Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste
Acties:
  • 464.866 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29
Wie gebruikt Youless en Enelogic?
Staat bij anderen de tijdas in de grafiek ook nog op zomertijd?
Of en waar moet ik dat anders verzetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 28-10-2018 16:26 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
@Naalroc heb ik ook last van, zal morgen wel opgelost zijn, kun je zelf niets aan veranderen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 16-09 20:57
reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:35:
[...]

Over buffer draaien, krijg je geen steen koud water retour. Invloed word dan veel kleiner omdat flow wp misschien wel drie keer zo hoog is als afgifte systeem. Gemiddelde temp word dus hoger richting wp zonder wijzigingen in vermogen afgifte.
Dat is geen goede reden voor een buffer. Is in Duitsland een heel topic over volgeschreven:
https://www.haustechnikdi...eiche-oder-Parallelpuffer

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grappig, als je met de cursor over de grafiek gaat, dan geeft hij in het venster wèl de juiste tijd aan, maar niet op de tijd as.
Zal wel goedkomen...

[ Voor 195% gewijzigd door Naalroc op 28-10-2018 18:38 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
LangeFries schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

Dat is geen goede reden voor een buffer. Is in Duitsland een heel topic over volgeschreven:
https://www.haustechnikdi...eiche-oder-Parallelpuffer
Ik vind het één van de prima redenen, en verder lees ik geen Duits.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:41:
[...]

Ik draai met een buffer 200l. Kan het ook veroorzaakt worden doordat er een normale radiator tussen zit? Die wordt namelijk ook niet hee warm ( alleen linker helft)
Weet je dan wel zeker dat die radiator goed ontlucht is?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 21:21
huub66 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:42:
[...]

@Daannn1987 ik heb ff gekeken; voordat de Elga actief werd was Ta en Tr niet lager dan 21,8 graden. Dat is ruim boven de 20 graden. Ik ga het topic doorlezen en beetje in de gaten houden, ben benieuwd!

Stooklijn zou toch invloed kunnen hebben als de toegestane max Ta is bereikt en dus verder optoeren niet nodig is?

[Afbeelding]
Stooklijn is alleen voor de CV ketel. Je hebt het nu toch over de dipswitches of heb je parameters aangepast?
* Daannn1987 gebruikt de ELGA stand alone dus weinig ervaring met de ketel aansturing

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
ronaldmathies schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 14:04:
[...]

De aanvoer is 34,5 en de retour is 25. Zou het kunnen dat er nog veel warmte opgenomen wordt door de vloer? Deze is namelijk pas sinds gisteren aan het verwarmen en was dus vrij koud. Beton zal ook wel even tijd nodig hebben om op temperatuur te komen.
Wat heb je voor vvw verdeler eigenlijk?
Mengverdeler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rol-Co schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 21:39:
[...]

Mocht je willen dat je 3 haalt met sww. ;)
Jij vind het groot verschil, maar het zijn slechts 4 panelen extra.
:Y :Y :Y 3,18 zelfs (oktober 2017 t/m september 2018)

Vandaag moet de WP toch aardig aan de bak in Twente, het begint eindelijk winter te worden.

Ondanks de koudere temperaturen (0,9 graden as we speak) toch weinig defrosts (volgens mij 1'tje als ik hem goed herken).

COP t/m gisteren is netjes te noemen (4,5 voor CV) maar dat waren natuurlijk alleen maar lekkere temperaturen (+10 graden), dat zal vanaf nu wel minder worden :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 17:20:
[...]

Ik vind het één van de prima redenen, en verder lees ik geen Duits.
Zou je moeten leren, kom je mee vooruit in het leven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• huub66
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 19:34
Daannn1987 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:58:
[...]

Stooklijn is alleen voor de CV ketel. Je hebt het nu toch over de dipswitches of heb je parameters aangepast?
* Daannn1987 gebruikt de ELGA stand alone dus weinig ervaring met de ketel aansturing
Ik had de parameters aangepast; verlaging van de min en max temperaturen bij RAD LAAG, terwijl ik VLOERVW HOOG had gekozen. Dat heb ik nu terug gezet naar standaard instellingen. Maar inderdaad, die stooklijnen dienen voor begrenzing van de CV ketel temp, dus dat zou geen effect op het eerdere gedrag moeten hebben.

Ik heb iig de ventilatie opening op het CV hok gesloten, ik wacht af of het nog eens voorkomt. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Grolsch schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:23:
[...]

:Y :Y :Y 3,18 zelfs (oktober 2017 t/m september 2018)

Vandaag moet de WP toch aardig aan de bak in Twente, het begint eindelijk winter te worden.

Ondanks de koudere temperaturen (0,9 graden as we speak) toch weinig defrosts (volgens mij 1'tje als ik hem goed herken).

COP t/m gisteren is netjes te noemen (4,5 voor CV) maar dat waren natuurlijk alleen maar lekkere temperaturen (+10 graden), dat zal vanaf nu wel minder worden :P
Hoe gemeten? ;)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Met de door mijzelf gekalibreerde warmtemeter van mijn Mitsu. In werkelijkheid dus nog iets hoger, want warmtemeter heb ik pas in juni gekalibreerd :P ( Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6" )

Sinds bovenstaande aanpassing controleer ik af en toe de moment COP, en die klopt keer op keer met de boekjes (COP tabel) dus ik durf met enige zekerheid te zeggen dat de COP meting redelijk betrouwbaar is :P

Nu heb ik ook alle ingrediënten aanwezig voor een goede COP voor SWW (grote boiler, lage Tboiler, en gunstig tijdstip van opwarmen) en komen ze aardig overeen met cijfers van de anderen in het overzicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 28-10-2018 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11:41
reneeke1970 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:40:
[...]

Trekt je wp ruim 2000 watt uit het net dan?

Bij g modellen staat ideale flow op type plaatje vermeld. 5 kW geloof ik 900 liter per uur
Voor de WH-MDC05F3E5 is het 14.3 liter per minuut 858 liter per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Elga doet niets meer.
De Honywel thermostaat geen vlammetje meer. Alles lijkt verder in orde , geen fout meldingen.
Ook de CV ketel komt niet bij.
Zou het iets met de 4C grens te maken hebben .
Techneco was daarmee behoorlijk aan het rotzooien.
Ik heb alle instellingen nagelopen.

Zou de Honeywel thermostaat kapot zijn? Kan ik eventueel de Remeha celcia er op aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik ken die thermostaat niet, maar als het een gewone 2 draads is, dan kan je die 2 draden toch doorverbinden/tegen elkaar houden?
Dat kan bij mij in elk geval wèl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tomexergie schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:56:
Elga doet niets meer.
De Honywel thermostaat geen vlammetje meer. Alles lijkt verder in orde , geen fout meldingen.

Zou de Honeywel thermostaat kapot zijn? Kan ik eventueel de Remeha celcia er op aansluiten?
Als die 4 graden grens er in zit gaat hij toch nog wel over naar cv?
Geen automaat er uit? Of aardlek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Elga doet niets meer.

Wat zie je op de ELGA voor lampjes?
Uberhaubt iets? Knippert er iets?
Celcia staat niet in de lijst:
https://techneco.nl/wp-co...a-Techneco-2018-04-15.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 11:29
Ik probeer mijn huis (vrijstaand uit 1987) sinds dit najaar te verwarmen met een Hitachi Yutaki monobloc met 11,2 KW en een 60 liter buffervat. Het afgiftesysteem bestaat puur uit ouderwetse radiatoren. De warmtepomp staat ingesteld op WAR met naregeling via thermostaat/controller in de woonkamer. SWW wordt bereid via een Atlantic Explorer 200 liter WP boiler.

Helaas heb ik (nog) geen fancy metertjes voor allerlei gegevens, maar toch kan ik via mijn Toon thermostaat (stuurt de CV ketel aan die nog als reserve hangt) zien dat mijn warmtepomp flink pendelt bij lagere aanvoertemperaturen (let op, af en toe een vertekend beeld i.v.m. PV op het dak):

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2h6tw0g.jpg

Ik weet niet zeker bij welke aanvoertemperatuur dit was, maar dit zal ongeveer rond de 30 graden zijn geweest.

Nu heb ik gisteravond de temperatuur vast ingesteld op 40 graden en dan ziet het er volgens mij al een stuk beter uit:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/24djy1i.jpg

Helaas stond de thermostaat wat hoog ingesteld (23 graden), wat met 40 graden aanvoertemperatuur niet gehaald kon worden dus heeft de WP de hele nacht gedraaid.

Wordt dit pendelen nu veroorzaakt door de lage aanvoertemperatuur i.c.m. een WP met een relatief hoog vermogen en een klein afgiftesysteem? Volgens mij heb ik hier eerder gelezen over mensen die hier last van hebben.

Mijn probleem is nu dat de radiatoren in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) waarschijnlijk wat onderbemeten zijn. 40 graden is dus net te weinig om de woonkamer op temperatuur te houden in de huidige situatie. Boven is het wel redelijk op orde, waardoor het bij een aanvoertemperatuur van 40 graden flink zweten is. Ik zit nu dus te denken om de radiatoren in de woonkamer te vervangen door Jaga's met DBE, dan zou mijn aanvoertemperatuur wat omlaag kunnen en is het op de bovenverdieping wat beter uit te houden. Ik ben alleen bang dat ik met het omlaag halen van de aanvoertemperatuur het pendelen weer erger maak.
Ik durf de radiatoren boven verder ook niet dicht te draaien omdat mijn afgiftesysteem dan nog kleiner wordt en het pendelen misschien ook weer erger wordt. Klopt dat?

Valt mijn probleem op de één of andere manier op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Timmetjuh schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:51:
Ik probeer mijn huis (vrijstaand uit 1987) sinds dit najaar te verwarmen met een Hitachi Yutaki monobloc met 11,2 KW en een 60 liter buffervat. Het afgiftesysteem bestaat puur uit ouderwetse radiatoren. De warmtepomp staat ingesteld op WAR met naregeling via thermostaat/controller in de woonkamer. SWW wordt bereid via een Atlantic Explorer 200 liter WP boiler.

Helaas heb ik (nog) geen fancy metertjes voor allerlei gegevens, maar toch kan ik via mijn Toon thermostaat (stuurt de CV ketel aan die nog als reserve hangt) zien dat mijn warmtepomp flink pendelt bij lagere aanvoertemperaturen (let op, af en toe een vertekend beeld i.v.m. PV op het dak):

[Afbeelding]

Ik weet niet zeker bij welke aanvoertemperatuur dit was, maar dit zal ongeveer rond de 30 graden zijn geweest.

Nu heb ik gisteravond de temperatuur vast ingesteld op 40 graden en dan ziet het er volgens mij al een stuk beter uit:

[Afbeelding]

Helaas stond de thermostaat wat hoog ingesteld (23 graden), wat met 40 graden aanvoertemperatuur niet gehaald kon worden dus heeft de WP de hele nacht gedraaid.

Wordt dit pendelen nu veroorzaakt door de lage aanvoertemperatuur i.c.m. een WP met een relatief hoog vermogen en een klein afgiftesysteem? Volgens mij heb ik hier eerder gelezen over mensen die hier last van hebben.

Mijn probleem is nu dat de radiatoren in de woonkamer (waar de thermostaat hangt) waarschijnlijk wat onderbemeten zijn. 40 graden is dus net te weinig om de woonkamer op temperatuur te houden in de huidige situatie. Boven is het wel redelijk op orde, waardoor het bij een aanvoertemperatuur van 40 graden flink zweten is. Ik zit nu dus te denken om de radiatoren in de woonkamer te vervangen door Jaga's met DBE, dan zou mijn aanvoertemperatuur wat omlaag kunnen en is het op de bovenverdieping wat beter uit te houden. Ik ben alleen bang dat ik met het omlaag halen van de aanvoertemperatuur het pendelen weer erger maak.
Ik durf de radiatoren boven verder ook niet dicht te draaien omdat mijn afgiftesysteem dan nog kleiner wordt en het pendelen misschien ook weer erger wordt. Klopt dat?

Valt mijn probleem op de één of andere manier op te lossen?
Jij noemt het pendelen maar volgens mij moduleert hij gewoon, enige is dat dat beeld wat rustiger mag, ik zou toch boven wat dicht gaan draaien zodat het beneden wat makkelijker gaat en hij wat rustiger gaat pruttelen.
Het is ook een beetje zoeken naar de iedeale ta voor de wp en waar je wat mee kan, zomaar 40 graden omdat dat leuk lijkt is soms niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-09 23:53
jeroenvervuren schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 08:53:
MIJN aanvoer en retour liggen 1 tot 2 graden uit elkaar. Kan dat iets uitmaken
Ja, dan kan de unit de COP niet goed meten. Storm in een glas water denk ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Naalroc schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 21:04:
Ik ken die thermostaat niet, maar als het een gewone 2 draads is, dan kan je die 2 draden toch doorverbinden/tegen elkaar houden?
Dat kan bij mij in elk geval wèl.
Geprobeerd , maar werkt niet. Ik ben wel op Digi(aan/uit) gezet i.p.v. OT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zwerius schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:41:
[...]

Weet je dan wel zeker dat die radiator goed ontlucht is?
Ik ga dit vanavond eens even bekijken.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dat valt toch best viest tegen, 112kWh al verbruikt door de warmtepomp in een paar dagen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jnHd5dg.png

Misschien toch even de handleiding van de thermostaat bij pakken. Want het verbruik is vooral 's nachts, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is ('s nachts wordt de slaapkamer op temperatuur gehouden door de LL-warmtepomp. Dus kom ik in de ochtend in een woonkamer van 22C... Liever overdag verwarmen tegen hogere cop zodat het smiddags/savond warm is)
Ramon_1984 schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:10:
[...]

Voor de WH-MDC05F3E5 is het 14.3 liter per minuut 858 liter per uur
NAV dit hele discussie heb ik eens gekeken naar wat de pompsnelheid van mijn WH-MXC16GE8. Deze is default 6 en stond op 4. Ik heb het weer op 6 gezet, maar ik merk geen verschil? Ik had verwacht dat de dT minder zal worden.. Maar dat verschilt niet veel. :?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OYKOUXY.png

[ Voor 70% gewijzigd door kmf op 29-10-2018 08:36 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:53

Japie.G

Colour Classic

Ik heb vanaf deze week de daikin atherma met intergas cv ketel hybrid in gebruik genomen in onze nieuwbouwwoning. Spulletje werkt allemaal maar van de installateur hoef ik verder weinig uitleg te verwachten en zelf ben ik nog niet goed ingelezen in deze materie. Daar moet dus vanaf nu verandering in komen. Zijn er hier mensen met hetzelfde systeem (daikin-intergas hybrid 8kw koelen en verwarmen)? De boel staat op een weersafhankelijke regeling en in de gauwigheid zag ik in de stooklijn grafiek een max Ta van 45 graden ingesteld. Ivm de vers gelegde pvc vloer wil ik sowieso nog niet boven de 35 graden dus heb ik die terug gezet naar 35. Ik merk nu dat daarmee de woning prima op 20 graden gehouden kan worden. Wat is eigenlijk in de huidige nieuwbouw een normale max Ta? Er ligt dus vloerverwarming geschikt voor laag temp cv systeem... iemand voorbeelden van hun stooklijnen?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Elga doet niets meer.

Heb je nog een unit met Carrier buitenunit? Staat er bij de buitentemperatuurmeting op de thermostaat precies 10,0 graden?

Zo ja dan is je Carrierprint ( de bovenste in de binnenunit ) de draad kwijt en dan moet die vervangen worden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:30:
Dat valt toch best viest tegen, 112kWh al verbruikt door de warmtepomp in een paar dagen:

[Afbeelding]

Misschien toch even de handleiding van de thermostaat bij pakken. Want het verbruik is vooral 's nachts, terwijl dat eigenlijk helemaal niet nodig is ('s nachts wordt de slaapkamer op temperatuur gehouden door de LL-warmtepomp. Dus kom ik in de ochtend in een woonkamer van 22C... Liever overdag verwarmen tegen hogere cop zodat het smiddags/savond warm is)

[...]

NAV dit hele discussie heb ik eens gekeken naar wat de pompsnelheid van mijn WH-MXC16GE8. Deze is default 6 en stond op 4. Ik heb het weer op 6 gezet, maar ik merk geen verschil? Ik had verwacht dat de dT minder zal worden.. Maar dat verschilt niet veel. :?

[Afbeelding]
Hoeveel liter per uur heeft de 16 kw nodig? ( het is al eens genoemd ) maar kan niet alles onthouden.
Hier staat de pomp op 1 met 15 liter per minuut.

Misschien moet jouw pomp wel omlaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Heb je nog een unit met Carrier buitenunit? Staat er bij de buitentemperatuurmeting op de thermostaat precies 10,0 graden?

Zo ja dan is je Carrierprint ( de bovenste in de binnenunit ) de draad kwijt en dan moet die vervangen worden.
Is jouw elga alweer aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:53:
[...]

Is jouw elga alweer aangesloten?
Nee, gaan nu de 2e week in, ik moet wachten op de STEK monteur om alles weer aan te sluiten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:54:
[...]

Nee, gaan nu de 2e week in, ik moet wachten op de STEK monteur om alles weer aan te sluiten.
Maar hopen dat ze snel tijd voor je hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:55:
[...]

Maar hopen dat ze snel tijd voor je hebben...
Dat hoop ik ook. Sinds dit weekend draait de CV ketel weer om alles te verwarmen. Ons stookseizoen is dus sinds 27-10-2018 weer begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ramon_1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:52:
[...]
Hoeveel liter per uur heeft de 16 kw nodig? ( het is al eens genoemd ) maar kan niet alles onthouden.
Hier staat de pomp op 1 met 15 liter per minuut.

Misschien moet jouw pomp wel omlaag?
Hier werkt ie ook prima met pompstand 4. Ik wou even effect zien van de default pompstand 6.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:00:
[...]

Hier werkt ie ook prima met pompstand 4. Ik wou even effect zien van de default pompstand 6.
misschien heb je wel genoeg aan stand 2, je hebt zoveel vloerverwarming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Ramon_1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:02:
[...]

misschien heb je wel genoeg aan stand 2, je hebt zoveel vloerverwarming...
Er moet wel een voordeel zijn om een bepaalde stand te kiezen voordat er een stand gekozen wordt.

Ik zie het zo:

Lage pompstand
pro: minder geluid. (verwaarloosbaar) minder pompstroomverbruik.
con: Hogere dT tA/tR =>hoger compressorverbruik. Lagere dT tA/tRuimte => trage opwarming

Hoge pompstand
pro: lagere dT tA/tR=> minder compressorverbruik. Hogere dT tA/tRuimte => snellere opwarming
con: meer geluid. (verwaarloosbaar) meer pompstroomverbruik.

Alleen blijkt in praktijk de lagere dTtA/tR dus wel flink tegen te vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:11:
[...]

Er moet wel een voordeel zijn om een bepaalde stand te kiezen voordat er een stand gekozen wordt.

Ik zie het zo:

Lage pompstand
pro: minder geluid. (verwaarloosbaar) minder pompstroomverbruik.
con: Hogere dT tA/tR =>hoger compressorverbruik. Lagere dT tA/tRuimte => trage opwarming

Hoge pompstand
pro: lagere dT tA/tR=> minder compressorverbruik. Hogere dT tA/tRuimte => snellere opwarming
con: meer geluid. (verwaarloosbaar) meer pompstroomverbruik.

Alleen blijkt in praktijk de lagere dTtA/tR dus wel flink tegen te vallen
Hoge pomp stand is lagere aanvoer temperatuur
Lage pomp stand is hogere aanvoer temperatuur
En dit alles bij het zelfde opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:30:

[Afbeelding]
Het kan aan mij liggen maar ik zie hier toch maar iets van 76 kWh op de screenshot vanuit Enelogic en niet 112?

Is wel iets meer verbruik dan bij mij maar volgens mij heb jij ook een iets flinkere installatie als ik me het goed herinner. Zo ziet mij verbruik eruit afgelopen dagen (CV+SWW)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QwwpeQoUcpNOGmrXIECe3iEl/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

godfriedd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:36:
[...]

Het kan aan mij liggen maar ik zie hier toch maar iets van 76 kWh op de screenshot vanuit Enelogic en niet 112?

Is wel iets meer verbruik dan bij mij maar volgens mij heb jij ook een iets flinkere installatie als ik me het goed herinner. Zo ziet mij verbruik eruit afgelopen dagen (CV+SWW)

[Afbeelding]
Buiten de range zijn nog een aantal (test)dagen waarbij er vermogen is opgenomen.
Ik heb een 16kW pomp met 200m2 oppervlak. Dus een hoger verbruik is wel logisch (ben jaloers op de 500kW cruise vermogen van jullie altijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 14:37
Buijsm schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:31:
Steeds weer kom ik mensen tegen die klagen of bang zijn de de WP lawaai maakt, zelf heb ik een F2120-8 WP van Nibe geinstalleerd en kan jullie uit eigen ervaring mededelen dat de WP nagenoeg geruisloos is, zelfs wanneer hij op vollast draait hoor je hem niet, hij staat bij mij op de Carport, welke een houten konstructie is, maar geen enkele trilling laat voelen.
Het enigste nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is misschien wel dat hij aan de prijzige kant is, maar dan heb je wel een Mercedes onder de warmtepompen met een hoge COP.
Nou ik heb mijn Nibe (F2040-8) vannacht uitgezet. Er was iets aan het resoneren denk ik, want er kwam een te hard geluid uit, leek wel een fluittoon. Apart van de compressor, die hoorde ik er rustig doorheen pruttelden.

Vorige keer dat ik zo'n geluid had (was toen bij het boilervat) bleek het een de flexibele RVS slang te zijn naar het boilervat die trilde, en dat is 'opgelost' door de isolatie... (dat was binnen, nu is het geluid buiten)

Herkend iemand dit?

2e vraag: heeft men de Nibe's op geluidsisolerende pootjes staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:39:
[...]

Buiten de range zijn nog een aantal (test)dagen waarbij er vermogen is opgenomen.
Ik heb een 16kW pomp met 200m2 oppervlak. Dus een hoger verbruik is wel logisch (ben jaloers op de 500kW cruise vermogen van jullie altijd)
Met dat vermogen en zo'n verwarmd oppervlak vind ik dat verbruik niet zo schokkend. Ter vergelijking: Ik heb 120 m2 verwarmd verwarmd vloeroppervlak en een 7,5kW warmtepomp dus naar verhouding klopt jouw verbruik aardig met dat van mij... Ik geloof ook dat jij geen isolatie had naar nieuwbouwstandaarden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

godfriedd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:03:
[...]

Met dat vermogen en zo'n verwarmd oppervlak vind ik dat verbruik niet zo schokkend. Ter vergelijking: Ik heb 120 m2 verwarmd verwarmd vloeroppervlak en een 7,5kW warmtepomp dus naar verhouding klopt jouw verbruik aardig met dat van mij... Ik geloof ook dat jij geen isolatie had naar nieuwbouwstandaarden toch?
Nee. jaren 80 woning. Zolder en vloer geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Rol-Co schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:04:
[...]

Jij noemt het pendelen maar volgens mij moduleert hij gewoon, enige is dat dat beeld wat rustiger mag, ik zou toch boven wat dicht gaan draaien zodat het beneden wat makkelijker gaat en hij wat rustiger gaat pruttelen.
Het is ook een beetje zoeken naar de iedeale ta voor de wp en waar je wat mee kan, zomaar 40 graden omdat dat leuk lijkt is soms niet goed.
Ik denk dat het pendelen is omdat de wp tussen de pieken volgens mij helemaal uit gaat. Volgens de grafiek lijkt het alsof de wp licht aan blijft maar deze "screenshot" van Toon laat mijn totale energieverbruik zien, niet alleen het verbruik van de wp. De dipjes die je ziet is dus mijn sluipverbruik. Ik heb helaas nog geen mogelijkheid om het energieverbruik van alleen de wp in te zien.
Ik kan vanavond natuurlijk gewoon eens proberen om boven wat dicht te draaien en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Xiphalon schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 09:46:
[...]

Nou ik heb mijn Nibe (F2040-8) vannacht uitgezet. Er was iets aan het resoneren denk ik, want er kwam een te hard geluid uit, leek wel een fluittoon. Apart van de compressor, die hoorde ik er rustig doorheen pruttelden.

Vorige keer dat ik zo'n geluid had (was toen bij het boilervat) bleek het een de flexibele RVS slang te zijn naar het boilervat die trilde, en dat is 'opgelost' door de isolatie... (dat was binnen, nu is het geluid buiten)

Herkend iemand dit?

2e vraag: heeft men de Nibe's op geluidsisolerende pootjes staan?
ik herken het niet, maar je kunt de f2040 en f2120 niet echt met elkaar vergelijken qua geluid, f2040 is veel langer op de markt (dus luider). ik heb mijn f2120 op kunststof balken staan. Wel eens wat resonantie gehad, plastic kap goed vastgezet, daarna geen last meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@kmf je cijfers lijken mij zo gek nog niet met zulke oppervlaktes, gisteren is er bij mij ook zo'n 18kWh (elektrisch) doorheen gegaan. Het was dan ook flink (water)koud in Twente, en de garage sprong gisteren aan (staat op 18 graden ingesteld). Dus deze (ijskoude) vloer opwarmen kost natuurlijk ook een paar kWh extra :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:10:
@kmf je cijfers lijken mij zo gek nog niet met zulke oppervlaktes, gisteren is er bij mij ook zo'n 18kWh (elektrisch) doorheen gegaan. Het was dan ook flink (water)koud in Twente, en de garage sprong gisteren aan (staat op 18 graden ingesteld). Dus deze (ijskoude) vloer opwarmen kost natuurlijk ook een paar kWh extra :P
Duurt het lang voor je garage weer op temperatuur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:10:
Beste timing ever voor de buitenschilder. Voordeur en schuifpui staan open voor een schilderbeurt. Temperatuur stort in. Kost weer een vermogen om dat op te warmen...

Gelukkig laat de zon zich nog even zien.

[ Voor 3% gewijzigd door kmf op 29-10-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ramon_1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:14:
[...]

Duurt het lang voor je garage weer op temperatuur is.
Dat duurde wel ff ja, hij stond op 17.9 toen hij begon te verwarmen (18.30) en om 21:30 was het 18.1 graad, en toen ging die zone ook weer dicht. Vanochtend was het nog steeds 18 graden.

Mijn systeem is echt low & slow, maar gelukkig 2 kanten op. Het duurt een eeuwigheid voor de boel warm is, maar ook een eeuwigheid voor de boel weer koud is.
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:24:
[...]

Beste timing ever voor de buitenschilder. Voordeur en schuifpui staan open voor een schilderbeurt. Temperatuur stort in. Kost weer een vermogen om dat op te warmen...

Gelukkig laat de zon zich nog even zien.
Alleen deuren open doet bij mij niet zo heel veel, aangezien de hele massa (vloer) opgewarmd is. Dat is dan weer een voordeel van massa verwarmen, ff deuren open laat de temperatuur niet zo ver zakken. Lucht is zo weer verwarmd door de massa.

De zon is vandaag (nog) niet zichtbaar in Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Alleen deuren open doet bij mij niet zo heel veel, aangezien de hele massa (vloer) opgewarmd is. Dat is dan weer een voordeel van massa verwarmen, ff deuren open laat de temperatuur niet zo ver zakken. Lucht is zo weer verwarmd door de massa.

De thermostaat meet echter weer wel de lucht... dus die gaat zometeen aan...
Ik blijf toch vaak twijfelen van hoeveel massa nou opgewarmd wordt. Ik merk dat de woonkamer met z'n gestorte vloerverwarming veel stabieler is dan de ingefreesde bovenverdiepingen. Maar ik denk dat met de afgelopen paar dagen alle verdiepingen maar zeer oppervlakkig opgewarmd zijn.

Welk type vvw heb jij?

Er is niet veel zon bij ons thuis, maar wel teruglevering. Beter dan de afgelopen paar dagen (excl zondag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:28:
[...]

Dat duurde wel ff ja, hij stond op 17.9 toen hij begon te verwarmen (18.30) en om 21:30 was het 18.1 graad, en toen ging die zone ook weer dicht. Vanochtend was het nog steeds 18 graden.

Mijn systeem is echt low & slow, maar gelukkig 2 kanten op. Het duurt een eeuwigheid voor de boel warm is, maar ook een eeuwigheid voor de boel weer koud is.

[...]

Nooit overwogen om de groep van de garage open te laten zonder thermostaat?
En dan de flow knijpen tot 0.5 L p/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Timmetjuh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 10:16:
[...]

Ik denk dat het pendelen is omdat de wp tussen de pieken volgens mij helemaal uit gaat. Volgens de grafiek lijkt het alsof de wp licht aan blijft maar deze "screenshot" van Toon laat mijn totale energieverbruik zien, niet alleen het verbruik van de wp. De dipjes die je ziet is dus mijn sluipverbruik. Ik heb helaas nog geen mogelijkheid om het energieverbruik van alleen de wp in te zien.
Ik kan vanavond natuurlijk gewoon eens proberen om boven wat dicht te draaien en kijken wat er gebeurt.
Dat helemaal uit zijn defrosts, kan je zien aan de boogvorm als hij loopt. Defrost en dan gaat hij weer met redelijk vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

De thermostaat meet echter weer wel de lucht... dus die gaat zometeen aan...
Ik blijf toch vaak twijfelen van hoeveel massa nou opgewarmd wordt. Ik merk dat de woonkamer met z'n gestorte vloerverwarming veel stabieler is dan de ingefreesde bovenverdiepingen. Maar ik denk dat met de afgelopen paar dagen alle verdiepingen maar zeer oppervlakkig opgewarmd zijn.

Welk type vvw heb jij?

Er is niet veel zon bij ons thuis, maar wel teruglevering. Beter dan de afgelopen paar dagen (excl zondag)
Als de deuren dicht zijn gaat de thermostaat weer uit als het goed is :P Of je zet de thermostaat lager.

Mijn vloerverwarming ligt onder de afwerkvloer, er ligt dus zo'n 10CM beton en vloerafwerking bovenop. Ingefreesd is inderdaad sneller, maar beide kanten op, wordt sneller warm, koelt sneller af.

Temperatuur is erg stabiel in ons huis, afgelopen nacht zijn de ruimtes zo'n 0,3 tot 0,4 graden afgekoeld. Maar het duurt dan ook weer uren voordat setpoint weer bereikt is.

Ik stook op dit moment vanaf 11:00 tot 22:00 (11 draaiuren per dag) en de WP loopt "ff" een half uurtje flink te porren om setpoint Ta te halen, maar daarna moduleert deze al keurig terug naar lagere niveaus.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/35iyf5h.jpg

Hierboven zie je dat omstreeks 18.30 de groepen van de garage opengingen, maar dan nog loopt de WP niet vol gas, daar moet het toch echter kouder voor worden :P

De tijd klopt trouwens niet zoals @Naalroc al opmerkte, 12:00 is 11:00 en 23:00 is 22:00 i.v.m. de zomer/wintertijd.
Ramon_1984 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

Nooit overwogen om de groep van de garage open te laten zonder thermostaat?
En dan de flow knijpen tot 0.5 L p/m?
Dat is een kwestie van keuze's, het had zeker gekund maar dan loop ik (hoe minimaal dan ook) het hele stookseizoen mijn garage te verwarmen, terwijl nu (met thermostaat) de garage 90% van de tijd helemaal niet verwarmd wordt. Dit geldt ook voor de slaapkamers. Die staan ingesteld op setpoint 18 graden (wat ons betreft warm genoeg om te slapen) en vorig jaar slechts een week of 2 in het hele stookseizoen voorgekomen dat daar de vloerverwarming is aangegaan.

Slaapkamers hebben trouwens een afwijkend programma, die staat op verwarmen ingesteld tussen 15.00 en 22.00. Overdag slapen we niet, dus zonde om dan de slaapkamers te verwarmen.

Heel af en toe werk ik thuis op een kantoortje op onze bovenverdieping. Deze moet ik dan ff een dag van te voren op 21 graden zetten, dan gaat dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Rol-Co schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:49:
[...]

Dat helemaal uit zijn defrosts, kan je zien aan de boogvorm als hij loopt. Defrost en dan gaat hij weer met redelijk vermogen.
Kunnen dat er 5 per uur zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Timmetjuh Die grafiek is veel te onnauwkeurig om conclusies aan te kunnen verbinden.
Wat is de meetinterval :? Volgens mij meet deze grafiek alles :?

Doe je zelf een plezier en schaf een youless aan, of knutsel / soldeer zelf iets in elkaar. Want met deze (zeer beperkte) info kun je niet zo heel veel.

Ik weet niet waar je woont, maar ik had gisteren nagenoeg helemaal geen defrostst :? Ik weet ook niet wat @Rol-Co denkt te zien, maar met deze meting kan ik niet zeggen of het defrosts zijn, en "lijkt" het op pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 11:56:
@Timmetjuh Die grafiek is veel te onnauwkeurig om conclusies aan te kunnen verbinden.
Wat is de meetinterval :? Volgens mij meet deze grafiek alles :?

Doe je zelf een plezier en schaf een youless aan, of knutsel / soldeer zelf iets in elkaar. Want met deze (zeer beperkte) info kun je niet zo heel veel.

Ik weet niet waar je woont, maar ik had gisteren nagenoeg helemaal geen defrostst :? Ik weet ook niet wat @Rol-Co denkt te zien, maar met deze meting kan ik niet zeggen of het defrosts zijn, en "lijkt" het op pendelen.
Klopt. Die grafiek meet alles, dat heb ik er gelijk bij gezegd. 's Nachts draaien er alleen geen andere energieslurpende apparaten, vandaar dat ik probeer om daar wat informatie uit te halen. Kan zo'n Youless de warmtepomp uit m'n totaalverbuik halen dan?

Ik woon in omgeving Uden, ik heb niet het idee dat het hier kouder is dan in Twente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Timmetjuh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

Klopt. Die grafiek meet alles, dat heb ik er gelijk bij gezegd. 's Nachts draaien er alleen geen andere energieslurpende apparaten, vandaar dat ik probeer om daar wat informatie uit te halen. Kan zo'n Youless de warmtepomp uit m'n totaalverbuik halen dan?

Ik woon in omgeving Uden, ik heb niet het idee dat het hier kouder is dan in Twente.
Je zult dan wel een verbruiksmeter moeten hebben, en een Youless.
De Youless registreert de waarden van je verbruiksmeter (elke minuut) en zet deze door naar Enelogic (zie o.a. mijn grafieken).

Ik weet niet of je en 1 fase WP of een 3 fasen WP hebt, maar voor elk type is een verbruiksmeter te koop, zie onderstaande link:

3 fase meter = http://youless.nl/winkel/...e-din-rail-kwh-meter.html
1 fase meter = http://youless.nl/winkel/product/kWh-meter.html

En dus een Youless:

http://youless.nl/winkel/product/ls120.html

Met de Youless kun je dan zowel het verbruik van de WP meten (Via S0 kabel) en koppelen aan je slimme meter (P1 meter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
Ik heb een 3 fasen wp. Die Youless wordt dan dus op het LEDje van de verbruiksmeter geplakt als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Timmetjuh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:04:
Ik heb een 3 fasen wp. Die Youless wordt dan dus op het LEDje van de verbruiksmeter geplakt als ik het goed begrijp?
Als je de 3-fase din-rail meter gebruikt dan moet je hem aansluiten op de s0 poort. Deze zit onder een kapje van de 3-fase din-rail meter.

Dit is de meest betrouwbare manier van meten, hoef je ook niet te klooien om hem precies goed te hebben.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
ronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:08:
[...]

Als je de 3-fase din-rail meter gebruikt dan moet je hem aansluiten op de s0 poort. Deze zit onder een kapje van de 3-fase din-rail meter.

Dit is de meest betrouwbare manier van meten, hoef je ook niet te klooien om hem precies goed te hebben.
Dat is de meter uit de post van Grolsch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Timmetjuh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Yep, deze:

http://youless.nl/winkel/...e-din-rail-kwh-meter.html

Als je die combineert met:

http://youless.nl/winkel/product/ls120.html

En dan de LS120 verbind aan de 3-fase din rail kwh meter via de s0 poort kan je hem uitlezen. Ik gebruik precies hetzelfde.

In de handleiding van die 3-fase kan je zien waar die s0 poort zit,dat is aansluiting 20 & 21:

http://youless.nl/tl_files/downloads/YL04.pdf

[ Voor 14% gewijzigd door ronaldmathies op 29-10-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Timmetjuh schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Ik heb zo'n meter maar dan voor de zonnepanelen. Je kan enkel de youless op de s0-poort aansluiten.

Het is een beperkt ding. Ik kan bv geen huidig verbruik op zien, enkel het totaalverbruik. Maar dat maakt natuurlijk niks uit als je het via youless uitleest.

Dat verklaart wel het prijsverschil met mijn (veel te dure) ABB-3-fase kWh-meter voor m'n warmtepomp...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Ik heb zo'n meter maar dan voor de zonnepanelen. Je kan enkel de youless op de s0-poort aansluiten.

Het is een beperkt ding. Ik kan bv geen huidig verbruik op zien, enkel het totaalverbruik. Maar dat maakt natuurlijk niks uit als je het via youless uitleest.

Dat verklaart wel het prijsverschil met mijn (veel te dure) ABB-3-fase kWh-meter voor m'n warmtepomp...
Ik weet niet hoe jij hem uitleest maar ik lees hem rechtstreeks uit via de volgende URL:

http://[ip]/a?f=j

En dan krijg je een bericht terug met twee velden, cs0 en ps0, cs0 is het totaal vebruik in kW (dus feitelijk je meterstand), en de ps0 in Watt is je huidige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:16:
[...]

Live wattage kun je bekijken op de wifi app....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:51:
[...]

Nee, ik heb Toshiba. Maar inmiddels heb ik de Remeha Celcia aangesloten. Tot nog toe werkt deze naar behoren. Nog even afwachten wat het regelgedrag is. Met deze thermostaat kan, neem ik aan, de Elga niet programmeren

Dus de Honeywell Modulation is toch echt kapot. Van het een tot andere moment stopte deze met schakelen.

Hoe kom ik aan een nieuwe? Zijn de bij b.v. Hornbach te koop Modulation thermostaten ook bruikbaar inclusief programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:19:
[...]

Ik weet niet hoe jij hem uitleest maar ik lees hem rechtstreeks uit via de volgende URL:

http://[ip]/a?f=j

En dan krijg je een bericht terug met twee velden, cs0 en ps0, cs0 is het totaal vebruik in kW (dus feitelijk je meterstand), en de ps0 in Watt is je huidige verbruik.
reneeke1970 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:20:
[...]

Live wattage kun je bekijken op de wifi app....
Ik bedoel het display op de meter zelf. Die geeft enkel het totaal verbruik vanaf het begin weer.

Met de youless kan je, zoals ik al zei, alles wel aflezen. Naja. weer niet het verbruik per fase. (wat mijn ABB weer wel kan)

(live wattage kijk ik op mijn eigen grafana dashboard)

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 29-10-2018 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

Ik bedoel het display op de meter zelf. Die geeft enkel het totaal verbruik vanaf het begin weer.

Met de youless kan je, zoals ik al zei, alles wel aflezen. Naja. weer niet het verbruik per fase. (wat mijn ABB weer wel kan)
Ah ja klopt, de 3-fase din rail display is wat beperkt. Als je ook nog per fase wilt zou je drie van die LS120's moeten aansluiten op de individuele ledjes. Maar dat is een kostbare bedoeling, en lastig want er passen er geen drie naast elkaar op de ledjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:15
Tomexergie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:20:
[...]

Nee, ik heb Toshiba. Maar inmiddels heb ik de Remeha Celcia aangesloten. Tot nog toe werkt deze naar behoren. Nog even afwachten wat het regelgedrag is. Met deze thermostaat kan, neem ik aan, de Elga niet programmeren

Dus de Honeywell Modulation is toch echt kapot. Van het een tot andere moment stopte deze met schakelen.

Hoe kom ik aan een nieuwe? Zijn de bij b.v. Hornbach te koop Modulation thermostaten ook bruikbaar inclusief programmeren?
Wat wil je programmeren?
- Een thermostaat klokprogramma, of
- de stooklijn en andere instellingen van de Elga?

Dat laatste kan voor zover mij bekend alleen met een HCTM of iSense. Komen regelmatig voorbij op marktplaats.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:18
Na vrijwel de hele beneden verdieping + zolder te hebben geïsoleerd is de 45c CV test weer van stal gehaald. CV hangt op zolder. Sinds 22 oktober gaat dat nog altijd prima. Verwarmingen in de woonkamer worden ook mooi 45c. De delta aanvoer en afvoer van de leidingen is 10c. Nu de vrieskou nog even afwachten. Als dat slaagt, dan durf ik de WP ook wel aan :)

Wat me verder opviel is dat de speedcomforts mooi hun ding doen. Onder de drie betreffende radiatoren is de vloer ~ 19c en de ene radiator waar hij niet onder zit is de vloer temperatuur ~ 22c.

Vorig jaar werd het huis bij 55c CV temperatuur nog niet warm in de wintermaanden, dus als het vandaag al lukt bij 45c dan vind ik dat al winst. Het is nu bij ons thuis zo'n 2c buiten met een thermostaat temperatuur van 18c.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:20:
[...]

Heb je niet nog garantie er op? Mijn thermostaat ging ook kapot, bij mij werkten de drukknopjes op het display niet meer goed. Ik kreeg meteen een nieuwe opgestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
ronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 13:23:
Ah ja klopt, de 3-fase din rail display is wat beperkt. Als je ook nog per fase wilt zou je drie van die LS120's moeten aansluiten op de individuele ledjes. Maar dat is een kostbare bedoeling, en lastig want er passen er geen drie naast elkaar op de ledjes
voor het doel: het verbruik van de wp af te lezen is het helemaal niet nodig dat je alle 3 de fasen apart meet, integendeel zelfs. Je wilt het totale gebruik van de wp meten, en dat doet de Youless prima.

Een eerdere opmerking, dat het het huidige verbruik niet kunt aflezen is onterecht: je ziet dat altijd, staat altijd in een apart venstertje links onderaan.
En ga niet shoppen voor een andere meter: die bij de Youless is heel competitief geprijsd, weet ik uit ondervinding.
Tenslotte: je hebt die aflezing met ledjes helemaal niet nodig, want daar gebruik je een kabeltje voor, werkt perfect en is heel simpel.

[ Voor 7% gewijzigd door Naalroc op 29-10-2018 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandstraat
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-02-2023
quote]Japie.G schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:48:
Ik heb vanaf deze week de daikin atherma met intergas cv ketel hybrid in gebruik genomen in onze nieuwbouwwoning. Spulletje werkt allemaal maar van de installateur hoef ik verder weinig uitleg te verwachten en zelf ben ik nog niet goed ingelezen in deze materie. Daar moet dus vanaf nu verandering in komen. Zijn er hier mensen met hetzelfde systeem (daikin-intergas hybrid 8kw koelen en verwarmen)? De boel staat op een weersafhankelijke regeling en in de gauwigheid zag ik in de stooklijn grafiek een max Ta van 45 graden ingesteld. Ivm de vers gelegde pvc vloer wil ik sowieso nog niet boven de 35 graden dus heb ik die terug gezet naar 35. Ik merk nu dat daarmee de woning prima op 20 graden gehouden kan worden. Wat is eigenlijk in de huidige nieuwbouw een normale max Ta? Er ligt dus vloerverwarming geschikt voor laag temp cv systeem... iemand voorbeelden van hun stooklijnen?
[/quote]

Wij hebben een Daikin Monobloc 7Kw, vergelijkbaar systeem, zelfde instellingen en thermostaat, zie hieronder mijn weerafhankelijke instellingen.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/6levxjwird.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/4t1sw2bzc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

voor het doel: het verbruik van de wp af te lezen is het helemaal niet nodig dat je alle 3 de fasen apart meet, integendeel zelfs. Je wilt het totale gebruik van de wp meten, en dat doet de Youless prima.

Een eerdere opmerking, dat het het huidige verbruik niet kunt aflezen is onterecht: je ziet dat altijd, staat altijd in een apart venstertje links onderaan.
En ga niet shoppen voor een andere meter: die bij de Youless is heel competitief geprijsd, weet ik uit ondervinding.
Tenslotte: je hebt die aflezing met ledjes helemaal niet nodig, want daar gebruik je een kabeltje voor, werkt perfect en is heel simpel.
Edit: Niet meer relevant...

[ Voor 20% gewijzigd door godfriedd op 26-11-2018 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:27:
[...]

Kleine aanvulling, de waarde die je bij Enelogic linksonderin ziet is niet het huidige verbruik maar de "eens per minuut waarde".

De youless schiet 1 x per minuut de getallen door naar Enelogic.

Wil je het actueel zien dat moet je zoals @reneeke1970 zegt bekijken in de Youless app, dit gaat alleen niet op als je ook P1 meet (zoals ik), dus daarom kijk ik altijd in de webpagina van de Youless zelf als ik "live" het wattage wil zien.

Actueel vermogen = P1 (Slimme meter)
S0 vermogen = WP

Actueel vermogen ligt dus wat lager omdat mijn PV ook nog (een beetje) opwekt.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/10415wg.jpg

Verder klopt het verhaal van @ronaldmathies als een bus, niets aan toe te voegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 29-10-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:41
Kan je met een 3 fase meter ook 3 losse groepen meten ? Niet apart maar het totaal. Mijn Loria zit op 3 losse groepen ipv een krachtgroep. Een youless heb ik al, maar de warmtepomp apart meten is mooier natuurlijk.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:58:
Kan je met een 3 fase meter ook 3 losse fases meten ? Niet apart maar het totaal. Mijn Loria zit op 3 losse groepen ipv een krachtgroep. Een youless heb ik al, maar de warmtepomp apart meten is mooier natuurlijk.
Dan moét je de 3 fasen toch apart gaan meten door die meter er tussen te plaatsen, en hierboven staat een prachtige aanbieding van @godfriedd ,
godfriedd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"
dat had ik eerder moeten weten.

Alleen: de ABB is wel veel groter dan wat Youless aanbied (dacht ik), en ik weet niet hoeveel pulsen die geeft; ik had een hele oude mechanische liggen, die maar (te weinig) pulsen gaf voor mijn doel.
En ik heb nog een mooi zekeringhouder kastje in de aanbieding (op MP) PB als er interesse is.

En wat het huidige verbruik op de verbruik van de enelogic betreft, dit staat altijd onder in je scherm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lcr7u8EauHgPlrBkMMUQovdC/full.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Naalroc op 29-10-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik heb al een dubbele kast hangen met de groepen, dus plaats zal denk ik het probleem niet zijn.

3 keer een youless met een losse meter per groep wordt wat veel. Maar als het met een 3 fase meter zou kunnen zou dat voor mij mooi zijn. Maar geen idee of dit technisch kan kwa 0 draad.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Niet online
Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:14:
Ik heb al een dubbele kast hangen met de groepen, dus plaats zal denk ik het probleem niet zijn.

3 keer een youless met een losse meter per groep wordt wat veel. Maar als het met een 3 fase meter zou kunnen zou dat voor mij mooi zijn. Maar geen idee of dit technisch kan kwa 0 draad.
Niet alleen qua 0 draad maar de L1, L2, L3 hebben ook alle drie een andere sinus normaal gesproken terwijl bij jouw de drie groepen dezelfde sinus hebben (tenminste, ik verwacht bij losse groepen eenzelfde sinus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:57

timovd

Voorsprong door techniek

Grolsch schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 17:02:
[...]

Ik denk dat @drdnl bedoelt dat de WP maximaal een Ta aankan van 55 graden, en daarom de boiler maximaal op 52 graden kan staan.

Ik herken dit wel bij mijn Mitsu, daar is de max Ta 60 graden, maar bij een gevraagde boilertemperatuur van boven de >55 graden krijgt hij het moeilijk. (ook al eens getest :P )
Bij zulke hoge temperaturen is er natuurlijk weinig afgifte van de spiraal aan het water in de boiler vanwege de kleine dT tussen spiraal en water.
@drdnl Ik heb het setpoint nu op 54C staan en dat gaat zonder problemen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:07:
[...]

Alleen: de ABB is wel veel groter dan wat Youless aanbied (dacht ik), en ik weet niet hoeveel pulsen die geeft; ik had een hele oude mechanische liggen, die maar (te weinig) pulsen gaf voor mijn doel.
En ik heb nog een mooi zekeringhouder kastje in de aanbieding (op MP) PB als er interesse is.
Nee, de ABB is kleiner. Die is slechts "3 alamat" breed. Die van youless is "4 alamat".
Maar de s0 van ABB is wel 100impulses ipv 1000 van die van youless. Die van youless is dus "nauwkeuriger".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

En wat het huidige verbruik op de verbruik van de enelogic betreft, dit staat altijd onder in je scherm:

[Afbeelding]
Zoals eerder aangegeven is dit niet het actuele live verbruik, maar de laatst doorgegeven waarde van de Youless aan Enelogic (eens per minuut waarde).

Nauwkeuriger (live) kun je het via het IP adres van je Youless, zie mijn post boven die van jou :P

[ Voor 17% gewijzigd door Grolsch op 29-10-2018 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-09 13:18
Ik ben benieuwd naar het dag verbruik van jullie warmtepomp. Kunnen jullie de linken van de verbruikmonitoren hier zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
een link niet maar een plaatje kan wel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zbbb6AjPmqN3kdv0p3sjdjtT/thumb.png

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die informatie is niet publiek toegankelijk, hieronder mijn overzicht voor oktober.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/8wz2fr.jpg

Zit dus zo'n 1,5 á 4 kWh per dag voor SWW bij in (zal voor oktober totaal zo'n 60kWh zijn).

Vandaag ziet het er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/1zfoe9z.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• godfriedd
[...]

dat had ik eerder moeten weten.

De 1-fase van youless is 1 module breed, die van ABB zijn 2 module breed (tenminste, ik heb B21 meters liggen, dat zijn de 'luxe' meters van ABB), De 3-fase uitvoeringen van ABB is iets smaller, namelijk 4 module breed (72mm). De 3-fase uitvoering van Youless is om een of andere reden nét breder dan 4 modules wat een beetje vreemd is (76mm).
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:46:
[...]

Nee, de ABB is kleiner. Die is slechts "3 alamat" breed. Die van youless is "4 alamat".
Maar de s0 van ABB is wel 100impulses ipv 1000 van die van youless. Die van youless is dus "nauwkeuriger".
Zie voor details over maat hierboven. Het aantal impulsen is bij ABB ook 1000/kWh maar kun je aanpassen volgens mij van 0-999999 imp/kWh.

[ Voor 32% gewijzigd door godfriedd op 29-10-2018 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Elke groep zit op een eigen fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 13:01
Zo, vandaag mijn schakelkastje getest en werkt perfect.
Parameter 63 van de elga naar 45 gezet. Zodat de cv pas aansprinkt bij temperaturen van -5 buiten.
Arduino zit op de aan uit schakeling van de ELGA. Als deze aan gaat springt een 2kw element aan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KCpYvBc.jpg

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Ook maar even een grafiekje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u7iy9XiFmPAcWZMaugI7aHK6/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:46:

De ABB die ik heb liggen is een oude, zoals ik al schreef, en die is heel breed, ik denk ca 5 modules breed, maar dat is dan ook een mechanische!
En je bedoelt natuurlijk "module" ; een alamat is een gecombineerde zekering en aardlek.
godfriedd schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:20:

De 1-fase van youless is 1 module breed, die van ABB zijn 2 module breed (tenminste, ik heb B21 meters liggen, dat zijn de 'luxe' meters van ABB), De 3-fase uitvoeringen van ABB is iets smaller, namelijk 4 module breed (72mm). De 3-fase uitvoering van Youless is om een of andere reden nét breder dan 4 modules wat een beetje vreemd is (76mm).
Dat klopt, die Youless is iets breder dan 4 modules, en dat staat nu ook op hun site, nadat ik een kastje had gekocht waar dat ding niet in paste, samen met de zekeringen een aardlek.
Nadat ik ze daarop had gewezen hebben ze de site gelijk aangepast, dus houdt hier rekening mee, als je behuizing krap is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:20:
Elke groep zit op een eigen fase.
Da's mooi, dan ga je van de 3 zekeringen eerst naar de 3 fasen kWh meter die je van @godfriedd kunt kopen, en vandaar naar je wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 15:36
Sinds dit weekend is de verwarming pas weer aangeslagen. Vandaag nog snel even op mijn metertje gekeken op hoeveel ik gemiddeld uitkwam in de periode zonder verwarming, dus alleen SWW. Dan zit ik op ongeveer 3,5kWh per dag met mijn 400l boiler op 50 graden C.

Ik wil wel even werk maken van een betere logging zoals anderen hier doen, dus over de tijd heen.

Import van EVs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
jeroenvervuren schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:01:
Ik ben benieuwd naar het dag verbruik van jullie warmtepomp. Kunnen jullie de linken van de verbruikmonitoren hier zetten?
Nog niet zoveel..

Datum Stand verbruik
15-10-18 1364,3 0,2 KW
16-10-18 1364,5 0,2 KW
17-10-18 1364,8 0,3 KW
18-10-18 1365 0,2 KW
19-10-18 1365,2 0,2 KW
20-10-18 1365,7 0,5 KW
21-10-18 1366,8 1,1 KW
22-10-18 1368 1,2 KW
23-10-18 1369,6 1,6 KW
24-10-18 1370,5 0,9 KW
26-10-18 1374,5 4 KW
27-10-18 1376,8 2,3 KW
28-10-18 1381 4,2 KW

https://snapshot.raintank...FJcBThvuqWpDMl5H0fF6PsD1O

Vandaag gaan we naar de 8kw toe denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:10
Nou.. Elga is er vandaag mee gestopt helaas. Waarom nu toch weer!

Buitenunit wil gewoon niet aan gaan. Thermostaat geeft buitentemp van 6 graden op. Kan wel kloppen.

De L/L nu maar aangezet. Reset dmv stekker uit de Elga te halen en weer in te steken heeft geen nut. Hij heeft afgelopen week toch prima nette runs gedraaid.

:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:45:
Nou.. Elga is er vandaag mee gestopt helaas. Waarom nu toch weer!

Buitenunit wil gewoon niet aan gaan. Thermostaat geeft buitentemp van 6 graden op. Kan wel kloppen.

De L/L nu maar aangezet. Reset dmv stekker uit de Elga te halen en weer in te steken heeft geen nut. Hij heeft afgelopen week toch prima nette runs gedraaid.

:(
Defecte thermosstaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:10
@Ramon_1984
Bedoel je de kamerthermostaat? Die lijkt goed te functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Noord27 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:51:
@Ramon_1984
Bedoel je de kamerthermostaat? Die lijkt goed te functioneren.
Ja de kamer thermostaat , volgens mijn had @Tomexergie hier ook last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:11:
[...]

Da's mooi, dan ga je van de 3 zekeringen eerst naar de 3 fasen kWh meter die je van @godfriedd kunt kopen, en vandaar naar je wp.
:*) ja dat is wel de bedoeling. Als er technisch geen bezwaren zijn. Heb al PM contact met @godfriedd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Erwin_83
Je schreef eerder:
Maar geen idee of dit technisch kan kwa 0 draad.
Nou, dat kan geen probleem opleveren, een 0 is een 0, waar je hem ook vandaan haalt.
Voor zover ik weet, is NL het enige land in deze omgeving dat de 0 schakelt bij elke zekering, maar in de 3 ons omringende landen, waar ik ook gewoond heb, wordt de 0 niet geschakeld (en zijn de automaten een stuk goedkoper).
Hoe je die 0 op de tussenmeter zet maakt niet uit lijkt mij, maar ik zou hem ongeschakeld op de tussenmeter zetten, al weet ik niet of dit volgens NEN en 'big brother' wel mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:52:
@Erwin_83
Je schreef eerder:

[...]

Nou, dat kan geen probleem opleveren, een 0 is een 0, waar je hem ook vandaan haalt.
Voor zover ik weet, is NL het enige land in deze omgeving dat de 0 schakelt bij elke zekering, maar in de 3 ons omringende landen, waar ik ook gewoond heb, wordt de 0 niet geschakeld (en zijn de automaten een stuk goedkoper).
Hoe je die 0 op de tussenmeter zet maakt niet uit lijkt mij, maar ik zou hem ongeschakeld op de tussenmeter zetten, al weet ik niet of dit volgens NEN en 'big brother' wel mag.
Een nul is zeker niet altijd een nul...
Haal maar eens een 0 weg NA een allamat..:-)
Ik ben geen expert op elektra..
Maar toch zou ik niet spelen met Elektra en een tussenmeter, aansluiten volgens de regels zou ik doen..
Lekker slapen als je WP fullspeed draait van de winter, is ook prettig toch?

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:00:
[...]

Maar toch zou ik niet spelen met Elektra en een tussenmeter, aansluiten volgens de regels zou ik doen..
Welnee joh ik houdt wel van wat spanning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 20:10

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Daannn1987 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:02:
[...]

Welnee joh ik houdt wel van wat spanning
Ik ook alleen dan wel zonder t.... :9

Maar ik heb soms wel wat moeite met goed bedoelde adviezen aan mensen die hier voor info komen, en er dan vanuit gaan dat hier ALLEEN maar experts zitten.

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben ook onvoldoende technisch onderlegd om daar volmondig ja op te kunnen zeggen. Maar ik ken @Naalroc goed genoeg om zijn elektro advies serieus te nemen, dus als een andere expert zoals @Oxellaar misschien ook ja zegt geloof ik het :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:00:
[...]

Dit is een onzin opmerking: ik wil juist voorkomen, dat je zonder nul komt te zitten, met name in een 3 fase gebeuren, waarin ook enkelfase aansluitingen zitten.

Ik heb dit 1 maal mee gemaakt, en die fout werd veroorzaakt door monteurs van Enexsis, die vergeten waren om een nul aan te sluiten in het buurt tranformatorhuis hier: de hele buurt had voor vele duizenden schade, ikzelf voor 2.500€, anderen meer en een naastliggend bedrijf voor vele tien duizenden €€€.

GEEN nul, DAT is een probleem!
Jij kunt je beter bezighouden met metselspecie. O-)

Als @Erwin_83 het volgens het boekje wil doen, dan de 3 zekeringen vervangen door een 3 fase automaat, en dan naar de tussenmeter.

[ Voor 6% gewijzigd door Naalroc op 29-10-2018 19:30 ]

Pagina: 1 ... 71 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.