Biest23 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 11:17:
Wij zijn een huis aan het bouwen, dat gasloos wordt en waarbij we zoveel mogelijk in onze eigen energie willen voorzien. We hebben ons het laatste jaar ingelezen in warmtepompen, boilers, dwtw en pv. We hebben nu voor onszelf een plaatje gemaakt van wat we zouden willen, maar we kunnen onze keuze nog niet maken op een aantal punten. Misschien dat jullie nog goede ideeen hebben?
Het plaatje is als volgt:
- 44 pv-panelen 300 Wp, zzw georienteerd, hellingshoek 30 graden, geen belemmeringen (bomen etc).
Daarmee ben je bij lange na niet zelfvoorzienend. Deze oriëntatie levert zomers in de middag een gigantische piek op (die de hele buurt van stroom kan voorzien), terwijl je 's ochtends en in de winter nauwelijks opwek hebt. Als je (dichter bij) zelfvoorziend wilt zijn, moet je zonnepanelen rondom je huis plaatsen en veel steiler, dan heb je er 's ochtends en in de winter veel meer aan.
- 6kw l/w warmtepomp (merk?)
Reken je verliesvermogen uit bij -7 of -10 (afhankelijk van waar je woont, in het binnenland wordt het veel kouder dan in Zeeland). Dan weet je je WP vermogen. Er zijn meerder merken die prima WP's leveren.
- vv begane grond 90 m2
- badkamer elektrische vloerverwarming, slaapkamers elektrische plaatradiatoren (die waarschijnlijk enkele keren per jaar aanslaan).
Zoals al eerder genoemd: Elektrische VVW in de badkamer is een enorme energievreter, en bovendien compleet onnodig als je toch al elders VVW vanaf je WP aanlegt. Waarom die niet gewoon doortrekken naar de badkamer? Op de slaapkamers zou ik (en ga ik zelf) LL warmtepompen installeren. Voordelen:
- Snel opwarmen in de winter (studerende kinderen).
- Mogelijkheid tot snel koelen.
- Op de slaapkamers blaas je met ventilatiesysteem D de meeste (als je het goed doet alle) binnenlucht in, waardoor je ook gelijk de kans hebt om die 's zomers te drogen.
- douchewtw
- we twijfelen tussen een 300 l boiler tbv warmtepomp of e-boiler van 120 l, die we op een zoldertje kunnen hangen. Het 300l vat zou in de bijkeuken komen.
120liter is veel te klein. Kun je net een bad mee vullen, maar ook na een avonddouche moet die 's nachts bijwarmen, en dan heb je dus niets aan je PV (je wilde toch zelf je energie op wekken?). Ga voor de grote boiler, en trek die een extra isolatiejas aan. De af-fabriek isolatie is vaak k*t, zoals @
LangeFries gisteren nog schreef.
- Gezin van twee volwassenen en 1 baby en een wens voor gezinsuitbreiding tot 2 of 3 kinderen.
Is er een vaste regel/rekensom hoeveel je kan besparen met de dwtw op de grootte van je boilervat?
Nee, ik denk wel de helft te kunnen besparen op het ww verbruik, maar de grootte van je boilervat wordt voor een groot deel bepaald door de aanwezigheid van een bad (en dat bad is met kleine kinderen toch aardig onmisbaar, vind ik).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.