investeren in pv is vooralsnog rendabeler dan investeren in een wpRaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:50:
[...]
Dat kan met het opwarmen van SWW met een warmtepomp ook. Alleen dan kost het 1/3 van de energie. Daarom zeg ik: investeer nu 3000 euro minder in PV en schaf geen COP=1 verwarmingselementen aan.
Stop dat geld in vloerverwarming boven en een boilervat voor de warmtepomp.
Gaat het hier om financieel rendabel met de huidige regelgeving (tot 2020) of om duurzaam?LittleTycoon schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:36:
[...]
investeren in pv is vooralsnog rendabeler dan investeren in een wp
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
rendenment, duurzaam moet groen links maar subsidiërenRaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:38:
[...]
Gaat het hier om financieel rendabel met de huidige regelgeving (tot 2020) of om duurzaam?
Dat is beetje afhankelijk van opzet jouw huis. Bij mij is het zo goed als overal vergelijkbaar qua temperatuur, maar dat zal je o.b.v foto niet verbazen.Biest23 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:54:
Zijn er tweakers die ook een recent nieuwbouwhuis hebben en hoe is jullie ervaring met het doorstralen van de vvw van de begane grond naar de bovenliggende verdiepingen? Wij hebben veel advies gekregen over de goed geisoleerde schil van het huis, waardoor verwarmen op de verdieping waarschijnlijk niet eens aan de orde is.

Ik heb wel verwarming (vv) op de verdiepingen: t.b.v. koelen en vrouw wil toch 's winter op de verdiepingen geen steenkoude vloer (ondanks dat we hiervoor nooit vv hebben gehad op de verdiepingen).
vergis je niet in de mogelijke koelbehoefte t.g.v. isolatienormen nieuwbouw en glaspartijen op het zuiden, die koelbehoefte hoef je natuurlijk niet via vv i.c.m. lw WP in te vullen.
Duurzaam ook denk ik, met de huidige koelgassen en alle wissels daarin lijkt me ook niet duurzaam, al gaat het wel onder het mom millieu...RaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:38:
[...]
Gaat het hier om financieel rendabel met de huidige regelgeving (tot 2020) of om duurzaam?
Daarom snap ik die cop 1 voor sww ook niet, wat is het probleem? Verbruik te hoog? Of heb je dan gewoon te weinig pv, duurzaam is het wel, zo'n ding gaat easy 3 decennia mee, simpele techniek dus ook simpel om te maken, recyclen is koper, ijzer en isolatie. Hoe doet een warmtepomp boiler het daar?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Eens met de koelgassen, daar moet zorgvuldig mee omgegaan worden.Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
Duurzaam ook denk ik, met de huidige koelgassen en alle wissels daarin lijkt me ook niet duurzaam, al gaat het wel onder het mom millieu...
Daarom snap ik die cop 1 voor sww ook niet, wat is het probleem? Verbruik te hoog? Of heb je dan gewoon te weinig pv, duurzaam is het wel, zo'n ding gaat easy 3 decennia mee, simpele techniek dus ook simpel om te maken, recyclen is koper, ijzer en isolatie. Hoe doet een warmtepomp boiler het daar?
Het probleem is dat elektriciteit dat niet met wind of zon opgewekt wordt voorlopig opgewekt wordt met gas of kolen. Op een dag met weinig wind of zon stap je ook in bad/onder de douche. Op dat moment staat er een kolencentrale te draaien om jouw boiler te voorzien van elektriciteit.
De focus zou moeten liggen op zo weinig mogelijk gebruiken ipv zoveel mogelijk opwekken waarvan je dan weer zoveel mogelijk zelf gebruikt.
[ Voor 7% gewijzigd door RaymondD op 27-10-2018 16:22 ]
Er zijn ook kerncentrales hè, hoewel niet 100% groen wel stukken beter als gas of kolen!RaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:21:
[...]
Eens met de koelgassen, daar moet zorgvuldig mee omgegaan worden.
Het probleem is dat elektriciteit dat niet met wind of zon opgewekt wordt voorlopig opgewekt wordt met gas of kolen. Op een dag met weinig wind of zon stap je ook in bad/onder de douche. Op dat moment staat er een kolencentrale te draaien om jouw boiler te voorzien van elektriciteit.
De focus zou moeten liggen op zo weinig mogelijk gebruiken ipv zoveel mogelijk opwekken waarvan je dan weer zoveel mogelijk zelf gebruikt.
Overigens wel eens met je punt om verbruik te minimaliseren i.p.v. andersom.
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Dat gaat je niet in de winter lukken. @Skipper-93 heeft 50kW liggen en in december dagen met 2 kWh opbrengst..... Je kan het wel verbeteren door ze op 90 graden te zetten, zodat de instraling beter is, maar op dagbasis de winter doorkomen, is mi onmogenlijk.Biest23 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:54:
@Andrehj De insteek van 44 pv panelen is zelfvoorzienend worden op dagbasis en we richten ons dus niet op de salderingsregeling. We willen in de winter overdag voldoende opwekken om i.c.m. een huisaccu de dag door te komen. Dat we in de zomer een gigantische overproductie hebben kan in de toekomst misschien goed van pas komen met initiatieven zoals buurtaccu's https://www.zelfenergiepr...r-duurzame-energieopslag/. En als we een overproductie aan stroom hebben, dan maakt e-boiler niet meer uit tov een gewone boiler.
Zijn er tweakers die ook een recent nieuwbouwhuis hebben en hoe is jullie ervaring met het doorstralen van de vvw van de begane grond naar de bovenliggende verdiepingen? Wij hebben veel advies gekregen over de goed geisoleerde schil van het huis, waardoor verwarmen op de verdieping waarschijnlijk niet eens aan de orde is.
We zijn overigens niet van plan een bad te installeren, hooguit een klein kinderbadje. Daarom zal onze sww-behoefte kleiner zijn.
Dat doe ik inderdaad omdat het me niet interesseert, zou dat wel zo zijn zou ik overdag douchen ipv in de avond. Een warmtepomp verbruikt toch ook in de avond?RaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:21:
[...]
Eens met de koelgassen, daar moet zorgvuldig mee omgegaan worden.
Maar jij kijkt ook alleen tv overdag, in de avond heb je geen verbruik? Ik kan die boileropwarming nog regelen wanneer ik dat doe.
Zoveel mogelijk zelf verbruiken ben ik met je eens, weinig mogelijk verbruiken is relatief, wat vind jij weinig? Ik verbruik misschien wel weinig voor mijn 5 koppige gezin met zoveel elektra. Ga jij alle luxe artikelen uit huis gooien om zo weinig mogelijk te verbruiken? Volgend jaar is er een zuinigere wasmachine als de jouwe, koop je die dan?De focus zou moeten liggen op zo weinig mogelijk gebruiken ipv zoveel mogelijk opwekken waarvan je dan weer zoveel mogelijk zelf gebruikt.
Weinig mogelijk is onzin, het verbruik heeft nut / een doel dus dan is het goed, komt er nog als extra bij dat het vermeden gas is. Dan is een wasdroger nog meer onzin dan cop 1 sww verwarmen.
Het gaat niet zozeer om luxe de deur uit te gooien of in te leveren op comfort. Maar ik vind een cop=1 boiler en cop=1 badkamer vloerverwarming echt niet meer kunnen. Dat met de warmtepomp doen (die er bij nieuwbouw toch al staat) lijkt me een no-brainer.
Ja en nee, de vloer kan goed met de warmtepomp mee inderdaad, sww kan best een ding zijn, bijvoorbeeld omdat zoals hier er bewust voor gekozen is om het niet te warmen met de warmtepomp vanwege geluid, wij willen geen lawaaiig ding in de zomer/opmerkingen van de buurt. Sww maakt hij vaak op 100% vermogen.RaymondD schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:25:
Het gaat niet zozeer om luxe de deur uit te gooien of in te leveren op comfort. Maar ik vind een cop=1 boiler en cop=1 badkamer vloerverwarming echt niet meer kunnen. Dat met de warmtepomp doen (die er bij nieuwbouw toch al staat) lijkt me een no-brainer.
Verwarmen gaat op een laag vermogen dus dan heb je dat niet, in de zomer helemaal niet.
Eventueel kan de wp ook kleiner, hij hoeft geen sww te doen dus kan lekker doorwarmen in de winter, geen buffer of extra vermogen nodig.
We gaan binnenkort verbouwen en ik wil dan graag van het gas af. Ik zit nu te puzzelen hoe we bij de verbouwing het beste rekening kunnen houden met een warmtepomp en kan daar wel wat hulp bij gebruiken.
Situatie nu: hoekhuis uit 1983, beneden vloerverwarming, boven LTV convectoren, verwarming via CV Ketel (zolder) en warmwater via zonneboiler + CV (ook beiden op zolder).
Bij verbouwing gaan we aan de zijkant van het huis flink uitbouwen, begane grond en 1e verdieping.
Er zijn flink wat parameters om de meest geschikte plaats in het huis te bepalen:
- leidinglengte tussen binnen en buitenunit van de warmtepomp zo klein mogelijk
- leidinglengte voor warmwater van WP naar badkamer 1e etage
- aansluitmogelijkheden convectoren 1e en 2e etage en vloerverwarming
- locatie buitenunit ivm geluid
- mogelijkheid om zonneboiler te kunnen blijven gebruiken
Het liefst maak ik in de nieuwe uitbouw een technische ruimte voor de warmtepomp. De leidinglengte naar de buitenunit is dan minimaal, maar leiding naar boven voor warm water is lang (> 15 meter naar douche) en wordt het lastig om de zonneboiler te blijven gebruiken. Het is me ook niet duidelijk of en hoe je de bestaande cv-leidingen kan gebruiken of dat daar aanpassingen aan gedaan moeten worden. Er gaat nu één stel CV leidingen van boven naar beneden voor de vloerverwarming. Wordt het boven warm als we deze vanaf begane grond gaan voeden?
Een optie is ook om warm water boven voorlopig vanuit zonneboiler en CV te laten komen, en dat dan later op een logisch moment (ZB of CV kaduuk) om te zetten naar de warmtepomp.
Moeilijk verhaal, als iemand hier goede ideeen over heeft dan heel graag.
Situatie nu: hoekhuis uit 1983, beneden vloerverwarming, boven LTV convectoren, verwarming via CV Ketel (zolder) en warmwater via zonneboiler + CV (ook beiden op zolder).
Bij verbouwing gaan we aan de zijkant van het huis flink uitbouwen, begane grond en 1e verdieping.
Er zijn flink wat parameters om de meest geschikte plaats in het huis te bepalen:
- leidinglengte tussen binnen en buitenunit van de warmtepomp zo klein mogelijk
- leidinglengte voor warmwater van WP naar badkamer 1e etage
- aansluitmogelijkheden convectoren 1e en 2e etage en vloerverwarming
- locatie buitenunit ivm geluid
- mogelijkheid om zonneboiler te kunnen blijven gebruiken
Het liefst maak ik in de nieuwe uitbouw een technische ruimte voor de warmtepomp. De leidinglengte naar de buitenunit is dan minimaal, maar leiding naar boven voor warm water is lang (> 15 meter naar douche) en wordt het lastig om de zonneboiler te blijven gebruiken. Het is me ook niet duidelijk of en hoe je de bestaande cv-leidingen kan gebruiken of dat daar aanpassingen aan gedaan moeten worden. Er gaat nu één stel CV leidingen van boven naar beneden voor de vloerverwarming. Wordt het boven warm als we deze vanaf begane grond gaan voeden?
Een optie is ook om warm water boven voorlopig vanuit zonneboiler en CV te laten komen, en dat dan later op een logisch moment (ZB of CV kaduuk) om te zetten naar de warmtepomp.
Moeilijk verhaal, als iemand hier goede ideeen over heeft dan heel graag.
Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....
Datzelfde kan je natuurlijk ook zeggen over de warmtepomp voor verwarming. Een elektrische kachel van de bouwmarkt heeft geen koelgassen en produceert geen geluid. Simpele techniek dus ook simpel om te maken, recyclen is weerstandsdraad en ijzer. Hoe doet een warmtepomp voor verwarming het daar?Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:07:
[...]
Duurzaam ook denk ik, met de huidige koelgassen en alle wissels daarin lijkt me ook niet duurzaam, al gaat het wel onder het mom millieu...
Zelf quote:
Een warmtepompboiler kan je indien gewenst ook verwarmen met COP = 1.
Een elektrische boiler kan je niet verwarmen met COP = 3.
Het grote voordeel van een WPB is het energieverbruik.
Voor de rest is een elektrische boiler stiller, eenvoudiger qua onderdelen, compacter en lichter.
Al met al voor mij de keuze om een WPB te kopen krijgen en op COP = 3 te draaien
Een kleine WPB met daarachter een doorstroom verwarmer lijkt me de perfecte combinatie voor 'onbeperkt warmwater'.
@Joba Een paar observaties:
De afstand tussen de wp en de badkamer is niet zo interessant, maar wèl de afstand tussen de badkamer en de boiler.
En ik vind eigenlijk dat de afstand tussen de boiler en de keuken het belangrijkste is, want daar heb je vaak kleine beetjes warm water nodig, tenzij je daarvoor andere, duurdere oplossingen voor kiest.
De wp bij voorkeur zo dicht mogelijk plaatsen waar je de dikste CV leidingen hebt liggen, denk aan 28 mm+.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de boiler leiding, als die nu apart is.
Als je een secundaire pomp neemt, die nodig is als je een buffervat hebt, dan is het aan de capaciteit van de pomp of het warme water voldoend boven komt, maar gezien je ketel nu op zolder staat, zullen er wel dikke leidingen liggen van boven naar onder, dus geen probleem, dacht ik.
Verder , ga je naregelen, bv omdat je de slaapkamers koeler wilt, en de badkamer warmer? Dan lijkt me dat ook noodzakelijk.
De afstand tussen de wp en de badkamer is niet zo interessant, maar wèl de afstand tussen de badkamer en de boiler.
En ik vind eigenlijk dat de afstand tussen de boiler en de keuken het belangrijkste is, want daar heb je vaak kleine beetjes warm water nodig, tenzij je daarvoor andere, duurdere oplossingen voor kiest.
De wp bij voorkeur zo dicht mogelijk plaatsen waar je de dikste CV leidingen hebt liggen, denk aan 28 mm+.
Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de boiler leiding, als die nu apart is.
Als je een secundaire pomp neemt, die nodig is als je een buffervat hebt, dan is het aan de capaciteit van de pomp of het warme water voldoend boven komt, maar gezien je ketel nu op zolder staat, zullen er wel dikke leidingen liggen van boven naar onder, dus geen probleem, dacht ik.
Verder , ga je naregelen, bv omdat je de slaapkamers koeler wilt, en de badkamer warmer? Dan lijkt me dat ook noodzakelijk.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Geluid van de WP is idd een ding. Daarom heb ik een zonneboiler: 's zomers geen herrie buiten en warm water in overvloed. En m.i. ook écht duurzaam. Zelfs op een dag als vandaag nog weer 300 liter van 42 naar 47 graden. Dus vandaag dus weer geen SWW run nodig :-)Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:30:
[...]
Ja en nee, de vloer kan goed met de warmtepomp mee inderdaad, sww kan best een ding zijn, bijvoorbeeld omdat zoals hier er bewust voor gekozen is om het niet te warmen met de warmtepomp vanwege geluid, wij willen geen lawaaiig ding in de zomer/opmerkingen van de buurt. Sww maakt hij vaak op 100% vermogen.
Verwarmen gaat op een laag vermogen dus dan heb je dat niet, in de zomer helemaal niet.
Eventueel kan de wp ook kleiner, hij hoeft geen sww te doen dus kan lekker doorwarmen in de winter, geen buffer of extra vermogen nodig.
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Zou je dan niet ook je zonneboiler kunnen gebruiken voor je verwarming? Met een extra spiraal door het boilervat voordat ie verder verwarmd wordt (CV of WP).Fullpower schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:10:
[...]
Geluid van de WP is idd een ding. Daarom heb ik een zonneboiler: 's zomers geen herrie buiten en warm water in overvloed. En m.i. ook écht duurzaam. Zelfs op een dag als vandaag nog weer 300 liter van 42 naar 47 graden. Dus vandaag dus weer geen SWW run nodig :-)
Dat jij geen ecolution in huis hebt en nog meer PV op je dakRol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 17:08:
[...]
Dat doe ik inderdaad omdat het me niet interesseert, zou dat wel zo zijn zou ik overdag douchen ipv in de avond. Een warmtepomp verbruikt toch ook in de avond?
Maar jij kijkt ook alleen tv overdag, in de avond heb je geen verbruik? Ik kan die boileropwarming nog regelen wanneer ik dat doe.
[...]
Zoveel mogelijk zelf verbruiken ben ik met je eens, weinig mogelijk verbruiken is relatief, wat vind jij weinig? Ik verbruik misschien wel weinig voor mijn 5 koppige gezin met zoveel elektra. Ga jij alle luxe artikelen uit huis gooien om zo weinig mogelijk te verbruiken? Volgend jaar is er een zuinigere wasmachine als de jouwe, koop je die dan?
Weinig mogelijk is onzin, het verbruik heeft nut / een doel dus dan is het goed, komt er nog als extra bij dat het vermeden gas is. Dan is een wasdroger nog meer onzin dan cop 1 sww verwarmen.
Ik kan me voorstellen dat je in een bestaande woning geen ruimte hebt voor een boilervat maar in een nieuwe woning wel een WP voor CV maar SWW met COP1 bereiden is toch het kind met het badwater weggooien.
@Vincm swinters heb je ook niets aan je zonneboiler.
@FullpowerFullpower schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:54:
[...]
Is je buffer dan aangesloten zonder 2e pomp (cv pomp)? Meet je flow die je WP aangeeft? Hoe kun je dan de flow meten door het cv circuit?
Die COP berekening op de Pana is best slecht: bij grote vermogens klopt hij aardig, maar als de compressor helemaal terug moduleerd klopt er niks meer van: veels te optimistisch over zijn eigen prestaties :-) Ik heb een warmte meter en kwh meter voor de WP. Als de interne logging 6 aangeeft, dan is in werkelijkheid 4,5... (Bij 1kW elektrisch in). Als je dan over de dag gaat kijken, met start/stop enzo, dan is het nog wat slechter.
Ik heb de WP tussen 22u en 8u uit staan. Kijken wat het gaat doen bij echte kou. Want met deze temperaturen krijgt de WP het nog niet benauwd :-)
Meer flow zorgt hier wel voor wat meer afgifte, maar een lagere WAF... Nu kan bij 30 graden CV aanvoer zo'n 3kW kwijt.
Maakt idd niet zoveel uit of er boven gestookt wordt of niet (tenzij je er een sauna van maakt natuurlijk :-)). Warmte gaat dan ook niet zo snel van de woonkamer naar boven.
Toevallig heb ik deze week een hogere cop bij een lage compressor frequentie gemeten. Mede om die reden heb ik de WP standaard op stiltestand 3 gezet. Nu blijkt uit jouw gegevens dat de interne cop weergave juist bij een lage frequentie niet klopt. Wat is jou algemeen beeld van de cop bij een lagere frequentie? Heeft het zin om de compressor langzamer te laten draaien?
Tb13. ta29 Tr27 hz42 cop4.60 stiltestand 3 Watt1260
Tb13. ta29 Tr27 hz57 cop3.85 geen stiltestand Watt1845
Tb13. ta34 tr29 hz42 cop4.80 stiltestand 3 Watt1260
Tb12. ta35 tr29 hz42 cop5.1 stiltestand 3 watt1260
Tb12. ta36 tr29 hz58 cop4 geen stiltestand watt1845
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
@Grolsch
In een bestaand huis heb je altijd ruimte voor een boilervat.
Gooi die CV ketel eruit en je hebt ruimte.
625 x 665 mm neemt die cv ketel ook in beslag
https://www.esanico.be/nl...plorer-3-warmtepompboiler
(en een pana monobloc buiten)
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-10-2018 19:18 ]
Die dingen zijn oliegevuld.....Dre schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 18:07:
[...]
Datzelfde kan je natuurlijk ook zeggen over de warmtepomp voor verwarming. Een elektrische kachel van de bouwmarkt heeft geen koelgassen en produceert geen geluid. Simpele techniek dus ook simpel om te maken, recyclen is weerstandsdraad en ijzer. Hoe doet een warmtepomp voor verwarming het daar?
Zelf quote:
[...]
En als daar de warmtepomp al hangt? Die ook iets groter is zelfs dan de cv ketel vroegah....AUijtdehaag schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:18:
@Grolsch
Waar zetten we hem dan?
Wel gedacht aan de blauwe doosGrolsch schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:10:
[...]
Dat jij geen ecolution in huis hebt en nog meer PV op je dak
Het gaat om sww, daar is cop 1 niet zo slecht. Iedereen met keukenboiler, kokend waterkraan, doorstromer, wasmachine, vaatwasser even de vinger opsteken.......
@AUijtdehaag
Monoblock kopen voor een boiler te plaatsen, euhh

[ Voor 13% gewijzigd door Rol-Co op 27-10-2018 19:33 ]
Dat zou zeker kunnen, maar dan zou ik een veel grotere collector moeten hebben. Dat beetje warmte wat de collector gedurende de dag in de boiler stopt is zo 'weg' in de CV. Op een dag als vandaag kan er maar zo 35kWh thermisch in de CV gaan, de zonnecollector zou dan weinig toevoegen.Vincm schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:10:
[...]
Zou je dan niet ook je zonneboiler kunnen gebruiken voor je verwarming? Met een extra spiraal door het boilervat voordat ie verder verwarmd wordt (CV of WP).
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Je hebt er ook plenty zonder olie, met en zonder ventilator
Ik meet een redelijke afwijking bij lage elektrische vermogens. Als de Pana 0,8kW aangeeft, dan is dat in werkelijlheid meer dan 1kW. In absolute zin niet zo'n grote afwijking, maar in de COP berekening van de Pana zijn de waarden daarom wel erg optimistisch. Het door de Pana aangegeven thermische vermogen is iets te weinig, maar dat maakt het niet goed.pleio65 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:16:
[...]
@Fullpower
Toevallig heb ik deze week een hogere cop bij een lage compressor frequentie gemeten. Mede om die reden heb ik de WP standaard op stiltestand 3 gezet. Nu blijkt uit jouw gegevens dat de interne cop weergave juist bij een lage frequentie niet klopt. Wat is jou algemeen beeld van de cop bij een lagere frequentie? Heeft het zin om de compressor langzamer te laten draaien?
Tb13. ta29 Tr27 hz42 cop4.60 stiltestand 3 Watt1260
Tb13. ta29 Tr27 hz57 cop3.85 geen stiltestand Watt1845
Tb13. ta34 tr29 hz42 cop4.80 stiltestand 3 Watt1260
Tb12. ta35 tr29 hz42 cop5.1 stiltestand 3 watt1260
Tb12. ta36 tr29 hz58 cop4 geen stiltestand watt1845
Omdat de WP hier veel in lage deellast draait viel mij dit op.
Ik heb hem wel het grootste deel van dag op stille modus 2 staan: de WP maakt dan langere runs en daardoor minder uit-inschakel verliezen, dus overall een betere COP.
Volgens mij geeft een stille mode altijd een lagere momentane COP. (Maar verbeter bij maar als ik het fout heb).
De WP draait hier vaak op 19Hz / 1kW, in de stille modus 2. Ta is 33 graden. Ik zie dan COP's tussen 4,1 en 4,6. Ik denk dat wat hoger kan zijn met stille modus uit. Maar dan gaat de WP veel vaker uit en weer aan: misschien betere momentane COP, maar slechtere overall COP. Ik log sowieso elke dag, dus over een paar dagen maar eens de eind afrekening voor oktober opmaken :-)
Tot nu toe echt zeer te spreken over de vvw i.c.m. de WP. Gisteren de quite mode aangezet en vandaag ook nog shift -1 toegepast want de temperatuur loopt met 25@15 en 32@-10 over een periode van 6 of 7 uur toch nog 0.1-0.2 op.
Vandaag een verjaardag gehad waardoor de temperatuur een graad of 3 opgelopen is dus moet het even een paar dagen aankijken met de nieuwe instellingen maar vooralsnog perfect op WAR.
Vandaag een verjaardag gehad waardoor de temperatuur een graad of 3 opgelopen is dus moet het even een paar dagen aankijken met de nieuwe instellingen maar vooralsnog perfect op WAR.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
2 van de 5..Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:31:
Het gaat om sww, daar is cop 1 niet zo slecht. Iedereen met keukenboiler, kokend waterkraan, doorstromer, wasmachine, vaatwasser even de vinger opsteken.......
@AUijtdehaag
Monoblock kopen voor een boiler te plaatsen, euhhmoet je die niet verzekeren trouwens?
enne komt de antivries hier al om de hoek kijken?

[ Voor 5% gewijzigd door Naalroc op 27-10-2018 20:34 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik vind 600kWh (WP) of 1800kWh (COP 1) wel een te groot verschil om niets mee te doen met nieuwbouw.Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 19:31:
[...]
Wel gedacht aan de blauwe doos![]()
@AUijtdehaag
Monoblock kopen voor een boiler te plaatsen, euhhmoet je die niet verzekeren trouwens?
Afgelopen voor het eerst het aantal kWh kunnen aflezen. In 7 dagen 51kWh gebruikt. Dit is inclusief SWW legionella programma zonder nacht verlaging.
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
Mocht je willen dat je 3 haalt met sww.Grolsch schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:52:
[...]
Ik vind 600kWh (WP) of 1800kWh (COP 1) wel een te groot verschil om niets mee te doen met nieuwbouw.
Jij vind het groot verschil, maar het zijn slechts 4 panelen extra.
Ik ben op zoek naar een geschikt SWW vat en ben volgens de links in de openingspost bij de volgende uitgekomen. Zou iemand me kunnen uitleggen wat het verschil is tussen onderstaande vaten?
https://www.plumbingprodu...cylinder-1-coil-300l.html
https://kotly.com.pl/prod...ith-1-coil-3972.html?l=en
Je hebt ten minste 1 m2 coil oppervlakte per 100L water nodig, en die Poolse heeft dat, maar de Joule geeft dit niet op; zowiezo erg weinig data hier.
Steeds weer kom ik mensen tegen die klagen of bang zijn de de WP lawaai maakt, zelf heb ik een F2120-8 WP van Nibe geinstalleerd en kan jullie uit eigen ervaring mededelen dat de WP nagenoeg geruisloos is, zelfs wanneer hij op vollast draait hoor je hem niet, hij staat bij mij op de Carport, welke een houten konstructie is, maar geen enkele trilling laat voelen.
Het enigste nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is misschien wel dat hij aan de prijzige kant is, maar dan heb je wel een Mercedes onder de warmtepompen met een hoge COP.
Het enigste nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is misschien wel dat hij aan de prijzige kant is, maar dan heb je wel een Mercedes onder de warmtepompen met een hoge COP.
Kom even terug als het -10 is buiten, dan pas draait hij vol last.....Buijsm schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:31:
Steeds weer kom ik mensen tegen die klagen of bang zijn de de WP lawaai maakt, zelf heb ik een F2120-8 WP van Nibe geinstalleerd en kan jullie uit eigen ervaring mededelen dat de WP nagenoeg geruisloos is, zelfs wanneer hij op vollast draait hoor je hem niet, hij staat bij mij op de Carport, welke een houten konstructie is, maar geen enkele trilling laat voelen.
1 PVoutput . Dongen NB
En maken meer geluid bij vorst.reneeke1970 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:43:
[...]
Kom even terug als het -10 is buiten, dan pas draait hij vol last.....
En 100% is vaak geen vollast, 150% wel.
Hier ook op de carport en maakt ook weinig geluid, maar volluit is altijd meer dan op laaglast, ook een nibe.
Ook dan zal hij wel goed stil blijven. De F2120-12 van mij staat net lang genoeg om dat meegemaakt te hebben. 166 kWh warmte voor 43kWh elektriciteit bij -7 en veel wind in een etmaal 28 februari j.l. Het warmwater zit hier niet bij in. Maar inderdaad als hij nu ver boven zijn minimum moet draaien is er iets aan de hand. De defrosts maken het meeste lawaai en zullen de 53dB uit de folder verklaren. Daarbuiten is het gedaan met ongeveer 49 dB op 1m (met app op de telefoon gemeten, is dus +/- 3dB nauwkeurig).reneeke1970 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:43:
[...]
Kom even terug als het -10 is buiten, dan pas draait hij vol last.....
[ Voor 15% gewijzigd door LangeFries op 27-10-2018 23:25 ]
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Defrosts maken bij de Mitsu nagenoeg geen geluid. Zuiver stil is hij niet bij -10, maar ik kan ook niet zeggen dat hij veel lawaai maakt. Wel zijn er frequenties dat de WP beter hoorbaar is, en dit zijn uit mijn ervaring niet de hoge frequenties.
Maar binnen hoor ik hem sowieso niet, maar als ik er op 1 meter voor ga staan hoor ik wel wat.
Maar binnen hoor ik hem sowieso niet, maar als ik er op 1 meter voor ga staan hoor ik wel wat.
https://www.warmtepomp-on...die--maandaanbieding.html
Bovenstaande warmtepomp van sprsun lijkt mij wel heel interessant of mis ik hier iets?
Bovenstaande warmtepomp van sprsun lijkt mij wel heel interessant of mis ik hier iets?
Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Vast geen inverter en slechts €1650,- subsidie op een 9 kW pomp vind ik ook 'raar'.Flanky schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:20:
https://www.warmtepomp-on...die--maandaanbieding.html
Ik zeg niet kopen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Volgens mij is de 1e een vat met kleine spiraal en de 2e heeft een spiraal van 3.2m2, ik kan trouwens het genoemde typenummer van de eerste slecht vinden in google.borgoe72 schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:01:
Ik ben op zoek naar een geschikt SWW vat en ben volgens de links in de openingspost bij de volgende uitgekomen. Zou iemand me kunnen uitleggen wat het verschil is tussen onderstaande vaten?
1 met 2 spiralen bestellen kan natuurlijk ook en zet ze dan in serie dan is er toch nog genoeg oppervlakte.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik zat op 45 kWh voor diezelfde 7 dagen (tot gisteravond), ook inclusief SWW en legionella, maar met nachtverlaging.Wimhaw schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:19:
Afgelopen voor het eerst het aantal kWh kunnen aflezen. In 7 dagen 51kWh gebruikt. Dit is inclusief SWW legionella programma zonder nacht verlaging.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
1650 is niet raar op een unit die maar 1950 kost toch? Maar het lijkt veel op een zwembadwarmtepomp met al die meters aan de buitenkant.koevlaas2 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 00:24:
[...]
Vast geen inverter en slechts €1650,- subsidie op een 9 kW pomp vind ik ook 'raar'.
Ik zeg niet kopen.
De ELGA heeft voor het eerst na de zomer weer een tijdje geprutteld (eerder was het meer 1 x per 2 uur even aan) 
https://snapshot.raintank...baikh7JP5dAcAZU54TwlJ9oQL
https://snapshot.raintank...baikh7JP5dAcAZU54TwlJ9oQL
[ Voor 12% gewijzigd door Daannn1987 op 28-10-2018 08:42 ]
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Hier zeer teleurstellende resultaten
COP gemiddeld over gisteren was 2.1 . Vandaag gaat niet beel beter worden,
Iets gaat er mis
Aanvoer staat op dit moment op 34 graden naar standaard radiators .
Huis is wel lekker warm :-)

Iets gaat er mis

[ Voor 74% gewijzigd door Simply_jeroen op 28-10-2018 08:47 ]
COP1 verwarming aka het element alleen?
Of wat moeten we zien?
Het lijkt iig wel of alleen je elektrisch element het doet
[ Voor 21% gewijzigd door Daannn1987 op 28-10-2018 08:49 ]
Flow in het systeem hoog?jeroenvervuren schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:45:
Iets gaat er mis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee dat valt wel mee heb ik het idee. Hij begint hoog en zakt daarna terug
Dat is laag, had ik van de week ook en ook een waardeloze cop van 2 , ergens een radiator waar warm snel weer terug komt? Dichtbij de unit zeg maar. Een dt van 3 a 3,5 is mooi.jeroenvervuren schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:53:
Me aanvoer en retour liggen 1 tot 2 graden uit elkaar. Kan dat iets uitmaken
Hier net ook gekeken (9KW bi-bloc), 1KW gebruik met 3KW opbrengst, watertemp 42 graden over standaard radiatoren.jeroenvervuren schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:45:
Iets gaat er mis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik denk toch echt dat ik de stooklijn wat naar beneden ga bijstellen. Vanochtend was het in de woonkamer 18,6 toen ik beneden kwam (en toen liep de verwarming al een uurtje). Nu is het bijna 19,8 dus ik denk dat de stooklijn wel wat naar beneden mag.
Binnenkort de vrouw ook maar eens overtuigen op alle t21/22 radiatoren een radiatorbooster aan te sluiten, ze vond het opwarmen vanmorgen iets te lang duren
Opwarmen?Felicia schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:18:
[...]
Hier net ook gekeken (9KW bi-bloc), 1KW gebruik met 3KW opbrengst, watertemp 42 graden over standaard radiatoren.
Ik denk toch echt dat ik de stooklijn wat naar beneden ga bijstellen. Vanochtend was het in de woonkamer 18,6 toen ik beneden kwam (en toen liep de verwarming al een uurtje). Nu is het bijna 19,8 dus ik denk dat de stooklijn wel wat naar beneden mag.
Binnenkort de vrouw ook maar eens overtuigen op alle t21/22 radiatoren een radiatorbooster aan te sluiten, ze vond het opwarmen vanmorgen iets te lang duren
24 uur op dertig graden draaien is goedkoper dan opwarmen met 40 graden, probeer maar eens...
1 PVoutput . Dongen NB
Weet ik maar 3x per nacht wakker worden als ik herstellende ben van een hersenschudding is niet bevorderlijk voor m'n herstel... Dus de WP staat op dit moment tussen 0:00 en 06:00 uit totdat het gesuis opgelost is, desnoods door de aanvoertemp te verhogen en de pompsnelheid te verlagen.reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:31:
[...]
Opwarmen?
24 uur op dertig graden draaien is goedkoper dan opwarmen met 40 graden, probeer maar eens...
Oh.... Ja das vervelend, ik heb hier boven een jaga gemonteerd en dat ding maakt herrie, gelukkig slaap ik er niet.Felicia schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:36:
[...]
Weet ik maar 3x per nacht wakker worden als ik herstellende ben van een hersenschudding is niet bevorderlijk voor m'n herstel... Dus de WP staat op dit moment tussen 0:00 en 06:00 uit totdat het gesuis opgelost is, desnoods door de aanvoertemp te verhogen en de pompsnelheid te verlagen.
Misschien hebben ze hem daarom wel weg gedaan.....
Kunt toch ook slaapkamer s'nachts even dicht draaien?
1 PVoutput . Dongen NB
Nog niet eerder deze mooie kleurtjes gezien....

De radiator van onze kamer en die van de kamer ernaast is aangesloten op dezelfde aanvoerleiding. Dan zou ik ze beide uit moeten zetten terwijl onze zoon de warmte wel nodig heeft en ook wakker wordt van de leiding.reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:44:
[...]
Oh.... Ja das vervelend, ik heb hier boven een jaga gemonteerd en dat ding maakt herrie, gelukkig slaap ik er niet.
Misschien hebben ze hem daarom wel weg gedaan.....
Kunt toch ook slaapkamer s'nachts even dicht draaien?
Ik heb ook geëxpirimenteerd met een programmeerbare thermostaatknop (die overdag 28 graden wil en 's nachts 10 dus open of dicht) maar dan wordt ik nog steeds wakker. Dus nu maar gekozen om 's nachts uit te schakelen, kamer van zoonlief zakt tussen 0:00 en 06:00 met dit weer 0,5 graden (3m2 kamer
Uiteindelijk wil ik dat de pomp wat intelligenter wordt, dus 's nachts op halve snelheid ofzo en overdag 100% wanneer geluid niet zo'n issue is. Helaas heeft Grundfos daar niets voor bij deze pomp dus wellicht de pomp maar vervangen of anders de regeling aanpassen (kan er ook meteen een tijdrelais tussen).
Even een paar stellingen die ik wil testen:
Is een hoge delta T bij het verwarmen goed of niet? We hebben bij ons sinds gisteren de verwarming aangezet, want begint nu wel koud te worden. En we hebben nu gemiddeld een delta T van 10c. ( vloer moet nog wel opgewarmt worden dus het klinkt mij niet vreemd), we zijn inmiddels een dag verder en onze delta T is inmiddels 13, heb nu wel meer kamers aangezet om te verwarmen.
Onze Ta was gisteren 35, vandaag op 39 ingesteld.
Is een hoge flow in de vloerverwarming juist beter of slechter? ( ik probeer de knoppen op de verdeler in te stellen, ze staan nu op zo’n 85% open)
Is een hoge delta T bij het verwarmen goed of niet? We hebben bij ons sinds gisteren de verwarming aangezet, want begint nu wel koud te worden. En we hebben nu gemiddeld een delta T van 10c. ( vloer moet nog wel opgewarmt worden dus het klinkt mij niet vreemd), we zijn inmiddels een dag verder en onze delta T is inmiddels 13, heb nu wel meer kamers aangezet om te verwarmen.
Is een hoge flow in de vloerverwarming juist beter of slechter? ( ik probeer de knoppen op de verdeler in te stellen, ze staan nu op zo’n 85% open)
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Teweinig of teveel flow ? Wat is de flow ?jeroenvervuren schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:45:
Iets gaat er mis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe hoger de Ta hoe hoger de delta t, heb jij niet voetventiel en maximaal thermostaat nog op de verdeler zitten ? Haal deze eruit en de delta t gaat richting de 4ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:54:
Edit: je hebt de hele zondag nog
Jij bent DE expert zwembadwarmtepomp op zolderRol-Co schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 07:25:
[...]
1650 is niet raar op een unit die maar 1950 kost toch? Maar het lijkt veel op een zwembadwarmtepomp met al die meters aan de buitenkant.
Mooi hoor ;-)Naalroc schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:49:
Nog niet eerder deze mooie kleurtjes gezien....
[Afbeelding]
Komt me bekend voor:
thido in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Er klopt idd iets niet lijkt het. Instellingen?jeroenvervuren schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:45:
Iets gaat er mis
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nu Ta34 Tb3 dt5 en een cop van 2.62 (ook pana)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Hangt natuurlijk ook een beetje van je afgifte systeem af.Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:58:
[...]
Dat is laag, had ik van de week ook en ook een waardeloze cop van 2 , ergens een radiator waar warm snel weer terug komt? Dichtbij de unit zeg maar. Een dt van 3 a 3,5 is mooi.
Jeroen heeft enkel radiatoren als ik me niet vergis?
Ik draai hier ook met een delta van 2, afgelezen op de AB van de Pana.
Over de knuffelmuur zie ik een delta van 2.5-3 maar over de radiatoren meet ik maar een delta van 1-1.5
Vind het verder eigenlijk nog niet koud genoeg om ermee te gaan rommelen nu.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Vannacht stond de warmtepomp uit bij mij en nu schijnt de zon volle bak naar binnen. Een verbruik van 0 kWh lijkt me onovertroffen. Gisteravond was de warmtepomp nog wel nodig.reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:31:
[...]
Opwarmen?
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 28-10-2018 10:37 ]
Nou die paar extra graden van al het bezoek was zo verdampt. Vannacht van 22,3 naar 21,5 gegaan, pomp heeft bijna continue op het laagste vermogen gedraaid, inmiddels weer 22.8 door de zon en hij is op WAR uit gegaan.

Al met al lijkt het nog steeds heel goed te gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door Maikie18 op 28-10-2018 10:53 . Reden: Temperaturen aangepast ]
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
Tja niet iedereen heeft zon..... Of heeft zin om iedere keer naar weerbericht te kijken en vervolgens handmatig aan of uit te schakelen.Dre schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:34:
[...]
Vannacht stond de warmtepomp uit bij mij en nu schijnt de zon volle bak naar binnen. Een verbruik van 0 kWh lijkt me onovertroffen. Gisteravond was de warmtepomp nog wel nodig.
1 PVoutput . Dongen NB
Warme lucht heeft niet veel waarde, ik zie het hier met plasma heater en veel kaarsen, hele avond geen verwarming, uurtje na het slapen gaan begint wp non stop tot kwartier geleden, thermostaat zei stop maar.Maikie18 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:42:
Nou die paar extra graden van al het bezoek was zo verdampt. Vannacht van 22.5 naar 21.8 gegaan, pomp heeft bijna continue op het laagste vermogen gedraaid, inmiddels weer 22.8 door de zon en hij is op WAR uit gegaan.
[Afbeelding]
Ik vind het heerlijk 24/7 tussen 21/21.5 graad
1 PVoutput . Dongen NB
Over 21,5 graad gesproken, ZONDER thermostaat.reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:48:
[...]
Warme lucht heeft niet veel waarde, ik zie het hier met plasma heater en veel kaarsen, hele avond geen verwarming, uurtje na het slapen gaan begint wp non stop tot kwartier geleden, thermostaat zei stop maar.
Ik vind het heerlijk 24/7 tussen 21/21.5 graad

Vandaar de Weers-Afhankelijke-Regeling, kortweg WAR. Oeps, ohhh nee, die neemt alleen maar temperatuur mee (reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:42:
[...]
Tja niet iedereen heeft zon..... Of heeft zin om iedere keer naar weerbericht te kijken en vervolgens handmatig aan of uit te schakelen.

Het heeft mijn voorkeur om 's nachts niet te stoken. In de ochtend heb je namelijk vaak minder warmte nodig dan in de avond. Het geeft (mij) dus ook meer comfort door 's avonds het warmer te hebben dan 's ochtends. En daarbij is het 's nachts het koudste moment van de dag. Kou is uiteraard ongunstig voor je COP en warmteverlies van de woning.
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 28-10-2018 11:01 ]
Hallo allemaal,
Ik ben in bezit van een Elga icm vloerverwarming en Jaga wandconvectoren met DBE. Nu is sinds lange tijd de temperatuur weer onder de 4 graden geweest en was benieuwd hoe de Elga had gepresteerd dus ging nog eens naar de data kijken. Nu zie ik vreemd gedrag afgelopen nacht; de Elga toert niet op naar hogere vermogens dan ca. 430W, terwijl dat normaal tot max 1100W zou gaan. En dat terwijl de ruimte niet op setpoint komt en daardoor de ketel 2x kort is bijgesprongen vannacht. Iemand dit eerder gezien?

https://tweakers.net/ext/f/ZpQcrjQeJoYVV37d3UobqIcl/full.png
Ik ben in bezit van een Elga icm vloerverwarming en Jaga wandconvectoren met DBE. Nu is sinds lange tijd de temperatuur weer onder de 4 graden geweest en was benieuwd hoe de Elga had gepresteerd dus ging nog eens naar de data kijken. Nu zie ik vreemd gedrag afgelopen nacht; de Elga toert niet op naar hogere vermogens dan ca. 430W, terwijl dat normaal tot max 1100W zou gaan. En dat terwijl de ruimte niet op setpoint komt en daardoor de ketel 2x kort is bijgesprongen vannacht. Iemand dit eerder gezien?

Ochtends is gevoels temp inderdaad lager van de mens. Daarom was ik eigenlijk verbaast dat ik wakker worden met ruim twintig graden toch lekker vond. Tenminste als ik slaapkamer uitloop want daar is wel fris....Dre schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:59:
[...]
Vandaar de Weers-Afhankelijke-Regeling, kortweg WAR. Oeps, ohhh nee, die neemt alleen maar temperatuur mee ()
Het heeft mijn voorkeur om 's nachts niet te stoken. In de ochtend heb je namelijk vaak minder warmte nodig dan in de avond. Het geeft (mij) dus ook meer comfort door 's avonds het warmer te hebben dan 's ochtends. En daarbij is het 's nachts het koudste moment van de dag. Kou is uiteraard ongunstig voor je COP en warmteverlies van de woning.
Wil nog wel gaan spelen met timer, s'nachts -2 onder war, en overdag +1 ofzo, om soort nacht verlaging te creeëren.
Alleen met warme nacht heeft het eigenlijk geen zin om met 24 graden te gaan verwarmen, dan circuleerd hij alleen maar....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik vind het wel lekker in het weekend om zo in je t shirtje aan de ontbijttafel te zitten ipv dikke truien, op je blote bladjes door de kamer lopen is ook beter dan met sokken of dikke sloffen.Dre schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:59:
[...]
Vandaar de Weers-Afhankelijke-Regeling, kortweg WAR. Oeps, ohhh nee, die neemt alleen maar temperatuur mee ()
Dus vorig seizoen veelal snachts warmen. Overdag vaak uit of minder.
De morgen rond 9 uur ( nu 8 ) is het koudst bij mijn warmtepomp sensor, snachts meestal niet.
Vraag @mkleinman eens, die of iemand anders met de elga had dit ook, is een defecte print o.i.d.huub66 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:04:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Nee 10 is echt veel te hoog voor een WP liever zie je < 5ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:54:
Lijkt wel #ELGAHYBERNATION. Hangt de ELGA op een koude plaats waar de temp tot ver onder de 20 graden komt?huub66 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:04:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Haal de stekker eens uit de ELGA en doe hem er weer in
Inmiddels gedaan, ook de stooklijn weer terug aangepast in het parameter menu (naar min 40/max 70 graden bij RAD LAAG, stond lager) Nu toert ie meteen daar naar 980W.Daannn1987 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:37:
[...]
Lijkt wel #ELGAHYBERNATION. Hangt de ELGA op een koude plaats waar de temp tot ver onder de 20 graden komt?
Haal de stekker eens uit de ELGA en doe hem er weer in
Hij hangt op een plek die warmer is dan 20 graden, een klein CV hokje op de bovenverdieping. Wel goed geventileerd, zou kunnen dat er wat koudeval uit een dakraam komt. Heeft dat invloed?
Waarom stook je niet 24/7. Het is ook eerder warm houden als omhoog stoken met een WP: andere mindset.Felicia schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 09:18:
[...]
Hier net ook gekeken (9KW bi-bloc), 1KW gebruik met 3KW opbrengst, watertemp 42 graden over standaard radiatoren.
Hersenschudding gehad en wordt 's nachts wakker van het gesuis in de radiatoren, nachtrust is me meer waard als die paar euro extra... Overigens was dit de basis setting, heb sowieso de stooklijn net aangepast om te kijken of het dan wat meer in evenwicht is.Noord27 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:43:
[...]
Waarom stook je niet 24/7. Het is ook eerder warm houden als omhoog stoken met een WP: andere mindset.
Dan draai je de pompsnelheid omlaag?Felicia schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:46:
[...]
Hersenschudding gehad en wordt 's nachts wakker van het gesuis in de radiatoren, nachtrust is me meer waard als die paar euro extra... Overigens was dit de basis setting, heb sowieso de stooklijn net aangepast om te kijken of het dan wat meer in evenwicht is.
Ps. Ik weet helaas wat het is om niet tegen prikkels te kunnen met een (inmiddels overleden) verloofde met een hersenbloeding..
[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 28-10-2018 12:53 ]
#elgahybernation treed op als de Ta/Tr in stand-by onder de 20 resp. 15 graden zakt en is er dan alleen door resetten af te krijgen.huub66 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:42:
[...]
Inmiddels gedaan, ook de stooklijn weer terug aangepast in het parameter menu (naar min 40/max 70 graden bij RAD LAAG, stond lager) Nu toert ie meteen daar naar 980W.
Hij hangt op een plek die warmer is dan 20 graden, een klein CV hokje op de bovenverdieping. Wel goed geventileerd, zou kunnen dat er wat koudeval uit een dakraam komt. Heeft dat invloed?
Is een topicje vol van:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5=
Stooklijn zou geen invloed op het opgenomen vermogen van de ELGA moeten hebben.
Nee joh...Noord27 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:47:
[...]
Dan draai je de pompsnelheid omlaag?
Ps. Ik weet helaas wat het is om niet tegen prikkels te kunnen met een (inmiddels overleden) beloofde met een hersenbloeding..
Dat is even aan mij voorbij gegaan...
Weet nog dat er iets speelde.
gecondoleerd man heftig hoor

Maar als 10 bijvoorbeeld te hoog is betekend dit dan gewoon niet dat er veel afgifte is?Daannn1987 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:36:
[...]
Nee 10 is echt veel te hoog voor een WP liever zie je < 5
En als je dit lager wilt hebben wat zijn dan mogelijke oplossingen? De flow van bijvoorbeeld de vloer verwarming verdeler verlagen?
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Had ik al gedaan met 8 compressor starts in 1 uur als gevolg, dus buffervat is te klein daarvoor. Buffer vergroten is natuurlijk ook een optie maar hogere flow zorgt er nu wel voor dat de pomp z'n minimale vermogen kwijt kan
Gecondoleerd.Ps. Ik weet helaas wat het is om niet tegen prikkels te kunnen met een (inmiddels overleden) verloofde met een hersenbloeding..
Over buffer draaien, krijg je geen steen koud water retour. Invloed word dan veel kleiner omdat flow wp misschien wel drie keer zo hoog is als afgifte systeem. Gemiddelde temp word dus hoger richting wp zonder wijzigingen in vermogen afgifte.ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:09:
[...]
Maar als 10 bijvoorbeeld te hoog is betekend dit dan gewoon niet dat er veel afgifte is?
En als je dit lager wilt hebben wat zijn dan mogelijke oplossingen? De flow van bijvoorbeeld de vloer verwarming verdeler verlagen?
1 PVoutput . Dongen NB
Wat is hoog?
Of wat is normaal?
Ik kan bij de settings een MAX flow instellen. [ de mijne 34l/minuut]
Maar verder regelt hij dat zelf geloof ik.
Kan wel dat gat Ta en Tr instellen .. Maar ook de mijn ehoud zich daar niet echt aan.
Hier vandaag ok COP:2.1
En warm in huis..:-)
WAF is blij
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Trekt je wp ruim 2000 watt uit het net dan?Dylantje2 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Wat is hoog?
Of wat is normaal?
Kan wel dat gat Ta en Tr instellen .. Maar ook de mijn ehoud zich daar niet echt aan.
WAF is blij
Bij g modellen staat ideale flow op type plaatje vermeld. 5 kW geloof ik 900 liter per uur
[ Voor 9% gewijzigd door reneeke1970 op 28-10-2018 13:42 ]
1 PVoutput . Dongen NB
Ik draai met een buffer 200l. Kan het ook veroorzaakt worden doordat er een normale radiator tussen zit? Die wordt namelijk ook niet hee warm ( alleen linker helft)reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Over buffer draaien, krijg je geen steen koud water retour. Invloed word dan veel kleiner omdat flow wp misschien wel drie keer zo hoog is als afgifte systeem. Gemiddelde temp word dus hoger richting wp zonder wijzigingen in vermogen afgifte.
@Daannn1987 ik heb ff gekeken; voordat de Elga actief werd was Ta en Tr niet lager dan 21,8 graden. Dat is ruim boven de 20 graden. Ik ga het topic doorlezen en beetje in de gaten houden, ben benieuwd!Daannn1987 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:51:
[...]
#elgahybernation treed op als de Ta/Tr in stand-by onder de 20 resp. 15 graden zakt en is er dan alleen door resetten af te krijgen.
Is een topicje vol van:
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5=
Stooklijn zou geen invloed op het opgenomen vermogen van de ELGA moeten hebben.
Stooklijn zou toch invloed kunnen hebben als de toegestane max Ta is bereikt en dus verder optoeren niet nodig is?

nee tussen de 1 en 2 kw vanmorgen ff rond de 1800 meestal rond 1 kwreneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:40:
[...]
Trekt je wp ruim 2000 watt uit het net dan?
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Nee als radiator kort sluiting maakt komt het juist net zo warm retour als aanvoer.ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:41:
[...]
Ik draai met een buffer 200l. Kan het ook veroorzaakt worden doordat er een normale radiator tussen zit? Die wordt namelijk ook niet hee warm ( alleen linker helft)
Kun je temp meten aan de retour leiding die je buffer in gaat?
Dan moet die haast heel koud zijn.
Mijn vloer verliest 2/3 graden en de radiators maar 1/2 graden.
Delta t is hier altijd rond de twee graden, heel even bij koude start vier graden
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb ook geen warmte meter maar ik mag er toch vanuit gaan dat na koude start een wp rond vol vermogen zit. Als dat bij jou 2000 watt is dan is cop 2.5.(5000/2000)Dylantje2 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:43:
[...]
nee tussen de 1 en 2 kw vanmorgen ff rond de 1800 meestal rond 1 kw
Mijne start bij deze buiten temp hooguit met 1000 watt, afgifte zal 5/6 kW zijn dus de cop ook. Zodra vermogen terug zakt naar 500 watt weet ik het niet meer omdat ik afgifte vermogen niet weet bij terug moduleren
1 PVoutput . Dongen NB
Tussen de 650 en 900 liter per uur.Dylantje2 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:35:
[...]
Wat is hoog?
Of wat is normaal?
WAF is blij
Je hebt maar 5kW aan warmte, waarom zou die flow nu dan ineens heel hoog moeten zijn en bij de cv ketel gewoon standje 2
Mijn ervaring is lagere flow eerder hogere Ta en langer lopen op laag pitje, minder defrosts enz enz, hoge flow lage ta kleine dt langer hoog lopen meer defrosts.
Dus eigenlijk zeg je ik moet de MAX flow op minder dan standaard zetten? [ of weer standaard ]Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:54:
[...]
Tussen de 650 en 900 liter per uur.
Je hebt maar 5kW aan warmte, waarom zou die flow nu dan ineens heel hoog moeten zijn en bij de cv ketel gewoon standje 2die was 6kW minimaal gok ik.
Mijn ervaring is lagere flow eerder hogere Ta en langer lopen op laag pitje, minder defrosts enz enz, hoge flow lage ta kleine dt langer hoog lopen meer defrosts.
Dan gaat de pomp hiermee moduleren..
Wat is ongeveer de flow van een normale cv ketelpomp dan?
De aanvoer is 34,5 en de retour is 25. Zou het kunnen dat er nog veel warmte opgenomen wordt door de vloer? Deze is namelijk pas sinds gisteren aan het verwarmen en was dus vrij koud. Beton zal ook wel even tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:45:
[...]
Nee als radiator kort sluiting maakt komt het juist net zo warm retour als aanvoer.
Kun je temp meten aan de retour leiding die je buffer in gaat?
Dan moet die haast heel koud zijn.
Mijn vloer verliest 2/3 graden en de radiators maar 1/2 graden.
Delta t is hier altijd rond de twee graden, heel even bij koude start vier graden
Zeker niet hoger dan standaard. Flow van een cv zit rond de 5-600 liter/h maar smijt daar ook meer vermogen en hogere temperatuur in.Dylantje2 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:03:
[...]
Dus eigenlijk zeg je ik moet de MAX flow op minder dan standaard zetten? [ of weer standaard ]
Dan gaat de pomp hiermee moduleren..
Wat is ongeveer de flow van een normale cv ketelpomp dan?
Ja laten we daar maar even vanuit gaan, over twee dagen weet je het. En anders moet je het in je verdeler gaan zoeken.ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:04:
[...]
De aanvoer is 34,5 en de retour is 25. Zou het kunnen dat er nog veel warmte opgenomen wordt door de vloer? Deze is namelijk pas sinds gisteren aan het verwarmen en was dus vrij koud. Beton zal ook wel even tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.
Ook kun je verhoudingsgewijs meer over radiators laten lopen, die geven hoge retour
1 PVoutput . Dongen NB
En als je je aanvoer nou eens op 29 of 30 zet en hem dan 24/7 laat lopen, radiatoren dicht of een klein stukje open. Dan is je vloer morgen redelijk op temperatuur en zal het beeld al anders worden.ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:04:
[...]
De aanvoer is 34,5 en de retour is 25. Zou het kunnen dat er nog veel warmte opgenomen wordt door de vloer? Deze is namelijk pas sinds gisteren aan het verwarmen en was dus vrij koud. Beton zal ook wel even tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.
Klopt, WP verwarmt buffer en er is een secundaire pomp na de buffer die de verwarming doet. Ja èèn slaapkamer moeten wel, anders wordt het daar te koud, die zit op het noord oosten op de hoek van het huis, en dus bijna altijd in de schaduw. Andere kamers blijven beter warm door zon inval.Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:55:
[...]
Tussen de buffer en de verwarming.......je warmt een buffer en daaruit verwarm je naar de radiatoren en vloer? Waar je die 10 graden dt over hebt?
Kamers met een radiator? Slaapkamers? Moet je die verwarmen dan? Hier niet echt nodig, ze worden nooit echt koud behalve als er een raam open staat, maar dan is het ook onzinnig om de verwarming aan te laten daar.
[ Voor 67% gewijzigd door ronaldmathies op 28-10-2018 15:16 ]
Tussen de buffer en de verwarming.......je warmt een buffer en daaruit verwarm je naar de radiatoren en vloer? Waar je die 10 graden dt over hebt?ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:40:
[...]
Voor de duidelijkheid, die aanvoer / retour is tussen de buffer en de verwarming. De delta T bij de WP kant is veel kleiner, deze is maar 3.
Jouw voorstel zou ik kunnen doen maar dan worden de kamers met een radiator helemaal niet meer warm verwacht ik.
Kamers met een radiator? Slaapkamers? Moet je die verwarmen dan? Hier niet echt nodig, ze worden nooit echt koud behalve als er een raam open staat, maar dan is het ook onzinnig om de verwarming aan te laten daar.
@ronaldmathies
Ah, kwa kamers vergelijkbaar, ik heb er 1 op noord.
Die heb ik een stukje open, de rest dicht, vloer beneden vol open, badkamervloer nu half.
Mijn ervaring is dat met radiatoren vol open er teveel warmte heen gaat en de vloer beneden minder krijgt, ik ben begonnen met de vloer en dan daarna kijken wat ik bij kan zetten zonder invloed op die vloer, te beginnen met de koudste kamer.
Als je net begonnen bent duurt het zeker een dag tot 2 dagen voordat die vloer stabiel word.
[ Voor 25% gewijzigd door Rol-Co op 28-10-2018 15:26 ]
Dit topic is gesloten.