3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
Hoe lang loopt die gargantie? Een nieuwe thermostaat zijn de kosten niet (HCTM 125eur).mkleinman schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 14:10:
[...]
Heb je niet nog garantie er op? Mijn thermostaat ging ook kapot, bij mij werkten de drukknopjes op het display niet meer goed. Ik kreeg meteen een nieuwe opgestuurd
Nadeel HCTM :(Voor volgers: Honeywell Chronotherm Touch Modulation)
Slecht afleesbaar(Te weinig contrast)
Digi aflezing per 0,5C
Display niet programmeerbaar
Een vervanger met betere presentatie en uiteraard programmeerbaar voor parameters van ELGA en Ketel zou wel handig zijn.
Geen WIFI want dat vind ik voor een CV systeem te kwetsbaar.
Welke zou in aanmerking komen?
Ik moet wel zeggen dat de HCTM veel kan. Tweede sensor, Extrern schakelcontact.
Misschien is er geen betere optie. Gelikt met veel glitter interesseert mij niet.
Wat je zegt is heel simpel te lezen: waar je de 0 vandaan haalt............Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:28:
[...]
Dit is een onzin opmerking: ik wil juist voorkomen, dat je zonder nul komt te zitten, met name in een 3 fase gebeuren, waarin ook enkelfase aansluitingen zitten.
Ik heb dit 1 maal mee gemaakt, en die fout werd veroorzaakt door monteurs van Enexsis, die vergeten waren om een nul aan te sluiten in het buurt tranformatorhuis hier: de hele buurt had voor vele duizenden schade, ikzelf voor 2.500€, anderen meer en een naastliggend bedrijf voor vele tien duizenden €€€.
GEEN nul, DAT is een probleem!
Jij kunt je beter bezighouden met metselspecie.
Daar reageer ik op.
Ik heb regelmatig brandschades moeten herstellen via Salvage...
En je wilt niet weten hoe vaak brand komt door elektra...
Wat je nu leest over zonnepanelen en brand, zal over een poosje weer leiden to wetgeving
..
En tuurlijk is het onzin wat ik zeg, als je weet waar het over gaat...
Vandaar dat ik al zei, ik ben geen expert.
Maar in mijn beleving de expert [ mijn elektra kennissen ] die ik ken zullen nooit zeggen, maakt niet uit waar je een 0 vandaan haal..
Uhm Ik heb nooit gezegd dat er door verkeerd aansluiten door wie dan ook of welke netbeheerder er geen fouten gemaakt wordt.
En eigenlijk geef jezelf al het antwoord, verkeerd aansluiten kost je....
En in mijn beleving is geld dan het minst erge.
Mijn antwoord was toch ook al, het zijn niet alleen expert hier.
En jij misschien wel, maar ik ken je expertise niet...
Alleen zie ik hier heel vaak adviezen voorbij komen pffff...
En tsja metselaar is veeeele malen makkelijker...
Daarom zijn er ook zo weinig van ..
[ Voor 5% gewijzigd door Dylantje2 op 29-10-2018 19:36 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Het moet zeker wel veilig blijven. Meten is een leuke optie, maar niet iets om risico's voor te nemen.Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:28:
[...]
Als @Erwin_83 het volgens het boekje wil doen, dan de 3 zekeringen vervangen door een 3 fase automaat, en dan naar de tussenmeter.
Met de verbouwing is er een krachtgroep in gekomen voor de warmtepomp. Op een later moment zijn we van merk gewisseld en kwam er een Loria duo. De Loria heeft 2 keer een C16 en 1 keer een C20 zekering. Deze zijn gekomen op de plek van de krachtgroep (en die is in de la beland)
Dus ik kan niet zomaar weer een krachtgroep er in zetten lijkt me.
Vandaar de vraag of ik er een 3 fase meter tussen kan maken ipv 3 losse meters.
EDIT, genoemde zekeringen aangepast.
Het is 2 keer C16 en een C20 ipv 2 keer B16 en een C16.
[ Voor 6% gewijzigd door Erwin_83 op 29-10-2018 20:08 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Het is lastig om altijd 100% compleet te zijn als je iets schrijft, waarbij ook lezers zijn die alles uitgelegd moeten hebben.
Wat mij betreft is deze discussie nu gesloten.
@Erwin_83 Ik zou die krachtgroep terug zetten met een 3 fase C karakteristiek, en daarachter de 3 fase meter.
Ik denk niet dat 3 losse meters überhaupt gaan werken, want dan krijg je 3 signalen die verwerkt moeten worden.
[ Voor 25% gewijzigd door Naalroc op 29-10-2018 19:49 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Fijn.. Dat je zo eerlijk bent.Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:46:
@Dylantje2 Ergens heb je wel een beetje gelijk: die nul moet ongeschakeld zijn als die meter achter 3 zekeringen staat, of alleen via een 3 fase onderbreker.
Het is lastig om altijd 100% compleet te zijn als je iets schrijft, waarbij ook lezers zijn die alles uitgelegd moeten hebben.
Ik zoek echt geen gelijk.
Ik heb respect voor je kennis.....
#evengoedevrienden
#closeform2
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Hier een linkje van mijn WP van vandaag (tot nu toe dan):jeroenvervuren schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 16:01:
Ik ben benieuwd naar het dag verbruik van jullie warmtepomp. Kunnen jullie de linken van de verbruikmonitoren hier zetten?

De piek vanaf 14:00 is de SWW run, die duurt tot ongeveer, 14:33, De WP gaat bij mij pas aan om 11:00 's ochtends, en gaat om 21:00 's avonds weer uit.
Ben zelf nog wat aan het experimenteren om te kijken wat handig is, ik probeer 's nachts draaien volledig te voorkomen want dat bespaart gewoon veel. Als de SWW run draait dan draait de verwarming nog gewoon door maar die gaat dan de hele buffer leeg trekken qua warmte, vandaar dat de run na 14:33 nog hoog is.
Dit moet ik nog aanpassen, ik wil tussen 14:00 en 15:00 geen verwarming draaien zodat hij niet de hele buffer leeg trekt. Zo kan hij vanaf 15:00 weer rustig verder gaan met waar hij mee bezig is geweest.
Op deze manier probeer ik ook veel defrosts te voorkomen die vooral ook 's nachts voorkomen.
Vanaf 17:00 zie je dat alles rustiger lijkt te draaien (vooral ook in de buffer), ik vermoed dat dat deels komt omdat ik alles ontlucht hebt (zat nog veel lucht in het systeem, vooral bij de verwarming). En omdat alles wat meer gebalanceerd op temperatuur raakt.
Ik heb vandaag 2x een stop/start erin zitten, èèn om 12:14 en om 15:24, daar ben ik niet heel blij mee. Waarom dat gebeurt weet ik nog niet.
3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line
https://www.elektramat.nl...WUIKmg9c1SCxoCFaQQAvD_BwE
Of:
https://www.elektramat.nl...xPrice=207&fastDelivery=0
GRRR dat plaatje van je systeem ben ik wel jaloers opronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:51:
[...]
Hier een linkje van mijn WP van vandaag (tot nu toe dan):
[Afbeelding: WP 29-10-2018]
De piek vanaf 14:00 is de SWW run, die duurt tot ongeveer, 14:33, De WP gaat bij mij pas aan om 11:00 's ochtends, en gaat om 21:00 's avonds weer uit.
Ben zelf nog wat aan het experimenteren om te kijken wat handig is, ik probeer 's nachts draaien volledig te voorkomen want dat bespaart gewoon veel. Als de SWW run draait dan draait de verwarming nog gewoon door maar die gaat dan de hele buffer leeg trekken qua warmte, vandaar dat de run na 14:33 nog hoog is.
Dit moet ik nog aanpassen, ik wil tussen 14:00 en 15:00 geen verwarming draaien zodat hij niet de hele buffer leeg trekt. Zo kan hij vanaf 15:00 weer rustig verder gaan met waar hij mee bezig is geweest.
Op deze manier probeer ik ook veel defrosts te voorkomen die vooral ook 's nachts voorkomen.
Vanaf 17:00 zie je dat alles rustiger lijkt te draaien (vooral ook in de buffer), ik vermoed dat dat deels komt omdat ik alles ontlucht hebt (zat nog veel lucht in het systeem, vooral bij de verwarming). En omdat alles wat meer gebalanceerd op temperatuur raakt.
Ik heb vandaag 2x een stop/start erin zitten, èèn om 12:14 en om 15:24, daar ben ik niet heel blij mee. Waarom dat gebeurt weet ik nog niet.
Heb je iets hoe je dit in grafana kan zetten?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik weet niet meer van wie ik de tip had gekregen maar de plugin die ik hiervoor gebruik is:Dylantje2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:55:
[...]
GRRR dat plaatje van je systeem ben ik wel jaloers op![]()
![]()
Heb je iets hoe je dit in grafana kan zetten?
https://github.com/vbessler/grafana-pictureit
Staat ook bij Grafana zelf in de plugin lijst.
Het plaatje kan je hier terug vinden (deze heb ik gemaakt mijn met excellente ms-paint skills
https://tweakers.net/ext/f/t3fXZyGrEeuovlN0xIJUbX6S/full.png
Kwestie van het plaatje toevoegen via de plugin (ik host het plaatje gewoon bij tweakers
[ Voor 3% gewijzigd door ronaldmathies op 29-10-2018 20:02 ]
Volgens mij draait @Grolsch 's nachts zijn WP nietRol-Co schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:59:
@Grolsch
Geen defrosts? Ik had er afgelopen nacht 5 en de nacht ervoor 6.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Heb de tekst aangepast, het is momenteel 2 keer een C16 en een C20.Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:46:
@Dylantje2 Ergens heb je wel een beetje gelijk: die nul moet ongeschakeld zijn als die meter achter 3 zekeringen staat, of alleen via een 3 fase onderbreker.
@Erwin_83 Ik zou die krachtgroep terug zetten met een 3 fase C karakteristiek, en daarachter de 3 fase meter.
Ik denk niet dat 3 losse meters überhaupt gaan werken, want dan krijg je 3 signalen die verwerkt moeten worden.
Een C20 krachtgroep is rond de 90 euro zie ik, dus hou dan liever de gewone groepen, mits dit veilig kan. En anders nog maar even niet apart meten. Het verbouwen vreet al iets te hard aan het budget.
Ik zou eventueel nog wel een burg op de groepen kunnen zetten , dan gaan ze net zoals een krachtgroep tegelijk uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Erwin_83 op 29-10-2018 20:17 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Gelukkig heb je een 'hot spare' (airco) !Noord27 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 17:45:
Nou.. Elga is er vandaag mee gestopt helaas. Waarom nu toch weer!
Buitenunit wil gewoon niet aan gaan. Thermostaat geeft buitentemp van 6 graden op. Kan wel kloppen.
De L/L nu maar aangezet. Reset dmv stekker uit de Elga te halen en weer in te steken heeft geen nut. Hij heeft afgelopen week toch prima nette runs gedraaid.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Morgen maar eens gaan bellen.. 3e stookseizoen: 3 maal defect.koevlaas2 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:22:
[...]
Gelukkig heb je een 'hot spare' (airco) !
😂
Schiet lekker op.Noord27 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:23:
[...]
Morgen maar eens gaan bellen.. 3e stookseizoen: 3 maal defect.
😂
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ja dan heb je geen defrostsronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:03:
[...]
Volgens mij draait @Grolsch 's nachts zijn WP niet, juist om die defrosts te voorkomen.. Dacht dat hij tussen 23:00 en 11:00 's ochtends zijn verwarming uit heeft staan.
Ook nog een raadsel hier
Setpoint 28
Aanvoer al 31
Retour al 28
Roomsensor 27 en is ie ook (zit op retour van de vloer)
Regelt op WAR
Warmtepomp loopt en toert zelfs nog op af en toe.......waarom en waarop?

3 losse groepen op 1 krachtautomaat aansluiten kan en mag natuurlijk niet. Ik vraag me ook af hoe je dat met de nul in gedachten had.Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:16:
[...]
Heb de tekst aangepast, het is momenteel 2 keer een C16 en een C20.
Een C20 krachtgroep is rond de 90 euro zie ik, dus hou dan liever de gewone groepen, mits dit veilig kan. En anders nog maar even niet apart meten. Het verbouwen vreet al iets te hard aan het budget.
Ik zou eventueel nog wel een burg op de groepen kunnen zetten , dan gaan ze net zoals een krachtgroep tegelijk uit.
Techneco kwam ook met dit idee op hun “cursus”. Werd heel snel onderuit gehaald door de elektriciens die ook aanwezig waren.
Je kan wel na een krachtgroep een onderverdeling maken naar 1 fase groepen. Alleen kom je dan met je selectiviteit te zitten.
Nibe f2120-12 / HK200M / F-135 / JA Solar 5600wp SolarEdge / Eaton Xcomfort.
Verwijderd, ik ga hier niet verder op door, over wàt veilig is, en wàt volgens de regels.
[ Voor 192% gewijzigd door Naalroc op 29-10-2018 20:36 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Tja, mijn kookplaat zit ook op een 3p automaat met de Nul vast aangesloten. Maar de ALS die ervoor zit is wel 4p.Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:30:
[...]
Die hele nul discussie kwam voort uit het feit dat een 'zwevende'nul fataal kan zijn in een 3 fase gebeuren, maar het is inmiddels duidelijk dat er bij jou kennelijk geen 3 fase wp achter die zekeringen staat, maar gewoon 3 losse groepen.
Als je de oude smeltzekeringen zou hebben, en er is een te hoge stroom/kortsluiting, dan schakelt de smeltzekering de spanning van dat circuit uit, maar de nul blijft er op staan, alleen, als je die smeltzekeringen hebt, dan zit er ook een dubbelpolige schakelaar in het circuit. De moderne automaat heeft dit in 1 huis, en schakelt dus de spanning af èn schakelt ook de nul uit.
In Duitsland, Engeland en België doen ze dat niet, en dat lijkt mij daarom best veilig.
Vandaar mijn commentaar dat je die 3 fase meter ook achter je losse automaten kunt zetten en een ongeschakelde nul hierop aansluit; als er sluiting in 1 groep is, dan blijft alleen de nul wèl op die groep aanwezig, en vandaar mijn opmerking dat dit misschien niet mag van NEN.
Alleen, veilig?
Tja, in de ons omringende landen deken de experts van wel, maar hier ....dat is iets anders zo lijkt het.
Je edit over die brug: lijkt me ideaal!
Ik heb voor beide een offerte gehad, waarbij de hitachi een stukje goedkoper was. Toch voor nibe gekozen.Aziraphale schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:06:
Nog even een vraag ivm de plannen van mijn ouders. Vandaag hebben ze de offerte voor een Hitachi Yutaki Combi S Ras 2 260 met bijbehorende RAS 2 buitenunit gekregen. Geplaatst komt die incl. btw ex. aftrek subsidie op dik 12000€, wat tot mijn stomme verbazing duurder is dan de Nibe F2040-6 met binnenunit (meen een VM320) waarvoor ze geplaatst dik 11000€ kwijt zouden zijn. Ik had verwacht dat Nibe veel duurder dan Hitachi uit zou komen, of zitten die in dezelfde prijsklasse?
Waren wel iets zwaardere uitvoeringen.
Vanwege de selectiviteit heb ik toen de krachtgroep vervangen voor 3 losse groepen. Anders had ik op zolder een onderverdeling gemaakt op de krachtgroep.Wouter9636 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:29:
[...]
3 losse groepen op 1 krachtautomaat aansluiten kan en mag natuurlijk niet. Ik vraag me ook af hoe je dat met de nul in gedachten had.
Techneco kwam ook met dit idee op hun “cursus”. Werd heel snel onderuit gehaald door de elektriciens die ook aanwezig waren.
Je kan wel na een krachtgroep een onderverdeling maken naar 1 fase groepen. Alleen kom je dan met je selectiviteit te zitten.
Hoe loopt het nu naar zolder dan? 1 of 3 kabels?Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:55:
[...]
Vanwege de selectiviteit heb ik toen de krachtgroep vervangen voor 3 losse groepen. Anders had ik op zolder een onderverdeling gemaakt op de krachtgroep.
Voor mijn Panasonic 16kW (geen sww)

waarom is temperatuur zo extreem gedaald opeens....
Gelukkig helpt de zon een heel klein beetje mee

[ Voor 29% gewijzigd door kmf op 29-10-2018 21:10 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
3 kabels ( en nog eens 3 voor zonnepanelen, wasmachine en droger )Wouter9636 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:04:
[...]
Hoe loopt het nu naar zolder dan? 1 of 3 kabels?
Waar rol je die verbruik grafieken uit?kmf schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:05:
Misschien handig om vermogen van warmtepomp ook bij screenshots te zetten...
Voor mijn Panasonic 16kW (geen sww)
[Afbeelding]
waarom is temperatuur zo extreem gedaald opeens....
Gelukkig helpt de zon een heel klein beetje mee
[Afbeelding]
Zoals het hoort. 3 metertjes er achter en optellen maar.Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:07:
[...]
3 kabels ( en nog eens 3 voor zonnepalen, wasmachine en droger )
Iets te kort door de bocht. In Nederland wordt niet voor niets de nul mee afgeschakeld.Naalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 18:52:
@Erwin_83
Je schreef eerder:
[...]
Nou, dat kan geen probleem opleveren, een 0 is een 0, waar je hem ook vandaan haalt.
Voor zover ik weet, is NL het enige land in deze omgeving dat de 0 schakelt bij elke zekering, maar in de 3 ons omringende landen, waar ik ook gewoond heb, wordt de 0 niet geschakeld (en zijn de automaten een stuk goedkoper).
Hoe je die 0 op de tussenmeter zet maakt niet uit lijkt mij, maar ik zou hem ongeschakeld op de tussenmeter zetten, al weet ik niet of dit volgens NEN en 'big brother' wel mag.
Dat heeft met verschillen tussen onze stroomstelsels. Onze aarding is anders geregeld dan in Duitsland. Ik dacht dat wij van oudsher het TT stroomstelsel hadden en Duitsland een TN stelsel.
In Nederland moet de nul afgeschakeld worden om veilig te kunnen werken, in Duitsland niet.
Maar in Duitsland kan het in een andere deelstaat weer anders zijn.... Dat komt omdat het een groot land is en eenheid, zeker vroeger, lastig was.
Nederland is klein, dus al heel lang is van Groningen tot Zeeland, alles hetzelfde.
Een nul is dus niet overal dezelfde nul. Sowieso moeten nullen achter dezelfde aardlek zitten, om als één nul te kunnen zien.
@Erwin_83 Waarom wil je 3 afzonderlijke 1 fase groepen gezamenlijk meten?
Want de Loria is een 1 fase warmtepomp, 16 of 20A.
De backup heater 3000W heeft een eigen automaat en het SWW element van 1600W heeft een eigen automaat.
Als je dit door één 3 fase kWh meter laat lopen, dan geeft dit een vreemd resultaat lijkt mij. Voor een COP waarde heb je er niets aan
Gezien het verschil in afzekeren, 16 en 20A in sommige gevallen en de scheve belasting van je automaat zou ik het niet doen.
Het is geen 3 fase, dus moet je ook niet knutselen alsof het een 3 fase groep is.
Het zijn 3 verschillende verbruikers, niet aan beginnen dus.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
3 meters en 3 keer een youless wordt wat kostbaar.
[ Voor 15% gewijzigd door Erwin_83 op 29-10-2018 21:29 ]
[ Voor 49% gewijzigd door Erwin_83 op 29-10-2018 21:28 ]
Ach, ik heb het volgende:Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:25:
3-fase meter + youless voor WP
1-fase meter + youless voor Inverter 1
1-fase meter + youless voor Inverter 2
youless voor P1 poort smart meter
Tja, het kost wat maar ik speel liever op veilig dan dat ik een risico neem met een opstelling die misschien werkt maar waarvan de gevolgen niet te overzien zijn.
Deze toch?Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:07:
[...]
3 kabels ( en nog eens 3 voor zonnepalen, wasmachine en droger )

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ga je waarschijnlijk ook nooit terugverdienen. Vooral leuk om te monitoren wat hij doet. En eventueel met flowmeting erbij je cop berekenen.Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:25:
@Wouter9636
Youless icm Enelogicjeroenvervuren schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:15:
[...]
Waar rol je die verbruik grafieken uit?
@Wouter, flow en warmtemeter heb ik niet erbij. Zit wel op de Loria maar is niet op afstand uit te lezen.
Maar op 1 groep de warmtepomp zonder de extra elementen uitlezen geeft vast al een beter beeld dan alleen het totaal verbruik van het huis.
Of zoiets.Erwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:43:
@Speedy-Andre Ja die jaiets met auto correct alweer.
@Wouter, flow en warmtemeter heb ik niet erbij. Zit wel op de Loria maar is niet op afstand uit te lezen.
Maar op 1 groep de warmtepomp zonder de extra elementen uitlezen geeft vast al een beter beeld dan alleen het totaal verbruik van het huis.
https://www.huisautomatis...n5-60a-with-three-clamps/
Tja, in Duitsland ligt de nul dan ook IN je huis, en vóór de zekeringen en meter, aan aarde gekoppeld, in een apart kastje, dus de nul is daar idd spanningsloos. zoek maar eens op Potentialausgleich...Oxellaar schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:24:
[...]
Iets te kort door de bocht. In Nederland wordt niet voor niets de nul mee afgeschakeld.
Dat heeft met verschillen tussen onze stroomstelsels. Onze aarding is anders geregeld dan in Duitsland. Ik dacht dat wij van oudsher het TT stroomstelsel hadden en Duitsland een TN stelsel.
In Nederland moet de nul afgeschakeld worden om veilig te kunnen werken, in Duitsland niet.
Maar in Duitsland kan het in een andere deelstaat weer anders zijn.... Dat komt omdat het een groot land is en eenheid, zeker vroeger, lastig was.
Nederland is klein, dus al heel lang is van Groningen tot Zeeland, alles hetzelfde.
Een nul is dus niet overal dezelfde nul. Sowieso moeten nullen achter dezelfde aardlek zitten, om als één nul te kunnen zien.
Maar in NL is dat niet zo , en meet je makkelijk 2 V tussen de nul en aarde......
En in heel Duitsland zijn geen twee polige automaten te koop, dus die waarbij ook de nul uitgeschakeld wordt, alleen de fase wordt daar verbroken. Ik heb er hier nog een doos vol van liggen...
Als je wilt weten hoeveel energie je wp en alles wat daarbij hoort verbruikt, dan moet je dat toch weten?Waarom wil je 3 afzonderlijke 1 fase groepen gezamenlijk meten?
Anders houd je jezelf voor de gek, omdat je de COP 1 attributen gemakshalve niet mee rekent.
Dat lijkt me niet wat je wilt weten?
[ Voor 10% gewijzigd door Naalroc op 29-10-2018 21:55 ]
Je kunt ze alle drie doen, maar de buitendeel en hydro unit als één meting lijkt mij het meest logischErwin_83 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:27:
@Oxellaar dus alleen een meter op de groep van de buitenunit zou dan genoeg zijn ?
Maar is dit niet een beetje overkill?
Ik heb nu even de reken module gebruikt van CVTotaal:
https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator/
Dit is voor een kamer op het noord-oosten die maar aan 1 kant verbinding met het huis heeft (kamer heeft dus drie buiten muren).
Ik wil namelijk een Jaga Tempo Muur plaatsen met DBE maar dan moet ik een 300cm lange versie doen die 90cm hoog is... voor mijn gevoel klopt dit niet helemaal.
Weet iemand een goede formule om te kunnen rekenen wat het vermogen moet zijn van een radiator voor een kamer? (gaat in dit geval om een kinder kamer waar nu nog een normale radiator hangt wat eigenlijk bedoeld is voor hoge temperaturen).
Of weet iemand een alternatief voor een Jaga + DBE?
Volgens mij hoef ik niet te zoeken, maar jijNaalroc schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:47:
[...]
Tja, in Duitsland ligt de nul dan ook IN je huis, en vóór de zekeringen en meter, aan aarde gekoppeld, in een apart kastje, dus de nul is daar idd spanningsloos. zoek maar eens op Potentialausgleich...
Maar in NL is dat niet zo , en meet je makkelijk 2 V tussen de nul en aarde......
En in heel Duitsland zijn geen twee polige automaten te koop, dus die waarbij ook de nul uitgeschakeld wordt, alleen de fase wordt daar verbroken. Ik heb er hier nog een doos vol van liggen...
Jij vergeleek het Nederlandse net met het Duitse en daarom kon je hier gerust een automaat nemen die geen nul afschakelt. Tenminste, daar leek het sterk op.
En dat is dus geen goed idee, dus gooi die Duitse rommel lekker weg, maar sowieso niet in Nederland gebruiken, want het is gewoon gevaarlijk.
In de UK rijden ze ook aan de andere kant van de weg, moet je hier ook niet doen
Er lezen hier ook mensen mee die denken dat alles wat op internet staat, de waarheid is. Verkeerde adviezen moet je dus niet geven, zeker geen gevaarlijke.
[ Voor 3% gewijzigd door Oxellaar op 29-10-2018 22:00 ]
En daarom heb ik ze dus ook niet in mijn huis geïnstalleerd.
En dat "zoek maar eens" was echt niet voor jou bedoeld, maar voor diegenen die nieuwsgierig zijn over wat ik daarvoor schreef. Sorry voor nog een misverstand.

Maar genoeg hierover, wat mij betreft: je hebt gelijk, je kunt niet voorzichtig genoeg zijn en zie makkelijk de overduidelijke zaken over het hoofd om te melden.
Ik heb jouw schema bekeken. Je creeert met het buffervat een lage retour temperatuur (dT c.a 10C)terwijl de WP een dT van c.a 3C heeft. Het buffervat is een groot open verdeler en menger geworden.ronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 19:51:
[...]
Dit gaat wel ten koste van de COP.
Defrots:
Uitmetingen bij mijn Elga blijkt dat defrosts niet veel energie kosten omdat er plussen en minnen aan zitten. Dit is al eerder in dit forum ter sprake geweest en ook gemeten. Om daar nu een hele regelstratie aan op te hangen lijkt mij weinig zinvol.
Hoogte doet niet zoveel bij een jaga, de convector zit onderin, maar kijk eens naar een twin versie, die heeft 2 convectors op elkaar. Ik heb een 21 twin van 1 meter lang en dat is al flink vermogen zonder dbe.ronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 21:55:
Even een vraagje voor de experts, ik heb een kamer van 500x400x350, met als het goed is zeer goede isolatie, dan zou ik volgens volgens de berekening ongeveer 3500 Watt aan vermogen nodig hebben voor een radiator.
Maar is dit niet een beetje overkill?
Ik heb nu even de reken module gebruikt van CVTotaal:
https://www.cvtotaal.nl/bereken-radiator/
Dit is voor een kamer op het noord-oosten die maar aan 1 kant verbinding met het huis heeft (kamer heeft dus drie buiten muren).
Ik wil namelijk een Jaga Tempo Muur plaatsen met DBE maar dan moet ik een 300cm lange versie doen die 90cm hoog is... voor mijn gevoel klopt dit niet helemaal.
Weet iemand een goede formule om te kunnen rekenen wat het vermogen moet zijn van een radiator voor een kamer? (gaat in dit geval om een kinder kamer waar nu nog een normale radiator hangt wat eigenlijk bedoeld is voor hoge temperaturen).
Of weet iemand een alternatief voor een Jaga + DBE?
https://www.cvtotaal.nl/j...-type-21-950-x-1000.html#
https://www.warmteservice...EwMDYwM2U0NDFhZmM3NGFiMDI
[ Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 29-10-2018 22:32 ]
[ Voor 95% gewijzigd door godfriedd op 29-10-2018 22:29 ]
Ik heb ook nog ff goed naar die getallen gekeken, maar met deze gegevens moet hij haast een erg lage flow over zijn afgifte hebbenTomexergie schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:09:
[...]
Ik heb jouw schema bekeken. Je creeert met het buffervat een lage retour temperatuur (dT c.a 10C)terwijl de WP een dT van c.a 3C heeft. Het buffervat is een groot open verdeler en menger geworden.
Dit gaat wel ten koste van de COP.
Het 200ltr vat is bij @ronaldmathies ook bedoeld als open verdeler als ik het goed heb.
Wat zou dan gunstiger zijn? Een hogere flow over de afgifte? De secundaire pomp kan nog harder, is een magna 1 die op tussenliggende proportionele druk curve staat.Grolsch schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:15:
[...]
Ik heb ook nog ff goed naar die getallen gekeken, maar met deze gegevens moet hij haast een erg lage flow over zijn afgifte hebbenHoe kan anders de Dt 3x zo hoog zijn
Het 200ltr vat is bij @ronaldmathies ook bedoeld als open verdeler als ik het goed heb.
Wat is eigenlijk beter? Proportionele druk curve of constante drukcurve?
Ik dacht juist dat een te hoge flow niet goed was.
De warmte afgifte van vloer of radiator is ongeveer= ((Ta-Tr)/2-Truimte)*kAronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:26:
[...]
Wat zou dan gunstiger zijn? Een hogere flow over de afgifte? De secundaire pomp kan nog harder, is een magna 1 die op tussenliggende proportionele druk curve staat.
Hogere Ta en dan een lagere Tr om dezelfde warmte af te geven. De hoge Ta heeft negatieve invloed op de COP van de WP. Een lagere Tr door minder flow lijkt aardig maar gaat wel ten koste van de Ta die nodig is.
Wat @Tomexergie aangeeft, met een hogere flow zou je theoretisch met een lagere Ta afkunnen.ronaldmathies schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 23:26:
[...]
Wat zou dan gunstiger zijn? Een hogere flow over de afgifte? De secundaire pomp kan nog harder, is een magna 1 die op tussenliggende proportionele druk curve staat.
Als ik het goed onthouden heb heb jij een mix van afgiftesystemen (radiatoren en vloerverwarming).
Een te hoge flow zou kunnen resulteren in ruizende leidingen over je radiatoren. Als ik me de foto's van jouw CV "bouwwerk" goed herinner heb jij er wel een aantal inregelventielen tussen zitten, zo zou je nog wat kunnen instellen.
Volgens mij heb jij ook geen bypass, en met een dynamisch afgiftesysteem is dan volgens mij proportionele druk de beste instelling (dus dynamische flow over je afgifte, omdat je een dynamisch afgifte systeem hebt (radiatoren/vloerverwarminggroepen die dicht kunnen lopen).
Zelf vind ik een dT van 10 (te
Ik zou wel een dag afwachten, want omdat jij ook nachtverlaging toepast zal de dT bij opstarten van je systeem relatief groot zijn, maar als de boel eenmaal goed warm is zou deze (aanzienlijk) minder moeten worden.
Ik heb v.v. only, en zie bij opstarten ook wel een dT van een graad of 8, maar als alles warm is zie ik een dT van zo'n 4 á 5 over m'n afgifte, en 2 á 3 aan de WP kant.
Is dit normaal? De buitenunit is onlangs verplaatst zodat ik er nu ook beter zicht op heb, was mij niet eerder opgevallen
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ik zie het ook wel eens bij mij, en @Naalroc zag het eerder deze week ook al, zie onderstaande foto:vanderv schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:45:
Vreemd verschijnsel op mijn carrier unit gisteravond, alle lamellen waren wit behalve een strook van 10cm van links naar rechts ongeveer op 2/3 hoogte, dit laatste stuk werd als laatste pas wit waarna erna een defrost kwam.
Is dit normaal? De buitenunit is onlangs verplaatst zodat ik er nu ook beter zicht op heb, was mij niet eerder opgevallen
[Afbeelding]
Ik heb nu alle drie de pompen (secundaire pomp, en op de verdelers) ingesteld op proportionele druk. De flow kan ik inderdaad nog verhogen door de pompsnelheid te verhogen van alle drie, dus dat zal ik vanavond eens doen dan kan ik morgen met vandaag gaan vergelijken.Grolsch schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:45:
[...]
Wat @Tomexergie aangeeft, met een hogere flow zou je theoretisch met een lagere Ta afkunnen.
Als ik het goed onthouden heb heb jij een mix van afgiftesystemen (radiatoren en vloerverwarming).
Een te hoge flow zou kunnen resulteren in ruizende leidingen over je radiatoren. Als ik me de foto's van jouw CV "bouwwerk" goed herinner heb jij er wel een aantal inregelventielen tussen zitten, zo zou je nog wat kunnen instellen.
Volgens mij heb jij ook geen bypass, en met een dynamisch afgiftesysteem is dan volgens mij proportionele druk de beste instelling (dus dynamische flow over je afgifte, omdat je een dynamisch afgifte systeem hebt (radiatoren/vloerverwarminggroepen die dicht kunnen lopen).
Zelf vind ik een dT van 10 (te) veel met LTV. Probeer de pompsnelheid eens te verhogen, dan kun je testen.
Ik zou wel een dag afwachten, want omdat jij ook nachtverlaging toepast zal de dT bij opstarten van je systeem relatief groot zijn, maar als de boel eenmaal goed warm is zou deze (aanzienlijk) minder moeten worden.
Ik heb v.v. only, en zie bij opstarten ook wel een dT van een graad of 8, maar als alles warm is zie ik een dT van zo'n 4 á 5 over m'n afgifte, en 2 á 3 aan de WP kant.
Wat is dan handig, eerst alleen de secundaire pomp of meteen alle pompen verhogen in snelheid?, als ik alleen de secundaire pomp doe heeft dit voornamelijk effect op de radiatoren verwacht ik.
Ik kan ook nog de V.V. groepen verder open gooien, die had ik nu een stukje dicht gedraait (denk zo'n 10% dicht gedraait) zodat er meer flow richting de radiatoren gaan. Is het handig om deze ook gewoon open te gooien of heeft dat alleen zin wanneer de woonkamer niet op temperatuur komt?
Gisteravond kwam ik tot de ontdekking dat er drie kachels waren waarin nog lucht zat, dit is inmidels ook verholpen dus dat ga ik vandaag met gisteren vergelijken. Tot nu toe heb ik geen last van ruizende leidingen, zelfs toen er lucht inzat had ik niet eens last van dat typische geklots (wat dan wel weer raar is want dat had ik wel verwacht).
Elke dag probeer ik een instelling uit om te zien wat het effect is met de dag ervoor (mits de condities een beetje vergelijkbaar zijn).
Dat is waar ook, je hebt open verdelers met een eigen pomp. Volgens mij heb jij geen naregeling op verdeler niveauronaldmathies schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:04:
[...]
Ik heb nu alle drie de pompen (secundaire pomp, en op de verdelers) ingesteld op proportionele druk. De flow kan ik inderdaad nog verhogen door de pompsnelheid te verhogen van alle drie, dus dat zal ik vanavond eens doen dan kan ik morgen met vandaag gaan vergelijken.
Wat is dan handig, eerst alleen de secundaire pomp of meteen alle pompen verhogen in snelheid?, als ik alleen de secundaire pomp doe heeft dit voornamelijk effect op de radiatoren verwacht ik.
Ik kan ook nog de V.V. groepen verder open gooien, die had ik nu een stukje dicht gedraait (denk zo'n 10% dicht gedraait) zodat er meer flow richting de radiatoren gaan. Is het handig om deze ook gewoon open te gooien of heeft dat alleen zin wanneer de woonkamer niet op temperatuur komt?
Gisteravond kwam ik tot de ontdekking dat er drie kachels waren waarin nog lucht zat, dit is inmidels ook verholpen dus dat ga ik vandaag met gisteren vergelijken. Tot nu toe heb ik geen last van ruizende leidingen, zelfs toen er lucht inzat had ik niet eens last van dat typische geklots (wat dan wel weer raar is want dat had ik wel verwacht).
Elke dag probeer ik een instelling uit om te zien wat het effect is met de dag ervoor (mits de condities een beetje vergelijkbaar zijn).
Als je radiatoren te weinig flow krijgen moet je de druk van je secundaire pomp hoger zetten.
Dit is een waterzijdig inregel verhaal, dus kunst is om per afgiftesysteem proberen een gelijke dT te krijgen. Dus niet de radiatoren een dT van 15 en je vloerverwarming een dT van 2.
Zoals je zelf aangeeft niet teveel in 1 x veranderen, want dan weet je namelijk niet welke wijziging welk effect heeft gehad.
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2018 08:10 ]
Naregeling op verdeler niveau? Ik kan op een verdeler per groep een knop open/dicht zetten, en ik kan op de gehele verdeler met een inregelbaar ventiel de boel dicht draaien.Grolsch schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:09:
[...]
Dat is waar ook, je hebt open verdelers met een eigen pomp. Volgens mij heb jij geen naregeling op verdeler niveauDan kunnen de pompen op je verdelers naar mijn mening op een constante druk lopen. Per verdeler is er toch geen naregeling
Welke flow heb je per kring
Ik zou proberen om de dT per kring gelijk te krijgen. is de dT te groot, dan de pompdruk van de verdeler verhogen.
Als je radiatoren te weinig flow krijgen moet je de druk van je secundaire pomp hoger zetten.
Dit is een waterzijdig inregel verhaal, dus kunst is om per afgiftesysteem proberen een gelijke dT te krijgen. Dus niet de radiatoren een dT van 15 en je vloerverwarming een dT van 2.
Zoals je zelf aangeeft niet teveel in 1 x veranderen, want dan weet je namelijk niet welke wijziging welk effect heeft gehad.
Flow per kring weet ik niet, ik heb daar geen meters op zitten
dT per kring (als in groep) kan ik lastiger bepalen, misschien met een Flir dat ik de leiding kan bekijken om de temperatuur te bepalen. Als je bedoeld per verdeler dan kan ik dat wel, daar zitten twee thermometers op voor Ta en Tr, dus dat is dan in iedergeval iets.
Als ik de pompen op de verdelers op constante druk laat lopen dan kan ik waarschijnlijk het beste instellen op AUTOADAPT? (zie pagina 31/32 van volgende document):
https://www.qualifloor.nl/robot/robot-handleiding-upm3.pdf
Hij staat nu op proportional pressure AUTOADAPT, en in bedrijf geeft hij aan dat hij op 75% <= P1 <= 100% draait voor de hoofd vloerverwarming. Bij de badkamer is het ook proportional pressure AUTOADAPT maar dan 25% <= P1 <= 50%.
Nee inderdaad. Ben wel klaar met dat apparaat. Buiten-unit is nog geen jaar geleden vervangen. En nu jij weer aan de gang moet gebeurd er niets.
Wat kost een fatsoenlijke Panasonic 5 a 6 kW tegenwoordig...? @thido
@koevlaas2 Zijn de koelleidingen te gebruiken van een Elga voor een Pana...?
[ Voor 10% gewijzigd door Noord27 op 30-10-2018 09:22 ]
Ik heb hem in Engeland gekocht bij P&M Coppack, best interessant met de huidige subsidie regeling.Noord27 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:34:
[...]
Nee inderdaad. Ben wel klaar met dat apparaat. Buiten-unit is nog geen jaar geleden vervangen. En nu jij weer aan de gang moet gebeurd er niets.
Mocht je dat subsidie circus niet willen kun je wellicht @reneeke1970 even vragen, die kan je misschien verder helpen ;-)
[ Voor 4% gewijzigd door thido op 30-10-2018 08:55 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dit waterzijdige inregelen laat ik liever aan experts over, @Oxellaar wat denk jij ervanronaldmathies schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:23:
[...]
Naregeling op verdeler niveau? Ik kan op een verdeler per groep een knop open/dicht zetten, en ik kan op de gehele verdeler met een inregelbaar ventiel de boel dicht draaien.
Flow per kring weet ik niet, ik heb daar geen meters op zittenIk weet ook niet of ik die er nog op kan zetten.
dT per kring (als in groep) kan ik lastiger bepalen, misschien met een Flir dat ik de leiding kan bekijken om de temperatuur te bepalen. Als je bedoeld per verdeler dan kan ik dat wel, daar zitten twee thermometers op voor Ta en Tr, dus dat is dan in iedergeval iets.
Als ik de pompen op de verdelers op constante druk laat lopen dan kan ik waarschijnlijk het beste instellen op AUTOADAPT? (zie pagina 31/32 van volgende document):
https://www.qualifloor.nl/robot/robot-handleiding-upm3.pdf
Hij staat nu op proportional pressure AUTOADAPT, en in bedrijf geeft hij aan dat hij op 75% <= P1 <= 100% draait voor de hoofd vloerverwarming. Bij de badkamer is het ook proportional pressure AUTOADAPT maar dan 25% <= P1 <= 50%.
Ik citeer ff een stukje wat @Oxellaar mij ooit verteld heeft
En nog een uitleg van @OxellaarAuto adapt werkt alleen echt goed als er waterzijdig goed is ingeregeld.
En zelfs dan kan het soms voorkomen dat het net wat tekort komt qua flow.
Auto adapt is een uitgebreide versie van proportionele drukregeling, AA heeft een veel breder bereik.
In principe zou je PP1 of 2 kunnen gebruiken al goede vervanger voor AA.
Constante druk geeft flink meer flow, wat bij wat grotere, of systemen met veel weerstand ook erg goed werkt. Of als je juist een flinke doorstroom wilt hebben een ideale stand.
Ikzelf heb dezelfde pomp in mijn ketel gebouwd en draai op CP1.
Door de lage aanvoertemperatuur wil ik veel water verplaatsen, meer water is meer vermogen.
DeltaT is niet echt van groot belang door de lage aanvoertemperatuur, de retour is dan vanzelf ook laag.
Je hebt 3 standen voor constante druk en maar liefst 6 voor proportionele druk.
Voor jouw gebruik, met naregeling, verschilt het debiet continu. Proportionele drukregeling is dan het beste.
Gezien de omvang van het systeem zul je een vrij hoge stand moeten instellen.
Hij moet namelijk de gewenste flow over het meest ongunstig punt zien te halen.
Meestal is dit de meest verweg gelegen, langste vloerlus, die bepaalt de instelling van de pomp.
Om de juiste stand te vinden zet je alles vragend en je flowmeters flink ver open. Selecteer een bepaalde stand in PP, bijvoorbeeld PP4.
Groepen die nu ruim 2l/m krijgen ga je knijpen tot ongeveer 2l. Groepen die dit niet halen zet je verder open.
Haal je het bijna nergens, dan ga je hetzelfde op PP5 proberen.
Red je het makkelijk, ga dan naar PP3 en regel de boel in per zone.
1.8l/m is natuurlijk ook prima, als er een aantal groepen dicht zijn is de flow vanzelf overal iets hoger.
Even een stelregel, je probeert je flow te halen op een zo laag mogelijke pompsnelheid, dus de flowmeters zo ver mogelijk open om de pomp onnodig zwaar werk te geven.
Dat tweede stuk is wel een interesante, nu alleen nog uitpuzzelen hoe ik de flow kan meten van een groepGrolsch schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:59:
[...]
Dit waterzijdige inregelen laat ik liever aan experts over, @Oxellaar wat denk jij ervanGeen naregeling is toch constante druk
Ik citeer ff een stukje wat @Oxellaar mij ooit verteld heeft
[...]
En nog een uitleg van @Oxellaar
[...]
Zijn dat soort meters achteraf nog toe te voegen? Of vereist dat bepaalde soorten verdelers?
Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.radiatorendis...cVjxqeADq_eEaAmjHEALw_wcB
[ Voor 14% gewijzigd door ronaldmathies op 30-10-2018 09:07 ]
Minder verdamping van R410A mogelik door ongelijke stroming een of eind traject verdamping alleen nog koud gas met minder warmteoverdracht.( Ik weet niet of het 1 doorlopende leiding is.)vanderv schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:45:
Vreemd verschijnsel op mijn carrier unit gisteravond, alle lamellen waren wit behalve een strook van 10cm van links naar rechts ongeveer op 2/3 hoogte, dit laatste stuk werd als laatste pas wit waarna erna een defrost kwam.
Ik ga bij mij ook eens kijken.
Als je geen flowmeters hebt zou je ook kunnen regelen op dT, want het ene (dT) is namelijk een resultaat van het andere (flow). flow omhoog, dT kleiner, flow omlaag, dT groter. Het is de kunst om de dT overal (nagenoeg) gelijk te krijgen.ronaldmathies schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:04:
[...]
Dat tweede stuk is wel een interesante, nu alleen nog uitpuzzelen hoe ik de flow kan meten van een groepen ik denk dat ik daar een beetje tegen een probleem aan loop gezien ik er geen meters op heb.
Zijn dat soort meters achteraf nog toe te voegen? Of vereist dat bepaalde soorten verdelers?
Zoiets bijvoorbeeld?
https://www.radiatorendis...cVjxqeADq_eEaAmjHEALw_wcB
Ruimtes die vervolgens te warm worden flow knijpen, ruimtes die te koud blijven flow verhogen.
Deze al eens gelezen
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
Volgens mij heb ik wel eens installateurs gezien die een flowmeter in zo'n inregelventiel kunnen prikken. Maar wederom, daar heb je toch iemand anders voor nodig die je daar serieus advies over kan geven.
[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 30-10-2018 09:15 ]
Jij had toch ook een stapel thermosensoren op de groepen geplakt?ronaldmathies schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:23:
[...]
Zo niet, dan kan je dat proberen. Je kan een stapel sensoren+serverchippie gebruiken zodat je ook kan loggen. (totale kosten: 5 euro+paar uur soldeerwerk)

Maar de elcheapo, foolproofmanier kan ook. (1 dollar per thermometertje)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Niet op de verdelers zelf, maar op alle plekken waar de WP standaard zelf ook sensoren heeft. Maar dit is inderdaad ook een mogelijkheid, heb ik in iedergeval wel het verloop van de waarden over de dag heen.kmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:21:
[...]
Jij had toch ook een stapel thermosensoren op de groepen geplakt?
Zo niet, dan kan je dat proberen. Je kan een stapel sensoren+serverchippie gebruiken zodat je ook kan loggen. (totale kosten: 5 euro+paar uur soldeerwerk)
[Afbeelding]
Maar de elcheapo, foolproofmanier kan ook. (1 dollar per thermometertje)
[Afbeelding]
Meh. waarden over een dag zijn best saai. Het meest interessant is de opstart.ronaldmathies schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:23:
[...]
Niet op de verdelers zelf, maar op alle plekken waar de WP standaard zelf ook sensoren heeft. Maar dit is inderdaad ook een mogelijkheid, heb ik in iedergeval wel het verloop van de waarden over de dag heen.

[ Voor 12% gewijzigd door kmf op 30-10-2018 10:31 ]
Maar wel weer interesant als je, zoals waar ik mij mee bezig mee moet gaan houden, het waterzijdig inregelen. Als dat eenmaal gedaan is is het inderdaad iets minder interesant.kmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:29:
[...]
Meh. waarden over een dag zijn best saai. Het meest interessant is de opstart.
[Afbeelding]
Dat had ik dus ook gedaan om waterzijdig in te regelen. Maar juist dan is de meest recente data het meest interessant. In tegenstelling tot wat er beweerd wordt, zijn aanpassingen vrij snel terug te zien. Bij mij was dat binnen 5 minuten te zien.ronaldmathies schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:30:
[...]
Maar wel weer interesant als je, zoals waar ik mij mee bezig mee moet gaan houden, het waterzijdig inregelen. Als dat eenmaal gedaan is is het inderdaad iets minder interesant.
Daarna een paar keer langdurig in de gaten gehouden en alle groepen bleven in 0,5C marge.
Even gekeken(Toshiba unit), ik heb dat ook. Een strook van ongeveer 10 cm horizontaal, ijsafzetting.Ik denk dat daar alles verdampt is en er alleen nog maar warmteoverdacht naar gas is waardoor de vinnen dichter bij de luchttemperatuur komen dus minder kans op ijsafzetting.vanderv schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 07:45:
Grappig, ik had het nooit gezien.
Toch zijn er wat minder prettige bijkomstigheden:
* Te weinig werkmiddel(Ongunstig) Lekkage, of STEK monteur heeft teveel laten lekken bij aansluiten.
* Overbemeten verdamper(gunstig);
* Veiligheids maatregel om te zorgen dat de compressor geen vloeistof aanzuigt
Misschien zie je dit ook bij andere WP's
Vanavond of morgenochtens opnemen!
Doel monitoring: Deze database is bedoeld om het L/W WP proces te verbeteren en onderlinge verschillen te vergelijken/bespreken op dit forum. Het is geen WP prestatie wedstrijd, daarvoor wordt de COP te veel beïnvloed door externe omstandigheden, woning, afgifte systeem en bewonersgedrag.
Een ander voordeel van meten en vergelijken is dat de installateur kan worden aangesproken op eventueel een slecht resultaat.
Wat we maandelijks monitoren:
1) Merk en type warmtepomp
2)Thermisch vermogen bij 35/7
3) Type warmtemeter: We gaan uit van het principe " Meten is weten"
Codering:
Mse : aparte gecertificeerde warmtemeter
Mhp: warmtemeter geïntegreerd in de warmtepomp; gelukkig bouwen een aantal leveranciers warmtemeting in de WP. Bij de geïntegreerde meting moet het bijstoken van elektra bij lage buiten temperaturen worden afgetrokken.
S: Externe flowmeting en temperatuurmeter met integrator (Meestal zelfbouw)
4) Het temperatuur niveau van het afgiftesysteem: De gemiddelde water aanvoer temperatuur Ta bij 2C buiten om de woning op temperatuur te houden. Deze temperatuur beïnvloed op sterke mate het rendement (COP) van de warmtepomp.
5) Het elektriciteitsverbruik voor verwarming over de maand in kWh(e)
6) De geleverde warmte voor verwarming gemeten door de warmtemeter in kWh(w)
Warm tapwater (DHW):
Wordt apart opgegeven, de kwh(e) en Kwh(w).
Als dat niet apart gemeten wordt de totale meting opgeven
Geeft de WP alleen een totaal, CV+DHW, dan het totaal opgeven.
Voor nieuwe deelnemers 1 t/m 6 opgeven.
Nieuwe deelnemers met NIBE of Alpha Innotec LWR zijn erg welkom, want die hebben we nog niet in de tabel.
Opgeven via PM om forum te ontlasten.
[ Voor 1% gewijzigd door Tomexergie op 31-10-2018 17:06 . Reden: datum ]
Ik heb dit ook wel gezien bij mijn Pana maar was de laatste keren dat ik keek egaal wit.Tomexergie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:40:
[...]
Even gekeken(Toshiba unit), ik heb dat ook. Een strook van ongeveer 10 cm horizontaal, ijsafzetting.Ik denk dat daar alles verdampt is en er alleen nog maar warmteoverdacht naar gas is waardoor de vinnen dichter bij de luchttemperatuur komen dus minder kans op ijsafzetting.
* Te weinig werkmiddel(Ongunstig) Lekkage, of STEK monteur heeft teveel laten lekken bij aansluiten.
PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

[ Voor 16% gewijzigd door No Hands op 30-10-2018 12:49 ]
Veroordeel niet, verwonder u slechts
De laatste dagen zag ik dat bij een lange run van de WP de flow van de circulatiepomp terug wordt geregeld naar 850l/u. Vaak bij kortere runs draait hij met 1600l/u. De delta-t over de WP is dan laag (2-3 graden) Bij die langere runs is uiteindelijk de delta-t hoger en de flow lager.
Deze lagere flow heeft een nadelig effect op de CV uitgangstemperatuur van de buffer: er is dan meer temperatuurdaling. Bij die 1600l/u is het verlies maximaal een 0,5 graad per kilowatt vermogen. Bij een lagere flow loopt dat verlies op, en dat wil ik eigenlijk niet: de CV krijgt een lagere temperatuur en minder afgifte.
Weet iemand waarom de Pana dit doet? Een delta-t van 2,5 graad is toch mooier dan 4 graden?
Weet iemand hoe dit te verbeteren is? Ik heb de dt instelling tussen aanvoer en retour van de WP verlaagd van 5 naar 4 graden. Dat helpt wel, want dan begint de WP met 2000l/u. Maar meer hoeft van mij ook weer niet, daarom durf ik eigenlijk geen kleinere dt in te stellen.
Is er een mogelijkheid die de flow door de buffer aan de WP kant wel hoog houdt? Bijvoorbeeld door de dt kleiner in te stellen en daarnaast een maximum flow begrenzing op 1600l/u.
[ Voor 26% gewijzigd door Fullpower op 30-10-2018 19:35 ]
Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.
Nog even geduld. Deze week ging ze niet meer lukken.. Dus maandagmorgen (ergens tussen 9 en 11) komen ze de Elga nakijken.thido schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:44:
[...]
Ik heb hem in Engeland gekocht bij P&M Coppack, best interessant met de huidige subsidie regeling.
Mocht je dat subsidie circus niet willen kun je wellicht @reneeke1970 even vragen, die kan je misschien verder helpen ;-)
Je kan gewoon verder draaien op de stadsverwarming zeiden ze al aan de telefoon. Dat was een vies woordje dat stadsverwarming: gelukkig inderdaad een 2e WP hangen van @koevlaas2 die wel prima functioneert. enige nadeel is dat de badkamer nu ook geen verwarming heeft.
Wat heb jij een pech met je elgaNoord27 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:58:
[...]
Nog even geduld. Deze week ging ze niet meer lukken.. Dus maandagmorgen (ergens tussen 9 en 11) komen ze de Elga nakijken.
Je kan gewoon verder draaien op de stadsverwarming zeiden ze al aan de telefoon. Dat was een vies woordje dat stadsverwarming: gelukkig inderdaad een 2e WP hangen van @koevlaas2 die wel prima functioneert. enige nadeel is dat de badkamer nu ook geen verwarming heeft.
Heb je afgelopen zomer nog actie ondernomen om meer flow door de wandverwarming te krijgen ?
https://i.imgur.com/W4H2gOr.mp4
Funfacts:
10 minuten nodig voor een defrost.
Verbruik op dat moment 8kW.
Er komt meer water vrij dan de tuinslang kan afvoeren. Veel overstroming. Tijdens een warmere, niet regenachtige moment eens even kijken of we het afvoer kunnen verbeteren...
[ Voor 76% gewijzigd door Naalroc op 30-10-2018 17:46 ]
Gaat prima hier. Geen wijzigingen aangebracht, behalve mijn eerdere contraptie verwijderd omdat de Elga na een run nu vrijwel altijd gewoon naar standby gaat, en niet meer de pomp door laat draaien. Meer flow door mijn wandverwarming heb ik niet gerealiseerd. Ik onderzoek wel de mogelijkheid om wandverwarming en wp hydraulisch te scheiden, zodat ik de wandtemperatie continu met een lage flow kan voeden vanuit een buffervat (YES! Buffervatdiscussie!Ramon_1984 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:51:
@Bram-Bos Hoe gaat het met de Elga?
Heb je afgelopen zomer nog actie ondernomen om meer flow door de wandverwarming te krijgen ?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Nope. Het element zit op andere groep (en staat uit) Gemeten waarde is echt puur van warmtepomp zelf.Grolsch schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:15:
@kmf ik kan je filmpje niet bekijken
[edit]
ff het linkje handmatig kopieëren werkt wel
8KW verbruik![]()
Pakt hij er 3 elementen bij ofzo?
Bij mijn Mitsu duurt een defrost nog geen 5 minuten en verbruikt zo rond de 1KW tijdens een defrost.
8kW zag ik wel vaker voorbij komen bij defrost. Met een 16kW warmtepomp toch niet zo heel raar?
16kW verwarmings vermogen...... jij hebt het over 8kWackmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:14:
[...]
Nope. Het element zit op andere groep (en staat uit) Gemeten waarde is echt puur van warmtepomp zelf.
8kWh zag ik wel vaker voorbij komen bij defrost. Met een 16kW warmtepomp toch niet zo heel raar?
Ik heb een 11,2kw, dus 10%, 8 vd 16 is 50%, da's nogal een verschilkmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:14:
[...]
Nope. Het element zit op andere groep (en staat uit) Gemeten waarde is echt puur van warmtepomp zelf.
8kW zag ik wel vaker voorbij komen bij defrost. Met een 16kW warmtepomp toch niet zo heel raar?
Bedoel je elektrisch of thermisch?
Ik zou deze kopen..No Hands schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 12:43:
Ik kwam eracahte dat de isolatie van de warmtepompleiding niet meer optimaal is. Waar pak ik dit nou eens mooi mee in zodat het weer warmte en waterdicht is?
[Afbeelding]
Mooi spul voor heeeeel weinig :-)
https://nl.aliexpress.com...95zTXUX5&isOrigTitle=true
Ik gebruik de standaard honeywell thermostaat. Ik zie de elga maximaal op ca 1000 watt en de TA is dan ca 32 graden met een delta_t van ca 3. Alleen als de CV erbij komt (in de ochtend en avond bij setpoint verhoging) gaat de Elga naar 1150 watt. De TA is dan (door de CV neem ik aan) even ca 42 graden (conform stooklijn). Mijn vraag is nu: hoe krijg ik de elga zo ver om naar 1150 watt en/of een hogere TA te gaan zonder CV erbij?
Panasonic TCAP 12kW J-versie + Heishamon/HA/Node-Red/Grafana/InfluxDB; Atlantic v3 200L; 5* jaga strada 21 & zelfbouw DBE; 3*2400Wp (O,Z,W); KIA EV6 77kWh RWD + EVCC/cFos Wallbox solar; 3* Marstek 5kWh (v151)+CT003 (v114)+ modbus/lilygo/node-red/HA
Ojee warBram-Bos schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:53:
[...]
Gaat prima hier. Geen wijzigingen aangebracht, behalve mijn eerdere contraptie verwijderd omdat de Elga na een run nu vrijwel altijd gewoon naar standby gaat, en niet meer de pomp door laat draaien. Meer flow door mijn wandverwarming heb ik niet gerealiseerd. Ik onderzoek wel de mogelijkheid om wandverwarming en wp hydraulisch te scheiden, zodat ik de wandtemperatie continu met een lage flow kan voeden vanuit een buffervat (YES! Buffervatdiscussie!![]()
![]()
), en de Elga met WAR dat vat kan laten voeden (YES! WAR-discussie
![]()
![]()
). Maar dat heeft geen haast. Lekker laten draaien zo.
ik denk dat als jij dat wil gaan doen, dat je achter je buffervat een oeg kmsd regelaar moet hangen met een weersafhankelijke regelaar.
Zo ben je niet afhankelijk van de war regeling op Honeywell thermostaat
Ik heb trouwens nog een 50 liter Nefit buffervat staan, die zou je mogen lenen.
Afkomstig van YouLess. Dus 8kW elektrisch vermogen. Bij cop2 is 16kW thermisch.Grolsch schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:18:
[...]
Ik heb een 11,2kw, dus 10%, 8 vd 16 is 50%, da's nogal een verschil
Bedoel je elektrisch of thermisch?
Dat doe ik nu. WP verwarmt buffervat. Directe stooklijn. Cv-systeem wordt middels een adaptieve alpha 2 pomp gevoed. Start/stops zijn beperkt. Toch zou ik willen experimenteren met een war op het buffervat, maar weet alleen niet precies hoe.Bram-Bos schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 17:53:
[...]
Gaat prima hier. Geen wijzigingen aangebracht, behalve mijn eerdere contraptie verwijderd omdat de Elga na een run nu vrijwel altijd gewoon naar standby gaat, en niet meer de pomp door laat draaien. Meer flow door mijn wandverwarming heb ik niet gerealiseerd. Ik onderzoek wel de mogelijkheid om wandverwarming en wp hydraulisch te scheiden, zodat ik de wandtemperatie continu met een lage flow kan voeden vanuit een buffervat (YES! Buffervatdiscussie!![]()
![]()
), en de Elga met WAR dat vat kan laten voeden (YES! WAR-discussie
![]()
![]()
). Maar dat heeft geen haast. Lekker laten draaien zo.
Als ik het goed heb zou een ruimtesensor de temperatuur in het buffervat kunnen meten zodat de WP de buffer als een ruimte ziet.
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
En geen elementen? Wow, defrost is koelen dus verbruikt hier vaak minder dan warmen.kmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:05:
[...]
Afkomstig van YouLess. Dus 8kW elektrisch vermogen. Bij cop2 is 16kW thermisch.
zo ziet een defrost eruit. Dit is van een kWh meter puur op de warmtepomp 3-fase groep. Warmte-element zit op ander groep.Rol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:25:
[...]
En geen elementen? Wow, defrost is koelen dus verbruikt hier vaak minder dan warmen.

Eerst een stop van de compressor, maar pomp op max. Daarna gaat compressor op Max voor 10 minuten en is alles ontdooit.
Hoe ziet de defrost van andere pana's er dan uit?
kmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
Als ik m'n kWh meter geïnstalleerd heb zal ik het posten. Ik heb het buiten in ieder geval nog niet gezien.
[ Voor 9% gewijzigd door Felicia op 30-10-2018 21:00 ]
Ik draag een rok, wat is jouw excuus?
Die van mij is na verplaatsen weer bijgevuld, er kwam circa 530gram uit. Na verplaatsen weer gevuld met 850gram zoals vermeld op het typeplaatje.Tomexergie schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:40:
[...]
Even gekeken(Toshiba unit), ik heb dat ook. Een strook van ongeveer 10 cm horizontaal, ijsafzetting.Ik denk dat daar alles verdampt is en er alleen nog maar warmteoverdacht naar gas is waardoor de vinnen dichter bij de luchttemperatuur komen dus minder kans op ijsafzetting.
Waar de oorspronkelijke vermiste 320gram is gebleven?
Na verplaatsing nu naar circa 5meter koelleiding gegaan ipv 9meter, ook de HT vloerverwarmingsverdeler met pomp nu omgebouwd naar LT (nu pomploos). De Elga doet het nu aanmerkelijk beter en draait lekker stand alone,
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Ja... En dan is het volgend voorjaar weer opgevreten en aangetast door zonlicht. Jaja, ook vogels isoleren hun nest in het voorjaar.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 18:28:
[...]
Ik zou deze kopen..
Mooi spul voor heeeeel weinig :-)
https://nl.aliexpress.com...95zTXUX5&isOrigTitle=true
Zelfs Armaflex word opgevreten en kan maar matig tegen direct zonlicht.
Zachte isolatie altijd omwikkelen met pvc tape.
Ik heb uiteindelijk flexibele aluminium slang gebruikt en deze zwart gespoten, In eerste instantie was ik er blij mee. Helaas blijkt het dunne aluminium door invloed van de warme zon te scheuren en mis ik sommige stuken al.Oxellaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Ja... En dan is het volgend voorjaar weer opgevreten en aangetast door zonlicht. Jaja, ook vogels isoleren hun nest in het voorjaar.
https://www.ventilatiesho...g-80mm-aluminium-3-meter/
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
mmm niet helemaal mee eens.Oxellaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:10:
[...]
Ja... En dan is het volgend voorjaar weer opgevreten en aangetast door zonlicht. Jaja, ook vogels isoleren hun nest in het voorjaar.
Mijn armaflex zit toch al 15 jaar.. En heeft zeker wat putjes hier en daar. Maar vol in de zon op mijn zonneboiler. En nog geen kale plek
Pcv tape is een mooie oplossing maar dan moet hij wel speciaal UV bestendig zijn..
Want pvc en uv zijn niet echt vrienden
Pana weet ik dat die een klein piekje trekt maar niet zo hoog en lang. Mijn 7kW ook niet, die is met een dikke minuut klaar, 2 minuten met omschakelen erbij en 5-600 W max 3600W met het element erbij.kmf schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:31:
[...]
zo ziet een defrost eruit. Dit is van een kWh meter puur op de warmtepomp 3-fase groep. Warmte-element zit op ander groep.
[Afbeelding]
Eerst een stop van de compressor, maar pomp op max. Daarna gaat compressor op Max voor 10 minuten en is alles ontdooit.
10 min hakt er serieus in op de COP denk ik, en koelt je systeem aardig af wat je eerst weer weg moet warmen.
Blijft ook maar weinig verwarmings(capaciteit)tijd over denk bij mistig weer, als je dan elk uur een defrost hebtRol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:31:
[...]
Pana weet ik dat die een klein piekje trekt maar niet zo hoog en lang. Mijn 7kW ook niet, die is met een dikke minuut klaar, 2 minuten met omschakelen erbij en 5-600 W max 3600W met het element erbij.
10 min hakt er serieus in op de COP denk ik, en koelt je systeem aardig af wat je eerst weer weg moet warmen.
PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D, Atlantic Explorer V4 270L, WH-MDC09J + PAW-TD30C1E5-HI
shrug.. defrosts zijn nou niet iets waar wat aan gedaan kan worden helaas. Blijkbaar is dat de manier hoe het werkt bij een TCAP misschien.Rol-Co schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:31:
[...]
Pana weet ik dat die een klein piekje trekt maar niet zo hoog en lang. Mijn 7kW ook niet, die is met een dikke minuut klaar, 2 minuten met omschakelen erbij en 5-600 W max 3600W met het element erbij.
Ja...maar dat is Armaflex HT. Dat kost flink meer dan de "gewone" Armaflex.Dylantje2 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:30:
[...]
mmm niet helemaal mee eens.
Mijn armaflex zit toch al 15 jaar.. En heeft zeker wat putjes hier en daar. Maar vol in de zon op mijn zonneboiler. En nog geen kale plek
Pcv tape is een mooie oplossing maar dan moet hij wel speciaal UV bestendig zijn..
Want pvc en uv zijn niet echt vrienden
Vandaar dat ik het spul van Ali niet direct vertrouw.
Ook weer mee eens..:-)Oxellaar schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 21:40:
[...]
Ja...maar dat is Armaflex HT. Dat kost flink meer dan de "gewone" Armaflex.
Vandaar dat ik het spul van Ali niet direct vertrouw.
Maar dan anders gezegd
Over een poos[je] weten we het.. De mijn zit mooi in de china armaflex
Een Panasonic neem je liefst monoblock, in jouw geval een 7 kW model.Noord27 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 08:34:
[...]
@koevlaas2 Zijn de koelleidingen te gebruiken van een Elga voor een Pana...?
Dit topic is gesloten.