.
Maar weer geheel met je eens hoor... Het is persoonsgebonden.
Gelukkig heb ik nog een keuze met het 450 ltr hygienebuffervat ervoor.
Maar de doorstromer blijft de flow beperken...(mits ik hem bypass)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 15-10-2018 20:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Chip2710 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:29:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Welke hitachi heb je? RAS3?
Deze temperatuur meting van de sensor in het buffervat gebruikt
de Hitachi i.p.v. de Tr?
Verder hoef je niets te wijzigen in de controler of moet je bij de installatie van de controler
aangeven dat er een boiler aanwezig is? ( dat is nu niet gebeurt )
Heb een Yutaki-M RASM4.
Uit mijn hoofd gebruikt de Hitachi van Two3 en Tr hoogste van de twee waardes. Dus als je primaire pomp stilstaat (en je Tr en Ta dus gaan afkoelen richting buitentemperatuur) kt dat er in de praktijk op neer dat Two3 als temperatuurmeting gebruikt.

Hitachi 'misbruikt' het woord boiler. Wat is steeds begrijp is dat boiler in de Hitachi manuals staat voor een hydraulic separator mét een verwarmingselement. Ik heb alleen een hydraulic separator (buffervat/ontkoppelbuffer van 200L).

Ik heb hydraulic separator aan, de Sensor 1 op de controller ingesteld op Two3 én de dipswitch op de buitenunit zodanig ingesteld dat Two3 gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Element die ik erin heb: https://m.nl.aliexpress.c...ater-Tank-with-Probe-Tube

Het geheel eromheen heb ik uit een metaalbak van het werk. Stiekem is zo'n simpel stuk staal best duur.
Daannn1987 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:51:
[...]

Tof hier heb ik ook wel eens over gedacht ! Welk element is dit ?
Bij -8/9 redde de ELGA het hier net aan.. een 500 watt element zou al genoeg zijn eigenlijk
Kan zelf altijd wel wat maken om dit te schakelen via domotica maar eigenlijk moet dat ook blijven werken mocht ooit de woning verkocht worden ;)

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16-09 12:49
hannibal2206 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:48:
[...]

Bij mij moet het ondergronds van garage naar woonhuis ca 5 mtr; dan is extra inpakken wel beter/noodzakelijk ?
Je zou het altijd extra kunnen inpakken, ik heb dit niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Exigence schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:59:
[...]

Heb een Yutaki-M RASM4.
Uit mijn hoofd gebruikt de Hitachi van Two3 en Tr hoogste van de twee waardes. Dus als je primaire pomp stilstaat (en je Tr en Ta dus gaan afkoelen richting buitentemperatuur) kt dat er in de praktijk op neer dat Two3 als temperatuurmeting gebruikt.

Hitachi 'misbruikt' het woord boiler. Wat is steeds begrijp is dat boiler in de Hitachi manuals staat voor een hydraulic separator mét een verwarmingselement. Ik heb alleen een hydraulic separator (buffervat/ontkoppelbuffer van 200L).

Ik heb hydraulic separator aan, de Sensor 1 op de controller ingesteld op Two3 én de dipswitch op de buitenunit zodanig ingesteld dat Two3 gebruikt wordt.
Ja volgens mij klopt het. Boiler/buffer gaat af en toe door elkaar :9

Ook de dipswitch omgezet, DSW5, 4 op on. Volgens de beknopte opmerking in de handleiding gebruikt dan de maximale waarde tussen water outlet (two) of de extra sensor (two3).

@Chip2710 Ik heb ook een Hitachi rasm4 3fase staan (11kw).
Mijn buffertje is 50L groot en daarnaast vloerverwarming, de robotverdeler voor nu even gesaboteerd zodat deze in ieder geval openstaat. Maar ben voornemens deze week een kunststof Komfort vedeler te bestellen en er moet nog 1 jaga aan de wand dus dan heb ik weer een klus zondag voor de boeg. Maar dan is het ook allemaal af (hoop ik.. :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

aegis schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:24:
@Dylantje2 het moet ook gasloos worden dus het wordt sowieso een all electric systeem.
2 systemen zullen het ook niet worden omdat we simpelweg en niet zo veel ruimte er voor hebben het wordt al een hele klus om alles op zolder te krijgen en op dezelfde plek als waar nu de CV ketel hangt.
WP buiten en en WPboiler binnen ipv cv ketel..
Neemt niet mee ruimte in dan 1 systeem, misschien wel minder.
Als je een Boiler neemt voor je WP om SWW te verwarmen moet hij meestal groter zijn dan 200 liter.
2 aparte systemen heeft best wat voordelen

En all electric start bij je MK.!!
Je moet voor je eigen veiligheid zeker weten dat je geen sores krijgt.
1x35 is te weinig PUNT. [ als je topics leest zit hele discussie over in ]
dus 3 fase is je start. wat het ook kost:-)
Daarna verder kijken

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
Cobb schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:43:
[...]

Een hoge boom hoeft niet altijd een probleem te zijn, zelf heb ik op 5 meter van mijn huis in de voortuin een 43 jaar oude notenboom, die hebben wij geplant toen wij het huis bouwde.
In de winter en late herfst is er een schaduwprobleem, maar gedurende de gehele zomer is de zonnestand zodanig dat weinig tot geen schaduw aanwezig is.

Kijk zelf maar, de datum op de foto..Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/9zbxxlxpvyh.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
[...]

Heb een Yutaki-M RASM4.

Je hebt geen hybride systeem?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:55:
[...]

Maar laten we jouw situatie nog eens verder bekijken.
11,2 kW was het toch?
Yup
Geen capaciteitsreducering erop voor sww maken (geluid) ?
Dat 50% kabeltje heb ik eigenlijk voor de gein gekocht samen met @koevlaas2 en qua geluid doet het inderdaad iets, maar het is (achteraf gezien) vooral goed voor de COP!

Dus geen musthave, maar voor die paar tientjes wil een Tweaker gewoon zo'n ding hebben :P
Geen pendelende warmtepomp (zonder buffervat) bij CV bedrijf?
Vanwege mijn naregelwens zit ik toch al vast aan een buffervat :P
Pendel gedrag heb ik nu geen last meer van :P Kwestie van fine-tuning
Als je een "brommende" atlantic had staan (wat overigens erg meevalt. Ik heb er nu 3 gehoord), had je misschien ook wel af gekund met een 7 kW (of zelfs een 5 kW)
En geen brullende 11 kW WP voor SWW.
En een buffervat minder.
;)
Mijn 11,2KW "brult" niet bij SWW, vraag andere Zubadan gebruikers maar wat hun van het geluid vinden bij SWW. Ik heb zelfs het idee dat hij op 75% meer/anders "lawaai" maakt als op 100%.
Als ik een 7KW had gehad, dan had die pas gebrult omdat deze dan met enige regelmaat op top vermogen moest draaien :P :>
De keren dat ik in bad lig per jaar, zijn op 1 hand te tellen.
Maar weer geheel met je eens hoor... Het is persoonsgebonden.
Gelukkig heb ik nog een keuze met het 450 ltr hygienebuffervat ervoor.
De keuze is reuze en een ieder moet voor hemzelf de afweging maken wat verstandig is.

We zijn het toch wel met elkaar eens dat als je met meer als 1 persoon bent het qua verbruik aantrekkelijker is om een WP (boiler) het water te laten verwarmen als door een E element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
AUijtdehaag schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 20:55:
groot, groot bezwaar van een doorstromer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Andrehj schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 18:14:
[...]

?? Een WP boiler heeft geen waterpomp. Het water stroomt er gewoon op leidingdruk doorheen, net als bij
elke boiler trouwens.

[...]

Waar je de boiler plaatst maakt voor de functie niet uit, net als bij elke boiler. Maar wel geldt uiteraard dat je de boiler zo dichtbij de verbruiker moet plaatsen als mogelijk, omdat het anders te lang duurt voordat je warm water hebt. Verder nog even rekening houden met het geluid wat de compressor maakt, dus op je slaapkamer is wellicht niet zo'n goed idee.
Ho ho, er bestaan wp boilers met circulatiepomp ;)
De Nibe F130 bijvoorbeeld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/5P9EvPw2Uy7BqPuoJCSGP2qC/full.jpg
Dat is een losse warmtepompunit en daarbij kun je verschillende formaten boilers kiezen.
Ik vond hem erg snel opwarmen eerlijk gezegd en hij is echt stil.
Geen E element voor legionellaprogramma, alles komt uit dat mini compressortje.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 15-10-2018 23:17 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
LittleTycoon schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 22:13:
[...]

groot, groot bezwaar van een doorstromer
Nou, nou. Zo erg als dat klinkt is het ook weer niet.
Ik kan er prima mee douchen. En na 1 uur is het vat niet leeg. Na 24 uur douchen ook nog niet. Na een week douchen ook nog niet...
Geen legionella run en weinig ruimte in beslag.
Maar het blijft een cop van 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
[...]

Heb een Yutaki-M RASM4.

Wat is het voordeel van een temp.sensor in het buffervat t.o.v. geen temp.sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Chip2710 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 07:21:
[...]

Wat is het voordeel van een temp.sensor in het buffervat t.o.v. geen temp.sensor?
Dat als de warmtepomp uitstaat ook de primaire pomp uit kan en dat de warmtepomp dan nog steeds de temperatuur in het systeem weet (ivm. WAR/stooklijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:32
Exigence schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:36:
[...]

Dat als de warmtepomp uitstaat ook de primaire pomp uit kan en dat de warmtepomp dan nog steeds de temperatuur in het systeem weet (ivm. WAR/stooklijn).
Het koude retour water doet ie bij de start wel weer meten in de wp zelf, heeft ie geen extra sensor voor nodig.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:50:
[...]

Het koude retour water doet ie bij de start wel weer meten in de wp zelf, heeft ie geen extra sensor voor nodig.
Geen voordeel om een sensor te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Chip2710 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:12:
[...]

Geen voordeel om een sensor te plaatsen?
Volgens mij niet, of hitachi moet een apart kunstje kunnen doen....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:29

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmorgen zag ik precies waar de stand-by wattjes weer naar buiten komen... (19W)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jlQXzjOl.jpg

En ja, ik ben bezig de unit van een ander kleurtje te voorzien. (WAF waf waf...)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 09:20:
[...]

Volgens mij niet, of hitachi moet een apart kunstje kunnen doen....
Nee, niks speciaals!
Maar dan heeft het geen zin om de sensor te plaatsen als het geen
voordeel oplevert. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 08:50:
[...]

Wel als je puur WAR wilt draaien en je pomp stopt vanwege een Thermo-Off.
Normaliter zou dan je primare pomp continu moeten draaien om de temperatuur te kunnen meten. Dit geeft thermisch verlies en elektrisch verlies.
Nu kan de primaire pomp stoppen, en wanneer de buffertemperatuur onder een bepaalde temperatuur komt weer starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Exigence schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Normaliter zou dan je primare pomp continu moeten draaien om de temperatuur te kunnen meten. Dit geeft thermisch verlies en elektrisch verlies.
Nu kan de primaire pomp stoppen, en wanneer de buffertemperatuur onder een bepaalde temperatuur komt weer starten.
wat is er mis met een continu draaiende primaire pomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Ramon_1984 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

wat is er mis met een continu draaiende primaire pomp ?
30 Watt verbruik

En kan heel nuttig zijn als je bijvoorbeeld een buffervat hebt waarop ook je houtkachel of zonneboiler is aangesloten....

[ Voor 24% gewijzigd door Exigence op 16-10-2018 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Exigence schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Ik draai WAR met thermostaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Exigence schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

30 Watt verbruik

En kan heel nuttig zijn als je bijvoorbeeld een buffervat hebt waarop ook je houtkachel of zonneboiler is aangesloten....
Dan moet je een opleg thermostaat gebruiken die warmte vraag onderbreekt indien buffer warmer dan 55,anders gaat ie minstens in storing....

Maar verder die 30 watt voor een uurtje.... Boeie
Minder start stop van pomp zie ik dan liever in combi met mooie constante temperatuur in unit...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:30:
[...]

Dan moet je een opleg thermostaat gebruiken die warmte vraag onderbreekt indien buffer warmer dan 55,anders gaat ie minstens in storing....
De Hitachi gaat dus niet in storing, maar gaat gewoon uit indien Tr = WAR setpoint. Dan loopt standaard de primaire pomp door totdat Tr weer laag genoeg (WAR setpoint-3 ofzo) is en dan start ook de compressor weer. Dit met een continu overbrugde thermostaataansluiting, dus warmtevraag=altijd aan. Door de sensor in het buffervat te gebruiken weet de unit wat zijn temperatuur is zonder dat de pomp hoeft te draaien.
verder die 30 watt voor een uurtje.... Boeie
Minder start stop van pomp zie ik dan liever in combi met mooie constante temperatuur in unit...
Hey, er werd gevraagd naar het nut van een sensor in het buffervat van de Hitachi, en wat de mogelijkheden zijn. Ik noem alleen de mogelijkheden maar, en wat de redenen kunnen zijn om het zo te doen. De een vindt het boeie, en de ander niet. Zeg nergens dat dit zo moet, zeg ook niet dat dit ideaal is, maar dit is wel wat ik merkte toen ik wat met de Hitachi speelde.

[ Voor 25% gewijzigd door Exigence op 16-10-2018 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 14:57

Wailing_Banshee

You're Next

Dylantje2 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 21:24:
[...]
WP buiten en en WPboiler binnen ipv cv ketel..
Neemt niet mee ruimte in dan 1 systeem, misschien wel minder.
Als je een Boiler neemt voor je WP om SWW te verwarmen moet hij meestal groter zijn dan 200 liter.
2 aparte systemen heeft best wat voordelen
Zelfs een 50 liter boiler is groter dan onze CV ketel...

Ik blijf met het probleem van de locatie van die boiler zitten.
Een liggende boiler op zolder zou kunnen, alleen zit je dan met bijna 30m leiding (12 meter opzij, 3 meter naar beneden, en weer 12 meter terug). En een boiler die eigenlijk in de weg ligt.
Een boiler in de kelder zou kunnen, mits je hem beneden krijgt en hij niet stuk gaat door de zeer hoge luchtvochtigheid van die ruimte (of we moeten de kelder droger krijgen)
Een boiler buiten zou het makkelijkst zijn, zou dan tegen de muur staan waar nu de CV ketel hangt, naast de WP unit. Maar dan moet die natuurlijk wel weer in een afgesloten ruimte komen die dan weer gemaakt moet worden.

Een laatste mogelijkheid zou gewoon kunnen zijn om de bestaande situatie te laten zoals hij nu is en alleen een L/W WP nemen voor verwarming.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Exigence schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

De Hitachi gaat dus niet in storing, maar gaat gewoon uit indien Tr = WAR setpoint. Dan loopt standaard de primaire pomp door totdat Tr weer laag genoeg (WAR setpoint-3 ofzo) is en dan start ook de compressor weer. Dit met een continu overbrugde thermostaataansluiting, dus warmtevraag=altijd aan. Door de sensor in het buffervat te gebruiken weet de unit wat zijn temperatuur is zonder dat de pomp hoeft te draaien.

[...]

Hey, er werd gevraagd naar het nut van een sensor in het buffervat van de Hitachi, en wat de mogelijkheden zijn. Ik noem alleen de mogelijkheden maar, en wat de redenen kunnen zijn om het zo te doen. De een vindt het boeie, en de ander niet. Zeg nergens dat dit zo moet, zeg ook niet dat dit ideaal is, maar dit is wel wat ik merkte toen ik wat met de Hitachi speelde.
Ja oke de mogelijkheden zijn duidelijk.
Maar wat kan hitachi aan max water temperatuur hebben dan?
Kun je daar gewoon 85 graden door sturen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturgeon22
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-09 15:18
Voor het meten van de performance van onze warmtepomp wil ik een Kampstrum warmtemeter en Youless kWhmeter plaatsen. Deze week heeft de elektricien in de meterkast een overzicht geplaatst van de groepen. Nu blijkt dat de binnenunit en buitenunit op aparte zekeringen staan. De binnenunit op een 3 fase 400V automaat en de buitenunit op 1 fase 230V automaat. Moet ik dan 2 Youless kWh meters kopen (zowel 1 als 3 fase) om het totale stroomverbruik te registreren, of kan ik zowel de binnen- als de buitenunit aansluiten op een 3fase Youless meter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 13:55:
[...]

Ja oke de mogelijkheden zijn duidelijk.
Maar wat kan hitachi aan max water temperatuur hebben dan?
Kun je daar gewoon 85 graden door sturen?
85c....zou ik niet doen. Sowieso zijn dat geen temperaturen voor kunststof/ALUPEX leidingen mag laten stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 17:58
Sturgeon22 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 14:39:
Voor het meten van de performance van onze warmtepomp wil ik een Kampstrum warmtemeter en Youless kWhmeter plaatsen. Deze week heeft de elektricien in de meterkast een overzicht geplaatst van de groepen. Nu blijkt dat de binnenunit en buitenunit op aparte zekeringen staan. De binnenunit op een 3 fase 400V automaat en de buitenunit op 1 fase 230V automaat. Moet ik dan 2 Youless kWh meters kopen (zowel 1 als 3 fase) om het totale stroomverbruik te registreren, of kan ik zowel de binnen- als de buitenunit aansluiten op een 3fase Youless meter?
Is het niet andersom? Dus de buitenunit op 3 fasen en de binnen unit op 1 fase?

En waarom gescheiden; ik zou die enkelfase eenheid op de kracht zekering bij laten zetten; bij de Mitsubishi kan je ede enkelfase binnenunit aansluiten op de buitenunit, dan komt het automatisch goed.
En een Youless is niet enkel of 3 fase: hj zit op een meter die de totale stroom van de warmte pomp meet, en daarom heb keen aparte meter (die de jongens van Youless heel redelijk geprijsd aanbieden) geplaatst en daarop de Youless aangesloten.

[ Voor 11% gewijzigd door Naalroc op 16-10-2018 15:40 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Naalroc schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:37:
[...]

Is het niet andersom? Dus de buitenunit op 3 fasen en de binnen unit op 1 fase?

En waarom gescheiden; ik zou die enkelfase eenheid op de kracht zekering bij laten zetten; bij de Mitsubishi kan je ede enkelfase binnenunit aansluiten op de buitenunit, dan komt het automatisch goed.
Andersom zou logischer zijn inderdaad. Tenzij er toevallig een combinatie is gemaakt met een heel sterk booster-element in de binnenunit die alleen op 3-fase kan ipv 1-fase maar volgens mij is dat niet zo gebruikelijk.

Bij mijn Mitsubishi is het ook zo dat ik één groep heb voor de buitenunit. De binnenunit wordt vanuit de buitenunit gevoed. Ik meet dus alleen de buitenunit met een youless. Het is echter wel mogelijk om ze beiden los te voeden maar dan heb je helaas ook 2 kWh-meters nodig en 2 youlessen om het allemaal goed te kunnen meten. Hoewel enkel het vermogen van de buitenunit echt interessant zal zijn om te monitoren. Binnen is enkel een pomp en wat stuurelektronica/kleppen voor zover ik weet maar goed, ook dat hoort erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:44
Wie van de Ecodan/zubadan bezitters heeft zijn wp al eens terug zien moduleren en op een zacht pitje verder zien pruttelen
de mijne gaat altijd op en als de wp zijn Ta bereikt heeft slaat hij af, en begint een minuut daarna weer, terwijl de wp ook zachter kan draaien
ik heb al diverse instellingen geprobeerd (thermostaat,vaste aanvoertemp, war, war met thermostaat),
beneden Ta 30 pendelt de wp, Ta boven de 30 werkt hij altijd naar de Ta toe en slaat dan af, om met een minuut weer te beginnen
diverse flows geprobeerd, maar geen effect
pomp stand 5 dan is het verschil tussen Ta en Tr 3,5 graad, en bij pompstand 2 is het verschil 5 graden

wie weet er raad, misschien heb ik een instelling over het hoofd gezien
mijn wp 8 kw zubadan draait al van mrt 2016

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Boerm schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 15:54:
Wie van de Ecodan/zubadan bezitters heeft zijn wp al eens terug zien moduleren en op een zacht pitje verder zien pruttelen
de mijne gaat altijd op en als de wp zijn Ta bereikt heeft slaat hij af, en begint een minuut daarna weer, terwijl de wp ook zachter kan draaien
ik heb al diverse instellingen geprobeerd (thermostaat,vaste aanvoertemp, war, war met thermostaat),
beneden Ta 30 pendelt de wp, Ta boven de 30 werkt hij altijd naar de Ta toe en slaat dan af, om met een minuut weer te beginnen
pomp stand 5 dan is het verschil tussen Ta en Tr 3,5 graad, en bij pompstand 2 is het verschil 5 graden

Heb je wel genoeg afgifte dan? Bij mij heeft hij altijd genoeg afgifte en haalt hij in de praktijk vrijwel nooit zijn ingestelde Ta. Ook het verschil van 3,5 graad is best weinig om een flink vermogen kwijt te kunnen. Ik kan me voorstellen dat als je flow niet zo hoog is hij het minimale vermogen van de warmtepomp niet kwijt kan en dan gaat hij gelijk uit. Weet je wat je flow is? Dan kun je het afgiftevermogen berekenen bij die 3,5 graad deltaT en kun je zien of dat in de buurt van de ondergrens van het minimale vermogen komt. Hieronder in ieder geval een plaatje van hoe die van mij op een willekeurige dag zichzelf regelt. Wel op de 75%-stand overigens. Daar staat hij bij mij vrijwel permanent op (Ecodan 7,5 kW). Om 14:00u begint overigens de SWW-run en toevalligerwijs was daarna de warmtevraag in de woning weg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/bkkOZtGODU0LDmwC6eBWv45p/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Ik heb nu een Toon thermostaat, die ik graag zou willen blijven gebruiken, bij een nog aan te schaffen warmtepomp, omdat ik daar ook stroomverbruik en opwek - teruglevering zonnepanelen mee volg.

Iemand ervaringen of een Toon ook werkt met een Zubadan of met een Panasonic? En werkt dat ook met koelen?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Panasonic monobloc is ondertussen op weg vanuit Engeland.
nu zit ik me even verder te verdiepen in het aansluiten.

kan ik buiten vanuit het monobloc deze gebruiken: https://pvcvoordeel.nl/galva-bocht-90/

en dan overgaan naar kunstof via deze:
https://www.badkamerwinke...1YQwyxEAQYBCABEgII7vD_BwE

is deze verbinding dan water dicht genoeg?
kan je Gegalvaniseerde koppelingen buiten gebruiken?

[ Voor 5% gewijzigd door Simply_jeroen op 16-10-2018 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
godfriedd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:29:
[...]

Heb je wel genoeg afgifte dan? Bij mij heeft hij altijd genoeg afgifte en haalt hij in de praktijk vrijwel nooit zijn ingestelde Ta. Ook het verschil van 3,5 graad is best weinig om een flink vermogen kwijt te kunnen. Ik kan me voorstellen dat als je flow niet zo hoog is hij het minimale vermogen van de warmtepomp niet kwijt kan en dan gaat hij gelijk uit. Weet je wat je flow is? Dan kun je het afgiftevermogen berekenen bij die 3,5 graad deltaT en kun je zien of dat in de buurt van de ondergrens van het minimale vermogen komt. Hieronder in ieder geval een plaatje van hoe die van mij op een willekeurige dag zichzelf regelt. Wel op de 75%-stand overigens. Daar staat hij bij mij vrijwel permanent op (Ecodan 7,5 kW). Om 14:00u begint overigens de SWW-run en toevalligerwijs was daarna de warmtevraag in de woning weg...

[Afbeelding]
mijn flow bij pompstand 5 is 24 liter/min, en bij pompstand 2 is de flow 16 liter/min

wij hebben 3 wp's draaien op verschillende locaties (8, 7,5 en 5 kw) en hebben alle 3 dezelfde symptomen, beginnen laag en werken zich daarna op, wij willen het graag andersom zien
en bij jou plaatje begint hij hoog en zakt daarna af
bij mij begint hij laag werkt zich daarna op

[ Voor 6% gewijzigd door Boerm op 16-10-2018 17:10 ]

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@jeroenvervuren
Waarom niet een flex slang 1" eraan?
Daar schuif je dan weer HT armaflex buisisolatie overheen (ik dacht 32 of 35 mm) en aftapen met pvctape
https://www.pumpendiscoun...Viega-Reduziermuffe-.html
https://www.sani-flex.de/...ldraht-umflechtung/a-161/
+ loctite 55
Binnen plaats je dan nog een 1" vuilvanger en 1" ontluchter?
https://www.pumpendiscoun...1032-Rotgussfittinge.html

Zo een roestige bocht zou ik er niet op zetten, maar messing gebruiken.

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Als dit op het moment speelt, dan heb jij misschien, net als ik, slechts 1 of 2 groepen open staan, dus dat betekent dat je gewoon te weinig afgifte hebt; ik heb een 14 kWh unit, die dus niet ver genoeg terug kan moduleren, en dan krijg je dus pendel gedrag, wat niet te voorkomen is. Heb je dit probleem in de winter ook? Je moet die ervaring hebben gezien dat je er al 2 winters mee gedraaid hebt.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-09 10:20

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@jeroenvervuren vanwaar monobloc gekocht in Engeland. Scheelt het veel in prijs ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:03:

kan ik buiten vanuit het monobloc deze gebruiken: https://pvcvoordeel.nl/galva-bocht-90/

https://gathering.tweaker...ist_messages/1867951/last

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

De premie die wij rekenen gaat enkel over de warmtepomp niet over de gehele opstal. De warmtepomp zouden wij als een apart object op de polis plaatsen.

U geeft hierbij een waarde op voor de pomp en deze houden wij aan als verzekerd bedrag. U betaalt dan € 2,10 per € 1000,- verzekerd bedrag, dit is exclusief 21% assurantiebelasting.

Warmtepompen zijn inderdaad redelijk nieuw en de eventuele schadelast zich pas in de toekomst duidelijk laten zien.
Wij stellen (nog) geen eisen aan een eventuele kast voor een warmtepomp, maar als u er een kast omheen plaats willen wij hiervoor wel een korting geven om de premie te verlagen naar 1,80‰.
Gewoon gebleven door
Binnenkort een afspraak...
Het kan dus wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Boerm schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

mijn flow bij pompstand 5 is 24 liter/min, en bij pompstand 2 is de flow 16 liter/min

wij hebben 3 wp's draaien op verschillende locaties (8, 7,5 en 5 kw) en hebben alle 3 dezelfde symptomen, beginnen laag en werken zich daarna op, wij willen het graag andersom zien
Wel vreemd. Ik neem wel aan dat je dan de pomp altijd op stand 5 hebt staan? Anders kan ik het pendelen wel begrijpen. Vooral in voor- en naseizoen. Bij mij toert hij in ca 5/10min op naar max vermogen dat hij nodig heeft of mag op dat moment. Ik heb de beperking erop staan zodat ik hem een beetje kan dimmen anders begint hij op een hoger vermogen. Misschien is dat 50/75% kitje wat voor je? Zorgt er in ieder geval voor dat je hem geforceerd rustiger kan laten draaien en dat hij niet zo snel zal pendelen. Vind ik persoonlijk wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
godfriedd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:49:
[...]

Wel vreemd. Ik neem wel aan dat je dan de pomp altijd op stand 5 hebt staan? Anders kan ik het pendelen wel begrijpen. Vooral in voor- en naseizoen. Bij mij toert hij in ca 5/10min op naar max vermogen dat hij nodig heeft of mag op dat moment. Ik heb de beperking erop staan zodat ik hem een beetje kan dimmen anders begint hij op een hoger vermogen. Misschien is dat 50/75% kitje wat voor je? Zorgt er in ieder geval voor dat je hem geforceerd rustiger kan laten draaien en dat hij niet zo snel zal pendelen. Vind ik persoonlijk wel fijn.
Ik heb de mijne constant op 50% staan, maar dat helpt niet tegen pendelen bij weinig afgifte: die 50% heeft betrekking op het maximale vermogen, niet op het minimale.
En bij mij beging hij ook rustig, en gaat langzaam omhoog.
Mijn interne pomp staat op stand 4, want mijn opbrengst is hetzelfde in stand 4 als 5, dus geeft stand 4 een wat lagen verbruik (aan opgenomen electra).
Wat wel helpt tegen pendelen onder deze omstandigheden, is, dat ik de pomp2 op maximale opbrengst zet, dus zoveel mogelijk water door de ene lus stuur die nu open staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970

Nee die bocht is gas draad, loopt taps toe. Je moet een vlakke koppeling hebben met platte kant zodat er pakking tussen past. Een 1 1/4 flex slang vond ik het makkelijkst, eenmaal binnen ga je over naar wat je wenst...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Messing is vaak vlak...
RVS weer niet...(al geprobeerd op een pana en geen suc6 :+ )

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-10-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
godfriedd schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:49:
[...]

de wp draait op 50%, dat kitje zit er al van het begin
hier begint de wp op 850 watt na een half uur op1200 en na een uur tussen de 14 en 1500 watt
meestal heb ik de aanvoer Ta op 35/36 graden staan, de wp slaat dan af op 35/36 graden, vervolgens start de wp na 1 minuut weer de Ta is dan alweer naar 32 graden gezakt (de Tr naar 28), en toert dan gelijk op naar 14/1500 watt
wat ik zo graag zou willen zien is, dat de wp dan terug moduleert naar ongeveer 11/1200 watt, totdat aan de warmtevraag is voldaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
AUijtdehaag schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:04:
Messing is vaak vlak...
RVS weer niet...(al geprobeerd op een pana en geen suc6 :+ )
De Duitse RVS flex slang wel hoor, zit vlakke kant aan geperst.
Die geribbelde.... Met lekker grote doorlaat...

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ik heb alles met gegalvaniseerd gedaan..
Werkt echt goed icm loctite 55!! [ Tot nu toe dan he :-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:21:
[...]

De Duitse RVS flex slang wel hoor, zit vlakke kant aan geperst.
Die geribbelde.... Met lekker grote doorlaat...
Ik heb het over "de andere kant", messing en rvs, waar je het "aan vast schroeft"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simply_jeroen
sideriusj schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:38:
@jeroenvervuren vanwaar monobloc gekocht in Engeland. Scheelt het veel in prijs ??
was nu voor een 7kw model net 3100 euro kwijt inclusief verzending

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
jeroenvervuren schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:59:
[...]

was nu voor een 7kw model net 3100 euro kwijt inclusief verzending
Welk model heb jij gekocht en waar als ik vragen mag?

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:39
Boerm schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:20:
[...]

de wp draait op 50%, dat kitje zit er al van het begin
hier begint de wp op 850 watt na een half uur op1200 en na een uur tussen de 14 en 1500 watt
meestal heb ik de aanvoer Ta op 35/36 graden staan, de wp slaat dan af op 35/36 graden, vervolgens start de wp na 1 minuut weer de Ta is dan alweer naar 32 graden gezakt (de Tr naar 28), en toert dan gelijk op naar 14/1500 watt
wat ik zo graag zou willen zien is, dat de wp dan terug moduleert naar ongeveer 11/1200 watt, totdat aan de warmtevraag is voldaan
Mijn Pana 9kW g-serie doet ook zoiets: eerste run gaan mooi langzaam met 800 watt ofzo, en duurt lang. Totdat de Ta bereikt (iets overschreden) wordt. Het gaat dan uit en na 5 minuten weer aan, maar meteen met een naar mijn idee te hoog vermogen. Als hij inderdaad dan weer zou starten op laag/laagste vermogen, dan is het allemaal een stuk mooier te regelen.

Duss.. Als iemand hier ervaring mee heeft en mogelijk een oplossing heeft, dan hou ook ik mij aanbevolen :-)

Onderliggende probleem is natuurlijk dat er te weinig afgifte is: ik heb misschien 3kW afgifte, terwijl de WP op dat moment een minimum vermogen van 5kW heeft. Hij gaat dan pendelen, maar doordat hij telkens als de buffer 5 graden is afgekoeld weer flink aan de bak gaat, is de pendel frequentie wel hoger dan wanneer hij het wat rustiger zou doen...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch

@Boerm Ik zag dat je me ook gemaild hebt eerder deze week met dezelfde vraag, excuses voor het niet reageren. Ik reageer maar in het topic, misschien dat een ander er ook iets aan heeft.

Het kan wel wat jij wil, en het is in mijn ogen ook "normaal" om op hoger vermogen te beginnen tot gewenste Ta is gehaald en dan terug te moduleren.

Zie onderstaande grafiek van mij van 02-10-2018 (laatste CV run van mij dit seizoen)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/95uu2nixzk.jpg

Zie onderstaande grafiek van toen het serieus koud was (De dipjes zijn defrosts)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mkp4xdthl9cl.jpg

Ik snap dan ook niet goed waarom jouw WP dit anders doet, welke FTC versie heb je :?

Wat gebeurt er precies als de WP stopt, wat zijn op dat moment de Ta/Tr/Tb temperaturen en wat is je flow :?
Gebruik je een buffervat :?

Je verhaal doet vermoeden dat er onvoldoende afgifte is, maar heb jij buffervat en/of naregeling :?

Heb je ook grafiekjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Tunda schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:08:
[...]

Welk model heb jij gekocht en waar als ik vragen mag?
De panasonic wh-mdc07h3e5
Bij p&m coppack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jeroenvervuren schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:15:
[...]

De panasonic wh-mdc07h3e5
Bij p&m coppack
Bewust gekozen voor de 7KW uitvoering ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Formule er op los gelaten. Kwam uit op 5.1 kW , echter ga ik nog even draaien via bestaande radiatoren (vloerverwarming komt volgend jaar) dus durfde het niet aan om de 5kw te pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
jeroenvervuren schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:43:
Formule er op los gelaten. Kwam uit op 5.1 kW , echter ga ik nog even draaien via bestaande radiatoren (vloerverwarming komt volgend jaar) dus durfde het niet aan om de 5kw te pakken
Je weet wel dat de 5kw ( volgens specificaties ) bij -7 °C 4,70Kw verwarming capaciteit heeft, en de 7Kw bij -7 5,50Kw heeft.
Daar zit niet heel erg veel verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 20:43:
Over dimension is juist niet altijd goed voor een WP.
Heb je je gasverbruik hier door laten rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Ik heb stadsverwarming en verbruik ongeveer 28gj tot 30gj per jaar.
Prijs verschil met de 7 was niet zo groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

jeroenvervuren schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:41:
Ik heb stadsverwarming en verbruik ongeveer 28gj tot 30gj per jaar.
Prijs verschil met de 7 was niet zo groot
Klopt maar soms werkt de 5 beter in deze omgeving...
Maar ach WP zal stukken goedkoper zijn dan StadsverArming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Ramon_1984 Dat lijkt mij dus exact het verschil tussen een warm huis bij -10 en een koud huis bij -10 als hij op 5,1KW uitkomt met zijn berekening. Ik neem aan dat minimale vermogen ook niet zoveel scheelt, en het COP verschil zal ook wel niet schokkend zijn. Aangezien hij met radiatoren gaat verwarmen zal hij ook wel niet de intentie hebben om COP kampioen te worden, dus ik begrijp de keuze van @jeroenvervuren dan wel.

Om dezelfde reden heb ik destijds voor een 11,2KW WP gekozen ipv de 8KW variant (moduleren alle 2 even ver terug destijds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Even een vraagje aan de pro's / vakmannen / installateurs hier....
Wat is de Herbouwwaarde van een Pana 5KW gekocht in NL zonder subsidie.
aangesloten door een erkend of goede vakman.?
Wat kost het dus om alles te laten doen, als mijn huidige wp verwoest is ...

Anders gevraagd, wat is de huidige economische waarde.Compleet.
Natuurlijk liggen de leidingen enz er allemaal bij.

Alles zelf gedaan, dus echt geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Dylantje2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:56:
Even een vraagje aan de pro's / vakmannen / installateurs hier....
Wat is de Herbouwwaarde van een Pana 5KW gekocht in NL zonder subsidie.
aangesloten door een erkend of goede vakman.?
Wat kost het dus om alles te laten doen, als mijn huidige wp verwoest is ...

Anders gevraagd, wat is de huidige economische waarde.Compleet.
Natuurlijk liggen de leidingen enz er allemaal bij.

Alles zelf gedaan, dus echt geen idee.
Pak €10.000, dat hoeft niet op de cent nauwkeurig.
Je hebt toch niet al je bezittingen getakseerd op de cent nauwkeurig?

Edit: bedoel je alleen de losse wp trouwens? Neem dan een wat lager bedrag.
Maar vraag me wel af waar je dit gegeven voor nodig hebt

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 16-10-2018 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wederom voor zijn verzekering kwestie vermoed ik. @Dylantje2 misschien zoals vaker geopperd om voor je verzekering een nieuw topic te openen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:05:
Wederom voor zijn verzekering kwestie vermoed ik. @Dylantje2 misschien zoals vaker geopperd om voor je verzekering een nieuw topic te openen :?
@Oxellaar
Yep voor mijn verzekering.
Maar ik ben er zover klaar mee/voor dus ik zal dimmen over de verzekering..:-)

Had ook een schatting voor 10K...dus die houd ik aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 21:44:
@Ramon_1984 Dat lijkt mij dus exact het verschil tussen een warm huis bij -10 en een koud huis bij -10 als hij op 5,1KW uitkomt met zijn berekening. Ik neem aan dat minimale vermogen ook niet zoveel scheelt, en het COP verschil zal ook wel niet schokkend zijn. Aangezien hij met radiatoren gaat verwarmen zal hij ook wel niet de intentie hebben om COP kampioen te worden, dus ik begrijp de keuze van @jeroenvervuren dan wel.

Om dezelfde reden heb ik destijds voor een 11,2KW WP gekozen ipv de 8KW variant (moduleren alle 2 even ver terug destijds).
Als je zelf weet dat je de radiatoren gaat vervangen voor vloerverwarming, zou ik niet voor de 7kw hebben gekozen.
Maar wellicht had ik nu helemaal niet gekozen voor een Panasonic, helemaal als je de berichten van begin september hebt gelezen (warmtewisselaar is 14% kleiner in totaal oppervlak met maar 28 platen versus de 48 platen voor de G-serie)

De controller mag dan mooi zijn, verder is de nieuwe H serie er niet op voorruit gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
In principe maakt het niet uit of je radiatoren of vloerverwarming hebt.

Hij komt op een berekend vermogen van 5,1KW, de pana 5KW haalt dat niet bij -10. Alleen daarom al zou ik net zoals @jeroenvervuren kiezen voor de 7KW variant. Je kunt het natuurlijk erop gokken, maar los van de initiële investering (Wat niet veel verschil was) zie ik zo geen nadelen, jij wel :?

En dat die nieuwe H op veel punten slechter cq. Minder is als de oude G heb ik vaker gelezen.

De maand overzichten zullen het vertellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 19:46:
[...]

Mijn Pana 9kW g-serie doet ook zoiets: eerste run gaan mooi langzaam met 800 watt ofzo, en duurt lang. Totdat de Ta bereikt (iets overschreden) wordt. Het gaat dan uit en na 5 minuten weer aan, maar meteen met een naar mijn idee te hoog vermogen. Als hij inderdaad dan weer zou starten op laag/laagste vermogen, dan is het allemaal een stuk mooier te regelen.

Duss.. Als iemand hier ervaring mee heeft en mogelijk een oplossing heeft, dan hou ook ik mij aanbevolen :-)

Onderliggende probleem is natuurlijk dat er te weinig afgifte is: ik heb misschien 3kW afgifte, terwijl de WP op dat moment een minimum vermogen van 5kW heeft. Hij gaat dan pendelen, maar doordat hij telkens als de buffer 5 graden is afgekoeld weer flink aan de bak gaat, is de pendel frequentie wel hoger dan wanneer hij het wat rustiger zou doen...
Helaas, niks aan te doen, hooguit nog stille mode.
Ik vermoed..... Dat je eerste trage start alleen gebeurt omdat je retour temp in begin te laag blijft, hij wacht tot die stijgt en geeft dan vermogen bij.
Normaal gesproken geeft hij volle bak indien drie graden afwijking van doel temp

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Gefeliciteerd met je aankoop @jeroenvervuren !

Ga je zelf installeren? Of heb je 'hulp' van een installateur ivm subsidie?
Wat is hier algemeen gezien een goede route in? Ik neem aan dat een aankoopfactuur uit engeland niet voldoende is voor een complete subsidieaanvraag. Is het met een installatie factuur van <300euro wel OK? Je zou een nieuwe installatie bv kunnen laten inspecteren of vullen (glycol) tbv een installatie factuur.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Het kan wel wat jij wil, en het is in mijn ogen ook "normaal" om op hoger vermogen te beginnen tot gewenste Ta is gehaald en dan terug te moduleren.

Ik snap dan ook niet goed waarom jouw WP dit anders doet, welke FTC versie heb je :?

ik heb de FTC 5

Wat gebeurt er precies als de WP stopt, wat zijn op dat moment de Ta/Tr/Tb temperaturen en wat is je flow TA 36 , TR 32,5 flow is 24 ltr
Gebruik je een buffervat :?

nee geen buffervat

Je verhaal doet vermoeden dat er onvoldoende afgifte is, maar heb jij buffervat en/of naregeling :?

geen naregeling , alles staat open vloerverwarming en radiatoren

Heb je ook grafiekjes

nee, Domotics geeft alleen de huidige dag, je kunt niet terug kijken in de grafieken

misschien kun je me helpen, met de instellingen, wat heb je anders ingesteld dan de fabrieksinstellingen
[/quote]

[ Voor 5% gewijzigd door Boerm op 16-10-2018 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:04
Boerm schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 17:06:
[...]

Staat in het menu wel ingesteld: aanpass versch. W/P thermo -5 en +5c ?
Bereik voorloop temperatuur ook op 25c minimaal en 40c maximaal ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:10:
[...]

Staat in het menu wel ingesteld: aanpass versch. W/P thermo -5 en +5c ?

staat op aan en thermo -5 en +5

Bereik voorloop temperatuur ook op 25c minimaal en 40c maximaal ?

staat op min 25c en max 50c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
En wat is het afgifte systeem ?
Komt het merendeel van het uitgaande water soms direct weer retour naar de WP ?
Wat lees je uit voor delta T bij het verwarmen ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Geronimoos schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:38:
Gefeliciteerd met je aankoop @jeroenvervuren !

Wat is hier algemeen gezien een goede route in? Ik neem aan dat een aankoopfactuur uit engeland niet voldoende is voor een complete subsidieaanvraag. Is het met een installatie factuur van <300euro wel OK? Je zou een nieuwe installatie bv kunnen laten inspecteren of vullen (glycol) tbv een installatie factuur.
De hoogte van het koopbedrag is niet van belang voor het toekennen van de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:16:
[...]

En wat is het afgifte systeem ?
vloerverwarming benedenverdieping en 8 radiatoren 1e en 2e verdieping

Komt het merendeel van het uitgaande water soms direct weer retour naar de WP ?
nee, alles waterzijdig uitgelegd
Wat lees je uit voor delta T bij het verwarmen ?
3,5 a 4,5c bij flow van 24 ltr/min

[ Voor 3% gewijzigd door Boerm op 16-10-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Post svp eens wat foto's van de installatie, ik ben wel benieuwd en misschien zien we iets wat dit probleem zou kunnen veroorzaken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
[quote]koevlaas2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

Post svp eens wat foto's van de installatie, ik ben wel benieuwd en misschien zien we iets wat dit probleem zou kunnen veroorzaken ?
[/quote

bij deze een foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/b28e7hfWRZ4lsPyJSfqd7kqJ/thumb.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Boerm op 17-10-2018 00:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
[quote]Boerm schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 00:04:
~~~
koevlaas2 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:23:
[...]

[/quote

bij deze een foto
[Afbeelding]
Jeetje, wat een spaghetti...
Hier word ik zo 123 niet wijs uit, maar ik kan mij voorstellen dat hierin eea niet klopt. (is een gevoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Boerm even een samenvatting van de feiten (correct me if i'm wrong)

8KW Zubadan
geen buffervat
debiet van 24 ltr/minuut
dT van max 4,5 graad
Ta temperaturen van boven de 30 graden

Klacht: Opgenomen elekrisch vermogen begint laag, eindigt hoog en stop zonder terug te moduleren.

Brainfart van mij
Dat het opgenomen vermogen in het begin relatief laag is komt door het opstarten en de lage Ta op dat moment, met een flow van 24 ltr minuut is de max dT bij 8KW 4,76, wat dus aardig overeenkomt met de door jou waargenomen 4,5. Als het systeem koud is zal de Ta dus nooit hoger zijn als Tr+4,5 graad.
Vooral tijdens de start van een run zal de Ta dus maximaal 25 graden zijn, waardoor je een hoge COP hebt en dus relatief weinig opgenomen elektrisch vermogen. (en weinig afgiftevermogen door de lage Ta)

Omdat je geen gebruik maakt van een buffervat zal de Ta gestaag stijgen, namelijk pas op het moment dat de Tr stijgt.

Ik heb het vermoeden dat een buffervat je probleem wel eens kon verhelpen.
Ik vraag me af of jouw afgiftesyseem wel hoort/kan werken met een flow van 24 ltr/minuut, het lijkt mij vrij veel. Je vloerverwarming heeft 4 groepen zo te zien, mijn langste groepen hebben 2 ltr/minuut, dat is nog maar 8 liter, jij pompt er 24 ltr/minuut in, nu weet ik niet wat radiatoren nodig hebben qua flow :?

Stel dat je afgiftesysteem minder flow nodig heeft en door het toepassen van een buffervat zal je Tr hard stijgen omdat de overtollige flow direct de retour in gaat waardoor de Ta gaat stijgen en je dus vrij snel op setpoint Ta zit wanneer de WP gaat terugmoduleren. Tenminste zo gebeurt het bij mij.

@Oxellaar geef jij eens jouw ongezouten mening over deze situatie. Is bovenstaande echt een "Brainfart" van mij, of is er een kans aanwezig dat er een kern van waarheid inzit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:39
reneeke1970 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:33:
[...]

Helaas, niks aan te doen, hooguit nog stille mode.
Ik vermoed..... Dat je eerste trage start alleen gebeurt omdat je retour temp in begin te laag blijft, hij wacht tot die stijgt en geeft dan vermogen bij.
Normaal gesproken geeft hij volle bak indien drie graden afwijking van doel temp
Ik had inderdaad ontdekt dat de stille modus wat rust brengt. Weet niet of het maakt, maar ik heb de H-serie, die met die nieuwe remote. Had al gelezen dat er onderhuids weinig gewijzigd is,

Weet jij of weet jij waar ik info kan vinden over die stille mode? Zo zijn er 3 niveaus; maar ik kan nergens vinden op welk percentage het vermogen wordt gebrenst in elke stand, etc.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Fullpower schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:25:
[...]

Ik had inderdaad ontdekt dat de stille modus wat rust brengt. Weet niet of het maakt, maar ik heb de H-serie, die met die nieuwe remote. Had al gelezen dat er onderhuids weinig gewijzigd is,

Weet jij of weet jij waar ik info kan vinden over die stille mode? Zo zijn er 3 niveaus; maar ik kan nergens vinden op welk percentage het vermogen wordt gebrenst in elke stand, etc.
Nee helaas, ik heb de g versie.
En volgens mij is er juist veel gewijzigd onderhuids......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
Geronimoos schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:38:

Dit staat er op de site van de RVO:
Veilig installeren door een deskundig installateur?
Het is van belang dat een apparaat deskundig is geïnstalleerd volgens de voorschriften. Voorschriften staan bijvoorbeeld in brancherichtlijnen en ook in het Bouwbesluit. U voorkomt hiermee ook onveilige situaties zoals brandgevaar of milieuoverlast.

Daarom geldt per 1 januari 2018 ook de subsidievoorwaarde dat u kunt aantonen dat het apparaat is geïnstalleerd door een deskundige installateur. Een bewijs is bijvoorbeeld een factuur van de installateur of de aannemer. Als er geen vermelding op de factuur staat, kan een door een installateur ingevulde checklist van de installatie of een foto van de installatie voldoende zijn.

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-08 19:49
Oxellaar schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 23:19:
[...]

De hoogte van het koopbedrag is niet van belang voor het toekennen van de subsidie.
Dat is inderdaad zo, maar de voorwaarde is wel dat de warmtepomp geïnstalleerd is door een "deskundig installateur". Welk bewijs wordt hiervoor gevraagd? Ik neem aan een installatie factuur van een bedrijf werkzaam in de verwarmings/koel techniek.

Edit: zie post hierboven, kan ik mijzelf deskundig maken door een foto van de installatie naar de rvo te sturen!?

Ik denk niet dat ik uiteindelijk de gehele installatie van een monoblock zelf zal doen, een paar restpunten, controle en in bedrijfstelling kan ik op een factuur laten zetten.

[ Voor 24% gewijzigd door Geronimoos op 17-10-2018 09:32 ]

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
Met mijn wpb was een foto voldoende om subsidie te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb alles zelf gedaan, maar omdat het een split-unit is, het f-gassen verhaal aan een deskundige installateur @koevlaas2 overgelaten; subsidie na aanvraag snel binnen (week of drie, dacht ik)

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 17-10-2018 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 00:46:
@Boerm

Klacht: Opgenomen elekrisch vermogen begint laag, eindigt hoog en stop zonder terug te moduleren.
Zolang je een delta T van 4.5 c hebt moet de unit kunnen doorlopen, tenzij je ingesteld hebt staan de dat de Ta niet overschreden mag worden dan slaat ie inderdaad af. Met standaard instellingen nog wat speling en probeert de unit met moduleren de stijging binnen de perken te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Zolang je een delta T van 4.5 c hebt moet de unit kunnen doorlopen, tenzij je ingesteld hebt staan de dat de Ta niet overschreden mag worden dan slaat ie inderdaad af. Met standaard instellingen nog wat speling en probeert de unit met moduleren de stijging binnen de perken te houden.
Die instelling die jij aanhaalt (Aanpass. versch. W/P thermo ) doet helemaal niets bij een vaste Ta of WAR regeling. Deze instellingen zijn alleen van toepassing bij Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:42:
[...]

Die instelling die jij aanhaalt (Aanpass. versch. W/P thermo ) doet helemaal niets bij een vaste Ta of WAR regeling. Deze instellingen zijn alleen van toepassing bij Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) zover ik weet.
Zoals jij vanmorgen al aangaf, is de flow ook naar mijn idee niet goed.
Met vloerverwarming, die zeg voor het gemak 100 meter lang is heb je meer dan genoeg aan 2L p/m
80 meter, dat ik zelf heb draait op 1.5 L p/m
Je kan het wel door je instalatie jagen, maar dat schiet niet op.
In deze instalatie dient een buffervat geinstaleerd te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:46:
[...]

Zoals jij vanmorgen al aangaf, is de flow ook naar mijn idee niet goed.
Met vloerverwarming, die zeg voor het gemak 100 meter lang is heb je meer dan genoeg aan 2L p/m
80 meter, dat ik zelf heb draait op 1.5 L p/m
Je kan het wel door je instalatie jagen, maar dat schiet niet op.
In deze instalatie dient een buffervat geinstaleerd te worden.
Als de flow voor de vloerverwarmingsgroepen te hoog is vindt er geen (onvoldoende) warmteafgifte plaats.
Mijn groepen zijn ook zo'n 80 meter, en hebben een debiet nodig van inderdaad zo'n 1,5 ltr/minuut.

Stel dat je er 3 ltr/minuut doorheen "blaast" zal de dT halveren.

Ik weet alleen niet welk debiet een radiator nodig heeft, misschien iemand anders in dit topic?

m.b.t. de "problemen" van @Boerm zat ik me later nog iets anders te bedenken.
In het begin pruttelt de WP wel op laag vermogen. Ik denk dat dit komt omdat er weinig afgifte is als de Ta laag is (wat bij het opstarten zo is natuurlijk).
"stel" de ruimtetemperatuur is 20 graden en de Ta is 25 graden dan is er een bepaalde vermogensafgifte (dT van 5)
Bij een Ta van 30 graden is het afgegeven vermogen 200% (dT van 10)
Bij een Ta van 35 graden is het afgegeven vermogen 300% (dT van 15).

Dit verklaart naar mijn idee waarom de WP bij @Boerm zo "Rustig" start en vervolgens oploopt in opgenomen vermogen, de Ta stijgt waardoor het afgegeven vermogen stijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
koevlaas2 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:26:
[...]

Niet helemaal mee eens. Als die deltaT ervoor zorgt dat hij het minimale vermogen niet kwijt kan zal hij uit gaan voor korte tijd. Ik heb geen idee welke aanvoertemperatuur @Boerm gebruikt en bij welke buitentemperaturen het zich voor doet, maar als ik in het Mitsubishi databook kijk zie ik dat deze 8kW Zubudan een erg hoog minimaal vermogen heeft. Veel hoger dan mijn Ecodan van 7,5 kW. Oftewel, die kan veel verder terugmoduleren.

Even als voorbeeld: met een buitentemperatuur van 2 graden en een Ta van 35 graden is het minimale vermogen 5,8 kW. Nou las ik eerder dat de deltaT mogelijk zelfs maar 3,5 graden was. In dat geval kun je met een flow van 24L/minuut (0.4L/seconde) precies die 5,8 kW kwijt in je afgiftesysteem. (0,4*3,5*4,187=5,86kW). De kans dat hij dan gaat pendelen is al zeer aanwezig. Stel dat je de Ta lager hebt staan, bijvoorbeeld 25 of 30 graden dan is het minimale vermogen zelfs nog veel hoger namelijk 8,1 kW en gaat hij zeker pendelen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1FhZI0Zqg29NQJhYkKgQPIDM/thumb.jpg

Ik denk dat dus de oplossing kan zitten in het ophogen van de Ta of/en het toepassen van een buffervat.

Mijn Ecodan heeft bij dezelfde omstandigheden (Ta/Tb) een minimaal vermogen dat 2/3 kW lager is dus die kan nog wel zakken in vermogen. Die Zubudan kan dat simpelweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:02
Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:14:
Als de flow voor de vloerverwarmingsgroepen te hoog is vindt er geen (onvoldoende) warmteafgifte plaats.
Mijn groepen zijn ook zo'n 80 meter, en hebben een debiet nodig van inderdaad zo'n 1,5 ltr/minuut.
Dat is interessante data. Bij welke andere condities is dat?
- Ingangstemperatuur van het water (of retourtemperatuur?)
- Ruimtetemperatuur?

Op basis daarvan (en andere bronnen) zou ik voor onze woning ook mooi het systeem uit kunnen rekenen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
godfriedd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

. (0,4*3,5*4,187=5,86kW).

waar komt die 4,187 weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:38
@Grolsch
- Als dit voor radiatoren niet klopt, hoezo zou dit voor de vloerverwarming wel kloppen?
@Boerm "4,187" Omrekeningsfactoren voor energie

[ Voor 22% gewijzigd door dunklefaser op 17-10-2018 18:16 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Andrehj schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:32:
[...]

Dat is interessante data. Bij welke andere condities is dat?
- Ingangstemperatuur van het water (of retourtemperatuur?)
- Ruimtetemperatuur?

Op basis daarvan (en andere bronnen) zou ik voor onze woning ook mooi het systeem uit kunnen rekenen.
Dat zijn geen data, dat is een (foutieve) aanname. Feitelijk is verschil tussen vloertemperatuur en kamertemperatuur bepalend voor warmteafgifte vloerverwarming, het zgn. zelfregeleffect.

Ik moet de 1e formule nog vinden die warmteafgifte vloerverwaming afhankelijk maakt van de flow. Maar ik hou me aanbevolen.
Pagina: 1 ... 65 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.