Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.820 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
Daar heeft die 75% kabel helemaal niets mee te maken. Jij haalt Ta 40 nog wel op 50% als de Tr maar hoog genoeg is ;)

Het is mij nog steeds niet duidelijk wat je extra denkt te bereiken op 75% :)

Het beperkt het maximaal vermogen, niet het minimale vermogen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17-09 16:34
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:55:
Daar heeft die 75% kabel helemaal niets mee te maken. Jij haalt Ta 40 nog wel op 50% als de Tr maar hoog genoeg is ;)

Volgens mij beperken wij beiden het geluid met de kabel, iets wat aardig lukt.
Mijn Ta word bij lange na geen 40c, daarvoor is het absorberendvermogen van mijn vloer veel te groot.
Met de oude situatie werd Ta=33c al lastig, maar toen bleef mijn vloer ijskoud terugleveren en dat probleem is inmiddels gelukkig verholpen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

timovd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Het is gewoon heel vervelend als je net twintig minuten van een hele warme douches hebt genoten het water ineens koud begint te worden... En dan moet je je haar nog uitspoelen.
Zonder ironie; de aanpassingen aan de WP hebben het al een stuk beter gemaakt, nu is de beurt aan haar. Wellicht nog een douche WTW als we de badkamer nog eens gaan verbouwen.
Zonneboiler en doorstroomverwarmer hier voor warm water. Werkt heel lekker. Onbeperkt warm water :)

Tot nu toe hoeft de zonneboiler niet geholpen te worden door de warmtepomp (die Max 28C doet)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
kmf schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Zonneboiler en doorstroomverwarmer hier voor warm water. Werkt heel lekker. Onbeperkt warm water :)

Tot nu toe hoeft de zonneboiler niet geholpen te worden door de warmtepomp (die Max 28C doet)
Helpt de zonneboiler de WP nog een beetje ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 23:22:
[...]

Helpt de zonneboiler de WP nog een beetje ?
Nee. die heeft al moeite genoeg om de boiler 40+ graden te krijgen. Pas bij 55+ zal het ingezet kunnen worden als CV-ondersteuning. Anders is het gewoon zonde van de warme douche.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 13:49
koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:40:
[...]

Wat voor boiler heb je dan ? Wij kunnen 3x douchen op de boiler van 300L waarvan alleen de bovenste spiraal het water verwarmt (netto 200L), dit zonder dat de WP aanstaat en het water heeft ook al overnacht.
Hij schrijft 20 minuten douchen maal een standaard 10 liter per minuut, dan is een 200 liter boiler wel op als hij op lage temperaturen als 45 graden gehouden wordt. Kennelijk wordt er bij jou thuis kort gedouched, anders red je het ook niet lang met 45 graden. Met 10 liter per minuut (dat is volgens mij een redelijk standaard douchekop) en wat verlies in de leidingen, gaat het heel hard.

Daarom net zoals @kmf een doorstromer verwarmer hier en de boiler op een temperatuur van 50 graden met een hysterese van 8 graden. En om je vraag op de zonneboiler te beantwoorden, gisteren is mijn boiler (weliswaar 800 liter) een 9 graden opgewarmd. Mijn wp heeft twee dagen terug voor het eerst weer een run van de wp gehad voor sww.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:59:
[...]

Volgens mij beperken wij beiden het geluid met de kabel, iets wat aardig lukt.
Dat klopt, maar dat gaf ik eerder ook al aan. ( Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" )

Wat jij wil (op een laag niveau 24*7 een Ta van 29 graden) gaat net zo goed (en stil) op 100% als op 50% of 75%.
Mijn Ta word bij lange na geen 40c, daarvoor is het absorberendvermogen van mijn vloer veel te groot.
Met de oude situatie werd Ta=33c al lastig, maar toen bleef mijn vloer ijskoud terugleveren en dat probleem is inmiddels gelukkig verholpen.
Dan klopte er eerder waterzijdig iets niet. Het kan ff duren als de hele massa koud is, maar op een gegeven moment moet de Tr stijgen, of je moet je oprit verwarmen.

Zelf gebruik ik het kabeltje alleen maar in de zomerperiode om het geluid te beperken (hij is op 50% iets stiller als op 100%). Het maakt mij dan ook geen hol uit of het opwarmen van m'n 400 liter SWW vat 1 uur duurt (100%) of 2 uur (50%).

Vorig jaar heb ik (per ongeluk) t/m januari op 50% gedraaid, en toen vond ik toch wel dat het systeem erg traag was, en de Ta maar moeilijk bereikt werd >:)

Vandaag moet de WP echt aan de bak volgens mij, ruimtetemperatuur was vanmorgen 20,3+20,5 graden in keuken/woonkamer, en aangezien ze geen zon voorspellen mag de WP aan het werk straks om 11:00 :Y oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:28

timovd

Voorsprong door techniek

koevlaas2 schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:40:
[...]

Wat voor boiler heb je dan ? Wij kunnen 3x douchen op de boiler van 300L waarvan alleen de bovenste spiraal het water verwarmt (netto 200L), dit zonder dat de WP aanstaat en het water heeft ook al overnacht.
Panasonic split all-in-one 7kW met 200L boiler.
Begrijp ik dat je het SWW op elektrisch element (COP 1) draait?
jerh schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 06:56:
[...]

Hij schrijft 20 minuten douchen maal een standaard 10 liter per minuut, dan is een 200 liter boiler wel op als hij op lage temperaturen als 45 graden gehouden wordt. Kennelijk wordt er bij jou thuis kort gedouched, anders red je het ook niet lang met 45 graden. Met 10 liter per minuut (dat is volgens mij een redelijk standaard douchekop) en wat verlies in de leidingen, gaat het heel hard.
...
We hebben een oude regendouche die ook nog stralen van opzij heeft. Die 10L/minuut wordt wel gehaald op een temperatuur van 40 graden (en verlies in de leidingen).

[ Voor 43% gewijzigd door timovd op 23-10-2018 08:33 ]

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
timovd schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:15:
[...]

Het is gewoon heel vervelend als je net twintig minuten van een hele warme douches hebt genoten het water ineens koud begint te worden... En dan moet je je haar nog uitspoelen.
Zonder ironie; de aanpassingen aan de WP hebben het al een stuk beter gemaakt, nu is de beurt aan haar. Wellicht nog een douche WTW als we de badkamer nog eens gaan verbouwen.
Sinds afgelopen weekend heb ik een 13,5kW Clage in serie staan met mijn wp. De doorstroombeperking heb ik eruit gesloopt dus ik heb het idee dat het niet veel doet met de druk van mijn sww. Hij staat ingegesteld dat hij gaat bijverwarmen als het water onder de 45 graden komt maar ik wil kijken of het nog comfortabel is als ik hem op 40 instel. In principe is de 'standaard' 180L die ingebouwd zit in mijn cilinderunit vrijwel altijd genoeg maar als dat grote bad wordt gevuld is het wel krap aan. Ik hoop dat hiermee te ondervangen...

Het idee en de hoop is ook dat ik mogelijk de SWW temperatuur van mijn warmptepomp iets omlaag kan (staat nu op 50gr) omdat ik het vermoeden heb dat dat laatste stukje SWW rond de 50 graden toch een COP heeft die niet ver boven de 1 zal zitten (dat laatste is een aanname).

Douche-wtw is trouwens altijd een aanrader. Die haalt bij mij het inkomende water van ca 10 naar 20-25 graden omhoog.

[ Voor 4% gewijzigd door godfriedd op 23-10-2018 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:40:
[...]

Dan klopte er eerder waterzijdig iets niet. Het kan ff duren als de hele massa koud is, maar op een gegeven moment moet de Tr stijgen, of je moet je oprit verwarmen.

Vorig jaar heb ik (per ongeluk) t/m januari op 50% gedraaid, en toen vond ik toch wel dat het systeem erg traag was, en de Ta maar moeilijk bereikt werd >:)
*Shrug.
Ik heb nog steeds geen beeld van wat er met "traag" bedoeld wordt voor vloerverwarming. (Ruimte)opwarming van 0,5 graden per uur? Of 0,5C/2uur, 0,5C/4 uur?

En wat is "traag" voor het bereiken van de Ta of dT? 1 uur op hoog vermogen, 2? 3?

[ Voor 50% gewijzigd door kmf op 23-10-2018 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:24:
[...]

*Shrug.
Ik heb nog steeds geen beeld van wat er met "traag" bedoeld wordt voor vloerverwarming. (Ruimte)opwarming van 0,5 graden per uur? Of 0,5C/2uur, 0,5C/4 uur?

En wat is "traag" voor het bereiken van de Ta of dT? 1 uur op hoog vermogen, 2? 3?

Interesting... as we speak is de warmtepomp aangegaan. Dus kan nu even live kijken hoe het zit met de temperatuur.

[Afbeelding]
Vorig jaar in December had mijn WP op 50% vermogen toch een uur of 3 tot 4 nodig voordat de gewenste Ta werd gehaald, dat noem ik traag. Op 100% is binnen een uur de gewenste Ta gehaald. Nogal logisch, want op 100% vermogen kan de dT 1 x zo groot zijn (8 graden) als op 50% (4 graden).

Hoe snel een ruimte opwarmt weet ik niet exact bij mij thuis, dit is natuurlijk afhankelijk van de Ta, de weersomstandigheden (zonnig/storm/regen) en interne factoren (mensen aanwezig, TV aan, wordt er gekookt). Maar ik denk iets van 0,2 graad per uur op het moment dat er niemand thuis is en de zon niet schijnt.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2018 09:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:35:
[...]

Vorig jaar in December had mijn WP op 50% vermogen toch een uur of 3 tot 4 nodig voordat de gewenste Ta werd gehaald, dat noem ik traag. Op 100% is binnen een uur de gewenste Ta gehaald. Nogal logisch, want op 100% vermogen kan de dT 1 x zo groot zijn (8 graden) als op 50% (4 graden).

Hoe snel een ruimte opwarmt weet ik niet exact bij mij thuis, dit is natuurlijk afhankelijk van de Ta, de weersomstandigheden (zonnig/storm/regen) en interne factoren (mensen aanwezig, TV aan, wordt er gekookt). Maar ik denk iets van 0,2 graad per uur op het moment dat er niemand thuis is en de zon niet schijnt.
Interesting... as we speak is de warmtepomp aangegaan. Dus kan nu even live kijken hoe het zit met de opwarmingsnelheid.

Ta is volgens mij nu op 27C. Stooklijn 25-27C
Ik heb ook sensoren op de leidingen van de warmtepomp (panasonic monobloc 16kWh) geplaatst. Direct in de ketelruimte, als bij buitenunit. Het zit op de leidingen, dus waarschijnlijk verschil van 1 celcius.

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/bzpe3A/screencapture-snapshot-7ii4w6-Ta-FDbk-Hw2jtka-G9-C2g-Nu-H4-R5-I1-2018-10-23-09-34-33.png

https://bit.ly/2CYWKAY

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 23-10-2018 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Interesting... as we speak is de warmtepomp aangegaan. Dus kan nu even live kijken hoe het zit met de opwarmingsnelheid.

Ta is volgens mij nu op 27C. Stooklijn 25-27C
Ik heb ook sensoren op de leidingen van de warmtepomp (panasonic monobloc 16kWh) geplaatst. Direct in de ketelruimte, als bij buitenunit. Het zit op de leidingen, dus waarschijnlijk verschil van 1 celcius.

[Afbeelding]

https://bit.ly/2CYWKAY
Met 16KW vermogen verwacht ik geen problemen bij jou 8)

Wel vreemd dat bij jou de Ta binnen hoger is (23.38) als buiten (22,69) :? Sensoren omgewisseld :?

Wat is trouwens setpoint Ta op dit moment ? en welke flow heb jij over de WP ?

Wel een ubergeile grafiek trouwens _/-\o_ _/-\o_ Dit is info welke elke Tweaker in dit topic wel wil hebben.
Wat er eigenlijk nog bijhoort is flow en thermisch vermogen :*) :*) 8) 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2018 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:50:
[...]

Met 16KW vermogen verwacht ik geen problemen bij jou 8)

Wel vreemd dat bij jou de Ta binnen hoger is (23.38) als buiten (22,69) :? Sensoren omgewisseld :?

Wat is trouwens setpoint Ta op dit moment ? en welke flow heb jij over de WP ?

Wel een ubergeile grafiek trouwens _/-\o_ _/-\o_ Dit is info welke elke Tweaker in dit topic wel wil hebben.
Wat er eigenlijk nog bijhoort is flow en thermisch vermogen :*) :*) 8) 8)
Nee, buiten zitten dikkere buizen. Zijn flexleidingen waar die sensor op zijn geplakt, dus waarschijnlijk geleiden ze niet zo goed.. En ook al heb ik daar 3-dubbele isolatie overheen gezet, dan nog zal omgevingstemperatuur ook wel invloed hebben denk ik...

Setpoint kan ik op afstand niet zien. Verwacht dat het 27C zal zijn.
Flow weet ik ook niet. Pompsnelheid staat op stand 5.
De groepen van de vvw staan op 1,5-2l/m. Dus 37.5-50 l/m denk ik?

Ik heb geen warmtemeter. Dus kan ik thermisch vermogen (en cop) niet meten... helaas.

voor al die sensoren was ik ook dagenlang aan het solderen geweest. ;)
3x raden welke VVW ik nog niet goed heb afgeregeld :P

*De vvw op de begane grond is nettensysteem met 5cm zandcement dekvloer. De vvw op andere etages zijn ingefreesd. Vandaar dat de tR van de andere verdiepingen warmer is. Maar waarom de tA van de begane grond nou hoger is dan de andere twee begrijp ik niet helemaal.

[ Voor 48% gewijzigd door kmf op 23-10-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 09:53:
[...]

Nee, buiten zitten dikkere buizen. Zijn flexleidingen waar die sensor op zijn geplakt, dus waarschijnlijk geleiden ze niet zo goed.. En ook al heb ik daar 3-dubbele isolatie overheen gezet, dan nog zal omgevingstemperatuur ook wel invloed hebben denk ik...

Setpoint kan ik op afstand niet zien. Verwacht dat het 27C zal zijn.
Flow weet ik ook niet. Pompsnelheid staat op stand 5.
De groepen van de vvw staan op 1,5-2l/m. Dus 37.5-50 l/m denk ik?

Ik heb geen warmtemeter. Dus kan ik thermisch vermogen (en cop) niet meten... helaas.

voor al die sensoren was ik ook dagenlang aan het solderen geweest. ;)
3x raden welke VVW ik nog niet goed heb afgeregeld :P
Je gebruikt geen buffervat en ook geen naregeling :?

Een flow van 37,50~50l/minuut is wel heeel erg veel >:) Dat haal ik zelfs over mijn buffervat niet, en valt ruim buiten het bereik van de 14KW Mitsu (17,9 - 27,7), ik neem aan dat die van jou ook in die range hoort te zitten :?

Aangezien je een opgenomen vermogen van 1,5KW hebt zul je een COP van +- 5 hebben :? Dus thermisch 7,5KW met een dT van 4 zou dat een flow van 27,61 (L/minuut) suggereren. Dat lijkt mij meer "normaal" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:06:
[...]

Je gebruikt geen buffervat en ook geen naregeling :?

Een flow van 37,50~50l/minuut is wel heeel erg veel >:) Dat haal ik zelfs over mijn buffervat niet, en valt ruim buiten het bereik van de 14KW Mitsu (17,9 - 27,7), ik neem aan dat die van jou ook in die range hoort te zitten :?

Aangezien je een opgenomen vermogen van 1,5KW hebt zul je een COP van +- 5 hebben :? Dus thermisch 7,5KW met een dT van 4 zou dat een flow van 27,61 (L/minuut) suggereren. Dat lijkt mij meer "normaal" :P
Buffervat=hygieneboiler=zonneboiler. Die is nu afgesloten (bij de tA) zodat er geen stroming is meer daar. Enkel voor SWW opgewarmd door de zon.

Mijn systeem heeft de buffer niet nodig blijkbaar met 25 VVW-groepen.

Die flowmeters van de VVW zijn dan ook vrij analoog. ;) Heb ze afgesteld rond de onderste streepje. Volgens mij was dat 1,5.
Maar jouw berekening is ook goed voor mij :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/R1czlit.png

Pump speed 5 is 13-50l/m mogelijk. Dus neem aan dat 35l/m niet zo gek is?

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 23-10-2018 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Je hebt in ieder geval geen buffervat nodig om voldoende flow kwijt te kunnen, al denk ik dat de pomp van je WP geen 50 ltr/minuut kan verpompen over je afgiftesysteem. Ik vermoed dat de drukverliezen daar te groot voor zijn, maar er zijn mensen in dit topic die daar meer verstand van hebben als ik :P

Ik merk in mijn woning dat de ruimtes op de 1e verdieping helemaal nog geen warmtevraag nodig hebben, schommelen allemaal rond de 21 graden op dit moment, terwijl op de BGG wel warmtevraag is (<21 graden).

Setpoint op de slaapkamers staat op 18 graden bij mij, en badkamer op 21. Slaapkamers worden dan ook bijna nooit verwarmd, alleen bij extreme koud (< -5) heb ik de groepen wel eens open zien gaan afgelopen winterperiode.

M.b.t. die grafiek dan moet je de "external static pressure" weten, en ik verwacht dat die met 25 groepen redelijk hoog is, maar dat weet iemand anders misschien beter :P

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2018 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Grolsch blijkbaar is de warmteverlies op de bovenste verdiepingen groter. Want de temperatuur stijgt nog steeds niet, terwijl de BG wel al omhoog gaat. Op zich niet erg, want dan blijven ze koeler dan de BG.

Er is enkel een draadloze thermostaat in de woonkamer. Verder geen naregeling. Heb koukleumen in huis. Dus liefst overal verwarmd.

Ik heb qua leidingen iets grotere diameters laten aanleggen. 32mm 6 meter stamleiding, 28mm a 2meter naar de WP. En dan per verdieping naar de verdelers rond de 2meter 22mm. Met 16mm vvw buizen. Wellicht helpt dat ook de external static pressure te verlagen :P (kom er maar in experts)

[ Voor 11% gewijzigd door kmf op 23-10-2018 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17-09 12:02
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 10:30:
@Grolsch blijkbaar is de warmteverlies op de bovenste verdiepingen groter. Want de temperatuur stijgt nog steeds niet, terwijl de BG wel al omhoog gaat. Op zich niet erg, want dan blijven ze koeler dan de BG.

Er is enkel een draadloze thermostaat in de woonkamer. Verder geen naregeling. Heb koukleumen in huis. Dus liefst overal verwarmd.

Ik heb qua leidingen iets grotere diameters laten aanleggen. 32mm 6 meter stamleiding, 28mm a 2meter naar de WP. En dan per verdieping naar de verdelers rond de 2meter 22mm. Met 16mm vvw buizen. Wellicht helpt dat ook de external static pressure te verlagen :P (kom er maar in experts)
Boven de ramen open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 22:55:

Volgens mij is er wel degelijk een reden om je max. vermogen te beperken.
Natuurlijk moet je wel steeds voldoende vermogen kunnen hebben om je huis te verwarmen, maar als je WP niet af en toe op hoog vermogen draait en dus langer op deellast, gaat je SCOP omhoog.
Uiteindelijk werkt de WP in deellast met een hogere COP dan bij vollast.
Ik weet niet hoeveel het op jaarbasis uitmaakt, maar in elk geval theoretisch zou het moeten helpen.

Voor mij persoonlijk maakt het trouwens niet uit wat de opwarmsnelheid is, want ik gebruik het "opwarmen" maar zelden. Alleen aan het begin van het stookseizoen of hooguit nog een keer als we tijdens het stookseizoen een paar dagen op vakantie zijn geweest.

Verder zorgt (uitsluitend) de WAR voor een stabiele temperatuur in huis.

En dat overigens ook zonder buffervat, Want zelfs een buffervat kost je iets COP.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Volgens mij is er wel degelijk een reden om je max. vermogen te beperken.
Natuurlijk moet je wel steeds voldoende vermogen kunnen hebben om je huis te verwarmen, maar als je WP niet af en toe op hoog vermogen draait en dus langer op deellast, gaat je SCOP omhoog.
Uiteindelijk werkt de WP in deellast met een hogere COP dan bij vollast.
Ik weet niet hoeveel het op jaarbasis uitmaakt, maar in elk geval theoretisch zou het moeten helpen.

Voor mij persoonlijk maakt het trouwens niet uit wat de opwarmsnelheid is, want ik gebruik het "opwarmen" maar zelden. Alleen aan het begin van het stookseizoen of hooguit nog een keer als we tijdens het stookseizoen een paar dagen op vakantie zijn geweest.

Verder zorgt (uitsluitend) de WAR voor een stabiele temperatuur in huis.

En dat overigens ook zonder buffervat, Want zelfs een buffervat kost je iets COP.
In de basis heb je gelijk, maar als je per se op max 50% wil draaien, had je dan niet beter een WP kunnen kopen met de helft van het vermogen :? Vaak is de COP van kleinere warmtepompen beter als die van grotere.

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat als het nodig is mijn huis enigszins snel opwarmt en de gewenste Ta gehaald wordt. Als je COP belangrijker vind dan moet je dat inderdaad misschien niet doen.

M.b.t. buffervat heb je ook gelijk, dit komt de COP zeker niet ten goede, al zal het niet meer als een paar % verlies zijn verwacht ik.

Maar als je doelstelling is om COP kampioen te worden, dan moet je zeker 24*7 op een hele lage Ta temperatuur gaan draaien zonder buffervat.

Gelukkig moet ik kWh's afrekenen bij NUON, en geen COP getallen :P

En voor mij is comfort en snelheid belangrijker als een paar punten verschil in de COP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fTJNhog.png

grappig om te zien dat het verbruik bij een dT van >3C rond de 1,7kWh zit.
Bij een dT <=2C moduleert ie terug naar 1,2-1,3kWh
Sowieso veel meer raampartijen. En dan ook nog eens normaal dubbelglas. En een middenstuk met een houten luikje. Dus ik ga die niet vervangen met HR++, maar pas bij volledige vervanging van kozijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:09:
[...]

In de basis heb je gelijk, maar als je per se op max 50% wil draaien, had je dan niet beter een WP kunnen kopen met de helft van het vermogen :? Vaak is de COP van kleinere warmtepompen beter als die van grotere.

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat als het nodig is mijn huis enigszins snel opwarmt en de gewenste Ta gehaald wordt. Als je COP belangrijker vind dan moet je dat inderdaad misschien niet doen.

M.b.t. buffervat heb je ook gelijk, dit komt de COP zeker niet ten goede, al zal het niet meer als een paar % verlies zijn verwacht ik.

Maar als je doelstelling is om COP kampioen te worden, dan moet je zeker 24*7 op een hele lage Ta temperatuur gaan draaien zonder buffervat.

Gelukkig moet ik kWh's afrekenen bij NUON, en geen COP getallen :P

En voor mij is comfort en snelheid belangrijker als een paar punten verschil in de COP.
ik pak een kop koffie, er komt weer een discussie aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:12:
[Afbeelding]

Dat is niet grappig, maar "normaal" gedrag :P

Je WP moduleert terug, afgegeven vermogen zakt ook aangezien de dT kleiner wordt, dus de Tr wordt hoger :)
Ramon_1984 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:13:
[...]

ik pak een kop koffie, er komt weer een discussie aan :D
*O* *O* :w :w Discussies zijn gezond, en het is ook een discussieforum.

Vandaag mijn eerste dag van dit stookseizoen op 100% en om 11:00 is hij aangegaan zoals verwacht, hij is nu mooi terug aan het moduleren.

@kmf kun jij die grafana dashboard ook "live" delen met ons, of wil je dat liever niet :?
Je kunt er namelijk erg veel info uithalen _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:39
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:12:
[Afbeelding]

[...]

Sowieso veel meer raampartijen. En dan ook nog eens normaal dubbelglas. En een middenstuk met een houten luikje. Dus ik ga die niet vervangen met HR++, maar pas bij volledige vervanging van kozijnen.
Voor de goede orde - en voor de discussie: kW en niet kWh
Meetgegevens (weet wat je meet):
Indien je geen exact gematchte sensoren hebt is een temperatuuropgave op honderste graden Celsius
onzin en zelf bij 0,1 °C zet ik mijn vraagtekens. Ik hoop dat je de gebruikte 1-wire sensoren tenminste achteraf nog voor de afwijkingen corrigeert.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:09:
[...]

Je hebt gelijk, een te grote WP is niet zinvol. Maar in mijn geval ben ik begonnen met een 11 kW Zubadan en heb later de bg vloer behoorlijk extra geïsoleerd, overal krypton gevuld drievoudig glas (met warme kant) aangebracht en warm tapwater hoeft hij ook niet meer te maken, want dat doe ik nu met een separate WP-boiler.
Feitelijk is de Zubadan nu dus (veel) te groot geworden...
Jammer, want moduleren komt er nu ook bijna niet meer van. Hij staat al bijna altijd op minimum toerental en gaat dan dus gewoon aan/uit werken.
Anderzijds is mijn vloer zo'n grote buffer, dat je er qua binnentemperatuur in elk geval niets van merkt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zwerius schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:58:
[...]

Je hebt gelijk, een te grote WP is niet zinvol. Maar in mijn geval ben ik begonnen met een 11 kW Zubadan en heb later de bg vloer behoorlijk extra geïsoleerd, overal krypton gevuld drievoudig glas (met warme kant) aangebracht en warm tapwater hoeft hij ook niet meer te maken, want dat doe ik nu met een separate WP-boiler.
Feitelijk is de Zubadan nu dus (veel) te groot geworden...
Jammer, want moduleren komt er nu ook bijna niet meer van. Hij staat al bijna altijd op minimum toerental en gaat dan dus gewoon aan/uit werken.
Anderzijds is mijn vloer zo'n grote buffer, dat je er qua binnentemperatuur in elk geval niets van merkt.
Dan zit er niets anders op dan een flink stuk bij je huis aan te bouwen :P

Het juist dimensioneren van een WP is en blijft een lastige, zoals we in dit topic al vaker besproken hebben.

Je wilt niet dat je WP de hele dag loopt te pendelen, aan de andere kant wil je (in ieder geval onze vrouwen) geen koude voeten als het echt koud wordt :P

Hier gaat het vandaag volgens planning op 100%. Gisteravond om 22:00 is de WP uitgegaan en 13 uur later (vanmorgen om 11:00) weer aangegaan.

je ziet hem heel ff (nog geen half uur) gas geven om de gewenste Ta te halen, en daarna moduleert de WP vrolijk terug tot wat nodig is.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21l5nyh.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Dat is niet grappig, maar "normaal" gedrag :P

Je WP moduleert terug, afgegeven vermogen zakt ook aangezien de dT kleiner wordt, dus de Tr wordt hoger :)

[...]

*O* *O* :w :w Discussies zijn gezond, en het is ook een discussieforum.

Vandaag mijn eerste dag van dit stookseizoen op 100% en om 11:00 is hij aangegaan zoals verwacht, hij is nu mooi terug aan het moduleren.

@kmf kun jij die grafana dashboard ook "live" delen met ons, of wil je dat liever niet :?
Je kunt er namelijk erg veel info uithalen _/-\o_ _/-\o_
Hier is een sharelink dat 7 dagen geldig is. Omdat grafana niet echt een sharedlinksmanager heeft doe ik liever niet onbeperkte shares https://bit.ly/2yWdLHs

Ondertussen is de warmtepomp weer gestopt.

Afname 5,24 kWh in totaal
3 uur over gedaan om de woonkamer van 19,9 naar 20,5 te brengen... 0,5 graad per 3 uur dus. (setpoint thermostaat is 20C)
dunklefaser schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 12:26:
[...]

Voor de goede orde - en voor de discussie: kW en niet kWh
Meetgegevens (weet wat je meet):
Indien je geen exact gematchte sensoren hebt is een temperatuuropgave op honderste graden Celsius
onzin en zelf bij 0,1 °C zet ik mijn vraagtekens. Ik hoop dat je de gebruikte 1-wire sensoren tenminste achteraf nog voor de afwijkingen corrigeert.
Eenheden goed gezet ;)

En wat betreft de sensoren. Ik heb ze niet geijkt. Maar wel een tijdlang op dezelfde omgeving bekeken. De onderlinge afwijking is < 0,3C. Dat is voldoende voor mij voor het waterzijdig inregelen, wat het oorspronkelijke doel is.

Dat ze door de wijze van aanbrengen wellicht meer afwijking hebben en dat ze misschien afwijken van een geijkte thermometer. Dat is voor mij niet zo interessant.

Ik heb wel geprobeerd om ze per verdeler op dezelfde plek te plakken met dezelfde hoeveelheid tape :*)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 23-10-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Ik herken dit profiel wel, ik vraag me alleen altijd af wat die Mitsubishi's doen in de periode tussen 2 moduleerstanden. Zoals bij jou te zien tussen 11:50 en 12:20. Die van mij heeft dan ook vaak een periode met enkele pieken en dalen en ik snap niet precies wat er dan gebeurt. Maakt verder heel weinig uit overigens maar probeer gewoon de Mitsuregeling te doorgronden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:34:
[...]

Ik herken dit profiel wel, ik vraag me alleen altijd af wat die Mitsubishi's doen in de periode tussen 2 moduleerstanden. Zoals bij jou te zien tussen 11:50 en 12:20. Die van mij heeft dan ook vaak een periode met enkele pieken en dalen en ik snap niet precies wat er dan gebeurt. Maakt verder heel weinig uit overigens maar probeer gewoon de Mitsuregeling te doorgronden.....
Waarom de Mitsu dit zo doet weet ik niet, ik zie vaak een vlakke lijn (bijvoorbeeld 11:30~11:45) op +- 1570Watt, dan zakt het opgenomen vermogen weg, en stijgt weer tot een ander vermogen om daar vrij lang vlak te blijven.

Maar soms zakt het opgenomen vermogen ook zonder dat de grafiek zo'n "gekke duikeling" maakt.

Daarom vind ik mijn Mitsu ook vrouwelijk, af en toe snap ik er geen hout van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
kmf schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:17:
[...]

En wat betreft de sensoren. Ik heb ze niet geijkt. Maar wel een tijdlang op dezelfde omgeving bekeken. De onderlinge afwijking is < 0,3C. Dat is voldoende voor mij voor het waterzijdig inregelen, wat het oorspronkelijke doel is.

Dat ze door de wijze van aanbrengen wellicht meer afwijking hebben en dat ze misschien afwijken van een geijkte thermometer. Dat is voor mij niet zo interessant.

Ik heb wel geprobeerd om ze per verdeler op dezelfde plek te plakken met dezelfde hoeveelheid tape :*)
Ik heb in mijn code een auto-calibratie routine ingebouwd die lijkt op jouw aanpak. Het programma gaat ervan uit dat aan het einde van een nacht in een periode waarin de vloer niet verwarmd wordt en de pomp uitstaat, alle sensoren dezelfde temperatuur hebben. Het programma berekent dan een calibratie tabel met als uitgangspunt de gemiddelde temperatuur van alle sensoren.

Dat ziet er dan zo uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
   ID             value
 1 041700476dff   0.056
 2 0417004ac5ff  -0.069
 3 0317005595ff   0.244
 4 03170072c5ff  -0.006
 5 0416c4b1a6ff   0.119
 6 0317001de7ff  -0.131
 7 0416c4a2cbff   0.306
 8 0316c24333ff  -0.006
 9 041663484eff  -0.131
10 0316c33fdcff  -0.131

en zo voor de rest van de sensoren:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   ID             value
 1 000005e4d76b   0.008
 2 000005e4f2fd   0.196
 3 000005e5f606  -0.179
 4 000005e77695  -0.367
 5 000005fab05d   0.008
 6 000005fab2e0   0.633
 7 000005fab89c   0.008
 8 000005fb03d6  -0.304
 9 0000061be3e2   0.078

Als je dan een paar dagen later kijkt is de maximale afwijking na toepassing van deze calibratie tabel -0.1 tot 0.1 graden. Dit is meer dan voldoende voor dit doel.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 17-09 16:48
Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 13:54:
[...]

Waarom de Mitsu dit zo doet weet ik niet, ik zie vaak een vlakke lijn (bijvoorbeeld 11:30~11:45) op +- 1570Watt, dan zakt het opgenomen vermogen weg, en stijgt weer tot een ander vermogen om daar vrij lang vlak te blijven.

Maar soms zakt het opgenomen vermogen ook zonder dat de grafiek zo'n "gekke duikeling" maakt.

Daarom vind ik mijn Mitsu ook vrouwelijk, af en toe snap ik er geen hout van :+
dan gaat de wp uit om binnen een minuut weer op te starten, ga er maar bij staan dan zul je het beleven,
vandaar ook mijn vragen daarover

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Boerm schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:04:
[...]

dan gaat de wp uit om binnen een minuut weer op te starten, ga er maar bij staan dan zul je het beleven,
vandaar ook mijn vragen daarover
Hier heb ik dus geen "last" van, hij gaat in 1 ruk door mits er voldoende afgiftevermogen is.

Daarom kan ik jouw situatie ook niet verklaren.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2nv9fdx.jpg

Het enigste verschil tussen jouw situatie en mijn situatie is dat ik er een buffervat tussen heb zitten, maar ik kan nog niet verklaren waarom een buffervat dit probleem zou voorkomen.

Ik weet ook niet of de Mitsu verschillende "firmware" versies hebben. Jouw unit is een jaartje ouder, maar wel FTC5 net zoals die van mij.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 23-10-2018 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:34:
[...]

Hier heb ik dus geen "last" van, hij gaat in 1 ruk door mits er voldoende afgiftevermogen is.

Daarom kan ik jouw situatie ook niet verklaren.

[Afbeelding]

Het enigste verschil tussen jouw situatie en mijn situatie is dat ik er een buffervat tussen heb zitten, maar ik kan nog niet verklaren waarom een buffervat dit probleem zou voorkomen.

Ik weet ook niet of de Mitsu verschillende "firmware" versies hebben. Jouw unit is een jaartje ouder, maar wel FTC5 net zoals die van mij.
Ik weet niet of het zo is, maar in theorie zie je op de manier van monitoren met een youless en Enelogic de meetwaardes met op z'n nauwkeurigst gemiddelden van één minuut. Een dalletje in de grafiek zou dus ook kunnen zijn dat hij 20 seconden uit is en daarna weer 40 seconden aan. Dat geeft hij dan weer als een dalletje op een vermogen van 66% ten opzichte van de vorige minuten. Als je echt wil weten of je wp een compressorstop/-start heeft zul je de standen van die teller moeten gaan bijhouden of er simpelweg naast gaan staan.

Ik heb zelf geen idee of dat aan de orde is trouwens bij dit soort kleine dalletjes en piekjes, maar ik zie ze ook regelmatig in mijn logging terug en dat is altijd bij het lopen op het laagst mogelijke thermische vermogen en uiteraard nooit tijdens SWW-bereiding...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xkI6vs2lTifIj3Vtm2Qd7ePk/thumb.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 16:56:
[...]

Ik weet niet of het zo is, maar in theorie zie je op de manier van monitoren met een youless en Enelogic de meetwaardes met op z'n nauwkeurigst gemiddelden van één minuut. Een dalletje in de grafiek zou dus ook kunnen zijn dat hij 20 seconden uit is en daarna weer 40 seconden aan. Dat geeft hij dan weer als een dalletje op een vermogen van 66% ten opzichte van de vorige minuten. Als je echt wil weten of je wp een compressorstop/-start heeft zul je de standen van die teller moeten gaan bijhouden of er simpelweg naast gaan staan.

Ik heb zelf geen idee of dat aan de orde is trouwens bij dit soort kleine dalletjes en piekjes, maar ik zie ze ook regelmatig in mijn logging terug en dat is altijd bij het lopen op het laagst mogelijke thermische vermogen en uiteraard nooit tijdens SWW-bereiding...

[Afbeelding]
In theorie heb je gelijk, maar ik weet zeker dat de WP fysiek niet uit gaat, want ik heb er wel eens naast gestaan en geluisterd. Je hoort hem op een bepaalde frequentie draaien, de frequentie zakt en toert langzaam weer op. Ik verwacht dat dit het terugregelgedag is.

Meestal zie ik ook dat hij bij het optoeren op een lager elektrisch vermogen uitkomt als daarvoor.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2jbv4mh.jpg

Zie +- 15:25 + +- 15:49 + +- 16:14.

Als de WP kort uit gaat (wat ik ook wel eens heb vanwege te weinig afgifte) ziet dit er anders uit.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2ic1lyw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2h8cs60.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/b7cu48.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat @drdnl bedoelt dat de WP maximaal een Ta aankan van 55 graden, en daarom de boiler maximaal op 52 graden kan staan.

Ik herken dit wel bij mijn Mitsu, daar is de max Ta 60 graden, maar bij een gevraagde boilertemperatuur van boven de >55 graden krijgt hij het moeilijk. (ook al eens getest :P )
Bij zulke hoge temperaturen is er natuurlijk weinig afgifte van de spiraal aan het water in de boiler vanwege de kleine dT tussen spiraal en water.
@timovd
Klopt, staat ergens in de handleiding. Probeer maar Timo, als je 55 instelt krijg je ~52 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 06-09 15:25

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Dombo hier....
Maar is er iemand die misschien Grafana laat rekenen?
Ik las ergens dat dit zou kunnen.
Is het dan mogelijk dat je Grafana de COP uit laat rekenen?
Lijkt me dat alles wat gezocht is voor de COP met sensoren en verbruik enz te gebruiken is.
Of heb je voor de COP ook waterflow oid nodig?

Ik baal dat Domoticz mijn cop niet kan lezen.
Dus misschien met Grafana en dan met Json oid weer uit Grafana...?

Of praat ik weer poep:-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 19:01
Dylantje2 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:32:
Dombo hier....
Lijkt me dat alles wat gezocht is voor de COP met sensoren en verbruik enz te gebruiken is.

In een Grafana query kan je rekenen zo lang je 'fields' maar uit hetzelfde 'measurement' komen. Voorbeeld (met 1 field):
code:
1
SELECT difference(last("gas")) * 9.769 FROM "gas_time_shifted" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(previous)

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

cville schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:39:
[...]

In een Grafana query kan je rekenen zo lang je 'fields' maar uit hetzelfde 'measurement' komen. Voorbeeld (met 1 field):
code:
1
SELECT difference(last("gas")) * 9.769 FROM "gas_time_shifted" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1h) fill(previous)
mmm
Ziet er voor mij net als Chinees uit..
Maar er zijn opties als ik het goed begrijp _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Dylantje2 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:50:
[...]

mmm
Ziet er voor mij net als Chinees uit..
Maar er zijn opties als ik het goed begrijp _/-\o_
Lijkt wel een beetje op jouw pv output meting, ook niet te begrijpen.. :P :P :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Ramon_1984 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:00:
[...]

Lijkt wel een beetje op jouw pv output meting, ook niet te begrijpen.. :P :P :9
Oke echt niet...:-)
vertel welke snap je niet?

Zo moeilijk kan het niet zijn toch O-) _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Dylantje2 op 23-10-2018 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
timovd schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 08:29:
[...]
Begrijp ik dat je het SWW op elektrisch element (COP 1) draait?
Nee, dat begrijp je niet goed ik verwarm de boiler met de WP.
Doordat ik een boiler met 2 spiralen heb heb ik ooit de keuze gemaakt de grootste spiraal op de warmtepomp aan te sluiten en dat is de bovenste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:40:
[...]
Wat jij wil (op een laag niveau 24*7 een Ta van 29 graden) gaat net zo goed (en stil) op 100% als op 50% of 75%.
Heb vanmiddag eens gekeken wat er gebeurt mbt compressorfrequentie, de unit start op 31 Hz en loopt op 75% op tot max. 51 Hz. Na het opwarmen van het water toert de unit terug naar 41 Hz en uren later zie ik nog 35 Hz. Van een laag pitje is hier bijna nooit sprake, ik zit sowieso meestal al op 1 kW opgenomen vermogen en dat vind ik dan laag voor mijn doen.
Tot -5c is het allemaal getest en dat ging goed, bij -10c ben ik benieuwd, wellicht maken we het mee in februari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 15:34:

ik kan dit ook niet verklaren, een buffer zou het alleen maar verlengen, maar in wezen het zelfde gedrag vertonen

ik denk dat we dezelfde firmware hebben, waar kun je dat trouwens zien

zonneboiler met 24 heatpipes, 10310 wp, Pellet cvkachel, gasloos sinds mei 2016, 3xMPII 5000, 32 kwh batterij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:32:
Dombo hier....

Voor het berekenen van de COP moet je thermisch vermogen delen door elektrisch vermogen.
Elektrisch vermogen meet je al
Thermisch vermogen bepaal je met de formule "Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW"
De dT weet je, maar de L/s (flow) niet, dus zonder de flow te weten is het onmogelijk het thermisch vermogen te bepalen, dus onmogelijk om de COP te bepalen.
koevlaas2 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:57:
[...]

Heb vanmiddag eens gekeken wat er gebeurt mbt compressorfrequentie, de unit start op 31 Hz en loopt op 75% op tot max. 51 Hz. Na het opwarmen van het water toert de unit terug naar 41 Hz en uren later zie ik nog 35 Hz. Van een laag pitje is hier bijna nooit sprake, ik zit sowieso meestal al op 1 kW opgenomen vermogen en dat vind ik dan laag voor mijn doen.
Tot -5c is het allemaal getest en dat ging goed, bij -10c ben ik benieuwd, wellicht maken we het mee in februari.
Als je de unit op 100% zou zetten zou het gedrag identiek identiek zijn, alleen de tijd voor het opwarmen van het water zal korter zijn en de frequentie zal in die periode hoger zijn. Bij mij is die tijd van het opwarmen op standje 50% uren als het wat kouder wordt, terwijl op 100% het water binnen een uurtje op temperatuur is.

Dus het is kiezen tussen snelheid, met aan de andere kant minder geluid en naar alle waarschijnlijkheid een iets betere COP voor die opwarmperiode.
Boerm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:43:
[...]

ik kan dit ook niet verklaren, een buffer zou het alleen maar verlengen, maar in wezen het zelfde gedrag vertonen

ik denk dat we dezelfde firmware hebben, waar kun je dat trouwens zien
Geen flauw idee eigenlijk, ik zal vanavond eens voor je kijken of ik het ergens kan vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Kabeltjes om de Techneco Service Tool met de Elga te koppelen heb ik weer voldoende binnen gekregen.
Je kunt daarmee de Elga uitlezen en instellen.
Desgewenst kun je er nieuwe Firmware mee in de Elga zetten.
Als je er een nodig hebt mail me dan maar even.

Elga kabeltjes

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
@avandermeulen zijn die er ook voor de Loria Duo ?

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 24-10-2018 11:10 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
koevlaas2 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 21:57:
[...]

Ik zit ook minimaal op 1kW. Heeft denk ik ook voornamelijk met onze ZLTV-installaties te maken want het minimale vermogen op 25-30 graden Ta bij deze buitentemperaturen is gewoon best hoog. Daarom werkt een té lage Ta ook niet goed zoals @Grolsch eerder ook al eens aangaf. Ik heb 'm zelf ook wat opgehoogd recentelijk.

bij 25 graden Ta is het minimaal vermogen bij 7 graden buitenT (en zo koud is het nog niet eens) 6kW met een COP van ca 5,5 dus dan klopt die 1kW wel aardig. Die van mij zit áls hij aan staat ook op 1100W minimaal...

Lager terugtoeren kan hij simpelweg niet omdat je dan onder deze minimale thermische vermogensgrens komt. Oplossing is de Ta verhogen. Alleen bij mij is dat maar deels een oplossing want ik heb geen (parrallel) buffervat dus een hogere Ta houdt automatisch een hogere dT (de Tr krijg ik niet zo maar omhoog) in en dus ook weer een hoger thermisch vermogen. Mét buffervat kun je op zich redelijk makkelijk de Ta verhogen waarbij de Tr redelijk snel zal volgen en dus ook de dT weer terugloopt en hij makkelijker kan terugregelen in thermisch vermogen (en dus ook elektrisch).

Overigens vind ik het niet zo'n probleem. Liever een COP van 5,5 bij een Ta van 25gr en thermisch 6kW leveren dan een COP van 4,5 bij een Ta van 35 graden en op een lager vermogen doorpruttelen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/By2BcF1SqcNoNwp9NDFB9yAZ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@godfriedd het laagste opgenomen elektrische vermogen wat ik gezien voor een langere periode bij mijn Mitsu 11,2KW Zubadan is 890Watt.

Ta heb ik op minimaal 30 graden staan, dus de COP zal ergens tussen die van Ta 25 en Ta 35 liggen (dus +- 5,3)

Gistermiddag bij Tb +12 heeft de WP een heel tijdje op 890Watt lopen te pruttelen, met een COP van 5.325 zal dat thermisch 4,7KW zijn, wat aardig overeenkomst met de tabel.

In onderstaande tabel kun je ook heel duidelijk zien waarom mijn WP gaat pendelen bij Ta 25, namelijk minimaal vermogen 10,51KW, dat raak je natuurlijk nooit kwijt over je afgiftesysteem met Ta 25 en zachte buitentemperaturen.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/34ywhsm.jpg

Ik moest trouwens echt voor de ventilator voelen of de unit liep, hij was geheel stil, ik hoorde geen compressor en geen fan draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 24-10-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:30:
@godfriedd het laagste opgenomen elektrische vermogen wat ik gezien voor een langere periode bij mijn Mitsu 11,2KW Zubadan is 890Watt.

Ta heb ik op minimaal 30 graden staan, dus de COP zal ergens tussen die van Ta 25 en Ta 35 liggen (dus +- 5,3)

Gistermiddag bij Tb +12 heeft de WP een heel tijdje op 890Watt lopen te pruttelen, met een COP van 5.325 zal dat thermisch 4,7KW zijn, wat aardig overeenkomst met de tabel.

In onderstaande tabel kun je ook heel duidelijk zien waarom mijn WP gaat pendelen bij Ta 25, namelijk minimaal vermogen 10,51KW, dat raak je natuurlijk nooit kwijt over je afgiftesysteem met Ta 25 en zachte buitentemperaturen.

[Afbeelding]

Ik moest trouwens echt voor de ventilator voelen of de unit liep, hij was geheel stil, ik hoorde geen compressor en geen fan draaien.
Dat is ook ongeveer het minimaal opgenomen vermogen dat ik kan terugvinden voor mijn 7,5kW-model. Ik moet er wel voor terugzoeken naar mei want zo'n laag vermogen komt al niet vaak voor.

Wel vind ik het rete-interessant dat je met deze tabellen redelijk goed het gedrag van de warmptepomp kunt verklaren. Er zitten altijd nog wel wat dingen in de regeling die ik niet helemaal begrijp maar grotendeels verklaart dit soort gegevens wel waardoor bepaalde problemen ontstaan bij sommige gebruikers (inclusief mezelf voorheen maar ik heb het idee dat ik het nu redelijk door heb, misschien zou het met buffer nog iets beter kunnen worden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tkaP2iyNDJIHpyQvjZ8dXYDH/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
godfriedd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:49:
[...]

Dat is ook ongeveer het minimaal opgenomen vermogen dat ik kan terugvinden voor mijn 7,5kW-model. Ik moet er wel voor terugzoeken naar mei want zo'n laag vermogen komt al niet vaak voor.

Wel vind ik het rete-interessant dat je met deze tabellen redelijk goed het gedrag van de warmptepomp kunt verklaren. Er zitten altijd nog wel wat dingen in de regeling die ik niet helemaal begrijp maar grotendeels verklaart dit soort gegevens wel waardoor bepaalde problemen ontstaan bij sommige gebruikers (inclusief mezelf voorheen maar ik heb het idee dat ik het nu redelijk door heb, misschien zou het met buffer nog iets beter kunnen worden).

[Afbeelding]
Als jij het minimale vermogen van 6KW goed kwijt kunt natuurlijk lekker op Ta 25 gaan draaien.

Maar zet voor de gein de Ta eens op 30 bij temperaturen boven de Tb 10, ik verwacht dat je WP dan elektrisch gaat terugmoduleren tot ergens tussen de 550 en 600Watt.

Dat dalletje rond 12.15, was dat een defrost :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:55:
[...]

Als jij het minimale vermogen van 6KW goed kwijt kunt natuurlijk lekker op Ta 25 gaan draaien.

Maar zet voor de gein de Ta eens op 30 bij temperaturen boven de Tb 10, ik verwacht dat je WP dan elektrisch gaat terugmoduleren tot ergens tussen de 550 en 600Watt.

waar draaien jullie op, thermostaat, voorloop temp of war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:55:
[...]

Zou goed kunnen hoor. Geen idee eigenlijk. Het was toen op zich wel ruim boven 0 maar het zou best een defrost kunnen zijn geweest.

Ik kan de Ta wel flink omhoog gooien maar zonder buffer zal mijn Tr niet snel omhoog komen, dus dat heeft in mijn geval enkel tot gevolg dat het vermogen flink hoger zal gaan worden, Eventueel zou ik natuurlijk wel de pomp op de laagste stand kunnen zetten maar die verander ik eigenlijk nooit (staat op 4 volgens mij). Misschien dat ik dat bij wijze van test eens ga doen om te kijken waar hij minimaal naar terugmoduleert.Dat zou nog wel een aardige truc kunnen zijn om in het voor- en naseizoen met een relatief late Ta toch het minimale vermogen kwijt te kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Boerm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Ik draai op WAR en een thermostaat aangesloten op IN1.
godfriedd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Zou goed kunnen hoor. Geen idee eigenlijk. Het was toen op zich wel ruim boven 0 maar het zou best een defrost kunnen zijn geweest.

Ik kan de Ta wel flink omhoog gooien maar zonder buffer zal mijn Tr niet snel omhoog komen, dus dat heeft in mijn geval enkel tot gevolg dat het vermogen flink hoger zal gaan worden, Eventueel zou ik natuurlijk wel de pomp op de laagste stand kunnen zetten maar die verander ik eigenlijk nooit (staat op 4 volgens mij). Misschien dat ik dat bij wijze van test eens ga doen om te kijken waar hij minimaal naar terugmoduleert.Dat zou nog wel een aardige truc kunnen zijn om in het voor- en naseizoen met een relatief late Ta toch het minimale vermogen kwijt te kunnen...
Die dalletjes waar de WP "ff" 1 á 2 minuten op laag vermogen (<500Watt) draait herken ik bij mij als defrost, vandaar mijn vraag.

Zoals ik eerder aangaf zou ik het ook alleen voor de test doen. Als Ta 25 werkt, je hebt geen pendelgedrag en je huis wordt warm, dan is dat natuurlijk de beste oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 24-10-2018 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:20:
[...]

Ik draai op WAR en een thermostaat aangesloten op IN1.
geef je stookcurve eens.

[ Voor 4% gewijzigd door Boerm op 24-10-2018 12:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Tb +10 = Ta 30, Tb -5 = Ta 35.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 12:50

wmc

Ik volg dit topic al een tijdje en blijf het concept stooklijn tegen komen. Is dit voor veel warmtepompen de belangrijkste manier van het regelen van de temperatuur? Ik zie er persoonlijk alleen maar nadelen van, immers:
- Het huis heeft een grote tijdsconstante, zeker in deze tijd van het jaar duurt het wel even voordat het afgekoeld is.
- Zon/bewolking wordt niet meegenomen in de stooklijn
- Wind speelt een belangrijke factor in het warmteverlies van mijn huis, hoe zit dit verwerkt in de stooklijn?

Wat dat betreft zie ik veel meer heil in een feedback systeem, met mogelijk een feed forward van de buitentemperatuur of pure feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
wmc schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:55:
Ik volg dit topic al een tijdje en blijf het concept stooklijn tegen komen. Is dit voor veel warmtepompen de belangrijkste manier van het regelen van de temperatuur? Ik zie er persoonlijk alleen maar nadelen van, immers:
- Het huis heeft een grote tijdsconstante, zeker in deze tijd van het jaar duurt het wel even voordat het afgekoeld is.
- Wind speelt een belangrijke factor in het warmteverlies van mijn huis, hoe zit dit verwerkt in de stooklijn?

Wat dat betreft zie ik veel meer heil in een feedback systeem, met mogelijk een feed forward van de buitentemperatuur of pure feedback.
stooklijn obv buitentemperatuur icm ruimte-thermostaat is een prima systeem hoor. Wat voor Feedback had je willen gebruiken?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
wmc schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:55:

Alleen op stooklijn stoken, of WAR-only zoals we het hier noemen werkt bij mij thuis ook niet.
Exact om de redenen die jij aangeeft. Stooklijn doet niets anders als Ta bepalen a.d.h.v. Tb, en dat is bij mij thuis lang niet voldoende om tot een comfortabel klimaat te komen. Er zijn teveel variabelen waar een stooklijn geen rekening mee houdt.

Daarom regel ik na d.m.v. een thermostaat.

De stooklijn is afgesteld om tijdens de meest ongunstige situatie (wind/regen/kou) de boel comfortabel warm te kunnen krijgen. De thermostaat doet de rest.

Wat ik een goede toevoeging zou vinden is "ruimtecompensatie", helaas kent mijn WP en/of thermostaat dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 12:50

wmc

BarryH schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:09:
[...]

stooklijn obv buitentemperatuur icm ruimte-thermostaat is een prima systeem hoor. Wat voor Feedback had je willen gebruiken?
Je ruimte thermostaat regelt de feedback lus, die koppelt het verschil tussen gewenste temperatuur en daadwerkelijke temperatuur terug naar de warmtepomp met een warmtevraag.
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:16:
[...]

Alleen op stooklijn stoken, of WAR-only zoals we het hier noemen werkt bij mij thuis ook niet.
Exact om de redenen die jij aangeeft. Stooklijn doet niets anders als Ta bepalen a.d.h.v. Tb, en dat is bij mij thuis lang niet voldoende om tot een comfortabel klimaat te komen. Er zijn teveel variabelen waar een stooklijn geen rekening mee houdt.

Daarom regel ik na d.m.v. een thermostaat.

De stooklijn is afgesteld om tijdens de meest ongunstige situatie (wind/regen/kou) de boel comfortabel warm te kunnen krijgen. De thermostaat doet de rest.

Wat ik een goede toevoeging zou vinden is "ruimtecompensatie", helaas kent mijn WP en/of thermostaat dit niet.
Wat bedoel je met ruimtecompensatie? Een factor die je zelf af kunt stellen hoe heftig de thermostaat naar de gewenste temperatuur regelt? Ik kan me voorstellen dat er typisch een proportionele versterkingsfactor en een integrerende factor in een typische thermostaat zit met een bepaalde dead zone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
wmc schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:28:
[...]

Je ruimte thermostaat regelt de feedback lus, die koppelt het verschil tussen gewenste temperatuur en daadwerkelijke temperatuur terug naar de warmtepomp met een warmtevraag.
Klopt, als 1 van de zones bij mij thuis warmte vraagt omdat een ruimtetemperatuur onder setpoint is gaat er een "AAN" signaal naar de WP, die dan volgens stooklijn gaat verwarmen. De WP zet mijn secundaire pomp aan.
[...]

Wat bedoel je met ruimtecompensatie? Een factor die je zelf af kunt stellen hoe heftig de thermostaat naar de gewenste temperatuur regelt? Ik kan me voorstellen dat er typisch een proportionele versterkingsfactor en een integrerende factor in een typische thermostaat zit met een bepaalde dead zone.
Bij de regeling die ik ken (Kieback & Peter) kun je een correctie aangeven, dus is ruimte temperatuur 1K onder setpoint verhoog Ta met xxK. Stel dat je invult per 1K ruimteverschil Ta met 5K aanpassen, dan betekent dit dat als de setpoint 20 graden is, en de gemeten temperatuur in die ruimte is 18 graden, dan verhoogt de ruimtecompensatie de stooklijn met 10 graden. Dus stel volgens stooklijn is Ta 40 graden, dan maakt hij er 50 graden van. Hoe dichter hij bij de ruimtetemperatuur in de buurt komt hoe dichter de Ta weer richting de 40 graden gaat. Als ruimtetemperatuur over de setpoint heen is door externe invloeden (zoals zon, of bij ons machines in een hal) dan wordt de Ta ook met hetzelfde getal verlaagd.

De "dode tijd" is ook in te vullen in de K & P regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
Ik loop hier ook over na te denken, ons huis krijgt in de middag de zon naar binnen. Nu is het dus bijna 22 graden, geen verwarming nodig. Alleen ik weet al, dat vanavond als de zon ondergaat, de temp zal gaan zakken. En mij WP heeft geen warmte gemaakt op het meest gunstige moment van de dag en gaat in de late avond aan..
Voelt niet goed...
Ben al bezig om een eigen systeem te gaan implementeren. Met input van o.a. weersvoorspelling,

Gisteren was de temp redelijk 'hoog' maar door de wind toch guur en dat merkte ik direct in huis.

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
@MarFan hoewel ik nu nog een CV-ketel heb, denk ik dezelfde kant uit als ik in de toekomst ga verwarmen met de WP. M'n vloer heeft een behoorlijke buffercapaciteit en in het voor- en najaar zou ik graag al voordat het echt nodig is, warmte in de vloer gaan stoppen op het moment dat de buitentemperatuur gunstig is én zonnepanelen nog wat opbrengen.
In de winter gaat dit allemaal geen zoden aan de dijk zetten, maar in voor- en najaar zou het theoretisch wel mogelijk zijn. Wel houd ik er rekening mee dat je dusdanige temperatuurverschillen door de dag heen gaat krijgen, wat niet positief is voor het comfort.

Wellicht dat hier meerderen al mee bezig zijn geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Vandaag wat aan spelen met de WP:
https://drive.google.com/...q2_Xni6zcaCIsFpeCSyfW1m4X
Mooie run vanafa van morgen.
Hier en daar een dip, maar dat kwam omdat hij uit moest.
Geen Vat tussen mijn systeem zitten.
Binnen is het 24 graden ..:-)

Alleen krijg ik de radiatoren boven niet warm/lauw...

Beneden bijna alles dicht maar toch niet warm te krijgen boven.
Dus het ijkt erop dat het water niet goed boven komt.
Wat dan weer vreemd is, dat mijn Handdoek met daaraan de vloerverwarming van Badkamer weer heerlijk warm wordt.

Ik heb een voetventiel onder vloer voor mijn vloerverwarming in de keuken.
En ik denk dat die iets te ver open staat, zodat die alles pakt wat er te pakken valt.

Heb ook al zitten spelen met pomp snelheid... Staat nu op 75%..
Maar dat scheelt niet echt.

Is er een goede manier om te starten met inregelen?
Wat uist wel en wat juist niet doen?

Ik heb nog gewone radiatoren, maar dat zal toch niet direct het probleem zijn, aangezien hij nu niet eens warm wordt.

Dus ik wil eerst dat voetventiel onder de vloer gaan knijpen
Wat radiatoren beneden dicht zetten, en kijken of ik hem boven geforceerd warm kan krijgen..
Over water uit de radiatoren dus lucht...
De verdeler van de bovenverdieping wordt ook warm.

WAF is blij ze loopt te zweten dus _/-\o_ _/-\o_ WP tot nu toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarFan
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-09 16:37
@Cranberry Ik heb een buffervat, geeft iets meer mogelijkheden.
Op gunstig moment buffervat verwarmen, einde middag vloer verwarmen, in de avond temp goed ....(in theorie)

Pana WC12H9E8 / 1000L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
Dylantje2 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:37:
Vandaag wat aan spelen met de WP:
https://drive.google.com/...q2_Xni6zcaCIsFpeCSyfW1m4X
Mooie run vanafa van morgen.
Hier en daar een dip, maar dat kwam omdat hij uit moest.
Is toch geen aflezen zo met die schaalverdeling, beter toon je alleen het WP vermogen

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Dylantje2 Ik vind jouw grafiek eigenlijk helemaal nog niet zo fraai.
Aangezien jij een 5KW WP hebt loopt je WP dus constant vol gas :? Ik zie opgenomen vermogen constant rond de 1000Watt hangen. Met deze buitentemperaturen hoor jij met je COP killer een COP van boven de 6 te halen.

Als je serieus een worp wil doen naar het COP kampioenschap ga je dat niet redden door constant vol gas te draaien.

En daarbij, als je nu al daadwerkelijk 5KW nodig hebt met deze zeer milde buitentemperaturen dan mag je je borst wel nat maken voor het geval het serieus koud wordt.

Ik vind het trouwens geen duidelijke grafiek op deze manier, maar dat zal wel smaak zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door Grolsch op 24-10-2018 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:16:
@Dylantje2 Ik vind jouw grafiek eigenlijk helemaal nog niet zo fraai.
Aangezien jij een 5KW WP hebt loopt je WP dus constant vol gas :? Ik zie opgenomen vermogen constant rond de 1000Watt hangen.

Als je serieus een worp wil doen naar het COP kampioenschap ga je dat niet redden door constant vol gas te draaien.

En daarbij, als je nu al daadwerkelijk 5KW nodig hebt met deze zeer milde buitentemperaturen dan mag je je borst wel nat maken voor het geval het serieus koud wordt.

Ik vind het trouwens geen duidelijke grafiek op deze manier, maar dat zal wel smaak zijn.
Ik sta open voor alle tips qua grafana... Wat dat betreft allang blij dat ik hem werkend heb..
COP kampioen die ambitie hwb ik nog echt niet..
TZt zien we wel.
Eerst zorgen dat WAF het warm heeft..

Wat ik zei 24 graden hier..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:24
MarFan schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:41:
@Cranberry Ik heb een buffervat, geeft iets meer mogelijkheden.
Op gunstig moment buffervat verwarmen, einde middag vloer verwarmen, in de avond temp goed ....(in theorie)
Dat is ook mijn idee. Als de salderingsregeling er straks niet meer is en op termijn variabele tarieven gaan komen, om dan het buffervat in de goedkope uren flink te gaan verwarmen.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dylantje2 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:19:
[...]

Ik sta open voor alle tips qua grafana... Wat dat betreft allang blij dat ik hem werkend heb..
COP kampioen die ambitie hwb ik nog echt niet..
TZt zien we wel.
Eerst zorgen dat WAF het warm heeft..

Wat ik zei 24 graden hier..
Bij mij in de keuken is het ook 24 graden terwijl de WP uitstaat. Komt door de zon.

1 tip, koop een normale kWh meter als een Youless.
Ik heb ook geen verstand van Grafana, maar een "standaard" Enelogic grafiek ziet er al stukken beter uit als wat jij via PVoutput kunt zien.

En die schaalverdeling van jouw grafana is ruk, de helft van de ruimte gaat op aan 0 tot 32 watt, de andere helft aan ruimte voor 32 t/m 2000Watt
pleio65 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:20:
[...]

Dat is ook mijn idee. Als de salderingsregeling er straks niet meer is en op termijn variabele tarieven gaan komen, om dan het buffervat in de goedkope uren flink te gaan verwarmen.
Hoe groot buffervat wil je gebruiken dan :? Want dan mag je wel een +1000 liter vat neer zetten als je serieus wat wilt bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 24-10-2018 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:25:
[...]

Bij mij in de keuken is het ook 24 graden terwijl de WP uitstaat. Komt door de zon.

1 tip, koop een normale kWh meter als een Youless.
Ik heb ook geen verstand van Grafana, maar een "standaard" Enelogic grafiek ziet er al stukken beter uit als wat jij via PVoutput kunt zien.

[...]

Hoe groot buffervat wil je gebruiken dan :? Want dan mag je wel een +1000 liter vat neer zetten als je serieus wat wilt bereiken.
Ik had geluk dat ik 2000 liter had staan die nu ook voor de WP kan worden gebruikt.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

pleio65 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 17:31:
[...]

Ik had geluk dat ik 2000 liter had staan die nu ook voor de WP kan worden gebruikt.
2000 Heb je een fabriek ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikie18
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:08
Mijn buurman liep net bij mij door de garage en zag mijn verdeler zitten en vroeg zich af, als hij bij mij goed aangesloten zit, of hij bij hem dan wel goed zit. Het lijkt bij hem wel of de aanvoer en retour op hetzelfde aangesloten zit en elkaar "tegen werkt". Kunnen jullie zo beoordelen of dit goed zit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MWjoFZG.png

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Zit goed zo: het mengwater naar de onderste buis, die de aanvoer van de vloer is, komt via de pomp op de juiste plek, en de temperatuur van dat mengwater wordt bepaald door de thermostaat, waarvan de voeler(niet te zien) in de onderste verdelerbuis, via een capillaire buis naar de thermostaat-kop gaat.
Dus als het mengwater te warm wordt, dan gaat de thermostaatkraan verder sluiten, en gaat een groter deel van het retourwater weer via de pomp de vloer in.

Dit is een zgn " open verdeler" geschikt voor een cv ketel.
Een gesloten verdeler, dus zonder pomp, en zonder die menging, is bedoeld voor een wp.

[ Voor 34% gewijzigd door Naalroc op 24-10-2018 19:14 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
Dylantje2 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:34:
[...]

2000 Heb je een fabriek ofzo?
Nee haha. Die dingen zijn met isolatie maar 1,10 meter breed, Het is 2x 1000 liter als buffer voor de cv-houtkachels. Een paar uur stoken en bufferen. Ze staan in een kelderruimte. Nu ik minder hout ga stoken en meer met de WP ga doen kan ik ze ook daarvoor gebruiken. Straks wil ik dat de WP zoveel mogelijk in de goedkope uren draait. Tot welke temperatuur ik dan ga bufferen weet ik nog niet. Te hoog kan ook niet gunstig zijn. En de WP moet bij forse kou kunnen leveren.

Een grafiekje. Misschien wel leuk om te delen.

Bufferen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:30:

[Afbeelding]

De PUHZ-SHW80 VAA alhier draait nog maar een paar dagen, en ook hier te weinig afname. Zeg 45 minuten een run vanaf start, en dan stopt hij. Minimum vermogen wat ik tot nu toen gezien heb is rond de 900 W . Ta een dikke 30 C. Pomp stand 4, 23 l/min flow. dT minimum c.a. 3 C. Ondergrens stooklijn 28 C, maximum 38 C. (ga er vanuit dat dit de aanvoer temp is.)
Had verwacht dat dit wel wat lager zou zijn, zo rond de 680 W. Dat heb ik nog niet gezien. Zou volgens de specs op minimum vermogen en 12 C bT 4.3kW/cop6,38=673 W moeten zijn?
"Iets" lijkt hem tegen te houden om verder terug te moduleren ? Overigens hier ruimte regeling met de sensor die in de bedienunit zit en die in de woonkamer hangt.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 24-10-2018 20:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maikie18 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 18:49:
Mijn buurman liep net bij mij door de garage en zag mijn verdeler zitten en vroeg zich af, als hij bij mij goed aangesloten zit, of hij bij hem dan wel goed zit. Het lijkt bij hem wel of de aanvoer en retour op hetzelfde aangesloten zit en elkaar "tegen werkt". Kunnen jullie zo beoordelen of dit goed zit?

[Afbeelding]
Ik zie wel dat ze zo zwart als de kachel zijn en nodig gespoeld moeten worden. Werkt het nog goed?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopjeD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:02
Mezelf hier ook maar inchecken (ook al berichtje gepost in Nefit topic). Heeft even geduurd (deel 5 denk ik), maar inmiddels is onze Nefit 13Kw aangesloten en in werking gesteld. Snap er nog niet alles van (hoe gaat zo'n ding aan bijvoorbeeld... :)), maar leuk om mee te stoeien in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:55
Ik zit een beetje in dubio óf en wat ik moet doen aan het pendelen van mijn 9kW Pana bij deze temperaturen:

1) de WP pendelt bij deze temperaturen ca. 4x per uur. Maar hij draait ook niet de hele dag. Met een Ta van 33 graden is de COP best okay. Voordeel is ook een meer geleidelijke warmte afgifte.

2) ik kan de Ta verhogen, dan stopt het pendelen, maar is de COP lager. Nadeel: snel opgewarmd en dan een hele tijd uit.

Bij een keer of 20 per dag aan en uit, lijkt mij niet dat de compressor snel aan zijn einde zal zijn. Ik heb iets van 100000x gelezen. Stel dat hij 100 dagen per jaar 20x schakelt: 2000x per jaar.. Lijkt mij niet direct een probleem... Lekker laten pendelen of?

Tijdens het pendelen is de gemiddelde afgifte iets 3kW, woning warmt wel op, dus daarom is het pendelen ook geen probleem.

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Gasschuif schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

De PUHZ-SHW80 VAA alhier draait nog maar een paar dagen, en ook hier te weinig afname. Zeg 45 minuten een run vanaf start, en dan stopt hij. Minimum vermogen wat ik tot nu toen gezien heb is rond de 900 W . Ta een dikke 30 C. Pomp stand 4, 23 l/min flow. dT minimum c.a. 3 C.
Had verwacht dat dit wel wat lager zou zijn, zo rond de 680 W. Dat heb ik nog niet gezien. Zou volgens de specs op minimum vermogen en 12 C bT 4.3kW/cop6,38=673 W moeten zijn?
"Iets" lijkt hem tegen te houden om verder terug te moduleren ? Overigens hier ruimte regeling met de sensor die in de bedienunit zit en die in de woonkamer hangt.
Misschien heb je zoveel afgifte dat hij niet terug kan/hoeft te moduleren :?

Ik zag hem gisteren eind van de dag (na 7 uur aan 1 stuk gelopen te hebben los van een SWW pauze) pas terugmoduleren naar +- 900Watt`.

En waar haal jij die COP van 6.38 tegen bij Tb +12 en Ta 30 :? volgens het tabelletje wat ik voor me heb is dat bij Ta25, bij Ta 30 zal het toch minder zijn, ik verwacht eerder 5,85 als ik het verdeel. bij 4,2KW minimaal vermogen zou dat zo'n 700Watt elektrisch zijn.

Maar als ik je goed begrijp pendelt je WP niet, dus met andere woorden, hij heeft gewoon 0.9*5.85= 5,265Watt afgiftevermogen, wat goed mogelijk is aangezien je wat ik van de foto's kan herleiden toch een redelijk groot huis hebt.

Is het trouwens ook mogelijk een omgekeerde stooklijn in te vullen :? Dus een hogere Ta bij hoge Tb en een lagere Ta bij lagere Tb :? Niet logisch natuurlijk, maar zou wel gependel kunnen voorkomen bij hoge Tb, en een betere COP van lagere Tb :P

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 24-10-2018 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Boerm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Thermostaat + voorloop temperatuur van 29c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Boerm ik heb ff gekeken in mijn unit, maar ik kan via het display geen firmwareversie ofzo achterhalen.

Er zit wel een sticker op mijn hydrobox waar onderstaande op staat:

Model: ERSC-VM2C
Service REF: ERSC-VM2CR1.UK
Year of manufacture: 04-2016

Ik denk dat vooral Service REF: De "versie" van de hydrobox aangeeft, wellicht dat die van jou anders is :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Turbotetter-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-08 20:20
ik weet niet of ik hier helemaal goed zit.... maar sinds een paar maanden heb ik een nieuwbouw huis waarbij standaard een ventilatie warmte pomp is geleverd in combinatie met een CV-ketel. (een hybride systeem als ik het goed heb)

Nu het wat kouder wordt probeer ik een beetje te begrijpen hoe alles ingesteld moet worden, en wat het meeste rendement oplevert. maar wanneer ik me wat in de installatie verdiep heb ik een vermoeden dat het systeem niet bepaalt efficiënt of juist is geïnstalleerd. :?

de situatie is als volgt:

De warmte pomp is een Inventum Ecolution Combi 50, samen met een intergas Xtreme Cv-ketel. Nu kunnen de boven en beneden verdieping apart geschakeld worden omdat elke verdieping een eigen thermostaat heeft. Hierdoor hebben beide verdiepingen een eigen elektrische klep die bedient wordt door de thermostaat van de betreffende verdieping.
Dus wanneer de thermostaat om warmte vraagt gaat de klep van die verdieping open, en kan er warm water doorstromen om te verwarmen. (Zo kan dus de beneden verdieping apart verwarmt worden los van de boven verdieping of andersom) Wanneer het warm genoeg is, gaat de klep weer dicht en is het circuit weer afgesloten.

Nu is volgens mij het principe van een ventilatie warmte pomp dat er continue lauw water door de cv leidingen stroomt om het huis op temperatuur te houden, en dat alleen wanneer het nodig is de cv bijspringt om te gaan verwarmen. Maar gezien de kleppen altijd zijn gesloten wanneer de cv niets doet, doet de warmtepomp naar mijn idee ook niets?

heeft iemand hier ervaring met dit systeem of vergelijkbaar?, of dit in deze configuratie werkt? of dat de installateur geen idee heeft gehad wat het principe is van dit systeem? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:49:
[...]
Als je de unit op 100% zou zetten zou het gedrag identiek identiek zijn, alleen de tijd voor het opwarmen van het water zal korter zijn en de frequentie zal in die periode hoger zijn. Bij mij is die tijd van het opwarmen op standje 50% uren als het wat kouder wordt, terwijl op 100% het water binnen een uurtje op temperatuur is.

Dus het is kiezen tussen snelheid, met aan de andere kant minder geluid en naar alle waarschijnlijkheid een iets betere COP voor die opwarmperiode.
Ik denk dat de unit dan eerst 100% gas geeft tot Ta bereikt is, dat wil ik niet.
Ik draai op pompstand 3 met 21 L p/m als ik die verlaag naar 2 of 1 dan verlaag ik het opgenomen vermogen denk ik. Ik ga het uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:51
Fullpower schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:15:
Ik zit een beetje in dubio óf en wat ik moet doen aan het pendelen van mijn 9kW Pana bij deze temperaturen:

1) de WP pendelt bij deze temperaturen ca. 4x per uur. Maar hij draait ook niet de hele dag. Met een Ta van 33 graden is de COP best okay. Voordeel is ook een meer geleidelijke warmte afgifte.

2) ik kan de Ta verhogen, dan stopt het pendelen, maar is de COP lager. Nadeel: snel opgewarmd en dan een hele tijd uit.

Bij een keer of 20 per dag aan en uit, lijkt mij niet dat de compressor snel aan zijn einde zal zijn. Ik heb iets van 100000x gelezen. Stel dat hij 100 dagen per jaar 20x schakelt: 2000x per jaar.. Lijkt mij niet direct een probleem... Lekker laten pendelen of?

Tijdens het pendelen is de gemiddelde afgifte iets 3kW, woning warmt wel op, dus daarom is het pendelen ook geen probleem.
Is ook een beetje mijn probleem hier. 21 draaiuren met 60 compressorstarts. Een aantal waren omdat de Grundfos pomp heel langzaam stond (8 starts in 1 uur), dus die heb ik weer op autoadapt gezet. Met alle radiatoren open zit die rond de 1,2m3 per uur.

Vervolgens is de WP nu wel een aantal keer aan geweest waarna de woning rond 9 uur warm is en vervolgens pas de volgende dag weer even aan. Ta staat op 35, ondanks radiatoren wordt het er prima warm mee. Uiteindelijk wel alle radiatoren helemaal open gezet, kijken of dat het pendelen wat tegen gaat. Stroomverbruik is tot nu toe 24Kwh dus peanuts.

Hier wel een buffer van 50 liter, heb jij die ook?

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerm
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:35:
@Boerm ik heb ff gekeken in mijn unit, maar ik kan via het display geen firmwareversie ofzo achterhalen.

Ik denk dat vooral Service REF: De "versie" van de hydrobox aangeeft, wellicht dat die van jou anders is :?
bij mij hetzelfde, alleen de mijne is van 02-2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Boerm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 21:07:
[...]

bij mij hetzelfde, alleen de mijne is van 02-2016
Dan zit daar dus ook geen verschil in.

Het moet hem dan aan de afgifte kant / buffervat zitten. Verder zijn er geen verschillen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Grolsch schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:35:

Bij mijn unit staat bij de service ref:ERSC-VM2CR2.UK
productiedatum 02/2018

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
koevlaas2 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:44:
[...]

Ik denk dat de unit dan eerst 100% gas geeft tot Ta bereikt is, dat wil ik niet.
OK, als je doel is dat je geen 100% wil draaien en daarom langer wil wachten tot gewenste Ta is bereikt dan moet je inderdaad de WP begrenzen op 75%.

Mijn WP ging vanavond aan na bijna 24 uur stilstand, en trok "slechts" 1500Watt tijdens opstarten op 100%.

Dit is bij lange na niet het maximale vermogen.
Ik draai op pompstand 3 met 21 L p/m als ik die verlaag naar 2 of 1 dan verlaag ik het opgenomen vermogen denk ik. Ik ga het uittesten.
Daarmee zul je het vermogen inderdaad wat beperken verwacht ik. COP zal ook iets slechter worden (kleinere dT is beter voor de COP heb ik me laten wijsmaken :P )

Ik ben juist blij dat de WP af en toe ff lekker loopt te buffelen op vol vermogen :P Dat gebeurt nu met SWW maken, piekt elektrisch over de 4KW O-)

Je koopt toch ook geen ferrari om daar vervolgens lekker zuinig 80 km/h mee te rijden :+ 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

pleio65 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Een grafiekje. Misschien wel leuk om te delen.

[Afbeelding: Bufferen]
hoe ziet de queries van jou eruit?
ik twijfel of er een betere is dan hetgeen wat ik heb
code:
1
select last("count")-first("count") from "exec_electricity" WHERE $timeFilter GROUP BY time(1d) fill(null)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
Inmiddels hebben mijn ouders de Hitachi installateur over de vloer gehad en dat lijkt toch ook wel vrij interessant. Advies zou zijn een Combi S met een RAS-2 buitenunit, eventueel met Jaga's.

Enige is even de geluidsproductie van de buitenunit. In de documentatie wordt namelijk op de ene plek gesproken over 60db aan geluid en in de specificaties van de RAS-2whvnp buitenunit over 46db op een meter afstand. Vind ik nogal een verschil en ik krijg niet helder waar hem dat in zit. Is er iemand die me dit uit kan leggen?

En wat ik ook niet kon vinden is hoe het zit met de garantie van Hitachi. In de algemene voorwaarden in de brochure staat iets over 1 jaar, maar dat zijn volgens mij de voorwaarden van de importeur. Weet iemand wat de fabrieksgarantie van Hitachi is?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Aziraphale schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:30:
Inmiddels hebben mijn ouders de Hitachi installateur over de vloer gehad en dat lijkt toch ook wel vrij interessant. Advies zou zijn een Combi S met een RAS-2 buitenunit, eventueel met Jaga's.

Enige is even de geluidsproductie van de buitenunit. In de documentatie wordt namelijk op de ene plek gesproken over 60db aan geluid en in de specificaties van de RAS-2whvnp buitenunit over 46db op een meter afstand. Vind ik nogal een verschil en ik krijg niet helder waar hem dat in zit. Is er iemand die me dit uit kan leggen?

En wat ik ook niet kon vinden is hoe het zit met de garantie van Hitachi. In de algemene voorwaarden in de brochure staat iets over 1 jaar, maar dat zijn volgens mij de voorwaarden van de importeur. Weet iemand wat de fabrieksgarantie van Hitachi is?
Als er over dB's wordt gepraat moet je altijd goed letten of het gaat om SPL of PWL. Mitsubischi vermeldt ze vaak beide. Bij mijn unit is het bijvoorbeeld max 51dB (SPL) en 68 dB (PWL). De eerste staat voor sound pressure level en de tweede voor power level. Eigenlijk zijn het 2 verschillende standaarden om geluid te meten. Zie ook: http://www.noise-measurem...ressure-dB(A)-SPL-SWL.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Gasschuif schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

De PUHZ-SHW80 VAA alhier draait nog maar een paar dagen, en ook hier te weinig afname. Zeg 45 minuten een run vanaf start, en dan stopt hij. Minimum vermogen wat ik tot nu toen gezien heb is rond de 900 W . Ta een dikke 30 C. Pomp stand 4, 23 l/min flow. dT minimum c.a. 3 C. Ondergrens stooklijn 28 C, maximum 38 C. (ga er vanuit dat dit de aanvoer temp is.)
Grote kans dat met deze buitentemperaturen in combinatie met je aanvoertemperatuur van 30 graden het minimale vermogen ergens tussen de 4,4 (gespecificeerd voor Ta35/Tb12) en de 10,6 (gespecificeerd voor Ta25/Tb12) zit. Stel dat het 6-7 kW is dan komt je zelfs met een schreeuwend goede COP (zeg 5,5) nog ruim niet onder 1kW elektrisch vermogen uit. Net als @Grolsch heb ik geen idee waar die 4,3 kW vandaan komt die je noemt maar dat zal vermoedelijk niet het minimale vermogen van je unit zijn bij deze buitentemperaturen.

Wat je kan doen als test is je Ta op 35 zetten en kijken of hij dan minder vermogen gaan opnemen. Dit gaat dus alleen als je afgiftesysteem zo is ingericht dat je Tr mee omhoog loopt binnen afzienbare tijd. Ik kan dit zelf niet testen want ik heb geen buffervat dus bij mij duurt het héél lang tot die Tr omhoog klimt en tot die tijd zal hij juist op een zo hoog mogelijk vermogen draaien omdat hij het idee heeft dat hij niet warmgestookt krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
godfriedd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:12:
[...]

Als er over dB's wordt gepraat moet je altijd goed letten of het gaat om SPL of PWL. Mitsubischi vermeldt ze vaak beide. Bij mijn unit is het bijvoorbeeld max 51dB (SPL) en 68 dB (PWL). De eerste staat voor sound pressure level en de tweede voor power level. Eigenlijk zijn het 2 verschillende standaarden om geluid te meten. Zie ook: http://www.noise-measurem...ressure-dB(A)-SPL-SWL.htm
Ah, op die fiets. Dan is de 46 dB(A) de SPL buiten op 1 meter afstand. Lijkt me dat dat niet iets is wat je bij de buren snel gaat horen, of wel?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
Aziraphale schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:42:
[...]

Ah, op die fiets. Dan is de 46 dB(A) de SPL buiten op 1 meter afstand. Lijkt me dat dat niet iets is wat je bij de buren snel gaat horen, of wel?
Het is stiller dan mijn unit, maar qua geluid zit hij wel weer iets boven de nieuwe generatie Mtisu's. Hetzelfde model nieuwe generatie heeft namelijk 43 dB(A) SPL. De manier hoe mensen geluid ervaren verschilt sterk van persoon tot persoon. Ook kunnen bepaalde frequenties die hinderlijk ver dragen en dingen in de omgeving laten resoneren op een laag niveau al meer bereiken dan andere frequenties. Vandaar dat ik dB's enkel zie als indicatie van hoeveelheid geluid. Er wordt ook genoeg mee geknoeid door fabrikanten...

Hoeveel geluid uiteindelijk bij de buren terechtkomt is overigens sterk afhankelijk van waar de unit staat en wat er verder nog in de omgeving staat. Volgens mij mag er 'officieel' niet meer dan 35dB jouw perceel verlaten maar ik denk dat heel veel warmtepompeigenaren daar, met name op hoog vermogen wel overheen gaan.

Als je zeker wil weten hoe een unit klinkt is de enige oplossing bij iemand gaan kijken die hem heeft draaien en er bij blijven staan terwijl deze verschillende vermogens produceert.

[ Voor 14% gewijzigd door godfriedd op 25-10-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
godfriedd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:10:
[...]

Als je zeker wil weten hoe een unit klinkt is de enige oplossing bij iemand gaan kijken die hem heeft draaien en er bij blijven staan terwijl deze verschillende vermogens produceert.
Die mogelijkheid bood de installateur ook, want hij had er ergens redelijk in de buurt een geplaatst bij een woning.

Het blijft idd een lastig verhaal, want het hangt natuurlijk ook af van de plaatsing en wat er aan beplanting/erfafscheiding etc tussen de unit en de buren staat. Vergelijken tussen fabrikanten is ook niet altijd makkelijk. Mijn ouders hadden eerst een offerte voor een Nibe 2040-6 en die doet 36 dB(A), maar dan wel op 2 meter afstand. Dat is dan wel 10 dB(A) minder, maar wat zou het verschil op 1 meter zijn? Beste zal inderdaad zijn om te gaan luisteren, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Aziraphale schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:24:
[...]

Die mogelijkheid bood de installateur ook, want hij had er ergens redelijk in de buurt een geplaatst bij een woning.

Het blijft idd een lastig verhaal, want het hangt natuurlijk ook af van de plaatsing en wat er aan beplanting/erfafscheiding etc tussen de unit en de buren staat. Vergelijken tussen fabrikanten is ook niet altijd makkelijk. Mijn ouders hadden eerst een offerte voor een Nibe 2040-6 en die doet 36 dB(A), maar dan wel op 2 meter afstand. Dat is dan wel 10 dB(A) minder, maar wat zou het verschil op 1 meter zijn? Beste zal inderdaad zijn om te gaan luisteren, lijkt me.
Laat ik voorop stellen dat het heel vreemd is om op 2 meter te meten want volgens mij is de standaard weergave altijd op 1 meter. Maar los daarvan is 36dB(A) op 2 meter erg weinig als je het mij vraagt. Als ik zelf een (niet-gekalibreerde) meting doe bij mijn unit is dat op ca 75% vermogen iets onder de 50dB en op de erfgrens 12 meter verderop net boven de 35dB. Overigens is het bij mij erg lastig meten aangezien er erg veel omgevingsgeluid is omdat ik in de stad woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@godfriedd als je een goede geluidsmeting wilt doen, dan meet je eerst 24uur het omgevingsgeluid, daarna 24 uur met de warmtepomp in bedrijf. Dan heb je pas een redelijk inzicht.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
@-Turbotetter- het ligt eraan hoe de ecolution ingesteld is.
Maar daar is een apart topic voor HIER.

Standaard werkt deze op de temperatuur van de afgezogen lucht.
Als die onder ingestelde temperatuur komt gaat de ecolution aan.
Ook zit er een zomer/winter stand op in die periode gaat de ecolution helemaal niet aan.

[ Voor 38% gewijzigd door SpikeHome op 25-10-2018 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

godfriedd schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 09:24:
[...]

Grote kans dat met deze buitentemperaturen in combinatie met je aanvoertemperatuur van 30 graden het minimale vermogen ergens tussen de 4,4 (gespecificeerd voor Ta35/Tb12) en de 10,6 (gespecificeerd voor Ta25/Tb12) zit. Stel dat het 6-7 kW is dan komt je zelfs met een schreeuwend goede COP (zeg 5,5) nog ruim niet onder 1kW elektrisch vermogen uit. Net als @Grolsch heb ik geen idee waar die 4,3 kW vandaan komt die je noemt maar dat zal vermoedelijk niet het minimale vermogen van je unit zijn bij deze buitentemperaturen.

Wat je kan doen als test is je Ta op 35 zetten en kijken of hij dan minder vermogen gaan opnemen. Dit gaat dus alleen als je afgiftesysteem zo is ingericht dat je Tr mee omhoog loopt binnen afzienbare tijd. Ik kan dit zelf niet testen want ik heb geen buffervat dus bij mij duurt het héél lang tot die Tr omhoog klimt en tot die tijd zal hij juist op een zo hoog mogelijk vermogen draaien omdat hij het idee heeft dat hij niet warmgestookt krijgt.
Ik ben nog volop aan het experimenteren en finetunen, o.a. mijn radiatoren met een te kleine dT een beetje lager zetten in flow.

De waardes die ik eerder noemde kloppen niet, onderstaande tabel de goede waardes.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mRuoKfxh.png

Bij 35 graden water en 12 C buiten en minimum vermogen 4,1 kW en 5,32 cop. Het E vermogen zou dan 770 W moeten zijn.
Gisteren de flow ietsje lager gezet, stand 3(=20 l/min) Minimum vermogen wat ik gezien heb is 810 W met een compressor frequentie van 20 Hz. Weet niet of dat de laagste waarde is of dat hij nog ietsje verder kan zakken in frequentie. Compressor stroom was 6 A (variabele 1)

Ik ga ook experimenteren met een hogere water temperatuur. Wordt vervolgd. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 25-10-2018 11:19 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Pagina: 1 ... 68 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.