Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.809 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:02
Grolsch schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:13:
[...]

Als ik hem goed begrepen heb heeft hij in sommige gevallen te veel capaciteit waardoor hij een kamerthermostaat wil toepassen om de WP af te laten slaan.

Maar in de basis heb je gelijk, je moet proberen de WAR stooklijn zo goed mogelijk in te stellen en de ruimtecompensatie kleine verschillen op laten vangen. Neemt niet weg dat in sommige gevallen een thermostaat noodzakelijk is door externe invloeden zoals ook bij mij thuis.

Vannacht in Twente weer aardig fris, weerstation van de buurman gaf -1 vannacht, WP ging om 11:00 ff aan, maar om 12:00 door de zon alles alweer op temperatuur.
En toch als je het goed heb draaien , dan vangt de ruimte compensatie de externe invloeden op.

Hier was het vannacht ook fris, temperatuur vloog gisteravond omlaag van 14 naar 8 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
frisianstar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 14:02:
[...]

Het is nog steeds koude damp en geen vloeistof die door mijn ( :+ ) patent karton minder opgewarmd wordt om zodoende minder warmtecapaciteit te krijgen.
Het wordt pas weer vloeistof ná de compressor.

Mijn idee is om een WP te nemen met nú flinke overcapaciteit, zodat ik later bij een uitbouw van het huis voldoende WP-capaciteit heb.
Het is juist meer vloeistof dan damp, zeker als je er karton voor zet. Intrede verdamper is na de compressor ;)

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:44
Grolsch schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:37:
@Ramon_1984 hij zegt toch ook thermostaat en volgens mij geen ruimte compensatie
Ik kan de invloed van de thermostaat t.o.v. van de buitentemperatuur beïnvloeden of uitzetten.
Zit standaard in de Hitachi controler.

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:51:
[...]

Ik begreep dat zijn Hitachi met thermostaat en ruimte compensatie draait.
Echter kan blijkbaar de stooklijn door de controller niet verder omlaag worden getrokken waardoor eer een.overshoot van +1 wordt gecreëerd.
Daarom vroeg ik of de warmtepomp niet volledig op de war kan gaan draaien, zodat de stooklijn beter bij zijn woning en vanuit daar weer gaan draaien met ruimte compensatie.
De thermostaat slaat pas af bij +1C. Dus thermostaat ingesteld op 21C dan slaat deze pas af bij 22C
Die +1C kan ook ingesteld worden met +2 of +3C
Mijn systeem heeft geen afgifte genoeg,, het opgenomen wattage gaat op een gegeven moment
langzaam maar gestaag omhoog totdat de WP uitslaat om na een paar minuten weer aan te slaan en weer een poging onderneemt.
De interne pomp (de Alpha 2 Grundfos pomp is wel in te stellen aan de pomp) draait gek genoeg op een niet te beïnvloedbare opbrengst. Ondanks dat ik in de controler de opbrengst wijzig, blijft de opbrengst van de pomp van de Hitachi onveranderd. Voor de plaatsing van de Grundfos was dit wel in te stellen.
Mijn flow is nu te laag, +/- 0,96m3/u naar het buffer. Voor de plaatsing van het buffer was dit 1,36m3/u.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:16
AUijtdehaag schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:49:
@frisianstar
[Afbeelding]

Die compressor gaat dan vloeistof krijgen van de verdamper.
Daar kan die niet zo goed tegen en zegt dan: bekijk het maar met je experimentjes...
Dit plaatje is een beetje misleidend.
1) De compresor pompt niet maar comprimeert. Naam "warmtepomp" slaat op het hele proces. Je pompt de warmte, als het ware, van laag naar hoog niveau.

2) In dit plaatje is het temperatuurverschil in de condensor tussen werkmiddel en CV water c.a 20C, een heel verkeerde WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Chip2710 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

De thermostaat slaat pas af bij +1C. Dus thermostaat ingesteld op 21C dan slaat deze pas af bij 22C
Die +1C kan ook ingesteld worden met +2 of +3C
Mijn systeem heeft geen afgifte genoeg,, het opgenomen wattage gaat op een gegeven moment
langzaam maar gestaag omhoog totdat de WP uitslaat om na een paar minuten weer aan te slaan en weer een poging onderneemt.
De interne pomp (de Alpha 2 Grundfos pomp is wel in te stellen aan de pomp) draait gek genoeg op een niet te beïnvloedbare opbrengst. Ondanks dat ik in de controler de opbrengst wijzig, blijft de opbrengst van de pomp van de Hitachi onveranderd. Voor de plaatsing van de Grundfos was dit wel in te stellen.
Mijn flow is nu te laag, +/- 0,96m3 naar het buffer. Voor de plaatsing van het buffer was dit 1,36m3.......
Wel vreemd dat je met buffer 960 liter per uur kan halen.

Wat heeft de Hitachi minimaal nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:42:
[...]

Wel vreemd dat je met buffer 960 liter p/m kan halen.
Maak er maar 0,96m3/uur van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:33
Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 17:42:
[...]

Wel vreemd dat je met buffer 960 liter p/m kan halen.
Per uur, zou ik denken.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 20:55
Zwerius schreef op donderdag 14 juni 2018 @ 14:49:
[...]

Soortgelijke ervaringen heb ik dus met: tuclimatizaciononline.es

Panasonic WP-boiler gekocht die beschadigd aankwam. Inderdaad alleen maar in een simpele (originele?) kartonnen doos. Los op een pallet! Een topzware WP boiler valt dan natuurlijk zo om en beschadigd dus behoorlijk.
Ben ruim een half jaar bezig geweest om de beschadigde onderdelen geleverd te krijgen.
Hier een LG therma 7kw besteld op www.tuclimatizaciononline.es en die is netjes aangekomen. Wel was het op 2 pallets verstuurd en heeft DHL dit samengevoegd en dus met hun fikken aangezeten. Bestelling heeft in totaal 4 weken geduurd.

Hier is het wachten tot koevlaas tijd heeft om de boel te installeren 8)

lg-atlantic

therma

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
ronaldmathies schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 07:33:
[...]

In mijn geval gaat het om een mitsubischi, ii probeer het nu zelf zo veel mogelijk af te vangen door de LPP run precies na de standaard SWW run van 14:00 ‘s middags te doen. Maar ik zou veel liever zien dat hij dan ook nog eens de WP zou gebruiken ipv het electrisch element.

Of dat ik kan instellen dat de SWW èèns in de 14 dagen naar 55 moet als normaal gedrag en dan de LPP run.
Zo ken ik er nog wel 1, ik wil namelijk graag direct overschakelen (en doordraaien) na een SWW run op ruimteverwarming. Nu slaat de unit af vanwege de hoge aanvoertemperatuur na de run, verwarming vraagt 29c bij mij. Het is namelijk zo dat de unit makkelijk afkoelt en ondertussen dus gewoon kan blijven draaien. Echter ik heb niet kunnen vinden hoe ik dit via de settings mogelijk kan maken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wimlem schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 18:50:
[...]

Hier een LG therma 7kw besteld op www.tuclimatizaciononline.es en die is netjes aangekomen. Wel was het op 2 pallets verstuurd en heeft DHL dit samengevoegd en dus met hun fikken aangezeten. Bestelling heeft in totaal 4 weken geduurd.

Hier is het wachten tot koevlaas tijd heeft om de boel te installeren 8)

[Afbeelding: lg-atlantic]

[Afbeelding: therma]
Koevlaas heeft het druk en zit de komende weken helemaal vol helaas, kan je nog even wachten tot ongeveer half november ? :*)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:14:
[...]

Koevlaas heeft het druk en zit de komende weken helemaal vol helaas, kan je nog even wachten tot ongeveer half november ? :*)
Heb je nog wel tijd voor om offertes te maken?
Wellicht dat ik je binnenkort vraag voor mijn ouders

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Afgelopen donderdag is hij binnengekomen
Zeer netjes geleverd , goede communicatie vanaf Pm coppack

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MtUP3i3.jpg

Betonnen voetje gemaakt, (met fundering)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hCvewE0.jpg

Daarna unit er op. En ow wat een geluk de buizen zaten precies perfect

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ljUtCDM.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/n9zvSww.jpg

Daarna electra aangesloten en buizen binnen bevestigd

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6jIrU6O.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CjbLeym.jpg

Stroom er op en hoppa de verwarming wordt warm hoor.
Geluid: valt me heel erg mee. Op 2 meter al bijna niet hoorbaar

Morgen weer verder
Dan is het tijd voor isoleren-isoleren-isoleren
En kijken hoe ik hem ga laten werken, heb nog me tado hangen welke ik eigenlijk nog wil gebruiken?
Waar moet ik dan de controller van panasonic neerhangen?

[ Voor 116% gewijzigd door Simply_jeroen op 20-10-2018 19:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Staat mooi zo, maar als ik 1 puntje van kritiek mag geven: Plaats er nog even rubberen voeten onder anders staat het staal continue in het condenswater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Is een goeie. Morgen nog even doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 16:46:
[...]

Dit plaatje is een beetje misleidend.
1) De compresor pompt niet maar comprimeert. Naam "warmtepomp" slaat op het hele proces. Je pompt de warmte, als het ware, van laag naar hoog niveau.

2) In dit plaatje is het temperatuurverschil in de condensor tussen werkmiddel en CV water c.a 20C, een heel verkeerde WP
Puntje 1 eens, maar puntje 2....

Wat is daar vreemd aan? Zo draait iedere warmtepomp toch? 68c is heetgas, 10K oververhit door de compressor. 38 aanvoer, 33 retour = 5K overdracht, ook netjes. 18K onderkoeling van koudemiddel is ook perfect voor het rendement.
Alleen de 4,1K oververhitting is wat ruim, maar voor een niet elektronisch expansieventiel best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

jeroenvervuren schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:22:
Afgelopen donderdag is hij binnengekomen
Zeer netjes geleverd , goede communicatie vanaf Pm coppack

[Afbeelding]

Betonnen voetje gemaakt, (met fundering)
[Afbeelding]

Daarna unit er op. En ow wat een geluk de buizen zaten precies perfect

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Daarna electra aangesloten en buizen binnen bevestigd

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Stroom er op en hoppa de verwarming wordt warm hoor.
Geluid: valt me heel erg mee. Op 2 meter al bijna niet hoorbaar

Morgen weer verder
Dan is het tijd voor isoleren-isoleren-isoleren
En kijken hoe ik hem ga laten werken, heb nog me tado hangen welke ik eigenlijk nog wil gebruiken?
Waar moet ik dan de controller van panasonic neerhangen?
Tip:

Ik zou je moeren nog snel ff los draaien en eerst een RVS moer onder je frame van je wp zetten.
Dan blijft het droger eronder en roest je frame minder snel.

Ziet er leuk uit

Edit:
Ook al ander tips..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vandaag het WP verfproject maar afgemaakt.
Gelukkig weer goed weer vandaag, de linker zij plaat is moeilijk te verwijderen. (er moet dan aardig wat verwijderd worden). Dus maar geverfd op de unit. Gelukkig windstil weer.

Nog een tip: monteer een nylon ringetje M5 op de bevestigings parkers om de beplating aan de unit vast te schroeven. Ervaring leert dat de gekartelde ring van de parker de laklaag wegschraapt, ook af fabriek.
Geeft natuurlijk oxidatie na een tijdje.

Ben wel tevreden over het eindresultaat, knetter wit in de tuin past niet natuurlijk. Wordt ook snel (zichtbaar) vuil.
Komende maand testen met de instellingen. wordt vervolgd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4D0I7lmm.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4KzUssSm.jpg

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Gasschuif schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 20:15:
Vandaag het WP verfproject maar afgemaakt.
Gelukkig weer goed weer vandaag, de linker zij plaat is moeilijk te verwijderen. (er moet dan aardig wat verwijderd worden). Dus maar geverfd op de unit. Gelukkig windstil weer.

Nog een tip: monteer een nylon ringetje M5 op de bevestigings parkers om de beplating aan de unit vast te schroeven. Ervaring leert dat de gekartelde ring van de parker de laklaag wegschraapt, ook af fabriek.
Geeft natuurlijk oxidatie na een tijdje.

Ben wel tevreden over het eindresultaat, knetter wit in de tuin past niet natuurlijk. Wordt ook snel (zichtbaar) vuil.
Komende maand testen met de instellingen. wordt vervolgd.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Glycol or not? :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Gelukkig geen glycol maar R410.... _/-\o_ (inkoppertje natuurlijk :) )

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 20-10-2018 20:29 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ramon_1984 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:21:
[...]

Heb je nog wel tijd voor om offertes te maken?
Wellicht dat ik je binnenkort vraag voor mijn ouders
Nauwelijks, moet er nog zoveel maken dat ik dat niet meer ga inlopen.
Ik kan natuurlijk wel gewoon een bedrag roepen/opschrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-09 20:55
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:14:
[...]

Wachten is altijd lastig, vooral als alles binnen is. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Wimlem op 20-10-2018 21:13 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:57
En bij mijn WP kwam ik ook heel mooi uit met mijn leidingen, maar moest er van de installateur nog een hele u-bocht in en hebben ze de hele pijp nog iets opgeschoven om dat beter mogelijk te maken. Zou minder geluid doorgeven. Ik denk niet dat ik in jouw plaats er nog iets aan ging doen wegens gebrek aan lengte, maar voor eventuele navolgers de tip.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-09 21:14
MarcoPolet schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:43:
Had deze eerst in lucht/lucht gezet, maar deze plek is beter:

Heb al veel op de fora gelezen over warmtepompen, en heb inmiddels ook een offerte binnen. Wat ik niet goed begrijp is het verschil in prijs (excl. installatie)
Daikin Altherma 8kw + 260L warmwater, ~7K
Daikin Altherma 8kw hybride met cv: ~5K

Hoe kan het dat een 8kw hybride zoveel goedkoper is dan de all-electric 8kw?
De grotere boiler maakt het geheel waarschijnlijk flink duurder. Met de standaard 180 liter boiler van Daikin vind ik prijzen die 700 euro hoger liggen dan de hybride?

Edit:
Besturingsmodule komt er nog bij. Wordt dit anders door de gasketel geregeld? Hybride + boiler is ook mogelijk, en voordeliger dan zonder gasketel...

[ Voor 10% gewijzigd door Chris_82 op 21-10-2018 11:30 ]

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik
Oxellaar schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 19:43:
[...]

Puntje 1 eens, maar puntje 2....

Wat is daar vreemd aan? Zo draait iedere warmtepomp toch? 68c is heetgas, 10K oververhit door de compressor. 38 aanvoer, 33 retour = 5K overdracht, ook netjes. 18K onderkoeling van koudemiddel is ook perfect voor het rendement.
Alleen de 4,1K oververhitting is wat ruim, maar voor een niet elektronisch expansieventiel best netjes.
Ik lees in de grafiek 62,5C condensatie temperatuur. Bij condenseren wordt meer dan 80% van de warmte overgedragen. De condensatie temperatuur is dus bepalend voor de warmteoverdracht. Kijk maar in het Lnp-h diagram. De enthalpie is af te lezen op de horizontale as.

De gemiddelde CV water temp over de condensor is 36C

Het gemiddelde temp. verschil tussen condensor CV water en werkmiddel bedraagt dan 26,5 C .
Dit zou tussen de 10 en 15 C moeten liggen of nog lager. Dus naar mijn mening een slecht voorbeeld , of de cijfers zijn op de verkeerde plek gekomen in de grafiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Zo. Mijn sensoren zijn eindelijk allemaal binnengekomen.
Dus al mijn 25 groepen aan vloerverwarming zijn nu voorzien van sensoren en logging. Op tijd klaar voor de winter om alle groepen goed af te stellen.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/e6Btaf/Screenshot-2018-10-20-23-48-20.png

(de 1e verdieping is reeds gedaan.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:18:
Ik
[...]

Ik lees in de grafiek 62,5C condensatie temperatuur. Bij condenseren wordt meer dan 80% van de warmte overgedragen. De condensatie temperatuur is dus bepalend voor de warmteoverdracht. Kijk maar in het Lnp-h diagram. De enthalpie is af te lezen op de horizontale as.

De gemiddelde CV water temp over de condensor is 36C

Het gemiddelde temp. verschil tussen condensor CV water en werkmiddel bedraagt dan 26,5 C .
Dit zou tussen de 10 en 15 C moeten liggen of nog lager. Dus naar mijn mening een slecht voorbeeld , of de cijfers zijn op de verkeerde plek gekomen in de grafiek.
Dan zou de wisselaar toch veel groter moeten zijn? Waarschijnlijk oneconomisch groot?
Die 26.5K verschil is niet vreemd bij een condensatiedruk van 25.5 bar

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 21-10-2018 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

kmf schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:50:
Dus al mijn 25 groepen aan vloerverwarming zijn nu voorzien van sensoren en logging. Op tijd klaar voor de winter om alle groepen goed af te stellen.
Welk type sensoren gebruik je? En op welke manier (esp8266 er tussen?) stuur je de info domoticz in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:30:
[...]

Dan zou de wisselaar toch veel groter moeten zijn? Waarschijnlijk oneconomisch groot?
Die 26.5K verschil is niet vreemd bij een condensatiedruk van 25.5 bar
Dit was maar een voorbeeld, maar uit mijn metingen blijkt dat mijn WP een dT van ongeveer 12C heeft in de condensor. Meestal wordt de temperatuur van het oververhitte gas gemeten. Dat geeft een verkeerd beeld omdat de afkoeling van dat gas naar de condensatie temperatuur maar een klein stukje van de warmteoverdracht doet.
Een goed geoptimaliseerde WP (NIBE?) heeft grotere verdampers en condensors, is natuurlijk duurder maar heeft een hogere COP. Er zou eigenlijk een kwaliteitskeurmerk voor L/W WP moeten komen ook al i.v.m. het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Tomexergie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:44:
[...]
Een goed geoptimaliseerde WP (NIBE?) heeft grotere verdampers en condensors, is natuurlijk duurder maar heeft een hogere COP. Er zou eigenlijk een kwaliteitskeurmerk voor L/W WP moeten komen ook al i.v.m. het geluid.
In de Panasonic's 'High Performance' serie hebben drie modellen (5, 7, en de 9 kW) dezelfde behuizing; de 5 Kw versie heeft een COP van net over de 5, de 9 Kw versie komt niet verder dan 4.3

Die 9 Kw versie is ook leverbaar in de 'T-Cap' uitvoering met grotere behuizing en dubbele ventilator en ook een hogere COP waarde van 4.84

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:17
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

In de Panasonic's 'High Performance' serie hebben alle drie modellen dezelfde behuizing; de 5 Kw versie heeft een COP van net over de 5, de 9 Kw versie komt niet verder dan 4.3

Die 9 Kw versie is ook leverbaar in de 'T-Cap' uitvoering met een veel grotere behuizing met dubbele ventilator en ook een hogere COP waarde van 4.84
In de 'high performance' serie is ook een 9kW uitvoering met dubbele fans; hij is er dus ook zonder t-cap. Deze zakt nauwelijks in.. Ook met een COP van 4,84.

Ik heb eerst gekeken naar die kleine 9kW maar die kakt helemaal als het koud is en heeft een naar verhouding lage COP. Nu heb ik die hogere variant hier draaien.

Ik hoop op een hoger rendement en minder defrosts dan wanneer ik die uitvoering met 1 ventilator zou hebben.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Niet zelden worden WP uit het buitenland gehaald; België, Spanje, Engeland omdat het 'zoveel' goedkoper zou zijn.
Welnu de Panasonic T-Cap 9 KW (1 fase) WHC09G3E5 kost hier in Nederland Euro 4592,= in Engeland zeker net zo veel, in Duitsland veel meer, in Spanje en België kan ik zo snel niet vinden...
Dus onzin?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Fullpower schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:30:
[...]

In de 'high performance' serie is ook een 9kW uitvoering met dubbele fans; hij is er dus ook zonder t-cap. Deze zakt nauwelijks in.. Ook met een COP van 4,84.

Ik heb eerst gekeken naar die kleine 9kW maar die kakt helemaal als het koud is en heeft een naar verhouding lage COP. Nu heb ik die hogere variant hier draaien.

Ik hoop op een hoger rendement en minder defrosts dan wanneer ik die uitvoering met 1 ventilator zou hebben.
Die versie (Monobloc) kom ik in de documentatie op de website van Panasonic (nl) niet tegen...kan een buitenlandse versie zijn niet leverbaar via de Nederlandse importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:35:
Niet zelden worden WP uit het buitenland gehaald; België, Spanje, Engeland omdat het 'zoveel' goedkoper zou zijn.
Welnu de Panasonic T-Cap 9 KW (1 fase) WHC09G3E5 kost hier in Nederland Euro 4592,= in Engeland zeker net zo veel, in Duitsland veel meer, in Spanje en België kan ik zo snel niet vinden...
Dus onzin?
Staat er nog wel een G serie op de subsidielijst?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Euro 2200 : http://www.comfortklimaat...9g3e5--5025232807949.html
Dus euro 2392,= uiteindelijk

[ Voor 9% gewijzigd door frisianstar op 21-10-2018 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@frisianstar
Ik zou de RVO lijst aanhouden als ik jou was.
https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2027-9-2018.pdf

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Die versie (Monobloc) kom ik in de documentatie op de website van Panasonic (nl) niet tegen...kan een buitenlandse versie zijn niet leverbaar via de Nederlandse importeur.
De nl importeur heeft een hele kleine selectie gemaakt en alle populaire 'import' warmtepompen afgemeld/geen docu aangeleverd. Dus kort door de bocht geen subsidie meer.

Als @AUijtdehaag al subtiel probeert te zeggen, ik denk dat comfortklimaat blij is als je ze van die winkeldochter af helpt :9

[ Voor 3% gewijzigd door thefox154 op 21-10-2018 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Inderdaad daar is geen subsidie op...wel op de Panasonic T-Cap 9 KW 3 fase en die kost Euro 4955,= 360 Euro meer...benodigd wel een dure 3 fase automaat...

[ Voor 19% gewijzigd door frisianstar op 21-10-2018 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:05:
Inderdaad daar is geen subsidie op...wel op de T-Cap 9 KW 3 fase en die kost Euro 4955,= 360 Euro meer...
Scheelt nog iets minder ivm de 3 fase automaat die niet nodig is.
Zou ik ook eens naar een hitachi rasm4, wel 11kw, kijken. Grofweg € 3400 incl transport, cop5 (hoeveel waarde je aan die moment opname wilt hangen moet je zelf maar bepalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:56
thefox154 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:56:
[...]

De nl importeur heeft een hele kleine selectie gemaakt en alle populaire 'import' warmtepompen afgemeld/geen docu aangeleverd. Dus kort door de bocht geen subsidie meer.
Is daar wat aan te doen? wel apart dat een importeur dus gaat bepalen op welke apparaten wel/niet subsidie te verkrijgen is. Dat klinkt als belangenverstrengeling en dat zou zeker bij subsidie niet het geval moeten zijn. in combinatie met vrij verkeer van personen/goederen binnen de EU vindt ik dat eigenlijk wel een kwalijke zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
thefox154 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Zou ik ook eens naar een hitachi rasm4, wel 11kw, kijken. Grofweg € 3400 incl transport, cop5 (hoeveel waarde je aan die moment opname wilt hangen moet je zelf maar bepalen).
Heeft Engeland niet een afwijkende net spanning en frequentie? 11Kw is overigens te veel vermogen raak ik nooit kwijt...

[ Voor 5% gewijzigd door frisianstar op 21-10-2018 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Heeft Engeland niet een afwijkende net spanning en frequentie?
Bij mijn weten niet, zij snort hier heerlijk en bij een 5tal andere tweakers ook (y)
duvekot schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:09:
[...]

Is daar wat aan te doen? wel apart dat een importeur dus gaat bepalen op welke apparaten wel/niet subsidie te verkrijgen is. Dat klinkt als belangenverstrengeling en dat zou zeker bij subsidie niet het geval moeten zijn. in combinatie met vrij verkeer van personen/goederen binnen de EU vindt ik dat eigenlijk wel een kwalijke zaak.
In theorie wel, je zult bij je aanvraag zelf alle benodigde documenten, labels etc moeten aanleveren. Probeer er maar eens aan te komen Panasonic is niet bepaald open over getallen, prestaties etc.
Dan beoordelen ze die bij de rvo en krijg je achteraf te horen of het goed gekeurd is/wordt.

[ Voor 57% gewijzigd door thefox154 op 21-10-2018 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:27
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:11:
[...]

Heeft Engeland niet een afwijkende net spanning en frequentie?
Dat zou echt spannend zijn als dit in Europa frequenter zou optreden! _/-\o_ :+ _/-\o_

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
Schokkend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 14:17
frisianstar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 12:39:
[...]

Ik heb een split en geen mono... En die is er wel, met subsidie. Is wel 3 fasen, maar dat had ook mijn voorkeur ivm betere stroomverdeling over de fasen.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@thefox154 Het gaat toch vaak om al eerder goedgekeurde warmtepompen op vroegere RVO-lijsten?
A priori zouden deze apparaten nog steeds aan de criteria voldoen of zijn de eisen aan de prestaties
(flink) opgeschroefd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
dunklefaser schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:19:
@thefox154 Het gaat toch vaak om al eerder goedgekeurde warmtepompen op vroegere RVO-lijsten?
A priori zouden deze apparaten nog steeds aan de criteria voldoen of zijn de eisen aan de prestaties
(flink) opgeschroefd?
Even graven in het geheugen, volgens mij zat het ongeveer als volgt:
In jan dit jaar zijn de luchtwater machines opnieuw beoordeeld. Mijn had in de beoordelingen geen rekening gehouden met defrosts en sommige fabrikanten hadden een aandeel elecktrisch element als vermogen opgegeven. Daardoor zijn de luchtwater machines veelal in subsidie gezakt en zie je soms lagere vermogens als in de 2017 lijsten. Alle fabrikanten/importeurs is detijds gevraagd opnieuw info aan te leveren. En je raad het al in dit geval lijkt het erop dat dat alleen voor specifieke apparaten gebeurd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommetje
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-03 12:53
@frisianstar
Is dit niks voor jou? Een H-versie mono T-cap 3-fase bij Topaircon voor 4.484,- WH-MXC09H3E8
Ik heb deze vorige week besteld. Daar zit wel 2.200,- subsidie op :)

8235Wp PV, 9kW Panasonic T-cap monobloc warmtepomp, 2x24CPC Heatpipes 800L buffer, 2x Clage CEX naverwarmers, Douche-WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
tomtommetje schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:32:
@frisianstar
Is dit niks voor jou? Een H-versie mono T-cap 3-fase bij Topaircon voor 4.484,- WH-MXC09H3E8
Ik heb deze vorige week besteld. Daar zit wel 2.200,- subsidie op :)
Dat lijkt er op! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@thefox154
Volgens mij is het hele NL-subsidiecircus m.b.t. warmtepompen zo ondoorzichtig en arbitrair als de voetbalcompetitie. De importeurs&NL-producenten hebben een veel te dikke vinger in de pap
en frustreren in zekere zin de Europese concurrentie.

Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Tomexergie schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 11:44:
[...]

Dit was maar een voorbeeld, maar uit mijn metingen blijkt dat mijn WP een dT van ongeveer 12C heeft in de condensor. Meestal wordt de temperatuur van het oververhitte gas gemeten. Dat geeft een verkeerd beeld omdat de afkoeling van dat gas naar de condensatie temperatuur maar een klein stukje van de warmteoverdracht doet.
Dat de energie grotendeels in het koudemiddel zit en niet in de werkelijke temperatuur, dat heb ik al eerder aangedragen. Vandaar dat monoblock vs split, de monoblock op papier vaak een hoger rendement heeft.
Maar in werkelijkheid is dat verschil er eigenlijk niet, omdat transportverlies in het cv water zwaarder weegt dan verlies in koudemiddel transport.

Waarschijnlijk meet jij aan een systeem met R410a en dit gaat om R407c.
R407c is sowieso minder effectief dan R410a.
Beide zijn een blend van 2 of 3 verschillende soorten koudemiddel(azeotroop). R407c heeft daarbij het nadeel dat het een flinke glide heeft, dat is een temperatuurverschil tussen start en einde fase overgang, van 6 tot 8K, bij gelijke druk.
R410a heeft nagenoeg geen glide, want de mix R32 en R125 hebben nagenoeg dezelfde verdamping en condensatietemperatuur.
R407c is een mix van R32, 125 en 134a. 134a zorgt voor de glide in de fase overgang.

[ Voor 34% gewijzigd door Oxellaar op 21-10-2018 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:51
dunklefaser schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:40:
@thefox154
Volgens mij is het hele NL-subsidiecircus m.b.t. warmtepompen zo ondoorzichtig en arbitrair als de voetbalcompetitie. De importeurs&NL-producenten hebben een veel te dikke vinger in de pap
en frustreren in zekere zin de Europese concurrentie.
Toch doen de importeurs ook gekke dingen. Zo is de Mitsubishi PUHZ-SW75 serie (oud en nieuw) slechts ingeschaald als 6 kW, terwijl 8 kW veel realistischer zou zijn (de veel slechter presterende Daikin ERGA08DV staat wel als 8 kW ingeschaald).
Dit grapje kost alle klanten van dit type zo maar 200 euro subsidie.
Het vreemde is dat de Zubadan SW80 (die maar marginaal meer vermogen levert) wel als 9 kW ingeschaald is, wat dan wel weer klopt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:03
Heeft dat niet te maken met een element welke bij geschakeld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Nope, de PUHZ-SW75YAA levert bij -10 nog 8.4 kW en bij -15 ook nog 7.3 kW (zonder elektrisch verwarmingselement). Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn om als 8 kW WP ingeschaald te worden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Andrehj schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:07:
Nope, de PUHZ-SW75YAA levert bij -10 nog 8.4 kW en bij -15 ook nog 7.3 kW (zonder elektrisch verwarmingselement). Dat zou toch ruim voldoende moeten zijn om als 8 kW WP ingeschaald te worden.
Weet je dat heel zeker?

Volgens de brochure levert het buitendeel max 8KW bij +7, 7,5kw bij +2, en -10 reppen ze niet over.
Dat zou wel verklaren waarom deze niet als een 8kw ingeschaald is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Chip2710 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 16:33:
De Hitachi draait bij ons op WAR met ruimte compensatie echter de thermostaat in de controler
regelt op 1 graad met minimaal 1 graad overshoot. Nu is het verschil tussen +22C en -21C eigenlijk te groot.
Is het mogelijk een thermormaat (bijvoorkeur draadloos) aan het systeem te hangen voor de temp. regeling met een fijnere regeling echter de controler functies moeten behouden blijven uitgezonderd de thermostaat functie.
Indien dit mogelijk is, welke thermostaat is dan geschikt?
Ik heb een honeywell Evohome een tijdje in gebruik gehad. Deze is met een app enz te besturen. Bij warmtevraag krijgt de BDR-91 een signaal en deze zet een relais om. Als je deze op de klemmen 13 en 14 zet dan kan je hiermee de Demand ON/OFF regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
thefox154 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:25:
[...]
Weet je dat heel zeker?
Volgens de brochure levert het buitendeel max 8KW bij +7, 7,5kw bij +2, en -10 reppen ze niet over.
Dat zou wel verklaren waarom deze niet als een 8kw ingeschaald is.
Bovenstaande cijfers zijn die op nominaal vermogen. Maar bij lage temperaturen mag een WP best op maximaal vermogen draaien. En die cijfers vind je in de Ecodan Databooks:
Mitsubishi PUHZ-SW75xAA Performance

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Andrehj schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:07:
Dit "probleem" doet zich ook voor met een pana.5Kw
die ingeschaald wordt als een 4KW.

Toch wordt dit door de RVO uitgelegd als er is een stukje elektrisch vermogen.
Na een telefoontje dat het E element apart aan uit geschakeld moet/kan worden, is mij verzekerd dat de 5 ook met een E stukje opgewekt wordt, wat niet Duurzaam is.
Vandaar 4Kw subsidie ipv de 5Kw ..
Dus een groter systeem "verliest" soms 2 Kw subsidie omdat hij teveel opstart energie oid gebruikt

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 21-10-2018 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Andrehj schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:04:
[...]

Bovenstaande cijfers zijn die op nominaal vermogen. Maar bij lage temperaturen mag een WP best op maximaal vermogen draaien. En die cijfers vind je in de Ecodan Databooks:
[Afbeelding: Mitsubishi PUHZ-SW75xAA Performance]
hmm dan is de vraag wat ze onder max verstaan. Dat wordt niet gespecificeerd.
Ik zie norm, mid en nominal.
Wat doen ze met die 4 stand om het vermogen opeens omhoog te krikken.

Het is me nooit opgevallen maar ik zie overigens dat men bij Hitachi in de tabellen ook zoiets doet, mijn 11kw kan bij -20 in de maximum tabel 10kw leveren met een cop van 2,3. Terwijl in het ERP label bij -7 er 8,6KW overblijft. Zelfde truukje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Oxellaar schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 13:48:
[...]
Dat de energie grotendeels in het koudemiddel zit en niet in de werkelijke temperatuur, dat heb ik al eerder aangedragen. Vandaar dat monoblock vs split, de monoblock op papier vaak een hoger rendement heeft.
Maar in werkelijkheid is dat verschil er eigenlijk niet, omdat transportverlies in het cv water zwaarder weegt dan verlies in koudemiddel transport.

Waarschijnlijk meet jij aan een systeem met R410a en dit gaat om R407c.
R407c is sowieso minder effectief dan R410a.
Beide zijn een blend van 2 of 3 verschillende soorten koudemiddel(azeotroop). R407c heeft daarbij het nadeel dat het een flinke glide heeft, dat is een temperatuurverschil tussen start en einde fase overgang, van 6 tot 8K, bij gelijke druk.
R410a heeft nagenoeg geen glide, want de mix R32 en R125 hebben nagenoeg dezelfde verdamping en condensatietemperatuur.
R407c is een mix van R32, 125 en 134a. 134a zorgt voor de glide in de fase overgang.
Interessant onderwerp. Ik baseer mij op de Lnp-h diagrammen van deze werkgassen. Je kunt ze envoudig op internet vinden. Het gaat hier om warmteoverdracht en thermodynamica principe. Temperatuur verschillen(verliezen) geven altijd exergie verlies dus een lagere COP.

De transportleiding van het werkgas bij de splitunit veroorzaken extra drukverlies door de hoge flowsnelheid in de 9mm leiding. Dus moet de compressor extra arbeid leveren. Je zou moeten berekenen wat dit verlies is t.o.v. de warmteverliezen van de CV leidingen bij de mono-WP.
Je weet de druk uit het Lnp-h dragram, kg/s die nodig is voor het vermogen. Met de fysiche gegevens van R410A kun je de snelheid berekenen en daarmee het drukverlies per meter. Mijn "gevoel" zegt dat dit positief uitpakt voor de mono. In dit geval berekenen=weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 15:25:
[...]

Dit "probleem" doet zich ook voor met een pana.5Kw
die ingeschaald wordt als een 4KW.

Toch wordt dit door de RVO uitgelegd als er is een stukje elektrisch vermogen.
Na een telefoontje dat het E element apart aan uit geschakeld moet/kan worden, is mij verzekerd dat de 5 ook met een E stukje opgewekt wordt, wat niet Duurzaam is.
Vandaar 4Kw subsidie ipv de 5Kw ..
Dus een groter systeem "verliest" soms 2 Kw subsidie omdat hij teveel opstart energie oid gebruikt
En dat klopt ook, ga jij nog wel zien als je je logging fatsoenlijk maakt. Als je wil dat ie niet gebruikt word moet je stekker ervan los trekken.

Oh nee dat mag niet van je verzekering....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:26
Hoe stellen jullie de "starting ambient temp. of flash injection" in?

Mijn gedachtengang is de volgende:

Daar heb je namelijk de keuze om in te stellen bij welke omgevingstemperatuur de flash injectie begint te werken.(+3, 0, -3, -6 °C)
Hoe lager je de start temp. van de flash injectie instelt, hoe meer het vermogen daalt, bij dalende omgevingstemperaturen (zoals bij elke WP het geval is).

Maar als je de flash injectie laat werken, kan er wel een hoger vermogen gehaald worden. Alleen dat gaat ten koste van een beetje COP.

Maar je hebt in elk geval geen elektrisch bijverwarmingselement nodig. Dat zou nog veel meer COP kosten!

Om een zo hoog mogelijke SCOP te halen, begin je dus met de starttemperatuur van de flash-injectie zo laag mogelijk te zetten.
Als je dan bij (heel) koud weer de boel niet meer warm krijgt (dus vermogen te kort komt), zet je de starttemp. van de flash-injectie één stapje hoger (waardoor het vermogen toeneemt, maar de COP iets daalt).
Als dat nog niet voldoende vermogen geeft, nog een stapje hoger, etc.

Bij mijn 11 kW Zubadan doe je dat met DIPswitches 9-3 en 9-4.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

En dat klopt ook, ga jij nog wel zien als je je logging fatsoenlijk maakt. Als je wil dat ie niet gebruikt word moet je stekker ervan los trekken.

Oh nee dat mag niet van je verzekering....
Go want ben jij toch een volwassen vrouw zeg... _/-\o_
Mijn logging is door iemand aangepast. dus waar heb je het over?
En Ik mag doen waar ik zin in heb
Zo'n vrouwtje ben jij, dat zegt dan dat er on topic gebleven moet worden hier.

Maar gelukkig ben jij perfect.
En weet je alles vele malen beter, toch..
ik snap niet dat je niet voor je zelf begint en stopt hier op het forum.
Of waar gebruik jij een forum voor..

#succesmetjezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
kmf schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 23:50:

[Afbeelding]

(de 1e verdieping is reeds gedaan.)
Ik heb zo mijn 11 groepen van sensoren voorzien maar ben gaan twijfelen aan het nut bij inregelen. De VV leidingen moeten immers allemaal door de vloer direct onder de verdeler en daar wordt een groot gedeelte van de temperatuurverschillen uitgewist doordat de vloer onder de verdeler nagenoeg 1 temperatuur heeft. Ik begon te twijfelen toen ik merkte dat de temperatuur van de groep in de technische ruimte ook meebewoog met de andere groepen. Deze groep staat echter volledig dicht en heeft geen flow. Ik ga nu inregelen m.b.v. een ultrasone flowmeter.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
zw7 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 14:53:
[...]

Ik heb een honeywell Evohome een tijdje in gebruik gehad. Deze is met een app enz te besturen. Bij warmtevraag krijgt de BDR-91 een signaal en deze zet een relais om. Als je deze op de klemmen 13 en 14 zet dan kan je hiermee de Demand ON/OFF regelen.
Wat is een BCR-91
Wat gebruik je nu?
Regel deze evo per 0,1C op 0,5C en heeft verder geen vast aansturingen zoals
mininmaal 6x aan per uur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Dylantje2 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:21:
[...]

Go want ben jij toch een volwassen vrouw zeg... _/-\o_
Mijn logging is door iemand aangepast. dus waar heb je het over?
En Ik mag doen waar ik zin in heb
Zo'n vrouwtje ben jij, dat zegt dan dat er on topic gebleven moet worden hier.

Maar gelukkig ben jij perfect.
En weet je alles vele malen beter, toch..
ik snap niet dat je niet voor je zelf begint en stopt hier op het forum.
Of waar gebruik jij een forum voor..

#succesmetjezelf
Haha altijd al aan getwijfeld of jij wel spoort
xxx

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

_Arthur schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 09:40:
[...]

Welk type sensoren gebruik je? En op welke manier (esp8266 er tussen?) stuur je de info domoticz in?
Deze DS18B20, verbonden met esp8266. Deze worden uitgelezen middels een script (Zij kunnen niks uitzenden op hun subnetwerk).
cville schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:30:
[...]

Ik heb zo mijn 11 groepen van sensoren voorzien maar ben gaan twijfelen aan het nut bij inregelen.
De VV leidingen moeten immers allemaal door de vloer direct onder de verdeler en daar wordt een groot gedeelte van de temperatuurverschillen uitgewist doordat de vloer onder de verdeler nagenoeg 1 temperatuur heeft.
Echt merkbaar vind ik het niet. Maar er zijn blijkbaar een hoop tweakers me voorgegaan die wel goede rendementen bereikten. :P

Het is natuurlijk wel zo dat het nu voor mij goed meetbaar is als een groep sneller opwarmt/warmte niet kwijt raakt/teveel flow heeft. Die heb ik nu beperkt in flow, zodat de broodnodige flow/temperatuur beschikbaar is voor andere groepen. Mijn gevoel zegt me dat dat altijd wel efficiënter is.
Ik begon te twijfelen toen ik merkte dat de temperatuur van de groep in de technische ruimte ook meebewoog met de andere groepen. Deze groep staat echter volledig dicht en heeft geen flow. Ik ga nu inregelen m.b.v. een ultrasone flowmeter.
Waar heb je dan je sensoren geplaatst? Op de retour zal deze enkel de ruimte temperatuur aannemen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 11:29
Ik zie dat veel mensen hier een secundaire waterpomp geïnstalleerd hebben na het buffervat. Mijn installatie draait alleen op de interne waterpomp van de warmtepomp. Kan dit kwaad? Ik heb een 60 liter buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Timmetjuh Dan staat je buffer dus in serie, niet parallel. Bij plaatsing in serie is een secundaire pomp niet nodig. Parallel geplaatst, moet je een tweede pomp installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Chip2710 schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 17:43:
[...]

Wat is een BCR-91
Wat gebruik je nu?
Regel deze evo per 0,1C op 0,5C en heeft verder geen vast aansturingen zoals
mininmaal 6x aan per uur?
Het is een BDR91, dat is de relais aansturing van de evohome, zie ook deze link:
https://ees-techlit.honey...l01/bdr91-m-pl01r1009.pdf

Ik gebruik nu dit systeem (nog) niet omdat ik aan het begin veel last had van pendelen en ik wist niet of dat kwam door te weinig afgifte vermogen of door de thermostaat. Ik wilde dus het effect van de thermostaat uitsluiten dus heb het er weer tussenuit gehaald.

Op dit moment werkt het prima met de gewone controller, maar ben het wel met je eens dat het temperatuurverschil tussen 20 en 21 wel groot is. Ik bedenk me net, kan je niet instellen dat de overshoot ipv +1 graad, 0 graden moet zijn?
De evohome kan je verder ook instellen dat hij max X per uur aangaat enz.

[ Voor 4% gewijzigd door zw7 op 22-10-2018 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
zw7 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:03:
[...]

Het is een BDR91, dat is de relais aansturing van de evohome, zie ook deze link:
https://ees-techlit.honey...l01/bdr91-m-pl01r1009.pdf

Ik gebruik nu dit systeem (nog) niet omdat ik aan het begin veel last had van pendelen en ik wist niet of dat kwam door te weinig afgifte vermogen of door de thermostaat. Ik wilde dus het effect van de thermostaat uitsluiten dus heb het er weer tussenuit gehaald.

Op dit moment werkt het prima met de gewone controller, maar ben het wel met je eens dat het temperatuurverschil tussen 20 en 21 wel groot is. Ik bedenk me net, kan je niet instellen dat de overshoot ipv +1 graad, 0 graden moet zijn?
De evohome kan je verder ook instellen dat hij max X per uur aangaat enz.
Helaas is dit niet te wijzigen naar op 0 graden :(
Is dit de aan/uit versie of de modulerende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002

timovd

Voorsprong door techniek

drdnl schreef op donderdag 27 september 2018 @ 12:13:
[...]

Persoonlijk heb ik trouwens SWW besparing opgegeven, tank temp staat nu op 52 (is max dat je zonder bijverwarming moet gebruiken). Misschien dat die extra 5 graden net dat beetje comfort geeft.
Hoe kom je aan dit getal? Voor de Aquarea DHW boiler is het 55 graden heat pump only. Mag ik dan aannemen dat dit ook voor de all-in-one is?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

Chip2710 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 08:57:
[...]

Helaas is dit niet te wijzigen naar op 0 graden :(
Is dit de aan/uit versie of de modulerende?
Hmm, balen.

Nou ja, de BDR-91 is zowel in opentherm alsook in aan/uit versie. Ik heb zelf de aan/uit versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 10:03
kan ik 2x een 16A b kar installeren voor de pana bi-bloc WC07H3E5
Ik kan nergens vinden hoe groot het elektrisch element is voor het ontdooien.

Als er iemand is die volgend die volgend jaar bij confort-market.com gaat bestellen neem dan contact met mij op dan kunnen we wellicht de verzendkosten splitten.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@maartentmm, zie timovd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
1x 16A naar binnenunit en vanaf daar communicatie + voeding naar inverter. Extra 16A is voor het 3kW element.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:33
timovd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 09:46:
[...]

Hoe kom je aan dit getal? Voor de Aquarea DHW boiler is het 55 graden heat pump only. Mag ik dan aannemen dat dit ook voor de all-in-one is?
Ik denk dat @drdnl bedoelt dat de WP maximaal een Ta aankan van 55 graden, en daarom de boiler maximaal op 52 graden kan staan.

Ik herken dit wel bij mijn Mitsu, daar is de max Ta 60 graden, maar bij een gevraagde boilertemperatuur van boven de >55 graden krijgt hij het moeilijk. (ook al eens getest :P )
Bij zulke hoge temperaturen is er natuurlijk weinig afgifte van de spiraal aan het water in de boiler vanwege de kleine dT tussen spiraal en water.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
kmf schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 22:09:

Waar heb je dan je sensoren geplaatst? Op de retour zal deze enkel de ruimte temperatuur aannemen.
Op de retour van iedere groep, ongeveer tussen de verdeler en de vloer (in verticale richting dan). Ik heb in het verleden een foto geplaatst - zoek even als je die wil zien.

Ik begrijp je opmerking t.a.v. de ruimtetemperatuur niet.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat @drdnl bedoelt dat de WP maximaal een Ta aankan van 55 graden, en daarom de boiler maximaal op 52 graden kan staan.

Ik herken dit wel bij mijn Mitsu, daar is de max Ta 60 graden, maar bij een gevraagde boilertemperatuur van boven de >55 graden krijgt hij het moeilijk. (ook al eens getest :P )
Bij zulke hoge temperaturen is er natuurlijk weinig afgifte van de spiraal aan het water in de boiler vanwege de kleine dT tussen spiraal en water.
Daarom het SWW water ook lekker op 45c, ik heb niks geen klachten over het water zo.
Wel ga ik een @grolsch -je uitvoeren om extra warm water te hebben ( 2e spiraal in serie).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@koevlaas2 jij kent mijn vrouw niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Ben inmiddels zeer benieuwd naar je vrouw.
De mijne kan een stootje hebben, heeft een paar keer een lauwe boiler moeten ondergaan, maar dat valt onder het leerproces en ons huwelijk staat hierdoor niet op het spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 19:43:
[...]

De mijne kan een stootje hebben, heeft een paar keer een lauwe boiler moeten ondergaan, maar dat valt onder het leerproces en ons huwelijk staat hierdoor niet op het spel.
:') :+ :+

Het is wel een openbaar forum he :+
Hier zou de WAF ook not amused zijn

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Is het normaal dat uit een buitenunit water druppelt? Condens? Hoor elke 2 seconden een druppel vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JAHRASTAFARI schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:35:
Is het normaal dat uit een buitenunit water druppelt? Condens? Hoor elke 2 seconden een druppel vallen.
Zeker, emmers vol per dag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03:59
Als hij aanstaat uiteraard. Mijn wp heeft 2x effe gedraaid in oktober en verder is de kamertemp steeds boven de 21 graden dus weinig gedruppel. Hier op mijn vakantie adres is het ideaal testweer voor een wp, rond het vriespunt en mist ;).
koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:40:
[...]

Zeker, emmers vol per dag....

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
corsat schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 20:56:
Als hij aanstaat uiteraard. Mijn wp heeft 2x effe gedraaid in oktober en verder is de kamertemp steeds boven de 21 graden dus weinig gedruppel. Hier op mijn vakantie adres is het ideaal testweer voor een wp, rond het vriespunt en mist ;).

[...]
@JAHRASTAFARI Als de draaiuren straks toenemen neemt ook het condenswater toe, tot emmers vol per dag als het tussen de 0c en +7c is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
@koevlaas2 aha, unit hangt pas, dus nog een newbie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Nou...heeft weinig met vrouw of man te maken. SWW is SWW en geen SLW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
JAHRASTAFARI schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:14:
@koevlaas2 aha, unit hangt pas, dus nog een newbie.
Tijdens defrost: https://www.facebook.com/.../videos/1423992354308215/
Vooral de eerste keer dat je vanuit je ooghoek een rookwolk in de tuin ziet schrik je :)

[ Voor 15% gewijzigd door koevlaas2 op 22-10-2018 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vandaag was het overdag toch redelijk koel, maar door de zon de hele dag de WP niet nodig gehad, toch koelde vanavond de woonkamer af en begon de WP te lopen.

WP liep mooi "rustig" te snorren op zo'n 1200Watt en ik dacht laat ik eens ff kijken hoe het staat met de temperaturen.

Aangezien ik (nog) niet zo'n mooi Grafana Dashboard heb betekent dat voor mij een rondje lopen door het huis en ik zie bij de v.v. verdeler een Ta van 28 graden. Aangezien het in Twente +3 is op dit moment zou de Ta volgens mijn stooklijn +- 32 graden moeten zijn, ik dacht mmhh, vreemd verhaal.
Ff afgelezen op de Ecodan, flow 22 lr/minuut (Word ik er meteen aan herinnerd dat mijn filter weer schoongemaakt moet worden) Ta 28, Tr 24, 0.37*4.2*4=6,2KW thermisch (1200Watt elektrisch dus moment COP van 5.17), hij loopt dus gewoon op z'n MAX i.v.m. m'n 50% kabeltje :P En dat toch al ruim een uur :) Dus een mooi moment om de WP maar weer eens op 100% te zetten, en na "ff" gasgeven is de Ta op 32 en moduleert de WP keurig terug :)

Rara, hoe laat heb ik de schakelaar omgezet van 50% naar 100% :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2rrpfcz.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
26 minuten geleden... toch?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het was een retorische vraag @Naalroc ;)

Maar klopt als een bus, khad m'n youless aangezet op live monitoring en bij het omzetten van de schakelaar ging binnen 3 seconden het opgenomen vermogen naar zo'n 2300Watt (was 1300Watt op 50% op dat moment).

50% zal misschien wel iets beter voor de COP zijn, maar binnen afzienbare tijd gewenste Ta halen is ook wel "iets" waard :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:54:
Het was een retorische vraag @Naalroc ;)

Maar klopt als een bus, khad m'n youless aangezet op live monitoring en bij het omzetten van de schakelaar ging binnen 3 seconden het opgenomen vermogen naar zo'n 2300Watt (was 1300Watt op 50% op dat moment).

50% zal misschien wel iets beter voor de COP zijn, maar binnen afzienbare tijd gewenste Ta halen is ook wel "iets" waard :P
Zet je 'm toch op 75% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die strijd ben ik gestaakt, ondanks al jullie hulp ;)

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg dat de WP z.s.m. gewenste Ta haalt en daarna lekker terugmoduleert.

WP's i.c.m. LTV is al niet al te snel, om nu ook nog "bewust" een vertraging in te bouwen lijkt mij niet wenselijk :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Die strijd ben ik gestaakt, ondanks al jullie hulp ;)

Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo erg dat de WP z.s.m. gewenste Ta haalt en daarna lekker terugmoduleert.

WP's i.c.m. LTV is al niet al te snel, om nu ook nog "bewust" een vertraging in te bouwen lijkt mij niet wenselijk :P
Ik ga proberen de hele winter op 75% en Ta=29c te draaien, kijken waar het schip strand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:02:
[...]

Ik ga proberen de hele winter op 75% en Ta=29c te draaien, kijken waar het schip strand.
Welk probleem denk jij te voorkomen met die 75% stand :? Ik kan me maar 1 ding voorstellen, namelijk geluid.

Op 75% zal het wat langer duren voordat de gewenste Ta gehaald is, verder is er geen verschil. Op 100% zal je WP ook keurig terug moduleren om op die Ta 29 graden uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:04:
[...]

Welk probleem denk jij te voorkomen met die 75% stand :? Ik kan me maar 1 ding voorstellen, namelijk geluid.

Op 75% zal het wat langer duren voordat de gewenste Ta gehaald is, verder is er geen verschil. Op 100% zal je WP ook keurig terug moduleren om op die Ta 29 graden uit te komen.
Op 75% kan ie mooi in de nacht draaien, op 100% niet helaas teveel geluid.
Het gaat hier om het oude model Ecodan, de nieuwe is superstil en kan ook in de nacht op 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@koevlaas2 ik mag toch hopen dat een WP geen 100% hoeft te draaien om die Ta van 29 graden te halen. Juist als je WP constant loopt zal deze (ook op 100%) keurig terug moduleren tot het vermogen wat nodig is om die Ta 29 graden te kunnen handhaven.

Dat kabeltje beperkt alleen het maximale vermogen, niet meer en niet minder. En als je WP 100% van het vermogen nodig heeft om die Ta te halen betekent dit dat je bij 50% of 75% de gewenste Ta niet haalt (Wat ik dus had vanavond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

[...]

Het is gewoon heel vervelend als je net twintig minuten van een hele warme douches hebt genoten het water ineens koud begint te worden... En dan moet je je haar nog uitspoelen.
Zonder ironie; de aanpassingen aan de WP hebben het al een stuk beter gemaakt, nu is de beurt aan haar. Wellicht nog een douche WTW als we de badkamer nog eens gaan verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
timovd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Het is gewoon heel vervelend als je net twintig minuten van een hele warme douches hebt genoten het water ineens koud begint te worden... En dan moet je je haar nog uitspoelen.
Zonder ironie; de aanpassingen aan de WP hebben het al een stuk beter gemaakt, nu is de beurt aan haar. Wellicht nog een douche WTW als we de badkamer nog eens gaan verbouwen.
Wat voor boiler heb je dan ? Wij kunnen 3x douchen op de boiler van 300L waarvan alleen de bovenste spiraal het water verwarmt (netto 200L), dit zonder dat de WP aanstaat en het water heeft ook al overnacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:15:
@koevlaas2 ik mag toch hopen dat een WP geen 100% hoeft te draaien om die Ta van 29 graden te halen. Juist als je WP constant loopt zal deze (ook op 100%) keurig terug moduleren tot het vermogen wat nodig is om die Ta 29 graden te kunnen handhaven.

Dat kabeltje beperkt alleen het maximale vermogen, niet meer en niet minder. En als je WP 100% van het vermogen nodig heeft om die Ta te halen betekent dit dat je bij 50% of 75% de gewenste Ta niet haalt (Wat ik dus had vanavond).
29c haal ik wel, zeker nu maar op een koude dag komt het opgenomen vermogen niet onder de 1 kW en is die 75% dus wel nodig.
Jouw WP op 75% geeft zomaar 8 a 9 kW dus dan redt je je 32c wel.

Pagina: 1 ... 67 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.