Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Een gokje, ik ben niet thuis in de pana.pleio65 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:03:
Instabiele stand-by warmtepomp.
Vanmorgen ontdekte ik instabiliteit in het stand-by verbruik van de warmtepomp. Normaal is het stand-by verbruik 8 Watt. Nu is er langere tijd sprake grote geschommelingen. De pomp zelf heeft geen warmte geleverd. De interne cv-pomp en de koelfan kunnnen samen niet aan het vermogen in de pieken vookomen. Ik vraag mij af wat de oorzaak zou kunnnen zijn.
Forum~ [Afbeelding: Instabiel]~ ~ ~
Maar het gebeurd zo te zie in de koude uren. Temp beneden x graden. WP gaat de olie/compressor/gassen of dergelijke op bedrijfs temp brengen. En de waterpomp gaat wellicht draaien. Vorstpreventie en dergelijke.
De pomp op mijn hitachi slaat bijv. vanaf 7 graden aan.
Laat hem keuren door een installateurGeronimoos schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 09:28:
[...]
Dat is inderdaad zo, maar de voorwaarde is wel dat de warmtepomp geïnstalleerd is door een "deskundig installateur". Welk bewijs wordt hiervoor gevraagd? Ik neem aan een installatie factuur van een bedrijf werkzaam in de verwarmings/koel techniek.
Edit: zie post hierboven, kan ik mijzelf deskundig maken door een foto van de installatie naar de rvo te sturen!?
Ik denk niet dat ik uiteindelijk de gehele installatie van een monoblock zelf zal doen, een paar restpunten, controle en in bedrijfstelling kan ik op een factuur laten zetten.
voor paar tienen.
Die doe je bij de aanvraag icm je serienummer
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
`Andrehj schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 17:32:
[...]
Dat is interessante data. Bij welke andere condities is dat?
- Ingangstemperatuur van het water (of retourtemperatuur?)
- Ruimtetemperatuur?
Op basis daarvan (en andere bronnen) zou ik voor onze woning ook mooi het systeem uit kunnen rekenen.
Mijn vloerverwarming is uitgerekend door Henco en de uitgangsgegevens zijn Ta 35 graden, er worden Max druk verliezen genoemd (Kpa), wat ze daarmee willen weet ik eigenlijk niet. Verder wordt er per groep een debiet aangegeven die afhankelijk is van gewenste ruimtetemperatuur en lengte van de groep.
Verder heb je natuurlijk wel een geschikt afgiftesyseem nodig. Dit is allemaal op elkaar afgestemd.
Daarom heeft een onnodige flow van 4 liter per minuut ook geen nut als de boel is uitgerekend op 2 liter per minuut. Je komt op een punt dat je vloer domweg niet meer energie kwijt kan, het enigste wat je dan bereik is dat je Tr veel hoger is.
Als je er interesse in hebt wil ik je mijn berekening wel mailen, dan graag ff contact via PM/Mail.
Ik weet niet wat de flow voor radiatoren moet zijn.dunklefaser schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:13:
@Grolsch
[...]
- Als dit voor radiatoren niet klopt, hoezo zou dit voor de vloerverwarming wel kloppen?
@Boerm "4,187" Omrekeningsfactoren voor energie
Het medium (vloerverwarming / radiator) moet dit inderdaad ook kunnen handelen maar in de basis betekent een hogere Ta meer afgifte. Dit komt omdat de dT tussen Ta en ruimtetemperatuur dan hoger is.LittleTycoon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:45:
[...]
Dat zijn geen data, dat is een (foutieve) aanname. Feitelijk is verschil tussen vloertemperatuur en kamertemperatuur bepalend voor warmteafgifte vloerverwarming, het zgn. zelfregeleffect.
Ik moet de 1e formule nog vinden die warmteafgifte vloerverwaming afhankelijk maakt van de flow. Maar ik hou me aanbevolen.
Voor het berekenen van vermogen geldt wederom de formule Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW, dit geld ook voor afgegeven vermogen.
Daarom wil je met een WP zoveel mogelijk afgifte creeëren, zodat je met een zo hoog mogelijke Ta kan werken, wat dus wel tot gevolg heeft een hogere flow anders zou de formule niet kloppen
Bedrijven als Henco maken natuurlijk niet voor de fun zulke berekeningen. Dat is allemaal op elkaar afgestemd, het is bij vloerverwarming een berekening waarin de diamater van de buis een rol speelt, de Ta, de T gewenst, de h.o.h. afstand, drukverliezen en debiet. Dit moet allemaal wel enigszins in balans zijn.
Klopt! Alleen de flow verhogen heeft geen/minimaal effect: de delta-t zal evenredig kleiner worden, maar het afgegeven vermogen is het product van die twee.LittleTycoon schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 18:45:
[...]
...
Ik moet de 1e formule nog vinden die warmteafgifte vloerverwaming afhankelijk maakt van de flow. Maar ik hou me aanbevolen.
Het afgegeven vermogen zal een klein tikkie hoger worden omdat door de kleinere delta-t, de gemiddelde temperatuur over de vloer, radiator of convector iets hoger wordt. Maar dat zijn procenten.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Vorstpreventie is op 2 graden ingesteld heb ik nu even snel even gecontroleerd. De laagste temperatuur in de warmtepomp was om 09:35 vanmorgen 14 graden.thefox154 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:19:
[...]
Een gokje, ik ben niet thuis in de pana.
Maar het gebeurd zo te zie in de koude uren. Temp beneden x graden. WP gaat de olie/compressor/gassen of dergelijke op bedrijfs temp brengen. En de waterpomp gaat wellicht draaien. Vorstpreventie en dergelijke.
De pomp op mijn hitachi slaat bijv. vanaf 7 graden aan.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Verwijderd
Ik weet nog niet of het werkt, de verwarming is nog niet aan geweest.
Uit nieuwsgierigheid, wat is het debiet van een normale radiator bij Ta 35 gradenVerwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:53:
ik heb een handige app van IMI HyTools genaamd, hierbij kan de afmetingen van de radiator, de T aanvoer en DeltaT invoeren, je krijg dan het aantal Liter per uur.
Ik weet nog niet of het werkt, de verwarming is nog niet aan geweest.
Je weet dat je leverancier iets gedaan heeft, ziet er ingewikkeld uit, je begrijpt het fijne er niet van maar komt desondanks nog steeds tot een causale conclusieGrolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 19:37:
[...]
`
Mijn vloerverwarming is uitgerekend door Henco en de uitgangsgegevens zijn Ta 35 graden, er worden Max druk verliezen genoemd (Kpa), wat ze daarmee willen weet ik eigenlijk niet. Verder wordt er per groep een debiet aangegeven die afhankelijk is van gewenste ruimtetemperatuur en lengte van de groep.
Daarom wil je met een WP zoveel mogelijk afgifte creeëren, zodat je met een zo hoog mogelijke Ta kan werken, wat dus wel tot gevolg heeft een hogere flow anders zou de formule niet kloppen
Bedrijven als Henco maken natuurlijk niet voor de fun zulke berekeningen. Dat is allemaal op elkaar afgestemd, het is bij vloerverwarming een berekening waarin de diamater van de buis een rol speelt, de Ta, de T gewenst, de h.o.h. afstand, drukverliezen en debiet. Dit moet allemaal wel enigszins in balans zijn.
Ik kan helpen: als het goed is heeft die leverancier de wvb als input genomen (dus W/m2 verlies bij genormeerde Tb en gewenste binnen T per ruimte). Hier is je vloerverwarming op ontworpen (combi Ta, hoh, buisdoorsnee, groepslengte), moet dus de W/m2 verlies kunnen compenseren.
Debiet is hierbij een fijnafstelling, namelijk om drukverlies te compenseren veroorzaakt door verschillen in groeplengte, want groepen voor een ruimte zijn natuurlijk nooit even lang en meer weerstand van lange groep betekent onevenredige warmteverdeling in de ruimte. Let wel, allemaal t.o.v. die (theoretische) wvb.
Maar dat is voor het probleem met die zubadan nu helemaal niet relevant. Het is helemaal geen -10. Dus flow maximaal (stand 5 ipv stand 2) door de vloerverwarming jagen of Ta sterk verhogen gaat door zelfregulerend effect bijna niets brengen qua afgifte van dat WP vermogen. Meer warmteverlies gaat helpen
Kernvraag is waarom springt die WP uberhaupt aan bij deze buitentemperaturen .
Maar je bent toch met me eens dat als je de Ta verhoogt de afgifte ook (redelijk fors) groter wordt
Maar we dwalen inderdaad te ver van het probleem van die Zubadan af, ik probeer alleen maar een verklaring te vinden en het enige verschil tussen mijn situatie en zijn situatie is een buffervat.
Verwijderd
radiator: Type21 1,6x0.6mGrolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 20:24:
[...]
Uit nieuwsgierigheid, wat is het debiet van een normale radiator bij Ta 35 graden(Ik verwacht erg hoog omdat ze zijn berekend op Ta 80 ofzo)
T aanvoer: 35
T retour: 30
T ruimte: 17
afgegeven vermogen: 488W
debiet: 1,4 l/min
lijkt mij wat laag, we gaan het ondervinden zodra de pomp weer draait, maar als het weer zo blijft wordt dat november.
Bij mijn radiators staat flow meter einde schaal van 4. Delta t is minder dan twee graden. Met dbe werkt primaVerwijderd schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:03:
[...]
radiator: Type21 1,6x0.6m
T aanvoer: 35
T retour: 30
T ruimte: 17
afgegeven vermogen: 488W
debiet: 1,4 l/min
lijkt mij wat laag, we gaan het ondervinden zodra de pomp weer draait, maar als het weer zo blijft wordt dat november.
1 PVoutput . Dongen NB
Qua vermogen is dat dus ongeveer hetzelfde (ook +- 500Watt).reneeke1970 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:17:
[...]
Bij mijn radiators staat flow meter einde schaal van 4. Delta t is minder dan twee graden. Met dbe werkt prima
Wat is eigenlijk beter ? flow van 2 ltr/minuut met een dT van 4, of een flow van 4 ltr/minuut met een dT van 2 ?
Het resultaat lijkt mij hetzelfde
Mijn thermostaatknoppen beginnen bij hogere doorvoersnelheden te ruisen (als de ingestelde temperatuur in de buurt komt) dus ik heb liever de lagere doorvoersnelheidGrolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:21:
[...]
Qua vermogen is dat dus ongeveer hetzelfde (ook +- 500Watt).
Wat is eigenlijk beter ? flow van 2 ltr/minuut met een dT van 4, of een flow van 4 ltr/minuut met een dT van 2 ?
Het resultaat lijkt mij hetzelfde
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar mijn vraag ging meer of een afgiftesysteem (radiator of vloerverwarming). Wat is beter, hoge flow lage dT of een lage flow en hoge dT.
@Felicia dat is inderdaad een goed argument om de flow te verlagen
Bij vloerverwarming zal de delta t vanzelf kleiner worden.Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:33:
@Andrehj dat je over de WP (opwekkingkant) liever een lagere Dt dus hogere flow wil hebben is mij bekend.
Maar mijn vraag ging meer of een afgiftesysteem (radiator of vloerverwarming). Wat is beter, hoge flow lage dT of een lage flow en hoge dT.
Hier staat de pomp van de panasonic op 1 , bij een koude start loopt de delta t op tot 4 graden om vervolgens snel naar een delta t van 2 te gaan.
Daar loopt de panasonic een tijdje op, todat de retour te warm is en dan stopt hij er mee
Of hoe passen de jullie de flow aan?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Ik mag weer mijn energie leverancier gaan uitkiezen en kwam er achter dat de gasprijs met dik 10cent om hoog is gegaan. Laat ik nu 1800m3 verbruiken en mijn electra verbruik (3400kwh met zonnepanelen op het dak compenseren naar de 0kwh)
Heb een 2-1kap woning (bj 2008) met een 198m2 vloeroppervlak en 590m3 inhoud.
De woning heeft beneden vloerverwarming als hoofdverwarming, boven radiators en in de douche combi tussen vloer en radiator.
Nu heb ik zitten lezen en dacht een elga is een mooie oplossing vooral voor het voor en najaar.
Maar nu blijkt mijn huidige cv ketel een nefit topline compact hrc25 /cq4 nog al een drama ketel is, kromme branderdeksels, slechte gloeipennen etc. Ik ben bang dat die geen lange levens duur heeft, of nefit moet nog een vervangingsprogramma opstarten..
Hier door heb ik dus ook gekeken naar een hybride oplossing of zelf standalone warmte pomp met een warmwatervat.
Volgens de berekening in de topic start heb ik ongeveer 10kW nodig.
wat zoek ik hier, eigenlijk advies. Heb genoeg installateurs in de vrienden groep, maar warmtepompen adviseren is vak apart heb ik gemerkt.
Het moet gewoon veel kouder worden, dan gaat het vermogen omlaag en de vraag omhoog.Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 11:42:
[...]
Die instelling die jij aanhaalt (Aanpass. versch. W/P thermo ) doet helemaal niets bij een vaste Ta of WAR regeling. Deze instellingen zijn alleen van toepassing bij Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) zover ik weet.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Atlantic explorer voor je swwTito129 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:44:
weet niet of dit helemaal het juiste topic is maar denk het wel.
Ik mag weer mijn energie leverancier gaan uitkiezen en kwam er achter dat de gasprijs met dik 10cent om hoog is gegaan. Laat ik nu 1800m3 verbruiken en mijn electra verbruik (3400kwh met zonnepanelen op het dak compenseren naar de 0kwh)
Heb een 2-1kap woning (bj 2008) met een 198m2 vloeroppervlak en 590m3 inhoud.
De woning heeft beneden vloerverwarming als hoofdverwarming, boven radiators en in de douche combi tussen vloer en radiator.
Nu heb ik zitten lezen en dacht een elga is een mooie oplossing vooral voor het voor en najaar.
Maar nu blijkt mijn huidige cv ketel een nefit topline compact hrc25 /cq4 nog al een drama ketel is, kromme branderdeksels, slechte gloeipennen etc. Ik ben bang dat die geen lange levens duur heeft, of nefit moet nog een vervangingsprogramma opstarten..
Hier door heb ik dus ook gekeken naar een hybride oplossing of zelf standalone warmte pomp met een warmwatervat.
Volgens de berekening in de topic start heb ik ongeveer 10kW nodig.
wat zoek ik hier, eigenlijk advies. Heb genoeg installateurs in de vrienden groep, maar warmtepompen adviseren is vak apart heb ik gemerkt.
En een WP welke jij wilt qua type, uitzoeken
Vrienden mee aansluiten
Subsidie op beide apparaten incasseren.
Gascontract!!! opzeggen en niet je meter..
En blijven lachen
Een radiator (en ook vloerverwarming) kan het meeste vermogen afgeven bij een zo hoog mogelijke gemiddelde temperatuur. Dit bereik je door de dT zo klein mogelijk te maken. (als dat kan)Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:33:
@Andrehj dat je over de WP (opwekkingkant) liever een lagere Dt dus hogere flow wil hebben is mij bekend.
Voorbeeld: aanvoer 38 C retour 30 C T gemiddeld is 34 C versus: aanvoer 38 C retour 34 C T gemiddeld is 36 C
Verschil in dit voorbeeld is 2C hoger gemiddelde temperatuur naar de omgeving.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Klopt, alleen het nadeel is dat je warmtepomp weer een lekkere dT wil hebben. Anders loopt je aanvoerT onnodig op.Gasschuif schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 22:59:
[...]
Een radiator (en ook vloerverwarming) kan het meeste vermogen afgeven bij een zo hoog mogelijke gemiddelde temperatuur. Dit bereik je door de dT zo klein mogelijk te maken. (als dat kan)
Voorbeeld: aanvoer 38 C retour 30 C T gemiddeld is 34 C versus: aanvoer 38 C retour 34 C T gemiddeld is 36 C
Verschil in dit voorbeeld is 2C hoger gemiddelde temperatuur naar de omgeving.
Vandaar dat er voor klimaatsystemen op LTV 5K dT aangehouden word.
Met 35/30 @ -10 als uitgangspunt.

Alleen is 5K over een vloer niet realistisch, daar ga je eerder richting de 10K. Anders moet je een veel te hoog debiet aanhouden.
[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 17-10-2018 23:26 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
De afgifte gaat alleen omhoog bij grotere verschillen tussen ruimte temp en vloertemp. https://www.mair-heiztech...ow/selbstregeleffekt.html, effe een linkje erbij. Duits, in NL google weinig inhoudelijk hierover te vinden. Je ziet het ook terug in de warmteafgiftetabellen van leveranciers, b.v. Albrand (en dan nog doorlezen in de gebruikte DIN en ISSO normen)Grolsch schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:01:
In andere bewoording probeer ik bovenstaande uit te leggenZoals jij het hierboven omschrijft zit het in ieder geval in m'n hoofd
Maar je bent toch met me eens dat als je de Ta verhoogt de afgifte ook (redelijk fors) groter wordtJij hebt het over %'en, maar als je van Ta 25 verandert naar Ta 35 is het naar mijn idee veel meer als een paar %.
Maar we dwalen inderdaad te ver van het probleem van die Zubadan af, ik probeer alleen maar een verklaring te vinden en het enige verschil tussen mijn situatie en zijn situatie is een buffervat.
Dus wat @Gasschuif post klopt dus niet voor vv. Voor radiatoren ligt het iets anders, omdat warmte direct aan de lucht wordt overgedragen.
[ Voor 6% gewijzigd door LittleTycoon op 17-10-2018 23:38 ]
1=16L/m, 2=19L/m. 3=22/m L 4=25L/m en 5 is 25L/m Afgelezen met parameter 540.
Voorlopig dus stand 4 ingesteld. Vollast dT is c.a. 5C (sensorwaardes op hele graden) dus ongeveer.
Stand 3 zou ook nog kunnen dan een ietsjes lagere COP. Pompvermogen verschil moet ik nog eens uitzoeken. Minimum pompvermogen is 4 W, maximum 70 W staat op het pompplaatje.
Pompstanden zijn instelbaar op het display, wel makkelijk dus.
[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 17-10-2018 23:40 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dat is de warmtecapaciteit van water. Die constante vermenigvuldigd met de flow (in liters per seconde) en de deltaT geeft het vermogen van dat moment
Kortere groepen maken?Oxellaar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:13:
Alleen is 5K over een vloer niet realistisch, daar ga je eerder richting de 10K. Anders moet je een veel te hoog debiet aanhouden.
Het "probleem" van @Boerm speelt al ruim 2 jaar, inclusief koudere temperaturen, dus het heeft niet met temperaturen te maken.koevlaas2 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:45:
[...]
Het moet gewoon veel kouder worden, dan gaat het vermogen omlaag en de vraag omhoog.
@Oxellaar en @Gasschuif bedankt voor jullie toelichtingen.
Zelf denk ik dat er voor vloerverwarmingsgroepen en ook radiatoren ook een soort maximum flow is vanwege het drukverlies in het afgiftesysteem.
Maar om een kort verhaal lang te maken (en dat is het ondertussen
Dat kan lang niet altijd makkelijk en is ook vaak niet nodig. Als het gewenste vermogen al gehaald wordt. Waarom dan overal verdelers wegzetten om meer en kortere groepen te maken?
Naar iedere verdeler moet een set leidingen, soms zelfs twee sets voor koelen en verwarmen.
Dat past niet overal en kost behoorlijk wat meer.
Het lijkt me dat een sensor op een verkeerde plek zit/meet. Je hebt geen buffervat, (deels) vv. Het is dan in principe "onmogelijk" dat Ta dan in 1 minuut 4 graden zakt.Boerm schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 18:20:
[...]
de wp draait op 50%, dat kitje zit er al van het begin
hier begint de wp op 850 watt na een half uur op1200 en na een uur tussen de 14 en 1500 watt
meestal heb ik de aanvoer Ta op 35/36 graden staan, de wp slaat dan af op 35/36 graden, vervolgens start de wp na 1 minuut weer de Ta is dan alweer naar 32 graden gezakt (de Tr naar 28), en toert dan gelijk op naar 14/1500 watt
wat ik zo graag zou willen zien is, dat de wp dan terug moduleert naar ongeveer 11/1200 watt, totdat aan de warmtevraag is voldaan
Alleen heb ik nu voor de verdeler een T-stuk zitten zodat er warm water naar de VV gaat en naar de oude radiatoren op de boven verdieping (die maar zelden gebruikt worden).
Als ik nu naar een pomploze verdeler ga is het maar de vraag hoe het water gaat stromen, vooral naar boven of naar de VV. Het zal in ieder geval nooit goed in balans zijn denk ik.
Dus heb ik het idee om een Verdeler te bestellen met 1 extra groep. Dan sluit ik de boven verdieping aan op de extra groep. Het lijkt mij dat ik dan prima de flow's kan regelen en het T-stuk weg kan laten. Of zie ik dan iets over het hoofd?
Je kunt de aansluiting van je radiaroren ook zo laten en er een inregel afsluiter tussen zetten. Kan in de toevoer of retour. (retour heeft de voorkeur, is het koudst) Je kunt zo het gevraagde debiet naar boven wat afknijpen. De link geeft duims, 3/4 of 1/2 duims kan denk ik ook wel, hangt af van het benodigd debiet boven. Hoeveel radiatoren?tim-1985 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 10:43:
Ik zit er aan te denken om mijn HT VV-verdeler met pomp te vervangen voor een pomploze verdeler.
Alleen heb ik nu voor de verdeler een T-stuk zitten zodat er warm water naar de VV gaat en naar de oude radiatoren op de boven verdieping (die maar zelden gebruikt worden).
Als ik nu naar een pomploze verdeler ga is het maar de vraag hoe het water gaat stromen, vooral naar boven of naar de VV. Het zal in ieder geval nooit goed in balans zijn denk ik.
Dus heb ik het idee om een Verdeler te bestellen met 1 extra groep. Dan sluit ik de boven verdieping aan op de extra groep. Het lijkt mij dat ik dan prima de flow's kan regelen en het T-stuk weg kan laten. Of zie ik dan iets over het hoofd?
https://www.warmteservice...ftapkraan-1%22/p/33708110
Wat ook kan is je radiatoren voorzien van een voetventiel in individueel in te regelen op dT.
Zitten er open dicht kranen op of thermostaat kranen?
Wat ook nog kan, maar dan moet je wel een beetje handig zijn, is de pomp er uithalen en de huidige verdeler wellicht aanpassen naar pomploos?
[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 18-10-2018 12:40 ]
dat lijkt mij iets te simpel, begreep door de lage flow bij vloerverwarming dat je ook een open verdeler nodig bent of is dat de altantic?Dylantje2 schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:46:
[...]
Atlantic explor voor je sww
En een WP welke jij wilt qua type, uitzoeken
Vrienden mee aansluiten
Subsidie op beide apparaten incasseren.
Gascontract!!! opzeggen en niet je meter..
En blijven lachen
Hmm tijd dat ik een adviseur zoek hier in het noorden die er verstand van heeft
Zoek 5 adviseurs / installateurs en je zal 5 verschillende meningen krijgenTito129 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:13:
[...]
dat lijkt mij iets te simpel, begreep door de lage flow bij vloerverwarming dat je ook een open verdeler nodig bent of is dat de altantic?
Tja, dat was een typisch Dylantje antwoord; ik denk dat hij jou aanbeveelt om een atlantict warmtepomp aan te schaffen voor het aanmaken van warm water (= sww) en voor de verwarming een aparte warmtepomp naar keuze aan te schaffen.Tito129 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:13:
[...]
dat lijkt mij iets te simpel, begreep door de lage flow bij vloerverwarming dat je ook een open verdeler nodig bent of is dat de altantic?
Om even naar je oorspronkelijke vraag terug te komen, ik denk dat je schatting van de capaciteit van de wp voor verwarming en warm water samen inderdaad rond de 10kWh ligt. Een ieder hier zal waarschijnlijk het merk van zijn eigen keuze aanbevelen, en dat zijn er nogal wat; ik denk dat je het beste een paar avonden kunt besteden aan het doorlezen van dit forum, dan krijg je een beetje een indruk.
Ook is het handig als je de lijst van 'goedgekeurde' wp doorneemt in verband met het verkrijgen van subsidie.
De suggestie van dylantje is gebaseerd op het vangen van 2x subsidie, namelijk 1 x voor een wp voor het maken van warm water, en dan ook nog eens subsidie te krijgen op een (wat kleinere) wp voor de verwarming. Er valt hier te lezen, dat je een atlantic voor ca €100 in huis kunt hebben, na aftrek van de subsidie; dan nog wel aansluiten natuurlijk.
Een aparte wp voor sww heeft voor sommigen wel als nadeel, dat hij als lawaaierig kan worden ervaren, maar dat speelt dan weer minder als hij op een plek staat waar lawaai er minder toe doet.
Je kunt voor hybride gaan, maar dat betekent in jou geval dan wel ook een nieuwe ketel, als de huidige op zijn laatste benen loopt; dus niet doen dan lijkt mij.
Als je voor en wp gaat, dan kan je ook van het gas af gaan, en hoef je de vaste kosten van de aansluiting ook niet meer op te brengen.
Betreffende de verdeler: het beste werk je met een gesloten (pomploze) verdeler, maar je kunt ook, afhankelijk van het merk en type, de bestaande open verdeler ombouwen; dit is meestal mogelijk als je een type hebt met 2 afzonderlijke balken voor aanvoer en retour met de pom daartussen; aan de andere kant is een gesloten verdeler minder prijzig dan een open verdeler, en kan de bestaande open verdeler naar de Marktplaats.
Hopelijk heb je hier iets aan.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
nee zo simpel is het.Tito129 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:13:
[...]
Er zijn hier mensen met config 1 en config 2 en cong 3enz enz enz
Ider zijn meug..
En bedenk niet iedere woning is hetzelfde
De meesten hier zijn met dezelfde vragen begonnen #m2
Door goed te lezen ens osm iets te veel vragen hier maak je een bewustere keuze..
Met adviezen hier kun je config 1 of config x bevestigen of juist ontkrachten
En tsja je hele leven bestaat uit keuzes.
En de 1 kiest voor een WAF en de ander juist niet:-)
Ik las hier iets over het KISS principe en dat staat mij erg aan.
En sommige installateurs verdien veel gel aan systemen die niet nodige zijn.
Of hebben ooit een systeem aangesloten en zweren daar bij, omdat het andere vreemd is. [ dit is echt te begrijpen als je garantie en service MOET bieden voor een systeem van 10K + ..... ]
Wat ik hier mooi vind is dat alles en iedereen er anders over denkt.
En ervaringen heeft.
Is soms een nadeel.. Want er is ook veel ruis...
Maar voor jou idee ik lees 15 jaar voordat ik het werkend had...
Dus succes en veel leesplezier hier.
Filter de ruis hieruit en je hebt de beste info van heel NL hier...
Edit..
Daarnaast zul je hier en daar echt moeten investeren om je oude systeem aan te passen..
[ Voor 3% gewijzigd door Dylantje2 op 18-10-2018 21:43 ]
Off topic, maar wat een hydraulische fouten in het schema. Ik hoop voor de klant dat het zo niet gemaakt wordt.Oxellaar schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 23:13:
[...]
Klopt, alleen het nadeel is dat je warmtepomp weer een lekkere dT wil hebben. Anders loopt je aanvoerT onnodig op.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Je weet pas als je de goede keuze hebt gemaakt als je woning warm blijft met 0 graden en lekker veel mist....Dylantje2 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:41:
[...]
nee zo simpel is het.
Er zijn hier mensen met config 1 en config 2 en cong 3enz enz enz
Ider zijn meug..
En bedenk niet iedere woning is hetzelfde
De meesten hier zijn met dezelfde vragen begonnen #m2
Door goed te lezen ens osm iets te veel vragen hier maak je een bewustere keuze..
Met adviezen hier kun je config 1 of config x bevestigen of juist ontkrachten
En tsja je hele leven bestaat uit keuzes.
En de 1 kiest voor een WAF en de ander juist niet:-)
Ik las hier iets over het KISS principe en dat staat mij erg aan.
En sommige installateurs verdien veel gel aan systemen die niet nodige zijn.
Of hebben ooit een systeem aangesloten en zweren daar bij, omdat het andere vreemd is. [ dit is echt te begrijpen als je garantie en service MOET bieden voor een systeem van 10K + ..... ]
Wat ik hier mooi vind is dat alles en iedereen er anders over denkt.
En ervaringen heeft.
Is soms een nadeel.. Want er is ook veel ruis...
Maar voor jou idee ik lees 15 jaar voordat ik het werkend had...
Dus succes en veel leesplezier hier.
Filter de ruis hieruit en je hebt de beste info van heel NL hier...
Edit..
Daarnaast zul je hier en daar echt moeten investeren om je oude systeem aan te passen..
Zozo... En welke ramp verwacht je?Pietje555 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:47:
[...]
Off topic, maar wat een hydraulische fouten in het schema. Ik hoop voor de klant dat het zo niet gemaakt wordt.
En je weet dat het een principeschema is neem ik aan.
Ik zal je gerust stellen, het draait als trein.
Totaal foutloos zal het niet zijn, want dat gebeurt zelden.
Dit ontwerp is door behoorlijk wat instanties goedgekeurd, heeft BREEAM certificering en voldoet aan de BRL 6000-21, dus ik zou me niet teveel zorgen maken
[ Voor 38% gewijzigd door Oxellaar op 19-10-2018 06:24 ]
Too much power voor die paar groepjes vloerverwarming en op radiatoren kan het beest ook niet los.Grolsch schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 07:31:
[...]
Het "probleem" van @Boerm speelt al ruim 2 jaar, inclusief koudere temperaturen, dus het heeft niet met temperaturen te maken.
@Oxellaar en @Gasschuif bedankt voor jullie toelichtingen.
Zelf denk ik dat er voor vloerverwarmingsgroepen en ook radiatoren ook een soort maximum flow is vanwege het drukverlies in het afgiftesysteem.
Maar om een kort verhaal lang te maken (en dat is het ondertussen) is het probleem van @Boerm nog niet opgelost
Jammer dat Urk voor mij ver weg is, wellicht dat @alberthakvoort eens kan kijken.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ondertussen is de boel geïnstalleerd (WP Boiler voor SWW en 14KW WP Mitsubishi) en hij heeft een WVB laten maken, en her en der wat LTV Jaga radiatoren laten plaatsen.
Hij had nog wat vragen over de werking, en heeft mij uitgenodigd om onder het genot van een LPG'tje e.e.a. uit te leggen.
Eerlijk is eerlijk, het zag er netjes uit, mooi buffervat van 200 liter ertussen en de unit draaide goed.
Wat alleen niet werkte was de thermostaat. Hij draait WAR en volgens hem heeft hij een aan/uit thermostaat van Honeywell (Round) maar ondanks dat de thermostaat wel schakelt (vlammetje aan op display) wordt de WP niet aan of uitgeschakeld.
De WP reageert er gewoon helemaal niet op.
Zover ik weet kun je hier verder niets aan instellen, is aangesloten op IN1 (13-14).
je kunt met DS SW2-1 de werking omkeren, maar wat ik ook probeerde hij reageerde er gewoon NIET op.
Nu ben ik geen installateur, dus ben ook niet gaan schroeven, maar weet iemand wat hier aan de hand kan zijn
Kabelbreuk misschien
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2018 07:22 ]
Dien je geen aan/uit thermostaat te gebruiken.Grolsch schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:22:
Eerder deze week belde die bekende van mij waar ik het eerder dit jaar over had (5000m3 gas vervangen met een 14KW WP) zie Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
Ondertussen is de boel geïnstalleerd (WP Boiler voor SWW en 14KW WP Mitsubishi) en hij heeft een WVB laten maken, en her en der wat LTV Jaga radiatoren laten plaatsen.
Hij had nog wat vragen over de werking, en heeft mij uitgenodigd om onder het genot van een LPG'tje e.e.a. uit te leggen.
Eerlijk is eerlijk, het zag er netjes uit, mooi buffervat van 200 liter ertussen en de unit draaide goed.
Wat alleen niet werkte was de thermostaat. Hij draait WAR en volgens hem heeft hij een aan/uit thermostaat van Honeywell (Round) maar ondanks dat de thermostaat wel schakelt (vlammetje aan op display) wordt de WP niet aan of uitgeschakeld.
De WP reageert er gewoon helemaal niet op.
Zover ik weet kun je hier verder niets aan instellen, is aangesloten op IN1 (13-14).
je kunt met DS SW2-1 de werking omkeren, maar wat ik ook probeerde hij reageerde er gewoon NIET op.
Nu ben ik geen installateur, dus ben ook niet gaan schroeven, maar weet iemand wat hier aan de hand kan zijnWat ik me al bedacht had misschien is het de open therm versie
(er staat geen type nummer op) en kun je een thermostaat doormeten op die 2 adertjes
En indien ja, wat moet je dan meten
Kabelbreuk misschien
Thermostaat van de muur halen en de draadjes aan elkaar knopen is de eenvoudigste test. Als de WP dan wel aangaat is er iets met je thermostaat, gaat ie niet aan moet je verder zoeken (of de installateur bellen natuurlijk).Grolsch schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:22:
[..]
Nu ben ik geen installateur, dus ben ook niet gaan schroeven, maar weet iemand wat hier aan de hand kan zijnWat ik me al bedacht had misschien is het de open therm versie
(er staat geen type nummer op) en kun je een thermostaat doormeten op die 2 adertjes
En indien ja, wat moet je dan meten
Kabelbreuk misschien
Heb al veel op de fora gelezen over warmtepompen, en heb inmiddels ook een offerte binnen. Wat ik niet goed begrijp is het verschil in prijs (excl. installatie)
Daikin Altherma 8kw + 260L warmwater, ~7K
Daikin Altherma 8kw hybride met cv: ~5K
Hoe kan het dat een 8kw hybride zoveel goedkoper is dan de all-electric 8kw?
Dat klopt, en volgens hem is dat zo, maar ik kan aan de buitenkant van de thermostaat geen typenummer of aanduiding lezen / zien.Ramon_1984 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:07:
[...]
Dien je geen aan/uit thermostaat te gebruiken.
Dat lijkt mij inderdaad een mooie klusje voor zijn installateur, ik geef alleen advies maar ga zelf niet sleutelen aan iets waar nog garantie op zitjvanderneut schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:33:
[...]
Thermostaat van de muur halen en de draadjes aan elkaar knopen is de eenvoudigste test. Als de WP dan wel aangaat is er iets met je thermostaat, gaat ie niet aan moet je verder zoeken (of de installateur bellen natuurlijk).
De round is er ook in aan/uit uitvoering, zie onderstaande link:AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:46:
@Grolsch
Honeywell round is toch opentherm?
Maar waarom hangt daar niet de controller van de mitsu?
Hier ook gedaan en gebruik gemaakt van bestaande 2 draadjes van oude thermostaat.
https://www.coolblue.nl/p...ound-aan-uit-bedraad.html
Maar als ik aan de kant van de WP de 2 draadjes aan een multimeter "knoop" meet ik daar dan iets
Tnx, dit wou ik weten!AUijtdehaag schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:58:
@Grolsch
Zet de multimeter op piepen.
Ff de pennen tegen elkaar om te testen.
Schakelt de thermostaat dan piept je multimeter.
En de werking van de WP kan hij "testen" door zelf sluiting te maken op desbetreffende ingang.
Maar doet nog niets.. net nog 21 graden in huis.. dus lijkt me dit een soort van standy?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=15321&sid=15798
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 19-10-2018 09:26 ]
Die thermostaat kun je probleemloos doorpiepen om te checken of deze de twee contacten 'maakt' of 'breekt', met die IN1-contacten van de wp moet je wel oppassen! Ik meen me te herinneren dat één van die contacten gewoon 230V is. Je kunt wel om het te testen een draadje de 2 contacten direct laten verbinden maar ik zou het aansluiten daarvan alleen doen met de spanning eraf. Mijn ervaring is dat hij altijd gewoon reageert op dat contact (na een paar seconden) mits die dipswitch 2-1 goed staat.Grolsch schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:59:
[...]
Tnx, dit wou ik weten!
En de werking van de WP kan hij "testen" door zelf sluiting te maken op desbetreffende ingang.
@AUijtdehaag Ik zou persoonlijk niet die controller in mijn woonkamer willen hangen omdat ik 'm niet mooi vind maar los daarvan kun je dan ook niet de verwarmingsmodus WAR+thermostaat hanteren terwijl velen hier dat de meest ideale optie vinden.
Het lijkt erop dat je waterpomp (verbruik van 32watt) wel loopt maar je warmtepomp niet ?Dylantje2 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:26:
It is a life..:-)
Maar doet nog niets.. net nog 21 graden in huis.. dus lijkt me dit een soort van standy?
Ik ken je regeling niet, volgens mij draai je WAR only zonder thermostaat
[ Voor 59% gewijzigd door Grolsch op 19-10-2018 10:07 ]
Je pomp draait?Dylantje2 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:26:
It is a life..:-)
Begin oktober weekje gedraaid en gisteren gecontroleerd of alles nog netjes op druk staat. Dat is het geval dus ik ben er klaar voor :-)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
@Grolsch
Ik weet niet wat er gebeurd...
Maar er is beweging..
De fan zie ik niet lopen van de WP..
Dus het zal de Waterpomp zijn als dat zou kunnen? Ik weet het echt [ nog ] niet..
Maar er is verbruik hahah
Kweet het...Grolsch schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:41:
@Dylantje2 Dat is slecht voor je COP, wel verbruik maar geen thermische opwekking![]()
Maar ik heb hem gewoon op direct staan en de binneunit als kamertherostaat.
Dus ja:-) Stekker eruit

Of is dat ergens in te stellen.
Het lijkt me een soort van voorbereidingsmodus? Of praat ik nu poep
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
?PeterZ(on) schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:47:
Ik zou de kamerthermostaat eens tijdelijk lager zetten. Als bij mij de wp uit gaat en de thermostaat nog vraagt heb ik ook een hoger verbruik.
Hij staat op 21
En het is 21
Dus het is denk ik ergens een grensgeval oid?
Als ik hem lager zet, gaat hij zeker uit. MAAR de WAF kilt me, 21 is de afspraak hahahaha
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017
Uhm oke.PeterZ(on) schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:59:
Je kunt het toch even proberen om te kijken wat dan het verbruik is, weet iig of het daar aan ligt. Zet je hem daarna weer hoger.
Ik weet wat het verbruik is als hij niets doet.
Die staat voor de piek.
En als je op de dagen klikt in PVoutput kun je zien wat zijn stilstandverbruik is.
Te weinig afname en te veel power blijft een probleemkoevlaas2 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 23:41:
[...]
Too much power voor die paar groepjes vloerverwarming en op radiatoren kan het beest ook niet los.
Jammer dat Urk voor mij ver weg is, wellicht dat @alberthakvoort eens kan kijken.
Ik zie het bij mij zelf ook wel, qua verwarming ben ik nog nooit boven de 1500watt verbruik uitgekomen, terwijl met SWW bij koud weer de 2700watt aangetikt wordt.
Laatste run was van 02-10-2018, maar vannacht in Twente alweer aardig fris geworden (1,9 graden vannacht).
De voorspellingen zijn ook dat het wat kouder wordt de komende periode, dus eindelijk kan de Mitsu aan de bak

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
regelt op 1 graad met minimaal 1 graad overshoot. Nu is het verschil tussen +22C en -21C eigenlijk te groot.
Is het mogelijk een thermormaat (bijvoorkeur draadloos) aan het systeem te hangen voor de temp. regeling met een fijnere regeling echter de controler functies moeten behouden blijven uitgezonderd de thermostaat functie.
Indien dit mogelijk is, welke thermostaat is dan geschikt?
[ Voor 8% gewijzigd door Chip2710 op 19-10-2018 16:49 ]
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Misschien een idee om eerst in te regelen zonder ruimte compensatie, om vervolgens weer ruimte compensatie aan te zetten.Chip2710 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:33:
De Hitachi draait bij ons op WAR met ruimte compensatie echter de thermostaat in de controler
regelt op 1 graad met minimaal 1 graad overshoot. Nu is het verschil tussen +22C en -21C eigenlijk te groot.
Is het mogelijk een thermormaat (bijvoorkeur draadloos) aan het systeem te hangen voor de temp. regeling met een fijnere regeling echter de controler functies moeten behouden blijven uitgezonderd de thermostaat functie.
Indien dit mogelijk is, welke thermostaat is dan geschikt?
Aangezien de capaciteit van mijn Hitachi iets te grootmis en bij +10C de warmte nietRamon_1984 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 18:41:
[...]
Misschien een idee om eerst in te regelen zonder ruimte compensatie, om vervolgens weer ruimte compensatie aan te zetten.
kwijt kan wil ik graag kunnen regelen via de thermostaat om het systeem af te laten slaan.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
De achterzijde

De voorzijde

Besturingsprint

Frequentieregelaar compressor

Van bovenzijde naar beneden de unit in

Bovenzijde

Zo ziet hij er nu uit aan de voorzijde, twijfel nog of ik de linkerzijde ook nog ga verven

Zijkant met nu geverfd hoekpaneel nog wit, is nu Sigma exterieur Ral 7016, geen goedkoop verfje, maar wel in een keer dekkend over wit...

[ Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 19-10-2018 22:03 ]
Bijna een nibe zo. Veel beter. Maar wat een zooi met de elekttra.Gasschuif schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:50:
Ben bezig de Mitsubishi Zubadan te verven aan de buitenzijde, de panelen liggen er af en even wat foto's gemaakt.
De achterzijde
[Afbeelding]
De voorzijde
[Afbeelding]
Besturingsprint
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenzijde
[Afbeelding]
Zo ziet hij er nu uit aan de voorzijde, twijfel nog of ik de linkerzijde ook nog ga verven
[Afbeelding]
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Wat mis ik in deze gedachte gang?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Dan maar geen LPP, en we leven nog steeds allemaal
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Mooi, lijkt wel een Nibe.Gasschuif schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:50:
Ben bezig de Mitsubishi Zubadan te verven aan de buitenzijde, de panelen liggen er af en even wat foto's gemaakt.
De achterzijde
[Afbeelding]
De voorzijde
[Afbeelding]
Besturingsprint
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenzijde
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zijkant met nu geverfd hoekpaneel nog wit, is nu Sigma exterieur Ral 7016, geen goedkoop verfje, maar wel in een keer dekkend over wit...Het was net te donker om nog een goede foto van de zijkant te maken.
[Afbeelding]
Is toch een gokje om poedercoating een nieuwe laag te geven.
Is het sigma op alkyd basis? Want dat is vaak geen succes op poedercoating.

Maart 2016 gaat genormaliseerd verbruik naar beneden. Dit komt door aanpassing van het klokprogramma
November 2016 gaat verbruik omhoog, precies na een printwissel van de ELGA. ( vreemd )
September 2017 gaat verbruik weer heel hard naar beneden, weer na een printwissel.
Weird.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Heb je het nu over een specifiek merk? Ik denk niet dat je opzich maar één ding mist. Er zijn fabrikanten die bijv geen 60-65c voor een desinf. runop de compressor kunnen halen... Die zullen dus wel met een e-element moeten werken. Met inderdaad cop=1 als resultaat. En dat staat nooit groot in de reclame folderronaldmathies schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:20:
Ik zat vandaag eens te denken, een SWW vat moet om de zoveel tijd een legionella preventie run doen. En wat ik maar niet begrijp is het volgende, stel je hebt een 200 liter boiler, en die heb je standaard ingesteld staan op 45 graden, waarom gaat de warmtepomp dan in hemelsnaam een elektrisch element gebruiken om van 45 helemaal naar de 60 te gaan? Dat is toch enorm inefficient, waarom gebruikt hij niet eerst de warmtepomp om de temperatuur omhoog te brengen totdat je praktisch COP=1 hebt en dan pas overschakelt naar elektrisch verwarmen wat ook COP=1.
Wat mis ik in deze gedachte gang?
Even uit mijn hoofd bijv. Panasonic max 55 graden dus e-element erbij. Behalve de HT-serie die kan hoger. De Hitachi hier in de tuin doet max 58 graden op de compressor.
De atlantic wpboiler doet zijn desinf. run op de compressor. Alpha en nibe kunnen ook op de compressor naar 65 graden. En er zullen er nog wel een aantal zijn die dit ook halen.
En kijk eens naar de NEN1006, de regelgeving in NL stelt dat je in een woning minimaal 55 graden uit je tappunt moet hebben. Maar laten we hier niet teveel over uitweiden anders hebben we straks net als met de nen1010 pagina's vol reacties
Dus ik zit vrij dicht bij het NEN1006 voorschrift.
[ Voor 7% gewijzigd door Jan Treur op 20-10-2018 05:48 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
In mijn geval gaat het om een mitsubischi, ii probeer het nu zelf zo veel mogelijk af te vangen door de LPP run precies na de standaard SWW run van 14:00 ‘s middags te doen. Maar ik zou veel liever zien dat hij dan ook nog eens de WP zou gebruiken ipv het electrisch element.thefox154 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:20:
[...]
Heb je het nu over een specifiek merk? Ik denk niet dat je opzich maar één ding mist. Er zijn fabrikanten die bijv geen 60-65c voor een desinf. runop de compressor kunnen halen... Die zullen dus wel met een e-element moeten werken. Met inderdaad cop=1 als resultaat. En dat staat nooit groot in de reclame folder![]()
Even uit mijn hoofd bijv. Panasonic max 55 graden dus e-element erbij. Behalve de HT-serie die kan hoger. De Hitachi hier in de tuin doet max 58 graden op de compressor.
De atlantic wpboiler doet zijn desinf. run op de compressor. Alpha en nibe kunnen ook op de compressor naar 65 graden. En er zullen er nog wel een aantal zijn die dit ook halen.
En kijk eens naar de NEN1006, de regelgeving in NL stelt dat je in een woning minimaal 55 graden uit je tappunt moet hebben. Maar laten we hier niet teveel over uitweiden anders hebben we straks net als met de nen1010 pagina's vol reacties
Of dat ik kan instellen dat de SWW èèns in de 14 dagen naar 55 moet als normaal gedrag en dan de LPP run.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Wat voor een merk WP heb jij dan?Jan Treur schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 04:57:
Die van mij gaat zonder element tot ca 58 graden en gebruikt het element alleen om die laatste twee graden te doen. De kWh meter van het element staat na 5 jaar op een totaal van 57 kWh, dus rond de 10 a 11 kWh per jaar, dat is bijna niets. Maar ik heb ook wel eens gezien dat hij toch eerder het element ging gebruiken. Het was onduidelijk waarom dat toen was. Mede om die reden regel ik de legionellaverhitting nu zelf door een paar keer per maand een wat warmere dag te kiezen en dan zelf de SWW temperatuur op 60 graden te zetten. Vanwege nogal intensief gebruik van de badkamer (jongere in huis en veel sporten) staat de SWW-temperatuur standaard ook al behoorlijk hoog: rond de 54 graden.
Dus ik zit vrij dicht bij het NEN1006 voorschrift.
Heeft het eigenlijk zin om met dit soort dingen bij Aklima aan te kloppen en te vragen of ze bij mitsu hier wel eens over nagedacht hebben? Dit is volgens mij geen rocket science, en je kan er naar mijn idee enorm veel energy mee besparen.Grolsch schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:57:
Helemaal niets @ronaldmathies , ik verbaas me er ook al 1,5 jaar over.
Dan maar geen LPP, en we leven nog steeds allemaal(N=4)
Ik heb het bij mij trouwens nu ingesteld op 1x inde twee weken, en dan na de SWW run.
[ Voor 8% gewijzigd door ronaldmathies op 20-10-2018 07:37 ]
Fujitsu (zie ook onder mijn posts)ronaldmathies schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:34:
Wat voor een merk WP heb jij dan?
Dat zou ik ook wel handig vinden.ronaldmathies schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:33:
Of dat ik kan instellen dat de SWW èèns in de 14 dagen naar 55 moet als normaal gedrag en dan de LPP run.
[ Voor 41% gewijzigd door Jan Treur op 20-10-2018 07:59 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Je kunt altijd een mailtje sturen, maar ik denk dat het niet kan vanwege de regeling.ronaldmathies schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:36:
[...]
Heeft het eigenlijk zin om met dit soort dingen bij Aklima aan te kloppen en te vragen of ze bij mitsu hier wel eens over nagedacht hebben? Dit is volgens mij geen rocket science, en je kan er naar mijn idee enorm veel energy mee besparen.
Ik heb het bij mij trouwens nu ingesteld op 1x inde twee weken, en dan na de SWW run.
Technisch kan het heel goed, de Zubadan kan probleemloos 55 graden halen en zelfs wel richting de 60 volgens mij.
Het probleem van de Mitsu is dat de sofware zegt "ga via WP naar setpoint boiler, en ga verder via element".
Het was prettig geweest als de WP bij LPP zeg "Ga naar 58 graden via WP en doe de rest via element" maar zover ik weet bestaat dit niet "standaard".
Nu heb ik enige tijd geleden dezelfde vraag gesteld in dit topic, en iemand had een "Workaround" via de scenes in MELCLOUD. Ik ga kijken of ik dit terug kan vinden via de zoekfunctie
[edit]
Gevonden, 3 topics terug
alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 20-10-2018 08:29 ]
Standby verbruik veranderd?mkleinman schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:05:
Ik heb een interessante grafiek toegevoegd aan mijn domotica setup. kWh/graaddag over periode van een jaar. Die is erg opvallend.
[Afbeelding]
Maart 2016 gaat genormaliseerd verbruik naar beneden. Dit komt door aanpassing van het klokprogramma
November 2016 gaat verbruik omhoog, precies na een printwissel van de ELGA. ( vreemd )
September 2017 gaat verbruik weer heel hard naar beneden, weer na een printwissel.
Weird.
En wellicht zit er betere firmware op de prints voor de aansturing.
Net even op het verfblik gekeken, heb het woord alkyd niet kunnen vinden tussen al die kleine lettertjes.Oxellaar schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:02:
[...]
Mooi, lijkt wel een Nibe.
Is toch een gokje om poedercoating een nieuwe laag te geven.
Is het sigma op alkyd basis? Want dat is vaak geen succes op poedercoating.
Het spul is wel oplosmiddel arm, maar je ruikt het goed in de garage. Geen idee dus.
De tijd zal het leren, na een winter en zomer weet ik meer.
Vanmorgen heeft de Mitsu zijn eerste start gemaakt, ruimte 20 C en setpoint 20 C. Ik heb hem nu ingesteld op ruimteregeling, en de max van de stooklijn op 38 C gezet. Ik zie op mijn radiatoren nu 35 C toevoer. Eens kijken hoe dat gaat de komende dagen. Ik wilde starten met WAR, maar er is (nog) geen aparte thermostaat om de WP dan te stoppen. Veel glas hier op het ZO waar nu met zon veel vermogen door naar binnen komt. Komende tijd een beetje experimenteren dus kijken hoe het gaat
Ook mijn vrouw heeft natuurlijk buiten geluisterd vanmorgen en die heeft zeer goede oren, hij is super stil hoorde ik....
[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 20-10-2018 09:31 ]
Ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan. Ik zou zelf verwachten dat mitsu de apparaten zo energie zuinig mogelijk wilt draaien, de wp het werk laten doen komt alleen maar ten goede van de cop, al vraag ik mij af of dat meegenomen wordt in de prestatie van het apparaat voor de specsheet.Grolsch schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 08:13:
[...]
Je kunt altijd een mailtje sturen, maar ik denk dat het niet kan vanwege de regeling.
Technisch kan het heel goed, de Zubadan kan probleemloos 55 graden halen en zelfs wel richting de 60 volgens mij.
Het probleem van de Mitsu is dat de sofware zegt "ga via WP naar setpoint boiler, en ga verder via element".
Het was prettig geweest als de WP bij LPP zeg "Ga naar 58 graden via WP en doe de rest via element" maar zover ik weet bestaat dit niet "standaard".
Nu heb ik enige tijd geleden dezelfde vraag gesteld in dit topic, en iemand had een "Workaround" via de scenes in MELCLOUD. Ik ga kijken of ik dit terug kan vinden via de zoekfunctie
~~~[edit]
Gevonden, 3 topics terug
alberthakvoort in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 4"
De FTC5 kan toch geüpdatet worden met nieuwe software? Dit lijkt me nu typisch iets wat gewoon gefixed moet kunnen worden, en wat de klanten gewoon geld oplevert. (En voor Mitsubishi / Alklima weer nieuwe klanten)Grolsch schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 08:13:
[...]
Je kunt altijd een mailtje sturen, maar ik denk dat het niet kan vanwege de regeling.
Wie wil Alklima "vanuit de community" benaderen?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb een contactpersoon bij Aklima, ik zal eens een mail sturen met de vraag of ze hier iets mee kunnen.Andrehj schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 09:56:
[...]
De FTC5 kan toch geüpdatet worden met nieuwe software? Dit lijkt me nu typisch iets wat gewoon gefixed moet kunnen worden, en wat de klanten gewoon geld oplevert. (En voor Mitsubishi / Alklima weer nieuwe klanten)
Wie wil Alklima "vanuit de community" benaderen?
Te veel vermogen ga je niet oplossen met ruimte compensatie.Chip2710 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:26:
[...]
Aangezien de capaciteit van mijn Hitachi iets te grootmis en bij +10C de warmte niet
kwijt kan wil ik graag kunnen regelen via de thermostaat om het systeem af te laten slaan.
Als je over een buffervat draait dan zou je de warmtepomp op war kunnen laten draaien en je verwarming op een aan / uit thermostat.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Lijkt me niet handig, denk dat je verdamper dat niet erg leuk vind. Op deze manier beperk je alleen maar de warmte 'inname'. Als je koudemiddel niet kan verdampen zal hij als het goed is in storing slaan om te voorkomen dat er vocht in de compressor komt. Ik vermoed zelfs dat de wp eerst juist harder gaat werken.frisianstar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:41:
Vroeger plaatste men in de winter wel een stuk karton voor de radiateur van een auto om de afkoeling van de motor te verminderen, kun je ook een stuk van de ventilator van een WP afdekken als de warmte capaciteit te groot is? dus geen buffervat gebruiken maar gewoon een stuk karton?
De compressor isoleren zou kunnen, maar dat is denk ik al gebeurd. Tenminste hier is deze netjes ingepakt. Misschien een stukje isolatie aan de binnenzijde van kast? Volgens mij zijn er tweakers die dat gedaan hebben maar dan meer voor het geluid.
[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 20-10-2018 13:49 ]

Die compressor gaat dan vloeistof krijgen van de verdamper.
Daar kan die niet zo goed tegen en zegt dan: bekijk het maar met je experimentjes...
[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2018 13:52 ]
Ik begreep dat zijn Hitachi met thermostaat en ruimte compensatie draait.Grolsch schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:37:
@Ramon_1984 hij zegt toch ook thermostaat en volgens mij geen ruimte compensatie
Echter kan blijkbaar de stooklijn door de controller niet verder omlaag worden getrokken waardoor eer een.overshoot van +1 wordt gecreëerd.
Daarom vroeg ik of de warmtepomp niet volledig op de war kan gaan draaien, zodat de stooklijn beter bij zijn woning en vanuit daar weer gaan draaien met ruimte compensatie.
De kans dat je vloeistof gaat draaien is inderdaad aanwezig. Al zal het expansieventiel wel verder dicht laten lopen om dit te voorkomen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:49:
@frisianstar
[Afbeelding]
Daar kan die niet zo goed tegen en zegt dan: bekijk het maar met je experimentjes...
Maar waarschijnlijk trigger je ook onnodig een defrost, omdat de zuiggas temperatuur inzakt.
@frisianstar Wat jij wilt werkt niet, het minimale vermogen zit in de compressor, niet in de afmetingen van de condensor.
Het is nog steeds koude damp en geen vloeistof die door mijn (AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:49:
@frisianstar
[Afbeelding]
Het wordt pas weer vloeistof ná de compressor.
Mijn idee is om een WP te nemen met nú flinke overcapaciteit, zodat ik later bij een uitbouw van het huis voldoende WP-capaciteit heb.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3
Dan leg je toch terras (vloer)verwarming aan...Dan kan je de overcapaciteit ook kwijt.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-10-2018 14:09 ]
Als ik hem goed begrepen heb heeft hij in sommige gevallen te veel capaciteit waardoor hij een kamerthermostaat wil toepassen om de WP af te laten slaan.Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:51:
[...]
Ik begreep dat zijn Hitachi met thermostaat en ruimte compensatie draait.
Echter kan blijkbaar de stooklijn door de controller niet verder omlaag worden getrokken waardoor eer een.overshoot van +1 wordt gecreëerd.
Daarom vroeg ik of de warmtepomp niet volledig op de war kan gaan draaien, zodat de stooklijn beter bij zijn woning en vanuit daar weer gaan draaien met ruimte compensatie.
Maar in de basis heb je gelijk, je moet proberen de WAR stooklijn zo goed mogelijk in te stellen en de ruimtecompensatie kleine verschillen op laten vangen. Neemt niet weg dat in sommige gevallen een thermostaat noodzakelijk is door externe invloeden zoals ook bij mij thuis.
Vannacht in Twente weer aardig fris, weerstation van de buurman gaf -1 vannacht, WP ging om 11:00 ff aan, maar om 12:00 door de zon alles alweer op temperatuur.
Dit topic is gesloten.