Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste
Acties:
  • 462.289 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-04 14:38
Naalroc schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:15:
[...]

Dat had ik ook een beetje voorzien, daarom in de vloeren sensor buizen aangelegd. Ruimte thermostaten reageerden veeeel te traag, daardoor overshoot.
Dit opgelost door de sensoren op de vloerwarmte zelf te reageren, en dat werkt prima, alleen moet je bij ernstige koude, de thermostaten wat hoger zetten, waardoor de vloer warmer wordt om het grotere verlies te compenseren.

Dit alles op een gewone CV met watertemp. van ca 30* gemengd.
Sensorbuizen in de vloer lijkt me een constructief idee (als je er van te voren aan denkt) Ik denk dat deze sensoren wel een bijdrage aan betere regeling kunnen geven maar niet de hele oplossing zijn. Zon instraling warmt waarschijnlijk de kamer veel sneller op dan de vloersensoren kunnen waarnemen en het is juist dit effect dat voor forse overshoot zorgt.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:21:
[...]

Als ik het goed begrijp heb jij nog een CV Ketel :?

Je praat in een eerdere post over "constant het maximale vermogen aanpassen", wat bedoel je daarmee :?

"even" snel (binnen 2 uur) je huis 2 graden omhoog trekken gaat je inderdaad niet lukken met vloerverwarming die heel diep ligt, maar dat is met een WP ook niet aan te raden. Je moet toch wat "constanter" stoken (eventueel in blokken).
Om met het eind van je post te beginnen: dat is precies wat ik van plan ben. Het aanpassen van het maximale vermogen kan alleen met de hand op de ketel en dat wil ik dus niet. Het aanpassen van het vermogen is wel zinvol omdat het minimum vermogen (8kW) overshoots verminderd terwijl een groter vermogen (de volgende stap is 15kW) nodig is als het heel koud is.

Op dit moment (tenminste als de verwarming aan gaat wat nu nog niet zo is), gebruik is een apart thermostaatprogramma voor de tussenseizoenen waarbij ik tijdens een blok van 12:00 tot 16:00 niet verwarm. Met mijn eigen programma hoop ik dat gedrag wat meer dynamisch, automatisch en weersafhankelijk te maken.

Hopelijk is het zo wat duidelijker - constant stoken is juist mijn doel maar kan maar met beperkingen omdat in veel situaties 8kW teveel is en pendelen voorkomen dient te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-10-2024
JvdW schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:20:
[...]

Ik vraag me af waarom die dure smart cloud, ik wil m ook wel maar alleen voor logging is het erg veel geld ;) Een paar sensoren en domoticz en je hebt hetzelfde voor heel weinig.
Nou, zou zeggen dat dat ding wel iets meer logt dan alleen wat temperaturen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XueBrRD.png

:)

Maar wel eens, ding is aardig duur voor wat het is. Vind vooral het gebrek aan officieel bruikbare API wat jammer. Heb al wat rondgekeken, is niet onmogelijk maar ook echt niet makkelijk om deze data te ontsluiten en te gebruiken in een eigen monitoring dashboard als je dat zou willen. Voor simpele temps zijn wat sensoren beter, wat gebruik jij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-05 10:21
cville schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

Om met het eind van je post te beginnen: dat is precies wat ik van plan ben. Het aanpassen van het maximale vermogen kan alleen met de hand op de ketel en dat wil ik dus niet. Het aanpassen van het vermogen is wel zinvol omdat het minimum vermogen (8kW) overshoots verminderd terwijl een groter vermogen (de volgende stap is 15kW) nodig is als het heel koud is.

Op dit moment (tenminste als de verwarming aan gaat wat nu nog niet zo is), gebruik is een apart thermostaatprogramma voor de tussenseizoenen waarbij ik tijdens een blok van 12:00 tot 16:00 niet verwarm. Met mijn eigen programma hoop ik dat gedrag wat meer dynamisch, automatisch en weersafhankelijk te maken.

Hopelijk is het zo wat duidelijker - constant stoken is juist mijn doel maar kan maar met beperkingen omdat in veel situaties 8kW teveel is en pendelen voorkomen dient te worden.
Om te beginnen met het begin, heb je het onderwerp van dit topic gezien :? Het gaat hier over lucht/water warmtepompen :P Dat werkt heel anders als met een CV ketel.

Overshoots krijg je door teveel afgiftevermogen. Afgiftevermogen wordt bepaald door de Ta (en flow)
Dat je ketel overgedimensioneerd is (of niet ver genoeg terug kan moduleren) kan je vloerverwarming niet zoveel aan doen.

Welke Ta gebruik je in je vloer :? Want daarmee kun je overshoots voorkomen. Als jij er vanwege de snelheid maar "ff" 40 graden inramt kan ik me voorstellen dat je overshoots krijgt.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detim
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-05 19:08
detim schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 16:34:
Ik heb een Daikin intergas hybride warmtepomp aangesloten op vloerverwarming 1 kamer.
Ook nog een aantal radiatoren, maar die staan altijd dicht.

Dit is geïnstalleerd door een installateur die er niet heel veel ervaring mee had.

Er is geen buffervat geplaatst, maar naar mijn idee pendelt het systeem nog wel eens, zeker als hij bijvoorbeeld maar op 27 graden hoeft te stoken zoals nu.
Is het slim om alsnog een buffervat te laten plaatsen? Ik had toen ook offertes gehad met partijen die het wel zouden adviseren.
Om hier nog even op terug te komen.
Ik heb nu getest dat de warmtepomp bij iets meer dan 30 graden aanvoertemperatuur perfect loopt, maar zodra de aanvoer temp verlaagd wordt naar zo'n 27 graden gaat hij constant pendelen.
Straks als het echt koud wordt heb ik denk ik toch wel 30 graden minimaal nodig, dus zou ik het hier bij laten? Of hebben jullie nog tips.

Extreme buitentemp stijging komt omdat het metertje in de zon hangt..

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/m8svG9/warmtepomp.png

[ Voor 3% gewijzigd door detim op 10-10-2018 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-04 20:35
SJB schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:43:
Iemand ervaring met een betonvloer met vloerverwarming icm een warmtepomp? Ik twijfel tussen de volgende manieren van opbouwen (het betreft een nieuw te leggen vloer op zand):

1. zand - folie - beton 10-15cm - isolatie 15-20cm - dekvloer met vloerverwarming.
2. zand - folie - isolatie 15-20cm - betonvloer 15cm met vloerverwarming (evt. met egalisatie of toch ook dekvloer).

Systeem 1 zal sneller reageren dan 2, systeem 2 zal de warmte beter vasthouden. Mijn redenatie zou zijn: optie 2 is beter omdat je met een contante flow door de vloer de temperatuur constant kan houden en een fijne binnentemperatuur kan creëren. Wel moet je een goede regeling hebben die op tijd de vloer gaat opwarmen als het kouder wordt.

Of is het zonde van de energie om de gehele betonvloer te verwarmen? Wat zijn jullie ervaringen?
1, minder verlies. 2 levert niet zoveel extra op. Bij 1 heb je het vaak over een cementdekvloer van 6-10 cm (die van mij is 8, met vv op 7). Reken Maar uit hoeveel je warmte je daarin kwijt kan en dus ook kan bufferen

2 is meer betonkernactivering, de meesten die 2 roepen hebben dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drdnl
detim schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:00:
[...]

Om hier nog even op terug te komen.
Ik heb nu getest dat de warmtepomp bij iets meer dan 30 graden aanvoertemperatuur perfect loopt, maar zodra de aanvoer temp verlaagd wordt naar zo'n 27 graden gaat hij constant pendelen.
Straks als het echt koud wordt heb ik denk ik toch wel 30 graden minimaal nodig, dus zou ik het hier bij laten? Of hebben jullie nog tips.

Extreme buitentemp stijging komt omdat het metertje in de zon hangt..

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde, stooklijn (TB / TA)
-15 / 55 t/m 15 - 35

heeft veel mooier en rustiger gedrag dan
-15 / 55 t/m 15 - 30

Voordat de COPnazis er weer over beginnen, ja, de COP is iets beter met lagere TA maar compressors zijn ook niet gratis. Stuk of 3 a 4 keer meer starts per dag is ook niet geweldig voor de levensduur :)

[ Voor 3% gewijzigd door drdnl op 10-10-2018 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Grolsch schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 13:43:
[...]

Om te beginnen met het begin, heb je het onderwerp van dit topic gezien :? Het gaat hier over lucht/water warmtepompen :P Dat werkt heel anders als met een CV ketel.

Overshoots krijg je door teveel afgiftevermogen. Afgiftevermogen wordt bepaald door de Ta (en flow)
Dat je ketel overgedimensioneerd is (of niet ver genoeg terug kan moduleren) kan je vloerverwarming niet zoveel aan doen.

Welke Ta gebruik je in je vloer :? Want daarmee kun je overshoots voorkomen. Als jij er vanwege de snelheid maar "ff" 40 graden inramt kan ik me voorstellen dat je overshoots krijgt.
Ik heb gemerkt dat de in dit forum besproken regel problematiek veel overeenkomsten vertoont met mijn situatie; veel meer dan de vaak radiator gerelateerde onderwerpen in het CV forum. Hoewel een WP anders werkt dan een ketel, maken beiden vaak gebruik van hetzelfde soort afgifte systeem (in ieder geval bij LTV vloerverwarming) en is de in dit forum besproken problematiek dus heel relevant voor mij en andersom. Corrigeer mij maar als ik ongelijk heb.

Ook mijn Ta temperaturen lijken veel op de temperaturen die ik hier tegenkom: de laatste keer dat hij draaide 30.1°C en tijdens de allerkoudste dagen 36.5°C. Ik "ram" er dus nooit 40 graden in en al helemaal niet snel aangezien mijn iSense er 2 uur over doet om zijn control setpoint te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:04
drdnl schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:14:
[...]

Ik heb hetzelfde, stooklijn (TB / TA)
-15 / 55 t/m 15 - 35

heeft veel mooier en rustiger gedrag dan
-15 / 55 t/m 15 - 30

Voordat de COPnazis er weer over beginnen, ja, de COP is iets beter met lagere TA maar compressors zijn ook niet gratis. Stuk of 3 a 4 keer meer starts per dag is ook niet geweldig voor de levensduur :)
Waarom zet je de stooklijn op 15 graden buiten 30 graden aanvoer ?

Zou je niet eerder naar TB =10 c is TA 30 en bij TB -5 is TA35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:37:
[...]

Waarom zet je de stooklijn op 15 graden buiten 30 graden aanvoer ?

Zou je niet eerder naar TB =10 c is TA 30 en bij TB -5 is TA35
Omdat hij pendelt bij 15 / 30 en het niet warmer wordt bij 10 / 30

Maar ken alleen nog het gedrag rond 10 graden na allerlei aanpassingen, moet wachten op kouder weer om stooklijn rond en onder vriespunt verder te bepalen. Vorige winter had ik ongeveer 45 nodig bij 0, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
drdnl schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:42:
[...]

Omdat hij pendelt bij 15 / 30 en het niet warmer wordt bij 10 / 30

Maar ken alleen nog het gedrag rond 10 graden na allerlei aanpassingen, moet wachten op kouder weer om stooklijn rond en onder vriespunt verder te bepalen. Vorige winter had ik ongeveer 45 nodig bij 0, dacht ik.
Tuurlijk pendelt hij bij 30 graden aanvoer op 15C buiten temperatuur.
Je retour water is veel te warm!
Je stelt een stooklijn in , en die staat los van wel of niet verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:44:
[...]

Tuurlijk pendelt hij bij 30 graden aanvoer op 15C buiten temperatuur.
Je retour water is veel te warm!
Je stelt een stooklijn in , en die staat los van wel of niet verwarmen
Inderdaad stooklijn wordt ingesteld, maar warmtevraag gebeurt dmv naregeling. Gaat vaak rond 10 graden aan.
Afgelopen twee nachten

Stooklijn (TB / TA)
-15 / 55 t/m 15 - 35
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KDCb66e.png

vs Stooklijn
-15 / 55 t/m 15 - 30
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pLOhujM.png

Vind de eerste rustiger, oneens?
EDIT: die hoge pieken zijn SWW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
drdnl schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:52:
[...]

Inderdaad stooklijn wordt ingesteld, maar warmtevraag gebeurt dmv naregeling. Gaat vaak rond 10 graden aan.
Afgelopen twee nachten

Stooklijn (TB / TA)
-15 / 55 t/m 15 - 35
[Afbeelding]

vs Stooklijn
-15 / 55 t/m 15 - 30
[Afbeelding]

Vind de eerste rustiger, oneens?
EDIT: die hoge pieken zijn SWW
log je aan aanvoer en retour temperatuur maar eens.
.
de eerste is rustiger, dat komt door de hogere stooklijn.

Zet je stooklijn op -5 / 35 10 / 30 en met vloerverwarming zou het wellicht op -5 / 30 10/25 kunnen gaan.
Alle groepen op vragend zetten, en dan zou het morgen wellicht beter moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:59:
[...]

log je aan aanvoer en retour temperatuur maar eens.
.
Dat zijn die rode en groene lijnen, die worden gelogd.
Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 16:59:
[...]
Alle groepen op vragend zetten, en dan zou het morgen wellicht beter moeten zijn.
Al eens geprobeerd icm lagere Ta, ding pendelde zich rot en het huis koelde af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@drdnl flow verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 20:59

Leudal

2 X Pana MDC05J3E5 72 cpc

Hier i.v.m. een houten vloer bijna 50 m² wandverwarming aan het aanleggen. Woning heeft slechte spouwmuur isolatie, daarom eerst 6 cm dikke PIR-platen en bevestegingsrail aan de binnenzijde van de muren gemonteerd.
Volgende week beginnen de verwarmingsslangen er in te klikken. We willen gaan na regelen met de convectoren. De verwarmingsslangen komen op 10 cm afstand en muren worden afgewerkt met leemstuc/hennepvlokken. Dit zal de watertemperatuur en dus het stroomverbruik van de warmtepomp wel omlaag krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:32:
Hier i.v.m. een houten vloer bijna 50 m² wandverwarming aan het aanleggen. Woning heeft slechte spouwmuur isolatie, daarom eerst 6 cm dikke PIR-platen en bevestegingsrail aan de binnenzijde van de muren gemonteerd.
Volgende week beginnen de verwarmingsslangen er in te klikken. We willen gaan na regelen met de convectoren. De verwarmingsslangen komen op 10 cm afstand en muren worden afgewerkt met leemstuc/hennepvlokken. Dit zal de watertemperatuur en dus het stroomverbruik van de warmtepomp wel omlaag krijgen.
Weet je wel zeker dat je wil gaan na regelen met convectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:36:
[...]

Weet je wel zeker dat je wil gaan na regelen met convectoren.
Sta natuurlijk open voor een betere oplossing als die er is. Er zijn nu 2 convectorputten waar nog eens extra convectoren zijn bij gelegd. Er 8 ventilators zelfbouw tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:42:
[...]

Sta natuurlijk open voor een betere oplossing als die er is. Er zijn nu 2 convectorputten waar nog eens extra convectoren zijn bij gelegd. Er 8 ventilators zelfbouw tussen.
Met je wanden heb je al genoeg vermogen.
Wij hebben ook wandverwarming met leem, en tot nu toe ben ik niet boven de 30 graden aanvoer gekomen, 29 is het maximale en dat.is meer dan genoeg.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramon_1984 op 10-10-2018 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:45
Ik heb een Panasonic 9kW (3-fasen) WP, en ben een beetje aan het spelen met temperaturen, flow, etc.

Bij een Ta van boven de 35 graden draait de WP mooi lang achter elkaar; genoeg afgifte dus, ook bij hoge Tb's. WP maakt dan bij bijv. 7 graden een lange run om vervolgens de hele avond niet meer aan te gaan/hoeven.

(Ik heb alleen T21 convectoren met DBE).

Als ik 30 graden probeer dan is de afgifte een stuk minder en gaat de WP pendelen. Ik zie dan een minimum elektrisch vermogen van 1000 watt. Bij een COP van 5 is dit 5kW thermisch, minimaal. Door het pendelen daalt dd gemiddelde temperatuur in het systeem en is er natuurlijk minder afgifte dan bij constant 30 graden. Niet ideaal.

Nu ontdekte ik dat als ik een Quiet mode inschakel de WP terug kan moduleren tot een watt of 600! Ik dacht: hij kàn dus wel lager!

Mijn vraag is waarom hij in de normale mode niet zover terug moduleert en in de Quiet mode wel.. Is toch een verschil van flink pendelen of langer doordraaien. De COP is in Quiet stand niet beroerd: ik zie waarden tussen 6 en 10... Waarom kan hij dat niet in de normale mode?

Mijn idee is dat hij in vol vermogen mode veels te traag reageert om terug te regelen en dat het in Quiet mode er allemaal wat rustiger aan toe gaat, waardoor hij wel kan terug moduleren vóórdat de Ta 2 graden hoger wordt dan de gewenste temperatuur.

Is hier nog wat aan in te stellen? Bijvoorbeeld dat de WP eerst een tijd op laag vernogen gaat draaien voordat hij volgas gaat...

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 19:55:
[...]

Met je wanden heb je al genoeg vermogen
Dat is zo maar wil met een stooklijn en zoveel mogelijk afgifte zo laag als mogelijk met de watertemperatuur gaan bij lage buitentemperatuur. Dus de convectoren gaan meedoen, alleen met hogere buiten temperatuur kunnen die stoppen met verwarmen. Ben aan het kijken of Tado- thermostaatknoppen me daarbij kunnen helpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:09:
[...]

Dat is zo maar wil met een stooklijn en zoveel mogelijk afgifte zo laag als mogelijk met de watertemperatuur gaan bij lage buitentemperatuur. Dus de convectoren gaan meedoen, alleen met hogere buiten temperatuur kunnen die stoppen met verwarmen. Ben aan het kijken of Tado- thermostaatknoppen me daarbij kunnen helpen!
Je kan het natuurlijk proberen ;)
Wat voor slang ga je gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:20:
[...]

Je kan het natuurlijk proberen ;)
Wat voor slang ga je gebruiken?
Gewone vloerverwarmingslang 5 laags geloof ik, word geleverd door de loodgieter/ installateur.
Ik ga korte groepen maken van maximaal 50 / 60 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Leudal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

Gewone vloerverwarmingslang 5 laags geloof ik, word geleverd door de loodgieter/ installateur.
Jij bent goed bezig !
En laat ons over een paar maanden weten of de convector het doen
;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leudal

Leudal

Ramon_1984 schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

Jij bent goed bezig !
En laat ons over een paar maanden weten of de convector het doen
;)
Zeker laat ik dat weten, ook veel opgestoken hier met veel duurzame enthousiastelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:25
Leudal schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 20:25:
[...]

En de verdeler de verdieping er boven zetten, dat ontlucht een stuk makkelijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Laatst online: 03-05 16:37
jerh schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 21:26:
En de verdeler de verdieping er boven zetten, dat ontlucht een stuk makkelijker....
Bedoel je de verdeler op de 1e etage te zetten voor een vloer op de begane grond?
Beetje vreemd advies :+

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Naalroc schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:33:
[...]

Bedoel je de verdeler op de 1e etage te zetten voor een vloer op de begane grond?
En toch is dat niet zo heel erg gek.
Met wandverwarming wil je wel eens problemen hebben met ontluchten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik heb het 1 maal gedaan, en als je steeds maar 1 groep open zet, dan blaast de pomp alle lucht wel uit die groep; dan de volgende , enz..
Trouwens zo heb ik dat ook gedaan bij normale vloerverwarming, anders weet je niet zeker waar nog lucht in kan zitten.
Maar goed, als er ruimte is boven, en de toevoer is ook van boven, dan snap ik het wel ;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Hoewel een klein beetje offtopic, stel ik toch de vraag hier maar even.

Momenteel verwarm ik nog met een oude HR-ketel, die ik binnen een jaar of 2 wil vervangen door een warmtepomp. Beneden heb ik vloerverwarming en gebruik ik een 9 groeps LT Composiet verdeler. De HR-ketel is qua Ta gelimiteerd op 40gr.
Boven is inmiddels ook vloerverwarming in de badkamer aangelegd. Deze moet nog worden aangesloten. Op de slaapkamers op de 1e verdieping en op zolder komen Jaga convectoren te hangen.

De vraag betreft de verdeler voor het groepje in de badkamer: kan ik ook hier kiezen voor een pomploze composiet verdeler, of moet dit er echt één met een eigen pomp zijn om voldoende flow door de vvw in de badkamer te genereren? Naast vvw hangt er nog een design/handdoekradiator.
Badkamer bevindt zich op de eerste verdieping en de ketel hangt beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:45
Cranberry schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:31:

Momenteel verwarm ik nog met een oude HR-ketel, die ik binnen een jaar of 2 wil vervangen door een warmtepomp. Beneden heb ik vloerverwarming en gebruik ik een 9 groeps LT Composiet verdeler. De HR-ketel is qua Ta gelimiteerd op 40gr.
Boven is inmiddels ook vloerverwarming in de badkamer aangelegd. Deze moet nog worden aangesloten. Op de slaapkamers op de 1e verdieping en op zolder komen Jaga convectoren te hangen.

De vraag betreft de verdeler voor het groepje in de badkamer: kan ik ook hier kiezen voor een pomploze composiet verdeler, of moet dit er echt één met een eigen pomp zijn om voldoende flow door de vvw in de badkamer te genereren? Naast vvw hangt er nog een design/handdoekradiator.
Ik zou niet weten waarom je niet voor een pomploze verdeler zou kunnen gaan, in onze woning doet 1 pomp in de technische ruimte het werk voor de hele woning (richting 3 verdelers, 1 per verdieping).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:13
Cranberry schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 09:31:

Of het nodig is weet ik niet, maar ik heb er eentje met pomp, en die word bedient door eigen thermostaat in badkamer.
Eenvoudigere na regeling ken ik niet.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-05 20:32
Heb sinds vandaag een hybride warmtepomp. Is zo’n buitenunit (Toshiba rav-sm304atp-e) veilig voor kleine kinderen?

Unit hangt 30 cm van de grond. Gaatjes lijken te groot voor kindervingertjes? Maar is dan de ventilator een gevaar?

Afbeeldingslocatie: https://www.toshiba-klima.net/images/galerie/7548/563at.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07:25
Naalroc schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 22:33:
[...]

Nee, voor de wandverwarming, die gaat omhoog in je wand. Het is wel handig als het hoogste punt om te ontluchten daarboven zit. Dus voor normale vv zou ik de verdeler op de desbetreffende verdieping zetten, maar bij wandverwarming als dat enigszins mogelijk is, een verdieping hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
jerh schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:18:
Nee, voor de wandverwarming, die gaat omhoog in je wand. Het is wel handig als het hoogste punt om te ontluchten daarboven zit. Dus voor normale vv zou ik de verdeler op de desbetreffende verdieping zetten, maar bij wandverwarming als dat enigszins mogelijk is, een verdieping hoger.
Zie hierboven....
Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-04 14:47
Oxellaar schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 21:16:
[...]

Dat doe ik alleen rond de oplevering en tot max een jaar na oplevering.
Als het daarna moet blijven word het kassa ;)

Maar er is tegenwoordig, nagenoeg niet één gbs wat niet te benaderen is op afstand.
Als dat niet is toegestaan, moet je ook niet op de snelste service rekenen.
Niet om te pesten, maar soms is een half uurtje inloggen genoeg om een storing tijdelijk op te heffen, omzeilen of wat dan ook.
Dus zonder dat ik weg hoef bij een ander karwei. Dus, of direct geholpen worden, of soms een paar dagen moeten wachten. Of nog gekker, een half jaar met een storing zitten, zonder dat iemand het weet.
Bijvoorbeeld, storing warmtepomp en al een half jaar op de ketel gestookt. 4500m3 gas weg, terwijl er 600 panelen op het dak liggen...
Beheer op afstand loont.

@Wodan89 Wie weet kom ik je tegen....ik heb een roze hanenkam, bijna niet te missen :+
Wel ik ben blijkbaar toch blind ben je niet tegen gekomen :P

Weer een hoop wijzer geworden en veel nieuwe systemen gezien.
Viel me nu pas op dat die nieuwe serie van Mitsubishi de AA, een stuk dieper is.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 18:09:
Heb sinds vandaag een hybride warmtepomp. Is zo’n buitenunit (Toshiba rav-sm304atp-e) veilig voor kleine kinderen?

Unit hangt 30 cm van de grond. Gaatjes lijken te groot voor kindervingertjes? Maar is dan de ventilator een gevaar?

[Afbeelding]
Ik weet niet hoe het met die unit zit maar bij mijn unit zitten de ventilatoren niet direct achter het rooster, daar zit nog zeker 10cm tussen. Dus voor vingertjes ben ik niet bang, takken, daar maak ik mij zorgen om.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Vanmiddag stond mijn installateur op de stoep met de buitenunit 116 kg. pffff...
Gelukkig was de buurman thuis en konden we met 4 man e.e.a. op locatie krijgen, trapje op met 5 treden de tuin in op een trolley op planken die ik gelukkig had liggen. Morgen e.e.a. E en koelgaszijdig aansluiten en en in bedrijf stellen. Zaterdag wordt 26 graden voorspeld....

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NRV1O5S.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Ii7Piw2.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/MurrX7i.jpg

Het is wel een joekel van een ding, de kleur wit staat nog ter discussie (WAF)
Wellicht gaat dit nog veranderen.
uitzicht vanuit het raam van de woonkamer
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fNEDaMI.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2018 20:00 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Je hebt hem dan ook aan de verkeerde kant van die mooie vierkante heg geplaatst! :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
@Gasschuif ziet er netjes ui! Ga je veel plezier (lees warmte) aan beleven!

Als je problemen hebt weet je ons te vinden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Gasschuif schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:53:
Vanmiddag stond mijn installateur op de stoep met de buitenunit 116 kg. pffff...
Gelukkig was de buurman thuis en konden we met 4 man e.e.a. op locatie krijgen, trapje op met 5 treden de tuin in op een trolley op planken die ik gelukkig had liggen. Morgen e.e.a. E en koelgaszijdig aansluiten en en in bedrijf stellen. Zaterdag wordt 26 graden voorspeld....

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Het is wel een joekel van een ding, de kleur wit staat nog ter discussie (WAF)
Wellicht gaat dit nog veranderen.
uitzicht vanuit het raam van de woonkamer
[Afbeelding]
Pracht unit!.
Heb je deze via de NL importeur gekocht ?
ben benieuwd of deze echt zo stil is bij koud weer zoals beweerd op beurs enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Naalroc schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:55:
Je hebt hem dan ook aan de verkeerde kant van die mooie vierkante heg geplaatst! :X
Precies, had hem achter hok met hout gezet, je blijft nu schilderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Wodan89 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:17:
[...]

Pracht unit!.
Heb je deze via de NL importeur gekocht ?
ben benieuwd of deze echt zo stil is bij koud weer zoals beweerd op beurs enz.
Jawel, komt bij Aklima vandaan. Morgen weet ik meer qua geluid, maar ik heb daar positieve geluiden over gehoord. o.a. van @koevlaas2

Kon hem gelukkig nog voor de oude prijs kopen, ze zijn recent weer wat duurder geworden.
Er waren berichten van mijn installateur dat de prijzen zouden zakken, maar het tegendeel is waar.
In het buitenland kopen durf ik niet aan, met oog op garantie en goede nazorg.
Hier nu de ongelofelijke luxe van 8 kW L/W en 9,5 kW L/L. In voor en najaar zal zeker hybride bedrijf plaatsvinden. Snel startje L/L in de woonkamer, over glijdend naar L/W.

[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2018 20:58 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Naalroc schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:55:
Dat is om de zonnepanelen extra te koelen denk ik :+

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 13:53

DJT

Het is inderdaad een joekel! Ben erg benieuwd naar je ervaring, ook qua geluid (filmpje maken?) Ik heb er ook eentje klaar staan in de doos, hoop dat hij tegen het einde van dit jaar geplaatst kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Gasschuif schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:44:
[...]

Jawel, komt bij Aklima vandaan. Morgen weet ik meer qua geluid, maar ik heb daar positieve geluiden over gehoord. o.a. van @koevlaas2

Kon hem gelukkig nog voor de oude prijs kopen, ze zijn recent weer wat duurder geworden.
Er waren berichten van mijn installateur dat de prijzen zouden zakken, maar het tegendeel is waar.
In het buitenland kopen durf ik niet aan, met oog op garantie en goede nazorg.
Hier nu de ongelofelijke luxe van 8 kW L/W en 9,5 kW L/L. In voor en najaar zal zeker hybride bedrijf plaatsvinden. Snel startje L/L in de woonkamer, daarna L/W.
ik denk dat je kwa geluid pas echt iets zinnigs kan zeggen als hij volgas moet draait met koud mistig weer.
Hoeveel m3 gas moet hij kunnen vervangen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Wodan89 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:59:
[...]

ik denk dat je kwa geluid pas echt iets zinnigs kan zeggen als hij volgas moet draait met koud mistig weer.
Hoeveel m3 gas moet hij kunnen vervangen ?
Al drie (3) jaar zonder gas hier. Toen ik het huis 24 jaar geleden kocht verbruikten de bewoners 3300 m3/jaar.
Dat heb ik gedurende de jaren omlaag weten te krijgen naar een kleine 1000 m3. Een iets kleinere unit had ook gekund, maar ik wilde een Zubadan, en de kleinste is 8 kW. Dan red ik het tot zeker tot min 15 C.
Ik ga ook ietsje "luxer" stoken, voor wat meer comfort. Dat kan, want ik lever op jaarbasis nog 1000 kWh terug.

Volgend jaar komen er hier overal nieuwe kozijnen met triple glas, (28 ramen...) en ook de isolatie achter het boeiboord krijgt een upgrade. Scheelt een 2 kW vermogen bij -10 C heb ik uitgerekend. Zal hem dan (wellicht) ietsje afknijpen zoals ook @Grolsch doet.
Met defrosts zal hij het meest geluid maken, als ik meer weet zal ik dat posten.

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2018 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Een defrost maakt bij mij bijna helemaal geen geluid, naarmate de compressor harder begint te werken hoor je wel iets meer maar naar mijn idee zeker geen lawaai.

En dan schijnt die nieuwe NOG stiller te zijn.

@Gasschuif als ik die afstand zie heb jij nergens geen last van. Als je wil controleren of de WP draait moet je eerst op de meter kijken, want horen doe je hem niet :)

Al een youless aangeschaft :? Onmisbaar om het gedrag te analyseren naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Grolsch schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:18:

Al een youless aangeschaft :? Onmisbaar om het gedrag te analyseren naar mijn mening.
Volkomen mee eens. !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Grolsch schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:18:
Een defrost maakt bij mij bijna helemaal geen geluid, naarmate de compressor harder begint te werken hoor je wel iets meer maar naar mijn idee zeker geen lawaai.

En dan schijnt die nieuwe NOG stiller te zijn.

@Gasschuif als ik die afstand zie heb jij nergens geen last van. Als je wil controleren of de WP draait moet je eerst op de meter kijken, want horen doe je hem niet :)

Hij hangt achter Plugwise, op de aanvoer in de woonkamer een kleine digitale thermometer.
Low tech domotica hiero... 8)

Heb op jou advies die sensor set na het buffervat er maar afgegooid... :+ Omdat hij daar dan ook op gaat regelen, en dat wil ik niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2018 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ken de plugwise niet, maar als je daar ook grafieken kunt zien van verbruik per minuut (minimaal) ga je daar veel plezier van hebben ;)

Zaterdag dan maar testen in de koelstand met deze temperaturen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Grolsch schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 21:36:
Ik ken de plugwise niet, maar als je daar ook grafieken kunt zien van verbruik per minuut (minimaal) ga je daar veel plezier van hebben ;)

Zaterdag dan maar testen in de koelstand met deze temperaturen ;)
Dat gaat niet lukken, want dat kan deze set niet, heb ik ook niet nodig met mijn "ouderwetsche radiatoren" en 9,5 kW L/L... ;) Plugwise update per 8 seconden ongeveer, is dat snel genoeg? Verbruik grafieken per uur.
Maar ik heb snel in de gaten hoe de zaak draait, ff achter de PC blijven zitten en kijken wat er gebeurt.

Veel water inhoud hier, zeker een paar honderd liter, dus ik verwacht wel stabiel bedrijf. Als hij terug kan naar zeg 25 % zal dit dus 2 kW zijn, met COP4 dus 500 W minimaal. We gaan het morgen zien.
Desnoods ff de L/L aan voor test bedrijf, zet ik de tent op 18 C... >:)

[ Voor 34% gewijzigd door Gasschuif op 11-10-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik denk dat jij ook nog wel een keer een youless aanschaft, maar 1 uur terug kunnen kijken is zooooo 2017 ;)

Youless LS 110 Energie Monitor
€ 45,00
http://link.marktplaats.n...tm_campaign=socialbuttons

Mijn 11,2 gaat terug naar 800 watt elektrisch onder de juiste omstandigheden.

[ Voor 51% gewijzigd door Grolsch op 11-10-2018 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wodan89 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Viel me nu pas op dat die nieuwe serie van Mitsubishi de AA, een stuk dieper is.
Ben net thuis.... Wij pakken altijd nog een restaurantje mee op de terugweg.

Ben er toch heel de dag geweest en zeker bij Mitsubishi. We gaan bijna 500 Ecodan modellen, een berg aan City multi enz enz, afnemen in de komende 2.5 jaar, dus we zijn altijd welkom daar :P

Maar vond het een geslaagde beurs.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:12
Vroeg me even af: als er mbv de warmtepomp gekoeld wordt, koelen jullie dan ook de vloer van de badkamer? I.v.m. condensvorming door hoge vochtigheidsgraag i.c.m. een koude vloer wordt dat soms expliciet afgeraden.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, badkamer expliciet niet (vanwege condensvorming), rest wel.

In mijn Danfoss regeling kan ik per ruimte aangeven of er gekoeld mag worden, of niet.

[ Voor 59% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2018 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 09:44
Wodan89 schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 19:47:
[...]

Precies datzelfde had ik ook inderdaad. Een enorm verschil in de diepte. Misschien heeft het te maken met het feit dat ze nu alle modellen, dus ook diegene die eerder 2 ventilatoren en een grotere condensor hadden in dezelfde behuizing maken met één grotere ventilator. Maar geen idee verder. Ik vind dat als enige wel jammer aan de AA-serie.

@Oxellaar Zelfs ik was op zoek naar die roze hanenkam gisteren. Ik dacht dat het niet kon missen want zo enorm groot was die beurs ook weer niet maar toch niet kunnen vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Persoonlijk zou ik liever een diepere unit hebben als een hogere.

Ik vind het dan ook een erg mooie buitenunit, komt in de buurt van de Nibe, die is ook :9~ :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
godfriedd schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 09:29:
[...]

@Oxellaar Zelfs ik was op zoek naar die roze hanenkam gisteren. Ik dacht dat het niet kon missen want zo enorm groot was die beurs ook weer niet maar toch niet kunnen vinden...
Haha, blijven zoeken jongens, blijven zoeken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-03 11:04

Sen

<-->

ik wil een Panasonic WH-MDC05H3E5 gaan aanschaffen voor de vloer verwarming van de beneden verdieping. Nu zit ik eigenlijk alleen met de plaats van de pomp. Ik kan hem op het huis zetten 2 verdiepingen maar genoeg plek 60m2 platdak.

Ik kan hem achter de garage neer zetten, is een park dus niemand tot last maar wel 17 meter van de vloerverwarming verdeler en ik kan 10 meter tuin omspitten.

Of ik kan hem voor het huis neerzetten in de voortuin 2 meter maar dit vind ik niet mooi en ben ik bang dat ik de buren tot last ben.

Mijn voorkeur gaat uit voor optie 2 achter de garage alleen kan het met warmte verlies en hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Sen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 11:17:
ik wil een Panasonic WH-MDC05H3E5 gaan aanschaffen voor de vloer verwarming van de beneden verdieping. Nu zit ik eigenlijk alleen met de plaats van de pomp. Ik kan hem op het huis zetten 2 verdiepingen maar genoeg plek 60m2 platdak.

Ik kan hem achter de garage neer zetten, is een park dus niemand tot last maar wel 17 meter van de vloerverwarming verdeler en ik kan 10 meter tuin omspitten.

Of ik kan hem voor het huis neerzetten in de voortuin 2 meter maar dit vind ik niet mooi en ben ik bang dat ik de buren tot last ben.

Mijn voorkeur gaat uit voor optie 2 achter de garage alleen kan het met warmte verlies en hoe zou ik dat het beste kunnen aanpakken?
Optie 2 klinkt inderdaad beter. Hoe het met het warmteverlies zit weet ik niet bij een monobloc, maar paar pagina's terug kun je een collega omspitter zien, gewoon buis in buis en veel isoleren.

Maar om te kunnen vergelijken, je zou ook split kunnen doen. Wel heb je dan de kosten van een STEK monteur, maar je hebt ook wat meer COP en actieve vloerkoeling mogelijkheden.

Qua vermogensverlies heb ik dit plaatje voor je, is wel van twee maten groter, 9kw, maar dan heb je een idee.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qyP6GRi.png

[ Voor 3% gewijzigd door drdnl op 12-10-2018 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 02-05 10:45

Optie twee. En er een mooie zelfbouw kast met geluidsisolatie omheen maken.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 16:46

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

A.s. Dinsdag komt Nefit samen met een installateur. Er is gekeken waar leidingen ed langskomen en dat komt allemaal in orde. Verder nog wen hittecheck ding om te kijken hoeveel Kw ik nu echt nodig heb.
Gaat om een Nefit Enviline All Electric.
Jeej. Almost!

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fut41
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-01-2022
Grolsch schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 10:01:
Persoonlijk zou ik liever een diepere unit hebben als een hogere.

Ik vind het dan ook een erg mooie buitenunit, komt in de buurt van de Nibe, die is ook :9~ :9~
Hogere heeft een klein voordeeltje, koude lucht zakt. En heb je minder snel last bij een pak sneeuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Fut41 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 15:17:
[...]

Hogere heeft een klein voordeeltje, koude lucht zakt. En heb je minder snel last bij een pak sneeuw.
Nou...verwacht daar geen voordeel van. Want de onderkant van een hoge unit, is gelijk aan een hoge unit.
En als een unit echt insneeuwt, dan ligt het bij beide even hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
FF een vraagje tussen door:
De temperatuur sensoren die in de warmtepompen worden toegepast
voor het meten van de inlet en outlet Temp. zijn dit PT100 / PT1000?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Oxellaar schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:24:
[...]

Nou...verwacht daar geen voordeel van. Want de onderkant van een hoge unit, is gelijk aan een hoge unit.
En als een unit echt insneeuwt, dan ligt het bij beide even hoog.
Als de zeespiegel blijft stijgen krijgt de wp eerder last van natte voeten :+ _/-\o_ .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 01-05 16:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Oxellaar schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:42:
[...]

Ben er toch heel de dag geweest en zeker bij Mitsubishi. We gaan bijna 500 Ecodan modellen, een berg aan City multi enz enz, afnemen in de komende 2.5 jaar, dus we zijn altijd welkom daar :P

Echte nieuwe leuke dingen gezien?
Ook iets van Pana??

Baal er van dat ze alleen overdag er staan..
Moet soms ook werken..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Chip2710 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:30:
FF een vraagje tussen door:
De temperatuur sensoren die in de warmtepompen worden toegepast
voor het meten van de inlet en outlet Temp. zijn dit PT100 / PT1000?
daar maken merken hun keuzes, NTC zie je ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Oxellaar schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 22:42:
[...]

Hoe ziet het dan met de (eindejaars)bonussen uit? - Heeft de eindklant hier ook nog iets aan??

- Prijzen zijn kunstmatig hoog - maar als je bij ons (de groothandel) voldoende omzet maakt
krijg je aan het eind van het jaar een mooie terugstorting/bonus (waar de klant vermoedelijk niets aan heeft).
Just my 2 cts (minimaal :+ )

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pleio65
  • Laatst online: 02-05 10:45
dunklefaser schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:58:
[...]

Hoe ziet het dan met de (eindejaars)bonussen uit? - Heeft de eindklant hier ook nog iets aan??

- Prijzen zijn kunstmatig hoog - maar als je bij ons (de groothandel) voldoende omzet maakt
krijg je aan het eind van het jaar een mooie terugstorting/bonus (waar de klant vermoedelijk niets aan heeft).
Prijzen kunstmatig hoog. Dat is de markt. EU. Vrij verkeer van goederen. Dus gewoon buiten NL kopen. Scheelt veel geld.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54

Zou 'm gewoon op het dak zetten?
Wat zit daar onder het (platte?) dak ? Woonruimte?

Hekel aan graven :+
Hier staat er een 9kW Pana op het platte dak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

JvdW schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 18:33:
[...]

Zou 'm gewoon op het dak zetten?
Wat zit daar onder het (platte?) dak ? Woonruimte?

Hekel aan graven :+
Hier staat er een 9kW Pana op het platte dak :)
4 slaapkamers en de mooiste plek is boven mijn eigen slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Sen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:19:
[...]

4 slaapkamers en de mooiste plek is boven mijn eigen slaapkamer.
Als het dak van (gas)beton is of vergelijkbaar zou ik het wel aandurven (ivm mogelijke geluidshinder)
Bij een dakconstructie van hout zou ik nog wel iets twijfelen....

[ Voor 4% gewijzigd door JvdW op 12-10-2018 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sen

Sen

<-->

JvdW schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:25:
[...]

Als het dak van (gas)beton is of vergelijkbaar zou ik het wel aandurven (ivm mogelijke geluidshinder)
Bij een dakconstructie van hout zou ik nog wel iets twijfelen....
Dan denk ik dat ik maar alvast begin met graven want het is een houtendak. Maar de isolatie ben ik nog niet erg uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
Sen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Dan denk ik dat ik maar alvast begin met graven want het is een houtendak. Maar de isolatie ben ik nog niet erg uit.
Wees trots op je wp en laat hem mooi zien in je voortuin. Goed voorbeeld voor de rest. Technisch het beste voor de wp en minste warmte verlies voor je leidingen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:05
@Joris748 even reactie in ander topic. Wat is de reden waarom je voor een geïntegreerde boiler gaat van 190 liter die duurder is dan een externe boiler van 300 liter? Enige voordeel ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgoe72
  • Laatst online: 28-04 21:06
Ik ben op zoek naar een 300 ltr buffervat voor mijn wamrtepomp. Prijzen zie ik varieren van 650 tot over de 1500. Verder zie ik 1 of 2 spiralen.
Wat zijn een paar vuistregels waaraan zo’n vat minimaal zou moeten voldoen en waar herken ik kwaliteitsverschillen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:29
grote_oever schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 23:19:
@Joris748 even reactie in ander topic. Wat is de reden waarom je voor een geïntegreerde boiler gaat van 190 liter die duurder is dan een externe boiler van 300 liter? Enige voordeel ruimte?
De hoofdreden is dat 190 liter voor ons voldoende is. Ik vind het dan zonde van de energie om 110 liter water extra te verwarmen en op temperatuur te houden. Bijkomend voordeel is dat de installatie minder ruimte nodig heeft, ondanks dat de technische ruimte voldoende groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Nu online
LittleTycoon schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 16:40:
[...]

daar maken merken hun keuzes, NTC zie je ook.
Kan iemand aangeven welke sensor Hitachi in de RAS3 toepast
voor de inlet en outlet tem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:02
Chip2710 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 07:23:
[...]

Kan iemand aangeven welke sensor Hitachi in de RAS3 toepast
voor de inlet en outlet tem?
Volgens mij is dit ntc 20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Nu online
Dank je voor de info.
Kun je de kabel ongestraft verlengen met 1,5mtr.?
Of kun je deze ntc ergens eenvoudig kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Chip2710 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 08:02:
[...]

Dank je voor de info.
Kun je de kabel ongestraft verlengen met 1,5mtr.?
Of kun je deze ntc ergens eenvoudig kopen?
Kan je verlengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:57:
[...]

Wees trots op je wp en laat hem mooi zien in je voortuin. Goed voorbeeld voor de rest. Technisch het beste voor de wp en minste warmte verlies voor je leidingen.
Misschien ook iets om over na te denken:
Naar aanleiding van de door u toegestuurde foto’s heb ik met onze schadeafdeling overlegd.

Omdat de warmtepomp in de tuin staat en verder niet bescherm is, vinden wij deze er kwetsbaar uitzien.

Wij kunnen de pomp daarom als volgt verzekeren:

Dekking brand/ storm/ inductie

Premie 2,10‰

O-)
Ze verzekeren hem tenminste nog..
De eerste die het zwart op wit zet..

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:36:
[...]

Naar aanleiding van de door u toegestuurde foto’s heb ik met onze schadeafdeling overlegd.

Omdat de warmtepomp in de tuin staat en verder niet bescherm is, vinden wij deze er kwetsbaar uitzien.

Premie 2,10‰

O-)
2.1 procent per jaar van aanschaf prijs betalen?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 20:37
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:36:
[...]

Premie 2,10‰

O-)
Klaverblad ook, WP staat op rubberen staanders in de tuin.
Hierbij bevestigen wij u dat de wartmepomp onder de dekking van uw woonhuisverzekering valt.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:45:
[...]

2.1 procent per jaar van aanschaf prijs betalen?
promille
Als het goed is voor de extra waarde die ik opgeef bij mijn opstal.
Ben er ng mee bezig.
Maar in mijn beleving ik geeft 15k extra op ivm total herbouwwaarde van mijn WP door een installateur.
En dat zou mij ongeveer op jaarbasis wel €31 kosten.. _/-\o_
Maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ze dit aanbod bedoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:52:
[...]

Klaverblad ook, WP staat op rubberen staanders in de tuin.

[...]
MM hoe bedoel je klaverblad ook?
Weet jij hoe het precies zit?
Ik ben namelijk met klaverblad bezig..:-)

Moest je apart bedrag aangeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:29
Sen schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:48:
[...]

Ik heb wel gezien, dat iemand bij geluidsproblemen vanwege het houten dak, daarboven twee stalen balken gemonteerd had (van muur tot muur) en daarop de WP.
Misschien wat omslachtig en niet zo mooi, maar dan kun je de WP wel daar neer zetten als je dat graag wilt.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Zwerius schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:58:
[...]

Ik heb wel gezien, dat iemand bij geluidsproblemen vanwege het houten dak, daarboven twee stalen balken gemonteerd had (van muur tot muur) en daarop de WP.
Misschien wat omslachtig en niet zo mooi, maar dan kun je de WP wel daar neer zetten als je dat graag wilt.
Dan nog oppassen
Stalenbalken kunnen juist ook nog gaan werken als gitaarsnaren..
Massa houdt trillingen tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:03:
[...]

Dan nog oppassen
Stalenbalken kunnen juist ook nog gaan werken als gitaarsnaren..
Massa houdt trillingen tegen...
Ach.... Pana g versie trilt niet.....
Klaver blad maakt zelfs op TV reclame....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:05:
[...]

Ach.... Pana g versie trilt niet.....
Klaver blad maakt zelfs op TV reclame....
Oke..
NN maakt ook recame
En een H versie trilt ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 12:54:
[...]

MM hoe bedoel je klaverblad ook?
Weet jij hoe het precies zit?
Ik ben namelijk met klaverblad bezig..:-)

Moest je apart bedrag aangeven?
Nee, moest foto's aanleveren en dat was de reactie. Ze hebben geen factuur gevraagd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
€31 a €0,08 (terugleversubsidie) is toch 387 kWh wat niet gratis in de warmtepomp verdwijnt. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-10-2018 13:23 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:22:
[...]

Nee, moest foto's aanleveren en dat was de reactie. Ze hebben geen factuur gevraagd.
Maar waar betaal je die 2.1 promille dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:23:
[...]

Maar waar betaal je die 2.1 promille dan over?
Die 2,1 procent was niet van mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Felicia schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:25:
[...]

Die 2,1 procent was niet van mij?
Sorry maar je zei: klaverblad ook.

Dus ik dacht ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
Dylantje2 schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:33:
[...]

Sorry maar je zei: klaverblad ook.

Dus ik dacht ...
Ah, excuses voor de onduidelijkheid. Ik doelde op dat Klaverblad ook dekking biedt.

Pagina: 1 ... 63 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.